Zaterdag 22 Juli
87Jt* Jaargang N\ 2826.
Antirevolutionair Orgaan
voor ISeiilliallamtflseii© om Zeeawsche Bilaiide®#
Tweede Blad.
ÏN HOC SIGNO VINCES
TWEE BLADEN.
GEMEENTERAAD.
W. BOEKHOVEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
SCHERPSGHOTEH,
Deze Contant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet post 75 Oen! fejj vooreltbetelisg,
BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS i
SOMHBL8DIJK.
Telefoon IntereeHmanaal Ne. 203.
ADVERTBNTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent pee regel.
BOEKAANKONDIGING 10 eenf per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f per plaatsing,
Groote lettere en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die s| beslaan,
Advertentien worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
Dit a
®f basiaal asl
Godsdienst is privsatsaak Ziedaar een der
lemen welke door onse politieke tegenvoe
ters van allerlei gading wordt aangeheven,
in dien vorm evenwel is se het meest door
de S D. A P. naar voren geschoven, Nu
scheen het den laatsten t|d dat bedoelde leuze
(1 'ginder op den voorgrond werd geplaatst,
-bithacs veel las of hoorde men er idet van.
Waarsch|nl|k achtte men zich te diep wortel
te hebben geschoten in de Ncdeilauctache
arbeidersziel, dat men van het bezit daarvan
volkomen verzekerd was.
De jongste stembusuitslag gaf evenwel
geheel andere aanwising. De richting wa&sln
de S, D. A P. het volk wil opstuwen, vindt
geen weerklank in de volksziel. Voornamelijk
daaraan schreven w| de debacle der socia
listen toe. Op den bodem der volksziel leven
vragen die de S, D, A. P. onbeantwoord en
onbevredigend laat. Door haac sterk over
wegend materialistisch karakter doet zij baar
wezen als te on,-geestel|k kennen. Ons trallo-
nsal volkskarakter vertoont nog te veel sporen
van het stempel dat het Calvinisme daarop
in de 16s—17e eeuw gezet beeft, dan dat
overleggingen vnn economlschen aard zulks
geheel zouden neutraliseeren. Daarvoor
schoot het Calvinisme eenmaal te diep s|n
wortelen in de ziel des volks en in de veze
len van het volksbestaan
De socialisten nu zijn te goede psycholo
gen om dit alles onaandceni|k san zich te
:Aaten voorbijgaan. Ze mogen aan het gods-
Dienstig leven op zich zelf g<een waarde toe
ichr|ven maar rekening houden met de rol
die het speelt, en de functie (file het verricht
in en op het volksleven, doen x| wel. Het
zou ons dan ook niets verwonderen als de
leuze: „godsdienst is privaats ;ank" met nieu
we energie onder het volk gepropageerd werd
door woord en schrift. Daarom kan het noo-
dig z|n daarop bedacht te wezen en ons
voldoende rekenschap te geven van het we
zen dier leuze.
AI dadeljjk moeten we opmenken dat de
beteekecis die er door propagandistes aan
wordt gegeven ten eenea male ufwijkt van
de oorspronkelijke bedoeling der genoemde
uitspraak. De gebruikelijke voorspelling die
er van gegeven wordt en vooral la openbare
vergaderingen opgeld doet is ongevi er aldus
godsdienst zegt mets dan, is een zaak van
het private leven, ieder is vr?, voliccwnen vr|,
om te gelooven wat h| wil, door ons socia
listen wordt daarop niet de minste inbreuk
gemaakt, G| kunt u met volle vrij moedig
heid in onze gelederen scharen zon&tr dat
uw godsdienstige overtuiging ook maar
eenlgszins in de knel zou tenuis, onze part)
vertoond een louter economisch karakter, 't
welk uw geeet>el|k laven niet kon schaden.
Doch deze g^mosdelfke toepassing van het
«godsdienst is privaatzaak" strookt ten «enen
male akt met de eigcnljke bedoeling daar
van. In het Idtfurter Program van 1891 de
grondwet voor de internationale sociaal-de
mocratie, la v/oor het eerst deze materie be
handeld en «en der artikelen aldus geformu
leerd „De Godsdienst moet de zaak ïtfn *«n
ieders peiaoonl|ke overtuiging. Afschaffing
van elke bentedlng van door allen b|een ge-
BeWlen voor kerkel|ke en godsdicn-
stelike doeleinden. Neutraliteit der school,
verplicht be zoek der openbare volksschool".
