IFALEN
HielMs
Zaterdag 1 Juli 1922.
f ®®r de Mui <1 Ks 4»! I «i n «I e li e en üeenw^eïie Ülnntileiï.
Eerste Blad.
Nationale Bankvereeniging
SVte Jaargang N\ 2820.
Antirevolutionair 1|F Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
IDAI.
logos m
gen.
ADVIES
PWaarom geen Socialist?
Stemt No, 1 van lijst Vijf.
STEMT ANTI!
Reclames Mededeeiingen
RODER VERBEEK
OP OEN UITKIJK.
NIETS
5 weken
CpiBtnlng
t 44b,
DAM.
12800.
sche - Fransche
Iven,
en in de Boek-
DIJK,
elf
f fl§
I Ss
.i*
O
c
O
CD
5 o
O
p
P
a S
o
IS
Ka
'p te
ÖD
O
a k
a
3
S, x
.2
1 N
- a a
a
W. B0
EKH0VENZentft,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentién en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers
No. 1 Mr. J. A. DS WILDE,
No. 2. Da. C. VAN DüR VOORT
VAN 7JJP,
No. 3. A. COLIJN,
No. 4. J. VAN DER MOLEN,
Aftredende leden der 2e Kamer,
No. 6. Mr. G.WAN BAREN,
Burgemeester van Delft.
No. 8. J. A. J. JANSEN,
Wethouder van Dordrecht,
No. 10. C. WARNAER,
Lid van de Provinciale Staten
Dirksland.
Prent deze Ijjst goed in Uw
geheugen.
Zjj staat No. 5 op het groote
stembiljet, die moetje dus als Antire
volutionaire mau en vrouw uitzoeken.
En dan alleen op den eersten
naam dns van Mr. J, A. DE WILDE
stemmen
We zijn Antirevolutionair en geen
Socialist. Waar zit em dat in Wel,
heel eenvoudig in 't uitgangspunt van
ons leven en dus ook van zelf in de
praktijk.
't Socialisme is voor vele menschen
een geldkwestie en omdat ieder mensch
die iets bezit, afkeerig ervan is om 't
met Jan, Piet en Klaas te deelen, daar
om zijn er terecht, volgens de natuur
lijke wet van 't Zelfbehoud, duizenden,
die van 't Socialisme en zijn grijpklau-
wenpolitiek niets moeten hebben. Da
zoogenaamde Bourgeoispolitiek, of Bur -
gerstaatkunde is ook de onze, hoe de
Socialist daar ook op smale.
Als 't Socialisme door zijn klassen-
strijdleer de standen van Kapitaal en
Arbeid tegen elkaar opzet, en de ken
nelijke bedoeling heeft om 't Kapitaal
te nekken, dan moeten we ons daarte
gen met kracht en klem verzetten, We
zijn gansch niet blind voor de gevaren
van den Mamondiensten ook^ de
werkman mag wel eens nadenken, of
hij aan dien geest niet offeren gaat
als hij in onophoudelijke ontevredenheid
stakingen uitlokt en volhoudt.
We zijn gansch niet blind voor de
gevaren van 't Kapitalisme, dat in een
overweldigende kracht en macht zelfs
de hand legt op Keizers en Koningen
en Staatslieden om naar zijn pijpen te
dansen. Dat geld geeft om te wapenen
en te mobiliseeren. Dat geld geeft om
koloniën te stichten. Om binnenlanden
af en door te reizen met 't do al ze
la'er in te palmen en zoo weer een
internationale belangenoorlog te ontke
tenen. En tegen zoo'n uitwas, zoo'n
misgeboorte, zoo'n carricatuur van Ka
pitaalbezit komen we onder krachtig
protest op.
God de Heere kan 't Kapitaal niet
gegeven hebben om de Wereld met
bloed en jammer te overstroomenmaar
jel heeft Hij 't gegeven om wèl te
doen, en door 't Bezit van geld en
goed, land en fabrieken enz. de wereld
te verrijken stoffelijk en geestelijk. Ka
pitaal is een gave Gods, en hoe meer
Rijkdom er is, des te beter mits
de Rijkdom wèl gebruikt wordt, tot
welstand van de Maatschappij, tot heil
van allen.
