Zaterdag 8 April 1922/ 97'w Jaargang N\ 2796. ¥o@p de ^iiadltollaiidüebe en Meeitwselie Eilanden. Eerste Blad. Nationale Bukrereeniging Orgaan Antirevolutionair IN HOC SIGNO VINCES I-S 21 W, BOEKHOVEN 2@m@®s Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertenties! en verdere Administratie fmneo toe te sendee aan de Uitgevers WIJ ZIJN ANTI'S. Reclames Üsdedealisiggn. OP OEI UITKIJK. s Kantoor MIDDELHARNIS. wat ik bg m| i ik zou hen niet roet meer terug okken was. De in zee touw om m|n I watteouder- :1de ik een ge- eten. Ik zoog «t monterde m| fcf b$j het vlieg- ken. Ik heb "er passeerde ver isbg, dat ik er r min keel was roepen. erd Moore door kte Moore deel n 1918, er aan, dat ff n laatste !k front begon, eerden door te dat hst gros a Fraak»)b ou een totduever uren duurde, generaal Von het pun?, waar leger in Picar- ieselfde dagen Parfs met het chut hadden ed hefwonnea, >ua terugtocht enaief der Ga- •Op 27 Maast reecis voor iile en de zee- at de Fransche en gescheiden, en haastig uit epartement op edreigde bres, lospa begon te sch werd toea nd van Asriens e voornaamste a belet. Frankrijk ge- ler§l naar Sjet ter vervan- welke saar de westen waren -_r VereeBigde ddUlijk de in- aste; n Ciemasf.aeais ddest Wiisoa Ba van troepen ®et zooveel lat er spoedig emiddeld tlen- 1 en de legers een infanterie - Caf dea Duii- fjespeald, zei tsner, en dank de ooslog ge - a vrienden ca o- t r° Pi H Deze Courant versch|nt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Csaf b% roorallStetaiSsgt BUITENLAND b% vooruitbetaling f 8.50 per jaar. EFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT, i UITGEVERS s SOMMBLfDjJK. Telefoon liitonSHMiiBMl No. 202. ADVERTENT1ËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per tsgei, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groots letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advarisatiln wordan ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. r-y CD bJ) "n CD JL? fl fl qj .y 9 a D "Cl ~2 43 «S a 0 fcX) N '43 3 M l| I* 1 O I a S CS :ïh» O *4 o Wij zijn antirevolutionair Tegen den geest van revolutie, zoo als die zich vooral in den tijd van 17001800 door geheel Europa open baarde en in den Franschen jaarkring van 1789—1792 op zijn hevigst in moord en doodslag op Gezag en Vrij heid demonstreerde, en nadien in Li beralisme en Socialisme, Communisme /j|n Bolsjewisme, anarchisme en nihilisme 1 Voortleeft. Antirevolutionair d.i. tegen dien geest van ontkenning der Drieëenigheid Gods, waar de Revolutie 't niet verder bren gen kon, omdat ze de H Schrift als Goddelijke openbaring miskende, dan tot een Deïsme .en een Theïsme. Deïsme en Theïsme zijn kankerge zwellen aan 't lichaam des Christendoms en jij zijn de krankheden der vorige en der huidige eeuw. Door hen de po litieke strijd al twee eeuwen. Door hen de Schoolstrijd der vorige eeuw. Door hen de onophoudelijke botsingen tus- schen Rechts en Links in stad en dorp, in 't Parlement en op 't Raadhuis. En Verzoening is onmogelijk! Zoomin de Goddelijke Heiligheid zich met de zonde kan verzoenen, zoomin kan de Rechterzijde ooit Linkerzijde Ifvorden en omgekeerd. Steeds zal de klove blijven, al is 't eok, dat er op deze Aarde tal van omstandigheden, tal van practische aangelegenheden zijn, waarin Rechts en Links elkaar ont moeten; ontmoeten kunnen, omdat niet 't lieele menschelijk leven door de diepste grondbeginselen wordt beheerscht. Rechts en Links bouwen aan een zelfde woning. Ze zagen denzelftlen boom. Ze bakken 't zelfde brood. Ze rijden in één tram en ze varen op één boot. Lq helpen elkaar wederkc-erig in leed en sm^rt en Rechts en Links dragen elkanders lasten en trachten voor elkaar 't gaede te zoeken. Dat is de Algemeen e Godsgenade die over Rechts en Links uitstraalt, waardoor we elkaar achten, elkaar tot samenwerking opwekken, voor zoover 't Geweten en Gods Woord dit toelaten. Maar