Zaterdag 18 Februari 1928 mm Jaargang N\ 2782 tooi* de ZSnidliollaiiilsclie e nZceuwsehe ISllandeii. I Nationale Bankvereeniging V Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNv VINCES Eerste Blad. Eigendom en 't monsch®- lijki hart. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertenties en verder Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. :ing. Kantoor MIDDELHARNIS. WOBïSiag SÜMMEIMJK -- TABBERS I Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAQ en ZATERDAG. I ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent vooralSbetalïsg, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8,50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS' W. B0EKM0Y1H Z®n©m, SiMMiLSDSj Talefasjs Isieraosa. anneal No. 203. ADVERTENTlEN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z| beslaan. Advartentita worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. ij die zich nu abonneeren ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers ggratü* Privaat I gf( ,'leofd. bezit is naar de H Schrif Oud en Nieuw Testament er vol vanoveral leest ge van landerijen, have en vee, huizen en die aan eenig mensch toebe hoorden. Abraham moest 't graf voor f zijn vrouw koopen, al had God de leere hem zelfs heel Kanaan reeds Itoegezegd. En de strijd der Richteren ging óók om de verloren stoffelijke [eigendommen aan de handen van de omliggende volken te ontnemen. Ana nias zondigde volstrekt niet, toen hij met zijn vrouw JBaffra afsprak om maar een deel van zijn verkochte landerij aan de armen af te staan; maar zijn' zonde bestond in den leugen. Paulus gebiedt den slaaf, hoewel Christen ge worden, terug te koeren tot zijn mees ter, wiens eigendom hij was naar de toen geldende wetsordening. In één woordde H, S. staat op 't sf-dpunt van 't privaat bezitmaar mot deze beperkingenGod is de Eerste eigenaar en de mensch heeft alles slechts als rentmeester, in bruikleen, met ver antwoording op zijn sterfbed van zijn ren'meesterschap. En daarbij als richt snoer; de eerste en tweede tafel der 10 Geboden; God liefhebben én Hem met den naaste meedeelen van zijn goederenKerk en School en armen onderhouden en handreiking doen, om voorts in loonen en daggelden de werknemer uit eigen bezit, een mensch- waardig bestaan te verschaffenterwijl de Staat voorts 't recht heeft door belastingheffing eenerzijds, en door So ciale wetgeving anderzijds te wakerf voor eigen en auderer bestaan in den weg van Recht voor Allen. 7<oo krijgt men een goede Sociale en een goede Staatsorde. De „politiek" en de „sociologie" en de „economie" zijn hier de sehoone Wetenschappen, die aan Staatslieden en de leden der Maat schappen den weg moeten voorschrijven, wat echter tonder kennis van God en de H, S. nooit anders dan tot vergissen aan leiding kan gevenzoodat ook hier, in dit Staats- en Sociaal- en Eigen domsgeding, de Theologische Weten schap, de Stemme Gods in de natuur en in de Chr. Kerk, de Historie der Wereld door Hem gegeven in Zijn open baring, een ernstig woord hebben mee ie spreken. „Uw woord is mij een lamp vorr mijnen voet; een pad ten licht om 't donker op te klaren". Eigendomswaardijmaar bezien hij hemelsch licht en onder aardsche zondige omstandigheden ze punc tueel vast te stellen is een grootsche, Kiaar zware taak voor de Wetenschap. En de eeuwen zien er op neer. En de Socialisatie schuift 't onderwerp weer naar voren in onzen ontredderden Tijd, Maar er is nog een factor bij de bespreking dier Socialisatie of Eigen- oom-aan-de-Gemeenschap, n.l. het men selijk karakter, dat