Jaas-CaiBBi
OPT
voop die ^iiidihollaiid^elie i£eenwsclie l^ilandeii
mmim
Zaterdag 3 December 1921.
Antirevolutionair ijP Orgaan
Eerste Blad.
IN HOC SIGNO VINCES
[fliers
A ALE,
MM OF LIBERAAL
Vaste betrekking aangeboden
OP OFJ UITRUIL
I
ler No. 20676 Bu„
>lad.
tangebodea eeht
Clientèle als
loen uit BESTE
verpakkingen van
bo.
mij monsters en
ierken van eerste
bn.
ti-Zoolen
takken. fe
Sbhandel
ROTTTRDAM.
IGELFRÏET.
0
a
fl
fl 9
a
S
W. BOEKHOVEN Z«m«a, i
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te senden aan de Uitgevers.
P. BOER NIEUW- AMSTERDAM
Kantoor MIDDELHARNIS.
ZITDAGEN tjjdens BEURS
I
w Ffanscii Lfl.
Bg G.BOMWa.
fclharnis. 20682
ffllDDELHABPllS
uw
36"' Jaargang V 2760
loeneH
Cologne
|t artikelen
ba
IODZANT
173 Dlrkslasd
artikelen een schitte-
.'sriog zeer geschikt
!&as-Cad®aux
-4-3 M
<d
2
M c3
enH
a
fH
to 9
a© Co
a
nd
S
■4-a
09
fl
-44S OS
o3
h a
-8 a
-s a
D
it
a
3 C3
-> - o
■S s o
2 o :w
a
•2
9 *- o
c3 -4-3
3
a
•—i rj
1 -2*
o~
o
jo
.s a
e-i
bf) •«-* M
N
M S
r©
QJ
w .±3 t—
S
*- s
o a
.2
a -3
IC* «r—a
fcQ -4^T
CQ
2
2
r^3
rt
©e
tfi
w
d 9
CD
o ^4
a
o
s?
O
a
o
6
a
a is
e,
0 m
O
44
A
3 d,
a
t-i "2
s|
s^ü
-ti J3
S
a -§
w
a 10
OQ
H
I 8
c3
öd .Q
.2
"S
-ö £3
M* M
•SJ
ESI
-4^
o .2
wd a
"3
jjr
f CM
<a-
-i
"t; a
a
O
o3
O 5
!a
a 9 44
Q
Qeze Courant verschoot eiken WOENSDAG en ZATERDAG.-
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet post 79 Cent bjj vooruitbetaling,
BUITENLAND bg vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITQfiV&KSi
SOMHEI. 8DBJK.
Telefoon lateretommnnaal No. 302.
ADVERTENTiËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Groote letters ca vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die s| beslaan.
Advvrtcntits worden Ingewarbt tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UI'P,
Er is inEropaeen tijdvak afgesloten.
Het oude, libera'e Stelsel heeft afgedaan,
't Was van groote waarde op 't oogen-
blik, dat 't Liberalisme zich, na de
dogmatische twisten der 17e en 18e
eeuw. aangordde om bij de volkeren
de gedachte aan Vrijheid en Verdraag
zaamheid te doen post vatten. De Li-
rale idee van Vrijheid, Gelijkheid en
Broederschap door de Fransche Revolutie
fde wereld ingedragen was te grootsch,
en 't wereldsche gedoe te miserabel,
om zoo'n trotsche gedachte te kunnen
verwerkelijken.
De Liberalen zochten op Aarde (en
dat was hun grootste font hij hun
idealenkoestering), wat niet eens Boven
de Aarde te vinden is. Gelijkheid,
Broederschap, om maar die twee te
noemen, mogen hier in deze bedeeling
een zekere plaats verwerven in gelijkheid
van burgerstandsmenschen of gelijkheid
van arbeiders gezinnen gelijkheid van
onderdanen onder eenzelfde wet en
Overheidgelijkheid van Nationale liefde
bij Nati male zorgenmaar de echte
Gelijkheid neen, die is zelfs in
dea hemel niet. Zelfs daar zal er groote
ongelijkheid zijn. Paulus zal daar Paulus
zijn en nooit Prtrus. Mozes zal er Motes
zijn en nooit Aaron Zooals de mensche-
lijke geest in zijn onstei felijkheid opvaart
met al zijn karaktereigenschappen, met
al zijn aanleg, roetal zijn temperamenten,
met al zijn diepere of oppervlakkige
inzichten, zoo zal hij ook in den hemel
zijn maar zonder zonde, maar gereinigd.
