Derde Blad. WHOKKSaWES Zaterdag 18 Maart IMS 1790 Woeusdag 15 Maait weid in bet Zondags- schoolgebouw te Mlddelharnis de Partfidag gehouden der Antirevolutionairen van het eiland Goeree en Overflakkee, Toen otn half twee de voorzitter der Hulp- Centrale de heer C. Wariraer, de vergadering opends ni er een tamellk getal Antirev. van beide kanten van het eiland op gekomen. Later op den dag kwamen er meer belang stellenden en ten slotte was het gebouw stampvol. Nadat deze landdag op gewone wil ze was geopend, sprak de Voorzitter een inleidend woord, de vergadesing bepalende bfj de huidige politieke en staatkundige situatie, wees er op, dat In alle partflen slapheid en lauwheid viel waar te nemen en hoe ook onze pariS niet die geestdrift en dat enthousi asme vertoont, welke anders den strgd zoo kenmerkte. Warme woorden van waardesriag en van weemoed over den arbeid en het overlijden van twee vooraanstaande mannen in de FlakLeescfce antirev. partij, wllaa de beeren RchJng, van Ouddorp en Boumsn, van Som- mekdijk sp ak de voorzitter en stelde ten slctie voor ia telegrammen, de aanhankelijk heid en de trouw te betuigen aan H. M. de Koningin en de leiders onzer partg de H, H. Idenburg ets Coign, welk voorstel met ap plaus begroef ca aang^aomgn werd. Dan verkreeg de WelEerw, heer Ds, van Lummel van Zuldland eerst het woord, omdat Z. Eeerw. om drie uur weg moest. Spr. achtte het voor zich een voorrecht in deze samenkomst een enkel woord te mo gen sprek.p. en wel over: den strijd die komt. Een goed antirevolutionair zegt ai direct dit woord komt bfj ons niet te pas. Het is bij ons geen strijd die komt, maar een strijd die er is en er altijd geweest is Het is voor ons altijd een strijd geweest tegen öe Re volutie, en indien st>|d hebben we nimmer kwartier gevraagd noch gegeven, onverpoosd gaat die ifld altf; 1 door en zoo is er geen strgd die komt, m ar een strijd die er altijd is. Maar Ut neemt riet weg, dat er verschil lende Hdperken ia dien strijd z?n ea in ver kiezingsjaren draagt die strijd een ander karakter dan in jarea tussehen de verkiezin gen in. De 8teinbe s3tfSd staat ons da sea zomer te wachten, de verkiezingen voor de tweede kamer staan voor de deur ea de jaren die aan dat verkiezingsjaar voorafgingen warén jaren van voorbereiding, waarin we feeal wat te doea gehad hebben om ia onzeomgsvicg de heiligheid van ons beginsel te verkondigen. En de zwakke en halve geesten moesten gewonnen, bezield worden. Ea zoo komt het na dien t|d van intensieve voorbereiding tot den daadwerkelijken strijd. Spr. hoopt dat leder de zwaarte, het gewicht van die voor bereiding gevoelt zal hebben en dat we ops niet te beschuldigen hebben dat we ons niet hebben Ingespannen. Immers dat zou getui gen van groote ondankbaarheid. God heeft ons zoo heel veel gegeven om ons te kunnen voorbereiden. Door hei over igden van Dr. Kuyper, hebben we geleerd dat we geen vleesch tot onzen arm stellen, dat deze onvergetelijke leider van ©es werd weggenomen was een roepstem dat we een God in den Hemel hebben die onze sterkte en kracht is en dat we slechts op Hem heb ben te vertrouwen. In de tweede plaats heeft God ons zoo wonder boven wonder begenadigd ia de nieuwe leiding van onze parti- Laten we er maar rond voor uitkomen. Indien enkele jaren vroeger Dr Kuyper ons ontvallen was dan had het zoo licht anders kunnen Icopcs. Toen waren er van de jongere ge.ner.tlle die zich reeds opmaakten cm den profetenmantel zich om te werper. Gelukkig heeft God het anders bestuurd en Kuyper gespaard, totdat de K.H. Col|n en Idenburg de leiding op zich konden nemen, die als eenmaal David en Jonathan broederlijk samengaan aan het hoofd onzer Partg. In de derde plsats heeft God zeo rijken zegen geschonken aan ds anti- revolutionairen van ons Vaderland in het millioenfontis. Eigenlek kan daar hier niet over gesproken worden, de millioeu-actie laat op Flakk'f.e nog al wat te