Woensdag 16 November 1921. vuur de Zuidhollaiiilscfie est Zeenwscite Eiland©». Antirevolutionair W. B0KKH0VSN IZeiti, li Vrouwenrechtere der Liberalen, Hit Calvinisme als Lsvons- RECHTZAKEN. VERKOOPMEE!. Alle stukken voor d© Redactie bestemd, Advertentiën ea. verdere Administratie imnco toe te zesden naia de ökgevers- Gsm Courant versehgni eiken WOENSDAG ca ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maasden franco p®s post ?B Ceof vooruitbetaling, BUITENLAND b8 vooruitbetaling i 8.50 pes laar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s «OMMIlkDlflS. T»?«foos Jttiarcomaioaaal Ne, 202, ADVERTENTIËN 20 Cent per regeS, RECLAMES 40 Cesst per «ë&*s3 BOEKAANKONDIGING 10 Ceat per regei, DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 5 pee plaatste®. Qroata letters ea vignetten worden taekeud naar ds plaatsruimte die aibes'aan. AdverteBtiSa worden ingewacht tot DjMSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR vsmstassmms Mevr. Westerman heeft nog maar pas haar intrede gedaan in de 2e Kamer, als kamerlid voor den pas opgerichten Vrijheidsbond, of zij maakt een fout, die 't vraagstuk der Vrouw veel meer onoplosbaar zal maken dan ooit vermoed was. Ze diende op 1 Nov. j.l. 't volgende amendement in: De Wet erkent de volledige Staats rechterlijke, burgerrechtelijke en eeono - misehe gelijkstelling van man en vrouw Zij sprak namens den liberalen Vrij- (jpheidsbond, maar dan staan we verbaasd over't modernisme in die gelederen. De Vrouw zal voor alle ambten en bedieningen in den Staat gekozen mogen worden zij minister; zij kamerbode, zij raadslid, statenlid, kamerlid, afgevaardigde der Regeering voor nationale en internatio nale doeleindenbehalve reeds de vol trekte gelijkheid van kiesrecht, en verkiesbaarheid en benoembaarheid tot ambtenstaatsrechtelijk gelijk de gehuwde en de ongehuwde vrouw met den |go- huwden en ongehuwden man, Maar ook burgerrechtelijk gelijkde vrouw mag óók zijn 't Hoofd des gezins en waar in 't Burgelijk Wetboek zekere opdrachten alléén aan den man zij a verleend, zou voortaan ook de Vronw die opdrachten mogen en moeten ver vullen. m Maar ook economisch gelijkde brouwen moeten dus evenveel verdienen als de mannen bij gelijken arbeid. Hoezeer wij in een tijd leven, dat de Vrouw terecht op meerdere rechten dan een 50 jaar geleden aanspraak heeft door haar meerdere stadie en ontwik keling en arbeid in 't sociale leven, toch gaat de eisch van den Vrijheidsbond te ver. Een gansche omzet van Wetboek artikelen zou er 't eerste gevolg van zijn en een omkeer in 't maatschappe lijke leven zou op den duur niet uitblij ven. Nrtuurlijkalle overdrijving schaadt en 't kan niet liggen in de bedoeling der Vrijheidsbonders om 't mannelijk leven als hoofdgedachte onzer Christelijke Maatschappij voor een overwegend vrouwelijk leven op alle terrein in te ruilen. Mevr Westerman,op deze dwaas heid attent gemaakt heeft haar amen dement dan ook gewijzigd en toen gezegd dat de redactie aldus zou luiden „De wet erkent 't beginsel van volledige Staatsrechtelijke, burger rechterlijke en economische gelijkstel ling van man en vrouw." Gewisin dien vorm is de gelijkstelling "C01 wat voorzichtiger uitgedrukt; „erkennen"of beginsel erkennen"levert nog al practisch verschil. Wie 't beginsel erkent, heeft den tijd aftewachten dat 't idee eenige praktijk erlangt; die isgeduldi- ger en loopt 't toekomstig proces kalm pjes achterna. Maar wie „erkent" heeft haast te maken om de huidige praktijk op zij te zetten en door een moderne te vervangen, Nochtans! „erkennen" of 't beginsel erkennen"beide gaat ons te ver. 