IFALEN HielMs Zaterdag 1 Juli 1922. f ®®r de Mui <1 Ks 4»! I «i n «I e li e en üeenw^eïie Ülnntileiï. Eerste Blad. Nationale Bankvereeniging SVte Jaargang N\ 2820. Antirevolutionair 1|F Orgaan IN HOC SIGNO VINCES IDAI. logos m gen. ADVIES PWaarom geen Socialist? Stemt No, 1 van lijst Vijf. STEMT ANTI! Reclames Mededeeiingen RODER VERBEEK OP OEN UITKIJK. NIETS 5 weken CpiBtnlng t 44b, DAM. 12800. sche - Fransche Iven, en in de Boek- DIJK, elf f fl§ I Ss .i* O c O CD 5 o O p P a S o IS Ka 'p te ÖD O a k a 3 S, x .2 1 N - a a a W. B0 EKH0VENZentft, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentién en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers No. 1 Mr. J. A. DS WILDE, No. 2. Da. C. VAN DüR VOORT VAN 7JJP, No. 3. A. COLIJN, No. 4. J. VAN DER MOLEN, Aftredende leden der 2e Kamer, No. 6. Mr. G.WAN BAREN, Burgemeester van Delft. No. 8. J. A. J. JANSEN, Wethouder van Dordrecht, No. 10. C. WARNAER, Lid van de Provinciale Staten Dirksland. Prent deze Ijjst goed in Uw geheugen. Zjj staat No. 5 op het groote stembiljet, die moetje dus als Antire volutionaire mau en vrouw uitzoeken. En dan alleen op den eersten naam dns van Mr. J, A. DE WILDE stemmen We zijn Antirevolutionair en geen Socialist. Waar zit em dat in Wel, heel eenvoudig in 't uitgangspunt van ons leven en dus ook van zelf in de praktijk. 't Socialisme is voor vele menschen een geldkwestie en omdat ieder mensch die iets bezit, afkeerig ervan is om 't met Jan, Piet en Klaas te deelen, daar om zijn er terecht, volgens de natuur lijke wet van 't Zelfbehoud, duizenden, die van 't Socialisme en zijn grijpklau- wenpolitiek niets moeten hebben. Da zoogenaamde Bourgeoispolitiek, of Bur - gerstaatkunde is ook de onze, hoe de Socialist daar ook op smale. Als 't Socialisme door zijn klassen- strijdleer de standen van Kapitaal en Arbeid tegen elkaar opzet, en de ken nelijke bedoeling heeft om 't Kapitaal te nekken, dan moeten we ons daarte gen met kracht en klem verzetten, We zijn gansch niet blind voor de gevaren van den Mamondiensten ook^ de werkman mag wel eens nadenken, of hij aan dien geest niet offeren gaat als hij in onophoudelijke ontevredenheid stakingen uitlokt en volhoudt. We zijn gansch niet blind voor de gevaren van 't Kapitalisme, dat in een overweldigende kracht en macht zelfs de hand legt op Keizers en Koningen en Staatslieden om naar zijn pijpen te dansen. Dat geld geeft om te wapenen en te mobiliseeren. Dat geld geeft om koloniën te stichten. Om binnenlanden af en door te reizen met 't do al ze la'er in te palmen en zoo weer een internationale belangenoorlog te ontke tenen. En tegen zoo'n uitwas, zoo'n misgeboorte, zoo'n carricatuur van Ka pitaalbezit komen we onder krachtig protest op. God de Heere kan 't Kapitaal niet gegeven hebben om de Wereld met bloed en jammer te overstroomenmaar jel heeft Hij 't gegeven om wèl te doen, en door 't Bezit van geld en goed, land en fabrieken enz. de wereld te verrijken stoffelijk en geestelijk. Ka pitaal is een gave Gods, en hoe meer Rijkdom er is, des te beter mits de Rijkdom wèl gebruikt wordt, tot welstand van de Maatschappij, tot heil van allen. Leven en laten leven 1 Wie dat doet verspreidt zegen over zijn gezin en over zijn Volk. Tegen 't Kapitalisme vechten metal zijn ontzettende konsekwenties van Ma mondienst, omkooperij, druk op regee ringen en staatslieden, geid en goede- renspeculatiën, knevelarijen en belan- strijdon, komt elk weldenkend burger op, omdat hij er zelf 't treurige slacht offer van wordt met zijn gansche Volk. In dat opzicht zondigt 't Socialisme absoluut niet, maar 't is plicht van alle Standen om tegen zoo'n Kapitalistischen Vloek der wereld en der Maatschappij op te komen Dat is een eisch des Le vens. Dat is de natuur des menschen, om zich zelf te blijven gelijk geven; en in evenwicht houden. Strijd tegen 't Kapitalisme moet de Christen vooral strijden; hij,die't weet en belijdt dat Goa de armen en de