Woensdag 8 November 1922 87'* Jaargang N\ 2857 Antirevolutionair 1§F Orgaan HOC SIGNO VINCES voor de SKuiilfiollaiifllscIie em Keevwmebe EHanden. BOEKHOVEN i Urnm, RECLAMES MEDEDEEUNBEN. OM ONS HEEN. Bezoldiging iemeanfeónf- vangsrs in Zuid-Holland. i Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franc© to© te zenden de Uitgevers. ft s Bsse Contant vers:h|ni eiken WOENSDAG ea SATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden Iranees pet pest 75 Gent &1 wsraigiaWsg, iUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per iaar„ AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. w, UITGEVERS s 89MMBL8DUK. Teleïesn Intaraemmanaal Ne. 203, BOEM ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 per Cent rage'» BOEKAANKONDIGING 10 sent per regel. DIBNSTAANVRAOEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.— per plaatsing. Gsooie letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan. Advertffttiënwerden Inggwaeht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. o* Kunstmatig De eerste, regel tan 't Voorloopig Verslag over de Staatsbegrootlng maakt een ongun- stigen indruk. Er staat.Verscheidene leden betoogden, dat de uitslag der verkiezingen een onzuiver beeld heeft gegeven van den volkswiliij weten dit aan 't kunstmatig in stand houden van de verouderde antithese als politieke scheidingslijn, terwijl de vragen, welke deze verkiezingen beheerschten, feite- l|k van flnantleelen ea economische» aard *|n" Wat li nu in dien regel zoo bedroevend Een regel van de liukeis| afkomstig. Dit, dat men volhardt, tegen beter weten in, de antithese vemderd te noemen. Dit, dat de Rcchterzide kunstmatig die stervende antithese in 't leven houdt. Dit, dat de vrages als van materialistische» aard worden bsschouwd. -En 't is luist bf dat derde punt, waar em principlecle fout schuilt in de redeneering der Linkerzijde. Want: Zelfs al waren feitel|k de politieke vragen, die 't Nederlandscfce Volk gesteld heeft, nog stelt, en zal bil ven stellen, van finantieelen en economlschen aard, toch ligt er in al die materie van stoffelijke dingen een zedelijke maatstaf. Ons Is geen enkel Departement bekend, waarin niet, ondergronds de dr|f veeren werken van een zedelijke, religieuze macht. Gaat 't Depart, van Sociale Zaken bulten de ideëen van Vrijheid en Gezag, om Is in dat Depart, vin Arbeid niet een atmo sfeer van Menncheltke Roeping tegenover God en Naaste. Is er is dat Dep. geen peinzen over de eischen der Tien Geboden inzake den Arbeid, dien God den mensch oplegt en die bem brood verschaft voor 't Gezinsleven zin werkdag bepaalt en Zondagsrust; zin brood bem schenkt om Kerk en School en Barmhartigheid uit z|n daggeld te steunen Is Arbeid niet een gave Gods om God te dienen? En als 't Socialisme en 't Commu nisme sells bun ganscbe Maatschappt en Staat op dien eenigen pilaar des Arbeids willen doen steunen, Is er dan in Sociale departement geen .antithese" noodlg, die vraagt, of er al «te met door God den Heere ook nog andere pliers onder de Maatschappl staan dan de Arbeidskrachten der werklieden Is er een Sociale Departement mogelijk, dat ook niet eens luisteren wil naar wat in Oudtestamentische taal en vormen, als leef regels voor een vruchtbaren Nationalen Ar. beid, ia gegeven Is de Bergrede tevergeefs door den Heiland uitgesproken, die van Menschenmin overvloeide Verouderd Zoolang er Departementen bestaan hebben en zullen bestaan, zal de antithese niet ver ouderen als politieke scheidingslijn. Is er dan geen Dep. van Defensie Of meent de Llu- 'rerzlde, dat zelfs die kanonnen en kogels en affuiten; die sabels endegens en geweren die kazernes en kampementendie militie, landstorm en landweer; die militaire vlieg machines en watervliegtuigen enz. enz. buiten de godsdienstige en zedellke overtuigingen eens Volks staan. Bulten z|n Historie om gaan, die Godes is 1 Is militairisme en ont wapening een idee buiten 'thart om? 