Woensdag 24Augustus 1921 vuur de Sfinldhollaiidgcbe Eilanden. Jaargang ft". 2781 Antirevolutionair Sociale Vsrzskaring. iriimu ill Isit itiitriiri. 0E EILANDENSTEM Alle stukken voor da Reductie bestemd, Advertentiën ea verdere Administratie franco toe te zeilden aan de Uitgevers *1» o-«sre?^TOtEM>tt=2ss5iiïBJ»*w»aa J®ze Courant verschijnt elkea WGENSDAG éh ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden taco p®£ post 7§ Cesi &S veoralttsetaStag, BUITENLAND b| vooruitbetaling i 8.50 per Jaar» AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. ÜITSSVllSs W. BOEKHOVEN 2©nsa, iOMMSLSDlJK. Telefoon IntercoEsssnaaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cmt ms mei BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing. Qïüote. Setters en vignetten werden berekend naar de plaatsruimte die s| bestsm. Adverientign worden ingewacht tot DJNSDAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. V Bezuiniging. De oorlog was da bewerker eensr kapitaal vernietiging zooals er in de laatste eeuw geen is voorgekomen. En was hij dat maar alléén geweest. Maar hl was de aanleiding, dat geen kapitaalvorming kou plaats hebbers. Kapitaal vernietiging is eera ontzettende zaak, ets van oosenblik tot oogenblik heeft se plaats Alie imjjroductiefwerk Is kapitaalverlies. Eess stuk grond dat niet rendeerteen kanaal, dat gees schepen draagt, eess haven, dia verzanden wileen tramlijn met te welalg passagiers een beurtvaari zonder goederen; enz. enz. 't is alles geldverlies. Geld moet rollen. Ea zoo niet, dau is er een begin van kapitaal» veïKletiglög. 't IJsar dat roest ea de spa die bot is, de wagen ia den wageckeetde paar den op stel, de zieks Ksecssh op rija leger stee; «ie armspieren, die weigeren te arbei- «den't is alles kapitasllnkrimping, die voor- '•CSjMode Is van vernietiging. Zoo was de oorlog. Er was op '4 slagveld, maar ook la 't oorlogvoerende Lund self een onvruchtbaarheid in gddverdienen, zooals de wereld die in de Saatate eeuw niet kende Messchenkrachten s|n te loot gegaan, op sileriei w|ze door dood en verderf der kanon nen iavalieden zija rast machteloosheid ge stegen; bloeiende lacdesijen vertrapt eb ijlen in 't roadliaises en schuren en wijngaarden ten vure gedoemdmlnen cmtageioopen krachtisstalteties! in elkaar getraptfabrieken gesloten of tot andssen arbeid gepast. Alles kapitaalvernietiging. En dit zou nog niet erg Men kaa met een gulden te verliezen er een daalder mee winnen. De Verisletlgteg kaa rast Vorming gepaard gaan. Maar dat is Juist de elieade van des oorlog. Op die Vernietiging volgt een stopzetting van de Kapitaalvorming. De duurte, hooger loosen, hooger belastingen, zij even zooveel beletselen voor die Vorming. Een gulden kan men maar eens uitgeven. V Nog eensbezuiniglsg. En de Regeetlageta, ea de fabrikanten en alle geldschieters hsrhalen als uit één mond BezuinigingDe algenieene verarming is in getreden en iedsr gaat '4 aas den Ifjve ge voelen er komt inzinking, dia ook m| traft. En dat is ia Duitschiand niet alleen, maar ook in Engeland, zelf zoo, dat Ia dit laatste Laud eenige zetels van de Regeerlmgspartl zïjn verloren gegaan, en door Bezulnlgingscan- didaten zijn Ingenomen. Ds Nederlandscbe Rsgeering, al hoor Je soms nog rare dtogen over maiecfeaussesskszeraea, ambtenarij of te wel vader Bureaucraiius enz. sij gaat la de richting van bezuiniging ea ouder de Ministers is zeer ernstig ter sprake gekomen hoe op de kosten der Departementen te zullen bezuinigtn. Ontwapening en dus bezuiniging. Subsidies