71
ON
Woensdag 8 Maart 1922.
êTtê Jaargang M®. 2787.
voor de SMttellandsclte en Heeow^eKie Eilanden
S.W.C,
Antirevolutionair "7?. Orgaan
M
ffie
IN HOC SIGNO VINCES
(sr.-B.)
A A R"
INiEZOiDEN
tegen Besmetting.
id.
at. Voor
ïden
M.
W. BOEKHOVEN
Alle stukken voor de Redactie beetemds Advertentiën en eerdere Administratie fmnm toe te ^enden mn de Uitgevers.
WEG
NSCHE
SEP.)
Lmsterdam
Goed
Goedkoop
ie volgende
vocht;
aar bijt
1
3NG-E
Deze Courant verschlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. 1
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 ©e@S vooraitbefalici,
BUITENLAND b? vooruitbetaling f 8.50 per laar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UKTQKVERSi
SOMMBLiDIJK.
Telefoon Intercommunaal Ne. 202.
ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel. RECLAMES 40 Osst pgr
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f L- per p-laatïiag..
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die cgtosfeaa.
Advsrtentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- @n VRIJDAGMORGEN 10 UUR,
PLEIN -
'otterdam
PRIJZEN
uiven t|d
Staande
De vrouw naar de stembus.
De vrouw, ook op Flakkee, wordt ter stem
bus geroepen. De Wet geef! haar 't recht sa
de Oïeiheid schreef haar in up de Klesers-
lijst Zoo dus is alles klaar ie harer ontvangst.
Maar zal ze ter busse gas a 't Is soo iet»
oagewoous, dat Gemeentehuis, die zaal, dat
invullen op een kaart, die omgevhsg van
Burgemeester en raadsleden, dat zoeten naar
het zwart te maken puntje. O mensch 't zweet
zrsu je uitbraken. Ze zijn 't niet gewoon, die
vrouwtjes om voor zoo'n doei der stoeltje te
verlaten en op stap ta gaas, de straat op,
z oo ma ar alleen, en nagekeken door de
buren
Vrouwen van Fiakkee I
Er is een hoogere drijfkracht voor noodig
om U ter stembus te brengen, en die hoo-
."re kracht overwint zeker ea gewis Uwe
.eze. Want aan elke Stembus ligt een die
per beginsel ten grondslag, dat niet alleen
den mannen, maar ook U, geroepene Vrou
wen geldt.
Toen de Heiland opvoer zei H? tot Zijn
jongeren, en dus ook tot U.Gij zult Mijne
getuigen zgn vpor Overheden". En die Over
heid heeft eeu vorm gekozen omdat getui
genis van Uw beginsel af te leggen. Die
vorm is een Stembiljet, om te getuigen, dat
ge 't met de Antirev. beginselen eens sft
d.i, eens zQt met de belijdenis van Gods
Souvereinitelt ook in de regeering des Lands.
Vrouwen vau Flakkee
Gij belQdt God in Uw woonkameria Uw
kerkgebouw; door Uw leven en woord.
Waarom zoudt ge die belijdenis vreezen op
't Raadhuis? Die M| belijden zal voor de
menschen, sprak de Heiland, zal Ik belQden
voor M?n Vader, Die is de hemelen is.
Vrees den vorm van 't belijden niet. Maar
de belydeuis zelf ten Raadhuize zij Uwe «ere.
an welke stof
Is dus veel
ondergoed,
n") en betaal
goede niet.
b f 0,50 per
gram stof.
Wed. A. van
iu Krallngen
id. J. Kurvink
■V
DE KERKELIJKE KWESTIE IN
MIDDELHARNIS.
/o
9 11
10
'/O
EROAM.
In onze Geref. Kerken is er al sinds de
Reformatie van 1600 tweeërlei strooming, die
la deze 19e en 20e eeuw door 't kerkelijk
publiek boorbaar werd voorgesteld ais: de
School van Kampen en dc Vr?e Uaiverslteit
De kenners der dogmatiek slja 't er echter
over eens, dat tusachen Kampen en Amsterdam
geen principieel verschil bestaat, en zijn 't
er óik over eens, dat dr. Kuypers beschouwing
over de Wedergeboorte, den H. Doop, de
reebtvaardigmakiag niets Kuyperlaansch is,
maar slechts een instemming met de uitne-
mendste Theologanten uit den bloeitijd der
Reformatie.
