Jaas-CaiBBi OPT voop die ^iiidihollaiid^elie i£eenwsclie l^ilandeii mmim Zaterdag 3 December 1921. Antirevolutionair ijP Orgaan Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES [fliers A ALE, MM OF LIBERAAL Vaste betrekking aangeboden OP OFJ UITRUIL I ler No. 20676 Bu„ >lad. tangebodea eeht Clientèle als loen uit BESTE verpakkingen van bo. mij monsters en ierken van eerste bn. ti-Zoolen takken. fe Sbhandel ROTTTRDAM. IGELFRÏET. 0 a fl fl 9 a S W. BOEKHOVEN Z«m«a, i Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te senden aan de Uitgevers. P. BOER NIEUW- AMSTERDAM Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tjjdens BEURS I w Ffanscii Lfl. Bg G.BOMWa. fclharnis. 20682 ffllDDELHABPllS uw 36"' Jaargang V 2760 loeneH Cologne |t artikelen ba IODZANT 173 Dlrkslasd artikelen een schitte- .'sriog zeer geschikt !&as-Cad®aux -4-3 M <d 2 M c3 enH a fH to 9 a© Co a nd S ■4-a 09 fl -44S OS o3 h a -8 a -s a D it a 3 C3 -> - o ■S s o 2 o :w a •2 9 *- o c3 -4-3 3 a •—i rj 1 -2* o~ o jo .s a e-i bf) •«-* M N M S r© QJ w .±3 t— S *- s o a .2 a -3 IC* «r—a fcQ -4^T CQ 2 2 r^3 rt ©e tfi w d 9 CD o ^4 a o s? O a o 6 a a is e, 0 m O 44 A 3 d, a t-i "2 s| s^ü -ti J3 S a -§ w a 10 OQ H I 8 c3 öd .Q .2 "S -ö £3 M* M •SJ ESI -4^ o .2 wd a "3 jjr f CM <a- -i "t; a a O o3 O 5 !a a 9 44 Q Qeze Courant verschoot eiken WOENSDAG en ZATERDAG.- ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet post 79 Cent bjj vooruitbetaling, BUITENLAND bg vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITQfiV&KSi SOMHEI. 8DBJK. Telefoon lateretommnnaal No. 302. ADVERTENTiËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Groote letters ca vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die s| beslaan. Advvrtcntits worden Ingewarbt tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UI'P, Er is inEropaeen tijdvak afgesloten. Het oude, libera'e Stelsel heeft afgedaan, 't Was van groote waarde op 't oogen- blik, dat 't Liberalisme zich, na de dogmatische twisten der 17e en 18e eeuw. aangordde om bij de volkeren de gedachte aan Vrijheid en Verdraag zaamheid te doen post vatten. De Li- rale idee van Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap door de Fransche Revolutie fde wereld ingedragen was te grootsch, en 't wereldsche gedoe te miserabel, om zoo'n trotsche gedachte te kunnen verwerkelijken. De Liberalen zochten op Aarde (en dat was hun grootste font hij hun idealenkoestering), wat niet eens Boven de Aarde te vinden is. Gelijkheid, Broederschap, om maar die twee te noemen, mogen hier in deze bedeeling een zekere plaats verwerven in gelijkheid van burgerstandsmenschen of gelijkheid van arbeiders gezinnen gelijkheid van onderdanen onder eenzelfde wet en Overheidgelijkheid van Nationale liefde bij Nati male zorgenmaar de echte Gelijkheid neen, die is zelfs in dea hemel niet. Zelfs daar zal er groote ongelijkheid zijn. Paulus zal daar Paulus zijn en nooit Prtrus. Mozes zal er Motes zijn en nooit Aaron Zooals de mensche- lijke geest in zijn onstei felijkheid opvaart met al zijn karaktereigenschappen, met al zijn aanleg, roetal zijn temperamenten, met al zijn diepere of oppervlakkige inzichten, zoo zal hij ook in den hemel zijn maar zonder zonde, maar gereinigd. God de Vader is niet God de Zoon en Beiden zijn anders dan de H. Geest en toch bij verscheidenheid, Een, zóó za,l 't ook met de hemelsche menschen zijn. Gelijkheid is er nooit geweest, en zal er nooit komen ook, al bestaan de Eeuwigheden vermenigvuldigd. Gods Oneindige heerlijkheid ®n vol maaktheid blinkt