rijken doet ontmoeten en dat Hij ze leiden gemaakt heeft. Om die ontmoe ting" gaat 't Niet om de Wegirapping. Niet om de verachting door 't Kapita lisme van al 't Menschelijko in en naast ons. Maar al vieren we als Christenen met blijdschap dien harden strijd tegen de overweldigende Groot-vorsten van 't Kapitaalnimmer doen we er aan mee om door de Nederlandsche wetgeving nu ook eens aan de Werk nemersklasse een overwicht te bezorgen Is overmacht van 't Kapitaal de dood der Maatschappij't is ook de dood, de verwording, de inzinking, de onder gang der Maatschappij, als de klasse der Arbeiders, der Ambtenaren, der ondergeschikten de baas gaat worden. Er is geen Vrede in een Maat schappij, als 't Kapitaal triomfeert: maar er is ook geen Vrede, als de Arbeid de heerschappij verwerft. En daarom zijn we van 't Socialisme even wars als van de Kapitaalvergoding. „Ontmoeting"; daarvan spreekt Gods Woord! OntmoetiDg van Arm en Rijk, omdat ze beiden één God boven zich hebben, die ze onderhoudt, nadat Hij ze beiden gemaakt en hun plaats in de Maatschappij gegeven heeft. Rijk en arm is niet ons, maar's Hee- ren bestel: en wij armeren hebben tot roeping en plicht om, werkende met onze handen en hersenen, uit de armoe op te komen en in dagelijksch gebed te smeeken om ons dagelijksch brood, dat is: om „brood", om vermeerdering van te weinig brood, in den rechten, eerlijken, Bijbel schen weg, opdat er ook in ons, in ons gezin in ons dorp, in ons nationale leven een opwassen en groeien en toenemen kan zijn in levens geluk en stoffelijke naast geestelijke welvaart En dit is onzes inziens de kanker van 't Socialisme, dat 't het Geluk van de Arbeiders stichten wil op de puin- hoopen van 't Kapitaal. Maar dat is zondig. Dat gaat tegen 's Heeren ordi nantiën in. Wilt ge den Klassenstrijd, die er is, temperen door betere wetgeving, 't Is best. En in de Arbeiderij en in den Middelstand is er zoo vaak een recht vaardig zuchten over de oppermacht van Geldheerschers en Kapitaalmagna ten, die over prijzen en markten en coöperaties en Bankvereenigingen in dollen ijver en woeste vaart en geld- wellust, beschikken. Er is tempering van de Geldmacht noodig; maar 't Geld gaan yerdeelen onder allen, is de Maatschappij kapot slaan. Arbeid moet beloond wordenmaar ook 't Geldbezit gehandhaafd. Als 't maar nuttig besteed wordt. Als de Arbeid er maar profijt van trekt Als 't maar niet op hoopjes blijft zitten. Neen! arm en rijk moeten elkaar ontmoetenen aan den werkman moet een eervolle plaats gegeven worden aan den disch des levens; doch door't Ka pitaal te temperen. Niet door 't als Werkman zelf, e -n ander af te grissen. Niet door eigen Welstand te vergrooten en dan te grimlachen bij een anders kwijning en ondergang. Niet opbouwen na vernietiging! Wie zegt: Laat de boel maar bran den, dan is er voor den werkman iets moois te krijgenis ais de dwaas, die op een lek schip bij stormweer, den kapitein of stuurman over boord smijt, en dan op eigen risico gaat koers zet ten naar een onbekende haven, 't Socialisme belooft veel; belooft geld en goed; belooft een nieuw para dijs hier op Aarde En beslist! Er kan nog veel ten goede voor de arbeiders en burgers geschieden. De Zonde is een vernielster van veel Goeds. Maar dan moeten Ar beid en Kapitaal samenwerken tegen die Zonde Met elkaar? Ja zeker! Maar om samen èn Kapitaal- en Arbeidszonden tegen te staan. Beide groepen of klas sen moeten elkaar attent maken op beider dwalingen, op beider uitwassen, op beider afdwalingen van de door God uitgestippelde lijn der Ontmoeting en wederzijdsche waardeering. Maar als 't Socialisme die Zonde van Haat wel bij de Rijken alleen ziet. en de Arbeid voor een heilige houdt, moe- tea wij van zoo'n stelsel niets hebben. Dat zal trouwens sterven aan Een zijdigheid. Tegen 't Socialisme sta de Saamwer king aller Groepen. Stemt daarom de Bechtsche lijst PLANTENBOTER Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tjjdens