Woensdag 19 Juli 1922. 87'1® Jaargang N\ 2825. voor de Znidholland^clie ent SKeeuwscfce Eilanden. Antirevolutionair ijf' Orgaan IN HOC SIGNÖ VINCES B0IKH0VBK Z«B«B, En wierp ze In het vuur, dat op den haard was. Reclamos üidectoeliïigsn. VAN ZETTEN's BALSEM! INGEZONDEN. UIT DE PERS. BINNENLAND. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Jeruzalems ondergang stond vast. Jeremia teekende de Godsprofetieën daaromtrent op, verzamelde die, en legde ze te lezen voor 't koninklijke Huis. Jojakim, koning van Juda, zat in zijn winterpaleis en nevens hem, rondom den haard, de vorsten Elnathan, Delaja en Gemarja. Het gesprek ging over den toestand van Juda's land en volk, want dit zagen ze wel, hadden 't allang op gemerkt, dat de vijanden, die altijd weer aanstormende Assyriërs, die land- vertreders, die tempelhaters, zich geen rast noch duur zouden gunnen, voor Jeruzalem in assche lag. En die som bere wolken benevelden 't denken daar aan den warmen vuurhaard van 's Eonings binnenkamerwant buiten was 't vinnig koud, omdat de scherpe Oos tenwind gierde rondom de spitsen van 't vorstelijk paleis. Toen geschiedde er iets verschrikkelijks Met 't hoofd gebogen, vol zorgen over weeë toekomst, met haat bezield tegen Jeremia, die den val van Juda's hoofd stad had voorzegd; die Juda's zonden aan den kaak had gesteld; die Juda's eigengerechtigheid in schrille kleuren had afgemaald met 't hoofd gebogen over schitterend verleden bij nu inzin kende krachtvraagt Jojakim om de rolle des boeks. En de kamerheer haalt ze, en begint de voorlezing der sombere voorspellingen Jeremia's. Hg leestleestleest voort het eerste hoofdstuk't tweede't derde 't vierde voor de helft. Toen kon Jojakim die woorden Gods niet langer verdragen. Grammig vuur schoot uit zijn oogen zijn lippen sloten zich vaster dan ooit; zijn vuisten balden zichen met een smak rukt hij de rol uit de hand des kamerheersgrijpt zijn messnijdt per kament na perkament aan stukken; en gooit met verbeten woede de woorden Gods op het vuur, waarbij hij zich Iicha melijk koesterde. Alle stukken en snip pers van de profetieën, die woorden des Allerhoogsten, snijdt hij in boosaardigen wellust en onvermengden haat, op 't vuur, dat in den haard was. Elnathan, Delaja en Gemarja houden zijn hand nog terug meteen: O,koning,bezondig U nietl maar voor zoo'ningekankerden haat tegen 't Woord Gods is niets be stand tegen zoo'n afkeer van sombere voorspellingen over dezen bastaardzoon van Isai, baat geen verzet. „En het geschiedde, als Jehudi, de kamerheer, drie stukken of vier gelezen had, ver sneed de Koning ze en wierp ze in 't vuur, dat op den haard was, totdat de gansche rol verteerd was in 't vuur." Dat deed die koning met de rolle. En toch, hij kon weten, wat Jesaja gezegd had in htdst. 1 vers 2„Hoort gij hemelen, en neemt ter oore, gij aarde, want de Heere spreekt.'' Hij kon 't weten, wat Job gezegd had in hfdst. 22 22 „Ontvang toch de wet uit zijnen mond en leg toch zijne redenen in Uw hart. Hij kon 't weten, wat geschreven staat in Deut. 4:1 en 2. „Nu dan Israël hoor naar de inzettingen en naar de rechten, die ik ulieden leere te doen, opdat gij leeft, en inkomt en erft 't land, dat de Heer, uwer vaderen God, n geeft. Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede met toedoen, ook daarvan niet afdoen, opdat gij bewaart de geboden van den Heere, uwen God, die ik u gebiede." Hij kon 't weten, dat de troon zijner voorzaten gevestigd was op dat eeuwige en rotsvaste fundament der heilige be loften; en de gouden eeuw van Juda's vorsten en Juda's heerlijkheid begonnen was. niet bij een Saul, zoon van Kis, die de eere van menscben hooger schatte dan de eere van Israels Gods, maar bij een David en Salomo, die voor dat Woord bukten in 't stofwant zoo zei David in Ps. 119 130„Het begin uws woords is waarheid en in der eeuwigheid is al het recht uwer gerech tigheid." De eere van Juda en 't Ko ningshuis klom ten top, toen de Waar heid des Eeuwigen in paleis en in hut in tempel en voorhof, met jubelende blijdschap voor Gods aangezicht werd erkend en gehandhaafd. En 't de grond toon was van Israëls volksbestaan„De opening Uwer woorden geeft licht, de slechten verstandig makende." Zijn de Jojakims uitgestorven Maar is er dan pas geen ontzetting geboren door wat er in Ruslands kerk wordt afgespeeld Hoe daar door 't Bolsje wisme verboden is èn Catechisatie èn de Doop, om zoodoende de uitbreiding van Gods koninkrijk tegen te werken Hoe de vervolgingen tegen de Christenen in Klein-Azie zijn aan de orde van den dag en de Regeeringen van Europa zelfs zijn ter hulp geroepen om aan de slach tingen een eind te maken? Weet men dan niet, dat in onze Indiën een groote propaganda gevoerd wordt voor den Islam of 't Mohamedaansche geloof tegen 't Christendom? En 't is dan wat Nederland betreft, niet waar, dat ook in dit land de vij andschap tegen Zijn Woord zich hot en ruw durft te openbaren Is des afvals niet veel? Duizenden bij dnizenden ook in ons Vaderland hebben 't Geloof verloren, en leven slechts bij 't zichtbare en wat alleen door 't Verstand te aanvaarden is. Het Woord Gods heeft in duizenden gezinnen geen lezers meer. En de toe komst des Koninkrijks der hemelen laat ze koud als ijs. Schijnbaar verheft zich de religie, want men hoort gewag maken van velerlei „religieuse" stroomingenmaar dat slechts is 't bewijs, dat men het eenige fundament heeft verlaten, en op zijpaden zich gaat bewegen om bij eigen- gemaakten godsdienst nog door een ze ker onbestemd gevoel gestreeld te worden 't Is 't Geweten en 't ondiepe gevoel, dat zich lucht geeft en hijgt naar dat Hoogere, dat Instinctmatige, dat Kracht en Machts bewuste, dat in heel de Schepping leeft. Die religieuse stroo mingen zijn niet ontsproten aan, ont springen niet uit de Eeuwige Bron, die de God der Openbaring en der H. Schril tare is. Van daar hij die stroomingen een onheilig verzet tegen de Dogma's de Belijdeniskerk, tegen 't scherp be grensde principieële denkenen spreken Gods in die Schriften. Hunner is 't Onbewuste, dat daar leeft in de Natuur, en welks mystiek ze in drinken willen èn weergeven niet in een psalm van David, maar in een soort Evangelisch lied van een hunner zangers en dichters. En wie kent niet op Wetenschappelijk en Politiek terrein de richtingen, die, hoezeer ze ook tegen 't Dogma als Ge loofsuiting toornen, toch in 't Dogma der Rede, der Zuivere Rede, der opge klaarde Rede, hun uitgangspunt zoeken van Kennis, Ervaring en Levenspractijk Maar om zijn Wetenschap en zijn Politiek; om zijn techniek en kunst; zijn taal en letterkundezijn juridische en medische ontluiking te laten uit spruiten uit den Wortel Davids. Om, staande op den Heuvel Golgotha, naast Christus kruis: èn vandaar hemel en aarde te overzienverleden, heden en toekomst te beoordeelenom vandaar 't wereldtafereel met. al zijn lief en leed als openbaring Gods van zijn onver- anderlijken eeuwigheidswil te overzien neen daartoe komt men niet. 't Geloof is ondermijnd, 't Geloof in dat Woord, 't Geloof in de Zaligheid, 't Geloof aan de Kerk. 't Geloof aan de historische ontwikkeling langs de banen Gods in zijn Raadsbesluit vast gelegd. De Mensch heeft zijn God verloren, en nu is nog slechts de eenige afdruk van Gods beeld, de Rede, zijn stut en steun. Zoo is 't op Wetenschappelijk; zoo op 't politiek; zoo op 't sociaal terrein. Maar hoe hoog we de Rede, als afdruk Godes, ook aanslaan, de Rede is God zelve niet. En 't gaat niet om een eigenschap des Allerhoogsten, die afstraalt in 't menschenkind; maar 't gaat om Hem zelf; om Hem vast te houdenziende den Onzienlijkeom op Hem te steunen en te leunen als de Heere, waarvan de Kerk spreekt als ze belijdt „Wij gelooven allen met't hart en belijden met den mond. dat er een eenig en eenvoudig geestelijk Wezen is, hetwelk wij God noemen; eeuwigen- begrijpelijk, onzienlijk, onverander ijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed en een zeer over vloedige fontein van alle goed. Die God is onze zaligheidWie zou die Hoogste Majesteit dan niet met eer bied prijzen. Die God is ons een God van heil! Maar Jojakim wierp de rolle in het vuur, dat óp den haard wasl HET MILJOEN, Daxa Courant verich|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, i BONNEMENTSPRIJS per drie naasden franco per poat 75 Cent feQ vooruitbetaling, BUITENLAND bi vooruitbetaling f 8.50 per |aar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS i („MHILiDljK. Telefoon Intareoswanaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f !.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die al beslaan. Advertentlln worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Jer. 36 23. Oranje boven 1 Lees het Ingezonden Stuk. Er Is een Bond van Chr. Oranjevereenlgin- gen, die voor 't Oranje Boven I propaganda m*akt, te meer waar 't Kroningsjubileum in 1923 nadert. Lexe leder 't Stuk I Er zit geen gietntje Fransch inmaar 't schudt '1 Nationale leven wakker, en doet glorleuse herinneringen op doemen uit verre tiden en oude geslachten. Oranje boven I En xQ is ons een tresoor, een schat van veel waardf, omdat het 't verre Verleden verbindt met 't Heden, waarin de laatste loten van den Oranjestam uitbotten Oranje boven I Ze is 't symbool onser een heid bi xooveel gescheurdhetd Maar aan welke eenheid door 't Socialisme wordt geknabbeld, dat republiketnsch en internationaal van aard, 't Historisch gewordene veronachtzaamt: er geen oog voor heeft, en 't Koningschap wan trouwt als reactionaire macht. De positie der S. D. A. P. De S. D. A. P. Is nog nooit anders dan oppositiepartl geweest. Ze kan tegenover de Burgerpartlen nooit anders dan oppositie voeren. Of er een Rechts of een Linksch Kabinet is, de S. D. A. P. is altld zoo ge lukkig, dat ze een propagandistisch karakter kan dragen- Alleen bi een Recbtscb Kabinet is haar positie gunstiger, omdat er bi een Linksch Ministerie allicht meer politieke aan- knooplagspunten zQn. Als Links de School wet op de helling brengtover Zondagswet ten zou durven debateerenvoor ontwapening zon pleiten, zal de S. D A. P. In 't liberale schuitje overstappen, omdat er tusschen de S. D. A. P. èn de Liberate fracties overeen komstige zielsstemming Is, die ze beiden met „Vrlheldsgevoel" of zoo iets, bestempelen. In geestell ke vraagstukken over Kerk en School en Chr. Wetenschap en Chr. Kunst staan Sociatisten èn Liberalen zeer dicht bi elkaar; zin ze beide mannen en vrouwen der Rede. Maar als 't op sociale en economische vraagstukken aankomt, staat de S, D. A. P. tegen heel Nederland en de heele Kamer In oppositie. Dat zit em In zin verderfelijke Leer van den Klassestrld, die 't socialisme llnrecht plaats tegen 't gansche overige Volk. Die Klassehstrldleer beheerscht heel 't leven van den Socialist; niet alleen zin economische politiek, maar ook zin beschou wing over 't heele verdere geestellke en stofiellke wereld- en nationale leven. En dus, als „stridor tegen 't Kapitalisme" en „bestrlder van den Kapitalistischen Staat" gaat hl llnrecht ln tegen Antlrev., Chr. Hlst, R. KathVrijs. Democr., Vriheidsbond. BI dit Rechtsche Kabinet zal hl waarschijnlijk een dankbare, oppositioneele taak hebben I En zoo neen I dan deugt 't Rechtsche kabinet niet. Dit zal de graadmeter zin, of Rechts goed werkt, dat de Socialisten veel afkammen. Laat kammen 1 40 cent per regel. BRANDWONDEN SN1JWONDEN ONTVELLINGEN welke dagelijks in ieder gezin kunnen voorkomen geneest men met de Deze Balsem werkt zacht en fijn, Honderden die er door genezen zijn. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. ORANfE BOVEN i Namens de bondsvergadering van Chr. Oranjevereenigingen richt het Bondsbestuur een ernstige oproep tot het Christenvolk, In onze harten licht een schat van liefde voor het Huis van Oranje, en voor Haar, die thans met Qod en met eere op den troon van Nederland zit. Maar het kan zin, dat die liefde sluimerd. Wee, als de haat haar, argeloos nederlig- gend overrompelt I De haat sluimert nooit, ze waakt, en wacht, en se loert, en ze rust zich toe om te besprin gen, en te rooven onze heiligste goederen en te verdelgen de, maar stellig souden zQ het onderspit heerlikheid, die ons toekwam langs een lange weg van de tranen en het bloed der vaderen, en om een roemloos einde te maken aan de glorie van God ln de eeu wenoude historie van Nederland en Oranje. Wee de weerloozen I Die weerloozen zouden hun aartsvland, de revolutie, die daar hunkert naar den dag of den nacht, waarop zl grijpen kan naar de macht, met gemak ter aarde doen tuimelen, wanneer hun liefde wakker is geworden, maar stellig sullen zl het onderspit delven, wan neer hun liefde slaapt. Christenvolk van Nederland, geef ons dan de hand, en help ons I Want wl willen onze eeuwenoude liefde wakker houden of, zoo noodig. opwekken. Wl moeten meer dan voorheen ons en onze kinderen dompelen in de geschiedenis van ons lieve vaderland. Zóó zal Gods heerllkheid zeer blinken, Zóó zal ons Christenhart sterk kloppen van grootsche liefde voor Oranje. Zoo zullen we de troon van Onze bemin de Vorstin vestigen op die wonderbare lief de, en onze onwrikbare trouw zal bi dien troon de wacht, desnoods de nachtwacht be trekken. Zoo zullen se van Oranje &t bllvenzl.dle den God van onze vaderen gram sin. Reik ons dan, Christenvolk, nu het Kronings jubileum nadert, de volle handl Laat alom de Chr. Oranjevereeniglng verrijzen I Want die houdt de liefde levendig, en de slapenden wekt si met 't onsterfeilk „Wil helmus". Want die laat trillen de heilige na tionale banden. Want die laat zien. hoe Oranje voor 't Christenvolk altld in de bres heeft gestaan, en het kostellke leven veil heeft ge had voor de zaak van God in deze landen. Wee de weerboosen I Oranje boven 1 Het Bondsbestuur: Ds. T. SAP, Gouda, 2e Voorzitter. C. WILG v. d. WAL, Hilversum Secretaris A. C, VAN OJEN, 's-Gravenhage, Penningmeester. Dt. H. THOMAS, Lelden. C. L. VAN DER POLS, Charlois. W. VAN DER HULST, Rotterdam. J. DE JONG.^Den Helder. P. SPAA, Leiden. Ds. VOORSTEECH, Katwijk a. Zee. P. S. Die een spreker wenscht, of inlich tingen verlangt, wende zich tot het secretariaat Oude Amersfoortschewcg 19a, Hilversum. Blikbaar doelde hl op het feit, dat meer dan vcoi heen de Hervormde predikanten zich aan de Kamerverkiezing hebben gelegen laten liggen. Welnu, wl constateeren dit feit met vreugde. Nog steeds luisteren tal van menschen naar het advies hunner geestellke leidslieden. Dat moet vcrbllden. Maar dat moet de predikan ten ook wel zich bewust doen zin van hun plicht in dit opzicht. Langen tijd hielden velen onder de one geestverwante domlné's zich atzldig. Zl wilden zich met de politiek niet bemoeien. Gevolg was. dat tal van mannen en vrouwen, die trouw ter kerk gingen, zich door de roode vogelaars lieten lokken om rood te stemmen. Zl beseften de tegenstrldlgbeld niet die daarin school. Thans echter schlnt het, dat bi vele pre dikanten de oogen zin opengegaan en dat si zin gaan beseffen, waarom het tenslotte gaat. En velen hebben nu kloek en klaar getuigenis afgelegd. Dat verheugt ons. Naast de actie die van onze kiesveieini- glngen en van onze organisatie uitging, is het ook hun invloed voor een deel die voor ons ten goede medewerkte. Wl erkennen dit met blijdschap. En wl hopen, dat steeds meerderen onder de Hervormde predikanten op allerlei wlze hun gemeenteleden zullen duideilk maken dat godsdienst en politiek niet los van elkaar staan, maar wel degellk elkanders invloed ondergaan. De N. H. C. driestart Niet op de lauweren rusten. De stembusuitslag zal in ondeideelen na der bestudeerd moeten worden, Er is alle aanleiding toe, ook wat onze partl aangaat. Wl wezen reeds op het verscfalnsel, dat over het algemeen de landellke kieskringen voor ons niet zoodanige toename in stern- mental brachten, als mocht worden verwacht. Ook wat de provincie Zuid Holland betreft moeten ln de kieskringen Dordrecht en Lei den de oorzaken daarvan worden nagegaan, om de middelen te kunnen vinden die in de toekomst tot verbetering kunnen leiden. Enkele van die oorsaken liggen al aanstonds voor de band. Zoo achten we het zeer wel denkbaar, dat een zeker smaldeel van hen, die In 't verle den hun stenn aan de anti-rev. partl gaven, ditmaal aan de chr. hist. Unie de voorkeur schonken om redenen, die niet moeilik zin aan te geven. Ongetwlfeld hebben we ook stemmen verlies te boeken door het optreden vsn de Stast- kundig Gereformeerde Partl. Niet onmogellk is ook, dat enkele honderden plattelanders den rechtschen Plattelsndersbond prefereer den, die in kortzichtigheid Iverig medehielp om een tweetal vrlzinnlge boeren naai de Kamer te brengen. Onze plaatsellke kiesvereeniglngen hebben zich met al deze dingen ernstig bezig te houden. Haar wintertaak ligt voor de hand. Er wacht een periode van constante activiteit. Speciaal ook voor onze provincie. Van haar zal veel afhangen 't volgend jaar, dat de bevestiging behoort te brengen van wat op 5 Juli verkregen werd. Eenige zorg is wel op htar plaats. Nemen we toch de jongste clfeta als uit gangspunt, dan komen we voor de rechter- zlde op niet meer dan 43 setels van de 82 welke ln de Zuid-Hollandsche Staten te be zetten zijn. Er is een voorsprong, tiü.ar deze bedroeg slechts 10 000 stemmen. Ieder begrlpt, dat deze verhouding ons voor een verantwoordellke taak plaatst. Zuid-Holland mag niet verloren gaan. Reeds van nu af aan zl er allerwege een zinnen op hetgeen dienen kan om de zwakke plekken in onze positie op te sporen en te versterken. Onze kiesvereeniglngen mogen niet op haat lauweren gaan rusten. Zl zullen er ook geen tld voor krlgen. We sin overtuigd, dat onze leidende man nen zeer tijdig, met het oog op 1923. de hand aan den ploeg zullen slaan. We lezen in „De Zuid-Hollander" (Ch. H.): Hervormde Inkwiesttie. „De Oproerige Krabbelaar" smaalde in „Het Volk" over „Hervormde Inkwiesitle." Mr. Th. Heemskerk, Donderdag a s. wordt mr. Th. Heemskerk 70 jaar. Naar de Ned. meldt, zal 's middags ln De Twee Steden in Den Haag een ont vangst worden gehouden. De 55e Verantwoording bedroeg f 891,30156 De 56e Verantwoording bedroeg f 1,934 85. De totaal ingekomen gelden bedragen than* f 893.236,41,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1