Nederlandse!» beginselverklaring
*an, wordt scheiding van Kerk en Staat
geeischt In overeenstemming met hetgeen in
Erfurt weid uitgedrukt. Als men nu goed
leest komt men tof da conclusie dat zooge
naamd de godsdienst wordt vrlgelaten. Maar
welk eoi vrijheid] Let eens goed op de 2e
alinea„afschaffing', van elke besteding van
S?°f al,en hlcengebrachte gelden voor kerke-
'J„BeP godsdienstige doeleinden". In deze
hiSfilfrtf i ei«eniljke karakter van de
v, ?e iasmgevat. Daar zit nu de
S«« ï'8!*aLal«* mecir en niets minder
Ion?» Kt f **nöeer M ia handen
«rh?bh«, f SocJ"lstc geen kapitaal bc-
stel!en voor alles wat
?.n «ledien.t te maken heeft. En
XhM Ji .kapitaal' genomen in econo-
peen ShnnÜ1 ,?een arend, geen hout,
lomfhr^Si 2om f1!" Wat kan dienen tot
onSLÏi ?.,ng ian nlet «orden afgestaan voor
fiaden <5! k™ a,w' lm-P'oductieve doel-
-1°. ,el bv- esns voor oogen een
Sdnmee. ,,raaat»cbaPPl, waarin alle
eigendom en pile productiemiddelen door
den Slaat gesigend s|n, alles wat tot voort
brenging gebruikt ksn worden berust onder
toezicht van het Staatsbestuur, denkt ge dan
dat daarvan een centimeter zou worden af
gestaan voor school of kerk? Neen Immers
dat kan een consequent socialist niet doen,
dat ware in str|d met zfn principe en op
vatting der Staatstaak.
Zeker h| zou misschien niet dwingen om
al dan niet in den God der Schriften te
gelooven, maar door z|ne strikte onthouding
zal hg den daaraan verbonden eeredlensl ge
woon onmogel|k maken. Het geestelijk leven
kan op den duur niet ontwikkelen en in stand
gehouden worden dan met in achtneming van
zekere uitwendige openbaringen die veel geld
konten. En laten w| nu eens aannemen dat
werkelijk in de socialistische toekomst-maat
schappij het normale loon zoo hoog sou z|n
dat er voldoende kan worden op z) gelegd
voor de instandhouding der openbare eeta-
dienst, zending en school, dan nog zou zulks
niet baten van den Staat geen grond en an
derzins voor dergeljkc doeleinden zou be
schikbaar mogen gesteld worden, want gods
dienst is immers privaatzaak, dat laat de
Staat volmaakt koud. De socialistische vet
heid op godsdienstig gebied is practisch pre
cies hetzelfde als de eud-liberale vrijheid op
economisch gebied n.l. dat de arbeider welke
vroeger soms f 3 a f 4 per week verdienden
volkomen vr| was om eiken dag een pond
biefstuk te eten. Maar la het wezen der zaak
was dit een bespotting van z|n machteloos
heid want de arbeider was niet vrij. Die zg,n.
vtgheid was een beleediging voor z|n mensch-
waardigheid.
Wat de internationale S.D.A.P. wil Is evenzoo
alleen met dit verschil dat ze die voorge
wende vrijheid toepast op geestel|k terrein,
wat voor den Christen even grievend en be-
leedigend is als de economische vr|heldder
oud-liberalen vcor den arbeider.
En wat we in de pract|k des levens zien
slaat er ons borg voor dat deze opvatting
van „godsdienst is privaatzaak" streng en
strikt zal worden toegepast. Wg voor ons
stellen in de leiders der socialisten te wei
nig vertrouwen dat bedoelde leuze eerlik ge
handhaafd zou worden. W| gelooven dat z|
verder zouden gaan dan bet dulden van wat
iemand uit overtuiging aanneemt. Dat geloof
zelf bestr|den zij en het is alleszins ver
klaarbaar dat de bezitters van dat geloof, in
den beginne geduld, meer en meer in ver
drukking zouden geraken.
Elke ras echte socialist Is in beginsel
athëist. Dat iemand in een God gelooven kan
is hera een raadsel, dat vindt hij aartsdom.
Indien h| eerl|k is zal h| bekennen in geen
God te gelooven en viandig te staan tegen
elke uiting die daarmede verband houd.
