Zaterdag 29 April 1922, Jaargang M®, 2802 voor de SKaidliollaiidselle en ISeeuwsclie Eilanden. Eerste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNÖ VINCES m OEI UITKIJK. Z@ikaütf§ Mensehhaids W. B0BKH0YKN Zsnea. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie fmnco toe te .zenden aan de Uitgevers. Algemeene Vergadering der Hulpcentrale in de Zondagsschool on D V 3 Mei a.s. 's midd. half vier. J. v. d. WAAL, Secr. Flinke opkomst zeer ge- wenscht. Alle leden van aange- ^Glolen Kiesv. hebben vrij en toegang. Waarom zie Ik dan eens iegeljjken mans handen op zijn lendenen als van een barende vrouw? Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet post 75 Cent vcorslf betaling. BUITENLAND bl vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS! SOMMBLSDIJK. Tetefaea laterrommanaal No. 203, ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regsl. BOEKAANKONDIGING 10 eant per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters an vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die x? besla sa-. Advertentie worden ingewaeht tot DINSDAG- es VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Namens 't Bestuur, Jer. 30 6. Israël zuchtte in Babylon. Sion was verwoest en in 't vreemde Land hing de harp aan de wilgen en geen loflied kwam meer van de lippen. Maar de belofte Gods was aan Zijn volk gebracht >Gij dan, vreest niet, o mijn knecht Jacob, spreekt de Heere, ontzet uniet, Israel, want zie, Ik zal u uit verre lan den verlossen en uw zaad uit 't land 'n rnner gevangenis en Jacob zal weder komen en stil en gerust zijn en er zal niemand zijn, die hem verschrikke n Ja, zoo zou 't na de ballingschap zijn, maar Israels uittocht toefde nog; er was nog geen stilheid en rust. In- tengendeel: er was vreeze en onrust in aller harten, want Babel was 't Land der ruste nietja daarom was een ie gelijken mans handen op zijn lendenen als van een barende vrouw, daarom was er bleekheid op de aangezichten. Dat was zóó geweest toen Jeruzalem viel, 't was nog zoo, want Babel was der heidenen Land, en 't erfgoed der vaderen was in bezit van vijanden van Jehovah. Maar die onmoed moest eruitdie moedeloosheid mocht in hope verkeeren. Op dan,-Israel! Vraagt toch of een manspersoon baart Waarom zie Ik dan eens iegelijken mans handen op zijn lendenen als van een barende vrouw, en alle aangezichten veranderd in bleek heid? Teedere tegenstelling tusschen man en vrouw. Oe hedendaagsche strijd in de kern gegrepen. Een man is een man en een vrouw is een vrouw. Ongeluk kige emancipatiezucht, die de gelijkheid van man en vrouw op allerlei gebied wil doordrijven, 't Kan niet, oma at een man nooit zooals een vrouw in haar naderend moederschap de hand op of in de lendenen leggen zal om de moe dersmart te temperen en te dooven de pijnen eener uiteengerukte lendenweef- sel. God de Heere schiep een vrouw anders dan een man, en 't behaagde den Allerhoogste de menschheid voort te planten, niet door een herhalende Scheppingsdaad als bij Adam, maar door aan Adam de vrouw te geven, die zalig zijn zou in 't baren van kinderen En door alle eeuwen door is gij gebleven de draagster van 't menschelijk leven. En de man is geen vrouw, die de har den in de lendenen zet, om daar in 's levensweeën moe neder te liggen, maar hij is de kracht; 't middelpunt van 't gezag, de banierdrager des gezins, die zijne vrouw naast zich, met hare hulp, de steun, de Boaz en de Jachin van den gezinstempel zijn. Man en vrouw zijn nooit twee ge weest. Ze zijn ook nooit volkomen een heden geweest. Maar ze vullen elkaar aan, en de trekken in 't gelaat des pasgeborenenzijn karakter later, open baren 't, dat in dat kindeke 't Bloed van vader en