Zaterdag 3 Juni 1922 H7 Jaargang M* *2812 Eerste Blad. éüi Mm is lü, ea éia Gist. Antirevolutionair :r" "IfF Orgaan I - IN HOC SïGNO VINCES vo@F «Ie ^iiMlfiollandsclie en iSeenwseiie ISilanden. e RECLAMES ME0£0EELiNGENP - Gy moest de - Pink Pillen nemen OP DEN UITKIJK. W. BOEKHOVEN Zsat», Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Partijdag ap 7 Juni Komt naar den Partijdag op Woensdag 7 Juni. Zie advertentie in dit Blad. De Zondagsschool geeft ruimte voor 400 man. Dat zij vol zij. J. v. d. WAAL, (PINKSTEREN.)^ Dsze Conrant verscb|nt eiken WOENSDAG es ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest 75 Cent vooraltbetallng, BUITENLAND b| vooruitbetaling 1 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. U1TGEVBK3* BeMMBLIDljK. Tal afou o Intereemgiunaal No. 203. ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per tegc.-. BOEKAANKONDIGING 10 sent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing, Groote letters en vignetten worden berekend naar ds plaatsruimte die z| beslaan. Advarteatlle worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR Secretaris. Ef. 4 4. Hier is 't Geloof op zijn hoogtepunt. Gewis! Er is een Scheppingsdaad Gods geweest, en we gelooven het Genesis één vers één„In den beginne schiep God den hemel en de aarde", maar die hemel en die Aarde zijn toch te zien we leve a op die Aarde, en haar zon en maan en sterren en al de Scheppingsheerlijkheid is toch te aan schouwen. Gewis! Er was met Noach een ver bood van algemeene genade, en we gelooven in die samenspraak Godes; maar er is dan toch een boog aan den hemeltrans te zien, wier heerlijke kleur schakeeringen na malschen regen Uwe bewondering vragen. Gewis! er is een Zone Gods, God uit God, Geest uit Gee t en we gelooven in Zijn generatie, Zijn grootheid, Zijn kracht en zooveel, maar Hij is toch door herders geziendoor Wijzen uit 't Oosten aangebeden en heeft drie jaar lang Jeruzalem en Omstreken geroerd door zijn woord en wonderen. Ieder zag Hem van aangezicht tot aangezicht. Gewiswe gelooven aan eeraop vaart ten hemel, maar ze is op den Olijfberg niet, in geen enkel opzicht, door ge heimzinnigbeid omriDgd geweest De Apostelen waren erbij en zagen hoe Hij henenvoer, en hoorden de toespraak, 't troostwoord der Engelen! Maar eilieve! zeg ons! wat gaf nu toch waarlijk 't Pinksteren, die 50ste dag na Paschen, voor 't natuurlijk oog te zienwat te hooren, dat 't Geloof eenigen steun kon verleenen. Een ge ruisch van korte stonden een sprankel als van vuur, spoedig uitgedoofd; en een spreken met andere talen, dat Pe trus al weer verleerd had, toen hij zijn eerste rede uitsprak, en dat de 3000 bekeerlingen gansch en al onmogelijk was Zeg 'ons toch! Is a! dat zoo kort stondige, dat ongrijpbare, dat myste rieuze nu niet geschikt om van alle aanschouwelijkheid voor goed af te zien, en in puur gelooven, zonder eenig steunsel van oog en oor, dat Pinkster feit te aanyaardeD. Staat dan 't Pinksterfeest als een eenling, als een uitzondering, als iets extra's onder de feesten 't Lijkt zoo maar 't is zoo ganschelijk andersWat Verschenen in de Schepping niet de gestalten der dingen; kregen ze daar niet de vormen, die, hoe ook onder den invloed der zonde gewijzigd, ncch- thans het wezen afteekendeu, dat de Schepper er in lag, alles naar zijh aard. Wat? Is de Heiland niet op de wereld gekomen, om door