FEpiiLE' mm baTr )r oppert, Antirevolutionair Orgaan HOC SIGNO VINCE8 len Verven 2S3 - BKIHMB IJBELEN in alle mo- IhbI^EASTEN in tot. prijzen enz. enz. L W EIS S" knt 16-18 - SCHISM Kantoor MIDDELHARNIS. ZaTDAGEN tjjdens BEURS. Zaterdag M December 1921 lllllïi feiteit 17273 brrmeubelen es vlerk», feit Badstoelen i^joS pe Sm baileed en onbekkait [semis PAPIERMAND]^ iFELSt Ook verhrtósag. (umtsd, Middelbarste ISCHE WASSCSiERïJ tKLiJKË VERVERIJ ÈKEWS, DO'-D^ECHT, 3schewög l66RoSterdani 6. Suisse, Miüdelharnis., B, bnd. F.v. Driel, Sommelsi^k lOuddoïp. H. Shaonsc, Oucfo Icsrmas, HellevoetsHuiti. A l.aaw Helvoss. Auperlé |e soórte® re~Tonge de voorra&d strekt, uw Rijns bur ger a a d te bekomen Be- worden aangenomen Jateekecde waar te1 e s po. zijn te bekomen van jttderzoek» IGebr. VEBWEïJ Jacz. liet bebaudeleu Ir WASCH is 1 IlSil f eb- en Strijkinricbtisg p de Bergplaats Oost- 0, bestaande uit Raam, arande en andere ko u-de Waal en lJselsteen, b!auwe dakpannen, narmeren Schoorsteen- zware en lichte Biniej en korte maten, diverse en meer. Brief adres: rdplein 19, Rotterdam! SELMffi I OMMEISDIJK TELEFOON 224 - LOONDORSCIIBRS en BOUWERS het is NU om een %dappeTUV>t w dorschkast te brengen. spaart ia* en geld en repareeren van hinesen Motore" idig prima OLIE E en VETTEN. Beleefd, aanbevelend, 86*ta Jaargang N% 2766 voor de Ztaldhollaiftfllsclte eis ^eevwsche Uil au den. IIIIIHilWII!^BBaMEa8B«aBBMB8B Össe Courant verschlnt tikes WOENSDAG es ZATERDAG» ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden kmw per past 75 Seat S|J vooraltbsteling. BUITENLAND bi vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s W. BOEKHOVEN a Z«a«a, &9iS&iSLS»t|ES, Ystóe®c laiersoiaMnaaitgjl No. 203. ADVERTENT1ËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ceel pes regel, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN i I.- per plaatslag. Greats letters es vignetten worden berekend om» de plaatsruimte die al fcsafaaa. Advsrtestïlg werden ingewacht tot DINSDAG- an VRIJDAGMORGEN S0 UUR. $5® Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adyertentien ©s verdere Administratie franc® toe te zenden aan de Uitgever». Eerst© Blad. aaa der menschen vernedering overgaf. '4 Was donker its 'i Sssrt van Gietstaal. In hem symboliseerde zich in natuurlik en geestelijk opricht de donkerte van de dagen vóór Kerstmis. Dit teekesfie z§'J geheels houding Voor den vorm over z$a kerkblad gebogen, zisg de nauwkeurige toeschouwer dat het stormde Ia sin ziel. De letters voor hem vervaalden tot langs aaneengeregen lfnen, en verdichten de duisternis in hem tot dieper donkerheid. Er was aanleiding voor. H8, de stakende metaalwerker, wss door de omstandigheden gedwongen het werk user te leggen. HU behoorde tot de ongeorganiseerden Opgevoed Jn een levenssfeer waar allen nadruk werd Jgelegd op wat we willen noemen het enger geestelijk leven, waarin de grootste geeste lijkheid en ware vroomheid gezocht werd in een zuchten en klagen van „och mocht de Heere eens dit of dat aan Je ziel doen" es de geestelijke ligging zweemde naar het mysticisme, had h? elke organisatie cp maatschappelijk en politiek gebied leeren beschouwen, als liggende buiten het bestek Gods met den mensch. Alle bonden en vereenigingen, die als middelen moeten dienen het lrvgnsoeü des menschen ie verhoogen, Oi Oud® Centrale @n da nieuweling, Organisatie alléén baat weinig. Of er al mooie Statuten