't Beginsel erkennen is in elk geval een togin erkenneneen aanvankelijke be- ijdenis dat 't zoo toch eigenlijk moest 60 behoorde en dat een andere praktijk foutief is. En daar komen we tegen op. Er is geen andere practijk geoorloofd dan die van Gods Woord en zoo ze an- l6ru is geworden, is dit, „om tt hardigheid des harten" zooals de weiland sprak tot de Schriftgeleerden, die met Hem over 't Scheiden van een wW wamen spreken, .,ma*r van den °inne a* is 't krek andersom geweest De vrouw moge meerdere rechten sociale en economische onstaatkundige rechten erlangen, maar nooit mag de gelijkheid van Man en Vrouw geprocla - meerd, Sr is een Scheppingsordinantie, waarbij de Man geworden is hoofd der Vrouw, 't hoofd des gezins met al de natuurlijke rechten die aan zoo'n ver houding verbonden zijn. En nu mogen er door de zonde ook in die verhoudingen van Man en Vrouw gruwelijke misstanden en uitwassen zijn gekomen: 'tbeginsel moet onbestreden blijven, omdat God de Heere dat zelf door Zijn scheppingu- werk, dus fundamenteel oorspronkelijk, onwijzigbaar, heeft vastgelegd en alle profeten en apostelen, en de Heiland en de Christelijke Kerk in hare dogma's en formulieren enz. heeft vastgelegd. Wat God vaststelt is rotsvast en elke Wetgever moet zijn hand, op straffe van ernstige schade aan 't Volksleven van die Goddelijke ordinantie afhouden Haar aanranden is God beleedigenis Zijn souvereiniteit in 't scheppingswerk bij knoeierig menschengedoe achterstel len en pogen te vernietigen. 'Zeer zeker maken wij onderscheid tusschen ongehuwde en gehuwde vrou wen omdat de eerste in een gansch andere conditie leven en onder toelating Gods als gevolg van de moderne ont wikkeling der Maatschappij prachtige diensten kunnen bewijzen op allerlei terrein, waar haar vrouwelijke aanleg an vrouwelijke persoonlijkheid en haar vrouwelijke lichamelijke en zielskrachten op hun schitterendst kunnen uitkomen zooals dit in ziekenhuizen enz. enz. wordt gezien, en waarvan ieder met lof gewaagt, prijzende God, dat Hij aan 't vrouwelijk beelddragerschap zoo'n een'g mooie zonnezijde heeft geschonken in wier licht duizenden patiënten hulp, heil leniging, lafenis vonden. De ongehuwde Vrouw staat anders tegenover Staat en Wetgeving en Eco nomie en Sociaal leven dan de Vrouw des huizes, die „zalig is in't haren van kinderen", wier vrouwelijke glorie 't Moederschap is, haar ondoof bare groot heid en ongeëvenaarde eere. En als de ongehuwde vrouw zich beweegt en blijft bewegen op 't haar toekomend terrein waarop ze tot op haar trouwdag lau weren inoogsten kan (helaassoms ook aan onwaardij wordt prijsgegeven én niet naar betoon van kracht geëerd) dan kan niemand op Bijbelsche gronden daar aanmerking op maken. Maar nog eensde ongehuwde vrouw moet steeds