moeder spreekt. Nooit zal de vrouw de gelijke zijn van den man, omdat hij zijn hand niet op de lendenen legt; maar wel heeft't God behaagd in 't Christendom een geest der vrijmaking te leggen voorde vrouw. Heidensche slavin is ze in Europa en Amerika niet meer. Ze heeft een eereplaats gekregen in 't Christelijk ge zin: een eareplaats in de Kerk van Christus, en alle man in Nederland is er [op uit om wettelijke moeilijkheden, die uit Ouden Tijd in haar huwelijks leven neergelegd zijn, weer op te ruimen. Ia Christus is geen man noch vrouw voor beiden is de hemelpoort geopend, en voor beiden is Christus Borg en Mid delaar Maar al heeft 't Christendom van de vrouw afgenomen den mantel der deerniswaardige verachting der Oude Eeuwen, en al is ze geworden een in 't gezin en dus in de Maatschappij hoog geëerde beelddrager Gods, van gelijk heid in ook maar eeneenig opzicht kan geen sprake zijn. Gelijkwaardig ja Minderwaardig neenZe is een ander Mensch op alle terrein des levens omdat zij, en niet den man, geschapen is om de handen te leggen op de lendenen. En zoodra dan ook de dag gekomen is, dat zij haar maatschappelijke func tie neerlegt, die zelfs eemgermate met haar natuur overkwam, zooals onder wijzeres, verpleegster, enz. waar liefde en zelfovergave de hoofdrol speelden; zoodra de ure komt, dat hare hand de lendenen omspannen en knellen zal, dan houdt alle maatschappelijke functie op en is de MaD 't, die haar onderhoadt en deelgenoot maakt van de lasten en lasten des gezins, uit hare lendenen gesproten. Natuurlijk spreken we over de We duwen niet. Zij moeten man en moeder zijn, en deze dubbele functie legt op haar zulk een zware verantwoordelijk heid, dat zij in haar uitzondering den algemeenen regel bevestigt n.l. de Vrouw met de lendenen zij in haar gezin ter wijl dood en nood hier slechts de wrange vruchten der zonde kunnen zijn. De vrouw is vrouw. Anders is haar hart, haar gemoed, haar inborst, haar geaardheid, haar hebbelijkheden. Harer is 't stille ruischea der vlietende beek, en wee zijner, als in 't gezin die beek tusschen rotsen beklemd raakt. Dan is 't met 't zoetelijk bruisen uit, dat van de toppen des heuvels gehoord werd, maar 't gaat gelijken op't dreunen van op elkaar vallende gespleten rotsstuk ken Maar de Maatschappelijke nooden zijn door de zonde schrijnend geworden. En de Vrouw werd een Halfman, zonder de handen op de lendenen te willen leggenen zoo ja, dan tevens wil treden in dezelfde rechten des mans. Mannen, dia verwijven; en vrouwen die verman nen is 't niet de vloek van de vertra ding der ordinantiën Gods. Hoe krijgt de vrouw zoo'n scheeve positie in haar Sekse en lot- en deel- genooten weer recht? Natuurlijk door zelf een ware moe der te zijn. Het voorbeeld is altijd het krachtigst remèdie tegen uitwassen en gurigheden. Maar ze late 't Stembiljet niet on gebruikt. Tegen de vrouw, die haar plaats wil innemen naast en desnoods tegenover den Man; die in de Kamer, en Staten en Raden de belangen der Gemeenschap verdedigen wil; niet te vreden, dat de Man haar belangen niet evengoed zal en kan bepleiten, is geen ander middel dan 't voorbeeld eener zachtmoedige en huiselijke echtgenoote maar daarnaast het protest door het Stembiljet. Ze stemme Anti, om daar mee te betuigen, dat zij in 't leven des Staats alleen den man gerechtigd acht, het woord ta voeren, i ok voor haar en haar gezin. Zoo wordt 't Stembiljet een protest tegen de opkomende democratie, die als Vrouw afbrengen wil van haar ideeële plaats. Vrouwen van Flakkee 1 Wier hand op de lendenen geiveest is 1 Wier hand op de lendenen komeo zal 1 Vreest gij in 't Raadhuis Uw protest uit te brengen tegen den ommekeer der nieuwere belijders