Zaterdag 24 October 1921 Antirevolutionair Orgaan voor Ie SRoMfcoflMfllsehe en SBeoowoche GSfilandeii fierste Blad nm umcim H TENGERHEID. EN HOC Alle stokken voor de Redactie bestemd, Adv-ertentien en de Uitgevers. ONDEROEN 0!" Dest' Conraai vcrach$.'U slfefifl WOENSDAG ca ZATERDAG. ABONNESSENTSPRIJS par drie maanden franco pes peat li Css: BUITENLAND bg vooruitbetaling 5 8.50 pet iaat. ifZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT MMStt-AttKMMaeMNe» eour»tliMstaii»it: tRTGEVöRS, BÖEKBOïII 8 M M E l 8 D IJ K. TsSstlti-m Ho. 202 ADV1RTENTIÊN 20 C:.sv pet regel, RECLAMES 40 Cent eer mm BOEKAANKONDIGING W cse< pa RML DIENST AANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- pet s>'ssm»iE& Graute Setters m vignetten wt.'ttitts betekend uitat fie plaatsruimte dte sg beslas» Ad**r"wMJf/i wratten '«gewerkt DINSDAO- WÜDAOMOBOEN J0 UUR. verOer •AcliElxil.srati.ti franco toe te ztnéen Do Ooputatonwrgadsring en do ¥r@uw* Ze ligt alweer in 't verleden, En de besprekingen over 't passieve Vrou wen kiesrecht hadden dit resultaat, dat geen vrouwen candidaat mogen gesteld worden voor Staten en Kaden. De ge dachte door 't Centraal Comité in een motie belichaamd, werd aanvaard, luidende De A.-R. partij, vereenigd in hare Deputat en vergadering te s-Graven* hage, den 14den October 1921 kennis genomen hebbende van het Rapport der commissie, ingesteld in de Deputatsnvergadering van 13 April 1920; bstuigt der commissie haren dank voor den door haar verrichten arbeid en spre kt als haar gevoelen uit ten eerste dat bij verkiezingen voor Staten ea Raden door de bij het Centraal-Comité aangesloten kies vereenigingen geen vrouwen candi daat behoeven te worden gesteld zoolang de Antirevolutionaire Partij niet in haar wettige vergadering van een tegenovergesteld gevoelen blijk geeft ten tweede dat wijziging van de tweede alinea van artikel 54 der Gemeen ewet, zooais door de com- mis ie uiteengezet tehosrt te wer den bevorderd. Zoolang de Antirev. partij dus niet anders beslist op haar Depulatenver- gad., mogen geen vrouwen kandidaat zijn. Deze motie van ons Hoofdbestuur is van andere redactie dan die der Commissie Idenbnrg, Bouwman, Briët en JüDg-.irour. Deze vier heeren wa ren uitgenoodigd om 't vraagstuk te bestudeeren, en hun zienswijze hebben ze op 11 Mei 1921 neergelegd ia de (volgende conclusie dit de A. -R, partij zich heeft te I onthouden van 't eandidaatstellen I van vrouwen. dat op dezen regel stHeers uitzon I lering toelaatbaar is als onder de H leiding des Heeren het voor de I Antirev. partij duidelijk is dat dit R door God is gewild dat dit thans niet 't geval is dat wijziging van de 2de alinea van art, 54 der Gemeentewet moet worden bevorderd. Het_ verschil spr'ngi in 't oog. De Commissie Idenbnrg is niet zoo ruim in baar ingewanden als 't Hoofdbe (stuur, de Commissie wacht op een uiting van Gods Wil, maar 't Hoofd bestuur wacht op een nieuwe uiting der Deputatenvergadering. On zes inziens drukt op beide een bezwaar. Be Commissie Idenburg wil duidelijk heid, dat God t pas iave kie>recht toe a'. Hoe mo t men dien wil van God kennen? Waarin en waaruit? Gods Woord geeft geên wilsverklaring. W&s dat waar, dan wis 't al uitgemaakt. God wil of Hij ivü niet en dan ligt da conclusie voor 't grijpen Dan zal er passief vrouwenkiesrecht zijn, beslist en zeker of het zal niet zijn. Een Godswil is er niet in den Bijbel o.t-ent dit i vraagstuk neergelegd. Hoe moet men dan den Godswil kennen? Uit 'tVox jjopuli, Vox Dei; dat is do eenige Wite- kf nn s. De Stern des Volks is de Stemme Gods óf met andere woorden De Stem der