m E
Nationale Bankvereeniging
SCHELSEBODE.
TWEE BLADEN.
Tweede Blad.
t
ROTTERD. IJZERHANDEL
DE MAATSCHAPPIJ.
RECLAMES MEDEDEEUNGEN,
SCHERPSCHOTEN.
STREEKNET.
GEMEENTERAAD.
mmomwwsEs
Zaterdag 18 Nov. i»22. No. 2860,
Dit a
Kerk en Maatschappij.
Wat nog geen orthodoxie is.
Wat wel orthodoxie is.
Het instituut.
Gjj zgt het zont der aarde
Eerk en Maatschappij.
VOOR DEN TIMMERMAN EN AANNEMER
KONINKL
RODER VERBEEK
ROTTERDAM - MIDDELBURG
Kantoor MIDDELHARNIS.
ZITDAGEN tjjdens BEURS
WoeiSilag SUMMELSDIJK -- TABBERS
Donderdag, DIRKSLAND - r. i DOEL
Donderdag, 8UDD0RP - FLOHIL
Vrijdag, OUDE TON&E - GELUK
bf bestaat ait
VI.
We betoogden dat het Maatschippelflk le
ven b|na de gansche geschiedenis door zeer
beïnvloed en zelfs beheerscht weid door het
kerkelgk of godsdienstig leven
Nu moge deze invloed sinds de Revolutie
geest veld won in veler hoofd en hart, zeer
beknot zgn, zoolang de Kers bestaat blQft
haar invloed gelden, dit vloeit voort uit haar
oorsprong, wezen en doel
„GIJ z|t mijne Getuigen", sprak Christus
tot Zijn jongeren en nog is ieder discipel of
discipelin van den Heiland een Getuige. En
het kan niet anders of dit getuigen der Kerk
in de wereld heeft Invloed op de wereld.
Gods Woord keert nooit ledig weder I In
tegendeel, 't zal voorspoedig z|n waartoe
God hst zenden wil
Stelden de getuigen des Heeren dese waar
heid maar wat meer voor het geestesoog 1
Misschien zou er noeer getuigd worden I
Omdat de Kerk in het verleden machtige
invloed op de Maatschappg deed uitgaan
omdat x| nog de Maatschappg bestraalt met
haar hemellicht, meenden we het wezen en
de taak der Kerk iets breedvoerig te moeten
bespreken
We wezen er reeds vroeger op, dat we in
verband met ons onderwerp niet zoozeer
bespraken de Kerk als organisme, als onzicht
bare lichaam des Heeren, doch meer de Kerk
als instituut. Dit instituut bestaat uit den
Dienst des Woords, de bediening der sacra
menten, bet ouderlingen-ambt, bet diaconaat
ens De Kerk zooals ze zich openbaart aan
ons vleeschelQk oog dus. De zichtbare kerk
We wezen' er ook reeds eerder op dat dit
Instituut der Kerk door verschillende groepen
verschillend wordt beschouwd. Er bestaat
str|d over
Eu als wij het instituut der Kerk bespreken
sullen, ligt bet voor de hand, dat we als
Calvinlsi, ons houden aan de orthodoxe op
vatting, aan het zuivere rechtzinnige begrip
der Kerk als instituut
We houden ons aan de .oude waarheid"
en we spenen ons van alle .nleuwlichter|".
Maar als we spreken over .orthodoxie"
dienen we ook dit begrip eerst eens te be
palen, want, ach, ook over dit woord bestaat
weer verschillende opvattingen
Eerst zullen we even de negatieve x|de
bezien I
't Is wonderbaar, ongeloofelfk welke maat
staf soms wordt aangelegd om een domine,
om het hier nu maar eens bg te houden, te
toetsen hoe het staat met s|n o thodoxie!
