IMS- IB SCHIM Tweede Blad, TWEE BLADEN Zfltcrd^ 25 Ëtept» Ï922* 88M» DE MAATSCHAPPIJ. OP Oil UITKIJl- BOEKBESPREKING. PLAATSELIJK RIEUWi. Dit name? bestaat ait II. Zonder een juist inslcht te hebben in het leerstuk der Gemeene Gratie is het onmoge- lgk de Maatschappg te betrekken onder de beademing van het positief christclgk beginsel De Gemeene gratie is hst fundament waar het maatscbappelfk leven oprusten wanneer men deien grondslag ontkent of er niet mee rekent kiggt men nimmer een goede voor stelling, een juist begrip van het gebouw dat er op rust. De Gemeene Gratie moet het standpunt x|n waarop men het maatschappelijk leven liet en doorvorscht. Naast de Gemeene Gratie of algemeene genade erkennen we nog tweeërlei genade, n.l. de verbondegenade en particuliere genade. De particuliere genade is het werk van God, den Heiligen Geest die den enkeling wederbaar! en hem het geloofsvcrntogcn in schept de verbondsgeuade is de genade van God, den Zoon die dexen wedergeboren en keling inlgft in Zijn Gemeente, tn de Kerk waar Hg het hoota van is en de algemeene genade, is de genade van God den Vader, die ons deed geboren worden als lid van bet gansche menscnelgk geslacht waar Hg Schep per ven is. De beide eerste terreinen van de genade Gods blgven hier dus bulten beschouwing, zg behooren tot de Kerke Christ! en bepalen xlch streng daarbinnen, docb waar het bg dit onderwerp op aankomt Is het derde stuk Van God den Vader «en onse Schepping, dat bevat het gansche meaischelgk geslacht waar uit de Maatschappij xlch ontwikkeld heeft, j^over dit gauscne menschelgk geslacht WKt de Gemeene Gratie. T)e Gemeene Gratie heeft dus niet het ver mogen den mensch xalig te maken, ware dit zoo dan xouden wg de algemeene verzoening leeren en daat blgtt ieder Gereformeerde ver van daan. Neen, de Gemeene Gratie mist de kracht positief ook maar iets tot stand te brengen ten eeuwigen leven, haar werking Is louter negatief, s| doet niet anders dan stuitend werken tegen de zonde tn. Had God in het Noachitisch verbond niet de beloite gegeven der gemeene gratie, dan was de wereld ook na den zondvloed spoedig den weg vaa de wereld vóór den zondvloed opgegaan. Het had zichzelf verteerd in on gerechtigheid en heluche goddeloosheid. Want hoe toch sta,an inderdaad de zaken De vloek der zonde i« de dood. Onder dien vloek ligt de natuur, het die- renrgk en het gansche menschelgk geslacht. En wat is nu eigenlijk de dood? Is de dood een toestand zooals de Luier- schen ieeren van een stok en een blok, een stil zgn, zonder wil,sonder daad, zonder leven? Neen dood is ook leven I Mie het maar in het Ifk dat in ontbinden- oln staat verkeert, het krioelc van leven en beweging 't is een gansch ander beeld dan dat van een stok en een blok, En juist daarom Is de dood zoo veischrlk- kelgk. Was het nog maar een toestand van 8til-zln I Maar de dood is lifts anders Dood is een tegen snatuurlgke weiking, het scheidt wat oorspronkelijk bgeen behoort, het verscheurt disharmonisch wat harmonisch was saamgevoegd, de dood werkt in tegen overgestelde richting van het leven. Welnu dat was de vloek der schepping als straf voor den zondeval, en onder dien vloek des doods rust ook de Maatscbappfg. Want ook de Maatschappij is een orga nisme en geen mechanisme door menschen als een horloge in elkander gezet. De Maat- schappg is een lichaam waarvan de voet, de hand en het oog den voet niet missen kan, het eene lid kan niet bulten het ander, 't Is in elkander ingegroeid tot een kunstig orga nisme, en zonder