Woensdag 8 November 1922
87'* Jaargang N\ 2857
Antirevolutionair 1§F Orgaan
HOC SIGNO VINCES
voor de SKuiilfiollaiifllscIie em Keevwmebe EHanden.
BOEKHOVEN i Urnm,
RECLAMES MEDEDEEUNBEN.
OM ONS HEEN.
Bezoldiging iemeanfeónf-
vangsrs in Zuid-Holland.
i
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franc© to© te zenden
de Uitgevers.
ft
s
Bsse Contant vers:h|ni eiken WOENSDAG ea SATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden Iranees pet pest 75 Gent &1 wsraigiaWsg,
iUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per iaar„
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
w,
UITGEVERS s
89MMBL8DUK.
Teleïesn Intaraemmanaal Ne. 203,
BOEM
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 per Cent rage'»
BOEKAANKONDIGING 10 sent per regel.
DIBNSTAANVRAOEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.— per plaatsing.
Gsooie letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan.
Advertffttiënwerden Inggwaeht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
o* Kunstmatig
De eerste, regel tan 't Voorloopig Verslag
over de Staatsbegrootlng maakt een ongun-
stigen indruk. Er staat.Verscheidene leden
betoogden, dat de uitslag der verkiezingen
een onzuiver beeld heeft gegeven van den
volkswiliij weten dit aan 't kunstmatig in
stand houden van de verouderde antithese
als politieke scheidingslijn, terwijl de vragen,
welke deze verkiezingen beheerschten, feite-
l|k van flnantleelen ea economische» aard *|n"
Wat li nu in dien regel zoo bedroevend
Een regel van de liukeis| afkomstig.
Dit, dat men volhardt, tegen beter weten
in, de antithese vemderd te noemen.
Dit, dat de Rcchterzide kunstmatig die
stervende antithese in 't leven houdt.
Dit, dat de vrages als van materialistische»
aard worden bsschouwd.
-En 't is luist bf dat derde punt, waar em
principlecle fout schuilt in de redeneering
der Linkerzijde. Want:
Zelfs al waren feitel|k de politieke vragen,
die 't Nederlandscfce Volk gesteld heeft, nog
stelt, en zal bil ven stellen, van finantieelen
en economlschen aard, toch ligt er in al die
materie van stoffelijke dingen een zedelijke
maatstaf. Ons Is geen enkel Departement
bekend, waarin niet, ondergronds de dr|f
veeren werken van een zedelijke, religieuze
macht. Gaat 't Depart, van Sociale Zaken
bulten de ideëen van Vrijheid en Gezag, om
Is in dat Depart, vin Arbeid niet een atmo
sfeer van Menncheltke Roeping tegenover God
en Naaste. Is er is dat Dep. geen peinzen
over de eischen der Tien Geboden inzake
den Arbeid, dien God den mensch oplegt en
die bem brood verschaft voor 't Gezinsleven
zin werkdag bepaalt en Zondagsrust; zin
brood bem schenkt om Kerk en School en
Barmhartigheid uit z|n daggeld te steunen
Is Arbeid niet een gave Gods om God te
dienen? En als 't Socialisme en 't Commu
nisme sells bun ganscbe Maatschappt en
Staat op dien eenigen pilaar des Arbeids
willen doen steunen, Is er dan in Sociale
departement geen .antithese" noodlg, die
vraagt, of er al «te met door God den Heere
ook nog andere pliers onder de Maatschappl
staan dan de Arbeidskrachten der werklieden
Is er een Sociale Departement mogelijk,
dat ook niet eens luisteren wil naar wat in
Oudtestamentische taal en vormen, als leef
regels voor een vruchtbaren Nationalen Ar.
beid, ia gegeven Is de Bergrede tevergeefs
door den Heiland uitgesproken, die van
Menschenmin overvloeide
Verouderd
Zoolang er Departementen bestaan hebben
en zullen bestaan, zal de antithese niet ver
ouderen als politieke scheidingslijn. Is er dan
geen Dep. van Defensie Of meent de Llu-
'rerzlde, dat zelfs die kanonnen en kogels
en affuiten; die sabels endegens en geweren
die kazernes en kampementendie militie,
landstorm en landweer; die militaire vlieg
machines en watervliegtuigen enz. enz. buiten
de godsdienstige en zedellke overtuigingen
eens Volks staan. Bulten z|n Historie om
gaan, die Godes is 1 Is militairisme en ont
wapening een idee buiten 'thart om?
