Zaterdag 2 September 1922 87iU Jaargang N*. 2838 Antirevo lutionair voor de 35iiMli©lIasidscii© en Keenwsche Eilandei Nationale Biokvemniging Orgaan IN HOC SIGNO VINCES De democratie en de Kerk van Christus. Reclames SHededeelingen, mm SOMÏELSBIJK - TABBERi Dgnderdai, BIESLAND v. A DOEL DnMl, QUDDQRP -- FLOHIL Vrijdag, JOODB TOM - 6ELÜK OP OEI UITKIJK. W. BQIKHOVEK Zsslck, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franc© toe i® eenden mi de Uitgevers» Het vraagstuk dat opgelost moet worden. Kantoor MIDDELHARNIS. p+y,» Courant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet pest 75 Beat bjj voeraitfeatallng, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS j SOMMELIDIJK, Tslsfesn Interse-msaaBaaf No. 202. ADVBRTENTIËN 20 Cent per regel. RECLAMES 40 Gent per mgal, BOEKAANKONDIGING 10 eent per regeL DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 1.- per pïaatsiai. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan. Advertentien worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Democratie in bi]zonderen zin is de regeering des volks, 't Is afgeleid van de Grieksche woorden demos en kratein, die „volk" en „rageeren" beteekenen. Was ons artikel uitsluitend aan de de mocratie" gewijd als regeeringsvorm, dan ware 't onze plieht 't historisch verloop dier Democratie te schetsen vanaf den Griekschen tijd tot Heden en zou den we dan van zelf moeten ontwikke len den strijd tnsschen Democraten en yAristocratentnsschen Plebejers en Pa- ^liërstusschen Notabalen en Burgers tusschen Regenten en Gildentusschen Hoekschen en Kabeljauwschentnsschen Schieringers en Vetkoopers; tusschen Staats- enPrinsgezindentusschen Bour geois en Kapitalisme; tusschen Bolsje wiek en Socialist, En dan zouden we ook moeten spre ken van mannen als Jalius Caesar, Crom well en Napoleon, maar ook van 't ver schil tusschen den Populus of 't nette volk èn 't Ochlos of 't schorremorrie, 't janhagel der revolutiestormen. Ook over Volkssouvereiniteit, Staatssou- vereiniteit, Ons opschrift wijst er reeds op, dat we zóó, als regeeringsvorm, de Demo cratie niet kunnen bedoelen. In de kerk van Christus is zeer zeker van „regee ring" sprake, want anders ware „de .Koning der Kerk" geea Naam, den tistus passende. Reeds in dien Ver en Naam ligt't regeeren over onder danen, geloovigen óók opgeslotenmaar dat Koningschap van Christus en dat Wetboek van Christus, en dat Konink rijk der Hemelen en de Strijd van dat Rijk des Lichts tegen dat andere Konink rijk der Duisternis verschilt zoo onme telijk in doel en eindresultaat van de regeering der Volken en Vorsten, dat van geen democratie in de Kerk van Christns ooit sprake kan zijn. „Gij zijt allen broeders." „Ik geloof een gemeenschap derheili gen; èn daarom gemeenschappelijke vergeving der zonden door één Kruis, èn daarom gemeenschappelijke opstan ding des vleesches door één Opstanding en daarom gemeenschappelijk eeuwig leven door één Hemelvaart Christi. Neenonder Democratie verstaan we nu de algemeen geldende idee van meer dere belangstelling des Volks in de zake des Volks. En dan kan niet ontkend, dat er in den boezem der volkeren in de laatste 80 jaren een wonder is gewrocht In de historieblaam behoeft men niet verder om te slaan dan tot 1848 en van dien tijd af dagteekent een ont waking der geesten op alle terrein, zoo- als we die in de Middeleeuwen ook eens gekend hebben zij 't dan ook op meer wetenschappelijk terrein, onder den naam van Humanisme en Renaissance of wedergeboorte der Grieksche en Ro- meinsche letterkunde. Na 1848 is in gansch Europa een ontwaking der volken gekomen, die niet alleen een wakkerschudden was uit po- litieken dommel, maar zich ook open baarde in een warm worden voor sociale en economische vraagstukken, Der Tijden noodzegt ge. 