voor «Ie SKnldhollandscIke en Keenwiche Eilanden
tWED.L.COHEINI&ZN
X 01CKSLAND 1
Zaterdag 1 October 1921.
Antirevolutionair ""ff Orgaan
Berst© Blad
IN HOC SIGN
RECLAMES MEDEDEELfNGEN,
Jaargang A*. 874*1
W BOEKHOVEN Z.&ta.
Alle stukken voor d© Redactie bestemd, Advertentiëa en verdere Administratie franco toe te z©adea a^a de Uitgevers-
ÖAME5-EN KINDER
WINTERMANTELS
Dm Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden franco par pest CassS éi vooruitbetaling»
BUITENLAND bf vooruitbetaling f 8,50 per Jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UÏTOBVBIS
SOMMSL9&1JK.
Tslaüoou intercommunaal No. 202
ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Caat ges regel,
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.— pes plaatsing.
Groots Setters en vignetten morden berekend naar de plaatsruimte die iifbss'aaii,
AfmteafllSn worden Ingewacht tot DINSDAG- aa VRIJDAGMORGEN 10 UUR
ie Anti Hechts-
bedeeling.
Er is nationaal en internationaal of
volkenrecht. Sr is Goddelijk en men-
schelijk recht. Er is militair recht, so
ciaal recht, kerkrecht, historisch recht
Er is een strafrecht en een zedelijk
recht. Er is onbeschreven en beschreven
recht, Er zijn kinderrechtbanken en ei is
een burgerlijk proces. Er is oorlogsrecht
zeerecht.
Er is doch genoeg.
Rechtstarre der hope in deze wereld
zoo omfloerst door de nevelen van
zelfzucht en heerschzucht en begeer-en
regeerzucht.
Recht! Goddelijk vonkske dat nog
gloort in elk gevallen mensch en bewijs
van 't onbetwistbare Paulinische woord
Zelfs de heidenscheGriek was van Gods
geslacht.
God is recht, dus zal Hij door
Onderwijzing hen die dwalen
Brengen in 't rechte spoor
Recht
En dan zal ïk hen aanzeggenIk
heb nooit gekend, gaat weg van
Mij, gij die de ongerechtigheid werkt.
Recht
e Ontsteek u niet over de boosdoa-
V nersbenijd ze niet die onrecht doen,
want als gras zullen zij haast wor
den afgesneden en als de groene gras
scheutjes zullen zij alvallen.
Recht!
De Heere is lankmoedig en van
groote kracht en Hij houdt den schul
dige geenszins onschuldig.
Recht, rechtsbegrip, rechtvaardigma-
king voor God, gerechtigheid, rechtsze
berheid, rechtsverkrachting, rechtstitel
rechtsinstituut, rechtszaal, rechterlijke
ambtenaren, wetboek, wetgeving wet
gever, wetsontduiking enz. enz. Wijzen
deze woorden niet op een ononavattelijke
stof, die Hemel en Aarde vervult en
waarin de historie van Eeuwigheid en
Tijd zich afspiegelt.
En suL'en wij 't dan wagen om in
een beknopt artikel de verhouding te
schetsen van den Anti tot de Rechts
bedoeling zooals deze zich in de his
torie der eeuwen onder alle volken ge
openbaard heeft.
Wij zullen trachten.
Want 't is waar wat min. Heems
kerk in 't Vredespaleis zei tegen de
300 buiten en hinnenlandsche juristen,
die in begin September bijeen waren
om over 't Internationaal Recht te con
verseren en waar dus 't Volkenrecht,'t
orlogs- en Zeerecht, 't Verdragenrecht
enz, ter sprake kwam:
„Het is niet altijd mogelijk het in
ternationaal recht in verdragen te
„formuleerener is toch een recht van
Hoogere Orde, b twelk uitzweeft lo
„ven de teksten der wetDat is het
„rechtsbeginsel, dat uit Glod voort
spruit en waarnaar zelfs de verdra
„gen zich moeten voegen; dat moet
„worden teruggevonden in de geheele
„wetgeving en in 't ongeschreven
„recht der menschsn, aangezien er
„zonder dit beginsel geen recht, doch
„alléén schikkingen en gébruiken zon
der ziel en zonder ethica zouden zijn.
