Zaterdag 18 November 1922 878te Jaargang N°. 2860. foof de Kuldhollandache en üeeuwsclie Eilanden, Eerste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Weest Waakzaam De Grieksch-Orthodoxs Kerk en de Bolsjewiek, Reclames ^ededeelingen, JURGENS OP DEI UITKIJL W. BOEKHOVEN Zensn. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentién en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. PLANTENBOTER gese Courant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco per post 79 Gent bij vooruitbetaling, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITQBVMSi IOMMBLSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per rsgsS. BOEKAANKONDIGING 10 Ceut per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die bestaan. Advertenflën worden ingewacht tof DINSDAG- en VR1IDAGMORGEN 10 UUR. (Slot) In ons eerste artikel schetsten we 't ontstaan der Bolsjewistische partij, die op 7 Nov. 1917, voor de eerste maal na de Commune in 1871, als sociaal democratische partij de staatsmacht in handen nam om van Rusland een soci alistische republiek te maken Arbeiders-, boeren- en soldatenmassa's, onder de *leuze Vrede en Brood* gingen te Moskou fc St. Petersburg de straat cp, brachten ^Kerenski en de sociaal-verraders* of de Russische Troelstrajanen ten val en namen de taak over het socialisme, het echte, voor de wereld te rechtvaard'gen. We zwijgen verder over het politieke doel van Lenia en zijn tactiek, welk doel we reeds noemden wereldrevolutie* door de dictatuur van het proletariaat, d.i. zonder ware democratie voor alle burgers; zonder wetgevende vergadering, zonder coalitie met de Bourgeois, maar door de uitsluitende alléén-heerschappij van 't proletariaat, en door niets ont ziende politieke machtsmiddelen En zijn tactiek? Modderen met en in de bui- tenlandsche politiek; en in de binnen- landsche politiek een schrikbewind of terreur. Zoo is dan zijn regeering begonnen met bloedze is gestevigd in bloedze Jfcbeft voort in bloed en tranen En zoo komen we in aanraking met de Grieksche Kerk en 't Bolsjewisme. Over die daar heerschende Kerk als zoodanig geen woordieder, die een boekje bezit over Kerkhistorie vindt daar wel iets in, wat hem over 't ont staan dier Kerk, de ontwikkeling, de leer, de regeering, de organisatie kan inlichten. Maar wij hebben 't leed dier Kerk onder de Bolsjewieken, thans te bezien. Dat leed der Kerk is geboren uit den hongersnood, waarover we als oorzaken weer zwijgen zullen, Maar de Kerk heeft rijke bezittingen, kapitalen en landerijen en de Staatskas heeft ze afgenomen. Daarom is de Bolsjewiek overgegaan om zich meester te maken van de kerk sieraden bij den eeredienst in gebruik, en van de kostbaarheden die de heili genbeelden sierden. Geen rechtgeaard priester kon dat uitstaan en de inbezitneming door de soldaten werd met geestdrift verhin derd, waarvan weer het gevolg was meerdere processen, doodslag, gevan genschap der priesters en verbaming ontzetting der popes of pastoors uit hun ambt enz. De patriarch of bisschop werd tot dwangarbeid veroordeeld. 