bk. terdam Kg. HAAS- ER rkoop Tweede Blad. itbakker 'ollectïe Kolff Zaterdag 5 December 1921. No. 2760 De grondbrginselsn van hat Calvinisms TRASSEN ba voed tegen 12 UUf I J twist zekere P. v w .'I Ihtgenoote, welke het h' rolgd en haai met eea m h toegebracht Het slacht? eter voortgegaan en i#5 prraad schoenen jrkoopaa. Profi- leaux, als: rpantoffels peren. h. Scholfi LM, Tel. 13063 :e doozen f 1.80 pond f 1.60 pond - f 1.00 pond SRKLEEDUW. .AS" ROTTERDAM drie bladen. M, Telef. 9«36. iiö@r Jongelingen Siaraad"» BIKKENLAND. i@c!amss M@d@s82ng§n. BQEIBEOORPEEUNG, VËRKOQPINGEN. KENNIS EU KUNST. RECHTZAKEN lidskls wares er ook luanniil - Is onmldoell^ een 0c, em aau b| de familie en voorgeleid zönde Ja' rf-'de h'4 mesie ae! al00' iilder vaa befo'n^ a verhalen waren',81. Diet getwSfeid w s».;s°''«ok. D werd hij naar As»en o»." bek. dat daar van Boor hem een rSwiFi Ik hg nog in zfln betif h „s l'Ük in het huis vantï hce" vetmoede)iji{jei|' bar het Gemeente. Zieke„ I ildaar na eenige ureo. D 1 gevlucht, Is kort da»ro« net het I|k geconfronteerd ïebtulk van sterken djJ j oorzaak te zijn. nk 'eluk. Zondagmiddag weg, nsbfl Arnhem, öeaut! IE j E Bgieveld.'dg was naar de Q «m. ■gen De beer B. was 1 vrouw is erns'ig gewo., 'huis opgenomen ft chat» gehad doordat <i, wüken voor een hond' dis at Ds auto slipte en »nt. oom. Ds auto, een .M(r. d geheel vernield. *id was een bekende automobielwereld. reiïigers uit Duifschta Jat er dezer dagen te Har- |'a voor Nederland jWe, lapten, om de bagage de, ■pil? eren, Verichllencte kef, jage werden onderzochte» fcdeelte van den trein gj. visitatie san den gresi). :oo het heette. Toen bij ee» aar de trein stilhield, dooi en onderzoek naar de be. bagage werd ingesteld, set inhou i, waaronder heel oorloos verdwenen Eerst t de ontdekking, dat hier aden geslagen. IDEIÜX ha wis, ge- HTEN. TELTJES, ES. mmrn. MDC61GN0OTSES Uit Eumaef öestftias ut u je opvallend boe verschillend er gedacht wordt over hat begrip .Calvinisme". B|na elk land heelt een eigen definitie over het Calrlpiame. In Ositearfk is het een secfarische naam vooi ds protestanten; in Engeland is het de terSrelSke naam voor een gedeelte Baptisten en Methodisten, terwll in de Christelijke kerk over het algemeen met Calvinisten de aau- hanger» bedoeld worden van het dogma der oredeitiBStie of uitverkiezing Weer anderen siuden voor Calvinist wat P/Otestantscb, doch "let Lutherach en niet Doopsgezind Is, lot zelfs de Remonstranten rekent men onder de Calvinisten Al deze misbegrippen vinden hun oorsprong in het niet-kennen van het Calvinistisch leveashegicsel. Het Calvinisme is dat, wat leefde in onze vaderen ln de heldenperiode van onse ge- scbiedenls. Een bekend historicus Bakhuizen van den Brink (m de verste verte geen Calvinisi) beeft eens gezegd«De geschiedenis van ons Vaderland is langen tijd de geschiedenis van het Calvinisme geweest." Zoo was het, onze vaderea waren Calvi nisten b| uitnemendheid. Het Calri isme leefde la hen en be.heerschte hun leven, hoewel onbewust, 't was niet vastgelegd in etn stelsel van beg Ippeffl, dat kwam eerst later. En waarom wa*eu ouse vaderen nu mike echte Calvinisten Omdat ze geen macht tusschen God en hun svlel erkenden en om dat z| in sliea vraagde» naar de ordinantiën des Heeren in Kerk, Staat, Maatschappij, huis- fesin en persoonlek ievesi. Het ware Calvi- jjme zooals het onbewust in onze vadeien leefde was: .het staan met heel zijn leven voor Gods Aangezicht.'Hierin is de kern van het Calvinisme gelegen ea dit kan sis de kortste, de eenvoudigste en duidelijkste ver klaring van het begrip Calvinisme