Zaterdag 22 April 1922, 87'" Jaargang N®. 2800, erste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SKNO VINCES voor de ^liMiioHandselie en Meenwselie Eilanden. DE FUN5TE BOTER Nationale Bankvereefliging MET BOHaSLAB - f 16.50 E. HARTOGS&Zn. Öesp on Kerk ®gi Politiek OP OEI UIÏISJK. W. BOEKHOVEN Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. Hij doopte ze allen, en allen kwamen behouden aan den overkant, omdat ze* -- MIDDELHARNIS - VERVANGT VOQRDEELIG Kantofer MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tpens BEURS -O.bï. de verhalen, die er gaas dat er Hollandseiie kweekers zouden z|n, die met de rozen hebbsa gedaas, wat vroeger met de boter geschieddedoor n 1. e*n waar van bepaald mindere kwaliteit, sis ae b e s 4 e te verkoopen, waardoor aan de HoUattdschc rosea, eisfirr I 'n ledijk luchtje kwam. Deze Courant vcrsch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maacöea franco per post 75 ©snt sg «wsaitSssstallag, BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS» TsSstea. lafe??!'3®S!85S8fii No, 203, ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent pst' mmt, BOEKAANKONDIGING 10 cent pér regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN i pgr plaatsing. Groote letters ®a vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sl beslaan* Advertentie» worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. De Kerk komt uit de Doopvont voort, en als die genade Gode ophoudt, is i met Kerk en Wereld afgedaan Want immers, als Nu de Ksrke Christi bestaat uit de Ware geloovigen, waartussehen 't kaf als tusschen koren zich bevindtals Nu de Kerke Christi bevat de uitver korenen, de inwendig geroepenen, de Waar- gedoopten met een aanhangsel historisch-, tijd- en wondergeloovi- 1 gen, die wel in, maarniet van do Kerks zijn Als die Waar-gedoopten en dus Ware geloovigen sterven en er was geen zaad bij 't Doopvont genaderd om in d&n Naam eens Drieëenigen Gods gedoopt te worden, dan was de Kerk üood, morsdood. De Heilige familie van geloovige ouders was dan uitgestorven. En de Heilige erfenis van belo ten kon niet meer van ouder op kind overgaan, Precies als in 't Natuurlijke. Een kinderloos echtpaar kan schatten op schatten stapelen, maar géén erfge naam uit eigen bloed gesproten, kan aanspraak maken op eemge bezitting, ioo ook in de Kerke Christi Als de Geloovigen uitsterven zonder zaad, is de te'of te aan niemand uitte deelen. Dan kunnen de Kerkgebouwen nog wel stampvol zijn, maar 't zijn 'huurlingen't zijn schapen, die Zijn stem niet kennen, 't is de Kerke Christi niet. 't óijn spotbeelden, karrikaturen opvulsels, vernissen, klatergoud, regen looze wolken, die ge dan nog te aan schouwen krijgt. Een Kerkgebouw met menschen, maar met geen Verbondskin- deren, die de verbondsheloften bezitten van Abraham en zijn zaad, die Hij bevestigt van kind tot kind, want de Abrahams de Izaaks en de Jacobs zijn dood, en dus ook geen afstamming meer, en geen Doop meer, en geen genade giften meer, en geen Verbondszegen meer, en geen Verbonds-God meer, maar een grimmig Rechter zonder pardon. Als de Geloovigen geen zaad meer ter doopvont brengen, sterft de Kerke Christi uit, maar dan is 't ook met de Wereld gedaan, die nu nog bestaan blijft, omdat de laatste geloovige nog op haar bodem moet geboren worden Nadien is er voor de Wereld geen be staansgrond meer. Zooals de Hel de draagster is van 't lichaam, zoo is de Kerk de draagster van 'vfc Wereldlichaam, En zooals bij den Mensch, die den laatsten adem uitblaast, dan daardooi dat lichaam tot ontbinding ovorgaat, zoo gaat ook 't Wereldlichaam tot ont binding over, als de Ziel, de Kerke Christi, het Aardebeweeg niet meer regelt naar de Wetten Gods. Waar is de Kerke Christi in haar vaste gedaante? We weten 't niet. We kunnen 'taiiet wéten. Want er sterven geloovigen en er komen er bij. Eiken dag verandert ze. Moedersmart maakt de Kerk rijker oudersmart maakt ze armer als de doodsklok luidt. En zooals de hoornen blijven voort bestaan door 't zaad naar hunnen aard<, zoo blijft ook de Kerke Christi