't Zal niet s|n I
Want, waar eenerz|ds de Zonde als Feit
wordt erkend, die de Individuen en volken
vervreemd beeft van den Waren vrede met
Z|n Schepper en diens creaturen, daar staan
we voor 't ontzettend gevolg, dat in alle eeu
wen la gezien, en begon met Kain en Abel
dat doodslag en haat is aan de orde van den
dag.
En God, die de Historie met Z|n heilige
vingeren schreef, laat ons de Oorlogen van
eeuw tot eeuw zien, ter waarschuwing ,hoe
groot hun ellende is, mast ook tot plichts
besef om eigen Erve en Vaderland, ons door
Hem gegeven, met hand en tand tegen eiken
aanrander te verdedigen.
Wij z|n van Gods wege de Nederlandsche
natie. Dat Is géén toeval. Dat Is historie,
door den Koning der Koningen zoo geordend.
En daarom eischen we als warme Vaderlan
ders die materialistische kanonnen en die
matetlalisilsche vliegmachines om een zede-
lik en geestelijk bezit te bandhaven n.l. 't
recht om naar het historisch verloop, ons
ztlf te zijn, om Nederlander te blijven, ea te
handhaven op eigen bodem alle ptlvelegiën
en vt|hedtn die ons van oudsher in den
rechten, wettigen weg, z|n toegekomen.
Het materialistisch Dep. van Defensie, dat
bloed vergiet, dat sneuvelen laat, dat m 1111-
oenen van onze beladingen kost; dat 't 11-
nanclewezen drukt met al z|n uitgaven voor
«militairisme", heeft tot ondergrond den wille
van inzen Qod, Koning der Koningen, die
als ueschlkker van 's Menschen lot en Leven
en Erve en Vrfheden en Koningschap, ons
dft kleine stukske van den Aardbol in Z|n
gunste gal. En daarom verdedigen we 't,
maar wlllsa ook beperking van bewapening
omdat de Oorlog, d,i. de Zonde, de Haaf, zoo
groot en gruwelijk is. Kon er, door Z|a
Algemeenne Genade (ook hier is weer ant
ithese I) maar eens inzicht komen in Ware
Vr|h£ld en Broederschap b| .kinderen" van
één God 1
De politieke scheidingslijn,
O ]a 1 gezegend zq de ure, als de antithese
als politieke scheidingslijn verdwgsen mag.
En 't zal niet aan de Rechterzijde liggen,
om ze in stand te houden.
De politiek is geen nciie van de partuculiere
genade; se raakt niet alleen de. geloovigen",
da Chrisibelfders, de bekeerden, de Kerk-
menschen, maar se raakt heel ons Volk in
sl zga organen en al dier funetiën. En de
Rechterzijde zal steeds bereid zijn om voor
alle burgers, van wat religie ook, de vrijheid
uit te roepen, waarop de menschelfke per-
sounl|kheld van Gods wege recht heeft.
De politiek is voor de Rechterzijde geen
doel; masw middel om een Hoog Doel te
bereiken, zelf-, maar ook om 't allen burgers
te doen bereikenGeluk en Welvaart voor
alie creatuur op den Neder law dschea bodem.
Maarl En mag de Linkerx|de daar over
toornen? Maar, we zien dat Geluk en die
Weivaart en die Zegeningen in afhankelijk
heid, in 't licht van de Openbaring Gods.