't Doodvonnis is uitgesproken over den metropoliet Wenjamin, prof No- witski en anderb leden van den St. Petersburgschen raad van kerkelijke gemeenten en zullen gefusileerd worden (doodgeschoten). Maar hoe erg dit aireede 2ij, er is iets ernstigers, want er zijn onder deze patriarchen overloopers naar de Sovjets, die instemmend met de revolutie op staatkundigen maatschap pelijk gebied nu ook een uiterste demo cratie in de Kerk begeeren en blijkens de berichten in hun Blad >De levende Kerk* daar ook propaganda voor maken. »üe levende Kerk* De titel van het Blad wijst reeds eenigermate op 't doel dier sovjetpa triarchen, 'tls de tegenstelling van »De doode Kerk*en al is 't dat we, de Kerk, de orthodoxie van 't Oosten, de Rus sische, de Grieksche Kerk beziende, werkelijk redenen kunnen aanvoeren, waarom die kerk >dood« is, dan zouden we wel een Hervorming begeeren, maar niet langs den weg der Sovjets. De orthodoxie van Rusland is een stijf hoofdig zich vastklampen aan oude vormen en ceremoniën,is een dor belijden van de voorschriften der Russische Staatskerk, maar de onkunde is ont zaglijk groot. Daarom was Rusland zoo gauw aan de Revolutie overgeleverd. Zeker, óók, omdat er sociale en politieke misstanden waren (maar die zijn er nu, na de revolutie, nog evenveel; en de Revolutie heeft nog niets verbeterd!) maar vooral ook, omdat 't Russische volk de begrippen Gezag en Vrijheid en Persoonlijkheid niet kende bij het licht van Gods Woord. De Rus in door snee is een godsdienstig, mystiek man heeft zijn Staatskerk lief, heeft God lief en den Gzaar, maar is door onbe duidende Bijbelkennis ook juist als mystiek man voor alle ophitsing ont vankelijk. Hij is dom en gelooft zijn God maar ook den Sovjet, die hem 't mooie nieuwe als een zoet levensbeeld voorhoudt. De Kerk in Rusland is dood aan geloof en werken. Ze leeft niet, maar wordt geleefd, en voor alle uit 't Evan gelie voortvloeiende staatkundige en maatschappelijke verbetering onvatbaar. En de Sovjetspatriarchen zijn nu de handlangers der Republiek. Van 't Com munisme der Kerkde Kerk, die lief heeft, mits goederengemeenschap met dwang, zooals 't in de eerste Christen gemeente uit liefde, na genade', door den band met Christus geschiedde. De Oude Slavische kerktaal moet ver vangen worden door 't Russisch. Dit achten we werkelijk een verbetering Wanneer de predikers een vreemde taal in de Kerk gebruiken, kan dit afbreuk doen aan 't verstaan. Ook willen de Sovjetspatriarchen de heilige deur openlaten, 't Is een soort Voorhangsel des Ouden Testaments, dat 't heilige der heiligen van de andere ruimten scheidt; 't Is een houten be schot tusschen 't altaar en altaarbedie naars èn de kerkgangers. En niemand kan ook dit afkeuren. Maar er wordt ook ingegrepen in 't leven, in 't wezen der kerk zelf. Men grijpt in in den tijd om de kinderen te doopen; om ze belijdenis des geloofs te laten afleggen. En wat is nu zoo som ber? Dit: Er is een Wereldbond van Kerken die te Kopenhagen vergaderde, waar ook de Nederlandsche Kerkprofes- soren, dr. Cramer en dr. Kohnstamm warenen de Vertegenwoordigers der Oostersche kerken, Gr.eken, Bulgaren en Roeaneniers hadden te klagen over den Wereld Kerkenbond, die in een resolutie over de gevangen genomen Russ sche priesters door de Sovjet, een veel te zachte uitdrukking had gebezigd om 't brutale kwaad der Communisten jegens de kerk flink te geeselen. Be sloten werd door den Kerkenbond, dat 't Hoofdcomté de zachte woordekens tegen het Sovjet optreden nog- eens zou herzien. Inplaats van vlammen de protesten tegen de Russische kerk- af braak, gesteund door Sovjet-bisschop pen, gaat deze Wereldbond met honig aan de roe ten huize van Lenin. Ja, ziet ul die Kerkenbond wil verbroede ring tusschen de Kerken der wereld