in haar arbeid als vrouw geëerbiedigd kunnen worden eu alle ambten en be trekkingen vaarwel zeggen, die haar Vrouwelijk beelddragerschap voor God en menschen kunnen ontsieren. Welke ambten en bedieningen en betrekkingen dit moeten zijn, is niet neer te schrijven. De persoonlijkheid der individueels vrouw èn de algemeen® inzichten van een Volk'geven hier den doorslag, algedaeht van buitengewone omstandigheden als Oorlogstijd, toen noodgedwongen de Vrouw deed wat des Mans was. Maar we spreken over normale toestanden. Gewiser is een vrouwenprobleem Er zijn veel meer vrouwen dan mannen en wij vinden dit een Godsoordeel maar met dit O sersehot van onhuw bare vrouwen moet gerekend. Ook zij zijn beelddragers Gods en moeten eer baar door 't leven, maar in welk beroep in welke kwaliteit? Nochtans! met de gehnwde vrouw staat 't anders. Zij h eft een Gezin en dat is haar middelpunt. Zwaar mogen de lasten desGezinsvaakop haar drukkeD, en zorgvol r mag haar dagtaak vaak zijn, ja de ontbering van nachtelijke rust als wachteres over haar zuigeling vaak nabij maar ze is Vrouw, ze is moeder, en heeft de verplichting op zich genomen èn naar de H, Schrift èn naar 't Wetboek des Rijks, om haar man een hulpe te zijn. Deze Goddelijke bepaling is onaan vechtbaar en zoo js, dan naderen we de toekomst des Heeren en vreezen we voor Staten en Volken niet slechts een omgekeerde wereld, maar een wegzin kende, ontzedelijkte en door wreede passies en hartstochten verslonden dis organisatie van dierenmenschen, als in de wouden en op de Gebergten een strijd op dooi en leven van dter tegen dier elkaar ve. bijtend en vernielend. Geen gelijkheid van Man en Vrouw is mogelijk, omdat de werkelijkheid, al van de Schepping af, een andere is geweest. Wie kan 't natuurlijke onna tuurlijk maken? Kan 't? Maar dan ten koste van 't geluk van miliioenenen tot bevordering der rampzaligheid van alle individuen. God wreekt zich op ieder en op ie deren Staat, die 't seheppingsleven fat soeneeren wil naar eigen welbehagen. Er is eau Wet des Levens van God delijke afkomst, dia nooit ongestraft wordt overtreden. En de Man blijve 't hoofd des gezins met al de konsekwentiss die daaraan vastzitten voor 't optreden in 't publieke leven @n Wmidf3§SGl!©iwiiig9 De vele kerkjes, sscteo, groepen en gods diensten, die elk voor zich preiesdeerea en eigen tevans- en wereldbeschouwing fe heb ben uitschakelend, feunr.cn we vaststellen dat es in hoofdzaak vijf diffe*er,ts levens- en wereldbeschouwingen sijshst Paganisme (heidendom,) het Mohammedanisme, het Mo dernisme, hst Roomsch-Cathollcigme ea het Calvinisme. Alia stroompjes ea beekjes van da vele honderden seeten m richtingen komen tenslotte ia daze vijf hoofdrivieren samen. Levens- en Wareldbischouwlng is de be schouwing vm de verhouding tusschen God en den mensch, dsa mensch en zjja naaste es den mensch en ziehzelven, Over de vier eerstgenoemde leveus- en wereldbeschouwingen zwijgen we thans Het Calvinisme als Levens- en Wereldbeschou wing, daarover widen we vea enkel woord zeggen, niet om hier diep in le dringen, en dit onderwerp tot aan den wortel bloot te leggen, daartoe leent een eouraaten-artiksl zich Biet. Allaen willen