De Linkerzijde ziet se, door de Rede als
richtsnoer te erlangen. Acceord 1
Als dan eens, Gode zij lofl 'toogenblik
komt, waarop de Rede der Llnkers|de over
eenstemt met 't licht der Openbaring der
Rechterzlde, dan zal de wolt met 't lam gssn
verkeereu; dan slaan we onze politieke sik
kels tot spaden, en Links en Rechts te zamen,
delven we in de goudm|nen van Gods Woord,
om zoo eendrachtig, te weten te komen, wat
God de Heere van eiken staatsburger eischt.
Dan zal Uw wetenschap de oro.e bouwen,
De onze zal de uwe stichten en steunen.
Llnkerz|del wilt ge? wilt ge meedoen?
Wilt ge de Rede gaan toetsen aan bet
eeuwige Woord van onzen en uwen God
LinkerzijdeI wilt ge?
Wi t ge 't Geluk des volks vats Nederland
óók stellen in de band des Scheppers en Zgn
ordinantiën naleven in Kerk en Siaat?
LinkerzijdeI wilt ge?
Wilt ge weer schepsel worden onder en
niet boven den Almachtige? U ganschelQk
onderwerpen met Ziel en Lichaam, met hoofd,
hart en hand aan Hem, dien ge toch als Uw
Formeerder erkent Erkennen moet
Wilt ge denken als wij Ja t dan Is de
antithese dood. En we z|n vrienden.
Neen I dan leeft ze en bl|ft ze leven. Want
aan Gods Naam mag nooit te kort gedaan!
Antithese,
In elk Departement ligt er een Antithese,
al bl|bt 't een Departement van enkel mate-
rieële dingen zooals Waterstaat en Finantien.
En dat is natuurlik. Er Is een Staater is
een Maatschappl en in die beide is een Ko
ningschap van Christus. De Siaat, die er is
om onzer zonden wil, naar luid onzer Ge
ioofsbelfdenit in art. 36; de Maatschappij
met haar tallooss openbaringen van Kerk,
School, Wetenschap, Gezin, families, ge
slachten met haar organisaties van Kapitaal
ea Arbeid, met haar Pers en Propaganda,
haar Volksvoorlichting in allerlei vormen.
Heel dat Staatsleven en dat Maatschappelgk
organisme is voor den Christgeloovige onder
worpen aan den Christus Gods, die sprak:
,M| is gegeven alle macht in hemel en op
aarde". Onophoudel|k komt in de H, Schrift
dat Koningschap van Christus op den voor
grond. Steeds is er sprake van .Koning en
Hoofd", die macht bezit en uitdeelt aan de
schepselen. Dat Koningschap strekt zich over
alles uit en niets is ervan buitengesloten.
En daarom kan er in Staat en Maatschappl
dan ook niet één element z|n, waarbl dat
Christus-Koning zou ophouden te werken.
Geestel|ke en stoffelfke goederen zijn Z|ns.
En de Instrumenten, de ambtdragers en ambte
naren z|s Z|ns. Hun denken en regeerenen
adminlstreeren Is Z|ns. Hun geld en goed,
hun heele bestaan is aan den Christus-Koning
onderworpen.
Reeds op dien grond Is er van een weg
doezeling der antibese geen sprake. In dien
algemeenen zin reeds, bezien uit 't Koning
schap van Christus, over alles, 't nietigste,
't onbeduldeu8te ingesloten; kan er voor den
Christusbel|der nooit anders dan deze vraag
overschieten: Wat wil de Christus-Koning?
Maar dan ook nog in b|zonderen zin.
Er Is b.v. een Depart, van Bultenl. Zaken.
Gaat dat Instituut z|n werkdoen bulten den
Christus om Maar is Bultenl Zaken er dan
niet om Nationale en Internationale Staats-
en Maatschappijwerkingen te regelen En is
dat Dep. er niet om Nationaal en Volkenrecht
te verzoenen; om ze in verband te zetten.