God de Vader is niet God de Zoon
en Beiden zijn anders dan de H. Geest
en toch bij verscheidenheid, Een, zóó
za,l 't ook met de hemelsche menschen
zijn.
Gelijkheid is er nooit geweest, en zal
er nooit komen ook, al bestaan de
Eeuwigheden vermenigvuldigd.
Gods Oneindige heerlijkheid ®n vol
maaktheid blinkt nooit uit in de Een
tonigheid des levens, maar in de Af
wisseling; nooit in de Vaalheid der
duisternis, maar in den kleurenrijkdom
der Scheppingnooit in een duizendtal
enkele tonen maar in accoord en har
monie. Gelijkheid is de dood Gelijkheid
is de ijdelheid <ler wolk, da ongrijpbaar
heid der rookpluimpjes uit den schouw
Zoo is 't ook met de Broederschap.
Er is op Aarde geen broederschap mo
gelijk, dan in kleinen, beperkten kring
van Kerk corpsleven of organisatie.
(n zelfs ook in die beperkte broeder
kringen is'tonbroederüjke.'tonware. 'tge
huichelde, 't Judasacht'genog niet volko
men uitgebraad Je mot 't van je familie
hebben*. Ziedaar de volksmond en de
volkservaring over een toch nog al innige
i broederschap®.
Vrijheid, gelijkheid en broederschap
't waren klanken der oproerigen; leuzen
van idealisien, die het menscheiijke
hart niet kenden en den gruwel der
zonde te iicht hebben geacht.
Nochtans, ze moesten ingang vinden
in dien tijd van staatsabsolutisme eu
Vorstenwangedrag; in dien tijd van
dorre en dooda rechtzinnigheid, waarbij
't innerlijke zielsleven geen koestering
vond. Kerk- en Staatstwisten overal;
maar 't ware leven werd in die twisten
om hals gebracht
Toen stond 't Liberalisme op te rechter
tijd en in dien haat der Eeuw goot ze zijn
balsem van Verdraagzaamheid enVrijheid
Maar ook dat prachtidee verüodderde
door de Zonde, die de Liberale partij
wel kende, maar te lichtvaardig opnam.
Want zijn Vrijhaid en verdraagzaamheid
ontaardde in Zelfzucht. Vrijheid voor
z'ch zelf, maar de rest in banden. Ver
draagzaamheid voor eigenpartijgenooten
en partijinstitnten, maar o Wee, die
niet van de partij waren. Had 't starre
onvruchtbare Dogmatisme der 18a eeuw
't geestelijk leven van Europa doen
kwijnen; had de Staats- en Kerkmacht
de Vrijheid des gewetens beknot.
t Liberalisme als nieu»v opgekomen
levensbeginsel voor Individu, School,
Kerk en Staat en Economie zondigde
even ruw tegen de gewetens van anders
denkenden. De vorm der slavernij was
slechts gewijz gd; 't wezen was geble
ven.
't Wezen ook heerschappij over eens
anders persoonlijkheid
Zóó begon 't Liberalisme niet maar
zóó eindigde het en zóó moest 't eindigen
en zóó moet elk stelsel eindigen dat in
den mensch en 't Menscheiijke dood
drukt, zij 't ongewild en onbedoeld maar
toeh nolens volens dood drukt 't bewust
zijn, dat we beelddragers Gods zijn,
Lder met eigen Aanleg en Opvoeding
om Hem te dienen naar de uitspraak
der Openbaring, en naar do inspraak
der consciëntie.
En zoo is dan ook 't Liberalisme zijn
eigen dood gestorven. Het at zijn eigen
kinderen op, want de Menscheiijke
liberale Persoonlijkheid geen enkele
Persoonlijkheid laat zich in een en dóór
een Stolsel knevelen.
De Menscheiijke Persoonlijkheid is
Hemelwerk, dat door geen Liberale partij,
door geen enkele politieke of kerkelijke
partij geschonden ea onderdrukt kan
worden. Ha de tyrannie bruist toch
weer de Vrijheid op. Na den despoot
wordt de Constitutie geboren met be
«chreven Koningsplicht en Koningsrecht.
Na den Kerkvorst met zijn hiërarchische
macht verschijnt de sobere hagepreeker
in den eenvoud des Evangelies en dui
zenden volgen hem. Na lt kerkje spélen
koent de gemeenschap der rehg euzen en
vraagt 't hart een plaats in desamen-
leving in plaats van t kerkelijk schelden
en lasteren en scheiden en scheuren
van een groep domme kerk verweerders
zooals je die op elke pla ts aantreft.
