71 ON Woensdag 8 Maart 1922. êTtê Jaargang M®. 2787. voor de SMttellandsclte en Heeow^eKie Eilanden S.W.C, Antirevolutionair "7?. Orgaan M ffie IN HOC SIGNO VINCES (sr.-B.) A A R" INiEZOiDEN tegen Besmetting. id. at. Voor ïden M. W. BOEKHOVEN Alle stukken voor de Redactie beetemds Advertentiën en eerdere Administratie fmnm toe te ^enden mn de Uitgevers. WEG NSCHE SEP.) Lmsterdam Goed Goedkoop ie volgende vocht; aar bijt 1 3NG-E Deze Courant verschlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. 1 ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 73 ©e@S vooraitbefalici, BUITENLAND b? vooruitbetaling f 8.50 per laar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UKTQKVERSi SOMMBLiDIJK. Telefoon Intercommunaal Ne. 202. ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel. RECLAMES 40 Osst pgr BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f L- per p-laatïiag.. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die cgtosfeaa. Advsrtentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- @n VRIJDAGMORGEN 10 UUR, PLEIN - 'otterdam PRIJZEN uiven t|d Staande De vrouw naar de stembus. De vrouw, ook op Flakkee, wordt ter stem bus geroepen. De Wet geef! haar 't recht sa de Oïeiheid schreef haar in up de Klesers- lijst Zoo dus is alles klaar ie harer ontvangst. Maar zal ze ter busse gas a 't Is soo iet» oagewoous, dat Gemeentehuis, die zaal, dat invullen op een kaart, die omgevhsg van Burgemeester en raadsleden, dat zoeten naar het zwart te maken puntje. O mensch 't zweet zrsu je uitbraken. Ze zijn 't niet gewoon, die vrouwtjes om voor zoo'n doei der stoeltje te verlaten en op stap ta gaas, de straat op, z oo ma ar alleen, en nagekeken door de buren Vrouwen van Fiakkee I Er is een hoogere drijfkracht voor noodig om U ter stembus te brengen, en die hoo- ."re kracht overwint zeker ea gewis Uwe .eze. Want aan elke Stembus ligt een die per beginsel ten grondslag, dat niet alleen den mannen, maar ook U, geroepene Vrou wen geldt. Toen de Heiland opvoer zei H? tot Zijn jongeren, en dus ook tot U.Gij zult Mijne getuigen zgn vpor Overheden". En die Over heid heeft eeu vorm gekozen omdat getui genis van Uw beginsel af te leggen. Die vorm is een Stembiljet, om te getuigen, dat ge 't met de Antirev. beginselen eens sft d.i, eens zQt met de belijdenis van Gods Souvereinitelt ook in de regeering des Lands. Vrouwen vau Flakkee Gij belQdt God in Uw woonkameria Uw kerkgebouw; door Uw leven en woord. Waarom zoudt ge die belijdenis vreezen op 't Raadhuis? Die M| belijden zal voor de menschen, sprak de Heiland, zal Ik belQden voor M?n Vader, Die is de hemelen is. Vrees den vorm van 't belijden niet. Maar de belydeuis zelf ten Raadhuize zij Uwe «ere. an welke stof Is dus veel ondergoed, n") en betaal goede niet. b f 0,50 per gram stof. Wed. A. van iu Krallngen id. J. Kurvink ■V DE KERKELIJKE KWESTIE IN MIDDELHARNIS. /o 9 11 10 '/O EROAM. In onze Geref. Kerken is er al sinds de Reformatie van 1600 tweeërlei strooming, die la deze 19e en 20e eeuw door 't kerkelijk publiek boorbaar werd voorgesteld ais: de School van Kampen en dc Vr?e Uaiverslteit De kenners der dogmatiek slja 't er echter over eens, dat tusachen Kampen en Amsterdam geen principieel verschil bestaat, en zijn 't er óik over eens, dat dr. Kuypers beschouwing over de Wedergeboorte, den H. Doop, de reebtvaardigmakiag niets Kuyperlaansch is, maar slechts een instemming met de uitne- mendste Theologanten uit den bloeitijd der Reformatie. Wié dus gedoodverfd wordt met den naam van Kuyperlaan hoeft zich heusch niet voor God en menschen te schames, maar mag zich beroemen leerling te zijn van wateesi- gen onzer Vaderen in bun diepstlngelaide voorgangers geleernard hebben. Waartegen over staat, dat In dien