Z|n er geen Internatlale verdragen? Geen
Internationale Conferenties te Washington,
Genua, Veneile enz. Is er geen Volkenbond I
Enz.
En gaat dat inzetten van Ons Nationale
leven la 't Internationale Leven zoo maar
buiten den Koning der Koniagea om? Is dan
Arbeidsrecht zooals te Washington behan
deld werdis ontwapening, zooals in Genua
werd besprokens|n al die internationale
Verdragen en Traktaten dan los van God
Neen, neen I ook Bultenl. Zaken voelt z|n
antithese, omdat dat Departement staat in 't
teeken van Nationaal en Internationaal Recht,
en de Maatschappen aanziet ver over haar
nationale grenzen, En wie nu de Christus
erkent als Koning der Maatschappl en ia Hem
ziet de Auteur van alle levensworstelingen,
zou hij dan ontkennen mogen, dat de som der
Maatschappijen of 't Internationale leven aan
hei oog des Allerhoogsten ia onttrokken.
Waar .God Recht is" an de Staten door
gerechtigheid groot kunnen worden, zal daar
de Internationale samenwerking der staten
onrecht oefenen.
OI Volkenbond, wie Is uw Koning
Traktacten en Verdragen, waarop steunt g|
Conferenties in Amerika, Zwitserland,
Frankr|k: Wie is Uw Heere en Wetgever.
Waf Uw moraal?
de kunst, de ware kunst, die volgens hem
slechts toegankel|k is voor weinig menschen,
de doorsneê mensch komt daar in z|n leven
niet toe. En, voegde B|ltje er b|, deze lots-
bedeeling is niet te betreuren, w|l anders
gevreesd mag worden, dat, als we allemaal
zoo verheven waren dat we waarlik naar
kunstgenietingen vroegen, het er in onze
practische wereld jammerlik sou uitzien I
En dan vervolgt B|lt]s:
.Zoo ongeveer als in gezinnen, waar
moeder de vrouw .meeleeft", van alles op
de hoogte is, prachtig voor de conversatie,
verrukkel|k achter de pianomaar In
het huishouden en in de opvoeding harer
kinderen een erbaimcl|k brekebeen"
Maar dan gaan de poppen aan 't dansen.
In het Christel|k Volksblad schrift mevr.
W. W. naar aanleiding van dit gesegde een
kolommenlang artikel
Mevr. W. W. zegt:
.Misschien heelt de schrijver 't niet pre
cies zoo bedoeld, maar feltel|k staat er
dus dit, dat, wanneer moeder de vrouw
.meeleeft", het er practlsch in het gezin
erbsrmel|k uit gaat zien, een opvatting, die
helaas nog b| velen opgang doet, maar die
40 Cent per regel.
V Hoe tot ontwapening
Er zfsa verschillende methoden om tot
ontwapening te komen, maar de een als de
ander heeft ernstige bezwaren. Men kan als
Nederlandsche Staat zonder zich om andere
Staten te bekommeren, s|n bewapening gaan
verminderen. Maar die manier wordt gedrukt
door de Naiionale gedachte, dat dan andere
Staten sterker worden, en in de toekomst
een grooter gevaar gaan opleveren voor de
veiligheid van eigen Erve. Op eigen houtje
gaan ontwapenen met de wetenschap erbij,
dat b.v. Dultichland in 1914 niet door ons
Land is getogen, omdat we tamel|k sterk
gemobiliseerd waren, en dus een Duitsche
poging om door te breken, op veel tijdver-
Hes zou te staan komen, wat voor Duitsch-
land reeds militaire of oorlogscha was. Vlug
werken, vlug doorbreken naar den v|and is
alt|d de eerste winst.
Ontwapenen we ons dus moedwillig, en
zonder dat de grensztaten dit ook doen, dan
wagen we ons aan een al te gavaarllke
operatie. Een ontwapent I Maar dan ook allen.
Op eigen risico gaan ontwapenen is dus
onmogelijk.
