Zaterdag 4 November 19291. 87*u Jaargang N'. 2856 ¥oof de Znldliollaiiilsclie fik ZffuwscIif Eilanden. Eerst© Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC S1GNO VINCES W. BOEKHOVEN Ztmtm, De üoomsche Universiteit en de Vrije te Amsterdam. RECLAMES MEDEDEEUNGEN. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers, In de Nederlander 11 Oct. j.l werd met liefde gepleit voor één Volkskerk, voor één Volksuniversiteit, voor één Volksschool. Door al dat scheiden en scheuren zou er volgaas dat Chr. Hist, hoofdorgaan geen andere eenheid. meer overschieten dan die van de registers iflran den Burgerlijken Stand, waarin feeler moet zijn ingeschreven, Het orgaan overdrijft hier wel wat al te zeer de splitsing en scheuring, omdat de praktijk duidelijk aantoont, dat de scholen slechts verdeeld zijn in drie groepenChristelijke, Openbare en Roomsche. Dat de kerken ook maar verdeeld zijn in drieënHervormd- Gereformeerd Roomsch. Dat de Weten schap maar verdeeld is in tweeën: 4 Staats- en Gemeenteuniversiteiten en slechts één Gereformeerde, waar dan aanstonds de Roomsche zal bij komen. De „Registers van den Burg, Stand" zijn dus als voorbeeld slecht gekozen, want in verband met School, Kerk en Wetenschap mag men gelukkiglijk con- stateeren, dat op die „Registers'staan een zelfde twee millioen Roomschen; een drie millioen Hervormden en een tfrklein millioen Gereformeerden. De Split- sing is dus maar in drieënen de tijd zal nooit komen, dat ieder zijn eigen schooltje heeft en zijn eigen kerkje en zijn eigen Wetenschap. Het Nederlandsche volk is individu alistisch aangelegd, maar zooveel gezond verstand heeft 't nog wel, dat 't niet tot in 't oneindige gaat scheuren en splitsen. Er blijven reusachtige groote groepen bestaan, die elk nog hun tien duizenden maal duizend tot zich trek ken en er Protestantsche of Roomsche aGtie door voeren. Scheuring in Staat en Kerk en School en Wetenschap is er in ons kleine Ne derland; maar die is overal; en is in Nederland niets erger dan in andere Landen met gemengde bevolking, In alle Landen, rondom ons, in Duitschland, in Frankrijk, in Engeland, in België enz. is er ook scheuring in Staat en Kerk en School en Universiteit. En de Nationeéle Eenheid is daardoor in geen enkel opzicht geschokt en geschud Adres aan den Oorlog 19141918 en aan onze mobilisatie en nationale liefde voor de Koningin, als symbool van de eenheid des Rijks. Ja, precies Andersom! Dd&r, waar de menschelijke persoon lijkheid, gestoord door een brutale één zijdige wetgeving van exclusieve Mi nisters en Kamerleden, tracht vermoord te worden, daar, ja daar is wrevel en haat van burger tegen burger, van Kerk tegen Kerk, van Wetenschap tegen We tenschap! Ddar is despotisme, tyrannie, verzet, protest, petitionnement, oppo sitie tot obstructie of afbraak toe. Daar is de vrijheid dood en de haat levendig. We laten nu dat Christ, Hist, „register van den B. Stand" als laatste overschot eener ingezonken Eenheid rusten, 't Is puur overdrijverij. Maar deze vraag dient naar voren te komenOp welken grond is er men dan toch toe gekomen om, zooals de Geref. en Roomschen doen, te gaan scheuren? En nu vragen we dit niet met 't oog op een scheuring in den Staat n.lt als politieke partygroepeeringen van Anti's en Liberaal en Roomsch enz, Ook niet met 't oog op kerkelijke insti tuten; óók niet met 't oog op School- instituten, maar uitsluitend met 't oog op de Wetenschap-schemmg. Waarom zullen