voor «Ie SKnldhollandscIke en Keenwiche Eilanden tWED.L.COHEINI&ZN X 01CKSLAND 1 Zaterdag 1 October 1921. Antirevolutionair ""ff Orgaan Berst© Blad IN HOC SIGN RECLAMES MEDEDEELfNGEN, Jaargang A*. 874*1 W BOEKHOVEN Z.&ta. Alle stukken voor d© Redactie bestemd, Advertentiëa en verdere Administratie franco toe te z©adea a^a de Uitgevers- ÖAME5-EN KINDER WINTERMANTELS Dm Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden franco par pest CassS éi vooruitbetaling» BUITENLAND bf vooruitbetaling f 8,50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UÏTOBVBIS SOMMSL9&1JK. Tslaüoou intercommunaal No. 202 ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Caat ges regel, BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.— pes plaatsing. Groots Setters en vignetten morden berekend naar de plaatsruimte die iifbss'aaii, AfmteafllSn worden Ingewacht tot DINSDAG- aa VRIJDAGMORGEN 10 UUR ie Anti Hechts- bedeeling. Er is nationaal en internationaal of volkenrecht. Sr is Goddelijk en men- schelijk recht. Er is militair recht, so ciaal recht, kerkrecht, historisch recht Er is een strafrecht en een zedelijk recht. Er is onbeschreven en beschreven recht, Er zijn kinderrechtbanken en ei is een burgerlijk proces. Er is oorlogsrecht zeerecht. Er is doch genoeg. Rechtstarre der hope in deze wereld zoo omfloerst door de nevelen van zelfzucht en heerschzucht en begeer-en regeerzucht. Recht! Goddelijk vonkske dat nog gloort in elk gevallen mensch en bewijs van 't onbetwistbare Paulinische woord Zelfs de heidenscheGriek was van Gods geslacht. God is recht, dus zal Hij door Onderwijzing hen die dwalen Brengen in 't rechte spoor Recht En dan zal ïk hen aanzeggenIk heb nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. Recht e Ontsteek u niet over de boosdoa- V nersbenijd ze niet die onrecht doen, want als gras zullen zij haast wor den afgesneden en als de groene gras scheutjes zullen zij alvallen. Recht! De Heere is lankmoedig en van groote kracht en Hij houdt den schul dige geenszins onschuldig. Recht, rechtsbegrip, rechtvaardigma- king voor God, gerechtigheid, rechtsze berheid, rechtsverkrachting, rechtstitel rechtsinstituut, rechtszaal, rechterlijke ambtenaren, wetboek, wetgeving wet gever, wetsontduiking enz. enz. Wijzen deze woorden niet op een ononavattelijke stof, die Hemel en Aarde vervult en waarin de historie van Eeuwigheid en Tijd zich afspiegelt. En suL'en wij 't dan wagen om in een beknopt artikel de verhouding te schetsen van den Anti tot de Rechts bedoeling zooals deze zich in de his torie der eeuwen onder alle volken ge openbaard heeft. Wij zullen trachten. Want 't is waar wat min. Heems kerk in 't Vredespaleis zei tegen de 300 buiten en hinnenlandsche juristen, die in begin September bijeen waren om over 't Internationaal Recht te con verseren en waar dus 't Volkenrecht,'t orlogs- en Zeerecht, 't Verdragenrecht enz, ter sprake kwam: „Het is niet altijd mogelijk het in ternationaal recht in verdragen te „formuleerener is toch een recht van Hoogere Orde, b twelk uitzweeft lo „ven de teksten der wetDat is het „rechtsbeginsel, dat uit Glod voort spruit en waarnaar zelfs de verdra „gen zich moeten voegen; dat moet „worden teruggevonden in de geheele „wetgeving en in 't ongeschreven „recht der menschsn, aangezien er „zonder dit beginsel geen recht, doch „alléén schikkingen en gébruiken zon der ziel en zonder ethica zouden zijn. .Precies! Naar ons hart sprak de Cal vinist, de antirev. Heemskerk, én staan- 6 °P den bodem van Gods Woord, overzag hij