den vloek der zonde zou het Maatscbappelgk leven een harmonieus kunstgewrocht des Scheppers geworden zijn. Maar nu kwam de zonde tusschenbeide en daarmede de disharmonie, de tegennatuurlijke werking, die verscheurt, vernietigt, ontbindt. Zie het mscir om u heen, en ge vindt be- wgsmaferiaal te over voor deze waarheid, oorloges, revolutlën, doodslag, diefstal, lede ren dag baart nieuwe smart, 't gansche menschdotn zucht niemand zal er toe kun nen komen om te gelooven dat de Maat schappij oorspronkelgk zoo geschapen was. Welk kunstenaar zou zulk broddelwerk leve ren? Welk genie zou zulk wanproduct het »anz|e geven Zou God Almachtig déir dan toe gekomen x|n? H|, de Opperkunstenaar, de Groote Bouwmeester I Niemand die dit zou kunnen aanvaarden. Een zondig schepsel moet hier dus inge grepen hebben en de vloek des doods over deze schepping gebracht hebben. En Inderdaad is dat ook zoo. Het eerste Bijbelboek verhaalt er ons van. Zoo rust dus de vloek der zonde op de Schepping. En ook op de Maatschappg. Maat toch hoe schrgnend droef de vloek der zonde om ons heen in 't Maatschappelgk leven ook waar te nemen is, toch wordt alen vloek niet in al zgn verschikkelgke consequenties gezien ware dit het geval dan zou het gansche leven verkillen en verstgven ««on absolute vernietiging niet kunnen ïl I?*"1, De elementen der natuur en de hartstochten die woelen in het hart zouden dan in alhungruw- 5! geopenbaard worden, want de ont binding zou doorgaan tot het laatste stofke vernietigd was. En zie, dat gebeurd nu niet. Eerder is er nog veel schoons in het iuen- scheigk leven te hespeuren zoowel als in de natuur om ons heen. Er is nog naastenliefde zie het aan ziekenverpleging en groene kruis, er is nog erbarming en zelfopoffering er is nog liefde. Maar er is ook cog een wereld van het schoone, zie het aan kunst, weten schap en cultuur. En de natuur levert ons nog ons voedsel, onse kleeding, xg geeft ons nog msdicgn en wg kunnen ons nog verlus tigen in baar schitterende pracht. O, er is nog zooveel schoons waarin we kunnen en mogen genieten. Maar laat dit schoons ons nu niet verleiden om met de Pelagianen te gaan gelooven, dat het schoone vrucht is van onse eigen natuur die van zichzele goed eu onbesmet is. 't Is er ver vandaan dat de mensch als een blank stuk papier, zoo rein op de wereld zou ko men, ge kunt de ddflea en hartstochten vaak al aasr builen zien komen als het kind nog iu de wieg iigtt Doch anderzgds mogen we niet met de Dooperschen het dwaalspoor opgaan om het goede en het schoone te ontkennen, onsge- melgk er van te onttrekken iu ons schulpje .met eeu boekje iu een hoekje." Neen we erkennen het schoone en we ge nieten er van en we wenden het aan tot ons bestwil, maar heeten het schoone vrucht van de gemeene gratie. I De gemeene gratie werkte remmend en stuitend op het zondeproces en maakte het leven ook van de Maatschappg mogelgk. Nu onderscheiden we in de gemeene gratie tweeërlei werkingconstante en progressieve werking. De constante werking is die welke het mensche!