Maar een .zware" domine is nog geen
orthodoxe domine I En een domine die geen
ring draagt, geen baard of knevel heeft, niet
fietst in de week, is nog niet orthodox I Een
domine die de twee uur volpreekt, een do
mine die .niet leest" een domine die niet
anders weet dan te dreigen met hel en ver
doemenis is nog niet orthodox I
Wie geen andere maatstaf weet aan te
leggen dan dia dwaze dingen legt een ver
keerde maatstaf aan, meet daarom verkeert
en trekt verkeerde conclusies, maakt foutieve
gevolgtrekkingen en dat is vaak noodlottig,
want men ziet dan aan voor orthodox wat
het soms niet Is
Orthodoxie wil in goed Hoilandsch zeggen
rechtzinnigheid of om nader te dtfiuleeren,
het vasthouden aan de Heilige Schrift ais
het Woord Gods, dat staat boven alle kritiek
van het schepsel
Orthodoxie Is het streng vasthouden aan
de belijdenisschriften die rusten op dat God-
delflk Woord
Dsse twee begripsbepalingen zQn voldoende
om ons te orienteeren. Maar dan moet men
streng vasthouden aan deze bepalingen. En
allerlei andere dwaze bepalingen laten va
ren
Een .bekeerde" domine is nog niet altfld
orthodox
Een .oude waarheid" is soms lang geen
orthodoxe waarheid
En wat men houdt voor iets .nieuws" kan
getoetst aan de Gereformeerde belijdenis
schriften wei eens big ken te ago een echte
oude orthodoxe waarheid
Zoo zal bet misschien velen blgken ook te
zgn met ons onderwerp .Het instituut der Kerk
Wie de uitspraken leest der Apostelen over
de Kerk, wie studie maakt van de belgdenis-
schriften onzer Dordtsche vaderen, wie goed
opmerkt wat er staat in de Catechismus, de
formulieren van den H. Doop, het H. Avond
maal en der gebeden voor den dienst des
Woords, weet, dient althans te weten dat
het instituut der Kerk moet bestaan uit per
sonen die belijden kinderen des Heeren te
x|n
Wie lid wil worden van de Kerk (Instituut)
zonder te weten het eigendom Chrlsti ie z|n
liegt voor Gods aangezicht en voor de ge
meente
Want de Ketk is de ssAmvergaderlng der
waarachtige Christ geloovigen
Zoo móét het zgn
Maar bet Is alt|d niet zoo
Dat kwam door tweeërlei oorzaak
In de eerste plaats door dat er hypocrieten
zfn
Hyprocrleten z|n naam christenen die zich
voor waarachtige Christgeloovigen uitgeven,
doch het niet x|n Judassen die meestentgds
de beun dragen, We bedoelen ditMemchen
die meestal voordeel voor hun portemonnale
er in zien voor kinderen des lichts door
te gaan. Hen treft een zwaar oordeel een
Judasoordeel. Beter ware het voor zulk een
mensch dat hg nooit geboren ware. Ze sgn
door de gemeente niet te herkennen, want
dan zgn het geen hypocrieten meer. Hun
masker is dan afgevallen, en men kan ben
dan bannen, gelgk men wolven bant uit de
kudde. Maar een hypocriet is voorzichtig en
daarom meestal niet te ontmaskeren. Maar al
kent de mensch hem niet, God slaat hem
gade
Een andere oorzaak waarom de Kerk (in
stituut) ulet altgd uitsluitend de vergadering
des waarachtige Christgeloovigen zgu is, dat
de Kerk alie eeuwen door niet orthodox bleef
de Kerk zich niet meer afzonderde van de
wereld als een stad op een berg, maar haar
muren uitzette in en over de wereld.
Toen begon msn drieërlei catagoriëa te
scheppen.
Ie de wereldllngen
2e historisch geloovigen
3e waarachtig Christ- geloovigen
En men oordeelde dat ook de tweede groep
de historisch geloovigen wel belgdenls moch
ten doen en aizoo ild worden der Kerk (Instituut
Wanneer men maar beleed te geloovenin
G ds Woord en de belgdenlstchriften aan
vaardde, werd men opgeschreven in hetlld-
matenooek en vergunt gebruik te maken van
de rechten der kerk
En daarmede was de kerk verloren. Want
men haalde de wereld In de kerk ala Instituut,
en zgn de wolven eenmaal in de schaapskooi,
dan hebben de schapen weinig meer te ver
tellen
Want historische geloovigen, hoe goed,
hoe vroom, hoe zedig, het zgn wereldllngen,
een walging voor Gods aangezicht en niet
beter voor de Majesteit des Allcrhoogsten
dan de gemeenste schurk
Of de duivel toen zgn satanische lach uit-
glchelde I Hg had het instituut vermoord en
de schipen verstrooid I
Want hoe ging het?
