Woensdag 16 Augustus 1922. 378te Jaargang 2838. I Antirevolutionair 'W Orgaan ÏN HOC SIGNO 'VINCES roor «le SSuidholliiiiéscIfee en ÏSeeuwscIie manden* W. BOEKHOVEN All© stukken voor si© Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te eenden aan de Uitgevers. Klassenjustitie m tSa Bolsjewiek Het woord „klassenjustitie" zoowel als 't woord „klassenstrijd" en „klas senbeweging" is er een uit 't woorden boek der socialisten en is geboren uit hun tien en overdenken der Maatschappij. De Maatschappij is voor hen een pro duct van menschen, die elkaar onop houdelijk bekampen en dit niei zullen nalaten, totdat de rijken onder en de arbeiders boven liggen. De huidige Maat schappij is voor hen een kapitalistische, arin het Recht aan dat Kapitaal ten nste staat; dat Kapitaal steunt; de justitieele wetgeving gebouwd is op de huidige verhoudingen, die alle in 't voordeel van 't Kapitaal en ten nadeele van den Arbeid zijn. Strafrecht, bur gerlijk recht, land- en zeerecht, natio naal en volkenrecht, 't is alles ten voor- deele van de Macht die regeert en daarmee knevelt de Onmacht van den Arbeid. Was er in vroegere eeuwen reeds een ongunstige rechtsbedoeling voorde Armen, in de 19de en 20e eeuw is de rechtstoestand totaal gewijzigd; want toen is in zeer groote kracht ontwaakt 't bewustzijn, dat het Geld de eenige levensfactor was, die door machinerieën in staat werd gesteld den Arbeid op zij te zetten en de Alleen-heerschappij over al 't geschapene te'mainteneeren. Dat Geld, eenmaal baas zijnde, huurde C*sich handlangers om in de Wetboeken juist zulke bepalingen neer te schrijven, die ten voordeele van 't Geld waren. Die Kapitalistische handlangersheeten Nederlandsche rechters. Bn hun Wet boek een Klasse-, een Geldwetboek. Bn hun rechtspraak een Justitie voor den Geldzak of Klassejustitie. De rechts geldigheid der uitspraken wordt steeds in twijfel getrokken, omdat ze immers tegen de Armen was en vóór de Rijken, Het rechtsbesef der rechters is eenzijdig en een kanker voor de samenleving, want ze zien alles uit een oogpunt van Geldliefde en Brandkastwaardeering, maar nooit met een gevoel van diepe deernis over 'tlot van den werknemer, die in de gepantserdejvuist van 't Kapi taal doodgedrukt wordt. Zoo ziet de Socialist de Rechtsorde en de Rechtbedeeling, En hij voegt er, als historisch-materialist, nog aan toe, dat 't niet alleen zoo is, maar 't door de ontwikkeling der Maatschappij ook niet anders kon, en dat dus niet de Rechters persoonlijk, hoofd voor hoofd, schuldig staan, maar dat ze onder den invloed der rotte Maatschappij', niet anders zien dan geldmagnaten, en niet anders voelen dan symphatie voor 't Kapitaal, dat de wereld groot maakt en de kurk is, waarop Staat en Maat schappij drijven. De Maatschappij is een vereeniging van menschen die vechten om brood; en nooit samenwerken kunnen. En in die slagorden van strijders kiest de Rechter partij voor 't Sterke, omdat hij dat Sterke ziet, erkent als 't fundament van alle Levenen daarom ook de justitieele bovenbouw, d.i. 't Wetboek ^et alle jurisprudentie ^of rechterlijke uitspraken, de gevangenissen, de poli tiemacht, de soldaten desnoods, in elkaar heeft gezet om dat Sterke nog ®teiker, en 't Zwakke nog zwakker te waardoor opnieuw de klassen- nj. oplaait en zoodoende een nimmer 1+6n^e worsteRnif ontstaat otaat de Maatschappij omgekeerd en 'dan zullen verdwij- en fundament èn bovenbouw. Dan verdwijnt de oude Maatschappij, de uit en jdoor haar geboren Wetboekende gevangenissen van 't hedendaagsehe kaliber, de onwettige en onrechtvaardige klassenj a stitie met haar samenstel van rechterlijke macht. En de nieuwe Bo venbouw zal dan zijn een Wetboek voor de proletariërs met recht voor de „verdrukten" en rechters, die dan alles anders zien en anders opvatten; alles ten voordeele van 't proletariaat, dat dan de Macht bezitten zal. En zal dan dat proletarische