zijn. logisch in mekaar gezet, en artikelsgewijs pre cies bevattend den werkkring, den werk- regel, de organen, waardoor men werkt, de Hoogst deszelfs namen van Voorz. ecret. en dito dito met 't precies© jaar én datum van oprichting zoo het geen larie is, 't is er toch dicht hij. Wij zeggen: Met een krommen stok kan je nog een rechten slag slaanmet een slecht statuut en goed volk kom je verder dan met een mooi statuut en onwillig volk. Organisatie kan middel zijn, móet raiddel zijn, maar' is nooit of te nimmer doel. Doel? 't Doel is de actie der be lijders. Doel is de politieke ontwikkeling van den kring, waarin men werkt Doel is politiek leven wekken, ontwikkelen, tot groei en bloei brengen en tot poli tieke kracht opvoeren, tot politieke macht brengen dezelfde belijders en hen, die hooren naar ons »Kom, ga met ons en doe als wij«, hoewel nog niet vol komen bewust van Ons program en ons willen en streven, toch de Neutrale Zone verlaten en met ons op positieven rotsbodem willen staan. Organisatie moet politieke cultuur zijn moet een politiek perspectief openen d. w. z. het volk stuur en richting wijzen en ze heenwijzen waar ze terecht zullen komen onder gunstige zon met niet al te veel regen en hagelbuien. Want daar kan een mensch ook veel last van hebben. Zie maar aan 1914-1918't Politieke perspectief was er wel in 1913. Alle Antirev. organisaties in Nederland wis ten in 1913 wel waar 't heen moest met ons politieke leven, maar we zijn van een kouwe kermis thuisgekomen. 't Vrouwenkiesrecht zit ons dwars in de maag. De Schoolstrijd begint weer, en wa rempel, ieder dacht, dat ie uit zou zijn. Het Evenredig kiesrecht maakt elke kiesvereen. dood, omdat er geen strijd meer is. De ontwikkeling van den Socialen vrede is treurig verstoord, De Sociale Wetgeving loopt, als je biet wat liegen en bedriegen kan de goedige ambtenaren, geheel spaak, in haar 8urendag, die nu op 't oogenblik 't meest op de spraak is. Over Protectie dacht er geen één in 1913 ;'t is nu Protectie al wat de klok slaat. De Liberalen waren in 1913 nog onder den invloed van Thorbecke's Staatsleer, en nu loopen ze met een wit dominees- of lijkbiddersdasje, net zooals je 't hebben wilde Godsdienst staat pardoes in hun Program. Wij willen uiaar zeggen: Ge kunt een politiek perspectief openen, mits 't niet te veel regent en waait, want zet dan je paraplu inaar opOorlog, oor- logsmisere, inzinking van geestelijk leven, immoraliteit of verontzedelijking van Jeugd en Jongelingschap toename van criminaliteit, waardoor de gevangenissen te klein en 't aantal rechtbanken en juristen te luttel is om alle kwaad op tijd te berechten. zet je paraplu maar op, menscheo. Tegen zoo'n inzakking,zoo'n materia listisch jagen en jachten van 1914-1918, en nogbaat geen wijzen op een Lichtende Starre, Die in Jacob is op gegaan. Ze blijven er koud onder en Ibedekken hun aangezicht voor 't Licht des Vredes en der genade ook op poli tiek terrein. Organisatie moet politieke cultuur zijn; bestudeering van beginselenver heldering der beginselentoepassing van beginselen; en dan nog toepassing als in zoo'n verdeeld Landje als 't onze. Kerkelijk duchtig gescheurdaan 't af- splinteren nabijroekeloos individualis tisch of eigen-zei vers-ikverbijtend soms den ander, na eerst eens fhnk in eigen ingewanden gewroet te hebben. Bah! wat een Land en dat met een hand j e vol men1 chen, En in zoo'n gescheurd Land, op