worden aangemerkt. Een Calvinistisch geleerde gaf de volgende definitie van de grondbeginselen van het Calvinisme late. De rechfstreeksche gemeenschap van den mensch met God 2de. Erkenning van leder ia i8n menschett- vaarde en daarom voor God en overheid 3de IrkeBaing der zelfstandigheid der wereld vaarln de vloek door Genade is gestuit, Rehmikmakiag haner schatten in do vieeze Gods en tot Zijne eer. Onbewust sagen onze vaderen vanuit dit positieve standpunt hetgstssche terrein van hst volle manschsHiteren. Wonder was het dus niet dat het Cal'/inisme met zulk® f orach© bei|ning, invloed deed gelden in Kerk, Staat in Maatschappij en dat het lijnrecht kwam f4© staan tegenover Heidendom, Mohammeda anse, Roomsch Katholicisme en Modernisme Deze grondbeginselen, die onze vaderen ia de zestiende en zeventiende eeuw onbewust beleefden en toepasten op alle levensuitingen, rfin ia later jares meer in een stelsel be lichaamd. ia de worsteling met de ver derfelijke theo- rlëa van de Pransche Revolutie in het laatst der vorige eeuw bewees het Calvinisme z|a ongeschokte kracht en mocht tiet osder de gunste Gods heerlik opbloeien, nadat het te» periode van slapte had doorgemaakt Mannen z|a opp^s'aan die ons voik de heerlijkheid van het Calvinistisch leveassbegin- icl voorhielden en het weer deden schitteren in z|a gouden glanzen. Ea oaa volk in wie dat Calvinisme wel sluimerde, maar waarin het toch altijd nog leefde, volgde die stoere mannen, want de grondtooa van ons volkskarakter was Calvi nistisch. Maar nu blijft het strenge eiacfe, dat ons volk altijd weer opnieuw zich opmaakt om graven in de mijnschachten van het Cal vinisme, Het moet bl$veu worstelen voor de f5ka ontploolïag van het Cateijslstlscb leven- beginsel. En daartoe moet het kennen de grondbeginselen van het Csivlnisme. H:t kennen van die beginselen voert tot verruiming van den horizont, maakt dus het leven rijker ea voert tot de ware vrijheid. „Het volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft", zegt de Schrift, En hiermede Bedoelt de schrift de kennis van de openbaring hods aan dea mensch, niet de mystieke openbaring, die vrucht is van het innig ge loofsleven, maar de openbaring, sooais die opgenomen is in h*t Woord Gods. Die open- Dating au van God in Zij a Woord is de gioadslag van het Calvinisme, want het leeft ®fi ea uit dat Goddeigk Woord, vindt z|a "chtsnoer in dat Woord. vandaar dat de kern van het Calvinisme Jofst genoemd wordt: .het staan met gensti zgnjlcves voor het aangelichte God s" Wat dit t|ke woord inhoud hopen we, zoo jo Heere wil, in een reeks artikelen te be- 'P'eken, Y. s. 'ima Het Vereenlglngeleven onder de joegelia- H,t onie 8ii;cek bloedt meer das het bloei/ ,;;i opgewekte samengaan dis*Gereformeerde geliegen 1" Veresnlging, zooals dat wel «andere streken van ons Vaderland pleegt «wonden te worden, wordt hier gemist Er Mimo voor, men zoekt het Ver- ttiMjf *l. en a's opvoedende factor en w»« 5 Karaktervorming, nog minder onhn *"n dc Jongelicigs 'creenfging als 1^»atschapp|ln,tltuut ï00ï Kcik' Staat cn D*t is ster te betreuren cn voorpl eau ons Kerkelijk laven zal het zich blijven wreken. Het ware wel zeer te wenschen dat onze Predikanten ea Kerkeraden in deze, meer toonden te verstaan de groote aoodzake!