Zaterdag 3 Juni 1922
H7 Jaargang M* *2812
Eerste Blad.
éüi Mm is lü, ea éia Gist.
Antirevolutionair :r" "IfF Orgaan I
- IN HOC SïGNO VINCES
vo@F «Ie ^iiMlfiollandsclie en iSeenwseiie ISilanden.
e
RECLAMES ME0£0EELiNGENP
- Gy moest de -
Pink Pillen nemen
OP DEN UITKIJK.
W. BOEKHOVEN Zsat»,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Partijdag ap 7 Juni
Komt naar den Partijdag
op Woensdag 7 Juni. Zie
advertentie in dit Blad.
De Zondagsschool geeft
ruimte voor 400 man.
Dat zij vol zij.
J. v. d. WAAL,
(PINKSTEREN.)^
Dsze Conrant verscb|nt eiken WOENSDAG es ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest 75 Cent vooraltbetallng,
BUITENLAND b| vooruitbetaling 1 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
U1TGEVBK3*
BeMMBLIDljK.
Tal afou o Intereemgiunaal No. 203.
ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per tegc.-.
BOEKAANKONDIGING 10 sent per regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing,
Groote letters en vignetten worden berekend naar ds plaatsruimte die z| beslaan.
Advarteatlle worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR
Secretaris.
Ef. 4 4.
Hier is 't Geloof op zijn hoogtepunt.
Gewis! Er is een Scheppingsdaad
Gods geweest, en we gelooven het
Genesis één vers één„In den beginne
schiep God den hemel en de aarde",
maar die hemel en die Aarde zijn toch
te zien we leve a op die Aarde, en haar
zon en maan en sterren en al de
Scheppingsheerlijkheid is toch te aan
schouwen.
Gewis! Er was met Noach een ver
bood van algemeene genade, en we
gelooven in die samenspraak Godes;
maar er is dan toch een boog aan den
hemeltrans te zien, wier heerlijke kleur
schakeeringen na malschen regen Uwe
bewondering vragen.
Gewis! er is een Zone Gods, God uit
God, Geest uit Gee t en we gelooven
in Zijn generatie, Zijn grootheid, Zijn
kracht en zooveel, maar Hij is toch
door herders geziendoor Wijzen uit 't
Oosten aangebeden en heeft drie jaar
lang Jeruzalem en Omstreken geroerd
door zijn woord en wonderen. Ieder zag
Hem van aangezicht tot aangezicht.
Gewiswe gelooven aan eeraop vaart
ten hemel, maar ze is op den Olijfberg
niet, in geen enkel opzicht, door ge
heimzinnigbeid omriDgd geweest De
Apostelen waren erbij en zagen hoe
Hij henenvoer, en hoorden de toespraak,
't troostwoord der Engelen!
Maar eilieve! zeg ons! wat gaf nu
toch waarlijk 't Pinksteren, die 50ste
dag na Paschen, voor 't natuurlijk oog
te zienwat te hooren, dat 't Geloof
eenigen steun kon verleenen. Een ge
ruisch van korte stonden een sprankel
als van vuur, spoedig uitgedoofd; en
een spreken met andere talen, dat Pe
trus al weer verleerd had, toen hij zijn
eerste rede uitsprak, en dat de 3000
bekeerlingen gansch en al onmogelijk was
Zeg 'ons toch! Is a! dat zoo kort
stondige, dat ongrijpbare, dat myste
rieuze nu niet geschikt om van alle
aanschouwelijkheid voor goed af te
zien, en in puur gelooven, zonder eenig
steunsel van oog en oor, dat Pinkster
feit te aanyaardeD.
Staat dan 't Pinksterfeest als een
eenling, als een uitzondering, als iets
extra's onder de feesten 't Lijkt zoo
maar 't is zoo ganschelijk andersWat
Verschenen in de Schepping niet de
gestalten der dingen; kregen ze daar
niet de vormen, die, hoe ook onder
den invloed der zonde gewijzigd, ncch-
thans het wezen afteekendeu, dat de
Schepper er in lag, alles naar zijh aard.