't Zal niet s|n I Want, waar eenerz|ds de Zonde als Feit wordt erkend, die de Individuen en volken vervreemd beeft van den Waren vrede met Z|n Schepper en diens creaturen, daar staan we voor 't ontzettend gevolg, dat in alle eeu wen la gezien, en begon met Kain en Abel dat doodslag en haat is aan de orde van den dag. En God, die de Historie met Z|n heilige vingeren schreef, laat ons de Oorlogen van eeuw tot eeuw zien, ter waarschuwing ,hoe groot hun ellende is, mast ook tot plichts besef om eigen Erve en Vaderland, ons door Hem gegeven, met hand en tand tegen eiken aanrander te verdedigen. Wij z|n van Gods wege de Nederlandsche natie. Dat Is géén toeval. Dat Is historie, door den Koning der Koningen zoo geordend. En daarom eischen we als warme Vaderlan ders die materialistische kanonnen en die matetlalisilsche vliegmachines om een zede- lik en geestelijk bezit te bandhaven n.l. 't recht om naar het historisch verloop, ons ztlf te zijn, om Nederlander te blijven, ea te handhaven op eigen bodem alle ptlvelegiën en vt|hedtn die ons van oudsher in den rechten, wettigen weg, z|n toegekomen. Het materialistisch Dep. van Defensie, dat bloed vergiet, dat sneuvelen laat, dat m 1111- oenen van onze beladingen kost; dat 't 11- nanclewezen drukt met al z|n uitgaven voor «militairisme", heeft tot ondergrond den wille van inzen Qod, Koning der Koningen, die als ueschlkker van 's Menschen lot en Leven en Erve en Vrfheden en Koningschap, ons dft kleine stukske van den Aardbol in Z|n gunste gal. En daarom verdedigen we 't, maar wlllsa ook beperking van bewapening omdat de Oorlog, d,i. de Zonde, de Haaf, zoo groot en gruwelijk is. Kon er, door Z|a Algemeenne Genade (ook hier is weer ant ithese I) maar eens inzicht komen in Ware Vr|h£ld en Broederschap b| .kinderen" van één God 1 De politieke scheidingslijn, O ]a 1 gezegend zq de ure, als de antithese als politieke scheidingslijn verdwgsen mag. En 't zal niet aan de Rechterzijde liggen, om ze in stand te houden. De politiek is geen nciie van de partuculiere genade; se raakt niet alleen de. geloovigen", da Chrisibelfders, de bekeerden, de Kerk- menschen, maar se raakt heel ons Volk in sl zga organen en al dier funetiën. En de Rechterzijde zal steeds bereid zijn om voor alle burgers, van wat religie ook, de vrijheid uit te roepen, waarop de menschelfke per- sounl|kheld van Gods wege recht heeft. De politiek is voor de Rechterzijde geen doel; masw middel om een Hoog Doel te bereiken, zelf-, maar ook om 't allen burgers te doen bereikenGeluk en Welvaart voor alie creatuur op den Neder law dschea bodem. Maarl En mag de Linkerx|de daar over toornen? Maar, we zien dat Geluk en die Weivaart en die Zegeningen in afhankelijk heid, in 't licht van de Openbaring Gods. De Linkerzijde ziet se, door de Rede als richtsnoer te erlangen. Acceord 1 Als dan eens, Gode zij lofl 'toogenblik komt, waarop de Rede der Llnkers|de over eenstemt met 't licht der Openbaring der Rechterzlde, dan zal de wolt met 't lam gssn verkeereu; dan slaan we onze politieke sik kels tot spaden, en Links en Rechts te zamen, delven we in de goudm|nen van Gods Woord, om zoo eendrachtig, te weten te komen, wat God de Heere van eiken staatsburger eischt. Dan zal Uw wetenschap de oro.e bouwen, De onze zal de uwe stichten en steunen. Llnkerz|del wilt ge? wilt ge meedoen? Wilt ge de Rede gaan toetsen aan bet eeuwige Woord van onzen en uwen God LinkerzijdeI wilt ge? Wi t ge 't Geluk des volks vats Nederland óók stellen in de band des Scheppers en Zgn ordinantiën naleven in Kerk en Siaat? LinkerzijdeI wilt ge? Wilt ge weer schepsel worden onder en niet boven den Almachtige? U ganschelQk onderwerpen met Ziel en Lichaam, met hoofd, hart en hand aan Hem, dien ge toch als Uw Formeerder erkent Erkennen moet Wilt ge denken als wij Ja t dan Is de antithese dood. En we z|n vrienden. Neen