wmmv de MnMliolIaiiitsclie en SKeeawsefte Eerste Blad. Woensdag 18 Januari 1922 Jaargang N\ 2778. Antirevolutionair IN HOC SIGN© VING KLASSEKTRIIDTE HATEN. UIT DE PERS. RECHTZAKEN. W. B01KH0VIÜ 1®ui Alle stukkêfi voor de Redactie bestemd, Aóvertentiën eti verdere Administratie franco toe te zeiiden n«n de Uitgevers. «c Manses lid§dMia§g®iu 3 Dsse Courant versehlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco per post 18 Cent vooraStfeetaUag. 1Ü1TENLAND vooruitbetaling 1 8 50 per Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s SÖMMELSDIJK. Tetefaaa Intarcoisiatjsaaal Ne, 202, ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cmi pss regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DSENST AANVRAGEN sa DIENSTAANBIEDINGEN i 1.— pes plaatsing. Oroote letter® en vignettes worde» berekend aas? da plaatsruimte die Advertenagn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR In dagen vanprodactiemainking werk loosheid, stakingen en meer soortgelijke sociale uitwassen en sociale misstanden treedt 't woord klassenstrijd in sterke mate op den v oergrond 't Is een oud onbehaaglijk woord, daar we ons steeds aan gestooten hebben. Ben onhebbelijk woord voor een onwaardige zaak. 't Is geen woord des Bijbeis, dat van tf^ede en verzoening gewaagt, tusschen öfenschen, die als schepselen van één God elkanders lasten zullen dragen en van wat stand ook in de Maatschappij tot duren plicht hebben om stoffelijk en geestelijk elkanders belangen te behar tigen. 't Is geen zedeleer van Jezus Chris tus, op wiens persoonlijkheid en liefde en ongerepten levenswandel zich zelfs de Socialisten beroepen, als zij van de Maatschappij eischen een nawandeling van dien Lijder van de Kribbe tot 't Kruis. 't Is geen zedeleer van eenigen Gods dienststichter, want noch Mahomed, noch Boeddha, noch Confoetsee hebben ooit iets anders geleerd dan de Li fde te beschouwen als 't fundament van eiken menschenkring. Maar 't Woord klassenstrijd is een cialistisch woord en 't is van hen alleen afkomstig. Een woord der filo sofie voortgebracht niet door de erva ring der Tijden, maar door een Socialis tisch denker aan de studeertafel, die zich een wereld schiep en uit zijn gemaakte wereld nu ook zijn eigen gemaakte con- cSusiën ging trekken. Hij zag een andere wereld, dan die God in Zijn Woord had uitgestippeld. Want Deze schiep haar in den beginne; en door de zonde heen, liet Hij die Aarde ontwikkelen door de samenwer king en niet door de botsing, van men sehen, familiën en geslachten. Schonk aan die zondige Aarde een Rechtsbe doeling in de 10 Geboden om eerstens Hem en dan en daardoor vooral zijn naaste lief te hebben. Die Rechtsbe doeling is de Goddelijke. En deze God delijke Rechtsorde is door Zijnen Zoon Jezus Christus aan 't Bondsvolk, aan 't Heidendom, aan^de gansehe schare Zijner millioenen volgelingen voorgehou den, en elk kerklid, ja eiken mensch heeft Ja en Amen te zeggen op wat de Heidelberger Oath, in de 4e vraag antwoord: »De Wet God eischtvanons wat Christus in een® hoofdsom leert: Gij zult liefhebben den Heere uwen God met geheel uw hart, en met geheel uwe ziel en met geheel uw verstand en met geheel uwe kracht, Dit is het en het groote gebod. En 't tweede aan dit gelijk is: Gij zult uwen naaste lief hebben als u zeiven. Aan deze twee geboden hangt de gansehe Wet en de profeten. (Deut. 6 5. Lev. 19 18, Marc. 13 30. Luc. 10 27, Zoo is de Rechtsregel Godes. Zoo is de zedelijke Wereldorde. Zoo is de Chris telijke levensverhouding in Christus. Maar zoo'n Rechtsorde zag Marx, de vader der S. D. A.» P. niet Hij zag een eeuwig strijdende wereld met 2 men- schensoorten; kapitalisten en proletariërs waarvan de Evolutie, de