gaan onthouden ma Woningbouw aan Gemeentes voor schooïbouw. En wie zal zeggen, sis hg aanstonds de Staatsbegro ting onder sgn oog krijgt, hoeveel mlllloenen 't jaar 1922 goedkoopst' zat zij»; dan 1921. De Minister van Onderwas is aas 't be zuinigingen op da studiebeurzen, en wie b| 't exsm?.a geen «voldoende'* haalt, krijgt geen studiegeld meer, geen studiemateriaal. De Minister vaa Arbeid heeft circulates rondgestuurd over den Woningbouw en wei gert steun. De Minister van Oorlog is gevallen op een naar veler oordeel te groots bezuiniging op 't leger, dat daardoor verzwakken zou. En zooals er aan de Regeerlngstafd over gepraat wordt, zoo gaat 't ook in 'i fabrieks wezen, Men ontslaat de werklieden ad 1 gld. per uitr en men neemt ze weer a an, öf de nieuwelingen voor 90 h 80 cent. Men zet op de keien en de honger der gezinnen drjjft tot goeö&ooper werkneming. 't Staken, eertijds een pleziertje, is een spook geworden, dat men vreest als een verderra van d«n hulsel|kea vrede. Bezui niging I 'i is een leuze, een str|dkreet, en niet tea onrechte. Want 't is noodig. Onze Centrale. Indien we wel gehoord hebben, wil men tot de reorganisatie van onze Centrale Anti- rev. Kiesvg. overgaan. Wil men terugkeeren tot den ouden toestand, toen we geen ver gaderingen te Rotterdam hadden b| te wo nen, maar Fiakkee zijn eigen peultjes depte, In hoeverre onze inlichtingen Juist z|a, sal big ken, als de Flakkeeache vrienden worden opgeroepen cm geasmenigfe oader da f reor ganisatiewet de schouders te zetten. De 2e Kametverkieziog komt in 't zicht en overal in dea Lande maakt elke part| zich op om de organisatie en de str|dpuntet! voor ae volgende periode eens nader te bezien. i op FJakkes kunnen we; elkaar eens poiseade, de punten opteekenen, die op een aanstaande Deputatenvergaderiag naar voren «urmen geschoven. Er kan gepraat over het nieuwe Wetsontwerp der Landbouwverseke- rlagover 't Zegeltjes plakken, over 't Vrou wen- candidaatschap, over *t Vrouwen-naai-- de-Stembus-gasiü, en zoo s|n er nog een paar punten nl. onze fiuaatieele verhouding tot de Statensecüe Ridderkerk. Er sou das een heel aieuw bestuur moeten gekozen worden, want op 't oogenblik ïs es geen bestuur. Het bestuur zit in Ridderkerk ea eenige mannes vaa Fia&kee hebben er zitting in. Er raoetTlus gekozen worden een nieuwe VoorsVide VoorzSecs,, Penning®, ea dit op zoodanige wijze als een nieuw Sta tuut dit zal aanwijzen. Eu dit Statuut moet door de vrieudea eerst besproken naar aanleiding van een Concept. Op de eerstkomende vergadering ia er dus een hoop werk te doea. We meeeen, dat Dirirsland de koe bij de horens zal vatten. In o:de in ons artikel over de Staatkundig Geref. Partij merkten we op, dat dese pastij zich vooral richt tegen de Sociale verzekering. Verzekering acht ssj in stei§d met de Godde lijke Voorzienigheid, ca daarom wil zf zon der ecu anderen weg aan tc w|zei>, waarlangs de invalide arbeider geholpen feaa worden, haar aati-verzekeringsactie volk en overheiil op te dringen. De groots fout In haar beschouwing over de verzekering schuilt hierin dat z| zich blind staart op net woordVerzekeringDe zaak echter welke met dat wooid aangeduid wordt is feitelijk geen verzekering. Beter Is het te spreken van: Deelneming Een voorbeeld van sulvere verzekering is het naehSslot waarmee ge 's avonds Uw deur sluit, verzekering Is de overjas die go dee winters aantrekt om U te hoeden tegen ziekte, verzekering is zooveel wat we dagelfjkseh bewust of onbewust doen om ziekte, onheil of ongeluk te