Wat? Is de Heiland niet op de wereld
gekomen, om door Herschepping dat
vervloekte Scheppingsmateriaal te hei
ligen en te wijden tot des Scheppers
eere; om 't onzuivere van zijn misge-
stalten te ontdoen, en den weg aan te
wijzen, hoe die ontaarde Schepping
weer worden kon en zou een Tweede
Paradijs onder beding van Kruisver-
diensten en een aanvaarden van de
vrucht van Golgotha. Maar wat? Is
dan niet juist de Pinksterdag de derde
Daad Gods, die onmiddelijk uit de
andere twee, Schepping en Vleesch-
w'ording, logisch moest voortvloeien.
En de Engelen op den Olijfberg be
grepen dat onmiddelijk, want, zoo zei
den ze: „Deze Jezus, die van u opge
nomen is in den hemel, zal alzoo we
derkomen. gelijkerwijs gij hem naar den
hemel hebt zien hei. en varen." En de
Heiland zelf sprak daar dat zij met
den H. Geest gedoogt zouden worden,
niet lange na „deze" dagen. Al die
Scheppingsvormen èn al die Scheppings
normen èn al die Scheppingsgestalten,
door 't Kruis verzoend zouden door
den Geest doorgloeid worden, en door
die Geestesactie een onuitroeibaren wor
tel en een onverdëlgbare kiem erlangen.
De Schepping baart 't leven. Bethlehem
heiligt het. Pinksteren verwarmt en ver
kwikt het tot in der eeuwigheid door
den Geest des Vaders en des Zoons, die
op dien dag 't Lichaam van Christus,
iijne Kerke, intoog. om de geloovigen
aller Landen, aller religien, aller Kerk
genootschappen, zwarten en blanken
en kleurlingen 't eeuwig, zalig leven
te doen erlangen. Die drie feiten van
Schep pic g Chris geboorte en Uitstorting
des H Geestes zqn onlosmakelijk aan
elkaar verbonden In den tijd kwamen
de menschenkinderen, ook zij, die van
eeuwigheid waren uitverkorenzijn volk
Dat Volk door Bethlehem gesterkt. Dat
Volk op Pinksteren verzekerd do or den
Geest, die met hun geest getuigt, dat
ze kinderen Gods zijn.
Een lichaam is het! Europa, Azië.
Afrika Austra ië, Amerika ziet op zijn
bodem de k nderen desHeeren uit alle
kerken, natiën, geslachten, families
huisg zinnenoveral telt dat ééne Li
chaam zijn leden't is die heilige,
algemeene Christelijke Kerk wier kin
deren door dien eenen Geest gedreven
door dien eenen Geest vastgehoud n
worden, en door dien eenen Geest een
maal, hoe en waar ze ook sterven, in
zoeten hemelvrede zullen ontwaken.
Een lichaam is hetEn één Geest
En God de Vader riep Zijnen 'oon;
en de Zoon riep den Geesten de Geest
riep de Apostelen; en de Apostelen
riepen de heidenen; en de heidenen
riepen ons. O, heerlijke schakelverbin-
ding, die in den hemel begon, doorging
van Volk op volk, tot ze ook ons Ne
derland bereikte, en in dat Nederland
de kerkdeuren opende, 't Doopvont met
water vulde en tot Zijn uitverkoren
kinderen sprak„Ik doop U met den
H. Geest." En die eene Geest van open
baring van zonde, maar ook der g-nade
en der gebeden, blijft in dat eene Li
chaam tot in der eeuwen eeuwigheid.
Dat Lichaam is Zijn woonstede immer.
En de kinderen Gods, de ware geloo
vigen, uit wat Kerk ze ook zijn en
van welke natie, en uit welken stand
ze voelen allen de trekkingen van die
nen Eenen Geest, en spreken door hem
dezelfde taal van Zonderouw, maar
ook van genade door 't bloed des Kruises.
En zoo kunnen we herhalen, waar
mee we aanvingen nl. „Hier is't geloof
op zijn hoogtepunt."
Want waar is die Kerk? Waar zijn
die geloovigen?
