Zaterdag 87*8e Jaargang M\ 2828 Antirevolutionair 1§F Orgaan toof de Zufdhollandsclie en Zeeuwsche muisden® Eerst© Blad. Nationale Bankvereeniging IN HOC SïGNO VINCES Vrijheid der Liberale partij. Marnes Mededelingen RöDER VERBEEK OP OEI UITKIJK. W. B0IKH0VKH Z»>*a. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden nmm de Uitgevers, Prima W ASGHM ACHINES voor huishoudelijk gebruik, voorradig bij Hang 18 -- Rotterdam Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS Woeisdag SÜMMELSDIJK - ÏABBERS Donderdag, DIBKSLAHD - t. d. DOEL Donderdag, OUDDORP -- FLOEIL ftjjflag, OUDE ÏONGE - GELUK ijtse Courant verschgnt eiken WOENSDAG ea SATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco pet pest 75 So»8 klg BUITENLAND bl vooruitbetaling 5 8.50 pet iaat. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. voaralffestallng, UITGEVERS i SaMHELtDqU. Telefoen lateteemmnnaal No. 203. ADVERTENTIËN 20 Cent pet tegel, RECLAMES 40 Cent per rage!. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN t pet plaatsing, Groots Ieders en vignetten vordea berekend naar de plaatsruimte die si bestaan. AdverteatiBa worden Ingeweekt tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Prozaschrijvers en poëten, dichters en denkers, staatslieden en godsdienst hervormers, wijsgeeren en theologen, juristen en sociologen hebben zich van de oudste eeuwen af gepijnigd om 't heil der Vrijheid, haar onmetelijke gees telijke waardij in enkele woorden weer te geven Vrijheid het ontvlamt de harten 'geestdrift en de ziel ontroert als de tyrannen der historie zijn weggevaagd van den aardbodem en de volken of deelen van volken den slavenketen hebben verbroken. Vrijheid en we hooren de kerker deuren der martelaren knarsen als de geloofsgetuigen door een jubelende schare worden verlost; dat beuken, dat intrappen dier deuren is als met heilige passie omgeven, want 't gaat om de vrijheid van vervo gden om der religie wil. Vrijheid 1 Grieken en barbaren Per zen en Meden, Spartanen en Macedoniers, Israëlieten en Egyptenaars en Joden en Babyloniers, ja geen volk der Oud heid, nooh der Nieuwste tijden, der Pruikentijden en Revolutionaire omwentelingen, of ze hadden hun Vrij ndszangen en nationale herdenkdagen. C Wilhelmus van Nassoue Ben ik van Duitschen bloedt Den Vaderland ge trouwe Blijf ik tot in den doet. Dat ik toch vroom mag blijven U dienaar t'allerstond De tyranny verdrijven Die mij mijn hart doorwondt. Maar Madame Roland, staande aan den voet van 't schavot, riep uit„O, vrijheid, wat gruwelen zijn er uw naam al bedrevenGevloekt zij Nero, die alle goddelijke en menschelijke handen verscheurende, de Christenen als flam bouwen, in stroo en zeildoek gewikkeld, aanstak om zijn nachtelijke bacchana- liën luister bij te zetten. Gevloekt de moorden, brandstapels, schavotèeringen, verbanningen, opsluitingen en gerichten, burgeroorlogen en familiedrama's, bin- nenlandsche twisten en oorlogen in Kerk en Staat in naam der Vrijheid, zoo onvolprezen. Vrijheideen slagwoord, een gemeen plaats, een frase, hol en leeg, koud als ijs of verschroeiend als gloei vlammen, Een keerdam voor dwinglandijeen sluis van zonde en laagheden. Een paradijs - weelde die hemelsch een helletoestand, die demonisch is. Vrijheid om te ver hongeren, vrijheid om in wellusten te baden. Vrijheid om Keizer, vrijheid om plebs te zijn. Vrijheid om de vrijheid te worgen; dwang om de Vrijheid te doen triomfeeren. Vrijheid 1 Een frase, alleen waarheid voor hem, die ze mist, maar een lengen voor hen, die ze bezit. En toch is er vrijheid, Er is in de menschelijke ziel iets spontaans, dat van Scheppingswege dorst naar licht en lucht en waarheid en vrijheid. Zoo zijn we door onzen God geformeerd. Hij heeft ons de Vrijheid in 't hart gegeven, er op en aangebonden, want de kern des levens is de Zielen geestelijke ziJ is ban ze pas in volle vrijheid tieren, zooals de gasbuis scheurt, als de spanning te hoog wordt. En die ziel wil zich ontplooien; ze