|k leven in stand houdt en bestiert door stuiting van den vloek der zonde. De progressieve werking is die waar door God het menscheiijk leven gestadig doet vooruit gaan en het menschdom wapent tegen het l|den dat door de zonde hem overkomt en ook het menschdom steeds r|ker maakt, innerl|k doet groeien en bloeien. Het Maaischappel|k leven recht te verstaan en de 8tr|d in dit leven te begrlpcn en z|n plaats er in te bepalen, elscht dus dat men erkenne ten eerste, dat alle ellende en jammer bittere vrucht is van der wereld zondeschuld en: ten tweede dat nochthans ontwikkeling, betrekkel|ke welvaart, groei en bloei moge- lik is door de gemeene gratie, die stuitend en remmend den vloek der sonde tegen komt. En nu weten we wel dat einddoel ook van de gemeene gratie is het voortbestaan der wereld mogelijk te maken tot het oogcnbllk dat het laatste uitverkoren kind Gods In het bundeike der levenden zal ingebonden z|n en dus de kerke Chrsiti volmaakt is en dat dan de gansche wereld in het laatste oordeel als het steigcrwerk der kerk wordt afgebroken en als brandhout in het vuur geworpen en deze kerk In haar heerl|kheid en schoonheid de nieuwe aarde zal bewonen waarop gerech tigheid heerschen zal, maar d t neemt niet weg dat de leden van die kerke Cbristi door de gemeene gratie ook iu deze bedeeliug eeu dure roeping kr|gen. Want bet gaat niet aan als een eenzaam pelgrimreiziger door dit leven te trekken in onverschilligheid voor het t|del|ke bestaan Zulke hemelzoekers kennen geen werken der dankbaarheid, en het is de vraag of zg niet meer den hemel, dan wel Christus zoeken. Natuurlijk is het waar, dat de leden van Christus gemeente in zooverre pelgrim- reizigers zijn, dat z| zich speenen van de Idelhedea der wereld en haar zonde bestrg- den, maar even waar is het dat z| door God in de wereld sijs geplaatst niet om die we reld te ontvluchten, zg hebben er de Eere Gods te bevorderen in Staat en Maatschappg. En als vrucht der gemeene gratie heelt de gemeente Gods de vraagstukken van politiek, van econome, van de Maatschappg, van bet huisgezin, van de school, ja, geheel de mach tlge verscheidenheid van het gansche leven te betrekken onder het Licht van Gods Woord. Zoo alleen beantwoordt z| aan het doel van haar positie in dit leveu. v. S, Nadruk verboden. 't is een eigenaardig verschijnsel: Er sin tal van menschen, die een gassch verkeerd onderscheid maken tusschen 't geen moeielgk en ,t geen gemakkelijk is. Gemakkel|ke dingen, daar zien ze soms tegenop, of 't een onoverkomelgke berg be treft. 'k Had een vriend, die schoolmeester was Een échtein merg en nieren I Niet, dat je 't nu van buiten aan 'm kon zien, zooals ze wel willen zeggen, dat vaak 't geval is: je kent den meester aan z'n stem x'u houding, z'n gang, z'n zinsbouw trouwens, dat is goeddeels uit de oude doos tegenwoordig zgn de onderw|zers menschen geworden van ge!|ke beweging als w|, de enkelingen uitgeionderd, en de onderwijze ressen, dames, zgo 't altijd al gewéést, h| m'n vriend, is voor 'n koopman, voor 'n zerofficier begroet in z'n leven: Maar h| was onderwijzer-van-binnen. Hg lééfde in dit zijn goddelijk beroep. Als ie es 'n enkelen keer wat grieperig was en 'n psar dagen thuis moest bigven dau kenteekende zlcb 't begin der beterschap, doordat hij weer naar de pip greep, maar h| was ókn pas weer gehéél de oude, zei z'n vrouw, als ie weer 'n morgen schoolhou den achter den rug had. Soms kwamen er ouders b| hem. Dan was 't een praatje over alles en nog wat en vaak werd dan gehoord: .Noul schoolmeester z|n, ook 'n baantje I Alles liever dan dat I lk heb er drie, of vier, of zés, eu die dan nog 't grootste deel van den dag buiten of in school, maar het kleine poosje, dat ik ze in huls heb, weet ik er soms al geen raad meestel je voor, dat je er zoo'u veertig van 't zelfde soort dag aan dag in de klas hebt zitten I Meester, hoe je 't volhoudt, ik begr|p het niet 1" Dan glimlachte m'n vriend. Zoo'a zoanlgcn, vertrouwl|ken glimlach. En dan kwam 't er zoo monter uit: .Geen