Zaterdag 17 Juni 1922, 87,t# Jaargang N*. 2816 Eerst© Blad. Nationale Bankvereeniging Antirevolutionair 7Jr Orgaan. IN HOC SIGNO VINCES VEN Jr i DIJ SC 'handt! t 73 )AM; VOORBEREIDING. OP 0EÜ UITKIJK RÖDER VERBEEK I PRIJZEN IDDELHiSIIS. KING!! koopt. 44b, DAM. v«®r de Zuïdliollaiidsclie en SEeemrsclie Eilanden® W. B0IKH0YIH 2®a®a, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe t© zenden de Uitgevers. a PH C8 p—i a O O a a 1 Mr. J. A. WILDE isdaniis Mededeaïing®?! Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS Woeisdag SÜMMELSDIJK. -* TABBERS Donderdag, DIRKSLAP -- v. i. DOEL Donderdag, OüDDORP -- FLOHIL Frijdag, OUDE ÏONGÏÏ -- GELUK Prima WASCHMACHLNES voor huishoudelijk gebruik, voorradig bij Hang 16 -- Rotterdam If 9 pel- en Pares- Benen, Frsm- leestere, Rosea vak bekoort, ia voor aanleg giica, 19957 trouwen, in Stoelen, ichllderfjen, ete Huiska- ubiementcu itjec Woifcu Moquette- roor Vj der Schiekade 800. 1# ajmgjHMMM Deze Courant veroch$nt eiken WOENSDAG m ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden taace pst poet 75 Ceat vsofaiftbatallBg. BUITENLAND big vooruitbetaling 1 8.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s 39MMBLSDIJK. Telefoon latereommnnaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN t 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de pteafensinris die zf beslaan. AdveriantlBa worden Ingewasht tot DINSDAG- sn VRIJDAGMORGEN 10 UUR, Verkiezingen worden voorbereid We ken en weken te voren gaan partijlei ders en kamerleden er op uit om de beginselen, waaruit zs leven, te ont vouwen en om de programs punt voor punt uiteen te zetten. Om enkele be zwaren tegen een Kabinet of tegen de Volksvertegenwoordigers recht te zetten. Om op een nieuwe toekomst te wijzen nieuwe eischen en niet minder i .2 - CS CA a JD l» 44 cS cö CO c5 CG a n ft .SP ^3 b£ a n CJ w a d> ÖD 1 O r~ SH flS T3 o3 0 43 c8 O O fcQ S3 O N H T3 J3 O 43 u* S3 'Cd fl a 88 a g 43 •s s O p .5» -S :s» -eg gevaren. In één woord: zonder voorbereiding mislukt elke verkiezing. Wat dit betreft, is er een groot ver schil tusschen Voorbereiding in de po litieke beweging en een voorbereiding'' in de Kerk, die aan den Heiligen Discn voorafgaat. Hier is weer een voorbeeld, hoever Staat en Kerk van elkaar afstaandat ze haast niet te vergelijken zijnea dat men die twee zorgvuldig uit elkaar moet houden, zal men niet of op Staat kundig of op Kerkelijk gebied tot dwa lingen en verwarringen komen. In een ander artikel hebben we al eens uiteengezet, waarom Kerk en Staat twee onderscheiden terreinen zijn, met een anderen oorsprong, met een ander doel, met andere middelen, met andere wetten. Alles gansch anders! En de Voorbereidingsmaatregelen wijzen daar ook op. Maar er is ook overeenkomst. Is er in de Herv. of Geref. Kerk, voorbereiding voor 't Heilig Avondmaal, dan wordt er een predikatie gehouden, waarin de Kerkleden worden aange maand zich te onderzoeken of ze ook behooren tot de in het Avondmaals- iormulier genoemde ongenöode gasten, wier persoonlijk of huiselijk cf maat schappelijk of kerkelijk leven aan pu blieke kritiek bloot staat, Dronkaards, kaartspelers, kijvers, echtbrekers, woekeraars, roovers enz, een heele groep van personen, met name ge noemd, wordt uitgesloten. Daarbij wordt in 't Formulier ook gewezen op den Band der Eenheid in en om Christuswil, waar gesproken wordt van lidmaten, die door denzelfden Geest in waarachtige broederlijke lief de verbonden zijn als gevolg van 't waarachtig za ligmakend