door haar zaad voortbestaan naar haar aard». Zooals 't natuurlijke is, zoo ook is 't geestelijke. De Kerk gaat met den Doop meeen jatrek nu de schoenen van uwe voeten, want de grond, waarop ge staat is heilig. Die Nieuwgeborenen der Geloovigen zijn de kinderkens, over wie de Wolk kolom zich uitstrekt, als ze uit 't Egypte der zonde door de Roode Zee heengaan, want zóó luidt 't Formulier des H. Doops. in zijn gebed: O, almachtige, eeuwige'God, gij die naar Uw streng oordeel de ongeloovige en onboetvaardige wereld met den zondvloed gestraft hebt Gij, die den verstokten Farao met al zijn volk in 't roode meer verdronken hebt en uw vólk Israël droogvoets daardoor geleid, door '11 welk de Doop beduid wordt En Israël en zijn zaad, werd gedoopt, en de zijwanden van de watermassa's spatten water af; en met dat water aan hun zijden, en dat stofwater op hun kleeren, ging Israël met zijn zaad de Roode Zee door, ia 't geloof op een terugkomst in Kane an. dat God de Heere ze had beloofd, voorzooverre Hij ze daartoe roepen en aangorden zou. En daarom zegt de Apostel Paulus in 1 Cor, 10 2 En ik wil niet broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders alle onder de wolk waren, en alle door de zee doorgegaan zijn en allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk. Israël lag als dood bij de tichelstee nen. maar kreeg hat leven en zóó is de Doop een teeken en zegel dor ver lossing uit «Egyptische* duisternis, uit de slavernij der zonde, uit Farao's of 's duivels macht, niettegenstaande zijn voortdurende pogingen om door vervol ging der ziel, zooals Farao vervolgde, den wedergeboren zondaar dagelijks tot kwaad aan te zsiten, hern slaaf der zonde te houden, Maar er was esn wolkEn God bracht Israël onder de wolk, en die wolk beschutte: hen, toen ze door de Roode Zee gingenèn, allen gedoopt wordende, ouders en kinderen, zagen ■ze op Mozes die onder en in de wolk ze voorgingen zagen ze de noodzakelijke heiligmakingzin nebeeld der wolk, zonder welke 't Roo de- Zee doopwater maar een vormdoop zou zijn geweest. Slechts nabootsing. Die wolk temperde de gloeiende zon nestralen en verkoelde ei ie schare van twee millioen zielenen die beschutting was beeld van de liefde Gods. zooals óók. door en in den doop, de gestreng heid des Hemelschen Rechters om der zonden wil, plaats maakt voor een ge nadige bedekking om wille van Christus zeenverdiensten. En na en door die Woikbedekking, die verzoening, dat afweren van Satans woeden, komt de heiligmaking. Na den feilen zonnebrand der Zonde schept de Verbondsgod de Wolk, die onder 't Doopen ze heenwijst, om van nu voortaan in een nieuw Godzalig leven te wandelen, de Oude Natuur te dooden en de Eere Gods op alle terrein te zoeken. Hij zal hun Schild zijnIn alle Moerbeidal des somberen levens. Zoo werd Israël gedoopt metRoode- Zeewater. Zoo was er de wolk alsof God zelf sprake: «De zon zal u niet steken des daags*. In Chrstus alles verzoend. Zoo is de Doop precies hetzelfde Verlossing en Heiligmaking. En Doop, èn Vuur- en Wolkkolom waren de teskenen van Gods genade, die scheiding maakten tusschen Farao, den vijand hunner ziel, den miskenner van den Verbonds God met zijn brutale «Wie is die Heere* èn Israël, God zelf doopte daar. de beloften van Gods almacht vast hielden, die ze in Egypte uit Mozes mond gehoord hadden; en Mozes had ze uit 's Heeren mond zelve opgevangen. Er lagen beloften voor Israël in Egypte, toen 't nog ongedoopt was. Het greep ze aan, toen God ze doopte in de Roode Zee. En dat Beloften aanbieden gaat nog steeds voort bij eiken Doop beloften des Drieëenigen Gods. Eerst 't Woord en altijd dat Woord der beloften voorop aan Abraham en zijn zaad, daarna 't Sacrament. En uit die beloften des Woord, hoorbaar; èn uit d^t Sacrament doormiddel van 't Doopvont zichtbaar, blijft de Kerk leven op conditie, dat men de doopelingen «in de voorzeide leer* onderwijze In de «voorzeide* leer, d.w.z. in de leer der Goddelijke beloftenin de leer, die door de taal der Kerke Christi wordt vertolkt; in de leer, die door de taal der