Zaterdag 22 Juli 87Jt* Jaargang N\ 2826. Antirevolutionair Orgaan voor ISeiilliallamtflseii© om Zeeawsche Bilaiide®# Tweede Blad. ÏN HOC SIGNO VINCES TWEE BLADEN. GEMEENTERAAD. W. BOEKHOVEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. SCHERPSGHOTEH, Deze Contant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet post 75 Oen! fejj vooreltbetelisg, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i SOMHBL8DIJK. Telefoon IntereeHmanaal Ne. 203. ADVERTBNTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent pee regel. BOEKAANKONDIGING 10 eenf per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f per plaatsing, Groote lettere en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die s| beslaan, Advertentien worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Dit a ®f basiaal asl Godsdienst is privsatsaak Ziedaar een der lemen welke door onse politieke tegenvoe ters van allerlei gading wordt aangeheven, in dien vorm evenwel is se het meest door de S D. A P. naar voren geschoven, Nu scheen het den laatsten t|d dat bedoelde leuze (1 'ginder op den voorgrond werd geplaatst, -bithacs veel las of hoorde men er idet van. Waarsch|nl|k achtte men zich te diep wortel te hebben geschoten in de Ncdeilauctache arbeidersziel, dat men van het bezit daarvan volkomen verzekerd was. De jongste stembusuitslag gaf evenwel geheel andere aanwising. De richting wa&sln de S, D. A P. het volk wil opstuwen, vindt geen weerklank in de volksziel. Voornamelijk daaraan schreven w| de debacle der socia listen toe. Op den bodem der volksziel leven vragen die de S, D, A. P. onbeantwoord en onbevredigend laat. Door haac sterk over wegend materialistisch karakter doet zij baar wezen als te on,-geestel|k kennen. Ons trallo- nsal volkskarakter vertoont nog te veel sporen van het stempel dat het Calvinisme daarop in de 16s—17e eeuw gezet beeft, dan dat overleggingen vnn economlschen aard zulks geheel zouden neutraliseeren. Daarvoor schoot het Calvinisme eenmaal te diep s|n wortelen in de ziel des volks en in de veze len van het volksbestaan De socialisten nu zijn te goede psycholo gen om dit alles onaandceni|k san zich te :Aaten voorbijgaan. Ze mogen aan het gods- Dienstig leven op zich zelf g<een waarde toe ichr|ven maar rekening houden met de rol die het speelt, en de functie (file het verricht in en op het volksleven, doen x| wel. Het zou ons dan ook niets verwonderen als de leuze: „godsdienst is privaats ;ank" met nieu we energie onder het volk gepropageerd werd door woord en schrift. Daarom kan het noo- dig z|n daarop bedacht te wezen en ons voldoende rekenschap te geven van het we zen dier leuze. AI dadeljjk moeten we opmenken dat de beteekecis die er door propagandistes aan wordt gegeven ten eenea male ufwijkt van de oorspronkelijke bedoeling der genoemde uitspraak. De gebruikelijke voorspelling die er van gegeven wordt en vooral la openbare vergaderingen opgeld doet is ongevi er aldus godsdienst zegt mets dan, is een zaak van het private leven, ieder is vr?, voliccwnen vr|, om te gelooven wat h| wil, door ons socia listen wordt daarop niet de minste inbreuk gemaakt, G| kunt u met volle vrij moedig heid in onze gelederen scharen zon&tr dat uw godsdienstige overtuiging ook maar eenlgszins in de knel zou tenuis, onze part) vertoond een louter economisch karakter, 't welk uw geeet>el|k laven niet kon schaden. Doch deze g^mosdelfke toepassing van het «godsdienst is privaatzaak" strookt ten «enen male akt met de eigcnljke bedoeling daar van. In het Idtfurter Program van 1891 de grondwet voor de internationale sociaal-de mocratie, la v/oor het eerst deze materie be handeld en «en der artikelen aldus geformu leerd „De Godsdienst moet de