Woensdag 16 November 1921.
vuur de Zuidhollaiiilscfie est Zeenwscite Eiland©».
Antirevolutionair
W. B0KKH0VSN IZeiti,
li Vrouwenrechtere der
Liberalen,
Hit Calvinisme als Lsvons-
RECHTZAKEN.
VERKOOPMEE!.
Alle stukken voor d© Redactie bestemd, Advertentiën ea. verdere Administratie imnco toe te zesden naia de ökgevers-
Gsm Courant versehgni eiken WOENSDAG ca ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maasden franco p®s post ?B Ceof vooruitbetaling,
BUITENLAND b8 vooruitbetaling i 8.50 pes laar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
«OMMIlkDlflS.
T»?«foos Jttiarcomaioaaal Ne, 202,
ADVERTENTIËN 20 Cent per regeS, RECLAMES 40 Cesst per «ë&*s3
BOEKAANKONDIGING 10 Ceat per regei,
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 5 pee plaatste®.
Qroata letters ea vignetten worden taekeud naar ds plaatsruimte die aibes'aan.
AdverteBtiSa worden ingewacht tot DjMSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR
vsmstassmms
Mevr. Westerman heeft nog maar pas
haar intrede gedaan in de 2e Kamer,
als kamerlid voor den pas opgerichten
Vrijheidsbond, of zij maakt een fout,
die 't vraagstuk der Vrouw veel meer
onoplosbaar zal maken dan ooit vermoed
was. Ze diende op 1 Nov. j.l. 't volgende
amendement in:
De Wet erkent de volledige Staats
rechterlijke, burgerrechtelijke en eeono -
misehe gelijkstelling van man en vrouw
Zij sprak namens den liberalen Vrij-
(jpheidsbond, maar dan staan we verbaasd
over't modernisme in die gelederen. De
Vrouw zal voor alle ambten en bedieningen
in den Staat gekozen mogen worden
zij minister; zij kamerbode, zij raadslid,
statenlid, kamerlid, afgevaardigde der
Regeering voor nationale en internatio
nale doeleindenbehalve reeds de vol
trekte gelijkheid van kiesrecht, en
verkiesbaarheid en benoembaarheid tot
ambtenstaatsrechtelijk gelijk de gehuwde
en de ongehuwde vrouw met den |go-
huwden en ongehuwden man,
Maar ook burgerrechtelijk gelijkde
vrouw mag óók zijn 't Hoofd des gezins
en waar in 't Burgelijk Wetboek zekere
opdrachten alléén aan den man zij a
verleend, zou voortaan ook de Vronw
die opdrachten mogen en moeten ver
vullen.
m Maar ook economisch gelijkde
brouwen moeten dus evenveel verdienen
als de mannen bij gelijken arbeid.
Hoezeer wij in een tijd leven, dat de
Vrouw terecht op meerdere rechten dan
een 50 jaar geleden aanspraak heeft
door haar meerdere stadie en ontwik
keling en arbeid in 't sociale leven, toch
gaat de eisch van den Vrijheidsbond te
ver. Een gansche omzet van Wetboek
artikelen zou er 't eerste gevolg van
zijn en een omkeer in 't maatschappe
lijke leven zou op den duur niet uitblij
ven. Nrtuurlijkalle overdrijving schaadt
en 't kan niet liggen in de bedoeling
der Vrijheidsbonders om 't mannelijk
leven als hoofdgedachte onzer Christelijke
Maatschappij voor een overwegend
vrouwelijk leven op alle terrein in te
ruilen. Mevr Westerman,op deze dwaas
heid attent gemaakt heeft haar amen
dement dan ook gewijzigd en toen gezegd
dat de redactie aldus zou luiden
„De wet erkent 't beginsel van
volledige Staatsrechtelijke, burger
rechterlijke en economische gelijkstel
ling van man en vrouw."