geloovigen wordt geopenbaard; in de taal der H Schr ffuur. In die «voorzeide* leer moet het Zaad der Kerke Christi onderwezen worden! In de Geref. leer In de Hervormde leer? Ia de Roomsche leer? Iö geen van allen en toch weer in alle, mits de Kerke Christi daarin haar taal spreekt. Daar komt alles op axn en ieder heeft die vraag, met de hand op Gods Woord voor zich zelf, welbewust te beantwoor den, waar en wanneer die Taal daar gehoord wordt, D.e voorzeide Leer als Onderwijs in Huisgezin, School en Kerk; die belof- tenieer, die Woordkennis, die Leer des Bijbels in Belijdenis en H.Avondmaal; in Doop en Tuchtin Doop en Handel en Wandel. Die voorzeide Leer onder wazen is 't'Leveu der Kerke fundeeren, voortplanten van geslachte tot geslachte, 't ïs 't geestelijk Kapitaal uitzetten intrest op intrest, 't Is een stekken van 't plantsoen, ais de oude baomen gaan kraken en neergeveld worden. Die voorzeide lear; ze is een deel des arbeids van 't ambt der geloovigen. Van de ambtsdragers. Van de geheele Kerk. Wee onzer als we daarin nog ver slappen I Want dan gaan de schatten Godes verloren, en komt daarmee de Kerke Christi tot verdorrens toe als een >e als 01® i ontbladerden boom, d^s beiieiOJ niet waardig, in 't midden der wereld te staan, zonder Leer, Belijdenis, Sacrament zonder gedaante, noch heerlijkheid In nerlijk vol doodsbeenderen. Uiterlijk der aanschouwing niet meer van noods, dan als vernis. En de Politiek. Maar ziet ge dan na 't bovenstaande de ontzaglijke konsekwentie niet? Is Politiek iets anders dan de Eere Gods zoeken op 't terrein van den Staat? Is Politiek iels anders, dan 't roepen om te komen tot de Wet en de Getuigenis Is Politiek iets anders dan de Belijdenis, dat gerechtigheid een volk verhoogt, maar dat de zonde is een schandvlek der Natiën? En wondt ge dan een Staat goed regeeren. gij, die de voorzei.de leer niet kent? Om de beloften Gods voor een geloovig Nederland niets maalt Er den draak meesteekt als met de onwijsheid der eenvoudige a van geest? Kunt ge voor Nederland 't waarachtig goede zoeken, als ge de taal des geloofs niet verstaat Misschien ze voor onzin uitmaakt, omdat ze met Uw Rede niet strookt? Als ge de sprake der Kerke Christi niet verstaat? Gods Woord niet erkent Den Doop minacht. Om de Sacramenten niet taalt? Maar dit is onze meening: Leer een volk zijn Doop verstaan en dat Volk, ook 't Nederlaudsche, is gered, Dan is ook de Politiek gered, en mogen we verwachten, dat Landssaat en Over heid weer buigen en bukken gaan voor 't Woord onzse Gods. en aangrijpen als onze Vaderen de beloften»Ik ben U een Schild, uw loon zeer groot» Vreest niet.« Reclames Isdedeeüsigsn* 40 cent per regel. VOEDZAAM HEEHLUK WüS* SÜMMELSDIJK -- ÜBBERI DfiMag, DÏRKSIiND -- l 4. DOEL DüMerflag, OUDDORP -- FLGHÜ Vrijdag, OUDE ÏOHSE - GELUK Nadruk verboden. Jongens en meisjes gaas weer „van schooi". Om is ia den regel zoo: April ea Mei. De hoogste klasse ontbindt zich daneen éakeie mag eens blijven .hangen", omdat eigenlik niemand goed weet, wst er van hem worden moet, maar de groote meerderheid vertrekt inct „onbepaald verlof" de meeaten zien de klassen niet terug, voor ze na zóóveel jaren hun eigen kroost voor 't eerst naar school brengen. Wat is de school voor hen geweest? Een vraag, die overdenking waatd is. W|, Nederlanders, hebben een deugd die vaak door overdriving een ondeugd wordt, dat we niet de groote trom roeren voor onze eigen instellingen, ondernemingen, voor ons eigen landschap of stedeschoon. De deugd erin is, dat we zoodoende handelen naar het Schriftwoord.Laat een atjider u pr|zen, en niet uw eigen mond I" Maar die deugd wórdt vaak 'n ondeugd. En dat onder alle standen der maatschappij. Onder de lagere standen wordt het dan soms een zéér weinig hechten en prijs stellen, mlsschién niet in het hart, maar dan toch in woord en daad, op 't geen ons eigen land en volk heeft, daar we dankbaar voor mogen zijn. Ruw gaat men er mee te werk. Qos landelijk schoon, men heeft er geen oog voor. Boschpastlen, mooi opgaand hakhout, fraaie begroeide heuvelen