Wié dus gedoodverfd wordt met den naam
van Kuyperlaan hoeft zich heusch niet voor
God en menschen te schames, maar mag
zich beroemen leerling te zijn van wateesi-
gen onzer Vaderen in bun diepstlngelaide
voorgangers geleernard hebben. Waartegen
over staat, dat In dien zelfden bioeitqd en
daarna ook mannen opgestaan z|n, ia ook
Ingeleid, die 't door anderen beledene niet
durfden aanvaarden, Toch verdroeg men elkaar
Om een voorbeeld te geven.
Er was verschil tusschen Comrie en Bra-
kei, beide namen wel bekend op ons Eiland,
over 't Supralapsarisme en 't Infralapzarlsms
d,i. over de uitverkiezing van Eeuwig
heid, welk vraagstuk we hier maar aanstippen.
Comrie betiep zich op de H. SchriftBrakel
ook en de gevoelens van beiden zyn
door de Dortsche Synode in 1618 als nevens
elkander staande, aanvaard. Als nevens elk
ander staande. Dat zfln dus twee stroomen
uit den ouden Relormatletld. En na de Do
leantie en dWr door z?n die oude Reforma
torischs stroomingen weer opgekomen, omdat
toen, zooals 't b| elke Reformatie gaat, de
groote leiders teruggaan op de Vaderen;
maar daarentegen tal van anderen krampach
tig vasthouden aan wat s| op dat oogenblik
gelooren en belijdenen die dan van verre
staande de kat eerst eens uit den boom kijken,
en langzamerhand óf overtuigd worden óf
in hun oude belfdenis blgven vastgeklonken.
Zoo ligt vóór ons de Heraut van 29 Jan.
1893, 90. 788 dus kort na de Doleantie van
'86, waarin Ds. Kouwenhoven (uit Kampen)
aanvalt op een geduchte maaier op Ds Wee-
terbeek van Eerten, en hem als 't ware uittart
om de leer der Veronderstelde Wedergeboorte
eens te bewijzen uit de H. Schrift, en hem
zegt, dat tal van dominee's die leer nooit
zullen aanvaarden, al Is 't óók waar, dat er
in artikel 17 der Dortsche Canqnes van zoo'n
veronderstelde wedergeboorte sprake zou zijn,
.Want daar staat"
Nademaal wij van den wille Gods uit
zin Woord moeten oordeelen, hetwelk ge
tuigt, dat de kinderen der geloovigen heilig
zijn, niet van nature, maar uit kracht van
het genadeverbond, In hetwelk zij met hun
ouders begrepen zin, zoo moeten de God
zalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing
en zaligheid hunner kinderen, welke God
in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
(Gen. 17 7. Hand. 2 39. 1 Co?. 7 14
Uit welk® Cancnes der Dordtsche Syaotle
dus helder en klaar schijnt te volgen, sat die
kinderzieltjes wedergeboren moeten zije, want
zonder wedergeboorte zal niemand God zien"
en zonder wedergeboorte zullen dus óók die
kindertjes, weggenomen in de kindsheid, God
niet zien.
Te meer, waar de Vaderen in art. 33 der
Geloofsbelijdenis (.Van de Sacramenten")
zegge», dat de Sacramenten niet ij del, noch
ledig zijn, om ons ie bedriegen en zegelen
zin van een inwendige en onzienlijke zaak".
Accoord I Maar als ze niet .ledig" zin, zit
er .vulling" in. Wat Is die vuiling" En die
.vulling" heeft op de kinderziel betrekking;
want ze is .Inwendig".