ontwikkeling ten slotte zou zijnde ondergang van den Kapitalist en de victorie van het Proletariaat. »Van Utopie tot Wetenschap*zoo luidt.'t boekje van Engels, den S. D. A. P.er uit Duitschl:md,en hij poogt aan te too- nen, dat die ondergang van deze huidige Maatschappij komen moet en dat geen macht ter wereld in staat is te beletten om 't Proletariaat te doen zegevieren over t Kapitaal, als wanneer een nieuwe Rechtsorde intraden zal, waarin de werk nemers der Aarde de Wet zullen stellen aan de werkgevers in allen Socialen kring. Dat moet komen, zegt hij. De Evolutie der Maatschappijen sinds eeu wen werkt in die richting. De historie der Volken en Maatschappijen wijst op dsn ondergang van alle privaat bezit; op de komst van de Socialisatie aller takken van bedrijf, wrarin de Onteige naars de arbeiders zullen zijn en de Ontei; enden de dan armzalige rijken van thans. En de Socialisatie gedachte, sinds 1918 overal door de S. D. A. P. ver spreid, wijst er op, dat die oude ideeën van Marx en Engels nog liefde wekken in de harten der roode volgelingen. Maar aan die Evolutie dar Maatschap pij moet 't proletariaat meehelpendoor Haat Door afbraak. Door verdachtma king van 't Kapitaal. Do®r immerlijken Strijd der Vakorganisatie en Parlement. Door Algemeen Kiesrecht- Door stakin gen. Door loonsverhoogingen. Zoo noodig door Revolutie als in November 1918. Dat alles is klassenstrijd. Een doelbewust afmatten van het Kapitaal. o Een opzettelijk sabots eren van het Kapitaal. Een stelselmatig, georganiseerd kren ken van de werkgevers, waar 't maar mogelijk is. Een ingieten van Haat hij 't jongere geslacht tegen instellingen van Kerk en Staat We verfoeien die Haattaktiek. De Christus heeft ons Liefde geieerd. Afgedacht of de wereld, zooals Marx leert, opgebouwd is door eeuwig strij den om een stukje brood (wat w® trou wens ontkennen omdat de Ziel meer is dan 't Lichaam en dus de Geest steeds de aanspitster is van de maatschappe lijke wanorde), afgedacht van wat de verre historiën der Volken in dezer op komst, ontwikkeling, bloei en verval ook mogen geleerd hebben; afgedacht van dit alles, is en blijft Gods ordinantie eeuwig waarHeb God lief boven alles en uw naaste als u zelf. Wie is mijn naaste? Mijn werkgever. De Kapitalist. De villabewoner. Die is mijn naaste. Maar hij laat ine verhongeren en verkommeren 1 Ja, zulke Socialistische frases zijn ons hekend; dat is de Haat. En de Leugen tevens. Maar als 't Kapitalistische Stelsel niet deugt (en we beamen dat er rotte plekken zijn; etterige wonden, vuile, vieze puisten) dan is nooit de Haat de remedie, maar de terugkeer van Arbeid en Kapitaal tot God om samen Liefde te leeren en Liefde te gaan betrachten. Het Kapitalistisch stelsel mag wat ons betreft plaats maken voor elkander Stelsel; 't kan ons van geen enkel stelsel* schelen, als God maar tot Zijn eere komt en dus de mensch tot geluk. Om de eere Gods en 's menschen heil is 't te doen, en in welk Maatschap pelijk stelsel* dat nu gebeurt laat ons ijskoud. Maar, wat er kome dat kome er, (en God self sal daarover beslissen)] we willen een anderen Maatschappij- vorm niet anders dan in den weg van Recht voor Allen en Liefde tot Allen, Kunnen de proletariërs aller Landen i ns zulk een Maatschappij aanbieden, dan gaan we mee op stap naar 't Nieu we Vaderland. Maar wat zouden de roode proleta riërs ons aan kunnen bieden van Naas tenliefde, zij. wier levensstrijd op Haat is gebouwd Moet ik hen naar een gedroomd Vre- deoord volgen, die nu in de toekomstige ellende der Rijken smullen en thans hun naaste verdoemen? Wie dan ga, ik blijf thuis. En wij zijn 'teens met wat Fr Dillen ook een S.D.A.P. voorman in 't Popu lair Wetenschappelijk Bijvoegsel van Het Volk schreef, al betwisten we het begin van 't stukje. „De propaganda voor den klassenstrijd was zeer zeker noodig in den tijd, toen de arbeiders nog, versuft en verdoofd, zich van hun ffiacht volstrekt niet bewast waren. Maar als een klasse sterk georganiseerd is, moet een staatsman die werkdjjk over „breedheid van blik" beschikt, andere tonen weten te vinden. Wie dan nog tot steeds telleren strijd blgft aanhitsen. Is geen staats man, maar sea bekrompen militarist. vermoordt zin eigen mooie zaak. Er bestaat helaas een zekere soort van proletarisch „chauvinisme"'. Wanneer ik sommige hoofdartikelen van „Het Volk" lees, krijg ik meermalen den indruk, dat er een uitverkoren volk van engel-reine pro letariër bestaat, dat ontzaglik veel edeler is daa hst vfandige ras der bloeddorstige, machtswellustige bourgeois Deze edele pro letariërs waren in 1914 „onvoorbereid" en hebben zich toen door de listige bourgeois tot een ouderlingen oorlog laten verleiden. Maar nu zijn hun oogea geopend en zijn ze voortaan onvatbaar voor de invloed van ma tsriede belangen en nationale hartstochten I Dat Is een mooi sprookje, maar de wer- ksl^kheid Is heel anders. Het is echter niet mijn bedoeling, in dit artikel de moeilijks kwestie van den strijd tegen den oorlog to behandelen. Een ding heeft de oorlogs tijd oas toch echter wel heel duidelijk ge leerd, nl, het groote gevaar van het chau vinisme. Het is wal merkwaardig, dat de- zelfdejmeaschenjdie het nationale chauvi nisme zoo scherp mogel|k bestrijden, zich niet ontzien, om het proletarische klasse- chauvinisme met alk middelen aan te wak keren, Wie echter het n&lionsie door het klasse-chauvlnisrae wil vervangen, verdrijft den duivel door Beëlzabull" Late man ophouden met de propa ganda van den Klassestrijd. Zceke men eikaars Welvaren 40 sent per regel. De ChristelijkeOpenbare School. De .Standaard" schrQft: Deze* dagen werd door een hoofd van een Openbare School door middel van een „neu traal" blad weer eens de stelling geponeerd „De Openbare School is de meest Christelijke". Naar aanleiding hiervan merkt Ds G Ren ting In de „Geld. Kerkb het volgende op Ge raadt nooit, op welke wgze 't klaar speelde, om deze stelling te beween. Op deze w|ze: „De Openbare School zet de deur open voor alle klederen, onverschillig of ze tot Hervormde, Gereformeerde, Roomsch- Katholieke of Joodsche gezinnen behoorera. Die school zegt het dus Jezus naLaat de kinderkens tot Mü komen t Is het niet verbaalerend, dat er tot 't corps van hoofden van Scholen (Openbare) zulke knappe theologen en exegeten behooren? Maar is het niet meer dan verbasterend, neen droevig dat tal van menschen, die zich „Christenen" noemen en naar wier meening nooit genoeg op de domheid en onweten schappelijkheid van dat deel des volks ksa worden geaeses, dat de H. Schrift als ken- bron der waarheid en richtsnoer des levens aanvaardt, dergellke „bewijzen" als overtui gend beschouwen en oordeeten, dat de uit spraken va» „schriftgeleerden", ais bedoeld hoofd der School, volkomen onaanvechtbaar z|n? De vissdlsg van dezen Nedetlendschen op voeder der jeugd is echter jammer voor hem niet oorspronkslfjfe. De leermeester» van dezen messtsr moeten over de grenzen, in Duiischland, worden ge zocht. Daar- woedt de strijd reeds tusschen Chris telijke School en „wereldlijke" School, In dit jaar zal in den Ripsdag het ontwerp- Schoolwet aan de orde worden gesteld. Maar de geestelijke familieleden van ds Hollandsch® „palstaaaders" voor 'l Openbaar Onderwas grijpen reeds naar de hun zoo be geerlijk toeschijnende vrucht, voordat ze over eenkomstig de Rijkswet mag worden geplukt, Ia een der voorsteden van Düsseldorf, in Fiigern, eischien de voorstanders van de „we reldlijke" d.i. de godsdienstloos® school een der schoolgebouwen op voor het onderwijs hunner kinderen. Zelfs ontzagen ze zich niet, om tot allerlei bedreiging over te gaan, wanneer deze Evan gelische School niet aanstonds aan hen werd afgestaan. Een dar woordvoerders sprak onomwonden uit„We nemen de school, de massa de (re volutionaire) zet zich in beweging; niemand zal oas kunnen tegenhouden, zelfs niet als de militaire politie de school zou wlliea verde digen, zelfs niet, wanneer er bloed moest vloeien". Voor deze bedreiging bezweek het Bestuur vaa de „Evangelische Schoolgemeente". De vijand der Christelijke School „overwon". Feestelijk wsrd de School ia bezit genomen. De leerlingen, mét roode bloemen en roode linten getooid, weiden in feestelpen optocht de School binnengeleid. Poorten en deuren der schoolgebouwen waren met kraaaen versierd. „Passende" opschriften waren aangebracht. „Door nacht tot licht 1" en „Laaf de kin derkens tot mij komen". Zoo is ook deze „wereldlijke" School in Düstseldorf, een school, waarvan men zich met geweld meester maakte, omdat men geen „godsdienst", ia welkea vorm daa ook, op de school meer duldt, volgens de logica van den Nederlandschen paedagoog aan een Openbare School in den Achterhoek van Gelderland tot een „Christelijke" School, neen tot de „alier- christelükst®" gestempeld Het blikt uit alle», dat de Schoolstrijd in Duifschlaad hoe langer hoe bitterder gestre den wordt, dat, trots pacificatie de Schoolstrijd in Nederland nog niet uit is en dat er b| het „ontwikkeld" volksdeel kranige Bijbel kenners en scherpzinnige exegeten zijn I KANTONGERECHT SOMMELSDIJK, Gcëischt werd tegen L. M, 37 j„ timmerman te MlddelhsenSs, wegens overtreding drankwet, f 25 sub. 25 dagen; M B., bij verstek wegens overtreding leerplichtwet, f 10 sub. 10 dagen; KI V,43 j,, landbouwer ta Middelbard», idem A H bij verstek idemJ, M. B,, idem, f 5 sub. 5 dagen P D., 20 Jarbeider te Middelbard®, we gens het niet verieonen van zin reatekaarf, f 25 subs. 25 dagen A. V., 50 j., veehouder Middeiharnis, we gens overtreding warenwet, het vsrvaïschea van melk, 17'/r0/® water, f150 subs 150 dagen, B. de B., bi verstek wegens dronkenschap drie dagen hechtenis; C. G. idem, f 15 sub. 30 dagen; D. G, wegens overtreding leerplichtwet, f 3 sub 3 dagen; J. C. K. Idem, f 5 sub. 5 dagenM. G„ 36 j.a stoker te Dlrksland, idem f 3 sub 3 dagen J. H., 28 i opzichter Ouddorp, wegees overtreding Jachtwet, aangehouden om meer getuigen te booren C. N, wegens overtreding leerplicht, f 10 sub. 10 dagen; C. H. idem, f 15 subs 30 dagenH. G., wegens rlden zonder licht, f 5 sub. 5 dagenJ. T. idem, f 5 sub. 5 dagen M. B idem, f 5 sub. 5 dagea J. J. H. K23 J., landbouwer te Sommris- dük, wegens overtfediig jachtwet, f 10 sub. 10 dagen plus f 2 50 voor het wild; A. S, wegens overtreding leerplichtwet, f 5 sub. 5 dagen L J. v. Ebij verstek, idem f 5 sub. 5 daganJ. v. d. N„ 38 J., lasdb. Sommelsdlk, idem, f 10 sub, 10 dagenN. v. L,, idem, f 10 sub. 10 dagen; J. v. O.,bi verstek wegens rijden zonder licht t 5 sub. 5 dagen A. B39 Jveehouder te Oolfieaspteaf, staat terecht wegens melkvervalsehing, 20 water, befel. bskead dat er water ia de mssk gedaan wag, doch wijt dit aan eea sbuïs. Het O. M. zegt dat men veel praatjes heeft ter vergaetliklssg van de melkverval- ssbing, 1-its km es vaa aan zijn dat het een abuis is, toch kan het verweer niet geheel aangenomen wordea. Het O. M meent dat befel. ia Ooltgensplaat maar eer-s most po sseren ais waarschuwend voorbeeld en elscbi t 50 sub. 50 dagen; W. Z 39 jffirbdder te Melissen!S, T, 52 j., landbouwer ie DirtelandJ. d, H. en J v. si G., allea leden der brandweer te Dlrksland, zin gedagvaard wegêU3 het niet tidig opkomen voorzien vaa de veseischte onderscheiding bi de brandweer tijdesss een uifged roken brand, Gcëischt wordt tegea Z. W. f 5 sub 5 dagen; S. T Idem; J d H.f3sub.3dagen J v d. CL f 10 sub.-10 dagea A. J. K44 jDirecteur der Rotterdsmsche Tramweg Maatschappij, wegens overtreding arbeidswet en laten arbeiden bulten wettigen arbeidstijd. Gedagvaard waren als getuigen Pv. Z.D.; Geëischt werd 15 geldboeten van f 15 sub. 15 X 15 «lagen he hterais; A. J. K, directeur der R, T. M., weggas zelfden feit. Getuigen zin E. B W. v. £t, J. v. W-H. v. d. D.H. v. B J v. G M. H, H. Gsëifechi werd 33 geldboeten vaa f 25 sub- 33 X 25 dagen hechtenis; A. J. K, directeur R T. M,, wegens zelf de feit, getuigen zijn: P. J P.; K. D.C, v. Z G v. H. Geëischt werd 20 geldboeten van f 25,.sub 20 X 25 dagea hechtenis; A. J. K., directeur R T. Mwegeus zelfde feit. Getuigen sijn: P. K J. v. W.J. v. G. H v, B.; H. v. d D,; M. H. H,; 30 X f 5 sub. 30 X 5 dagen A. J. Kdirecteur R, T. Mwsgenz zelfde feit. Getuigen zijnA. v. d. S B H. en v. E.20 geldboeten vaa f 10 sub 10 X 10 dagen hechtenis; Gevolmachtigde van befel. zesde zeer ver wonderd te s§a dat deze procedure thssss pa® behandeld wordt, daar het tea laste ge legde toch reeds bijna een jaar geleden ge beurd is. Güïolaraehtigde acht dit eea bisoudere z?ak. Het O M. sist hier ziels bizonders in. Het vindt zin oorzaak ia een verzoek rza den advocaat vaa bek!dat het O. M zoo be reidwillig was in t® willigen. Gevolm segt dat over deze overtreding der arbeidswet de Maatschappi drie p:oce- dures heeft, één ie Rotterdam, ééa ie Brou wershaven en csh gehad in Sommelsdlk. BI aanvang was tie maatschappi, evenals de Spoorwegmaatschappij, van gevoelen, cfafzl buiten de acht ureawet viel. Ia Rotterdam is de maatschappi dan ook vrjj gesproken vaa veivolgiug, omdat zl geheel ter gosder trouw gehandeld had en direct nadat de uitspraak van den Kantonrechter had plaats gehad, zich daarbil had neergelegd In Brouwersha ven en Sotnmclsdlk echter staat men anders tegenover deze zaak. Gevelm, hoopt, dat waar de maatschappi ter goeder trouw han delde, gcea vervolging, die anders in ds duizenden gulden loopeu zal, zal plaats hebben C. G te M„ beschuldigd van msikverval- sebtog, wiens vaak ia vorige rechtzitting werd aangehouden, was thscs verschenen met getuige A. B„ hoofdkeurmeester van den keuiiogsffiieust op waren te Dordrecht. Deze zet de situatie uiteen zooals bi deze bevond bi sin controle ten huize van bekl. es segt den ladruk te hebben dat bekl. zeer geraf fineerd is 1h da vervalsefeiag der melk, door üese niet bl massa masr beetjes te gelijk t© verdunnen en alzoo rïe controle te bemoei lijken. Grëischt werd f 50 sub. 50 dsgen. H. G. te Dlrksland, wegens plaatsing van een hek buiten den wellfn. In vorige sitting aangehouden. Als getuige verscheen L. de W. te Disksland; J. de i. te Her kingen en P. P ie Melisssat. Gaëischt werd f 10 sub 10 dagen M. P-, b| verstek, in vorige sitting aan gehouden. Gstulge I. L, keurmeester inspec tie Dordrecht, f 25 sub» 25 dag.-n. J. den E. Middelbarste, wegens het niet in bezit hebt en van een reuteksart, f25 boete, Vrijspraak geëischt fabrikant A. J. H. te Dsn Bommel. FAILLISSEMENTEN IN NEDERLAND. Volgens mededeeling vau bet Haadelsln- formafiebureaux van VAN DER GRAAF <5r Co's Bureaux voor den Handel zijn over deatge- loopen week eindigende 13 Jan. In Nederland uitgesproken 47 faillissementen tegen 31 faillissementen in dtsdfde weck van het vorige jaar. Van 1 Januari tot en met 13 Januari 1922 86 faillissementen tegenover 55 ove»hctzelfde tijdperk van het vorige jaar.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1