bk.
terdam
Kg.
HAAS- ER
rkoop
Tweede Blad.
itbakker
'ollectïe
Kolff
Zaterdag 5 December 1921. No. 2760
De grondbrginselsn van hat
Calvinisms
TRASSEN
ba voed tegen 12 UUf I
J twist zekere P. v w .'I
Ihtgenoote, welke het h'
rolgd en haai met eea m
h toegebracht Het slacht?
eter voortgegaan en i#5
prraad schoenen
jrkoopaa. Profi-
leaux, als:
rpantoffels
peren.
h. Scholfi
LM, Tel. 13063
:e doozen
f 1.80 pond
f 1.60 pond
- f 1.00 pond
SRKLEEDUW.
.AS"
ROTTERDAM
drie bladen.
M, Telef. 9«36.
iiö@r Jongelingen Siaraad"»
BIKKENLAND.
i@c!amss M@d@s82ng§n.
BQEIBEOORPEEUNG,
VËRKOQPINGEN.
KENNIS EU KUNST.
RECHTZAKEN
lidskls wares er ook
luanniil -
Is onmldoell^ een 0c,
em aau b| de familie
en voorgeleid zönde Ja'
rf-'de h'4 mesie ae! al00'
iilder vaa befo'n^
a verhalen waren',81.
Diet getwSfeid w
s».;s°''«ok. D
werd hij naar As»en o»."
bek. dat daar van
Boor hem een rSwiFi
Ik hg nog in zfln betif h „s
l'Ük in het huis vantï
hce" vetmoede)iji{jei|'
bar het Gemeente. Zieke„ I
ildaar na eenige ureo. D
1 gevlucht, Is kort da»ro«
net het I|k geconfronteerd
ïebtulk van sterken djJ
j oorzaak te zijn. nk
'eluk. Zondagmiddag
weg, nsbfl Arnhem, öeaut!
IE j E Bgieveld.'dg
was naar de Q «m.
■gen De beer B. was
1 vrouw is erns'ig gewo.,
'huis opgenomen
ft chat» gehad doordat <i,
wüken voor een hond' dis
at Ds auto slipte en »nt.
oom. Ds auto, een .M(r.
d geheel vernield.
*id was een bekende
automobielwereld.
reiïigers uit Duifschta
Jat er dezer dagen te Har-
|'a voor Nederland jWe,
lapten, om de bagage de,
■pil? eren, Verichllencte kef,
jage werden onderzochte»
fcdeelte van den trein gj.
visitatie san den gresi).
:oo het heette. Toen bij ee»
aar de trein stilhield, dooi
en onderzoek naar de be.
bagage werd ingesteld,
set inhou i, waaronder heel
oorloos verdwenen Eerst
t de ontdekking, dat hier
aden geslagen.
IDEIÜX
ha wis,
ge-
HTEN.
TELTJES,
ES.
mmrn.
MDC61GN0OTSES
Uit Eumaef öestftias ut
u je opvallend boe verschillend er gedacht
wordt over hat begrip .Calvinisme". B|na
elk land heelt een eigen definitie over het
Calrlpiame.
In Ositearfk is het een secfarische naam
vooi ds protestanten; in Engeland is het de
terSrelSke naam voor een gedeelte Baptisten
en Methodisten, terwll in de Christelijke kerk
over het algemeen met Calvinisten de aau-
hanger» bedoeld worden van het dogma der
oredeitiBStie of uitverkiezing Weer anderen
siuden voor Calvinist wat P/Otestantscb,
doch "let Lutherach en niet Doopsgezind Is,
lot zelfs de Remonstranten rekent men onder
de Calvinisten
Al deze misbegrippen vinden hun oorsprong
in het niet-kennen van het Calvinistisch
leveashegicsel.
Het Calvinisme is dat, wat leefde in onze
vaderen ln de heldenperiode van onse ge-
scbiedenls.
Een bekend historicus Bakhuizen van den
Brink (m de verste verte geen Calvinisi)
beeft eens gezegd«De geschiedenis van ons
Vaderland is langen tijd de geschiedenis van
het Calvinisme geweest."
Zoo was het, onze vaderea waren Calvi
nisten b| uitnemendheid. Het Calri isme
leefde la hen en be.heerschte hun leven,
hoewel onbewust, 't was niet vastgelegd in
etn stelsel van beg Ippeffl, dat kwam eerst
later. En waarom wa*eu ouse vaderen nu
mike echte Calvinisten Omdat ze geen macht
tusschen God en hun svlel erkenden en om
dat z| in sliea vraagde» naar de ordinantiën
des Heeren in Kerk, Staat, Maatschappij, huis-
fesin en persoonlek ievesi. Het ware Calvi-
jjme zooals het onbewust in onze vadeien
leefde was: .het staan met heel zijn leven
voor Gods Aangezicht.'Hierin is de kern van
het Calvinisme gelegen ea dit kan sis de
kortste, de eenvoudigste en duidelijkste ver
klaring van het begrip Calvinisme worden
aangemerkt.