prettiger, geen gemakkelgker werk, dan ichoolhouden, wil je dat wel gelooven Ik waarschuwde hem weieens. .Ze zullen je waarlik gaan gelooven, kerel I en dan z|n er bg, die denken zullen.Nu, als dat baantje dan zóó gemakkel|k is, dan kan meester 't ook wel met een klein tracte- mentje doen!" .Geen nood zei h| te gelooven me toch niet .Nou, je mag er dan wel 'n bisoudere gave voor hebben- en een geduld zonder end I" Dat was gewoonlijk het slot. Daarmee stemde mfn vriend in. .Juist", zei hl, .maar die alle goede gaven en volmaakte giften uitdeelt, en oni ook een geduld geven kan zonder end, is God, en als 't Hem behaagt, ons te schenken wat we noodlg hebben en dat gééft H| als we't Hem vragen werkelgk, dan Is ons werk zoo gemakkellk als 't maar hoeft; dan is 't werk een genótdan lééf je pas als je bent midden in je werk!" Eens heb ik hem kwaad gezien. En toen gaf iemand hem nogwel gelgk. 't Wfs 'n luie, Ioome. aioome boer: .Meester zegt het wél", zei die. .Meester staat acht uur op, half negen wat eten, negen uur op z'n slofjes naar schoolmaar als je net als w|, boeren om dézen t|d 't was diep in de herfst b| pikdonker naar 't land moet, als 't regent en met 'n kouë wind dan sta je 'r Anders voori Tenminste, meester kan 't van mg over krggenl" Toen werd m'n vriend kwaad. .En j| in school, hé Vóór twaalf uur stond de heele boel op stelten en kon je de klnders hooren, tien hulzen ver!" De slag was raak't geselschap proestte men wist, wat vleesch hier in de kuip zat; als er een ongeregeld huisgezin wm, dan wel bg dézen boer. ,En wat dat melken betreft", ging mgn vriend voort, „daar heb lk geen verstand van maar als 't je wérk is, daar je van God in gezet bent en je mag in dat werk en van dat werk leven, en God geeft je 'n gezond lichaam en een stevig corpus, dat tegen 'n buitje regen en 'n stootje bestand is dan noem ik het voor een jongen, stoeten, atevlgen kerel gemakkelgk werk om s'morgens vroeg, al is 't dan nog donker, met het juk op de schouders naar het land te gaan I 't Is maar, hoe je de dingen bekgkt zie je I" Zoo is 't, en als je ze maar góéd bekgkt. Bekgkt bg 't juiste licht: het licht, dat van Boven over alle aardsche verhoudingen en over alle aardiche werk opgaat. Maar dit is nu juist veler ongeluk Ze steken eigen walmend oliepitje aan, waarbg je nauwelgks licht van schaduw on derscheiden kunt en doen dan, alzo! ze een electrische zon tot hun beschikking hebben, tienduizend kaarsen sterk en jal dan raken ze alle perspectief en diepte van gezicht kwgt; noemen ze gemakkelgk wat bepaald zeer moeielgk is, èn omgekeerd I Zoo b.v. die man, van wlen lk las. Het moet onlangs gebeurd zgu. Hg had zich bg geen enkele kerk aange sloten hg sou eerst alles es probeerenalle soorten van prediking es proevenergens zou .de" waarheid nog wel een onderdak hebben I en dia waarheid zou hg dan koopen en nimmer meer verkoopen was-ie niet in de zuivere ign der Schrift? en bjj de kerk, waarin hem d i e .waarheid" opgescho- teld werd, zou bg zich voegen. Maar, alz 't meer iu zulke gevallen gaat: Hoe linger hg rondzoekt, hoe twgfelach- tiger hg werd van gehoor en geen enkele dominee kon 't hem naar den zin maken; aan elk mankeerde wit. Hg sprak er met anderen over; Verzamelde een clubje vrienden om zich heen, Die 't hierover eens waren, dat het onbe- grgpeigk was, immers! een .bevindelgke" preek maken, dat was toch elgenlgk het ge- makkelgkste werk, 't welk op aarde bestond je zette bjj manier van spreken het kraantje maar open en wat daar aan inwendig leven in je was, dat stroomde naar bulten I Maar dat wis 't bg die dominees I Er was geen leven en dies ook geen stroom Onze baas bracht dit in praktgk. Hg probeerde, oMe zélf niet es een preek op papier brengen kon en werkelgk, dat lukte I Hg las die in z'n kringetje voor en kreeg veel lof: dat was nu pas je ware. Alleen, hij moest 't zonder opichrgven doen. 