Nationale Bankvereeniging
Advertentiën.
OP OEI UITKIJK,
GEDACHTENISREDE.
Kantoor MIDDELHARNIS.
ZITDAGEN tpens BEDES
Doiieriag, OUDDOBP - FLOHIL
MET WEEL BILLIJKE PRIJZEN
Hag .prof.; Heeres gaat door", in welke be-
woordiagCB typisch is neergelegd, hoe sulk
een .part?" niets anders is dan persoonlik
gedoe. En thans weer woei ean .manifest"
op onse tafel, waarin de namen te lesen
stonden van een voorlooplg comité van .on*
afhankelUken" de heer van Berestayn,
de eerste candidaat der .oaafhankilgken"
d d. Juli j 1,, staat er niet onder met
verzoek om adbaesiebetuigisg.
Hef manifest vloeid over van schoone
woorden en van gemis aan politiek
besef. Met termen als .cultureels politiek"
.geloof la de menschheid" ca .ber|dheid
om haar (dl, de menschheid) te helpen"
komt men er niet. Het voorlooplg comité
srgt dat men niet te voren kan zeggen,
ot een groep b| de verkiesingen klein of
groot sat bl|ken en of er op des duur
groeikracht sal bl|ken te s|n,
Dat is in theorie juist en Iaat ons voor
een oogsnblik aannemen, dat de „onafhan-
kcl|ken", mede dank zij hun trekkenden
en feitel|k jegens andere groepen insinu-
cerenden titel, een of twee c&ndidatsn in
het Parlement zouden weten te kr|gen,
hetgeen overigens stellig n I e t zal gebeuren
Wat dan
Dan vaart men binnen een week lek met
s|n .geloof in de menschhdd" enz. Dan
is eenheid van beginsel, van politieke
l|n het eeistnoodige. Dit nu kan bg de
.onafhankelijke" dames en heeren niet. Z|
willen aldus het rondgezonden manifest
dc candidaten niet door een program
binden.
D.w.s, politieke anarchie.
De actrice Caroline van Dommelen, een
Ommer notaris, eenige predikanten ea an
deren, die reeds adhaesie betuigden, mo*
gen alien erg onafhankel|k z|n en cuntureel
voelen wanneer z| niet door één politiek
beginsel geleld worden en in de grooie
politieke en economische vraagstukken van
zelf één l|n volgen, is hun optreden in de
politiek met zekerheid tot vruchteloosheid
gedoemd,
Er z|n zekar brave, goedwillende en zelfs
knappe menschen b| de .ocafbankelgken"
Alleen z| vergeten, dat voor het uitoefenen
van invloed op de politiek van stad en
land allereerst noodlg ispolitiek be
sef, politieke kennis en een'
he ld van politieke willen.
O, P. D.
Precies I
Zonder program Is er politieke anarchie.
En er behoort te wezen politiek besef, po
litieke kennis en éénheid van politieke willen.
De Anttrev. part| bezit én een program
en politiek beseféu politieke kennis én één
politieke wil. Maar dat la met't Liberalisme
niet zoo. 't Kan nog komen, mits voldaan
wordt aan den elsch door een schrgver eer-
t|ds gesteld: .Zeg ons, wat het Laberale
beginsel 1 s", Is 't beginsel of nuttigheids-
politiek? Dezen zomer Is er over de libera
le beginselen b| 't verkiezingswerk te wei
nig gezegd. Dat was en is een ernstige grief
geweest. Het Liberalisme most z|n godsdiens
tige Ideeën eens rond en klaar gaan open
baren voor Kerk, School Wetenschap enz,
Dan kr|gen we houvast.
Nadruk verboden,
,Z|" moest er niets van hebben.
.H|" was er wel vóórvond hst een nuttige
zaak, maar h| gaf zgn twee volwassen
dochters 'n schier onmerkbaar teeken en dan
wisten z| het wel:
Er voorlooplg niet over praten.
Dat hielp b| moeder toch niet.
Z| hielden moeder in hooge achting; ze
hadden ais meisjes véél aan haar te danken,
moeder had er flinke aanstaande huisvrou
wen van gemaakt, wier handen nergens vreemd
voor stonden en wier hoofd een huishouding
regééren kon, zonder dat het er van ómliep,
Ook had moeder ze laten leer en.
