Zaterdag 8 Juli 1932.
id.
M
87ste Jaargang M°. 2822.
Eerst© Blad.
ES,
Antirevolutionair IfST Orgaan
IN HOC' SIGNO VINCES
RECHT VOOR ALLER.
per-
i ge
78
'roeftufn
ikandil
it 73
)AM,
MolMs
DELHAHIir.
f ®iir de 9Enld'É®IlandseËie en Üeeiiwüdïie Bilaiitieii.
W. BOEKHOVEN Zenen,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiên en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
De Antirev. partij heeft tegen twee
fatale beginselen front te maken n.l.
tegen 't Liberalisme en 't Socialisme.
Het Liberalisme heeft zijn oorsprong te
danken aan een wijsgeerige gedachte,
die in de Revolutiedagen van 1789 zeer
grooten opgang maakte n 1. 't indivi
dualisme, d.w.z. neem de menschen bij
tel; zie ze één voor één; zie ze als
"Omreien droog zand. iet de duizenderlei
eigenaardigheden, en denk- en kennisga
ven, en karaktertrekken der individuen
«aasf elkaarlaat ieder zich zelf uitleven o p
allerlei gebieden dan zai de som dezer
uitlevingen gezamenlijk uitmaken de
Ontwikkeling der Maatschappij, en de
uitslag zal zijn de hoogste cultuur.
We zeggen volstrekt niet, dat 't Li
beralisme dit uitgangspunt op alle ter
rein heeft gehandhaafd. Het moge dat
op economisch gebied hebben toegepast
in Vrijhandel; maar in de Vrije Kuns
ten en Wetenschappen, Vrije gedachte,
Vrije Huwelijk, Vrije Liefde en welke
„vrijheden" het als consekwenties soms
aan durven mocht, toch is het vaak
halverwege blijven staan. Zoo streng
als 't op den Vrijhandel was, zoo be
krompen was 't tege mover de Vrije School.
streng als 't was op de vrijheid
^'JÉn „vraag en aanbod" met al haar
ellenoen, zoo bekrompen was 't op 't
gebied van Vrije Kunsten Wetenschap.
Als werkelijk 't Liberalisme in zij a
uitgangspunt van „ieders persoonlijke
vrijheid" de lijn doorgetrokken had ook
op geestelijk /gebied, zou het nog een
groote Partij 'zijn, en had 't nooit be
leefd de inzinking onzer dagen. Maar
juist dat afglijden van zijn uitganspunt
is de dood der partij geweest, 't Indi
vidualisme heeft werkelijk recht van
bestaan. Er is in elk mensch een drang
om zich zelf te zijn, ea om zich te geven
zooals hij is. Maar dan moet men dat
ook aan een ieder gunnen, En als de
Christenmenscih voor zich zelf vraagt
een Christelijke) Lagere Schöol, een Chris
telijke Middelbare School, eenChriste
lijke, Hoogere School, een Christelijke
Kerk, een Christelijke Cultuur voor 't
gansche Nederlandsche Volk, dan gaat
't Liberalisme van zijn uitgangspunt af,
als 't die Scholen en die Cultuur door
wet en dwang tegenwerkt. Dat is de
hoofdfout van 't Liberalisme geweest.
Het zoogenaamde Uitsluitingsstelsel. En
daar bloedt 't nu voor. Vandaar zijn
verval bij vroegere grootheid en bij
vroegere roemruchtige beteekenis.
Er was geen Recht voor Allen op
geestelijk terrein. Er was liberale dwang
op 't geweten. En die werkt altoos af
brekend voor hem, welke dien dwang
uitoefent.
Daarbij komt nog dit. 't Individua
lisme heift recht van bestaanieder is
ieder. Maar de Zonde heeft ook opdat
individualisme haar verwoestenden in
vloed geoefend. Want Ja: ik ben ik
°hf' 01 bomen zelfzucht en heersch-
zucnt en begeerzucht en naastenhaat
zoo gruwelijk om den hoek turen, dat
we van ons zulf moeten gaan schrikken.
lifmf J Waar was voor 't Libera-
[ffj! d,e heilige, bindende tougel Het
n! °iet in woord van God.