'n Preek van 'n papiertje lezen nu jal dat was gond, toen-Ie nog niet wist, wat gave hg had, maar hg moest het er zóó maar, voor de vuist weg, uitgooien. Eerst probeerde hg 't voor zich alléén. Zooals wie wil leeren fietsen, 'n eenzaam pleintje opzoekt. Toen trad hg in 't kringetje op: En waarlgkl 't lukte, reeds de eerste maal, bonsde bg met de vuist op de tafel, waar een kleine lessenaar op stond, dat de kopjes en schoteltjes rinkelden en rammelden, Het was toch jook zoo gemakkelgk Zoo'a preek, 't was 'n hmdomdraaiens werk't liep vanzelf, 't liep gespeerd en om kort te gaan, weldra meldde het nieuwe licht zich bg een groepje vige gereformeerden aan om daar onderzocht te worden, wgl hg gave en roeping had voor 't predikambt. Nu, ng wérd onderzocht. En moest ook zgn preek doen Met ontzetting keken, 't moet tot hun eer gezegd, de broeders elkaar aan en ua afloop werd hg met algemeene stemmen afgewezen, wegens grove onkunde en verregaande, gees telgke hoogmoed. Verder heb lk niet van hem gehoord. Denkelgk zal hg zich niet bg die uitspraak hebben neergelegd, en baar hebben toege schreven aan jaloezie, die dominees, zal hg gedacht hebben, doisten hem niet i&a, waren bang, dat biia nachtpitje door zgn helder licht overschenen worden zou Hg zal wel 'n eigen parochie hebben gestichtEr z g u streken in ons land, waar op geestelgk gebied élke kwakzalver patiën ten krggtl Wat is gemakkelijker, dan 't openzetten van de kraan en 't laten ultstroomen vaa 'n .preek" Ja, dat gemakkelgk en moeielgk Ik sprak er iemand, die ergens op 'n flink dorp 'n goedbeklante zaak had, terwijl 't daar dorpsadat was, dat de vaste klanten bg beurten iu den winter 'n .avondje" en hun vrouwen etn .middag" werdeu .gevraagd". De man had er dubbel zgn brood. Eu hg mocht 't volk daar ook graag. MAir heeft hg me weieens in tea ver- trouwelgk oogenblik geklaagd je wéét niet, hoe ik tegen die .gezellige" middagen opzie Niet, vanwege de traktatie Want hg was aan den gullen kant In bovendien, erkende hg, 't is net ais 't geen je in andere zaken voor reclame uitgeeft, 't brengt z'n geld wel op en meer dan dat. Maar de man was een feeder christen Nu had hg wèi meest klanken .van de soort, van de kleur, van de kerk of tenminste van de richting" maar klaagde bg .se weten daarom long nog niet allemaal, wat se spreken of swggen moeten" Er werd dan van alles bepraat En och I 't zondige menschenbart, óók mee binnengekomen, liet zich dan zoo vaak gelden en aan meer dan één reputatie werd soms met scherpe vrouwentasdjes of met de grovere raspende mannentong schade toegebracht Soms ging mgn kennis daar tegenin .Maar 't is je niet altgd gegeven, op 't juiste oogenblik het juiste woord te vinden en dan gaat zoo'n praatje verder en voort: 'n héél klein spatje maar op Iemands goeden naam en daar heb ik hinder van O, die tong toch I Dat heerlgk instrument, maar toch ook dat leugending, vol vengn 1 En zoo, van gemakkelgk en moeielgk ge sproken, een van de moeilgkste bezigheden onder da zon, acht lk wel, om .gezellig" en tevens .christelgk een middag of een avond met een tamelgk gezelschap bg elkaar te zitten. Of ik dat daarom veroordeel? Dat