Zaterdag 81 October 1982 Antirevolutionair 1§F Orgaan IN HOC SIGNO VINCES RWED.L.COHENCZN D® dienst des Woords Sn de Kerk wan Christus. RECLAMES MEDEDEELINGEN, te»' DIRK5LAND OP OEI UITKIJK. S7*u Jaargang M#» 8858 voor de ISisidlftollaiidscbe en Keeiwschf Eilanden. W, B01KM0VEM Irnta, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden man de Uitgevers. Eerste Blad, Herhaaldelijk wordt Dienst des Woords met Evangelieprediking verward. Het woord Evangelieprediking" als plaats, vervanger voor „Dienst des Woords" heeft tweeërlei oorsprong. In den prui lt Jtijd, 17001800, en vooral in 't revolutionaire gedeelte van dat tijdvak, dus van 1750—1800 was er weinig be hoefte aan Schriftbeschouwing. En 't Oude Testament vooral met zijn theo cratische politieke uitspraken, dat God alleen de Rechter en Richter Isr&ëls was; dat God alleen de eenige Wet gever wasdat allerlei profetische be dreigingen inhoudt tegen afval en Gods- miskennig der Stammen Israelszoo'n Oud Testament vond in den ouden Tijd weinig belijders meer. De Volkssouve- reiniteit als beginsel werd er, tot op den wortel toe, bestreden en heel 't oud testamentisch optreden van Koningen, Richters en Profeten strookte absoiuut niet met den geest der Vrijheid, die°de Pruikentijd inademde. Maar wel voelde men voor de Evan gelische geschriften; en niet 't aller- f nst lag in veler hart Joh. 3 16 „Want alzoo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eeniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar 't eeuwig leven hebbe". Aanvaardde men dan dien tekst als Gods Woord Geenszinsmaar losla tende 't Woord, de Heilige Schrift, durfde men toch niet ontkennen, dat er in die Evangelische geschriften een woord van God inlag; iets verhevens, diepzinnigs, ultra-humanistisch; en dat zoo lieflijk Goddelijke lag, huns inziens in dien uit- gedrukten Menschenmin, die in politie- ken zin zich zou uiten in Vrijheid, Ge lijkheid en Broederschap. Liefde Gods voor de wereld èn alle menschen Zijn kinderen; een deïstisch Godsgeloof vol zoetsappigheid, waarvan trouwens de geschriften uit dien tijd overloopen. Welnu, toen was 't woord Evangelie en Evangelisatie en Evangelisten niet van de lucht. En vooral de „geestdes Evangelies; dien moest men hebben zelfs in Evangelische gezangen. 'tGing niet meer om 't Evangelie zelf, maar om den Evangelischen geest, door Evan geliepredikers, ook revolutionairen op en top gebracht. 't Was, zooals Da Costa zong: Maar er was een ernstiger reden, waarom men van Evangeliebediening zoo gaarne sprak. Tal van uitdrukkin gen staan er in 't N. Testament waarin dat woord Evangelie voorkomt. En een geliefkoosde intreetekst was immers deze: „Wee mij, zoo ik't Evangelie niet verkondig," Armoedige exegese! Want 't was een Apostel, die dat zei, Een ApostelLet daarop Een dienaar des Woords lijkt in niets op een Apostel. De Apostelen Paulus en Petrus enz hadden een geheel bij zondere en eenige roeping, dièmethun uitsterven niet vernieuwd is en voort gezet, al beweren de Roomschen onzes inziens ten onrechte, dat de apostolische zetel te Rome de oude plaats van Petrus mocht zijnal beweren heden ten dsge de Apostolischen, de Irvingianen, dat er weer nieuwe Apostelen zijn opgestaan. Der Apostolische gave was een eenige gave, want ze waren onfeilbaar bij de ontvangst en de prediking des Woords. Is een predikant onfeilbaar? Heeft hij 't Woord ontvangen als de Apostelen In geen enkel opzicht. Der Apostolische zending was een eenigewant ze kregen last om te gaan prediken aan hendie 't Evangelie niet kenden. Om heidenen te gaan onder richten en ze daarna te doopen En wie geloofd zou hebben en gedoopt zou zijn, zou zalig worden maar een dienaar des Woords staat in en vóór een vergadering van