Zonde is voor 't Liberalisme niet
n overtreding Van 's Heeren gebod,
maar een mensckelijke fout, een men-
schelijke zwakheid en daarmee ligt voor
't Liberalisme gebroken de kracht om
tegen de Zonde van egoïsme en verkeerd
groeiend individualisme op te-, treden.
Die niet-erkenning van de ontzettende
Zondemacht maakte 't Individualisme
teugelloos en vandaar de akelige uit
wassen van Liberalen tirannievan
sociale misgewassen waarvan de Arbeid
in zijn armoe en uitputting de treurige
gevolgen ondervond.
En door die uitwassen is toen 't So
cialisme opgekomen De individualisti
sche gedachte van 't Liberalisme werd
vervangen door de Sociale gedachte. En
in dat nieuwe denkbeeld der Socialisten
zit ontzaglijk veel goeds. Want Ja! Hij
is hij en Gij zijt gij en Ik ben ik, maar
met ons allen zijn we pas één machtige
eenheid en kunnen in gezamenlijk op
trekken voor Geluk en Welvaart voor
allen, héél wat méér bereiken dan wan
neer ieder voor eich zelf optreedt zoe
kend naar heil en voorspoed in zijn per
soonlijk menscheJijk bestaan.
't Socialisme als gemeenschapsidee is
een mooie gedachte maar
buiten de Zonde gerekend wordt
't net zoogoed als 't Liberalisme een
karrikatuur, een misgeboorte. Immers
de Sociale gedachte der algemeene Broe
derschap is prachtig en 't werken van
Allen voor Allen is schitterendmaar
de Zonde maakt den Mensch een lief
hebber van zich zelf, en zulk een ver
woed strijder voor eigen Zelfbehoud en
eigen ge:d en goed, dat de wereld een
slagveld wordt in plaats van een oord
des Vredes en een lieflijk sociaal Para
dijs.
En als dan 't Socialisme net als 't
Liberalisme den dwang gaat hanteeren,
en met Revolutie gaat dreigen om dat
Paradijs met geweld in te nemen dan
gaat de mooie Sociale gedachte te loor
en dan zegt iederHohoIk ben ik
en Gij zijt gij en Hij is hij. Dan komt
de individualistische gedachte weer met
geweld naar boven en de strijd tegen
dat toekomstige beloofde paradijs ont
brandt in lichte laaie. Dat is de heden-
daagsche Strijd, 't Is de dwang van 't
Socialisme om ons met geweld te bren
gen naar 't Nieuwe Paradijs en kapot
te slaan elke individualistische poging
om eigen geluk naar eigen methode en
manier te zoeken.
't Kapitaal heeft zijn eigen leven. De
Arbeid ook. Maar wie nu onder Sociale
gedachte verstaat om 't Kapitaal lam
te slaan tegenover den Arbeid, is glad
mis. Dan is de Sociale gedachte, die
Broederschapsidee kapot.
Dat is geen Recht voor Allen meer
Dat is geen Samenleving meer! Dat is
gewone Opstandsprediking!
Als één lid lijdt, lijden alle: dat be
hoort Socialisme te zijn, Maar zóó is't
niet.
En tusschen die twee klippen van
Liberalisme en Socialisme poogt nu de
Antirev. partij door te varen.