Leven en laten leven 1 Wie dat doet
verspreidt zegen over zijn gezin en
over zijn Volk.
Tegen 't Kapitalisme vechten metal
zijn ontzettende konsekwenties van Ma
mondienst, omkooperij, druk op regee
ringen en staatslieden, geid en goede-
renspeculatiën, knevelarijen en belan-
strijdon, komt elk weldenkend burger
op, omdat hij er zelf 't treurige slacht
offer van wordt met zijn gansche Volk.
In dat opzicht zondigt 't Socialisme
absoluut niet, maar 't is plicht van alle
Standen om tegen zoo'n Kapitalistischen
Vloek der wereld en der Maatschappij
op te komen Dat is een eisch des Le
vens. Dat is de natuur des menschen,
om zich zelf te blijven gelijk geven;
en in evenwicht houden.
Strijd tegen 't Kapitalisme moet de
Christen vooral strijden; hij,die't weet
en belijdt dat Goa de armen en de
rijken doet ontmoeten en dat Hij ze
leiden gemaakt heeft. Om die ontmoe
ting" gaat 't Niet om de Wegirapping.
Niet om de verachting door 't Kapita
lisme van al 't Menschelijko in en
naast ons.
Maar al vieren we als Christenen
met blijdschap dien harden strijd tegen
de overweldigende Groot-vorsten van
't Kapitaalnimmer doen we er
aan mee om door de Nederlandsche
wetgeving nu ook eens aan de Werk
nemersklasse een overwicht te bezorgen
Is overmacht van 't Kapitaal de dood
der Maatschappij't is ook de dood,
de verwording, de inzinking, de onder
gang der Maatschappij, als de klasse
der Arbeiders, der Ambtenaren, der
ondergeschikten de baas gaat worden.
Er is geen Vrede in een Maat
schappij, als 't Kapitaal triomfeert:
maar er is ook geen Vrede, als de Arbeid
de heerschappij verwerft.
En daarom zijn we van 't Socialisme
even wars als van de Kapitaalvergoding.
„Ontmoeting"; daarvan spreekt Gods
Woord! OntmoetiDg van Arm en Rijk,
omdat ze beiden één God boven zich
hebben, die ze onderhoudt, nadat Hij
ze beiden gemaakt en hun plaats in de
Maatschappij gegeven heeft.
Rijk en arm is niet ons, maar's Hee-
ren bestel: en wij armeren hebben tot
roeping en plicht om, werkende met
onze handen en hersenen, uit de armoe
op te komen en in dagelijksch gebed
te smeeken om ons dagelijksch brood,
dat is: om „brood", om vermeerdering
van te weinig brood, in den rechten,
eerlijken, Bijbel schen weg, opdat er ook
in ons, in ons gezin in ons dorp, in
ons nationale leven een opwassen en
groeien en toenemen kan zijn in levens
geluk en stoffelijke naast geestelijke
welvaart
En dit is onzes inziens de kanker
van 't Socialisme, dat 't het Geluk van
de Arbeiders stichten wil op de puin-
hoopen van 't Kapitaal. Maar dat is
zondig. Dat gaat tegen 's Heeren ordi
nantiën in.
Wilt ge den Klassenstrijd, die er is,
temperen door betere wetgeving, 't Is
best. En in de Arbeiderij en in den
Middelstand is er zoo vaak een recht
vaardig zuchten over de oppermacht
van Geldheerschers en Kapitaalmagna
ten, die over prijzen en markten en
coöperaties en Bankvereenigingen in
dollen ijver en woeste vaart en geld-
wellust, beschikken. Er is tempering
van de Geldmacht noodig; maar 't
Geld gaan yerdeelen onder allen, is de
Maatschappij kapot slaan.
Arbeid moet beloond wordenmaar
ook 't Geldbezit gehandhaafd.
Als 't maar nuttig besteed wordt.