allerminst; juist het tegendeelI Immers, in datgene wat ons hetmoeilgkst valt, moeten we ons het meest oefenen, en God heeft nu eenmaal ons, menschen, niet als eenzelvige, maar als gezellige wezens bg elkaar gebracht; alleenlgk: Al wat gg doet, doe het ter eere Gods, óók als ge een gezellige samenkomst houdt ouder vroolgke scherts en prettige kout Er komen nu weer .avonden" Straks, als de .zomertgd" .geeft maar ngd I" zeggen de boeren voorbg is, zitten we Ineens begraven, diep in den herfst De tgd van uitgaan en van vriendschappe- igkeu omgang bg theepot cn chocoladeketel bg pgp en sigaar, bg koekjes en gebak, en alle welke dingen óók overdaad is, 'k geef het toe I maar die toch ook bg uitzondering met dankbaarheid mogen genoten worden die tgd breekt weer aan. Laten we doen als die oude vrouw. Die Hing nooit van huls, zelfs bg 't mooiste weer, of se nam haar paraplui mee: B't kóu es gaan regenen I" zei ze, .'n briefje heb je 'r niet van!" Gaan we nooit .gezelsen" zonder tong toompje bg ons.dat praatgraag lid mocht es uit den band willen springen I" Want kgk, ons hart is arglistig, meer dan eenig ding, zegt Gods woorden nu heeft die tong de eigenschap, dat ze altgd dat hart vólgt en zich dat hart ten dienste stelt, zooals hef gzer volgt, waar de mag neet trekt En dan kan men, zelfs op de schgnbaar allervroomste manier, veel erger dan den méutch: Gode rooven Zgn eetl 'k Herinner me uit jonger jaren. 'k Werd toen ook op gezelschap verzocht. Achteraf begreep ik toen wel, dat dit eigen lik, met 't oog op mgn leeftgd 'nhoogeeer was, lk kwam in een gezelschap van ten eerste 'n drie- of viertal, wat men daar noemde .doorgeleide kinderen Gods" éu van eenige hunner dlclpelen. Nu moet ge dit goed verstaan Zeker van twee dezer mannen wéét ik, dat ze, zoover menschen kunnen beoordeeleu godvruchtig afgestorven zgn en niet één heb ik ooit voor 'n bewust huichelaar aangezien, wat echter niet wegneemt, dat ze met elkaar op 'n zeer verkeerden weg waren, waarop ze elkander voortdreven en waarop ze niet het minst werden voortgestuwd door de be wondering, die de discipelen voor hen koes terden en onomwonden uitspraken 't Werd al haal gauw een geestelgk gesprek. Maar over den Christus ging 't n i e t De .christen" met zgn ervaring, bevinding, enz stond in 't middelpunt en telkens kwam in geestelgken zin de borst vooruit.1 k ben die man!" maar 'tgebogen hoofd van den tollenaar: .0, God! wees mg zondaar ge nadig I" zag ik niet 't Geestelgk element in 't gesprek mag niet gemist 'tis me 'n raadsel, hoe zoo menige Zondag avond-visite verloopen kan, zonder dat er, 'k zeg niet aan de préék geknab beld en over dominee wordt gepraat: dat element komt er maar al te licht in I maar zonder dat, zoo eenvoudigweg, met'cenkel woord maar, over den weg naar den hemel wordt gepraat Niet ieders werk, zal men zeggen Men spreekt vtn gave, van stemming: 'k Geef het toe, maar och I laat dan David maar es even aan 't woord en zing met elkaar een lieflijke psalm en vraag in stilte even, dat God geesteigken zegen over u allen uitstorten mag! Dan, voorzeker! loopt het wel goed UITKIJK, .De Houten Pomp", uitgave drukkerg .Ve rlias" Zwolle. Een Anti Revolutionair caricaturistisch weekblad. 