wenschen over. Daarom ia het beier er maar over te zwegen van dese plaats. Spr. zou de meuschen bedroefd maken en dat wil hg niet. Iemand boos maken ziet bij niet tegen op indien 't noodlg is, maar be droefd maakt h| liever niemand. Tenslotte heeft de datum 1 April een bij zondere beteekenls voer ons. Dan zal HM. de Koningin op het eiland Voorna komen om den historlschen dag van de inneming van Den Biirl mee te gedenken. Maar 1 April is voor de anti revolutionairen nog heel wat meer in dit jaar. Dat zal den dag zp waar op voor vffüg jaar de „Standaard" werd omhoog geheven. En vQftig jaar lang heeft die kostet|ke „Standaard", het orgaan onzer partg ome beginselen op ons volk doen in werken. Dat alles is alleen Gods werk geweest. En hst e u nu van schandelijk© ondankbaarheid getuigen, indien we dit niet bedachten. Die w»psnen om den strgd te kunnen voeren heelt God ons gegeven. Noodlg Is het nu om die middelen te kun nen gebruiken dat er in iedere plaats een kern, een harde steen, een diamant is, die pal bl|ff staan voor de zaak, sufkoppen die geen duimbreed wflken. En om die pit moet nu iets smakelgks zin dat is de vereeaigjag en daar bi moet zich bet opkomend geslacht aanpassen, onze jongens om ons in de pro paganda ter zfjde te staan. Spr. Is het niet eens met den voorzitter, als dese zei, dat we den strfld somber inzien en de noodige ambitie voor dien strijd ge mist zou worden. Gaarne gelooft spr. het van alle andere politieke partjjen doch niet van de antlrev. partg. Althans wat spr. be treft, hg gaat met het zelfde élan, de zelfde opgewektheid dien strQd tegemoet en zoo zal het de gansche paitg doen, Echter hebben we ons rekenschap te geven va» wat zal komen. Hoe zal het sign indien de llnkscher, als meerderheid uit de stembus zouden komen. Natuurlik sou dau de S D.A.P, de eerste vioolspelen, want alteen is het die parts, die onder de linkschen nog eeaige" ruggegraai heeft De Liberalen, vroeger aanzienlik en groot is in onze dagen een wegkwijnende groot- heid/Zg hebben eenmaal ons willen opeten, welnu zij hebben aan ons zich den dood ge geten, En het zal die partij gaan zoo als het met alles in dese wsseld gaat, indien zl het onrecht niet goed maken, geen schuld be kennen, zoo zullen de liberalen voor altgd vergaan. Grievend onrecht hebben si ons aangedaan In de schoolkwestie en zal het nu met de liberale partij weer eens goed komen, dan zal zg ons eerst moeten bekennen het onrecht dat si ons heeft aangedaan, Met den Vrijheidsbond gaat bet precies eender. H3 sterft een roemloozen dood. Ea we zullen het beste doen om zlndoodstrld niet onaoodig met vier jaren te verlengen doch hem nu maar een zacht uiteinde be zorgen. Evenzoo met de Vrlzinnig Democratische parts. Ook zfj ligt op sterven en ws doen maar goed om zooals het in een sterfkamer de gewoonte is, heel zacht te spreken en op onze teenea te loopen. De V.D. part! zal h&ar stempel op de komende regeeting* niet kunnen drukken. Dan zija er nog enkele allerliefste kleine partgtjes waaraan het woord zoo oprne» keilk bewaarheid wordt wat eenmaal de liberalen zoo hatellk tegen Groen zeiden dat hg maar alleen stond dat hl alleen de paatg uitmaakte dien hl vertegenwoordigde. Wat zal die libe rale minheer een plezier hebben als h| nu eens al die kleinere partgtjes kon bekaken en daar zin haat tegen uitgieten. Deze partgtjes komen öf er rond voor uit, dat zg links zin, öf zl zin achterbaks links, b.v, de plsttelaadersboad, die eenerzlds links is en anderzgds rechts voor den dag willen komen. Eeu llnksche hebben ze in Braat, dat helpt al vast. Maar het slot van die partgtjes Is, dat zg de rechtsche zlde verzwakken, Z| leveren öi hulptroepen aan de linker kamer- groepen öf zï verzwakken de kracht der recht scha partijen. Alken de S D A P sal wat te beteekenen hebben als links aan het bewlzsd komt, deze partg zal dan de leiding moeten hebben, Troelstra heeft reeds in de Tweede