In 't Kerkgebouw? 'tKan zijn, maar
allen zijn ze daar toch zeker niet. Daar
zijn er veel in de Kerk, maar zijn ze
ook van de Kerk? Zijn ze leden van
't lichaam van Christus door Gods Geest
geformeerd Zijn we harteloos, liefde
loos, als we beweren, dat er kaf onder't
koren is, en schaapsvellen ever wolven
Ozoek toch naar 't Eene lichaam
niet, want gij zult 't niet vinden, 'tls
alles in schuilplaats, 't' Is verborgen
omgang, 't Is alles geestelijk geheim
zinnig, tenzij ge den moed bezit om
naar den aarde der liefde hen voor
geloovigen te houden, die in gedrag en
wandel, belijdenis en sprake U den grond
opleveren, waarom ge ze voor kinderen
Gods aanziet en als leden des Lichaams
door dien éénen Geest. Er moet tegen
woordigheid Gods in ons zijnen die
wordt weer uit 't Woord door't geloof
geboren.
Pinksteren 1
En de Volken zijn zoo verdeeld.
En de Kerken zijn zoo gescheurd.
En de Broederen, de leden des Lichaatns
klagen zoo over elkaar dat er niet
genoeg bond en band onder elkander
is; en dat de Geest der eenheid als
uitgedoofd raakt.
En toch: één lichaam is 't, en één
Geest. Wat zou 't dan toch in deze
wereld aangenamer zijo, en méér een
voorportaal des hemels, als die gedachte
eens dieper wortel schoot: „Wat ons
ook scheide, bergen of rivieren, zeeën
of dalen één zijn we in 't Geloof, dat
Jezus Christus de eenige Naam is in
Hemel en op Aarde. En door Hem zijn
zijn we Eén Lichaam met één Geest.
40 cent pet tegel,
cafêsasa &SS&23S.
llw toestand van afmatting, van verzwakking ten
gevolge van bovenmatige inspanning die gy niet
hebt kunnen vermyden, vereischt een krachtige
en spoedige reactie. En indien wy, om die hoog-
noodige reactie te voorschyn te roepen, u raden
tot de PINK PILLEN uw toevlucht te nemen,
is dit omdat die pillen in zich vereenigen de
eigenschappen die voor verzwakte gestellen by-
- - - zonder geschikt zyn - - - -
De PINK PILLEN zuiveren en verreken het
bloed, harden d? zenuwen, wekken de eetlust en
de spysverteving krachtig op. Het is dank zy die
aanhoudende werking op de bronnen van veer
kracht en op de levensfuncties, dat de krachten
van het lichaam zich in toenemende mate èn ten
- - - - volle kunnen herstellen. - - - -
De PINK PILLEN worden sinds 3o jaren met
succe9 gebruikt by de behandeling der aandoe
ningen die tot oorzaak hebben de verslapping van
het bloed of de verzvakking van het zenuwstelsel,
als bloedarmoede, neurasthenie, algemeene ver
zwakking, zenuwachtige afmatting en de daarmee
gepaard gaande storingenmaapynen, hoofdpynen,
slaaploosheid. Ziethicr de laatste getuigenissen van
- - hunne merkwaardige werkzaamheid. -
De heer Paul Ritter, Speerstrasse te Bazel
(Zwitserland), schreef ons: Na langen tyd ge
mobiliseerd te zyn geweest, was ik zeer verzwakt
en afgemat, en dank zy uwe Pink Pillen heb ik
nieuwe krachten teruggkregen. Ik kan aan hen
die een groote lichaamskracht hebben verspild en
daardoor bloedarm en afgemat zyn geworden,
niet genoeg aanraden de Pink Pillen te gebruiken.
En de heer Rusconi, dames-kleedermaker, 3o, rue
du Rhone a Genève (Zwitserland), schreef ons
De Pink Pillen hebben my opeen wonderbaarlyke
wyze opgeknapt en my volmaakt hersteld van een
zwakte die ik ten gevolge van een griep had
m m m m gekregen. - - -
De pryder Pink Pitten bedraagt j .jS de
doos, y.oo de zet dooxen. Zy worden ver»
kocht in het Ttoofddepot ]\attaukade ft4, te
JJmslerdam. Men eitche dit adres en de hollandsche
gehruiksaanwyzitigDe Pink PiUen zyn ock te
verkrygen by
alle goede apo
thekere en dro
gisten in Tic»
derland. -
Nadruk verboden.
„Mevrouw" en „dienstbode" 1.
.En waar hóór je nu eigenlik b|
.Bi éti u,mevrouw?'' viaagt Toosverbaasd.