Gewisin dien vorm is de gelijkstelling
"C01 wat voorzichtiger uitgedrukt;
„erkennen"of beginsel erkennen"levert
nog al practisch verschil. Wie 't beginsel
erkent, heeft den tijd aftewachten dat 't
idee eenige praktijk erlangt; die isgeduldi-
ger en loopt 't toekomstig proces kalm
pjes achterna. Maar wie „erkent" heeft
haast te maken om de huidige praktijk
op zij te zetten en door een moderne
te vervangen,
Nochtans! „erkennen" of 't beginsel
erkennen"beide gaat ons te ver. 't
Beginsel erkennen is in elk geval een
togin erkenneneen aanvankelijke be-
ijdenis dat 't zoo toch eigenlijk moest
60 behoorde en dat een andere
praktijk foutief is.
En daar komen we tegen op. Er is
geen andere practijk geoorloofd dan die
van Gods Woord en zoo ze an-
l6ru is geworden, is dit, „om
tt hardigheid des harten" zooals de
weiland sprak tot de Schriftgeleerden,
die met Hem over 't Scheiden van een
wW wamen spreken, .,ma*r van den
°inne a* is 't krek andersom geweest
De vrouw moge meerdere rechten
sociale en economische onstaatkundige
rechten erlangen, maar nooit mag de
gelijkheid van Man en Vrouw geprocla -
meerd, Sr is een Scheppingsordinantie,
waarbij de Man geworden is hoofd der
Vrouw, 't hoofd des gezins met al de
natuurlijke rechten die aan zoo'n ver
houding verbonden zijn. En nu mogen er
door de zonde ook in die verhoudingen van
Man en Vrouw gruwelijke misstanden
en uitwassen zijn gekomen: 'tbeginsel
moet onbestreden blijven, omdat God
de Heere dat zelf door Zijn scheppingu-
werk, dus fundamenteel oorspronkelijk,
onwijzigbaar, heeft vastgelegd en alle
profeten en apostelen, en de Heiland
en de Christelijke Kerk in hare dogma's
en formulieren enz. heeft vastgelegd.
Wat God vaststelt is rotsvast en elke
Wetgever moet zijn hand, op straffe
van ernstige schade aan 't Volksleven
van die Goddelijke ordinantie afhouden
Haar aanranden is God beleedigenis
Zijn souvereiniteit in 't scheppingswerk
bij knoeierig menschengedoe achterstel
len en pogen te vernietigen.
'Zeer zeker maken wij onderscheid
tusschen ongehuwde en gehuwde vrou
wen omdat de eerste in een gansch
andere conditie leven en onder toelating
Gods als gevolg van de moderne ont
wikkeling der Maatschappij prachtige
diensten kunnen bewijzen op allerlei
terrein, waar haar vrouwelijke aanleg
an vrouwelijke persoonlijkheid en haar
vrouwelijke lichamelijke en zielskrachten
op hun schitterendst kunnen uitkomen
zooals dit in ziekenhuizen enz. enz.
wordt gezien, en waarvan ieder met
lof gewaagt, prijzende God, dat Hij aan
't vrouwelijk beelddragerschap zoo'n
een'g mooie zonnezijde heeft geschonken
in wier licht duizenden patiënten hulp,
heil leniging, lafenis vonden.
De ongehuwde Vrouw staat anders
tegenover Staat en Wetgeving en Eco
nomie en Sociaal leven dan de Vrouw
des huizes, die „zalig is in't haren van
kinderen", wier vrouwelijke glorie 't
Moederschap is, haar ondoof bare groot
heid en ongeëvenaarde eere. En als de
ongehuwde vrouw zich beweegt en blijft
bewegen op 't haar toekomend terrein
waarop ze tot op haar trouwdag lau
weren inoogsten kan (helaassoms ook
aan onwaardij wordt prijsgegeven én
niet naar betoon van kracht geëerd)
dan kan niemand op Bijbelsche gronden
daar aanmerking op maken. Maar nog
eensde ongehuwde vrouw moet steeds
in haar arbeid als vrouw geëerbiedigd
kunnen worden eu alle ambten en be
trekkingen vaarwel zeggen, die haar
Vrouwelijk beelddragerschap voor God
en menschen kunnen ontsieren. Welke
ambten en bedieningen en betrekkingen
dit moeten zijn, is niet neer te schrijven.
