m E Nationale Bankvereeniging SCHELSEBODE. TWEE BLADEN. Tweede Blad. t ROTTERD. IJZERHANDEL DE MAATSCHAPPIJ. RECLAMES MEDEDEEUNGEN, SCHERPSCHOTEN. STREEKNET. GEMEENTERAAD. mmomwwsEs Zaterdag 18 Nov. i»22. No. 2860, Dit a Kerk en Maatschappij. Wat nog geen orthodoxie is. Wat wel orthodoxie is. Het instituut. Gjj zgt het zont der aarde Eerk en Maatschappij. VOOR DEN TIMMERMAN EN AANNEMER KONINKL RODER VERBEEK ROTTERDAM - MIDDELBURG Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tjjdens BEURS WoeiSilag SUMMELSDIJK -- TABBERS Donderdag, DIRKSLAND - r. i DOEL Donderdag, 8UDD0RP - FLOHIL Vrijdag, OUDE TON&E - GELUK bf bestaat ait VI. We betoogden dat het Maatschippelflk le ven b|na de gansche geschiedenis door zeer beïnvloed en zelfs beheerscht weid door het kerkelgk of godsdienstig leven Nu moge deze invloed sinds de Revolutie geest veld won in veler hoofd en hart, zeer beknot zgn, zoolang de Kers bestaat blQft haar invloed gelden, dit vloeit voort uit haar oorsprong, wezen en doel „GIJ z|t mijne Getuigen", sprak Christus tot Zijn jongeren en nog is ieder discipel of discipelin van den Heiland een Getuige. En het kan niet anders of dit getuigen der Kerk in de wereld heeft Invloed op de wereld. Gods Woord keert nooit ledig weder I In tegendeel, 't zal voorspoedig z|n waartoe God hst zenden wil Stelden de getuigen des Heeren dese waar heid maar wat meer voor het geestesoog 1 Misschien zou er noeer getuigd worden I Omdat de Kerk in het verleden machtige invloed op de Maatschappg deed uitgaan omdat x| nog de Maatschappg bestraalt met haar hemellicht, meenden we het wezen en de taak der Kerk iets breedvoerig te moeten bespreken We wezen er reeds vroeger op, dat we in verband met ons onderwerp niet zoozeer bespraken de Kerk als organisme, als onzicht bare lichaam des Heeren, doch meer de Kerk als instituut. Dit instituut bestaat uit den Dienst des Woords, de bediening der sacra menten, bet ouderlingen-ambt, bet diaconaat ens De Kerk zooals ze zich openbaart aan ons vleeschelQk oog dus. De zichtbare kerk We wezen' er ook reeds eerder op dat dit Instituut der Kerk door verschillende groepen verschillend wordt beschouwd. Er bestaat str|d over Eu als wij het instituut der Kerk bespreken sullen, ligt bet voor de hand, dat we als Calvinlsi, ons houden aan de orthodoxe op vatting, aan het zuivere rechtzinnige begrip der Kerk als instituut We houden ons aan de .oude waarheid" en we spenen ons van alle .nleuwlichter|". Maar als we spreken over .orthodoxie" dienen we ook dit begrip eerst eens te be palen, want, ach, ook over dit woord bestaat weer verschillende opvattingen Eerst zullen we even de negatieve x|de bezien I 't Is wonderbaar, ongeloofelfk welke maat staf soms wordt aangelegd om een domine, om het hier nu maar eens bg te houden, te toetsen hoe het staat met s|n o thodoxie! Maar een .zware" domine is nog geen orthodoxe domine I En een domine die geen ring draagt, geen baard of knevel heeft, niet fietst in de week, is nog niet orthodox I Een domine die de twee uur volpreekt, een do mine die .niet leest" een domine die niet anders weet dan te dreigen met hel en ver doemenis is nog niet orthodox I Wie geen andere maatstaf weet aan te leggen dan dia dwaze dingen legt een ver keerde maatstaf aan, meet daarom verkeert en trekt verkeerde conclusies, maakt foutieve gevolgtrekkingen en dat is vaak noodlottig, want men ziet dan aan voor orthodox wat het soms niet Is Orthodoxie wil in goed Hoilandsch zeggen rechtzinnigheid of om nader te dtfiuleeren, het vasthouden aan de Heilige Schrift ais het Woord Gods, dat staat boven alle kritiek van het schepsel Orthodoxie Is het streng vasthouden aan de belijdenisschriften die rusten op dat God- delflk Woord Dsse twee begripsbepalingen zQn voldoende om ons te orienteeren. Maar dan moet men streng vasthouden aan deze bepalingen. En allerlei andere dwaze bepalingen laten va ren Een .bekeerde" domine is nog niet altfld orthodox Een .oude waarheid" is