met een paar woorden de Wereld Rechtsbedoeling van de Schep ping af tot heden. Er is een Recht Gods, dat uitgaat boven den tekst der wet. Er is een Rechtsbeginsel, dat nit God voortspruit en waarnaar elk verdrag zich regelen moet. Een Rechtsbeginsel dat als een gouden draad door elke nationale en internationale wetgeving loop en moet Een Rechtsbeginsel, dat zelfs in 't en beschreven recht der menschen immer lijke geldigheid heeft. Er is een recht Gods en in dit geldt overal „Wascht u, reinigt u, doet de boos heid uwer handelingen van voor „mijne oogen weglaat af van kwaad „te doen, leert goed doen zoek het „recht, helpt den verdrukte doet den „wees recht, behandel de twistzaak „der weduwe. En dan volgt er dat wereldberoemde woord «Komt dan, en laat ons samen «rechten, zegt de Heere; al waren «uwe zonden als scharlaken, zij zullen «wit worden als sneeuw; al waren «zij rood als als karmozijn, zij zullen «worden als witte wol. (Jes. 116-18). Vrage men dus niet langer naar 't standpunt der Anti's inzake de Rechts bedoeling onder de 1800 millioenen menschenkinderen op Aarde, Maak dui zenden wetsartikelen; houd duizenden pleidooienscheppe Recht op de legio terreinen des levens van Staat en Kerk en Maatschappij en Gezin, van Zee en Aarde, Hemel en Hel God is èn Hij heeft in 't Geweten der Juristen, maar ook van alle individu een rechts besef ingeschapen van Mijn en Dijn, van Hebben en Houdenvan eerlijk Ver werven en oneerlijk Stelenvan ethisch en moreel goed tegenover onzedelijke en onredelijke en onnatuurlijke daden, waarover ieder zich in zijn binnenkamer schaamt, al liegt hij voor de Rechtbank met een stalen voorhoofd. Dat is 't Recht van Hoogere Orde, nader uiteengezet in de geopenbaarde Waarheid, waar we voor velerlei om standigheden die heilige ordinantiën der samenleving vinden, ook wel de «eeu wige« ordinantiën genoemd vastliggend in 't Godsbewustzijn en neergelegd in dat Woord en dien Christus, die 't uitsprak: Ik bande Weg, de Waarheid en 't Leven. En wat is dus Christelijke, antirevol. politiek 't Is bedeeling van antirev. 1. recht. En wat is Antirev. R :cht? 't Is 't Recht van de Hoogere Orde indragen in 't- Volk. En wat is dat Rechtsbeginsel van Hoogere Orde Zie de 10 Geboden, die in ééne somma aldus luiden«Hebt God hef boven alles en uw naaste als uzelf, aan deze twee geboden hangt de gansche wet en de profeten.* Aan den Christenjurist en asn een Christelijke Juridische faculteit worde't overgelaten om uit dat Gods Woord, uit 't historisch recht nu een positief recht op te bouwen, zoodat elk redelijk burger zeggen moet: Ja; zoo'n wet is recht. En die belasting is recht. En dat proces loopt recht. En die economische en sociale verhoudingen zijn recht. Het Antirev. rechtsbeginsel is er e n, dat weerklank vinden moet in ieders hart, dat niet in zijn rechtsgevoel is afgestompt. Want 't wil opgebouwd worden uit de eeuwige ordinantiën Gods, die in ons Geweten een toebereiden bodem vinden. Maar bovenal zal 't weerklank vinden bij die mannen en vrouwen welke leven hij 't Woord. Gewisook bij de toepassing van 't Antirev. recht kunnen er fouten gemaakt worden. Het Goddelijke Recht is on feilbaar, maar een mensch, een minister kan zich in een rechtsbedoeling vergissen. Maar dan is herstel mogelijk door de Verkiezingendoor protestvergaderingen, door verzoekschriften aan de Kroon, door rechtsgedingen, door «beroep op* andere colleges. Neen. neen! 