Als de Arbeid er maar profijt van trekt
Als 't maar niet op hoopjes blijft zitten.
Neen! arm en rijk moeten elkaar
ontmoetenen aan den werkman moet
een eervolle plaats gegeven worden aan
den disch des levens; doch door't Ka
pitaal te temperen. Niet door 't als
Werkman zelf, e -n ander af te grissen.
Niet door eigen Welstand te vergrooten
en dan te grimlachen bij een anders
kwijning en ondergang. Niet opbouwen
na vernietiging!
Wie zegt: Laat de boel maar bran
den, dan is er voor den werkman iets
moois te krijgenis ais de dwaas, die
op een lek schip bij stormweer, den
kapitein of stuurman over boord smijt,
en dan op eigen risico gaat koers zet
ten naar een onbekende haven,
't Socialisme belooft veel; belooft
geld en goed; belooft een nieuw para
dijs hier op Aarde
En beslist! Er kan nog veel ten
goede voor de arbeiders en burgers
geschieden. De Zonde is een vernielster
van veel Goeds. Maar dan moeten Ar
beid en Kapitaal samenwerken tegen die
Zonde Met elkaar? Ja zeker! Maar om
samen èn Kapitaal- en Arbeidszonden
tegen te staan. Beide groepen of klas
sen moeten elkaar attent maken op
beider dwalingen, op beider uitwassen,
op beider afdwalingen van de door God
uitgestippelde lijn der Ontmoeting en
wederzijdsche waardeering.
Maar als 't Socialisme die Zonde van
Haat wel bij de Rijken alleen ziet. en
de Arbeid voor een heilige houdt, moe-
tea wij van zoo'n stelsel niets hebben.
Dat zal trouwens sterven aan Een
zijdigheid.
Tegen 't Socialisme sta de Saamwer
king aller Groepen.
Stemt daarom de Bechtsche lijst
PLANTENBOTER
Kantoor MIDDELHARNIS.
ZITDAGEN tjjdens BEURS
Prima WASCHMACHINES
voor huishoudelijk gebruik,
voorradig bij
Hang 15 -- Rotterdam
oelen, Tafels,
en, Theekast-
Gobeltnameu-
neublementen,
"en, partij wit
'en enz, alles
e Schlekade
wk&adil
aat 73
feeds is alle scor-
concuneeresde
20327
amadres .Baart"
«sa
S '83
g N -O
:n» ,a :5"
<3 o -a
#o
- CO B
-
_r
*CD
*rM »"~4
a
I— CQ ca
O
bö pO
r s
p 3 3
s
ï- «O
P
(H
-*-»
i SJ
p
ei*
p
c3
ö3
ca -a
44
w O
s- w
j© p
1 a *3
a s -ss
g 83
44 g
o
N CS -M
<3
-| -» '*-4
zf-g
a
ea -w"
M M
08
83
Deze Courant verschlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco per poet T5 Gent b| rooraitfectdUng,
BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8 50 per jaar,
AFZONDERLIIKB NUMMERS 5 CENT.
UiTttBVStKS
SOMMBLSDIJK.
Tfslefoe» fatareomwoHsai No. 202
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cmt pa: regel.
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 2 1.- pee plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zlbes'aan,
Adveirfentiln worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR
VAN DEN KAMERK1ESKRIN&
„DORDRECHT". IN VERBAND
MEI HET CENTRAAL COMITÉ-
Als 't maar rolt.
Vrouw! Is U gereed?
Nog enkele dagen, min politieke vriendin I
Ea dan Is 't 5 Juli, de stembus I.
W5, mannen, s aan klaar, en we gaan als
trouwe Anti's vóór de ailddagklofe 5 uur ge
slagen heeft, naar 't stemlokaal om mr. de
Wilde rood te maken; niet sfn naam,
't maar rondje la 't vierkant
Geen twffel aanal wat man is gaat ter
busse, omdat stemrecht ook etemplicht is en
h| dan toch zeker de eerst aangewezene is
om zin vrouw een goed voorbeeld te geven
een voorbeeld van beljjden en getuigen door
't biljet, wat er daar in 't diepst van zin ziel
schuilt voor de Eere Gods en de welvaart
voor Staat en Kerk, School en Gezinsleven.
