Zaterdag 22 April 1922,
87'" Jaargang N®. 2800,
erste Blad.
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SKNO VINCES
voor de ^liMiioHandselie en Meenwselie Eilanden.
DE FUN5TE BOTER
Nationale Bankvereefliging
MET BOHaSLAB - f 16.50
E. HARTOGS&Zn.
Öesp on Kerk ®gi Politiek
OP OEI UIÏISJK.
W. BOEKHOVEN
Alle stukken voor de Redactie bestemd,
Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers.
Hij doopte ze allen, en allen kwamen
behouden aan den overkant, omdat ze*
-- MIDDELHARNIS -
VERVANGT
VOQRDEELIG
Kantofer MIDDELHARNIS.
ZITDAGEN tpens BEURS
-O.bï. de verhalen, die er gaas dat er
Hollandseiie kweekers zouden z|n, die met
de rozen hebbsa gedaas, wat vroeger met
de boter geschieddedoor n 1. e*n waar
van bepaald mindere kwaliteit, sis ae b e s 4 e
te verkoopen, waardoor aan de HoUattdschc
rosea, eisfirr I 'n ledijk luchtje kwam.
Deze Courant vcrsch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maacöea franco per post 75 ©snt sg «wsaitSssstallag,
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 8.50 per jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS»
TsSstea. lafe??!'3®S!85S8fii No, 203,
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent pst' mmt,
BOEKAANKONDIGING 10 cent pér regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN i pgr plaatsing.
Groote letters ®a vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sl beslaan*
Advertentie» worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
De Kerk komt uit de Doopvont voort,
en als die genade Gode ophoudt, is i
met Kerk en Wereld afgedaan Want
immers, als Nu de Ksrke Christi bestaat
uit de Ware geloovigen, waartussehen
't kaf als tusschen koren zich bevindtals
Nu de Kerke Christi bevat de uitver
korenen, de inwendig geroepenen, de
Waar- gedoopten met een aanhangsel
historisch-, tijd- en wondergeloovi-
1 gen, die wel in, maarniet van do Kerks
zijn Als die Waar-gedoopten en
dus Ware geloovigen sterven en er was
geen zaad bij 't Doopvont genaderd om
in d&n Naam eens Drieëenigen Gods
gedoopt te worden, dan was de Kerk
üood, morsdood. De Heilige familie van
geloovige ouders was dan uitgestorven.
En de Heilige erfenis van belo ten kon
niet meer van ouder op kind overgaan,
Precies als in 't Natuurlijke.
Een kinderloos echtpaar kan schatten
op schatten stapelen, maar géén erfge
naam uit eigen bloed gesproten, kan
aanspraak maken op eemge bezitting,
ioo ook in de Kerke Christi
Als de Geloovigen uitsterven zonder
zaad, is de te'of te aan niemand uitte
deelen. Dan kunnen de Kerkgebouwen
nog wel stampvol zijn, maar 't zijn
'huurlingen't zijn schapen, die Zijn
stem niet kennen, 't is de Kerke Christi
niet. 't óijn spotbeelden, karrikaturen
opvulsels, vernissen, klatergoud, regen
looze wolken, die ge dan nog te aan
schouwen krijgt. Een Kerkgebouw met
menschen, maar met geen Verbondskin-
deren, die de verbondsheloften bezitten
van Abraham en zijn zaad, die Hij
bevestigt van kind tot kind, want de
Abrahams de Izaaks en de Jacobs zijn
dood, en dus ook geen afstamming meer,
en geen Doop meer, en geen genade
giften meer, en geen Verbondszegen
meer, en geen Verbonds-God
meer, maar een grimmig Rechter zonder
pardon.