Een Calvinistisch geleerde gaf de volgende
definitie van de grondbeginselen van het
Calvinisme
late. De rechfstreeksche gemeenschap van
den mensch met God
2de. Erkenning van leder ia i8n menschett-
vaarde en daarom voor God en overheid
3de IrkeBaing der zelfstandigheid der wereld
vaarln de vloek door Genade is gestuit,
Rehmikmakiag haner schatten in do vieeze
Gods en tot Zijne eer.
Onbewust sagen onze vaderen vanuit dit
positieve standpunt hetgstssche terrein van hst
volle manschsHiteren. Wonder was het dus
niet dat het Cal'/inisme met zulk® f orach©
bei|ning, invloed deed gelden in Kerk, Staat
in Maatschappij en dat het lijnrecht kwam
f4© staan tegenover Heidendom, Mohammeda
anse, Roomsch Katholicisme en Modernisme
Deze grondbeginselen, die onze vaderen ia
de zestiende en zeventiende eeuw onbewust
beleefden en toepasten op alle levensuitingen,
rfin ia later jares meer in een stelsel be
lichaamd.
ia de worsteling met de ver derfelijke theo-
rlëa van de Pransche Revolutie in het laatst
der vorige eeuw bewees het Calvinisme z|a
ongeschokte kracht en mocht tiet osder de
gunste Gods heerlik opbloeien, nadat het
te» periode van slapte had doorgemaakt
Mannen z|a opp^s'aan die ons voik de
heerlijkheid van het Calvinistisch leveassbegin-
icl voorhielden en het weer deden schitteren
in z|a gouden glanzen.
Ea oaa volk in wie dat Calvinisme wel
sluimerde, maar waarin het toch altijd nog
leefde, volgde die stoere mannen, want de
grondtooa van ons volkskarakter was Calvi
nistisch.
Maar nu blijft het strenge eiacfe, dat ons
volk altijd weer opnieuw zich opmaakt om
graven in de mijnschachten van het Cal
vinisme, Het moet bl$veu worstelen voor de
f5ka ontploolïag van het Cateijslstlscb leven-
beginsel. En daartoe moet het kennen de
grondbeginselen van het Csivlnisme.
H:t kennen van die beginselen voert tot
verruiming van den horizont, maakt dus het
leven rijker ea voert tot de ware vrijheid.
„Het volk gaat verloren omdat het geen
kennis heeft", zegt de Schrift, En hiermede
Bedoelt de schrift de kennis van de openbaring
hods aan dea mensch, niet de mystieke
openbaring, die vrucht is van het innig ge
loofsleven, maar de openbaring, sooais die
opgenomen is in h*t Woord Gods. Die open-
Dating au van God in Zij a Woord is de
gioadslag van het Calvinisme, want het leeft
®fi ea uit dat Goddeigk Woord, vindt z|a
"chtsnoer in dat Woord.
vandaar dat de kern van het Calvinisme
Jofst genoemd wordt: .het staan met
gensti zgnjlcves voor het aangelichte God s"
Wat dit t|ke woord inhoud hopen we, zoo
jo Heere wil, in een reeks artikelen te be-
'P'eken, Y. s.
'ima
Het Vereenlglngeleven onder de joegelia-
H,t onie 8ii;cek bloedt meer das het bloei/
,;;i opgewekte samengaan dis*Gereformeerde
geliegen 1" Veresnlging, zooals dat wel
«andere streken van ons Vaderland pleegt
«wonden te worden, wordt hier gemist Er
Mimo voor, men zoekt het Ver-
ttiMjf *l. en a's opvoedende factor en
w»« 5 Karaktervorming, nog minder
onhn *"n dc Jongelicigs 'creenfging als
1^»atschapp|ln,tltuut ï00ï Kcik' Staat cn
D*t is ster te betreuren cn voorpl eau ons
Kerkelijk laven zal het zich blijven wreken.
Het ware wel zeer te wenschen dat onze
Predikanten ea Kerkeraden in deze, meer
toonden te verstaan de groote aoodzake!(jk-
h@id vssa een bloeiende Jongellngsvereeniging
la oase dagen.