't onrecht behoeft niet te struikelen op de straten. En zijn er gemoedsbezwaarden ook voor hen kan een weg gevonden worden, mits 't gemoedsbezwaar leeft in een achtbaar geweten. De Regeering moet respect voor uw geweten kunnen hebben, 't Moet geen vroom gebaar wezen met vroom gezichtje«Ik dank u Heere, dat ik niet zoo slecht ben als die Anti daar, die zrjn eigen verzekert, Heere, en als dat moimel ginds, dat zijn kind laat vaccineeren, wat ik niet doe. Heere.* Voor zulke Parizeëers is geen pardon. lof,slechts uitzondering m ifeen op n gebouw de Ambachtsschool. Menheer Hössinp, dlrec- tenrl Hoed af voor zoo'a presstatie. Eer® in 't publiek, wien eere toekomt. U hebt de kroon gespannen, 't was ééne vuurzee met duizend schitterende sprankels. Menheer Hös- slng: U ki|gt den eereprfs. Tot half één '8 nachts hoorden we nog 't feestgedruischtoea kwam de stilte. En nu zgn we, na onze menschelijke ont spanning, weer aan 't werk getogen. En de levensstrijd, één dag vergeten, begint weer Want Strfd is 't Leven en we blfven strij den tot dat de Tfd ons Sirfdensmoede maakt Dan bergen we da wapens nochtans niet op, maar gaven ze een ander in banden- Zonder strijd geen vooruitgang en geen ont wikkeling. En we willen vooruitWe wilton vooruit, saaen al» Anti's en Vrijzinnigen enz, voor ééa doeide geestelfke en stoffelijke welvaart van onze twee dorpen We willen pogen voor Middelharnis en Sommelsdfk wegen te banen in Nieuwen Tfd. Rust nu, mooie feestdag, in den schoot der eeuwen. Eens sullen we hem voor Uw Rechterstoel verantwoorderi 40 Cent per regel. ifSriïlriV zeaigdk» ■fl - e*D©~ 3© De blijde Inkomst van den Burgemeester. Wat een schitterend leest is dat geweest t Prachtig, prachtig. En geen enkele wanklank I Geen enkele stoornis. Oud en jong, arm en rf k, ouder en kiad, 't was één harmonie bi verscheidenheid van feesttenen Trouwens, de zon zelf juichte mee. Ze had zich 's ochtends vroeg al voor genomen om den dag glans en luister bi te zetten en tot haar ondergaan heeft zi haar lichtende belofte gehouden Wat bad regen en ruw herfatgeti 't feestgenot kunnen ver gallen. 't Is zoo niet geweest I En zullen we nu opsommen de namen van burgers en burgeressen die zich door ver siering en illuminatie b|sonder verdlenstfk hebben gemaakt. We zullen bl zooveel moois In allerlei straten, winkels, alles boven onzen OP im UITKIJI Nadruk ver&edes Alles kan in Hongarfe niet verstorven geweest zQn. Dén zou de sympathie, de geestverwant schap, die nu wordt getoond en sterker wordt niet gevonden zfndan zou vfandscbap zin ontwaakt. 'i Moet In Hongarije eenlgszins 'gegaan zfa, nóg gaan, als b| ens te lande, een kleine eeuw geleden. Toen wis ook hier nog oud, vroom volk. Dat aan 'i geloof der vaderen vasthield. Maar 't had geen geestelijke leiding en nog minder wetenschappelijke voorlichting en toen God nu de mannen gaf, die de aloude waarheid weer deden schitteren voor elks oog, werd het een langzaam, maar steeds veldwinnend proces, dat hst sluimerend volksken tot bewustzijn bracht. Kuyper en Bavinck raakten langzamerhand daarginds bekend als buitenlandsche godge leerden van gereformeerde belijdenis. Dat trok dus vanzelf reeds aan. Doordat nog altfd zéér enkele Hongaar- sche godgeleerden te Utrecht kwamen stu- deeren, waar prof. Visser niet zal hebben nagelaten hen op onxe groote theologanten te wfzen en waardoor s| min of meer be kend raakten met de Nederlandsche taal, raakten ook de werken onzer groote mannen bij enkelen daarginder bekend. Anderen kwamen er mee in kennis door Duitsche vertalingen» Of door wat ze er ia 't Duitsch over lazen. De bekende Stcnc-lezingen, eerst door Kuyper en later