Kamer aan de Roomsche partg een vriendelijk lonkje toegeworpen, dat echter niet heel vrlendeigk is beantwoord geworden. Het is echter Troel stra's gewoonte, zich te vergissen. Dat komt omdat hg in hoogere steeren scölnt te leven. Hg heeft het oog gecicht op Duitschland en gedroomd, dat het hier evesala daar tusschen Rüomschen en Socialisten wel koek en ei zou knanea sin. Nu in zooverre heeft hf gelik had, dat het waar is, dat koek en ei te samen niet smaken I De Rcomschen willen geen gemengd huwsllk aangaan. Spr. con stateert, dat over de R. K partg de geest van Schaapman weer vaardig wordt, het wordt er weer als in den ouden goeden tgd. Indien links aan de regeering zou komen, dam zou dus de S.D A P. de eerste viool spelen. Daarom mag links In geen geval de meerderheid kragen. Van de vrome oude li beralen tot de bolsjewiki toe, het zin allen llakêchea tn links is nu eenmaal onhandig. W1, antlrev., zfju ais partg natuurlqk te om alleen op fa trekken. Dat zou on- mogeigk zQn We moeten samenwerken, willen we iets tot stand brengen en een meerderheid vormen. Spr. wil dsasom de oude coalitie, en legt de klemtoon op beide woorden. De oudq coalitie, tussehen ds dris rechtsche partgen, dus zoo, dat er geen losse samenwerking zg. Spr. wil zaken doen, maar dan op papieren 'n goed accoord maken. Er zou voor ons vader land geen greoter ramp isiju, dan wanneer we zonder degelijks afspraak zee in zouden gaan. Het sou de dood voor de coalitie en de dood voor de patig sin. Samenwerking op eess goed en zakelijk accoorö, waatbjj wg onze rechten verzekerd weten, is onverbiddelijk eiach en alleen zoo kunnen we zee in gaan. Dan moeten we de Antithese onverzwakt handhaven. Tegenover de staatkunde, gegrond op wenscheigke rede, hebben we vast te houden aan de staatkunde, gegrond op het Eeuwige Woord Gods. Het gaat er tea slotte om dat we deze tegen stelling, deze antithese onverzwakt vasthou den en indien we dit ons steeds voor oogen stelden zouden we ons om die kleinigheden en bagatellen minder druk maken en zouden we als goedgeaarde antirevolutionairen moe ten zeggen „desnoods plak ik nog eerkegel meer als hef gast om de handhaving van de Eare Gods ea het recht van zgn Gaddelp Woord." Wie dit niet durft zeggen, behoort niet tot de kern en de pit van ds antlrev. partg 1 Het gaat in de eerste plsats om tegenover de Geest van het ongeloof het onfeilbaar Woord Gods te plaatsen. Er z|n zooveel halve mensctaen die zich maar blind staren op een akelig stemmetje. Die denken dat een halve voor net zoo goed heef ais een heelen. Maar reeds op school wordt ons geleerd dat men voor één heele twee halve noodlg heeft. En als men hcndei d heelen heeft en denkt door er nog honderd ha! ven bi te doen twee honderd te hebben rekent mis, honderd halven zgn maar vgftig heelen. De heelen moeten we daarom hebben in den strgd, al hebben ze dan ook vier, zes of desnoods acht kanten. In geheel» overgaaf aan ons beginsel ligt de kracht van onzen strgd tegen de Revolutie. De antithese is het geloof tegenover het ongeloof. En hieruit wordt de str|d geboren. Ia de eerste plaats, het gezag. Volgens de liberalen, de socialisten cn communisten be rust het gezag In den wil van de mecsch, de mensch Is eigen heer en meester. Vandaar dat men spreekt van de volkssouverelnlteit, die dan tenslotte door één enkele mensch uitgeoefend wordt. De liberalen zeggen, zoo Iemand die die souvereine volkswil uitoefend moet een man zin met een goed hoofd eu geld. De socialisten dragen die uitoefening van die souvereine volkswil op aan de arbei dersorganisatie, alleen de arbeiders het pro letariaat Is het dat het recht heeft den volks wil uit te oefenen. De communisten zeggen, die arbeidersorganisatie Is ook maar larie en zg meenen dat de uitoefening van den souvl- reinen volkswil moeten berusten bi 't volkje dat van de straat geraspt wordt, hl hen vindt men, zeggen zg eigenlik den