zaak ïtfn *«n ieders peiaoonl|ke overtuiging. Afschaffing van elke bentedlng van door allen b|een ge- BeWlen voor kerkel|ke en godsdicn- stelike doeleinden. Neutraliteit der school, verplicht be zoek der openbare volksschool". Nederlandse!» beginselverklaring *an, wordt scheiding van Kerk en Staat geeischt In overeenstemming met hetgeen in Erfurt weid uitgedrukt. Als men nu goed leest komt men tof da conclusie dat zooge naamd de godsdienst wordt vrlgelaten. Maar welk eoi vrijheid] Let eens goed op de 2e alinea„afschaffing', van elke besteding van S?°f al,en hlcengebrachte gelden voor kerke- 'J„BeP godsdienstige doeleinden". In deze hiSfilfrtf i ei«eniljke karakter van de v, ?e iasmgevat. Daar zit nu de S«« ï'8!*aLal«* mecir en niets minder Ion?» Kt f **nöeer M ia handen «rh?bh«, f SocJ"lstc geen kapitaal bc- stel!en voor alles wat ?.n «ledien.t te maken heeft. En XhM Ji .kapitaal' genomen in econo- peen ShnnÜ1 ,?een arend, geen hout, lomfhr^Si 2om f1!" Wat kan dienen tot onSLÏi ?.,ng ian nlet «orden afgestaan voor fiaden <5! k™ a,w' lm-P'oductieve doel- -1°. ,el bv- esns voor oogen een Sdnmee. ,,raaat»cbaPPl, waarin alle eigendom en pile productiemiddelen door den Slaat gesigend s|n, alles wat tot voort brenging gebruikt ksn worden berust onder toezicht van het Staatsbestuur, denkt ge dan dat daarvan een centimeter zou worden af gestaan voor school of kerk? Neen Immers dat kan een consequent socialist niet doen, dat ware in str|d met zfn principe en op vatting der Staatstaak. Zeker h| zou misschien niet dwingen om al dan niet in den God der Schriften te gelooven, maar door z|ne strikte onthouding zal hg den daaraan verbonden eeredlensl ge woon onmogel|k maken. Het geestelijk leven kan op den duur niet ontwikkelen en in stand gehouden worden dan met in achtneming van zekere uitwendige openbaringen die veel geld konten. En laten w| nu eens aannemen dat werkelijk in de socialistische toekomst-maat schappij het normale loon zoo hoog sou z|n dat er voldoende kan worden op z) gelegd voor de instandhouding der openbare eeta- dienst, zending en school, dan nog zou zulks niet baten van den Staat geen grond en an derzins voor dergeljkc doeleinden zou be schikbaar mogen gesteld worden, want gods dienst is immers privaatzaak, dat laat de Staat volmaakt koud. De socialistische vet heid op godsdienstig gebied is practisch pre cies hetzelfde als de eud-liberale vrijheid op economisch gebied n.l. dat de arbeider welke vroeger soms f 3 a f 4 per week verdienden volkomen vr| was om eiken dag een pond biefstuk te eten. Maar la het wezen der zaak was dit een bespotting van z|n machteloos heid want de arbeider was niet vrij. Die zg,n. vtgheid was een beleediging voor z|n mensch- waardigheid. Wat de internationale S.D.A.P. wil Is evenzoo alleen met dit verschil dat ze die voorge wende vrijheid toepast op geestel|k terrein, wat voor den Christen even grievend en be- leedigend is als de economische vr|heldder oud-liberalen vcor den arbeider. En wat we in de pract|k des levens zien slaat er ons borg voor dat deze opvatting van „godsdienst is privaatzaak" streng en strikt zal worden toegepast. Wg voor ons stellen in de leiders der socialisten te wei nig vertrouwen dat bedoelde leuze eerlik ge handhaafd zou worden. W| gelooven dat z| verder zouden gaan dan bet dulden van wat iemand uit overtuiging aanneemt. Dat geloof zelf bestr|den zij en het is alleszins ver klaarbaar dat de bezitters van dat geloof, in den beginne geduld, meer en meer in ver drukking zouden geraken. Elke ras echte socialist Is in beginsel athëist. Dat iemand in een God gelooven kan is hera een raadsel, dat vindt hij aartsdom. Indien h| eerl|k is zal h| bekennen in geen God te