Deputatenvergadering drukt den wil Gods uit dan en dan. als 't besluit valt dat er wél vrouwen in d9n Raad mogen zitten. Vandaag is 't de wil van God niet, want de Deputatenvergadering heeft 't idee om vrouwen in den Raad te zetten afgeketst; over e?n jaar of vijf zal 't da wil van God wél zijn want dan zullen er zeer waarschijnlijk wel antirev. vrouwen in da Staten en Raden zijn. De Commissie zoekt dus Gods Wil in 't historisch verloop, in de toekom stige ontwikkeling van 't vraagstuk. Ze wil afwachten, hoe 't antirev. volk zich in deze kiesrechtkwestie voor of achteruit beweegt En, gewis! we zijn een ChrkieUj's-Histo'Refce partij; da Historie is óók een der elementen om den Godswil te loeren kennen, maar da'.rmee is niet gezegd, dat als door een plaats. kiesvereeniging te Rotterdam, te 's-Hage, of in andere groote steden, een antirev. vrouw op 't kussen ge bracht wordt, dis Kiesv. dan Gods wil tegenstreeft. Dat lijkt iiergers naar, En toch zal volgens de Commissie, dat niet mogen, want 't is, zegt ze. voor de Antirev. partij rog niet divdelijk, dat 't door God is gewild Maar eilieve zet dan toch een vrouw in den Raad, en als ze 'f er flink af brengt dan zouden we zeggenGod wil 't in die stad ivëlDat is ook his torisch! Gods wil is uit daden openbaar èn ivoor den. De woorden Gods in de H. 8. geven geen houvast voor e n toelating of weigering van een vrouweiijken Raadszeteldan moet de daad Gods beslissen en dus geven we aan een hoogstaande Vrouw de hoogstaande plaats in den Stedelijken Raad. En blijkt t, dat ze er niets presteert, dan is dat da wil Gods om in e en verdere toekomst totaal, althans voor jaren van 't passief Vrouwenkiesrecht af te lien. Maar nu is 't probeeren om Gods wil uit daden te kennen, finaal afgesneden. Geen Vrouw mag in den Raad of in de Staten, want God wil !t -nog niet. zegt de Commissie. We eerbiedigen ieders standpunt, en ook dat der Commissie, maar had en liever in dit geding over den wil Gods gezwegenen we vinden daarom de redactie van 't Centraal Comité beter n.i. „geen vrouw in Staten en Raad, totdat da Deputatenve-gadering in meer derheid er voor is. Aan zoo iets kleeft metr posiiivifeit dan aan den wil Gods; nochtans is er o- k een beswaar, De De- put&tenvergad mag oordeelen, of 't raadzaam is overal de vrouwen toe te laten, maar zij heeft wel te bedenken, dat Steedsche toestanden anders zijn dan Dorpsche, Fn nu kan een R tter- damsche kiesv, 't nuttig oorde kn om een vrouw in den Raad te bezitten, terwijl t toch voor 't Platteland een overbodigheid is. Toch zou de Dep.- vergad. kunnen besluitengeen vrouwen in den Raad. Zie, dat gaat ons te ver. De plaats, kiesv. in de groote steden kunnen voor feiten bornea te staan, daar 't Platte land niet aan denkt. Stel dat de Chr. Hist, een vrouw kiezende Socialisten ook. Dan vinden wij ,'t heuseh niets erg, als daar een Antirev. vrouw ook naast zit Maar t is nu verboden, en we vinden dit standpunt te eng. Temeer omdat er geen Goddelijke ordinantie aan to wijzen is. Onzes inziens had men aan de wijsheid en 't beleid der Kiesv. een en ander over moeten laten. Voor t Platteland is geen nood; zonder vrouwen komt 't op onze dorpjes ook wel terechtmaar in de Steden zijn de toestanden en partijverhoudingen anders, en daar moet men mee rekenen, En nu nog een vuiligheidje, uitga knipt uit Het Volk, die 't natuurlijk erg reacnonair vindt om geen vrouwen te kiezen, en even natuurlijk voor ons, dat Het Volk zich maar met zijn eigen misère moet bewaren Maar nu gaat 't persoonlijk worden; lees maar: „DEPUT ATEN-VER VAL". „Het was in deze p «tij-vergadering