zelfden bioeitqd en daarna ook mannen opgestaan z|n, ia ook Ingeleid, die 't door anderen beledene niet durfden aanvaarden, Toch verdroeg men elkaar Om een voorbeeld te geven. Er was verschil tusschen Comrie en Bra- kei, beide namen wel bekend op ons Eiland, over 't Supralapsarisme en 't Infralapzarlsms d,i. over de uitverkiezing van Eeuwig heid, welk vraagstuk we hier maar aanstippen. Comrie betiep zich op de H. SchriftBrakel ook en de gevoelens van beiden zyn door de Dortsche Synode in 1618 als nevens elkander staande, aanvaard. Als nevens elk ander staande. Dat zfln dus twee stroomen uit den ouden Relormatletld. En na de Do leantie en dWr door z?n die oude Reforma torischs stroomingen weer opgekomen, omdat toen, zooals 't b| elke Reformatie gaat, de groote leiders teruggaan op de Vaderen; maar daarentegen tal van anderen krampach tig vasthouden aan wat s| op dat oogenblik gelooren en belijdenen die dan van verre staande de kat eerst eens uit den boom kijken, en langzamerhand óf overtuigd worden óf in hun oude belfdenis blgven vastgeklonken. Zoo ligt vóór ons de Heraut van 29 Jan. 1893, 90. 788 dus kort na de Doleantie van '86, waarin Ds. Kouwenhoven (uit Kampen) aanvalt op een geduchte maaier op Ds Wee- terbeek van Eerten, en hem als 't ware uittart om de leer der Veronderstelde Wedergeboorte eens te bewijzen uit de H. Schrift, en hem zegt, dat tal van dominee's die leer nooit zullen aanvaarden, al Is 't óók waar, dat er in artikel 17 der Dortsche Canqnes van zoo'n veronderstelde wedergeboorte sprake zou zijn, .Want daar staat" Nademaal wij van den wille Gods uit zin Woord moeten oordeelen, hetwelk ge tuigt, dat de kinderen der geloovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, In hetwelk zij met hun ouders begrepen zin, zoo moeten de God zalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17 7. Hand. 2 39. 1 Co?. 7 14 Uit welk® Cancnes der Dordtsche Syaotle dus helder en klaar schijnt te volgen, sat die kinderzieltjes wedergeboren moeten zije, want zonder wedergeboorte zal niemand God zien" en zonder wedergeboorte zullen dus óók die kindertjes, weggenomen in de kindsheid, God niet zien. Te meer, waar de Vaderen in art. 33 der Geloofsbelijdenis (.Van de Sacramenten") zegge», dat de Sacramenten niet ij del, noch ledig zijn, om ons ie bedriegen en zegelen zin van een inwendige en onzienlijke zaak". Accoord I Maar als ze niet .ledig" zin, zit er .vulling" in. Wat Is die vuiling" En die .vulling" heeft op de kinderziel betrekking; want ze is .Inwendig". Terneer, waar de Vaderen in art. 35 bell- den: .Zoo werkt Jesus Christus dan in ons, al wat Hl door deze heilige tsekenan ons voor oogen stelt, hoewel de wijze waarop, ons verstand te boven gaat en ons onbegr?- pellk is, gelik de werking van den H Geest verborgen en onbegrlpel^k is". Let er op: zoo awerkf', staat er. Eea daad dus Es zóó sterk is die «eb?a der Verond. Wederg., dat zelfs ds. Diermanse, predikant der Chr. Geref. Kerk, die in drie boekjes dis leer bestrijdt, in één er van, op bldz. 14 nochtans segt: .Dat de bediening des Doops aan iemand, diens wedergeboorte onderstelt; dit schijnt inderdaad juist te zijn(Hand. 2 38 enz. Hand. 8 36 Hand. 10 47, Waaruit wéér volgt, dat ds. v. Velzen.die deze geschriften uit de Chr. Geref. Kerk, toch wel kennen zal, op den preekstoel gelieve na te laten, om m?t een steek ouder water anderen wat .verdacht" te maken voor ds Gemeentewant de voorgangers der Chr. Geref. Kerk hebben die Verond. Wederg. zoomin als onze Kerk en ik, aanvaard, méér zijn toch te eerlijk, om, zonder speculatie op de gunst van sommige broederen, niet te er- kennen, dat de .onderstelling" .inderdaad schynt juist te zijn", op grond zelfs der H. Schrift. Men zw?ge op den preekstoel over