HTIGEN I Zaterdag 88 October 1982 S7éts Jaargang Ma„ JS854 [TDAG KAAK tawii vóór 26 QctoDor LF. voor de iSnidlftollandselie en i5eeitw§elie Eilanden erste Blad. Nationale Bankvereeniging skomen SN Antirevolutionair W Orgaan IN HOC SIGNO VINCES otterdam wijders ZUT GIJ CALVINIST? Reclames MsdadasSingan. kt op den ;R van 9-12 uur Uwer pt in Uï de voor komende e panden pry zen IIDDELHARNIS akt, dat de gebreid met: Tóói 2 NOFefflttir I, f/1. Ml LO Mil COMTE. Alle stukken voor de Redactie bestemd^ Advertentien en verdere Administratie franco toe t© eenden aan de Uitgevers We vragen niet of gij orthodox zijt Want met zoo'n Jan Klaasse-vraag zijt ge net zoo dicht bij 't Latherdom gebracht als bij 't Roomsch-Katholicisme en staat ge tevens mijlen ver van 't Calvinisme. Er is hieromtrent nog al misverstand. Orthodox wil volstrekt niet zeggen ^.rechtzinnig" in algemeenen zin, als nog Vasthoudende aan eenige mysteriën van 't Christendom, maar't wil bepaal delijk zeggen: recht in de leer zijner kerk. En daarom is er een Roomsche orthodoxie, een Luthersche orthodoxie, een Gereformeerde orthodoxie, een Ar- miniaansche orthodoxie enz. enz. Is er maar één kerkform&tie, en ieder burger denkt als die kerk, dan is hij orthodox. Voor de Reformatie uitkwam in Europa, was de Roomsche Kerk al gescheurd in een Westersche en een Oostersche R. Kerk. Accoordl Maar de Westerschen noemden zichzelf orthodox, en ze noemden de Oosters chen heterodox d.i. onrechtzinnig. Maar de üosterschen in Konstantinopel zeiden: Wij zijn or thodox, doch die van Eome zijn hetero dox. En zoo ging dat door alle eenwen heen! Wie Arminiaan was, noemde zich j(.ndat hfj aan zijn belijdenis vasthield orthodoxwie Sociniaan was deed dat ook. En als er honderd kerkformaties zijn, zijn er ook honderd orthodoxieën, omdat er in elke formatie menschen zijn, die de belijdenis vasthouden. Zeg dus nooit tegen uw tegenstander „Man, ik ben orthodox", want dan loopt ge grooten kans, dat hij n toevoegt: „Ik ook" en dus staat ge in uw debat nog even ver als te voren. Neen! ge moet hem pertinent afvragen: waarin, in wélke belijdenis zijt ge orthodox Dan hebt ge vasten grond onder de voeten Want dan zal hij u antwoorden„ik ben orthodox-Luthersch öf orthodox Gereformeerd, en dan pas kant ge de discussie gaan aanvaarden. Gewis, men stelt wel eens „orthodox" tegenover „modern". En dan bedoelt men, dat een orthodoxe nog aan waar heden gelooft die de moderne niet meer erkent b.v. de leer aangaande den Chris tus. Maar die tegenstelling is beslist foutief. Wie „modern" is, is de onge- loovige aan den Godoaensch Christus, en tegenover „modern" staat dan niet de „orthodoxe", maar de géloovige. 't Is nietmodern tegenover orthodox, maar 't isongéloovige aan de Vleesch wording Christi èn géloovende daaraan. En "t is dan ook onzin om te zeggen die en de dominee is wel orthodox, maai niet Gereformeerd. En 't is hierom onziu omdat de leer der Hervormde Kerk Ge reformeerd is; wie dat nu belijdt is Gereformeerden hij is orthodox, omdat hij die aparte kerkleer, die leer zijner speciale Kerk onderschrijft. Wie in Ne derland lid is der Hervormde Kerk, en die leer dier Kerk wil handhaven; ze voor eigen ziel aanvaardt is orthodox, omdat hij handhaaften hij is Gerefor- jjWMd, omdat die leer Gereformeerd is. "daartegenover staatongereformeerd, w61 gaaQ we °P d0Z0 titels niet ^ezen er op, omdat men met fe 0e^UIging„ik ben orthodox'' midden n t R. Katholicisme kan staan en dus eer ver af van 't Calvinisme. Elk goed kerklid is in zijn eigen oogen ortnodox; maar hij noemt ons een ket ter en wij zeggen„wacht even 1 vrind is de ketter, en wij zijn orthodox,' En zoo gaat dat met de honderden rieh- tingen des geloofs. Calvinist te