volkswil. Allen stemmen echter hierin overeen dat de mensch het gezag uitoefent en dat de mensch zal zeggen hoe het zin moet, Wig plaatsen ons op het «taudpuni van de Heilige Schrift, die ons doet weten dat God zegt: „Door Ml regeeren de Konir.gen" en was uit we weien dat alle macht alleen bi God bsrust en dat Hl den mensch bekleedt met Zin gezag Ea daarom zin we te trots, te vrij dan dat wl den nek zouden buigen voor den mensch of het dan al de Russische Tsaar of de Russische Lenin is W0 wenschen noch met dan Knoet van den Tsaar noch met de revolver van Lisnia geknecht te worden. WQ zin all« meuschen en staan alszoodaaig ge- igk. Wg hebben niemand te gehoorzamen en krommen voor niemand den rug. W§ erkennen allee;: het Goddelijk Gezag en geven alleen den Koning de earè als vos si en regeerder omdat God hein mat Zïa gezag hesft bekleed. Wl z%a ook niet voor absoluut gezag, daarom hebben we onze volksvertegenwoordiging. Het Is daarom een fout van de Troelsfra's dat sg alken het gezag uit den mensch er kennen en daarom buigen onder het juk van eeu mensch. De Antirev. zal dat nooit doen. Hl buigt zich voor God en eert Zgn God- deigk gezag. Een tweede verschil dat uit de Aotlthese voortvloeit zin de beschouwingen over het huwelijks» en gezinsleven. Wij beschouwen dat als eau Goddelijke instelling. God gebood den mensch: Wees vruchtbaar en vermenigvuldig U, vervul de aarde en onder we: p haar. Dat „vervul de aarde en onderwerp hasr", houdt veel in. Spr. las dit woord, ak student eens in een corridor van het rlksmuseum te Amsterdam. Van den Roomschen bouwmees ter van dat paleis heeft spr. de juiste ver klaring van dit tekstwoord te danken. Want spr, zocht het verband dat er kon bestaan tusschen dit Goddeigk Woord en dit gebouw. En is toen gaan onderzoeken. Dit wooad houdt in dat hef den mensch opgelegd is de aarde te vervullen en vervolgens alles waf die aarde oplevert in landbouw, handel, nijverheid, la dusracsaan zich te onderwerpen, opdat daar- doory&e Schepper van dit alles op 't hoogst verhèeiigkt sou worden. Het huwelijk is alzco een instelling Gods. De linkïchca willen daar niet aan. Zij zeggen, allen menschen staan gelp, Rousseau zegt, dat alle menschen wanneer zl geboren zin gelqk zin of hg arm is of rgk, een jongen of een meisje en ook hebben alle daarom gelijke rechten Spr, stelt de vraag of dat soms het recht is om dood te gaan, wanneer er geen ander mensch is om naar die pas geborene om te klkcn. Gsl|ke rechten fusschen alle menschen, 't zij man of vrouw, is de theorie der Revo lutie. Daarom is hef huwelijk een afspraak tus schen twee gelik staande menschen. Het hu- welqk is eau contract. En wanneer de over eenkomst later tegenvalt moet de echtschei ding aan dit contract een einde kunnen maken 't Gevolg is dat de ouders zich niet aanspra- kelellk kunnen stellen voor de kinderen die uit dit huwetgk geboren warden. Deze zin dus ook hst eigendom van den Staat. De staat neemt die kinderen over. Vaidaar dat de socialisten zich zoo bsfjvererj. om arme schoolkinderen aan klompjes, kleeding en voedsel te helpen. Uit dit vsrdetfeigk stelsel vloeit ook voort het looa voor het moederschap De moeder helpt den slaat aan eec nieu wen burger en voor die moeite moet ::tj betaalt worden, Msar wl houden vaat asn het beginsel, dat het huweigk een instelling Gods is, en hst gezin de kleinste erf waaruit de maat- schappij opkomt. Daarom is on*: beginsel hst gezinshoofden kiesrecht, dat altgd ons begin- gel zal big ven sl zullen we het de eerste 4 jaren niet kunnen verwezeigken. Wanneer links allen, mannen en vrouwen geigk stelt dan is het logisch dat zg ijveren voor het algemeen individualistisch kiesrecht. Onze partg is daar nooit Biet medegaan en op onse depufates vergaderingen is nooit anders besloten dan dat wl het vrouwen kiesrecht verwerpen. In de derde plaats vloeit uit de anthithese voort dat wfj den klasseastrld verwerpen. Gods