Zaterdag 24 October 1921
Antirevolutionair
Orgaan
voor Ie SRoMfcoflMfllsehe en SBeoowoche GSfilandeii
fierste Blad
nm umcim
H
TENGERHEID.
EN HOC
Alle stokken voor de Redactie bestemd, Adv-ertentien en
de Uitgevers.
ONDEROEN 0!"
Dest' Conraai vcrach$.'U slfefifl WOENSDAG ca ZATERDAG.
ABONNESSENTSPRIJS par drie maanden franco pes peat li Css:
BUITENLAND bg vooruitbetaling 5 8.50 pet iaat.
ifZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT
MMStt-AttKMMaeMNe»
eour»tliMstaii»it:
tRTGEVöRS,
BÖEKBOïII
8 M M E l 8 D IJ K.
TsSstlti-m Ho. 202
ADV1RTENTIÊN 20 C:.sv pet regel, RECLAMES 40 Cent eer mm
BOEKAANKONDIGING W cse< pa RML
DIENST AANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- pet s>'ssm»iE&
Graute Setters m vignetten wt.'ttitts betekend uitat fie plaatsruimte dte sg beslas»
Ad**r"wMJf/i wratten '«gewerkt DINSDAO- WÜDAOMOBOEN J0 UUR.
verOer
•AcliElxil.srati.ti franco toe te ztnéen
Do Ooputatonwrgadsring
en do ¥r@uw*
Ze ligt alweer in 't verleden, En de
besprekingen over 't passieve Vrou
wen kiesrecht hadden dit resultaat, dat
geen vrouwen candidaat mogen gesteld
worden voor Staten en Kaden. De ge
dachte door 't Centraal Comité in een
motie belichaamd, werd aanvaard,
luidende
De A.-R. partij, vereenigd in hare
Deputat en vergadering te s-Graven*
hage, den 14den October 1921
kennis genomen hebbende van het
Rapport der commissie, ingesteld in
de Deputatsnvergadering van 13
April 1920;
bstuigt der commissie haren dank
voor den door haar verrichten arbeid
en spre kt als haar gevoelen uit
ten eerste dat bij verkiezingen
voor Staten ea Raden door de bij
het Centraal-Comité aangesloten kies
vereenigingen geen vrouwen candi
daat behoeven te worden gesteld
zoolang de Antirevolutionaire Partij
niet in haar wettige vergadering van
een tegenovergesteld gevoelen blijk
geeft
ten tweede dat wijziging van de
tweede alinea van artikel 54 der
Gemeen ewet, zooais door de com-
mis ie uiteengezet tehosrt te wer
den bevorderd.
Zoolang de Antirev. partij dus niet
anders beslist op haar Depulatenver-
gad., mogen geen vrouwen kandidaat
zijn. Deze motie van ons Hoofdbestuur
is van andere redactie dan die der
Commissie Idenbnrg, Bouwman, Briët
en JüDg-.irour. Deze vier heeren wa
ren uitgenoodigd om 't vraagstuk te
bestudeeren, en hun zienswijze hebben
ze op 11 Mei 1921 neergelegd ia de
(volgende conclusie
dit de A. -R, partij zich heeft te
I onthouden van 't eandidaatstellen
I van vrouwen.
dat op dezen regel stHeers uitzon
I lering toelaatbaar is als onder de
H leiding des Heeren het voor de
I Antirev. partij duidelijk is dat dit
R door God is gewild
dat dit thans niet 't geval is
dat wijziging van de 2de alinea
van art, 54 der Gemeentewet moet
worden bevorderd.
Het_ verschil spr'ngi in 't oog. De
Commissie Idenbnrg is niet zoo ruim
in baar ingewanden als 't Hoofdbe
(stuur, de Commissie wacht op een
uiting van Gods Wil, maar 't Hoofd
bestuur wacht op een nieuwe uiting
der Deputatenvergadering. On zes inziens
drukt op beide een bezwaar.
Be Commissie Idenburg wil duidelijk
heid, dat God t pas iave kie>recht toe
a'. Hoe mo t men dien wil van God
kennen? Waarin en waaruit? Gods
Woord geeft geên wilsverklaring. W&s
dat waar, dan wis 't al uitgemaakt.
God wil of Hij ivü niet en dan ligt da
conclusie voor 't grijpen Dan zal er
passief vrouwenkiesrecht zijn, beslist en
zeker of het zal niet zijn. Een Godswil
is er niet in den Bijbel o.t-ent dit
i vraagstuk neergelegd. Hoe moet men
dan den Godswil kennen? Uit 'tVox
jjopuli, Vox Dei; dat is do eenige Wite-
kf nn s. De Stern des Volks is de Stemme
Gods óf met andere woorden De Stem
der Deputatenvergadering drukt den
wil Gods uit dan en dan. als 't besluit
valt dat er wél vrouwen in d9n Raad
mogen zitten.