geloovigen; vóór aireede gedoopten Het Apostolaat ging uit naar on ge- doopten om te komen tot den H. Doop en zoo tot stichten eener kerk maar een dienaar des Woords staat reeds in de kerkbehoeft ze niet meer te stichten, en predikt niet voor heidenen maar voor geloovigen, gedoopten en kinderen van gedoopten. Het Apostolaat zocht zijn einddoel in den Doop; maar een predikant begint met den Doopgaat van den Doop uit, als eerste sacrament. Het Apostolaat kende geen plaatse lijke kerk met ambtenmaar formeerde die doch een predikant is reeds verbonden aan een deel der heilige, al- gemeene, Christelijke Kerk, wier lidma ten Hij volgens onzen Catechismus „als Zone Gods uit 't gansche menschelijk geslacht tot een gemeente, tot het eeuwig leven uitverkoren heeft door Zijn Geest en Woord, in eenigheid des waren ge- loofs enz." Het Apostolaat eocht een kerk, d.i. een kyriake; d.i. „wat des Heeren" is zichtbaar in geloofsbelijdenis en wandel of in Leer èn Leven; en onticMoaex in haar geloof en mystieken band met Christus in de hemelen. Doch een Dienaar des Woords preekt in een ziehtbare kerk, met ambten, voor geloovigen, waaronder nochtans hypo crieten zijn. Het Apostolaat preekte niet naar een tekstmaar als een predikant dat deed, zou hij geen Dienaar des Woords meer zijn, omdat 't Woord slechts de massa der teksten is. Het Woord is tekst en de tekst is Woord. Er moet dus door een predikant een tekst opgegeven wor den en die tekst moet als deel van 't Woord dan ook behandeld worden. En al zal de uitlegging verschillend zijn, diep of ondiep, al naar de geestelijke gaven, die 't Hoofd der Kerk, Christus, schenkt aan den predikerer dient een tekst te zijn en een verklaring; maar spreken zoo maar, „uit den Geest" is met een bestaan en leven naar en uit „'t Woord" in lijnrechte tegenspraak. De dienst des Woords is maar in zeer bijzonderen zin met Evangelieprediking te vergelijken. Eerst dan als ge onder Evangelie verstaat 't Volle Woord, de Volle Openbaring, dan hebben de woor den ongeveer een zelfde beteekenis. Een Dienaar des Woords is geen Apostel; dus ook geen zendeling. Hij staat voor de Kerk van Christus. Voor gedoopten, die als kinderen der geloovi gen de beloften ontvingen, Die gedoopt zijn op hevel van Christus, dat voor de Kerk en de ouders een dwangbevel was. Die gedoopt zijn in de wetenschap, dat Hij die de beloften aanbiedt, ze ook gunstiglijk vervullen kan aan dat ge doopte kind. Het gaat dus niet aan, dat in een Vergadering van geloovigen, onder den dienst des Woord, de lidmaten worden verondersteld nog onkundig te zijn van de eerste beginselen der waarheidwant de Ouders hebben beloofd hun kinderen „bij 't opwassen" hierin breeder te on derwijzen. Het gaat niet aan om Zondag op Zondag die eerste beginselen en alge meen bekende waarheden te herhalen. Dat mat af. Dat doodt 't gehoor. Dat verstompt de geestelijke belangstelling. Dat voedt de Kerk van Christus niet. Dat -verrijkt ze niet, maar verarmt ze en brengt totaal geen stichting. De Gemeente des Heeren stichten, beteekent in 't Grieksch niet: „een gemoedelijk woord spreken; niet: har ten roerenniettranen wekkenmaar beteekentbouwen, opbouwen in 't ge loof; op 't fundament Christi doen ver rijzen een hooger gebouw; een rijker geloofeen geloof met meer inhoud een steeds vaster geloofmeer inzicht in den Christus; meer geestelijk denken, spreken en leven; meer geestelijke en verstandelijke kennis van de dingen die Boven en beneden zijn, opdat door die geestelijke verrijkingen de liefde Gods des Vaders en 't Soli Deo Gloria nit de verlichte harten meer en meer op rijzen. En nu mag de vergadering der ge loovigen nooit ontaarden in een bijeen komst van kritische theoloogjes; ook met in een willen