maar zeer po yertjes de Gemeenschapsidee kan vast bonden, Een mensch is een zondaar, jamaar hij bezit vooral de zoude der Zelfzucht, Altijd naar zich toe halen zelfs in gemeenschappen en gezelschappen. Een Naamlooze Vennootschap, een Coöperatie, een Monopolie, een Gemeen tebedrijf, een Staatsbedrijf, een Trust, een Kartel, een Syndicaaten op geestelijk gebied de gemeenschap van Huis, Kerk, School, Evangelisatie, Religieus, communisme, hoe 't heete overal komt die „Ik" te voorschijn in velerlei vorm al naar den vorm dier Gemeenschap is. En als „Ik" van zijn plaats moet om voo.' een anderen „Ik" op te staan, dandoch neen, laten we zwijgen, hoe dan dat Ik zich te weer stelt m woord en daad. Het menschelijkt araktcr is zelfs niet in staat om de juiste plaats ook in de kleinste Gemeenschap in te nemen. En jaloezie, haat, bitterheid wordt in kleine Menschen- en Levenskringen 't ergst ontwaard. Het menschelijk karakter, zelfs door teedera opvoeding en omgang, door waarschuwing en vermaan, ge temperd; door levenssmart verzacht; door weldadigheid en trouw van zijn allerscherpste kanten ontdaanhet beste van het menschelijk karakter is nog dagelijks aan zelfcontrole te onderwer pen, en door zelfcritiek te verbeteren. 01 ais alles voor den wind gaat Als milde zegen- en voorspoedstroomen ons een ander den loef doen afsteken Als we Boven Jau, e#n ander Onder ons zien, ja! dan kan een vleug van Gemeenschapsliefde o*ar ons strijken zoo als een zonnestraal ee» sneeuwkleed aanraakt in garen wintertijd maar zelfs in dien vleug van Sociale liefde komt 't Ik, „zoover heb Ik 't gebracht", dat trotsehe, eigenlievend hart om den kier turen, leven voor de gemeenschap I Ja, maar voor haar, of voor V zelfgij redevoerende volksmenner I Voor de Gemeenschap produceeren, of om huizen bij huizen en akkers bij akkers te trek ken voor U »df? Voor de Gemeenschap pleiten of wilt ge zelf op de schouders der onnoozele kiezers gezeten, de Kamers ingedragen worden om met f 5000 een naamkaartje met „Lid der Tweede Ka mer der Staten-Generaal", toegang te krijgen in kringen, waar men zich eerst Uwe bsduidendheid niet bewust was misschien nooit bewust wordt Een hart hebben voor de Gemeen schap en voor haar vooral? Man van Kennis en Wetenschap, fabrikant, koop man, arbeider, coöperator, commissaris eener Vennootschap wat ligt an ders op den bodem der ziel dan Uw Ik, dat uit de Gemeenschap en dóór die Gemeenschap profiteeren wil. Arbeider 1 zijt ge ooit tevree 1 Duiten dief, wanneer zijt ge ooit verzadigd Waarom vervalscht gij de levensmid delen, verknoeier der Gemeenschap. Waarom? Om op de puinhoopen van anderer gezondheid Uw schatten te tel len, die ge met bedrog, ten koste van 't heerlijke Gemeenschapsleven, het af gestolen hebt. Waarom, gij werknemers, uw Vak- vereeniging? Alleen uit pure lief de voor de Gemeenschap? of om Uw macht te toonen Waarom gij, werkgevers, uw Bond Alleen ter wille der Gemeenschap? of om op de loonen te kunnen beknibbelen of om prijsdaling door Uw kartel tegen te gaan, en door Uw prijsstelling, ons consumenten of gebruikers, af te stroo pen Deez' Aarde was ef- Nu is ze vaak e" Paradijs, 1. Socialisatie! Zat 7.0 elf zucht ver nietigen Een sluier masker, dekkleed, wat [het zij, Dat dienen moet 0 i iets aan 't [oog t") onttrekken. Kan veelalleen zty zeiven niet [bedekken, Niets is zoo openbaai jls mommerij Socialisatie! Maar d 1^.vliegt nooit een adelaar zoo hoog, 0* $}ij moet zijn kost op aarde zoeken. Ei op die Aarde huizen menschelijke kara kters van ego» isme of zelfzucht, en bei (>er- en win- en heersch- en machtszui it Jade Aarde heeft rar> kostgangers Houdt ze, houdt ze in Je g*ten Wees vertrouwd, maar vertrouwt niemand, wantrouw je elf 't meest! &@Gfan?8s Mederaellngen. 