Zaterdag 5 Augustus 1922. mor de S^aiidlioiiiaiid^eiie en Eerste Blad. Nationale Baukrereeuiging og W.2830. iiaiiiKeii* Antirevolutionair IN HOC SIGNÖ V1NC W. BOEKHOVEN Z*i«£ godsdienst privaatzaak? Reclames IMetiaelmgsn. „Van Zett§n9§ Balsem" Rööii VERBEEK OP DEN UITKIJK. BEMEEfTERAAD. uitgevbkss Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Admis?w ®t Standpunt, door Liberalisme en Socialisme iDgenomen, dat Godsdienst een privaatzaak is, een zaak van ons eigen willen of niet willenen dat dus de Politiek als zelfstandige factor des Le vens moet worden beschonwd, is on houdbaar. Practisch en theoretisch on houdbaar. Onhoudbaar gebleken in de historie der volken en der personen. En waar alle eeuwen door, de praktijk, de wan kele theorie heeft weersproken, is daarmee reeds heel de theorie onderst boven geworpen. Ja! 'tis geen kunst om in abstracto te betoogen, dat de politiek't dagelijksche leven betreft en de Godsdienst te heilig is om in dien platvloerschen strijd voor menschelijke bestaansvormen, gemengd te worden. Ja! 't is géén onmogelijke poging, die duizenden gewaagd hebben, om den Godsdienst aan het hart alléén te binden; maar 't is wel onmogelijk gebleken om hart en hoofd en hand van elkaar absoluut los ie maken. Godsdienst een zuivere zaak des har ten, zegt men! We zeggen 't eiken liberaal en sociaal van harte na. Gods "Woord zegt'tóók, op elke bladzijde. Maar is men daarmee klaar Ganschelijk niet 1 Liberaal en Socialist dienen te bewijzen, dat, wat des harten is ook uitsluitend en noodwendig tot die binnenkamer des inwendigen levens kan beperkt blijven. Wie dat bewijst, heeft 't pleit gewonnen. Wie dat be wijst, mag zeggen: De Godsdienst is een privee zaak van mijn hart, zit daar alleen en uitsluitend, en ontsteekt daar alleen het vuur mijner liefden en ge- negenheên. Daar alléén. Daar alleen voor mijzelf en voor niemand anders. En voor zoo iemand is het dan ook een éérlijke overtuiging, eerstens, om in de politiek met Gods Naam niet op te treden; en ean Christelijke politiek voor onbestaanbaar te verklarenmaar ook ten tweede om alle coalitie van Recht- schen maar steeds dood te verklaren. Doch, nog eens! dan moet men be wijzen. dat Godsdienst, die voor ieder sterveling een zaak des harten is, ook invloedloos blijft op 't terrein van hoofd en hand. ft ft ft Maar dat bewijs is niet te leveren. Integendeel. De praktijk des levens wijst 't nit, dat de Godsdienst op alle ter reinen zijnstempel zet. Niet alleen is 't een hartezaak en een kerkzaak, maar het gaat daar verre buiten. Ja, nog sterker! Als de Godsdienst zich slechts tot het hart en 't Zondags kerken beperkte, zou 't er allertreurigst uitzien. De uitdrukking zoo vol smaad: Zondagschristenen wijst er reeds op dat de publieke meening onder Gods dienst nog wat anders verstaat, dan met gijn hart zich in de Kerk overgeven aan mystieke wiegelingen èn in die kerk voor dat hart ontvangen een uurtje geestelijk rantsoen en geestelijke wijding om dan na die stichtingsoogenblikken, ou religieuse aandoeningen, en inge zonken heilnisgeheimen, verder de We reld te dienen, en los van de op die Zondagsure gewijde samenkomsten, met volle teugen de Zonde te dienen. De publieke meening vloekt en ver- t dat. En dus, als die publieke mee ding thermometer, waardemeter mag üeeten vaa een ingeboren idee, dan is 't toch zeker waar, dat 't menschdom recht heeft te eischen: God in uw hart God in uw kerk, dan ook God in uw leven Even krachtig getuigt ook 't woord: »Politieke Christenen*, 't Is de hatelijke vijand van den godsdienst die dat ver schrikkelijke tweetal woorden heeft uit gevonden. Politieke Christenen zijn men- schen, volgens hen, die den godsdienst gebruiken om er hun vuile politiek mee te bedekken. Afgedacht nu of dat waar is, blijkt er toch zonneklaar uit, dat ook die