Zaterdag 8 September 1921
86*w Jaargang K°. 2784
Antirevolutionair
Orgaan
voor de Kuldliollaiidhsclie ^ernwselie Eilaisdem.
Eerste Blad.
Nationale Bankvereeniging
[OCSIGJ
BEI UITKIJK.
i 1. J. .a. M
W. B0SKH0TEN Isa#»,
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco to© te sendea mms cl© Uitgevers
Pi Mi's ®n ds Bijbslleer,
De Antirev, par lij of Chr. Historische
is opgebouwd op de graven der vade
ren, niet der vaderen der 18e eeuw,
maar der 16e, toen Europa en zijn Staten
Nederland, Frankrijk, Spaüje, Duitsch-
land en Ingeland op hun grondvesten
beefden.
Die strijd in deze Landen wag vier
derlei
1. godsdienstig persoonlijk,
2. godsdienstig sociaal.
3. politiek.
4. wijsgeerig.
Godsdienstig. En Groen van Prinst,
schrijft in zijn Handhoek der Vad. G.
dit: „De Hervorming was terugkeer tot
't Apostolisch geloof, door onvoorwaar
delijke onderwerping aan de voorlich
ting van Gods Geest en aan de uit
spraak van Gods Woord; vasthouding
aan de onveranderlijke Evangeliewaar-
heid, eenigen grond der Algemeene Chris
telijk© Kerk, nooit in die Kerk verloren,
ook niet toen het martelaarschap het
loon der belijdenis was; wederaanne-
ming der langen tijd ook in de Room-
sehe Kerk gehandhaafde leer der zalig
heid. God sprakEr zij licht en er was
juicht I Da Hervormers, sprekende omdat
zij hadden geloofd, verkondigden weder
't EvangelieBekeert u, want 't Ko
ninkrijk Gods is nabijgekomenGelooft
in den Heere Jezus en gij zult zalig
worden. Christus heeft zich zei ven voor
ons overgegeven, opdat Hij ons zou
verlossen van alle ongerechtigheid en
zich zelf een eigen volk zou reinigen,
ijverig in goede werken."'
't Ging dus om de recht vaardigmaking
des zondaars, bij Luther; om de per
soonlijke wedergeboorte buiten elk mid
delaarschap der priesters omzonder
biecht, zonder' Mis, zonder vóórbeden
van heiligen, zonder boetedoening, zon
der aflaat, maar uitsluitend en alleen
uit genade, door uitverkiezing, door 't
Woord Gods, dat niet in't Latijn, maar
in de Volkstaal moest gepreekt, omdat
't geloof is uit 't gehoor en 't gehoor
uit 't Woord. Melanchton, Zwingli en
Calvijn gingen in 't zelfde spoor/
Een van Zwingli's 67 stellingen, die
hij te Zürich verdedigde tegenover den
afgezant van den bisschop JohannFa-
ber, luidde„Christus is de eenige weg
tot zal gheid van allen, die er geweest
zijn, nog zijn of komen sullenHij is
de eenige,"feenig blijvende Opperpriester,
waaruit volgt, dat diegenen, die zich
voor opperpriester hebben uitgegeven
Zijn eer en macht weerstreven, ja ver
schoppen. God vergeeft de zonde alleen
door Jezus Christus, zijn Zoon, onzen
eenigen Heere,"
Over CalVijn behoeven we geen woord
te reppen. Hij was als Luther en Zwingli
I reformator; de eerste voorDuitschland
de tweede vcor Zwitserlandde derde
.1, Calvijn voor Frankrijk, België en
ederland. Calvijn had als bodem van
zijn godsdienstleer de Souvereiniteit
Gods, maar geen willekeurige, onrede
lijke Oppermacht was die openbaring
des Hoogsten Gods. Ze was een Sou-
vereniteit die niet den tyran, maar den
Eeuwig Rechtvaardige kenmerkte, die
als God, als Schepper, geen onrecht
deed als Hij 't ééne leem verstiet en 't
andere praedestineerde of voorbeschikte
tot geluk en eeuwige zaligheid, waarin
goddelijke cere blonk, om tegenover
den demon ischen Satan al ware 't maar
één ziel, te verlossen uit zijn helsche
macht.
Die Goddelijke Souvereiniteit gaf
rust voor 't hart want„is er een kwaad
in de staddat de Heere niet doet?'
Die Souvereiniteit gaf de verhouding
aan van Vorst en onderdaan, want:.