nooit uit in de Een tonigheid des levens, maar in de Af wisseling; nooit in de Vaalheid der duisternis, maar in den kleurenrijkdom der Scheppingnooit in een duizendtal enkele tonen maar in accoord en har monie. Gelijkheid is de dood Gelijkheid is de ijdelheid <ler wolk, da ongrijpbaar heid der rookpluimpjes uit den schouw Zoo is 't ook met de Broederschap. Er is op Aarde geen broederschap mo gelijk, dan in kleinen, beperkten kring van Kerk corpsleven of organisatie. (n zelfs ook in die beperkte broeder kringen is'tonbroederüjke.'tonware. 'tge huichelde, 't Judasacht'genog niet volko men uitgebraad Je mot 't van je familie hebben*. Ziedaar de volksmond en de volkservaring over een toch nog al innige i broederschap®. Vrijheid, gelijkheid en broederschap 't waren klanken der oproerigen; leuzen van idealisien, die het menscheiijke hart niet kenden en den gruwel der zonde te iicht hebben geacht. Nochtans, ze moesten ingang vinden in dien tijd van staatsabsolutisme eu Vorstenwangedrag; in dien tijd van dorre en dooda rechtzinnigheid, waarbij 't innerlijke zielsleven geen koestering vond. Kerk- en Staatstwisten overal; maar 't ware leven werd in die twisten om hals gebracht Toen stond 't Liberalisme op te rechter tijd en in dien haat der Eeuw goot ze zijn balsem van Verdraagzaamheid enVrijheid Maar ook dat prachtidee verüodderde door de Zonde, die de Liberale partij wel kende, maar te lichtvaardig opnam. Want zijn Vrijhaid en verdraagzaamheid ontaardde in Zelfzucht. Vrijheid voor z'ch zelf, maar de rest in banden. Ver draagzaamheid voor eigenpartijgenooten en partijinstitnten, maar o Wee, die niet van de partij waren. Had 't starre onvruchtbare Dogmatisme der 18a eeuw 't geestelijk leven van Europa doen kwijnen; had de Staats- en Kerkmacht de Vrijheid des gewetens beknot. t Liberalisme als nieu»v opgekomen levensbeginsel voor Individu, School, Kerk en Staat en Economie zondigde even ruw tegen de gewetens van anders denkenden. De vorm der slavernij was slechts gewijz gd; 't wezen was geble ven. 't Wezen ook heerschappij over eens anders persoonlijkheid Zóó begon 't Liberalisme niet maar zóó eindigde het en zóó moest 't eindigen en zóó moet elk stelsel eindigen dat in den mensch en 't Menscheiijke dood drukt, zij 't ongewild en onbedoeld maar toeh nolens volens dood drukt 't bewust zijn, dat we beelddragers Gods zijn, Lder met eigen Aanleg en Opvoeding om Hem te dienen naar de uitspraak der Openbaring, en naar do inspraak der consciëntie. En zoo is dan ook 't Liberalisme zijn eigen dood gestorven. Het at zijn eigen kinderen op, want de Menscheiijke liberale Persoonlijkheid geen enkele Persoonlijkheid laat zich in een en dóór een Stolsel knevelen. De Menscheiijke Persoonlijkheid is Hemelwerk, dat door geen Liberale partij, door geen enkele politieke of kerkelijke partij geschonden ea onderdrukt kan worden. Ha de tyrannie bruist toch weer de Vrijheid op. Na den despoot wordt de Constitutie geboren met be «chreven Koningsplicht en Koningsrecht. Na den Kerkvorst met zijn hiërarchische macht verschijnt de sobere hagepreeker in den eenvoud des Evangelies en dui zenden volgen hem. Na lt kerkje spélen koent de gemeenschap der rehg euzen en vraagt 't hart een plaats in desamen- leving in plaats van t kerkelijk schelden en lasteren en scheiden en scheuren van een groep domme kerk verweerders zooals je die op elke pla ts aantreft. En zóó stond de Anti opIn volle strijdorn »at. Als reactie, niet op de liberale leuzen, want die waren mooimaar op liberale daden, want die waren