Toch geeft bet reden tot dankbaarheid, dat
dase jeugsSinste'llüg niet geheel en al ont
breekt. Er is een kern van stoere jongemannen
en daardoor blijft er ritseling van leven, dat
beimedigi voor de toekomst
Al is hij klein, de Ring-Plakkea van den
Bond van jong. Vereen op Gcref Grondslag
mag er uija. De vorige wintercampagne was
hl vruchtdragend, er was nauw coataet tus
schen de vereeniglagen van Oost en West
Fiakkse.
Er ging bezieling en bemoediging van uit,
voor haf plaafsdp vereenigingsieveu.
Eu ook in dezen winter pakt hl fliak aan,
en laaf zich door niets ontmoedigen 1
.Dar Jongelingen Sieraad Is hun kracht",
zegt Salomo. En het geheim van die kracht
ligt is hst Calvinistisch levensbasissel, uit
welk levensbeginsel ookdeRIng-Flakkeczfla
oorsprong heeft.
Daarom ken dit mostaard-zaad leis groots
wordenNeen, 't zal iets groots worden t
Maar bovendien al badden we die zeker
heid niet, de Calvinist wei kt ntamer om de
vrucht, al ziet h.êj ze graag, hg werkt, omdat
alles in hem tot werken aandrift, omdat kg
werken moet, en vooral de Calviaistlsch©-
jocgeling, kan niet anders dan werken, sgn
kracht is z&n Sieraad, en die kracht eitchf
ontplocïlag, ontwikkeling t«t de hoogste
spanning. Is het wonder dat zulk eee kracht
figuur zich terug viadt In dat schoone cou
plet vau zfin Bondslied:
De Tgdgaest wli ons Ireonee,
Naar Mammoea' hoogaltaar,
En 't liefst ziet hg 's lands zoaea
De bloem der Natie daar,
Maar w? in fierheid werpen
Den handschoen voor s9n voet,
W| gaau hst wapen scherpen
Dat hem besttgden moet!
v. S.
De Koningin naar Den Brtel.
De burgemeester van Den Bdel beeft be
richt ontvangen, dat de Koningin gaarne ge
volg zal geven aan de ultnoediging van de
Brielsche bevolking en derhalve op dea laten
April van het volgende jaar, bf de 350 jarige
herdenking van de grondvesting van ons vrg
en zelfstandig volksbestaan, in Den B iel
tegenwoordig hoopt ts sgn.
Het stfif koppig naast elkaar big ven rfden
cp bet rgwielpad (rechts van des weg ge
legen), waardoor de van des anderen kaat
komende wielrgdeis genoodzaakt worden hst
te verlaten, beeft den kantonrechter te Amers
foort aanleiding gegeven 15 personen bgna
alles tot «sn straf van f 6 boste te veroor-
declsn.
Het is te hopen, dat deze verssrdeellngen
eindelijk eens gasleiding zulten gsven tot
betere opvolging van art 34 van het Motor
en Rgwlelreglement, sub. 3:
.in het geval, dat bestuurders van motor
rijtuigen op twee wielen of van rfiwielen,
op een rgwielpad naast elkander rgdesde,
een of meer andare bestuurders vau zoodanige
motorrgtuigen of rijwielen ontmoeten of door
deze worden ingehaald, zgn de bestuurders,
welke licks rijden, verplicht zich aebter de
rechts r|dende bestuurders te begeven."
BUITEHlANOv
Washing/on-Landru,
De Conferentie te Washington wordt een
mislukbisg. Vast staat in ieder geval datsg
ntet tot bet beoogde doel zal telden.
Van ontwapening is geen sprake.
F«ankr$k wil er niets van weten. Brlaud
betoogde dat Duitschland materieel stiet zoo
s*e? ontwapend is als oppervlakkig bezien
men wel sou willen gelooven Frackrgk blfift
bang voor Duitschiand en bigtt dus tot ds
tanden gewapend.
Als die dwaxe vrees Frankrgk niet omklemd
hield dan zou het iets anders kunnen zgn,
Frankrgk als overwinnaar uit den bangee
worsteliQg getreden sou das, deoude veste
vergetend, veel kunnen doen om Europa uit
de uoilogssfscr te brengen.
Hoe sou gansch Europa daarmede gediend
zQn 1
Maar het tegumdeel is waar.
Door Brlaads' rede m d« instemming daar
mede betuigd, mag de Washingtonsche con
ferentie, die met zooveel enthousiasme ea
geestdrift werd opgezet, omdat men dacht
dat ctu de groote vrede daar was, mislukt
heeten.
Zou Bri&nd dan in Washington overwinnaar
geweest zgn?