Zij verwerpt den dwang der Liberalen
op 't geweten van andersdenkenden;
maar ook den dwang der Socialisten
op 't Kapitaal, De Antirev. partjj wil
Vrijheid van 't geweten op alle terrein
vandaar nog haar Schoolstrijd, die be-
laugena niet geëindigd is en op't terrein
van Hooger- en Middelbaar Onderwijs
nog heftig woedt en niet anders dan
in gelijkheid voor alle scholen zijn eind
nemen kan. Doch om 't Kapitaal te
knevelen, neen, ook dat gaat voorden
Anti veel te ver. Dat is een uitwas van
't Saamhoorigheidsgevoel en dus onze
delijk. Dat is een nieuwe Eenheid willen
vlechten, na allerlei historisch geworden
toestanden eerst eens te wijzigen in een
ongunstigen zin voor hen, die toch ook
deel van die nieuwe Eenheid behoorden
uit te maken
Reeht voor AllenDaarnaar moet ge
streefd. Aan den arme den weg openen
om te leven onder de meest gunstige
ontwikkelingsvoorwaardenonder zoo
weinig mogelijke versperring van den
weg tot geestelijke- en stoffelijke wel
vaart; en aan den rijke, den landbou
wer, fabrikant, reeder, koopman enz.
enz, den weg versperren om misbruik
te maken van eenige overmacht en druk
op de andere standen en klassen der
Maatschappij.
Ontwikkeling van arbeid en Kapitaal
onder gelijke condities. Allemaal voor
uit! Maar aan ieder der twee, zoodra
ze over den schreef gaanen in mekaars
ingewanden gaan vroeten, en dus in
die van Staat en Natie, Maatschap en
Gemeenschap, dan kome de Wet er tus
schen, want de Overheid draagt 't
zwaard des Rechts niet tevergeefs.
Raclaines fósdeiteaBingsn.
Als gij mij zegt hoe gy eet
zal ik u zeggen wie gy zyt.
SCHERPSGH9TEÜ
LAND- EN TUINBOUW.
ÏRFLAKKEE te
eg) Is op eiken
ellenden GRA-
[«WeHSCht stift
igen, dia moeh-
«7461
a in alle soor-
acuneerer.de
20327
tdrea .Baart"
al- ei Peren-
Bessen, Fram-
esters, Rosea
rak bekoort,
vgoï asflïcg
Inca. 19957
Dsn Courant verschfnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post f8 Cent bjj vooruitbetaling.
BUITENLAND bf vooruitbetaling f 8.50 pet jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UlTOEVKRSt
SOMMBL8DIJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatslag.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sl beslaan.
Advertentiên worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
en <JV Zijt gij en hij is hijmaar hoe
verre gaat dat Ik? Dat Gij? Dat Hij?
«rogen Hij en Gij en Ik ons maar in
"r ^dieven? En als de zonde ons Ik
r? 5 lea hoeft, waar blijft dan 't
40 cent per regel.
Isdien gif met graagte eet en een goede
eetlust hebt, bewast dit dat gij een uitmun
tende gezondheid geniet. Daarmee mag men
u fellclteeren en u tevens toewenschen nog
vela jaren op die wf ze voort te leven.
Maar indien gij u aan tafel zet zonder trek
indien uw maag lusteloos of lui is, bewast
dit dat gf een behandeling mei de Pink
PlIIes noodig hebt waarmee wf u dan ook
raden zoo
gauw moge-
Uk te beginnen
Daar het ge
brek aan eet»
lust, de kuren
van de maag,
de onregelma
tigheden der
spijsvertering
dikwijls geen
andere oorzaak
hebben dan de
verarming van
het bloed of de
verzwakking
van het zenuw
stelsel, is men
heel natuurlek
geneigd slnfoe
v lucht tesemen
tot de Pink Pillen, die algemeen bekend zijn
voor hunne zeldzame eigenschappen als her
steller van het bloed en van de zenuwkrachten
alsook voor hunne merkwaardig weldadige
werking op de maag zelve.