't Eerste orgaan iu dienst van onze partg dat de caricatuur als hoofdwapen zal han- teeren. Natuurlijk heeten we 't van harte welkom. De politieke tegenstander was ons steeds zoo een heel eind voor wat dit wapentuig betreft, dat het hoog tgd werd om deze schl in te halen. Tcch zullen er onder onze menschen zgn wier bodschap over de versckgn ng van dit periodiek niet onverdeeld ia, Caricatuur en spot zgn voor hen synoniem. En toch is dit niet zoo. Althans niet volkomen. Caricatuur mag men spot heaten, mits de spot bedoeld wordt met een verheven achter grond cn een opvoedend element. Spot alleen om te spotten, om de draak met Iemand te steken is niet de echte cari catuur. De echte caricatuur Is humoristisch en humor is een .lach met een traan". En als zoodanig is caricatuur geoorloofd, denk aan de spot van .Eila op den Karmel met de Bsilpriezters. Roept luider, misschien Is Uw God op reis of zit hg In gepeins ver zonken, misschien slaapt hg en hg zal ont waken I" zoo bespot hg ben. De Heiland zelf gebruikte meermalen de Satiriek tegenover de pharlzeeérs. En dan was Hg scherp, vlgmend scherp. Daarom Is ook de caricatuur geoorloofd als wapen In den strgd op het politieke erf des levens. Maar dan wordt er heel veel gevergd vaa den man die de caricatuur gebruiken will 't Moet een aesteüscb voelend mensch zgu, Want caricatuur is kunst en als sg niet aan de regelen der kunst beantwoordt, verliest ze haar waarde. Dan moet caricatuur duidelgk zgn, ze moet voor zich zelf spreken. Caricatuur met lange onderschriften om de teekenlng duidelgk te maken la geen echte carcatuur. Natuurlgk moet de carlcatunr sterk over driven, maar een kern vaa waarheid moet er aitjjd in terug gevonden worden, anders schiet ze langt het doelwit heen. Of mde Houten Pomp" aan al deze elschen beantwoordt We vellen nog geen oordeel. Men beoordeelt een bakker niet naar één broodje en evenmin een periodiek naar één nummer. Deden we dit dan zouden we de redactie adviseeren, méér sarcarme, méér satire eu méér humor In teekenlng bg minder lectuur, zullen .de Houten Pomp" tot scherper wapen smeden en de aantrekkelgkheid verhoogen voor den lezerskring. In bet eerste nummer missen we te veel de caricatuur in beeld. En juist dit moet de ziel van bet blad zgn. Dan pas kan het een gevreesd wapen wor den. Een mooie caricatuur met een paar ignen op het papier gebracht, kan oneindig scher per, pittiger en juister den vgand zgn dwaas heid toonen dan elle lange courantenartikelen dit vermogen. De teekenlng in .de Houten Pomp" op zichzelf is goed, beter zouden we haast zeg gen, dan we doorgaans in de Christelgke Pers gewend zgn. Van harte bevelen we kennismaking met dit blad bij onse lezers aan. Voorts ontvingen wede.Maranatha Scheur kalender" voor 1923, door Ds. J. J. Knap en Dr. J. C. de Moor. Uitgave J. H. Kok te Kampen. De mooiste kalander die we ooit gezien hebben Zonder aarzeling en vrees voor over driving schrgven we dit neer, 't Schild is in 12 kleuren gedrukt en brengt iu beeld nHet feest van Koning Belsazar". In vlammend schrift schittert het paniek ver wekkend woord aan den wand, verstorend het gedruisch der gdele feestvreugde. Naar de uitgever mededeelt is de rand van den Kalender, die een sieraad Is in de huls kamer van arm en tgk, vervaardigd naar iu kleuren gebakken tegels, welke door Prof. Delltzsch in de bouwvallen van dezen tempel werden gevonden. Dr. G. Keizer, die een specialiteit in de Oostersche-Oudheidkunde genoemd mag wor den, geeft van deze onhellsnacht een breede beschrgving. Wat het blok betreft meenen we dat een aanbeveling overbodig is. Ds Knap en Dr. de Moor zgn in onze kringen genoegzaam bekend en geliefd. De prgs van den kalender is slechts 80 cent. MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK. Naar men verneemt sullen er pogingen worden aangewend tot 't