wmmv de MnMliolIaiiitsclie en SKeeawsefte
Eerste Blad.
Woensdag 18 Januari 1922
Jaargang N\ 2778.
Antirevolutionair
IN HOC SIGN© VING
KLASSEKTRIIDTE HATEN.
UIT DE PERS.
RECHTZAKEN.
W. B01KH0VIÜ 1®ui
Alle stukkêfi voor de Redactie bestemd, Aóvertentiën eti verdere Administratie franco toe te zeiiden n«n de Uitgevers.
«c
Manses lid§dMia§g®iu
3
Dsse Courant versehlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG,
ABONNEMENTSPRIJS pet drie maanden franco per post 18 Cent vooraStfeetaUag.
1Ü1TENLAND vooruitbetaling 1 8 50 per Jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
SÖMMELSDIJK.
Tetefaaa Intarcoisiatjsaaal Ne, 202,
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cmi pss regel.
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DSENST AANVRAGEN sa DIENSTAANBIEDINGEN i 1.— pes plaatsing.
Oroote letter® en vignettes worde» berekend aas? da plaatsruimte die
Advertenagn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR
In dagen vanprodactiemainking werk
loosheid, stakingen en meer soortgelijke
sociale uitwassen en sociale misstanden
treedt 't woord klassenstrijd in sterke
mate op den v oergrond 't Is een oud
onbehaaglijk woord, daar we ons steeds
aan gestooten hebben. Ben onhebbelijk
woord voor een onwaardige zaak.
't Is geen woord des Bijbeis, dat van
tf^ede en verzoening gewaagt, tusschen
öfenschen, die als schepselen van één God
elkanders lasten zullen dragen en van
wat stand ook in de Maatschappij tot
duren plicht hebben om stoffelijk en
geestelijk elkanders belangen te behar
tigen.
't Is geen zedeleer van Jezus Chris
tus, op wiens persoonlijkheid en liefde
en ongerepten levenswandel zich zelfs
de Socialisten beroepen, als zij van de
Maatschappij eischen een nawandeling
van dien Lijder van de Kribbe tot 't
Kruis.
't Is geen zedeleer van eenigen Gods
dienststichter, want noch Mahomed, noch
Boeddha, noch Confoetsee hebben ooit
iets anders geleerd dan de Li fde te
beschouwen als 't fundament van eiken
menschenkring.
Maar 't Woord klassenstrijd is een
cialistisch woord en 't is van hen
alleen afkomstig. Een woord der filo
sofie voortgebracht niet door de erva
ring der Tijden, maar door een Socialis
tisch denker aan de studeertafel, die zich
een wereld schiep en uit zijn gemaakte
wereld nu ook zijn eigen gemaakte con-
cSusiën ging trekken.
Hij zag een andere wereld, dan die
God in Zijn Woord had uitgestippeld.
Want Deze schiep haar in den beginne;
en door de zonde heen, liet Hij die
Aarde ontwikkelen door de samenwer
king en niet door de botsing, van men
sehen, familiën en geslachten. Schonk
aan die zondige Aarde een Rechtsbe
doeling in de 10 Geboden om eerstens
Hem en dan en daardoor vooral zijn
naaste lief te hebben. Die Rechtsbe
doeling is de Goddelijke. En deze God
delijke Rechtsorde is door Zijnen Zoon
Jezus Christus aan 't Bondsvolk, aan
't Heidendom, aan^de gansehe schare
Zijner millioenen volgelingen voorgehou
den, en elk kerklid, ja eiken mensch
heeft Ja en Amen te zeggen op wat
de Heidelberger Oath, in de 4e vraag
antwoord: »De Wet God eischtvanons
wat Christus in een® hoofdsom leert:
Gij zult liefhebben den Heere uwen
God met geheel uw hart, en met geheel
uwe ziel en met geheel uw verstand
en met geheel uwe kracht, Dit is het
en het groote gebod. En 't tweede aan
dit gelijk is: Gij zult uwen naaste lief
hebben als u zeiven. Aan deze twee
geboden hangt de gansehe Wet en de
profeten. (Deut. 6 5. Lev. 19 18,
Marc. 13 30. Luc. 10 27,
Zoo is de Rechtsregel Godes. Zoo is
de zedelijke Wereldorde. Zoo is de Chris
telijke levensverhouding in Christus.