't Doet er niet toe, welke de velerlei oorzaken waren yan die hoogere be langstelling des Volks in zijn eigen Leven; we constateeren alleen 't feit en laten de redenen waarom rusten. God de Heere heeft de tijden in Zijn band, en Hij weet of de inzinking der Kerk, of 't sociaal verval van een Stand, of de betere gevoelens der Ontwikkel den, of Opstandsdrang en Conservatisme, in Kerk en Staat en Wetenschap enz. te gebruiken als middelen in Zijn heilige vingeren om in 't Volk de pertinente vraag te doen opkomenWie en waar zijn we als Volk en als deelen van dat Volk, Vox popnli, vox Dei! De stem des volks is die van God. Als een volk die vragen van „Wie en W&ar" stelt, is er een sprake Gods. Wat spontaan uit de ziel opwelt, is een stem der Ziele des Allerhoogsten. Dat is een keerpunt. Een mijlpaal in de historie. En zoo'n natuurlijk uitdijen van de belangstelling des Volks is voor de Kerk een ernstige roepstem om wakende en biddende te zijn, opdat noch zij, noch dat geïnteresseerde volk in verzoeking komt, overmits de geest gewillig, doch 't vleesch zwak is. Immershoe meer belangstelling door 't Volk, des te meer is er geestelijke opvoeding noodig, opdat die belangstel ling niet gaat verloopen in wat uit sluitend des Vleesches zou zijn. De Kerk wijze 't op de vleeschpotten van Egypte, zoogoed als op 't Manna der woestijn Maar nog iets. Hoe meer belangstelling of democratie in 't volk, des te meer gaat men den kerkelijken gezichtsblik op de Vrijheid der kerken richten, en waar sommige dezer nog als „Secten" worden genoemd, komen ook deze „Secten" in gansch andere verhouding tot den Staat te staan. Denk maar om den huidigeu strijd over art. 171 der Grondwet, cm de „rechtsgelijkheid" met de Herv. Kerk enz. om de Vrije Kerken van 1834, 1869, 1886, 1892, Hoe meer democratie buiten de kerk, hoemeer men verlangt naar democratie in de kerk. d.i, naar een kerkorde, waar in de mondige lidstaten erkend worden als mondigen, en de verkiezing van ker keraad en predikant enz. ook democra tisch plaats hebben, met volle en veel rechten en medezeggingschap der Avond- maalslidmaten. Hoe meer democratie buiten de kerk, hoe ernstiger in Catechisatie en op pre dikstoel de beginselen, niet alleen der zaligheidmaar ook van de zedelijke en geestelijke onder-, boven-, en overstroo mingen onder de aandacht der hoorders wordt gebracht, 't Geestelijk leven des Volks komt dan onder den microscoop, Alle demonisch beginsel van kerke lijken, geestelijken, zedelijken aard moet in catechisatie en op preekstoel en bij huisbezoek en in de lidmaten vergade ringen aan de orde worde gesteld. Zaligheid door Christus, alléén is een schromelijk tekort in dsn Dienst des Woords, Onverantwoordelijk voor God, Die de Nieuwe tijden besteld heeft èn roekeloos ten aanzien van de schare, die op 't geestelijk advies wacht, hoe ze als Kerkleden in dat strijdperk van 't leven in Kerk en Maatschappij, Gezin en School kunnen optreden. Wat is dat voor een Christen, die in de kerk naar de Eeuwigheid tuurt, maar buiten de kerk aan Liberalisme en So cialisme, aan verwaarloozing des gezins zich schuldig maaktonkerkelijk en on burgerlijk zich gedraagt, en op de markt des levens zich zelf en zijn ziel verkoopt of verhuurt. Wat is dat voor een