Dat kan ook niet anders. Achter al z|n
doen en laten bewust of onbewust schuilt
het Historisch Materialisme, de eigenlijke
w|sgeeiige achtergrond van het Socialisme
De leer die zegt dat godsdienst reeht, moraal
ed, bepaald worden door economische om
standigheden. De stoffel) ke dingen z|n oor
zaak van de geestel|ke. Bebel zegt„in Ge
nesis staat: God schiep den mensch", maar
dit bad moeten z|n dan mensch schiep God.
Marx de ontdekker van het Historisch-Matc-
riallsme droeg daarmede een geheel nieuwe
levensbeschouwing in de wereld, tegenover
de Christelijke wijsbegeerte die het geestei|ke
vooropstelde en het stoffel|ke daaruit ver
klaarde. Historisch-Materialisme en Chriate-
Igke wereldbeschouwing staan dus als twee
vfandige machten tegenover elkander, onver-
zoenlQk en onvereenlgbaar. Het is onmoge-
£|k in dien grooten kamp, welke tegen de
Voleinding nog zal winnen in breedte en
diepte, neutraal te blijven. Een socialist kan
in een gesocialiseerde maafschappl geen
godsdienst dulden, dat zou van bem onlogisch
en inconsequent s|n. Het filosofisch stelsel
van Marx werkt In alle socialistische pract|-
ken door, al zien de meesten zoo ver niet
Z| verwachten van verbetering der econo
mische toestanden, geestellke opheffing van
den mensch, zoodat h| vanzelf z|n god zal
loslaten. Want zeggen z|. de mensch heeft
zich pas een God gemaakt toen h| maat-
schappel|k misdeeld was, In ellende en ko-
mer heenleefde, en z|n gemoed aldus r|pte
voor een geloof in iets of iemand die hem
daarvan bevr|den sou, de mensch voelde zich
aihankellk worden.
Marx paste in z|n Hlstorlscb-Materialisme
de revolutie-theorie In de meest volstrekte
consequentie toe. Rousseau en Voltaire leer
aarden de revolutie nog maar alleen ten op
zichte van Staat en Maatschappl, doch Marx
preekte door z|n Hlst. Materialisme een om
wenteling in alle openbaringsvormen der
menschheld in leven en denken. Recht, Zede
Moraal, Godsdienst; Opvoeding, Onderwfs,
Kunst en Wetenschap, die alle werden door
Marx uit stoffel|ke oorzaken belicht en de
dusver gebruikte geestellke maatstaf tot be
paling der waarde en Inhoud dier dingen als
onbruikbaar en verouderd weggeworpen.
Maar daarmede is het socialisme onzer da
gen, en ook het meer evolutionaire revisionis
me geteekeud als naar z|n aard en wezen
anti-godsdienstig. De anti-these komt er door
in felle lichtglanzen te staan, en het terrein
is scberp afgebakend. 3ch|nbaar vriendelijk
heet het, godsdienst is de zaak van ieders
persoonl|ke overtuiging, maar Inderdaad s|n
die twee elkanders vurige tegenstanders. Geen
socialist kan Christen, en geen Christen so
cialist z|n. Men is een van belden, of wan
neer men die toch vereenigen wil gien van
beiden.
Onze grief tegen het socialisme is dat ze
zulks niet eerl|k erkennen. Persoonlik stem
men se het wel toe. Z| voor zich verklaren
openlik zonder godsdienst te kunnen leven
en er absoluut geen waarde aan toeschr|ven.
Maar als part| wordt vriendel|k gelonkt naar
de Chrlstel|ke arbeiders, en spreekt men zal
vend van„godsdienst is privaatxaak". Ze
ker, maar dan in dien zin dat geen enkele
wet den stomme het spreken, den doove het
hooien, den blinde het zien verbiedt. Zoo
mogen ook private personen godsdienstig x|n
doch alles wat dat geestellke leven moet
voeden wordt door den Staat onthouden.
Dat is de eigeni|ke aard dier leuze
Daarom men late zich niet misleiden door
het gefluit van den vogelaar Want de muziek
komt niet op uit z|n hart, doch is slechts
middel, ons in z|n netten te verstrikken. Op
gepast dus, en de teekenen der ifden verstaan.
QERRITSZ. VAN PUTTEN
Vergadering van den Gemeenteraad
van MIDDELHARNIS, op Woensdag
19 Juli, des nam, om 2 uur.
Da voorziiter, de Edelachtbare heer den
Hollander, opent de vergadering met gebed
waarna de notulen werden voorgelezen en
onveranderd vastgesteld.
Van Gsd. St. z|n eenige goedkeuringen
ontvangen over genomen raadsbesluiten.