Als de Geloovigen geen zaad meer
ter doopvont brengen, sterft de Kerke
Christi uit, maar dan is 't ook met de
Wereld gedaan, die nu nog bestaan
blijft, omdat de laatste geloovige nog
op haar bodem moet geboren worden
Nadien is er voor de Wereld geen be
staansgrond meer. Zooals de Hel de
draagster is van 't lichaam, zoo is de
Kerk de draagster van 'vfc Wereldlichaam,
En zooals bij den Mensch, die den
laatsten adem uitblaast, dan daardooi
dat lichaam tot ontbinding ovorgaat,
zoo gaat ook 't Wereldlichaam tot ont
binding over, als de Ziel, de Kerke
Christi, het Aardebeweeg niet meer
regelt naar de Wetten Gods.
Waar is de Kerke Christi in haar
vaste gedaante?
We weten 't niet. We kunnen 'taiiet
wéten.
Want er sterven geloovigen en er
komen er bij. Eiken dag verandert ze.
Moedersmart maakt de Kerk rijker
oudersmart maakt ze armer als de
doodsklok luidt.
En zooals de hoornen blijven voort
bestaan door 't zaad naar hunnen
aard<, zoo blijft ook de Kerke Christi
door haar zaad voortbestaan naar haar
aard». Zooals 't natuurlijke is, zoo ook
is 't geestelijke. De Kerk gaat met den
Doop meeen jatrek nu de
schoenen van uwe voeten, want de
grond, waarop ge staat is heilig.
Die Nieuwgeborenen der Geloovigen
zijn de kinderkens, over wie de Wolk
kolom zich uitstrekt, als ze uit 't
Egypte der zonde door de Roode Zee
heengaan, want zóó luidt 't Formulier
des H. Doops. in zijn gebed:
O, almachtige, eeuwige'God, gij die
naar Uw streng oordeel de ongeloovige
en onboetvaardige wereld met den
zondvloed gestraft hebt Gij,
die den verstokten Farao met al zijn
volk in 't roode meer verdronken hebt
en uw vólk Israël droogvoets daardoor
geleid, door '11 welk de Doop beduid
wordt
En Israël en zijn zaad, werd gedoopt,
en de zijwanden van de watermassa's
spatten water af; en met dat water
aan hun zijden, en dat stofwater op
hun kleeren, ging Israël met zijn zaad
de Roode Zee door, ia 't geloof op een
terugkomst in Kane an. dat God de
Heere ze had beloofd, voorzooverre Hij
ze daartoe roepen en aangorden zou.
En daarom zegt de Apostel Paulus
in 1 Cor, 10 2
En ik wil niet broeders, dat gij
onwetende zijt, dat onze vaders alle
onder de wolk waren, en alle door
de zee doorgegaan zijn en allen in
Mozes gedoopt zijn in de wolk.
Israël lag als dood bij de tichelstee
nen. maar kreeg hat leven en zóó is
de Doop een teeken en zegel dor ver
lossing uit «Egyptische* duisternis, uit
de slavernij der zonde, uit Farao's of
's duivels macht, niettegenstaande zijn
voortdurende pogingen om door vervol
ging der ziel, zooals Farao vervolgde,
den wedergeboren zondaar dagelijks tot
kwaad aan te zsiten, hern slaaf der
zonde te houden,
Maar er was esn wolkEn God
bracht Israël onder de wolk, en die
wolk beschutte: hen, toen ze door de
Roode Zee gingenèn, allen gedoopt
wordende, ouders en kinderen, zagen
■ze op Mozes die onder en in de
wolk ze voorgingen zagen ze
de noodzakelijke heiligmakingzin
nebeeld der wolk, zonder welke 't Roo
de- Zee doopwater maar een vormdoop
zou zijn geweest. Slechts nabootsing.
Die wolk temperde de gloeiende zon
nestralen en verkoelde ei ie schare van
twee millioen zielenen die beschutting
was beeld van de liefde Gods. zooals
óók. door en in den doop, de gestreng
heid des Hemelschen Rechters om der
zonden wil, plaats maakt voor een ge
nadige bedekking om wille van Christus
zeenverdiensten. En na en door die
Woikbedekking, die verzoening, dat
afweren van Satans woeden, komt de
heiligmaking. Na den feilen zonnebrand
der Zonde schept de Verbondsgod de
Wolk, die onder 't Doopen ze heenwijst,
om van nu voortaan in een nieuw
Godzalig leven te wandelen, de Oude
Natuur te dooden en de Eere Gods op
alle terrein te zoeken. Hij zal hun
Schild zijnIn alle Moerbeidal des
somberen levens.