(jk- h@id vssa een bloeiende Jongellngsvereeniging la oase dagen. Toch geeft bet reden tot dankbaarheid, dat dase jeugsSinste'llüg niet geheel en al ont breekt. Er is een kern van stoere jongemannen en daardoor blijft er ritseling van leven, dat beimedigi voor de toekomst Al is hij klein, de Ring-Plakkea van den Bond van jong. Vereen op Gcref Grondslag mag er uija. De vorige wintercampagne was hl vruchtdragend, er was nauw coataet tus schen de vereeniglagen van Oost en West Fiakkse. Er ging bezieling en bemoediging van uit, voor haf plaafsdp vereenigingsieveu. Eu ook in dezen winter pakt hl fliak aan, en laaf zich door niets ontmoedigen 1 .Dar Jongelingen Sieraad Is hun kracht", zegt Salomo. En het geheim van die kracht ligt is hst Calvinistisch levensbasissel, uit welk levensbeginsel ookdeRIng-Flakkeczfla oorsprong heeft. Daarom ken dit mostaard-zaad leis groots wordenNeen, 't zal iets groots worden t Maar bovendien al badden we die zeker heid niet, de Calvinist wei kt ntamer om de vrucht, al ziet h.êj ze graag, hg werkt, omdat alles in hem tot werken aandrift, omdat kg werken moet, en vooral de Calviaistlsch©- jocgeling, kan niet anders dan werken, sgn kracht is z&n Sieraad, en die kracht eitchf ontplocïlag, ontwikkeling t«t de hoogste spanning. Is het wonder dat zulk eee kracht figuur zich terug viadt In dat schoone cou plet vau zfin Bondslied: De Tgdgaest wli ons Ireonee, Naar Mammoea' hoogaltaar, En 't liefst ziet hg 's lands zoaea De bloem der Natie daar, Maar w? in fierheid werpen Den handschoen voor s9n voet, W| gaau hst wapen scherpen Dat hem besttgden moet! v. S. De Koningin naar Den Brtel. De burgemeester van Den Bdel beeft be richt ontvangen, dat de Koningin gaarne ge volg zal geven aan de ultnoediging van de Brielsche bevolking en derhalve op dea laten April van het volgende jaar, bf de 350 jarige herdenking van de grondvesting van ons vrg en zelfstandig volksbestaan, in Den B iel tegenwoordig hoopt ts sgn. Het stfif koppig naast elkaar big ven rfden cp bet rgwielpad (rechts van des weg ge legen), waardoor de van des anderen kaat komende wielrgdeis genoodzaakt worden hst te verlaten, beeft den kantonrechter te Amers foort aanleiding gegeven 15 personen bgna alles tot «sn straf van f 6 boste te veroor- declsn. Het is te hopen, dat deze verssrdeellngen eindelijk eens gasleiding zulten gsven tot betere opvolging van art 34 van het Motor en Rgwlelreglement, sub. 3: .in het geval, dat bestuurders van motor rijtuigen op twee wielen of van rfiwielen, op een rgwielpad naast elkander rgdesde, een of meer andare bestuurders vau zoodanige motorrgtuigen of rijwielen ontmoeten of door deze worden ingehaald, zgn de bestuurders, welke licks rijden, verplicht zich aebter de rechts r|dende bestuurders te begeven." BUITEHlANOv Washing/on-Landru, De Conferentie te Washington wordt een mislukbisg. Vast staat in ieder geval datsg ntet tot bet beoogde doel zal telden. Van ontwapening is geen sprake. F«ankr$k wil er niets van weten. Brlaud betoogde dat Duitschland materieel stiet zoo s*e? ontwapend is als oppervlakkig bezien men wel sou willen gelooven Frackrgk blfift bang voor Duitschiand en bigtt dus tot ds tanden gewapend. Als die dwaxe vrees Frankrgk niet omklemd hield dan zou het iets anders kunnen zgn, Frankrgk als overwinnaar uit den bangee worsteliQg getreden sou das, deoude veste vergetend, veel kunnen doen om Europa uit de uoilogssfscr te brengen. Hoe sou gansch Europa daarmede gediend zQn 1 Maar het tegumdeel is waar. Door Brlaads' rede m d« instemming daar mede betuigd, mag de Washingtonsche con ferentie, die met zooveel enthousiasme ea geestdrift werd opgezet, omdat men dacht dat ctu de groote vrede daar was, mislukt heeten. Zou Bri&nd dan in Washington overwinnaar geweest zgn? Absoluut nietl Want Briand's do* 1 was ciat, hoofdzakelijk ie betoogen dat Frankrgk gewapend moet b'j- veu. Brinnd heeft de WashlngtOBSChe conferen tie aangegrepen