40 cent per re&-i. vernietigen de bact6rien van verkoudheid, influenza, angina, roodvonk enz., in mond en keel en beschermen ZITDAGEN tpens BEURS. DonMag, DIB.KELAHD -- Y, i. DOEL Donderdag, OüDDORP -• FLOHtL trijdag, OUDE fONGE - GELUK oor opleiding tot RIJKSKLERK, KOM MIES, POLITIE-AGENT, BEWAAR DER. ofHULPKEURMEES TjE R schsijvc men aan P. BOER, Nienw- Amsterdam. SF OEI UITKUK. Socialisatie, wegneming van 't privaat bezit, en dat over de gansche wereld Och, waren alle menschen wij* En deden daarbij wel Nadruk verboden. Werkelijk, ik wou dat ik 't wist: Wit eu wel .pEOteslantfch-chrlsteUjk" Is. Zeker, ik weet, wat het niet is; 'tis niet roomsch maar ellieve I met die negatieve wetenschap kom ik niet veel verder, net zoo min ais 't m| bant te we tea, welke schatten en rijkdommen ik niet bexlt, op m|n bezit komt het aan. Wat het niet is,' zegt niets. Daar las Ik dezer dagen nog een frappant bew|s voor I Op zekere plaats in den Geiderschen Achterhoek is de kerkeraad van dc Ned. Herv. Kerk orthodox en zorgt dus ook voor een „orthodoxe" prediking. Dan blijver, de vrijzinnigen thuis. Want dat is voor hen niéts. Toch hebben wij zoo redeneerden zi ook onze geest el|ke behoeftenboven dien betalen w| ons plaatsengeld en onzen hoofdel|ken omslag net zoo goed alB de ortordoxie, wij hebben dus waarlik er wel eeuig recht op, dat er met onze be hoeften gerekend wordt. Dies dienden ze een verzoekschrift in. 'k Moet zeggen, ze vroegen niet veel, Slechts enkele morgenbeurten in 't jaar, en dan zouden z| voor een spreker zorgen, als de kerkeraad hun de „beurt" maar wou afstaan Natuurlik kó s de kerkeraad dit niet doen. Want een kerk is geen „volksuniversiteit". In de kerk is slechts één Koning en mag -alleen worden toegelaten datgene, wat naar den wil des Konifigs Is. In die:; zin antwoordde de kerkeraad. De bewoordingen waren vr| zacht. Er werd op gewezen, dat de kerkeraad „het Evangelie van Jezus Christus" prediken liet en dat dit het Eéaige Noodlge Is, maar dcu ook voor aller behoeften voldoende. Wat antwoordden nu de vragers? Zij gaven den keikeraad schoon gelik 1 Zg deelden mede, dat het ook hèa nergens aiders om te doen was, dan om te laten prediken het „Evangelie van Jezus Christus", maar dat men nu eenmaal uit dat Evangelie verschillend licht ontving, en dat z fl met hun geestelijke behoeften, het in ,vr|zinnl- gen" geest verlangden verklaard en gepre dikt te zien. Niet waar, daar hèbt ge 't. Beide parties, in dit geding, zullen zich met zekere voorliefde „protestantsch-chrlste- l|k" noemen, doch waar z| zoo vierkant tegen elkaar óver staan, daar volgt dan ook uit dit voorbeeld, dat „protestantsch-christe- l|k" op de keper bekeken, een nietszeggende term is P e s 111 c f chiistelik" dan Ook een term, dis vaak wordt gebruikt. Schijnbaar, zoo op 't gehoor, op den klank af, zegt dit iets meer. Vooral dat „positief", wat martiaal met z'n vele scherpe medeklin kers, die niets „soepels" hebben, uitgespro ken, moet het dan dóén. Maar alweer: zeg me wat het isl Geef me er 'n Juiste omschrfvingvan Zie, de beere» en dames paedsgogen nemen tegenwoordig allerlei „sideproeven", zai ik se maar noemen, met de kinderen op school. Tenminste, ik lees daar veel van En de uitkomsten van een menigte over eenkomstige proeven worden dan zorgvuldig .verzameld, opgeteekend, tot statistieken