coalitie met anderen aangelegd, moet nu de Organisatie middel zijn om te komen tot politieke zellontwikkeling en politieke leiding van vrienden en bekenden en tot politieke principiëele antirev, koershouding. Koexsdaling, bedoelt U Neen, spot nu niet, gij, die uw koel tjes op 't droge hebt, en nu met marken en kronen overhoopt ligt. Neenneen er moet zijn principiëele koerehouding na 't Verval, èn bij den Afval, èn tegen een geduchten komenden Aanval. De Oude Centrale werkte cp dit Ei landje aardig Ze droeg vrucht. Ze maakte van een Liberaal Flakkee in 1888, toen zonder antirev. kiesv., toen zonder Chr. Scholen, toen zonder antirev. Burgemeesters en raadsleden, teen zon der eenigen antirev. invloed en nog op zijn tijd\ in een hoek geduwdz© maakte vsn 't Liberale Flakkee een Rechtsch Flakkee. Dat deed de Oude Centra7e onder Goddelijken zegen, na bidden en werken door Zijn insfrumenlen nl predikanten^ Persorganen, propagandisten van groote bekwaamheden als Prof. Fabins en dergelijke groote mannen, die hier den grond ontgonnen en vruchtbaar zaad strooiden, dat de Oude Centrale inoog- sten kon toen 't vruchten droeg. Tot 't Oudje haar neepjesmuts ging opzetteneen stoofje nam met een kooltjeeen bakje ging doen en naar de klok keek hoe laat het was. Of de Tijd haar, eertijds flinke deerne, ook had afgetakeld. En nu is er een Nieuweling Och armeWat is ze met een naren naam gedoopt. Hulp-Centrale is haar op haar kinderhoofdje gedrukt. Wat zegt Uwes? Wat scheelt ons die belabberde naam Gods Naam is Zijn Wezen, maar op Aarde is 't anders! Hulpcentrale i& 't naampje, maar ivat volk hebben we er in en er rondom Op 't volk komt 't aan Op den geest door den Geest des Vaders en des Zoons. Op de Liefde en Trouw voor Zijn Woord, Op de hope Zijner genade Op elkanders leunen en steu nen in één Gelijkheid als zondaren; in een begeerde Vrijheid in Christus; in één Broederschap van geloovigen op hoop tegen hoop,maar toch hopen en vasthouden als ziende den Onzien lijke. Ziedaar 't signalement van 't kinde- kijnBevalt 't U, broeders En tochmet minder gaat 't niet kan 't nietmag 't niet. En de ouderen gaan zachtkens|aan verdwijnen. Maar Jongeren komen op Dat is ook gunste des Hemels. En van die Jongeren ga een krachtige actie uit En de oudjes, luisteren toe. En zoo, de ouden en jongerenze houden in den Naam des Heeren ons geschudde Eiland Rechts Ja RechtsOnder beding van Zijne hulp en zegen! weinig vrede, hoort men dan. Ja, die 'f verat durven gaan e» 't stoutst zin ia,hun bestaan spotten; 't Schuit soms wel, hoe meer chris tendom, hoe minder vrede En dan komen de lokstemmen los. Aan aile kanten belooft men to vrede I De mannen der humaniteit, hoe honderd maal ze al fiasco hebben gemaakt, presen teeren sich weer op nieuw, want ach de mensch is wel goed, hij déügt wel: al- fee&ilk heeft men totnogtoe dis goede nog niet behoorlek weten uit te wasschen, gel^k men 't gouderts wascht uit het stof Dwaasheid I zegt de man-van-Marx, Vrede komt! alleen door evangelie- 't Kapitalisme weg en de heele wereld gesocialiseerd eu de vrede is c-óót I Maar de communist bromt van &e:n. De dictatuur van proletariaat moet er ook nog aan te pas komen dhn is 't Vrede. Wkt vrede spot de anarchist, 'n Kerkhofvreda misschien zoolang als 't duurt, maar vrat óns betreft, wij suilen ons tegen al 't geen onze persoonlijke vr|held te na komt, vernetten is allen stond. En wij, die door Gods