BEURS Prima WASCHMACHINES voor huishoudelijk gebruik, voorradig bij Hang 15 -- Rotterdam oelen, Tafels, en, Theekast- Gobeltnameu- neublementen, "en, partij wit 'en enz, alles e Schlekade wk&adil aat 73 feeds is alle scor- concuneeresde 20327 amadres .Baart" «sa S '83 g N -O :n» ,a :5" <3 o -a #o - CO B - _r *CD *rM »"~4 a I— CQ ca O bö pO r s p 3 3 s ï- «O P (H -*-» i SJ p ei* p c3 ö3 ca -a 44 w O s- w j© p 1 a *3 a s -ss g 83 44 g o N CS -M <3 -| -» '*-4 zf-g a ea -w" M M 08 83 Deze Courant verschlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco per poet T5 Gent b| rooraitfectdUng, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8 50 per jaar, AFZONDERLIIKB NUMMERS 5 CENT. UiTttBVStKS SOMMBLSDIJK. Tfslefoe» fatareomwoHsai No. 202 ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cmt pa: regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 2 1.- pee plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zlbes'aan, Adveirfentiln worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR VAN DEN KAMERK1ESKRIN& „DORDRECHT". IN VERBAND MEI HET CENTRAAL COMITÉ- Als 't maar rolt. Vrouw! Is U gereed? Nog enkele dagen, min politieke vriendin I Ea dan Is 't 5 Juli, de stembus I. W5, mannen, s aan klaar, en we gaan als trouwe Anti's vóór de ailddagklofe 5 uur ge slagen heeft, naar 't stemlokaal om mr. de Wilde rood te maken; niet sfn naam, 't maar rondje la 't vierkant Geen twffel aanal wat man is gaat ter busse, omdat stemrecht ook etemplicht is en h| dan toch zeker de eerst aangewezene is om zin vrouw een goed voorbeeld te geven een voorbeeld van beljjden en getuigen door 't biljet, wat er daar in 't diepst van zin ziel schuilt voor de Eere Gods en de welvaart voor Staat en Kerk, School en Gezinsleven. Maar gl, echtgenoote, dochter, gl mevrouw of dienares; dienstbode of burgeresse; we duwe of ongehuwde: Is U gereed? Hebt ge er Uw huishouden al wat op Ingericht om te kunnen gaan stemmen. Hebt ge met Uw buren en burinnen al afgesproken op welk uur ge gaat. O ja 1 gl hebt Vrouwenmoed, omdat ge als de Man een kloeke overtuiging besit, dat de Antirev. beginselen naar den Woorde Gods sin en te regeeren overeenkomstig dat be ginsel de rust schenkt aan 't Vaderland, dat 't bl zooveel wereldonrust, ten zeerste noo dig heeft. Vaderlandsche rust en vrede begeert ge, door geen opstandigheden gekrenkt. Orde en vooruitgang begeert ge, In 't Gesln en de Maatschappl, doorgeen Bolsjewieken gestoord Zoo denkt ge. En zoo zult gl getuigen. Maar nog eens: Zit gl op 5 Juli gereed? Ga niet op reis op dien Woensdag. En hebt ge visite 1 Toch naar de Stembus gaan 1 5 Juli is een mllpaal in Uw politiek leven. Houd dien dag in de gaten. 40 cent per regel. JURQENS' VOEDZAAM HEERLUK VQORÜEELIG lê WOB* SOMMELSDIJK - ÏABBERS Doling, DIBKSLAND -- 7. I. DOEL Donderdag, OUDDORP -- FLOHïi Vrijdag, OÜDE TONDE GELUK pjf Nadruk verboder. 'k Las onlangs 'n boek met Indische ver tellingen, korte verhalen van 't eiland Java. De schrlfster had er 'n vrl goed huls. Wie weieens wat over Indië gelegen heeft, kan zich wel zoo ongeveer zulk een ruim en groot één-verdleplngs huls voorstellen), met erf en tuin en blgebouwen, en hQ weet, dat de Europeesche bewoners minstens zoo'n 4 5 mannelijke en vrouwelijke bedienden noodig hebben, om de .huishouding", met al wat er b| te pas komt, behoorlijk te la ten loopen, Gelukkig z|n die bedienden niet zoo duur als een dienstbode in Holland. Soms wonen ze in een kampong. Komen dan overdag hun arbeid verrichten. Soms ook wenen z! op het erf van hun meester en 't gebeurt ook wel, dat ze onder elkaar gatrouwd sfn, zoodat se vrij woniag hebben en het mes, dat wil zeggen de ver dienste, aan twee kanten snfldt. Soms is 't ook róg anders. Zooals in de eerste vertelling, die 'k bedoel, .Z|" was 'n mooie, jonge, Javasasche vrouw; alleen een beetje lichfgeloovig en dom. Maar se was goed voor haar werk. Haar meesteres was best over haar tevre den en had haar dsn ook 'a vertrek In de bijgebouwen afgestaan, waar ze met haar man wonen kon. Die man was ook 'n Javaan, Niet in dieast van den heer des huizes. HQ had waf geleerd van 't geen de blanken zooal kenner,, er wórdt tegenwoordig heel wat voor 't onderwijs op Java gedaanh| w-een der vEugsten en schrandersten van zQn ras en zoo had hl een betrekking .o,? kantoor" gekregen, waardoor hl sich natuur lik verre boven de gewone Javanen uit de kampong verheven waande. 