Wel was z| zelve van der jeugd af, wat
huisel|ke bezigheden betrof, de eerste en
voornaamste onderwizeres harer dochters
geweest, en ze hadden geea betere kunnen
bebbenI
Moeder kon koken, als weinigen.
Met weinig kosten, wist ze altgd de kamers
een gezellig voo komen te geven,
Ze wist precies, boe elk meubelstuk onder
houden moest worden om lang te kunnen duren
en lang den glans der nieuwheid te houden,
Haar kleerkast was 'n lust om te zien.
De wasch was alt|d even frisch.
Haar linnenkast was een verheuging voor
het oog; man en kinderen waren steeds
eenvoudig, doch onberispelfk geïleed,
str|k nog inmaak, siopkist noch naaimand
hadden geheimen of moeilgkheden voor haar
en van jongsaf had se haar dochters geleerd
al wat z| zélve kende en wist en ze bader
dankbare leerlingen aan gehad
Méérvan .nieuserwttsche fratsen"
moest ze niets hebben, noch voor zich,
noch voor haar dochters, noch .voor haar
huisgezin.
.Daar boorde je vroeger nóóit van I'
Als déi ergens vaa kon worden gezegd,
dan was voor hkkt bet vonnis der veroordee
ling er over ultgespioken
Niet alt|d bi ef za zichzelf gel|k.
Toen er op dorp een .knip-cursus" werd
opgericht zond ze na eenige aarzeling haar
dochters er heen, want se moest erkennen
dat was na een van die weinige dingen,
waarin s| ia haar jeugd te kort gekomen
was,
Js, zelfs een wintercursusEerste hulp b|
ongelukken" iiet se baar meisjes b?wonen
en sa zou er zeif heengegaan z|n, ais se 't
voor een vrouw, die al gr|se haren in 't
kapsel kreeg, niet wat gek gevonden had,
Maar dit alles bleef .in de I|n"
Nü had men echter hier in de gemeente
too'n nieuwerweische .meisjesvereeniglng"
opgericht en d&t was en iets, 't geen behoorde
bg die .nicuwerwetsche fratsen", waar moeder
n i e 18 van hebben moest.
hikt meisjes waren ook gevraagd.
Gingen er ook wel graag heen
Maar 't moest natuurlgk met toestemming
van moeder en om die te verktlgen: ze
hadden er een zwaar hoofd in.
Want wat was het geval
Ze hadden hier een nieuwen meester ge
kregen aan 't hoofd van de Chr. Sshool en
die z'n vrouw was eigenlik met dat .spul.
begonnen.
Vroeger boorde je daar clet van van.
Lang bad je hier 'a .naaikrans" gehad.
Z|ièlf was daar ook verscheldenen jaren
Hd van geweest, want die lag „In de l|n".
Dikt bleef je vróüw; je hield er jezelf bezig
met een vrouwel|k handwerk; je deed 'n
goed werk, want je naaide voor de armen óf
voor de Zending en je hoorde nog es 'n got d
woord, want de „oude mevrouw" van den
dominee las ik de de pauze, vóór uit 'teen
of ander bock, waar je thuis met je vele en
Reclames Mededelingen,
40 cent per regel.
DRAMl/VmNVALKEHBURC'S'-
A ••fLEVERTRAMI
T"-LEEUWARDEN-
- I I'IW
Voorin SMMELMK - ÏABBSBS
MMl, DUUD - 9. DOEL
VrijJai, OUDE MBS - GSLfli
drukke bezigheden zoo niet aan toe kwam.
Dat waren wel gezellige uren geweest.
Ze zou niet zeggen, Edat er in de Pauze
erg „gebabbeld" werd, maar 't Is toch waar
je hóórde, wat er op 't dorp en in de buurten
voor nieuws was en als je wat afgelegen
woont en je hebt niet vee! t|d om met de
kooplui langs de deur een praatje temaken,
dan gaat soms het gewichtigste nieuws je
neus voorb?.
Jammer, dat die „krans" verloopen was.
Nü is se te oud om met dat „jonge goed"
in één vereeniglsg te gaan, maar als er nog
es weer zoo iets werd opgericht, speciaal
dan voor gehuwde vrouwen, zs weid er zeker
wéér lid van
Dét lag allemaal „in de lijn".
Er werd dasr op zoo'n krans niet gespro
ken over dingen, die immers veel U hoog
z|n voor eea vrouw I
't Was naaien en breien, voorlegen
En, ja I daar róagen ze ook I
Dat zingen was eigenlik icscstgd de oor
zaak geworden van de eerste oseenigheld.