Mevrouw Verschuur kikt even op Ze las
een paar getuigschriften, dis de acllicitante
had meegebracht en deed onderwijl enkele
gewone vrageu.
.Wel, waar je b| hóórt herhaalt z|.
Maar Toos, niet begripend, baalt de
schouders op. 't Gebd&r op zichzelf hindert
mevrouw minder; se heeft de eerste minuut
al gezien, dat se op 't punt van beschaving
en wellevendheid het meisje veel sal moeten
leeren, maar dat se die viódg niet snapt...*
.Ik bedoel, tot welke lièrk je behoort?"
Toos dec kt eren na; dan zegt se:
„Ik ben protestant, mevrouwt"
.Jawel, maar er z|n zooveel sóóiten, hé
van Protestanten widt ben je gedoopt
beo je Hervormd of Gereformeerd of
Menu 1st
.Ik 'k weet bet eerl|knlet, mevrouw I"
.Waar gaan dan je ouders te kerk?"
.Nergens, mevrouw I 'r Wis bij ons geen
kerk.
.Wat Ging dan geen mensch ocit naar
de kerk, waar jullie woonden?"
Tocs dacht Ingespannen na
.Je had er'n paar zegt ae aar
zelend. .Dat warenfijnendie gingen
naar 't dorp te kerk
.Ben je gedoopt?" vraagt mevrouw plot
seling.
Toos raakt er waarlik verlegen mee.
In wat omgeving is ze toch belandt
Die mevrouw 't is aGders 'a heel
vriendel|k mensch en 't huls hier ziet er
prettig uit maar wat móét die toch van
haar? Laat ze vragen over 't wètk en
zulke dingen meer Gedóópt
Weer haalt Toos de schouders op.
Mevrouw Verschuur staat verstomd.
.Zeg es eerl|k, Toos 1 boe ben je er toch
toe gekomen, om juist hiér, b| óns je aan te
melden."
Nu, dèt was gauw gezegd.
Verleden jaar is Tocs hier gekomen.
B| haar thuis is 't geen thuis.
Vroeger was 't nog wit in de kleine woning
in de Helbuuit; vroeger toen haar éigen
moeder nog leefde, maar bü, met die
tweede vrouw, haast alt|d ruzie, vader aan
't drinken geraakt
Neen, Alles liever, dan naar buis terug I
Met 'n onder w| zes sfimilie, die naar hier
verhuisde en waar Toos ginds .dagmeisje"
was, kwam se mee, maar de vader van dat
gezin stierf dezer dagennu gaat de weduwe
kleiner wonen en kan 't met een loopmeWje
af en zoo Is Toos op de krant afgekomen,
waarin door mevrouw Verschuur 'n dienst
bode werd gevaagd
Zeker, dat verhaal Wat zich hooren.
Maar geheel voldaan Is mevrouw niet.
.Daar werden in de krant toch heel wat
méér diensten geannonceerd, waarom kom je
dan juist hier
Ja, düt Is nu juist 'n kritieke vraag t
Toos zit er «rat verlegen mee. Wel degelgk
had ze ook die andere aanvragen gezien en
over sommige ook wel gedicht. Eü als me
vrouw Verschuur haar aiet nremf, en datr
heelt het wel wat van, ze ging Immers
niet eens naar de kerk en ze is niet geróópt
of wél? se wsat 't waarlik BietI
Ja, bü herinnert ze zich toch w<V) van dat
docpen maar 't was bg béür in de Hei-
buurt genu gewoonte, dit herinnert ze zich
wel; 'n héél enkele, waar.an ze es hoorde
zeggendie s|n met 't kleine kind
naar de kerk geweest V'
Haar vader stak er dan de gek mee.
.Zal 't kind óók geen gulden mééivanop
z'n spaarboekje krfgen I" placht h| te zeggen.
Nee, zij zal wel niet gedoopt z|u
Maar wat gaat dit hier mevrouw aan
Als ze toch maa goed is voor 'r wérk;
en dit is se; dat staat ook In die brieven,
en diir heeft ze alt|d 'r éér in gesteld
Zoo gaan 'r gedachten, maar hsar mond
bllft gesloten.
Toen gebsurde er iets onverwachts.