door Bavinck, in Amerika gehouden, sullen ook niet hebben nagelaten daarginds de aandacht» ts trekken. Voorts was Dr. Kuyper ook staatsman. Ea de Hongaarsche gereformeerden hebben en hadden óók hun staatslieden: we behoe ven slechts den naaxa van Tisza in herinne ring te brengen. Gelik trekt gelik en vooral het ministerschap van Dr. Kuyper van 1902- 1905 zal is het buitenland en met name In Hongarije de aandacht op hem gevestigd hebben. Werd daar dan bi gevoegd, dat de beken de Nederlandsche premier tevens was de leider der Holiandsche calvinisten, dan moest dit vooral onder degenen, die zich ook in Hongarfe nog naar Calvin noemen, seker indruk maken. Zoo begon men ginds naar ons te vragen. Van veel beteekenis voor het volksleven was dit natuurlik nog niet; het werkte nog weinig in op de massa, maar sommigen der voormannen en leiders van het geref. volksdeel daarginds werden toch met de geschriften en i ïeeën onze; voormannen be kend, En de leiders vormen het volk. Al moet men zich ook nu nog volstrekt geen illusies maken't is nog slechts een be trekkelijk kleine groep inde zich .calvinistisch" heeter.de massa, die haar met beslistheid naar de „oude paden" terug roept Als gezegd: we willen voorzichtig z|n. We kennen, als Nederlanders, Hongarfe nog zoo weinig en moeten daarom voorzich tig zfn met ons oordeel. Toch is er wel iets over te zeggen. We kennen Hongarfe, vooral na den oor log, uit heel wat nieuws, dat er in de dag bladen over verschenen is, al moeten ws dit materiaal met voorzichtigheid gebruiken. We hebben voorts enkele boeken. Ec< 't geen sommige Hongaren, met name de bekende prof. Sybestièa ia oase taal over hun vaderland hebben geschreven en gezegd. Van dit alles maken we gebruik. Waarbij we gaarne met name noemen de artikelen in de roomsehe „Residentiebode" verschenen en door een der redacteuren, die onlangs Hongarfe bezocht, met veel zorg geschreven. Wat nu betreftHongarfe in de politiek, Men vergete niet, dat ondanks grondwet en volksvertegenwoordiging Hongarfe onder de Habsburgcrs toch altfd min of meer po litiek onmondig gebleven is 't Was al eet ais in DuttscbEnnd. Al werd daar bfv, de Rfksdag sinds vele jaren fcf algemeen stemrecht gekozen, toch was cc de eigenlik gezegde volksinvloed lang too groot niet als bij óss In de jaren vóór het Alg Stemrecht bestond. Ook dééd bet volk weinig aan politiek. En zoo was deze dan vooral in handen van de librrale journalisten en politic!, dis naderhand en vooral tiüerss den oorlog de meeste concurrentie hadden van de socialisten en communisten, die bf een keer In de po litiek hun slag hoopten te slaan. Gelijk dan ook geschied is. De November-rerolutie van 't jaar '18 deed ook de kroon van den Heiligen Stefanus, thans op 't hoofd van den Habsburgers, rollen over de straat. Eerst kwamen de socl's aan 't bewind. Maar Karoliji gaf de zaak over aan Bela Kun en de „rootte terreur" kwam over Boe dapest en over geheel Hongarfe, 'i ligt nog vetsch in or,s geheugen. Toch was en is Hongarfe niet communis tisch. Noch was het ooit sociaal democraat. Zelfs was het nooit llbe>aal. Thans, nu de drukking der melk boter voort bracht en de verdrukkingen van het commu nisme de massa tot politieke ontwaking heb ben gebracht „Het Volk" noemt dit: de reactie deden zegevieren tbkas blfkt wel beter, wit het volk clgenlfk is. Maar vroeger voegde 't sich naar de wei nigen, die de viool speelden en den toon aangaven. Eu hoe kon zoo le's bestaan? Knoop het in uw oor:

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1