Woord leert ons dst ritten en armen elkander ontmoeten, de Heers heeft ze belde gemaakt, Het stellen va a den patruon tegen over den arbeider en van den arbeider te genover dm pafroo's is verdsjfeigk. Gsds Woord eischt dat we elkanders lasten zullen dragen. Ten vierde stellen we ons vierkant tegen - over de socialisatie en de Staatsexploitatie Da mobilisatie heeft geleerd dat detlks distributie geen lekker brood geeft. Gods Woord vertelt ons dat toen het volk gereed stond om Kanaka binnen te trekken, dit laad eerst door het lot verdeeld werd en aan elks stam zfti gedeelte toegewezen, terwSl bi de wet verzekerd was dat het zgn eigendom bleef. Het hoogste geluk en da ware vrgheld is dan ook dat ieder zit ia vrede onder sla eigen wgastok en eigen vggeboom Daatom gaat de soclalisafie.en da staatsexploitatie igmecht In tegen den eisch van hst Woord Gods. Eesigkheid is eisch ook in de politiek. De S. D. A. F, neemt hst met die eerlijkheid echter niet zoo nauw. Zij belooft den arbeider alles, terwgi zl toch weet dat onze Minister van Financiën niet alleen op den bodem der schatkist is, doch al lang dien bodem stuk gekrapt heeft. Ds oneerlijkheid In de politiek zal zich wreken. Wtj kunnen daar in geen geval met mee gsm, Daarom weten we welke kant het uit moet. God biedt ons nu gelegenheid om voor de Eere Zjcs Naams uit te bomen. Links valt overal een malaise waar te nemen. Spr. sprak een intellegente jonge liberaal, die nog libe raal was omdat zin vader het ook altgd geweest was, hl vond er niets meer aan. Spr. heeft hem toen geantwoord dat hg er al 40 jaar niets aan gevonden heeft. Alleen de S. D. A. P. heeft links eenlge beteekenls. Maar ook zg moeten een groot» aderlating ondergaan aan de communisten, 't Is opval lend hoe slap en flauw het in het kamp der S, D. A. P, is Tenslotte wïst spr.®: nog op der vrouwen plicht om bg de stembus tegenwoordig te zgn. 't Beste is dat de mannen zich niet te veel met het vrouwenkiesrecht bemoeien, 't Is vaak gebeurd dat de vrouw den man moest opwekken om te gaan stemmen, laten nu de vrouwen zelf dit zaakje maar een cp knappen. Zfj zullen hun roeping verstaan, beter dan de mannen soms. Doch laten we goed voor oogen houden waar het om gast, We zin tegen het actieve en passieve vrou wenkiesrecht, maar om dat Akelige vrouwen kiesrecht weer weg te krijgen, mag geen enkele vrouw ontbreken. In de historie heeft Flakkee heel wat van de Liberalen geleden. De oude heer de Wilde zou daarvan bunnen mede praten. Z1 hadden het eiland in twee stukken gehakt, eeae helft bi den Briei en de andere helft bg Zierikzee, waardoor ze zekerheid hadden dat de „fgnen" van het eiland geen kwaad konden doen. Laat men nu op Flakkee toch begrijpen de mannen en de vrouwen dat meu met inspan ning van alle krachten moet arbeiden voor hst heerigb beginsel en met kracht big ven strijden voor de leuze „tegen de Revolutie het Evangelie." Op dit bezielend en geestdriftig woord, werd de grijze, maar nog zoo kloeke en frlssche spreker toegezongen de bekende zegebede uit Psalm 134, Thans verkrijgt de heer A. Coign het woord. Spr. wist op de moeilijke tgden die wl beleven. Sommigen vinden onzen tgd een grooische tgd, anderen spreken van een groote tgd. Spr vindt dit echter een moei igken t|d, een ii?d waarin de moeilijkheden zich tot bergen opstapelen. Op geestelijk terrein een verwildering die droef stemt, men toont zich afkeerlg van God eu Z|n Woord, het heet ouderwets om nog met den Bgbel te rekenen. Men is vol over de rechten van den mensch, over menscheigke plichten wordt echter niet gesproken. Er is allerwegen een groote ontevredenheid. Ontevredenheid niet alleen onder de arbeiders, maar ook onder de landbouwers. Het idieele raakt op den achtergrond, aan alles wat materieel, stoffeigk is wordt alle aandacht geschonken. Stoffellk, geestelijk en economisch is het een moeligke tgd. Het is allerwegen een strgd om de macht, men