zoodra die algemeene omstan digheden ophouden, keert ieder van Rechts, en ieder van Links, terug tot zijn eigen levenskring met zijn eigen Gods- en Wereld en Levensbeschou wing en overziet nog eens met ernst 't terrein van Samenwerking, öf hij ook soms de Eere Gods heeft te kort gedaan en dan, bij zelfbeschul diging verbreekt hij zelfs de samenwer king, en gaat voortaan zijn eigen weg. Dan zoekt hij in isolement zijn kracht. Deïsme en Theïsme zijn de wrange vruchten van den Revolutietijd, en dus ook de Souvereiniteit des Heeren Hoe ren, die men niet begeerde. Schijnbaar is er verschil tusschen Deïsme en Theïsme, maar 't is slechts schijn. Deïsme is afgeleid van een La- tijnsch woord, Deo, dat God beteekent. En Theïsme is afgeleid van een Grieksch woord, Theos, dat ook God beteekent. Al wordt er dus beweerd, dat Theïsme zich vaster klemt aan 't Godsbegrip dan 't Deïsme, heide theorieën der Re- volutië loochenen den Drieëenigen God, Vader, Zoon, en H, Geest, met al de konsekwentien van Zonde, Zoenbloed, Golgotha, Wedergeboorte, Heiligmaking enz. enz. die uit die eeuwige Triniteit of Drieënigheid voortvloeien. Deïsme en Theïsme zijnde grondzuilen der Revolutie. Aufklarurig, noemden de Daitsehers 't in 1800 Verlichting, zei den de Nederlanders Menschelijkheid, werd 't door de Franschen geheeten. Empirisme of Ervarifig, zoo betitelden 't dé Engelschen. Maar èn Nederlander, èn Fransehman, én Duitscher, en Engelsche wijsgeer bedoelden met hun Deïsme en Theïsme en Aufklarung en Humanité en Empi risme niets anders dan een brute af takeling van den Souvereinen, Drie eenigen God, Vader, Zo n en H. Geest, met al de dogma's, die de Kerke Christi in den loop der eeuwen daaruit had afgeleid. 't Was een omze'ting der geesten 't Was een geestelijke Kladderadatsch, zoo&ls 't Communisme dat op stoffelijk gebied wil. Alles onderste boven Is er dan geen verschil tusschen De isme en Theïsme, tusschen Aufklarung en Humaniteit, tusschen Verlichtingen Linkerzijde Laat U nooit misleiden Het verschil tusschen een gemoede lijken theïst en een vaak ijskouden Deist zit-em alleen maar hier in, dat de theist dieper ingaat op 't Godsbegrip meer naar den wortel zoekt; een wijs geerïge verklaring eischt van dat Gods bestaan. Maar overigens Deïst en The ist zijn beiden geestelijke revolutionairen en weigeren den Drieënigen God der H. Schr. voor hun Denken en Daden te aanvaarden, met al de ongeestelijke gevolgen die voor Kerk en School daar uit voortvloeien Deïsme't is de Engélsclie term om af te manen van 't geloof, dat er in Hemel en Aarde een altijd Voorzienig God is, Die dag en nacht voortgaat om de wereld te besturen en te onder houden, uit Wien, door Wien en tot Wien van sekonde tot sekonde alle adem, alle zucht, alle harteklop, alle ziele- en lichaamsactie is. Maar 't zal de Natuurwet zijn de „eeuwige" Natuur wet, dia de dingen regelt en waarvan af te hunnen wijken zelfs voor God onmogelijk is. Theïsme't is de Duitsche term om af te marien van 't geloof, dat de De istische God maar een uurwerkmaker zou zijn, die 't horloge in elkaar heeft gezet, 't heeft opgewonden en 't nu maar loopen Iaat, totdat 't in elkaar stuikt en de radertjes gaan weigeren De Duitschers, wijsgeerige denkers, als ze altijd geweest zijn, konden zich met die horloge-theorie niet best ver eenigen, en zocfiten naar een Persoonlijk God, Die van eeuwigheid is en was en zijn zal, en ze vonden dien, indenkende 't Wezen Gods, den Geest Gods, de werken Gods maar den Drie eenigen God vonden ze niet', konden Hem uit de Natuur te vinden, omdat Hij alléén in de H Schrift te zoeken en te ontdekken is. Ja! hier is de afgrond! Natuur of H. Schrift. „Geloof of „Wet®n". Persoon lijk God of Drieënig. God met Natuurwet, öf God met Christus en H. Geestmet Val van Adam, Beloften van genade, Vleeschwording des Woords, Bloedtheologie, Rechtvaar- digmaking en Uitverkiezing, Christelijke