Proces-verbaal is Ingekomen van de boe
ken en kas van den gemeente-ontvanger.
De kerkeraad der Geref Kerk bericht genoe
gen te nemen met de regeling en de voor
waarden voor de verbreeding van hel kerkepad
B. en W. bieden het gemeenteverslag aan,
dit verslag zal ter visie gelegd worden.
Een verzoek van Vermaas betreffende
grondruillng, wordt aangehouden tot een
volgende zitting.
Voor de geldleening van 1 September
wordt getrokken no, 12
Tot leden der commissie tot het nazien
der rekening van de Instellingen van welda
digheid benoemt de voorzitter de HH. Es-
sellnk. Dorsman en Koote.
De gemeenterekening 1921 wordt den raad
aangeboden. Z| eindigt In gewone uitgaven
In een nadeellg slot van f 5537.11 en In
buitengewone uitgaven in een goed slot van
f 12798.81s, In dit laatste is begrepen den
grond van de R. Kath. Ke k.
In de commissie tot nazien van ds gemecn-
terefcening worden door stemming gekozen
de HH Knops, de Haas en Nipius.
Omtrent de rekening van de bouwvereni
ging „Samenwerking" deelt de heer Dorsman
mede dat alles uitstekend klopt.
B| de bespreking rekening gezondheids
commissie vraagt de heer Dorsman of er nog
gevolg gegeven is aan een paar wenken dezer
commlesle, betreffende vuilnis achter een haag
De VOORZITTER antwoordt niet genegen
te z|n die haag weg te laten nemen omdat
dan een mooie bocht geschonden sou worden.
De heer VROEGINDEWEIJ antwoordt dat
wat betreft de vuilnis maatregelen genomen
sin
De commissie van beheer der gasfabriek vraagt
een rekening courant te mogen openen b| de
Nat Bank, groot f 20,000 voor kasgeld. Strenge
bepalingen z|n gesteld door Nat. Bank en
Ged, Staten en gezorgd zal worden dat deze
som ieder jaar aangezuiverd wordt, zoodat het
't karakter van een tijdelijke leening behoudt
NIPIUS wil samen met Sommelsd|k hier
over confereeren
De VOORZITTER heeft hier geen bezwaar
tegen.
NIPiUS w|st er os dat de gasfabriek in
een half jaar tjjds 300.000 M3 gas verbruikt
heeft, waar z| 5 cent te veel voor gerekend
heeft per meter
Spr, begr|pt niet dat waar de fabriek zulke
reuze winsten maakt z| nog een kasgeld-
leening moet aangaan.
De VOORZITTER antwoordtU is onbe
kend met de gang van zaken en dat doetU
zoo spreken. Wel sluit de affaire met winst.
Maar een accountant zal straks uitmaken hoe
veel lager de gaspr|s gesteld kan worden.
Dat heeft niets te maken met deze kasgeld-
leening.
DORSMAN wil het verzoek der commissie
maar voor kennisgeving aannemen. Er is al
zooveel over de gasfabriek gesproken.
De VOORZITTER merkt op: Wanneer de
gemeenteiaad weigert een kasgeldleenlng toe
te staan begrip Ik niet welke beschouwing
de raad er op na boudt omtrent het beheer
eener gasfabriek Er is geen enkele gemeente
die zonder kasgeld het bedrSjt kan voortzetten.
NIPIUS wijst er op dat de fabriek iedere
maand veel geld ontvangt.
De VOORZITTER stemt dft foe maar voegt
et b| dat er steenkolen betaald moeten wor
den. Spr. trof het nergens aan zoo ais hier.
De directeur moet in crediet handelen en
heeft natuurlik dan de zsde!|ke verplichting
om bij die kolenleverancier die op crediet
gaf steeds weer opnieuw kolen te betrekken.
Dat noemt spr. geen gezonde toestand, Wan
neer de raadsleden iets tegen het beheer van
het gasbedr|f hebben of de leiding niet ver
trouwen laten zjj dan inzage nemen van de
boeken en de bescheiden der fabriek. Alles
geschiedt steeds met de grootst mogel|ke
openbaarheid en in 't geheim wordt er niets
gedaan. En wanneer g| zoo voort bl|ft gaan
met de zaken tegen te houden verkoopt
dan liever uw fabriek, zegt spr. Want tussschen
deze beide zult u tóch moeten kiezen of uw
fabriek verkoopen óf zorgen dat het beheer
met het benoodlgde kapitaal kan gevoerd
worden Zonder kssgeld kan geen enkel be-
drflf
VROEGINDEWEIJ spoort de raadsleden
aati zelf inzage te nemen van de boeken der
fabriek. Z| zullen dan zien dat het g*sbedt|f
er lang niet slecht voor staat. Integendeel
wanneer de zaken zoo bl|ven gaan is het
zeer waarsch|cl|k dat de fabriek over 12 jaar
geheel het eigendom der gemeente is.