zijn! is nog iets anders. Men moet met dien titel voorzichtig zijn. In Hongarije noemt men alle Pro testanten Calvinist, al zijn ze modern. In Engeland noemen zich de Baptisten of Doopsgezinden èn de Methodisten, voorzoover ze de particuliere genade belijden, bij voorkeur Calvinisten. In ons eigen Land wordt met Calvinisme tweeër lei bedoeld, Ten eerste bedoelt men'tin leerstel- ligen zin en dan zijn Calvinisten zij, die de predestinatie aanvaarden, de uitverkiezing, de vóór-verordineering. Dan is Calvinist bedoeld in één bepaald dogmatisch kerkleerpunt, Maar in de tweede plaats verstaat men er onderhet godsdienstig-wijsgee- rig stelsel, dat 't gansche menscheiijke leven omvat. Als een Amerikaansch schrijver aan gaande zijn volk zegt: „Het enthousiasme (geestdrift) van mijn volk vojr de vrij heid, is geboren uit zijn geestdrift voor 't Calvinisme"dan voeit ieder, dat 't Calvinisme in dat geval meer is dan een kerkelijke gedachte, maar ook 't Staatsleven raakt. Als Groen van Pr. zegt: „In de cal vinistische reformatie naar de H. Schrift ligt oorsprong en waarborg der zege ningen, waarvan 1789 de bedrieglijke belofte en jammerlijke caricatuur gaf, dan erkent ieder, die het jaartal 1789 als Fransch Revolutiejaar kent, dat Groen hier meer bedoelt dan 't dogma der uit verkiezing, maar tegenover 't revolutio nair systeem dat Kerk, Maatschappij, School. Gezin, Wetenschap enz, omspande, plaatsen wil een Calvinistisch systeem dat oplost, of tracht op te lossen bijna alle vragen des levens van geestelijken en algemeen stoffelijken aard. Dan om vat Calvinisme Hemel en Aarde, idee en werkelijkheid, God en demonen, Schepping en herschepping, ja alie ele menten, voor zoover ze door tmensehe- lijk denken kunnen benaderd worden. Dan is 't Calvinisme een Christelijke verklaring van de levensopenbaringen èn of 't Calvinisme daar toe in staat is èn of 't Calviaisme al een paar elementen vol komen heeft verklaard? Zijn alle le vensvragen al Calvinistisch doorgrond Wat is de Calvinist in zijn persoon tegenover Godtegenover zichzelfte genover zijn naaste? Wat is een Cal vinistisch gezin Een Calvinistische kerk? Een Calvinistische School? Een Calvinistische kunst Een Calvinistische economie of maatschappijordening met 't oog op den handel en de nijverheid en den landbouw Wat is Calvinistisch strafrecht Wat is Calvinistisch Burger lijk recht? Wat is Calvinistisch Vol kenrecht? Wat is Calvinistisch Gezag en Vrijheid Wat Calvinistische wetten inzake 't sociale leven Wat een Cal vinistische Letterkunde Een dito Na tuurkunde. Een dito geneeskunde? 't Calvinisme moet, volgens Groen, een stelsel zijn, dat van „zegeningen" de oorsprong en de waarborg is; geen be drieglijke belofte, geen caricatuur, maar waarheid, waarmee een mensch en dier en plant leven en sterven kaa; dat hem tijdelijk en eeuwig geluk kan aan brengen; dat God en schepsel, tijd en eeuwigheid op de juiste plaats stelt en de juiste verhouding. Calvinisme moet harmonie zijneen heid in de oplossing van de meeste levensvragen inzicht in 't ontstaan, de ontwikkeling, 't eind der dingen tenzij God de Heere zich voorbehouden heeft om over Zichzelf en 't menscheiijke leven te zwijgen en geen reus onder de denkers zelfs in staat zon zijn om de Godsgeheimen te ontdekken want in elk stelsel zullen vragen on beantwoord moeten blijven. Waarom? Waarom? Waarom? Hoe? En waar blijft dan 't Daarom? God is groot en wij begrijpen Hem niet God is oneindig en wij zijn eindig. En er zijn zonden, die 't verstand verduisteren. Maar welke vragen dsn ook onbe antwoord moeten blijven, (en 't is ook volstrekt niet om allerlei antwoorden te doen!) er zijn in't Calvinisme hoofd gedachten. Er is een Souverein God. Dat houde men in elk geval vast Sou verein in natuur en in genade. En reeds deze belijdenis plaatst ons tegen alle revolutionair redebeleid. Plaatst ons tegenover allerlei School, die in „ken nen en kunnen", in „empirie of erva ring", in „moeten zien" haar beginpunt vindt Plaatst ons tegenover de almacht der Rede. Tegenover de almacht van den wil. Plaatst ons theo centrisch, öf God-in 't midden, onder Hem en naast elkander als medeschepselen. Een maatregel op het juiste ©ogenblik. Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tpens BEURS. Woei* SÜIMELSDIJK -■ TABBEBS DfiMeröag, DIRKSLAND - V. i DOEL DoMerSag, ÖÏÏDDORP - FLOHIL Vrijdag. OUDE TGNGE - GELUK - en BONTEN, geleverd «ioo - J. JANSEN, SOMIELSDIJK OUDDORP GEVEN WAARBORG VOOR HUN QUALITEIT OP OEI UITKIJK. -MELISSANT ËMEEN BEHEER N DIRKSLAND, IEESTER 22173 85 No 9 f 72 SOTÖREN I sa krachtgevend iollandsche J. J. HOFMAN, den nemendheid. roomitter. RG, Secretaris. WAAL- eo RIJNVORM, VORSTEN, POTTEN, - en BETONBUIZEN, VUURKLEI, ASPHALT vering per vrachtauto. 'evelend, Deze Conrant verschlnt eiken WOENSDAG ei ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pst post 75 CenS fe® veoratibsltfiSSsg, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. ÜITSEVBRSi W* BÖIKHOfll i l®a@Ms SöMMBLgDIJK. Telefoon Intereommanaa! Ne. 203, ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 per Cent r&gaL BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.— per pfestetsg. Groot ie letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die «1 bosten*. Adrerientiën werden Ingswaeht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR, P78 ROTTERDAM Staten en Raden De verkiezingen werpen haar schaduw reeds vooruit. Statcakieskringen en Kiesver- ecoiglogen mg,km al aanstalten om propa ganda te gaan vosten. Allerlei voormannen zeggen lezingen toe in de hoofdplaatsen. Maar wl, op Fiakkee, hoe zuhen wl 't redderen. Zullen we op ons zelf aangewezen zgn Door eigen kracht moeten leven? Met eigen issntiëa? Met eigen organisatie ontplooiing. Zonder hulp vna buiten op eigen wiekan driven Maar dsn mogen de Kiesverenigingen haar stekjes al vast gaan uitsteken. 't Is in 1919 gebeurd, dat sommige kiesv. te laat waren in haar actie, wat schade oefende op onze politieke wenschen. Er Is ook aan de organisatie watoptektlefateren. Hoe gelukkig, dat er in onze Kies?, nog flinke jongere krachten s|n, die 't werk den ouderen uit de hand kunnen nemen. Hoe gelukkig, dat er in alle derpen èn voor de Raadsverkiezing in voor de Statenverkiezin gen nog jonge mannen te vinden z|n, die vol vuur en |ver de zaak willen aanpakken. En dat is vrucht van Gods algemeens ge nade I Dat is vrucht van 't Calvinisme, dat nooit moedeloos wordt, wie 't ook aangr|nie en hate. Dat is vrucht van de heeil|ke Jon- geliugsvereenigiugea en Jangedochtersver- eenlgingen op Gereformeerden grondslag, die studeeren in de H. Schrift en in politieke geschriften. Die 't verstaan, wat Algemeene Genade beteekent, en hoe een flinke ontwik keling 't Gemeenteleven in Stad en Dorp te stade komt. Studie is er noodlg, en de jongeren doen dat ook. In orde I Te meer, waar we niet alleen willen be houden, wat we hebben; maar nog winst willen maken ook. En daar z|n de jongeren voor geknipt. Wij ouderen gaan dat eu sacré, dat Hei lige Vuur, geenrzics missen, maar willen liever achteraf Btaan om te luisteren! In de voorhoedede Jeugd I Jonge mannen 1 komt eens voor den dagl Trouw ter Kiesvereniging I De oudjes roepen u een hartelfk welkom toe. „Zonen van Calvin", zei Groen, helpt een handje. En g|, Jongedochters I ge doet toch ook mee I Op dan I voor Staten en Raden I Roomsche Universiteit. Met gemengde gewaarwordingen is de stichting eener Roomsche