er nu aanstonds zijn Staatswetenschap, Geref. Wetenschap en Roomsche Wetenschap in;drie afzonder lijke Instituten gedoceerd: de Staats wetenschap te Leiden, Utrecht, Gro ningen; de Vrije te Amsterdam; de Roomsche te Nijmegen waarschijnlijk. Over de scheuring in de Lagere en Middelbare School; èn over de kerke lijke scheuren van 1834, 1886, Geref. Bond, Confessioneel, Ethisch enz, der Volkskerk zwijgen we. Nu slechts over de Universiteit. En dan zit em de scheuring princi pieel gesproken in 't organisme der We tenschap. Wat is dat? 'tIs de absolute afhankelijkheid der faculteiten van een Belijdenis, ja dan neen.'t Is de absolute afhankelijkheid der faculteiten onderling. Of wil ge: Er is scheuringomdat er op 't veld van Wetenschap Eenheid moet zijn. Er is scheuring, omdat er samen hang is. Eenheid moet er zijn, tusschen subject en object of tusschen Mensche lijke ziel en de Studiestof. Vreemde paradox! Er is scheuring, omdat er Eenheid moet zijn, Er is bij de Gereformeerden t n Room schen een bewustzijn van den organi- schen samenhang en samengang van Ziel en Stndiemateriaal. O, ware dat be wustzijn op de Staatsuniversiteiten maar nooit te loor gegaan; en geble ven ware dat bewustzijn dan maar nooit anti nationaal, modern ge< wordenèn puur Christelijk gebleven. Toen de moderne Ziel van zich spreken deed op de katheders rommelde 't aan onze Staatsuniversiteiten, zoogoed in da theologische faculteit als in de juridische. Professoren, Ministers, Kamerleden, meest conservatief, niet levend uit een eigen beginsel, hielden nochtans vast aan oudere traditiën van Geloof en Open baring, doch moesten voor den modernen geest wijken en katheder na katheder, faculteit na faculteit kwam in handen van de Anti-Openbaring. En de Staat bevorderde dat door zijn benoemingen. Zoo ging de zuiging door over heel 't veld van wetenschap en werkte na, uit de Universiteit, op de Staatsideeën. Kerk ideeën, Lagere Schoolideeën enz. Heel 't raderwerk van Staat en Maatschappij werd door den modernen geest der Staatsuniversiteiten omgezet. Ah! hadde zich die samenhang en samengang van Subject en Object, d.i van Zielsprincipe èn Studiestofmaar tot één katheder, tot één faculteit be paald, zeg b.v. alléén tot de theologische, dan hadde men die theologiscge facul teit, onttroond daar, aan een apart Seminirie kannen laten doceerén; wat dan, erkennend de Scheiding van Kerk en Staat, nog een allergekste moeilijk heid zou opgeleverd hebben, omdat de Staat dan nog voor dit vraagstuk kwam te staanWegnemend de theol. faculteit van de Staatsuniversiteit en ze over brengend naar een Theologische Staats- schoolmaar wat voor Godsleer zou de Neutrale Staat daar dan moeten laten docaeren Afgedacht dan nog van 't feit, dat dan de Staatsuniversiteit ook geen volledige Universiteit zou zijn, 'tDenk beeld om de theolog. faculteit dan ook seminaristisch te behandelen, is te zot om alleen te loopen. Ergo: bij al de faculteiten, zonder er één te missen, moet Ziel en Studiemateriaal, subject en object samengaan. En wordt die ver houding „modern", ongeloovig, dan lijdt elke faculteit onder zoo'n levens- en Christusbeschouwing, Al beitaat een Universiteit uit pro fessoren, die in hun vakken los van elkander leven, toch is er géén „droog zand", dat niet aan elkaar hangt. Elke professor heeft een Ziel en geeft Les. En zooals in 't menschelijke lichaam saamhang is van hart en Hoeden ook in de maatschappij verband is tusschen