hooren van een „onderwerpelijke" preek, want wie zoo preekt en hoort is ongereformeerdook niet in een aandringen op een „voorwer- opdat door zulk een veelzijdige Gerefor meerde bediening gevormd worden man nen en vrouwen, jongelingen enjonge- dechters vol van kracht en des Heiligen Geestes. Dienst des Woords En daarom studie 1 En bij Studie een onbepaalde liefde voor dat Woord. Studie aan de Hoogescholen moet regel zijn! En dns wetenschappelijke vorming, omdat de Wetenschap 't ter rein des Levms tracht te overzien en dus ook de theologische Wetenschap elk oogenblik van den dag met dat volle en rijke Menschenleven in kontakt staat: maar dan ook als theologie den Theos of God in al dat werk der Schep ping en Herschepping ziet, vindt en aanbidt. En de mannen met singuliere gaven dan? Ook voor hen moet er plaats zijn in de Kerk van Christus, maar als uitsondering, niet als regel. Dienst dez Woords Gereformeerd heid! En na breede Stadie. Zoo is de eisch des HeerenEn er zullen blijven zooals altijd trappen van kennis en trappen van studie. Dat is in elke zaak zoo, TELEFOON-INTERC- N° 38 miiiü pelijke preek", want wie zoo preekt en hoort is óók ongereformeerdmaar in een willen luisteren naar een Gerefor meerde preek, d.i, naar Dienst des Woords, paze Courant vencta|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden frases per past 75 ©en4 fe| vooraltbetalinf, BUITENLAND bl vooruitbetaling I 8.50 per Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. ;?üiP¥hiwiiimi—ia—mei ia iwimiiw—ine ■imvunwir» fiamnraaaaii UITGEVERS j SSMM1L8DIJK. Telefenn Intercommunaal Ne, 202. ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f l.~ per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z! beslaan. Advertentiinwprdeo tagewaeht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. De kennis, ontworteld san 't geloof, werd [trots, werd heiligschennis. Een andre geest stuwt thans de stoute [raadren voort; 't Is geen doorvörschen meer, maar richten [van het Woord des Hecren, God gedaagd ter vierschaar van de Rede, Z|n waarheid, veil gesteld voor ingebeel- [den vrede Of wisheid uit 't stof. 't Is Reiden deugd [en kracht Gepredikt aan de ilel, die nasr vergeving [smacht I 't li uit 't Christendom den Christus weg genomen. Gevaren die dreigen Als de wetkeloo8heid, die nu reeds ver ontrustend is, blijft toenemen, zin de gevaren voor ongeregelheden groot. Konden honger en gebrek nog door allerlei werklooshsiduit- keericgen met Staatssteun worden voorkomen, maar de Stsatstekorten zfn groot en de werkloozenkassen zijn niet onuitputtelijk. En zonder steun van Riks- en Gemeentewege gaat 't niet om door den tijd te komen. De belastingen sQn zwaarworden aireede te zwaar om te dragen. De inkomsten dalen al is er in de uitgaven nog weinig daling te bespeuren. En zoo worden] Staat en Gezin ontwricht; uit hun voegen gelicht en zoekt men tevergeefs naar evenwicht. Buiten ons Land hoort men 't finantieël kraken, wat op 't gebied van handel, land bouw en niverheid ten opzichte van ons 40 Cent per regel. KLEUREN MAKE-M Man* Land weer schadeljke terugwerkende kracht moet oefenen. Over protectie wordt druk gesproken zoo zelfs dat er tuischen 't Ned, [Socialistisch Vakverbond en de S, D. A. P. eenige verwl- deriug is ontstaan over dat economisch vraag stuk en vooraanstaande Socialisten geklaagd hebben, dat 't verkeerd ging in die partf, waar 't eene deel wel, eu 't anderen deel geen beschermende rechten vraagt. Da Landsregeeslng, 't werd dezer dagen in 'pacht zal dW ™rgenrS'erSS®li,lfW,8I o* opei;eai peï rcc£je bedragen met die bosten er uvehjj( is dus maar weinig. Wat betreft de Den or respondentia van den heer Holleman, weet stiespr< mede te deelen dat deze ontkent heeft