Terneer, waar de Vaderen in art. 35 bell-
den: .Zoo werkt Jesus Christus dan in ons,
al wat Hl door deze heilige tsekenan ons
voor oogen stelt, hoewel de wijze waarop,
ons verstand te boven gaat en ons onbegr?-
pellk is, gelik de werking van den H Geest
verborgen en onbegrlpel^k is". Let er op:
zoo awerkf', staat er. Eea daad dus
Es zóó sterk is die «eb?a der Verond.
Wederg., dat zelfs ds. Diermanse, predikant
der Chr. Geref. Kerk, die in drie boekjes dis
leer bestrijdt, in één er van, op bldz. 14
nochtans segt:
.Dat de bediening des Doops aan iemand,
diens wedergeboorte onderstelt; dit schijnt
inderdaad juist te zijn(Hand. 2 38 enz.
Hand. 8 36 Hand. 10 47,
Waaruit wéér volgt, dat ds. v. Velzen.die
deze geschriften uit de Chr. Geref. Kerk,
toch wel kennen zal, op den preekstoel gelieve
na te laten, om m?t een steek ouder water
anderen wat .verdacht" te maken voor ds
Gemeentewant de voorgangers der Chr.
Geref. Kerk hebben die Verond. Wederg.
zoomin als onze Kerk en ik, aanvaard, méér
zijn toch te eerlijk, om, zonder speculatie op
de gunst van sommige broederen, niet te er-
kennen, dat de .onderstelling" .inderdaad
schynt juist te zijn", op grond zelfs der H.
Schrift.
Men zw?ge op den preekstoel over deze
feeders en moeilijke zaak, óf eerlik zin
teernover an tere broederen is plicht, in dan
erbij zeggen, dat dis broederen zkbopGods
Woord beroepen, waarroar een Car. Giref.
predikant, ds. Diercuacse ze zelfs de tekitcn
geeft.
Tal van geschriften bestaan nog, waarin
die si:Sd tess voeten uit i* gcfcekend; vele
brochures z|n verschenen, totdat ten slotte
op de Utrechtseh® syaode der Geref. Kerken
in Aug. 1905 de Leer geschillen behandeld sin
en schrik nietals Rapporteurs
voor de Synode ter toelichting op die .Ver
onderstelde Wedergeboorte" enz,, waren op
getreden niet alleen .Kulperjanen", maar ook
prof. Noordtzl, van Kampen, ook ds. Littool
van Middelburg, leerling uit Kampenen
deze rapporteurs komen tot dit besluit met
heel de Synode:
.Uwe Commissie oordeelt, dat 't noch
„noodig, noch wenschellk is voor een Ge-
„nerale Synode om over deze geschillen
.een definitieve uitspraak te doen, ja zelfs
.een Synode dit niet doen kan of mag-
„Het is niet noodig en niet wenschellk
.omdat de hier bedoelde geschillen, mits
.men over en weer voor alle overdrijving
„zicta wacht, volstrekt niet raken eenig
.punt onzer belijdenis, eenig fundamenteel
.dogma onzer Kerk, maar alleen loopen
.over een verschil van opvatting, een ver-
schil van voorstelling, een verschil van naam
Da Synode heeft zich met dat Rapport
vercenlgd, misverstanden zin weggevaagd,
en er werd na een zeer onverkwikkelgken
strld een gemeenschappenke basis gevonden
d.i. de twee stroommisgen verdragen elkaar.
Wat waren die Lcergeschlllen We kunnen
't Rapport dat aan de Synode Is aangeboden
niet in ons Stukje In sin geheel opnemen,
want 't is een kolom of acht, maar we zul
len den aanhef zeggen, 't Rapport staat in
zin geheel te lezen in de Heraut v. 10 Sept.
1905 no, 1445. Er staat:
In de handen uwer Commissie zin een
aantal beswaarschriften gesteld van ge
meenteleden van Delft, Voorburg, 's-Gra-
venzande, Gouda A, Hillegom, Assen en
den kerkeraad van Hoorn, die hierop neer
komen, dat de Generale Synode sich zal
uitspreken over de hangende leergeschlllen
met name 't .Supralapsarisme"de .eeu
wige rechtvaardigmaklng", de .onmidde-
llke wedergeboorte" en ,de onderstelde
wedergeboorte bl den doop".