En zóó stond de Anti opIn volle
strijdorn »at.
Als reactie, niet op de liberale leuzen,
want die waren mooimaar op liberale
daden, want die waren niet mooi; die
vloekten tegen de leus
De Antirev p art ij werd geboren uit
't Liberaie moederlichaam, dit wil zeggen
de antirev. partij vroeg ook ooi Vrijheid
ook om Verdraagzaamheid ook om Ge
lijkheid, ook om Broederschap, maar
haatte de oude éénzijdigbeid.
Vrijheid wil de Antiook voor ande
ren!
Verdragen willen wemaar men moet
ook ons verdragen
Broeders willen we zijn van eiken
Liberaal, maar laat ons ons eigen ge
weten in vrijen eigendom.
We willen gelijkheid van Anti's en
Liberaal met gelijke rechten, gelijke
pl chten, gelijke achting ge'ijke waar
dering, gelijke dienstprestatie en gelijke
bejegening en gelijke eerbiediging van
elkanders inzichten.
We willen Strijd onophoudelijk
Omdat er zonder Strijd geen wrijving
van gedachten is en zonder wrijving
van gedachten zal nooit neen, noo.t
een Waarheid gevonden worden.
Een Liberaal, die niet strijden wil is
den ong> lukkige gelijk, die zelfvoldaan
zich neervlijde aan den rand des af-
gronds. Hij sliep in en viel te pletter.
De Anti heeft de waarheid niet [Hij
gelooft wel, dat hij ze door genade be
naderen kan, zich vastklemmend aan
't Woord, vasthoudend zijn God voor
alle terrein des levens. Maar de Anti is
een zondaar met een bezo deld en be
neveld geweten en een duistere Rede
en een booz*n Iwil Een zondaar met
zo.tveel gebreken raag de Waarheid
trachten te benaderen, maar hij heeft
ze nog ni«t.
De Waarheid komt, èn komt alleen
uit den smeltkroes der debatten en uit
de ervarmg en de genade der menschen
kinderen. De Kerk heeft haar dogma's
vastgesteld na eeuwen van strijd en
toch is, om deze te handhaven, nog
dagelijkscha worsteling noodig.
(.00 ook de Anti! Hij strijdt niet om
te strijden, maar om de Waarheid te
vinden. Want hij is in zijn ziel ervan
overtuigd, dat zijn beginselen uitstekend
zijn, maar ze toch nood g hebben de
critiek van den tegenstander.
De Anti's willen de fou'en der Oude
Liberale School vermijden, en hun
leuzen gelijk maken aan hun daden.
Wij willen menschen gijn èn menschen
tien, die gevoelen, dat zij onder God
levends elkanders welvaren moeten be
vorderen. Wij zijn de D mela Nien<* en-
huis der 20ste eeuwRecht voor Allen, en
wa voegen er bij, wat Domela niet deed
't Eerste en 't Middelste en 't i aatste
recht komt toe aan ,onaen Schepper.
8oli Deo Gloria.
'k Heb bet er, meen ik, al eeee eerder over
gehad
In Ojstenrik, in Weenen ais ik mc goed
hetianer, bad een gel-erde een metbode ont
dekt, die de mecschen op vei gevorderden
leeftfld een heel aa*tal jaren jonger maakte,
't Was fiappant, wat je er van las
MeGschea op wie dese kuostbewei king was
toeg past, verhaalden er inderdaad wonder-
baa l|be dingen van; ze wé en zestig, als
hu« geboorte acte duldelflk uitweeg en se
vóélden zich als iemand van dertig; van oud
werden se betrekkelgk weer joag; gebreken
van den ouderdom verdwenen en de gaafheid
en vlotheid der jeugd kwam er voor in de
plaats.
'k Wist ladertüd óók, waarin die operatie
bestond
Tenmlrsts zoo heel in 't a'gemeen, want
de uitvinder hUg het cigGülglte geheim na
tuuoijk niet aan de groote klok Maar 'k ben
ook wét bi] er van publiceerde gewt-on ver
geten, zóó weloiz b chtte ik aaa 't geasche
geval, ik gelóóf, of liever m| ligt vagelflk
iets b|, dat er wat met 's menschen schild
klier gebeu'en morst.
't Laatste, wat ik er mg van herinner, is 'n
bericht uit Louden.
Ook al van eenige maanden h«r.