geloof, met één Lichaam, met één Geest, en znlks (zoo staat er) niet alleen met woorden, „maar die dat metterdaad tegen malkanderen bewijzen" Zoo wordt 't in onze Protestantsche Kerken voorgelezen, als 't Heilig Avond maal er is; maar bij de Kerkelijke voorbereiding, een week te voren, wordt daar reeds op gewezen, en dan ieder vermaand om van de Tafel af te blij ven, die met een anderen Get st bezield is, warit die eet en drinkt zich een oordeel, en haalt den vloek over de Kerk en zich zelf en de zijnen. En dan wijst de predikant op zich zelfen hij wijst op den kerkeraad en hij wijst op de kerkleden, hoe ze hun taak en plicht vervullen of ver waarloozen. Ieder krijgt natuurlijk zijn beurt, En zoo gaat ieder, vermaand, onder bewustzijn dat er wat heiligste komen staat, naar huis en komt dan de volgende week al of niet ten Heilige Dische in waarachtig zaligma kend geloof, vol lief de en broederschap zonder twee geesten, maar met, één Geest, die bewijzen moet, dat predikant, kerkeraad en kerkleden, Jongelingsver - eeniging, Jongedochtersvereeniging en Sehoolvereeniging, en soortgelijke orga nisaties één Lichaam zijn in eik geval één Geest bezittendat 't in die Kerk organisatie tuischen alle broeders en zusters heel goed zit, en dat de Wereld daarbuiten zulks ook weet en ziet, want anders wordt zoo'n Voorbereiding nog uitgelachen en zoo'n Avondmaal nog bespot. Zoo gaat 't in de Herv. Kerk en in de Geref. Kerk al eeuwen in allerlei taal en spraak en vorm. Maar zoo is 't in de Staatkunde niet. 't Kan zoo ook zoo niet. Of een burger, een kiezer rondom in de ruzie zit, hij mag stem men dien hij wil en stemt naar zijn politieke hart, naar zijn politiek program. Zijn stemming is even geheim, als 't H. Avondmaal een voor allen zichtbare zaak is. Hij gaat naar de Stembus, al zit hij midden in een proces en al is hij omringd door advocator ij. Of hij drinkt en klinkt, nachtbraakt, of den Zondag, of Christelijke gedach tenissen verfonfraaitof hij liegt en bedriegt, lastert en scheldt met vrome en onvrome praatjes: hij stemt en moet stemmen, anders loopt hij boeten op Zijn eenig richtsnoer is 't politiek program; de eischen der Maatschappij, zooals zijn program die ontvouwt, 'tls een vertrouwen in de toekomst, dat 't op zoo'n program in den Lande goed kan gaan voor Overheid en Volk. En de liberaal ziet vóór zich een andere toekomst dan de R. Katholiek en deze weer een andere dan de Antirevolu tionair, En zooals zij de toekomst zien, zoo st-mmen ze. 't Is alles wereldsch werk met een wereldsche toekomst met wereldsche middelen, stemkaart en stembus en potlood al is 't waar om met de Oudjes te spreken, dat er achter die waarheid nog een waarheid ligt; en dat al dat wereldsche werk een dieperen ondergrond heeft, dien duizenden kiezers en kiezeressen zich zeer goed bewust zijn En of ge dien ondergrond nu Kerk, of Belijdenis; of religie of Cultuur noemt, 't alles on dergrond, waarop uw stemming steunt. Daarom is er ook in verkiezingsdagen voorbereiding noodig. En 't program moet ontvouwd, èn de politieke onder grond moet blootgelegd. Daarom is er geld noodig; duizenden en duizenden. Daarom zijn er sprekers noc dig. Daai om is de heele f^ers in rep en roer. Worden muren en schattingen beplakt en be smeerd. En er is lokkende reclame in papier en foto Wat een reuzenverschil met die stille voorbereiding in de Kerken. Voorbereiding in de Kerkdaar maaktv men geen reclame voor zich zelf, maar 't is onderzoek van eigen zonde; "t is 't dieplood