Woensdag 16 Augustus 1922.
378te Jaargang 2838.
I
Antirevolutionair 'W Orgaan
ÏN HOC SIGNO 'VINCES
roor «le SSuidholliiiiéscIfee en ÏSeeuwscIie manden*
W. BOEKHOVEN
All© stukken voor si© Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te eenden aan de Uitgevers.
Klassenjustitie m tSa
Bolsjewiek
Het woord „klassenjustitie" zoowel
als 't woord „klassenstrijd" en „klas
senbeweging" is er een uit 't woorden
boek der socialisten en is geboren uit hun
tien en overdenken der Maatschappij.
De Maatschappij is voor hen een pro
duct van menschen, die elkaar onop
houdelijk bekampen en dit niei zullen
nalaten, totdat de rijken onder en de
arbeiders boven liggen. De huidige Maat
schappij is voor hen een kapitalistische,
arin het Recht aan dat Kapitaal ten
nste staat; dat Kapitaal steunt; de
justitieele wetgeving gebouwd is op
de huidige verhoudingen, die alle in 't
voordeel van 't Kapitaal en ten nadeele
van den Arbeid zijn. Strafrecht, bur
gerlijk recht, land- en zeerecht, natio
naal en volkenrecht, 't is alles ten voor-
deele van de Macht die regeert en
daarmee knevelt de Onmacht van den
Arbeid.
Was er in vroegere eeuwen reeds
een ongunstige rechtsbedoeling voorde
Armen, in de 19de en 20e eeuw is de
rechtstoestand totaal gewijzigd; want
toen is in zeer groote kracht ontwaakt
't bewustzijn, dat het Geld de eenige
levensfactor was, die door machinerieën
in staat werd gesteld den Arbeid op
zij te zetten en de Alleen-heerschappij
over al 't geschapene te'mainteneeren.
Dat Geld, eenmaal baas zijnde, huurde
C*sich handlangers om in de Wetboeken
juist zulke bepalingen neer te schrijven,
die ten voordeele van 't Geld waren.
Die Kapitalistische handlangersheeten
Nederlandsche rechters. Bn hun Wet
boek een Klasse-, een Geldwetboek.
Bn hun rechtspraak een Justitie voor
den Geldzak of Klassejustitie. De rechts
geldigheid der uitspraken wordt steeds
in twijfel getrokken, omdat ze immers
tegen de Armen was en vóór de Rijken,
Het rechtsbesef der rechters is eenzijdig
en een kanker voor de samenleving,
want ze zien alles uit een oogpunt van
Geldliefde en Brandkastwaardeering,
maar nooit met een gevoel van diepe
deernis over 'tlot van den werknemer,
die in de gepantserdejvuist van 't Kapi
taal doodgedrukt wordt.
Zoo ziet de Socialist de Rechtsorde
en de Rechtbedeeling, En hij voegt er,
als historisch-materialist, nog aan toe,
dat 't niet alleen zoo is, maar 't door
de ontwikkeling der Maatschappij ook
niet anders kon, en dat dus niet de
Rechters persoonlijk, hoofd voor hoofd,
schuldig staan, maar dat ze onder den
invloed der rotte Maatschappij', niet
anders zien dan geldmagnaten, en niet
anders voelen dan symphatie voor 't
Kapitaal, dat de wereld groot maakt
en de kurk is, waarop Staat en Maat
schappij drijven.
De Maatschappij is een vereeniging
van menschen die vechten om brood;
en nooit samenwerken kunnen. En in
die slagorden van strijders kiest de
Rechter partij voor 't Sterke, omdat hij
dat Sterke ziet, erkent als 't fundament
van alle Levenen daarom ook de
justitieele bovenbouw, d.i. 't Wetboek
^et alle jurisprudentie ^of rechterlijke
uitspraken, de gevangenissen, de poli
tiemacht, de soldaten desnoods, in
elkaar heeft gezet om dat Sterke nog
®teiker, en 't Zwakke nog zwakker te
waardoor opnieuw de klassen-
nj. oplaait en zoodoende een nimmer
1+6n^e worsteRnif ontstaat
otaat de Maatschappij omgekeerd
en 'dan zullen verdwij-
en fundament èn bovenbouw. Dan
verdwijnt de oude Maatschappij, de uit
en jdoor haar geboren Wetboekende
gevangenissen van 't hedendaagsehe
kaliber, de onwettige en onrechtvaardige
klassenj a stitie met haar samenstel van
rechterlijke macht. En de nieuwe Bo
venbouw zal dan zijn een Wetboek
voor de proletariërs met recht voor de
„verdrukten" en rechters, die dan alles
anders zien en anders opvatten; alles
ten voordeele van 't proletariaat, dat
dan de Macht bezitten zal.