Daar waien ook enkels menschen naar die
Weener-methode behandeld, en er waren
vuorloopig óókgoede resultaten maar 't
was óók al gebeu d, dat zoo'n verjongde
heel plotseling aan een hartverlamming was
gestos ven, net of 't oude hart zulk een
vcjoagd leven niet meer behouden kon.
En s nds dien hoorde ik niets.
Het zal dus wel een mislukking z|n.
Ook in de vele rehbeschrgvingen en reis
berichten van vscaotiegaagers, die dit jzar
om de goedkoops valuta, Oostenrijk bezoch
ten, komt zoover Ik ze zag, niets over deze
s»ak v or, wat toch zeker wel het geval zou
aijo, als hier werkel|k van positieve resultaten
ÜE0LA1ES MEDEDEELiNGEN,
40 cent per regel.
vior heit, die dezen winter
studeeren willen Schrgf aan
Nationale Bankvereeniging
londag SUÏIELSBIJK -- TABBERI
Donderdag, BIESLAND - i d. DOEL
Dorderdag, OÜDDORP -■ FLOHIL
Vrijdag, OÜDS TONS" - GFU1
Nadrak varbadaa
In maanden hoorde ik er clet van,
Ea daarom, heb Ik al b| mezelf gezegd,
zal het denkelijk niet zoo'n vaart genomen
hebben ais 't eerst leeknet ais met zooveel
vindingen 't geval is geweest, zijn er st-lHg
teleurstellingen gek men, die de saak weer
heelemaal op losse schroeven hebben gezet.
De lezer weet er ook wel ven.
kon gesproken worden.
Kén een mensch verjongd worden
Och, ik zal in 't algemeen niet zeggen dat
het onmogelijk is, om het ouderdomsproces
te 'e langz'men, wat natuur {jk rog iets
anders is da.: datgene, wat de loop der jaren
rtrd» verloren Het gaan, weer te herwinnen.
Verreweg de meeste menschen sterven weg
aan een kwaal.
Het kén zijn aan 'n acute ziekte.
En dan is de zaak in enkele dagen, sonts
In enkele uren beslist. We hebben dat wel
gezien, toen die Spaansche Griep het mensch-
dom overviel en vaak juist de sterkste, ge
zondste, j'ugdigste, meest veer- en werfe-
krachHge menschen, al* door een kn -dslag
g-treffen, aan deze ziekte ten prooi viel,
Z >o is 't met meer dergelijke z.ekSen.
Neem bv. een typhus scvbI.
De meosch wss gezond, krachtig, sterk;
h| krfgt Iroortg, die ineens ai hoog oploopt,
hoog blijft: typhus en niet zelden ziet men
ook da ,aat zwakke en ziekelijke schepselen
er dóór komen en dat juist de sterkste
natuur bezwijkt,
Eu ook dan is 't in enkele weken beslist.
Maar met velen gaat 't ook anders.
Z9 sterven tenalotre nog aan een kwaal,
die reeds jarenlang bun gestel ondermijnde;
misschien al in den t|d toen z| sich nog
volkomen gezond voelden en waanden; een
kwaal, die langzaam vo' rlschreed, beu mis
schien pog vele j»ren veroorlooft hu gewone
bezigheden te verrichten en hen eerst na
langen ifld in 't graf brengt.
Ik denk bv aan allerlei vormen van be-
trekkeijk goedsaidigc fubeiculose en derge
lijke zlek'en.
Het t|dsverloop tusschen 't vaak niet na
te speuren begin van zoo'n bwa»l en het
onverm|drlQkc rinde, ia langer of korter,
naarmate bet overigens gezonde lichaam ster
ker of zwakker het voortscbr|den van het
zlektebederf weet tegen te gasn.
De arts zegt vaak„De natuur is de groote
geneeame» steres,"
Zijn medlclj&cE kunnen die „natuur" wat
helpen
zij in de eerste plaats, moet het dóéa.
De gezonde elementen in het lichaam, wil
hij zeggm, moeten de ove hind krijgen,
een beschouwing, waatbQ wij ons zeer wel
kunieen aansluiten.
Immers, de Heere, de groote Geneesmeester,
werkt middellijk
En waar we bclQden, riet b| wijze van
spreken doch in volle werkel|kheid, dat zelfs
geen wit of rood bloedlichaampje, onzichtbaar
voor 't menschfl|k oog, zich roert zonder
Zijn gr'ddeüjken wil, daar kunnen wQ ons,
ook al h cht een ongeloovig arts aan snik
een ulidiukkleg een anderen zlo, zich zeer
wei met z$n be chouwtog vereenigen.
All en verklaren wij haar, naar en in het
licht vao Gods Woord.