Politiek of Neutrale, Christelijke Kerk öf Onafhankelijke van de dogma's der eeuwenChristelijke School of Neutrale, Christendom óf CultuurGoddelijke wijsheid óf de „wijsheid" der zondaren Bekeerd en verzoend met God of „Brave" burger en burgeres, God Souveren of 't schepsel. Die antithesen grijpen overal in! Er is géén terrein des Levens, of men voelt de tegenstelling tusschen een Anti en een Liberaal, als men maar tot op den wortel der dingen indringt. En heel da Strijd des levens tusschen bur gers en burgers, tusschen Ouders soms en kinderen; tusschen families en fa milies, ja, vaak tusschen de Natiën (denk maar aan de vroegere Godsdienst oorlogen, en heden nog om 't Zendings wezen onder de w ilde volkerendie strijd des Levens, der famiiien, der geslachten, der Natiën, gaat om deze vraagWie en wat is TJw God En dus Wie en wat zijt gij zélf En dus Wie en wat zijn uw naasten en welke is ons aller verhouding voor Tijd en Eeuwigheid tot dien God. Bij 't antwoord op die vragen scheurt de Wereld in tweeën. En reparatie, verzoening is onmogelijk. Wel kan de Verdraagzaamheid van weerszijden wat zalf smeren op de wondewel kan Naastenliefde tot wederzijdsche groote daden in staat stellen (deuk om de giften S.an den Hongersnood der Bolsjewieken) maar daarmee, met zoo'n gift, met zoo'n be leefdheid, met zoo'n door God ge'eischte Algemeene Menschenliefde bij honger en brand en dijkbreuk en pestilenties in gezinnen en provinciën, is de wortel omes levens niet verlegdniet uitgedroogd. Integendeel juist! Door die Verdraag zaamheid en Naastenliefde wordt de eigen geest wakkerder dan ooit en moet ze zich rekenschap geven, hoeverre ze in die Verdraagzaamheid wta^gaan Wij gijn anti's. En we stemmen anti., - En geen fouten eener Chr. Regeering. én geen tekortkomingen van onze Mi nisters, zijn in staat om ons blind te maken voor de geweldige antithese tusschen Rechts en L'nks. Over die antithese willen we niet, en kunnen we niet heenstappen Ze is te ingrijpend voor ons Volksbestaan. Dat is gewetensrterk We durven niet Links te stemmen, omdat we den afgrond zien tusschen hen en ons, met al de gevolgen, die uit een heerschappij van de Linksche beginselen voor ons Volksleven zouden voortvloeien. We willen niet Links. We mogen niet L;nks We kunnen niet Links. We durven niet Links, Daarom: Rechts! En altijd Rechts. 40 cent per regel. k" ZITDAGEN tpeös BEURS Woe* SÜMKELSÖIJK -- TABBEBü Donaerdac, DIHKSLAUD - 7. i DOEL DoMeriag, OÜDDORP - FLOHIL Vrijflag, OÜDE TOM -- GELUK Nadruk verboden. Eerbiedig buigen we het hooïd „Hoogïr dan ónze wsgtingetuigen we ven de leidingen Gods, die we gedenken niet alléén op den eersten April, 350 jaren na de inneming van Den Briel, maar ook in de eessivoigende dagen daarna. Ook dit laatste dient beklemtoond. Ware het b? Den Briel gebléven, evenals 't in de Zuidelijke Nederlanden, in den zomer desxelfdcn jsars b| Bergen in Henegouwen blééf, dit zou Alva's met zin „No es nesda „Het is niets I" hebben ge;ijk gehad. Dèa zou Den Briel stellig hernomen zijn. G Aijk ook Bergen vallen móést. Daa ware 't slechts 'n kwestie van t ij d geweest. Waar in de volgende eeuw, in densclfdcn vrijheidskrijg zelfs Ostende vallen moest, alhoewel het dtie jaren iang over zee van al het noodlge kon worden voorzien, daar zou Den Bdel, dat ncch van de land- noch van de zeezflde op onderstand hopen kon, het zéker tegen een geregeld beleg niet lang gehouden hebben. Dddfom was prins Willem slechts matig b!