Eenmaal de mondbelgders in de kerk toe
gelaten, was het gauw uit met het laatste
gtgnlje orthodoxie
Immers, 't begon al bg den H Doop. 'tWas
niet meer een Doop, die bediend werd aan
kladeren der geloovigen, weineen, ook de
moed-christenen kregen het recht bun kind
te laten doopen. Zoo werd dit H, Sacrament
ontheiligd en een geslacht gekweekt, dat het
teeken en zegel ontving van een zaak, die
bun krachtens Gods Woord niet toekwam.
Spoedig oordeelde men dat onze vaderen toch
wel wat kraa en scherp waren opgetreden, waar
om mocht het kind niet ongedoopt big ven totdat
de moeder er bg tegenwoordig waal En de
woorden uit het formulier: waarvan gg de
vader zgt, werden veranderd Inwaarvan gg
vader en moeder sgtl Lees het maar na in
uw oude orthodoxe bgbels, in de oude formu
lieren staat het anders dan in de nieuwere
Vergreep men sich ruw aan deu H Doop,
anders was het met het H. Avondmaal Men
bleef wat schuchter en bevreesd, want de
woorden .eet en drinkt sichzelve ean oordeel",
beschermde dit sicra ent voor al te groote
ontheiliging
Maar toen werd de gemeenschap der hei
ligen gebroken. Eendeels kreeg men een groep
die beleed waarachtig Christengelovigen te
zgn en anderdeels een groep, die dit niet
beleed. De eerste maakte gebruik van het H.
Avondmaal en de andere groep, die sich in
de kerk ingedrongen had, bleef weg wanneer
het igden en sterven van den Heiland gevierd
werd. Een ongewenschte toestand, maar ncod-
zakelgk gevolg van het toelaten der histo-
rlich-geloovigen
Maar hier vloeide uit voort de verslapping
der tucht. Men kon lidmaten, die geen Avond-
maalvierdets waren, niet meer censureeren,
zooals de orthodoxe vaderen deden, en men
liet de lucht maar achterwege, de overmacht
der wereld in de kerk was ta groot en groeide
steeds aan. Ze gaf den toon aan, heerschte
weldra in de kerk Er kwam leervrgheid, men
bond zich aan den Staat. En ten slotte kwam
het er toe, dat niet meir Christus de Koning
der kerk aangebeden werd als het Hoofd, maar
de kerk menschelgke macht erkende. Christus
verdreven, om plaats te maken voor den
menrch. De oude zonde van het Paradgs
En de echte kinderen Gods weenden over
de gevolgen hunner zonden. Zg hadden de
kerk niet bewaaid van de mond-Christenen
tn nu was hun kerk geen kerk meer. Maar
in plaats hun zonden te belgden en In de
kracht Goda het zwaard des geestes aan te
gorden om de kerk te redden, trokken ag
sich terug hun harpen hingen aan de wilgen,
en zg weenden, als ag gedachten aaa het erf
deel.
Toen kwamen de conventikels, onder onsjes,
de gezelschappen, waar men het Woord Gods
besprak, en zoodoende nog trachtte voedial
te vinden voor de hongerende zielen.
't Liep met de kerk, het ware Sion er op
uit dat zg zat met een boekje in een hoekje.