En toen heeft 't Rapport inzake 't laatste
punt nl. .de onderstelde wedergeboorte" de
volgende verklaring afgelegd, die ds Sy node
aanvaardde
.En wat eindelik het vierde punt, de
onderstelde wedergeboorte aangaat, ver-
kiare uwe Synode, dat volgens de belQdenls
der Kerken 't zaad des varboads, krachtens
de belofte Gods, te houden is voor wederge
boren en in Christus geheiligd, totdat bl 't
opwassen uit hun wandel of leer 't tegen
deel blikt.
Dat 't echter minder juist is ie zeggen, dat
de doop aan de kinaeren der geloovigen
bediend wordt op grond van hun onder
stelde wedergeboorte, omdat de grond van
den doop is't bevel en de belofte Gods.
Dat 't oordeel der liefde, waarmede de
Kerk het zaad des Verbonds voor weder
geboren houdt, geenszins zeggen wil, dal
dddrom elk kind waarlijk wedergeboren zou
zyn, omdat Gods Woord leert, dat niet allen
Israël zijn die uit Israël zin, en omdat van
Izak gezegd wordt: in hem zal u 't zaad
genoemd worden, gelik geschreven is in
Rom. 9 6, 7 nl.„Want die zin niet allen
Israël die uit Israël z?nnóch omdat sl
Abrahams zaad zin, zin ze allen kinderen,
maar in Iztak sal u het zaad genoemd
worden.
Zoodat in de prediking steeds op ernstig
zelfonderzoek móét worden aangedrongen,
aangezien alléén wie geloofd zal hebben en
gedoopt zal zijn, zal zalig worden
Hiermee was de „veronderstelde wederge
boorte" als grond van den Doop door de
Synode wel niet voor ieder op sl gezet, maar
voor de kerk minder juist geacht. „Grond"
is :t bevel en de belofte Gods.
Maar er werd nog een andere kwestie aan
geroerd, die met dr. Kuipers leer „der Ver
ondersteld e Wedergeboorte" als grond van
Reclames NSededeelingen.
40 cent per regel.
l@s*mam8nt-TsbS@ttéh|
vernietigen de bacteriën van
verkoudheid, influenza, angina,
roodvonk enz., in mond en
keel en beschermen
den Doop in 't nauwste verband stond nl.
dat de Bel|denli wel leert, dat 't Sacrament
des Doops niet Idel, leeg en hol is Niet maar
is een formaliteit, een plechtigheid. Niet is
zóó maar koudweg een icllvlng in de In-
stltutaire Kerk om 't kindje in 't dooplldma-
tenboek te kunnen ln«chr|ven als No zoo
veel, staar dat de Doop als Sacrament waar-
achtiglijk is zichtbaar .tecken en zegel" van
een inwendige en onxlenl?ke zaak.
Doch dat dr. Kuiper bl dat doopen die
inwendig® zaak niet mocht noemen .weder
geboorte"
Wel hsd dr. K. gelijk, als hl beweerde,
dat er géén Sacrament in zijn diepste wezeu
k&n bestaan, tems? 't kind uitverkoren ware,
omdat voor Niet uitverkoren kinderen en
dus voor gedoopte verworpelingen (want er
zin maar twee soorten van menschenniet of
wel uitverkoren) het Sacrament géén zlelewaar-
de heeft en nol Is als teeken en zegel van
ontvangen genade door uitverkiezing. Een
vorm, als gevolg slechts der gehoorzaamheid
der Ouders aan 't bevel tot laten doopen.
Maar dat dr. K. foutief was door fe zeggen,
dat hef door hem bedoelde uitverkoren bind
voor wie 't Sacrament in den volsten zin des
woords een Sacrament was, teeken en zegel
der genade, vóór den Doop dl was weder
geboren, dewijl God in Zyn vrijmacht Zin
belofte der wedergeboorte in den Tld, ver
vult, hetzl vóór, hetzl onder, hstz? na den
den Doop.