De persoonlijkheid der individueels
vrouw èn de algemeen® inzichten van een
Volk'geven hier den doorslag, algedaeht
van buitengewone omstandigheden als
Oorlogstijd, toen noodgedwongen de
Vrouw deed wat des Mans was. Maar
we spreken over normale toestanden.
Gewiser is een vrouwenprobleem
Er zijn veel meer vrouwen dan mannen
en wij vinden dit een Godsoordeel
maar met dit O sersehot van onhuw
bare vrouwen moet gerekend. Ook zij
zijn beelddragers Gods en moeten eer
baar door 't leven, maar in welk beroep
in welke kwaliteit?
Nochtans! met de gehnwde vrouw
staat 't anders. Zij h eft een Gezin en
dat is haar middelpunt. Zwaar mogen
de lasten desGezinsvaakop haar drukkeD,
en zorgvol r mag haar dagtaak vaak
zijn, ja de ontbering van nachtelijke
rust als wachteres over haar zuigeling
vaak nabij maar ze is Vrouw,
ze is moeder, en heeft de verplichting
op zich genomen èn naar de H, Schrift
èn naar 't Wetboek des Rijks, om haar
man een hulpe te zijn.
Deze Goddelijke bepaling is onaan
vechtbaar en zoo js, dan naderen we
de toekomst des Heeren en vreezen we
voor Staten en Volken niet slechts een
omgekeerde wereld, maar een wegzin
kende, ontzedelijkte en door wreede
passies en hartstochten verslonden dis
organisatie van dierenmenschen, als in
de wouden en op de Gebergten een strijd
op dooi en leven van dter tegen dier
elkaar ve. bijtend en vernielend.
Geen gelijkheid van Man en Vrouw
is mogelijk, omdat de werkelijkheid, al
van de Schepping af, een andere is
geweest. Wie kan 't natuurlijke onna
tuurlijk maken? Kan 't? Maar dan ten
koste van 't geluk van miliioenenen
tot bevordering der rampzaligheid van
alle individuen.
God wreekt zich op ieder en op ie
deren Staat, die 't seheppingsleven fat
soeneeren wil naar eigen welbehagen.
Er is eau Wet des Levens van God
delijke afkomst, dia nooit ongestraft
wordt overtreden.
En de Man blijve 't hoofd des gezins
met al de konsekwentiss die daaraan
vastzitten voor 't optreden in 't publieke
leven
@n Wmidf3§SGl!©iwiiig9
De vele kerkjes, sscteo, groepen en gods
diensten, die elk voor zich preiesdeerea en
eigen tevans- en wereldbeschouwing fe heb
ben uitschakelend, feunr.cn we vaststellen dat
es in hoofdzaak vijf diffe*er,ts levens- en
wereldbeschouwingen sijshst Paganisme
(heidendom,) het Mohammedanisme, het Mo
dernisme, hst Roomsch-Cathollcigme ea het
Calvinisme. Alia stroompjes ea beekjes van
da vele honderden seeten m richtingen komen
tenslotte ia daze vijf hoofdrivieren samen.
Levens- en Wareldbischouwlng is de be
schouwing vm de verhouding tusschen God
en den mensch, dsa mensch en zjja naaste
es den mensch en ziehzelven,
Over de vier eerstgenoemde leveus- en
wereldbeschouwingen zwijgen we thans Het
Calvinisme als Levens- en Wereldbeschou
wing, daarover widen we vea enkel woord
zeggen, niet om hier diep in le dringen, en
dit onderwerp tot aan den wortel bloot te
leggen, daartoe leent een eouraaten-artiksl
zich Biet. Allaen willen we op een enkel
misverstand wfjsea.
Es zin messefcea, vrome manschen, die voor
het woord Calvinisme terugschrikken ea hoe
wel de Ca!vinistische beschouwing o er God
en mensch, lever» en dood, ossbewust öeelend
toch zegge», weinig met het Calvinisme op
te hebben, en daarom menschen die zich cal
vinist hseten, altijd met eenige reserve te
gemoet treden, D!t nu vloeit alleen voort uit
onwetendheid. Dat blijkt al aanstonds uit hst
argument dat die menschen aanvoeren„Cal
vf« was ook maar een mensch", alsof Cal
vin de schepper vaa het Calvinisme is ge
weest.