I dan leeft ze en bl|ft ze leven. Want aan Gods Naam mag nooit te kort gedaan! Antithese, In elk Departement ligt er een Antithese, al bl|bt 't een Departement van enkel mate- rieële dingen zooals Waterstaat en Finantien. En dat is natuurlik. Er Is een Staater is een Maatschappl en in die beide is een Ko ningschap van Christus. De Siaat, die er is om onzer zonden wil, naar luid onzer Ge ioofsbelfdenit in art. 36; de Maatschappij met haar tallooss openbaringen van Kerk, School, Wetenschap, Gezin, families, ge slachten met haar organisaties van Kapitaal ea Arbeid, met haar Pers en Propaganda, haar Volksvoorlichting in allerlei vormen. Heel dat Staatsleven en dat Maatschappelgk organisme is voor den Christgeloovige onder worpen aan den Christus Gods, die sprak: ,M| is gegeven alle macht in hemel en op aarde". Onophoudel|k komt in de H, Schrift dat Koningschap van Christus op den voor grond. Steeds is er sprake van .Koning en Hoofd", die macht bezit en uitdeelt aan de schepselen. Dat Koningschap strekt zich over alles uit en niets is ervan buitengesloten. En daarom kan er in Staat en Maatschappl dan ook niet één element z|n, waarbl dat Christus-Koning zou ophouden te werken. Geestel|ke en stoffelfke goederen zijn Z|ns. En de Instrumenten, de ambtdragers en ambte naren z|s Z|ns. Hun denken en regeerenen adminlstreeren Is Z|ns. Hun geld en goed, hun heele bestaan is aan den Christus-Koning onderworpen. Reeds op dien grond Is er van een weg doezeling der antibese geen sprake. In dien algemeenen zin reeds, bezien uit 't Koning schap van Christus, over alles, 't nietigste, 't onbeduldeu8te ingesloten; kan er voor den Christusbel|der nooit anders dan deze vraag overschieten: Wat wil de Christus-Koning? Maar dan ook nog in b|zonderen zin. Er Is b.v. een Depart, van Bultenl. Zaken. Gaat dat Instituut z|n werkdoen bulten den Christus om Maar is Bultenl Zaken er dan niet om Nationale en Internationale Staats- en Maatschappijwerkingen te regelen En is dat Dep. er niet om Nationaal en Volkenrecht te verzoenen; om ze in verband te zetten. Z|n er geen Internatlale verdragen? Geen Internationale Conferenties te Washington, Genua, Veneile enz. Is er geen Volkenbond I Enz. En gaat dat inzetten van Ons Nationale leven la 't Internationale Leven zoo maar buiten den Koning der Koniagea om? Is dan Arbeidsrecht zooals te Washington behan deld werdis ontwapening, zooals in Genua werd besprokens|n al die internationale Verdragen en Traktaten dan los van God Neen, neen I ook Bultenl. Zaken voelt z|n antithese, omdat dat Departement staat in 't teeken van Nationaal en Internationaal Recht, en de Maatschappen aanziet ver over haar nationale grenzen, En wie nu de Christus erkent als Koning der Maatschappl en ia Hem ziet de Auteur van alle levensworstelingen, zou hij dan ontkennen mogen, dat de som der Maatschappijen of 't Internationale leven aan hei oog des Allerhoogsten ia onttrokken. Waar .God Recht is" an de Staten door gerechtigheid groot kunnen worden, zal daar de Internationale samenwerking der staten onrecht oefenen. OI Volkenbond, wie Is uw Koning Traktacten en Verdragen, waarop steunt g| Conferenties in Amerika, Zwitserland, Frankr|k: Wie is Uw Heere en Wetgever. Waf Uw moraal? de kunst, de ware kunst, die volgens hem slechts toegankel|k is voor weinig menschen, de doorsneê mensch komt daar in z|n leven niet toe. En, voegde B|ltje er b|, deze lots- bedeeling is niet te betreuren, w|l anders gevreesd mag worden, dat, als we allemaal zoo verheven waren dat we waarlik naar kunstgenietingen vroegen, het er in onze practische wereld jammerlik sou uitzien I En dan vervolgt B|lt]s: .Zoo ongeveer als in gezinnen, waar moeder de vrouw .meeleeft", van alles op de hoogte is, prachtig voor de conversatie, verrukkel|k achter de pianomaar In het huishouden en in de opvoeding harer kinderen een erbaimcl|k brekebeen" Maar dan gaan de