werpen in de ruimte der sombere ziel: 't is schuldigverklaring aan de geheele Wet't is zijn ellende meer dan ooit proeven, om daaruit te roepen in 't Geloof om vaster vertrou wen op, meer rusten in God, meer zien naar Golgotha's verlossing; meer kin- deriijke overgave aan den Heiland der Schriften. Voorbereiding in den Staat: studie van beginselen van Staatsrecht, belas tingen,-revolutie, socialisme, landbouw, Staatsmacht, crisis, ingfijpen of niet van de Overheid in 't gezin, in uw huwelijk;, vrouwenstemrecht,dat zijn de woorden, die ge slag op slag leest. Maar van Zonderouw, van schuldbesef, van Middelaarsliefde, och't wordt in de politiek zoo weinig gehoord dan als ondertoon, als ondergrond, als besef van iets diepers, dat aan alle Leven eigen is, Staatkundig en Kerkelijk leven vinden, zeer gewis, hun uitganspunt in onzen Goddoelen, zeer gewis, op een Eeuwige Toekomst, 't Eere zij God geldt beide. Maar de Staat is toch der Aarde, in haar stoffelijk leven; doch de Kerk is der Aarde in hare geestelijke goederen en schatten van Godzaligheid en Hei ligmaking. De Staat heeft een scepter. De Kerk een kruis. De Staat waakt over uw goederen. De Kerk over uwe ziel. De Staat heeft menschen. De Kerk zonen en dochteren des genadeverbonds. En zij zie genAi ziet! hoe goed en lieflijk is 't als Voorbereiding in den Staat: 't is telkens 't verstand oproepen om te getuigen van 't beste voor aller welzijn. Voorbereiding in de Kerk: 't is maar een 6 tal dagen van Geloofsonderzoek, waarna de Dissche wordt toebereid. - Godsdienst en staat zijn niet te scheiden, maar Kerk en Politiek zijn twee. Beider „Voorbereidingen" wijzen op een ondempbare klove, waar de eene U wijst op particulierede andere op algemeene genade. V 50 lijsten. Zou een nenftch niet van zfjn eigen Natie gaan walgen Hebt ge ooit kunnen denkeu, dat er in Nederland toch aooveel baantjes jagers zitten, wlen 't nergens om te doen is dan om de f5000 voor't Kamerlidmaatschap. Om op der naamkaartje te kunnen zetten: Lid der 2e kamer der St. Generaal* en er mee te geuren. Leg de programs maar voor U, van die 50 igsten, en ge ziet onmiddellijk, dat ze wat die snertpartlen aangaat, maar een of 2 kleine wfziglngen bevatten van de hoofdge dachten der gcoote partgen. En om zoo'n prutsveraudering laten ze zich candldaat stellen. Sjonge, sjongedan komt der naam in de kranten en op een stembiljet. Gekozen wor den, er is geen kansl Maar ze staan dan toch maar op 't Stembiljet. Je ziet der naam toch t Ha, ha t die onbenullige ijdeltuitje kan em toch kiezen. Heerlgke oude, goede tijd. Er waren Libe ralen, Anti's en Roomschen Later Liberalen, Socialisten, Anti's, Chr. Historlschen en Roomschen. 't Was al aardig voldoende5 lijsten kunnen 5 beginselen vertegenwoordi gen maar 51 igsten is gekkenwerk Es daarom ook zal elk kiezer w|s doen, om van 49 igsten geen notitie te nemen. Matsch er mee. Er moest geea stem cp uit gebracht worden, dan zouden die Kameroeun- hazen en ijdeltuiten 't wel afleer en om zich naar voren te schuiven. De kiezer en kieseres houde 5 igsten in't oog; dat zgn de hoofdpartijendie gaan aanstonds regeeren, daarvan komen de Mi nisters aan de Groene Tafel Maar als Anti's zoeken we de Antirev. lgst en wc maken 't stipje zwart vóór den naam van onzen flinken candidaat die 't Algemeen belang wil dienen Rechts houden, mannen en vrcuwen OP No 1 DER AKTIBEY. LIJST Nadruk verboden. mMevrouw" en dienstbodeIII. (Slot,) Zondagmorgen, de eerste Zondag in Meil Het is nti Lente, na langen, bangen winter tijd, die nooit scheen te eindigen, al leng den de avonden, al was de zon's morgens allang alle stadsmenschen te vlug af het ia nu Lente: de knoppen botten, de vroege bladeren hebben zich al ontplooid, de eerste bloemen bloesemen en geuren, de vruchtboomen staan in den bruiloftstool of ■laan de laatste hand aan hun toilet. 