Herschepping dat vervloekte Scheppingsmateriaal te hei ligen en te wijden tot des Scheppers eere; om 't onzuivere van zijn misge- stalten te ontdoen, en den weg aan te wijzen, hoe die ontaarde Schepping weer worden kon en zou een Tweede Paradijs onder beding van Kruisver- diensten en een aanvaarden van de vrucht van Golgotha. Maar wat? Is dan niet juist de Pinksterdag de derde Daad Gods, die onmiddelijk uit de andere twee, Schepping en Vleesch- w'ording, logisch moest voortvloeien. En de Engelen op den Olijfberg be grepen dat onmiddelijk, want, zoo zei den ze: „Deze Jezus, die van u opge nomen is in den hemel, zal alzoo we derkomen. gelijkerwijs gij hem naar den hemel hebt zien hei. en varen." En de Heiland zelf sprak daar dat zij met den H. Geest gedoogt zouden worden, niet lange na „deze" dagen. Al die Scheppingsvormen èn al die Scheppings normen èn al die Scheppingsgestalten, door 't Kruis verzoend zouden door den Geest doorgloeid worden, en door die Geestesactie een onuitroeibaren wor tel en een onverdëlgbare kiem erlangen. De Schepping baart 't leven. Bethlehem heiligt het. Pinksteren verwarmt en ver kwikt het tot in der eeuwigheid door den Geest des Vaders en des Zoons, die op dien dag 't Lichaam van Christus, iijne Kerke, intoog. om de geloovigen aller Landen, aller religien, aller Kerk genootschappen, zwarten en blanken en kleurlingen 't eeuwig, zalig leven te doen erlangen. Die drie feiten van Schep pic g Chris geboorte en Uitstorting des H Geestes zqn onlosmakelijk aan elkaar verbonden In den tijd kwamen de menschenkinderen, ook zij, die van eeuwigheid waren uitverkorenzijn volk Dat Volk door Bethlehem gesterkt. Dat Volk op Pinksteren verzekerd do or den Geest, die met hun geest getuigt, dat ze kinderen Gods zijn. Een lichaam is het! Europa, Azië. Afrika Austra ië, Amerika ziet op zijn bodem de k nderen desHeeren uit alle kerken, natiën, geslachten, families huisg zinnenoveral telt dat ééne Li chaam zijn leden't is die heilige, algemeene Christelijke Kerk wier kin deren door dien eenen Geest gedreven door dien eenen Geest vastgehoud n worden, en door dien eenen Geest een maal, hoe en waar ze ook sterven, in zoeten hemelvrede zullen ontwaken. Een lichaam is hetEn één Geest En God de Vader riep Zijnen 'oon; en de Zoon riep den Geesten de Geest riep de Apostelen; en de Apostelen riepen de heidenen; en de heidenen riepen ons. O, heerlijke schakelverbin- ding, die in den hemel begon, doorging van Volk op volk, tot ze ook ons Ne derland bereikte, en in dat Nederland de kerkdeuren opende, 't Doopvont met water vulde en tot Zijn uitverkoren kinderen sprak„Ik doop U met den H. Geest." En die eene Geest van open baring van zonde, maar ook der g-nade en der gebeden, blijft in dat eene Li chaam tot in der eeuwen eeuwigheid. Dat Lichaam is Zijn woonstede immer. En de kinderen Gods, de ware geloo vigen, uit wat Kerk ze ook zijn en van welke natie, en uit welken stand ze voelen allen de trekkingen van die nen Eenen Geest, en spreken door hem dezelfde taal van Zonderouw, maar ook van genade door 't bloed des Kruises. En zoo kunnen we herhalen, waar mee we aanvingen nl. „Hier is't geloof op zijn hoogtepunt." Want waar is die Kerk? Waar zijn die geloovigen? In 't Kerkgebouw? 