vijanden veronderstellen de mogelijkheid om ook in de politiek met God op te treden; en de religie te laten treden buiten 't hart om dan in de dagelijk sche dingen des levens invloed uit te oefenen. Alleen, zij, die schelders, zeg gen de Godsdienst wordt gebruikt voor vuile politiek, wat ieder afkeuren zal, zal haten en tegenwerken. Maar des niettemin, het verband tusschen Gods dienst en politiek wordt toch gelegd. Een uitsluitende hartenzaak is 't voor die schelders ook niet meer. Maar de Historie weerspreekt ook dat uitsluitend hartenwerk. Het is een feit, dat er is een Christelijke Cultuur, een Heidensche Cultuur, een Mohamedaan» sche, een Joodsche Cultuur. En sommige Heidenlanden als Japan en China wor den gezegd te tieren op de Europeesche Cultuur. Wie rept er van de cultuur der Pa poea's, der Hottentotten, der Zoeloe kaffers, der Indianen, als invloed en gezaghebbend voor de volken rondsom Jnist die Christelijke Cultuur, dat sociale element van den Chr. godsdienst, die saamleving van duizenden met den zelfden dienst van Godin één verband van opbouwen wat edel en afbreken wat onedel is, bewijst, dat de Gods dienst niet alleen is een kracht Gods tot persoonlijke zaligheid maar da be loften heeft van dit tegenwoordig leven, beloften voor alle terreinen waarop de godsdienstige belijder zich beweegt. Godsdienst wil naar buiten, zooals hij stoelt daarbinnen in 't hart. 't Is geen gevoel. Ah, als't dat ware, Als 't dat eenig en alleen ware Maar onze Bijbel noemt 't: een krachten een kracht wil zich in daad openbaren. En dat is met alle godsdienst zoo;ook met den afgodendienst; hij is een kracht des af gods tot heiliging van den ethischen mensch, zooals de Christelijke Godsdienst een kracht Godes is tot heiliging van den zondaar, in Adam gevallen, maar in Christus hersteld door het bloedig Kruis. Maar een kracht gois of Gods is en blijft deze dienst altijd. Zelfs is Jezus gekomen ten val zoogoed als ter op standing. Een kracht ten val en een kracht ter opstanding. Den ganschen Bijbel door vindt ge onophoudelijk dat woord kracht als niting, als karakter van den godsdienst De diepst ontaarde godsdiensten bezitten kracht, die uitkomt in 't persoonlijk leven, ja, maar ook in de maatschap pelijke saamleving. Kracht is daad. Gods dienst is kracht, dus ook daad, die natuurlijk niet buiten't gevoel om gaat. Een mensch is geen machine, geen stok en een blok; 't gevoel is aanwezig, maar 't gevoel prikkelt tot daad en zoo niet. dan is er een mysticisme. dat daadloos is? Mis! maar tot soms misselijke daden aanspoort. Toch tot daden, maar die vaak 't daglicht niet mogen zien. De Wederdoopers, denk om Jan van Leiden en zijn aanhang, zochten hier in Nederland een volmaakte kerkwil den heilig zijn, gingen in gevoel op en zijn om hun wandaden door Luther doode ie- iet en de andere Heivormers ten verwezen. Doch genoeg, We komen op dit onder werp nog wel eens terug, want 't is nog belangena niet uitgeput. Dat is ons kort besluit: Godsdienst is geen privaatzaak, maar breidt zich nit nasr alle kanten, En Liberaal en Socialist, die haar in de binnenkamer wil houden, bewijzen door hun openbare liberale instellingen waar zij bun stempel op willen zetten, dat ze 't met bun eigen idee gans niet eens zijn. Hun godsdienst is ook kracht voor hun kerk en school Wie kent dan niet den strijd om kerk en school? Is die privee? Hij is een Godsdienst-wereldstrijd. Prima WASCHMACHÏNES voor huishoudelijk gebruik, voorradig bij Hang 18 -- Rotterdam Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tpeas BEURS m&n de Uitgevers. Dus Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco pet post TB Cent fefl vooraltfeetaliif. 