soms lang geen orthodoxe waarheid En wat men houdt voor iets .nieuws" kan getoetst aan de Gereformeerde belijdenis schriften wei eens big ken te ago een echte oude orthodoxe waarheid Zoo zal bet misschien velen blgken ook te zgn met ons onderwerp .Het instituut der Kerk Wie de uitspraken leest der Apostelen over de Kerk, wie studie maakt van de belgdenis- schriften onzer Dordtsche vaderen, wie goed opmerkt wat er staat in de Catechismus, de formulieren van den H. Doop, het H. Avond maal en der gebeden voor den dienst des Woords, weet, dient althans te weten dat het instituut der Kerk moet bestaan uit per sonen die belijden kinderen des Heeren te x|n Wie lid wil worden van de Kerk (Instituut) zonder te weten het eigendom Chrlsti ie z|n liegt voor Gods aangezicht en voor de ge meente Want de Ketk is de ssAmvergaderlng der waarachtige Christ geloovigen Zoo móét het zgn Maar bet Is alt|d niet zoo Dat kwam door tweeërlei oorzaak In de eerste plaats door dat er hypocrieten zfn Hyprocrleten z|n naam christenen die zich voor waarachtige Christgeloovigen uitgeven, doch het niet x|n Judassen die meestentgds de beun dragen, We bedoelen ditMemchen die meestal voordeel voor hun portemonnale er in zien voor kinderen des lichts door te gaan. Hen treft een zwaar oordeel een Judasoordeel. Beter ware het voor zulk een mensch dat hg nooit geboren ware. Ze sgn door de gemeente niet te herkennen, want dan zgn het geen hypocrieten meer. Hun masker is dan afgevallen, en men kan ben dan bannen, gelgk men wolven bant uit de kudde. Maar een hypocriet is voorzichtig en daarom meestal niet te ontmaskeren. Maar al kent de mensch hem niet, God slaat hem gade Een andere oorzaak waarom de Kerk (in stituut) ulet altgd uitsluitend de vergadering des waarachtige Christgeloovigen zgu is, dat de Kerk alie eeuwen door niet orthodox bleef de Kerk zich niet meer afzonderde van de wereld als een stad op een berg, maar haar muren uitzette in en over de wereld. Toen begon msn drieërlei catagoriëa te scheppen. Ie de wereldllngen 2e historisch geloovigen 3e waarachtig Christ- geloovigen En men oordeelde dat ook de tweede groep de historisch geloovigen wel belgdenls moch ten doen en aizoo ild worden der Kerk (Instituut Wanneer men maar beleed te geloovenin G ds Woord en de belgdenlstchriften aan vaardde, werd men opgeschreven in hetlld- matenooek en vergunt gebruik te maken van de rechten der kerk En daarmede was de kerk verloren. Want men haalde de wereld In de kerk ala Instituut, en zgn de wolven eenmaal in de schaapskooi, dan hebben de schapen weinig meer te ver tellen Want historische geloovigen, hoe goed, hoe vroom, hoe zedig, het zgn wereldllngen, een walging voor Gods aangezicht en niet beter voor de Majesteit des Allcrhoogsten dan de gemeenste schurk Of de duivel toen zgn satanische lach uit- glchelde I Hg had het instituut vermoord en de schipen verstrooid I Want hoe ging het? Eenmaal de mondbelgders in de kerk toe gelaten, was het gauw uit met het laatste gtgnlje orthodoxie Immers, 't begon al bg den H Doop. 'tWas niet meer een Doop, die bediend werd aan kladeren der geloovigen, weineen, ook de moed-christenen kregen het recht bun kind te laten doopen. Zoo werd dit H, Sacrament ontheiligd en een geslacht gekweekt, dat het teeken en zegel ontving van een zaak, die bun krachtens Gods Woord niet toekwam. Spoedig oordeelde men dat onze vaderen toch wel wat kraa en scherp waren opgetreden, waar om mocht het kind niet ongedoopt big ven totdat de moeder er bg tegenwoordig waal En de woorden uit het formulier: waarvan gg de vader zgt, werden veranderd Inwaarvan gg vader en moeder sgtl Lees het maar na in uw oude orthodoxe bgbels, in de oude formu lieren staat het anders dan in de nieuwere Vergreep men sich ruw aan deu H Doop, anders was het met het H. Avondmaal Men bleef wat schuchter en bevreesd, want de woorden .eet en drinkt sichzelve ean oordeel", beschermde dit sicra ent voor al te groote ontheiliging Maar toen werd