Zaterdag 8 September 1921 86*w Jaargang K°. 2784 Antirevolutionair Orgaan voor de Kuldliollaiidhsclie ^ernwselie Eilaisdem. Eerste Blad. Nationale Bankvereeniging [OCSIGJ BEI UITKIJK. i 1. J. .a. M W. B0SKH0TEN Isa#», Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco to© te sendea mms cl© Uitgevers Pi Mi's ®n ds Bijbslleer, De Antirev, par lij of Chr. Historische is opgebouwd op de graven der vade ren, niet der vaderen der 18e eeuw, maar der 16e, toen Europa en zijn Staten Nederland, Frankrijk, Spaüje, Duitsch- land en Ingeland op hun grondvesten beefden. Die strijd in deze Landen wag vier derlei 1. godsdienstig persoonlijk, 2. godsdienstig sociaal. 3. politiek. 4. wijsgeerig. Godsdienstig. En Groen van Prinst, schrijft in zijn Handhoek der Vad. G. dit: „De Hervorming was terugkeer tot 't Apostolisch geloof, door onvoorwaar delijke onderwerping aan de voorlich ting van Gods Geest en aan de uit spraak van Gods Woord; vasthouding aan de onveranderlijke Evangeliewaar- heid, eenigen grond der Algemeene Chris telijk© Kerk, nooit in die Kerk verloren, ook niet toen het martelaarschap het loon der belijdenis was; wederaanne- ming der langen tijd ook in de Room- sehe Kerk gehandhaafde leer der zalig heid. God sprakEr zij licht en er was juicht I Da Hervormers, sprekende omdat zij hadden geloofd, verkondigden weder 't EvangelieBekeert u, want 't Ko ninkrijk Gods is nabijgekomenGelooft in den Heere Jezus en gij zult zalig worden. Christus heeft zich zei ven voor ons overgegeven, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid en zich zelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken."' 't Ging dus om de recht vaardigmaking des zondaars, bij Luther; om de per soonlijke wedergeboorte buiten elk mid delaarschap der priesters omzonder biecht, zonder' Mis, zonder vóórbeden van heiligen, zonder boetedoening, zon der aflaat, maar uitsluitend en alleen uit genade, door uitverkiezing, door 't Woord Gods, dat niet in't Latijn, maar in de Volkstaal moest gepreekt, omdat 't geloof is uit 't gehoor en 't gehoor uit 't Woord. Melanchton, Zwingli en Calvijn gingen in 't zelfde spoor/ Een van Zwingli's 67 stellingen, die hij te Zürich verdedigde tegenover den afgezant van den bisschop JohannFa- ber, luidde„Christus is de eenige weg tot zal gheid van allen, die er geweest zijn, nog zijn of komen sullenHij is de eenige,"feenig blijvende Opperpriester, waaruit volgt, dat diegenen, die zich voor opperpriester hebben uitgegeven Zijn eer en macht weerstreven, ja ver schoppen. God vergeeft de zonde alleen door Jezus Christus, zijn Zoon, onzen eenigen Heere," Over CalVijn behoeven we geen woord te reppen. Hij was als Luther en Zwingli I reformator; de eerste voorDuitschland de tweede vcor Zwitserlandde derde .1, Calvijn voor Frankrijk, België en ederland. Calvijn had als bodem van zijn godsdienstleer de Souvereiniteit Gods, maar geen willekeurige, onrede lijke Oppermacht was die openbaring des Hoogsten Gods. Ze was een Sou- vereniteit die niet den tyran, maar den Eeuwig Rechtvaardige kenmerkte, die als God, als Schepper, geen onrecht deed als Hij 't ééne leem verstiet en 't andere praedestineerde of voorbeschikte tot geluk en eeuwige zaligheid, waarin goddelijke cere blonk, om tegenover den demon ischen Satan al ware 't maar één ziel, te verlossen uit zijn helsche macht. Die Goddelijke Souvereiniteit gaf rust voor 't hart want„is er een kwaad in de staddat de Heere niet doet?' Die Souvereiniteit gaf de verhouding aan van Vorst en onderdaan, want:. Door