predikatie, waarin 't nationale leven niet bezien wordt bij 't licht van Gods Woord, en de onkunde der toehoorders niet wordt weggenomen door een kundigs uiteenzetting van den spreker daar hoog in de lucht, zooals de Genestet hem noemt De democratie in de Maatschappij vraagt om uitbreiding van den geeste lijken gezichtskring; daarom wordt er van 't Onderwijs en de Ontwikkeling door allerlei materiaal, zoo'n mooi ge bruik gemaakt door Jong en Ouddaar om komt er in alle Volksklassen meer denken, scherper luisteren critisch be- oordeelen; daarom zegt men gelukkig niet op alles „Ja en Amen" meer. Da's gelukkig voorbij Daarom kan. catechisatie en prediking en huisbezoek niet meer volstaan met algemeene waarheden, die de schoolkin deren ook al kennen; maar slaan die algemeene waarheden, die overbekende gemeenplaatsen dan pas in, in de zielen der schare, ais 't algemeen® op 't bijzon dere huidige nationale Zielsleven eens Volks wordt toegepast. Is er geen reden, dat de invloed der kerk vaak zoo on beduidend is Dat iemand bekeerd moet worden weet iedereenMaar hoe men als onbe keerde en bekeerde in 't huidige wor stelperk van persoonlijke en zinsbelan- genvan geestelooza en overgeestelüke ideeën zich naar den Woorde God een pad moet banen daarnaar vraagt het denkende kerklid; daarnaar vraagt 't ware Kind Godsom met die nieuwe kennis gewapend den Nieuwen Tijd tegen te gaan met Zijn God in zich, met een wereld vol afval naast zich, om in dat Nationale levea op te treden voor de Eere van sijn Vader, die in de hemelen is Uw Koninkrijk kome, o Heer Werp 't rijk des Satans neer De democratie stelt zware eischen aan de roeping der Kerk! Aan predikers en leden Een Communistische Universiteit, Volgens een bericht uit Rigs, in Rusland, is er te Muskou een Comm Universiteit op gericht. Tijdens hun verblgf san de Usiv. ontvangen de studenten uit de Staatskas le vensmiddelen en kleeding. Als voornaamste vakken worden onder wezen het historisch materie,lisass, de geschiedenis der revolutie, religie en communisme, de constitutie der Sovjetrepubliek, het roode leger, de dictatuur van 't proletariaat. Afgedacht ol dit nu alles is, en er dus van een zeer onvolledige universiteit sprake moet zijn met een paar faculteiten van 't Rscht en den Godsdienst, waaraan dan nog een faculteit der Letteren in sake de Geschie denis zou aanhangenhoe dat verder xfl maar de te doceeren vakksn sin wel echt Bolsjewistisch. Het historlsch-materiaiisme is de grondzuil der SD.AP. en staat met klassen$tr|d in 't nauwste verband. God regeert, is een beter fundament De geschiedenis der revolutie is een dank baar onderwerp. De Communist kan alvast met Adam en Eva beginnen En nadien z|n er heel wat revoluties geweest, en zullen er blijven. Wie 't principe wil weten, moet naar 't Paradis. De Religie en 't Communisme wortelt „natuurlik" in den Bijbelgoederengemeen schap; maar in Jeruzalem kwam de armoe der Christel|ke gemeente, ondanks dat Com munisme, el gauw voor den dag en kregen de weduwen ruzie ouder elkaar, omdat de bedeeling ongel|k was. En toen beeft men 7 diakenen gekozen, waaronder Stefanus, om 't Communisme een andsren grondslag te geven. De barmhartigheid triomfeerde over 't zoogenaamde „communisllch recht". Trou wens, Anavias en Saffira z|n nooit door de Apostelen ultgenoodtgd, om hun land te ver- koopen. 