Mevrouw, die onder biir practizeeren, op
gestaan was, de kamer ea had doorgeloopen
es Van 'a groote plant, die voor 't raam stond
'n paar verdordesteuoblaacljes bad a/geknepen
bleef eensklaps vlak vóór Toos stilstaan
Vertrouwel|k legt ze de hand op haar
schouder,
.Laten we eens eeil|k met elkaar praten",
zegt se.
.Je getuigschriften z|n heel goed en j{j
zelf staat me ook wel aan, Toos I Ik zeg 't
net, zooals ik 't denk, ik heb wezel! k wel
zin, om je te nemen Mddrk|k es, er
is toch één bezwaar, of cigenlfk zijn er a éër.
Maar hier w 1 ik mee beginnenals wg
samen als mevrouw en dienstmeisje dag aan
dag met elkaar zullen omgaan, dan moeten
we ook open en rond tegenovar elkaar zijn.
En zie, als j| nu niet weet te zeggen, waarom
je juist in de ste plaats b| m komt aan
bieden, dan is 't voor m| net, of er iets
achter steekt, dat Ik niet weten mag 1"
ja, dat begr|pt Toos nu Ook.
Wat zil ze ook langer marren I
Mevrouw mig 't Immers gerust weten
En nu k het er vlot uit
Ze kei.de mevrouw niet, maar ze had twee
vriendinnen, ook dienstboden Met 'r dri«ën
hadden se de krant doorgekeken en toon
hidden se dad?l|k gezegd„Naar mevrouw
Verschuur moet je 't eerst heendiir heb je
't beat; 'n goed loon en ren piettlgebehan
deling 1 En als de meisjes zóó overeen me
vrouw praten, dan is 't er ook goed zóóveel
weet Toos er al wel van En zóó is se dan
hier gek men en nu moet mevrouw 't maar
zeggen, of 't aangaan kan I'
.Als we 't ééns kunnen worden, Toosl"
En ze noemt het Icon, dat ze gcwoonl|k
een flrnke dienstbode verdienen laat
Toos komt er eerl|k vcoi uit, 't Is méér
dan ze r heeft, het toon is geen bezwaar.
.Maar ik heb 'n paar voorwaarden I"
Toos kijkt mevrouw afwachtend aan.
zal ze zich misschien moeten laten doopen
b| hen in de Helbuurt wóójde 'n jong
paar, nu herinnert ze 't zich wel, daar is
lndenld praat over geweest, die lieten
zich als volwassen rioupen.Vader zei toen
spottend, dat 't was, om In den winter wat
meer .van den arme" te kunnen trekken, maar
dit 't hen niet baten zou...
,K|k eens, Toosl je moet es goed luisteren I
W| hebben hierja, hoe zal ik je dat uit
leggen... .een chrlatellk* gezin... begt|p
je dat
Neen, erg goed begreep Toos het niet.
Ze heeft dien term zelden gehoord. Vader
gebruikte dien een enkelen keer. Teen er ez
'n paar joden in de buurt kwamen op een t|d,
dat er goed verdiend was en s| trachtten
met mooie praatjes het volk dure en slechte
snuisteren aan te pr|zcn, zei vader boos:
.Gaat weg, jullie joden 1 er wonen hier veel
te pientere christenen, dan dat ze zich door
'n paar gladjanussen vaa joden lstenbe..."
Maar zóó zal mevrouw 't niet bedoelen.
Mevrouw ziet haar tw|fel en glisilacht.
Ze zet zich op 'n stoel, vlak b| Toos en
zegt rustig;
.Kijk es, meisjet je zult hel beter begrfpen,
als ik je zeg: we zijn hier f Q n 1"
Nu moet ook Toos even glimlachen.
Ja, diit heeft ze al van gehoord
De .meisjes" hebben er haar op voorbereid.
.Je moet denkelijk mee naar de kerk
zeiden ze maar dat Is aiet ergje zit mak
kelik, je rust es uit, je m»g b| mevrouw in
de bank, met een kussen en 's winters 'u
warme stofeigenaardig zooals die
meisjes dat allemaal van elkaar wisten, in de
stad Imaar je mag niet naar de ker
mis, da's vervelend hadden ze gezegd.
Mmr dat laatste vond Toos soo erg niet.
Z| toch heeft een waren harstocht om te
sparen, aie op 't gierige afgaat en d 11 heeft
ze 't vorig jaar wel gemerktmet kermis