predikt den klassenstrgd. Op economisch gebied is er een «rl»is. Handel, t>ij verheid en industrie staan bqna geheel stil, omdat men de concurrentie met hef buitenland niet aankan, tengevolge van de dooctende valuta. In den landbouw het zelfde, de pachten zin hoog, de bedrijf* en exploitatie-kosten zgn onbetaalbaar. En dat allee ware nog te dragen indien er lichtpun ten zouden zin waar te nemen. Iategeadcel 't staat het er veel eerder naar, dat het laagste punt nog niet bereikt is. Wel roept men overal om bezuiniging- Maar dat zal er nooit kunnen komen, Indien wp niet beginnen bi ons zelf. We moeten bi ons zelf beginnen en offers durven bren gen, ons spenen aan zaken die we zelfs .10: de bunnen missen. Maar daar wil ons volk nog niet aan, Somber zin dan ook de perspectieven en somber ook de tgd die we ingaan bl de ver kiezingen, Wel sei Ds. van Lummel dat hg met jeugdig vuur den strld laging, maar toch valt het niet te ontkennen dat er onder de onzen lauwheid en laksheid Is. Een geest van ontevredenheid heeft zich van sommigen meester gemaakt, ook van onze landbouwers. Een van de reden is dat ze denken dat er met hun belangen niet genoeg rekening ge houden wordt door de regeering En inder daad ligt er een kern van waarheid in. Er wordt te weinig rekening gehouden met de ziel van den boer. Ds boerecslel is een zonderling ding De boer is geneigd tot bewaren, toi.ccnsemeren, hg Is conservatief. De teatste tgd is er veel veranderd, door 't gebruik van stoom en elektriciteit Ook het landbouwbedrijf heeft hiervan den Invloed oaöergaao. Echter toch veel minder dan an dere be driven. Het boerenbedrijf is afhankelijk vaa den tld en het weer. In wezen is due het boeren- bedrljf overanderd gebleven. De boer wil koning in zgn hul?, op zgn erf en z|e land zg». Daarom wil hg niet lastig gevalles worijen door de ambtenarl, hl heeft ces afkeer van het staten Invullen cn van de administratie. Daarin ligt voor een groot gedeelte zlti actie tegen het zegelplak- ken. „Waarom ai die bureaucratie, waarom dat ambtenarendom", zoo vraagt hij, en vaak niet ten onrechte. Toch is het goed dat er een arbeidswet Is, Spr. heeft in Nederland en ook in Amerika da mijnen bezocht En als men daar beneden in de gangen die bijna naakte arbeiders ziet arbeiden om de steenkool los te bakken, dan moet men toegeven dat een achturige ar beidsdag in zulk bedrgf lang genoeg is. Toe te juiches Is het daarom dat er aan hst uitbuit-systeem der liberalen door een arbeidswetgeving een einde is gemaakt, Zoo is het ook in vele fabrieken waar de arbeiders niet anders doen dan den gebeden dag één zelfde, handgreep. De bescherming van de Overheid van de zwakkere is goed, al er kennen we dat er bg de toepassing der ar beidswet te weinig rekening is gehouden mst hei bestaasde, en den volksaard, als ook met de economische gevolgen. Deze wet generaliseert te vsel, en te weislg is gelet op het alxldig terrein van het volte, rgke ntenschcnleven. God is self een God van veelzijdigheid en spr's meening is dat de soepelheid in ds arbeidswet te weinig is la acht genomen. Toe te juichen Is het daarom dat er binnen kort eeu meer soepel wets- ontwarrp over deze materie de Kamer zal bereiken. Anderzlds moet spr, echter waarschuwen voor en wizen op het gevaar dat men de huidige crisis zou toeschrlven aan deze wet geving. Spr. vraagt- of er dan in den lande waar deze arbeidswetgeving niet is hst er beter voor staat. Ir het daar waar geen ar- beldsbeperblng is, geen crisis? Is er in die landen geen werkloosheid? Ieder zal moeten toegeven dat hei in 't buitenland eerder slechter dan beter gesteld is. De crisis is geen gevolg der arbeidswet geving, si ia gevolg van de verarming der wereld. En is geen koopkracht meer. Zg die onder ons thuis zin in dc psardefokkerl zul ten het toestemmen dat die landen waar onze paarden gaarne aftrek vonden,"geen afnemers, meer sin, zl laten U met de producten