't Was heden vroeg dag In den huize Verschuur. Gisteravond klokke tien was er ai „ge lezen" en „gedankt" en zond mevrouw allen naar boven. „J| ook, Tooije moet morgen vroeg op, ik zal die paar kopjes nog wel even om- wasschen en, denk er omals juffrouw Fransien nog een half uurtje praten wil, -- je hebt strenge orde», om direct naar bed te gaan I" De glimlach, waarmee 't gezegd wordt, maakt, dathet „streng" met een korreltje zout gegeten wordt, maar z a k e 11 k, dat weet Toog nu allang en dat vindt ze hier in huis alt|d zoo aangenaam, duldt de „order" gernerld tegsuspaak. „Goed, mevrouw!" antwoordt Toos en gaat heen Ze is nu drie jaar h| mevrouw Verschuur Eu In die drie jaren heeft ze hier haar „thuis" gevonden, zooals ze dat haar ganiche leven nog niet heeft gehad. Haar vader li in dien tijd gestorven. Spottende met den godsdienst en twisten de met God, is h| ook zfn laatste jaren door het leven gegaan m zóó heeft-.bi op z|n kort ziekbed gelegen en toen 'n keer me vrouw, uit diep innig meerijden met een verloren menschenzid, hem op Toos' aac- 40 cent per regel. houden bezocht, had h|, nu ja 1 toegeluis terd maar tenslotte alles afgesneden met een koud: „Dat'is toch niks voor my I" waarop elk „goed woord" afstuitte, als de p|l op het stalen borstharnas. H| stierf, gelik hi geleefd had. Haar moeder is bi een der andere kin deren „in", waar se haar kost nog dubbel verdient door de velerlei handreiking die z| biedt in de zorg voor het wassend gezin, Toos, van haar verdienste, geeft met nog een der kinderen, 'n maandd|ksche bi drage, waar moeder alch van kleeden kan en als er bi mevrouw Verschuur waf „af valt", dan is daar allicht nog iets bi voor „de oude vrouw". Gods Woord keert nimmer ledig weder. De eenvoudige toespraak, door mevrouw Vei schuur tot den zieken vader gehouden, waar die niet naar luisteren wilde, heeft de moeder, die er bi zat, opmerkzaam ge maakt op de dingen der eeuwigheid. Zi gaat thans vri geregeld naar de kerk. In hoeverre haar dit b e h o e f t e is in hoeverre de prediking des Woords haar tot zegen werdwie zal dkt zeggen Zi laat nooit iets uit. Maar 't feit aléén reeds, dat ze een ge regelde kerkganster werd, stemt de familie Verschuur, die trouw naar haar informeert, tot vreugde De familie én haar dienstbode I Want die drie jaren hebben langzaam, maar zeker» bi Toos een radlkale omme keer gevrerkt, zoodat waar ze hier kwam omdat hei see „goeden dienst" heette ea ondanks het feit, dat ze bü „fijne mea- selsen" kwam, aan wier „finheid" ze zich weieens stooten zou, ze nu ook hierom niet meer weg zou willen, wil sa het Ruth in aiien ootmoet en bescheiden leerde nazeggen: „Uw volk is m%a volk en uw God is mijss Godl" De baud des geloofs bindt haar aan dit huis. Dat was niet zoo inééns gegaan Niet als een wouderboom opgeschoten. Neen, het was langzaam gegroeid maar nu wortelde het ook des te steviger en kaa za 's asonds, voor haar eigen ledikant neer geknield, haat' Heiland zoo innig danken dat Hi haar weg naar dit huis heeft geleid. Hier, waar ze haar Zaligmaker vosd Ia 't eerst dat zal za met schaamte erkennen, gleed elks uiting van het christelijk geloof langs haar heen als ,t regenwater langs een oliejas. 