En zal dan dat proletarische Recht
wellicht eenzijdig zijn; 't deert niet,
want in de Oude Maatschappij was 't
ook eenzijdig. Maar dan zal gezegend
W6Z6D, wie nu gevloekt wordt.
Er is in Rusland een ontzaglijk
rechtsgeding aan de orde dat de heele
socialistische internationale op stelten
zet. De Bolsjewieken hebben nl. over
een aantal Sociaal-Democraten de dood
straf uitgesproken en alle Sociaal-De
mocratische Corporaties zijn a! weken
in de weer, om dat vonnis aan de kaak
te stellen als het meest schandelijk
onrechtvaardigste, dat ooit op Aarde
geveld is. Een moordsehandaal in het
groot.
Hoeveel er ook over geschreven is,
wij zijn niet in staat de procedure met
neutraal oog te bezienwant de stuk
ken liggen niet voor ons.
Maar wel denken weIs die „moord
partij" nu niet vrucht van uw eigen
akker? Hebt gij, Socialisten, ooit iets
anders geleerd en ingezogen, dan dat
alles wat buiten u stond, vergiftigd
was door valsche rschtsgedachten. De
Bolsjowieken zijn uw broederenVleesch
van uw vleeschBloed van uw bloed
De radicaalsten, de vooruitstrevendsten
onder u. De bloeddorstigsten uwer ge
nossen
Zij en gij, zijt beiden menschen van
de klassenstrijdtheoriebeiden bestrij
ders van èn vloekers tegen de door u
zoo laag weggezette klassenjustitie
Nu gaan de bolsjewieken hun en uw
theorie op u toepassenWaarom ver
vloekt gij nu den fiolsjewistischen rech
ter? Daar hebt gij geen recht toe.
Gij, Socialist, [ziet in den Bourgeois
een handlanger van het Onrecht den
Arbeid aangedaan; waarom mag dan
de Bolsjewiek in u niet zien den hand
langer tegen Russische revolutie, zooals
zij die hegeeren.
Klasse tegen klasse, zoo was uw
theorie.
Accoord
Maar dan ook je mond houden en je
stil onderwerpen als de klasse der Bols
jewieken Uw klasse ophangen.
Zij, Bolsjewieken, zien U.socialisten,
aan, als nandlangers van 't Behoud;
als makke en tamme en ontzenuwde
praatjesmakers tegen 't kapitaal zonder
veel fut en dnrf.
Zij, Bolsjewieken, zien U, als een
verwaterde massa, bijwagen van 't ka
pitaal; meelooper en meeheuler met de
brandkast; met nog wat democratische
neigingen.
'lij zien u, als klasse, maar verwaterd,
En nu doen zij aan u precies hetzelfde,
wat u aan de Bourgeois doet.
Zij vervloeken u; zij smaden u; zij
zetten u in hun gevangenis, zij dooden
u, omdat zij de overmacht hebben.
Waarom klaagt ge nu Gij hebt zelf
nooit anders geleerd dan van klasse
justitie te gewagenklasse tegen klasse
op te hitsen; den Arme tegen de Rijke.
En nu past de Bolsjewiek dat op u
tooklasse der Bolsjewieken tegen
klasse der Socialisten. Waarom moppert
gij nu. 't Is vrucht van uw eigen akker.
En een bewijs, dat ook in de Nieuwe
Maatschappij geen eenheid en vrede zal
zijn. Ook daar zullen zienswijzen tegen
over zienswijzen staanen wie de
Sterkste is, zal dan óók den Zwakste
En een bewijs, dat uw uitgangspunt
niet deugt. Laat 't waar zijn, dat er
klassen botsen, maar hitst dan toch die
strijders niet opWaarom 't niet op
verzoening toegelegd? Waarom altijd
de Bourgeois te honen en te smaden
En waarom de Arbeid te fllikflooien
als 't heilige boontje?
Maar dan zijn de Bolsjewieken oak
heilige boontjes. En tochomdat ze nu,
u, socialisten zelf, bij de keel grijpen,
nu schrikt ge van uw eigen venijnige
theorie? Neen, maar de bloedige prak
tik komt u te na,
Eilieve 1 hebt ge zoo'n praktijk niet
verdiend
BINNENLAND.
BUITENLAND.
UIT DE PERS,
Osze Courant verschijnt alkea WOENSDAG en SATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS pee drie maande® frase© p«r posi 18 Gent Sslg veornlfteMteg;,,
BUITENLAND b| vooruitbetaling 1 8.50 par laar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS i
löMMBLiDIjK.