de gemeenschap der hei ligen gebroken. Eendeels kreeg men een groep die beleed waarachtig Christengelovigen te zgn en anderdeels een groep, die dit niet beleed. De eerste maakte gebruik van het H. Avondmaal en de andere groep, die sich in de kerk ingedrongen had, bleef weg wanneer het igden en sterven van den Heiland gevierd werd. Een ongewenschte toestand, maar ncod- zakelgk gevolg van het toelaten der histo- rlich-geloovigen Maar hier vloeide uit voort de verslapping der tucht. Men kon lidmaten, die geen Avond- maalvierdets waren, niet meer censureeren, zooals de orthodoxe vaderen deden, en men liet de lucht maar achterwege, de overmacht der wereld in de kerk was ta groot en groeide steeds aan. Ze gaf den toon aan, heerschte weldra in de kerk Er kwam leervrgheid, men bond zich aan den Staat. En ten slotte kwam het er toe, dat niet meir Christus de Koning der kerk aangebeden werd als het Hoofd, maar de kerk menschelgke macht erkende. Christus verdreven, om plaats te maken voor den menrch. De oude zonde van het Paradgs En de echte kinderen Gods weenden over de gevolgen hunner zonden. Zg hadden de kerk niet bewaaid van de mond-Christenen tn nu was hun kerk geen kerk meer. Maar in plaats hun zonden te belgden en In de kracht Goda het zwaard des geestes aan te gorden om de kerk te redden, trokken ag sich terug hun harpen hingen aan de wilgen, en zg weenden, als ag gedachten aaa het erf deel. Toen kwamen de conventikels, onder onsjes, de gezelschappen, waar men het Woord Gods besprak, en zoodoende nog trachtte voedial te vinden voor de hongerende zielen. 't Liep met de kerk, het ware Sion er op uit dat zg zat met een boekje in een hoekje. Christus had tot zgn jongere gezeg.gg zgt het zout der aarde", en de discipelen vormden de kerk dier dagen De kerk het zout der aarde t Maar de wereld had de kerk in haarbesit genomen En het welnigje zout dat er wac, trok zich terug In een hoekje 't Was geen bederf we tend zout meer, 't was smakeloos Er ging geen klacht meer van uit voor het persoonlik, maatschappelgk en staatkundig leven Zoodat het bederf veront rustend snel zich uitbreidde En nu klaagt men over afval, goddeloos heid en ongeloof, maar bedenkt men in hoe verre hiervan de kerk zelf de schuld wel droeg Men doet aan tentzending, strandzendlng, straat prediking en evangelisatie en men doet wel (Mits zich hier voor geen predikanten of kerkeraden geven, die hebben hiervoor geen tgd) Maar wM doet men om de breuk der kerk te herstellen Waar is de tucht, de terugkeer tot de belgdenis der vaderen, dat de kerk moet sgn de vergadering der ware Christ geloovigen Helaas men ziet zoo weinig een reformaie* in dien geest En toch zal de kerk weer een zoutend zout sgn, dan zal zg zich weer hebben af te zon deren van de wereld, geen historisch geloo vigen meer toelaten als belgdende lidmaten, en de tucht moeten toepassen. We «tonden lang stil bg dit stuk En we meenden er reden toe te hebben. Het maatschappelgk leven ontwikkelt sich op het terrein der Gemeene Gratie, en de de Kerk is product der bgzondere genade. Die scheldingslgn zien we zcherp. Maar juist omdat v e die scheiding scherp zien, (tonden we bQ dit onderwerp lang atil. Want nooit kan het maatschappelgk leven welvaren of de Kerk moet haar heiligheid handhaven Ontaardt de Kerk en de Maatschappg ver stikt in grof materialisme Staat de Kerk als een lichtende stad op een berg en de Maatschappg geniet er haar gecstelgke en stcffeigke vruchten van Gaat de goschledenla maar ne Trouwens Gods Woord zegt het ons, dat Is voldoende tlonalisme der 18e eeuw van Rousseau en Voltaire te swak, te vaag was, en door zgn studiën God buiten het perspectief der men- schelgke beschouwingen plaatste en gods dienst slechts aanmerkte als een zaak van vrge overeenkomst der menschen onder ling, was zooals een ongeloovig schrgver uitdrukte, de ban gebroken die na Luther de menschen omvangen hield. Maar dat breken van dien ban bield ia dat elk ongeloovige geleerde, die