Maar zoo'n Rechtsorde zag Marx, de
vader der S. D. A.» P. niet Hij zag een
eeuwig strijdende wereld met 2 men-
schensoorten; kapitalisten en proletariërs
waarvan de Evolutie, de ontwikkeling
ten slotte zou zijnde ondergang van
den Kapitalist en de victorie van het
Proletariaat.
»Van Utopie tot Wetenschap*zoo
luidt.'t boekje van Engels, den S. D. A. P.er
uit Duitschl:md,en hij poogt aan te too-
nen, dat die ondergang van deze huidige
Maatschappij komen moet en dat geen
macht ter wereld in staat is te beletten
om 't Proletariaat te doen zegevieren
over t Kapitaal, als wanneer een nieuwe
Rechtsorde intraden zal, waarin de werk
nemers der Aarde de Wet zullen stellen
aan de werkgevers in allen Socialen
kring. Dat moet komen, zegt hij. De
Evolutie der Maatschappijen sinds eeu
wen werkt in die richting. De historie
der Volken en Maatschappijen wijst op
dsn ondergang van alle privaat bezit;
op de komst van de Socialisatie aller
takken van bedrijf, wrarin de Onteige
naars de arbeiders zullen zijn en de
Ontei; enden de dan armzalige rijken
van thans.
En de Socialisatie gedachte, sinds
1918 overal door de S. D. A. P. ver
spreid, wijst er op, dat die oude ideeën
van Marx en Engels nog liefde wekken
in de harten der roode volgelingen.
Maar aan die Evolutie dar Maatschap
pij moet 't proletariaat meehelpendoor
Haat Door afbraak. Door verdachtma
king van 't Kapitaal. Do®r immerlijken
Strijd der Vakorganisatie en Parlement.
Door Algemeen Kiesrecht- Door stakin
gen. Door loonsverhoogingen. Zoo noodig
door Revolutie als in November 1918.
Dat alles is klassenstrijd.
Een doelbewust afmatten van het
Kapitaal. o
Een opzettelijk sabots eren van het
Kapitaal.
Een stelselmatig, georganiseerd kren
ken van de werkgevers, waar 't maar
mogelijk is.
Een ingieten van Haat hij 't jongere
geslacht tegen instellingen van Kerk
en Staat
We verfoeien die Haattaktiek. De
Christus heeft ons Liefde geieerd.
Afgedacht of de wereld, zooals Marx
leert, opgebouwd is door eeuwig strij
den om een stukje brood (wat w® trou
wens ontkennen omdat de Ziel meer is
dan 't Lichaam en dus de Geest steeds
de aanspitster is van de maatschappe
lijke wanorde), afgedacht van wat de
verre historiën der Volken in dezer op
komst, ontwikkeling, bloei en verval ook
mogen geleerd hebben; afgedacht van
dit alles, is en blijft Gods ordinantie
eeuwig waarHeb God lief boven alles
en uw naaste als u zelf.
Wie is mijn naaste?
Mijn werkgever. De Kapitalist. De
villabewoner. Die is mijn naaste.
Maar hij laat ine verhongeren en
verkommeren 1
Ja, zulke Socialistische frases zijn
ons hekend; dat is de Haat. En de
Leugen tevens.
Maar als 't Kapitalistische Stelsel
niet deugt (en we beamen dat er rotte
plekken zijn; etterige wonden, vuile,
vieze puisten) dan is nooit de Haat de
remedie, maar de terugkeer van Arbeid
en Kapitaal tot God om samen Liefde
te leeren en Liefde te gaan betrachten.