Maar gl, echtgenoote, dochter, gl mevrouw
of dienares; dienstbode of burgeresse; we
duwe of ongehuwde: Is U gereed? Hebt ge
er Uw huishouden al wat op Ingericht om
te kunnen gaan stemmen.
Hebt ge met Uw buren en burinnen al
afgesproken op welk uur ge gaat.
O ja 1 gl hebt Vrouwenmoed, omdat ge als
de Man een kloeke overtuiging besit, dat de
Antirev. beginselen naar den Woorde Gods
sin en te regeeren overeenkomstig dat be
ginsel de rust schenkt aan 't Vaderland, dat
't bl zooveel wereldonrust, ten zeerste noo
dig heeft.
Vaderlandsche rust en vrede begeert ge,
door geen opstandigheden gekrenkt. Orde
en vooruitgang begeert ge, In 't Gesln en de
Maatschappl, doorgeen Bolsjewieken gestoord
Zoo denkt ge. En zoo zult gl getuigen.
Maar nog eens: Zit gl op 5 Juli gereed?
Ga niet op reis op dien Woensdag. En hebt
ge visite 1 Toch naar de Stembus gaan 1 5
Juli is een mllpaal in Uw politiek leven. Houd
dien dag in de gaten.
40 cent per regel.
JURQENS'
VOEDZAAM
HEERLUK
VQORÜEELIG
lê
WOB* SOMMELSDIJK - ÏABBERS
Doling, DIBKSLAND -- 7. I. DOEL
Donderdag, OUDDORP -- FLOHïi
Vrijdag, OÜDE TONDE GELUK
pjf
Nadruk verboder.
'k Las onlangs 'n boek met Indische ver
tellingen, korte verhalen van 't eiland Java.
De schrlfster had er 'n vrl goed huls.
Wie weieens wat over Indië gelegen heeft,
kan zich wel zoo ongeveer zulk een ruim en
groot één-verdleplngs huls voorstellen), met
erf en tuin en blgebouwen, en hQ weet, dat
de Europeesche bewoners minstens zoo'n 4
5 mannelijke en vrouwelijke bedienden
noodig hebben, om de .huishouding", met
al wat er b| te pas komt, behoorlijk te la
ten loopen,
Gelukkig z|n die bedienden niet zoo duur
als een dienstbode in Holland.
Soms wonen ze in een kampong.
Komen dan overdag hun arbeid verrichten.
Soms ook wenen z! op het erf van hun
meester en 't gebeurt ook wel, dat ze onder
elkaar gatrouwd sfn, zoodat se vrij woniag
hebben en het mes, dat wil zeggen de ver
dienste, aan twee kanten snfldt.
Soms is 't ook róg anders.
Zooals in de eerste vertelling, die 'k bedoel,
.Z|" was 'n mooie, jonge, Javasasche
vrouw; alleen een beetje lichfgeloovig en
dom.
Maar se was goed voor haar werk.
Haar meesteres was best over haar tevre
den en had haar dsn ook 'a vertrek In de
bijgebouwen afgestaan, waar ze met haar
man wonen kon.
Die man was ook 'n Javaan,
Niet in dieast van den heer des huizes.
HQ had waf geleerd van 't geen de blanken
zooal kenner,, er wórdt tegenwoordig heel
wat voor 't onderwijs op Java gedaanh|
w-een der vEugsten en schrandersten van
zQn ras en zoo had hl een betrekking .o,?
kantoor" gekregen, waardoor hl sich natuur
lik verre boven de gewone Javanen uit de
kampong verheven waande.
'a Jaar of vif waren ze gelukkig getrouwd.
Toen werd hun eenig zoontje ziek.
„Jouw schuld I" zei in opperste verbittering
den Javaan tot zin vrouw. „Jouw domme
schuld I en 'k heb je nog zóó gewaarschuwd I
Nu, gehrel ongelijk bad hij niet.