'tKan zijn, maar allen zijn ze daar toch zeker niet. Daar zijn er veel in de Kerk, maar zijn ze ook van de Kerk? Zijn ze leden van 't lichaam van Christus door Gods Geest geformeerd Zijn we harteloos, liefde loos, als we beweren, dat er kaf onder't koren is, en schaapsvellen ever wolven Ozoek toch naar 't Eene lichaam niet, want gij zult 't niet vinden, 'tls alles in schuilplaats, 't' Is verborgen omgang, 't Is alles geestelijk geheim zinnig, tenzij ge den moed bezit om naar den aarde der liefde hen voor geloovigen te houden, die in gedrag en wandel, belijdenis en sprake U den grond opleveren, waarom ge ze voor kinderen Gods aanziet en als leden des Lichaams door dien éénen Geest. Er moet tegen woordigheid Gods in ons zijnen die wordt weer uit 't Woord door't geloof geboren. Pinksteren 1 En de Volken zijn zoo verdeeld. En de Kerken zijn zoo gescheurd. En de Broederen, de leden des Lichaatns klagen zoo over elkaar dat er niet genoeg bond en band onder elkander is; en dat de Geest der eenheid als uitgedoofd raakt. En toch: één lichaam is 't, en één Geest. Wat zou 't dan toch in deze wereld aangenamer zijo, en méér een voorportaal des hemels, als die gedachte eens dieper wortel schoot: „Wat ons ook scheide, bergen of rivieren, zeeën of dalen één zijn we in 't Geloof, dat Jezus Christus de eenige Naam is in Hemel en op Aarde. En door Hem zijn zijn we Eén Lichaam met één Geest. 40 cent pet tegel, cafêsasa &SS&23S. llw toestand van afmatting, van verzwakking ten gevolge van bovenmatige inspanning die gy niet hebt kunnen vermyden, vereischt een krachtige en spoedige reactie. En indien wy, om die hoog- noodige reactie te voorschyn te roepen, u raden tot de PINK PILLEN uw toevlucht te nemen, is dit omdat die pillen in zich vereenigen de eigenschappen die voor verzwakte gestellen by- - - - zonder geschikt zyn - - - - De PINK PILLEN zuiveren en verreken het bloed, harden d? zenuwen, wekken de eetlust en de spysverteving krachtig op. Het is dank zy die aanhoudende werking op de bronnen van veer kracht en op de levensfuncties, dat de krachten van het lichaam zich in toenemende mate èn ten - - - - volle kunnen herstellen. - - - - De PINK PILLEN worden sinds 3o jaren met succe9 gebruikt by de behandeling der aandoe ningen die tot oorzaak hebben de verslapping van het bloed of de verzvakking van het zenuwstelsel, als bloedarmoede, neurasthenie, algemeene ver zwakking, zenuwachtige afmatting en de daarmee gepaard gaande storingenmaapynen, hoofdpynen, slaaploosheid. Ziethicr de laatste getuigenissen van - - hunne merkwaardige werkzaamheid. - De heer Paul Ritter, Speerstrasse te Bazel (Zwitserland), schreef ons: Na langen tyd ge mobiliseerd te zyn geweest, was ik zeer verzwakt en afgemat, en dank zy uwe Pink Pillen heb ik nieuwe krachten teruggkregen. Ik kan aan hen die een groote lichaamskracht hebben verspild en daardoor bloedarm en afgemat zyn geworden, niet genoeg aanraden de Pink Pillen te gebruiken. En de heer Rusconi, dames-kleedermaker, 3o, rue du Rhone a Genève (Zwitserland), schreef ons De Pink Pillen hebben my opeen wonderbaarlyke wyze opgeknapt en my volmaakt hersteld van een zwakte die ik ten gevolge van een griep had m m m m gekregen. - - - De pryder Pink Pitten bedraagt j .jS de doos, y.oo de zet dooxen. Zy worden ver» kocht in het Ttoofddepot ]\attaukade ft4, te JJmslerdam. Men eitche dit adres en de hollandsche gehruiksaanwyzitigDe Pink PiUen zyn ock te verkrygen by alle goede apo thekere en dro gisten in Tic» derland. - Nadruk verboden. „Mevrouw" en „dienstbode" 1. .En waar hóór je nu eigenlik b| .Bi éti u,mevrouw?'' viaagt Toosverbaasd. Mevrouw Verschuur kikt even op Ze las een paar getuigschriften, dis de acllicitante had meegebracht en deed onderwijl enkele gewone vrageu. .Wel, waar je b| hóórt herhaalt z|. Maar Toos, niet begripend, baalt de schouders op. 