Recht wellicht eenzijdig zijn; 't deert niet, want in de Oude Maatschappij was 't ook eenzijdig. Maar dan zal gezegend W6Z6D, wie nu gevloekt wordt. Er is in Rusland een ontzaglijk rechtsgeding aan de orde dat de heele socialistische internationale op stelten zet. De Bolsjewieken hebben nl. over een aantal Sociaal-Democraten de dood straf uitgesproken en alle Sociaal-De mocratische Corporaties zijn a! weken in de weer, om dat vonnis aan de kaak te stellen als het meest schandelijk onrechtvaardigste, dat ooit op Aarde geveld is. Een moordsehandaal in het groot. Hoeveel er ook over geschreven is, wij zijn niet in staat de procedure met neutraal oog te bezienwant de stuk ken liggen niet voor ons. Maar wel denken weIs die „moord partij" nu niet vrucht van uw eigen akker? Hebt gij, Socialisten, ooit iets anders geleerd en ingezogen, dan dat alles wat buiten u stond, vergiftigd was door valsche rschtsgedachten. De Bolsjowieken zijn uw broederenVleesch van uw vleeschBloed van uw bloed De radicaalsten, de vooruitstrevendsten onder u. De bloeddorstigsten uwer ge nossen Zij en gij, zijt beiden menschen van de klassenstrijdtheoriebeiden bestrij ders van èn vloekers tegen de door u zoo laag weggezette klassenjustitie Nu gaan de bolsjewieken hun en uw theorie op u toepassenWaarom ver vloekt gij nu den fiolsjewistischen rech ter? Daar hebt gij geen recht toe. Gij, Socialist, [ziet in den Bourgeois een handlanger van het Onrecht den Arbeid aangedaan; waarom mag dan de Bolsjewiek in u niet zien den hand langer tegen Russische revolutie, zooals zij die hegeeren. Klasse tegen klasse, zoo was uw theorie. Accoord Maar dan ook je mond houden en je stil onderwerpen als de klasse der Bols jewieken Uw klasse ophangen. Zij, Bolsjewieken, zien U.socialisten, aan, als nandlangers van 't Behoud; als makke en tamme en ontzenuwde praatjesmakers tegen 't kapitaal zonder veel fut en dnrf. Zij, Bolsjewieken, zien U, als een verwaterde massa, bijwagen van 't ka pitaal; meelooper en meeheuler met de brandkast; met nog wat democratische neigingen. 'lij zien u, als klasse, maar verwaterd, En nu doen zij aan u precies hetzelfde, wat u aan de Bourgeois doet. Zij vervloeken u; zij smaden u; zij zetten u in hun gevangenis, zij dooden u, omdat zij de overmacht hebben. Waarom klaagt ge nu Gij hebt zelf nooit anders geleerd dan van klasse justitie te gewagenklasse tegen klasse op te hitsen; den Arme tegen de Rijke. En nu past de Bolsjewiek dat op u tooklasse der Bolsjewieken tegen klasse der Socialisten. Waarom moppert gij nu. 't Is vrucht van uw eigen akker. En een bewijs, dat ook in de Nieuwe Maatschappij geen eenheid en vrede zal zijn. Ook daar zullen zienswijzen tegen over zienswijzen staanen wie de Sterkste is, zal dan óók den Zwakste En een bewijs, dat uw uitgangspunt niet deugt. Laat 't waar zijn, dat er klassen botsen, maar hitst dan toch die strijders niet opWaarom 't niet op verzoening toegelegd? Waarom altijd de Bourgeois te honen en te smaden En waarom de Arbeid te fllikflooien als 't heilige boontje? Maar dan zijn de Bolsjewieken oak heilige boontjes. En tochomdat ze nu, u, socialisten zelf, bij de keel grijpen, nu schrikt ge van uw eigen venijnige theorie? Neen, maar de bloedige prak tik komt u te na, Eilieve 1 hebt ge zoo'n praktijk niet verdiend BINNENLAND. BUITENLAND. UIT DE PERS, Osze Courant verschijnt alkea WOENSDAG en SATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS pee drie maande® frase© p«r posi 18 Gent Sslg veornlfteMteg;,, BUITENLAND b| vooruitbetaling 1 8.50 par laar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i löMMBLiDIjK. Telafoaa IntereemastiBsal Ne. 202, ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cast m m&U BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN i 1.