gelooven en viandig te staan tegen elke uiting die daarmede verband houd. Dat kan ook niet anders. Achter al z|n doen en laten bewust of onbewust schuilt het Historisch Materialisme, de eigenlijke w|sgeeiige achtergrond van het Socialisme De leer die zegt dat godsdienst reeht, moraal ed, bepaald worden door economische om standigheden. De stoffel) ke dingen z|n oor zaak van de geestel|ke. Bebel zegt„in Ge nesis staat: God schiep den mensch", maar dit bad moeten z|n dan mensch schiep God. Marx de ontdekker van het Historisch-Matc- riallsme droeg daarmede een geheel nieuwe levensbeschouwing in de wereld, tegenover de Christelijke wijsbegeerte die het geestei|ke vooropstelde en het stoffel|ke daaruit ver klaarde. Historisch-Materialisme en Chriate- Igke wereldbeschouwing staan dus als twee vfandige machten tegenover elkander, onver- zoenlQk en onvereenlgbaar. Het is onmoge- £|k in dien grooten kamp, welke tegen de Voleinding nog zal winnen in breedte en diepte, neutraal te blijven. Een socialist kan in een gesocialiseerde maafschappl geen godsdienst dulden, dat zou van bem onlogisch en inconsequent s|n. Het filosofisch stelsel van Marx werkt In alle socialistische pract|- ken door, al zien de meesten zoo ver niet Z| verwachten van verbetering der econo mische toestanden, geestellke opheffing van den mensch, zoodat h| vanzelf z|n god zal loslaten. Want zeggen z|. de mensch heeft zich pas een God gemaakt toen h| maat- schappel|k misdeeld was, In ellende en ko- mer heenleefde, en z|n gemoed aldus r|pte voor een geloof in iets of iemand die hem daarvan bevr|den sou, de mensch voelde zich aihankellk worden. Marx paste in z|n Hlstorlscb-Materialisme de revolutie-theorie In de meest volstrekte consequentie toe. Rousseau en Voltaire leer aarden de revolutie nog maar alleen ten op zichte van Staat en Maatschappl, doch Marx preekte door z|n Hlst. Materialisme een om wenteling in alle openbaringsvormen der menschheld in leven en denken. Recht, Zede Moraal, Godsdienst; Opvoeding, Onderwfs, Kunst en Wetenschap, die alle werden door Marx uit stoffel|ke oorzaken belicht en de dusver gebruikte geestellke maatstaf tot be paling der waarde en Inhoud dier dingen als onbruikbaar en verouderd weggeworpen. Maar daarmede is het socialisme onzer da gen, en ook het meer evolutionaire revisionis me geteekeud als naar z|n aard en wezen anti-godsdienstig. De anti-these komt er door in felle lichtglanzen te staan, en het terrein is scberp afgebakend. 3ch|nbaar vriendelijk heet het, godsdienst is de zaak van ieders persoonl|ke overtuiging, maar Inderdaad s|n die twee elkanders vurige tegenstanders. Geen socialist kan Christen, en geen Christen so cialist z|n. Men is een van belden, of wan neer men die toch vereenigen wil gien van beiden. Onze grief tegen het socialisme is dat ze zulks niet eerl|k erkennen. Persoonlik stem men se het wel toe. Z| voor zich verklaren openlik zonder godsdienst te kunnen leven en er absoluut geen waarde aan toeschr|ven. Maar als part| wordt vriendel|k gelonkt naar de Chrlstel|ke arbeiders, en spreekt men zal vend van„godsdienst is privaatxaak". Ze ker, maar dan in dien zin dat geen enkele wet den stomme het spreken, den doove het hooien, den blinde het zien verbiedt. Zoo mogen ook private personen godsdienstig x|n doch alles wat dat geestellke leven moet voeden wordt door den Staat onthouden. Dat is de eigeni|ke aard dier leuze Daarom men late zich niet misleiden door het gefluit van den vogelaar Want de muziek komt niet op uit z|n hart, doch is slechts middel, ons in z|n netten te verstrikken. Op gepast dus, en de teekenen der ifden verstaan. QERRITSZ. VAN PUTTEN Vergadering van den Gemeenteraad van MIDDELHARNIS, op Woensdag 19 