't Was eigen dr|fveeren toen logen se nog. De dictatuur van 't proletariaatja 1 dat Is een resultaat der revolutie; 't Is een f|ue universiteit daar! Ook de Zonde wil zich uitleven. Maar wat voor Christelijke macht staat daar nu tegenover Helaas, niets 40 cent per regel. Indien g| dikw|U ongesteldheden hebt, zooals die waaraan Mevr. Camilla Lepere l|dende was, wiens brief w| hieronder pu- bliceeren, maakt u dan niet teseer eegesust, want door u met de Pink Pillen te bthaa delen, zooais s| deed, zult g| vermoedcllk hetzelfde goede resutlaat verkrlgen. Mvr. Camllle Lep re leed aan benauwd heden, msagpflnen, slapeloosheid en hoofd pieten, weike ongemakken alle voorkomen uit bloedarmoede en zenuwverswakking. Het vraagstuk dat opgelost moet wordrn, om daaraan een einde te maken, is dus, den ii rijkdom van het bloed ie hesstellen en de zenuwen op nieuw te stalen, Geen geneesw|se is in dat geval meer aan te be velen dan het ge bruik der Pink Pillen die speciaal uitgedacht en be reid zij voor de behandeling der ta!r|ke ongesteld heden die het ge volg zfa van ver slapping van het bloed en v&n de zenuwen, als bloedarmoede, (Cl. Daisy) Mvr. Cam. Lepêre neurasthenie, algemeene verzwakking, maag pijnen, en die zelfs de rheumathiek genezen. „Sinds den dag waarop ik de Pink Pillen ben gaan gebruiken-schreef ons Mvr. Camllle Lepere, (wonende fa Brlanes-sous-Essonnes (Frankrijk) ben ik er dadel|k ve?l op vooruit gegaan. Ik verkeerde in een zeer slechten gezondheidstoestand. De maagplnen en be nauwdheden, waaraan ik leed, vsrhiodeiden m| te slapen, met dit gevolg, dat ik 's mor gens als ik opstond c?g vermoeid was en hevige hoofdpln had. Het verheugt mij, te kunnen verklaren, dat de Pink Pillen m$ genezen hebben Indien vatbaar van gezondheid s|t of Indien uwe leefwijze u tot overwerken drgfi, gebruik dan, vooral b| de seizoensverande ringen, nu en daa de Plak Pillen. Uwe ge zondheid z?l daar wel bij varen. De prfls der Pluk Pillea bedraagt f l,75d@ doos, f 9 de zes doozen. Z| worden ver kocht in het Hoofddépöt, Nassau kade 314 te Amsterdam Eischt dit adres en de Hollandsche gebruiksaanwijzing. De Pink Pillen zin ook te verkr|gen b| alle goeds apothekers en drogisten, oa. bfl D Vflfrinkel ZITDAGEN tpens BEURS. Nadruk verboden. Twee vrouwen tegen elkaar Of liever de tweede, die in alle chrlste- l|ke liefde en met alle zusterlgke gezindheid des harten «e eerste aanvalt in publieke geschrifte, waarop de eerste, die zich ook In 't publiek uitgelaten bad, zeker niet het stil- zwlgen bewaren sal. En w|, mannen, luisteren toe. W| vinden het hoogst interessant. Omdat de min en de „taak van den man" het onderwerp van dispuut is tusschen deze belde vrouwen. Omdat w| er dus zeer direct b| betrokken z|n. Omdat het dispuut ons ineens zet middenin het moderne leven van dezen t|d. En, omdat deze twee vrouwen, de gehuwde en de ongehuwde aan elkaar gewaagd z|n. Z| voeren de pen met 't grootste gemak. Zg schrijven beide „uit" de zaak. Z| zin allebei van christelijke levensop vatting en goed gereformeerd, zoodat ze ulet door al te groot verschil van levensrichting langs elkaar heen praten. En tenslotte raakt het een onderwerp, waarover w| allen, ge letterd cf niet, van hooger of lager stand, ja tof in de eenvoudigste arbeidersgezinnen toe, een eigen meening kunnen hebben, vol gen kunnen al wat er over geschreven wordt. Laaf ik u de belde vrouwen voorstellen Mejuffrouw Kuyper, H. S. S. De onder ons volk meeat bekende dochter van den ouden leider onzer partg. De andere is: Anthonia Margaretba". Niet xóó bekend, maar die toch door haar stukken in het „Christelijk Vrouwenleven" en door haar boek over „Goede manieren" als goede, Christelijke