ü Verheugde hl zich, nu ja I omdat aam Alva in een jaar, toen de Prins hoopte, dat zijn vgand onder een samenloop van tegenspoeden bezwijken zou, nog onverwacht een nieuwe hindernis werd in den weg gelegd Maar: hl verheugde zich met beving. Want uit tactisch oogpunt was die inneming van Den Briel 'n fout. Een van tweeëa stond ts gebeuren: O! de Watergeuzen zouden trachten de stad te behouden, en dkn, vreesde Willem, zouden ze zich vastwerken in een val, waaruit se zich nizt meer zouden w ten te bevrijden Of ze zouden, met zoo groot mogclpen buit beladen, tijdig zee kiezen, maar dan ook de stad aan Alva's wraak ten prooi lsten en zich daardoor stikkende maken bij de groote rrtasSK, op^wies welwillende hulp de Prins immers in datzelfde jaar, als Alva van twee kanten iegelijk zou worden aangegrepen, een beroep zou doen. Tóén kwam da onverwachte factor. Als elke factor, die in 't leven werkt, zóó door God voorbeschikt eu daarom vaa Gods zijde bssien, gewóót, als ik rt zoo zeggen mag, maar van des mcnschen kent bekekrn óngedacht en óngewoon en zóé verrassend, dat geen menschelijke berekening dien factor in zijn plan had curve;; opnemen De spontane opstand van Holland en Zeeland Vllsslflgen, Eokhuizen, Veere, Dordrecht, en straks schier geheel Noord en Zuid- Holland mèt de Zeeuwsche eilanden, die 'tSpsansche juk afwierpen en prins Willem als's Koniags wettigen en eenigen vertegenwoordiger er kenden. Zie, dat likt oks heel gewoon. W| lezen dat in oude. vergeelde bladen. En wijj denkenNu, dat is te begrijpen w zouden set zoo gedaan hebben Wat er echter geheel vikii is! Wat „wij" gedaan zouden hebben in het zelfde gevat zuilen we maar onuitgerekend latenzoo iets i s ook niet te berekenen, want hier komt de „volksziel" in 't spel en daarop kka men nu eenmaal niet als van de eener klok sfleieu „hoe laat Het is" Maar niemand zou 't is dien tgd ge waagd hebben, er op te rekenen in zija plannen, dat een simpel feit als de inneming van Den Briel door een handjevol Water- geuses?, het sein zou wezen voor cea tweetal bdaisgrikQ provincitën, om het Spaansche juk zich af te schudden, Ja, stréks, dén was 't wat anders. Als de onderhandelingen van Lodewijk van Nassau met het hof van Frankrijk, geslaagd zouden zijnais een sterk Fransch leger in Vlaanderen viel en de Prins tegelflk met s n nieuw aangeworven leger andermaal over de Maas hekken sou; als dus de Spaansche krQgsmacht in de Nederlanden sou worden aangevallen door twee heken, die elk op zichzelf reeds tegen die Spaansche macht óp konden, dén werd het wat anders. Daa, hoopte de Prins, zouden verschillende steden hem als volksbevrijder Inhalen, de poorten voor hem openende en zou het platteland zorgen, dat zija heirm*cht geens dicgs gebrek hebben zou Maar met 1 April was 'i een ander geval I De gewesten hadden nu vier jaren onder Alva's druk geleefd en zear zeker was daardoor de verbittering hoog gestegen, maar aan den anderen kaat was ook zeer sterk de indruk gevestigd, hoe uiterst moeilik 't sou xgn, om zich aan den gicep van Alva's macht te ontworstelen. Wat in 1568 niet geschiedde, toen da „consistoriëa" tevergeefs beproefden een volksbeweging uit ie lokken en de Prins zossder de hulp vau Egmond en de verder politieke anti Spaansche elementen alle ver weer nutteloos achttewat toen niet ge schiedde, alhoewel men met het Alva-régime toen nog géén kennis bad gemaakt: hoe mocht- men hopen, dat het tbims gebeuren sou, nu Alva's harde hand het „volk van boter" vier jaren lang had gekneed En juist r)ét geschiedde toch. Wat onverwacht was en ongedacht I Naar Prins Willem's berekening tevróég: pas over enkele maanden sou hij, die natuurlik ook den St. Bartholomeus- nacht niet had kunnen voorzien, s|» slag probeeren te slaan en vóór dien tijd, zoo vreesde hij, zou Alva met de opgestane steden en gewesten al volkomen afgerekend hebben. Ook dat was manschelgk juist gezien. Alva was in faktlek en strategie de eerste veldheer zgner eeuw en zija Spaansche en Italiaansche keurtroepen waren de kranlgste vechtjassen van Europa. Het was eenvoudig ondarskbaar't bestónd niet, zou men in onzen tijd zeggen, dat zulke troepen zeven maasden laag door de zwakke wallen en door de mannen en vrouwen van Haarlem zouden worden tegengehouden en dat ze voor een piattelacdspuist als Alkmaar was, het hoofd