voorkomen, Een voorbeeld vas zuivere verzekering is ook ate mea by het uitteesen van geld zich zekerheid verschaft en een waarborg doet stellen tegen het ga- vaar vaa het beleende niet terug te ontvan gen. Ea toch geiooven ws niet dat een Staatkundig Gereformeerde zich van deze verzekering onthoudt. Al bidt hl, voor h| zich ter ruste begeeft om bewaard te blijven voor ramp, leed en onheil, zoo zal hg toch zin deur wel sluiten era zich zoodoende versekereu tegen inbraak enz, Tegen deze verzekering heeft men dus gg-cn beswaar en toch tegen dat andere wat ook wel verzekering genoemd wordt doch in den grond der sask iets geheel anders is, heeft men gewetensbezwaar. Nu klinkt het wel vroom dat men alch liever verlaat op Gods Voorzienig bestel cn z$< Vaderzorgen, dan dat men zich assureert tegen geldelijke ongevsiieu, maar met de H. Schrift in de ïssad te deze stellig toch niet te verdedigen. Gods Woord spreekt herhaaldelgk vau een zorgen voor den komenden dag en wie snaar zorgeloos daar hessen leeft wordt door hef Woord Gods veroordeeld. Zorgzaam ssjss is heilige plicht en een aangrepen van de wettige middelen daartoe is noodig. Hooit hoe Salomo in aangapende schoonheid roemt de vrouw die haar huis verzorgt era zoo zorgt dat ssj „Saeht over den kosneadea dsg", geen IJdel lachen, geen lachen in verwatenheid, maar een heilig lachen, osn dat zg verzekerd is, dat zij ge daan heeft in den weg der middelen watag kon doen en nu al haar vertrouwen mag stellen op den Heere, haar God Zorgen is dus plicht doêr het Woord Gods geboden, Op dien grond kunnen wc de verzekering verdedigen niet alleen, maar ook aanprijzen ais een van ;,God geschonken middel tegen de gevolgen van desa dag des kwaads. Maar ook op nog aaderess grond verdedigen de verzekering. De Calvinistische belijdenis spreekt van de Solidariteit der schuld. Er is lij de:? dat zijn oorzask vindt in onze persoonlijke schuld of onvoorzichtigheid Maar er is ook lijden waarvan de oorzaak moet gezocht worden buiten ocs, De Heere Jezus bestreed de meening dar dlcipden dat de blinde die H3 genas, blind geworden was door persoonlijke schuid of door zonde van vader of moeder. Er is lijden dat ons toekomt omdat het gansche menschelgke geslacht gezondigd heeft. Dat Is de solidarirtcit der schuld. Dst een onzer naasten getroffen wordt door jammer en ellende is zoowel Uw en mijn schuld als de zgne, wast behalve persoonlijke schuld bestaat er gemeenschappelijke schuld. En cu is het zoo heetlfk in oase Calvi nistische belijdenis dat zij deze gemeenschap- pel|ke schuld op zoo juiste w^ze heeft be grepen. «Zoodoende komen we tof een setap afge bakend begrip van „gemeenschappelijke schuld ea ia verband hiermede van eera gemeen- schappelijk lijden" ea dat gsmesoscuappeigk lijden wordt cu nadar beperkt tot al die rampen en tegesspocden, tot al dat lijden en sterven en al zulke schade cn nadeel, ais wa niet ons zdveo door eigen schuld be rokkend hebben, maar als ons la het gewoae leven, ossdat op dat ievea eeu vicek rust, ovcikomt". En op dit terrein van gemeeBSchappelpe schuld en gemeauschappeigk lijden werkt nu de verzekering. Op dezen gand spraken we hiarbovea en reeds van dat üeï beter ware niet te sprekco van: Verzekering maar vaa „Deelneming". Omdat ik gevoel dat m|n buurman oud wordt en niet meer werken kan, omdat er gemeenschappelijke schuld is, omdat daarin dus ook schuld van is, zri ik deelnemen in dat sjjuea en zal ik meue helpen dat lijdsu gesaecafechappeUik te dragen. Ea van uit dst licht het assmanüawezen