poppen aan 't dansen. In het Christel|k Volksblad schrift mevr. W. W. naar aanleiding van dit gesegde een kolommenlang artikel Mevr. W. W. zegt: .Misschien heelt de schrijver 't niet pre cies zoo bedoeld, maar feltel|k staat er dus dit, dat, wanneer moeder de vrouw .meeleeft", het er practlsch in het gezin erbsrmel|k uit gaat zien, een opvatting, die helaas nog b| velen opgang doet, maar die 40 Cent per regel. V Hoe tot ontwapening Er zfsa verschillende methoden om tot ontwapening te komen, maar de een als de ander heeft ernstige bezwaren. Men kan als Nederlandsche Staat zonder zich om andere Staten te bekommeren, s|n bewapening gaan verminderen. Maar die manier wordt gedrukt door de Naiionale gedachte, dat dan andere Staten sterker worden, en in de toekomst een grooter gevaar gaan opleveren voor de veiligheid van eigen Erve. Op eigen houtje gaan ontwapenen met de wetenschap erbij, dat b.v. Dultichland in 1914 niet door ons Land is getogen, omdat we tamel|k sterk gemobiliseerd waren, en dus een Duitsche poging om door te breken, op veel tijdver- Hes zou te staan komen, wat voor Duitsch- land reeds militaire of oorlogscha was. Vlug werken, vlug doorbreken naar den v|and is alt|d de eerste winst. Ontwapenen we ons dus moedwillig, en zonder dat de grensztaten dit ook doen, dan wagen we ons aan een al te gavaarllke operatie. Een ontwapent I Maar dan ook allen. Op eigen risico gaan ontwapenen is dus onmogelijk. Nu kan men ook in associatie gaan ont wapenen. Nederland kan verdragen aangaan, en daarna z|n bewapeningen inkrimpen, Maar! daar kleeft ook gevaar aan! Want wie associaties met Staten aangaat, geeft aan andere Staten ook het recht om asso ciaties aan te gaan. En dan kr|gt men weer Bonden tegenover Bonden als vóór 1914, die den oorlog oproepen. Dan wordt 't weer Macht tegen Macht Dat is ook gevaarlik. Want dat drift de militaire uitgaven toch weer omhoog. En dan is er de derde methode, om tot ontwapening over te gaan, als nl. de Staten zich onderling verbinden om hem, die ons aanvalt, onmiddellk door sterke macht van Bondspolitie, dat te beletten, door denrur-- en rechtsverstoorder onmiddellk een oa< logs vat klaring thuis te sturen namens de: Volkenbond. Maar de uitwerking van dexi Garantie is ontzaglijk moeilik, en dan de uitvoering. In elk geval is dit middel best: laten de Staten elkander op de hoogte houden van hun bewapening. B|ltje, de wekel|ksche briefschrijver van .De Standaard" heeft het aan den stok gehad met mevrouw Westerbrink-Wirtz. In een z|ner laatste brieven hadhl'to üdoor ons, vrouwen, met alle macht moet bestreden worden. En die door een man als B|ltje niet moebt worden aangeroerd, nog minder met z|n autoriteit gedekt" Kras, nietwaar? Maar 't antwoord is B|ltjs toevertrouwd f .Allereerst, mevrouw," zegt B|ltje, .moet het me van 't hart, dat ik 't precies bedoeld beb, zooals Ik 't gezegd heb. 't Spit me voor U, maar 't is zoo" En dan zegt Bijltje om. dit: ,We vragen wat een goede vrouw moet wezen. En dan herhaal ik, dat w| nooit genoeg zuilen kunnen doen om de meisjes tot goede, degel|ke huisvrouwen op te lei den, die voor het gezinsleven de volle 100 pCt. waarde hebben Mevrouw, laten we elkander goed be- gr|pen, daar kan de kunst bf behooren daar kan de muziek beteekenis hebben; daar kan de litteratuur meesprekendaar kan alles bijmaar laten we dit tocb niet tot eisch stellen. Dat brengen de omstan digheden zelf wel meede praktik helpt ons In den regel daarbl heel aardig. Maar eisch mag het niet worden, want wat mis deeld sullen er dan tienduizenden flinke, jonge vrouwen bl|ven, die nooit gelegen heid kregen om met de kunst in aanraking te komenwier vingers wel wat anders te doen hebben, dan op een piano te tokkelen maar die meeleven, neen maar, met volle en warme belangstelling voor heel haar om geving die Öodvreezende, b!