Dat 't kindje dus wel voor uitverkoren
mocht gehouden, op grond van de diepe be-
teekenis des woords eu der zaak .Sacrament",
zijnde Teeken en Zegel van Gods genade,
maar dat 't kindje nog niet wedergeboren
behoefd® te zin. Wel ingeschreven in de Rolle
des Boeks.
Waaruit ook volgt, dat onze leeraar foutief
is in zi|n meening, dat er drie soorten van
menschen zinWereld Verstondsgeloovigen
én Harmijkgzioovlgea. 't Is niet waar, Er
zin er maar Twee: niet óf wei verkoren.
Tusschesatoeatandcn zin er niet. 't Is of We
reld óf Kerk van Christus mèir
helaas! in de Kerk van Christus zitten wol
ven met schapenvacht; zit kaf onder 't koren,
zitten Schyngedoopten, die wél 't aderlijke
waterbad ontvingen, maar van Godswegen
't innerlijke Sacrament niet mochten ontvan
gen, waarin trouwens dan ook de Souvereine
God als God der Uitverkiezing volkomen
vrij is, om dat Innerl?ke te geven of te ont
houden.
Maar niemand kan die Wet- of Niet
uitverkiezing nooit in zoo'n kindje beoordse-
len't kindje kan niet praten, riste zeggen,
geen Geloof of Ongeloof belijden en
daarom moet men, naar luid onzer Gerei. Kerk
én naar luid der Belijdenis alle kinderen
als uitverkoren beschouwen óók die een
Schlndoop zonder innerlijk Sacrament heb
ben ondergaan.
Later zullen dezen laatstee door Leer en
Leven het wel openbaren, dst se maar kaf
In de kerk zfn, dat 't maar schlndoop is
geweest; dat ze wei In, maar niet van de
Kerke Christi zin en dan komt over
hen de Tucht en Ban, cn worden ze als
openbaar geworden wolven de Schaapskool
Christi „uitgebannen" onder aller Broeder
en Zustersmart over zoo'n hardnekkig Lid
maat.
Z.Ecrw. is daö ook foutief, om alléén te
willen doopen ter lus? ving in 'i instituut,
om op te teekenen No zooveel in 't Lid
matenboek. |De doop is inlijving in de Kerke
Christièa ddé-om en daarna
inscbr?ving in 't Lidmatenboek
En wat een Schlndoop heelt ondergaan,
dat Nommer wordt later van de list geschrapt,
ais zin Wolvenaard te zien is; als de Judas
Jezus klaarllk verraadi; waaraan echter voor
afgaan moet een krachtige prediking des
Woords, of de wolf soms nog hoeren wil, èn
voorafgaan moet een Barmhartige Tucht om
tc vermanen en te behouden.
En dat Ds. van Velzen foutievelyk doopt
om slcchti in te 11 ven in 't Instituut met
z?n lidmatenboek, blikt zonneklaar uit z?c
verdecling in drie menschenscotteu. Z Ew.
aanvaardt .wereldschen" cn .versiandelik
geioovigen" en .hartelijk geioovigen". De
Verstandel?k geloovigen mogen volgensZ.Ew.
Bclldenit doen, maar niet aan 'tH. Avondmaal.
Dit is alleen voor de Hartellken.
Maar 't zal niet zóó zijn. Er is Waar
achtige óf Schlndoop. De Waarachtige Doop
geldt voor zwak- èa Hartelijk geloovigen,
belden, Ze hebben beiden genade, beiden 't
Innerlijk Sacrament; alléén de Trap vsa
Genade verschilt; maar een zwak, een kor
relstee genade is óók genade.
Doch de Schlndoop was voor de later
openbaar komende .wolven", waartoe de
Verstandelijk geloovigen en Wereldschen
bchooren.
Die Verstandelijk geioovigen heeten wel
.geloovigen", maar z|n nog niet in d* Kerke
Christi, en mogen dan ook nooit Belijdenis des
Geloofs afleggen, tenzij ze .hun verstand"
laten beïnvloeden door de werking des H.