Aan de levendige geneeskrachtige werking
der Pink Pillen wordt door niemand meer
getwijfeld. Nog pas hebben daarover ver
scheidene geneesheeren proefhoudende waar
nemingen gedaan. En ziehier nu een brief
van een door de Pink Pillen genezen lRder, die
hevige masgpf nen had waarvan hl zich niet
kon verlossen. Het betreft den Heer P H
Meeuwisien, Turfstraat No 5 te Venlo:
„Eaalgen tijd geleden schrift ecs de heer
P, A. Meeuwissen leed ik aan een slechte
spijsvertering en aan hevige hoofdpijnen. Ik
moest zelfs min werk onderbreken en te
bed gaan liggen. Toen ben ik de Pink Pillen
gaan gebruiken en ik moet zeggen dat deze
pillen m| geheel hebben hersteld. Met ge
noegen sta Ik toe dat deze getuigenis wordt
gepubliceerd"
De prfjs der Pink Pillen bedraagt f 1,75 de
doos, fl 9,— de zes doozen. Zf worden ver
kocht in het Hoof depot: Nassaukade 314 te Am
sterdam. Eisch dit adres en de Hóllandsche
gebruiksaanwijzing. De Pink Pillen zin ook
te verkrijgen bf alie goede apothekers en
drogisten, o.a bl D. Vffvinkel
Heer P. H. Meewissen
De wereld is opgeschokt door een tweetal
afschuwellke moordgeschiedenissen, die elk
weldenkende met weerzin moeten vervullen.
In Engeland betrof het den moord op den
Maarzchalk Havelock Wilson en in Dultschland
op Minister Wollhsr Rathenau. Welke ver
schillende oorzaken voor beide gevallen wor
den opgegeven doet hier weinig ter zake.
^eide zin slachtoffers van hun staatkundig
streven geworden. Ze zin gevallen door de
lage haitstochten van politieke tegenstanders.
Ieder in zin functie, leder in zin land en
ieder in zin positie waren het mannen die
naar hun inzichten en op hunne wijze hun
leven besteedden aan het welzijn en de wel
vaart van hun land. Beiden kenmerkten zich
om ondanks alle onderlinge verschillen te
arbeiden aan den vooruitgang en de groot-
making van het vaderland, waar hun wieg
eens stond, dat hen Hef was, waarvoor zl
hun beste krachten over hadden en hun ga
ven en talenten wijdden.
Elke moord op zich zelf beschouwd is
reeds afschuwelijk te noemen, maar een om
politieke redenen uitgevoerde manslag ver
raadt tevens een daad te sin van meer dan
laakbare zwakte en lafheid. Indien men tot
dergellke maatregelen zin toevlucht moet
nemen om zich van zin politieke tegenstan
ders te ontdoen, bewijst zulks te meer dat
de zaak waarvoor men strldt innerllk voos
en ledig is en de partl die men dient, door
dergellk optreden niet alleen geschaadt wordt,
maar tevens aanwist alle gemis van te steu
nen op echt zedelike grondslagen en hechte,
vaste beginselen.
De geschiedenis staaft onze bewering. Alle
partijen die hun kracht gezocht hebben in
den moord op hun tegenstanders, hebben
Immer een korten levensduur gehad, omdat
het ontbrak aan zedelike beginselen. Altld
weer hebben de feiten geleerd dat aanvaar
ding van de macht van het brute geweid
tot verktfging vaa staatkundigen invloed,
het zwaard zich gekeerd heeft tegen dengene
die 'thanteerde..
Neem b.v. de Ftaasche Revolutie van
1789, die eerst haar Koning en Koningin
naar het schavot braent, doch daarna haar
eigen kinderen beurtelings naar de guillotine
voerde. De aanklagers van weleer werden
spoedig de aangeklaagden en onder het
hoongelach van het gepeupel werd bloed
voor bloed geëischt.