Vandaag is 't de wil van God niet,
want de Deputatenvergadering heeft 't
idee om vrouwen in den Raad te zetten
afgeketst; over e?n jaar of vijf zal 't
da wil van God wél zijn want dan
zullen er zeer waarschijnlijk wel antirev.
vrouwen in da Staten en Raden zijn.
De Commissie zoekt dus Gods Wil
in 't historisch verloop, in de toekom
stige ontwikkeling van 't vraagstuk. Ze
wil afwachten, hoe 't antirev. volk
zich in deze kiesrechtkwestie voor of
achteruit beweegt En, gewis! we zijn
een ChrkieUj's-Histo'Refce partij; da
Historie is óók een der elementen om
den Godswil te loeren kennen, maar
da'.rmee is niet gezegd, dat als door
een plaats. kiesvereeniging te Rotterdam,
te 's-Hage, of in andere groote steden,
een antirev. vrouw op 't kussen ge
bracht wordt, dis Kiesv. dan Gods wil
tegenstreeft. Dat lijkt iiergers naar, En
toch zal volgens de Commissie, dat niet
mogen, want 't is, zegt ze. voor de
Antirev. partij rog niet divdelijk, dat
't door God is gewild
Maar eilieve zet dan toch een vrouw
in den Raad, en als ze 'f er flink af
brengt dan zouden we zeggenGod
wil 't in die stad ivëlDat is ook his
torisch!
Gods wil is uit daden openbaar èn
ivoor den. De woorden Gods in de H. 8.
geven geen houvast voor e n toelating
of weigering van een vrouweiijken
Raadszeteldan moet de daad Gods
beslissen en dus geven we aan een
hoogstaande Vrouw de hoogstaande
plaats in den Stedelijken Raad. En
blijkt t, dat ze er niets presteert, dan
is dat da wil Gods om in e en verdere
toekomst totaal, althans voor jaren van
't passief Vrouwenkiesrecht af te lien.
Maar nu is 't probeeren om Gods wil
uit daden te kennen, finaal afgesneden.
Geen Vrouw mag in den Raad of in
de Staten, want God wil !t -nog niet.
zegt de Commissie.
We eerbiedigen ieders standpunt, en
ook dat der Commissie, maar had en
liever in dit geding over den wil Gods
gezwegenen we vinden daarom de
redactie van 't Centraal Comité beter
n.i. „geen vrouw in Staten en Raad,
totdat da Deputatenve-gadering in meer
derheid er voor is. Aan zoo iets kleeft
metr posiiivifeit dan aan den wil Gods;
nochtans is er o- k een beswaar, De De-
put&tenvergad mag oordeelen, of 't
raadzaam is overal de vrouwen toe te
laten, maar zij heeft wel te bedenken,
dat Steedsche toestanden anders zijn
dan Dorpsche, Fn nu kan een R tter-
damsche kiesv, 't nuttig oorde kn om
een vrouw in den Raad te bezitten,
terwijl t toch voor 't Platteland een
overbodigheid is. Toch zou de Dep.-
vergad. kunnen besluitengeen vrouwen
in den Raad.
Zie, dat gaat ons te ver. De plaats,
kiesv. in de groote steden kunnen voor
feiten bornea te staan, daar 't Platte
land niet aan denkt. Stel dat de Chr.
Hist, een vrouw kiezende Socialisten
ook. Dan vinden wij ,'t heuseh niets
erg, als daar een Antirev. vrouw ook
naast zit Maar t is nu verboden, en
we vinden dit standpunt te eng. Temeer
omdat er geen Goddelijke ordinantie
aan to wijzen is. Onzes inziens had
men aan de wijsheid en 't beleid der
Kiesv. een en ander over moeten laten.
Voor t Platteland is geen nood; zonder
vrouwen komt 't op onze dorpjes ook
wel terechtmaar in de Steden zijn
de toestanden en partijverhoudingen
anders, en daar moet men mee rekenen,
En nu nog een vuiligheidje, uitga
knipt uit Het Volk, die 't natuurlijk
erg reacnonair vindt om geen vrouwen
te kiezen, en even natuurlijk voor ons,
dat Het Volk zich maar met zijn eigen
misère moet bewaren Maar nu gaat 't
persoonlijk worden; lees maar:
„DEPUT ATEN-VER VAL".