Juli, des nam, om 2 uur. Da voorziiter, de Edelachtbare heer den Hollander, opent de vergadering met gebed waarna de notulen werden voorgelezen en onveranderd vastgesteld. Van Gsd. St. z|n eenige goedkeuringen ontvangen over genomen raadsbesluiten. Proces-verbaal is Ingekomen van de boe ken en kas van den gemeente-ontvanger. De kerkeraad der Geref Kerk bericht genoe gen te nemen met de regeling en de voor waarden voor de verbreeding van hel kerkepad B. en W. bieden het gemeenteverslag aan, dit verslag zal ter visie gelegd worden. Een verzoek van Vermaas betreffende grondruillng, wordt aangehouden tot een volgende zitting. Voor de geldleening van 1 September wordt getrokken no, 12 Tot leden der commissie tot het nazien der rekening van de Instellingen van welda digheid benoemt de voorzitter de HH. Es- sellnk. Dorsman en Koote. De gemeenterekening 1921 wordt den raad aangeboden. Z| eindigt In gewone uitgaven In een nadeellg slot van f 5537.11 en In buitengewone uitgaven in een goed slot van f 12798.81s, In dit laatste is begrepen den grond van de R. Kath. Ke k. In de commissie tot nazien van ds gemecn- terefcening worden door stemming gekozen de HH Knops, de Haas en Nipius. Omtrent de rekening van de bouwvereni ging „Samenwerking" deelt de heer Dorsman mede dat alles uitstekend klopt. B| de bespreking rekening gezondheids commissie vraagt de heer Dorsman of er nog gevolg gegeven is aan een paar wenken dezer commlesle, betreffende vuilnis achter een haag De VOORZITTER antwoordt niet genegen te z|n die haag weg te laten nemen omdat dan een mooie bocht geschonden sou worden. De heer VROEGINDEWEIJ antwoordt dat wat betreft de vuilnis maatregelen genomen sin De commissie van beheer der gasfabriek vraagt een rekening courant te mogen openen b| de Nat Bank, groot f 20,000 voor kasgeld. Strenge bepalingen z|n gesteld door Nat. Bank en Ged, Staten en gezorgd zal worden dat deze som ieder jaar aangezuiverd wordt, zoodat het 't karakter van een tijdelijke leening behoudt NIPIUS wil samen met Sommelsd|k hier over confereeren De VOORZITTER heeft hier geen bezwaar tegen. NIPiUS w|st er os dat de gasfabriek in een half jaar tjjds 300.000 M3 gas verbruikt heeft, waar z| 5 cent te veel voor gerekend heeft per meter Spr, begr|pt niet dat waar de fabriek zulke reuze winsten maakt z| nog een kasgeld- leening moet aangaan. De VOORZITTER antwoordtU is onbe kend met de gang van zaken en dat doetU zoo spreken. Wel sluit de affaire met winst. Maar een accountant zal straks uitmaken hoe veel lager de gaspr|s gesteld kan worden. Dat heeft niets te maken met deze kasgeld- leening. DORSMAN wil het verzoek der commissie maar voor kennisgeving aannemen. Er is al zooveel over de gasfabriek gesproken. De VOORZITTER merkt op: Wanneer de gemeenteiaad weigert een kasgeldleenlng toe te staan begrip Ik niet welke beschouwing de raad er op na boudt omtrent het beheer eener gasfabriek Er is geen enkele gemeente die zonder kasgeld het bedrSjt kan voortzetten. NIPIUS wijst er op dat de fabriek iedere maand veel geld ontvangt. De VOORZITTER stemt dft foe maar voegt et b| dat er steenkolen betaald moeten wor den. Spr. trof het nergens aan zoo ais hier. De directeur moet in crediet handelen en heeft natuurlik dan de zsde!