deze feeders en moeilijke zaak, óf eerlik zin teernover an tere broederen is plicht, in dan erbij zeggen, dat dis broederen zkbopGods Woord beroepen, waarroar een Car. Giref. predikant, ds. Diercuacse ze zelfs de tekitcn geeft. Tal van geschriften bestaan nog, waarin die si:Sd tess voeten uit i* gcfcekend; vele brochures z|n verschenen, totdat ten slotte op de Utrechtseh® syaode der Geref. Kerken in Aug. 1905 de Leer geschillen behandeld sin en schrik nietals Rapporteurs voor de Synode ter toelichting op die .Ver onderstelde Wedergeboorte" enz,, waren op getreden niet alleen .Kulperjanen", maar ook prof. Noordtzl, van Kampen, ook ds. Littool van Middelburg, leerling uit Kampenen deze rapporteurs komen tot dit besluit met heel de Synode: .Uwe Commissie oordeelt, dat 't noch „noodig, noch wenschellk is voor een Ge- „nerale Synode om over deze geschillen .een definitieve uitspraak te doen, ja zelfs .een Synode dit niet doen kan of mag- „Het is niet noodig en niet wenschellk .omdat de hier bedoelde geschillen, mits .men over en weer voor alle overdrijving „zicta wacht, volstrekt niet raken eenig .punt onzer belijdenis, eenig fundamenteel .dogma onzer Kerk, maar alleen loopen .over een verschil van opvatting, een ver- schil van voorstelling, een verschil van naam Da Synode heeft zich met dat Rapport vercenlgd, misverstanden zin weggevaagd, en er werd na een zeer onverkwikkelgken strld een gemeenschappenke basis gevonden d.i. de twee stroommisgen verdragen elkaar. Wat waren die Lcergeschlllen We kunnen 't Rapport dat aan de Synode Is aangeboden niet in ons Stukje In sin geheel opnemen, want 't is een kolom of acht, maar we zul len den aanhef zeggen, 't Rapport staat in zin geheel te lezen in de Heraut v. 10 Sept. 1905 no, 1445. Er staat: In de handen uwer Commissie zin een aantal beswaarschriften gesteld van ge meenteleden van Delft, Voorburg, 's-Gra- venzande, Gouda A, Hillegom, Assen en den kerkeraad van Hoorn, die hierop neer komen, dat de Generale Synode sich zal uitspreken over de hangende leergeschlllen met name 't .Supralapsarisme"de .eeu wige rechtvaardigmaklng", de .onmidde- llke wedergeboorte" en ,de onderstelde wedergeboorte bl den doop". En toen heeft 't Rapport inzake 't laatste punt nl. .de onderstelde wedergeboorte" de volgende verklaring afgelegd, die ds Sy node aanvaardde .En wat eindelik het vierde punt, de onderstelde wedergeboorte aangaat, ver- kiare uwe Synode, dat volgens de belQdenls der Kerken 't zaad des varboads, krachtens de belofte Gods, te houden is voor wederge boren en in Christus geheiligd, totdat bl 't opwassen uit hun wandel of leer 't tegen deel blikt. Dat 't echter minder juist is ie zeggen, dat de doop aan de kinaeren der geloovigen bediend wordt op grond van hun onder stelde wedergeboorte, omdat de grond van den doop is't bevel en de belofte Gods. Dat 't oordeel der liefde, waarmede de Kerk het zaad des Verbonds voor weder geboren houdt, geenszins zeggen wil, dal dddrom elk kind waarlijk wedergeboren zou zyn, omdat Gods Woord leert, dat niet allen Israël zijn die uit Israël zin, en omdat van Izak gezegd wordt: in hem zal u 't zaad genoemd worden, gelik geschreven is in Rom. 9 6, 7 nl.„Want die zin niet allen Israël die uit Israël z?nnóch omdat sl Abrahams zaad zin, zin ze allen kinderen, maar in Iztak sal u het zaad genoemd worden. Zoodat in de prediking steeds op ernstig zelfonderzoek móét worden aangedrongen, aangezien alléén wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden Hiermee was de „veronderstelde wederge boorte" als grond van den Doop door de Synode wel niet voor ieder op sl gezet, maar voor de kerk minder juist geacht. „Grond" is :t bevel en de belofte Gods. Maar er werd nog een andere kwestie aan geroerd, die met dr. Kuipers leer „der Ver ondersteld e Wedergeboorte" als grond van Reclames NSededeelingen. 