Universiteit, hier te Lande, ontvangen. Wordt er van alle z|- den lof en eere gebracht aan de Roomsche bevolking voor haar gcootsche offervaardig heid om reeds met drie faculteiten te kunnen beginnèn nl. Godgeleerdheid, Rechten en Letteren. Wordt er met lof op gewezen, hoe de Bisschoppen vol vuur en |ver de kerk aansporen om jaarl|ks in de maanden Oc tober en November, te beginnen in 1923, in alle parochiën collecten te honden, tot in standhouding en uitbreiding der Universiteit toch z|n in de Protestautache gele deren de gewaarwordingen verschillend. Er is een deel van 't Protestantisme, als Chr.'Historisch wel bekend, dat klaagt over de scheuring in de eenheid des volks. Eerst Staatsuniversiteiten, toen een Vi|e Universi teit op Geref. grondslag. Nu weer een Room sche en 't hoofdorgaan schrijft„W| krijgen een zieh steeds vermeerderend aantal volkjes, ieder met een eigen geschiedenis, een eigen ideaal, die binnen den kring van het Nederlandsch een eigen taal spreken. Er is geen volkskerk meer, er in geen volks universiteit meer; er is geen volksschool meer; er zal ten slotte slechts één punt van eenheid overbleven nl. de registers van den burgerlijken stand. Doch dan mogen wij be denken, dat zulks 't begin van het eind is. Als de band om den pglbundel is los ge maakt, vallen de pijlara uit elkaar en worden straks verbroken". Zóó klaagde de Nederlander op 11 October li. Uit dien mond, ais Chrlstelijk-Hlstorisch orgaan, eerbiedigen we £lie klacht dat Neder land niet een is, maar gaan thans op de oor zaak niet In. Later weer eens, ais we eens schr|ven gaan over de historie van de Chr. School; en de historie der Vrfleèn Roomsche Universiteiten naast de historie der Siaata- creaturen. Want elke scheiding heeft haar rechtsgrond. Niemand scheurt uit liefhebber!. Daar liggen ideeëa ssa ten grondslag. Er is ook een deel van 't Protestantisme, dat de stichting een welkom toeroept. Niet op grond, dat de scheuring grootse wordt, die er aireede ia 't Nederlandschs Volk is, maar op grond hiervan, dat de Roomsche Kerk aflaat om van surrogaat Wetenschap te leven, dat elke Staatsuniversiteit in neu traliteit, den Roomschen student aanbiedt. 't Roomsche geloof vloekt met alie Neu traliteit, Waar de Christusgestalte een plaats heeft ia 't hart en in de Kerk, kan geen surrogaat voldoen. Wij willen scheuren maken. W| willen scheuring en schelding. Wl willen scheuren cm te verenigen allen die Gereformeerd denken. Ah, de schijn-eenheid l|ki zoo zoet, en de scheiding drukt zoo wreed. Ja, dat is zoo I Schelden baart smart, maar Vereenigen met hen, die onze tegenvoeters zgn in Kerk en School en Staat, dat baart nog dieper.smart. Er is geen Vereenigen mogelQk met wat uit een anderen Lerenewortel leeft. Willen de Chr. Hlst. zich met 't Liberalisme vermengen Nederland telt nu eenmaal duizenden, die zlcb niet in de Volkskerk kunnen thuis ge voelen omdat ze bellden, dat de Wortel eener Volkskerk de kanker heeft, en geen enkel tuinier ooit ofte Immer in staat is om die kanker weg te snqden dan als gevolg,de dood der Volkskerk otihet- roepeilk. Het „Christendom", de „Volkskerk" is Scbln, fictie, een woord I Nederland telt zin ChrlstsSlke Schoten bl honderden hoe kan er nu nog van één Volksschool sprake zin. Er had sprake van kunnen «Ie, in de vorige eeuw, ais de mach ten, die nu over de scheiding kermen, zelf die scheiding niet had geforceera. Er is geen „Volkskerk", want In de Herv. Kerk tintelt velerwege het Getef. Woord. Denk ook eens om den Geref. Leerstoel I 't Is mooi praten: Scheur nietl Maar dan moeten onze liberale raadgevers zelf die schelding niet provoceeren, er toe drigvea.er toe dringen, ze ontwikkelen. Men kan met den duivel wel goede vrin den bil