Daarin uit zich de an-archie, de regeericg-
loosheid In zin ware gedaante. Dat is het
verloop van alle revolutionair streven op
aarde. Zoo, en niet anders moet het gaan
indien de grondslagen van Recht, Godsdienst
ea Moraal niet gezocht worden buiten den
mensch, In de vaste vormen die God, den
Schepper, daar stelde, maar de inhoud dezer
begrippen bepaald worden door de steeds
wisselende inzichten en ideeën die in het
volk leven. Dan gaat aile vastigheid ontbre
ken en deugd en ondeugd wisselen stuivertje
Het volk, het souveteine volk stelt vast wat
verstaan moet worden onder godsdienst,
recht ea zede en wee hem die als leider der
massa tegenover deze gevoelens staat. Hl
meet als een harleklu In alle richtingen met
het volk meeleven en meedenken, of als een
despoot aln wil en kunnen en streven san
hen opleggen Doet hl het eerste zoo komt
hl herhaaldelfk met zich zelf en anderen in
conflict en degenereert eigen positie en per
soonlijkheid. Doet hQ het laatste zoo kan hl
er staat op maken te eenlgcr tjd te vallen
als slachtoffer van zin politiek, omdat zich
de inenschelijke karaktertrek openbaart In 't
zoeken naar 't veracderllke, het afwisselende.
Geen enkels partl ter wereld, die ateunt
op revolutionairen grond en met revolutionaire
geweldmiddelen haar doel tracht te bereiken,
kan positief werk leveren. De practijk heeft
in dezen aangetoond, en zal het ook in de
toekomst doen, dat de mensch zonder God,
die de bron voor het Gezag verlegt naar den
wil der wisselende volksideeën, en daaraan
de begrippen voor recht en moraal ontleent,
tot werkelijk regeeren niet in staat is, doch
zich slechts tfdelfk kan handhaven door
moord en doodslag, door vrfbeid&veirkrach-
ting en knechting der persoonllkheid. Op 't
felst openbaart slch dan de macht der zonde,
die in het eind ook hen verplettert, die der
zonde macht ontketenen,
Een ding trof ons, vooral bl den moord
op Rathenau, n.l. de deelneming die werd
uitgesproken la socialistische ea communis
tische bladen en regeeringspeisonen. Zelfs
uit Rusland, het land van eeuwen her, der
tsaren-moordenaars, kwam van den continu-
nisiischen regeerings-vertegenwoordiger een
telegram, dat getuigde van innige deelneming
voor familie en vaderland en van den af
schuw voor den beganen sluipmoord.
Op zich zelf genomen deed het ons goed
zulks te lezen en te booren. Maar toch vra
gen wl ons af, zit hier geen politiek tusschen
Wanneer we althans aan 't vergellben gaan
met hetgeen vroeger geschreven en gesproken
werd Indien de een of andere anarchist
of nihilist, een gekroond hoofd of vooraan
staand regeeringspersoon of lage wgze om
het leven gebracht had, werd de daad wel
niet openlik bewlerrookt maar dan toch dik-
wlls vergoelijkt Dan kondt ge, ook in ge
matigde socialistische bladen meermalen le
zen, dat de daad wel niet werd goedgekeurd
maar dat de getroffene gevallen was door
■In conservatief vasthouden aan dit of dat
en de moordenaar werktuig was van een
naar vrlheid snakkend volk. Of nog meer
van dat fraais werd opgedischt, al maar om
den gevallene tusschen de regels door te be
schuldigen en dsn dader te verontschuldigen.
Toen de Hongaarsche graaf Tisza b.v. door
moordenaarshand stierf, waar bleven toen de
weeklachten van communisten en socialisten
Wl kunnen ons niet herinneren dat er een
enkele door de gansche revolutionaire bent
in binnen- of buitenland geslaakt is.
Neen, die deelneming in den moord op
Rathenau wlsen wl af, Het geheele geval
moet dienst doen als een politiek progagan-
damiddel. Omdat men ook bevreesd is hierin
eei symptoon te zien van sterke opleviig
der monarchistische ideeën in Dultschland.
En leeds dat op zich zelf is In staat om alle
socialisten en communisten van schrik te
doen verlammen. Een monarchistisch gere
geerd Dultschland is een nachtmerrie voor
alle revolutionairen, en zou hun zaak tien
tallen van jaren terugzetten.