genade, eerbiedig knielen de kribbe van Bethiehsm, laten hen allen praten. Overtuigen doet men elkaar toch niet, daarvoor stmt men te ver van elkaar wij gaan rustig onzen eigen weg en van den eeaen Kersttijd tot den anderen, altijd door verkondigen wi het de wereld en we ver- RECLAIiES MEDE0EEUNGEN, 40 cent per regel. Nationale Bankvereeniging foei Stag SÖIMMÏJK -- TABBBBS Doofleraag, dibksland - i a. doel Dosaerfag, oüddösp - flohil vrijaai, öudf, tongb -- geluk OP HEI UIÏKIM. Nldtak ïorbadsa .VREDE'' Kerstmis .Vrede op aardeSinds vele eeuwen reeds zijn dit twee gedachten, die door de gansche christenheld hem één complex vormen, zóó dat de eene onwille keurig de andere te voorschijn roept. Paschen .Opstanding juicht de ziel. Kerstmis „Vredevrede op aarde I" Men weet hoe vaak reeds die middeiregel uit den Engelzang tegen het christendom, Ja feitelSk tegen den Christus zeifs is uige- speeld. 't Zsl straks ook weer zoo zin. Zóóveel eeuwen christendom en zóó troosten et elkander mede en ons zelf. „Vrede op aarde WI does dit niet, zonder dat wl soms blozen van schaamte, w|ï de dasd en het leven der christenen vaak soo weinig beant woordt aan 't geen hun Koning voor hen verworven heeft. Mar»? ook laten we dien Koning niet on weersproken höOfl£Ki De wereld heeft niet het recht, om elk, die daar op eigen autoriteit maar róépt: „Heere, Heere I" onder de discloelen van het Kindeken te rangschikken; of een iegeip die eens ergens op een bestoven lidmaten boek is Ingeschrevenóf elkeen die ,uit gewoonte of bfgeloovigheld" In jonge jeugd door ouders, die zoo min den Christus als het christendom kenden, onder de doopende handen van sea dominee, pastoor of pope gehouden is. W|j verkondigen „Vreds op aarde!" Eu dat het Kindeken dien vrede brengt. En tienduizenden, verdubbeld In getale, jubelen met Kersttijd, luider dan ooit: Vrede, ja Vrede I H8, de Vredevorst heeft óns arme zondaren, rast dien Vrede rik on eindig rijk gemaakt ons, verloren schapen door dien Vrede het Vaderhuis weder bin nengebracht 6as, kiudeceu des toorns, met dien Vrede de eeuwige liefde des Vaders deelachiig gemaaktóns doemwaardige schuldenaars in dien Vrede geschonken de kwijtschelding der tienduizend talenten die wjj schuldig warenóns, die wegzonken in den eeuwigen dood. deelgenooten gemaakt van hef eeuwig, zalig teven t Ddt deed Hl, onze Vredevorst! Daarvan betuigen we, te alten dage; ja we moesten er ais !t goed was, van getuigen tldlg en ontidig, want dit bilft nog altoos de beste wijze van „heikestcaing" dat we het volk jaloersch maken op 't geen w! genieten, v/ie weet I mocht het den Heiligen Geest behagen hun te doen gevoelen hun gemis I Daarvan getuigen we boven als 't Kerst- fee si is. Al de onvrede, al de oorlog, al de strld hier op aarde is eindig, houdt straks op daarmee vertroosten wc elkander. Maar deze Vrede duurt eeuwig- Wie dien bezit, nimmermeer zal hl vau hem genomen werdenin 't bezit van dien Vrede zal hl eeuwig zalig zin. .Vrede op aarde I" juichen Neen, 't is niet zoo, dat die Vrede alleen maar ais 'n schat voor ons is weggelegd, waarvan we eenmaal als we door de doods- jordaau zin heengegaan in "t hemelsch Kanaan de gelukkige bezitters worden zuilen 't Is niet soa, dat onzer hier in d't Mesecüt alleenlijk zou zijn het bezitsrecht Ach wsi erkennen't lijkt er soms op. Wij kennen onze tigden van inzinking. Vaa afwijkingvan wegzinken zelf, ja we kunnen ï-.oms