Telafoaa IntereemastiBsal Ne. 202,
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cast m m&U
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN i 1.- per plaatsing.
Groofe letters en vignetten morden berekend naar de piasteruisafe die z| beslaan.
Advertenties worden ingewacht tot DINSDAG- an VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Onze Kamerclub.
Nu de oplossing der kabinetscrisis nog
toeft, doen allerlei geruchten de ronde, en
publiceert de pers allerlei proeiberichten.
Zoo berichtte het „Vaderland", dat de A -R.
Club gister te Bazel zou vergaderen.
Dit is niet luist. Van zeer nab| weten we,
dat op heden de eene helft te Bazel door den
voorzitter, den heer CoStJa, voor een verg.
Is geconvoceerd. Dat z|a de leden, die de
clubvergadsrimg van Zaterdag 5 Augustus in
den Haag niet honden bewonen, omdat ze
met vacantia in 't buitenland waren.
De Rott. meldde dezer dagen, dat de crisis
wel haast opgelost zal z|u. We hebben alle
reden om te vermoeden, dat de crisis althans
niet voor September opgelost zal zijn. Eerst
moeten de drie Kamerclubs van rechts het
eens zgai over een politiek en technisch werk
program voor de komende periode.
We raden dus aan tot geduldcefening.
De zaak is in goede handen 1
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Dordrecht en Omstreken.
Het Bestuur der Kamer deelt mede, dat in
verband met een terzake gevoerde correspon
dentie, dank z| de bemoeiingen van den Di
recteur van het RQkstelegraafkantoor, te Dor
drecht, het kantoor aldaar thans tot het tele
foonverkeer met Neurenberg is toegelaten en
wel tegen betaling van f 2,30 per gesprek van
drie minuten.
De Londensche Conferentie.
De toestand in het buitenland is zeer ern
stig. Er is geenerlei reden tot optimisme. De
Fraaache politiek doet veel, heel veel kwaad.
Langer hoe duidel|ker wordt het, dat het
Frankr|k nergens anders om te doen Is dan
om de macht over het vasteland van Europa.
Het denkt aan een herhaling van den Na-
poliontischen t|d.
Engeland wil daar echter niet aan, en wil
Dultschland la zooverre op de been helpen,
dat het een tegenwicht vormt tegen de Fran-
sche machtspolitiek.
Dat Is het conflict tusschen Fran&rp en
Engeland,
Men leze, wat de Londensche correspon
dent van de N. R, Crt. over de Conferentie
schrift
Naar bulten l|kt de stemming optimisti
scher, in werkelijkheid z|n de moeiI|kheden
veel grooter en de vooruitzichten duisterder
dan Vrijdag. Zaterdag Is de eigenlfke con
ferentie niet b|een geweest, 's Morgens had
een Engelsche kabinetsraad plaats, die nog
eens solidariteit met Lloyd George,s houding
uitsprak. Deze kabinetsraad was snel bijeen
geroepen, hetgeen op zichzelf een bew|s was
van den ernst van den toestand. Daarna heeft
Lloyd George een bespreking gehouden met
de Engelsche deskundigen. Intusschen vond
een b|eenkomst van de commissie van des-
kunnigen plaats, daar deze Vr|dagavond niet
tot een resultaat gekomen waren. Zaterdag
trouwens evenmin. Het groote struikelblok
Is het artikel betreffende de Dultsche staats-
mijnen en boaschcn. Daarover loopen de
Engelsche en Fransche opvattingen heel ver
uit elkaar. De FranBChen willen een beschik
kingsrecht, de Engelschen daarentegen willen
niet meer dan toezicht, Gok dit gesehil zou
niet overbedenkelgk z|n, ais de wortel niet
zoo diep zat. De Engelsche» zeggen: Poin-
caié's formuleering beteekent een aanslag
van Franschen kant op het Roergebied. Om
het Roergebied gaat de str|d en om niets
minder. Daarom s|n de Eegelschen vast be
sloten, niet toe te geven. Z| maken den heel
beslisten Indruk van menschen, die hun stand
punt gekozen hebben, en nu, wat er ook van
koine, er aan willen vasthouden.
De andere delegaties beseffen heel goed
het gevaarllke van den toestand, al wordt
er weinig naar buiten over gesproken en x«
werken hard voor bemiddeling. Zaterdag sprak
Theuute weer met Lloyd George, Schanxer
met Poincaré. De Engeiachen beginnen ook
haast te maken. Z| willen liefst vóór v|fllen
Augustus weten, waaraan zij zich te houden
hebben. Z| willen blikbaar ook niet veel
verder praten, maar zullen Maandag onmld-
dell|k een conferentie-vergadering beleggen.
Zoo wordt ten minste op het oogenbllk ge
zegd.
Het kan nog veranderen. Lloyd George zou
de weekend in Wales doorbrengen, maar blijft
in de buurt van Londen, waarschijnlijk ho
pende, dat intusschen Iemand nog formule
vindt, die de m|n- en boschkwestie oplost.
Men zou zeggen, als de diplomatenkunst niet
geheel verloren is, moet een dergelijke for
mule gevonden worden, temeer daar er koorts
achtig naar gezocht wordt. Alles hangt af
van de vraag of Poincaré werkelijk het
Roergebied wil of tevreden is met een for
muleering, die z|n figuur thuis redt. Dit is
de kwestie, die de Engelschen zeer bezig
houdt, Z| vragen: wat bedoeld Poincaré?
Wil h| zich tevreden stellen met tegenover
de Fransche openbare meening een toonbare
formule ts verkrijgen of *|n zijn bedoelingen
werkelijk destructief Men w|st erop fiat hij
als schrlver leider gswecst van de destruc
tieve richting, die de veiligheid van Frankr|k
zocht ia de ontreddering van Dultschland,
Daaraan wilien de Ettgelschen niet meedoen
wel echter met de Fransche richting, die
Dultschland productief wil maken voor het
herstel van Frankrijk. Indien Poincaré vast
houdt aan de eetste theorie, zoo wordt hier
gezegd, dan is er geen overeenstemming
mogelijk. De Engelschen hebben blikbaar
vrees «oor de bosch- en m|nkwestie. Het
gaat voornamelijk om hst Betersch bezit. Zal
de Bsiersche regeering door Berlijn tot toe
geven genoopt kunnea worden Indien dit
onmogelijk Is en Berlin vervult het Londen
sche besluit niet en de Engelsche regeering
heeft het besluit goedgekeurd, dsn zou z|
gedwongen z|a ook de sancties tot het
dwingen van Dultschland goed te keuren.
Engeland ziet dit gevaar heel duidelijk. Dit
maakt de regeering des te voorzichtiger.
Engeland voelt zich blikbaar op een keer
punt in de politiek van steeds toegeven. In
andere delegaties beeiacfct de indruk dat
Engeland werkelijk vasthoudend zal z|n.
Zaterdag zeide een der leden, dat het kon
zijn, dat Engeland een te graote overwlcning
geleefde om er gelukkig mee te z|n Men
vond daar blikbaar Poincaré's positie niet
meer sterk.
Intusschen verkeert men in andere delega
ties in groote vrees voor de gevolgen
van het conflict en voor de afzonderlijke
actie van Frankrijk tegenover Duitschland.
Voorzoover hier Duitsche adviezen doordrin
gen, schlnen deze wel hier op neer te komen
Alles beter dan opnieuw toegeven tegenover
Frankr|k,
Men ziet, de toestand is ernstig, maar het
zou tenslotte verwonderljk z|n, als er geen
formule over het str|dpunt gevonden werd,
die het aannemen van een positie mogel|k
msakt. Overigens scb|nt Poincaré z|n andere
plannen, zooals de douane-grenzen, in beslag
nemen van zestig procent der Industrle-aan-
deelen enz dus alles wat in het Engelsch
voorstel niet vermeld wordt, werkel|k prac-
tlsch opgegeven te hebben. Z|n voorbehoud
dat b| nog erop wil terugkomen, wordt
slechts beschouwd als voor den vorm ge
maakt te z|n.
Kan een Christen Socialist zijn
De „Amsierdamsche Kerkbode" behandelt
de vraag „Kan een Christen Socialist z|n
aldus
E; z|n er, die op deze vraag het antwoord
gevenWaarom niet Het socialisme is
alleen een economisch systeem In zake de
voortbrenging en verdeeling van goederen.
Wat zou een geestelijk element als het
christel|ke daarmede té maken hebben
W| kunnen er zeker van z|n, dat deze
gedachte met alle kracht van overtuiging
en klem van redenen zal worden voorge
houden In de maanden, die ona wachten.
De mannen van rechtiche z|de hebben
in de Statea-Qenemal de meerderheidzoo
zullen ook de raadslieden der Kroon wel
z|n van een gel|k gehalte.
Dien mannen wacht een zware taak, om
ons land te zien bezwaren voor eetsca weg
als waarop genabuurde volkeren treden
een bankroet tegemoet.