moet zich luchtgeven; ze harst open als de cocon, om den vlinder uit te latenze breekt uen kelk, om den bloei der bloembla deren te bevorderen; ze drijft de parel ende champagne uit den beker, maar ook 't vuilege schuim van het bier in 't glas. De ziel heeft vrijheid noodigin rook en smook stikt zij. Maar als de vrijheid een middel is om de zielsontwikkeling te steunen, aan welke voorwaarden moet dan dat mid del voldoen Aan welk beginsel is die vrijheid te binden? Er is politieke vrijheid door den An- tirev. begeerd. Er is liberale vrijheids zin. Er is die van Socialisten enz. enz. Wat wil nu de Liberale partij, de Vrij heidsbond en hun medestanders. Welk beginsel ligt aan hun vrijheid ten grondslag 't Was Allard Pierson, die't uitsprak in zijn geschriften: „De liberale partij wil aan niemand in den Staat volstrekte souvereiniteit toe kennen, en aan de kerk slechts een zedelijken invloed. Hiermee ontvallen aan de liberale partij twee hechte steunpunten van 't Staats leven: een volstrekt souvereine macht en een heerschende kerk. Waar vindt zij een kracht, die tegen dat gemis op weegt Wat zij verwerpt is elk bloot uitwendig gezag. Zoo moet haar kracht dan liggen in hetgeen logisch tegenover uitwendig gezagstaat dat is de autono mie van den menschelijken geest, geëer biedigd voor den enkelen mensch, gelijk voor het vólksleven. Met andere woorden de lib. partij wil zelf gouvernement, de mensch geregeerd door zich zélf en wél door zijn wezen, dat is door zijn geest Geloof in 't bestaan, in de kracht en roeping van den geest, in demogelijk heid zijner heerschappij over de driften onzer zinnelijke natuur, is mitsdien de bodem, waarin het beginsel der liberale partij, een volstrekt ethisch beginsel, wortelt, De zedelijke wedergeboorte van het volk is dus de voorwaarde van haar staatkundig leven. De zedelijke opbouw door religie geheiligd. Geeft Gode wat Gods is en des Keizers wat den Keizer is. Hebt God lief boven alles en uw naaste als u zelf, volgens de ethica of zedeleer van Jezus Christus. De Vrijheid der liberale partij is haar 't middel om tot die zedelijke weder geboorte te komen daarom wil ze vrij heid. Ademend in een sfeer van geloof aan de rochtscüapenheid der menschelijke ziel; aan haar adel, öf onadel die on derdrukt kan worden, ziet ze vóór zich een Staat en Maatschappij met burgeren en burgeressen, die, naar de inspraak hunner onbedorven rechts-ziel, gerech tigheid en trouw en waarheid znllen doen schitteren. En zoo is tevens onze antithese ge steld. Want wij gelooven, dat 't liberaal geloof foutief is, en zien slechts de zedelijke wedergeboorte des Volks en der volken, zien slechts de waarachtige ethica groeien en bloeien in de schaduw van 't Kruis, waar Jezus Christus, Zone Gods, zijn bloed vergoot om Zonde te verzoenen en den Rechter van hemel en Aarde te voldoen. Ons oog is natuur lijk voor een zedelijke wedergeboorte openwe verlangen er naarwe twij felen niet aan haar vruchtwe werken er aan mee, ieder op zijn terrein, Maar we willen haar geworteld zien, niet op de cultuwtid der ziel, maar op de Ver lossing haars kwaads. De omzetting der ziel door de wederbarende genade des H. Geestes, en de dagelijksche bekeering van den mensch, zijn voor ons de eerste voorwaarden voor een zedelijke weder geboorte. De Vrijheid üer liberale partij wil de ziel laten nitlevenlaten uitbotten tot goede vruchtwil de Vrije ziel, de vrije persoonlijkheid, omdat ze aan 't wel wezen dier ziel gelooft. Voor ons is die ziel bedorvenen hoezeer we nog eenige sprankels van zedelijk recht in haar 40 cent per regel. ontwaren, als overschotten uit deVal- periode in 't Paradijs, toch zal een Geloof in de majesteit der ziel tot niets dan tot bittere teleurstellingen leiden. Omdat onze Gids, de H, Schrift, onze God in Zijn Woord ons leert, dat een ziel dan pas de ware Vrijheid geniet, als de band tusschen haar en den Chris tus innig is; en uit dankbaarheid voor die verlossing vruchten