wel zoover weer onder de modder onzer ongerechtigheden wegraken, dat het schijnt aisof wo er aitld onder ge seten hebben en er nooit ouder uit zullen komen. Dan smaken ws van dien Vrede niets. Dan is hl ons 'a voord zonder klank of zin. Dan kunnen we 't ons niet indenken, dat er ooit een tijd in ons leven geweest Is, dat we ons ia dien v\eae hebben kunnen ver lustigen We gelooven dan niet aan ons bezit. En al evenmin aan ons bezitsrartf. Ach I we vragen nauwdps naar Vrede in zulk een toesmnd, Zie, dat moet elk christen erkennen. Maar als we wel wddtllk Kinderen Gods zin, dan is 't ook onmogelijk, dat de Geest Gods op den duur met zulk een joestaud ge noegen nemen kan. Eu dku komt de ure van den storm I Dan gaat het op-en-neer en sijs we in de vreeze des doods en deuken óm te komen in de baren en golven van Gods toorn, en weg te zinken in den eeuwigen afgrond: Maar Jezus Christus blijft getrouw I 't Kindeken, dat in de kribbe lag: De Middelaar Gods en der menschen. En als 't; er dan op-of-onder gaat, dan stoeit Hij, de Zone Gods vóór den trooa en Hij bidten Hy bidt voor ons en Hïj bidt met machtheffende om hoog de rechterhand ZIeer Majesteit, waarin al de Eagelen, die het aanschouwen, sten het teeken der nagelen, waarmee het Woord dat vleesch werd aan 't kruis is doorboord geworden Ëa Hl bidt: Vader, ik wil. En Zijn wil is ons leven. Daarcoor woiden wij behouden. En aan vindt erase' arme, weggesworven ziel ook dien zaligen Vrede weder, die alle verstand fe boven gaat; dan twijfelen we ook geen oogenblik meer aan het bezit aoch aan het besüsrecM van dien Vrede. Z| dan deze Kersttijd ons een Vredefeest. En zin er, wie weetvelea of z I n niet de dagen der verkoeling geko men - die als ze zich eerlik on derzoeken moeten twijfelen, of ze dezen vrede wel ooit verder hebben gehad dan in den mond. Waarmee, mocht het u eea doadeislgg in de consciëntie sin, waarmee de Rechter van hemel en aarde u nóg voor eeuwig recht- vaardigllk verdoemen zoude Laat dan toch dit Kerstfeest niet voorbl- gaan, zonder dat In waarheid van u gezegd worden kan: Ziet, hl bidtI Dan toch is uw Vrede zeker. UITKIJK. Ssiiii® ill Iei Csntrum. Amice I Ja, ja, ik heb steeds maar gezegd, hoe het niet moet zin, toen wa la beide vorige brie ven de socialisatie bespraken. Maar g! werpt mijtegsn: er zin toch mis standen Nu, dat is zeker. Dus m.a.w. gq wilt weteo, hoe het dan in ons raaatech&ppellb leven wél moet zin. Laten we dit nog eens even met elkaar bekfjken. En dan zuilen wi maar direct met de deur in huis vaiten en opmerken, dat onze anti revolutionaire partij zegt, dat hier op aarde nooit goede toestanden te krijgen zjja. En dat zal onze paril altijd volhouden. Anders was ze niet Anti-Rev. meer. Want dan zou z! niet meer rekenen met hst feit der zonde. Onze paril beiijdt, dat de mensch zondig van natuur is. HÏ is zondaar geboren Van die zonde is verlossing te verklagen door het bloed van Jezus Christus. Maar, nietwaar wi behoeven dat elkaar eigenlik niet eens te vertellen, dat wil niet zeggen, dat die verloste mensch geen zonde meer heeft en doet. Die behoudt en dost hl tot zin dood toe. Doch de wedergeboren mensch, de mensch die verzoening gevonden heeft ia het bloed van Christus, weet, dat zin zonden vergeven worden. De zonde blijft dus. En daarom blijveifer ook verkeerde toestandendaarom blijft ook het onrecht,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1