wei zeer de dood in de pot. En het ergste is d it zij daarmee e ?n trou we afspiegeling vormt van de partij zelve. Wanneer men, na de verslagen dezer deputa: en-vergadering genoten te hebben, nog eens een artikel van „de .Amsterdammer" over „den. demo- cratischen Kuyper" doorleest, is het als een verschil van dag en nacht. Toen, voor dertig jaren, Kr.yper's „gloeiende sociaïe profetie", la>erook nog een warm gestemd wekker der geesten als Talma, en thans niets meer dan een galmende reahtionair ais Van der Voort van Zijp, een op geblazen windzak als Buymar van Twist, een kakelend haantje als Rut gers, eer, m üserige muggmiif ter -als Beumer, met als meoet „sociaal' element nog een klikken dominee sis Sme k. en boven deze heen de groot- kapitalistische petroleummagnaat Co- lijn Wel is de ant revolutionaire partij in rampzalig verval," Zie, dat gaat te ver. Dat zijn scheld woorden, die niet te pas komen Als de 3. D. A. P.. h .ar mannetjes eens overz et eilaty zij zelf zal de éérste zijn om over de eigenaardigheden harar Kamerleden een streng vonnis te vel len. En kan zij 't niet, anderen kunnen 't wel en niet zoo maPefa ook. En 't strenge ooi deel over eenige barer per soonlijkheden is verdiend Da A. R partij was in Dep vergi- dering bijeen, en in hoe „ramp/aiig verval' volgens Het Volk, we doen mee om haar besluit te handhaven. Partijdiscipline, bij Het Volk zeer wel bekend, is ook bij ons en heeft ons steeds gehaat. Gehoorzaamheid aan 't hoogste besluit kost ons geen irsoebe en zil gewis en zeker 't rampzalig verval afwentelen en doen verkeeren in een nieuwen groei. Onze partij staat of valt niet rret e'ii paa vrouwen al of niet in dea Raad, maar staat of vtit met de er kenning van Gods Souvereiniteit ook in 't Staatsrecht En dat hoofdbeginsel is neg ongerept Heeft Het Volk ook nog hoofdbegin selen? Je., o zulke rare, in 1918|in No vember terd eg geopenbaard. Wsdtllfc #8ffSSQdö» „Daar boorde h9 niet", zegt men, 'a Msn van gereformeerde belijdenis ouder ees moderne preek. dat past even wei nig bij elkaar ais een groote sresuwpop in een zcmcrsch landschap, ik buig ea ges-I cmrnidd iiijk foe. Hoe s?u mün «aap, goed gereformeerd vsa bel ij der is onder die moderne preek kwam, helder ik niet op Ik vrihaal eenvoudig: ha was er. Of lisver, h^ was er gewéést. Of er ook sist ernig geval zou kunnen dénkbsar *8», waarin een gereformeerd be lijder onder een mode ne preek zou kur.nea geraken, zonder dat direct het „schuldig!'' over hem behoeft te wordam uitgesproten, wil ik thans ook aiet curicuaeifk onder zoekers. Nogeess, ik constateer hef feit. Maar rt sal zeker wel begs|peï§k zijn, dat ik mQ haastte, om den ma» eens te gaan Mervieuwer, hos hij '4 wel o ader die moderne preek had gehad. Ea d«,t gaf aanleiding tot esalgTtg gesprek, M|n „man", eca goede vflfiiger, was het seer wel toevertrouwd een preek ts gaan hooren en daarover ve«sfag uit te brengen. Ea waar bij sis jonge!!:, g sen poor je, in ceu maderas omgeving had verteerd, dsar wist hij ock wel cea ea ander van het moder nisme af „Maar wat een verschil, toen of nu 1" Dat wa* 't eerste, wat h!