't Gebd&r op zichzelf hindert mevrouw minder; se heeft de eerste minuut al gezien, dat se op 't punt van beschaving en wellevendheid het meisje veel sal moeten leeren, maar dat se die viódg niet snapt...* .Ik bedoel, tot welke lièrk je behoort?" Toos dec kt eren na; dan zegt se: „Ik ben protestant, mevrouwt" .Jawel, maar er z|n zooveel sóóiten, hé van Protestanten widt ben je gedoopt beo je Hervormd of Gereformeerd of Menu 1st .Ik 'k weet bet eerl|knlet, mevrouw I" .Waar gaan dan je ouders te kerk?" .Nergens, mevrouw I 'r Wis bij ons geen kerk. .Wat Ging dan geen mensch ocit naar de kerk, waar jullie woonden?" Tocs dacht Ingespannen na .Je had er'n paar zegt ae aar zelend. .Dat warenfijnendie gingen naar 't dorp te kerk .Ben je gedoopt?" vraagt mevrouw plot seling. Toos raakt er waarlik verlegen mee. In wat omgeving is ze toch belandt Die mevrouw 't is aGders 'a heel vriendel|k mensch en 't huls hier ziet er prettig uit maar wat móét die toch van haar? Laat ze vragen over 't wètk en zulke dingen meer Gedóópt Weer haalt Toos de schouders op. Mevrouw Verschuur staat verstomd. .Zeg es eerl|k, Toos 1 boe ben je er toch toe gekomen, om juist hiér, b| óns je aan te melden." Nu, dèt was gauw gezegd. Verleden jaar is Tocs hier gekomen. B| haar thuis is 't geen thuis. Vroeger was 't nog wit in de kleine woning in de Helbuuit; vroeger toen haar éigen moeder nog leefde, maar bü, met die tweede vrouw, haast alt|d ruzie, vader aan 't drinken geraakt Neen, Alles liever, dan naar buis terug I Met 'n onder w| zes sfimilie, die naar hier verhuisde en waar Toos ginds .dagmeisje" was, kwam se mee, maar de vader van dat gezin stierf dezer dagennu gaat de weduwe kleiner wonen en kan 't met een loopmeWje af en zoo Is Toos op de krant afgekomen, waarin door mevrouw Verschuur 'n dienst bode werd gevaagd Zeker, dat verhaal Wat zich hooren. Maar geheel voldaan Is mevrouw niet. .Daar werden in de krant toch heel wat méér diensten geannonceerd, waarom kom je dan juist hier Ja, düt Is nu juist 'n kritieke vraag t Toos zit er «rat verlegen mee. Wel degelgk had ze ook die andere aanvragen gezien en over sommige ook wel gedicht. Eü als me vrouw Verschuur haar aiet nremf, en datr heelt het wel wat van, ze ging Immers niet eens naar de kerk en ze is niet geróópt of wél? se wsat 't waarlik BietI Ja, bü herinnert ze zich toch w<V) van dat docpen maar 't was bg béür in de Hei- buurt genu gewoonte, dit herinnert ze zich wel; 'n héél enkele, waar.an ze es hoorde zeggendie s|n met 't kleine kind naar de kerk geweest V' Haar vader stak er dan de gek mee. .Zal 't kind óók geen gulden mééivanop z'n spaarboekje krfgen I" placht h| te zeggen. Nee, zij zal wel niet gedoopt z|u Maar wat gaat dit hier mevrouw aan Als ze toch maa goed is voor 'r wérk; en dit is se; dat staat ook In die brieven, en diir heeft ze alt|d 'r éér in gesteld Zoo gaan 'r gedachten, maar hsar mond bllft gesloten. Toen gebsurde er iets onverwachts. Mevrouw, die onder biir practizeeren, op gestaan was, de kamer ea had doorgeloopen