we op een enkel misverstand wfjsea. Es zin messefcea, vrome manschen, die voor het woord Calvinisme terugschrikken ea hoe wel de Ca!vinistische beschouwing o er God en mensch, lever» en dood, ossbewust öeelend toch zegge», weinig met het Calvinisme op te hebben, en daarom menschen die zich cal vinist hseten, altijd met eenige reserve te gemoet treden, D!t nu vloeit alleen voort uit onwetendheid. Dat blijkt al aanstonds uit hst argument dat die menschen aanvoeren„Cal vf« was ook maar een mensch", alsof Cal vin de schepper vaa het Calvinisme is ge weest. Niemand minder dsn Dr. Ksiypsr, de Cal vinist b| uitnemend, was het, die eens schreef, dat hl bezwaar had tegen den naam Calvinisme Wat wij verstaan ouder „Calvinisme", Is veel ouder dan Caivgn, sou evengoed kunnen heeten „Paulinisma".. Want de levens- ea wereldbeschouwing dia met „Calvinisme" wordt aangeduid staat op den bodem van het Woord Gcds, Is dus niet iets dat opkwam in den tgd der Reformatie. CalvQn was slechts het in strument ia Gods Hand, cm de heerlijke le vens- en wereldbeschouwing vaa het kind Gods dat leeft bij de openbaring van Gods Woord, als het rijkste en schoonste licht vaa onder den korenmaat te balen en hst op den kandelaar te plaatsen, In zooverre ka» de nsasn van Calvljn dus slechts aan hïf Calvinisme verbonden wor den, als hij hst was die het Calvinism® on der het atof van on- en bijgeloof heeft ge haald, om het te laten schitteren in s|n heerl|ke rijkdom. Hef Calvinisme Is zoo oud als het Weord Gods oud is. Wie zich Calvinist betoond In woord es daad, stelt zich onder het gezag van het Woord Gods. Ea wat een rijkdom ea schoon perspectief opent de Calvinistische levens- en wereld beschouwing aan ham, die zich buigend on der de autoriteit van Gods Woord, zich de moeite getroost ®a te speuren wat de groote Calvinisten dar eeuwen, uit da bouwstoffen van dat Woord hebben opgebouwd I Voor hem geeft het Calvinisme antwoord op zoovele vraagstukken, religie, staatkunde, sociologie, huisgezin en individu betrekking hebbend. Voor hem, die zich buigt ouder het gesag vaa het Woord, zeiden we, Waat het Calvinisme eischt alles op voor de Scmvc- rclnlteit Gods, De Souverdniteit Gids over al het geschapene is siga devies eu het „daar staat geschreven" is zija richtsnoer. Over alle levessverhoudiagea laat het 't Licht van Gods Woord schalies. Vaia daar dat het Cal vinisme alle gezag eu overheid en macht beschouwt te regeeren b| de gratie Gcds, vaa Hem Souvereiniteit ontvangend. Omdat het Calvinisme staat op den bodem van de openbaring Gods in het Woosd is het Waar borg voor onze vsijheid in Keik, Staat en Maatschappij ïs het dan wonder dat toen het Calvinisme ia den tijd der Reformatie weer begon fa tintelen vaa opnieuw opwakend leven, juist onze vaderen de stoere vechters voor Gads- dienstvrljheid, zich tot die beschouwing ga- voelde aangetrokken en dat daarom hei Cal vinisme is "ons laad een vruchtbaren bodera vond. 