om met Amerika en Engeland een nieuw verbond asn te gaan Maar daar wilde Uadc Sam ea John. Bull slats van weten. Op de vraag van Brland of de ver tegenwoordigde mogendheden bereid waren de vilheid van zgn Vaderland te waarborgen door een contract ia goeden en behoorigken vorm aan te gaan, zwegen alle kesren als een mummie. Uit dit zwijgen wist Brland genoeg. En sgn hoofddoel heeft h| niet bereikt. Uit het Pargsche proces-Landru hebben ook wg enkele ve slagen in ons blad weer gegeven. De gehealeitecftasd van dit ergerlfk proces sparen we onze lezers. Men walgt bg het lezen der verslagen van deze echt- Pargsche zaak. Voor zoo iets moet men in het moderne Babel x|n. Hst publiek soekt züo vermaak in deze rechtzaak, zootls het zgn vermaak zoekt in tooneel en bioscoop. Het lacht ar en coqueteert als ln den schouwburg en Landru, de meuschduivel is er beroemd. De president van bet Pargsche gerechtshof onteert de reine gestalte van justitia door haar, als weleer de Fllistguen deden met een Simson, te laten spelen voor een ontadel! en verbasterd publiek O, cultur der twintigste eeuw I Maandag is de advocaat-generaal Godefrey met requisitoir begonnen H| herinnert aan de verontwaardiging en afschuw, teweeggebracht, nu ongeveer drie jaar geleden, toen de verdwgnlng der 10 vrouwen en den jongen werd ontdekt. Men wilde niet aan een misdaad geiooven- Maar toch moest men de mogsigkheld aanvaarden hoewel men nog niet precies met zekerheid weet hoe Landru zijn slachtoffers gedood heeft. Beklaagde is een gelukzoeker, intelligent eti luihg vreet zich uitstekend voor tc doen Met het gevangenisleven maakte hg het eerst kessnie, toen hg te Loos wegens op lichting w*rd veroordeeld. Op deze misdaad volgden spoedig andere. Gebleken is dat ais Landru op de hsm gestelde vragen een antwoord ga?dat ant woord steeds vaisch was. De verkoop der meubeten die etrn zonderlings vcrzamalicg uitmaakten, dc retour- an enkele reisbiljetten zga een sterke aaawizing. Nooit zgn dte vrouwen, voor wie een enkele reis genomen was, teruggekeerd. De aaateeke- ningeu ln z|n noiletteboekje z|n ook ver pletterend voor den beschuldigde, al de cQters bg elkaar vormen een onwesdegbaar bewgs voor sgn misdaden. Hg sprak de volstrekte evertulglag uit dat Landru tien vrouwen en een jongen man heeft vermoord en eischte da dcodstraf. Landru kwam hoegeaaamd Biet onder den indruk van deze woorden: hg maakte wat aanteekeaingen of staarde voor zich nit. De jury heeft Landru schuldig verklaard aan moord, valschheld in schrift® en diefstal Landru Is veroordeeld tot de doodstraf. Het Zwltsersche alcoholisme. Er z|s geen twee landen, waar het alco holisme presies dezelfde vormen hrseft. Dat verschil komt voert uit het verschil in aard der bevolking en in de voortbrengzelen van den akker. Wie dus hef alcoholisme in an dere landen wil leeren kennen, h| most het zich niet al te gamakkeigk voorstellen Ie zelfs niet in ons kleine landje eea verschil van alcoholisme waar te nemen tusecheo Noord ea Zuid, en Oost en West Dat ver schil is ia het kleine Zwitserland nog veel opvallender. Het Zwltsersche Eedgenootschap aldus Dr. Köchlin van Baad, is een land met eigea karakter; ln het hart van Europa gelegen vormt het den overgaag van Duitsch en Wclsch, van het Oosten naar het Westen. Drie volksaarden heibergend, haeft ons staats wegen den wereldoorlog overleefd Waar ver schillende zeden elkaar kruisen, daar treft men ook verschillende driaksedess. In Zwit serland ontmoeten elkaar het bier- en bran- dewijjfl&lcoholtame var> het Noorden en het wgnatcohoilsme van Zutdclfk gelegen lan den het