|de, verstan dige moeders van gezinnen worden en wier litteratuur zich in hoofdzaak tot den B|bel bepaalt Helaas, dat er, ook onder ons, s|o, die deze dingen niet alt|d duldel|k en nuchter zien. Inderdaad, Mevrouw, Ik geloof na tuurlik met U, dat het heel goed bedoelende menschen z|n, die het alt|d maar hebben over die hooge idealen voor het vrouwen leven, zonder te bedenken, dat hst hoogste ideaal in 't algemeen gesproken is, dat de vrouw baar plaats in het gezin volledig en met voile bekwaamheid Inneemt. Laat ons gezinsleven toch niet verarmen; laat onze moeders echte moeders z|nb| al het mooie van onzen t|d, l|kt het me tocb, of we in menig opzicht, en vooral w t het gezinsleven betreft, armer z|n dan v j voorheen wel waren" cn dan geeft B|ltje Mevrouw W, W. nog w.-n raad .Mevrouw, U hebt onder onze Chrlstel|ke meisjes groeten invloed. Zoudt U dien niet willen gebruiken, om met haar over deze dingen veel te spreken en haar den goeden en juiatea weg te w|zen We z|n het met B|ltje eens, volkomen 1 Zeker, de ontwikkeling onzer jonge doch ters, ook In organisatie, achten we nuttig en noodlg. maar er z{jn gevaren. En op die gevaren moet gewezen worden 1 Vooral onzen t|d vraagt vóór alle dingen /tafsvrouwen en ware moedert I WAARNEMER Zeker als Ironie bedoeld, trof Ik boven de mededeeling van de nieuwe normen der Zuid- Hollandsche gemeenteontvangers, betopschrlf t aan.Verlaging der ontvangers-salarissen Werkcl|k, nog meer vraagteekens zouden er achter te plaatsen z|n, als men de laatste circulaire van Zuid-Holland's Gedeputeerden leest, welke spoedig een onderwerp van '8 Rijks discussies zal uitmaken. u Gedeputeerden beginnen te vermelden, dat Inderdaad een niet geringe vermindering ge komen is in de taak van de ontvangers der gemeenten van 6000 inwoners en daar beneden .doordat z| niet meer z|n belast met de inning der Piaatsel|ke inkomstenbelasting, terw|l overigens hun werkzaamheden ilechts weinig z|n toegenomen, vooral in gemeenten waar de b|zondere scholen zelf het school geld innen of waar geen nieuwe met de taak van den ontvanger verband houdende werk zaamheden, als opmaken van kohieren van schoolgeld, honden-, straat-, of andere be lasting aan hen konden worden opgedragen". Dan beginnen z| te vertellen, dat er zulke stumperige ontvangers z|n, die niet eens voor hun taak berekend z|n en geholpen moeten worden met het opmaken der gsmcentereke- nlngen en bet b|houden der boeken. Dergel|ke onbeholpen, onbekwame ont vangers mogen tot sp|t van Gedeputeerden niet tot ontslag worden voorgedragen, gel|k ieder particulier zou doen, maar die ontvan gen het laagste salaris en dat talaris van achterlijke ontvangers wordt nu genoemd: .het normsalaris". Dat normsalaris verschilt weinig met het salaris der ontvangers, dat tot 1921 gold en zou vanaf 1 Januari 1923 moeten bedragen voor gemeenten S 8 8 O l- O N 111 t- M a Q <3 8 wn ft» ft» V a O 9 ft a a a a f t t t ft ft ft ft ft G ft a ft ft O O O Q Q Q O O C5 •3 O AO O O O V4 V* PI W TT O E E E S S S «88? a c «8 JQ h N p) Deze bedragen s|n Inderdaad lager dan de thans geldende, maar Meerkerk die met 20 pCt. wil verlagen en andere gemeenten, die den Ontvanger op .sterk water" willen zetten, moeten niet te vroeg juichen! Et komt nog meer! Na de imbesillus of uilen op ontvangers- gebied naderen de .W|sen". Die nu zoo geleerd is,dath| .gansallein" de gemeenterekening op kan maken en dat dan ook doet, kifgt een verhooging in salaris van 20 oCt, van de bovengenoemde norm bedragen. Heeft de Ontvanger dan nog krachtens instructie andere werkzaamheden te verrich ten, als opmaken belasting kohieren of staten, die voor elke belasting voor één soort te rekenen, Inning van schoolgeld, wanneer die Inning meer dan de helft van bet aantal aan slagen omvat, de financieele administratie van een gemeentebedr|f of een bepaalden tak van dienst (vlecsctakeuring, havendiens v

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1