40 cent per regel. l@s*mam8nt-TsbS@ttéh| vernietigen de bacteriën van verkoudheid, influenza, angina, roodvonk enz., in mond en keel en beschermen den Doop in 't nauwste verband stond nl. dat de Bel|denli wel leert, dat 't Sacrament des Doops niet Idel, leeg en hol is Niet maar is een formaliteit, een plechtigheid. Niet is zóó maar koudweg een icllvlng in de In- stltutaire Kerk om 't kindje in 't dooplldma- tenboek te kunnen ln«chr|ven als No zoo veel, staar dat de Doop als Sacrament waar- achtiglijk is zichtbaar .tecken en zegel" van een inwendige en onxlenl?ke zaak. Doch dat dr. Kuiper bl dat doopen die inwendig® zaak niet mocht noemen .weder geboorte" Wel hsd dr. K. gelijk, als hl beweerde, dat er géén Sacrament in zijn diepste wezeu k&n bestaan, tems? 't kind uitverkoren ware, omdat voor Niet uitverkoren kinderen en dus voor gedoopte verworpelingen (want er zin maar twee soorten van menschenniet of wel uitverkoren) het Sacrament géén zlelewaar- de heeft en nol Is als teeken en zegel van ontvangen genade door uitverkiezing. Een vorm, als gevolg slechts der gehoorzaamheid der Ouders aan 't bevel tot laten doopen. Maar dat dr. K. foutief was door fe zeggen, dat hef door hem bedoelde uitverkoren bind voor wie 't Sacrament in den volsten zin des woords een Sacrament was, teeken en zegel der genade, vóór den Doop dl was weder geboren, dewijl God in Zyn vrijmacht Zin belofte der wedergeboorte in den Tld, ver vult, hetzl vóór, hetzl onder, hstz? na den den Doop. Dat 't kindje dus wel voor uitverkoren mocht gehouden, op grond van de diepe be- teekenis des woords eu der zaak .Sacrament", zijnde Teeken en Zegel van Gods genade, maar dat 't kindje nog niet wedergeboren behoefd® te zin. Wel ingeschreven in de Rolle des Boeks. Waaruit ook volgt, dat onze leeraar foutief is in zi|n meening, dat er drie soorten van menschen zinWereld Verstondsgeloovigen én Harmijkgzioovlgea. 't Is niet waar, Er zin er maar Twee: niet óf wei verkoren. Tusschesatoeatandcn zin er niet. 't Is of We reld óf Kerk van Christus mèir helaas! in de Kerk van Christus zitten wol ven met schapenvacht; zit kaf onder 't koren, zitten Schyngedoopten, die wél 't aderlijke waterbad ontvingen, maar van Godswegen 't innerlijke Sacrament niet mochten ontvan gen, waarin trouwens dan ook de Souvereine God als God der Uitverkiezing volkomen vrij is, om dat Innerl?ke te geven of te ont houden. Maar niemand kan die Wet- of Niet uitverkiezing nooit in zoo'n kindje beoordse- len't kindje kan niet praten, riste zeggen, geen Geloof of Ongeloof belijden en daarom moet men, naar luid onzer Gerei. Kerk én naar luid der Belijdenis alle kinderen als uitverkoren beschouwen óók die een Schlndoop zonder innerlijk Sacrament heb ben ondergaan. Later zullen dezen laatstee door Leer en Leven het wel openbaren, dst se maar kaf In de kerk zfn, dat 't maar schlndoop is geweest; dat ze wei In, maar niet van de Kerke Christi zin en dan komt over hen de Tucht en Ban, cn worden ze als openbaar geworden wolven de Schaapskool Christi „uitgebannen" onder aller Broeder en Zustersmart over zoo'n hardnekkig Lid maat. Z.Ecrw. is daö ook foutief, om alléén te willen doopen ter lus? ving in 'i instituut, om op te teekenen No zooveel in 't Lid matenboek. |De doop is inlijving in de Kerke Christièa ddé-om en daarna inscbr?ving in 't Lidmatenboek En wat een Schlndoop heelt ondergaan, dat Nommer wordt later van de list geschrapt, ais zin Wolvenaard te zien is; als de Judas Jezus klaarllk verraadi; waaraan echter voor afgaan moet een krachtige prediking des Woords, of de wolf soms nog hoeren wil, èn voorafgaan moet een Barmhartige Tucht om tc vermanen