Geestss, en de Kerkeraad die géén Harten
kenner en Nierenproever is, se «aanneemt"
naar hun Leer en Leven, die (n»en I niet
doelen op wat fatsoen en ordentelijkheid
maar getuigenis geven van een dieper inleven
in die Beiqdeniz, cc» inleven met zielsbehoef-
te maar dan behooren ze niet meer tot
de verstandelijk geloovigen", doch bl de
Zwak- óf bl de Hartel?kgeloovigen, al naar
de Heere dat geloof aanbiedt. Zoo dan blij
ven er dus 2 soorten, Geloovigen en Wereld
en nooit 3
En zoo vloeit uit Dz. van Velzen's foutief
inzicht ook vooit, dat Z.Ew., naar evenre
digheid, op den preekstoel véél te véél werk
maakt van .die lieve kinderen Gods", de
hartellk gelooyigeu, maar de Zwa&geloovigcn
fe weinig helpt op den Weg des Heils. En
Z Ew. msakt ook de fout, dat bl ds Verstar,-
del?k Geioovigen belijdenis laat doen De
eene misvatting sleept een andere na Dat is
steeds zoo,
V
Ieder kenne nu de uitspraak der Kerk-, en
de „Kuyperianen" hebben 't recht behouden,
waar Qlt van de Reformatie af door groote
theologen, kinderen Gads, óók is beledes,
om de Verond. Wederg. als grond te handha
ven, met al de konsekwenties, die er
uit mogen afleiden, mits voor de H. Schrift
te verantwoorden.
Dr. K. schreef na afloop der Synode toen
dit Stukje:
Verschil van inzicht zal er ook voortaan
bljjven bcstasn. Zooais de Commissie te
recht opmerkte, kan. dit niet anders m
moeten beide richtingen elkaar aanvullen.
We zijn bl deze uiteenzetting expres zoo
uitvoerig geweest, omdat we in M. tegen twee
richtingen te strfden hebben nl. tegen vele
Hervormde broederen hier, die niet ophouden
onze Kerken te belasteren, met dc gansch
onware aantijging: .Jullie doopt op grond
der Verond. Wederg
Na onze ^uiteenzetting, hoe onze Synode
Is opgetreden, zou 't onz een groote oorsaak
van vreugde zin, indien deze Herv. broederen
en susteren bun fout inzagen, en wel wilden
verklaren, d,t onze Geref. Kerken op dien
grond niet doopen, «saai hem wé! gedoogt;
zooals ook in cfe Herv. Kerk geen .mo
dernisme" als Belijdenis geleerdmaar wél
verdragen wordt als „eesa rlehSissg" in 't
Herv. Instituut.
Maar we hebbes in M ook, 't bleek reeds
uit 't vorigs, te strijden niet alléén tegen de
vslsche beschuldigingen van vaak te goeder
trouw elkaar maar napratende broederen uit
de H, Kerkmaar ook tegen een richting in
onze eigen plaatselijke kerk, éi oraes leer
aar euxöte een inhoud geeft m.n de H. Schrift
die velen met mg twijfelachtig tegenover
zijn leer pla®iat tn éis vais s?a volgelingen,
Twijfelachtig teges? siüra leer, tegesi '4 begin
sel, Natuurlik nooit snversoen lijk, (want we
zin zonen van 't zelfde huis) tegen zé3»,.( per
soon,
Men probeert wel van zekere zijde cm 't
in die richting te sturen in verband met ces
brief door een Kerklid Z.Ecrw. gezonden
om deze kwestie op te blazen tot een per
soonlijken aanval, om .den ouden man van
70 jaar* tot martelaar tc maken en dus ons,
de twijfelaars tot beul; maar die toeleg zal
niet gelukken.
We weten zaken, beginselen zeer goed van
personen te onderscheiden, al wss Ds. v. V,
150 jaar, en al werd Z Eerw. door zla vol
gelingen genoemd niet één maar twee .oog
appels" des Heeren, we staan toch twijfel
achtig tegen s?n leer, en ds persoon, oud
of jong, vroom of niet vroom, blijft er bulten.