8U3TENLAND b| vooruitbetaling I 8.50 pet lur< AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. a1 s SOKMPLSDIJS. Telefoon Intereomaranaal No. 2Cte l't 40 cent per regel. Het alom begeerde middel tegen Huidkwetsingen, doorioopea of xweerem Kortom, VOOR ALLE - HUIDSCHADE - „Van Zetten's Balsem" is verkrijgbaar bi Apothekers en Drogisten WOGïSÉlag SÖMMELSBIJK -- TABBEER Donderdag, DIRKSLAND -- i fl, DOEL Donderdag, OUDBORP PLOHïL OUDE TOME - 6ELUK Nadruk verbode»; Vandaag schrijf ik over verzen. En over de vrouw die ze gaf. Ik zeg dit maar vooruit, opdat wie nu eenmaal één stuk proza is en voor 'n vérs, zelfs voor 't allerschoonste, niets voelt, er geen hand voor omdraaien en geen bril voor opzetten zou, ditmaal mja stuk ongelezen laten kan. Er zfjn nu eenmaal van die menschen. Verwit hun niet hun grovigheid. Want In de meeste gevallen hebben ze niet zichzelf aldus gem&dkt, maar zin ze nu een maal zoo prozaïsch gebóren, Ja, als men dét bekpi: Openbare raadsvergadering van de ge meente ROCKANJE op 29 Juli 1922, ra. balf tien. Voorz. Dr. Ramboenet. Afwezig wegens ziekte D. Luijendlk. De notulen van de vorige vergadering worden na lezing onveranderd vastgesteld. Eenige af- en overschrlvingen op en wij zigingen van de begrotingen voor 1921 en 1922 worden goedgekeurd, Ingekomen is een adres van Joh Hazelbag alhier houdende verzoek aan den raad om sin in de vorige vergadering genomen besluit tot afachtfflag van het klokluiden in te trek ken. Hat adres is vergezeld van een list met verschillende handtekeningen van Inwonen der gemeente die het verzoek van H-zelbaj steunen. De VOORZ. zegt dat het hem feltelp vrij koud laat of het luiden al dan niet wordj afgeschaft. Doch de meerderheid van B W. is van meenisg dat de Raad het beslu in de vorige vergadering genomen moet band haven omdat mea toch niet kan voldoen aai verzoeken tot intrekking van een geuomei besluit waardoor de Raad haar macht verlies en men niet zou wetao waar te eindigen e:e de inwilliging van dergelijke versoeken. minderheid van B en W. stelt voor om overlijden een vierde, en bi begraven eer half uur laten luiden. VAN MARION wesscht de vrlhêid van d« burgerI niet te belemmeren. NIEUWLAND haalt aan wat in da vosigij vergadering werd aangevoerd tegen een te nemen besluit tot afschaffing van hef klok'mnn»KBEawaMMMaMWTw«ffliiwnriroiwmr luiden. Wel, aldus de heer Nleuwlac-d, la '-'AMES 40 Gaat mi regel, geea storm vaa verontwaardiging opgegaan maar toch bewjjst de ingeleverde lpt n^tOïNGEN I l.~ per plaatsing, handteekeniegen en de aigemeene belsng-j naaf $e plaatsruimte die zibestaan, steiling in desa kwestie hoezeer deoudsge-\Q. sn VRIJDAGMORGEN 10 UUR wooütc van hst klokluiden den burgers iieirnimrmriiiMBMimmiMMm is, ik had dan ook een voorstel in mildere» „Kwaamt gij, o Doodmij van m ij n plan» [nen spreken? Spreek en„verkondig mij des Meest-rs wil". Toen stond gij op; toen gaaft gij mij het [tee ken, Waarmede gij de uwen wijdt, o ijood 1" nir n» Siads eeuwen sprak mea van „Levens- klokluiden LiugrafvOissers gevoelt Dii ^onst" Van de kunst om door dit leven is niet juist want er is gebleken dat, zooalrt™*5 00 0°°'0" rt. rtat itn minste s/njen gaan, - er sin zelfs heele boeken aan gewgd, vol raadgevingen, voor veie mo gelijke, voorkomende gevallen Van meer belang Is de „Sfervensconst". geest van B, es W. verwacht om de menschen de gelegenheid terug te geven hunne daoden de eereffl ea hun godsdienstige gevoelens te uiien. Minstens 5/s deel der inwoners hechten aan deze gewoonig. KLOK Is het mst Nleuwland eens. Er is volgens Klok in de vorige vergadering iets verondersteld wat niet wsa? Is, n L dat het grootste gedeelte der burgerl niets voor het - - - Dit nu Ik, en M er e- ik 18 de heer Nleuwland seïde, dat ten minste deel der inwoners aan ds oude gewoonte v; het klokluiden gehecht z %n. Ik vind, soos KLOK, het van B en W, beslist ontacL om tegen de wenschen van de meerd? lUW. aait. Zt hebben heur stem gekiégen. En