niet mooi; die vloekten tegen de leus De Antirev p art ij werd geboren uit 't Liberaie moederlichaam, dit wil zeggen de antirev. partij vroeg ook ooi Vrijheid ook om Verdraagzaamheid ook om Ge lijkheid, ook om Broederschap, maar haatte de oude éénzijdigbeid. Vrijheid wil de Antiook voor ande ren! Verdragen willen wemaar men moet ook ons verdragen Broeders willen we zijn van eiken Liberaal, maar laat ons ons eigen ge weten in vrijen eigendom. We willen gelijkheid van Anti's en Liberaal met gelijke rechten, gelijke pl chten, gelijke achting ge'ijke waar dering, gelijke dienstprestatie en gelijke bejegening en gelijke eerbiediging van elkanders inzichten. We willen Strijd onophoudelijk Omdat er zonder Strijd geen wrijving van gedachten is en zonder wrijving van gedachten zal nooit neen, noo.t een Waarheid gevonden worden. Een Liberaal, die niet strijden wil is den ong> lukkige gelijk, die zelfvoldaan zich neervlijde aan den rand des af- gronds. Hij sliep in en viel te pletter. De Anti heeft de waarheid niet [Hij gelooft wel, dat hij ze door genade be naderen kan, zich vastklemmend aan 't Woord, vasthoudend zijn God voor alle terrein des levens. Maar de Anti is een zondaar met een bezo deld en be neveld geweten en een duistere Rede en een booz*n Iwil Een zondaar met zo.tveel gebreken raag de Waarheid trachten te benaderen, maar hij heeft ze nog ni«t. De Waarheid komt, èn komt alleen uit den smeltkroes der debatten en uit de ervarmg en de genade der menschen kinderen. De Kerk heeft haar dogma's vastgesteld na eeuwen van strijd en toch is, om deze te handhaven, nog dagelijkscha worsteling noodig. (.00 ook de Anti! Hij strijdt niet om te strijden, maar om de Waarheid te vinden. Want hij is in zijn ziel ervan overtuigd, dat zijn beginselen uitstekend zijn, maar ze toch nood g hebben de critiek van den tegenstander. De Anti's willen de fou'en der Oude Liberale School vermijden, en hun leuzen gelijk maken aan hun daden. Wij willen menschen gijn èn menschen tien, die gevoelen, dat zij onder God levends elkanders welvaren moeten be vorderen. Wij zijn de D mela Nien<* en- huis der 20ste eeuwRecht voor Allen, en wa voegen er bij, wat Domela niet deed 't Eerste en 't Middelste en 't i aatste recht komt toe aan ,onaen Schepper. 8oli Deo Gloria. 'k Heb bet er, meen ik, al eeee eerder over gehad In Ojstenrik, in Weenen ais ik mc goed hetianer, bad een gel-erde een metbode ont dekt, die de mecschen op vei gevorderden leeftfld een heel aa*tal jaren jonger maakte, 't Was fiappant, wat je er van las MeGschea op wie dese kuostbewei king was toeg past, verhaalden er inderdaad wonder- baa l|be dingen van; ze wé en zestig, als hu« geboorte acte duldelflk uitweeg en se vóélden zich als iemand van dertig; van oud werden se betrekkelgk weer joag; gebreken van den ouderdom verdwenen en de gaafheid en vlotheid der jeugd kwam er voor in de plaats. 'k Wist ladertüd óók, waarin die operatie bestond Tenmlrsts zoo heel in 't a'gemeen, want de uitvinder hUg het cigGülglte geheim na tuuoijk niet aan de groote klok Maar 'k ben ook wét bi] er van publiceerde gewt-on ver geten, zóó weloiz b chtte ik aaa 't geasche geval, ik gelóóf, of liever m| ligt vagelflk iets b|, dat er wat met 's menschen schild klier gebeu'en morst. 