„Het was in deze p «tij-vergadering
wei zeer de dood in de pot. En het
ergste is d it zij daarmee e ?n trou
we afspiegeling vormt van de partij
zelve. Wanneer men, na de verslagen
dezer deputa: en-vergadering genoten
te hebben, nog eens een artikel van
„de .Amsterdammer" over „den. demo-
cratischen Kuyper" doorleest, is het
als een verschil van dag en nacht.
Toen, voor dertig jaren, Kr.yper's
„gloeiende sociaïe profetie", la>erook
nog een warm gestemd wekker der
geesten als Talma, en thans niets
meer dan een galmende reahtionair
ais Van der Voort van Zijp, een op
geblazen windzak als Buymar van
Twist, een kakelend haantje als Rut
gers, eer, m üserige muggmiif ter -als
Beumer, met als meoet „sociaal'
element nog een klikken dominee sis
Sme k. en boven deze heen de groot-
kapitalistische petroleummagnaat Co-
lijn
Wel is de ant revolutionaire partij
in rampzalig verval,"
Zie, dat gaat te ver. Dat zijn scheld
woorden, die niet te pas komen Als
de 3. D. A. P.. h .ar mannetjes eens
overz et eilaty zij zelf zal de éérste
zijn om over de eigenaardigheden harar
Kamerleden een streng vonnis te vel
len. En kan zij 't niet, anderen kunnen
't wel en niet zoo maPefa ook. En 't
strenge ooi deel over eenige barer per
soonlijkheden is verdiend
Da A. R partij was in Dep vergi-
dering bijeen, en in hoe „ramp/aiig
verval' volgens Het Volk, we doen
mee om haar besluit te handhaven.
Partijdiscipline, bij Het Volk zeer wel
bekend, is ook bij ons en heeft ons
steeds gehaat. Gehoorzaamheid aan 't
hoogste besluit kost ons geen irsoebe
en zil gewis en zeker 't rampzalig
verval afwentelen en doen verkeeren
in een nieuwen groei.
Onze partij staat of valt niet rret
e'ii paa vrouwen al of niet in dea
Raad, maar staat of vtit met de er
kenning van Gods Souvereiniteit ook
in 't Staatsrecht
En dat hoofdbeginsel is neg ongerept
Heeft Het Volk ook nog hoofdbegin
selen? Je., o zulke rare, in 1918|in No
vember terd eg geopenbaard.
Wsdtllfc #8ffSSQdö»
„Daar boorde h9 niet", zegt men,
'a Msn van gereformeerde belijdenis ouder
ees moderne preek. dat past even wei
nig bij elkaar ais een groote sresuwpop in
een zcmcrsch landschap,
ik buig ea ges-I cmrnidd iiijk foe.
Hoe s?u mün «aap, goed gereformeerd vsa
bel ij der is onder die moderne preek kwam,
helder ik niet op
Ik vrihaal eenvoudig: ha was er.
Of lisver, h^ was er gewéést.
Of er ook sist ernig geval zou kunnen
dénkbsar *8», waarin een gereformeerd be
lijder onder een mode ne preek zou kur.nea
geraken, zonder dat direct het „schuldig!''
over hem behoeft te wordam uitgesproten,
wil ik thans ook aiet curicuaeifk onder
zoekers.
Nogeess, ik constateer hef feit.
Maar rt sal zeker wel begs|peï§k zijn, dat
ik mQ haastte, om den ma» eens te gaan
Mervieuwer, hos hij '4 wel o ader die moderne
preek had gehad.
Ea d«,t gaf aanleiding tot esalgTtg gesprek,
M|n „man", eca goede vflfiiger, was het
seer wel toevertrouwd een preek ts gaan
hooren en daarover ve«sfag uit te brengen.
Ea waar bij sis jonge!!:, g sen poor je, in ceu
maderas omgeving had verteerd, dsar wist
hij ock wel cea ea ander van het moder
nisme af
„Maar wat een verschil, toen of nu 1"
Dat wa* 't eerste, wat h!| zei
Nu hib ik in bi'sj jongelingsjaren één keer
'r moderne preek g- hoor-1?, 'k'geloof dat
ik 't «1 een?, meer heb verteld't was op e*o
Hemelvaartsdag, 's morgens zeven uur In de
vroegbeurt.
Ieder brgrQpt wat <?dt was.
Eea dor, verstandelijk "oetoosr, geheel bul
ten het hdlsfeit om, over rta pas? alge
meen menscheigke deugden, die 'k weet
niet meer hoe, act dezen dag in verbn.id
werden gebracht.
Vaa <.lAi snodernime had de prediking, die
mijs man had bijgewoond, zooheelemaa! n'et».
Ik ka*3 het onderscheid niet beter tocteaaa
dan zoosls hei door een paar onzer voor-
maanfu wordt gedaan.
Prof. Aacma, In z§n i ngrie brochure zegt
„Voor het oad- m jciernisme, dai op „wc
tcnschapsel^kc" gronden de mogelijkheid
van ouderen loochende, is een zoogenaamd
maicoatract (oatevrefiec) of rech's moderals-
bs Sn de phsts gekomen, dat zoover mogelijk
verwf dard. staat van «He Intalectualhme en
eerder een zekere mystiek voorop plcatst
Eu Bsrtuck door Ancma assgchaald --
zegt in zQn „Moderolrme en Otfh-idcxlc" var
vjn de jenodgrgen.
1"; breeder krisg (is) uitmeakt Jet bene!
van 's menachsn aShackel^kteid <n eilecdi!?-
htld, de overtuiging van d 'n ernst der zonde,
d". behoefte van een verlosser, de noodzake
lijkheid ma versoeeiag ea wedergeboorte,
lidinis l^sdidiilirsgiP,
40 eerst per regel.
F®IiaTï®A«fEaii: en
Wilt ga ook k-ts worden Sch ijf dan
asn P, BOER Nieuw Amsterdam.
Hit orgaaisme vsu kittderen tijdens den
groei c» d« vorming is bultengewoou tenger
vooral de meisjes ondervinden alie lei storin
gen, wssa'op 'aeu «isuwkeurig inoet letten era
dig mes met kracht moet bestrijden, want ia
dat tijdperk wordt het gestel vaa het kind
gevormd en ren blijvends zwafcts met te
veelvuldige organische storingen kuucen cea
acodlottigeo invloed hebben op het gehecle
verdero levendaarom is het zoo nuttig de
kind»*®"; gedurende en groei bvbandeÜDg
der Pink Pilten te dom oudergasa, w ntde
eigeuscbappen' der PinSspillen, die voor alles
versterken, zgn een steun ea een kracht voer
het jonge organisme en werken mede tot een
uitmuntend® vo-rmicg
Ah de Piek PlSten In dergelijke omsta»
heden srnei in het btjzosdeir sin aanbevolen
dr.n is dat, onteat hun voornaamste eigen-
schap een versterk ia g is van het zenuwstel
sel en een hsmteuwirg vaa het bloed. Zulks
Is voos<4 te bemerken ju een tQdpetk, waariu
bloed en zenuwen sacej' bisoudere zorg es
versterking noodig hebbers,
B| Mtj Barel
ov<r wie wij hier
onder spreke» is f'e
hulp, die do Pink
Pillen brachtcö op
zeer gelukkige se
merkoassr ge w«s'',
getuige dsn hrltf
diac hnnr moeder
Mevr Barel, 10 cue
Poto. i". tr Viiï ücs
schreef: ,M|nd ch-
tertja i's eo 'dank
gced gezond. Ze Is
sist zeer groot maar
ze is'flink en steik
en wat iedereen ver
baasd heeft, dat la
tear voorspoedigs en geaaakkeRjke ontwik
keling zonder de minste vermoeidheid, sedert
z$ de. Pink Piilea heeft gtbruikt. Ik hab hsar
de Pink Püien doe» gebruiken, omdat ik ze
indertid zei? rart succes hab ingenomen".
De P'i-k Pilleu worden steeds met goede
resultaten gebruikt 5a gevslkn van bloed^r-
moede cn zenuwzwakte.
De p?$s dar Pink Pillen bedraagt f 1,75 de
dcios, f 9.-— da zes dooses. Zij worden ver
kocht is het Hoofddépof: Nassaukade 314 te
Amsterdam Eiscii dltr(adres eo de Hollandsche
gsbrulksaanw^zicg. De Pink Pülea zija ook
te wrki8gea hq ul'c goede apothekers en
drogisten.
Barel.
het giioof aan hat mysterie der wereld, de
dorst saar gemeenschap mat den levenden
God
Van flé.t moderaisnia had mijj! eeu
proeve gehsd.
En 'i w«8 dus waarlik geen wonder, dat
het zoo héél anders had aangehoord, dan
dar 'i hem in zfjn jaren wss bggebteven.
Trouwens, mes weet het van vei las gs.
Ho® op cn vergadering vsn moderne theo
logen uit de aoordeipe provinciën, een In-
lfider zoover kwam van te zeggen, dat met
den historlschan christen zijn geloof stood
of '"iel.