oprichten van een Ccöp. Slsgerg te Mlddelhasnls en Sommelsdgk. Men lette op de advertentie in dit Blad. SOMMELSDIJK De eerste suikerbieten zgn Woensdag aan de Kaai aangevoerd door den landbouwer J A. Strugk van Melissant, Msanasg a.s znl de beurtschipper G. Zoon Gzn. zgn nieuw vaartuig in gebruik nemen. We kregen gelegenheid het te bezichtigen, 't Is een vaartuig met bgna 80 ton inhoud, een forsch slank gebouwd schip, De motor, een Dautz ruw-olie motor van twee maal 20 P. K. is de moeite van een bezichtiging overwaard. Binnen twee en een half uur legt het vaartuig met dese motor, de reis van hier naar Rotterdam af. Ook de stuur8telling die bgkans de grootte heeft van een kleine salon geeft een indruk van regalltelf. We feiiclteeren den heer Zoon met zgn nieuw vaartuig. Met alle vrjj moedigheid durven we de lezers van ons blaa aanbevelen eens een kgkje te gaan nemen in de verbouwde scheersalou van den heer B v d Stad aan den Oostdgk alhier De eigenaar wist met fgne smaak van zgu primitieve winkel een zeer comfortable-mo- derne schematon te maken dijden toets der scherpste crltiek kan doorstaan. Wg prgzen zgn initiatief en wenschen hem vrucht op zgn arbeid Tegen een viertal personen is proces verbaal opgemaakt wegens overtreding van het motor- en rgwlelreglement (tijden zonder licht) Bg genoegzame deelname zal dezen winter weder een tulnbouwwintercutsus wor den gehouden Adspirant leerlingen moeten zich zoo spoedig mogelgk en in alle geval voor 28 Sept a s aanmelden bg den heer L Pen alhier MIDDELHARNIS. Met 1 Nov. a.s. zal het 50 jaar geleden zgn dat den Heer M. J. Vletter benoemd is tot organist in de Ned. Herv. Kerk. Den 2 den Oct. zal het 25 jaar geleden xgn dat M. van Eek als timmermansknecht in dienst trad bg den heer Mast. De vrouw van L. Stapel had, terwgl zg in de R. H. B, S. werkte, het ongeluk op den zolder te vallen, waardoor zg een lichte hersenschudding bekwam. Door deu landbouwer J. v. d. Slik zgn Donderdagmorgen de eerste auikerbieteu aan de Kaai gebracht. B. Beket die per fiets van 't erf af kwam rgden bg de loods van den heer M de Haas aan de Langewrg werd aangereden door de motoi fiets van den heer Groenendgk, belden vielen omver en beseerden zich ernstig, ook de motor was belangrgk beschadigd. Zondagavond ontstond bg den heer A. P. de Graaf door onbekende oorzaak een be gin van brand, waardoor eenige kleeding- stukken zgn verbrand. Daar het spoedig op gemerkt werd voor kwam men erger. De statuten der vereeniglng .IJsclub" alhier zgn Kon. goedgekeurd. MIDDELHARNIS.** Op de Ambachtsschool alhier, heeft op Vrgdagmorgen j Ieen der leerlingen een anderen zoodanig met eeu beitel in de schouder gestoken, dat genees kundige hulp hoog noodzakelgk was. STAD AAN 'T HARINGVLIET. VauC.V. alhier is een varken doodgegaan. De aardappelen worden alhier verkocht voor f 1,50 de HL, DEN BOMMEL* De prgs vau het bruin- brood is met 1 cent per pond verlaagd tn gebracht op 9 cent, terwgl de prgs van het witte brood 20 cent per 8 ons is. Volgens de aangeboden geineentebe- grooting voor 1923 is de belasting naar bet inkomen geraamd op f 17500. In 1921, dus het laatst afgesloten dienstjaar, waren de ont vangsten f 28217,927» de begrooting ligt tot behandeling in den raad voor ieder ter inzage» OOLTGENSPLAATDe bakkers hebben het witte brood gebracht op 18 cent en het bruin op 15 cent. NIEUWE TONGE. Tot Volontair ter ge meentesecretarie alhier Is toegelaten dhr. M, C. van den Tol te Ooltgenspiaat.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 3