zich met hartstocht op de .leer der zuivere rede" van kant wierp, anti-the- tisch tegenover God en Chriatcndom positie nam en voortschreed tot absolute negatie van het Godibestaan, Theologie, Filosophie, Ziel kunde Jeu ook de exactie d i. op ervaring berustende wetenschappen (b v. wis- en na tuurkunde) werden ellen bezien uit het licht der menschelQke rede en de uitkomsten richtten zich permanent tegenover het Woord Gods. Het spreekt van zelf dat onze Christen theologen niet onaandoenlgk tegenover dit alles kunnen staan. Niet alleen onaandoenlgk, maar meer nog dan anders zgn zg tot tegen weer geroepen, want het raakt niet minder dan de Eere Gods. 40 cent per regel. Zoo voor als na lezen we in de rubriek Kerknieuws der dagbladen.de Heer die en die ia na praeparatolr exsmen in de classis daar en daar beroepbaar verklaard bg de Geref. Kerken. De heer die en die kan even wel een eventueel beroep nog niet in over weging nemen wegens vooitsetting der studie. Op de laatste zinssede komt het aan. Soms staat er iets anders, b.v. dat de exa minandus voorloopig geen beroep kan aan vaarden, maar een datum vaststelt van eenlge maanden later, waarop dit wel kan geschie den. In elk geval komt het tegenwoordig weinig voor dat na afgelegd praeperatoir- examen de toegelaten candidaat den wensch te kencen geeft direct den arbeid in de ge meenten te willen aanvaarden, meestal leest men bet bovenomschreven voorbehoud. Nu la het la 't algemeen genomen uiterst moeilgk om te treden in iemands persoonlgke over tuiging. Voorop sta dat er alleasies te billg- ken redenen kunnen aangevoerd worden voor het aannemen van dergelgke houding. Zoo kennen we b.v. Iemand die geen beroep in overweging kan nemen omdat uit prgaelgke ouderliefde de zorg voor ease moeder, die weduwe is, en waarvoor, door een blgkbare fout in de kerkelgke regeling, slecht* een ontoereikend pensioen beschikbaar gesteld is, bet hem onmogel|k maakt in eigen be hoeften en nog die iQaer moeder te voorzien. Als hoofdoorzaak voor het daoratudeeren met als einde den graad van Doctor of Doc torandus of geen van belde, wordt aange geven de noodzakel|kheid van het besitten van een breede wetenschappellke basis. De t|d waarin w| leven .stelt aan de mannen van wetenschap steeds hooger eischen. Het gezichtsveld van den mensch is de laatste tientallen jaren aanmerkellk verbreed En dat niet alleen, maar de Godsverzakiog en verloochening Is in een wetenschappel|k kleed gehuld an alle terreinen van wetenschap zin daaraan dienstbaar gemaakt. Na den Duitschen wlsgeer Kant. wlen zelfs het ra- Begtqpel§k is dat daarvoor diepgaande studie noodig is. En de toekomst zal wellicht nog zwaarder eischen stellen. Dr V. Hepp wees er op in zgn inaugurcele rede dat thans meer dan ooit voor hst Christendom het tijdstip is aangebroken om apologetisch op te treden, d.wz. zich te weren tegen de aanvallen des ongeioofs en daartegenover te ontwikkelden, de wetenschappelfkbeid van het leven des geloofs en alles wat daar mede samenhangt. Hiert'gen kunnen onze bezwaren niet gelden Maar wel tegenover den vorm waarin dit meer en meer gebruikelijk wordt Eigenlijk gezegd is het zooeen candidaat vraagt toeitemming aan eeu elasüs tot de bedie ning van het kerkerlQk ambt in de kerken. De classis onderzoekt hem en na dit ernstig en nauwkeurig te hebben gedaan verklaart z9 hem voldoende wetenschappeigk onder legd en waardig om dit ambt uit te oefenen. Doch de candidaat denkt er sch|abaar anders over. Deze zegt door zgn houdingneen, gg weleerwaarde broeders, gg acht me wel be voegd, maar Ik weet wel beter, want ik voel aan me zelf dat ik niet ten volle kan voldoen aan de eischen die het ambt atelt, en daar om durf ik van de verkregen vrijheid nog geen gebruik te maken maar heb nog een of twee jaren verdere voorbereiding noodig Zie, w| meenen een Intradictio, eentegenstrfl- digheid in dit alles te moeten sien of in de houding van den candidaat iets eigenmach tigs iets