Christus had tot zgn jongere gezeg.gg
zgt het zout der aarde", en de discipelen
vormden de kerk dier dagen
De kerk het zout der aarde t
Maar de wereld had de kerk in haarbesit
genomen
En het welnigje zout dat er wac, trok zich
terug In een hoekje
't Was geen bederf we tend zout meer, 't
was smakeloos Er ging geen klacht meer van
uit voor het persoonlik, maatschappelgk en
staatkundig leven Zoodat het bederf veront
rustend snel zich uitbreidde
En nu klaagt men over afval, goddeloos
heid en ongeloof, maar bedenkt men in hoe
verre hiervan de kerk zelf de schuld wel
droeg
Men doet aan tentzending, strandzendlng,
straat prediking en evangelisatie en men doet
wel (Mits zich hier voor geen predikanten of
kerkeraden geven, die hebben hiervoor geen
tgd)
Maar wM doet men om de breuk der kerk
te herstellen Waar is de tucht, de terugkeer
tot de belgdenis der vaderen, dat de kerk
moet sgn de vergadering der ware Christ
geloovigen
Helaas men ziet zoo weinig een reformaie*
in dien geest
En toch zal de kerk weer een zoutend zout
sgn, dan zal zg zich weer hebben af te zon
deren van de wereld, geen historisch geloo
vigen meer toelaten als belgdende lidmaten,
en de tucht moeten toepassen.
We «tonden lang stil bg dit stuk En we
meenden er reden toe te hebben.
Het maatschappelgk leven ontwikkelt sich
op het terrein der Gemeene Gratie, en de
de Kerk is product der bgzondere genade.
Die scheldingslgn zien we zcherp. Maar juist
omdat v e die scheiding scherp zien, (tonden
we bQ dit onderwerp lang atil. Want nooit
kan het maatschappelgk leven welvaren of
de Kerk moet haar heiligheid handhaven
Ontaardt de Kerk en de Maatschappg ver
stikt in grof materialisme
Staat de Kerk als een lichtende stad op
een berg en de Maatschappg geniet er haar
gecstelgke en stcffeigke vruchten van
Gaat de goschledenla maar ne
Trouwens Gods Woord zegt het ons, dat
Is voldoende
tlonalisme der 18e eeuw van Rousseau en
Voltaire te swak, te vaag was, en door zgn
studiën God buiten het perspectief der men-
schelgke beschouwingen plaatste en gods
dienst slechts aanmerkte als een zaak
van vrge overeenkomst der menschen onder
ling, was zooals een ongeloovig schrgver
uitdrukte, de ban gebroken die na Luther de
menschen omvangen hield. Maar dat breken
van dien ban bield ia dat elk ongeloovige
geleerde, die zich met hartstocht op de .leer
der zuivere rede" van kant wierp, anti-the-
tisch tegenover God en Chriatcndom positie
nam en voortschreed tot absolute negatie van
het Godibestaan, Theologie, Filosophie, Ziel
kunde Jeu ook de exactie d i. op ervaring
berustende wetenschappen (b v. wis- en na
tuurkunde) werden ellen bezien uit het licht
der menschelQke rede en de uitkomsten
richtten zich permanent tegenover het Woord
Gods.
Het spreekt van zelf dat onze Christen
theologen niet onaandoenlgk tegenover dit
alles kunnen staan. Niet alleen onaandoenlgk,
maar meer nog dan anders zgn zg tot tegen
weer geroepen, want het raakt niet minder
dan de Eere Gods.
40 cent per regel.
Zoo voor als na lezen we in de rubriek
Kerknieuws der dagbladen.de Heer die en
die ia na praeparatolr exsmen in de classis
daar en daar beroepbaar verklaard bg de
Geref. Kerken. De heer die en die kan even
wel een eventueel beroep nog niet in over
weging nemen wegens vooitsetting der studie.
Op de laatste zinssede komt het aan.
Soms staat er iets anders, b.v. dat de exa
minandus voorloopig geen beroep kan aan
vaarden, maar een datum vaststelt van eenlge
maanden later, waarop dit wel kan geschie
den. In elk geval komt het tegenwoordig
weinig voor dat na afgelegd praeperatoir-
examen de toegelaten candidaat den wensch
te kencen geeft direct den arbeid in de ge
meenten te willen aanvaarden, meestal leest
men bet bovenomschreven voorbehoud. Nu
la het la 't algemeen genomen uiterst moeilgk
om te treden in iemands persoonlgke over
tuiging. Voorop sta dat er alleasies te billg-
ken redenen kunnen aangevoerd worden voor
het aannemen van dergelgke houding. Zoo
kennen we b.v. Iemand die geen beroep in
overweging kan nemen omdat uit prgaelgke
ouderliefde de zorg voor ease moeder, die
weduwe is, en waarvoor, door een blgkbare
fout in de kerkelgke regeling, slecht* een
ontoereikend pensioen beschikbaar gesteld
is, bet hem onmogel|k maakt in eigen be
hoeften en nog die iQaer moeder te voorzien.