|ke verplichting om bij die kolenleverancier die op crediet gaf steeds weer opnieuw kolen te betrekken. Dat noemt spr. geen gezonde toestand, Wan neer de raadsleden iets tegen het beheer van het gasbedr|f hebben of de leiding niet ver trouwen laten zjj dan inzage nemen van de boeken en de bescheiden der fabriek. Alles geschiedt steeds met de grootst mogel|ke openbaarheid en in 't geheim wordt er niets gedaan. En wanneer g| zoo voort bl|ft gaan met de zaken tegen te houden verkoopt dan liever uw fabriek, zegt spr. Want tussschen deze beide zult u tóch moeten kiezen of uw fabriek verkoopen óf zorgen dat het beheer met het benoodlgde kapitaal kan gevoerd worden Zonder kssgeld kan geen enkel be- drflf VROEGINDEWEIJ spoort de raadsleden aati zelf inzage te nemen van de boeken der fabriek. Z| zullen dan zien dat het g*sbedt|f er lang niet slecht voor staat. Integendeel wanneer de zaken zoo bl|ven gaan is het zeer waarsch|cl|k dat de fabriek over 12 jaar geheel het eigendom der gemeente is. Dan is alles afgelost. Maar nu heeft de fabriek kasgeld noodlg en wel f 20 000,- omdat f 10,000.— onvoldoende is om kolen te koopen. DORSMAN wijst er op dat de fabriek zeil moest zorgen voor reservekapitaal. VROEGINDEWEIJ antwoordt dat dit on- megel|k is zoolang de raad bl|ft eischen het gas zoo laag mogelp in prf s te stelien. DORSMAN zegt dat er geen 1 20,000,— noodig s|n. Een schip kolen kost maar f 5000. VROEGINDEWEIJ antwoordt dat er zoo vier schepen van f 5000 noodlg iga dat is samen f 20.000,— DORSMAN wil de gasfabriek weinig geld geven, 't Is net als met een huisvrouw geeft men ze weinig dan Is ze zuinig, gseft men ze veel den geeft ze vsel uit. VROEGIDEWEIJ antwoordt wanneer gg bezuinigen wil! moet het loon verminderd worden. DE HAAS zegt dat de Voorzitter en de heer Vroegindewe) in de gaacoaimissie zit ting hebben. Z| weten dus precies hoe de zaken staan. Spr. vindt het niet goed dat de raadsleden geen vertrouwen in deze heeren hebben. Spr. gelooft dat deze heeren bevoegd zij" om te oordaden of de gasfabriek kas geld noodig heeft of niet, De Voorzitter brengt bet voorstel van B. en W. om een kasgeldleenlng vaa f 20,000,— toe te staan in stemming. Het voorstel wordt met zeven tegen drie stemmen aangenomen. Tegen stemden de H.H. Nipius, E<3eiink en Dorsman De VOORZITTER zegt niet te kunnen be- grijpen hoe die drie heeren zoo kunnen han delen. Spr. trekt een conclusie uit hun han delwee ets wel deze, dat z| zich zelden met deze houding een brevet van ongeschiktheid als raadslid uitreiken. Wanneer deze heeren de overtuiging hidden dat het beheer der gasfabriek niet deugde dan moeten z| tegen dat beheer protesteeren. Spr. vraagt hun af ol s| ooit inzage in de boeken en de be scheiden der gasfabriek genomen hebben. Hierop bl|ven de drie heeren het antwoord schuldig. Dan wijst spr, erop dat s| door hun houding de belangen der gemeente tegen sraan en dit is in strijd met hun eed ais raadslid afgelegd. DE HAAS stelt voor de H.H. Dorsman en Nipius af te vaardigen om de boeken der gasfabriek na te zien. DORSMAN wil dit aannemen op voor waarde dat de directeur der fabriek er niet b| tegenwoordig is. Geroep: Geen voorwaarden stellen. Het voorstel van den heer de Haas wordt met algemeene stemmen aangenomen. De bside heeren nemen de opdracht op zich. Wed. Vroeglndewl vraagt toeslag op het pensioen. Hierover gaat de Raad in zitting met ge sloten deuren. In de vacature commissie van schoolver- zulm A. W. K. v. Velzen wordt met 7 stem- 1 men tegen 3 op den hier v. d. Waal gekozen de heer Gterum De verordening en Instructie ingevolge de vlee8chkeuringswet worden vastgesteld. De keurloonen worden als volgt geregeld voor .hoevige dieren f 4.