Zoo werd Israël gedoopt metRoode-
Zeewater.
Zoo was er de wolk alsof God zelf
sprake: «De zon zal u niet steken des
daags*. In Chrstus alles verzoend.
Zoo is de Doop precies hetzelfde
Verlossing en Heiligmaking.
En Doop, èn Vuur- en Wolkkolom
waren de teskenen van Gods genade,
die scheiding maakten tusschen Farao,
den vijand hunner ziel, den miskenner
van den Verbonds God met zijn brutale
«Wie is die Heere* èn Israël,
God zelf doopte daar.
de beloften van Gods almacht vast
hielden, die ze in Egypte uit Mozes
mond gehoord hadden; en Mozes had
ze uit 's Heeren mond zelve opgevangen.
Er lagen beloften voor Israël in Egypte,
toen 't nog ongedoopt was. Het greep
ze aan, toen God ze doopte in de Roode
Zee. En dat Beloften aanbieden gaat
nog steeds voort bij eiken Doop beloften
des Drieëenigen Gods. Eerst 't Woord
en altijd dat Woord der beloften voorop
aan Abraham en zijn zaad, daarna 't
Sacrament. En uit die beloften des
Woord, hoorbaar; èn uit d^t Sacrament
doormiddel van 't Doopvont zichtbaar,
blijft de Kerk leven op conditie,
dat men de doopelingen «in de voorzeide
leer* onderwijze
In de «voorzeide* leer, d.w.z. in de
leer der Goddelijke beloftenin de leer,
die door de taal der Kerke Christi wordt
vertolkt; in de leer, die door de taal
der geloovigen wordt geopenbaard; in
de taal der H Schr ffuur.
In die «voorzeide* leer moet het Zaad
der Kerke Christi onderwezen worden!
In de Geref. leer In de Hervormde
leer? Ia de Roomsche leer? Iö geen
van allen en toch weer in alle, mits
de Kerke Christi daarin haar taal spreekt.
Daar komt alles op axn en ieder heeft
die vraag, met de hand op Gods Woord
voor zich zelf, welbewust te beantwoor
den, waar en wanneer die Taal daar
gehoord wordt,
D.e voorzeide Leer als Onderwijs in
Huisgezin, School en Kerk; die belof-
tenieer, die Woordkennis, die Leer des
Bijbels in Belijdenis en H.Avondmaal;
in Doop en Tuchtin Doop en Handel
en Wandel. Die voorzeide Leer onder
wazen is 't'Leveu der Kerke fundeeren,
voortplanten van geslachte tot geslachte,
't ïs 't geestelijk Kapitaal uitzetten
intrest op intrest, 't Is een stekken
van 't plantsoen, ais de oude baomen
gaan kraken en neergeveld worden.
Die voorzeide lear; ze is een deel
des arbeids van 't ambt der geloovigen.
Van de ambtsdragers. Van de geheele
Kerk.
Wee onzer als we daarin nog ver
slappen I Want dan gaan de schatten
Godes verloren, en komt daarmee de
Kerke Christi tot verdorrens toe als een
>e als
01® i
ontbladerden boom, d^s beiieiOJ niet
waardig, in 't midden der wereld te
staan, zonder Leer, Belijdenis, Sacrament
zonder gedaante, noch heerlijkheid In
nerlijk vol doodsbeenderen. Uiterlijk der
aanschouwing niet meer van noods, dan
als vernis.
En de Politiek.
Maar ziet ge dan na 't bovenstaande
de ontzaglijke konsekwentie niet?
Is Politiek iets anders dan de Eere
Gods zoeken op 't terrein van den
Staat? Is Politiek iels anders, dan 't
roepen om te komen tot de Wet en de
Getuigenis Is Politiek iets anders dan
de Belijdenis, dat gerechtigheid een volk
verhoogt, maar dat de zonde is een
schandvlek der Natiën?