Wa.eneer h t nu einig arts gelukt, door een
totnogtoe onbekend middel den tegenweer
van ons lichaam tegen een bepaalde kwaal
te versterken en daardoor 't veil op der kwaal
te ve las>gzamen, misschien geheel tot s>aan
te bre> gm, dan kunnen we lo zekeren sin
zeggen, dat h| ons leven verlengt
Nu is „ouderdom" eigenlik gééa kwaal,
't Is hef langzame slijten des lichaam».
En al gebeurt hrt zelden, het komt toch
voor, dat een mensch tenslotte enkel aan
ouderdom sterft. De machine verbruikt dan
zijrt laatste kracht en staat s'il De kaars
braadt cp Er is geen stroom meer in 't water
en 't Ifv-r sscheepken ligt stil
Nu léét het zlcb dénken, nietwaar dat er
iemand komt, die ook dat ouderdomsproces
weet te verlangzamen.
Hij kan 't niet tot stils'and b engenl
Want dan zóü zich 't geval kunnen voor
doen, dat een lichaam, door geen eigenlijke
ziekte bezocht, eindeloos voortleven blerf,
en de Heere God voeit z|n Raad uit, nie ook
den f|del$ken dood heeft gezet als straf op
de sonde
Dus oat is uitgesloten.
Maar in den middellijken weg eenige Ia-
versveslenglog, door verlangzaming van het
ouderdomnprcces, dat laat zich in het af^e-
trekbenr dé ken.
Wat nog Iets anders is dan 't geen waarover
W enen biufte, n.l. een sprong terug, een
terugzetten van den wijzer drs levms, tien,
twintig jaar wat naar mijn bescheiden
mceniog kort en goed omm gelik is: de
mensch zou dan in 't getto-He van dea
Schepper gaan zitten en teitelQk, wat reeds
verdorde en wegstierf en verloren ging, weer
n 't Ieves teruwoei en.
Wiarom ik over dit slles schrijf?
Wel, omdat ik door wat ik las en overlegde
den laatsten tid meermalen aan dat onverbid
delijk einde: d-ö dood, dfnk-n moest en dan
vaak peinsdeJa, als er we>kelQk eens iemand
opstond, die een middel vond om aan dien
d od, al was 't maar voor een poos, te ont
komen, boe zouden dulz cden, mlllioenea
tot hem de toevlucht nemen I
Ik las b v. reeds etteigke Zondagen niet
kunne de opgaan naar de plaats des gebeds
- een preek overDat roodr, dat roode daat I
over Ezau en Jacob, bg het llmenkooksel, en
in die preek eea anvg floenöe toepassing ook
op de kinderen van ónzen t|d over dat „Ik
ga sterver. I'' door Ezau, zoo los en onver
schillig daa'heaen geroepen
„Ik ga sterven 1" wat baat m| gees-
tel|k gord?
„Ik ga sterven I" laat ik dan toch eerst
m^n gulzige lippen zetten aan den beker,
dien deze wereld biedt en er uit zwelgen,
uit slorpen, met volle teugen wat ik drinken
kén
ik las in een onzer christelijke dagbladen
de ervaringen van dr. B. Wielinga en den
straatprediker Baas in sommige groote steden
van Duitschland, waar 't al niet erger moge
zQn dan in andere landen, doch waarvan men
zeggen kan, om een uitdrukking van den
apontel Johannes te gebruiken, dat aldaar
„de satan woont."
Het hart schreit, als men 't lerst.
Bovenal om de zedrlQke verwording,
't Is een eindeloos moeras van ongerech
tigheid, waarin jong en rud maar bovenal
de arme, jonge jeugd, de kinderen reeds,
zich vergiftigen en verdrinken.
Als men dét leest, dan kan men, bff de
erkentenis da: ook wij van nature toi alle
kwaad geneigd sgn, beg'ljuen hoe bepaalde
steden en streken God den Heere alzoo tot
t orn verwekken kunnen, d>t H| ze, als de
rechtvaardigen gehéél verdwjnen, verdelgt
vsn Z(n heilig aangezicht.
En ik las B'ussr's „Z deprenten", die hg
schreef over het ontuchtlse leven In ónze
groote bandr Isstad, waarbij men b eft van
ontroering, ziende hoe diep ook de duizenden
onder ons elgrn volk gezonken z|n.
Z9 hunkeren naar de ongerechtigheid.
Zich schaamteloos „uitleven", dét ia 't wa'
<1
1 I
i
(I
f
*;VF
til