of ook de sociale vetztkering bezien, ont vangt dsse verzekering een heerlik karakter en stemt het ons tot dankbaarheid dut God ons dit middel gaf ia zijne gemeens gratie. De pcunlngea die we dan storten voor het vmekertegwezen herinneren ons telkenmale aan de gemeenschappelijke schuld, eau de vloek der sonde waarin wt] aaadtet hebben. Ds verscherping van dit gevoel van solida riteit der schuiu brengt ons tof ootmoed en naasteliefde, het hackt cement tot bots wis g van een gezond maatschappelijk satnenlevfc». En cu wase het mooi en zeei gewenscht indict; dit gevoel van solidariteit der schuld in ons Nederiandsche volk zoo diep wortelue nat verzekering ais vrucht van het pariiculier initiatief rnogcüjjk was en de ove.hetd er zich kon buiten botrdea. Maar dit is cu zoo niet. En daarom hebben we slechts te kiezen tusschen een premie vr$ staatspensioen en ceu verzekering tegen een invaliditeit met premiebetaling ea omdat het nooit de wil of de wensch v&n eenig gezand denkend Actl- Revolnüonair kan aija om den weg ran hei preEievrij Staatspensioen op te gaan, de weg die onmbiddeiijk voert tot het communisme kiezen wg voor de huidige sociale verzeke ring. y. S, Amice l Ja dis Rotterdainsche ssedepreafea van Btusïs H sijn rubriek „Qader de messchen" in de „N. Rott, Courant" sljn wei leerzaam, En wat bevatten zf) cca ernstige klacht. Ze toonen ons aaa de schrikkel|ks losheid vaa zeden in onse dagen in de groote ste den. Het is ess wereld, waarin het onheilige den toon aangeeft, waarin de schandelijke mode ouzer dagen, dia helaashelaas I ook Ie Christelijke kilsgec wordt aagsvolgd, den scepter zwasii Zoo ernstig vind ik het gefeekesd la oaze anti rev. „N. Prov. Gran Couaant", waar wordt gevraagd: wanneer zai men in onze krisgea anders gaan öoen In onze dagen zal de vrouw worden vrij gemaakt. Z% zal de oude kluisters breken, waar!» strenge ChrisieSfjke zede haar bond. Z's\ zal soo vrg wezen ea zich zoo vr| in de maat schappij bewegen als de man, deel nemen aan zija arbeid, san zgn feamerasdschsppaig- ken omgang, aaa z|n geneugteu buitenehssis, ook natuurlijk als gelijke met hem optrekken Ita den staat en d® maat schappij. Waarom nog verschil ie maken Waarom de vrouw bindea aan het huis? Waarom voor haar niet het kastoor, de fabriek, de werkplaats, en na het volbrachte werk, de straat, de kroeg, het publieke bad Waarom eea stren gere» regel in acht genomen voor het meisjs als voor dan jongen? Waarom meer voor haar welsfja gewaakt? Alsof men een rpe maar zeer teera schat niet beter zou moeten beschermer!Alles wat in het maatschappelijk leven ouder dea invloed van de Cfcristelpe beschaving tot bescherming van het meisje en da vrouw werd opgebouwd, wordt thans als een vrucht van wreeds onderdrukking aangezien, Men heeft de vrouw zooveel onthouden, men heeft hare natuur geweld aangedaan. Men heeft haar dom willen houden, haar als ge- vaatlijke concurrente van den man van veel arbeid uitgesloten, men, dw.z. de wreede zelfzuchtige man, heeft haar bulten poliüeken invloed gehouden. De vrouw was immers de minders Het was inzonderheid de Heilige Schrift, die de vrouw vernederde en in afhankelijk heid hield O, die vrouweipe ingetogenheid, dat pantser van goede zede, zooals men dan meende, rasar waarin men de vrouwelijke vr^heid boed! Hoe hebben de „vrije geesten" daartegen steeds getoornd; bijv, een man ais Multaiuli, voor wïen geen vrouw veilig waa eu die in haar niets zag das het voor werp van boozera lust Welnuossse tfld heeft de vrouw vuil gemaakt, Weg