Het Kapitalistisch stelsel mag wat
ons betreft plaats maken voor elkander
Stelsel; 't kan ons van geen enkel
stelsel* schelen, als God maar tot Zijn
eere komt en dus de mensch tot geluk.
Om de eere Gods en 's menschen heil
is 't te doen, en in welk Maatschap
pelijk stelsel* dat nu gebeurt laat ons
ijskoud. Maar, wat er kome dat kome
er, (en God self sal daarover beslissen)]
we willen een anderen Maatschappij-
vorm niet anders dan in den weg van
Recht voor Allen en Liefde tot Allen,
Kunnen de proletariërs aller Landen
i ns zulk een Maatschappij aanbieden,
dan gaan we mee op stap naar 't Nieu
we Vaderland.
Maar wat zouden de roode proleta
riërs ons aan kunnen bieden van Naas
tenliefde, zij. wier levensstrijd op Haat
is gebouwd
Moet ik hen naar een gedroomd Vre-
deoord volgen, die nu in de toekomstige
ellende der Rijken smullen en thans hun
naaste verdoemen?
Wie dan ga, ik blijf thuis.
En wij zijn 'teens met wat Fr Dillen
ook een S.D.A.P. voorman in 't Popu
lair Wetenschappelijk Bijvoegsel van
Het Volk schreef, al betwisten we het
begin van 't stukje.
„De propaganda voor den klassenstrijd
was zeer zeker noodig in den tijd, toen de
arbeiders nog, versuft en verdoofd, zich
van hun ffiacht volstrekt niet bewast waren.
Maar als een klasse sterk georganiseerd is,
moet een staatsman die werkdjjk over
„breedheid van blik" beschikt, andere tonen
weten te vinden. Wie dan nog tot steeds
telleren strijd blgft aanhitsen. Is geen staats
man, maar sea bekrompen militarist.
vermoordt zin eigen mooie zaak.
Er bestaat helaas een zekere soort van
proletarisch „chauvinisme"'. Wanneer ik
sommige hoofdartikelen van „Het Volk"
lees, krijg ik meermalen den indruk, dat
er een uitverkoren volk van engel-reine pro
letariër bestaat, dat ontzaglik veel edeler
is daa hst vfandige ras der bloeddorstige,
machtswellustige bourgeois Deze edele pro
letariërs waren in 1914 „onvoorbereid" en
hebben zich toen door de listige bourgeois
tot een ouderlingen oorlog laten verleiden.
Maar nu zijn hun oogea geopend en zijn ze
voortaan onvatbaar voor de invloed van ma
tsriede belangen en nationale hartstochten I
Dat Is een mooi sprookje, maar de wer-
ksl^kheid Is heel anders. Het is echter niet
mijn bedoeling, in dit artikel de moeilijks
kwestie van den strijd tegen den oorlog
to behandelen. Een ding heeft de oorlogs
tijd oas toch echter wel heel duidelijk ge
leerd, nl, het groote gevaar van het chau
vinisme. Het is wal merkwaardig, dat de-
zelfdejmeaschenjdie het nationale chauvi
nisme zoo scherp mogel|k bestrijden, zich
niet ontzien, om het proletarische klasse-
chauvinisme met alk middelen aan te wak
keren, Wie echter het n&lionsie door het
klasse-chauvlnisrae wil vervangen, verdrijft
den duivel door Beëlzabull"
Late man ophouden met de propa
ganda van den Klassestrijd.
Zceke men eikaars Welvaren
40 sent per regel.
De ChristelijkeOpenbare School.
De .Standaard" schrQft:
Deze* dagen werd door een hoofd van een
Openbare School door middel van een „neu
traal" blad weer eens de stelling geponeerd
„De Openbare School is de meest Christelijke".
Naar aanleiding hiervan merkt Ds G Ren
ting In de „Geld. Kerkb het volgende op
Ge raadt nooit, op welke wgze 't klaar
speelde, om deze stelling te beween.