es Van 'a groote plant, die voor 't raam stond 'n paar verdordesteuoblaacljes bad a/geknepen bleef eensklaps vlak vóór Toos stilstaan Vertrouwel|k legt ze de hand op haar schouder, .Laten we eens eeil|k met elkaar praten", zegt se. .Je getuigschriften z|n heel goed en j{j zelf staat me ook wel aan, Toos I Ik zeg 't net, zooals ik 't denk, ik heb wezel! k wel zin, om je te nemen Mddrk|k es, er is toch één bezwaar, of cigenlfk zijn er a éër. Maar hier w 1 ik mee beginnenals wg samen als mevrouw en dienstmeisje dag aan dag met elkaar zullen omgaan, dan moeten we ook open en rond tegenovar elkaar zijn. En zie, als j| nu niet weet te zeggen, waarom je juist in de ste plaats b| m komt aan bieden, dan is 't voor m| net, of er iets achter steekt, dat Ik niet weten mag 1" ja, dat begr|pt Toos nu Ook. Wat zil ze ook langer marren I Mevrouw mig 't Immers gerust weten En nu k het er vlot uit Ze kei.de mevrouw niet, maar ze had twee vriendinnen, ook dienstboden Met 'r dri«ën hadden se de krant doorgekeken en toon hidden se dad?l|k gezegd„Naar mevrouw Verschuur moet je 't eerst heendiir heb je 't beat; 'n goed loon en ren piettlgebehan deling 1 En als de meisjes zóó overeen me vrouw praten, dan is 't er ook goed zóóveel weet Toos er al wel van En zóó is se dan hier gek men en nu moet mevrouw 't maar zeggen, of 't aangaan kan I' .Als we 't ééns kunnen worden, Toosl" En ze noemt het Icon, dat ze gcwoonl|k een flrnke dienstbode verdienen laat Toos komt er eerl|k vcoi uit, 't Is méér dan ze r heeft, het toon is geen bezwaar. .Maar ik heb 'n paar voorwaarden I" Toos kijkt mevrouw afwachtend aan. zal ze zich misschien moeten laten doopen b| hen in de Helbuurt wóójde 'n jong paar, nu herinnert ze 't zich wel, daar is lndenld praat over geweest, die lieten zich als volwassen rioupen.Vader zei toen spottend, dat 't was, om In den winter wat meer .van den arme" te kunnen trekken, maar dit 't hen niet baten zou... ,K|k eens, Toosl je moet es goed luisteren I W| hebben hierja, hoe zal ik je dat uit leggen... .een chrlatellk* gezin... begt|p je dat Neen, erg goed begreep Toos het niet. Ze heeft dien term zelden gehoord. Vader gebruikte dien een enkelen keer. Teen er ez 'n paar joden in de buurt kwamen op een t|d, dat er goed verdiend was en s| trachtten met mooie praatjes het volk dure en slechte snuisteren aan te pr|zcn, zei vader boos: .Gaat weg, jullie joden 1 er wonen hier veel te pientere christenen, dan dat ze zich door 'n paar gladjanussen vaa joden lstenbe..." Maar zóó zal mevrouw 't niet bedoelen. Mevrouw ziet haar tw|fel en glisilacht. Ze zet zich op 'n stoel, vlak b| Toos en zegt rustig; .Kijk es, meisjet je zult hel beter begrfpen, als ik je zeg: we zijn hier f Q n 1" Nu moet ook Toos even glimlachen. Ja, diit heeft ze al van gehoord De .meisjes" hebben er haar op voorbereid. .Je moet denkelijk mee naar de kerk zeiden ze maar dat Is aiet ergje zit mak kelik, je rust es uit, je m»g b| mevrouw in de bank, met een kussen en 's winters 'u warme stofeigenaardig zooals die meisjes dat allemaal van elkaar wisten, in de stad Imaar je mag niet naar de ker mis, da's vervelend hadden ze gezegd. Mmr dat laatste vond Toos soo erg niet. Z| toch heeft een waren harstocht om te sparen, aie op 't gierige afgaat en d 11 heeft ze 't vorig jaar wel gemerktmet kermis

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1