Dan is alles afgelost. Maar nu heeft de
fabriek kasgeld noodlg en wel f 20 000,-
omdat f 10,000.— onvoldoende is om kolen
te koopen.
DORSMAN wijst er op dat de fabriek zeil
moest zorgen voor reservekapitaal.
VROEGINDEWEIJ antwoordt dat dit on-
megel|k is zoolang de raad bl|ft eischen
het gas zoo laag mogelp in prf s te stelien.
DORSMAN zegt dat er geen 1 20,000,—
noodig s|n. Een schip kolen kost maar f 5000.
VROEGINDEWEIJ antwoordt dat er zoo
vier schepen van f 5000 noodlg iga dat
is samen f 20.000,—
DORSMAN wil de gasfabriek weinig geld
geven, 't Is net als met een huisvrouw geeft
men ze weinig dan Is ze zuinig, gseft men
ze veel den geeft ze vsel uit.
VROEGIDEWEIJ antwoordt wanneer gg
bezuinigen wil! moet het loon verminderd
worden.
DE HAAS zegt dat de Voorzitter en de
heer Vroegindewe) in de gaacoaimissie zit
ting hebben. Z| weten dus precies hoe de
zaken staan. Spr. vindt het niet goed dat de
raadsleden geen vertrouwen in deze heeren
hebben. Spr. gelooft dat deze heeren bevoegd
zij" om te oordaden of de gasfabriek kas
geld noodig heeft of niet,
De Voorzitter brengt bet voorstel van B.
en W. om een kasgeldleenlng vaa f 20,000,—
toe te staan in stemming. Het voorstel wordt
met zeven tegen drie stemmen aangenomen.
Tegen stemden de H.H. Nipius, E<3eiink en
Dorsman
De VOORZITTER zegt niet te kunnen be-
grijpen hoe die drie heeren zoo kunnen han
delen. Spr. trekt een conclusie uit hun han
delwee ets wel deze, dat z| zich zelden met
deze houding een brevet van ongeschiktheid
als raadslid uitreiken. Wanneer deze heeren
de overtuiging hidden dat het beheer der
gasfabriek niet deugde dan moeten z| tegen
dat beheer protesteeren. Spr. vraagt hun af
ol s| ooit inzage in de boeken en de be
scheiden der gasfabriek genomen hebben.
Hierop bl|ven de drie heeren het antwoord
schuldig. Dan wijst spr, erop dat s| door
hun houding de belangen der gemeente tegen
sraan en dit is in strijd met hun eed ais
raadslid afgelegd.
DE HAAS stelt voor de H.H. Dorsman en
Nipius af te vaardigen om de boeken der
gasfabriek na te zien.
DORSMAN wil dit aannemen op voor
waarde dat de directeur der fabriek er niet
b| tegenwoordig is.
Geroep: Geen voorwaarden stellen.
Het voorstel van den heer de Haas wordt
met algemeene stemmen aangenomen.
De bside heeren nemen de opdracht op
zich.
Wed. Vroeglndewl vraagt toeslag op het
pensioen.
Hierover gaat de Raad in zitting met ge
sloten deuren.
In de vacature commissie van schoolver-
zulm A. W. K. v. Velzen wordt met 7 stem- 1
men tegen 3 op den hier v. d. Waal gekozen
de heer Gterum
De verordening en Instructie ingevolge de
vlee8chkeuringswet worden vastgesteld.
De keurloonen worden als volgt geregeld
voor .hoevige dieren f 4.—
rund f 5,—
kalf f 1,-
varken t 3,—
schaap of geit f 1,-
Voor dieren uit andere gemeenten inge
voerd
voor éénhoevlge dieren 1 2,50
rund t 4,—
kalf 1,—
varken f 2,—
schaap of gelt f 1,—
deelen vleesch per 100 Kg. f 0,40
DE HAAS vindt dit tarief wat hoog.