't Was al klank, niets den klank, Viandichap werd niet b| haar openbaar. Dat er thuis behoorlijk t|d werd afgezon derd voor de huiselijke goddienstoef ening vond ss best; vooral ook, dat de dienstbode daar bij geroepen werd, je had dan es even rust sa werd niet zoo afgejakkerd. Gok met den Zondag kan ze zich heel we vereenlgen. Alles wat maar éven gemeden kóu worden werd dien dag niet gedaan en dat gold zoowel voor haar als voor de anderen. „Zondag is bi ons cta makkelijke dag", zei ze. „De bedden worden wat recht gelegd, even stof afnemen.en alles is in orde. De vaten worden 's middags weggezet, dat kan 'a Maandags, zegt mevrouw m ais er dan eea „erge" vaat staat, dan doet ze 't schort voor en wascht zelf mee. „Beter dat ik 's Maandags een uurtje langer loop, dan dat er je Zondag om bederven moet, Toos Dat vin ja niet vaak", zelden de vriendin nen. 't Kerkgaas, ja 't kón in 't eerst wei- eens wat erg lang durendan verlangde Toos weer eens haar voeteu te verzetten. „Maar 'f is toch wel leukzei ze. Er wordt geen onderscheid gemaakt. Eén keer op 'n dag moet Ik mee, maar mevrouw, Fransien en ik blijven om de beurt 's mor gens thuis en wie naar kerk gaat, diegadi en er is geen sprake van, bij thuiskomen dat er nog wat stdótwie 'r ook thuis blgft, d i e ruimt op 1" „Via je aiet vaak I" werd weer gezegd. „Of 't Zondag is of door de week" merkte een bitter op, se laten je maar loopen laat maar staan, dat kan de meld wel doen, wordt er gezegd I" „Ja, als je deu middag vrij kriggf, jagen ze voor den middag nog zoo den bes-af, dat je eerst, eer je uitgaat, sóó maar op je bed neervalt om wat op adem te komen 1 „Noul aoo erg!" vergoelijkte een ander.; „je hèbt za toch I" werd er beaamd „En dat van Toos, dat je mast mevrouw en de juffrouw eigenlik gelijkgesteld wordt, dat heb je toch zeiden", was de algemeene opinie. Toos vond het wel leuk, dat se zoo praat ten. Eu dit had ze eigenlijk te danken dat ze b| minheer Verschuur „fin" waren, dat be greep ze wel. Maar 't duurde een hselen poos, eer Toos begrijpen ging, dat dit fin zin iets daders iets méér was dan een kwestie van vorm en smaak, of ook van 't verstand, dat het een zaak des harten was. Eerst langzame:hand leerde ze dit. Zoo had het eens, bi zeldzame uitsonde ring, leeiljk ge-onweerd in den buiseliken kring. Fraasien bad, bij 't ontbgt reeds, hevig osgencégen gekregen met haar twee jaar jongere zuster over een muziekuitvoering, ochToos begreep het rechte es niet van, maar de jongate was erg n|tiig geworden en had van Fransien leeiijke dingen verteld, waar deze met verontwaardiging tegen opkwam, maar had, dht begreep Toos welden apïker op den kop geslagen, toen se met meisjeswreedheid baar meening moiiveerde dat er verband bestond tusschen die muziek uitvoering, Fransien's doorzetten om er heen te gaan, en de aanwezigheid in de stad van Maurits van Drommelen, den zoon van een vriend des heeren Verschuur. De gaaache tafei raakte in beroering. En Verschuur moest tensiotfe met erm hef tig woord tot stilte en zwijgen vermanen, masr hef booza kijken en mokken blééf. De huiselijke atmosfeer, dien dag, was be dorven. En 't werd er niet beter op, toen 's middags de h.er Verschuur, die onaangenaamheden had gehad op kantoor, geprikkeld door de vóéibare ooriogsstemuiing onder-de huisge noten, een der so&eta eea ongezouten standje maakte, feitelijk om een kleinigheid» in elk - L

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1