Zaterdag 81 Januari 1922, 86®1* Jaargang 2774 voor lie Zuidhollamlsclie en Keenwiclie föilasiileit Eerste Blad. Nationale Bankvereeniging- Antirevolutionair li^Orgaan [N HOC SIGNO VINCES De Pink Pillen I De Oodsdiaiisf van den Vrijhsidshond, Reclamis fMiteilipn* vrijaas, oude ïoms -- geluk W. BOIKHÖfli nm§m3 Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertenties en verder© Administratie franc© toe te zenden aan de Uitgevers. Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS Doze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG» ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco pet poit 75 ®eat kjj voofsltbetaihsg. BUITENLAND b| vooruitbetaling 1 8.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s f ®MMBLSD{JK. Telefoon laiarstnmunaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Csat par r§g®i. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per plaatslag. Groot» letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die feaalaaa. AdvsrtasflSa wordaa aagewaafct tot DINSDAG- en VRIjDAOMORGSN 10 UUR. Pont 4 van 't ontwerpprogram en van 't aanvaarde program luidt: „Er kenning van de waarde van het gees telijk en van het godsdienstig leven voor maatschappij en staat." De Loods, 't orgaan van den Econo- mischen Bond, (mr. ïreub c.s,) nu verdwenen als politiek orgaan en saam- ;esmolten met „De Vrijheid" schreef er >ij de oprichting van den Vrijheidsbond dit commentaar over: „Waar godsdienstig leven bloeit, wordt het geztg geëerbiedigd der wettige over heid, ilet men la z|n mcdemenscheo broe den, worden burgerdeugden aangekweekt, is men trouw aan het gegeven woord en aan de belofte als ambtenaar afgelegd, stuit de prediking van ontevredenheid en van omver werping van het bestaande op krschtigen tegenstandin één woordhet godsdienstig leven is een der hechste steunpilaren van den Staat en kweekt tevens een gezindheid, welke aan een goede werkzaamheid van den Staat en aan een wetgeving, die het waarlgk menschclgke in den mensch eer biedigt, in hooge mate bevGrderigk is. Die waarde van het godsdienstig leven voor den Slaat wil het program van den Vtfheldsboed nu zien erkend; niets minder, maar ook niets meer." In „De Vaderlander'' van 9 Apr '21 kwam de redactie tegen die uitlegging van De Loods in krasse.woorden op; want er waren onder de Liberale men- schen talloos velen, die den Godsdienst als zoodanig weinig of niets respecteer den, maar toch burgerdeugden oefenden en toch trouw waren aan 't gegeven woord, en toch goede ambtenaren en tochenz. enz. Dus was de com mentaar van Punt 4 door de Loods foutief, en in e!k geval onvoldoende. Godsdienst waardeerende of "t tegee- rende, men kon toch wel een goed burger zijn. Godsdienst is geen politie agent tegen Kwaad. Zonder die politie kan men ook Goed zijn en Goed doen en legio Liberalen doen Goed zonder den Godsdienst te erkennen of te waar deeren. Da redactie schreef: T«geu deze antithese komen w| met kracht op. Da waards van het godsdienstig lsveu willen wq gaarne erkennen, maar w| doen niet mee om bedekteiqk van valscfae trouw en eedbreuk hen te beschuldigen, die omtrent den godsdienst, hetzS voor zichzelf, hetzg voor de maatschappf, een andere meening z£n toegedaan. Wq kunnen niet toegeven, dat het godsdienstig leven tevecs het monopolie zou inhouden van de deugden, welke „De Loods" opsomt, Of hieronder ook de deugd van het res pecteeren van het goede in anderer over tuiging valt, wagen w| niet te beslissen. Het is ons niet bekend, welke de persoon- like meeningen van den schrfvcr in „De Loods op het stuk van den godsdienst zin en of hetgeen deze