De VOORZITTER wjjat er op dat he
de eerste keer is, zoodat men geen overilch'
heeft. Een volgend Jaar gaat het beter. t
Spr. stelt voor een gebouw van de Haas
aan den Lungenweg te huren, voordenood-
siachtingen is dat gebouw zeer geschikt, soo
luidt ook het oordeel van den Inspecteur.
STRUIJK vindt het afgelegen.
De VOORZITTER vindt dit juist goed, ter
voorkoming van ffaude. De heer v. Hemert
wordt benoemd tot keurmeester.
De instructie en de verordening sullen in
we: king treden in gezamelfk overleg met de
gemeenten Somme!sd|k, Nieuwe Tonge en
Stad aan 't Haringvliet.
DE HAAS begr|pt deze regeling niet goed
Spr. dacht dat er voor heel Fiakkee één hoofd
van dienst zou komen. Er z|n vele jonge
menschen die voor bet vak gestudeerd heb
ben en examens er voor hebben afgelegd.
Waarom moeten deze er nu buiten gehouden
worden. Nu kifgen ze geen positie Spr.
vindt dit geen goede toestand De ouders
hebben hun geld voor de studie hunner kin
deren uitgegeven en nu hebben deze wel
eenig recht een positie te kr|gen
ZEEDIJK zegt dat dit de ouders zelf aangaat
daar heeft de Raad niet mede te maken
De VOORZITTER gevoelt wel wat voor
het argument van den heer de Haas Maar
spr. w|st er op dat men van te voren niet
weet hoe het zal gaan, daarom is het voor
zichtiger het eerst alleen te probeeren met
den veearts Toch is het zeer waarsch|nl|k
dat deze het niet alleen afkan In dat geval
zullen er meer brachten benoemd moeten
worden Nu is dat echter nog te gewaagd
De verordening en instructie in stemming
gebracht, worden aangenomen met de stem
van de heer Nipius tegen
De VOORZITTER zegt dat het systematisch
tegenstemmen van den heer Nipius spr. niet
deert, 't is veel aardiger voor den voorzitter,
dan wanneer allen het zoo eens z|n
B en W stellen voor over te gaan tot open
bare verhuring van weiland n.l. de Groote
Oosfersche Spui
DORSMAN wil het niet als weiland maar
als hcfUnd verhuren dat brengt meer op
STRUIJK zegt dat het voor hofland onge
schikte grond is
Besloten wordt conform voorstel B. en W.
Eenige w|zlglngen in de gemeente-begroo
ting worden goedgekeurd.
Betreffende de post Nijverheidsonderw|s
vraagt de heer Nipius inlichtingen.
De VOORZITTER deelt mede dat Ged. St.
besloten hebben dat voortaan Iedere gemeen
te moet b|dragsn In de kosten van de Am
bachtsschool naar de ves houding van het
aantal leerlingen dat de school te Middelbar,
nis bezoekt. Twintig procent moet betaald
worden van elke leering terw|l Middelharnis
bovendien voor alle leerlingen nog tien pro
cent betalen moet.
NIPIUS vraagt of er plannen z|n om de
Ambachtsschool te vergrooten.
De VOORZITTER gelooft niet dat daar
voorloopig iets van komen zal.
NiPIUS hoopt dat wanneer er eventueel
over gesproken »1 worden in het bestuur
der Ambachtsschool de twee raadsleden die
in dit bestuur zitting hebben er tegen sullen
stemmen.
Ds VOORZITTER aniwoordt dat h| zelf
ook lid van dit bestuur is doch in s|n functie
als zoodanig in den raad geen lastgever zal
zien maar in 'f belang der scheol te zullen
handelen.
Betreffende de overname van het land der
R. K gemeente stellen B. en W. voor een
stuk land over te nemen dat noodig is om
den weg door te trekken. De andere grond
heeft de gemeente niet noodig en deze grond
wordt gratis afgestaan.
Conform voorstel B. en W. wordt besloten.
Besloten wordt met v. d. Veer te onder
handelen of deze genegen is de besproken
erfpacht om te zetten in huur.
Besloten wordt het pad der bouwcommis
sie „De Weide" lecht tegenover de woning
vaa den directeur der Ambachtsschool over
te nemen, wanneer de kosten der overdracht
niet door de schenkster worden vergoed zal
de gemeente deze voor haar rekening nemen.
Kievit verzoekt grond in erfpacht te mogen
nemen De raad besluit hier voorloopig niet
op in te gaan.
Twaalf reclames over schoolgeld worden
in geheime zitting behandeld.
In de rondvraag vraagt Strujjk of de voor-