mostalcohollsme ls we@r een ver- schlnsel, dat Oost Zwltgarlaad mat Zuid- Dultschlarrd gemeete heeft. Reeds vóór den oorlog was ds toestasd in Zwitserland, wat hst drtakaa betreft, raeds or gunstig. Terwll me« (1905—1910) volgens Gabrielsson in Frankrgk per hoofd ea per jaar 23 liter absoluten alcohol verbruikte, ia Italië :7, wees Zwitserland een verbruik van 137. Esgelasd 9 7, Dultschland slechts 7.5, Nederland 5, Zweden 4 3 liter aan. Zwitserland is vooral een wantend, waarbg men zich dan nog herinneren moot, dat het minder de tahsesischc wfjo is, die ons volk ten verderve strekt, dan wei de groote wIn- invoer uit Spaoje, Frankrlk en Italië. Ofschoon de drankbestrgdersverecalglngen b| ons naar verhoudlag sterk si» w| tellen op ds 40 volwassenen één gehaelozt- houder, te heden de tegenstand der boeren ea bet grootkapitaal tcgsn eaa ingrgpende wetgavlng zsog zeer sterk. W| kunaeu hier nog san toevoegen, dat •r op hst oogenbllk een adresbeweging gaande is voor Plaatselijke Keuse. Omstr»rks balt October waren reeds meer dan 100 000 hand- teekeningen verzameld. 40 eent per regel. ZONDAGSSCHOOL-UITGAVEN, van G, F. Callenbach te NSjkerk. Deze uitgaven breiden zich hee langer boe meer uit. Het beste bewgs, dat se bf ons Christeigk volk er in willen. De u'fgever doet dan ook vlo uiterste beste, om hst beste ta geven, wat op dit gebied aan onze jongens en meisjes te geven is. De soFtesflng te te groot, om elk boekska afzonderlik ta bespreken, doch de samen van verachiite-'.de schrijvers en scbrgisters spreken voor alcbself. We noemen slechts W. G. v, d. Halst, Ida Keller, A. C. v. d. Mast en E. Gardens, last net least De nieuwe serte Zondagsschool-Uitgaven voor het najaar 1921 bestaat uit: 42 boekjes en boeken ln de seria van 10 cent tat f 1,50 3 backen lu de serie ,Voor onze kleinen". 2 Gerde's boeken A f 1,50 1 Van Wick's zestal Kerstliederen, serie 1921. Bovendien werd de serie B|belsche beloo- nlneskaarljas uitgebreid. We kunnen niet beter doen, dan besturen van Zondagsscholen en ook van Chr. dag scholen aanradenvraagt de catalogus der Zondagsschool Uitgaven van G. F. Callenbach te N|kerk aan, en maakt kstscis met de uit gaven. Dese catalogus vermeldt een ruime keuse ultdedlugslectunr, platen, kerstliederen, bou wcartens, diploma's, handleidingen voor poeieren speelgoed enz Ruime verspreiding van daze degeigke kin derlectuur onder onze jongens en meisjes, kan niet anders dan opvoedend werken en de karaktervorming ten goede komen. Van harte bevelen we ze aan. CIJFERS EN FEITEN. Qlds voar het Polieke en Sociale leven Uitgave van de N.V. De Graafschap te Aalten. Dase uitgave bedoelt te zgn een mser uit gebreide, eenigzlns gewgilgde voortzetting van het halaas te vroeg gestaakte maandschrift „Cijfers ea Feiten", dat zulk koitei|k mate riaal gaf voor den poldleken en socialen strgd. De uitgeefster stelt zich voor in deze periodiek soo objectief mogelQk een overzicht te geven van het meest belangrgke, voorko mende in de hoofdbladen, zoowel van de liakschs als rechtsche politieke en sociale partgen. Terecht wgst zij er op, dat z9, die geroepen zgn ia kiesvereeciging of vakorganisatie lal- diag te gaven, ecolgzlas op de hoogte moeten zgn van 'tgeen da tegenstander zegt en schrift. Aan dit, door baar gestelde doel, beant woordt nummer éét dezer jaargang volkomen. Het bevat een schat van gegevens voor z|, die ia de politiek belang stelten en er ik mindere of meerdere mate is voorgaan. Vojr alle bestumdm, zoowel van R jomecli Katholieke ats Protesteatschekiesvereenigin- gen, een scharp wapen en machtig slddel ln hun propaganda en str|d. Aaavankeigk zal „CSJtera en Feiten" een maal per maand verseh|nen in 32 pagina's royaal en voor dtn gerisgeu pr|s vae ?2,— per jaar franco psr post verkrijgbaar zga. We wenachen de uitgeefster van harte ge luk met deze uitgave. ILSABE, door E. VOR Maltzahn. Twsade druk. Uitgave J. H. Kok te Kampen. Iiaabe is een verhaal uit dsn tijd dar Re formatie in Mecklenburg. Evenals alle warken van deze begaafds en bakando schrijfster boeit ook dit varhaal. Dat ket een tweede druk beleefd, verwondert ons dan ook alet Op Woeasdag 7 Decambar 1921, vellingen Op Woensdag 14 December 1921, afslag; beide dagen des nam 3 uur, te Dirhsland, in Hjtel Van den Doel, van: Eeue arbeiders woning met erf en grond, te Dirksiaad aan den MoIcnd|k en uitkomende aan de Kade, kad. Sectie B nr 1350. in nuur bjj C. Kolle. Notaris VAN DER SLUYS. Op Woensdag 7 December 1921, veiling, en Op Woensdag 14 December 1921, afslag beide dagen 's nam 3 uur, te Dirksland, ter herberge van H van den Doel, van: a. Een buis met erf en grond, te Dlrksland, saa den Straatdfik ea met een poort uit komend aan het Schelpenpad, bewoond ge weest door J. Keuren b. Een perceel tuingrond se halve d|k- kruio, teDirksland, aan den Oetderschen D|k, ten verzoeke vaa K. W. den Hollander. Notaris VAN DER SLUIJS. Op Donderdag 8 December b| inzet; ea Op Deaderdag 15 Dscemtsar 1921 b| afslag, beide dagen des nam. 3 uur, ter heibarge van G. Smits, te Stad aan 't Haringvliet, Openbare Vrgwillige Verkooplng ven huls mat landbouwechuur ea erf benevens tuin, voor dan bear J*c. van Gurp Ks aldaar. Notaris VAN BUUREN, „Op Denderdag 8 Decambar 1921,t«Oolt- gensplaat, in Hótal „Moelkei", veiling en op Donderdag 95 December 1921, aldaar in Hó iel „Hobbel", aftlag, beide dagen 'a avaads ten 7 uur, ten verzoeke van de Erven van Mij. de Wed Jac. Hebbel, aldaar, van: Viar woningen mei c van ana den Moten- dgk, aldaar, kad. Sectte u»'a. 1518, 1515, 1516 en 1517, groot 4,55 Arene» zee par ccelen tuingrond, san dan Lengeweg, aldaar, kad. Sectie A na. 1600, groot 25,70 Aren. la perceolen en c >mb natiëe, breeder om schreven bg biljet." Notaris AKKERMAN Dr. FREDERIK VAN EEDEN vindt ln zga vroegere levensbeschouwing aisi langer vrede. Naar verluidt zal h| tot den R. K, godsdienst overgaan. Over dit veranderd inzicht heeft eau en ander uitgelaten ia een lezing, die h| Donder dag ln een der steden hield over .-.Mensch en Maatschappl". Hat VesL meldt daarvan o s. het volgende: Spr. schstste hoe de naderende suderdam, als bet verzwakkende lichaam aan de heer schappij van den altgd jongen geest ontsEapt hem tot de diepste bekommernis heeft gebracht. B| de m etering van des ouderdom was hem de gedachte aan den dood een verscbikking. Hg voelde opeens, dat h| z|«a !eveestte! niet goed had besteed. Niet dat hg zich can c-s cessen schuldig maakte, neen, hf meende het altgd goed met alle menzchen en 't ernstig neat het laven ts hebben voorgehad, maar opeens kreeg hg eea ontzettend gevoel, dat h| ontzaggelijk veel tekort kwam, dat hg zgn plicht niet deed op aarde. Spr. kwam aldus tot de ontdekking, dat de oorsaak van dit alles lag in hat gemis aan leversdiscipline, aan tucht en vooral asn ri- ligieuse tucht. Dat gemis is ook het groote kwaad der wereld, de oorzaak der huidige elleade. In hab geleefd, ging Vaa Ecden voort, voor schoonheid en geeot, een leven van impulsen en ik hsb gastreden voor vrjjheid omdat ik meende, dat alleen in vrf hcld het goede van den mensch zou kunsea uitkomen. Ouder gewerden, voel ik, dat dit oen ver blinding is geweest, ea dan komt de ver- sch'ikkeigk* gedachte, dat men hst verzuimde