Op deze w|ze: „De Openbare School zet
de deur open voor alle klederen, onverschillig
of ze tot Hervormde, Gereformeerde, Roomsch-
Katholieke of Joodsche gezinnen behoorera.
Die school zegt het dus Jezus naLaat de
kinderkens tot Mü komen t
Is het niet verbaalerend, dat er tot 't corps
van hoofden van Scholen (Openbare) zulke
knappe theologen en exegeten behooren?
Maar is het niet meer dan verbasterend,
neen droevig dat tal van menschen, die zich
„Christenen" noemen en naar wier meening
nooit genoeg op de domheid en onweten
schappelijkheid van dat deel des volks ksa
worden geaeses, dat de H. Schrift als ken-
bron der waarheid en richtsnoer des levens
aanvaardt, dergellke „bewijzen" als overtui
gend beschouwen en oordeeten, dat de uit
spraken va» „schriftgeleerden", ais bedoeld
hoofd der School, volkomen onaanvechtbaar
z|n?
De vissdlsg van dezen Nedetlendschen op
voeder der jeugd is echter jammer voor
hem niet oorspronkslfjfe.
De leermeester» van dezen messtsr moeten
over de grenzen, in Duiischland, worden ge
zocht.
Daar- woedt de strijd reeds tusschen Chris
telijke School en „wereldlijke" School,
In dit jaar zal in den Ripsdag het ontwerp-
Schoolwet aan de orde worden gesteld.
Maar de geestelijke familieleden van ds
Hollandsch® „palstaaaders" voor 'l Openbaar
Onderwas grijpen reeds naar de hun zoo be
geerlijk toeschijnende vrucht, voordat ze over
eenkomstig de Rijkswet mag worden geplukt,
Ia een der voorsteden van Düsseldorf, in
Fiigern, eischien de voorstanders van de „we
reldlijke" d.i. de godsdienstloos® school een
der schoolgebouwen op voor het onderwijs
hunner kinderen.
Zelfs ontzagen ze zich niet, om tot allerlei
bedreiging over te gaan, wanneer deze Evan
gelische School niet aanstonds aan hen werd
afgestaan.
Een dar woordvoerders sprak onomwonden
uit„We nemen de school, de massa de (re
volutionaire) zet zich in beweging; niemand
zal oas kunnen tegenhouden, zelfs niet als de
militaire politie de school zou wlliea verde
digen, zelfs niet, wanneer er bloed moest
vloeien".
Voor deze bedreiging bezweek het Bestuur
vaa de „Evangelische Schoolgemeente".
De vijand der Christelijke School „overwon".
Feestelijk wsrd de School ia bezit genomen.
De leerlingen, mét roode bloemen en roode
linten getooid, weiden in feestelpen optocht
de School binnengeleid.
Poorten en deuren der schoolgebouwen
waren met kraaaen versierd.
„Passende" opschriften waren aangebracht.
„Door nacht tot licht 1" en „Laaf de kin
derkens tot mij komen".