voortbrengt, die voor Staat en Maatschappij heilzaam zijn. Zedelijke wedergeboorte, ja, maar op den grondslag der geestelijke wederge boorte op den grondslag der bekeeiing op den grondslag van zielsovergave aan Zijn getuigenis. „In Uw licht zien we 't licht", d.i, is er zedelijke ontwakingis er zedelijke opbouw, is er een zedelijk voortvaren naar de volmaaktheid van indivuduen en organisatie, mits onder beding van zaligmaken de genade. De Troonrede. Ze was terecht uitermate hort, want den eigenleken inhoud sullen we pas vernemen als de Kamers andermaal bijeenkomen. Maer er staat toch een droeve werkelgkhsld te lezen. Zg sprak als bede uit, de wgsheid te mogen ontvangen, onmisbaar om ons dier baar Vaderland in deze moeilijke igdea voor inzinking te behoeden. Voor Inzinking. Er is geestelijke en stoffelijke inzinking. Heeft de Koningen beide bedoeld Vermoe- delgk niet, als zal Zg er wel over nagedacht hebben, want ze is meer dan Constltuoneel Vorstin; Zg is ook Christin, en moet dus zien, dat er in ons Nederland weinig waar achtig geestelgb, zaligmakend leven Is. Etisch leven is er niet zoo weinig; de goede wer ken zgn vele; maar de dlepergsarade bennis van 't Lijden van Christus met toepassing op zichzelf, Is schsarschsr dan vóór den oorlog, in alle Landen Laat Zij de firaantieële inzinking bedoeld hebben; de economischede sociale. Maar ook dan ligt er een sombere profetie in en hebben we ons in September voor te berei den op een gewichtige, zwaarwichtige Staats- begrooting, waarin da dorre cgfers van de inzinking zullen gewagen. Inzinking op stcffelgk gebied, 't Is armoe, 't Is stilstand van zaken, 't Is over den kop gaan van Banken, 't Is overstelpt zgn met geld, dat door niemand voor zgn zaken ge vraagd wordt, 't Ie kapitaal derving. Kapitaal in rust, dat niets oplevert. Werkeloosheid. Geen kooplust en koopkracht 't Is crisisleed. Stilstand van zaken, 't Is misère. Nadruk verboden. 'n Mooie dag geweest, te Leeuwarden. Toen er de „Vrge" vergaderde, daar over schgnen allen, die er geweest zgn, bet eens. Er was ook fliok besoek. Nu, dat is men In Friesland gewoon, maar men moet toch ook niet vergeten, dat het in 't hartje van den zomer is, en dan hebben de menscheu, 'k zal niet zeggen géén tgd, maar toch In elk geval minder tFd, dan wanneer een vergadering in December valt. Die er zgn, hebben zeker genoten. Er waren, zooals de verblgdende stggiag der Inkomsten Is 'n „dood", op hun beurt een „levend" bewgs, dat de belangstelling voor de „Vrge" niet veiflauwt, deze twee worden natuurlgk genomen in den zin, waarin men van „doode" en „levende" weermiddelen spreekt bg de defensie van 't vaderland. Er wordt nog met de „Vrge" meegeleefd. Gewaakt iegen „verflauwing der grenzen". Moet er niet ergens In 't verslag gestaan hebben, dat de „Heer" dr. Kuyper had weg genomen en beeft niet een vrager openlfk en officieel doen vaststellen, bg monde van den voorzitter der vergadering, dat zulks een vergissing is geweest en dat er „Heere" had moeten staan? Van nóg meer beteekenls acht ik echter het hartelgk applaus, dat telkens uit de rijen der broederen opging, wanneer óf mr. De Vries In zgn openingswoord, óf de beer Colgn In sgn rede, de nadruk er op legden, dat er nog méér en véél meer voor de „Vrge" moet worden gedaan. Dat geeft moed voor de toekomst. Want de Vrge Universiteit, voorsoover het van den mensch afhangt, mkg niet ondergaan en ook niet aan bloedarmoede vetkwgnen en ik acht het den rechten weg, die tbans ingeslagen wordt: vooral zorgen, dat de jaaslgksche contributies enz. stggen, Dèt is onder ons volk populair, Ge kunt natuurlgk op tweeërlei wgs een stichting, Inrichting enz. is 't leven houden, Of door flink te kapltsliseeren. Of door stagen, Jaatlgkechen steun. Nu is het voor een stichting niet zonder beteekenls, dat er wat „kapitaal" onder zit en 't zou voor de „Vrge" niet kwaad geweest zgn, indien men indertijd bg de stichting, in plaats van de bekende „ton", 'n half millioen