En wondt ge dan een Staat goed
regeeren. gij, die de voorzei.de leer niet
kent? Om de beloften Gods voor een
geloovig Nederland niets maalt Er den
draak meesteekt als met de onwijsheid
der eenvoudige a van geest?
Kunt ge voor Nederland 't waarachtig
goede zoeken, als ge de taal des geloofs
niet verstaat Misschien ze voor onzin
uitmaakt, omdat ze met Uw Rede niet
strookt? Als ge de sprake der Kerke
Christi niet verstaat? Gods Woord niet
erkent Den Doop minacht. Om de
Sacramenten niet taalt?
Maar dit is onze meening: Leer een
volk zijn Doop verstaan en dat Volk,
ook 't Nederlaudsche, is gered, Dan is
ook de Politiek gered, en mogen we
verwachten, dat Landssaat en Over
heid weer buigen en bukken gaan voor
't Woord onzse Gods. en aangrijpen als
onze Vaderen de beloften»Ik ben U
een Schild, uw loon zeer groot» Vreest
niet.«
Reclames Isdedeeüsigsn*
40 cent per regel.
VOEDZAAM HEEHLUK
WüS* SÜMMELSDIJK -- ÜBBERI
DfiMag, DÏRKSIiND -- l 4. DOEL
DüMerflag, OUDDORP -- FLGHÜ
Vrijdag, OUDE ÏOHSE - GELUK
Nadruk verboden.
Jongens en meisjes gaas weer „van schooi".
Om is ia den regel zoo: April ea Mei.
De hoogste klasse ontbindt zich daneen
éakeie mag eens blijven .hangen", omdat
eigenlik niemand goed weet, wst er van
hem worden moet, maar de groote meerderheid
vertrekt inct „onbepaald verlof" de meeaten
zien de klassen niet terug, voor ze na zóóveel
jaren hun eigen kroost voor 't eerst naar
school brengen.
Wat is de school voor hen geweest?
Een vraag, die overdenking waatd is.
W|, Nederlanders, hebben een deugd
die vaak door overdriving een ondeugd
wordt, dat we niet de groote trom roeren
voor onze eigen instellingen, ondernemingen,
voor ons eigen landschap of stedeschoon.
De deugd erin is, dat we zoodoende
handelen naar het Schriftwoord.Laat een
atjider u pr|zen, en niet uw eigen mond I"
Maar die deugd wórdt vaak 'n ondeugd.
En dat onder alle standen der maatschappij.
Onder de lagere standen wordt het dan
soms een zéér weinig hechten en prijs stellen,
mlsschién niet in het hart, maar dan toch in
woord en daad, op 't geen ons eigen land
en volk heeft, daar we dankbaar voor mogen
zijn.
Ruw gaat men er mee te werk.
Qos landelijk schoon, men heeft er geen
oog voor.
Boschpastlen, mooi opgaand hakhout, fraaie
begroeide heuvelen hm't mocht wat,
denkt dan de doorsnee Nederlander, zeo'rs
boornple of waf, of soo'n hoogtetje met 'n
mager dennetje, wat bossies lang, spichtig
gras of eenig ander gewas:
't BeteekeaS immers net niks,
En dassomruk en pluis en verniel
Pas weer hebben er jeremiades ia de
kranten gestaan van boschbesitters die sich
eerstens a! beswaard voelen vanwege de
SïQQge Ir sten, waarop se zitten ®n dat voor
een sóó weinig profijtelijk bezit en die zjch
nu in scherps es krasse bewoordingen be
klagen over het publiek, dat z| gratis op
hun domein toelaten, en dat altijd weer zoo
Vandaalsch te werk gaat.
De .hoogere" standen doen zóó Bief 1
Doch Ckk' vindt men dan weer vaak een
overdreven ophemeling van al wat ultheemsch
is en waarwaf het eigen vaderland heeft
en geeft, niet fchlen kan.