en 't noodlot wil 'tzóó dat de Sovjets de verbroedering vertrappen, de Kerk ondermijnen, en dan van den Kerkenbond een zachte vermaning thuis krijgen. Ook kwam daar een Russisch protest van de getrouwen der Grieksche Kerk waarin de wensch werd uitgesproken, dat de verschillende Europeesche regee ringen de Sovjetregeering niet zouden erkennen, als deze in Rusland de vol ledige vrijheid van religie weigerde. En 't antwoord van den Wereldbond was: »Er zijn reeds Mogendheden, die de Sovjetrepubliek erkend hebben, dus kunnen we er niets meer tegen doen.* Zoo staat me daar nu de Grieksche Kerk alleen. Machteloos tegen de Sovjets Machteloos in zichzelf, omdat, ondanks liefde voor de eeuwenoude vormen en ceremonien in die Staatskerk, de impuls, de innerlijke zielsdrang en geestdrift ontbreekt, én 't kloeke verstand om door langzame reformatie de uitwassen af te snijdenmet den vormendienst te bre ken en in Geest en Waarheid bij kennis der Schriften de ontwikkeling der Kerk voor alle terreinen des levens te be vorderen. Zoo staat de Grieksch Orthodoxe Staatskerk hopeloos gescheurd door de Novemberstormen van 1917, die over 't arme Russische volk als een cycloon heen gingen. Hopeloos verschrompeld door den vormendienst, waarmee de Sovjet spot, die naar Leven, naar de Levende Kerk vraagt; en daardoor, zij 't ook op communistische wijze, der Kerk van Christus herinnert, Openb. 4 vs 15: »lk weet uwe werken, dat gij noch koud, noch heet zijt; och of gij koud waart of heet. Zoo dan, omdat ge lauw zijt en noch koud, noch heat, daarom zal Ik u uit mijnen mond spuwen.* De Sovjet vraagt naar een Kerk met een hart en een hoofd. En de eeuwenoude eike der Slavische Kerk zal vallen, als God het niet ver hoedt. Nog zijn er getrouwen, die met de Revolutie niet meeheulenen op deze is aller hoop gevestigd. Maar er komen gunstiger berichten. Er zijn al metropolieten, die de Kerkregeering gaan wijzigen in democratischen geest, 't Is een beginEn dan nog eens nagedacht over de Leer. En dan over 't Verband van Leer en Staat, Leer en Maatschappij, Leer en Cultuur. Zoo reformeert men in de Kerk Een mooi verschijnsel. Me]. H H. Kuyper, de bekende dochter van dr. K., die in de Standaard looveel mooi* over .het Vrouwenleven" schrift, somt in haar laatste artikel tal van periodieken op of krantjes, die door en voor Vrouwen ge schreven worden. Aanstonds staat er weer een te verach|nen onder redactie van antirev. en chr. hlstor. vrouwen, o.a. mevrouw Diepenhorst en me- juffr. F.yda Kats, de bekende advocate der Chr. Hist. part|, die ook lid der Kamer is. 't Blad aal behandelen de Vrouw en 't geslnde Vrouw en 't sociale levende Vrouw en de Wetenschappen ens enii Het Vrouwenleven sal er veelz|üig ia be handeld worden; en dat is noodig ook. Want zooals we onlangs schreven, en 't ook door dr Bavlnck In z|n mooi boek .De Vrouw In de Hedendaagsche Maatschappl" wordt opge merkt, er is aan 't Vrouwenleven zoo'n veelsldigb gedachte te wijden aangaande haar rechten en plichten, dat men 't eerste lasr er nog niet over uitgepraat komt. Denk maar eens: de Vrouw en 't Burgerlik recht de Vrouw en de Arbeidde Vrouw en haar Beroepde Vrouw en de Staatde Vrouw en de Kerkde Vrouw en haar opvoeding En dan als No. 1De Vrouw In haar gezin, als ze ten minste een gezin heeft, Voorlichting is noodig; steeds noodlg; al z|n er ook al boekdeelen over het Vrouwen leven geschreven en heeft menige