als stamkapitaal had kunnen bgeenbrengen. De roomschen gaan dien kant uit. Maar een halve eeuw geleden kón onze groep dit niet en ook thans, vooral niet vlak na de millioen-collecte voor de A R. Partg, moet men dit onzerzijds niet beproeven, 't Moet per Jaar worden bijeengebracht, Dót ia weer „calvinistische" zede. Al te veel „kapitaal" werkt verkeerd. Ik weet nog heel goed, toen jaren geleden de igdiag door 't land ging van de enorme erfenis, die de „Vrge" zgdelings gekregen had en die leidde tot de instelling van het Van Coevordera-Adrianl-fonas, datzg enthoe- slaat de handen inéén sloegen en zeiden „Nü is de Vrge er bovenop". Een erfenis-van» een-mlllloen. Zoo deed de tgdlng dé ronde door't land. Zg zou niet geiden voor de Theologische Faculteit, maar dat was juist goed, vonden we; die deelde 't meest in.de liefde des volks en sou zeer wel door de gaven en contrlbu- tïëfl worden in stand gehouden en de ver dere uitbreiding van de Hoogeschool, die kon dan voornamdgk uit en door dat fonds ge schieden. Na, het was wel wat naïef. WJJ hadden er geen notie van, wat b.v. een goad ingerichte natuurkundige en me dische faculteit tegenwoordig wel kosten en nu ik daar wel notie van gekregen heb, ben ik er ook vast van overtuigd, dat een volle dige inrichting van deze beide faculteiten met al de laboratoria, hospitalen en moderne hulpmiddelen, die daarbij behoorsn, de kracht van ons calvinistisch volk te boven gaat. Laten we dit maar ronduit zeggen. Want de voorzitter te Leeuwarden had vol komen gelgk toen hg van ons gereformeerde volk zei: „Het is een wonderlgk volk; hoe meer je van hen vraagt, hoe meer ze van je houden"maar er Is óók een oud Ne- derlandsch spreekwoord uit ons polderland „Men moet niet verder springen dan zgn stok lang is I" Nu is die calvinistische polsstok vrg lang. Men komt er mee. zelfs over de vaarsloot en de kleine wetering maar men springt er raiat mee over een flinke rivier en de ge dachte, alsof wg b.v. evenals het academisch ziekenhuis te Lelden, zulk een gebouw van 13 millioen zouden gaan neerzetten of ook voor de natuurkundige faculteit wereldbe roemde laboratoria zouden gaan stichten, moeten we maar eens voor goed uit ons hoofd zetten. Er is ook een grens aan onze draagkracht. Wil iemand die uitdrukking gebruiken om schrielheid goed te praten, dan zuilen wg de eerste zgn, om hem het geeselkoord over den rug te halen. Maar hier is hef een ander geval. De Heere God gaf ons groote zegeningen. Al gevende en steeds méér gevende, voor kerk en school, zending en universiteit, enz. ens., Is onze calvinistische volksgroep In materleeiea sin ia de 25 en 40 jaren, die ik overzien kan, algemeen vooruit gegaan. Veertig jaar geleden was onder ons al een vooruitgekomen man, die een eigen hlttebar had en liepen velen met een kruiwagen of duwkar, waarvoor hun hand-, been- en hlel- spieren de benzlse leverdennu telt men ze soms in een betrekkelgk klein stedeken al op, die 'n eigen auto hebben. De hand des vlgiigen, èa des mllden, sal gezegend sijnwat echter niet uitsluit, dat God ook soms schijnbaar dwars tegen dezen regel ingaat en ook somtgds den trage en den gierigaard de weldaden in den schoot werpt, waart»? we dan hebben te besluiten dat Gods gedachten hooger zgn dan de onze en dat ons bekrompen verstand aan déze zgde des grafs toch nooit Zgn wereldbestuur kan verstaan. Maar, maarik dwaal af. Ik raak tenminste op glad gs. Wg kunnen en moeten, ten opzichte van de Vrge Universiteit nog veel doenze heeft niet in de verkngplng te komen en zèl niet In de misère zitten, ais calvinistisch Neder land sgn plicht verstaat, maar wg moeten hst doen met verstand. In een huisgezin zgn vele kinderen. Arm is de vader nu juist niet. Maar milliardair evenmin. Hg kan sgn kinderera een behoorlgfee op voeding geven, maar hg zou zeker ver keerd doen, als hg het grootste deel van zgn vermogen besteedde, om nu één hunner eens

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1