Niemand minder dsn Dr. Ksiypsr, de Cal
vinist b| uitnemend, was het, die eens schreef,
dat hl bezwaar had tegen den naam Calvinisme
Wat wij verstaan ouder „Calvinisme", Is
veel ouder dan Caivgn, sou evengoed kunnen
heeten „Paulinisma".. Want de levens- ea
wereldbeschouwing dia met „Calvinisme"
wordt aangeduid staat op den bodem van het
Woord Gcds,
Is dus niet iets dat opkwam in den tgd
der Reformatie. CalvQn was slechts het in
strument ia Gods Hand, cm de heerlijke le
vens- en wereldbeschouwing vaa het kind
Gods dat leeft bij de openbaring van Gods
Woord, als het rijkste en schoonste licht vaa
onder den korenmaat te balen en hst op den
kandelaar te plaatsen,
In zooverre ka» de nsasn van Calvljn dus
slechts aan hïf Calvinisme verbonden wor
den, als hij hst was die het Calvinism® on
der het atof van on- en bijgeloof heeft ge
haald, om het te laten schitteren in s|n
heerl|ke rijkdom.
Hef Calvinisme Is zoo oud als het Weord
Gods oud is. Wie zich Calvinist betoond In
woord es daad, stelt zich onder het gezag
van het Woord Gods.
Ea wat een rijkdom ea schoon perspectief
opent de Calvinistische levens- en wereld
beschouwing aan ham, die zich buigend on
der de autoriteit van Gods Woord, zich de
moeite getroost ®a te speuren wat de groote
Calvinisten dar eeuwen, uit da bouwstoffen
van dat Woord hebben opgebouwd I Voor
hem geeft het Calvinisme antwoord op
zoovele vraagstukken, religie, staatkunde,
sociologie, huisgezin en individu betrekking
hebbend. Voor hem, die zich buigt ouder het
gesag vaa het Woord, zeiden we, Waat het
Calvinisme eischt alles op voor de Scmvc-
rclnlteit Gods, De Souverdniteit Gids over
al het geschapene is siga devies eu het „daar
staat geschreven" is zija richtsnoer. Over alle
levessverhoudiagea laat het 't Licht van
Gods Woord schalies. Vaia daar dat het Cal
vinisme alle gezag eu overheid en macht
beschouwt te regeeren b| de gratie Gcds,
vaa Hem Souvereiniteit ontvangend. Omdat
het Calvinisme staat op den bodem van de
openbaring Gods in het Woosd is het Waar
borg voor onze vsijheid in Keik, Staat en
Maatschappij
ïs het dan wonder dat toen het Calvinisme
ia den tijd der Reformatie weer begon fa
tintelen vaa opnieuw opwakend leven, juist
onze vaderen de stoere vechters voor Gads-
dienstvrljheid, zich tot die beschouwing ga-
voelde aangetrokken en dat daarom hei Cal
vinisme is "ons laad een vruchtbaren bodera
vond. 't Is zooals O -s program van Aatl-Rev.
beginselen zegtde grondtoon van ons volks
karakter was Calvinistisch.
Waarom vond het Luiherineisme, hei mys
ticisme, het meihodisme enz. in ons Vader
land geea voedselrlke bodem Omdat het
ulet over alle levensverhoudingen, dus zoo
wel over het Staatkundige, ais de Maatschap
pelijke en politieks levers het Licht van Gods
getuigenis wierp, doch zich bepaalde tot een
zeker deel vaa "s meegehesi existentie. Het
Calvinisme eischte gansch het leven op voor
de Eere van G A?, Heiligen Naam't liet
geen hoebske vm hel volle, rijks teven ont-
gonnaea. Déa otn en d&iom silteea rif pes
onzs vaderen het Amen uit, over wat het
Calvisisme bracht in de heidesperiode van
onze historie Ons Volk leefde b§ het Woord.
DM was het
Ess daarom voelde tast zich tot het Calvi
nisme aangetrokken! v. S,
KANTONGERECHT SOMMELSDIJK.