Door Mij regeer en de koningen", ea
regeerende door God, dus uit God, en
onder God, hadden de Vorsten wel vor
stelijke rechten, die de onderdanen mis
ten, maar hadden ze ook plichten jegens
hun onderdanen en deze hadden weer
eigen menschonrechten te verdedigen
jegens hun Vorst. Om Godswil en der
zonden wil was er de Vorstbij de
gratie Gods Koning of Koninginmaar
om de Eere Gods ook in den onderdaan
als beelddrager te handhaven, had de
onderdaan elke absolute, tyrannieke
Vorstenmacht te verpletteren, waarvan
de stichtelijke toepassing wasDe be
roemde 80 jarige oorlog ea de nederlaag
van 't Spaansehe en 't Fransche Ab
solutisme, vieeseh geworden in Koning
Filips en Alva, en in de Fransche Lo-
dewijks, waarvan er ten slotte één
onder de guillotine onthoofd werd met
zijn eega incluis.
En in Engeland stond Cromwell de
puritein, voorafgegaan door de onthoof
ding van Koning Karei, en hij maakte
11 jaar lang van 't Engelsche Konink
rijk een republiek.
Zoo werkte de „Souvereiniteit" van
Calvijn vlijmend scherp op Koningen
en Vorsten, en nog heden ten dage,
na 350 jaar is nog elke Calvinist een
man met de Republiek in 't hart én
de Grondwet in zijn binnenz >k, prat
op recht en gerechtigheid van de zijde
der regeerders, maar ook bereid om
naast zijn eigen rechten te ijveren voör
de rechten van 't historisch geworden
Koningschap der Oranjes.
Om het Koningschap als zoodanig
geven we geen grein net zoo min als
Calvijn. Maar om 't Historisch ge
worden koningsehap der Oranjes en,
dus Goddelijk beatel der histosie, ja
daarom gaan we ten strijde en rennen
de kogels te gemoet als 't paard des
Arabiers.
Met de hand op den Bijbel verdedigen
we den Bijbel en onze Vrijheid; en
belijden de uitverkiezing des zondaars
de uitverkiezing van volken en ge
slachten cm Zijn Naam en Woord te
bewaren en te verdedigen en te ver
spreiden.
Met de hand op Gods Woord verde
digen we dat Woord én da godsdienst
vrijheid van alle medeburgers op het
rond der Aarde, onder Conditie om met
geestelijke wapenen (en niet zooals in
1572 met een hakmes l)de menschen
dóór 't Evangelie te overtuigen van de
waarachtige Waarheid van dat Evan
gelie en ze, door propaganda te over
tuigen, dat ze Calvinist moeten worden
met een Vrij Volk, met een Vrije Kerk
en een Vrije School en een Vrijen Staat,
waarin elk leven moet naar Goddelijke
voorschriften, omdat God God is, dat
isOnzer aller Oppersouverein met
wiens bestaan Natuur en Geweten
saamstemmen en op Wiens heiligen
Naam Natuur en Geweten een duidelijke
hoorbare echo geven,
't Geweten is ressonatie, weerklank
Gods.
De Aniirev. partij is godsdienstig
persoonlijk nl. de rechtvaardigmaking
des éénlings, én tevens belijdend de
Verbondsgedachte door iGod aan Abra
ham en zijn zaad geopenbaard met de
betuiging nochtans, dat genade geen
erfgoed is, maar particulier, met het
doopsformulier echter instemmend, dat
onze Vaderen gemaakt hebben nl. dat
een Ouder met Zaligmakende genade
in zich, troost mag putten bil 't sterven
zijner zeer jeugdige kinderen uit hst
Verbondsw; ord van zijn God, die nooit
loog, en Die door 't geloof deze over
tuiging planten kan in 't hart der
zalige Ouders.
De Antirev. partij is godsdienstig
sociaal Zij vraagt géén kerkelijk Neder
land, maar een Christelijk Nederland,
dat God lief heeft boven alles en den
naaste als zich zelf. En wie is mijn
naaste Mijn vijand, die mij hoont,
De Antirev. partij is een politieke
partij, maar dit staat in verband met
de wijsgeerige ideeën, die door de man
nen van 1789 en zelfs al voor dien
tijd, de wereld zijn ingedragen, Wijs
gecrige ideeën die we in onzen Bijbel
nergens vinden, maar befilosofeerd zijn
op studeerkamers zonder zelfs maar in
eenige ervaring der historie te worte
len.