Absoluut nietl
Want Briand's do* 1 was ciat, hoofdzakelijk
ie betoogen dat Frankrgk gewapend moet b'j-
veu. Brinnd heeft de WashlngtOBSChe conferen
tie aangegrepen om met Amerika en Engeland
een nieuw verbond asn te gaan Maar daar
wilde Uadc Sam ea John. Bull slats van
weten. Op de vraag van Brland of de ver
tegenwoordigde mogendheden bereid waren
de vilheid van zgn Vaderland te waarborgen
door een contract ia goeden en behoorigken
vorm aan te gaan, zwegen alle kesren als
een mummie.
Uit dit zwijgen wist Brland genoeg. En
sgn hoofddoel heeft h| niet bereikt.
Uit het Pargsche proces-Landru hebben
ook wg enkele ve slagen in ons blad weer
gegeven. De gehealeitecftasd van dit ergerlfk
proces sparen we onze lezers. Men walgt
bg het lezen der verslagen van deze echt-
Pargsche zaak.
Voor zoo iets moet men in het moderne
Babel x|n. Hst publiek soekt züo vermaak
in deze rechtzaak, zootls het zgn vermaak
zoekt in tooneel en bioscoop. Het lacht ar en
coqueteert als ln den schouwburg en Landru,
de meuschduivel is er beroemd.
De president van bet Pargsche gerechtshof
onteert de reine gestalte van justitia door
haar, als weleer de Fllistguen deden met een
Simson, te laten spelen voor een ontadel! en
verbasterd publiek
O, cultur der twintigste eeuw I
Maandag is de advocaat-generaal Godefrey
met requisitoir begonnen
H| herinnert aan de verontwaardiging en
afschuw, teweeggebracht, nu ongeveer drie
jaar geleden, toen de verdwgnlng der 10
vrouwen en den jongen werd ontdekt. Men
wilde niet aan een misdaad geiooven- Maar
toch moest men de mogsigkheld aanvaarden
hoewel men nog niet precies met zekerheid
weet hoe Landru zijn slachtoffers gedood
heeft.
Beklaagde is een gelukzoeker, intelligent
eti luihg vreet zich uitstekend voor tc doen
Met het gevangenisleven maakte hg het
eerst kessnie, toen hg te Loos wegens op
lichting w*rd veroordeeld. Op deze misdaad
volgden spoedig andere.
Gebleken is dat ais Landru op de hsm
gestelde vragen een antwoord ga?dat ant
woord steeds vaisch was.
De verkoop der meubeten die etrn zonderlings
vcrzamalicg uitmaakten, dc retour- an enkele
reisbiljetten zga een sterke aaawizing. Nooit
zgn dte vrouwen, voor wie een enkele reis
genomen was, teruggekeerd. De aaateeke-
ningeu ln z|n noiletteboekje z|n ook ver
pletterend voor den beschuldigde, al de cQters
bg elkaar vormen een onwesdegbaar bewgs
voor sgn misdaden.
Hg sprak de volstrekte evertulglag uit dat
Landru tien vrouwen en een jongen man
heeft vermoord en eischte da dcodstraf.
Landru kwam hoegeaaamd Biet onder den
indruk van deze woorden: hg maakte wat
aanteekeaingen of staarde voor zich nit.
De jury heeft Landru schuldig verklaard
aan moord, valschheld in schrift® en diefstal
Landru Is veroordeeld tot de doodstraf.
Het Zwltsersche alcoholisme.
Er z|s geen twee landen, waar het alco
holisme presies dezelfde vormen hrseft. Dat
verschil komt voert uit het verschil in aard
der bevolking en in de voortbrengzelen van
den akker. Wie dus hef alcoholisme in an
dere landen wil leeren kennen, h| most het
zich niet al te gamakkeigk voorstellen Ie
zelfs niet in ons kleine landje eea verschil
van alcoholisme waar te nemen tusecheo
Noord ea Zuid, en Oost en West Dat ver
schil is ia het kleine Zwitserland nog veel
opvallender.
Het Zwltsersche Eedgenootschap aldus Dr.
Köchlin van Baad, is een land met eigea
karakter; ln het hart van Europa gelegen
vormt het den overgaag van Duitsch en
Wclsch, van het Oosten naar het Westen.
Drie volksaarden heibergend, haeft ons staats
wegen den wereldoorlog overleefd Waar ver
schillende zeden elkaar kruisen, daar treft
men ook verschillende driaksedess. In Zwit
serland ontmoeten elkaar het bier- en bran-
dewijjfl&lcoholtame var> het Noorden en het
wgnatcohoilsme van Zutdclfk gelegen lan
den het mostalcohollsme ls we@r een ver-
schlnsel, dat Oost Zwltgarlaad mat Zuid-
Dultschlarrd gemeete heeft.