zitten, Andere grieven van den landbouwer zin dat er met hen te weinig rekening is gehou den. Wel, had men hen noodig in de dlstri- butiedagsn en vooral den achturendag voor den landbouwer bevalt hem niet. Spr. kan dit begtlpen. Alles wat met het landbouwbedrijf in verband staat verzet zich tegen arbeldsbeperking. Onmogelqk zal het zin om den arbeidsduur in het landbouw bedrijf wettellk te regelen. Terecht vreest de boer den achturendag voor zin bedrgf. Nu is er in dien geest een voor ontwerp, dat nog wel geen wetsontwerp is. Maar aangezien teder er reeds over praat en schrift wil spr. er ook wel eens lets over zeggen. Als spr. de vraag gesteld wordt of dit voor ontwerp beantwoordt aan de geest eener ge zonde wetgeving dan moet spr. die vraag ont kennen beantwoorden Het particulier initiatief mist spr. er in en juist het particulier initiatief juicht hg als antlrev zoo van harte toe. Een wettelijke regeling is volgens spr. dan ook onmogelijk niet allen uit een antirev. oogpunt doch ook uit een practlsch oogpunt. Daar kan niets van terecht bomen in de praktik even min als er iets terecht kan komen van den stemplicht. Maar al is alles niet zooals het wezen moest ook ouder ons antirevolutionairen is niet alles in orde. B.v. het misbruik dat er gemaakt is, van de vrouwen- en kinderarbeid. Die mis standen moetea uit den weg geruimd worden. In de eerste plaats door een gezonde wetge- en in de tweede plaats door onderling overleg. Schitterende resultaten zin in de laatste vlf en twintig jaar door dit onderling overleg reeds bereikt, Door eeu wettelijke regeling is er in hef boerenbedrlf weinig goeds te bereiken Dit bedrgf is afhartkcllk van wat van Godswege o.-'ü door de natuur gegeven wordt. Indien nu b.v. de overuren die er gewerkt worden opgeteekend moeten worden ais mede wat er in die overuren voor arbeid verricht is geworden, dan gevoeld ieder dat hiervan bi den doorsnee landbouwer zooals de meeste toch zijn, totaal niets terecht komt. O jk wordt de klacht gehoord, dat er voor den boer zoo weinig op wetgevend gebied tot stand gebracht wordt. De strik- en wie gelden b?zooals dte thans geregeld zin, le veren weinig voordeel op voor den landbouw. Indien men overtuigd is, dat de strik- en wjagelden de kosten duurder maken voor den koope:, waarom dan niet radicaal inge grepen en alle kosten gelegd op den ver pachter of verkooper, Men zegt, dat bq deze wetgeving alleen de advocaten met het voordeel zullen gaan striken. De wijziging in devteeschkeurlngswet, waar door hulssiachttegen worden vrlgesteld wordt toegejuicht. Maar toch bewjst deze wijziging, dat men thans moet goed maken, wat eertjds verknoeid was. Als we den toestand t|dens den oorlog bezien, bevinden we, dat de verhouding tus schen de regeer ing en het platteland niet in orde was. 't Giag als aaeï de twee jongens, die levertraan moesten gebruiken, de eene wei gerde eu droak ze niet, maar de andere kreeg voor iedere lepel een cent, doch als de tlesch ledig was, werd voor die centen een nieuwe ftesch levertraan gekocht. Zoo is er veei ontevredenheid verwekt. En nu denkt men tegen eten verkiezingstijd door een gezamenlijk optreden van de boeren den toestand te verbeteren. En helaas zin er ook van antirevolutionaire zlde, die aan de actie medewerken en er eenlg heil vau verwachten. Men wil speciale afgevaardigden voor de landbouwers stellen, Twee sin er al, de H.H. Teenstta eu Braat. De laatste nsmeas den plattelavdessbond. Van hem (de geachte af gevaardigde, zoonls wij in de Tweede Kamer zeggen) kan gezegd worden, de afgevaardigde van het allerplatste platteland, zijn geheel» houding wigst daarop. Maar wat km men met zulk eenlandbcu- wersparti nog bereiken Veronderstelt, dat alle landbouwers en tuinders te sasten zouden stemmen op een partg. Er zin er ongeveer 200,000 Hoogstens zouden zl dau 10 of 11 candidateu In de kamer kunnen brengen eu wat betcekent dit getal