Mij regeer en de koningen", ea regeerende door God, dus uit God, en onder God, hadden de Vorsten wel vor stelijke rechten, die de onderdanen mis ten, maar hadden ze ook plichten jegens hun onderdanen en deze hadden weer eigen menschonrechten te verdedigen jegens hun Vorst. Om Godswil en der zonden wil was er de Vorstbij de gratie Gods Koning of Koninginmaar om de Eere Gods ook in den onderdaan als beelddrager te handhaven, had de onderdaan elke absolute, tyrannieke Vorstenmacht te verpletteren, waarvan de stichtelijke toepassing wasDe be roemde 80 jarige oorlog ea de nederlaag van 't Spaansehe en 't Fransche Ab solutisme, vieeseh geworden in Koning Filips en Alva, en in de Fransche Lo- dewijks, waarvan er ten slotte één onder de guillotine onthoofd werd met zijn eega incluis. En in Engeland stond Cromwell de puritein, voorafgegaan door de onthoof ding van Koning Karei, en hij maakte 11 jaar lang van 't Engelsche Konink rijk een republiek. Zoo werkte de „Souvereiniteit" van Calvijn vlijmend scherp op Koningen en Vorsten, en nog heden ten dage, na 350 jaar is nog elke Calvinist een man met de Republiek in 't hart én de Grondwet in zijn binnenz >k, prat op recht en gerechtigheid van de zijde der regeerders, maar ook bereid om naast zijn eigen rechten te ijveren voör de rechten van 't historisch geworden Koningschap der Oranjes. Om het Koningschap als zoodanig geven we geen grein net zoo min als Calvijn. Maar om 't Historisch ge worden koningsehap der Oranjes en, dus Goddelijk beatel der histosie, ja daarom gaan we ten strijde en rennen de kogels te gemoet als 't paard des Arabiers. Met de hand op den Bijbel verdedigen we den Bijbel en onze Vrijheid; en belijden de uitverkiezing des zondaars de uitverkiezing van volken en ge slachten cm Zijn Naam en Woord te bewaren en te verdedigen en te ver spreiden. Met de hand op Gods Woord verde digen we dat Woord én da godsdienst vrijheid van alle medeburgers op het rond der Aarde, onder Conditie om met geestelijke wapenen (en niet zooals in 1572 met een hakmes l)de menschen dóór 't Evangelie te overtuigen van de waarachtige Waarheid van dat Evan gelie en ze, door propaganda te over tuigen, dat ze Calvinist moeten worden met een Vrij Volk, met een Vrije Kerk en een Vrije School en een Vrijen Staat, waarin elk leven moet naar Goddelijke voorschriften, omdat God God is, dat isOnzer aller Oppersouverein met wiens bestaan Natuur en Geweten saamstemmen en op Wiens heiligen Naam Natuur en Geweten een duidelijke hoorbare echo geven, 't Geweten is ressonatie, weerklank Gods. De Aniirev. partij is godsdienstig persoonlijk nl. de rechtvaardigmaking des éénlings, én tevens belijdend de Verbondsgedachte door iGod aan Abra ham en zijn zaad geopenbaard met de betuiging nochtans, dat genade geen erfgoed is, maar particulier, met het doopsformulier echter instemmend, dat onze Vaderen gemaakt hebben nl. dat een Ouder met Zaligmakende genade in zich, troost mag putten bil 't sterven zijner zeer jeugdige kinderen uit hst Verbondsw; ord van zijn God, die nooit loog, en Die door 't geloof deze over tuiging planten kan in 't hart der zalige Ouders. De Antirev. partij is godsdienstig sociaal Zij vraagt géén kerkelijk Neder land, maar een Christelijk Nederland, dat God lief heeft boven alles en den naaste als zich zelf. En wie is mijn naaste Mijn vijand, die mij hoont, De Antirev. partij is een politieke partij, maar dit staat in verband met de wijsgeerige ideeën, die door de man nen van 1789 en zelfs al voor dien