Reeds vóór den oorlog was ds toestasd in
Zwitserland, wat hst drtakaa betreft, raeds
or gunstig. Terwll me« (1905—1910) volgens
Gabrielsson in Frankrgk per hoofd ea per
jaar 23 liter absoluten alcohol verbruikte, ia
Italië :7, wees Zwitserland een verbruik van
137. Esgelasd 9 7, Dultschland slechts 7.5,
Nederland 5, Zweden 4 3 liter aan.
Zwitserland is vooral een wantend, waarbg
men zich dan nog herinneren moot, dat het
minder de tahsesischc wfjo is, die ons volk
ten verderve strekt, dan wei de groote wIn-
invoer uit Spaoje, Frankrlk en Italië.
Ofschoon de drankbestrgdersverecalglngen
b| ons naar verhoudlag sterk si» w|
tellen op ds 40 volwassenen één gehaelozt-
houder, te heden de tegenstand der boeren
ea bet grootkapitaal tcgsn eaa ingrgpende
wetgavlng zsog zeer sterk.
W| kunaeu hier nog san toevoegen, dat
•r op hst oogenbllk een adresbeweging gaande
is voor Plaatselijke Keuse. Omstr»rks balt
October waren reeds meer dan 100 000 hand-
teekeningen verzameld.
40 eent per regel.
ZONDAGSSCHOOL-UITGAVEN, van
G, F. Callenbach te NSjkerk.
Deze uitgaven breiden zich hee langer boe
meer uit. Het beste bewgs, dat se bf ons
Christeigk volk er in willen. De u'fgever doet
dan ook vlo uiterste beste, om hst beste ta
geven, wat op dit gebied aan onze jongens
en meisjes te geven is.
De soFtesflng te te groot, om elk boekska
afzonderlik ta bespreken, doch de samen van
verachiite-'.de schrijvers en scbrgisters spreken
voor alcbself. We noemen slechts W. G. v,
d. Halst, Ida Keller, A. C. v. d. Mast en E.
Gardens, last net least
De nieuwe serte Zondagsschool-Uitgaven
voor het najaar 1921 bestaat uit:
42 boekjes en boeken ln de seria van 10
cent tat f 1,50
3 backen lu de serie ,Voor onze kleinen".
2 Gerde's boeken A f 1,50
1 Van Wick's zestal Kerstliederen, serie
1921.
Bovendien werd de serie B|belsche beloo-
nlneskaarljas uitgebreid.
We kunnen niet beter doen, dan besturen
van Zondagsscholen en ook van Chr. dag
scholen aanradenvraagt de catalogus der
Zondagsschool Uitgaven van G. F. Callenbach
te N|kerk aan, en maakt kstscis met de uit
gaven. Dese catalogus vermeldt een ruime
keuse ultdedlugslectunr, platen, kerstliederen,
bou wcartens, diploma's, handleidingen voor
poeieren speelgoed enz
Ruime verspreiding van daze degeigke kin
derlectuur onder onze jongens en meisjes,
kan niet anders dan opvoedend werken en de
karaktervorming ten goede komen. Van harte
bevelen we ze aan.
CIJFERS EN FEITEN. Qlds voar het
Polieke en Sociale leven Uitgave van
de N.V. De Graafschap te Aalten.
Dase uitgave bedoelt te zgn een mser uit
gebreide, eenigzlns gewgilgde voortzetting
van het halaas te vroeg gestaakte maandschrift
„Cijfers ea Feiten", dat zulk koitei|k mate
riaal gaf voor den poldleken en socialen strgd.
De uitgeefster stelt zich voor in deze
periodiek soo objectief mogelQk een overzicht
te geven van het meest belangrgke, voorko
mende in de hoofdbladen, zoowel van de
liakschs als rechtsche politieke en sociale
partgen.
Terecht wgst zij er op, dat z9, die geroepen
zgn ia kiesvereeciging of vakorganisatie lal-
diag te gaven, ecolgzlas op de hoogte moeten
zgn van 'tgeen da tegenstander zegt en schrift.
Aan dit, door baar gestelde doel, beant
woordt nummer éét dezer jaargang volkomen.
Het bevat een schat van gegevens voor z|,
die ia de politiek belang stelten en er ik
mindere of meerdere mate is voorgaan.
Vojr alle bestumdm, zoowel van R jomecli
Katholieke ats Protesteatschekiesvereenigin-
gen, een scharp wapen en machtig slddel
ln hun propaganda en str|d.