niet meer kan inhalen. O, hoe heil saam zou voer «I de gods- dlenztdisclpline geweest zgn, die ieder uur van den dag herinnert aan ie betoekenls en aan hat doal van hst tevea, dat la voorberei ding voor eea eeuwig lavas van dea geest, voor de gelukzaligheid. Gg die meent, dat gg, ouder geworden, niet zoo over deu dood zult dtakan alt gg het nu doet, Ik waarschuw u voor het vresseigke igdtn dat Ik heb door gemaakt, voor bat zelfbedrog, dat ik zoo bit ter heb moeten beweenen. Mijn «enige uit komst is gewaest zelfvernedering Alleen in de allerdiepste vernedering Is uitkomst en rust. Verruiming ia m|a blttara ellende heb ik pas sektegen, toen ik veelde de genade van een Hoogore Mscht. En nu henft h| zich banden aangelegd en die banden maakten ben» vrgcr. Die opvoe ding van d* ziel ontbreekt bg 99 van de 100 menschen. Wetkeigh religieuze opvoeding is er bgna niet Het leven moet sgn ééa zelf- op fferiag, één self-bedwang, ééa volhouden van Jezus geboden, Ik zou u willen bezweren Geeft acht op mgn woorden Laten ze eerder bg h oafktemea dan ze het bg u| zelf heb ben gedaan. Luister niet naar de profeten van den hoogmoed en do vrgheid. Valscha profeten z|n het, dte zeggen, dat ge uw vrg heid hebben moet. Man sal van mg spreken over sevlele aftakeling en man zal zeggen, dat ik, ouder wordend, te zwak geworden ben, om de vrgheid te dragen. Het deert mg niet, ik weet, dat het niet waar is, Ik weet, dat het da kracht is, die mg tot zelfvernede- riug dreef de onweerstaanbare God zelf heeft hef gedaan. Oas teven is bestemd tot godt zaligheld en wie dat werke-igk gelooft, denk er altgd aan, dankt altgd aan God. God draef mg er toe, door mg te verbrgxelen onder zwaarmoedigheid en overgevoeligheid 0*k zal spr. nog, hos altgd en ba vredigheid me! kit leven kern kwelde an bso hg lange jaren eerlijk zocht naar de waarheid m hee steeds z|n ziel hunkerde naar het boveana- tuurljgke leven. Spr. moest gehoorzamen aan zgn dorst naar het bsvennatuarigk teven, dat hg in afzon dering leerde smaken, (v E den kesft r 1. een t|d lang ln een klooster vertoefd.) Hg mcïest Gods stem gehoorssmsa op straffe van de vreasel|ksia duisterste. Toen kwam spr. weer op ds discipline. Zij is de stof des levens, zooals de Romeinen reeds teerden. Jezus' kt als is een toonbeeld der volra&akste dfccipiine, daar hot bawgst de volmaakte macht van dea geest ever het lichaam. Ascese is sverdreven tucht. Bevenal ts geesteigke en godsdienstige tucht noodlg. Llchameigke tucht g«eft stoffaigke overmacht «aar ée g.-s'ÏBdiesstiga tucht brengt h= t bc- vennatuurigks teven ln het nat dictie teven. Het bovennatuurigke leven spr. heeft het in ziu afzondering mogen smaken soefet vreugd» ia igden en troost in vsrdriet. Het kan alet aaders, als men den smaak vaa hst bovennatnurigka levea gepreefd hseft, zoekt mem het evaral. Dit zgn geheel andere ktenkan dan we vaa decsn begaafden litteratuur ea dichter jareu lang hebben voraoaten. Hier is een gansch andere gedachtenwsreld aan het woord, daa dia waarin zga vroeger et even paste. Mea mag er mg een zo»ken en tasten ln vladen, de waarheid sckgai bezig zich o&k ia dazen rgken gscst baan te breken. Vreemde lichamen in den maag. Vreemde llchamse, die b$ ongeluk of ook wel opsettei|k, zao&ls b| krankzinnigen voor- kamt, in den maag geraakt i|n, kunnen vaak slechte door operatie vsrw|derd worden. Wat er alzoo in de maag ats „vreemd lichaam" gevonden kan worden, grenst aan het onge- loofilke. Kleine voorwerpen, baoopes, kleine geld stukken, kralen, eszleveren gewoonlgk wei nig bezwaar op, wanseer sijj sist te groot zijn om den uitgang vaa