.Precies! Naar ons hart sprak de Cal
vinist, de antirev. Heemskerk, én staan-
6 °P den bodem van Gods Woord,
overzag hij met een paar woorden de
Wereld Rechtsbedoeling van de Schep
ping af tot heden.
Er is een Recht Gods, dat uitgaat
boven den tekst der wet. Er is een
Rechtsbeginsel, dat nit God voortspruit
en waarnaar elk verdrag zich regelen
moet. Een Rechtsbeginsel dat als een
gouden draad door elke nationale en
internationale wetgeving loop en moet
Een Rechtsbeginsel, dat zelfs in 't en
beschreven recht der menschen immer
lijke geldigheid heeft.
Er is een recht Gods en in dit geldt
overal
„Wascht u, reinigt u, doet de boos
heid uwer handelingen van voor
„mijne oogen weglaat af van kwaad
„te doen, leert goed doen zoek het
„recht, helpt den verdrukte doet den
„wees recht, behandel de twistzaak
„der weduwe.
En dan volgt er dat wereldberoemde
woord
«Komt dan, en laat ons samen
«rechten, zegt de Heere; al waren
«uwe zonden als scharlaken, zij zullen
«wit worden als sneeuw; al waren
«zij rood als als karmozijn, zij zullen
«worden als witte wol. (Jes. 116-18).
Vrage men dus niet langer naar 't
standpunt der Anti's inzake de Rechts
bedoeling onder de 1800 millioenen
menschenkinderen op Aarde, Maak dui
zenden wetsartikelen; houd duizenden
pleidooienscheppe Recht op de legio
terreinen des levens van Staat en Kerk
en Maatschappij en Gezin, van Zee en
Aarde, Hemel en Hel God is èn
Hij heeft in 't Geweten der Juristen,
maar ook van alle individu een rechts
besef ingeschapen van Mijn en Dijn, van
Hebben en Houdenvan eerlijk Ver
werven en oneerlijk Stelenvan ethisch
en moreel goed tegenover onzedelijke en
onredelijke en onnatuurlijke daden,
waarover ieder zich in zijn binnenkamer
schaamt, al liegt hij voor de Rechtbank
met een stalen voorhoofd.
Dat is 't Recht van Hoogere Orde,
nader uiteengezet in de geopenbaarde
Waarheid, waar we voor velerlei om
standigheden die heilige ordinantiën der
samenleving vinden, ook wel de «eeu
wige« ordinantiën genoemd vastliggend
in 't Godsbewustzijn en neergelegd in
dat Woord en dien Christus, die 't
uitsprak: Ik bande Weg, de Waarheid
en 't Leven.
En wat is dus Christelijke, antirevol.
politiek 't Is bedeeling van antirev. 1.
recht.
En wat is Antirev. R :cht? 't Is 't
Recht van de Hoogere Orde indragen in
't- Volk. En wat is dat Rechtsbeginsel
van Hoogere Orde Zie de 10 Geboden,
die in ééne somma aldus luiden«Hebt
God hef boven alles en uw naaste als
uzelf, aan deze twee geboden hangt de
gansche wet en de profeten.*
Aan den Christenjurist en asn een
Christelijke Juridische faculteit worde't
overgelaten om uit dat Gods Woord,
uit 't historisch recht nu een positief
recht op te bouwen, zoodat elk redelijk
burger zeggen moet: Ja; zoo'n wet is
recht. En die belasting is recht. En dat
proces loopt recht. En die economische
en sociale verhoudingen zijn recht.
Het Antirev. rechtsbeginsel is er e n,
dat weerklank vinden moet in ieders
hart, dat niet in zijn rechtsgevoel is
afgestompt. Want 't wil opgebouwd
worden uit de eeuwige ordinantiën Gods,
die in ons Geweten een toebereiden
bodem vinden. Maar bovenal zal 't
weerklank vinden bij die mannen en
vrouwen welke leven hij 't Woord.
Gewisook bij de toepassing van 't
Antirev. recht kunnen er fouten gemaakt
worden. Het Goddelijke Recht is on
feilbaar, maar een mensch, een minister
kan zich in een rechtsbedoeling vergissen.
Maar dan is herstel mogelijk door de
Verkiezingendoor protestvergaderingen,
door verzoekschriften aan de Kroon,
door rechtsgedingen, door «beroep op*
andere colleges.