schr|ver en schr|fster haar werk vanaf Adam reeds nagegaan. Voorlichting bl|(t noodig I Practische politiek 't Is nog niet de t|d om aan den afgevaar digde der staatk. Geref, part|, den heer Ker sten, vragen te stellen. H| heeft nog maa bel|denls des politleken geloofs afgelegd en we nemen aan, dat se oprecht gemeend WAS* Maar hoe eigenaardig doet het dan aan, als dese man vooropstelt, als dogma aanvaardt .het Parlement als wereld van 't compromis* 't Is zóó door den hees Col|n op de Deput. vergad. gezegd: en 't is een waarheid als een koe. ieder ziet ze, omdat ieder weet, dat Nederland een gemengde bevolking bezit. En 't is juist die vermenging, dat bestaan van eenige groote groepen andersdenkenden, die den practischen Staatsman verplichten naar alle kanten uit te k|kec. H| zal moeten geven en nemen. Doch nu is dit de katdinrle vraag, waarop alles aankomt: Wat moet gegeven aan den tegenstander, en wat moet genomen of be houden worden door U zelf. 40 cent per regel, VOEDZAAM HEERLUK VQÜRÜEELIG pva Men kan niet oplettend genoeg z|n voor de~versch|nselen van verzwakking, die zich b||kinderen t|decs den groei zoo menig- mis! voordoen De omstandigheden, waar onder het kind het tQdperk zijner vorming doormaakt kon op z|n heele leven van In vloed z|n. Echter kunnen de ouders zich daarb| veel bezorgdheid besparen door nu en dan hunne kinderen de^Pink Pillen te doen gebruiken. Het onlangs voorgekomen geval met de jongejuffrouw Laflsquièredoet zien, welkeen merkwaardige veranda tog door de behande ling met de Pink Pillen wordt te weeg gebracht b| kinderen die de groei ver zwakt heeft .Mijn dochtertje dat 14 jaar oud is", schi|ft ons Mv Laflrquière, bakkerin te Mc y- rais b St Cyprien (Dordogne Frankr|k), .had erg onder den groei geleden, (Cl. Rivière) z» f t Mevr, Laflaquiêre k)a,gde aj. door over hoofdpiet. Sedert z| de Pink Pillen is gaan gebruiken, is z| heel gezond en eet z| met smaak. Ik ben er blijde om dat ik haar de Plak Pillen heb laien nemen." Dat de Pluk Pillen zoo weldadig werken b| kinderen, die onder den groei geladen hebben, komt, doordat hunne werking juist plaats heeft op een t|dstlp, dat het bloed groote behoefte heeft om hernieuwd te wor den en dat de krachten onophoudellk moeten worden ondersteund- Bovendien worden de Pink Pillen in het algemeen met succes ge bruikt, telkens wanneer verarming van het bloed en verzwakking der zenuwen zich voordoen. De pr|s der Pink Pillen bedraagt f 1,75 de doos, f 9— de zes doozen. Z| worden verkocht in bet HoofddépdtNassaukade 314 te Amsterdam. Elscht dit adres en de Hol- landsche gebruiksaanw|zing. De Pink Pillen z|n ook te verkregen b| alle goede apothe kers en drogisten, o.a. b| D. YIJFVINKEL - SOMMELSDIJK 't Antwoord op 't laatste isNeem, behoud wat Gods Woord zegtwat niet ingaat tegen 't Woord des Heeren. In orde I De nieuwe vraag is dusWat zegt dat Woord des Heeren voor de antirev. partl Wat zegt dat Woord prieciplëel als gebod Wat laat dat Woord toe nis z|nde .neutrale zone die op Staatsterrcln zoo groot of klein gemaakt kan worden, als ge zelf wilt. Geestelijke vraagstukken over Kerk en School vallen al heel gauw buiten die neutrale lóae; maar wat valt er dan zooal niet in die neutraleliieitsfeer. Zeer zeer veel I En daar beginnen de moeil|kheden, die met een of twee losse teksten bier en daar bleengeharkt, niet z|n opgelost. Wat In Gods Woord pertinent verboden is: wie zal dat