Als hoofdoorzaak voor het daoratudeeren
met als einde den graad van Doctor of Doc
torandus of geen van belde, wordt aange
geven de noodzakel|kheid van het besitten
van een breede wetenschappellke basis. De
t|d waarin w| leven .stelt aan de mannen
van wetenschap steeds hooger eischen. Het
gezichtsveld van den mensch is de laatste
tientallen jaren aanmerkellk verbreed En
dat niet alleen, maar de Godsverzakiog en
verloochening Is in een wetenschappel|k
kleed gehuld an alle terreinen van wetenschap
zin daaraan dienstbaar gemaakt. Na den
Duitschen wlsgeer Kant. wlen zelfs het ra-
Begtqpel§k is dat daarvoor diepgaande
studie noodig is. En de toekomst zal wellicht
nog zwaarder eischen stellen. Dr V. Hepp
wees er op in zgn inaugurcele rede dat thans
meer dan ooit voor hst Christendom het
tijdstip is aangebroken om apologetisch op
te treden, d.wz. zich te weren tegen de
aanvallen des ongeioofs en daartegenover
te ontwikkelden, de wetenschappelfkbeid
van het leven des geloofs en alles wat daar
mede samenhangt.
Hiert'gen kunnen onze bezwaren niet gelden
Maar wel tegenover den vorm waarin dit
meer en meer gebruikelijk wordt Eigenlijk
gezegd is het zooeen candidaat vraagt
toeitemming aan eeu elasüs tot de bedie
ning van het kerkerlQk ambt in de kerken.
De classis onderzoekt hem en na dit ernstig
en nauwkeurig te hebben gedaan verklaart
z9 hem voldoende wetenschappeigk onder
legd en waardig om dit ambt uit te oefenen.
Doch de candidaat denkt er sch|abaar anders
over. Deze zegt door zgn houdingneen, gg
weleerwaarde broeders, gg acht me wel be
voegd, maar Ik weet wel beter, want ik voel
aan me zelf dat ik niet ten volle kan voldoen
aan de eischen die het ambt atelt, en daar
om durf ik van de verkregen vrijheid nog
geen gebruik te maken maar heb nog een
of twee jaren verdere voorbereiding noodig
Zie, w| meenen een Intradictio, eentegenstrfl-
digheid in dit alles te moeten sien of in de
houding van den candidaat iets eigenmach
tigs iets willekeurigs, tegenover classis en
vacante kerken.
W| willen gaarne toegeven dat de voort
gang en het drieste optreden der ongeloovige
wetenschap hooger eischen stelt aan de op
leiding tot predikaat. Maar dan is noodig
met den sleur in desen te breken. W| be
doelen dat er zekere vormen sin voor het
college loopen van een student in verband
met het doorwerken der onderscheidene vak
ken. Daarvoor sin een zeker aantal jaren
noodig, welke naar gelang van den persoon-
IQken aanleg, voor den een iets langer en
voor den ander iets korter sullen sin, doch
veel tgdsverschil zal er bg normale personen
in het afloopen der opleiding niet sin. Wan
neer jiu de duur van dese opleiding niet
toereikend is om onse aanstaande theologen
voldoende wetenscbappeigken ondergrond te
veracht fm en hun, laat ik het noemen, apo-
logeti8Chen arbeid tegenover het ongeloof
met vrucht aan te vangen, dan moet nood-
zakeigk de duur worden verlengd.
't Is allessins rationeel dat de verandering
van omstandigheden, welke zooveel meer
eischen stellen dan vroeger, met sich bren
gen een uitgebreide langdurige opleiding, op
dat de noodlge evenredigheid betracht worde
en telen: stellingen aan de kerk onthouden
yrorden.
Want op dit laatste dient, tot goed verband
der dingen, niet het minst te worden gelet
Wanneer een dergeigk bericht, zooais la het
begin is omschreven, door de pers wordt
medegedeeld, wekt dit altgd min of meer
een gevoel van teleurstelling. De nood der
kerken is groot en haar gebed gaat steeds
uit tot den Heere des oogstes dat Hg arbsi-
ders uitstoote in Zgn wij a geard En wanneer
z| b| herhaling zien, dat een groot deel
dier arbeiders zelf de maatstaf in banden
gaan nemen, om het tidstip van indiensttre
ding vast te stellen overkomt haar een ge
voel van onvoldaanheid over dergelgke han-
delwlze. 't Is voor vele eenvoudige zielen
ala voelen z| zich miskend, als worden de
belangen van hun ziel en de kerk onderge
schikt geacht aan de eischen der wetenschap
Voor enkele jaren waren het slechts enke
lingen begiftigd met buitengewonea aanleg
die na afgelegd proeferatolr- examen door
studeerden met het vooropgezette doel zich
te bekwamen voor het Doctoraat. Tegen
woordig gaat het juist in tegenovergestelde
richting. En laat ons eerlijk zeggen dat we
veronderstellen dat niet altgd de zucht voor
zit om wetenschappeigk beter gefundeerd te
worden, doch dat ten laatste de gewoonte,
de mode ook begint mee te spreken.
De meer en meer gebrulkeigke b( voeging
«dat wegens voortzetting der studie geen
eventueel beroep in overweging kan genomen
worden geeft eenlgsins een meer geleerd ca
chet aan den examinandus Men kr|gt zoo
het idee dat die student iemand van veel
aanleg moet sgn, een bol is, een geleerde
in spe.
En dat zouden we op zichzelf niet afkeu
ren want een breede kennis van noodlge za
ken kan niet anders dan het Christendom
ten goede kornet!. Maar nog iets anders is
het of dit den kerken prof|teigk is.
Zg hebben er recht op dat hier niet met twee
maten gemeten wordt. Eeneri|ds wordt baar
gevraagd om toestemming In haar midden
den herdersstaf op te vatten, en bg verlee
ning daarvan wordt anderzfds door den aan
vrager de verkregen approbatie naast zich
neergelegd, en beschikt hg eigendunkel|k
daarover.
Daaraan nemen duizenden leden der Geref.
kerken in ons land aanstoot En onzes inziens
niet geheel ten onrechte. Er is iets gewron
gens in deze toestand, dat herhaaldeigk tot
onaangenaamheden aanleiding bigft geven,
Tenzij, zooals we hierboven aangaven, de op
leiding op een niveau wordt gebracht, dat
evenredig is san de hoogere eischen die de
wetenschap stelt, dus door eene verlenging
daarvan. Daarmede sou alle teleurstelling
voorkomen worden, en iemand die .afgestu
deerd" is werkelijk oamiddeigk, bg gebleken
bekwaamheid, z|n arbeid in de kerken kun
nen aanvanger. Want w| meenen dat de
kerken recht hebben op hen die haar om
opprobatie vragen, en desen huncerz|ds, niet
willekeurig de indiensttreding mogen uitatel
len. Dat lijkt ons voorals nog een gebrek in
de regeling tusschen de kerken en hun aan
staande predikanten. Waarin voorzien kan en
mset worden.
GERRITSZ VAN PUTTEN,
Met December zullen de gemeenten Mld-
delharnls, Sommelsdgk, Dirksland en Melis-
sant ten opzichte van het telefoonverkeer
verbonden worden tot één geheel, tot een
.streeknet"
Tegenover een vermeerdering derjaarigk-
sche bidrage zullen de aangeslotenen in die
4 gemeenten dan verder gratis met elkander
kunnen tcletoneereu, zooveel en zoolang als
men maar noodig acht, behoudens den maxi
mum sprcekt|k, die het kantoorpersoneel in
sommige gevallen mag en wil toepassen
Voor den handel, maar ook voor allerlei
andere doeleinden, zal dit zeer zeker groot
gerief en voordeel opleveren, dat de meerdere
bijdrage ver overtreft
Om dasrvan nog meer profit te hebben,
ja, om het streeknet geheel tot z|n recht te
doen komen, is het noodig dat het geheele
eiland een streeknet vormt Het eiland vormt
een geheel en men handelt niet alleen met
Mellssant, maar ook en wellicht in nog meer
dere mate met Ooltgensplaat, Ouddorp en
Oude Tonge, ja, de Flakkeesche belangen
vinden op alle plaatsen vertakkingen
Reeds is het eindelik gelukt een streek
net voor genoemde vier gemeenten te ver-
kr|gen, nu aan d«n gang voor een streeknet
voor geheel Flakkee en als dat gelukt
is, dan ti achten een geheel te vormen met
Rotterdam.
Ineens zal dat niet gaan
Het nu verkregen streeknet is herhaalde |k
afgewezen, maar men heeft den moed niet
opgegeven en geen moeite ontzien Na iedere
afwgzlng ging een nieuw adres ter teekening
rond en tenslotte werd Inwilliging van het
veisoek verkregen
Welnu, de gemeentebesturen hebben nu
eeu taak om deze koe verder b| de hoornen
te gi|pen en nu eerst zien te bereikeneen
streeknet voor geheel Goedereede en Over-
fUkfeee GEMEENTEBEHEER
Vetslag van het verhandelde in de
vergadering van den Raad der ge
meente STELLENDAM, op Woens
dag 16 November 1922
Aanwezig 4 leden, afwezig de Heeren J
Nagtegaal, W van Eek en J Roon
Na opening door den Voorzitter, den heer
Cbafbon, Burgemeester, met gebed, wordt
overgegaan tot het lenen der notulen van de
voiige vergadering, welke onveranderd wor
den goedgekeurd
Wordt mededeellng gedaan van de vol
gende Ingekomen stukken:
a eene missive van Heeren Gedeputeerde
Staten in deze provincie, d d 13 October
1922, daarbl toezendende een uittrekrel
uit bet Kon. Besluit van 22 September 1922,
No 47, houdende goedkeuring van de
verordening tot heffing van keurloonen in
deze gemeente
b eene missive van genoemd College
houdende goedkeuring van het ingezonden
raadsbesluit tot aankoop van een strook grond
grenzende aan den tuin van den gemeente
geneesheer, thans in eigendom toebrhoorende
aan de Generale d|kage van Stellendam
Dese stukken worden voor kennisgeving
aangenomen
c een verzoek van den heer M Brooshooft,
ondeiw|ier aan de O L School alhier, daarb|
verzoekende hem wel eervol ontslag te wil
len verieenen in die betrekking wegens z|ne
benoeming in dezelfde functie aau de O L
School te Dirksland
Op voorstel van den VOORZITTER wordt
met eenparige stemmen besloten het ge
vraagde ontslag eetvol te verieenen onder
dankbetuiging voor de aan deze gemeente
bewezen diensten, met Ingang van 1 Januari
1923
Wordt voorlezing gedaan van een ingeko
men missive d d 24/30 October I 1, van hee
ren Gedeputeerde Staten in dese provincie
betteffende de door hen voorgestelde regeling
van de jaarwedden van de gemeente-ontvan
gers in de gemeenten, waaromtrent z| het
gevoelen van des Raad wenschen te verne
men Uit deze regeling bl|kt dat de ontvan
ger tbaaa zoude gaan genieten een jaarwedde
van f 800 asnvangsalaris met 4 tweejaarl|k-
scbe verhoogingen van f 62 50 en wegens
het zelfstandig opmaken der rekening Vioi
en voor de Inning der schoolgelden '/is. van
de evengenoemde bedragen, aizoo in totaal
een jaarwedde met de eerste verhooging
f 1121,25, tcrw|l h| thans een wedde geniet