is een parlement van 100 leden En verbindt dan deze beweging nu ook de consequentie, teder kwam met zin eigen belangen-catsdldaten, de schilder, tim merman, onderwizer enzwaar moest dit dan op uitloopen. De belangen vas het g»- heele volk zou er door verwaarloosd worden. Ook de arbeiders zouden hun camMdaien in de Kamer kunnen brengen eu zl zouden de iasdbouwers verte overvleugelen. Maas- gelukkig krijgen de belangengroepen nooit alles. Stellen we nu de vraag, „wat! dead de plattekndersbond voor de landbouw?" Totaal niets Braat heeft bet tegendeel bereikt van hetgeen bg wilde. Hg heeft den boerenstand bdacheigk gemaakt en neergehaald, door sla optreden heeft de boerenstand zich verach- teigk gemaakt in de volksvertegenwoordiging min hes ft slechte gedachten gekregen van de landbouwer#, veel slechter daa de land bouwers zin. Dat Is de vrucht vaa de ba- langeugrcepen. Boven dien wordt het politiek beginsel door die belaagenparigtjes neerge haald in het slik Daarom heeft ieder Aatirev. de dure roe ping zich tot het uiterste te verzetten tegen die belangen pariqün. Ds Pluttelassderabond beroemd zich op zin zuiaigheidsidee ook daar is niets vaa terecht gekomen. Spr.'s meeaiag is dat de belansgea van het platteland het beste gewaarborgd zin bg de antirevolutionaire partg, Wl hebben onze krachten niet in de groote steden, Het platteland is onze kracht, daar wonen voornamelijk „onze rEfinachea". De plattelanders z|u de menschen die zich niet gauw laten verleiden door allerlei wind van leer. Het program van actie onsest partg behar tigd ook de stcffeigke belmgea, het verzet zich tegen de onnoodige inmenging van de regeeriag, het geeft een verbetering aan van het pachtcontracf, een herzienlug van de jachtwet. Wg hebben als anti-revolutieonairen te wa ken voor onze geestelijke goederen in de eerste plasts. Ais politieke partg bsteideu we dat wl rfeaau op den grondslag van Gods Eeuwig Getuigenis, en daarmee houden we rekening op alle terrein van het laven, daar om zin we antirevolutionair. Daarom staan we zoo vierkant tegenover de belangenpar tijen, daarom staan we scherp tegenover hen die h?t recht zoeken in den mscsch era stelten we tegenover de wankelende en on standvastige beginselen der Revolutie het Ecuwig begiissd van onzen God. Daarom blijven we ook Antirevolutionairen. Ook al is het verkiezingsjaar somber, we zullen niet bg de pat ken gaan neerzitten, want als Antirev. hebben we altgd lichtpun ten. We weten eu belldeu dat onze God de draden van het wereldbestuur in Zijn Hand houdt, dat is ons rustpunt en het rustpunt onze- partg. Wat dan ook den uit slag moge zin van de verkiezingen, deze zekerheid hebben we, dat eenmaal ons begin sel zal zegevieren, omdat het eeuwig is, Na de pauze, die op dit zakelijk en actu eel® onderwerp gegeven ward, verkreeg Mr. J. A. de Wilde her woord. Spr. aside dat het hsm genoegen deed in deze historische zaal, waarin reeds zoovele malen de broederband versterkt en het geloof bekrachtigd werd, te mogen spreken tot de Antirevolutionairen van dit eiland en hoopt datde^beziellng eu de geestdrift voor de heilige beginselen, cok op dezen 15Jen Maart, ge handhaafd zulten bilven. Hef is een schoons strijd die we te strgden hebben. Is niet maar een strgd om een paar menschen en onze volksvertegenwoordiging te brengen. Doch het is een stuk van dien grootschen en geweldigen strgd die alle eeuwen door Gods Volk te strgden heeft gehad Wel is het een voorrecht, als we als Antirevolutionairen door te stemmen, invloed mogen uitoefenen op de volksvertegenwoor diging ea 's lands zaken. Waaneer de libera» len vroeger niet soo hadden gespot met ons organisch kiesrecht, zouden thans nist zoo vele belangengroepen zin ontstaan. We leven ia een land, waar cea democra tisch volk invloed kast brengen is de regee- riiig, Die vrlheld, die democratie hebben we

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 9