Wijsgeerige ideeën over God en
Staat en Vorst en Onderdaan, die uit
het zondig denken, zonder 't hoofdlicht
des Bijbels, voortvloeiden
Wijsgeerige ideeën buiten 'i Tot de
Wet en de Getuigenis.
Rüüiames IVIedidiellaigerL
Kantoor MIDDELHARNIS.
ZITDAGEN tijdens BEURS.
f OS; Stag SUMMELMJK -- TABBERS
MÉM, DIRKSLARD l l BOEL
Doiteriag, OÜDDORP - FLÜHIL
Yrijtag, OÏÏDK TONtrB -■ GELUK
Bfmrm mt lil öeotmin*
Deze Courant verschijnt eikea WOENSDAG ea ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS pes drie maanden frases per post f8 Curt vooruitbetaling.
BUITENLAND vooruitbetaling f 8,50 per jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITOBV KKS s
OMMlIDlil,
Telefoon IsitóeoBsaeuHaal Ne. 202.
ADVERTENTSËN 20 Cent pgr régel, RECLAMES 40 Cent PSr mml
BOEKAANKONDIGING 10 Ceat per regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.— per ptotstei,
Groots Setters ea vignetten worde® berekend naar de plaatsruimte dis si beslaan,
tdmtatin worden tsgcwacfet tot DINSDAG- ca VRIJDAGMORGEN 10 UUR»
40 eest pgr regel.
r?sdra& verboden,
„De „profeet is ziek", sagt rocis Mie.
Zfj beeft inderhaast zich 'a flapmuts om
de keel gestrikt, de afgesloasie tripan pan
ic ff sis uitgeschopt, 'n paar scheefiteiakte
ïsge schoenen aangeschoten, zich met 'n
haifgedekselde klepmand gewapend en liep
„op een holletje" da buurt in, om nog gauw
da noodige bestanddelen te koopen voor 't
middagmaal, waaraan haar heer en gemaal
promt te twaalf uur verschijnt, tsrwgï hl
geweldig op z'a poot spelen kan, als op dat
tijdstip de aardappels niet dampend op tafel
staan.
Maar Trijs, de porsfer, stond aan de deur.
Die was gewoon, na haar morgen klanten
te hebben bediend, als ze haar laatste ronde
had gedasn, 'n uur cf wat te gaan maffen.
Dat mocht ze ook wei hebben
Om drie uur moest ze al op.
Weer o! geen weer, ze moest er uit, de
buurt in, ja tot ver buiten da buurt, waar ze
haar vaste klanten had, die wisten dat ze
op Trfln konden rekenenop de minuut af
secuur.
Kwam ze dan tusscheta z-saaen ea zevenen
thuis, dan bracht ze haar halfis brood, paar
centen melk, 'n enkele keer iets extraas
mcê, sloot de deur ea ging te bed tot 'a
uur of tien.
Nu is se er pss „uit" ea schept Juist even
a luchtje, op kousen nog en la si apjak, als
Mis voorbijkomt.
'a Morgengroet wordt haastig gewisseld.
Héél evea 'n praatje gemaakt.
Tsija had wel tijd.
Bezat géêi heer ea gemaal, die haar
standjes Ceel-is, als 't huishouden niet naar
z§a zin op rolletjes liep; die haaide met
porren ia den ochtend en met wssschen
over dag haar eigen kostje op; die was zoo
vsü ais een vogel is de lucht 1
„De „profeet" is ziek", zei Mie plotseling.
„Erg?" vraagt Trijs met belangstelling.
,'t L§ki me wan wel. Gisteravond school
't m® seo is binnen, cn 'k zeg ineens tegen
m'n manNou he b ik a! in twee dagen des
„profeet" niet gestenNou, je weet, die
kerel van ml, die heeft zogal met 'm op,
omdat-le, zegt m'n mm dan, „vóór 't goeie"
is sf§n, daar weet ik niet van, is denk
zoo: voor 't „goeie" suilen, als 't er op aan
komt, allemaal wel zijn
„Dat kan ja de „profeet" wel anders ver-
tellen 1" valt TiSSo haar in de rede. „Dis zegt
altïd, dat we allemaal vóór 'I „kwaje" sija
en daarom wil-ie alt|d dat we „bekeerd" zul
len wotdn"
Mie haait hasr breeds schouders ep.