zoo goed en nuttig voor anderen schiet te vinden, ook door hemzelf wordt beteden. Wij vragen daar niet naar, geilk tot dusver gebruik was bl onze geestverwanten. Een waarschuwing, dat men zich ten deze niet op verkeerde wegen Iaat binnenloodsen, is hier echter niet overbodig. Neen, inderdaad nietl Wanneer w| de beschouwingen lezen, welke „De Loods" zich veroorlooft, over „zich noemende li beralen en vilzianigen" ten beate te geven, dan vragen w3j niet zonder eenige vrees waar gaan wl heen Gelukkig, dat hét slechts een enkele persstem is, welke zich aldus uit. Intusschen brengt zulks den plicht voor anderen mede, zich te velzetten tegen opvattingen, welke tegen hun over tuiging ingaan tn te voorkomen, dat daar aan greoter reii f zou wordeu gegeven dan met de wetkellkhdd overeenkomt. Maar zijn er dan zoovele ongods - dienstigen onder de Libeialen? De Loods zei van Ja, Hij schreef Ons antwoordt luidtHelaas, ja !Jammer genoeg zlu er juist onder de zich noemend' liberalen en vrlzinnigen steeds zeer vele" geweest, die, zelf van huis uit ongods dienstig, in den godsdienst den vland zegen, waarvan de beteekenis en invloed zooal niet totaal vernietigd, dan toch in elk geval tot de kleinst mogelijke afme tingen dienden te worden teruggebracht en die niet schroomden, tot dat doei de staatsmacht te hulp te roepen en de wet geving te misbruiken om den godsdienst afbreuk te doen. Dit antiderica'.a drq?en was in wezen precies eyen vsrkeerd en verderfellk als de clericale politiek, waar tegen het zich kantte: het was evenzeer een vermenging, doch thans in negatieven zin, van godsdienst en politiek; het was een bezigen van politieke middelen, niet om eenig positief geloof te bevorderen, maar om allen godsdienst terug te dringen. Daaruit is o.a. de onzalige schoolstrijd ontstaan, die thans gelukkig voor het grootste gedeelte tot het verleden behoort. Maar al wordt thans ook van den kant dier vroegere antl-clericaien erkend, dat de pacificatie op schoolgebied noodzakelijk was, daarmede is nog niet het gevaar be zworen, dat in de toekomst weder opnieuw pogingen zullen worden aangewend, het godsdienstig leven iu ons land geweld aan te doen," Da aanklacht van de Vrijz. Loods tegen de Vrijzinnigen, is wel hoogst ernstig. Zij hébben het Godsdienstig leven in ons land geweld aangedaan. Zij heb ben niet geschroomd om voor dat doel, dat treurige afbraakdoei, de Staatsmacht te hulp te roepen. Zij eagen in den godsdienst den vijand waan an de be teekenis en de invloed moest vernietigd wordenen in élk geval tot de kleinst mogelijke afmetingen diende te worden teruggebracht. Zóó waren volgens de Loods, het Vrijz. orgaan, een ïegio liberalen bezig orn 't Godsdienstig leven des Volks te ondermijnen. Zeiden wij, anti's dit, dan scholden we; dan lasterden wij den goeden naam der Vrijzinnigheid maar De Loods is geen anti, is een broeder onder de vrijz broederen. Las tert die nu ook? Of slaat hij spijkers met koppen in 't vrijzinnige geweten en spreekt hij de waarachtige waarheid? Durft de Vrijzincigheid 't te ontken nen, dat velen den Godsdienst tils een vijand zagen en dat ze de Staatsmacht misbruikten om den dienst van God geweld aan te doen? Niet allen deden zoozegt gij. De Vrijzinnige partij ais partij is de Vrij heidsidee toegedaan en dit sluit in ieders recht en vrijheid om God te be hagen, te belijden, dan wel Hem te be- leedigen en te negeeren. Vrijheid is onza leu3, en onder deze vlag mogen zich scharen Godbelijders en Godverzakers... en dus is onze Vrijz. partij als partij nooit tegen Godsbelijden of Godsmis kenning op eenig terrein opgekomen Wat de Loods zegt van velen, geldt niet de Partijdeze bemint de Vrijheid en dus ook de godsdienstige vrijheid en is niet aansprakelijk voor de anti-gods dienstige uitingen van duizenden der vrijzinnige vrienden. Aangenomen dat de Vrijz Partij ieder duldt, die de Vrpeid erkent om God te belijden of Hem en Zijn dienst gewéld aan te doen deugt dan Uwe leuze welIs Uw „Vrijheid' dan geen verzet tegen God Is dat geen ongepaste Vrij heid, een onwaardige Vrijheid, een zeer zondige Vrijheid om rondom U, onder Uw ééne en eenige vlag van Vrijheid mensehen toe te laten, ze in te halen, die den God des hemels. Uw Schepper en Uw onderhouder van dag tot dag, ge* weid aandoen en tegen dien God zelfs de Staatsmacht oproepen om Hem in Zijn dienst tegen te werken Wat is dat voor een Vrijheid, om den Vader in de hemelen te negeeren Durft go dat zelfs Uw aardschen vader of Uw aardsche moeder te do,en Neen immers? Die heiden hebt ge lief en er is geen sprake van Vrijheid om uw ouders ja dan neen te negeeren. Gij hebt ze lief en gij eert ze! Maar den Vader der Vaderen en den Heer der Heeren moogt ge in naam der Vrijheid laten misken nen, en als Uw partijgenooten begroeten en medehelpers en steunpilaren in den strijd die den Vadernaam op het terrein des broeden levens geweld aan doen. Wat is dat voor een Vrijheid? God is Alles of Hij is Niets. Is Hij Alles, dan is Uw leuze, der Vrij heid, klinkklare onzin Dan is er slechts Vrijheid om dien Alles door allen te waardeeren. Of Hij is Niets. En dan is er van geen Vrijheid sprake, noch van dwang. Dan is er niets dan uw Ik. De Vrijzinnigheid als Partij wil Vrij heid, en wil tevens erkenning van de waarde van het geestelijk en van het godsdienstig leven voor maatschappij en staat,* Uitstekend, We waardeeren die zinsnede. We zijn er blij om, dat ze staat in 't vrijz. politiek program. Maar wat doet ge nu met de Vrijz. leden, die er bij massa's in Uw gele deren zijn, die om die waarde zich niets bekommeren. Die in gefn Kerk of Gezin ooit Gods Woord lezen en eruit putten Die maar raak leven zonder God en gebod Neemt gij die vijanden der «godsdienstige waarde* in naam der vrijheid op? Gij neemt ze op, al vloeken ze God en den hemel als ze maar liberaal zijn. Die «godsdienstige waardij* staat wel op papier, maar als partij lapt ge ze aan Uw laars. Ieder is in den Vrijheids bond welkom als hij mazr liberaal is.,.. en de «godsdienstige waarde* ispractiscli niets dan franje, dan schijn maar desalniettemin is 't en blijft 't wear dat de waarde van het geestelijk en- godsdienstig leven voor maatschappij en staat zeer groot is. Ja, daarom zijn wij Anti's, Chr.-Hist, en Roomschen ook door U, vrijzinnigen, als Clericalen uitgeseholdon, waar wij zelfs nog één stap verder gingen in die waardeering, door n 1 een onverbrekelijk verband (geen Vrijheid dus!) te leggen tusschen onze bepaalde godsdienstige overtuiging en de politiek. We waar deeren niet alleen een zeker wazig gees telijk en godsdienstig leven, maar veel meer: we waardeeren het absolute gees lelijke en godsdienstige Christendom naar de H. Schrift. Een gewichtige stap, voorwaar. Het ChristendomJezus Christus, Zone Gods, geopenbaard in Oud- en Nieuw Testament; dat en Hij is onze eenige bepaalde Waardeering. Hij Jezus, als persoon, staat in 't centrum van onze overtuiging eD dies van onze politiek enz. Daarom zijt gij, zonder H. Schrift, anti clericaal, Daarom zijn wij, met dje H. Schrift clericaal. Het Clericalisme, zöö opgevat* is der Reehtschen eere. En 't is Ook zijne eere, dat de Vrij heidsbond 't Christendom in zijn Pxo gram al begint te eereir. OF BEI ÜITKUC Nadruk verboden. Het is ern opmerkelijk feit. Waaruit veel te lceicn valt. Zooals er n 1. big de mensehen de zucht in sit en zich vooral tegenwoordig op allerlei w|s uit, om in hun bedrijf „eigen baas" te zijn. 40 cent per regel. s&a f&a c&d sfyz s&3 e&ö e&s er&v s&s s&Ó De kostbaarste rykdomisdie van het bloed, want dat is de eenige rijkdom, die ge zondheid geeft. geven rijkdom aan het bloed Eischt Hollasdsche verpakking en Gebruikssauwqzlug. 