Zaterdag 14 Januari 1922, 868te Jaargang N\ 8772. voor de Znidhollandsehe en Zeenwuehe Hilanilei Eerste Blad. JUPGENS FIINSTE REUNEE DE BESTE WrSe ABDIJSIROOP Nationale Bankvereeniging Antirevolutionair IN HOC S1GNO VINCES Catarrh Bronchitis Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden mm de Uitgevers. kinkhoest,asthma .influenza, schorheid bestrijdt men hei best met een krachtig wer kend middel .De zonder verdoovende bestand deelen,tast de kwaal tóch in tijn oorzaak aan Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent fctf *aor«5tfee4aIlng. BUITENLAND bi vooruitbetaling i 8.50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s S9MMBLSDQK. Taletesn Interseamnnaal No. 203. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cset p«r ï#S«L BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN t I.— m plaatsing. Groote lettors en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dig v.% beslaat?» Advartewtlin werden lagawasiiS. tot DINSDAG- ec VRjjDAGMQROlN 10 UUR, Da Hervormde Staatspartij zonder toekomst. In ons Blad stond reeds 't program van de Herv. (Geref.) Staatspartij. Ze erkent in tegenste ling met de beginselen van Rome en van de Revo lutiede Souvereiniteit Gods ais bron van alle gezag en de H. Schrift als eenige kenbron der waarheid en toetsteen der beginselen. Aecoord Maar dan haalt ze er de Kerk in: »Ze erkent de Ned. Herv. kerk (Geref.) ondanks haar tegenwoordigen toestand van krankheid en gescheurdheid als de historische, wettige openbaring van het lichaam van Christus in Nederland«, en neemt dus niet op de Gereformeerden der Afscheiding en der Doleantie en zooveel anderen, die 't vraagstuk der Kerk willen bezien in 't licht van de in 1798 tot stand gekomen Scheiding van Kerk en Staat, en dus van den Neutralen Staat eischen gelijke berechting aller Kerkenbehoudens de historiscü verkregen rechten. Is de Ned. Herv. kerk de historische wettige openbaring van het lichaam van Christus, dan zijn de Geref. kerken de »secte«, de »scheurmakers«, aan wie dus de Staat niets mag toekennen, om dat ze »onwettig« zijn en dus in het Staatsleven niet thuis behooren; en er slechts geduld mogen worden zonder ooit, dan uit genade, ook eenige subsi die te mogen ontvangen. Maar we beluistert n in dat Program nog andere klanken die volledig over eenkomen met hetzelfde geluid, dat we op 24 Maart 1898 ook hoorden toen de Bond van Kiesv. op Chr. Hist, grond slag in de provincie Friesland werd op gelicht. Daar staat in Art, 2 (van 24 Maart 1898) De Nederlandsche natie is volgens haren oorsprong, hare historie en haar karakter een gedoopte, protestantsche hervormde natie. Dat Christelijk, protestantsch, her vormd karakter der natie behoort te worden geëerbiedigd en gehandhaafd. De huidige Hervormde Staatspartij wil precies hetzelfde. Op 4 Jan. j.l. is te Utrecht een Alg, Verg van deze par tij gehouden, waar bij ontstentenis van Ds, Gravenmeyer uit Amsterdam presi deerde de heer F. A. Hagen. En wat zei deze Voorzitter ia zijn openingswoord »Wat zijn nu onze eischen? Het gaat voor ons 'om de vyedergeboorte van het volk, om reformatie der kerk om reorganisatie der Ned. Herv. kerk. Wij willen de Herv. kerk in 't mid delpunt. Maken wij versnippering Het vrije kerkendom en de onderwijswet veroorzaken versplintering. Wij willen het geheele volk vasthouden We wil len 't wegzenden van den pauselijken gezant, de mogelijkheid dat op de openbare school de onderwijzer ge schiedenis vertelt uit den Bijbelgeen doorsnijding van de »zilveren koorde« als dit den weg open maakt voor't vrije kerkendom. Bijna precies als staat in 't Program 'an beginselen van 24 Maart 1898, toen onderteekend door mr. dr. Schokking ('t tegenwoordig 2e Kamerlid van Con fessioneels richting) en door Ds. Wa genaar, toen te Leeuwarden, Dit werd op de Verg. van 