schr|fster onder ons niet óubekend is. Mejuffrouw Kuyper is 'n reise-dame. Dat heeft ze stellig van haar vader I In Ruslaud en Italië, in Duitschland en Zwitserland, in Engeland en Amerika, is z| geweest en alf|d weet zij prettig over wat ze gezien en beleefd heeft te schr|venener zoo anderen, die meer honkvast z|n, of niet in de gelegenheid zulke reizen te maken, van mee te laten genieten, 't Gaat nu over haar reizen in Amerika. Tweemaal is ze daar geweest. En nu is zl nuchter genoeg en ook genoeg kind van haar vader, om tenslotte toch met Bilderdp te erkennen, dat er maar één Hoi- land is, al zal ze niet zóóver gaan als deze, die toen it| vader, „ait|d overdrevene", die toen bfj uit de ballingschap mocht we- detkeeren, zich languit op de vaderlandschen grond wierp, deze met beide armen omva demde en kuste met z|s mond ...als tenminste deze beschaving zijner „Weder komst", die h| zelf ga!, geen „dlchterl|ke vrgheid" is. Een dame doet zoo iets niet. Eu stellig mejuffrouw Kuyper niet Msar om daarop terug te komen; se is in Ataerifea geweest en telkens net kort genoeg, om enihoesiast over die „Nieuwe Wereld" in de Oude terug te keeren en er 'n boek over te schs|ven. Och, 't gaat ons óók vaak zoo. We komen in een nieuws betrekking; we betrekken een nieuw huis; we gaan naar 'n audere woonplaats; !n dominee vertrekt naar een skuwe gemeente; er komt een nieuwe dienstbode In huls. ja, 't kan van 't begin af mis z|n Maar in den regel toch zijn die eerste da gen cn wekaa de beste; men ziet van alies de zonzijde en den schaduwkant laat men zooveel mogelp onopgemerkt. Het is zooveel als de wittebroodst|d I Naderhand wordt men nuchterder. Dan ziet men als de genezen blinde de meuschen niet meer ais boomen wandelen, maar dan ziet men ver en klaar. Nu, wie gelezen heeft wat mej. Kuyper over hxar reizen naar Amerika schreef, die heaft ongetwijfeld, evenals ik, genoten van de Kuyperizausch-aantrekkelfke wijze, waarop s| haar ervaringen en ontmoetingen mede deelt, maar die zal ook weieens de gedachte hebban voelen opkomen, dat x| wat erg ouder den invloed was van dien wtttebroods- tgd. Zóó meent ook Anthonia Margaretha. En waar dit nu in menig opzicht geen kwaad kan'ts beetje enthoesiasme is voor oas, nuchtere Nederlanders als de peper in de sp|s, daar meent A. M. (zehoudem| ten goede, dat ik dien langen, wel mooien, maar niet practischen naam wat afkorthaar man noemt baar, denk ik, „Ammie" of zoo iets) dat op een bepaald punt mej Kuyper zich door baar geestdrift voor Amerika van den rechten weg heeft laten afvoeren. Wat niemand te tragisch osvattel Maat dan toch zóó, dat mej. Kuyper, naar 't oordeel van A M. een paar kleine, Ame- rikaansche vosjes heeft meegebracht, die ze in de duinen van Bicemendaal de vrijheid geschonken heeft, maar die A. M meent, dat noodig gevangen, desnoods geschoten moeten worden, opdat s| niet onzen Nederlandschen, chtistellken, calvinistischen wijngaard zou den verderven. En hiermee kom ik tot de zaak. 't Is een onderdeel der „Vrouwenkwestie". Men kan óók zeggen: „'t Is een mannen- kwestie", In Amerika, moet men weten, is het zoo nuttige genus der dienstboden b|na uitge storven en alleen de upper-ten en wat daar onmlddellQk aan grenst, kan dienstboden, oftewel, naar de meer moderee benaming „vrouwelijk „huispersoneel" houden. De gewone burgerij kan dit nlat. Zslfs de gegoede burgerij niet. En al weet men nu in Amerika, veel meer dan bjj ons, het huisellk leven te vereer?/

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1