Zaterdag 8 Juli 1932. id. M 87ste Jaargang M°. 2822. Eerst© Blad. ES, Antirevolutionair IfST Orgaan IN HOC' SIGNO VINCES RECHT VOOR ALLER. per- i ge 78 'roeftufn ikandil it 73 )AM, MolMs DELHAHIir. f ®iir de 9Enld'É®IlandseËie en Üeeiiwüdïie Bilaiitieii. W. BOEKHOVEN Zenen, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiên en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. De Antirev. partij heeft tegen twee fatale beginselen front te maken n.l. tegen 't Liberalisme en 't Socialisme. Het Liberalisme heeft zijn oorsprong te danken aan een wijsgeerige gedachte, die in de Revolutiedagen van 1789 zeer grooten opgang maakte n 1. 't indivi dualisme, d.w.z. neem de menschen bij tel; zie ze één voor één; zie ze als "Omreien droog zand. iet de duizenderlei eigenaardigheden, en denk- en kennisga ven, en karaktertrekken der individuen «aasf elkaarlaat ieder zich zelf uitleven o p allerlei gebieden dan zai de som dezer uitlevingen gezamenlijk uitmaken de Ontwikkeling der Maatschappij, en de uitslag zal zijn de hoogste cultuur. We zeggen volstrekt niet, dat 't Li beralisme dit uitgangspunt op alle ter rein heeft gehandhaafd. Het moge dat op economisch gebied hebben toegepast in Vrijhandel; maar in de Vrije Kuns ten en Wetenschappen, Vrije gedachte, Vrije Huwelijk, Vrije Liefde en welke „vrijheden" het als consekwenties soms aan durven mocht, toch is het vaak halverwege blijven staan. Zoo streng als 't op den Vrijhandel was, zoo be krompen was 't tege mover de Vrije School. streng als 't was op de vrijheid ^'JÉn „vraag en aanbod" met al haar ellenoen, zoo bekrompen was 't op 't gebied van Vrije Kunsten Wetenschap. Als werkelijk 't Liberalisme in zij a uitgangspunt van „ieders persoonlijke vrijheid" de lijn doorgetrokken had ook op geestelijk /gebied, zou het nog een groote Partij 'zijn, en had 't nooit be leefd de inzinking onzer dagen. Maar juist dat afglijden van zijn uitganspunt is de dood der partij geweest, 't Indi vidualisme heeft werkelijk recht van bestaan. Er is in elk mensch een drang om zich zelf te zijn, ea om zich te geven zooals hij is. Maar dan moet men dat ook aan een ieder gunnen, En als de Christenmenscih voor zich zelf vraagt een Christelijke) Lagere Schöol, een Chris telijke Middelbare School, eenChriste lijke, Hoogere School, een Christelijke Kerk, een Christelijke Cultuur voor 't gansche Nederlandsche Volk, dan gaat 't Liberalisme van zijn uitgangspunt af, als 't die Scholen en die Cultuur door wet en dwang tegenwerkt. Dat is de hoofdfout van 't Liberalisme geweest. Het zoogenaamde Uitsluitingsstelsel. En daar bloedt 't nu voor. Vandaar zijn verval bij vroegere grootheid en bij vroegere roemruchtige beteekenis. Er was geen Recht voor Allen op geestelijk terrein. Er was liberale dwang op 't geweten. En die werkt altoos af brekend voor hem, welke dien dwang uitoefent. Daarbij komt nog dit. 't Individua lisme heift recht van bestaanieder is ieder. Maar de Zonde heeft ook opdat individualisme haar verwoestenden in vloed geoefend. Want Ja: ik ben ik °hf' 01 bomen zelfzucht en heersch- zucnt en begeerzucht en naastenhaat zoo gruwelijk om den hoek turen, dat we van ons zulf moeten gaan schrikken. lifmf J Waar was voor 't Libera- [ffj! d,e heilige, bindende tougel Het n! °iet in woord van God. Zonde is voor 't Liberalisme niet n overtreding Van 's Heeren gebod, maar een mensckelijke fout, een men- schelijke zwakheid en daarmee ligt voor 't Liberalisme gebroken de kracht om tegen de Zonde van egoïsme en verkeerd groeiend individualisme op te-, treden. Die niet-erkenning van de ontzettende Zondemacht maakte 't Individualisme teugelloos en vandaar de akelige uit wassen van Liberalen tirannievan sociale misgewassen waarvan de Arbeid in zijn armoe en uitputting de treurige gevolgen ondervond. En door die uitwassen is toen 't So cialisme opgekomen De individualisti sche gedachte van 't Liberalisme werd vervangen door de Sociale gedachte. En in dat nieuwe denkbeeld der Socialisten zit ontzaglijk veel goeds. Want Ja! Hij is hij en Gij zijt gij en Ik ben ik, maar met ons allen zijn we pas één machtige eenheid en kunnen in gezamenlijk op trekken voor Geluk en Welvaart voor allen, héél wat méér bereiken dan wan neer ieder voor eich zelf optreedt zoe kend naar heil en voorspoed in zijn per soonlijk menscheJijk bestaan. 't Socialisme als gemeenschapsidee is een mooie gedachte maar buiten de Zonde gerekend wordt 't net zoogoed als 't Liberalisme een karrikatuur, een misgeboorte. Immers de Sociale gedachte der algemeene Broe derschap is prachtig en 't werken van Allen voor Allen is schitterendmaar de Zonde maakt den Mensch een lief hebber van zich zelf, en zulk een ver woed strijder voor eigen Zelfbehoud en eigen ge:d en goed, dat de wereld een slagveld wordt in plaats van een oord des Vredes en een lieflijk sociaal Para dijs. En als dan 't Socialisme net als 't Liberalisme den dwang gaat hanteeren, en met Revolutie gaat dreigen om dat Paradijs met geweld in te nemen dan gaat de mooie Sociale gedachte te loor en dan zegt iederHohoIk ben ik en Gij zijt gij en Hij is hij. Dan komt de individualistische gedachte weer met geweld naar boven en de strijd tegen dat toekomstige beloofde paradijs ont brandt in lichte laaie. Dat is de heden- daagsche Strijd, 't Is de dwang van 't Socialisme om ons met geweld te bren gen naar 't Nieuwe Paradijs en kapot te slaan elke individualistische poging om eigen geluk naar eigen methode en manier te zoeken. 't Kapitaal heeft zijn eigen leven. De Arbeid ook. Maar wie nu onder Sociale gedachte verstaat om 't Kapitaal lam te slaan tegenover den Arbeid, is glad mis. Dan is de Sociale gedachte, die Broederschapsidee kapot. Dat is geen Recht voor Allen meer Dat is geen Samenleving meer! Dat is gewone Opstandsprediking! Als één lid lijdt, lijden alle: dat be hoort Socialisme te zijn, Maar zóó is't niet. En tusschen die twee klippen van Liberalisme en Socialisme poogt nu de Antirev. partij door te varen. Zij verwerpt den dwang der Liberalen op 't geweten van andersdenkenden; maar ook den dwang der Socialisten op 't Kapitaal, De Antirev. partjj wil Vrijheid van 't geweten op alle terrein vandaar nog haar Schoolstrijd, die be- laugena niet geëindigd is en op't terrein van Hooger- en Middelbaar Onderwijs nog heftig woedt en niet anders dan in gelijkheid voor alle scholen zijn eind nemen kan. Doch om 't Kapitaal te knevelen, neen, ook dat gaat voorden Anti veel te ver. Dat is een uitwas van 't Saamhoorigheidsgevoel en dus onze delijk. Dat is een nieuwe Eenheid willen vlechten, na allerlei historisch geworden toestanden eerst eens te wijzigen in een ongunstigen zin voor hen, die toch ook deel van die nieuwe Eenheid behoorden uit te maken Reeht voor AllenDaarnaar moet ge streefd. Aan den arme den weg openen om te leven onder de meest gunstige ontwikkelingsvoorwaardenonder zoo weinig mogelijke versperring van den weg tot geestelijke- en stoffelijke wel vaart; en aan den rijke, den landbou wer, fabrikant, reeder, koopman enz. enz, den weg versperren om misbruik te maken van eenige overmacht en druk op de andere standen en klassen der Maatschappij. Ontwikkeling van arbeid en Kapitaal onder gelijke condities. Allemaal voor uit! Maar aan ieder der twee, zoodra ze over den schreef gaanen in mekaars ingewanden gaan vroeten, en dus in die van Staat en Natie, Maatschap en Gemeenschap, dan kome de Wet er tus schen, want de Overheid draagt 't zwaard des Rechts niet tevergeefs. Raclaines fósdeiteaBingsn. Als gij mij zegt hoe gy eet zal ik u zeggen wie gy zyt. SCHERPSGH9TEÜ LAND- EN TUINBOUW. ÏRFLAKKEE te eg) Is op eiken ellenden GRA- [«WeHSCht stift igen, dia moeh- «7461 a in alle soor- acuneerer.de 20327 tdrea .Baart" al- ei Peren- Bessen, Fram- esters, Rosea rak bekoort, vgoï asflïcg Inca. 19957 Dsn Courant verschfnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f8 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bf vooruitbetaling f 8.50 pet jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UlTOEVKRSt SOMMBL8DIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatslag. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sl beslaan. Advertentiên worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. en <JV Zijt gij en hij is hijmaar hoe verre gaat dat Ik? Dat Gij? Dat Hij? «rogen Hij en Gij en Ik ons maar in "r ^dieven? En als de zonde ons Ik r? 5 lea hoeft, waar blijft dan 't 40 cent per regel. Isdien gif met graagte eet en een goede eetlust hebt, bewast dit dat gij een uitmun tende gezondheid geniet. Daarmee mag men u fellclteeren en u tevens toewenschen nog vela jaren op die wf ze voort te leven. Maar indien gij u aan tafel zet zonder trek indien uw maag lusteloos of lui is, bewast dit dat gf een behandeling mei de Pink PlIIes noodig hebt waarmee wf u dan ook raden zoo gauw moge- Uk te beginnen Daar het ge brek aan eet» lust, de kuren van de maag, de onregelma tigheden der spijsvertering dikwijls geen andere oorzaak hebben dan de verarming van het bloed of de verzwakking van het zenuw stelsel, is men heel natuurlek geneigd slnfoe v lucht tesemen tot de Pink Pillen, die algemeen bekend zijn voor hunne zeldzame eigenschappen als her steller van het bloed en van de zenuwkrachten alsook voor hunne merkwaardig weldadige werking op de maag zelve. Aan de levendige geneeskrachtige werking der Pink Pillen wordt door niemand meer getwijfeld. Nog pas hebben daarover ver scheidene geneesheeren proefhoudende waar nemingen gedaan. En ziehier nu een brief van een door de Pink Pillen genezen lRder, die hevige masgpf nen had waarvan hl zich niet kon verlossen. Het betreft den Heer P H Meeuwisien, Turfstraat No 5 te Venlo: „Eaalgen tijd geleden schrift ecs de heer P, A. Meeuwissen leed ik aan een slechte spijsvertering en aan hevige hoofdpijnen. Ik moest zelfs min werk onderbreken en te bed gaan liggen. Toen ben ik de Pink Pillen gaan gebruiken en ik moet zeggen dat deze pillen m| geheel hebben hersteld. Met ge noegen sta Ik toe dat deze getuigenis wordt gepubliceerd" De prfjs der Pink Pillen bedraagt f 1,75 de doos, fl 9,— de zes doozen. Zf worden ver kocht in het Hoof depot: Nassaukade 314 te Am sterdam. Eisch dit adres en de Hóllandsche gebruiksaanwijzing. De Pink Pillen zin ook te verkrijgen bf alie goede apothekers en drogisten, o.a bl D. Vffvinkel Heer P. H. Meewissen De wereld is opgeschokt door een tweetal afschuwellke moordgeschiedenissen, die elk weldenkende met weerzin moeten vervullen. In Engeland betrof het den moord op den Maarzchalk Havelock Wilson en in Dultschland op Minister Wollhsr Rathenau. Welke ver schillende oorzaken voor beide gevallen wor den opgegeven doet hier weinig ter zake. ^eide zin slachtoffers van hun staatkundig streven geworden. Ze zin gevallen door de lage haitstochten van politieke tegenstanders. Ieder in zin functie, leder in zin land en ieder in zin positie waren het mannen die naar hun inzichten en op hunne wijze hun leven besteedden aan het welzijn en de wel vaart van hun land. Beiden kenmerkten zich om ondanks alle onderlinge verschillen te arbeiden aan den vooruitgang en de groot- making van het vaderland, waar hun wieg eens stond, dat hen Hef was, waarvoor zl hun beste krachten over hadden en hun ga ven en talenten wijdden. Elke moord op zich zelf beschouwd is reeds afschuwelijk te noemen, maar een om politieke redenen uitgevoerde manslag ver raadt tevens een daad te sin van meer dan laakbare zwakte en lafheid. Indien men tot dergellke maatregelen zin toevlucht moet nemen om zich van zin politieke tegenstan ders te ontdoen, bewijst zulks te meer dat de zaak waarvoor men strldt innerllk voos en ledig is en de partl die men dient, door dergellk optreden niet alleen geschaadt wordt, maar tevens aanwist alle gemis van te steu nen op echt zedelike grondslagen en hechte, vaste beginselen. De geschiedenis staaft onze bewering. Alle partijen die hun kracht gezocht hebben in den moord op hun tegenstanders, hebben Immer een korten levensduur gehad, omdat het ontbrak aan zedelike beginselen. Altld weer hebben de feiten geleerd dat aanvaar ding van de macht van het brute geweid tot verktfging vaa staatkundigen invloed, het zwaard zich gekeerd heeft tegen dengene die 'thanteerde.. Neem b.v. de Ftaasche Revolutie van 1789, die eerst haar Koning en Koningin naar het schavot braent, doch daarna haar eigen kinderen beurtelings naar de guillotine voerde. De aanklagers van weleer werden spoedig de aangeklaagden en onder het hoongelach van het gepeupel werd bloed voor bloed geëischt. Daarin uit zich de an-archie, de regeericg- loosheid In zin ware gedaante. Dat is het verloop van alle revolutionair streven op aarde. Zoo, en niet anders moet het gaan indien de grondslagen van Recht, Godsdienst ea Moraal niet gezocht worden buiten den mensch, In de vaste vormen die God, den Schepper, daar stelde, maar de inhoud dezer begrippen bepaald worden door de steeds wisselende inzichten en ideeën die in het volk leven. Dan gaat aile vastigheid ontbre ken en deugd en ondeugd wisselen stuivertje Het volk, het souveteine volk stelt vast wat verstaan moet worden onder godsdienst, recht ea zede en wee hem die als leider der massa tegenover deze gevoelens staat. Hl meet als een harleklu In alle richtingen met het volk meeleven en meedenken, of als een despoot aln wil en kunnen en streven san hen opleggen Doet hl het eerste zoo komt hl herhaaldelfk met zich zelf en anderen in conflict en degenereert eigen positie en per soonlijkheid. Doet hQ het laatste zoo kan hl er staat op maken te eenlgcr tjd te vallen als slachtoffer van zin politiek, omdat zich de inenschelijke karaktertrek openbaart In 't zoeken naar 't veracderllke, het afwisselende. Geen enkels partl ter wereld, die ateunt op revolutionairen grond en met revolutionaire geweldmiddelen haar doel tracht te bereiken, kan positief werk leveren. De practijk heeft in dezen aangetoond, en zal het ook in de toekomst doen, dat de mensch zonder God, die de bron voor het Gezag verlegt naar den wil der wisselende volksideeën, en daaraan de begrippen voor recht en moraal ontleent, tot werkelijk regeeren niet in staat is, doch zich slechts tfdelfk kan handhaven door moord en doodslag, door vrfbeid&veirkrach- ting en knechting der persoonllkheid. Op 't felst openbaart slch dan de macht der zonde, die in het eind ook hen verplettert, die der zonde macht ontketenen, Een ding trof ons, vooral bl den moord op Rathenau, n.l. de deelneming die werd uitgesproken la socialistische ea communis tische bladen en regeeringspeisonen. Zelfs uit Rusland, het land van eeuwen her, der tsaren-moordenaars, kwam van den continu- nisiischen regeerings-vertegenwoordiger een telegram, dat getuigde van innige deelneming voor familie en vaderland en van den af schuw voor den beganen sluipmoord. Op zich zelf genomen deed het ons goed zulks te lezen en te booren. Maar toch vra gen wl ons af, zit hier geen politiek tusschen Wanneer we althans aan 't vergellben gaan met hetgeen vroeger geschreven en gesproken werd Indien de een of andere anarchist of nihilist, een gekroond hoofd of vooraan staand regeeringspersoon of lage wgze om het leven gebracht had, werd de daad wel niet openlik bewlerrookt maar dan toch dik- wlls vergoelijkt Dan kondt ge, ook in ge matigde socialistische bladen meermalen le zen, dat de daad wel niet werd goedgekeurd maar dat de getroffene gevallen was door ■In conservatief vasthouden aan dit of dat en de moordenaar werktuig was van een naar vrlheid snakkend volk. Of nog meer van dat fraais werd opgedischt, al maar om den gevallene tusschen de regels door te be schuldigen en dsn dader te verontschuldigen. Toen de Hongaarsche graaf Tisza b.v. door moordenaarshand stierf, waar bleven toen de weeklachten van communisten en socialisten Wl kunnen ons niet herinneren dat er een enkele door de gansche revolutionaire bent in binnen- of buitenland