eener twijfelachtige domocratie? Vreest uw belijdenis niet, maar gedachtig aan Uw gouden Moe derschap, in uw lendenen door God zelve gelegd, gaat ge ter Stembus en ge prik kelt Uwen Man en Zonen, en uwe doch- teren, en ge roept 't hem, trage van geest soms. tegen: Ga met mij want waarom zoudt ge Uw lendenen omspan nen en neerzitten als eens ik, de barende Vrouw Nadruk verboden. .Neef' Biinkert vroeg het woord. Mr. S< H. BUakert, advokaat en procureur, staat er op 't naambord van zla woning, - in sierletters naast de groots huisdeur, mét 'n verwijzing naar 't kautoor, ingang in de steeg er isAAst, waar dezelfde naam nogcens, nu eenvoudig zwart op wit, den bezoeker toont, dat hl terecht is. Mr. Biinkert heeft een der twee eersplaatsen. .WederzQdsche ouders" zQn hier niet; Karei van Lanter en Maria Sloot zin vandaag gehuwd, zonder dat van een der twee vader of moeder aanwezig was, belden agn wees Karei al van z|n jonkheid af, z ij heeft ver leden jaar 'r moeder verloren, die toen al tien jaar weduwe was. Ze zitten nu, 'n kleine, gezellige kring aan 't bruilofsmaai. De bruidegom, hoewel zelf onthouder, heeft gehandeld naar koning Ahasveros' wet, die niemand dwóng, hl heeft wijn geschaft aan wie dien drinken wilden, terwQI de an deren hun glas konden vullen met kaderen tafeldrank. Maar 't zij dan de inhoud van 't glas rood of kleurloos was, alleu hadden het zooeven met geestdrift hoog gehouden en het jonge echtpaar toegedronken, toen de eerste toost aas hüa geiuk en toekomst was gew|d, Toen is 't even stil geweest. Nu vraagt „neef" Biinkert het woord. 't Komt hem toe en 't wordt va« hem ver wacht; hl is hier de raas te, mannelijke bloedverwant van den bruidegom en ieder weet, dat hl van der jeugd af met Karei vee! heeft op gehad, Dat hl zich niet van den „wees" heeft afgewend. Dat hl voor hem deed, wat hl kón. Véél was dit niet, want „de stad", waar mr. Biinkert nu al dertig jaar deadvokaten- praktlk uitoefent, weet dat hl kundig is in zin vak en in moeilijke zaken d e gezochte raadsman is, dis zich gééft aan sin werk; Maar weet óók wel, dat hl 't uitsluitend van zin praktik en verdere verdienste heb ben moet: eigen vermogen heeft hl niet. Wel een flink gezinvrouw met 6 kinderen. Graag zou hl dan ook voor zin neef méér gedaan hebben maar de verzorging van zin eigen huls liet dit niet toe. Vier meisjes heeft hltwee zoons Eén der meisjes is al jaren lang bedlegerig en hl heeft reeds zeer veel voor baar uitge geven, aan allerlei mediclameesters, steeds zonder bllvende baat- Zin belde zoons zin nu gevestigd. Maar de stille hoop zins harten, dat één hunner zin opvolger zou worden in het bloeiende advokatenkantoor met zin vele rclatiëu. is niet vervuld. De oudste koos het ambt van predikant. En dAArln wilde mr. Biinkert, toen hl een maal zag, hoe hooge ernst het den jongeling was, hem niet tegenwerken, hl verblldde zich, dat een zfjner zonen, gezant van Chris tus' wege, het hoogste heil prediken mocht aan een arm en verloren menschsngeslacht, De andere had een kunstenaarsziel. Was geen jongen voor sommen en thema's. Daar wds niets mee te beginnen, dan hem te laten ontwikkelen, wat de Schepper zelf in hem bad gelegd en nadat hl eerst bl .nicht" Sofie, Kasel's oudere zuster had ge leerd, al wat z 1 hem geven kon wat niet weinig was is hl naar het conservatorium gegaan, vanwaar hl twee jaar geleden met een prachtig diploma thuis kwam. Hl is nu op 'a kunstreis in 't buitenland. In Karei vond neef echter datgene, waarin *5a eigen zoons hem moesten teleurstellen. 