— rund f 5,— kalf f 1,- varken t 3,— schaap of geit f 1,- Voor dieren uit andere gemeenten inge voerd voor éénhoevlge dieren 1 2,50 rund t 4,— kalf 1,— varken f 2,— schaap of gelt f 1,— deelen vleesch per 100 Kg. f 0,40 DE HAAS vindt dit tarief wat hoog. De VOORZITTER wjjat er op dat he de eerste keer is, zoodat men geen overilch' heeft. Een volgend Jaar gaat het beter. t Spr. stelt voor een gebouw van de Haas aan den Lungenweg te huren, voordenood- siachtingen is dat gebouw zeer geschikt, soo luidt ook het oordeel van den Inspecteur. STRUIJK vindt het afgelegen. De VOORZITTER vindt dit juist goed, ter voorkoming van ffaude. De heer v. Hemert wordt benoemd tot keurmeester. De instructie en de verordening sullen in we: king treden in gezamelfk overleg met de gemeenten Somme!sd|k, Nieuwe Tonge en Stad aan 't Haringvliet. DE HAAS begr|pt deze regeling niet goed Spr. dacht dat er voor heel Fiakkee één hoofd van dienst zou komen. Er z|n vele jonge menschen die voor bet vak gestudeerd heb ben en examens er voor hebben afgelegd. Waarom moeten deze er nu buiten gehouden worden. Nu kifgen ze geen positie Spr. vindt dit geen goede toestand De ouders hebben hun geld voor de studie hunner kin deren uitgegeven en nu hebben deze wel eenig recht een positie te kr|gen ZEEDIJK zegt dat dit de ouders zelf aangaat daar heeft de Raad niet mede te maken De VOORZITTER gevoelt wel wat voor het argument van den heer de Haas Maar spr. w|st er op dat men van te voren niet weet hoe het zal gaan, daarom is het voor zichtiger het eerst alleen te probeeren met den veearts Toch is het zeer waarsch|nl|k dat deze het niet alleen afkan In dat geval zullen er meer brachten benoemd moeten worden Nu is dat echter nog te gewaagd De verordening en instructie in stemming gebracht, worden aangenomen met de stem van de heer Nipius tegen De VOORZITTER zegt dat het systematisch tegenstemmen van den heer Nipius spr. niet deert, 't is veel aardiger voor den voorzitter, dan wanneer allen het zoo eens z|n B en W stellen voor over te gaan tot open bare verhuring van weiland n.l. de Groote Oosfersche Spui DORSMAN wil het niet als weiland maar als hcfUnd verhuren dat brengt meer op STRUIJK zegt dat het voor hofland onge schikte grond is Besloten wordt conform voorstel B. en W. Eenige w|zlglngen in de gemeente-begroo ting worden goedgekeurd. Betreffende de post Nijverheidsonderw|s vraagt de heer Nipius inlichtingen. De VOORZITTER deelt mede dat Ged. St. besloten hebben dat voortaan Iedere gemeen te moet b|dragsn In de kosten van de Am bachtsschool naar de ves houding van het aantal leerlingen dat de school te Middelbar, nis bezoekt. Twintig procent moet betaald worden van elke leering terw|l Middelharnis bovendien voor alle leerlingen nog tien pro cent betalen moet. NIPIUS vraagt of er plannen z|n om de Ambachtsschool te vergrooten. De VOORZITTER gelooft niet dat daar voorloopig iets van komen zal. NiPIUS hoopt dat wanneer er eventueel over gesproken »1 worden in het bestuur der Ambachtsschool de twee raadsleden die in dit bestuur zitting hebben er tegen sullen stemmen. Ds VOORZITTER aniwoordt dat h| zelf ook lid van dit bestuur is doch in s|n functie als zoodanig in den raad geen lastgever zal zien maar in 'f belang der scheol te zullen handelen. Betreffende de overname van het land der R. K gemeente stellen B. en W. voor een stuk land over te nemen dat noodig is om den weg door te trekken. De andere grond heeft de gemeente niet noodig en deze grond wordt gratis afgestaan. Conform voorstel B. en W. wordt besloten. Besloten wordt met v. d. Veer te onder handelen of deze genegen is de besproken erfpacht om te zetten in huur. Besloten wordt het pad der bouwcommis sie „De Weide" lecht tegenover de woning vaa den directeur der Ambachtsschool over te nemen, wanneer de kosten der overdracht niet door de schenkster worden vergoed zal de gemeente deze voor haar rekening nemen. Kievit verzoekt grond in erfpacht te mogen nemen De raad besluit hier voorloopig niet op in te gaan. Twaalf reclames over schoolgeld worden in geheime zitting behandeld. In de rondvraag vraagt Strujjk of de voor-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 3