ven, als ge zijn zin maar doet, «co spreekt de Volksmond terecht. En zoo is 't ook met 't oog op de ideeëte en cultureele goederen van Ontwikkeling, Kennis, Godsdienst, Kerk, Dogma, Weten schap op alle terrein. Ja, sterker nog I Geen tyrannic is grooter, dan daar waar de Een heid triomfeert. Zeker I ge kunt wel naast een £p gaan zitten treuren; maar ge kunt er niet mee bil ven leven en daarom wordt 't ten derde dage plechtigllk ter aarde besteld. Leven zoekt Leven. De Dood wordt bijgezet bl den Dood. Zoo doen we mei alle lik van Neutrale Wetenschap; van een souteloosc chaotische Volkskerk en Volksschool. We treuren erbij en willen mee gaan ter begrafenis. Houden desnoods een aanspraak op den doode. Maar Fiakkee is precies als w$. Van daar de Chr. Schoten. De Geref leer in de Herv. Kerken. De Geref Jossgel en Jonged, Vereen, 't Is alles scheur en we zin er wat bil om I Scheuren moet de Kerk, moet de School, moet de Wetenschap, om niet zouteloos te worden, om haar innerllke krachten te hand haven, om de sintcis weer lu gloed te krlgen. Alle massaliteit Is de dood voor een op bloeiend geestellk leven. Inkrimping brengt energie op alle terrein. 40 cent per regel. MMinwn—lil HVJ3 pASSfilA-vANVALKESiBURC^ •jLEVERTR •LEEUWARDEN' Om te voorkomen dat de goede werking der organen verhinderd wordt, is het vooral noodig het bloed zin r$kdom te doen be houden en den weerstand van het zenuw stelsel niet te doen verminderen, want zoodra het bloed verslapt en de zenuwen verzwa kken gaat er niets meer goed in het lichaam' In dat geval moet men, cm te voorkomen dat de toestand erger wordt, zoo gauw mogeigk sin toevlucht nemen tot een middel dat In staat spoedig het bloed en de zenuwkrach ten te herstellen, dat is te zeggen de Pink Pillen te gebruiken, Dit had Mevr. Suzanne Rosseau, wonen de aan de zager! Lesagete Fiam- bois Güusix (Seine et Mare, Frankrp) den goeden inval te doen toen haar gezondheidstoe stand ging wan kelen. Mevr. Rosseau ondervond de kwalen dieeese ves arming v. het bload en een (Cl. Exparcieux). Mej, Rousseau verzwakking der zenuwen aanduiden, met name verstoring van den slaap en van den eetlust, daarbij een steeds toenemende ver zwakking en een voortdurende afmatting die een zeer slecht voorteeken zin. „De Pink Pillen, schreef ges Mevr, Suzanne Rosseau, hebben m% het meeste goed gedaan si gaitn ml bloed en krachten en maakten dat ik m|n eetlust en min slaap terugkreeg. Ik gevoel mi nu geheel gezond". Om hunne buitengewone eigenschappen als hersteller van het bloed en versterker van hef zenuwstelsel worden de Piek Piilen met zeer veel succes gebruikt tegen bloed armoede, neurasthenie, algemeene verzwak king, maagkwalen, verschietende pijaea en zenuwachtige aandoeningen De prijs der Pink Pillen bedraagt f 1 75 de doos, f 9,— da zes dooien, Z! worden verkocht in het HoofddepöiNassaukade 314 te Amsterdam. Elsch dit adres m de Hol- landscbe gebruiksaanwijzing. De Pink Pillen zjjn ook te verkrijgen bi alle goede apothe kers en drogisten, o.a. bi D. VIJF YIN KEL - SGMHELSBUK Scherp Con curreerende prijzen Prachtige sorteering Nadruk verboden. Er om zwlgen, heeft geen zin meer. 't Wordt besproken, uiet alleen op de straten van Jerusalem, maar ook langs de straten van Fenicië, op de muren van Gaza en in de vlakke velden van Egypte, overal. Zoolang zwijgen misschien nog helpen kan, om het aangerichte kwaad niet verder te verbreiden, dan noodzakel|k was, heb ik er met geen enkel woord over gerept. Maar nu weef toch leder het. Of hl komt het eerstdaags te hoorec De „ramp", met al wat er aan verbonden Is, die van het christelik dagblad „De Am» sterdammer, dat ruim tien jaren laag onder i-:i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1