- per plaatsing. Groofe letters en vignetten morden berekend naar de piasteruisafe die z| beslaan. Advertenties worden ingewacht tot DINSDAG- an VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Onze Kamerclub. Nu de oplossing der kabinetscrisis nog toeft, doen allerlei geruchten de ronde, en publiceert de pers allerlei proeiberichten. Zoo berichtte het „Vaderland", dat de A -R. Club gister te Bazel zou vergaderen. Dit is niet luist. Van zeer nab| weten we, dat op heden de eene helft te Bazel door den voorzitter, den heer CoStJa, voor een verg. Is geconvoceerd. Dat z|a de leden, die de clubvergadsrimg van Zaterdag 5 Augustus in den Haag niet honden bewonen, omdat ze met vacantia in 't buitenland waren. De Rott. meldde dezer dagen, dat de crisis wel haast opgelost zal z|u. We hebben alle reden om te vermoeden, dat de crisis althans niet voor September opgelost zal zijn. Eerst moeten de drie Kamerclubs van rechts het eens zgai over een politiek en technisch werk program voor de komende periode. We raden dus aan tot geduldcefening. De zaak is in goede handen 1 Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Dordrecht en Omstreken. Het Bestuur der Kamer deelt mede, dat in verband met een terzake gevoerde correspon dentie, dank z| de bemoeiingen van den Di recteur van het RQkstelegraafkantoor, te Dor drecht, het kantoor aldaar thans tot het tele foonverkeer met Neurenberg is toegelaten en wel tegen betaling van f 2,30 per gesprek van drie minuten. De Londensche Conferentie. De toestand in het buitenland is zeer ern stig. Er is geenerlei reden tot optimisme. De Fraaache politiek doet veel, heel veel kwaad. Langer hoe duidel|ker wordt het, dat het Frankr|k nergens anders om te doen Is dan om de macht over het vasteland van Europa. Het denkt aan een herhaling van den Na- poliontischen t|d. Engeland wil daar echter niet aan, en wil Dultschland la zooverre op de been helpen, dat het een tegenwicht vormt tegen de Fran- sche machtspolitiek. Dat Is het conflict tusschen Fran&rp en Engeland, Men leze, wat de Londensche correspon dent van de N. R, Crt. over de Conferentie schrift Naar bulten l|kt de stemming optimisti scher, in werkelijkheid z|n de moeiI|kheden veel grooter en de vooruitzichten duisterder dan Vrijdag. Zaterdag Is de eigenlfke con ferentie niet b|een geweest, 's Morgens had een Engelsche kabinetsraad plaats, die nog eens solidariteit met Lloyd George,s houding uitsprak. Deze kabinetsraad was snel bijeen geroepen, hetgeen op zichzelf een bew|s was van den ernst van den toestand. Daarna heeft Lloyd George een bespreking gehouden met de Engelsche deskundigen. Intusschen vond een b|eenkomst van de commissie van des- kunnigen plaats, daar deze Vr|dagavond niet tot een resultaat gekomen waren. Zaterdag trouwens evenmin. Het groote struikelblok Is het artikel betreffende de Dultsche staats- mijnen en boaschcn. Daarover loopen de Engelsche en Fransche opvattingen heel ver uit elkaar. De FranBChen willen een beschik kingsrecht, de Engelschen daarentegen willen niet meer dan toezicht, Gok dit gesehil zou niet overbedenkelgk z|n, ais de wortel niet zoo diep zat. De Engelsche» zeggen: Poin- caié's formuleering beteekent een aanslag van Franschen kant op het Roergebied. Om het Roergebied gaat de str|d en om niets minder. Daarom s|n de Eegelschen vast be sloten, niet toe te geven. Z| maken den heel beslisten Indruk van menschen, die hun stand punt gekozen hebben, en nu, wat er ook van koine, er aan willen vasthouden. De andere delegaties beseffen heel goed het gevaarllke van den toestand, al wordt er weinig naar buiten over gesproken en x« werken hard voor bemiddeling. Zaterdag sprak Theuute weer met Lloyd George, Schanxer met Poincaré. De Engeiachen beginnen ook haast te maken. Z| willen liefst vóór v|fllen Augustus weten, waaraan zij zich te houden hebben. Z| willen blikbaar ook niet veel verder praten, maar zullen Maandag onmld- dell|k een conferentie-vergadering beleggen. Zoo wordt ten minste op het oogenbllk ge zegd. Het kan nog veranderen. Lloyd George zou de weekend in Wales doorbrengen, maar blijft in de buurt van Londen, waarschijnlijk ho pende, dat intusschen Iemand nog formule vindt, die de m|n- en boschkwestie oplost. Men zou zeggen, als de diplomatenkunst niet geheel verloren is, moet een dergelijke for mule gevonden worden, temeer daar er koorts achtig naar gezocht wordt. Alles hangt af van de vraag of Poincaré werkelijk het Roergebied wil of tevreden is met een for muleering, die z|n figuur thuis redt. Dit is de kwestie, die de Engelschen zeer bezig houdt, Z| vragen: wat bedoeld Poincaré? Wil h| zich tevreden stellen met tegenover de Fransche openbare meening een toonbare formule ts verkrijgen of *|n zijn bedoelingen werkelijk destructief Men w|st erop fiat hij als schrlver leider gswecst van de destruc tieve richting, die de veiligheid van Frankr|k zocht ia de ontreddering van Dultschland, Daaraan wilien de Ettgelschen niet meedoen wel echter met de Fransche richting, die Dultschland productief wil maken voor het herstel van Frankrijk. Indien Poincaré vast houdt aan de eetste theorie, zoo wordt hier gezegd, dan is er geen overeenstemming mogelijk. De Engelschen hebben blikbaar vrees «oor de bosch- en m|nkwestie. Het gaat voornamelijk om hst Betersch bezit. Zal de Bsiersche regeering door Berlijn tot toe geven genoopt kunnea worden Indien dit onmogelijk Is en Berlin vervult het Londen sche besluit niet en de Engelsche regeering heeft het besluit goedgekeurd, dsn zou z| gedwongen z|a ook de sancties tot het dwingen van Dultschland goed te keuren. Engeland ziet dit gevaar heel duidelijk. Dit maakt de regeering des te voorzichtiger. Engeland voelt zich blikbaar op een keer punt in de politiek van steeds toegeven. In andere delegaties beeiacfct de indruk dat Engeland werkelijk vasthoudend zal z|n. Zaterdag zeide een der leden, dat het kon zijn, dat Engeland een te graote overwlcning geleefde om er gelukkig mee te z|n Men vond daar blikbaar Poincaré's positie niet meer sterk. Intusschen verkeert men in andere delega ties in groote vrees voor de gevolgen van het conflict en voor de afzonderlijke actie van Frankrijk tegenover Duitschland. Voorzoover hier Duitsche adviezen doordrin gen, schlnen deze wel hier op neer te komen Alles beter dan opnieuw toegeven tegenover Frankr|k, Men ziet, de toestand is ernstig, maar het zou tenslotte verwonderljk z|n, als er geen formule over het str|dpunt gevonden werd, die het aannemen van een positie mogel|k msakt. Overigens scb|nt Poincaré z|n andere plannen, zooals de douane-grenzen, in beslag nemen van zestig procent der Industrle-aan- deelen enz dus alles wat in het Engelsch voorstel niet vermeld wordt, werkel|k prac- tlsch opgegeven te hebben. Z|n voorbehoud dat b| nog erop wil terugkomen, wordt slechts beschouwd als voor den vorm ge maakt te z|n. Kan een Christen Socialist zijn De „Amsierdamsche Kerkbode" behandelt de vraag „Kan een Christen Socialist z|n aldus E; z|n er, die op deze vraag het antwoord gevenWaarom niet Het socialisme is alleen een economisch systeem In zake de voortbrenging en verdeeling van goederen. Wat zou een geestelijk element als het christel|ke daarmede té maken hebben W| kunnen er zeker van z|n, dat deze gedachte met alle kracht van overtuiging en klem van redenen zal worden voorge houden In de maanden, die ona wachten. De mannen van rechtiche z|de hebben in de Statea-Qenemal de meerderheidzoo zullen ook de raadslieden der Kroon wel z|n van een gel|k gehalte. Dien mannen wacht een zware taak, om ons land te zien bezwaren voor eetsca weg als waarop genabuurde volkeren treden een bankroet tegemoet. Versobering Is de leus die alom weer klinkt die leus zal zich moeten omzetten in een beperken der uitgaven tot een cjfer dat uit de inkomsten kan worden bestreden Het snoeimes zal ter hand moeten wor den genomenen ais dat geschiedt, zal dat velen