Nu kan men ook in associatie gaan ont
wapenen. Nederland kan verdragen aangaan,
en daarna z|n bewapeningen inkrimpen,
Maar! daar kleeft ook gevaar aan! Want
wie associaties met Staten aangaat, geeft
aan andere Staten ook het recht om asso
ciaties aan te gaan. En dan kr|gt men weer
Bonden tegenover Bonden als vóór 1914, die
den oorlog oproepen. Dan wordt 't weer
Macht tegen Macht Dat is ook gevaarlik.
Want dat drift de militaire uitgaven toch
weer omhoog.
En dan is er de derde methode, om tot
ontwapening over te gaan, als nl. de Staten
zich onderling verbinden om hem, die ons
aanvalt, onmiddellk door sterke macht van
Bondspolitie, dat te beletten, door denrur--
en rechtsverstoorder onmiddellk een oa<
logs vat klaring thuis te sturen namens de:
Volkenbond. Maar de uitwerking van dexi
Garantie is ontzaglijk moeilik, en dan de
uitvoering.
In elk geval is dit middel best: laten de
Staten elkander op de hoogte houden van
hun bewapening.
B|ltje, de wekel|ksche briefschrijver van
.De Standaard" heeft het aan den stok gehad
met mevrouw Westerbrink-Wirtz.
In een z|ner laatste brieven hadhl'to
üdoor ons, vrouwen, met alle macht moet
bestreden worden. En die door een man
als B|ltje niet moebt worden aangeroerd,
nog minder met z|n autoriteit gedekt"
Kras, nietwaar?
Maar 't antwoord is B|ltjs toevertrouwd f
.Allereerst, mevrouw," zegt B|ltje, .moet
het me van 't hart, dat ik 't precies bedoeld
beb, zooals Ik 't gezegd heb. 't Spit me
voor U, maar 't is zoo"
En dan zegt Bijltje om. dit:
,We vragen wat een goede vrouw moet
wezen. En dan herhaal ik, dat w| nooit
genoeg zuilen kunnen doen om de meisjes
tot goede, degel|ke huisvrouwen op te lei
den, die voor het gezinsleven de volle 100
pCt. waarde hebben
Mevrouw, laten we elkander goed be-
gr|pen, daar kan de kunst bf behooren
daar kan de muziek beteekenis hebben;
daar kan de litteratuur meesprekendaar
kan alles bijmaar laten we dit tocb niet
tot eisch stellen. Dat brengen de omstan
digheden zelf wel meede praktik helpt
ons In den regel daarbl heel aardig. Maar
eisch mag het niet worden, want wat mis
deeld sullen er dan tienduizenden flinke,
jonge vrouwen bl|ven, die nooit gelegen
heid kregen om met de kunst in aanraking
te komenwier vingers wel wat anders te
doen hebben, dan op een piano te tokkelen
maar die meeleven, neen maar, met volle en
warme belangstelling voor heel haar om
geving die Öodvreezende, b!|de, verstan
dige moeders van gezinnen worden en
wier litteratuur zich in hoofdzaak tot den
B|bel bepaalt
Helaas, dat er, ook onder ons, s|o, die
deze dingen niet alt|d duldel|k en nuchter
zien. Inderdaad, Mevrouw, Ik geloof na
tuurlik met U, dat het heel goed bedoelende
menschen z|n, die het alt|d maar hebben
over die hooge idealen voor het vrouwen
leven, zonder te bedenken, dat hst hoogste
ideaal in 't algemeen gesproken is,
dat de vrouw baar plaats in het gezin
volledig en met voile bekwaamheid Inneemt.