en te behouden. En dat Ds. van Velzen foutievelyk doopt om slcchti in te 11 ven in 't Instituut met z?n lidmatenboek, blikt zonneklaar uit z?c verdecling in drie menschenscotteu. Z Ew. aanvaardt .wereldschen" cn .versiandelik geioovigen" en .hartelijk geioovigen". De Verstandel?k geloovigen mogen volgensZ.Ew. Bclldenit doen, maar niet aan 'tH. Avondmaal. Dit is alleen voor de Hartellken. Maar 't zal niet zóó zijn. Er is Waar achtige óf Schlndoop. De Waarachtige Doop geldt voor zwak- èa Hartelijk geloovigen, belden, Ze hebben beiden genade, beiden 't Innerlijk Sacrament; alléén de Trap vsa Genade verschilt; maar een zwak, een kor relstee genade is óók genade. Doch de Schlndoop was voor de later openbaar komende .wolven", waartoe de Verstandelijk geloovigen en Wereldschen bchooren. Die Verstandelijk geioovigen heeten wel .geloovigen", maar z|n nog niet in d* Kerke Christi, en mogen dan ook nooit Belijdenis des Geloofs afleggen, tenzij ze .hun verstand" laten beïnvloeden door de werking des H. Geestss, en de Kerkeraad die géén Harten kenner en Nierenproever is, se «aanneemt" naar hun Leer en Leven, die (n»en I niet doelen op wat fatsoen en ordentelijkheid maar getuigenis geven van een dieper inleven in die Beiqdeniz, cc» inleven met zielsbehoef- te maar dan behooren ze niet meer tot de verstandelijk geloovigen", doch bl de Zwak- óf bl de Hartel?kgeloovigen, al naar de Heere dat geloof aanbiedt. Zoo dan blij ven er dus 2 soorten, Geloovigen en Wereld en nooit 3 En zoo vloeit uit Dz. van Velzen's foutief inzicht ook vooit, dat Z.Ew., naar evenre digheid, op den preekstoel véél te véél werk maakt van .die lieve kinderen Gods", de hartellk gelooyigeu, maar de Zwa&geloovigcn fe weinig helpt op den Weg des Heils. En Z Ew. msakt ook de fout, dat bl ds Verstar,- del?k Geioovigen belijdenis laat doen De eene misvatting sleept een andere na Dat is steeds zoo, V Ieder kenne nu de uitspraak der Kerk-, en de „Kuyperianen" hebben 't recht behouden, waar Qlt van de Reformatie af door groote theologen, kinderen Gads, óók is beledes, om de Verond. Wederg. als grond te handha ven, met al de konsekwenties, die er uit mogen afleiden, mits voor de H. Schrift te verantwoorden. Dr. K. schreef na afloop der Synode toen dit Stukje: Verschil van inzicht zal er ook voortaan bljjven bcstasn. Zooais de Commissie te recht opmerkte, kan. dit niet anders m moeten beide richtingen elkaar aanvullen. We zijn bl deze uiteenzetting expres zoo uitvoerig geweest, omdat we in M. tegen twee richtingen te strfden hebben nl. tegen vele Hervormde broederen hier, die niet ophouden onze Kerken te belasteren, met dc gansch onware aantijging: .Jullie doopt op grond der Verond. Wederg Na onze ^uiteenzetting, hoe onze Synode Is opgetreden, zou 't onz een groote oorsaak van vreugde zin, indien deze Herv. broederen en susteren bun fout inzagen, en wel wilden verklaren, d,t onze Geref. Kerken op dien grond niet doopen, «saai hem wé! gedoogt; zooals ook in cfe Herv. Kerk geen .mo dernisme" als Belijdenis geleerdmaar wél verdragen wordt als „eesa rlehSissg" in 't Herv. Instituut. Maar we hebbes in M ook, 't bleek reeds uit 't vorigs, te strijden niet alléén tegen de vslsche beschuldigingen van vaak te goeder trouw elkaar maar napratende broederen uit de H, Kerkmaar ook tegen een richting in onze eigen plaatselijke kerk, éi oraes leer aar euxöte een inhoud geeft m.n de H. Schrift die velen met mg twijfelachtig tegenover zijn leer pla®iat tn éis vais s?a volgelingen, Twijfelachtig teges? siüra leer, tegesi '4 begin sel, Natuurlik nooit snversoen lijk, (want we zin zonen van 't zelfde huis) tegen zé3»,.