'a Jaar of vif waren ze gelukkig getrouwd. Toen werd hun eenig zoontje ziek. „Jouw schuld I" zei in opperste verbittering den Javaan tot zin vrouw. „Jouw domme schuld I en 'k heb je nog zóó gewaarschuwd I Nu, gehrel ongelijk bad hij niet. Er was cholera in die plaats, wat naar men weet, in de Oost een inheemsche ziekte Is, die nu hier dan daar weer uitbreekt en niet weinig in de baud wordt gewerkt, door dat de allereerste begrippen der gezondheids leer bl de Javanen In de kampong ontbreken. Ja, sie ker nog I Z% willlen er niet van hooren I ZÏ gelooven niet aan al die voorzorgs- en gezondhddsnusatregelen der Europeanen Allah heeft nu eenmaal het uur van Ieders dood bepaald en niemand sterft een minuut vóór of cd dien vasigestelden tijd, wat zal men zich dan druk of bezorgd maken De zuiverste „noodlots"-lcer I En zoo sterven ze dan bl een epidemie vaak weg als ratten en muizen en alleen door de meest drastische maatregelen Is dan soms ons gouvernement In staat hef kwaad te stuiten Maar dére Javaan was, juist door zin op leiding min of meer Europeesch gaan denken en voelen en daarom had hl tot zfn vrouwtje gezegd: „Denk er om, als Ik uit befl, dan mag je den jongen niets laten eten of drinken, of „mevrouw" 'k zet 't nu maar op z"h Holiaudsch die er verstand van heeft, moet het goedgekeurd hebben". De jonge vrouw beloofde„Zeker I" Maar toen waren er op zekeren dag fami lieleden uit de kampong gekomen en hadden onder meer een heeleboel lekkers voor den kleinen jongen meegebracht, waar deze gretig naar greep Eerst hield moeder hem tegen. Maar de familie lachte haar uit. Wat! moe^t ze zich storen aan de gekke ideeën van die blanda's, omdat baar man daar nu eenmaal gewicht aan hechtte 1 Gek heid wie had fa vaders of grootvaders tijd ooit van zoo iets gehoord I Hcevelen bleven van de ziekte bevrijd zonder al die poespas der blanda's Eindelik besweek de jonge vrouw, 't Ventje at; 's avonds wast het siek. Huichelen kon moeder nieten vader ziedde van toom, toen bQ vernam hoe zfn bevd fa den wind geslagen was. De vreeseiqkste bedreigingen uitte hQ. En als 't klad stierf, se moest er maar op rekenennooit zou hij tot haar weder- keeren; hl zou onmladellk naar den hadji gaan om zin huwelijk te laten ontbinden. De arme moeder wss de wanhoop nabij. Man en kind verliezen op ééa dag! Zq klaagde haar nood aan h-ac meesteres die ernstig met den jongen Javaan sprak, maar die bleef koppig zwQgen; hl was fa zin recht; zin vrouw had zfn vertrouwen misbruikt en de Mohammedaansche wet Het Immers toe, dat bl van haar scheidde Gelukkig werd het geen cholera. Hef knaapje had sich eenvoudig den buik van streek gegeten aan al dat lekkers en toen hl es goed „opruiming" gehouden had, had hl spoedig zin gezondheid terug. M'n tweede vertelling stip Ik slechts aan. 'k Zeg er alléén van, dat het daar man en vrouw beiden waren, die na tien jaar van gelukkig saamleven om een twist over wat kleederen op etaanden voet naar den hadji wilden, om zich te laten scheiden. Wat de verstandige meesteres vetQdelde. Die wiet ze te bewegen, om nog 24 uur bl elkaar te bllvess woo en, en waarlik fa dien tusschentld fcèrvonden se elkaar en deelden hun meesteres mede, dat ze toch maar weer hun huweilksleven, dat al die jaren zoo gelukkig was geweest, zouden voortzetten. Totsoover m'n Indische vertellingen. Uit de Mobammedaanache wereld. Ze illustreeren het feit, dat overigens be- Jtörn

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1