de een heeft die hoogstens een weinig geoefend, terwijl de andere maar raak heeft gekijjchf. Met de muziek is 't al net eender. Een Erna Rubinstein, op 16 jarigen leeftfd, èa vroeger I speelt viool, dat de gansche wereld in verrukking staat en een ander op denzelfden leeftijd staat uren, dagen, weken te zagen en brengt nog geen dragelijk geluid voort. Precies zoo i« 't met den zin voor kunst. Neem weer dezelfde muziek. De een loopt er mee weg; zou er zin spaardult aan opofferen, om schoons muziek te hoorende ander hoort net zoo lief het veelstemmig marktgeschreeuw 'k Las het dezer dagen nog van mevrouw Bosboom—Toussalnt. Die veel hield van allerlei kunst. Die zelfs kunstenares was, bQ de gratie Gods en met een groot kunstenaar gehuwd Maar muziek hooren, deed ze nooit. „Ik kan er niet tegen", zei ze. Dus niet„Ik houd er niet van". Neen, veel sterker: z! kon er niet tegen; z! kon geen muziek verdragenz% zou er geestelijk, en misschien bi hóar teer lichaams gestel ook lichamelijk, onwel van gewor den zinmen moest ei haar niet mee kwellen. En dat was nu toch geen „grove" vrouw I Ik wil er maar mee zeggen, dat iemand een hoogstaand mensch kan zin, met een flnbesnaard gemoed en dat hQ of z! toch geen poëzie waardeerera kan en een stuk, waai in over verzen geschreven is en waarin brokstukken uit gedichten zin overgenomen, met een geeuw overslaat. nm Ik neem dat niemand kw&ijjk Alleen hoop ik, dat 't er weinigen zin r^> voor mïzelf, want ik ben net als een !ïS" dominee en ik sis liever een volle dan een 1 'B leege kerkèn voor min lezers, went wie geen poëzie genieten kan, mist véél. £jer Zelfs tegenover de psalmen Davids staat hl in zeker opzicht vreemd, ja tegen al wat poëzie Is in ds Heilige Schrift Geestelijk crd geiiet hl er vm, maar de schoon heli gaat am zin oog voorbl. ZIJ stierf korf geledenJacqueline E. v. d. Waals «e» Ik heb haar nooit gezien; ik weet weinig van haar af, noch van haar familie, noch :®8- van haar omstandigheden; ik las siechts af da' en toe een vers van haar, en dan rü de „iaai3ie verzen", die ze gezongen heeft met den dood in 't aangezicht. èa: in de hope des eeuwigen levens. En dé^cm schrijf ik er over Vestig ik er de aandacht op, waar ze an ders „onze" mer sescn hoogst waarschlirilk geke ri onbekend zouden big ven, se wer den niet gepubliceerd in da „Stemmen des Tlds", maar in „Onze Eeuw". Eerst enkele bizondsrheden. De 8chr|fssei' was een zuster van prof. J. D. v. d. Waak Jr., die in hetzelfde nommer van „Onze Eeuw" een opstel van zin zuster publiceert, dat zi ten vorigen jare geschre ven had en waaraan z! niet meer de laatste hand had kunnen leggen. Tot een jaar geleden schijnt si gezond geweest te zin. Ja, er schlnt juist ten vorigen jare, vlak voor de „verandering" kwam, sprake geweest te zin van een ingripende verandering ook in het leven der dichteres, mte< weet ik er ook niet vair maar In haar eerste gedicht, waarin de Dood komt, om haar hcur naderend einde aan te kondigen, laat zl hem o.m, zeggen: „Ik weet, dat ge u een woning hebt gebouwd, Die gij zoo juist van plan waart te [betrekken Dat gij de task, door God u toevertrouwd Ten laatste aan uzelve woudt ontdekken, Als gij uw eigen leven leven zoudt. Er was dus zekere verandering op til. Die 't leven der dichteres gehetl wlzigen zou en dat naar 't schlnt ook ulterilk geheel tot een zelfstandig leven maken zou Nogeens, meer weet ik er niet vso. Maar wel ontroert wat er in dat gedicht dan onmiddelilk volgt: Maar met een glimlach sprak ik, snel en lattl meer belang Is En toch dénken daar weinigen daarzoo I W0 stellen zoo verre den dag onzes doods I Zelfs de christenhl die zich In Cbristus Jezus geborgen weetdie den Dood niet ziet naderen ais den Koning der Verschrikking, omdat hi weet in wlen h) gelooft, n.l. In Hem, die machtiger Koning zijnde, dien