Er was cholera in die plaats, wat naar
men weet, in de Oost een inheemsche ziekte
Is, die nu hier dan daar weer uitbreekt en
niet weinig in de baud wordt gewerkt, door
dat de allereerste begrippen der gezondheids
leer bl de Javanen In de kampong ontbreken.
Ja, sie ker nog I
Z% willlen er niet van hooren I
ZÏ gelooven niet aan al die voorzorgs- en
gezondhddsnusatregelen der Europeanen
Allah heeft nu eenmaal het uur van Ieders
dood bepaald en niemand sterft een minuut
vóór of cd dien vasigestelden tijd, wat
zal men zich dan druk of bezorgd maken
De zuiverste „noodlots"-lcer I
En zoo sterven ze dan bl een epidemie
vaak weg als ratten en muizen en alleen door
de meest drastische maatregelen Is dan soms
ons gouvernement In staat hef kwaad te stuiten
Maar dére Javaan was, juist door zin op
leiding min of meer Europeesch gaan denken
en voelen en daarom had hl tot zfn vrouwtje
gezegd: „Denk er om, als Ik uit befl, dan
mag je den jongen niets laten eten of drinken,
of „mevrouw" 'k zet 't nu maar op z"h
Holiaudsch die er verstand van heeft, moet
het goedgekeurd hebben".
De jonge vrouw beloofde„Zeker I"
Maar toen waren er op zekeren dag fami
lieleden uit de kampong gekomen en hadden
onder meer een heeleboel lekkers voor den
kleinen jongen meegebracht, waar deze gretig
naar greep
Eerst hield moeder hem tegen.
Maar de familie lachte haar uit.
Wat! moe^t ze zich storen aan de gekke
ideeën van die blanda's, omdat baar man
daar nu eenmaal gewicht aan hechtte 1 Gek
heid wie had fa vaders of grootvaders
tijd ooit van zoo iets gehoord I Hcevelen
bleven van de ziekte bevrijd zonder al die
poespas der blanda's
Eindelik besweek de jonge vrouw,
't Ventje at; 's avonds wast het siek.
Huichelen kon moeder nieten vader ziedde
van toom, toen bQ vernam hoe zfn bevd fa
den wind geslagen was.
De vreeseiqkste bedreigingen uitte hQ.
En als 't klad stierf, se moest er maar
op rekenennooit zou hij tot haar weder-
keeren; hl zou onmladellk naar den hadji
gaan om zin huwelijk te laten ontbinden.
De arme moeder wss de wanhoop nabij.
Man en kind verliezen op ééa dag!
Zq klaagde haar nood aan h-ac meesteres
die ernstig met den jongen Javaan sprak,
maar die bleef koppig zwQgen; hl was fa
zin recht; zin vrouw had zfn vertrouwen
misbruikt en de Mohammedaansche wet Het
Immers toe, dat bl van haar scheidde
Gelukkig werd het geen cholera.
Hef knaapje had sich eenvoudig den buik
van streek gegeten aan al dat lekkers en toen
hl es goed „opruiming" gehouden had, had
hl spoedig zin gezondheid terug.
M'n tweede vertelling stip Ik slechts aan.
'k Zeg er alléén van, dat het daar man en
vrouw beiden waren, die na tien jaar van
gelukkig saamleven om een twist over wat
kleederen op etaanden voet naar den hadji
wilden, om zich te laten scheiden.
Wat de verstandige meesteres vetQdelde.
Die wiet ze te bewegen, om nog 24 uur
bl elkaar te bllvess woo en, en waarlik
fa dien tusschentld fcèrvonden se elkaar en
deelden hun meesteres mede, dat ze toch
maar weer hun huweilksleven, dat al die
jaren zoo gelukkig was geweest, zouden
voortzetten.
Totsoover m'n Indische vertellingen.
Uit de Mobammedaanache wereld.
Ze illustreeren het feit, dat overigens be-
Jtörn