Neen. neen! 't onrecht behoeft niet
te struikelen op de straten. En zijn er
gemoedsbezwaarden ook voor hen
kan een weg gevonden worden, mits 't
gemoedsbezwaar leeft in een achtbaar
geweten. De Regeering moet respect
voor uw geweten kunnen hebben, 't
Moet geen vroom gebaar wezen met
vroom gezichtje«Ik dank u Heere, dat
ik niet zoo slecht ben als die Anti daar,
die zrjn eigen verzekert, Heere, en als
dat moimel ginds, dat zijn kind laat
vaccineeren, wat ik niet doe. Heere.*
Voor zulke Parizeëers is geen pardon.
lof,slechts uitzondering m ifeen op n gebouw
de Ambachtsschool. Menheer Hössinp, dlrec-
tenrl Hoed af voor zoo'a presstatie. Eer® in
't publiek, wien eere toekomt. U hebt de
kroon gespannen, 't was ééne vuurzee met
duizend schitterende sprankels. Menheer Hös-
slng: U ki|gt den eereprfs.
Tot half één '8 nachts hoorden we nog
't feestgedruischtoea kwam de stilte.
En nu zgn we, na onze menschelijke ont
spanning, weer aan 't werk getogen. En de
levensstrijd, één dag vergeten, begint weer
Want Strfd is 't Leven en we blfven strij
den tot dat de Tfd ons Sirfdensmoede maakt
Dan bergen we da wapens nochtans niet
op, maar gaven ze een ander in banden-
Zonder strijd geen vooruitgang en geen ont
wikkeling. En we willen vooruitWe wilton
vooruit, saaen al» Anti's en Vrijzinnigen enz,
voor ééa doeide geestelfke en stoffelijke
welvaart van onze twee dorpen We willen
pogen voor Middelharnis en Sommelsdfk
wegen te banen in Nieuwen Tfd.
Rust nu, mooie feestdag, in den schoot der
eeuwen.
Eens sullen we hem voor Uw Rechterstoel
verantwoorderi
40 Cent per regel.
ifSriïlriV zeaigdk»
■fl
- e*D©~ 3©
De blijde Inkomst van den Burgemeester.
Wat een schitterend leest is dat geweest t
Prachtig, prachtig.
En geen enkele wanklank I Geen enkele
stoornis. Oud en jong, arm en rf k, ouder en
kiad, 't was één harmonie bi verscheidenheid
van feesttenen Trouwens, de zon zelf juichte
mee. Ze had zich 's ochtends vroeg al voor
genomen om den dag glans en luister bi
te zetten en tot haar ondergaan heeft zi haar
lichtende belofte gehouden Wat bad regen
en ruw herfatgeti 't feestgenot kunnen ver
gallen.
't Is zoo niet geweest I
En zullen we nu opsommen de namen van
burgers en burgeressen die zich door ver
siering en illuminatie b|sonder verdlenstfk
hebben gemaakt. We zullen bl zooveel moois
In allerlei straten, winkels, alles boven onzen
OP im UITKIJI
Nadruk ver&edes
Alles kan in Hongarfe niet verstorven
geweest zQn.
Dén zou de sympathie, de geestverwant
schap, die nu wordt getoond en sterker wordt
niet gevonden zfndan zou vfandscbap zin
ontwaakt.
'i Moet In Hongarije eenlgszins 'gegaan
zfa, nóg gaan, als b| ens te lande, een
kleine eeuw geleden.
Toen wis ook hier nog oud, vroom volk.
Dat aan 'i geloof der vaderen vasthield.
Maar 't had geen geestelijke leiding en
nog minder wetenschappelijke voorlichting
en toen God nu de mannen gaf, die de
aloude waarheid weer deden schitteren voor
elks oog, werd het een langzaam, maar steeds
veldwinnend proces, dat hst sluimerend
volksken tot bewustzijn bracht.
Kuyper en Bavinck raakten langzamerhand
daarginds bekend als buitenlandsche godge
leerden van gereformeerde belijdenis.
Dat trok dus vanzelf reeds aan.
Doordat nog altfd zéér enkele Hongaar-
sche godgeleerden te Utrecht kwamen stu-
deeren, waar prof. Visser niet zal hebben
nagelaten hen op onxe groote theologanten
te wfzen en waardoor s| min of meer be
kend raakten met de Nederlandsche taal,
raakten ook de werken onzer groote mannen
bij enkelen daarginder bekend.