Aaavankeigk zal „CSJtera en Feiten" een
maal per maand verseh|nen in 32 pagina's
royaal en voor dtn gerisgeu pr|s vae ?2,—
per jaar franco psr post verkrijgbaar zga.
We wenachen de uitgeefster van harte ge
luk met deze uitgave.
ILSABE, door E. VOR Maltzahn.
Twsade druk. Uitgave J. H. Kok te
Kampen.
Iiaabe is een verhaal uit dsn tijd dar Re
formatie in Mecklenburg. Evenals alle warken
van deze begaafds en bakando schrijfster
boeit ook dit varhaal. Dat ket een tweede
druk beleefd, verwondert ons dan ook alet
Op Woeasdag 7 Decambar 1921, vellingen
Op Woensdag 14 December 1921, afslag;
beide dagen des nam 3 uur, te Dirhsland, in
Hjtel Van den Doel, van: Eeue arbeiders
woning met erf en grond, te Dirksiaad aan
den MoIcnd|k en uitkomende aan de Kade,
kad. Sectie B nr 1350. in nuur bjj C. Kolle.
Notaris VAN DER SLUYS.
Op Woensdag 7 December 1921, veiling, en
Op Woensdag 14 December 1921, afslag
beide dagen 's nam 3 uur, te Dirksland, ter
herberge van H van den Doel, van:
a. Een buis met erf en grond, te Dlrksland,
saa den Straatdfik ea met een poort uit
komend aan het Schelpenpad, bewoond ge
weest door J. Keuren
b. Een perceel tuingrond se halve d|k-
kruio, teDirksland, aan den Oetderschen
D|k, ten verzoeke vaa K. W. den Hollander.
Notaris VAN DER SLUIJS.
Op Donderdag 8 December b| inzet; ea
Op Deaderdag 15 Dscemtsar 1921 b| afslag,
beide dagen des nam. 3 uur, ter heibarge
van G. Smits, te Stad aan 't Haringvliet,
Openbare Vrgwillige Verkooplng ven huls
mat landbouwechuur ea erf benevens tuin,
voor dan bear J*c. van Gurp Ks aldaar.
Notaris VAN BUUREN,
„Op Denderdag 8 Decambar 1921,t«Oolt-
gensplaat, in Hótal „Moelkei", veiling en op
Donderdag 95 December 1921, aldaar in Hó iel
„Hobbel", aftlag, beide dagen 'a avaads ten
7 uur, ten verzoeke van de Erven van Mij.
de Wed Jac. Hebbel, aldaar, van:
Viar woningen mei c van ana den Moten-
dgk, aldaar, kad. Sectte u»'a. 1518, 1515,
1516 en 1517, groot 4,55 Arene» zee par
ccelen tuingrond, san dan Lengeweg, aldaar,
kad. Sectie A na. 1600, groot 25,70 Aren.
la perceolen en c >mb natiëe, breeder om
schreven bg biljet."
Notaris AKKERMAN
Dr. FREDERIK VAN EEDEN
vindt ln zga vroegere levensbeschouwing aisi
langer vrede. Naar verluidt zal h| tot den R. K,
godsdienst overgaan.
Over dit veranderd inzicht heeft eau en
ander uitgelaten ia een lezing, die h| Donder
dag ln een der steden hield over .-.Mensch en
Maatschappl". Hat VesL meldt daarvan o s.
het volgende:
Spr. schstste hoe de naderende suderdam,
als bet verzwakkende lichaam aan de heer
schappij van den altgd jongen geest ontsEapt
hem tot de diepste bekommernis heeft gebracht.
B| de m etering van des ouderdom was hem
de gedachte aan den dood een verscbikking.
Hg voelde opeens, dat h| z|«a !eveestte! niet
goed had besteed. Niet dat hg zich can c-s
cessen schuldig maakte, neen, hf meende het
altgd goed met alle menzchen en 't ernstig
neat het laven ts hebben voorgehad, maar
opeens kreeg hg eea ontzettend gevoel, dat
h| ontzaggelijk veel tekort kwam, dat hg zgn
plicht niet deed op aarde.
Spr. kwam aldus tot de ontdekking, dat de
oorsaak van dit alles lag in hat gemis aan
leversdiscipline, aan tucht en vooral asn ri-
ligieuse tucht. Dat gemis is ook het groote
kwaad der wereld, de oorzaak der huidige
elleade. In hab geleefd, ging Vaa Ecden voort,
voor schoonheid en geeot, een leven van
impulsen en ik hsb gastreden voor vrjjheid
omdat ik meende, dat alleen in vrf hcld het
goede van den mensch zou kunsea uitkomen.