't Is zooals O -s program van Aatl-Rev. beginselen zegtde grondtoon van ons volks karakter was Calvinistisch. Waarom vond het Luiherineisme, hei mys ticisme, het meihodisme enz. in ons Vader land geea voedselrlke bodem Omdat het ulet over alle levensverhoudingen, dus zoo wel over het Staatkundige, ais de Maatschap pelijke en politieks levers het Licht van Gods getuigenis wierp, doch zich bepaalde tot een zeker deel vaa "s meegehesi existentie. Het Calvinisme eischte gansch het leven op voor de Eere van G A?, Heiligen Naam't liet geen hoebske vm hel volle, rijks teven ont- gonnaea. Déa otn en d&iom silteea rif pes onzs vaderen het Amen uit, over wat het Calvisisme bracht in de heidesperiode van onze historie Ons Volk leefde b§ het Woord. DM was het Ess daarom voelde tast zich tot het Calvi nisme aangetrokken! v. S, KANTONGERECHT SOMMELSDIJK. Geëlscht werd tegen W. S., b§ verstek wegens overtreding pol. vsrord., f 10 subs 10 tfagess, P. v. d. K21 jschippersknecht fe Msd- delharnis, wegens rij'dea zonder licht, f 5 subs. 5 dagen hechtenis, M. C v. R, bij verstek, idem. D v. H., idemA, J., 18 Jlandbouwers- knecht. idemH. Dra., b| verstek, 1de® J. Midemj N., idemA. K., idemC, L, idemJ. K 22 jteudbkn. te Nieuwe Tonge idem; L J v, E,. bij verstek Idem; B. D., 28 j„ commissionair, idem: J S, wegens overtreding pol. verord. te Middelharnls, f 5, sabs. 5 dagen hechtenis. B idemL. de H., wegens opeubare dronkenschap, f 15, subs 30 dagenJ. M„ 34 jlsndb. te Soramdsdf k, wegens het Bief terug roepen van sija hond, die wild ver volgde, bij herhaling overtreding der jacht wet, 3 dagen hechtenis. H, B bl verstek f 25 subs. 25 dagera. H, B, wegens overtreding jachtwet, stsat. terecht. Get T18 jbouwknecht, zegt ge zien te hebben dat bekl. zijn hoad ophitste tegen wild Tweede get, A v. d- L, 33 j,, lanüb. Dlrkslaad, bewee t het tegendeel, bos wel hij volgrna het opgemaakt proces verbaal eerst getuigd heeft bstselfde gezien te hebban wat eerste getuïgs gezegd heeft, n.l. dat bek!, sijn hond Biet terug riep, doch hem op het wild afzond. Ds Kantonrechter waarschuwt bek!, tegen het doen van een meineed en zegt fegeloo- vaa dat laatst genoemde beklaagde liegt. Eisch is f 20 subs. 20 dages. D S., b$ verstek wegens overtreding leer plichtwet, f 5, subs. 5 dagenH O. Idem, f 10 subs 10 dagen, P. v. d. V. wegens? f 15 subs 30 dagen. H. G., 35 jlandb. te Dlrksland, wegens het plaatsen van een draaihek san des ha- vendijk Bekl. ontkend schuldig te zijn. Wordt behandeld volgende zittisg nadat getuigen gehoord zijn. J. V43 veehouder Meüssaut, wegens melkvetvateching. Door inspectie Dordrecht werd geconstateerd dat zich ia de melk van bekl. 36 water bevond, Getuige d decharge Q K, 71 j„ sonder beroep te Mclissant, zegt langen tijd melk van bekl. betrokken te hebben, doch dat deze immer goed was. De Ambt. van het O. M. isgt waf ge tuige zegt niet veel waarde heeft in deze zaak. Het schoof dat de bewoners va a Flak- bee altijd tsviedeu zïja geweest met hun melk, hoewel thans nu de warenwet wordt toegep&st, blijkt dat er zeer veel geknoeid wordt met de melk zoozeer zelfs, dat er zooals in dit geval big kt soms 36 water ia gedaan wordt. H.:t O M juicht de waren wet toe en eischt een boete van f 50 M C v. Dbü verstek, wegens vargaasda baldadigheid, f 15 subs 30 dagen, L L, bij, verstek, wegens openbare dronkenschap, f 15 subs. 30 dagea. C G, wegens overtreding arbeidswet, f 25 subs 