Ia 'f buitenland ziel men dat anders 1
Neem, om iets te noemen, Engeland,
Zég het rsiaar ronduit 1 k aal het niet
tegenspreken, dat men bij de Engelschen
soms de tegenovergestelde ondeugd vindt
een mateloose verheffing en bewondering van
ai wat .Engelsch" is, rast verwerping zonder
meer vsu waf uit 'f buitenland kom»,2—
Ais ik dan fóch kiezen moet
Kiezen tusschen dé se oedeugd oi géae
Dan ata ik liever aan den Engelschen kant
Daar hebt ge bijv. onze ros inteelt.
Die doorleeft een kwaden tijd ers er werd
reeds ia de krant tesschreveE, dat de Eageleche
mmki la öift opricht voor siea Ho!laisd§chen
handel dood was.
.Zoo is 't snet I" schreef gen kwee ter.
»A'! 1 k t het er wel op Maar 'a feit is,
datöe Kngelsche kweeber de éite Hollaadsche
rozen aog graag afneemt, doeh op ééa onaf
wijsbare conditie, h ij moet ze begin
October al „binnen" hebben, uit Holland,
opdat hg se eind vsse die mSfcnd en vervolgens,
al» s il n clientèle san 't beaiellra gaat, voor
goede, Engelscae rozen verkoop®» kanwerst
het publiek wil Engeiseh kweekse!!''
Nu laat ik bizonderheden dhkr:
Want ook al zou dit noo zge
Dan nóg hebben ds Eagelsche k«etets
hua volk méé als ze pogen te teles en te
verkoopen .nationale" koopwaar, terwgi in
Hollaed juist het buitenland ahtjd 'n streepje,
ja, vaak 'n heele ttofeabaSk vóór heeft
Echter, ik dwaalde weer vér af
jongens en meisjes gsaa .van school":
Wat is die school voor hen geweest
En m heeft men, vooral in de laatste jaren
meermalen artikelen of ook puntige stukskens
kunnen lezen over de „lagere school", op
welke 95 procent oaser landskinderen „eind-
onderwas" ontvangt, stukken en stukskens,
waarvan de strsb&iiag was te laten uitkomen,
hoe ailer- Mler-treurigst het toch eigenlik
met dis „lagere school" te onsent in gesteld.
Nu wéét ik: zij 3s niet volmaakt
Zelfs onderschrijf ik in menig opzicht de
leuze, gelp za s*ee'.5s vóór eenige jaren werd
opgeheven: „Sshoolhervcrmicg Is urgent".
Maar sneu moet asjeblieft niet overdreven.
En eller minst moeter die echt Nederlaudsche
kleineeriggszucht onder woeien, die zoo graag
afkamt en neerhaalt, waf van ons eigen Is,
omddi het nu eenmaal van ór.s ia eu er
immers uit osa Naderlandsch Nazareth niet
veel goeds komen kant
Waarlijk, onze lagere school mag er zijn I
Hoeveel er ook aan haar te verbcren is.
Zie, ik lees nogal eens iets over 't oyiderwjja
In andera laudenzelfs in lauden als Engeland,
Frankrijk, Amerika e.d.g. -- men hoeft nog
niet eens nuar Spanje te gsan ®u dan wil
't weieens opvallen, dat het daarsoodra
men den niterlpeR schijn, die vaak glans
is, voorb| ziet, innerlijk Biet meevalt.
Om maar ééa voorbeeld te noemen:
Ik beu overtuigd, dat het jaarlpsche
schoolexamen in een stad ais Brussel, wanneer
de klcdesesa bijv in reciteren en declameeien
ja in het opvoeren van dialogen sn kleine
„stukjes" buiten gewoon ervaren blijken te
z$n, menig Nederlander ia vervoering zou
weten te brengen.
Maarik wilde êm óók weieens de
„afgaande" laerlingeu der hoogste klas precies
dezelfde proefsommstjes opgeven, óf han
eens „vergelljkesd" ondervragen in de aard
rijkskunde en de geschiedenis van het e 1 g e a
vaderland
Dan zou men de zaak aan haar keerzijde
zien I
Wat is de school voor uw klsid geweest