Laat ons gezinsleven toch niet verarmen;
laat onze moeders echte moeders z|nb|
al het mooie van onzen t|d, l|kt het me
tocb, of we in menig opzicht, en vooral
w t het gezinsleven betreft, armer z|n dan
v j voorheen wel waren"
cn dan geeft B|ltje Mevrouw W, W. nog
w.-n raad
.Mevrouw, U hebt onder onze Chrlstel|ke
meisjes groeten invloed. Zoudt U dien niet
willen gebruiken, om met haar over deze
dingen veel te spreken en haar den goeden
en juiatea weg te w|zen
We z|n het met B|ltje eens, volkomen 1
Zeker, de ontwikkeling onzer jonge doch
ters, ook In organisatie, achten we nuttig en
noodlg. maar er z{jn gevaren.
En op die gevaren moet gewezen worden 1
Vooral onzen t|d vraagt vóór alle dingen
/tafsvrouwen en ware moedert I
WAARNEMER
Zeker als Ironie bedoeld, trof Ik boven de
mededeeling van de nieuwe normen der Zuid-
Hollandsche gemeenteontvangers, betopschrlf t
aan.Verlaging der ontvangers-salarissen
Werkcl|k, nog meer vraagteekens zouden
er achter te plaatsen z|n, als men de laatste
circulaire van Zuid-Holland's Gedeputeerden
leest, welke spoedig een onderwerp van '8 Rijks
discussies zal uitmaken.
u Gedeputeerden beginnen te vermelden, dat
Inderdaad een niet geringe vermindering ge
komen is in de taak van de ontvangers der
gemeenten van 6000 inwoners en daar beneden
.doordat z| niet meer z|n belast met de
inning der Piaatsel|ke inkomstenbelasting,
terw|l overigens hun werkzaamheden ilechts
weinig z|n toegenomen, vooral in gemeenten
waar de b|zondere scholen zelf het school
geld innen of waar geen nieuwe met de taak
van den ontvanger verband houdende werk
zaamheden, als opmaken van kohieren van
schoolgeld, honden-, straat-, of andere be
lasting aan hen konden worden opgedragen".
Dan beginnen z| te vertellen, dat er zulke
stumperige ontvangers z|n, die niet eens voor
hun taak berekend z|n en geholpen moeten
worden met het opmaken der gsmcentereke-
nlngen en bet b|houden der boeken.
Dergel|ke onbeholpen, onbekwame ont
vangers mogen tot sp|t van Gedeputeerden
niet tot ontslag worden voorgedragen, gel|k
ieder particulier zou doen, maar die ontvan
gen het laagste salaris en dat talaris van
achterlijke ontvangers wordt nu genoemd:
.het normsalaris".
Dat normsalaris verschilt weinig met het
salaris der ontvangers, dat tot 1921 gold en
zou vanaf 1 Januari 1923 moeten bedragen
voor gemeenten
S 8 8
O l- O N 111 t-
M
a
Q
<3
8
wn
ft»
ft»
V
a
O
9
ft a a a a
f t t t
ft ft ft ft ft G
ft a ft ft
O O O Q Q
Q O O C5
•3 O AO O O O
V4 V* PI W TT
O
E E E S S S
«88?
a c
«8
JQ
h N p)
Deze bedragen s|n Inderdaad lager dan de
thans geldende, maar Meerkerk die met 20 pCt.
wil verlagen en andere gemeenten, die den
Ontvanger op .sterk water" willen zetten,
moeten niet te vroeg juichen! Et komt nog
meer!
Na de imbesillus of uilen op ontvangers-
gebied naderen de .W|sen".
Die nu zoo geleerd is,dath| .gansallein"
de gemeenterekening op kan maken en dat
dan ook doet, kifgt een verhooging in salaris
van 20 oCt, van de bovengenoemde norm
bedragen.
Heeft de Ontvanger dan nog krachtens
instructie andere werkzaamheden te verrich
ten, als opmaken belasting kohieren of staten,
die voor elke belasting voor één soort te
rekenen, Inning van schoolgeld, wanneer die
Inning meer dan de helft van bet aantal aan
slagen omvat, de financieele administratie
van een gemeentebedr|f of een bepaalden
tak van dienst (vlecsctakeuring, havendiens
v