't Laatste, wat ik er mg van herinner, is 'n bericht uit Louden. Ook al van eenige maanden h«r. Daar waien ook enkels menschen naar die Weener-methode behandeld, en er waren vuorloopig óókgoede resultaten maar 't was óók al gebeu d, dat zoo'n verjongde heel plotseling aan een hartverlamming was gestos ven, net of 't oude hart zulk een vcjoagd leven niet meer behouden kon. En s nds dien hoorde ik niets. Het zal dus wel een mislukking z|n. Ook in de vele rehbeschrgvingen en reis berichten van vscaotiegaagers, die dit jzar om de goedkoops valuta, Oostenrijk bezoch ten, komt zoover Ik ze zag, niets over deze s»ak v or, wat toch zeker wel het geval zou aijo, als hier werkel|k van positieve resultaten ÜE0LA1ES MEDEDEELiNGEN, 40 cent per regel. vior heit, die dezen winter studeeren willen Schrgf aan Nationale Bankvereeniging londag SUÏIELSBIJK -- TABBERI Donderdag, BIESLAND - i d. DOEL Dorderdag, OÜDDORP -■ FLOHIL Vrijdag, OÜDS TONS" - GFU1 Nadrak varbadaa In maanden hoorde ik er clet van, Ea daarom, heb Ik al b| mezelf gezegd, zal het denkelijk niet zoo'n vaart genomen hebben ais 't eerst leeknet ais met zooveel vindingen 't geval is geweest, zijn er st-lHg teleurstellingen gek men, die de saak weer heelemaal op losse schroeven hebben gezet. De lezer weet er ook wel ven. kon gesproken worden. Kén een mensch verjongd worden Och, ik zal in 't algemeen niet zeggen dat het onmogelijk is, om het ouderdomsproces te 'e langz'men, wat natuur {jk rog iets anders is da.: datgene, wat de loop der jaren rtrd» verloren Het gaan, weer te herwinnen. Verreweg de meeste menschen sterven weg aan een kwaal. Het kén zijn aan 'n acute ziekte. En dan is de zaak in enkele dagen, sonts In enkele uren beslist. We hebben dat wel gezien, toen die Spaansche Griep het mensch- dom overviel en vaak juist de sterkste, ge zondste, j'ugdigste, meest veer- en werfe- krachHge menschen, al* door een kn -dslag g-treffen, aan deze ziekte ten prooi viel, Z >o is 't met meer dergelijke z.ekSen. Neem bv. een typhus scvbI. De meosch wss gezond, krachtig, sterk; h| krfgt Iroortg, die ineens ai hoog oploopt, hoog blijft: typhus en niet zelden ziet men ook da ,aat zwakke en ziekelijke schepselen er dóór komen en dat juist de sterkste natuur bezwijkt, Eu ook dan is 't in enkele weken beslist. Maar met velen gaat 't ook anders. Z9 sterven tenalotre nog aan een kwaal, die reeds jarenlang bun gestel ondermijnde; misschien al in den t|d toen z| sich nog volkomen gezond voelden en waanden; een kwaal, die langzaam vo' rlschreed, beu mis schien pog vele j»ren veroorlooft hu gewone bezigheden te verrichten en hen eerst na langen ifld in 't graf brengt. Ik denk bv aan allerlei vormen van be- trekkeijk goedsaidigc fubeiculose en derge lijke zlek'en. Het t|dsverloop tusschen 't vaak niet na te speuren begin van zoo'n bwa»l en het onverm|drlQkc rinde, ia langer of korter, naarmate bet overigens gezonde lichaam ster ker of zwakker het voortscbr|den van het zlektebederf weet tegen te gasn. De arts zegt vaak„De natuur is de groote geneeame» steres," Zijn medlclj&cE kunnen die „natuur" wat helpen zij in de eerste plaats, moet het dóéa. De gezonde elementen in het lichaam, wil hij zeggm, moeten de ove hind krijgen, een beschouwing, waatbQ wij ons zeer wel kunieen aansluiten. Immers, de Heere, de groote Geneesmeester, werkt middellijk En waar we bclQden, riet b| wijze van spreken doch in volle werkel|kheid, dat zelfs geen wit of rood bloedlichaampje, onzichtbaar voor 't menschfl|k oog, zich roert zonder Zijn gr'ddeüjken wil, daar kunnen wQ ons, ook al h cht een ongeloovig arts aan snik een ulidiukkleg een anderen zlo, zich zeer wei met z$n be chouwtog vereenigen. All en verklaren wij haar, naar en in het licht vao Gods Woord. Wa.eneer h t nu einig arts gelukt, door een totnogtoe onbekend middel den tegenweer van ons lichaam tegen een bepaalde kwaal te versterken en daardoor 't veil op der kwaal te ve las>gzamen, misschien geheel tot s>aan te bre> gm, dan kunnen we lo zekeren sin zeggen, dat h| ons leven verlengt Nu is „ouderdom" eigenlik gééa kwaal, 't Is hef langzame slijten des lichaam». En al gebeurt hrt zelden, het komt toch voor, dat een mensch tenslotte enkel aan ouderdom sterft. De machine verbruikt dan zijrt laatste kracht en staat s'il De kaars braadt cp Er is geen stroom meer in 't water en 't Ifv-r sscheepken ligt stil Nu léét het zlcb dénken, nietwaar dat er iemand komt, die ook dat ouderdomsproces weet te verlangzamen. Hij kan 't niet tot stils'and b engenl Want dan zóü zich 't geval kunnen voor doen, dat een lichaam, door geen eigenlijke ziekte bezocht, eindeloos voortleven blerf, en de Heere God voeit z|n Raad uit, nie ook den f|del$ken dood heeft gezet als straf op de sonde Dus oat is uitgesloten. Maar in den middellijken weg eenige Ia- versveslenglog, door verlangzaming van het ouderdomnprcces, dat laat zich in het af^e- trekbenr dé ken. Wat nog Iets anders is dan 't geen waarover W enen biufte, n.l. een sprong terug, een terugzetten van den wijzer drs levms, tien, twintig jaar wat naar mijn bescheiden mceniog kort en goed omm gelik is: de mensch zou dan in 't getto-He van dea Schepper gaan zitten en teitelQk, wat reeds verdorde en wegstierf en verloren ging, weer n 't Ieves teruwoei en. Wiarom ik over dit slles schrijf? Wel, omdat ik door wat ik las en overlegde den laatsten tid meermalen aan dat onverbid delijk einde: d-ö dood, dfnk-n moest en dan vaak peinsdeJa, als er we>kelQk eens iemand opstond, die een middel vond om aan dien d od, al was 't maar voor een poos, te ont komen, boe zouden dulz cden, mlllioenea tot hem de toevlucht nemen I Ik las b v. reeds etteigke Zondagen niet kunne de opgaan naar de plaats des gebeds - een preek overDat roodr, dat roode daat I over Ezau en Jacob, bg het llmenkooksel, en in die preek eea anvg floenöe toepassing ook op de kinderen van ónzen t|d over dat „Ik ga sterver. I'' door Ezau, zoo los en onver schillig daa'heaen geroepen „Ik ga sterven 1" wat baat m| gees- tel|k gord? „Ik ga sterven I" laat ik dan toch eerst m^n gulzige lippen zetten aan den beker, dien deze wereld biedt en er uit zwelgen, uit slorpen, met volle teugen wat ik drinken kén ik las in een onzer christelijke dagbladen de ervaringen van dr. B. Wielinga en den straatprediker Baas in sommige groote steden van Duitschland, waar 't al niet erger moge zQn dan in andere landen, doch waarvan men zeggen kan, om een uitdrukking van den apontel Johannes te gebruiken, dat aldaar „de satan woont." Het hart schreit, als men 't lerst. Bovenal om de zedrlQke verwording, 't Is een eindeloos moeras van ongerech tigheid, waarin jong en rud maar bovenal de arme, jonge jeugd, de kinderen reeds, zich vergiftigen en verdrinken. Als men dét leest, dan kan men, bff de erkentenis da: ook wij van nature toi alle kwaad geneigd sgn, beg'ljuen hoe bepaalde steden en streken God den Heere alzoo tot t orn verwekken kunnen, d>t H| ze, als de rechtvaardigen gehéél verdwjnen, verdelgt vsn Z(n heilig aangezicht. En ik las B'ussr's „Z deprenten", die hg schreef over het ontuchtlse leven In ónze groote bandr Isstad, waarbij men b eft van ontroering, ziende hoe diep ook de duizenden onder ons elgrn volk gezonken z|n. Z9 hunkeren naar de ongerechtigheid. Zich schaamteloos „uitleven", dét ia 't wa' <1 1 I i (I f *;VF til

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1