ver werkt en uit vele, zéér vele bizondere waar nemingen, tracht men dan te komen tot aigemeene wetten, waardoor het zielsleven van kinderen, dat door oss, volwassenen zoo moeilijk benaderd worden ksn, mms duidelijk voor ons in licht treedt. Als 't góéd gedaan wordt, 'n mooi werk. Al zal er ook in dit opzicht door sommigen geherbait en gemontessoriad worden op sen aileronbenulligste manier Doch ddar trekke niemand zich iets van aan: Een der proeven, die men vaak neemt, schijnt deze te zgn. Een I|8»ja van vragen werd opgesteld. Zorgvuldig overwogen en uitgezocht. Elk kind zit met pen en papier gereed, ■naar zoo dat ze van elkaar niets kunnen afzien. Plotseling wordt een vraag gedaan, 't moeten gemakkelgke vragen z|n, waarover niet behoeft ie worden nagedacht, maar de klederen moeten dan ook onmiddelijk het antwoordt opschrijven. Om dat „onmiddellk" is 't te doen. Om te weten te komen hoe de ziel van het kisd niet na overléggen, nadenken en vergeleken, maar spontaan op de vraag re ageert. Ik laat dit nu verder rusten. Maar ik zou willen, dat ik eens een klas van vlfentwfnfig mijner lezers en lezeressen zoo vóór me had zitten en dat ik ze dan, onvoorbereid, inééns op deze twee vragen 't antwoord mocht laten opschrijven: „Wat is proiestantach-chrlêtelijk „Wat is positief-christel|k?" Het zou me een staalkaart geven I En nu wil ik eerlik en blllfk z|n. Ik geef toe, dat het tot op zekere hoogte met Mie „termen" zoo is, dat er zekere speel ruimte overblijft. Neem bfjv. het woord „gereformeerd". Ook ds. Netelenbos noemde zich tot ua de Synode van Leeuwarden „gereformeerd", cü schijnt h|, meer overeenkomstig de positie die h| inneemt, de naam „etlsch" te verkiezen. Maar overigens, Nu, ik kan onmiddel3|k tien mannen van naam uit onze kerkel|ke wereld noemen, die zich alle tien „gereformeerd" heeten en de Formulieren van Eenigheld onderteekenen, doch die op eikaars gereformeerdheid nogal iets hebben aan te merken. Begrenzing is a 11Q d betrekkelijk. Dat geef ik eiken tegenstander toe. Maar Juist d&Mom en omdat verflauwing en vervloeiing der grenzen zoo gevaarlik Is, meen ik dat we de grenzen zoo scherp moe ten trekken als mogelijk is. Er is reden, dit te zeggen. Er is toch een richting zich aan 't aftee- kenen onder de „antirevolutionairen" in de politiek en de „gereformeerden" wat hun be- ifjdenis aangaat, die met de oude begrenzing géén genoegen neemt cn meent, ik zeg er direct b|met de beste bedoelingen en in den hoogsten, heiligsien ernst, méént dat de grenzen moeten worden uitgezet. 't fs min of meer de „mentaliteit" onzer eeuw. Die ietwat andera is, dan die van de laatste helft der voorgaande eeuw. Voorbeelden verduidel|ken zoo best, wat men bedoelt. In de laatste 10 k 20 jaren de? vorige eeuw kwam onder ons chrisienvolk op een sterke drang tot het betooaen van barmhartigheid. Denk b|v. aan deze drie voorbeeldende verzorging van krankzinnigen, de verzorging van zenuwlijders en het onderwijs aan Idioten. Géén speciaal werk voor de kerken. Maar werd toch destQds, met opzet, wel bewust, door mannen als prol. Lindeooom, dr. mr. Van den Bergh, ds Sikkel en zooveel anderen, als grond van samenwerking gekozen de gereformeerde belijdenis. Waren die mannen zoo exclusief? Och, men weet het wel beter I Maar z| zeiden eenvoudig: W| moeten hebben, om zulk een groot werk eensgezind te kunnen verrichten, een gemeenschappelijke bodem, waarop w| staan. Die moet z|n van „christellken" aard. Welnu, wat kunnen we dan in óns land, mei z|n calvinistische his torie beier doen dan