Versobering Is de leus die alom weer
klinkt die leus zal zich moeten omzetten
in een beperken der uitgaven tot een cjfer
dat uit de inkomsten kan worden bestreden
Het snoeimes zal ter hand moeten wor
den genomenen ais dat geschiedt, zal
dat velen teleurstelling geven; daling van
inkomst wordt nooit met vreugde begroet
en kan dan ook in de gevolgen zich wel
p|tsl|k doen gevoelen.
Er worden dan ook reeds stemmen ver
nomen, die luide roependat nooitwat
verkregen werd moet blijvenin geval van
wijziging kan alleen aan staging, nooit aan
daling worden gedacht.
Men ban er zeker van z|n, dat dit een
argument zal worden om velen te lokken
naar den rooden hoekenvoor beloven was
men daar nooit angstigen aan het voor
spiegelen van allerlei heerl|kheid, indien
s| maar de overheid hadden, zal men zich
thans gemakkel|k bunnen overgeven daar
x| thans in de minderheid z|n en het ge
vaar van hun woorden waar te snoeten
maken, vooreerst niet groot Is.
Sinds jaar en dag is men er op uit te
werven onder de beljders van de Christe
lijke religie ten einde hen te doen over
stappen onder de volgers van de roode
vaan om te stelden ter handhaving van
stoffcl|k belang.
Waarom zouden dan niet allen, die daarbl
belang hebben, zich veraenigea Eendracht
maakt immers macht? Waarom dan niet
de oude grenslijn van geloof en ongeloof
weggewischt en hef stoff :l|k voordeel op
den voorgrond geschoven?
Reeds s|n er in dien strik gevangenwel
is waar slechts kleine grospen, die nog
steeds den Christel|ben saam behouden,
maar dien combineeren met socialistische
leuzen, en alzoo dienst doen om het r|k
der duisternis te bevorderen.
Z| kunnen nu wel meenen een middenpad
te betredendoch dat zal b| slot van re
kening blijken een |dele waan te z|n; want
cf z| worden meegesleept en laten zeiven
straks hun bel|denis los; of z| worden
nadat sQ als lokaas dienst hebben gedaan,
weggeworpen als een ultgeknepsn citroen,
om te betreuren dat z| in hunne kortzich
tigheid zich tot zulk een streven hebben
geleend.
Daarom moet telkens weer er op worden
gewezen, dat christen zjn en socialist s|n
zich verdragen als vuur en water, met het
socialisme als stelsel van regeling vm de
voortbrenging en verdeeling van stoffelijk
goed, hangt samen een geeatel|k uitgangs
punt, dat llnrecht ingaat tegen her chris-
fel|k geloof.
De uitspraken, die dat bevestigen, s|n
voor het gr|pen; en dan niet b| eenige
schr| vers of sprekers van minder kwaliteit
maar het x|n vooraanstaande mannen en
vrouwen in dien kring, die zich aldus laten
hooren.
Van dezen z|n uf latingen als deze: „in
de socialistische maatschappi sterft de
godsdienst z|n natuurl|ken dood", „chris
tendom en socialisme staan tegenover el
kander als vuur en water"; „op het terrein
dat men tegenwoordig het godsdienstige
noemt, streeft het hedendaagsehe socialisme
naar het atheïsme," d i. Godloochening.
Dat z|n woorden van kopstukken van
die richting in het buitenlandmaar In het
binnenland is geen ander geluid, dat men
te hooien k;|gt, als men zich ten voile geeft
en niet op lokken uitgaat.
Hoort slechts: „W| geven gaarne toe,
dat de socialistische w|sbegee;te niet ver-
eenigbaar is met een of ander theologisch
stelsel"; de godsdienstloosheid van het
proletariaat maakt evenzeer een deel uit
van de socialistische theorie, als welke
economische of poiitleke leerstelling ook,
„godsdienst en sociaal-democratie zijn on-
vereenlgbaar"een part|, die zich baar eigen
wezen wel bewust en oprecht is, moet
noodzakelijk godsdienstloos wezende laat
ste voegt er dan nog aan toeW| kunnen
echter dat, wat tegen de vooroordeelen lo-
druischt, zoo noodig wat verbergen het
is reeds dikw|ls gezegd z| het alleen
maar om aan hat woord te komen."
Dat zfn enkele uitlatingen, die gemak-
kel|k waren te vermeerderen; ook met
uitspraken uit de periodieke pers van die
z|de, waarin telkens bl|kt, dat men van
de Christel|ke religie niet zwijgt en er in
tegendeel steeds op uit is, haar aan te val
len en ten toon te stellen.
Nu komen er in den laatsten t|d nog
b| allerlei handelingen, waaruit de duide-
l|ke toeleg spreekt, om aan elke vertegen-