tijd, de wereld zijn ingedragen, Wijs gecrige ideeën die we in onzen Bijbel nergens vinden, maar befilosofeerd zijn op studeerkamers zonder zelfs maar in eenige ervaring der historie te worte len. Wijsgeerige ideeën over God en Staat en Vorst en Onderdaan, die uit het zondig denken, zonder 't hoofdlicht des Bijbels, voortvloeiden Wijsgeerige ideeën buiten 'i Tot de Wet en de Getuigenis. Rüüiames IVIedidiellaigerL Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS. f OS; Stag SUMMELMJK -- TABBERS MÉM, DIRKSLARD l l BOEL Doiteriag, OÜDDORP - FLÜHIL Yrijtag, OÏÏDK TONtrB -■ GELUK Bfmrm mt lil öeotmin* Deze Courant verschijnt eikea WOENSDAG ea ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden frases per post f8 Curt vooruitbetaling. BUITENLAND vooruitbetaling f 8,50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITOBV KKS s OMMlIDlil, Telefoon IsitóeoBsaeuHaal Ne. 202. ADVERTENTSËN 20 Cent pgr régel, RECLAMES 40 Cent PSr mml BOEKAANKONDIGING 10 Ceat per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.— per ptotstei, Groots Setters ea vignetten worde® berekend naar de plaatsruimte dis si beslaan, tdmtatin worden tsgcwacfet tot DINSDAG- ca VRIJDAGMORGEN 10 UUR» 40 eest pgr regel. r?sdra& verboden, „De „profeet is ziek", sagt rocis Mie. Zfj beeft inderhaast zich 'a flapmuts om de keel gestrikt, de afgesloasie tripan pan ic ff sis uitgeschopt, 'n paar scheefiteiakte ïsge schoenen aangeschoten, zich met 'n haifgedekselde klepmand gewapend en liep „op een holletje" da buurt in, om nog gauw da noodige bestanddelen te koopen voor 't middagmaal, waaraan haar heer en gemaal promt te twaalf uur verschijnt, tsrwgï hl geweldig op z'a poot spelen kan, als op dat tijdstip de aardappels niet dampend op tafel staan. Maar Trijs, de porsfer, stond aan de deur. Die was gewoon, na haar morgen klanten te hebben bediend, als ze haar laatste ronde had gedasn, 'n uur cf wat te gaan maffen. Dat mocht ze ook wei hebben Om drie uur moest ze al op. Weer o! geen weer, ze moest er uit, de buurt in, ja tot ver buiten da buurt, waar ze haar vaste klanten had, die wisten dat ze op Trfln konden rekenenop de minuut af secuur. Kwam ze dan tusscheta z-saaen ea zevenen thuis, dan bracht ze haar halfis brood, paar centen melk, 'n enkele keer iets extraas mcê, sloot de deur ea ging te bed tot 'a uur of tien. Nu is se er pss „uit" ea schept Juist even a luchtje, op kousen nog en la si apjak, als Mis voorbijkomt. 'a Morgengroet wordt haastig gewisseld. Héél evea 'n praatje gemaakt. Tsija had wel tijd. Bezat géêi heer ea gemaal, die haar standjes Ceel-is, als 't huishouden niet naar z§a zin op rolletjes liep; die haaide met porren ia den ochtend en met wssschen over dag haar eigen kostje op; die was zoo vsü ais een vogel is de lucht 1 „De „profeet" is ziek", zei Mie plotseling. „Erg?" vraagt Trijs met belangstelling. ,'t L§ki me wan wel. Gisteravond school 't m® seo is binnen, cn 'k zeg ineens tegen m'n manNou he b ik a! in twee dagen des „profeet" niet gestenNou, je weet, die kerel van ml, die heeft zogal met 'm op, omdat-le, zegt m'n mm dan, „vóór 't goeie" is sf§n, daar weet ik niet van, is denk zoo: voor 't „goeie" suilen, als 't er op aan komt, allemaal wel zijn „Dat kan ja de „profeet" wel anders ver- tellen 1" valt TiSSo haar in de rede. „Dis zegt altïd, dat we allemaal vóór 'I „kwaje" sija en daarom wil-ie alt|d dat we „bekeerd" zul len wotdn" Mie haait hasr breeds schouders ep. „Daas hsit ons soort-sueasehea geen tijd voor, om dsareaa te deuken Als ja 's