| zei Nu hib ik in bi'sj jongelingsjaren één keer 'r moderne preek g- hoor-1?, 'k'geloof dat ik 't «1 een?, meer heb verteld't was op e*o Hemelvaartsdag, 's morgens zeven uur In de vroegbeurt. Ieder brgrQpt wat <?dt was. Eea dor, verstandelijk "oetoosr, geheel bul ten het hdlsfeit om, over rta pas? alge meen menscheigke deugden, die 'k weet niet meer hoe, act dezen dag in verbn.id werden gebracht. Vaa <.lAi snodernime had de prediking, die mijs man had bijgewoond, zooheelemaa! n'et». Ik ka*3 het onderscheid niet beter tocteaaa dan zoosls hei door een paar onzer voor- maanfu wordt gedaan. Prof. Aacma, In z§n i ngrie brochure zegt „Voor het oad- m jciernisme, dai op „wc tcnschapsel^kc" gronden de mogelijkheid van ouderen loochende, is een zoogenaamd maicoatract (oatevrefiec) of rech's moderals- bs Sn de phsts gekomen, dat zoover mogelijk verwf dard. staat van «He Intalectualhme en eerder een zekere mystiek voorop plcatst Eu Bsrtuck door Ancma assgchaald -- zegt in zQn „Moderolrme en Otfh-idcxlc" var vjn de jenodgrgen. 1"; breeder krisg (is) uitmeakt Jet bene! van 's menachsn aShackel^kteid <n eilecdi!?- htld, de overtuiging van d 'n ernst der zonde, d". behoefte van een verlosser, de noodzake lijkheid ma versoeeiag ea wedergeboorte, lidinis l^sdidiilirsgiP, 40 eerst per regel. F®IiaTï®A«fEaii: en Wilt ga ook k-ts worden Sch ijf dan asn P, BOER Nieuw Amsterdam. Hit orgaaisme vsu kittderen tijdens den groei c» d« vorming is bultengewoou tenger vooral de meisjes ondervinden alie lei storin gen, wssa'op 'aeu «isuwkeurig inoet letten era dig mes met kracht moet bestrijden, want ia dat tijdperk wordt het gestel vaa het kind gevormd en ren blijvends zwafcts met te veelvuldige organische storingen kuucen cea acodlottigeo invloed hebben op het gehecle verdero levendaarom is het zoo nuttig de kind»*®"; gedurende en groei bvbandeÜDg der Pink Pilten te dom oudergasa, w ntde eigeuscbappen' der PinSspillen, die voor alles versterken, zgn een steun ea een kracht voer het jonge organisme en werken mede tot een uitmuntend® vo-rmicg Ah de Piek PlSten In dergelijke omsta» heden srnei in het btjzosdeir sin aanbevolen dr.n is dat, onteat hun voornaamste eigen- schap een versterk ia g is van het zenuwstel sel en een hsmteuwirg vaa het bloed. Zulks Is voos<4 te bemerken ju een tQdpetk, waariu bloed en zenuwen sacej' bisoudere zorg es versterking noodig hebbers, B| Mtj Barel ov<r wie wij hier onder spreke» is f'e hulp, die do Pink Pillen brachtcö op zeer gelukkige se merkoassr ge w«s'', getuige dsn hrltf diac hnnr moeder Mevr Barel, 10 cue Poto. i". tr Viiï ücs schreef: ,M|nd ch- tertja i's eo 'dank gced gezond. Ze Is sist zeer groot maar ze is'flink en steik en wat iedereen ver baasd heeft, dat la tear voorspoedigs en geaaakkeRjke ontwik keling zonder de minste vermoeidheid, sedert z$ de. Pink Piilea heeft gtbruikt. Ik hab hsar de Pink Püien doe» gebruiken, omdat ik ze indertid zei? rart succes hab ingenomen". De P'i-k Pilleu worden steeds met goede resultaten gebruikt 5a gevslkn van bloed^r- moede cn zenuwzwakte. De p?$s dar Pink Pillen bedraagt f 1,75 de dcios, f 9.-— da zes dooses. Zij worden ver kocht is het Hoofddépof: Nassaukade 314 te Amsterdam Eiscii dltr(adres eo de Hollandsche gsbrulksaanw^zicg. De Pink Pülea zija ook te wrki8gea hq ul'c goede apothekers en drogisten. Barel. het giioof aan hat mysterie der wereld, de dorst saar gemeenschap mat den levenden God Van flé.t moderaisnia had mijj! eeu proeve gehsd. En 'i w«8 dus waarlik geen wonder, dat het zoo héél anders had aangehoord, dan dar 'i hem in zfjn jaren wss bggebteven. Trouwens, mes weet het van vei las gs. Ho® op cn vergadering vsn moderne theo logen uit de aoordeipe provinciën, een In- lfider zoover kwam van te zeggen, dat met den historlschan christen zijn geloof stood of '"iel. Wat hi boen wij hiervan te deuken Wij moeten natuurlijk eens en voorgoed, alle gedichte hamen, alsof een soort theo- logircb ef gcestHSk verd sg tusschen calvinis me ea modernisme mogelijk ware! Alsofh't modernisme en hst gereformeerd geloof bezig waren door