Eerst was 't zóó geweest:
Ze begonnen en eindigden met gezang.
Bij 't begin gaf de „oude mevrouw" de
voorzitster, een versje op en ean 't eind moest
dat, elk op de beurt, een der leden doen.
Nu sfösd er in 't lokaal 'n orgel.
Eu een der jongsles, die wat orgelspel bad
geleerd stelde voorz| sou spelen,
Dét bad wat hommeles gegeven.
Een paar der éller-oudsten kantten zich
daar met kracht tegen .aan, dat was niets
voor 'a vrouw zeiden ze, om aan muziek te
does, in hasr t|d had men daar alleen
„onder de wereidsche menschen" van willen
weten ais hier meisjes voor de toetsen
zitten, bleven die oudjes wég, daar kon men
op rekenen.
Dat had „z|" nu weer overdreven gevonden.
Hkkt dochters hadden lesten orgelspelen.
Het isg „in de l|s" vond se.
Want Mirjam, en die wan teen toch al in
de tachtig, als ze zich goed herinnertMl jam
had wel met een trommel in de haisd ge»
Ioopen, jal had er op Ioopen trommelen, dat
het een lust was, z| en de vrouwen van
Israël achter haar aanzingende ea fromme
lende in reien, b| beurten, ea dét was
naar de Schrilt!
Nu, als zoo'n oude vrouw er geen kw?ad
aan deed om buitenshuis, voo; 't oog en 't
oor van al dat manvolk, te ioopen zingen en
trommelslaan, dan zou 'n meisje er geen kwaad
aan doen, om binnenshuis de orgeltoetsen
neer te drukken.
Ja, „s|" kón redeneeren
Haar man kon met die „lgn" en tegeigk
met „moeder" soms aller gemoedel|kst een
loopje nemen:
„Maar wat denk je, vrouw 1 als Mirjam nu
in plaats vas een trommel es een viool ge
nomen had en düirmee voor 't volk uit was
gegaan, zou ze dan óók „in de ign" z?n ge
weest
Twgflemoedlg keek „zg" hem aaa
Want za zou toch eigenlik niet graag willen,
dat haar dochters op zoo'n wereldsch ding"
leerden krassen't stond ook heelemaal
niet: 'n vrouw met zoo'n „houten kastje"
tegen 'r kin.
„Wat denk j| er van?" vroeg ze.
Wast ondanks al haar schgnbare vastheid
van overtuiging, zeilde ze toch als 't er op
éünkwam, op 't kompas van haar man,
.Ik denk van wei", was 't droge antwoord,
.als ze 't maar ter eere Gods had gedaan
wie dét doet i3 altgd .ia de lijn".
Ja, haar .heer en gemaal" wist zoo, hoe
hi met haar omspringen moest I Ze-was bést
voor rede vatbaar I Mkktja moest nooit
dadelgk beginnen jezelf vierkant tegen baar
over te stellen; dat was .psychologisch"
fóütdan werd het voor hkkt direct een
.persoonlik feit", dan raakte er baar éér
mee gemoeid, dat se haar streng niet overgaf.
Vader had daarom de meisjes door 'n
knipoogje 'n slot op den mond gelegd,
En zoo hsd .zg" het rp alléén.
Neenl van die .nieuwerwetsche dingen"
moest s| niets hebben. Dat lag alles ,in da
iga" van die .vige vrouwet." van wie je
tegenwoordig hoorde I Die hadden ook haar
clubs en haar vergaderingen; die bespraken
daar ook allerlei onderwerpen, die Immers
lagen op 't terrein van den mén; die debat
teerden met en onder elkaar; die hielden
zelfs openbare vergaderingen en kalden dan
hordsrd uit over de .rechten der vrouw":
.1 k zeg maar'n vrouw heeft rechten ge
noeg I De man is de .baas", maar bij laat
vanzelf 't huishouden aan z'n vrouw over
en wie haar huishouding goed regeert; die
heeft 't de handen ea 't hoofd mee vol,
die heeft geen tgd om opstellen te maken
en al die snorrepgpet? meer I"
En daarbij bleef het voorlooplg.
Vader stelde de meisjes gerust:
.Laat mg maar begaan I" zei hg.