Zoo is ook deze „wereldlijke" School in
Düstseldorf, een school, waarvan men zich
met geweld meester maakte, omdat men geen
„godsdienst", ia welkea vorm daa ook, op de
school meer duldt, volgens de logica van den
Nederlandschen paedagoog aan een Openbare
School in den Achterhoek van Gelderland tot
een „Christelijke" School, neen tot de „alier-
christelükst®" gestempeld
Het blikt uit alle», dat de Schoolstrijd in
Duifschlaad hoe langer hoe bitterder gestre
den wordt, dat, trots pacificatie de Schoolstrijd
in Nederland nog niet uit is en dat er
b| het „ontwikkeld" volksdeel kranige Bijbel
kenners en scherpzinnige exegeten zijn I
KANTONGERECHT SOMMELSDIJK,
Gcëischt werd tegen
L. M, 37 j„ timmerman te MlddelhsenSs,
wegens overtreding drankwet, f 25 sub. 25
dagen; M B., bij verstek wegens overtreding
leerplichtwet, f 10 sub. 10 dagen; KI V,43
j,, landbouwer ta Middelbard», idem A H
bij verstek idemJ, M. B,, idem, f 5 sub. 5
dagen
P D., 20 Jarbeider te Middelbard®, we
gens het niet verieonen van zin reatekaarf,
f 25 subs. 25 dagen
A. V., 50 j., veehouder Middeiharnis, we
gens overtreding warenwet, het vsrvaïschea
van melk, 17'/r0/® water, f150 subs 150 dagen,
B. de B., bi verstek wegens dronkenschap
drie dagen hechtenis; C. G. idem, f 15
sub. 30 dagen;
D. G, wegens overtreding leerplichtwet,
f 3 sub 3 dagen;
J. C. K. Idem, f 5 sub. 5 dagenM. G„
36 j.a stoker te Dlrksland, idem f 3 sub 3
dagen
J. H., 28 i opzichter Ouddorp, wegees
overtreding Jachtwet, aangehouden om meer
getuigen te booren
C. N, wegens overtreding leerplicht, f 10
sub. 10 dagen; C. H. idem, f 15 subs 30
dagenH. G., wegens rlden zonder licht,
f 5 sub. 5 dagenJ. T. idem, f 5 sub. 5 dagen
M. B idem, f 5 sub. 5 dagea
J. J. H. K23 J., landbouwer te Sommris-
dük, wegens overtfediig jachtwet, f 10 sub.
10 dagen plus f 2 50 voor het wild;
A. S, wegens overtreding leerplichtwet,
f 5 sub. 5 dagen L J. v. Ebij verstek, idem
f 5 sub. 5 daganJ. v. d. N„ 38 J., lasdb.
Sommelsdlk, idem, f 10 sub, 10 dagenN.
v. L,, idem, f 10 sub. 10 dagen; J. v. O.,bi
verstek wegens rijden zonder licht t 5 sub.
5 dagen
A. B39 Jveehouder te Oolfieaspteaf,
staat terecht wegens melkvervalsehing, 20
water, befel. bskead dat er water ia de mssk
gedaan wag, doch wijt dit aan eea sbuïs.
Het O. M. zegt dat men veel praatjes
heeft ter vergaetliklssg van de melkverval-
ssbing, 1-its km es vaa aan zijn dat het een
abuis is, toch kan het verweer niet geheel
aangenomen wordea. Het O. M meent dat
befel. ia Ooltgensplaat maar eer-s most po
sseren ais waarschuwend voorbeeld en elscbi
t 50 sub. 50 dagen;
W. Z 39 jffirbdder te Melissen!S, T,
52 j., landbouwer ie DirtelandJ. d, H. en
J v. si G., allea leden der brandweer te
Dlrksland, zin gedagvaard wegêU3 het niet
tidig opkomen voorzien vaa de veseischte
onderscheiding bi de brandweer tijdesss een
uifged roken brand,
Gcëischt wordt tegea Z. W. f 5 sub 5
dagen; S. T Idem; J d H.f3sub.3dagen
J v d. CL f 10 sub.-10 dagea
A. J. K44 jDirecteur der Rotterdsmsche
Tramweg Maatschappij, wegens overtreding
arbeidswet en laten arbeiden bulten wettigen
arbeidstijd.
Gedagvaard waren als getuigen Pv. Z.D.;
Geëischt werd 15 geldboeten van f 15 sub.
15 X 15 «lagen he hterais;
A. J. K, directeur der R, T. M., weggas
zelfden feit. Getuigen zin E. B W. v. £t,
J. v. W-H. v. d. D.H. v. B J v. G
M. H, H. Gsëifechi werd 33 geldboeten vaa
f 25 sub- 33 X 25 dagen hechtenis;
A. J. K, directeur R T. M,, wegens zelf
de feit, getuigen zijn: P. J P.; K. D.C,
v. Z G v. H. Geëischt werd 20 geldboeten
van f 25,.sub 20 X 25 dagea hechtenis;
A. J. K., directeur R T. Mwegeus zelfde
feit. Getuigen sijn: P. K J. v. W.J. v. G.