4 Jan. ook bevestigd door mr. Ankerman, Chr, Hist, hd der 2e Kamer, die zei: Ia 't betoog van den Voorzitter voel ik kloppen den kern van de Oude Friesche Chr. Hist, partij, waar van ik zelf deelheb uitgemaakt. Maar 't is mij nog niet duidelijk wat de nieuwe partij precies wil Is het niet beter dat men in de Chr. Hist. Unie (de Loümanpartij) zelf zijn beginselen propageert? Wil men alleen een stu diepartij vormen? Doch dan kan men ook lid blijven van de Unie. Wat die Herv, Staatspartij wil Ze wil een Christelijken Hervormden Staat. Met Hervormde Ministers. Met Hervormde ambtenaren. Met Hervormde Staatsinstellingen. Met Openbare Scholen waarop Herv. onderwijzers den Bijbel kunnen vertellen. De Herv. Kerk ia 't middelpunt als tij dens de Republiek, toen ieder, lid van de Herv. kerk moest zijn. wilde hij een ambt of betrekking kunnen bekleedan. De rest des VolksRoomschen en Joden en Remonstranten enz. waren niet in teldie waren uitgesloten. Zoo'n onhoudbare toestand is in 1795 gelukkig vernietigd maar de Herv. Staatspartij komt die oude kost van 1600, nu na 3 eeuwen van strijd om recht; na 3 eeuwen van ontwikkeling onzer Staatsinstellingen in vrijen, Cal- vinistischen zin nog eens opwarmen. Die partij wil handhaving van art. 36 onzer Geloofsbelijdenis, waarin onze Vaderen beleden, dat de Overheid het recht heeft om met 't zwaard de valsche leer uit te roeien, dat de Overheid de Geref. leer en kerk moet handhaven enz. al welke Overheidsbemoeiing, nu in 1922 naar onze Geref. overtuiging, ongepast en roekeloos zou zijn. Die partij wil geen Geref. Kerken geen Geref, Universiteit, geen Geref. gymnasia geen Geref. Hoogere B. S., geen Geref. Lag School: >dat is alles af scheiding*maar er moeten komen Chr. Universiteiten, Chr. Gymnasia enz waar van de piofess. enz doer een Chr. Over heid worden benoemd. Die partij wil 't Ongeloof door de Overheid laten uitroeien 't Geloof door de Overheid laten verbreiden. En de Overheid zal uitmaken wat Gëloof èn wat ongeloof is. En de Herv. Kerk zal haar daarbij tot gids dienen. 't Werd op die Verg. van 4 Januari zelfs 't Chr. Hist Kamerlid, Snoek Hen- kemans te machtig, en hij vroeg: Vreest men niet't gevaar, dat de poging van deze nieuwe partij om de wereld te doordringen van den geest eener bepaalde kerk, uitloopt op ver wereldlijking dier kerke, Die vraag was ter zake Want de historie der Kerk heeft 't bewezen, dat als de Overheid in en voor een Kerk optreedt, de Kerken wel van goud kunnen worden, maar de lidmaten dan van hout. Dat Leer en Leven verwereldlijken en de Maatschappij in een Revolutie ondergaat. Toen de Kerken waren van hout Waren de Christenen van goud, Maar toen de Kerken werden van goud Werden de Christenen van hout. De Overheid baas over de Kerk en in de Kerk. en door de Kerk 't Volk willen beinvloeden is de ondergaDg van Overheid en Kerk beide, De Kerk moet los staan van allen wereldlijken invloed en alleen leunen en steunen op haar HoofdJezus Christus. En d9 Overheid moet Christelijk zijn. Maar daarom heeft die nieuwe Staats partij geen toekomst. Ze steunt op een rietstaaf, die haar de handen doorboort. 9 tji De Antirev. partij dwaalt in dezen niet. Ze wil een Overheid, die als Gods dienaresse, zich bewust is van hare af hankelijkheid van God, als de Souverein der Souvereinen, die in haar geweten op publiek terrein met dien God rekenen wil en 't Nederlandsche Volk als Chris tenvolk van ouds, wil leiden op haar eigen, door God haar gegeven Staats- terrein. Ze wil een Kerk, di« los staat van alle Overheid, en alléén daardoor geestelijken en zedelijken invloed oefenen kan en op 't Volk en op de Overheid door de stille werking van den H. Geest in gezin en school en in die kerk. De Overheid eerbiedige alle religie en alle geestelijke richtingJood en Heiden Roomsch en Protestant, Lutherdom