doen? Maar dat .Neutrale" in'tStaatsleven, is dat ook in .Gods Woord volgens prlncipia bei|nd. Gigeven nu de Gemengde bevolking vaa Nederlanden tevens de neutrale zóae,waar Gods Woord niet speciaal voor geschreven is; gegeven de praktik des levens hoe moet men dan x|n compromis met Roomschen en Chr. Histor. en z|n aanwervingskracht op tegentanders inrichten Daarom zullen we voorlooplg den heer Kersten blauw blauw laten. De stemmingen in de toekomst zuilen uit spraak doen. Ofschoon ook deze nog weinig beslissen Eén man draagt slechts één honderd ste der verantwoordel|kheld. Ot h| voor of tegen stemt, zal de wereld niet andets doen draalen. Maar groot is dan de verantwoorde- l|kheid van de Rechterz|de als £9 man n.l Anti. Chr. Hist, en Roomsch, die te zamen staan voor hut leven van een Kabinet. En dat Kabinetsleven beslist wel eens over een stemming. De praktijk moet, terwiile van een meer begeerl|ke zaak, de theorie wel eens op z| loopea. Nadruk verboden, f Nu schr|I ik over .Calvinisme en Carlca- tuur". Voor ditmaal geef Ik m|n onderwerp van te voren aan en daarmee heb ik 'n bepaald dóél. Daarmee bedoel Ik n.l. dit: Misschien z|n er lezers, die over dit on derwerp niets willen lezen; die van te voren hun meening zoo vastgeworteld in hun binnenste hebben, dat als de m n e de hunne steunt het overbodig is om haar neer te schelven en als x| tegen de hunne in gaat, het toch niets baat Welnu,Idee zoodanlgen dezen raad: Sla voor dit beer den „Uitb|k* overl Enaiével goede, de beste vrin den! Daar z|n er echter ook Anderen. Die 't me mondeling en schriftcl|k zel den, dat ze over dit onderwerp weieens Iets lezen willen. Welnu, voor hen en wie er met hen zoo over denken, schi|fikdan, alleen moeten ze wel begr|pen.|dat ik in een kran tenartikel deze zaak slechts aanstippen ban; er is stol genoeg om er 'n dissertatie over te schr|ven en .met lof' academisch doctor te worden I Twee opmerkingen gaan nog vooraf. Ik schr|f niet over een bepaald blAd. Ook zonder eenig bepaald blad Is het onderwerp de bespreking waard en kan deze ook veel zuiverder gehouden worden. Ea in de tweede plaats: Ik scbr|f géén .oratio pro domo" d.i. Ik ■preek niet voor eigen parochie, want van de teeken- en dus ook van de cirricatuur- kunst versta ik absoluut u i e t s. Zelfs het ééne talent heb ik wat de teekenkunst be treft, op m|n levensweg niet meegekregen. 't Heeft me weieens in vertwijfeling ge bracht t Als jongeling van 16 jaar, 't was In den ouden t|d I stond ik als „kweekeliog* b| 'n .ondermeester" in de schoc.1, waar m|n vader bovenmeester was. M|n .directe chef* teekende heel aardig, H| had, 'k weet niet waarom, den vorlgen dag met wat kratsen een goed gel|kend boerenhuis op bord geschetst en nu wash| bezig de kinderen een nieuw versje te lee- ren, waarin voorkwam ,H| voedt de musschen op het dak I" En, och I h| wist wezenlik niet dat ik zoo'n teekenkruk was, plotseling kreeg hg den inval; ik zou, ter illusfreering van dat lied, terw|l op het dak van dat boerenhuis een paar muschjes teekeccn. Ja, daar slónd ondergeteckeade I Ik kon toch moeilik ten aanhoore van al de kinders, die hun aandacht nu verdeelden tusschen 't versje, dat de meester hun leerde en 't muschje. dat de bweekeling op 't dak tooveren zou, Ik kon toch ook moeilik gaan zeggen, .dat kan Ik niet I*.je had als jongmensch van zestien {aar, die 'i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1