Anderen kwamen er mee in kennis door
Duitsche vertalingen»
Of door wat ze er ia 't Duitsch over lazen.
De bekende Stcnc-lezingen, eerst door
Kuyper en later door Bavinck, in Amerika
gehouden, sullen ook niet hebben nagelaten
daarginds de aandacht» ts trekken.
Voorts was Dr. Kuyper ook staatsman.
Ea de Hongaarsche gereformeerden hebben
en hadden óók hun staatslieden: we behoe
ven slechts den naaxa van Tisza in herinne
ring te brengen. Gelik trekt gelik en vooral
het ministerschap van Dr. Kuyper van 1902-
1905 zal is het buitenland en met name In
Hongarije de aandacht op hem gevestigd
hebben.
Werd daar dan bi gevoegd, dat de beken
de Nederlandsche premier tevens was de
leider der Holiandsche calvinisten, dan moest
dit vooral onder degenen, die zich ook in
Hongarfe nog naar Calvin noemen, seker
indruk maken.
Zoo begon men ginds naar ons te vragen.
Van veel beteekenis voor het volksleven
was dit natuurlik nog niet; het werkte nog
weinig in op de massa, maar sommigen
der voormannen en leiders van het geref.
volksdeel daarginds werden toch met de
geschriften en i ïeeën onze; voormannen be
kend,
En de leiders vormen het volk.
Al moet men zich ook nu nog volstrekt
geen illusies maken't is nog slechts een be
trekkelijk kleine groep inde zich .calvinistisch"
heeter.de massa, die haar met beslistheid naar
de „oude paden" terug roept
Als gezegd: we willen voorzichtig z|n.
We kennen, als Nederlanders, Hongarfe
nog zoo weinig en moeten daarom voorzich
tig zfn met ons oordeel.
Toch is er wel iets over te zeggen.
We kennen Hongarfe, vooral na den oor
log, uit heel wat nieuws, dat er in de dag
bladen over verschenen is, al moeten ws dit
materiaal met voorzichtigheid gebruiken.
We hebben voorts enkele boeken.
Ec< 't geen sommige Hongaren, met name
de bekende prof. Sybestièa ia oase taal over
hun vaderland hebben geschreven en gezegd.
Van dit alles maken we gebruik.
Waarbij we gaarne met name noemen de
artikelen in de roomsehe „Residentiebode"
verschenen en door een der redacteuren, die
onlangs Hongarfe bezocht, met veel zorg
geschreven.
Wat nu betreftHongarfe in de politiek,
Men vergete niet, dat ondanks grondwet
en volksvertegenwoordiging Hongarfe onder
de Habsburgcrs toch altfd min of meer po
litiek onmondig gebleven is
't Was al eet ais in DuttscbEnnd.
Al werd daar bfv, de Rfksdag sinds vele
jaren fcf algemeen stemrecht gekozen, toch
was cc de eigenlik gezegde volksinvloed
lang too groot niet als bij óss In de jaren
vóór het Alg Stemrecht bestond.
Ook dééd bet volk weinig aan politiek.
En zoo was deze dan vooral in handen
van de librrale journalisten en politic!, dis
naderhand en vooral tiüerss den oorlog de
meeste concurrentie hadden van de socialisten
en communisten, die bf een keer In de po
litiek hun slag hoopten te slaan.
Gelijk dan ook geschied is.
De November-rerolutie van 't jaar '18 deed
ook de kroon van den Heiligen Stefanus,
thans op 't hoofd van den Habsburgers,
rollen over de straat.
Eerst kwamen de socl's aan 't bewind.
Maar Karoliji gaf de zaak over aan Bela
Kun en de „rootte terreur" kwam over Boe
dapest en over geheel Hongarfe, 'i ligt
nog vetsch in or,s geheugen.
Toch was en is Hongarfe niet communis
tisch.
Noch was het ooit sociaal democraat.
Zelfs was het nooit llbe>aal.
Thans, nu de drukking der melk boter voort
bracht en de verdrukkingen van het commu
nisme de massa tot politieke ontwaking heb
ben gebracht „Het Volk" noemt dit: de
reactie deden zegevieren tbkas blfkt wel
beter, wit het volk clgenlfk is.
Maar vroeger voegde 't sich naar de wei
nigen, die de viool speelden en den toon
aangaven.
Eu hoe kon zoo le's bestaan?
Knoop het in uw oor: