FEpiiLE' mm
baTr
)r oppert,
Antirevolutionair Orgaan
HOC SIGNO VINCE8
len Verven
2S3 - BKIHMB
IJBELEN in alle mo-
IhbI^EASTEN in tot.
prijzen enz. enz.
L W EIS S"
knt 16-18 - SCHISM
Kantoor MIDDELHARNIS.
ZaTDAGEN tjjdens BEURS.
Zaterdag M December 1921
lllllïi
feiteit 17273
brrmeubelen es vlerk»,
feit Badstoelen i^joS
pe Sm baileed en onbekkait
[semis PAPIERMAND]^
iFELSt Ook verhrtósag.
(umtsd, Middelbarste
ISCHE WASSCSiERïJ
tKLiJKË VERVERIJ
ÈKEWS, DO'-D^ECHT,
3schewög l66RoSterdani
6. Suisse, Miüdelharnis., B,
bnd. F.v. Driel, Sommelsi^k
lOuddoïp. H. Shaonsc, Oucfo
Icsrmas, HellevoetsHuiti. A
l.aaw Helvoss.
Auperlé
|e soórte®
re~Tonge
de voorra&d strekt,
uw Rijns bur ger
a a d te bekomen Be-
worden aangenomen
Jateekecde waar te1 e s
po. zijn te bekomen van
jttderzoek»
IGebr. VEBWEïJ Jacz.
liet bebaudeleu
Ir WASCH is
1
IlSil
f eb- en Strijkinricbtisg
p de Bergplaats Oost-
0, bestaande uit Raam,
arande en andere ko
u-de Waal en lJselsteen,
b!auwe dakpannen,
narmeren Schoorsteen-
zware en lichte Biniej
en korte maten, diverse
en meer. Brief adres:
rdplein 19, Rotterdam!
SELMffi I
OMMEISDIJK
TELEFOON 224 -
LOONDORSCIIBRS en
BOUWERS het is NU
om een
%dappeTUV>t
w dorschkast te brengen.
spaart ia* en
geld
en repareeren van
hinesen Motore"
idig prima OLIE E
en VETTEN.
Beleefd, aanbevelend,
86*ta Jaargang N% 2766
voor de Ztaldhollaiftfllsclte eis ^eevwsche Uil au den.
IIIIIHilWII!^BBaMEa8B«aBBMB8B
Össe Courant verschlnt tikes WOENSDAG es ZATERDAG»
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden kmw per past 75 Seat S|J vooraltbsteling.
BUITENLAND bi vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
W. BOEKHOVEN a Z«a«a,
&9iS&iSLS»t|ES,
Ystóe®c laiersoiaMnaaitgjl No. 203.
ADVERTENT1ËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ceel pes regel,
BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN i I.- per plaatslag.
Greats letters es vignetten worden berekend om» de plaatsruimte die al fcsafaaa.
Advsrtestïlg werden ingewacht tot DINSDAG- an VRIJDAGMORGEN S0 UUR.
$5®
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adyertentien ©s verdere Administratie franc® toe te zenden aan de Uitgever».
Eerst© Blad.
aaa der menschen vernedering overgaf.
'4 Was donker its 'i Sssrt van Gietstaal. In
hem symboliseerde zich in natuurlik en
geestelijk opricht de donkerte van de dagen
vóór Kerstmis. Dit teekesfie z§'J geheels
houding Voor den vorm over z$a kerkblad
gebogen, zisg de nauwkeurige toeschouwer
dat het stormde Ia sin ziel. De letters voor
hem vervaalden tot langs aaneengeregen
lfnen, en verdichten de duisternis in hem
tot dieper donkerheid.
Er was aanleiding voor. H8, de stakende
metaalwerker, wss door de omstandigheden
gedwongen het werk user te leggen. HU
behoorde tot de ongeorganiseerden Opgevoed
Jn een levenssfeer waar allen nadruk werd
Jgelegd op wat we willen noemen het enger
geestelijk leven, waarin de grootste geeste
lijkheid en ware vroomheid gezocht werd in
een zuchten en klagen van „och mocht de
Heere eens dit of dat aan Je ziel doen" es
de geestelijke ligging zweemde naar het
mysticisme, had h? elke organisatie cp
maatschappelijk en politiek gebied leeren
beschouwen, als liggende buiten het bestek
Gods met den mensch. Alle bonden en
vereenigingen, die als middelen moeten dienen
het lrvgnsoeü des menschen ie verhoogen,
Oi Oud® Centrale @n da
nieuweling,
Organisatie alléén baat weinig.
Of er al mooie Statuten zijn. logisch
in mekaar gezet, en artikelsgewijs pre
cies bevattend den werkkring, den werk-
regel, de organen, waardoor men werkt,
de Hoogst deszelfs namen van Voorz.
ecret. en dito dito met 't precies© jaar
én datum van oprichting zoo het
geen larie is, 't is er toch dicht hij.
Wij zeggen: Met een krommen stok
kan je nog een rechten slag slaanmet
een slecht statuut en goed volk kom je
verder dan met een mooi statuut en
onwillig volk.
Organisatie kan middel zijn, móet
raiddel zijn, maar' is nooit of te nimmer
doel. Doel? 't Doel is de actie der be
lijders. Doel is de politieke ontwikkeling
van den kring, waarin men werkt Doel
is politiek leven wekken, ontwikkelen,
tot groei en bloei brengen en tot poli
tieke kracht opvoeren, tot politieke macht
brengen dezelfde belijders en hen, die
hooren naar ons »Kom, ga met ons
en doe als wij«, hoewel nog niet vol
komen bewust van Ons program en ons
willen en streven, toch de Neutrale
Zone verlaten en met ons op positieven
rotsbodem willen staan.
Organisatie moet politieke cultuur zijn
moet een politiek perspectief openen d.
w. z. het volk stuur en richting wijzen
en ze heenwijzen waar ze terecht zullen
komen onder gunstige zon met niet al
te veel regen en hagelbuien. Want daar
kan een mensch ook veel last van hebben.
Zie maar aan 1914-1918't Politieke
perspectief was er wel in 1913. Alle
Antirev. organisaties in Nederland wis
ten in 1913 wel waar 't heen moest
met ons politieke leven, maar we zijn
van een kouwe kermis thuisgekomen.
't Vrouwenkiesrecht zit ons dwars in
de maag.
De Schoolstrijd begint weer, en wa
rempel, ieder dacht, dat ie uit zou
zijn.
Het Evenredig kiesrecht maakt elke
kiesvereen. dood, omdat er geen strijd
meer is.
De ontwikkeling van den Socialen
vrede is treurig verstoord,
De Sociale Wetgeving loopt, als je
biet wat liegen en bedriegen kan de
goedige ambtenaren, geheel spaak, in
haar 8urendag, die nu op 't oogenblik
't meest op de spraak is.
Over Protectie dacht er geen één in
1913 ;'t is nu Protectie al wat de klok
slaat.
De Liberalen waren in 1913 nog
onder den invloed van Thorbecke's
Staatsleer, en nu loopen ze met een
wit dominees- of lijkbiddersdasje, net
zooals je 't hebben wilde Godsdienst
staat pardoes in hun Program.
Wij willen uiaar zeggen: Ge kunt
een politiek perspectief openen, mits 't
niet te veel regent en waait, want zet
dan je paraplu inaar opOorlog, oor-
logsmisere, inzinking van geestelijk leven,
immoraliteit of verontzedelijking van
Jeugd en Jongelingschap toename van
criminaliteit, waardoor de gevangenissen
te klein en 't aantal rechtbanken en
juristen te luttel is om alle kwaad op
tijd te berechten. zet je paraplu
maar op, menscheo.
Tegen zoo'n inzakking,zoo'n materia
listisch jagen en jachten van 1914-1918,
en nogbaat geen wijzen op een
Lichtende Starre, Die in Jacob is op
gegaan. Ze blijven er koud onder en
Ibedekken hun aangezicht voor 't Licht
des Vredes en der genade ook op poli
tiek terrein.
Organisatie moet politieke cultuur
zijn; bestudeering van beginselenver
heldering der beginselentoepassing van
beginselen; en dan nog toepassing als
in zoo'n verdeeld Landje als 't onze.
Kerkelijk duchtig gescheurdaan 't af-
splinteren nabijroekeloos individualis
tisch of eigen-zei vers-ikverbijtend
soms den ander, na eerst eens fhnk in
eigen ingewanden gewroet te hebben.
Bah! wat een Land en dat met een
hand j e vol men1 chen, En in zoo'n gescheurd
Land, op coalitie met anderen aangelegd,
moet nu de Organisatie middel zijn om
te komen tot politieke zellontwikkeling
en politieke leiding van vrienden en
bekenden en tot politieke principiëele
antirev, koershouding.
Koexsdaling, bedoelt U
Neen, spot nu niet, gij, die uw koel
tjes op 't droge hebt, en nu met marken
en kronen overhoopt ligt. Neenneen
er moet zijn principiëele koerehouding
na 't Verval, èn bij den Afval, èn tegen
een geduchten komenden Aanval.
De Oude Centrale werkte cp dit Ei
landje aardig Ze droeg vrucht. Ze
maakte van een Liberaal Flakkee in
1888, toen zonder antirev. kiesv., toen
zonder Chr. Scholen, toen zonder antirev.
Burgemeesters en raadsleden, teen zon
der eenigen antirev. invloed en nog op
zijn tijd\ in een hoek geduwdz©
maakte vsn 't Liberale Flakkee een
Rechtsch Flakkee.
Dat deed de Oude Centra7e onder
Goddelijken zegen, na bidden en werken
door Zijn insfrumenlen nl predikanten^
Persorganen, propagandisten van groote
bekwaamheden als Prof. Fabins en
dergelijke groote mannen, die hier den
grond ontgonnen en vruchtbaar zaad
strooiden, dat de Oude Centrale inoog-
sten kon toen 't vruchten droeg.
Tot 't Oudje haar neepjesmuts ging
opzetteneen stoofje nam met een
kooltjeeen bakje ging doen en naar
de klok keek hoe laat het was. Of de
Tijd haar, eertijds flinke deerne, ook
had afgetakeld.
En nu is er een Nieuweling
Och armeWat is ze met een naren
naam gedoopt. Hulp-Centrale is haar
op haar kinderhoofdje gedrukt.
Wat zegt Uwes?
Wat scheelt ons die belabberde naam
Gods Naam is Zijn Wezen, maar op
Aarde is 't anders! Hulpcentrale i& 't
naampje, maar ivat volk hebben we er
in en er rondom Op 't volk komt 't aan
Op den geest door den Geest des Vaders
en des Zoons. Op de Liefde en Trouw
voor Zijn Woord, Op de hope Zijner
genade Op elkanders leunen en steu
nen in één Gelijkheid als zondaren; in
een begeerde Vrijheid in Christus; in
één Broederschap van geloovigen op
hoop tegen hoop,maar toch hopen
en vasthouden als ziende den Onzien
lijke.
Ziedaar 't signalement van 't kinde-
kijnBevalt 't U, broeders
En tochmet minder gaat 't niet
kan 't nietmag 't niet.
En de ouderen gaan zachtkens|aan
verdwijnen. Maar Jongeren komen op
Dat is ook gunste des Hemels. En van
die Jongeren ga een krachtige actie uit
En de oudjes, luisteren toe. En zoo, de
ouden en jongerenze houden in den
Naam des Heeren ons geschudde Eiland
Rechts Ja RechtsOnder beding
van Zijne hulp en zegen!
weinig vrede, hoort men dan. Ja, die 'f verat
durven gaan e» 't stoutst zin ia,hun bestaan
spotten; 't Schuit soms wel, hoe meer chris
tendom, hoe minder vrede
En dan komen de lokstemmen los.
Aan aile kanten belooft men to vrede I
De mannen der humaniteit, hoe honderd
maal ze al fiasco hebben gemaakt, presen
teeren sich weer op nieuw, want ach
de mensch is wel goed, hij déügt wel: al-
fee&ilk heeft men totnogtoe dis goede nog
niet behoorlek weten uit te wasschen, gel^k
men 't gouderts wascht uit het stof
Dwaasheid I zegt de man-van-Marx,
Vrede komt! alleen door evangelie-
't Kapitalisme weg en de heele wereld
gesocialiseerd eu de vrede is c-óót I
Maar de communist bromt van &e:n.
De dictatuur van proletariaat moet er ook
nog aan te pas komen dhn is 't Vrede.
Wkt vrede spot de anarchist,
'n Kerkhofvreda misschien zoolang als 't
duurt, maar vrat óns betreft, wij suilen ons
tegen al 't geen onze persoonlijke vr|held
te na komt, vernetten is allen stond.
En wij, die door Gods genade, eerbiedig
knielen de kribbe van Bethiehsm, laten
hen allen praten.
Overtuigen doet men elkaar toch niet,
daarvoor stmt men te ver van elkaar
wij gaan rustig onzen eigen weg en van den
eeaen Kersttijd tot den anderen, altijd door
verkondigen wi het de wereld en we ver-
RECLAIiES MEDE0EEUNGEN,
40 cent per regel.
Nationale Bankvereeniging
foei Stag SÖIMMÏJK -- TABBBBS
Doofleraag, dibksland - i a. doel
Dosaerfag, oüddösp - flohil
vrijaai, öudf, tongb -- geluk
OP HEI UIÏKIM.
Nldtak ïorbadsa
.VREDE''
Kerstmis .Vrede op aardeSinds
vele eeuwen reeds zijn dit twee gedachten,
die door de gansche christenheld hem één
complex vormen, zóó dat de eene onwille
keurig de andere te voorschijn roept.
Paschen .Opstanding juicht de
ziel.
Kerstmis „Vredevrede op aarde I"
Men weet hoe vaak reeds die middeiregel
uit den Engelzang tegen het christendom, Ja
feitelSk tegen den Christus zeifs is uige-
speeld.
't Zsl straks ook weer zoo zin.
Zóóveel eeuwen christendom en zóó
troosten et elkander mede en ons zelf.
„Vrede op aarde
WI does dit niet, zonder dat wl soms
blozen van schaamte, w|ï de dasd en het
leven der christenen vaak soo weinig beant
woordt aan 't geen hun Koning voor hen
verworven heeft.
Mar»? ook laten we dien Koning niet on
weersproken höOfl£Ki
De wereld heeft niet het recht, om elk,
die daar op eigen autoriteit maar róépt:
„Heere, Heere I" onder de discloelen van het
Kindeken te rangschikken; of een iegeip
die eens ergens op een bestoven lidmaten
boek is Ingeschrevenóf elkeen die ,uit
gewoonte of bfgeloovigheld" In jonge jeugd
door ouders, die zoo min den Christus als
het christendom kenden, onder de doopende
handen van sea dominee, pastoor of pope
gehouden is.
W|j verkondigen „Vreds op aarde!"
Eu dat het Kindeken dien vrede brengt.
En tienduizenden, verdubbeld In getale,
jubelen met Kersttijd, luider dan ooit:
Vrede, ja Vrede I H8, de Vredevorst heeft
óns arme zondaren, rast dien Vrede rik on
eindig rijk gemaakt ons, verloren schapen
door dien Vrede het Vaderhuis weder bin
nengebracht 6as, kiudeceu des toorns, met
dien Vrede de eeuwige liefde des Vaders
deelachiig gemaaktóns doemwaardige
schuldenaars in dien Vrede geschonken de
kwijtschelding der tienduizend talenten die
wjj schuldig warenóns, die wegzonken in
den eeuwigen dood. deelgenooten gemaakt
van hef eeuwig, zalig teven t
Ddt deed Hl, onze Vredevorst!
Daarvan betuigen we, te alten dage; ja
we moesten er ais !t goed was, van getuigen
tldlg en ontidig, want dit bilft nog altoos
de beste wijze van „heikestcaing" dat we het
volk jaloersch maken op 't geen w! genieten,
v/ie weet I mocht het den Heiligen Geest
behagen hun te doen gevoelen hun gemis I
Daarvan getuigen we boven als 't Kerst-
fee si is.
Al de onvrede, al de oorlog, al de strld
hier op aarde is eindig, houdt straks op
daarmee vertroosten wc elkander.
Maar deze Vrede duurt eeuwig-
Wie dien bezit, nimmermeer zal hl vau hem
genomen werdenin 't bezit van dien Vrede
zal hl eeuwig zalig zin.
.Vrede op aarde I" juichen
Neen, 't is niet zoo, dat die Vrede alleen
maar ais 'n schat voor ons is weggelegd,
waarvan we eenmaal als we door de doods-
jordaau zin heengegaan in "t hemelsch Kanaan
de gelukkige bezitters worden zuilen
't Is niet soa, dat onzer hier in d't Mesecüt
alleenlijk zou zijn het bezitsrecht
Ach wsi erkennen't lijkt er soms op.
Wij kennen onze tigden van inzinking.