man hebt ea vijf kinders, om voor ie zorgen, dan ben js alweer bil, als 't bed tijd is ea ieder 't zijne heeft gehad Maar cm dan op m'a sjapleter te komenm'a man er heen, die vertrouwde het aid. Even later komt-ie terug eu 'k sag al aan z'a strak ge zicht dat 't mis was. Mie, zeit-io 'k ga dg- dclSk 'h dokter balsa, toe loop jij evenbS'm binnen, want bij kan zoo wel dood zin!' „Menschen hinderenwas 't zeo erg „Nou, dat was geen prettige boodschap eu ik had 'r niet veel zin in, om alleen zoo'n half-dooie man te gaan, maar Henk zeizanik n&u niet, je weet toch, dat we allemaal eens dia kant uit moeten, jjj en ik net zoo goed als 'n sader nou, jé lèat 'm daa set-ie 'n pasr oogea op, daar je graag voor uit eten weg gaathg ging den dokter haten ea ik des wat-is gezegd had", Trija knikt: natuurlijk js mssn I „Ik kan js niet zeggen, hos ik schrok. HU lag op bad, of wat je dsn fn bed EÓémen wou nst 'a geraamte, seg Imt zooals je op 'n prentje de dood wel afge- teekend zietheeicmaal strak-wit was te uitgetrokken, 'k dacht eassl wezenlijk dat- te dood was". „Buurvrouw", seit-ia toen opeens „Nou, ik werkte maar over me zelf heen en 'k begon tegïn 'm te praten, van alles en nog wat, om tas clgea stem maar te hooren .als dat ma maa om 'n dokter was,en dat-ie gauw wees beter worden sou, dat 'k soep voor 'm zou kokea nst zoo lang, tot ik compleet mezelf over adem gepraat had ea stond te hoppen naar 'n beetje lucht".— „Nee, buurvrouwzeit-ie ineens „meimij is 't afgeloopeo „Man", zeg ik, „je laat me schrikken 1" „'t Is niks erg, buurvrouw 1" seif-ie, „'k Heb nergens pjja, 'k ben alleen maar erg zwak en 'k bea héél sist bang om heen te gsan '4 Zal in den hemel heel wat beter zijn das hier 1" „Da's erg gelukkig, dat je'r zóó over denkt", zeg ik nog. „Ja wat moest ik anders zeggeu, hé Maar hij is er dan slecht aan toe I" - „Is de dokter er geweest vraagt Tr|o. „Ja, dat helt moeite gekost. Heel v/atvQ ven jen zessen of 't zóó erg was dat-ie sl 'n heelea dag visitle gereden had en zcoa! meer tot me msn 'm cordaat- weg vroeg, of-ie 't dan voor s'n rekening nemen wou, om soo'a arme slakkerd zonder eenige hulp te laten crepreren toen kreeg-ie bloed over 't hast.hij heit 'm or.gonoïME en 'm 'n recep geichreven, maar hij haalde s'n schouders op ea buiten sei-ie tegen m'a man„Niks meer aao ts öoss, met 'n dag of twee is-ia 'r vsst geweest l' „Wel, msBBch I da's óók gauw I" Da klok van da grootekerfestoren, ia welks schaduw <le achterbuurt wegschuilt begint te speten en roote Mie neemt versch ikt zichzelf met 'a ruk mee, orn 'r boodschappen te gaan doeu. B't Is te laat eer js '4 weet", verzucht ze nog en sloft dan 't sirastje uit, eerst maar naar d® groentemarkt. Tsgaat naar binnen, wascht en kleedt sich wat, komt "u kwartier later met 'sa schort voor en 'n heldere muts op, naar buiten ea spoedt zich met haar gewonen, resoluiera posters stap naar 'i woisiakja van den „pro feet." Vermagerd en uitgebleekt ligt hij op zija stroozsk. Da lange, smalle baard rust verward op 't dek; alleen zijn dunne vingers bewegen af en toe, overigens is 't al meer 'n l|kdgn 'n memels. „ik bea 'f Wimzegt 1 rijn rustig. Z ij alteen kent feler zijn historie Sa men hebban ze op de schoolbanken ge- zeten maar dat was „bulten", waar de zon scb$nt en de vogels zingen I en toen was h „Wim van den dominee" en s ij „Tsijn vas de werkvrouw". Op ö.ie school hebben ze bsidsn 't gclfda onderwfla uit den Bijbel genoten, wat4 belden s§a n@ „bij de waarheid opgebracht". Latet scheid dea hun wegc-n. Toch hoorde se wel vaa hem. Reeds als fciad fesd Wim beperkts geest vermogens gehad en met da jaren ward het er niet beter op. Met moeite kreeg-ie een kteik-plaaisje op een kantoor, hier in stad, waarvan de chef nog zoowat familie was en 'm uit medijeten nam. Doch bij raakte in de versukkeling. Het trouwe» deed-'r ook geen goed assn: met een meisje, midden in de wereld, dat wel van h-SRi hield, maar van sjja geloof en sijs Bijbel niets hebbes moest en dat den zwakkeling geheel boud. 