teleurstelling geven; daling van inkomst wordt nooit met vreugde begroet en kan dan ook in de gevolgen zich wel p|tsl|k doen gevoelen. Er worden dan ook reeds stemmen ver nomen, die luide roependat nooitwat verkregen werd moet blijvenin geval van wijziging kan alleen aan staging, nooit aan daling worden gedacht. Men ban er zeker van z|n, dat dit een argument zal worden om velen te lokken naar den rooden hoekenvoor beloven was men daar nooit angstigen aan het voor spiegelen van allerlei heerl|kheid, indien s| maar de overheid hadden, zal men zich thans gemakkel|k bunnen overgeven daar x| thans in de minderheid z|n en het ge vaar van hun woorden waar te snoeten maken, vooreerst niet groot Is. Sinds jaar en dag is men er op uit te werven onder de beljders van de Christe lijke religie ten einde hen te doen over stappen onder de volgers van de roode vaan om te stelden ter handhaving van stoffcl|k belang. Waarom zouden dan niet allen, die daarbl belang hebben, zich veraenigea Eendracht maakt immers macht? Waarom dan niet de oude grenslijn van geloof en ongeloof weggewischt en hef stoff :l|k voordeel op den voorgrond geschoven? Reeds s|n er in dien strik gevangenwel is waar slechts kleine grospen, die nog steeds den Christel|ben saam behouden, maar dien combineeren met socialistische leuzen, en alzoo dienst doen om het r|k der duisternis te bevorderen. Z| kunnen nu wel meenen een middenpad te betredendoch dat zal b| slot van re kening blijken een |dele waan te z|n; want cf z| worden meegesleept en laten zeiven straks hun bel|denis los; of z| worden nadat sQ als lokaas dienst hebben gedaan, weggeworpen als een ultgeknepsn citroen, om te betreuren dat z| in hunne kortzich tigheid zich tot zulk een streven hebben geleend. Daarom moet telkens weer er op worden gewezen, dat christen zjn en socialist s|n zich verdragen als vuur en water, met het socialisme als stelsel van regeling vm de voortbrenging en verdeeling van stoffelijk goed, hangt samen een geeatel|k uitgangs punt, dat llnrecht ingaat tegen her chris- fel|k geloof. De uitspraken, die dat bevestigen, s|n voor het gr|pen; en dan niet b| eenige schr| vers of sprekers van minder kwaliteit maar het x|n vooraanstaande mannen en vrouwen in dien kring, die zich aldus laten hooren. Van dezen z|n uf latingen als deze: „in de socialistische maatschappi sterft de godsdienst z|n natuurl|ken dood", „chris tendom en socialisme staan tegenover el kander als vuur en water"; „op het terrein dat men tegenwoordig het godsdienstige noemt, streeft het hedendaagsehe socialisme naar het atheïsme," d i. Godloochening. Dat z|n woorden van kopstukken van die richting in het buitenlandmaar In het binnenland is geen ander geluid, dat men te hooien k;|gt, als men zich ten voile geeft en niet op lokken uitgaat. Hoort slechts: „W| geven gaarne toe, dat de socialistische w|sbegee;te niet ver- eenigbaar is met een of ander theologisch stelsel"; de godsdienstloosheid van het proletariaat maakt evenzeer een deel uit van de socialistische theorie, als welke economische of poiitleke leerstelling ook, „godsdienst en sociaal-democratie zijn on- vereenlgbaar"een part|, die zich baar eigen wezen wel bewust en oprecht is, moet noodzakelijk godsdienstloos wezende laat ste voegt er dan nog aan toeW| kunnen echter dat, wat tegen de vooroordeelen lo- druischt, zoo noodig wat verbergen het is reeds dikw|ls gezegd z| het alleen maar om aan hat woord te komen." Dat zfn enkele uitlatingen, die gemak- kel|k waren te vermeerderen; ook met uitspraken uit de periodieke pers van die z|de, waarin telkens bl|kt, dat men van de Christel|ke religie niet zwijgt en er in tegendeel steeds op uit is, haar aan te val len en ten toon te stellen. Nu komen er in den laatsten t|d nog b| allerlei handelingen, waaruit de duide- l|ke toeleg spreekt, om aan elke vertegen-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1