Vaa afwijkingvan wegzinken zelf, ja we
kunnen ï-.oms wel zoover weer onder de
modder onzer ongerechtigheden wegraken,
dat het schijnt aisof wo er aitld onder ge
seten hebben en er nooit ouder uit zullen
komen.
Dan smaken ws van dien Vrede niets.
Dan is hl ons 'a voord zonder klank of zin.
Dan kunnen we 't ons niet indenken, dat
er ooit een tijd in ons leven geweest Is, dat
we ons ia dien v\eae hebben kunnen ver
lustigen
We gelooven dan niet aan ons bezit.
En al evenmin aan ons bezitsrartf.
Ach I we vragen nauwdps naar Vrede
in zulk een toesmnd,
Zie, dat moet elk christen erkennen.
Maar als we wel wddtllk Kinderen Gods
zin, dan is 't ook onmogelijk, dat de Geest
Gods op den duur met zulk een joestaud ge
noegen nemen kan.
Eu dku komt de ure van den storm I
Dan gaat het op-en-neer en sijs we in de
vreeze des doods en deuken óm te komen
in de baren en golven van Gods toorn, en
weg te zinken in den eeuwigen afgrond:
Maar Jezus Christus blijft getrouw I
't Kindeken, dat in de kribbe lag:
De Middelaar Gods en der menschen.
En als 't; er dan op-of-onder gaat, dan
stoeit Hij, de Zone Gods vóór den trooa en
Hij bidten Hy bidt voor ons
en Hïj bidt met machtheffende om
hoog de rechterhand ZIeer Majesteit, waarin
al de Eagelen, die het aanschouwen, sten
het teeken der nagelen, waarmee het Woord
dat vleesch werd aan 't kruis is doorboord
geworden
Ëa Hl bidt: Vader, ik wil.
En Zijn wil is ons leven.
Daarcoor woiden wij behouden.
En aan vindt erase' arme, weggesworven
ziel ook dien zaligen Vrede weder, die alle
verstand fe boven gaat; dan twijfelen we
ook geen oogenblik meer aan het bezit aoch
aan het besüsrecM van dien Vrede.
Z| dan deze Kersttijd ons een Vredefeest.
En zin er, wie weetvelea
of z I n niet de dagen der verkoeling geko
men - die als ze zich eerlik on
derzoeken moeten twijfelen, of ze dezen
vrede wel ooit verder hebben gehad dan in
den mond.
Waarmee, mocht het u eea doadeislgg in de
consciëntie sin, waarmee de Rechter van
hemel en aarde u nóg voor eeuwig recht-
vaardigllk verdoemen zoude
Laat dan toch dit Kerstfeest niet voorbl-
gaan, zonder dat In waarheid van u gezegd
worden kan: Ziet, hl bidtI
Dan toch is uw Vrede zeker.
UITKIJK.
Ssiiii® ill Iei Csntrum.
Amice I
Ja, ja, ik heb steeds maar gezegd, hoe het
niet moet zin, toen wa la beide vorige brie
ven de socialisatie bespraken.
Maar g! werpt mijtegsn: er zin toch mis
standen Nu, dat is zeker.
Dus m.a.w. gq wilt weteo, hoe het dan in
ons raaatech&ppellb leven wél moet zin.
Laten we dit nog eens even met elkaar
bekfjken.
En dan zuilen wi maar direct met de deur
in huis vaiten en opmerken, dat onze anti
revolutionaire partij zegt, dat hier op aarde
nooit goede toestanden te krijgen zjja.
En dat zal onze paril altijd volhouden.
Anders was ze niet Anti-Rev. meer. Want
dan zou z! niet meer rekenen met hst feit
der zonde.
Onze paril beiijdt, dat de mensch zondig
van natuur is. HÏ is zondaar geboren Van
die zonde is verlossing te verklagen door
het bloed van Jezus Christus.
Maar, nietwaar wi behoeven dat elkaar
eigenlik niet eens te vertellen, dat wil niet
zeggen, dat die verloste mensch geen zonde
meer heeft en doet. Die behoudt en dost hl
tot zin dood toe.
Doch de wedergeboren mensch, de mensch
die verzoening gevonden heeft ia het bloed
van Christus, weet, dat zin zonden vergeven
worden.
De zonde blijft dus. En daarom blijveifer
ook verkeerde toestandendaarom blijft ook
het onrecht,