Nu, ze wisten, 't was bg Vader in goede
handen I Hg hid natuuilgk zgn vaderlgke
autoriteit kunnen laten gelden, doch dét deed
hg slechts In 't alleruiterste geval. Hg kende
zgn wederhelft zoo en wist wel, dat ze voor
rede vatbaar was alléénmen moest
wat politiek en tactisch met haar te werk
gaan en dat had vader er altgd graag voor
over, want hg bad een .kostelgke en dege-
Igke huisvrouw" aan haar.
Het was enkele weken later.
Verleden jaar, Kerstmis, was .hg" voor't
eerst ouderling geworden en „zg" al liet ze
er zich niet aan kennen, vond dit een onder
scheiding, waarmee ze zeer was ingenomen,
.Onwaardig" vond ze hem niet,
Enfin, 't kan haar als vrouw vergeven
worden,
Op zekeren Zondagmorgen uit de kerk, bg
de koffie, komt .hg" opeens:
.Vrouw, nu moet ja Donderdagavond
mee naar „Trytcsa
.Wdtblief.wie is Pt?.
.Nu ja I zoo heet immers die meisjesver-
eeniging: zg herdenkt Donderdag baar één-
jaiig bestaan en nu hebban ze o,a. den ker-
kersaö, mét de vrouwen tsifgenoodigd
.Maar i k kan toch wel thuisblijven I"
.Ncul dan laat je me toch ook 'a gek
figuur maken, dén blijf ik ook thuis, want
ze gaan allemaal en de vrouwen gassa mee I"
Enfin, ,z|" vond het 'n heel ding:
Maar 't was tenslotte ,in de Ign"
't Hoorde .bg 't ambt",van 'r raéa
En dan dsarbfzs wou dan toch ook wel
es zien en hooren, hoe 't daar bij die .Tryfosa"
toegingze kou dan uit eigen ervaring spreken
„Zg" kwam, s&g enwérd overwonnen.
Dit moest ze, om te begbnen, eerlik er
kennen daar was nu niets ónvrouwelgks bq
of aan.
't Was alles soo héél gewoon
Grs óse meisjes onder elkaar, die zoo heel
gswóóa deden en met elkaar omgingen
Ze vond het dadelgk soo echt bescheiden van
de .presidente", al was ze dan ondergzeres
èa eene, dls'r tong wist te gebruiken
trouwens déi kon .zg" hebben, ze deed 't
zelf óók zs vond het zoo bescheiden, dat
dis vdorzitgter al dadelijk vroe?, of dominee
met gebed wilde epenen aldus den man
en het ambt eere biedeede.
En wat had ze van die .opstellen" 'n schik 1
Nesa. daar zat niks geen .geleerdheid" in.
Eenvoudige en degdgke kcstl
'n Bgbeisch opstel oves „Michal" Davids
vrouw wel I wat werden daar een goede
lessen over de vrouw en da huishouding uit
gehaald I Nog 'a ander opstel over. De plaats
der dienstbode in het huisgezin" 't scheelde
weinig of ,zg" had ia 't debit óók het woord
gevraagd, zoo'n schik had se 'r in:
In de pauze fgn mandoline-spel.
Ea zang met orgelbegeleiding,
Ja, dat was wel waarlijk ter eere Gods
En dén waa 't vanzelf ook geooJoofd en
goad.
.Zg" schaamde zich nu eigenlijk wel 'n
beetje, dat haar eigen dochters nu thuis za
ten ea hier niefs vaa hadden gehoord,
Bg 't nas? huis gaan was se erg stil.
Maar na de avondboterham zei se ineens
bruuskweg sooals 'r gewoonte was:
.Jullie moesten toch maar naar dfsveree-
niglng gaan't is toch wel 'n goed ding,
denk ik zoo nou, wel te rusten
vader, ga je mee
UITKIJK
OUDDORP. Alhier werd Dinsdagavond 31
Octoner in de Gereformeerde Kerk door den
heer Versteegt een gedachtenisrede uitgespro
ken ter herdenking van het feit dat voor 30
jaren de Gereformeerde Kerk alhier tot open
baring kwam en de ambten werden ingesteld,
In 't eerste gedeelte zgner rede herdicht
de heer Versteegt de geschiedenis van het
ontstaan der Geref, Kerk en de jaren die
daarop volgden.
Voor 30 jaren ging is den lande de ker-
kelgke strijd niet tegen het Roosnsch fana*
tisme of tegen het ongeloovig modernisme maar
tegen een synode in eigen christelijke kerk.
Eea synode die hét leven des gefcofs dood
drukte ea het dorst te besisaa God naar de
Kroon te steken en Zgn Eere aan te randen.
Toen in eenplaatselgke kerk de ambtsdragers
en de teeraar hun h ilïg protest tegen deze
ontaarding der Kerk verhieven, werdsn zg
ketkeigk ontzet, kerkelgk vogelvrg verklaard
en voorwerp gemaakt van verguizing, spot
en hoon.
Maar dien strgd is niet tevergeefs geweest I
Ze vond weerklank in 't hart bg honderden
en duizenden in het vaderland.
Die stigd werd ook overgeplant op Flakkee
ook in Ouddorp, wel werden er geen hon
derdtallen of tientallen maar toch enkelen
gevonden die ia de kracht des Heeren den
strgd aanbonden tegen velen
Hier was geen predikant die durfde breken
met de Synode, gem ketkeraad die trouw
genoeg was om voor te gaan op den weg
der gehoorzaamheid en daarom moesten de
schapen zelf optreden om het dierbaarste wat
hun ziel bezat te verdedigen tegen een syno
dale hiërarchie,
Dm 31ste October 1892 was voor de kerk
te Ouddorp een gewichtige dag. 't Was de
dag dat da Gereformeerde Kerk alhier tot
openbaring kwam.
't Was een gewone werkdag en schier
niemand droeg kennis van het gewicht van
dezen dag voor Ouddorp.
Ie de woning van den heer Boslocper
kwamen enkele te «amen, een klein deel van
de gemeente dat zich los gemaakt had van
het Synodaal juk, dat in ds vrceze des Hee
ren kracht ontving om den smaad en de hoon
te dragen. Onder de leiding van Ds. Koot-
man van Stellendam en Ds. Sleders van
Vlaardingen werd de Gereformeerde kerk
geïnstitueerd. De heer C. Boslooper werd ais
ouderling en de heer G. Taais als diaken in
het ambt gesteld.
Toen het gerucht uitging ia het dorp wat
er in die nededge woning had plaatsgegre
pen, lachtte men, hoonde men en nam het
slgk der straten op om die secte die door
't gacsche land werd tegen gestaan ook hier
te beschimpen en te bespotten.
Wat willen deze amechtige Joden kiosk
het verachtelgk I
Maar het werk der reformatie ging voort.
Spoedig werd de H Doop aan vgf kinderen
bediend en op 12 Juli 1893 bad reeds de
eerste kerkvisitatie plaats en luidde de ver
klaring der Kerkvisitoren .alles gevonden
te hebben naar zgn aard*. Op 25 Augustus
1893 werden broeders afgevaardigd naar de
Ciasslkale vergadering te Briells en bewees
de jonge gemeente daarmede dat ze mede
leefde in het ketkeigk verband. 18 Juli 1849
erd voor het eerst het heilig avondmaal
bediend en weldra werd toen ook een eigen
kerkgebouw betrokken onder het woord van
Ds. Steders vaa Vlaardingen die tot tekst had
tHoe lieflijk zfjn Uwe woningen, o Heereder
hetrscharen IOp 18 Feb. 1896 kreeg de ge
meente in Ds Baseski uit Delft een eigen
leeraar, tot 1908 heeft deze leeraar de ge
meente gediend en vertrok toen naar Moer-
dgk. In datzelfde jaar werd de gemeente weer
verblgd door het besluit van Ds, van Duin
die de roeping door de gemeente op hem
nltgebracht aanvaardde. Dit was zgn eeiBte
gemeen e Na 5 jaar gaf hg gehoor aan
een roeping van Bolnes. In 1918 deed haat
tegenwoordige leeraar intrede In deze ge
meente en viert nu met baar feest om te her
denken dit ontstaan van deze Kerk maar ook
hoe zg kwam toi wasdom en bloei en tot hst
dragen van vrucht.
Tot tekst voor deze beugellke herdenking
neemt spr. Rom. 11 36: Want uit Hem,
en door Hem, en toi Hem zijn alle dingen.
Hem zij de heerlijkheid in eeuwigheid, Amen."
Dit tekstwoord bepaalt onzen strgd in bet
verleden, onze taak in het heden en ons
ideaal in ds toekomst.
Wanneer we dit tekstwoord la zgn verband
lezen met hst voorgaand», ziet men, dat de
Apostel Pauius aan de Romeinen in hoofd
stuk 9—10 en 11 behandeld heeft 't machtig
probieem der uitverkiezing, de verwerping
van het veik IsraëSs en de aanneming der
Heidenen. Pauius beschrgft, dat deze uitver
kiezing niet voortvloeit uit het willen eens
mans, maar product is van het vrg machtig
welbehagen Gods. En aan 't slot van dvse
groots dogma gekomen, roept Pauius nu uit,
dat geheel deze uüverklezing niets anders is
dan tot verheerigking van zgn God, Die zich
in dit wonder heerlgk openbaart, uit W.en
alle dingen zgn geworden, door Wlen alle
dingen bestaan en tot Wien alle dingen zich
openbaren.
Dess tekst is een duldelgk woord, er be
hoeft geen uitlegkunde bg te pas te komen,
't is een taal, die geen geheimenissen in den
schoot draagt Pauius spreekt hierin klaar,
duideigk en eenvoudig Maar al clscht deze
tekst geen groots keunis, ze vraagt toch groot
geloot en kindcrlgk vertrouwen en ze roept
tot buigteg der stramme knieëu en ze roept
toi aanbidding,
Alls dingen zgn uit Hem I
Uit Hem de verwerping der Joden en de
aanneming der heidenen.
De Verkiezing ui», door en tot Hem I
Alle dingen uit, door en tot Hem I
Hem de hemelen, de zonnen, de sterren,
de t|d, de eeuwigheid, het kennen, de kunst,
de wetenschap, ds Staatkunde, het maat-
schappelgk leven, de natuurkrachten, de gees-
telg Ire krachten, het bewuste It ven en bet
onbewuste en de doode stof.
Alle dingen uit en door en tot Hem I
Hiermede moeten we ia rapport brengen
het feit van dezen dag. De herdenking der
reformatie van voor dertig jaren. We belgden
dat de Isstltueering der Kerk in Ouddorp in
haar suiversten vorm, de instelling der amb
ten uit God isdoor Hem bezaten enkelen
den moed op te treden te midden der veten
en tot Hem was de poging de Geref. Kerk
te institueeren es op te treden als deel van
bet lichaam van Christus en zich te stellen
onder Hem als eenig Hoofd der Kerk.
Dét bepaalde den strgd in het, verleden,
't geloof dier enkele broeders en zusters,
dat alles uit God is.
Daarom leefden sjj ook door Hem, hadden
zg door Hem moed en kracht in dien moei-
igken tgd en beleden ze ook, dat hun werk
was tot Hem, tot verheetlgklng Zgns Naams.
Want dat werd in Ouddorp gemist.
Zeker, er was een orthodoxe leer zooals
er nu cog is, Er was een rechtalnsige be-
igdenis, zooals er nu nog is 't Woord der
Genade werd toen uitgedragen evenals nu,
maar dat alles U voor bet leven niet ge
noeg.
Dat alles beantwoordt nog niet ten volle
asn den elsch des Heeren.
Want boven alles bleef daar de band aan
de Hasgsche Synode, die zich stelde boven
het Woord van God, men beloofde gehoor
zaamheid niet aan het Woord des Heeren
maar san de Hasgsche Synode die haar
reglementen stelde boven Gods Woord. Men
mo?st op ring- en classisvergaderlegen ver-
smaders van Christus els broeders begroeten
en in loochenaars van God leeraren en pre
dikers erkennen,
Ondanks alle orthodoxie bleef er ontheili
ging der sacramenten.
Ondanks alle orthodoxie was men verplicht
ook het kind, in onecht geteeld en geboren,
te doopen, en men waagde het niet, 't doop
water te onthouden, indien de Haagsche
Synodo recht gaf tot dien doop.
Ondanks aüe orthodoxie durfde men het
niet wagen, een smader van Christus den
weg naar bet Heilig Avondmaal af te sngden
indien de Haagsche Synode dien weg ont
sloten had,
Ondanks aite orthodoxie vreesde men den
toorn der Synode en het verlies der kerke-
lgke goederen mee; dan den toorn des Heeren
en het ongenoegen Gods dat op zulk doen
moezt volgen.
Ondanks alle orthodoxie durfde men tegen
over het ambtelgk ,Ja" niet 't heiilg .Neen"
des geloofs te statten.
Dat werd eenige broeders en zusters te
zwaar. Gedachtig aan het reformatorisch
woord van den apostel Pauius: „Want uit
Hem, door Hem, en tot Hem zijn alle dingen
bonden sg den strgd aan, maakte zich los
van da synodale hiërarchie.
Met veel zwakte, veel gebrek werd dien
strgd gevoerd, maar de geioovigen in Oud
dorp streden toch voor de Esre Gods en zg
beleden het:
„G| toch Gg zgt hun roem de kracht van
[hunne kracht.
.Uw vrge gunst alleen wordt d' eere toe-
[gebracht.
,Wg steken 't hoofd omhoog en sullen de
[eerkroon dragen,
.Door U, door U alleen om 't eeuwig wel-
[hagen.
.Want God is ons ten schild In 't strgd-
[perk van dit leven
,En onze Koning is van Isreis' God gege-
[ren"
Dit tekstwoord van den Apostel Pauius
bepaalt ook de taak voor het heden De inzet
der vrgmaaking der Kerk voor dertig jaren
was in Ouddorp de Eere Gods en ook na
dertig jaar mag het niet anders worden.
Uit Hsm zgn alle dingen zoowel het groote
ais het kleine.
Het is noodlg dit vast te houden. Want
wg Gereformeerden treden op in da wereld
met de pretentie dat onze Kerk is de
zuiverste openbaring van het lichaam van
Chdstus. De Kerken in ons land kwamen
tot bloei en cok onze kleine gemeenten op
ons dorp is tot wasdom gekomen. De geest
des Hserenjheeft groote dingen bq ons gedaan!
Nu is ds Nebucadnezets gestalte, de echie
mctsschelgke. .Is dit niet bet Babel dat Ik
gebouwd heb?" Iedere mentch heeft aanleg
het zeifde te zeggen. De zelfgenoegzaamheid
en zelf voldaanheid vindt in ieder meniche-
lgk hart een vruchtbaren bodem. Maar dit
zou God den Kroon afnemen en haar ons op
het hoofd zetten. En dit moet bg den wor
tel afgesneden worden. Uit Hem zgn alle din
gen, 't was niet ons werk. Hg keurde ons,
zondaren waardig en Hg riep ens tot dit
reformatorisch werk en Hg maakte ons daar
toe bekwaam, 't was niet onze keuze en ons
willen, maar 't was uit God.
't Is noodlg dat te belgden opdat we ons
hoofd niet opsteken en uit de hoogte op an
deren mederzien.
De belgdecls dat alles uit God Is sngdt
alle hoogmoed af.
Maar ook deze reformatie kostte geld en
moed en kraehten en au ligt het soo voor
de band dat de instandhouding door ons
geschied ie, die zonde ligt voor de deur.
Daarom belgden wejdat het werk bg aanvang
niet alleen uit Hem maar ook bg voortzet
ting door Hem geschiedde en al het geid,
alle moed en aile krachten uit Zgn Hand
ontvangen werden door Zgn Genade-
Dat is het wat de feestvierende menigte
1ha3S te belgden heeft en dan ook komt sg
achter hem aan en roept het uitook alles
tot U! Tot de rgke ontplooiÏBg van de deug
den en volmaaktheden Gods, en die te doen
schitteren voor het oog der gansche schepping
in duizenden kleuren pracht, opdat eenmaal
de gansche aarde leere Hem groot temaken
dia ons heeft lief gehad.
Dat is enze taak voor het heden I
Want wg willen zoo graag het doel lager
stellen I
Niet waar, zondaars redden, 't zielental der
Ke:k doen toenemen, zieltjes winnen. Men
is tevree met zoo weinig. Wanneer Rustdag
aan Rustdag voor vele de volle raad Gods
maar verkondigd wordt, acht men bet doel
der Kerk al bsreiki,
En natuurlik de prediking van het ver
lossingswerk is veel, maar niet het alles.
Als dit het doel was, het hoogste het voor
naamste dan staat in het midden.de Mensch"
Daarom de bekeering is het hoogste niet,
noch het doel der Kerk.
God zelf moet in het mlddden staan. En de
Zoen Gods moet door de Kerk verheerlgkt
woiden als de Redder en Verlosser
Want God zoekt zich zelf en alleen Zgn
Eere t
Daarom is de roeping der Kerk niet in de
eerste plaats zondaars te willen zaligen, maar
haar doel is God te verheerlgken en Zgn
heerlgkheld op hst hoogst te openbaren. On
ze taak voor het heden is dan ook omge
schreven is het reformatorisch Woord:.Tof
Hem zgn alle dingen".