Geëlscht werd tegen
W. S., b§ verstek wegens overtreding pol.
vsrord., f 10 subs 10 tfagess,
P. v. d. K21 jschippersknecht fe Msd-
delharnis, wegens rij'dea zonder licht, f 5
subs. 5 dagen hechtenis,
M. C v. R, bij verstek, idem.
D v. H., idemA, J., 18 Jlandbouwers-
knecht. idemH. Dra., b| verstek, 1de®
J. Midemj N., idemA. K., idemC, L,
idemJ. K 22 jteudbkn. te Nieuwe Tonge
idem; L J v, E,. bij verstek Idem; B. D.,
28 j„ commissionair, idem: J S, wegens
overtreding pol. verord. te Middelharnls, f 5,
sabs. 5 dagen hechtenis.
B idemL. de H., wegens opeubare
dronkenschap, f 15, subs 30 dagenJ. M„
34 jlsndb. te Soramdsdf k, wegens het Bief
terug roepen van sija hond, die wild ver
volgde, bij herhaling overtreding der jacht
wet, 3 dagen hechtenis.
H, B bl verstek f 25 subs. 25 dagera.
H, B, wegens overtreding jachtwet, stsat.
terecht. Get T18 jbouwknecht, zegt ge
zien te hebben dat bekl. zijn hoad ophitste
tegen wild Tweede get, A v. d- L, 33 j,,
lanüb. Dlrkslaad, bewee t het tegendeel, bos
wel hij volgrna het opgemaakt proces
verbaal eerst getuigd heeft bstselfde gezien
te hebban wat eerste getuïgs gezegd heeft,
n.l. dat bek!, sijn hond Biet terug riep, doch
hem op het wild afzond.
Ds Kantonrechter waarschuwt bek!, tegen
het doen van een meineed en zegt fegeloo-
vaa dat laatst genoemde beklaagde liegt.
Eisch is f 20 subs. 20 dages.
D S., b$ verstek wegens overtreding leer
plichtwet, f 5, subs. 5 dagenH O. Idem,
f 10 subs 10 dagen,
P. v. d. V. wegens? f 15 subs 30 dagen.
H. G., 35 jlandb. te Dlrksland, wegens
het plaatsen van een draaihek san des ha-
vendijk Bekl. ontkend schuldig te zijn. Wordt
behandeld volgende zittisg nadat getuigen
gehoord zijn.
J. V43 veehouder Meüssaut, wegens
melkvetvateching. Door inspectie Dordrecht
werd geconstateerd dat zich ia de melk van
bekl. 36 water bevond,
Getuige d decharge Q K, 71 j„ sonder
beroep te Mclissant, zegt langen tijd melk
van bekl. betrokken te hebben, doch dat deze
immer goed was.
De Ambt. van het O. M. isgt waf ge
tuige zegt niet veel waarde heeft in deze
zaak. Het schoof dat de bewoners va a Flak-
bee altijd tsviedeu zïja geweest met hun
melk, hoewel thans nu de warenwet wordt
toegep&st, blijkt dat er zeer veel geknoeid
wordt met de melk zoozeer zelfs, dat er
zooals in dit geval big kt soms 36 water
ia gedaan wordt. H.:t O M juicht de waren
wet toe en eischt een boete van f 50
M C v. Dbü verstek, wegens vargaasda
baldadigheid, f 15 subs 30 dagen, L L, bij,
verstek, wegens openbare dronkenschap, f 15
subs. 30 dagea.
C G, wegens overtreding arbeidswet, f 25
subs 25 dagen.
K. G. v. R. wegens overtreding motor- ess
rgwielwet, f 5 subs. 5 dagen,
I. J. K., wegers rijden souster licht, bij
verstek f 5 subs. 5 dagen.
J Tbü verstak 3 dagen hechtenis,
A, d. G30 jbeurlschippper Dirksiand,
wegens het aiet bijhouden van de loonlijst,
f 25 subs, 25 dage».
P. Kbij verstek, wegerss verstoring vaa
de nachtrust, f 15 aub. 30 dagenA M. we-
gebs overtrediQg jachtwet, f 20 sub, 20 dagen
K. -Mbij verstek, IdemP. V/., 20 j., arb,
Ouddorp, wegers het niet terughouden vaa
a|n hond die wiïd nallfp, f 20 sub, 20 fiagcri.
C, M38 arb, Ouddorp, idem,
P. H. H19 j., landbka. ie Den Bommel,
wegens t-^dea zonder licht, S 5 sub. 5 dagen.
B D28 jcommissionair Miaddtamls,
idem
P. A, K., wegens openbare dronkenschap,
f 15 subs. 30 dagea-
P. v, d. K21 jschippersknecht Middel-
ha?n!s, gedaagd wagens openbare dronken
schap, ontkend, ®ordf ajngehouden tot een
volgende sitting.
A. d. Bwegens openbare dronkenschap,
b§ ve«stek f 15 sub. 30 dagen.
j V, wegens overtreding tijwielwet, b|
verstek f 5 subs 5 dagen. P V.. idsrn,
D. S., land'o te Mclissant, met twee ge
tuigen décharge H. W. K, en H. v. S.,
voor de tweede maal gedagvaard, vrijgespro
ken.
Wegens het vervalachsn van melk is ge
dacht tegen
water, f
J 17»/»
T. v. O 24
P, T.
J. v-
M. T.
A. K.
A. V.
J. B
B. C. J.
8
10
22»/,%
7
9
15
28»/,%
50 guïs.
100
25
25
100
25
25
50
150
50 dagen.
100
25
25 ff
100
25
25
50
150
Op Vrijdag 18 Nov. 1921 Inzet ets op
Vrijdag 25 Nov. 1921 bi| afslsg, beide dagen
des uara. 2 uur in het hotei Spée te S'd^k.
Openbare Vrijwillige Verfeooping van:
a. 4.46 95 HA. (II gem 9 roeden Z, M.)
Bouwlaad in dan polder Het Nicuwel&nd, on
der Soinojïlsdlk.
b. 9,67,95 H.A. (21 gem. 24 roeden V. M.
Bouwland in den Polder K;aaijtnsteh;, qïi&ss
SoiHmeisdljfe,
c. 23 56,25 H A. (55 gem. 99 rosden R. M
Bouwland ia de poiders Westplaat ea Galge-
wei onder Sommeisdfk ea Middelbands,
d 7,59,20 H.A. (16 gem. 159 roeden V. M.)
Bouwland in den polder Hef Oudeland, onder
Midddharnis
e 18 58 00 H A. (40 gem. 138 roeden V, M
Bouwland in de polders Roxenïsre en Gra-
btiëllina onder Mclissant, behooreude tot de
nalatenschap van Mej, J C S. DE VOS in
diverss parceelsn ea combinatiën. Breeder
omschreven bij notitiën.
Notaris A. MIJS, Rotterdam.
Op Vrijdagen 18 en 25 November 1921
telkens des nam. 3 uur, te Dirksland ter
hsrberge van J. Vermeulen, bf veiling en
afslag, van:
a. men gebouw, waarin sedert oaheugeiijke
jaren een Timmcrmanssosk, mei veel burger
klanten, wordt uitgeoefend eis een daarbij
gelegen perceel gfoad, diecend tot hout
bergplaats, te Dhkslaad, aao de Nleuwstraat,
ten verzoeke vm Mej, de Wed, A. van Ocs-
tenbrugge, wegens sterfgeval,
b. Een woonhuis te Dirksiaad, aan dea
Sfraaidjjk en uitkomend aas de Kaal, tea
verzoeke van Mr j J van Ginsekken.
c. Een perceel tuisland, te DLksiand,
gunstig getegeu nabij da Tramdrecf, ten
verzoeke van den heer P, Kasknder Jaco»
buszoon.
De perceelcn a, b en c, zijn ia eigen ge
bruik en fefj de betaling der koopsommen ta
aanvaarden.
d. Twee in goeden staat zfüde zaadBchu-
ren van hout, op sieensn voet, te Dirksiaad,
aan dsn Phllipihoofjesweg, ten verzoeke vaa