te nemen de gerefor meerde belijdenis? En dien weg kozen z| toen. En dat, zonder curieuselijjk te onderzoeken of elk meisje, dat zich voor hulp in de kerken aanmeldde, precies wist wat er In eik van de 27 geloofsartikelen stónd. Later ging men welbewust 'n anderen weg. De vakbeweging op christülflfc erf, werd onder leiding van dr. Taima „christelfjk-pro- testantsch", wat dan ook tengevolge heeft gehad, dat in menigsn Christel ij ken vakbond mannen kwamen, die méér anti socialistisch, dan nu juist „posi!ief-ch(istel|k" waren. Ik veroordeel niet; 'kconstateeruuslechts. Trouwens, op sociaal terrein Ipt't me toe, dat Iemand als prof. Diepenhorst, hoogleeraar aan een gereformeerde universiteit, geen an dere bails voor samenwerking zou wenschen dan de gemeenschappelijk-christei|k6 begin selen, die bijv. hèm en den ethlschen hoog- leeraar Dr. Slotemaker de Bruine gemeen z|n. Nu móét men de terreinen onderschei den Ik teeken nu ook slechts, wat ik zie. Of tenminste méén te zien. En nu is dr. Vaa der Vaart Smit nog een staptje verder gegaan en wenscht, daar komt 't op neer, de Vr|e Universiteit af te lichten van den „gereformeerden" grondslag, waarop Kuyper en Keuchenius en Eloui en Groen, haar stellig niet dan na langdurige en gron dige overwegingen hebben gebouwd, om haar ts „verrollen" op een nieuw fondament, dat dan „algemeen-christelijk", „protestausch- christelijk" of „posltief-cbristelik" zou moe ten zijn. v Ons blad nam dezer dagen de desbetref fende passage uit zfjn artikel over, zo adat de lezer er zelf over oordeelen kan. De theologische faculteit zou dan-,'als ik 't goed begr|p, wat van haar plaats worden gezetze moet „gereformeerd" bleven maar ia „los" verband staan met de andere facul teiten. De „Juridische" faculteit wordt niet genoemd, maar als die bf de andere drie, voor welke de „breedere" grondslag wordt gewenacht, gerekend wordt, dan in Seinpost indertld, niet slechts in den vorm, maar ook in het wezen es» vergissing geweest en in heel dr. Kuyper's stichting, die den opbloei der Wetenschap naar Waarheid Gods, gelfk die in de gereformeerde belijdenis, 't zuiverst uit Gods Woord is opgevangen, feitelijk een vergissing geweest. Dan moet men liquideeren. Dan moeten de gereformeerde kerken niet anders dan één groote, saamgevoegde Theolo gische School hebben en zóu men verder eigenlik ook wel met „protestansche chris- telijks" bizondere leerstoelen, daar waar 't noodig bl|kt aan onze Riksuniversiteiten kunnen volstaan. Maar ik kan er niet aan meedoen En d&t zegt op zichzelf nietstienduizenden met m| kunnen er niet aan meedoen. Wat i s „protestantsch-chrlstelijk" Is e t h 1 s c h het ook, ja of neen Zie ik veroordeel niemand, allerminst in z|n staat voor God en ik beu er zeker van, dat daar reeds veie „ethlschen" juichen voor den Troon en dat er „gereformeerde" mond- bel|ders z|n, die zullen worden buitenge- worpen. Maar 't gaat nu om de beigdenis, om den grondslage En neem dan iemand als prof dr. Cramer. Den man, wiens benoeming te Utrecht 't vorige jaar zooveel sprekers en schr|vers heeft uitgelokt. Neem hem in zijn Jongste boek; „Zeker heid, een boek over Jezus Christus", dat stel lig déze deugd heeft, dat het geen twijfel overlaat aan de opinie van den schrlver. Wanneer heeft voor hem iets „zekerheid". Niet als het in den Bjjbel staat. Maar alleen, als hl b| eigen er varing wéét, dat hetwaar is. Zoo heeft Jezus ilchamelike verrijzenis voor hem volkomen zekerheid, w|l hQ baar ervaart, doordat he

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1