willekeurigs, tegenover classis en vacante kerken. W| willen gaarne toegeven dat de voort gang en het drieste optreden der ongeloovige wetenschap hooger eischen stelt aan de op leiding tot predikaat. Maar dan is noodig met den sleur in desen te breken. W| be doelen dat er zekere vormen sin voor het college loopen van een student in verband met het doorwerken der onderscheidene vak ken. Daarvoor sin een zeker aantal jaren noodig, welke naar gelang van den persoon- IQken aanleg, voor den een iets langer en voor den ander iets korter sullen sin, doch veel tgdsverschil zal er bg normale personen in het afloopen der opleiding niet sin. Wan neer jiu de duur van dese opleiding niet toereikend is om onse aanstaande theologen voldoende wetenscbappeigken ondergrond te veracht fm en hun, laat ik het noemen, apo- logeti8Chen arbeid tegenover het ongeloof met vrucht aan te vangen, dan moet nood- zakeigk de duur worden verlengd. 't Is allessins rationeel dat de verandering van omstandigheden, welke zooveel meer eischen stellen dan vroeger, met sich bren gen een uitgebreide langdurige opleiding, op dat de noodlge evenredigheid betracht worde en telen: stellingen aan de kerk onthouden yrorden. Want op dit laatste dient, tot goed verband der dingen, niet het minst te worden gelet Wanneer een dergeigk bericht, zooais la het begin is omschreven, door de pers wordt medegedeeld, wekt dit altgd min of meer een gevoel van teleurstelling. De nood der kerken is groot en haar gebed gaat steeds uit tot den Heere des oogstes dat Hg arbsi- ders uitstoote in Zgn wij a geard En wanneer z| b| herhaling zien, dat een groot deel dier arbeiders zelf de maatstaf in banden gaan nemen, om het tidstip van indiensttre ding vast te stellen overkomt haar een ge voel van onvoldaanheid over dergelgke han- delwlze. 't Is voor vele eenvoudige zielen ala voelen z| zich miskend, als worden de belangen van hun ziel en de kerk onderge schikt geacht aan de eischen der wetenschap Voor enkele jaren waren het slechts enke lingen begiftigd met buitengewonea aanleg die na afgelegd proeferatolr- examen door studeerden met het vooropgezette doel zich te bekwamen voor het Doctoraat. Tegen woordig gaat het juist in tegenovergestelde richting. En laat ons eerlijk zeggen dat we veronderstellen dat niet altgd de zucht voor zit om wetenschappeigk beter gefundeerd te worden, doch dat ten laatste de gewoonte, de mode ook begint mee te spreken. De meer en meer gebrulkeigke b( voeging «dat wegens voortzetting der studie geen eventueel beroep in overweging kan genomen worden geeft eenlgsins een meer geleerd ca chet aan den examinandus Men kr|gt zoo het idee dat die student iemand van veel aanleg moet sgn, een bol is, een geleerde in spe. En dat zouden we op zichzelf niet afkeu ren want een breede kennis van noodlge za ken kan niet anders dan het Christendom ten goede kornet!. Maar nog iets anders is het of dit den kerken prof|teigk is. Zg hebben er recht op dat hier niet met twee maten gemeten wordt. Eeneri|ds wordt baar gevraagd om toestemming In haar midden den herdersstaf op te vatten, en bg verlee ning daarvan wordt anderzfds door den aan vrager de verkregen approbatie naast zich neergelegd, en beschikt hg eigendunkel|k daarover. Daaraan nemen duizenden leden der Geref. kerken in ons land aanstoot En onzes inziens niet geheel ten onrechte. Er is iets gewron gens in deze toestand, dat herhaaldeigk tot onaangenaamheden aanleiding bigft geven, Tenzij, zooals we hierboven aangaven, de op leiding op een niveau wordt gebracht, dat evenredig is san de hoogere eischen die de wetenschap stelt, dus door eene verlenging daarvan. Daarmede sou alle teleurstelling voorkomen worden, en iemand die .afgestu deerd" is werkelijk oamiddeigk, bg gebleken bekwaamheid, z|n arbeid in de kerken kun nen aanvanger. Want w| meenen dat de kerken recht hebben op hen die haar om opprobatie vragen, en desen huncerz|ds, niet willekeurig de indiensttreding mogen uitatel len. Dat lijkt