'i Lisp hem is sle wereld nist mee. Na de» dood van den chef, taakte hg 2§n krak op 't kantoor spoedig kwfjtwat ie ver diende was niet veel en aHfijd avastse kwamen in 't eind hier in de achterbuurt terecht, waar s'n vrouw met slecht beta-Id naaiwerk 't huishouden nog zoowat ia gvea» wicht hield. Nu tien jaar terug was zij gestorven. En hij was hier bljjveu hangea De buurt, die hem mócht, hielp hem wat voost; zijn behoeften waren gering; stjn verstand werd met 't jaar kleiner, masr eigenaardig genoeg, zijn Bibrl, die hij in sija huwclik siechis steetsgewijs lezen kon, bleef h§ verstaan ea van de eerste beginselen des Kodnkrijks, als gr loof, bekeeriug, ver zoening ca hemdievex), had h§ een klaar begiip en sp:ak daarover vaak met de buurtgsnooien, Zijn baard en sfa Bijbel hadden hem den bijnaam vaa „profeet" bezorgd, die hem half spottend, half uit eerbied gegevea werd. T<§ss had hem hier teruggezien. Uit ouden dorpstrots en omdat hij toch ■voor hódf aliijs bieef„Wlm van eeu do minee", had ze altijd over zin afkomst gezwegen. 'sa Enkelen keer bezocht z§ hem. Dan spraken ze over hun dorpje En nu, dat ziet ze wel, gant hij heen Misschien maar 't beste ty Is ca blijft hier 'n sukkel en dat wordt mst de jaren erger. Plotseling doet hij z'ei mond open Tiijn kï-n j^ dat versje nog dat we ai{|d moesten zingen, sis er een gestorven was Jesus, uw verzoenend sterven Tr§n knikte, dat ze 't nog weet. Da» siaat de zieke de oogen naar boven, 't Praten wordt hem te moeilijk, Tr|n schudt z§n kussen wat recht Geen kerk, geen dominee moeit zich met hem ze weten Het eens, d&t h§ bestaat ii§ kwam nooit ergens durfde de buurt niet uit, had geen bleeren Maar de Vader in den hemel heat dit ver afgedwaald, zwakhoofdige kind, die in sljn achterbuurt met ket ééne, héél kleine lalemjs gearbeid heeften uit genade straks evengoed als de apostelen heet en zal „goede en getrouwe dienstknecht". En die Vader haalt hem thuis, UITKIJK. Amice l Ge hebt natuurijjk wel gelezen, dat obzc Kouingin met het stoomschip de „Merope" een vacantle-reis van drie wekea naar Noor wegen heeft gemaakt. Op zichzelf geeft deze reis geen aanleiding om ar een brief over te schrijven. We sija dankbaar, dat H. M. weer behouden is te ruggekeerd en met belangstelling hebben g§ en ik gelezen, hoe de reis is verioopen Daar mee kan het uit zijn. Maar er is leis gekomen, wat wel de moeite waard is, eren te bepraten met elkaar. De „Mrrope" is een vrachtboot en moest natuurlijk cenigsrins voor tiet vorstelijk ver bis! wordrn ingericht. Wat dan ook is geschied, naar ge guit hebbes gelezen. De redacteur van een gewestelijk blad der S. D. A. P de man is nota-bece wethouder, dus niet de eerste de beste, heeft er in zin blad over geschreven. Natuurlijk niet, cm bil zin lezers belang- stelling voor onze Koninging te ts wekken, Ja, dat kua-Je begrijpen. Neen, hg schreef er op socialistische wijze over. Hij zaaide ontevredenheid, wat trouwens steeds de tactiek der S, D. A. P. is,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1