25 dagen. K. G. v. R. wegens overtreding motor- ess rgwielwet, f 5 subs. 5 dagen, I. J. K., wegers rijden souster licht, bij verstek f 5 subs. 5 dagen. J Tbü verstak 3 dagen hechtenis, A, d. G30 jbeurlschippper Dirksiand, wegens het aiet bijhouden van de loonlijst, f 25 subs, 25 dage». P. Kbij verstek, wegerss verstoring vaa de nachtrust, f 15 aub. 30 dagenA M. we- gebs overtrediQg jachtwet, f 20 sub, 20 dagen K. -Mbij verstek, IdemP. V/., 20 j., arb, Ouddorp, wegers het niet terughouden vaa a|n hond die wiïd nallfp, f 20 sub, 20 fiagcri. C, M38 arb, Ouddorp, idem, P. H. H19 j., landbka. ie Den Bommel, wegens t-^dea zonder licht, S 5 sub. 5 dagen. B D28 jcommissionair Miaddtamls, idem P. A, K., wegens openbare dronkenschap, f 15 subs. 30 dagea- P. v, d. K21 jschippersknecht Middel- ha?n!s, gedaagd wagens openbare dronken schap, ontkend, ®ordf ajngehouden tot een volgende sitting. A. d. Bwegens openbare dronkenschap, b§ ve«stek f 15 sub. 30 dagen. j V, wegens overtreding tijwielwet, b| verstek f 5 subs 5 dagen. P V.. idsrn, D. S., land'o te Mclissant, met twee ge tuigen décharge H. W. K, en H. v. S., voor de tweede maal gedagvaard, vrijgespro ken. Wegens het vervalachsn van melk is ge dacht tegen water, f J 17»/» T. v. O 24 P, T. J. v- M. T. A. K. A. V. J. B B. C. J. 8 10 22»/,% 7 9 15 28»/,% 50 guïs. 100 25 25 100 25 25 50 150 50 dagen. 100 25 25 ff 100 25 25 50 150 Op Vrijdag 18 Nov. 1921 Inzet ets op Vrijdag 25 Nov. 1921 bi| afslsg, beide dagen des uara. 2 uur in het hotei Spée te S'd^k. Openbare Vrijwillige Verfeooping van: a. 4.46 95 HA. (II gem 9 roeden Z, M.) Bouwlaad in dan polder Het Nicuwel&nd, on der Soinojïlsdlk. b. 9,67,95 H.A. (21 gem. 24 roeden V. M. Bouwland in den Polder K;aaijtnsteh;, qïi&ss SoiHmeisdljfe, c. 23 56,25 H A. (55 gem. 99 rosden R. M Bouwland ia de poiders Westplaat ea Galge- wei onder Sommeisdfk ea Middelbands, d 7,59,20 H.A. (16 gem. 159 roeden V. M.) Bouwland in den polder Hef Oudeland, onder Midddharnis e 18 58 00 H A. (40 gem. 138 roeden V, M Bouwland in de polders Roxenïsre en Gra- btiëllina onder Mclissant, behooreude tot de nalatenschap van Mej, J C S. DE VOS in diverss parceelsn ea combinatiën. Breeder omschreven bij notitiën. Notaris A. MIJS, Rotterdam. Op Vrijdagen 18 en 25 November 1921 telkens des nam. 3 uur, te Dirksland ter hsrberge van J. Vermeulen, bf veiling en afslag, van: a. men gebouw, waarin sedert oaheugeiijke jaren een Timmcrmanssosk, mei veel burger klanten, wordt uitgeoefend eis een daarbij gelegen perceel gfoad, diecend tot hout bergplaats, te Dhkslaad, aao de Nleuwstraat, ten verzoeke vm Mej, de Wed, A. van Ocs- tenbrugge, wegens sterfgeval, b. Een woonhuis te Dirksiaad, aan dea Sfraaidjjk en uitkomend aas de Kaal, tea verzoeke van Mr j J van Ginsekken. c. Een perceel tuisland, te DLksiand, gunstig getegeu nabij da Tramdrecf, ten verzoeke van den heer P, Kasknder Jaco» buszoon. De perceelcn a, b en c, zijn ia eigen ge bruik en fefj de betaling der koopsommen ta aanvaarden. d. Twee in goeden staat zfüde zaadBchu- ren van hout, op sieensn voet, te Dirksiaad, aan dsn Phllipihoofjesweg, ten verzoeke vaa

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1