Als persoon is Z.Eesw. ra? een zeer sym
pathiek en hartc!?k man-
Zie dan hier verder m?n besware®: Ik
vermeen dat ds H. Doop als eerste Sacra
ment grondslag en uitgangspunt van alle
predikk-g moet xfja. Ds. v. V. raakt dien
Doop ia 't midden der gemeente zelden aan.
Dat zit em in zijn .richting"..
ik vermeen dat eeu aanhoudende Doops-
prediking 't Geloofsl&vau op den voorgrond
brengt, es een Gemeenteven schept, waarin
sen vast Gemoedsleven 't gewild gevolg is
van 't Geloofsleven. Ds. v. V. is meer een
Gemoedsmensch, die te veel eenzijdig op de
zaligheid ziet, isplaats van in de eerste plaats
te letten op 't Verleden des Doops, in ver
band met de Eere Gods, die immers óók de
toekomst eenet s&llgisdd voor den uitverko
ren doopeling voor eeuwig waarboigen kan,
maar wolk Doopvesleden de Gemeente op
roept tot de Eere Gods in heel haar ieve«,
tot nakoming van alle plichten, tot uitkoming
uit de zondige wereld, die naar 'i Gemeente Le
ven-naar- den-Doop wel degelgk k$kttoi zoe
ken en vragen en strijden en het echte zuchten,
dat wél onderscheiden moet worden van 't
valsche i?del?ke zuchten, dat ia de Kerk van
M. tiert. 01 nooit gehoord wordt, omdat er
geen Gemeante dcc Heerea aan 't werk ge
zet wordt op gtoad van beloften dis er lig
gen. Zoo'n Gemeente wordt wel erg lui en
erg slaperigmaar da Doop maakt moe, en dan
zucht de ziel tot Gad met essa „Hoe ism^e
nog! hoe lange nog moet Va zoeken en wach
ten, totdat ik de Geloofs zekerheid ontvang,
die b? m|n Doopen toch ialag in 't Sacra
ment." Eh dan komt 't Gemoed in zija goe
den stand.
Ik vraag een Voorwerpelijke prediking, die
dtr. rijken Christus predikt uit 't rijke Woord,
met de Ouderwerpellkc prediking als toe
passing op den gedoopte Ea de beloften
Gods sm den Doop zullen dan de Gemeente
worden aangep ;ezs»s. Es de belijdenis zal dan
't zegel zyn en 't bewijs dat d® Boadskindsren
ds genade«iiten b| den Doop beloofd, in 't
geloof, zij 't ook zwak hebben aanvaarden
de toetreding tot 'f Avondmaal sa! dan zegel
zijn en 't bewijs, dat ze in dat hun zwak geloof
door Brood cn W?n weaschan gesterkt te
worden. En de feelfdende lidmaten zullen
krachtens hun getuigenis by 't Belijdenis doen
gehouden worden voor kinderen Gods, óf ze
zin toen leugenaars geweest es komen dus
onder de Tucht En de p!gatseï?ke Kerk zal
dus beschouwd worden als een Samenkomst
van Geloovigen, die b? hun Bel? denis tegen
de Ambtsdragers gezegd hebben, dat ze be
leden in zichzelf zondaren te zyn, maar hoop
ten èp, èa geloofden in 't reinigend Bloed
van Christus, niet door Opvoeding, snaar uit
ztelsovertuigtng, niet met een historisch ge
loof, maar waarachtelyk voelende de trekkin
gen des Gecstes in hun hart geboren als deze
trekkingen rijn duor de prediking. En de Ju
dassen, die in de Samenkomst van de Ge
loovigen óók zullen z?ft, zoogoed »!s h| er
was b? Jezus, zullen evengoed als Judas door
de discipelen, gerekend worden oader .de
geliefden in den Heers Jezus Christus", tot
tjjd en w?i hij zichtbaar de verrader blijkt,
Ea zoo zou de Kerk zijn een verkegen volk,
een uitverkoren volk, konlnkllk en profetisch
en priesterlijk.
Weg met dat valsche zuchten.Och ja I
de Heere moet afkomen"maar 't z? »G« jjp
I
1