souden siooten En toch, wat nirt bestond, gebéurde Vier jfties lang hieïd de Prins het met Hollend en Zeeland alléén uit tegen de Spaan sche wereldmacht, h| zal in de lente van '72 op geen vier maanden hebben durven ho pen I Dat lag foch immers voor de hand. Half April kon Alva niet slechte een plan tot herovering der opgestane gewesten hebben uitgewerkt, maar zou ook tegel|k ds voor bereiding reeds its uitvoering zgn overgegaan. De eerste slagen zouden eenlge kracht kosten Maar dén zouden de wateren van den opstand, ebbend, even snel z|n teruggeloopen, als hun vloed was opgezet en de laatste loodjes zouden het lichtst wegen. Zóó moet ook Oranje 't hebben gezien. En juist sis hf dan gereed was met zijn nieuwe poging tot bevrijding van de Neder landen en hij de opstands-énergie der land zaten 't meest zou behoeven, dén zoude vrees voor de Spaansche macht, grooter zijn dan ooit. Eu daarom, 't is zoo at» alles te merken, verheugde Oranje zichmet beving, Zeker, h^ verheugde zich ook 1 Want al kcasten dan ook Gods wegen dwars door ptanneta heen, er zat toch ook voor hem ia dit alles een element van bemoediging, die hlj na al 't geen hem in de laatste jaren eve? komen was, wei noodig bad ea hem tevens verloste van zekeren twftfel, die wel b$ hem opkomen móést. Wat toch was hei geval „Spanje" zegt ons, tegenwoordig, weinig: 't Land der stierengevechten, der militaire dictators eis dat dan bovendien wat w|n en wat zuidvruchten levert. Maar dest^ds zei „Spanje" alles En vooral nu, na den glorierijken zeeslag bij Lepanio, de Torksche macht ter zes vernietigd was; 4erw|l Frankrijk door in wendige oorlogen verdeeldDuitschland door inwendige twisten verscheurd was en Enge land pas den eersten stap zette cp den weg zijner toskomsiige grootheid, thans was Spaoja, onbetwist, de eerste mogendheid in Europa. Spanje's positie in 1572 kan men 't beste, zonder esrnlge overdriving, jal eer nog met ondesschatting, vergelijken met die van Duitschland vóór den oorlog en van Engeland théns. Spanje was „de" wereld-mogendheid. De eerste militaire macht in Europa. D e koloniale mogendheid van den eersten rang; Spanje stond destijds op het toppunt van zijn mseht. Dat Willem van Oranje desniettemin het tegen dit Spanje opnemen dorst, was van hem een daad ten eetstu van hoog plichts- en rospingsgevoelten tweede van zeldsamen moed en werd in dese periode van hem steeds meer een daad van bergenverzettend geloof. Zonder dat plichtsgevoel, dien moed en dat geloof, sou h| 't hebben gedurfd nóch gedaan. Doch dat geloof was geen wondergeloof. Ed 't bracht den Prins ook niet tot wat ia Z ij £5 oog ongetwijfeld een onbesuisde daad had moeten heef en. Een Hertnftn de Ruiter mocht Loevesteiu verrassen, van Wiiiern van Oranje was een daarmee over eenkomende daad niet te wachten. Zjjn geloof rekende. 'k Zal niet zeggen, dat hij daarin nooit de goede perken te buiten ging; dat het nooit „berekening" werd, maar het feit, dit h| eerst giig nederzitten en de kosten overre- kettde, eer den toren van Nederlands onaf- hackcipheid bouwen ging: dat feit op zich zelf lag ongetwijfeld in de l|n der Heüige Schrift. Vandaar zijn hernieuwde pogingen, om een goed tcegïiust leger bijeen te brengen, waarmee hij Alva hoopte slag te leveren. Vandaar de telkens weer beproefde onder handelingen met bet toch zoo onbetrouwbaar gebleken Hof van Frankr|k, omdat h| het zonder bultealandsche hulp te gevaarlik vond. Doch nu v/as er nóg een factor. Een volk, dat bevsfld worden zal, moet ook bevrijd willen zijn Tegen wil en dank haalt men geen natie onder de tyrnnnie uit. Er móét welwillende passieve medewerking z|n bij de groote massa en b| het beste deel des volks moet de bevr|der ook op actieve hulp kunnen rekenen. In het tegen gestelds geval is zulk eea volk de vrijheid niet eens wéérd en er ztker niet voor rijp i' 1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1