't Ging moeilijk, maar Karei heeft ge studeerd. .Men" kikt er den advokaat op aan. En tf At hindert hembij zal hun dat eens anders zeggen'; er zitten hier 'n paar héél goede vriendinnen aan, die 'n uitgebreide schare kennissen hebben, zoodat wat hl zeggen gaat zin weg zeker vinden zal in héél hun kring. Hl is dat aan Sofie verplicht. De stiile, in zichzelf gr keerde zuster maar die voor Karei is geweest vader en moeder tegel! k, .Mr. Blink hééft het woord I" Even wacht hl tot aller aandacht er b 1 is. Nu wfl onzen eersten dronk gewijd heb ben aegt hl aan bruid en bruidegom, aan de jonge echtelieden, die heden 't mid delpunt zin van dit feest, is er geen kwestie van, dat we nog zouden moeten vrAgen, we onmiddelilk tiA hen moet worden herdacht I" Sommigen klken zoekend even rond. Eerlik gezegd, zl weten het niet. Maar de advokaat laat het niet lang in 't onzekere. .Nicht Sofie, het spreekt voor oil van zelf, dat min woord en dronk aan u sin gewijd II' .Nlchi", die dAAr ia 't geheel niet op ver dacht is geweest, maakt een gebaar van schrik en wil zich onwillekeurig wat ver schuilen achter de bruid, aan wier zijde, op de andere eereplaats zij zit. Maar d i e dringt haar lachend, weer recht, .Zoo is 't net gord I zegt de bruid. Mr. Blink zet zin toespraak voort, .Ik zal hier, waarde nicht I geea lofspraak houden op uw persóóa. Gij zoudt dit sell niet willen, en bovendien! gij woont hier nu zoovele jaren temidden des volks, ik zou niets saders kunnen zegge», dat datgene, waarvan onze gansche stad al sinds vele jaren overtuigd is. ,!k wil alleen noemen ééa punt. .Doch daarop 'leg ik vollen nadiuk. .Ik wil hst hier eens uitspreken, zonder te presiaeeren, wat gij nu eenmaal niet in 't openbaar genoemd wil hebben, dat wan neer mr. Karei van Lenter, de jonge, geluk kige echtgenoot, naar de begeerte van zin hart zin studiën heeft kunnen voltooien en geworden is de bekwame jurist, mijn gewaar deerde medewerker op mis kantoor, maar ook een edel mensch, door Gods genade 'n goed christen en naar ik vertrouw in de toe komst een voorbeeldig echtgenoot en eenmaal min opvolger, als de leiding aan min zwak ker wordende handen ontvalt. Dan heeft hl dit, In den middellijken weg en in eik opzicht, versta ml wél: in elk opzicht blna geheel aan u te danken Daarom is deze dronk san u gewijd I En nooit, daar van ban ik zeker I sullen de jonggehuwden vergeten, wat Karei van zin prille jeugd af, aan li verschuldigd is I Dames en heeren I drinken we de gezond heid van mla lieve nicht Sofie, die voor den jongen weer, voor den wilden knaap voor den waasenden jongeling, voor den rlpenden man heeft gezorgd, of ze vader en moeder was van hem I" Mr. Blinkert's stem trilt van aandoening. Met geeatduift wordt aan zijn verzoek vol daan. .Nicht" S. fis is er verlegen mee, neen dat had .neef" nu niet moeten doen I Maar de bruid praat haar bezwaren weg. .Naast God heb ik mijn man aan jou te danken", zegt ze en Sofie hóórt aan de klank harer stem, vóélt dat ze 't meent. En als even later een nieuw gerecht wordt opgediend en de aandacht niet meer zoo op haar gevestigd is, voelt ze zich toch wel gelukkig, zóó als se sinds den dood harer moeder niet gemeend had, meer 'n dag van vreugde te kunnen beleren Even in de veertig Ia se nu. In haar kapsel grlzen reeds de haren. Zorg en leed zin haar nooit gespaard. Maar de God haa'rs levens heeft haar nim mer verlaten en thans, in zekeren zin, ziet se de kroon gezet op wat voor haar een levenswerk heeten mocht en daarom is ze zoo dankbaar en bilis 't heden ook een feestdag voor hé Ar. Haar eigen vader heeft se nooit gekend. Toen se vier jaar was stierf die. Later is haar moeder hertrouwd en, neen recht gelukkig was dat hu we! Ik niet. Eerst bleef het kiederioosde josge Karei was 'n jAAr toen zin vader, was drie jaar oud toen huu beider moeder stierf. Zgstelf was toen negentien. In moeders korte, hevige ziekte, week ze niet van haar bed. En toen de dood naderde, heeft se haar woord verpand. Moeder kon niet los komen van haar klei nen jongen. En tóén heeft Sofia haar in de stille zie kenkamer, onder 't oog van een alwetend God, plechtig beloofd, dat wat er ook ge beuren mocht, r, 1 naar de mate Van 'al haar krachten te allen tide, Karei zou -trachten te .vergoeden, wat h| aas vader en moeder missen moest. Toen liet moeder den. jongen los. En enkele uren later ging zl in tot de ruste, die er overblijft voor hst volk van God. Haar belofte hield Sofie getrouw. Hoogst muzikaal [heeft ze zich zoowel in vocale tal3 instrumentale muziek ontwikkeld en al vele jaren is ze bier In de stad de gezochte lesgeefster, leidster van koorklassen enz. enz., die [haar eigen leerlingen maar voor 't kiezen heeft, Haar goddelijk beroep vervult se getrouw. En daarnaast heeft ze al haar tijd, al haar levenskracht aan de opvoeding van ;den jon gen Karei gewijd. Eerst was ze zin zusterlijke moeder. Later bleef ze sin moederltike vriendin. Beter, liever vrouw dan hl vond had ze voor hem nietf kunnen kiezende Heere God heeft tot dusver nu letterlik eik gebed, dat se dagellks voorden jongen tot Hem opzond, verhoord. Eén straat maar van haar af, gaan z! wo nen. Neen I ze zal ze niet overlóópen. Miar dit west se, dat za nu een tweede .thuis" gekregen heeft, waar jonge frissche krachten leven en héét steunen zullen, als z 1 eens oud geworden mag zin Ja, waarlijk i God is goed 't Is Kareis's feestdag; hAAr werk zag ze bekroond, moeders laatste bede werd verhoord I UITKIJK. ,Ons hart is onrustig in ons totdat het rust vindt in zijn God." Aldus een onzer grooie Kerkvaders. Rusteloos tast en zoekt het menschdom tot het vindt en een brandend, verterend verlangen naar rust sluipt door iedere vezel van zin bestaan, tnasr die vurig begeerde rust kent hl niet omdat hl niet buigen wil voor zQu God. Alles liever dan dat. En toch, wat is eenvoudiger dan dat .Hier wordt de rust geschonken." .Een liefde dienst", .een zacht juk", .een lichte last." Maar men verwerpt het. .Wij willen niet dat deze Koning over ons zl" En men wordt begeesterd door den Revo- volutiepsaim, van den meest fateoenif ken libe raal tot den ruwsten bolsjewiek en hoezeer de accoordeG uiteen loopen en schrille dis- sonnanten gemis aan éénheid verraden, hierin vindt men elkander terug en openbaart men zich in zeldzame harmonie als men zich uitschreeuwt in het .Geen God en geen Meester". 't Is altijd weer het «ïa-capo, de herhaling van de Paradlszocde, loochening van een Goddellks Souvereinltelt over al het gescha pene. Maar omdat men geen God erkennen wil maakt men zich zelf een God. Want de mensch ban niet buiten een God. Dat vindt zin oorzaak hierin dat de Schep per de .eeuw" in het hart van den mensch gelegd heeft. Het hart van den mensch is voor de eeuwig heid en daarom te groot voor den lid. En als de mensch dan ook in dén tijd verzadiging voor dat hongerige hart zoekt, dan komt die onrust, want de tid heeft geen voedsel voor het hart. Dan wordt het een zoeken en tas ten naar de rust en schept met zich een God van eigen maaksel. Arme menschDe tijd laat u staan, hon gerig en uitgeschut in rampzalige verlatenheid Uw Schepper vcrwierpt ge, keerdet ge den onbuigzamen rug. En wat geift uw zelfge maakte God U Maar bent de historie dat! geen periodes waarin de menschheid voldoening vond in wat de tld haar schenken kan Zeker I Maar het waren ook maar periodes die altld weer gevolgd werden door een groote reactie, waarin men zat was van het materialisme, de aanbidding van den stof.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1