ons voorals nog een gebrek in de regeling tusschen de kerken en hun aan staande predikanten. Waarin voorzien kan en mset worden. GERRITSZ VAN PUTTEN, Met December zullen de gemeenten Mld- delharnls, Sommelsdgk, Dirksland en Melis- sant ten opzichte van het telefoonverkeer verbonden worden tot één geheel, tot een .streeknet" Tegenover een vermeerdering derjaarigk- sche bidrage zullen de aangeslotenen in die 4 gemeenten dan verder gratis met elkander kunnen tcletoneereu, zooveel en zoolang als men maar noodig acht, behoudens den maxi mum sprcekt|k, die het kantoorpersoneel in sommige gevallen mag en wil toepassen Voor den handel, maar ook voor allerlei andere doeleinden, zal dit zeer zeker groot gerief en voordeel opleveren, dat de meerdere bijdrage ver overtreft Om dasrvan nog meer profit te hebben, ja, om het streeknet geheel tot z|n recht te doen komen, is het noodig dat het geheele eiland een streeknet vormt Het eiland vormt een geheel en men handelt niet alleen met Mellssant, maar ook en wellicht in nog meer dere mate met Ooltgensplaat, Ouddorp en Oude Tonge, ja, de Flakkeesche belangen vinden op alle plaatsen vertakkingen Reeds is het eindelik gelukt een streek net voor genoemde vier gemeenten te ver- kr|gen, nu aan d«n gang voor een streeknet voor geheel Flakkee en als dat gelukt is, dan ti achten een geheel te vormen met Rotterdam. Ineens zal dat niet gaan Het nu verkregen streeknet is herhaalde |k afgewezen, maar men heeft den moed niet opgegeven en geen moeite ontzien Na iedere afwgzlng ging een nieuw adres ter teekening rond en tenslotte werd Inwilliging van het veisoek verkregen Welnu, de gemeentebesturen hebben nu eeu taak om deze koe verder b| de hoornen te gi|pen en nu eerst zien te bereikeneen streeknet voor geheel Goedereede en Over- fUkfeee GEMEENTEBEHEER Vetslag van het verhandelde in de vergadering van den Raad der ge meente STELLENDAM, op Woens dag 16 November 1922 Aanwezig 4 leden, afwezig de Heeren J Nagtegaal, W van Eek en J Roon Na opening door den Voorzitter, den heer Cbafbon, Burgemeester, met gebed, wordt overgegaan tot het lenen der notulen van de voiige vergadering, welke onveranderd wor den goedgekeurd Wordt mededeellng gedaan van de vol gende Ingekomen stukken: a eene missive van Heeren Gedeputeerde Staten in deze provincie, d d 13 October 1922, daarbl toezendende een uittrekrel uit bet Kon. Besluit van 22 September 1922, No 47, houdende goedkeuring van de verordening tot heffing van keurloonen in deze gemeente b eene missive van genoemd College houdende goedkeuring van het ingezonden raadsbesluit tot aankoop van een strook grond grenzende aan den tuin van den gemeente geneesheer, thans in eigendom toebrhoorende aan de Generale d|kage van Stellendam Dese stukken worden voor kennisgeving aangenomen c een verzoek van den heer M Brooshooft, ondeiw|ier aan de O L School alhier, daarb| verzoekende hem wel eervol ontslag te wil len verieenen in die betrekking wegens z|ne benoeming in dezelfde functie aau de O L School te Dirksland Op voorstel van den VOORZITTER wordt met eenparige stemmen besloten het ge vraagde ontslag eetvol te verieenen onder dankbetuiging voor de aan deze gemeente bewezen diensten, met Ingang van 1 Januari 1923 Wordt voorlezing gedaan van een ingeko men missive d d 24/30 October I 1, van hee ren Gedeputeerde Staten in dese provincie betteffende de door hen voorgestelde regeling van de jaarwedden van de gemeente-ontvan gers in de gemeenten, waaromtrent z| het gevoelen van des Raad wenschen te verne men Uit deze regeling bl|kt dat de ontvan ger tbaaa zoude gaan genieten een jaarwedde van f 800 asnvangsalaris met 4 tweejaarl|k- scbe verhoogingen van f 62 50 en wegens het zelfstandig opmaken der rekening Vioi en voor de Inning der schoolgelden '/is. van de evengenoemde bedragen, aizoo in totaal een jaarwedde met de eerste verhooging f 1121,25, tcrw|l h| thans een wedde geniet

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 3