geslaakt is. Neen, die deelneming in den moord op Rathenau wlsen wl af, Het geheele geval moet dienst doen als een politiek progagan- damiddel. Omdat men ook bevreesd is hierin eei symptoon te zien van sterke opleviig der monarchistische ideeën in Dultschland. En leeds dat op zich zelf is In staat om alle socialisten en communisten van schrik te doen verlammen. Een monarchistisch gere geerd Dultschland is een nachtmerrie voor alle revolutionairen, en zou hun zaak tien tallen van jaren terugzetten. Men begrlpe ons goed Wl willen met geen enkel woord den moord op Rathenau ver- schoonen. Als er werkelijk verband mocht bestaan met deze gewelddaad en het streven van sommige z.g.n. rechtergroepen met mo narchistische tendenzen, dan keuren w| dat niet alleen streng af, maar vermeenen w| dat dit op hun een smet van eeuwige schande werpt. Geen enkele partl kan en mag tot dergcl|ke drastische maatregelen baar toe vlucht nemen, dat verraadt de onhelllgheid van de zaak waarvoor zf strfdt. Zulke par- tlen toonen daardoor dat ook bl ben het revolutionair zentiment overwegend is en blikt dat ook voor Duitsland de tld is aan gebroken om tegen het revolutiebeginsel door afzondetlfke partlformatle positie te nemen en dat beginsel den oorlog te verklaren, waar het doorwerkt, 't x| In zoogenaamd rechtsche of linksche partfgroeoeering. W| betreuren den moord op Rathenau. Hl heeft slch doen kennen als een man van vasten wil, buitengewone gaven en onver woestbare liefde voor z|n land. Hl heeft, evenals Colin ten onzent, een schitterende positie pilsgegeven, om de vaderlandsche boot door de geweldige economische bran ding veilig te sturen naar een vasten koers en met groote stuurmanswlsheld. Hl was de man, waartegen niet alleen Dultschland, maar een groot deel der wereld hoopvol en ver trouwend opzag, om de koers te stabüiseeren. Maar wl ontzeggen aan socialisten en communisten het recht om hem den marte- Isarshoed op te zetten en met den marte- laaismantei te omhangen. Daarvooi heeft de geschiedenis te duidellk gesproken en zl heeft hare tiendulzende Rathenau's verslagen, zonder op haar weg terug te keeren, doch Rusland zal niet terugdeinzen voor nieuwe moorden, indien het doei ei door verwezen- likt kan worden. Alleen een gezond conservatisme kan hier bate brengen. Terug tot God en Zf n Woord kan zuivering en eerlijkheid brengen in de politieke atmosfeer. Wasrdeeriug jegens el kander en geen klassenhaat, voert den mensch op. Vetkrfgbaar alleen door Antl-Revolutle beginselen. GERRITSZ. VAN PUTTEN. Wat iedere maand te doen geeft, (la helft Juli.) Nadruk verboden Juli: Hooimaand. Er Is In menige streek helaas weinig te hooien, 't Ruw voer, hooi en stroo, is door den langen winter sehoon opgeraakt, en het droge voorjaar heeft weinig gras laten groeien, 't Ziet er donker alt. 't Hoolgras is verkocht tegen prfxen van 600, 700 gulden en hooger per H.A., waar moet dat heen?Daar zfn veeboeren.die de groene rogge, welke zf straks hoopten te maaien het voeder dus voor den volgen den winter aan hun beesten hebben ver- voederd. Regen, spoedig en flink, kan ons voor verder onheil behoeden. Het hakken en schoffelen der hakvruchtaa knol- ea wortelgewassen kan nu veel goed doen: een Fransch spreekwoord zegtBewerken is be sproeien. Hoe voordeelig het hakken b.v. bf bleten ban werken, geven de volgende c|fers te zien. Een 5 tal perceelen worden respec- tievelfk, 1, 2, 3, 4 en 5 maal behabt, de op brengsten waren als volgt: 15020, 18252, 24371, 28145 en 29480 K G. per Hectare. Een geregelde itfglng dus, en 5 maal hakken gaf bfna 2 maal zooveel als 1 maal. Men ont houd het en handel er naar I Neem ook eens een vcrgel|kende| proef! Voor het aardappel- sproeien gebruikt men tegenwoordig bf voorkeur Normaal pappoeder. Dit Is samen gesteld uit ffn gekristallleerd kopervitriool (2 deelen) en watervrfe sode (1 deel,) men behoeft dit pappoeder slechts met water aan

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1