Dood verwonnen heeft. Zelfs de christen doet daaraan mee. Bereidt zich zoo weinig op den Dood voor I En toch, hi weet den dag cti de ure niet... En de ervaring leert, dat juist als w| er het minst aan denken, die ure soms het meest nabl is. En óé&tom nu, las Ik met ontroering de „laatste verzen" van deze dichteres, juist wil zi ons zulk een heerllke les geeft In de „Stervensconst". Ia 't vorige jaar besloop haar heur kwaal. Haar broeder, de hoogleeraar schrift: „In 't eerst bevroedde sf den ernst barer ziekte niet" Och, als 't geen acuut geval betreft Wie onzer doet dit dan? W! sin ziek, maar op ziekte volgt im mers beterschap? En w| gaan, zoo goeden zoo kwaad als dit wil, voort met ons werk w! maken onze plannen voor de toekomst; voor straks, als we weer beter zin En ja, In theorie weten we 't wel: Er kén ook een éndere keer komen. De ziekte kén zgn „tot den dood". Maar we zin immers nog zoo jong we zin immers nog in de kracht van ons levener wacht ons nog zooveel werk dat móét worden afgedaan; dat als 't ware op ons ligt te wachten En dan rekenen we In de practik toch met dle^ra°8el$kl[j^'1Qg\"arjm8 uu nog de Invloed bi het opmaken der rekening e van het min der goede beheer gedurende langen tld, wordt gevoelt. Het publiek verliest uit het oog dat dikwlis door heisecretarie-personeel buiten den gewo en kantoorfld wordt ge werkt, om den Invloed van jarenlang wan beheer weg te nemen. En de secretarie amb tenaar is trouwens niet verplicht na kaatoo:- tid te werken. Ten slotte zegt de Secr. nog dat de volontair die op de secretarie is ge plaatst geen aanleiding mag zin tot ergenis. Een volontair wordt geplaatst met toestem ming van B en W. hetgeen da» ook is ge schied. De secr. Is verantwoordeilk voor het werk wat een volontair verricht doch in geen geval kan een buitenstaander het recht betwisten, ds Secr. hem op kau dragen waar door hlzelf (de secr) eventueel van dat werk ontheven wordt. De VOORZITTER zegt dat het volkomen waar Is wat de Secr geaegd heeft en beweert dan ook eveneens dat dit werk niet in dien gewonen kantoorild kon worden verricht. In sommige gemeenten is voor achterstallig werk een tidellk ambtenaar aangesteld Hl noodigt de Raadsleden uit bi gelegenheid eens een hitje [te nemen op de secretarie, dan zuilen se een greote verandering opmer ken. KLOK is tevreden over de toelichting en zegt met nadruk dat hl alleen Inrichtingen wenschte, omdat het publiek er hem naai gevraagd had. In geen geval omdat hij wan trouwend was. NIEUWLAND zegt dat de Secr. absoluut geen verwit treft. Indien er iets te verwlten was behoorde dat mn het adrts van B en W omdat die toestemming hebben gegeven. NIEUWLAND beschouwt deze zaak dan ook als afgedaan. OUDWATER vindt dat voorkomende ruk branden veel kosten en dat zaodoande van- het wege de gemeente en den eigenaar van het est brandende perceel dubbel wordt geleden, oor NIEUWLAND is van meaning dat er bi sen elke brand gespoten dient te worden, aar Ook KLOK en de VOORZ achten noodig bi in- voorkomende brandea te spulten, niet alleen rsn met het oog op gevaar doch ook eventueelc ar- kwaadwilligheid tegen te gaas. Over deze ad- taak wordt rogri breedvoerig gesp oken. tog OUDWATER protesteert tegen 't betalen aan L. Trouwvan 12l/a c- toeslag werkverschaffing ran te.-wij! de andese werkgevers maar 10 c per ris- uur ontvangen. Het komt aldus Oudwater lag alleen ten goede aan Trouw en B. en W, lier hebben destijds al aangenomen om zelf 27» i L. cent te betalen voor de meerdere uitkcering. VAN MARION keurt de manier van haa- urg, delen van Trouw zesr af en geeft In krasse bewoordingen zijn meening te kennen. De VOORZITTER segt dat het een oude t is. 1 en end het wat |s is hun Vsn. en een lpa, iov. ver- etst leer ras, het ap- den sin.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1