de maag te pastesten. Zg worden met de spleet» medegevoerd ea verlaten het lichaam, sa ds ingewanden door- loopen te hfbben, op de gewone w|ze Waa neer het geen schsrpfe, puntige voorwerpen z|a zooels spelden, naaiden, spijkers, dan ls er weinig of geen gevaar van te duchten. E«n bijzondere soort van vreemde lichamen ia de maag, z|n de haarballen, die soaisbg jonge meisjes voorkomen, die de slechte ge woonte hebben de einden van bara haarvlech ten in dee mond te steken en da haarpuuten af te bijten en in te slikken Een tare ge woonte, maar die tocb voorkomt Ds stukjes kaar worden in de maag samenga'aid on vormen langzamerhand groote klompen, soms zse groot, dat ze de maag b|na geheel ®p- vnilen. Ook sommige plantenvszels kunnen dergallke „balten" ia de maag vormen. Hst drinken van politoer b| wijze vascaa borrel, zooals b§ meubelmakets wal eens voorkomt, kan ook al aacleing geven tot vor ming van esc vreemd lichaam in da maag, dat, waaneer het een zekere groette bereikt, stoornis in de digestie kan veroorzaken Dit &|n de zoogenaamde schellaksteenen. De schellak, die in spiritui opgelost is, set zich in de maag af en vormt langzamerhand klom pen van aanmerkeigke grootte. Verbazingwekkend is wat alzoo wel eens wordt Ingeslikt door krankzinnigen of zenuw- l|ders, soms ook met bet doel zichzelf van het leven te berooven. Daartoe behooren schtrpe voorwerpen, zooals naainaalden die den maagwand dcorb&ren en saar verschil- lende richtingen in 't lichaam doordringen en tot allerlei toornlsssn aaalaiding ku&nen gaven. Grootera voorwerpen blfvan in ds maag liggen es kunnen aanleiding geven tot allerlei maagverscbgsselen, als van maagca- tarrh, van maaggeswel, pIseB, ontsteking, absces In den maagwand cn doorboring daarvan. Maar het is oubsgrlpeigfe, wat da maag ia dit opzicht wel treedraden kan. Zoo wer den secs door operatie b| een krazkzisnlge uit z|n maag v?rw|derdeen vork, 2 eet lepels, een sleutel, een vensterha&k, vele n&ai- Baalde», haarspelden, stukken Issr, glasscher ven, knoopeu en een 12 cM lange ptiem, dia den maagwand doorboord bad, an de patiënt ls er toch neg levend afgekomen. Is eea ander geval we'dsn is de maag vsn esn meisje gevonden 1620 spike 8, stiften en ha ken, b| ds boekbinoorl in gebruik, tezamen ean hoeveelheid van twee pond |zer vermen de en toch had het meisje geen belangt|ke ver- scbg&ielen vaa maagziekte vertoond, zoodat b| de rperntla, die mgn ctretnde v«or iets anders te moeten doen, dit alles als verrassing voor den dag kwam De epetatic was dus ten slotte niet overbodig en de pat ent werd van deze buitesspoiige hoeveelheid |zer, die z| herbergde, verlost. M Hom Maandblad) RECHTBANK TE ROTTERDAM. Vernietigd werd een vonnis van het kan tongerecht, d.d. 11 Maart 1921, waarb| A. 1 K, wegens overtreding van bet werktfiden- besluit, ta Mlddelharnta, was veroorderld tot 80 geldboeten van elk f 5,— subs 80 X 5 dagea hechtenis. Opnieuw rechtdoeccte ver oordeelde de rechtbank bebl. tot 62 geld boeten van elk f 5,— subs. 62 X 5 dagen hechtenis. Strafzitting van Zaterdag 26 Nov. 1921. Het O M., waargenomen door mr. Polman, heeft geëisebt tegen: G. K., 30 jaar, kcepman te Dluteloord, wegena verduistering van sen bedrag aan geld, van ongeveer f 1100, eigendom van J. J. van der Wcela te Ooltgensplaatdrie maanden gevangenisstraf W C. v IJ., 23 laar, kantoorbediende te IJselmonde, wegen» diefctal, vau verschillende bedragen aan geld, tezamen ruim f 4000, ten nadeele van de N. V. Burgeihout's machine fabriek en scheepswerfeen jaar gevange nisstraf. 'f i. i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 3