hm't mocht wat, denkt dan de doorsnee Nederlander, zeo'rs boornple of waf, of soo'n hoogtetje met 'n mager dennetje, wat bossies lang, spichtig gras of eenig ander gewas: 't BeteekeaS immers net niks, En dassomruk en pluis en verniel Pas weer hebben er jeremiades ia de kranten gestaan van boschbesitters die sich eerstens a! beswaard voelen vanwege de SïQQge Ir sten, waarop se zitten ®n dat voor een sóó weinig profijtelijk bezit en die zjch nu in scherps es krasse bewoordingen be klagen over het publiek, dat z| gratis op hun domein toelaten, en dat altijd weer zoo Vandaalsch te werk gaat. De .hoogere" standen doen zóó Bief 1 Doch Ckk' vindt men dan weer vaak een overdreven ophemeling van al wat ultheemsch is en waarwaf het eigen vaderland heeft en geeft, niet fchlen kan. Ia 'f buitenland ziel men dat anders 1 Neem, om iets te noemen, Engeland, Zég het rsiaar ronduit 1 k aal het niet tegenspreken, dat men bij de Engelschen soms de tegenovergestelde ondeugd vindt een mateloose verheffing en bewondering van ai wat .Engelsch" is, rast verwerping zonder meer vsu waf uit 'f buitenland kom»,2— Ais ik dan fóch kiezen moet Kiezen tusschen dé se oedeugd oi géae Dan ata ik liever aan den Engelschen kant Daar hebt ge bijv. onze ros inteelt. Die doorleeft een kwaden tijd ers er werd reeds ia de krant tesschreveE, dat de Eageleche mmki la öift opricht voor siea Ho!laisd§chen handel dood was. .Zoo is 't snet I" schreef gen kwee ter. »A'! 1 k t het er wel op Maar 'a feit is, datöe Kngelsche kweeber de éite Hollaadsche rozen aog graag afneemt, doeh op ééa onaf wijsbare conditie, h ij moet ze begin October al „binnen" hebben, uit Holland, opdat hg se eind vsse die mSfcnd en vervolgens, al» s il n clientèle san 't beaiellra gaat, voor goede, Engelscae rozen verkoop®» kanwerst het publiek wil Engeiseh kweekse!!'' Nu laat ik bizonderheden dhkr: Want ook al zou dit noo zge Dan nóg hebben ds Eagelsche k«etets hua volk méé als ze pogen te teles en te verkoopen .nationale" koopwaar, terwgi in Hollaed juist het buitenland ahtjd 'n streepje, ja, vaak 'n heele ttofeabaSk vóór heeft Echter, ik dwaalde weer vér af jongens en meisjes gsaa .van school": Wat is die school voor hen geweest En m heeft men, vooral in de laatste jaren meermalen artikelen of ook puntige stukskens kunnen lezen over de „lagere school", op welke 95 procent oaser landskinderen „eind- onderwas" ontvangt, stukken en stukskens, waarvan de strsb&iiag was te laten uitkomen, hoe ailer- Mler-treurigst het toch eigenlik met dis „lagere school" te onsent in gesteld. Nu wéét ik: zij 3s niet volmaakt Zelfs onderschrijf ik in menig opzicht de leuze, gelp za s*ee'.5s vóór eenige jaren werd opgeheven: „Sshoolhervcrmicg Is urgent". Maar sneu moet asjeblieft niet overdreven. En eller minst moeter die echt Nederlaudsche kleineeriggszucht onder woeien, die zoo graag afkamt en neerhaalt, waf van ons eigen Is, omddi het nu eenmaal van ór.s ia eu er immers uit osa Naderlandsch Nazareth niet veel goeds komen kant Waarlijk, onze lagere school mag er zijn I Hoeveel er ook aan haar te verbcren is. Zie, ik lees nogal eens iets over 't oyiderwjja In andera laudenzelfs in lauden als Engeland, Frankrijk, Amerika e.d.g. -- men hoeft nog niet eens nuar Spanje te gsan ®u dan wil 't weieens opvallen, dat het daarsoodra men den niterlpeR schijn, die vaak glans is, voorb| ziet, innerlijk Biet meevalt. Om maar ééa voorbeeld te noemen: Ik beu overtuigd, dat het jaarlpsche schoolexamen in een stad ais Brussel, wanneer de klcdesesa bijv in reciteren en declameeien ja in het opvoeren van dialogen sn kleine „stukjes" buiten gewoon ervaren blijken te z$n, menig Nederlander ia vervoering zou weten te brengen. Maarik wilde êm óók weieens de „afgaande" laerlingeu der hoogste klas precies dezelfde proefsommstjes opgeven, óf han eens „vergelljkesd" ondervragen in de aard rijkskunde en de geschiedenis van het e 1 g e a vaderland Dan zou men de zaak aan haar keerzijde zien I Wat is de school voor uw klsid geweest

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1