Men begrlpe ons goed Wl willen met geen
enkel woord den moord op Rathenau ver-
schoonen. Als er werkelijk verband mocht
bestaan met deze gewelddaad en het streven
van sommige z.g.n. rechtergroepen met mo
narchistische tendenzen, dan keuren w| dat
niet alleen streng af, maar vermeenen w|
dat dit op hun een smet van eeuwige schande
werpt. Geen enkele partl kan en mag tot
dergcl|ke drastische maatregelen baar toe
vlucht nemen, dat verraadt de onhelllgheid
van de zaak waarvoor zf strfdt. Zulke par-
tlen toonen daardoor dat ook bl ben het
revolutionair zentiment overwegend is en
blikt dat ook voor Duitsland de tld is aan
gebroken om tegen het revolutiebeginsel door
afzondetlfke partlformatle positie te nemen
en dat beginsel den oorlog te verklaren,
waar het doorwerkt, 't x| In zoogenaamd
rechtsche of linksche partfgroeoeering.
W| betreuren den moord op Rathenau. Hl
heeft slch doen kennen als een man van
vasten wil, buitengewone gaven en onver
woestbare liefde voor z|n land. Hl heeft,
evenals Colin ten onzent, een schitterende
positie pilsgegeven, om de vaderlandsche
boot door de geweldige economische bran
ding veilig te sturen naar een vasten koers
en met groote stuurmanswlsheld. Hl was de
man, waartegen niet alleen Dultschland, maar
een groot deel der wereld hoopvol en ver
trouwend opzag, om de koers te stabüiseeren.
Maar wl ontzeggen aan socialisten en
communisten het recht om hem den marte-
Isarshoed op te zetten en met den marte-
laaismantei te omhangen. Daarvooi heeft de
geschiedenis te duidellk gesproken en zl
heeft hare tiendulzende Rathenau's verslagen,
zonder op haar weg terug te keeren, doch
Rusland zal niet terugdeinzen voor nieuwe
moorden, indien het doei ei door verwezen-
likt kan worden.
Alleen een gezond conservatisme kan hier
bate brengen. Terug tot God en Zf n Woord
kan zuivering en eerlijkheid brengen in de
politieke atmosfeer. Wasrdeeriug jegens el
kander en geen klassenhaat, voert den mensch
op. Vetkrfgbaar alleen door Antl-Revolutle
beginselen.
GERRITSZ. VAN PUTTEN.
Wat iedere maand te doen geeft,
(la helft Juli.)
Nadruk verboden
Juli: Hooimaand. Er Is In menige
streek helaas weinig te hooien, 't Ruw voer,
hooi en stroo, is door den langen winter sehoon
opgeraakt, en het droge voorjaar heeft weinig
gras laten groeien, 't Ziet er donker alt. 't
Hoolgras is verkocht tegen prfxen van 600,
700 gulden en hooger per H.A., waar moet
dat heen?Daar zfn veeboeren.die de
groene rogge, welke zf straks hoopten te
maaien het voeder dus voor den volgen
den winter aan hun beesten hebben ver-
voederd. Regen, spoedig en flink, kan ons
voor verder onheil behoeden. Het hakken
en schoffelen der hakvruchtaa knol- ea
wortelgewassen kan nu veel goed doen: een
Fransch spreekwoord zegtBewerken is be
sproeien. Hoe voordeelig het hakken b.v. bf
bleten ban werken, geven de volgende c|fers
te zien. Een 5 tal perceelen worden respec-
tievelfk, 1, 2, 3, 4 en 5 maal behabt, de op
brengsten waren als volgt: 15020, 18252,
24371, 28145 en 29480 K G. per Hectare. Een
geregelde itfglng dus, en 5 maal hakken gaf
bfna 2 maal zooveel als 1 maal. Men ont
houd het en handel er naar I Neem ook eens
een vcrgel|kende| proef! Voor het aardappel-
sproeien gebruikt men tegenwoordig bf
voorkeur Normaal pappoeder. Dit Is samen
gesteld uit ffn gekristallleerd kopervitriool
(2 deelen) en watervrfe sode (1 deel,) men
behoeft dit pappoeder slechts met water aan