individu en gemeenschapzooals er noch in 't licha im, noch in de Maatschappij autonomie iszooals er noch in 't lichaam noch in de Maatschappij isolement is, maar overal bond, band, relatie of be trekking, afhankelijkheid, wisselwerking beperking en bepaling van eikaars be weging zoo ook is er organische samenhang tusschen Subjet en Objet: de Ziel giet de diDgen al naar zij als Ziel geconstrueerd gebouwd, geïnspireerd betooud en betokkeld en besnaard is, èn het Objet of 't Studiemateriaal wordt gekneed en behandeld al naar de Geest dit gebiedt. En daarom, omdat er maar tweeërlei Ziel mogelijk is, is er ook tweeërlei samenhang en band. Is 't Subject, de Ziel, draagster van de moedergedachte „Christ avant tont" d.w.z Christus bo ven alles; dan zal ze ook het Object of de Kennis uit dat oogpunt bezien en behandelen. Maar is de Moedergedachte, 't pri mordiale beginsel niet GodsWoord, niet de Kerkleer, niet de Traditie, niet de Belijdenis, doch de Rede, dan is er ja zeker ook samenhang van Ziel en Leer stof, maar 't is een filosofisch, rationa listische, empirische in kwaden zin. Er is maar tweeërlei band tusschen Subject en Object: de professor leeft uit de school der H. Scbrifture of uit die der Philosophic, en daarom gaat bij de Vrije Universiteit en de Roomsche de leidende en bezielende gedachte over alle faculteiten (óók omdat 't veld van Wetenschap maar één veld is, zij't met afgebakende terreinen voor 't Recht, voor Wiskunde, Geneeskunde enz. enz van de Theologie uiten bij de Staats universiteiten van de Letteren enPhi- losofie of de Rede. Behalve dezen principieelen band tus schen Subject en Object, is er natuur lijk ook een formeeie band. En zelfs daar nog is er onderscheid. Het staat natuurlijk vast, dat een Geref. èn een Roomsch professor for meel, beiden, gebonden zijn aan dezelfde denkwetten. Er is een Logica, een Wet, wetten van denkenwetten van onder zoek, om juist te stellen, juist terede neeren, juist te concludeeren en geen valsche conclusion te trekken enz. Dat formeeie is overal, bij alle menschen, gelijk: bij Heiden, Christen, Israëliet of wie ook al zal zelfs bij dat for meele beginsel de Christen toch beden ken óók mijn denken en denkregels en denkvoorschriften lijden onder den vloek der zonde en slechts in den Hemel zal 't Denken gelouterd zijn van zonde en 't schuim der zonde. Dat formeeie is nu nog als „een duistere rede" „als een spiegel", maar eens zullen we zien „van aangezicht tot aangezicht" en dit geldt zoowel 't principieele als 't formeeie. Alles gaat gedrnkt onderden Zondeval. Zo© dus is er tweeërlei school, al naar de Ziel de Leerstof omvatèn de Leerstof weer reageert of terug- en in werkt op de Ziel. 't Is de Band aan God of de band aan de filosophie. 't Is Schrifture of Rede. 't Kompas naar Golgotha, ja dan neen De Geref. Universiteit en de Room sche 't is honend gezegd eij zijn de afhankelijke Universiteitenha&r wetenschap is géén wetenschap, want de echte Wetenschap is VrijMaar die twee zijn „gebonden." O, wat vergissingOok de Staats wetenschap is gebonden, want er is organische samenhang tusschen de Moderne ziel en de filosofie. De ééne drinkt de andere in met gulzige tengen. Er is wellustcontact tusschen de Chris- tushatende ziel en de Wetenschap waar in men God niet zien wü. En waar nu de Staatuniversiteit de professorenziel bindt aan nentraliteit en filosofiewaar de faculteiten onderling saamhangen, omdat er geen Wetenschap is met