Wat hi boen wij hiervan te deuken
Wij moeten natuurlijk eens en voorgoed,
alle gedichte hamen, alsof een soort theo-
logircb ef gcestHSk verd sg tusschen calvinis
me ea modernisme mogelijk ware! Alsofh't
modernisme en hst gereformeerd geloof bezig
waren door beiden desa uitersten oever te
verlaten «u vaar 't -midden van het sneer te
varen, zich naar elkaar to® te bressgen, zoo
dat ze tenslotte één zouden worden
Zooiets is esnveudig oadenkbaar.
Ijzer ea leem verecnigen niet.
Eb in elk geval zou het zout van het Cal
vinisme dan wil smakeloos geworden
zijn, dat het nergens meer toe deugt daa
om builen geworpen te worden E® ik houd
me overtuipd, dat cob iemand met de syn
these- natuur van ds. Netelenbos, die nu reads
van „e'hisch-gereformeerd" zuiver ethisch
geworden srfeSal, a-sa cea vereeniging van
cal-inisme era modernisme, ztlfs «an het
modernisme ia sifa meest „rechfsen" vorm,
nooit zal btbbef gedacht
Maar er rijst hier een andere vraag.
Die moellgk te omschep ten is maar die ik
zóó zou ktiQaen stellen: Hebben wij, calvi
nisten, die dan toch ook verder zien daa
on?ers uiteraard eagea, eigen kring, heb
bes vrij voor wat daj ia de ke?u ea het
wezen van het Christendom en van „de re
ligie", ook te hopen op goede vruchten vsn
't gceu heden ten dage op godsdienstig ter
rein voorvalt?
Men is beu van het „isteltecfu&üsffle".
Van dra bloot vsratsndelfken godsdteast,
Wsarbl 't hart is vsrdroogd eu verdord.
Msn zoekt meer het mystieke leveamen
lacht niet met hetgeen boven-natuurlik is;
men saab? aaar den stilten, verborgen oaigang
niet God
Wat hebben wl daarvan te denken?
Hebben we reden, om hoop te kcesferan
op winst, ik zeg nu «iet voor bet Calvinisme,
maar meer ia aSgemeefjen zin voor h«t ko
ninklijk van onzen He ere Jezus Christus?
Het antwoord hierop moet zeker met
groMe voorzichtigheid gegeven worden.
Wij weten zoo weinigwij zlea zoo slech!
Wij hebben vaak door oaza kortzichtigheid
en vanwege ons verduisterd verstand sulk
e«s moeite om op te snerken datgene wat
de: Hee:e God beaig is »e doen.
Waot uit Hem zgn slie dirg?n
Ook d» bewegingen öer geesten.
Beets, in z%n tijd, hoorde den kreet.
„G en seed, wfl redden 't zonder Hem!"
en hij aatwoorde er sonde? aarzelen op
„Maar die het zeggen, zinken-
En als nu uit diezelfde kringen era zoeken
en t&res openbaar wordt onder de kinderen
naar God, zonder Wien da vaderen het wel
meenden te kunnen stelle», dan 13 dit eea
vcrschfi se!, dst cuse easdacht niet mag ont
gaan.
Waarover we ons kunnen verheugen,
Eu waarva". we seggen, dat het zeer zeker
in Gods hsnd het middel iia zjja, om som
migen te brengen tot den eerste3 stao cp
den weg, die tot het waarachtige leven leidt
MA Arer ia ook een groots keerzij.4 e.
Laten we vooral auchteres b'ijren, en de
werkelijkheid siert
- Eu vooral op twfe saben letten.
Het modersirme, gelijk het is de vorige
ecu?/ mat s'S-'i deugden- en plichteElcer op
trad ea feitelijk „God", m.'ï (eerbied gezegd,
slechte pro memorie uittrok, heelt, hei is
waar I fi tsc® gemaakt ea tot reactie ten goede
aanleiding gegeven.
Edoch, dit betreft slechts weinigen.
Afgemeten dsn nasr den „grooten hono
De massa hseft zichzelven steeds verder
overgegeven in eea veskeerden zin; zij wil
ook vaa die deugdea-ee-plichten leer niess
racer wetensij staat steeds vfacdiver en
brutaler op tegen de» levenden Godz§ irekt
zich zelfs van de wer van dien God site's
meer aan stelt zich hsar eigen uitgietia-
gea der ongerechtigheid tot wet ea regel den
leve ss.
Zóó is de droeve fcesfaad.
Dat moeten we ook nist uit het oog ver-
Hezen, als daar sprake, komt vaa voor- of aeh
teruitgang.
Dat is "t eens, waar we op moeten letten.
En dsn is rr nog eea tweïde.
W§ mostai er oas ook wel van bewust
zijn, dat die kleinere stroom, die dusgenaamd
zich bewust, in religieuss richrissg, vaak eea