en Doopsgezinde, wie en wat ook, godde loos of vroom, maar zelve als Overheid eere zij den Christus en brenge héar eigen Christendom in de Wetgeving en houde haur handen af van Kerk en altaar, die zij wel als lidmaten moet liefhebben, maar nooit als propagandiste in de Staten-Genera ui mag vooropschui- ven. De Antirev. kent op Staatstewvin geen Kerk. Ze zijn hem alle ©ven na, Hij springt voor alle kerken in de bres. Maar als lid van een kerk is hij of Herv. of Gereformeerd of Luthersch of Doopsgezind. REQLAMES iüEDEDEESJIOEü 40 cent per regel. Pr|s per fllacon vsn 230 gram f 1,90. van 500 gram f 3,60, van 1000 gram f 6,—. Alom verkrijgbaar. Elsc'nt roeden band met onze handteekenlng L. I. AKKER - Rotterdam. WOBiSdag SÜMMELSDIJK -- TABBERS DinflerAag, DIBKSLAD - i L DOEL Damlerflag, OUDDORP -- FLOHÏL Vrpg, OUDE TOM -• GELUK OP OEI UITKUL Nadruk verboden. Dezer dsgea las Ik van Keppler. E«n der meest beroemde sterrekundigen, uit het begin der Nieuwe Geêchledenlr, wiens .wetten", die bij vond ten opzichte der planeten nog behoorden tot de beiangfPste op dit veld van onderzoek en wetenschap. Keppler wss teveas een vroom christen. Hl zou zeker nooit hebben Ingestemd met 't woord van een zijner ongeloovige collega's uit later tgd, die spottend oppierkte, dat hij met zijn telescoop de wereldtuimte had doorvorscht, doch dat h$ nergens God had ontdekt. Kepjler zag God in de werken Zijner handen Hij kende Hem uit Zijn Woord. En had Hem Hef met verstand-en hart. En nu trof me in de beschrijving, die ik van hem las, de bizonderheld, dat hij zich soms liet overhalen, om voor r|ke lieden, die er flink voor betaalden, de horoscoop te trekksn. Men weet, wat dit was Kort gezegd: sterrew'chelarij. Uit den stand en den loop der sterren, in verband met dag en uur van iemands geboorte, werd dan zijn toekomst voorspeld. Een echt .pagasaistisch" overblijfsel Dat ook door de reformatie nog niet met één slag uitgeroeid werd. Enfin, de tegenwoordige wereld behoeft zich niet aan te steden alsof zij zooveel .verlichter" zou zijn. Dat is paa weer éndets gezien De voornaamste Parïlsche kranten hadden een rubriak„Wat het Jaar 1922 ons brengen zal" en dan bleek, dat ze een kwiek verslag gever hadden gezonden naar de am of andere beroemde waarzegster, die dan de kaart legde in koffiedik roerde, .werkte" met een ei, of iets dergelijks deed en dan haar lippen opende, om de wereld te varkondigen datgene wat, en iaat ik nu hier de tegenstelling eens zoo schrijnend denkbaar mogen zeggen datgene wat alléén God in den hemel weet, die in Z$n eeuwigen raad besloten heeft, hoe en wanneer het geschieden saL En Keppler deed aan zoo iets mee? Nu, hij was eerlijk genoeg, om te erkfnnen, dat h? zelf er niet het minste geloof aan hechtte. Maar de wereld wou bedrogen zijn ea de .gtoote" wereld, die tot een beroemd sterrekundige ais Keppler kwam, betaalde r|k, Sn r- zegt hij openhartig, waar men m| ondanks ue schoonste beloften gewoon gebrek liet lijden, daar was ik om voor broodgebrek bewaard te ulfv&a, wel genoodzaakt om die bfgeloovlge lieden hun zin te geven. W$ zullen er rnsar weinig van zeggen Ik voor mg heb het gerangschikt onder dezelfde rubriek, waarin de vraat? van Nraman den Syriër aan Elisa, als hij 't heeft over het gaan la het huif van sljas konlngs afgod, Maar van een horoscoop gesproken Ook wie aan zulks bijgdoavigheden in geen geval meedoet, laat toch aan 't begin van een nieuwjaar zijn gedachten wdeens over de toekomst gaan en tracht al is 's dan niet uit de sterren of uit het koffisdlk, dan toch uit de omstandighede», waaronder het jaar begint, ©p te maken wat het brengen kan. Het zal geen jsar van voorspoed zijjn1922. Dat kan kbi zónder koffiedik wei zeggen. Al voeg Ik ®r dadelijk weer eerbiedig aan toe, dat we met een verrassend God te does