loketjes, maar één machtig ge heel, daar moet hij, die staart op Gol gotha, zijn eigen weg gaan en dus scheuren maken. Geref. Meisjes I Deze Courant vetsch|nt eiken WOENSDAQ en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden Stance pet peat 75 Cent hg vonraltbotnilsg, BUITENLAND bl vooruitbetaling f 8.50 pet Iaat, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i BOMMELS DIJK. Velefsee Interee&manaai No. 70S. IADVERTENTIËN 20 Cent pet tegel, RECLAMES 40 pet Cent regel, BOEKAANKONDIGING 10 cent pet regel. DIENSTAANVRAOEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.— per plaateing. Gioote lettere en vignetten wcrdea berekend naar de plaatsruimte die sl beslaan. Athetteetlën worden Ingeweeht tot D1NSDAO- an VRUDAOMQPQBN 10 UUR. 40 Cent per regel. Waarom bl|vea er nog dorpen achterlik in 't organiseeren van melsjetvereeniglugen Bedenk toch' dat de Geref. dochter een roeping heeft te vervullen als staande in 't ambt jder geloovigen. met Christus als Koning aan 't hoofd Bedenk toch, dat in de Nieuwe Maatichappl die we i|n ingetreden de taak der vrouw een andere geworden Is dan eer- t|ds. Ii 't Vrouwenkiesrecht dat in de Grond wet ataat en er nooit meer uitgaat, niet een afdoend bew|s, dat God de Heere ook de Vrouw tot ontwikkeling noopt en verplicht. Is er geen „Vrouwenkwestie" in 't Sociale leven De Maatschappel|ke en Kerkellke Vragen sin ioo velerlei In dese bewogen t|den, waarin leder roept„B| mf is 't Geluk I B| ons is 't Heil", dat de vrouw ilch wel dege- l|k af moet gaan vragen of er niet nog wat andera te doen la dan kousenstoppen en aarepeUschUlea. Ziet toch In de toekomst, meisjes wsarin de geesten uit den afgrond hoe langs zoo meer opkomende sielen aanranden't re delik en geestel|k leven onderdrukken; de man en de vrouw gaan losmaken van 't Va derhart, Ondersoek dan toch den B|bel en de Historie en 't Leven van uw volk 1 De vrouw kr|gt vu Godswege eenedeler plaats, een hoogere plaats in 't huwelijksleven maar ook In 't Sociale leven, In dat der School, der Kerk, der Wetenschappen. Neen, geen Emanclpatlezucht mag U drijven Geen Baasschap. Geen onnatuurlijke heerschsppl In welken kriag. Maar ge x|t ook beelddra ger Gods en hebt ook heerschappl te oefenen over 't geschapene door Uw vrouwel|k hart, door Uw vrouwel|ke aandriften, die anders z|n dan vu den Man. En dat alles onder Koning Jeius. In vcreeniging met die U nastaan I Naast den man cn met den man dient ge Uw kènnis te verrijken, Uw hart ontvanke- Igker te maken door samenwerking van alle Geref. meisjes naast U Tot Eere Gods Tot voorultbrenging van 't Leven. Tot meer ge luk van 't Gezin. •- 't Liberalisme moet klagen. Terecht klaagt de Vr|heid, 't Liberale or gaan. Er z|n Liberalen, die alleen gaan staan en alzoo de kracht verswakken. Lees maar, wat de Vr. zegt. En de laatste regel Is al zeer ter zake. NOQ NIETS GELEERD. De vrlxlnnlgen sch|nen nóg dieper iu de put te moeten geraken, voor de bezinning b| sommigen terugkeert. De splltslngszucht en persoonlijke IJdel heid, die b| de jongste Kamerverkiezingen aan verscheidene nienwepart|tjrs het aan zien schonk, werken door. Tegenover het bloc van Kerkel|ken, en het bloc van So cialisten b| wie het waarlik ook niet aan nuances ontbreekt bl|ven vrtsla- nlgen hun t|d en hun goede geld offeren om het Liberalisme te beletten tot her nieuwden bloei te garaken' Dezer dagen bereikte ons de meededen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1