beiden desa uitersten oever te verlaten «u vaar 't -midden van het sneer te varen, zich naar elkaar to® te bressgen, zoo dat ze tenslotte één zouden worden Zooiets is esnveudig oadenkbaar. Ijzer ea leem verecnigen niet. Eb in elk geval zou het zout van het Cal vinisme dan wil smakeloos geworden zijn, dat het nergens meer toe deugt daa om builen geworpen te worden E® ik houd me overtuipd, dat cob iemand met de syn these- natuur van ds. Netelenbos, die nu reads van „e'hisch-gereformeerd" zuiver ethisch geworden srfeSal, a-sa cea vereeniging van cal-inisme era modernisme, ztlfs «an het modernisme ia sifa meest „rechfsen" vorm, nooit zal btbbef gedacht Maar er rijst hier een andere vraag. Die moellgk te omschep ten is maar die ik zóó zou ktiQaen stellen: Hebben wij, calvi nisten, die dan toch ook verder zien daa on?ers uiteraard eagea, eigen kring, heb bes vrij voor wat daj ia de ke?u ea het wezen van het Christendom en van „de re ligie", ook te hopen op goede vruchten vsn 't gceu heden ten dage op godsdienstig ter rein voorvalt? Men is beu van het „isteltecfu&üsffle". Van dra bloot vsratsndelfken godsdteast, Wsarbl 't hart is vsrdroogd eu verdord. Msn zoekt meer het mystieke leveamen lacht niet met hetgeen boven-natuurlik is; men saab? aaar den stilten, verborgen oaigang niet God Wat hebben wl daarvan te denken? Hebben we reden, om hoop te kcesferan op winst, ik zeg nu «iet voor bet Calvinisme, maar meer ia aSgemeefjen zin voor h«t ko ninklijk van onzen He ere Jezus Christus? Het antwoord hierop moet zeker met groMe voorzichtigheid gegeven worden. Wij weten zoo weinigwij zlea zoo slech! Wij hebben vaak door oaza kortzichtigheid en vanwege ons verduisterd verstand sulk e«s moeite om op te snerken datgene wat de: Hee:e God beaig is »e doen. Waot uit Hem zgn slie dirg?n Ook d» bewegingen öer geesten. Beets, in z%n tijd, hoorde den kreet. „G en seed, wfl redden 't zonder Hem!" en hij aatwoorde er sonde? aarzelen op „Maar die het zeggen, zinken- En als nu uit diezelfde kringen era zoeken en t&res openbaar wordt onder de kinderen naar God, zonder Wien da vaderen het wel meenden te kunnen stelle», dan 13 dit eea vcrschfi se!, dst cuse easdacht niet mag ont gaan. Waarover we ons kunnen verheugen, Eu waarva". we seggen, dat het zeer zeker in Gods hsnd het middel iia zjja, om som migen te brengen tot den eerste3 stao cp den weg, die tot het waarachtige leven leidt MA Arer ia ook een groots keerzij.4 e. Laten we vooral auchteres b'ijren, en de werkelijkheid siert - Eu vooral op twfe saben letten. Het modersirme, gelijk het is de vorige ecu?/ mat s'S-'i deugden- en plichteElcer op trad ea feitelijk „God", m.'ï (eerbied gezegd, slechte pro memorie uittrok, heelt, hei is waar I fi tsc® gemaakt ea tot reactie ten goede aanleiding gegeven. Edoch, dit betreft slechts weinigen. Afgemeten dsn nasr den „grooten hono De massa hseft zichzelven steeds verder overgegeven in eea veskeerden zin; zij wil ook vaa die deugdea-ee-plichten leer niess racer wetensij staat steeds vfacdiver en brutaler op tegen de» levenden Godz§ irekt zich zelfs van de wer van dien God site's meer aan stelt zich hsar eigen uitgietia- gea der ongerechtigheid tot wet ea regel den leve ss. Zóó is de droeve fcesfaad. Dat moeten we ook nist uit het oog ver- Hezen, als daar sprake, komt vaa voor- of aeh teruitgang. Dat is "t eens, waar we op moeten letten. En dsn is rr nog eea tweïde. W§ mostai er oas ook wel van bewust zijn, dat die kleinere stroom, die dusgenaamd zich bewust, in religieuss richrissg, vaak eea

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1