( per soon, Men probeert wel van zekere zijde cm 't in die richting te sturen in verband met ces brief door een Kerklid Z.Ecrw. gezonden om deze kwestie op te blazen tot een per soonlijken aanval, om .den ouden man van 70 jaar* tot martelaar tc maken en dus ons, de twijfelaars tot beul; maar die toeleg zal niet gelukken. We weten zaken, beginselen zeer goed van personen te onderscheiden, al wss Ds. v. V, 150 jaar, en al werd Z Eerw. door zla vol gelingen genoemd niet één maar twee .oog appels" des Heeren, we staan toch twijfel achtig tegen s?n leer, en ds persoon, oud of jong, vroom of niet vroom, blijft er bulten. Als persoon is Z.Eesw. ra? een zeer sym pathiek en hartc!?k man- Zie dan hier verder m?n besware®: Ik vermeen dat ds H. Doop als eerste Sacra ment grondslag en uitgangspunt van alle predikk-g moet xfja. Ds. v. V. raakt dien Doop ia 't midden der gemeente zelden aan. Dat zit em in zijn .richting".. ik vermeen dat eeu aanhoudende Doops- prediking 't Geloofsl&vau op den voorgrond brengt, es een Gemeenteven schept, waarin sen vast Gemoedsleven 't gewild gevolg is van 't Geloofsleven. Ds. v. V. is meer een Gemoedsmensch, die te veel eenzijdig op de zaligheid ziet, isplaats van in de eerste plaats te letten op 't Verleden des Doops, in ver band met de Eere Gods, die immers óók de toekomst eenet s&llgisdd voor den uitverko ren doopeling voor eeuwig waarboigen kan, maar wolk Doopvesleden de Gemeente op roept tot de Eere Gods in heel haar ieve«, tot nakoming van alle plichten, tot uitkoming uit de zondige wereld, die naar 'i Gemeente Le ven-naar- den-Doop wel degelgk k$kttoi zoe ken en vragen en strijden en het echte zuchten, dat wél onderscheiden moet worden van 't valsche i?del?ke zuchten, dat ia de Kerk van M. tiert. 01 nooit gehoord wordt, omdat er geen Gemeante dcc Heerea aan 't werk ge zet wordt op gtoad van beloften dis er lig gen. Zoo'n Gemeente wordt wel erg lui en erg slaperigmaar da Doop maakt moe, en dan zucht de ziel tot Gad met essa „Hoe ism^e nog! hoe lange nog moet Va zoeken en wach ten, totdat ik de Geloofs zekerheid ontvang, die b? m|n Doopen toch ialag in 't Sacra ment." Eh dan komt 't Gemoed in zija goe den stand. Ik vraag een Voorwerpelijke prediking, die dtr. rijken Christus predikt uit 't rijke Woord, met de Ouderwerpellkc prediking als toe passing op den gedoopte Ea de beloften Gods sm den Doop zullen dan de Gemeente worden aangep ;ezs»s. Es de belijdenis zal dan 't zegel zyn en 't bewijs dat d® Boadskindsren ds genade«iiten b| den Doop beloofd, in 't geloof, zij 't ook zwak hebben aanvaarden de toetreding tot 'f Avondmaal sa! dan zegel zijn en 't bewijs, dat ze in dat hun zwak geloof door Brood cn W?n weaschan gesterkt te worden. En de feelfdende lidmaten zullen krachtens hun getuigenis by 't Belijdenis doen gehouden worden voor kinderen Gods, óf ze zin toen leugenaars geweest es komen dus onder de Tucht En de p!gatseï?ke Kerk zal dus beschouwd worden als een Samenkomst van Geloovigen, die b? hun Bel? denis tegen de Ambtsdragers gezegd hebben, dat ze be leden in zichzelf zondaren te zyn, maar hoop ten èp, èa geloofden in 't reinigend Bloed van Christus, niet door Opvoeding, snaar uit ztelsovertuigtng, niet met een historisch ge loof, maar waarachtelyk voelende de trekkin gen des Gecstes in hun hart geboren als deze trekkingen rijn duor de prediking. En de Ju dassen, die in de Samenkomst van de Ge loovigen óók zullen z?ft, zoogoed »!s h| er was b? Jezus, zullen evengoed als Judas door de discipelen, gerekend worden oader .de geliefden in den Heers Jezus Christus", tot tjjd en w?i hij zichtbaar de verrader blijkt, Ea zoo zou de Kerk zijn een verkegen volk, een uitverkoren volk, konlnkllk en profetisch en priesterlijk. Weg met dat valsche zuchten.Och ja I de Heere moet afkomen"maar 't z? »G« jjp I 1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1