aan»lö burgemeester op het secretarie of thuis gesproken te hebben. Spr. overhandigt de voorzitter een brief ""sloor den heer Holleman aan de vereeniglng na%an klein grondbezit gezonden, waaruit deze •voorleest dat de heer Holleman f 400 winst na,,wü geven aan deze vereenlging voor cea op'stuk land. 5IL Wat betreft die f 13' de woor- Onderwijswetgevlng, De Pacificatiegedachte, de Vrede op School gebied, waarover de vurige strQder voor 't Chr. OcderwQs, mr. de Savornin Lohman, eens een boekje schreef, is naderende sinds 40 jaar. Maar ze is er nog niet. Wei heeft dr. de Visser Ingtlpende w$zigingen aan gebracht om de gelijkstelling te bevorderen, maar de antipathie tegen die Wet is net zoo groot b{j Recbts als bl Links. BI Rechts, omdat de Vetheid van 't Chr. Onder wis te zeer gekneveld wordt. Bij Links, omdat de Openbare School in de Wet niet meer die eerste plaats inneemt in de Wet, welke hare voorstandets meenen dat aan die school op historische gronden toekomt. En nu weer de bezuinigingen en de wij zigingen in die wet met de nota's van wij zigingen, waarop weer andere nota's met gewjzlgde nota's volgen zuilen. Kort en goed: 't is na 1920 tobben en klagen met de Onderwfjswetgeving Er is nu letterlik niemand tevree. En 't Chrlstelgk Onderwijs stemt toe, dat de Wet werkellk op de helling moet. De Vriheid gaat te zeer te ioor. Terugkeereu dan naar 't Oude Stelsel? In meer dan één opzicht Ja I Flnantieelc gelijkstelling moet er zin. Daar is voor gestreden. Maar overigens: afblijven van de School. Allee wat buiten het onder houd van een school staat, moet in handen zin en bllven van een Schoolbestuur. De Vriheid moet zegevieren. De Ouders zin de machthebbenden. Zj alléén. En zQ zin tegen woordig genoeg bekwaam om over't Onder- wis enz. te oordeelen. Laat 't heele Onderwls maar op de Ouders rusten, dan komt 't van zelf goed. En ae Staat houde slechts wat toezicht. Maat de motor van 't Onderwls moet bl de ouders zin. Nadruk verboden. Graag snuffel ik in oude schrifturen. Ia boeken, brochures en dergellke dingen, die me licht verschaffen over den .ouden t|d". Nu, ja I ook uit nieuwsgierigheid Elk heeft zoo z'n stokpaardje, en als hl er zin naaste maar niet tldlg en ontldlg mee voor of over de voeten rfdt, waarom zou hl 't dan in zin vrleoogenblikken niet bestlgen de menschellke geest w i 1 nu eenmaal bezigheid hebben en den suffer in 't hoekje van den haard, duttend wil hl te traag Is, om zich voor eenige werkzaam heid in te spannen, kan ik niet uitstaan. Zadel uw paardje en stlg op De een is een onvermoeid verzamelaar, 'n Ander knutselt met ongelooflik geduld, 'n Derde maakt een permanente tentoonstel ling van 'n kleinen slertuln: acht bl ses. Ik ben iemand, die met onbluschbaren Iver de geneologie naspeurt van zin voorgeslacht en van de verwante takken zlner familie. En zoo houd i k van oude tlden en zeden, 't Is misschien maar goed, dat ik heel weinig tid en gelegenheid heb, om deze liefhebber! bot te vieren. Misschien,want ik blijf er nuchter bl. 'k Behoor niet tot degenen, die den .goe den, ouden tid" steeds in rose-kleurlg, Ben- gaalsch licht zien en wat wfis steeds verhef fen ten koste van 't geen kwèm en nu i s. Er is niet de minste reden voor. Noch ook voor het omgekeerde. Men kan de zaak op tweeërlei wis bezien. Van aardsch, menschelijk standpunt en ach I is het d&n vroeger ooit anders geweest en wat is 't nu anders, danzonde, en driemaal weer z o n d e I Men wanhoopt dan aan ons geslacht. Zou schier wanhopen aan zichzelf. Er is geen reden tot zelf- of menschver- heffing, want als de Heere God komt, om te richten, 't zi met o n s, 't z? met welk ge slacht ook dat voor ons geweest ist

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1