hebben, in Wiens macht alléén hst staat, dat de velden wetig voortbrengen, 't geboomte overvloedig ooft geeft en de kudden voorspoedig wassen ea toenemen en bate geven. Maar 't is met de maatschappij ais met 'n msnschs'lsjz lichaam. Ook dat lichaam' »:sh krank zin. Zóó kraak, dat de ervaren arts, die de ziekte kent, naar den gewonen loop in 't «enschelgk leven, wel zeggen kan: Daar zëjt ge vooreerst niet af. Zoo gaat 't nu ook in de maatschappij. De „malaise" vreet diep ia En wie er de corzask en den ossvaeg van nagaat, kan slet ancters dan tot de conclusie komen, dat zulk een kwaal, di® de maatschapcij zóó diep aangreep, niet in den loop van ééo eakel jaar zal weggenomen zijn. Op .versobes ing" jral men dus vaak aan gewezen zijn En, helaas I zal dit voor vele gezinnen en pesonen .versombering" z|n, en erger. Mes spreekt tu van de Drentacke venen. En, voorzeker! daar steeg de cood hou?. Eu wat vooral zoo aangreep, was het massale van dien nood. Maar ga selfs slechts in uw eigen omgeving na; het is haast overal zoo: Drenthe ligt dichtbl Zoovelen zfjn reeds zoolang zander werk. En dat is su wel een vsn de sombsvste vooruitzichten, die 1922 oplevert, 't helt lever n,l. van degenen, die werken willen, g'éa-» willen, maar niet bunnen .omdat niemand hen gehuurd heeft". Nu kikt men naar de Overheid. Zoowel van 't Rijk als van de Gemeente, En al geef ik natuurlik niet toe, dat eik burger van den Staat recht heeft op west, toch juich ik van hade toe elke poging^ die wordt aan gewend, om werkloozen aan pro ductieven arbeid te helpen. 'k Zeg er opzettelijk bSj .productief". Daaruit volgt, dat ik bffv. voor keienkloppen en hcuijesbakkesa niet zoo heel veel gevoel, al Is 't altijd beter dan 't geven van geld a o n d e r, dat er iets voor wordt gedaan. Wat eigenlek wei wat is verzuimd Bij onze veie, zoo noodige als overbodige wetten, die ooi in de laatste jsress weer zia gemaakt, een flink doorgedachte wet samen te stellen en te behandelen .Tegen de Werkeloosheid", DaiJ hadden we gedaan als de mieren. Die haar brood bereiden in den zomer. We zouden dan nu niet met allerlei bepalingen, besluiten, halve- en kwartmaat- regelea behoeven te werken, maar de groote Ifaen zouden zin getrokken geweest ea da uitgevoerde bepalingen zouden klaar liggen, om de werkeloosheid volgens vast systeem te bestrijden. Nu wil da een dit, de ander weer wat anders Ailecki plensen worden geopperd. Zoo kwam een inwoner uit de gemeente Ea-.mee, die mee door de werkeloosheid op den rand van haar ondergang gebracht wordt, op het denkbeeld om het overvloedige veen, waar de turf zoo weinig loont, te gebruiken tot het opwekken ven electriciieit Misschien wel een uitnemend idee. Een groote Electrische Centrale zou dan naar sin meening een groot d®ei van Drenthe van licht en kracht kunnen voorzien en het veen zou, bijna zonder eenige bewerking te hebben ondergaan, zoo maar gebruikt zou kunnen worden. Hij meentzoo'n Centrale kan uit. Kan zelfs goedkoop leveren. En duizenden thans werkelooze veenarbei ders souden geholpen sjjn. Doch Iaat dit nu alles waar Ea stel eens, dat zulk een zaak met ongekemden spoed bevorderd werdleder gevoelt toch wel, dat sulk ect> veelomvattend plan op dit oogeablik, en daar komt 't toch op aan, geen uitkomst biedt, Ik kom op „versobering" terug. Het woord is van hooge kom af, 't Is, meen ik, het eerst aan de regeerings'afel uitgesproken, maar 't zal wechtwoord moeten sin voor regeering en volk in 't pas begonnen jaar, ssi dit ni®t een der grootste rampjaren worden, die Neder'aad heeft gekend, sinds het als eigen Staat bestond. Ons leven móét op lager peil gebracht, ten opzichte van hetgeen w§ er vaa vragen. Hoe oude? een volk wordt, hoerneer de .cultuur" zich ontwikkelt, hoe hooger

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1922 | | pagina 1