Bleven we ook maar een handbreedte be
neden dit heertgk doel, onze levenstaak zou
niet volLrasht xjjg,
Onze taak voor hal heden Is te zoeken de
Eere van den verheerlgkten Koning en dat
wel in alle dingen.
Ds Eere Gods I
Doel ea uitgangspunt der gemeente I
Alle bergea te stellen tot zgn troon I
Al!l goud der wereld smeden tot Zgn Kroon i
Hem te sieren met alle fonkelende diaman
ten der wereld I
De taak der gemeente is het gansche leven
in al zgn openbaringsvormen te leiden tot
de Eere Gods.
Geen enkel terrein valt daar buiten. Ook de
Staatkunde, de Maatacbappg, ook bet sociale
leven. Dat alles moeten we bestudeeren om
telkens de leiding te kunnen nemen, als alles
afvalt van den hoogen God. Want wat van
den hoogen God afvalt moet vallen I
Doel der Kerk is daarom niet alleen te
zoeken den verloren zondaar, 't gaat niet
alleen om den enkelen menzcb, maar de Kerk
moet haar licht laten uitstralen over het brsedi
terrein des levens ea dat rgke terrein moet
dan ook voorwerp van haar zoekenae liefde
sgn tot verheerigkisig des Vaders.
En dan komen we zoo tot het ideaal dat
ons wenkt in de toekomst en waar ous re
formatorisch tekstwoord van spreekt.
Tot Hem zijn alle dingen, Hem zij de
heerlijkheid in eeuwigheid f-
Üeiilg jaren lang heeft de gemeente nu.
geleefd uit dit heerlgk beginsel.
Veler hunner <|u uit ons midden weg. Err
wg betreuren hen op bun graven. En wg
scnamen ons over veel ontrouw, wg belgden
veei zwakte, en zgn bedroefd over veel
broedertwist en wg hebben berouw over
veel verdeeldheid.
Wg belgden in deze ure onsen schuld I
Doch tegenover ben die ons bespieders
plaatsen we bet Ideaal van ons leven, wg
wgzen ben op het beginsel waar we uit leven,
hoeveel we tiaarhg ook tekort gekomen moch
ten zgn.
Wg wgzen hen op onzen H. Doop als te
zgn overeenkomstig Gods Woord. Omdat
wg belgden: tot Hem sga alle dingenI
Wg wgzen ben op onsen tucht als tezgr
overeenkomstig Gods Woord.
Wg wijten hen op de bediening vaa het
H. Avondmaal als te zgn naar eiscb van
Gods bevel.
Wg wgzen hen op de insteilig onzer amb
ten die zgn naar Christus wil.
En zeker we kwamen veel te kort, maar
we hebben in alles gehoorzaamheid betoond
niet aan eenlg mensch maar getracht te ge
hoorzamen onzen God I
Het ideaal voor de toekomst, uit Hem, door
Hem en tot Hem i
Leef bg dit woord, gemeente van Ouddorp,
Dan leven we clet uit eigen kraebt, maar
dan wandelen we in het spoor der reformatie.
Want:
.Alle roem is uitgesloten!
.De onverdiende zaligheêz,
.Heb ik van mgo God genoten,
.'k Roem in Zgnen gunst alleen I"
Heerlgk te leven bg dit ideaal I
Want Hem is de Heerlgkheld in eeuwigheid
Eeuwig kind van God te zgn 1
Een toekomst vol licht en leven.
Een ideaal dat da eeuwigheid omsluit.
Geen smart, geen zorg, geen vlek.
Maar alle kracht en gave dan gesteld in
dienst van den Schepper, tot eeuwige ver-
heerlgklng Zgns Naams I
.Amen I" Dit wil zeggen het zal waar ea
zeker zgn.
Eeuwig zal dan de jubeltoon voort ruischen
Want uit Hem, door Hem en tot Hem zUn
alle dingen Hem zij de heerlijkheid In eeuwtg-
heid, Amen"
Hierop werd de herdenkingsavond gesloten
op de gewone wgze.
't Was een goede uret
W. BOEKHOVEN Jr.
SOMMËLSDIJK