Ouder gewerden, voel ik, dat dit oen ver
blinding is geweest, ea dan komt de ver-
sch'ikkeigk* gedachte, dat men hst verzuimde
niet meer kan inhalen.
O, hoe heil saam zou voer «I de gods-
dlenztdisclpline geweest zgn, die ieder uur
van den dag herinnert aan ie betoekenls en
aan hat doal van hst tevea, dat la voorberei
ding voor eea eeuwig lavas van dea geest,
voor de gelukzaligheid. Gg die meent, dat
gg, ouder geworden, niet zoo over deu dood
zult dtakan alt gg het nu doet, Ik waarschuw
u voor het vresseigke igdtn dat Ik heb door
gemaakt, voor bat zelfbedrog, dat ik zoo bit
ter heb moeten beweenen. Mijn «enige uit
komst is gewaest zelfvernedering Alleen in
de allerdiepste vernedering Is uitkomst en rust.
Verruiming ia m|a blttara ellende heb ik
pas sektegen, toen ik veelde de genade van
een Hoogore Mscht.
En nu henft h| zich banden aangelegd en
die banden maakten ben» vrgcr. Die opvoe
ding van d* ziel ontbreekt bg 99 van de 100
menschen. Wetkeigh religieuze opvoeding is
er bgna niet Het leven moet sgn ééa zelf-
op fferiag, één self-bedwang, ééa volhouden
van Jezus geboden, Ik zou u willen bezweren
Geeft acht op mgn woorden Laten ze eerder
bg h oafktemea dan ze het bg u| zelf heb
ben gedaan. Luister niet naar de profeten
van den hoogmoed en do vrgheid. Valscha
profeten z|n het, dte zeggen, dat ge uw vrg
heid hebben moet. Man sal van mg spreken
over sevlele aftakeling en man zal zeggen,
dat ik, ouder wordend, te zwak geworden
ben, om de vrgheid te dragen. Het deert mg
niet, ik weet, dat het niet waar is, Ik weet,
dat het da kracht is, die mg tot zelfvernede-
riug dreef de onweerstaanbare God zelf heeft
hef gedaan. Oas teven is bestemd tot godt
zaligheld en wie dat werke-igk gelooft, denk
er altgd aan, dankt altgd aan God. God draef
mg er toe, door mg te verbrgxelen onder
zwaarmoedigheid en overgevoeligheid
0*k zal spr. nog, hos altgd en ba vredigheid
me! kit leven kern kwelde an bso hg lange
jaren eerlijk zocht naar de waarheid m hee
steeds z|n ziel hunkerde naar het boveana-
tuurljgke leven.
Spr. moest gehoorzamen aan zgn dorst naar
het bsvennatuarigk teven, dat hg in afzon
dering leerde smaken, (v E den kesft r 1.
een t|d lang ln een klooster vertoefd.) Hg
mcïest Gods stem gehoorssmsa op straffe
van de vreasel|ksia duisterste.
Toen kwam spr. weer op ds discipline.
Zij is de stof des levens, zooals de Romeinen
reeds teerden. Jezus' kt als is een toonbeeld
der volra&akste dfccipiine, daar hot bawgst
de volmaakte macht van dea geest ever het
lichaam.
Ascese is sverdreven tucht. Bevenal ts
geesteigke en godsdienstige tucht noodlg.
Llchameigke tucht g«eft stoffaigke overmacht
«aar ée g.-s'ÏBdiesstiga tucht brengt h= t bc-
vennatuurigks teven ln het nat dictie teven.
Het bovennatuurigke leven spr. heeft het
in ziu afzondering mogen smaken soefet
vreugd» ia igden en troost in vsrdriet. Het
kan alet aaders, als men den smaak vaa hst
bovennatnurigka levea gepreefd hseft, zoekt
mem het evaral.
Dit zgn geheel andere ktenkan dan we vaa
decsn begaafden litteratuur ea dichter jareu
lang hebben voraoaten. Hier is een gansch
andere gedachtenwsreld aan het woord, daa
dia waarin zga vroeger et even paste.
Mea mag er mg een zo»ken en tasten ln
vladen, de waarheid sckgai bezig zich o&k
ia dazen rgken gscst baan te breken.
Vreemde lichamen in den maag.
Vreemde llchamse, die b$ ongeluk of ook
wel opsettei|k, zao&ls b| krankzinnigen voor-
kamt, in den maag geraakt i|n, kunnen vaak
slechte door operatie vsrw|derd worden. Wat
er alzoo in de maag ats „vreemd lichaam"
gevonden kan worden, grenst aan het onge-
loofilke.
Kleine voorwerpen, baoopes, kleine geld
stukken, kralen, eszleveren gewoonlgk wei
nig bezwaar op, wanseer sijj sist te groot
zijn om den uitgang vaa de maag te pastesten.