„Daas hsit ons soort-sueasehea geen tijd
voor, om dsareaa te deuken
Als ja 's man hebt ea vijf kinders, om voor
ie zorgen, dan ben js alweer bil, als 't bed
tijd is ea ieder 't zijne heeft gehad Maar cm
dan op m'a sjapleter te komenm'a man er
heen, die vertrouwde het aid. Even later
komt-ie terug eu 'k sag al aan z'a strak ge
zicht dat 't mis was. Mie, zeit-io 'k ga dg-
dclSk 'h dokter balsa, toe loop jij evenbS'm
binnen, want bij kan zoo wel dood zin!'
„Menschen hinderenwas 't zeo erg
„Nou, dat was geen prettige boodschap eu
ik had 'r niet veel zin in, om alleen zoo'n
half-dooie man te gaan, maar Henk zeizanik
n&u niet, je weet toch, dat we allemaal eens
dia kant uit moeten, jjj en ik net zoo goed
als 'n sader nou, jé lèat 'm daa
set-ie 'n pasr oogea op, daar je graag voor
uit eten weg gaathg ging den dokter
haten ea ik des wat-is gezegd had",
Trija knikt: natuurlijk js mssn I
„Ik kan js niet zeggen, hos ik schrok. HU
lag op bad, of wat je dsn fn bed EÓémen
wou nst 'a geraamte, seg Imt
zooals je op 'n prentje de dood wel afge-
teekend zietheeicmaal strak-wit was
te uitgetrokken, 'k dacht eassl wezenlijk dat-
te dood was".
„Buurvrouw", seit-ia toen opeens
„Nou, ik werkte maar over me zelf heen en
'k begon tegïn 'm te praten, van alles en
nog wat, om tas clgea stem maar te hooren
.als dat ma maa om 'n dokter was,en
dat-ie gauw wees beter worden sou, dat 'k
soep voor 'm zou kokea nst zoo lang,
tot ik compleet mezelf over adem gepraat
had ea stond te hoppen naar 'n beetje lucht".—
„Nee, buurvrouwzeit-ie ineens „meimij
is 't afgeloopeo
„Man", zeg ik, „je laat me schrikken 1"
„'t Is niks erg, buurvrouw 1" seif-ie, „'k Heb
nergens pjja, 'k ben alleen maar erg zwak
en 'k bea héél sist bang om heen te gsan
'4 Zal in den hemel heel wat beter
zijn das hier 1"
„Da's erg gelukkig, dat je'r zóó over
denkt", zeg ik nog. „Ja wat moest ik anders
zeggeu, hé Maar hij is er dan slecht aan
toe I" -
„Is de dokter er geweest vraagt Tr|o.
„Ja, dat helt moeite gekost. Heel v/atvQ ven
jen zessen of 't zóó erg was
dat-ie sl 'n heelea dag visitle gereden had
en zcoa! meer tot me msn 'm cordaat-
weg vroeg, of-ie 't dan voor s'n rekening
nemen wou, om soo'a arme slakkerd zonder
eenige hulp te laten crepreren toen
kreeg-ie bloed over 't hast.hij heit 'm
or.gonoïME en 'm 'n recep geichreven, maar
hij haalde s'n schouders op ea buiten sei-ie
tegen m'a man„Niks meer aao ts öoss,
met 'n dag of twee is-ia 'r vsst geweest l'
„Wel, msBBch I da's óók gauw I"
Da klok van da grootekerfestoren, ia welks
schaduw <le achterbuurt wegschuilt begint
te speten en roote Mie neemt versch ikt
zichzelf met 'a ruk mee, orn 'r boodschappen
te gaan doeu.
B't Is te laat eer js '4 weet", verzucht ze
nog en sloft dan 't sirastje uit, eerst maar
naar d® groentemarkt.
Tsgaat naar binnen, wascht en kleedt
sich wat, komt "u kwartier later met 'sa schort
voor en 'n heldere muts op, naar buiten ea
spoedt zich met haar gewonen, resoluiera
posters stap naar 'i woisiakja van den „pro
feet."
Vermagerd en uitgebleekt ligt hij op zija
stroozsk.
Da lange, smalle baard rust verward op
't dek; alleen zijn dunne vingers bewegen
af en toe, overigens is 't al meer 'n l|kdgn
'n memels.
„ik bea 'f Wimzegt 1 rijn rustig.
Z ij alteen kent feler zijn historie
Sa men hebban ze op de schoolbanken ge-
zeten maar dat was „bulten", waar
de zon scb$nt en de vogels zingen I
en toen was h „Wim van den dominee"
en s ij „Tsijn vas de werkvrouw". Op ö.ie
school hebben ze bsidsn 't gclfda onderwfla
uit den Bijbel genoten, wat4 belden s§a n@
„bij de waarheid opgebracht".