H v, B.; H. v. d D,; M. H. H,; 30 X f 5
sub. 30 X 5 dagen
A. J. Kdirecteur R, T. Mwsgenz zelfde
feit. Getuigen zijnA. v. d. S B H. en v.
E.20 geldboeten vaa f 10 sub 10 X 10
dagen hechtenis;
Gevolmachtigde van befel. zesde zeer ver
wonderd te s§a dat deze procedure thssss
pa® behandeld wordt, daar het tea laste ge
legde toch reeds bijna een jaar geleden ge
beurd is. Güïolaraehtigde acht dit eea
bisoudere z?ak.
Het O M. sist hier ziels bizonders in. Het
vindt zin oorzaak ia een verzoek rza den
advocaat vaa bek!dat het O. M zoo be
reidwillig was in t® willigen.
Gevolm segt dat over deze overtreding
der arbeidswet de Maatschappi drie p:oce-
dures heeft, één ie Rotterdam, ééa ie Brou
wershaven en csh gehad in Sommelsdlk. BI
aanvang was tie maatschappi, evenals de
Spoorwegmaatschappij, van gevoelen, cfafzl
buiten de acht ureawet viel. Ia Rotterdam is
de maatschappi dan ook vrjj gesproken vaa
veivolgiug, omdat zl geheel ter gosder trouw
gehandeld had en direct nadat de uitspraak
van den Kantonrechter had plaats gehad,
zich daarbil had neergelegd In Brouwersha
ven en Sotnmclsdlk echter staat men anders
tegenover deze zaak. Gevelm, hoopt, dat
waar de maatschappi ter goeder trouw han
delde, gcea vervolging, die anders in ds
duizenden gulden loopeu zal, zal plaats hebben
C. G te M„ beschuldigd van msikverval-
sebtog, wiens vaak ia vorige rechtzitting
werd aangehouden, was thscs verschenen
met getuige A. B„ hoofdkeurmeester van den
keuiiogsffiieust op waren te Dordrecht. Deze
zet de situatie uiteen zooals bi deze bevond
bi sin controle ten huize van bekl. es segt
den ladruk te hebben dat bekl. zeer geraf
fineerd is 1h da vervalsefeiag der melk, door
üese niet bl massa masr beetjes te gelijk t©
verdunnen en alzoo rïe controle te bemoei
lijken.
Grëischt werd f 50 sub. 50 dsgen.
H. G. te Dlrksland, wegens plaatsing van
een hek buiten den wellfn. In vorige sitting
aangehouden. Als getuige verscheen L. de
W. te Disksland; J. de i. te Her kingen en
P. P ie Melisssat. Gaëischt werd f 10 sub
10 dagen
M. P-, b| verstek, in vorige sitting aan
gehouden. Gstulge I. L, keurmeester inspec
tie Dordrecht, f 25 sub» 25 dag.-n.
J. den E. Middelbarste, wegens het niet
in bezit hebt en van een reuteksart, f25 boete,
Vrijspraak geëischt fabrikant A. J. H. te
Dsn Bommel.
FAILLISSEMENTEN IN NEDERLAND.
Volgens mededeeling vau bet Haadelsln-
formafiebureaux van VAN DER GRAAF <5r Co's
Bureaux voor den Handel zijn over deatge-
loopen week eindigende 13 Jan. In Nederland
uitgesproken 47 faillissementen tegen 31
faillissementen in dtsdfde weck van het
vorige jaar.
Van 1 Januari tot en met 13 Januari 1922
86 faillissementen tegenover 55 ove»hctzelfde
tijdperk van het vorige jaar.