Zg worden met de spleet» medegevoerd ea
verlaten het lichaam, sa ds ingewanden door-
loopen te hfbben, op de gewone w|ze Waa
neer het geen schsrpfe, puntige voorwerpen
z|a zooels spelden, naaiden, spijkers, dan ls
er weinig of geen gevaar van te duchten.
E«n bijzondere soort van vreemde lichamen
ia de maag, z|n de haarballen, die soaisbg
jonge meisjes voorkomen, die de slechte ge
woonte hebben de einden van bara haarvlech
ten in dee mond te steken en da haarpuuten
af te bijten en in te slikken Een tare ge
woonte, maar die tocb voorkomt Ds stukjes
kaar worden in de maag samenga'aid on
vormen langzamerhand groote klompen, soms
zse groot, dat ze de maag b|na geheel ®p-
vnilen. Ook sommige plantenvszels kunnen
dergallke „balten" ia de maag vormen.
Hst drinken van politoer b| wijze vascaa
borrel, zooals b§ meubelmakets wal eens
voorkomt, kan ook al aacleing geven tot vor
ming van esc vreemd lichaam in da maag,
dat, waaneer het een zekere groette bereikt,
stoornis in de digestie kan veroorzaken Dit
&|n de zoogenaamde schellaksteenen. De
schellak, die in spiritui opgelost is, set zich
in de maag af en vormt langzamerhand klom
pen van aanmerkeigke grootte.
Verbazingwekkend is wat alzoo wel eens
wordt Ingeslikt door krankzinnigen of zenuw-
l|ders, soms ook met bet doel zichzelf van
het leven te berooven. Daartoe behooren
schtrpe voorwerpen, zooals naainaalden die
den maagwand dcorb&ren en saar verschil-
lende richtingen in 't lichaam doordringen
en tot allerlei toornlsssn aaalaiding ku&nen
gaven. Grootera voorwerpen blfvan in ds
maag liggen es kunnen aanleiding geven tot
allerlei maagverscbgsselen, als van maagca-
tarrh, van maaggeswel, pIseB, ontsteking,
absces In den maagwand cn doorboring
daarvan.
Maar het is oubsgrlpeigfe, wat da maag
ia dit opzicht wel treedraden kan. Zoo wer
den secs door operatie b| een krazkzisnlge
uit z|n maag v?rw|derdeen vork, 2 eet
lepels, een sleutel, een vensterha&k, vele n&ai-
Baalde», haarspelden, stukken Issr, glasscher
ven, knoopeu en een 12 cM lange ptiem,
dia den maagwand doorboord bad, an de
patiënt ls er toch neg levend afgekomen. Is
eea ander geval we'dsn is de maag vsn esn
meisje gevonden 1620 spike 8, stiften en ha
ken, b| ds boekbinoorl in gebruik, tezamen
ean hoeveelheid van twee pond |zer vermen
de en toch had het meisje geen belangt|ke ver-
scbg&ielen vaa maagziekte vertoond, zoodat
b| de rperntla, die mgn ctretnde v«or iets
anders te moeten doen, dit alles als verrassing
voor den dag kwam De epetatic was dus
ten slotte niet overbodig en de pat ent werd
van deze buitesspoiige hoeveelheid |zer, die
z| herbergde, verlost. M
Hom Maandblad)
RECHTBANK TE ROTTERDAM.
Vernietigd werd een vonnis van het kan
tongerecht, d.d. 11 Maart 1921, waarb| A.
1 K, wegens overtreding van bet werktfiden-
besluit, ta Mlddelharnta, was veroorderld tot
80 geldboeten van elk f 5,— subs 80 X 5
dagea hechtenis. Opnieuw rechtdoeccte ver
oordeelde de rechtbank bebl. tot 62 geld
boeten van elk f 5,— subs. 62 X 5 dagen
hechtenis.
Strafzitting van Zaterdag 26 Nov. 1921.
Het O M., waargenomen door mr. Polman,
heeft geëisebt tegen:
G. K., 30 jaar, kcepman te Dluteloord,
wegena verduistering van sen bedrag aan
geld, van ongeveer f 1100, eigendom van J.
J. van der Wcela te Ooltgensplaatdrie
maanden gevangenisstraf
W C. v IJ., 23 laar, kantoorbediende te
IJselmonde, wegen» diefctal, vau verschillende
bedragen aan geld, tezamen ruim f 4000, ten
nadeele van de N. V. Burgeihout's machine
fabriek en scheepswerfeen jaar gevange
nisstraf.
'f
i.
i