Latet scheid dea hun wegc-n.
Toch hoorde se wel vaa hem.
Reeds als fciad fesd Wim beperkts geest
vermogens gehad en met da jaren ward het
er niet beter op. Met moeite kreeg-ie een
kteik-plaaisje op een kantoor, hier in stad,
waarvan de chef nog zoowat familie was
en 'm uit medijeten nam.
Doch bij raakte in de versukkeling.
Het trouwe» deed-'r ook geen goed assn:
met een meisje, midden in de wereld, dat
wel van h-SRi hield, maar van sjja geloof en
sijs Bijbel niets hebbes moest en dat den
zwakkeling geheel boud.
'i Lisp hem is sle wereld nist mee.
Na de» dood van den chef, taakte hg 2§n
krak op 't kantoor spoedig kwfjtwat ie ver
diende was niet veel en aHfijd avastse
kwamen in 't eind hier in de achterbuurt
terecht, waar s'n vrouw met slecht beta-Id
naaiwerk 't huishouden nog zoowat ia gvea»
wicht hield.
Nu tien jaar terug was zij gestorven.
En hij was hier bljjveu hangea
De buurt, die hem mócht, hielp hem wat
voost; zijn behoeften waren gering; stjn
verstand werd met 't jaar kleiner, masr
eigenaardig genoeg, zijn Bibrl, die hij in
sija huwclik siechis steetsgewijs lezen kon,
bleef h§ verstaan ea van de eerste beginselen
des Kodnkrijks, als gr loof, bekeeriug, ver
zoening ca hemdievex), had h§ een klaar
begiip en sp:ak daarover vaak met de
buurtgsnooien,
Zijn baard en sfa Bijbel hadden hem den
bijnaam vaa „profeet" bezorgd, die hem half
spottend, half uit eerbied gegevea werd.
T<§ss had hem hier teruggezien.
Uit ouden dorpstrots en omdat hij toch
■voor hódf aliijs bieef„Wlm van eeu do
minee", had ze altijd over zin afkomst
gezwegen.
'sa Enkelen keer bezocht z§ hem.
Dan spraken ze over hun dorpje
En nu, dat ziet ze wel, gant hij heen
Misschien maar 't beste ty Is ca blijft
hier 'n sukkel en dat wordt mst de jaren
erger.
Plotseling doet hij z'ei mond open
Tiijn kï-n j^ dat versje nog dat
we ai{|d moesten zingen, sis er een gestorven
was
Jesus, uw verzoenend sterven
Tr§n knikte, dat ze 't nog weet.
Da» siaat de zieke de oogen naar boven,
't Praten wordt hem te moeilijk, Tr|n schudt
z§n kussen wat recht
Geen kerk, geen dominee moeit zich met
hem ze weten Het eens, d&t h§ bestaat
ii§ kwam nooit ergens durfde de
buurt niet uit, had geen bleeren
Maar de Vader in den hemel heat dit ver
afgedwaald, zwakhoofdige kind, die in sljn
achterbuurt met ket ééne, héél kleine lalemjs
gearbeid heeften uit genade straks
evengoed als de apostelen heet en zal „goede
en getrouwe dienstknecht".
En die Vader haalt hem thuis,
UITKIJK.
Amice l
Ge hebt natuurijjk wel gelezen, dat obzc
Kouingin met het stoomschip de „Merope"
een vacantle-reis van drie wekea naar Noor
wegen heeft gemaakt.
Op zichzelf geeft deze reis geen aanleiding
om ar een brief over te schrijven. We sija
dankbaar, dat H. M. weer behouden is te
ruggekeerd en met belangstelling hebben g§
en ik gelezen, hoe de reis is verioopen Daar
mee kan het uit zijn.
Maar er is leis gekomen, wat wel de moeite
waard is, eren te bepraten met elkaar.
De „Mrrope" is een vrachtboot en moest
natuurlijk cenigsrins voor tiet vorstelijk ver
bis! wordrn ingericht. Wat dan ook is
geschied, naar ge guit hebbes gelezen.
De redacteur van een gewestelijk blad der
S. D. A. P de man is nota-bece wethouder,
dus niet de eerste de beste, heeft er in zin
blad over geschreven.
Natuurlijk niet, cm bil zin lezers belang-
stelling voor onze Koninging te ts wekken,
Ja, dat kua-Je begrijpen.
Neen, hg schreef er op socialistische wijze
over. Hij zaaide ontevredenheid, wat trouwens
steeds de tactiek der S, D. A. P. is,