9 «Ap e WoocSöag SUMÏELSÖIJK-- fABBERI DoMerflag, DIBKSLAND -• V. i DOEL DölMl, OUDDORP -• FLÖHÏL Al gaat het nog zoo moeilijk. Ai hebben se een tèrd bestaan. Ja, ai zegt het gezond verstand, dat het onder sulke voorwaarden eigenlijk dwaas heid is, om „eigen baas" te willes zijn: toch is de bekoring groot tn slechts zelden blijft iemand, al heeft hij 't nog zoo goed „de oude knecht", ais hij ia de gelegenheid Is, om „eigen baas" te worden. Nog onlangs las ik 's treffend geval. Van twee letterzetters in Amsterdam. Zjj waren lieden, 'i bleek ter terechtzitting, waar ze tenslotte ve: schijnen moesten, die niet slechts iss 't algemeen „ie goeder naam en faam" bekend stonden, «naar die zelfs uitstekend stonden aangeschreven, in elk opzicht. „Zeiden ziju er mensehen voor de rechtbank geweest, kon hun verdediger naar waarheid zeggen van wie de gefuigeniisen zóó algemeen gunstig waren. Patente, excellente kerelff. Die konden rekenen op vast werk Bij de patroons hoog stonden aangeschreven Die data cok geregeld elke week mst meer dan veertig gulden vast geld naar huis gingen en daarmee sichzslf en de hunnen kostciqk konden ondes houden. Msar toen kwam het óver hen! 't Was nog vóór den tijd der „malaise". „Die r$k willen worden vallen in den strik en in menigerlei verzoekingen", segt de Schrift Dat bleek ook hier waar te zin. Zq overlegden samen en meenden, dat ze méér, misschien wel véél meer zouden kunnen verdienen, ala ze bass waren„eigen bsas". Dan konden ze werken zoo lang als ze wilden en voor den prijs, dien ze wildendan zou 't hen aas klaadisie niet ontbreken „Eigen baas" z^a, lokte hen aan. Maar „eigen baas" zijn kost geldt Es seis drukke? op hos bescheiden schaal ook, oprichten kost aardig wat geld Qf ze nu in 't geheel geen geld hoeden krqgaa, weet ik niet, msar is elk geval, niet genofg. En toen besweken ze voor de ver zoeking: maandenlang stalen ze vaa 't lichte lettermateriaal vs« hun patroons, gedurig wat in den zak, tot ze zooveel gestolen hadden, wel voor meer dan 4000 gutden, dat ze zdf konden beginnen. Maar het was toch dom werk. Want letters „teekenen" voor den kenner. En toen nu de oude patroons eens b| geval een drukwerkje zagen, afkomstig van de nieuwe „eigen bazen", merkten se direct: dat is met ons zetsel gedaan, Ern onderzoek volgde weldra. Het misdrijf kwam aan 't licht. Eb bet twee'al zag zich voor den rechter gebracht, schuldig ais het stond, wil 't toch mair, hoe dan ook: „Eigen baas" wilde zijn, V Nu is dit 'n particulier geval. Op zichzelf zegt het weiuig. Maar er zijn ook wel degelijk verechlfoselen van algemcenen aard. Op een paar ervan wfzea we. Uit een streek in 't Oosten vas otis land zagen ws een correspondentie opgenomen in een der groote binden, waarin om. werd gezegd, dat de lsndpsijzen iu die streek nog maar weinig daalden. Dat bleek o.a. f>| vesto:plsgen, Ea dit kwam ook vooral hier vsn daan, dat er onder de arbeiders een werkelpe race was, om toch, hoe dan ook en 't koste wat 't wou, in 't bezit te komen van wat eigen land. Ook zij vóórvoelden de „malaise". Vreesden voor minder werk en lager loos. En om dan toch tenslotte nog ééa uitweg achter de band te hebben, al zouden ze er niet meer mee kunnen verdienen dan„ droog brood" ea aardappels zonder vet", trachten ze in 't bezit te komen van wat „eigen laad", waarop se daa zin „eigen bass". Trouwens, dit voorbeeld Is al oud. Ia schier alle steden van ons land, waar da grond en de te verbouwen gewassen zich daartoe slechts een weinig leene?, gaat het streven van 't groot-gsondbezit- k!, Raas het „eigen bsas" z®n tos. Een ander voorbeeld tea bewijze. Iu het „Handelsblad" lszea we een stuk over „Het boerenbedrijf en de arbeidswet". Daarin wordt uiteengezet, hoeveel last of niet de boer mssrda ambachtsraaa, die hoofdzakelgk voor deiTboer wérkt, van die „arbeidswet" heeft Ea hoe giooter bearff, hoe lastiger. 't Gebeurt, in 't drukst van des tSd om nu maat ééa voorbeeld uit vele te nemen dat zoo'n ambachtsman des Zaterdags door de boeren aog es gauw m?t werk overstelpt wordt: Maardagmorgen klaar! Vroeger werd hat dan 'a late Zaterdag. Maar 't was dan ook het „seizoen". Alle kaech's bleven laat aan 't werk en verdienden moolen duit extra. Doch su is die uitwsg afgesneden. En zoo er tal van obstakels, 'i Gevolg ervan Is, en leder kan dit in zijn omgeving waarnemen, dat de lust cm met veel knechts te wei ken, af era d® lust cm „eigen bass" te zjju en dus te werken gelijk meu zelf wit, buiten de wet óm toeneemt. Daar komt nog iets b|. De „electrlficatie" vaa 'i platteland. De uitvinding van kleine, krachtige motoren, Door alle welke vindisgen ook de kkine „6igen baas" in staat is om zich van werk tuigen te bedienen, die met hsndkracht alléén ulet Sn bewegisg te brengers sijn, „Eigen baas" wil mee sfn. Dat is de leus van den t|d. Ziedaar een maatschappelijk verschifnsel. Hoe st^aa wfj n u, als aatirevblutfonairen hier tegenover, ègwat kusneti we er sooal uli keren? Dat z!|h 'h peat belangrijke vragen. Wasrd, om ia een wintervergadering, op kiesvereeniging, Patrimonium of vakvereni ging es alle kanten te worden bekeken, Men heeft dan weer es 'n nieuw onderwerp, Ik zeg er hier slechts iets van. Ook omdat ik den nadenkenden en meelevesden leser ea zoo heeft ons blad er, vertrouw ik, veie eens aea 't overpeinzen brengen wil. Het Is net een onderwerp, om er es eea gedachte over uit te spreken en neer te schrijven, En wie dat does wil ers het op beknopte ea brgtlpelike wijze uit werkt, die krijgt daarvoor met plezier ook eea plaatsje In ens blad Oczeizqds dus voorhands 'n paar cpmer- kiugen. Vooreerst, dat de H. Schrift ona uiter aard over kwesties als klein- of groot- of ccmmunml grondbezit géén ulfsluitsel gééft, Evenmin over vrageaals „knecht" of „eigen baas". Al geeft de schrift wel richtlijnen san. Ten tweede: a 111 d ook Hér mengt zich de zond® ia ai oas doen en laten 't Kan gr beuren dat men „eigea baaa" wil z|n uit „hardighild des haiten". Omdat men niet wil „onder een ander steaa". Wijl men dit vernederend vindt. Geen betoog behoeft, dat zulk een motief is af te ksurès. Ten derde, dat grea baas bet recht heeft, sün knecht te teken em het feit ailééa dat die óók „eigen baas,' worden wil. De „copcu-reatie staat su eenmaal vrij I" Dédr mag niet aan wotdea getornd. Maar dit neemt niet weg, dat de w|ze waarop hef geschiedt zeer afkcusingswaardig, this zin. Stel eens iemand heeft een knecht. Hi kreeg hem als jongen in de zaak en hfj heeft er hem iu opgekweekt alsof 't zijn eigen zoon wasen ais 't jongmensch alles in de fijae puntjes kent en weet, dan zegt hijboajc qr I en vestigt zich tegenover zijn vroegeren patroon als .eigea baas" hem trachtende door overmatig lange werktqden

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1