alle schuchterheid leve de vrije mode. Weg dat vertoon vaa eerbaarheid leve de vrije, frissche levensvreugd. Weg alle scheiding rn onderscheiding lev® ds ksraeraadsehsppdpe omgang. Och, die Ingetogenheid van voorheen was immers maar leugen en bedrog Hat was een „knapen van de kat in het dCEket" W|s b| de lui en mal om een hoekje. Neen, hoeveel beter onse dagen van vrijheid ea blsjhrici, van een toe geven aaa alle grillen d?r Edelheid en der behaagzucht. Dat zou brengen een zuiveren omgang van man en vrouw. Kom, alks is tea slotte eec kwestie van gewoonte, van conventie. De vrosgete ws.s onwaar. WE durweu het volte leven aan. WE latea alle scheidsmuren valles. Het meisje de vrije kameraad van den jongen, de vrouw de gelijke vaa den man ia den arbeid, ia de sport, en allerlei ver maak, in da politiek en iu den maatschap- pelpen sirld En zoo aten wij dan uu eiken morgen de scharen jonge meisjes en vrouwen trekken naards winkels, de kantoren, de fabrieken, de scholen, De vrouw moei onafhankelijk en zelfstan dig worden. Dan zal zij iu gecstcUjken zin winnen. ZE zal ontwikkelder cn beschaafder worden. Zij zal zich kusmen geven, zooals s| is, en *ij sa! vergeten dsn tijd barer slavernjj Zelfs elke afhankelijkheid in het hu we!|k moet worden geweerd. Als zij in hei: huwelijk treedt kan rij den arbeid osiuuriijk voortzetten es feaar eigen verdienstsn hebben, maar als moeder wordt, is zij toch afhankelijk van de verdien sten vaa dea maa. Dat is nog een vernede ring, dat gevolg vaa e n lastige natuurwet zal mes ondervangen door den staat te hulp te roepen. Die zal haar geld geven, opdat zjj viij bligve Wil zE het huwelijk, er is nog iets voor te zeggen misrehten, goed, maar niets moet haar tenger binden eau den man dan zi dat zelve verkiest. De staat zorgt voor haar en haar kinderen. En sg zal die kin deren nog weer vrf er en oassfhankelper afle veren aan de maatschappij, dan z% zelve werd. Wil ztj het huwelijk nietwat ver hindert haar om de vreugde van het moe dei schap te smaken De oude zedeieer maak te dea menschen diets, dat er zoo iets was sis zoude, Gekheid de ongehuwde moeder staat eveu hoog als de gehuwde. ZE behoeft slch voor niets meer te scha man. Alle valsche schaamte moet verdween. Dan eerst wordt de slavenketen der vrouw verbroken en is z§ vrij Zoo gast men tegen alle wetten in en meent het leven schooner en beter te kun nen maken- Het is nu al zoover gekomen dat de dul- z«ndes eerbare vrouwen en meisjes werke lijk alie vrouwelijke schroom, alle schaamte alle icgetogenhdd hebben afgelegd. Het leven is vreolijker en bl^er geworden zegt men maar wie denkt aan da wereld vas onzegbaar leed en gruwelijke eiienée, die er vaak volgt In mijn vorigen brief wees ik er al op, hoe er ook voor vrijzinnige sij de protest r|at. Ook ia dit opzicht Ea zoo kom ik tot de „Rotterdamsche aede- prenten" van Bcusse, H| is eea tldlagg uit Rotterdam geweest wel 10 jaar, geloof fk. Eu nu komt h| terug, En h|, dis kee opmerken als geen ander ziet, HE ziet ook de vrouwen, die werken in het bedrijfsleven. Ea h| vrasgf: Gaat er een veredelenden invloed uit van het bedrijfs leven op duizenden vrouwen in onze stad, die 's morgens vroeg uittrekken naar de fabrieken, ds ateliers, winkels en kantoren En hij antwoordtseer zeker in de meeste gevallen niet, omdat, en ziehier een zeer opmerkelijk getuigenis, de aard van den arbeid genietni^k niet overeenkomt met i haar aanleg, haar verlangen en haar belangstelling en dan niet v aagt naar de activiteit van de beste vermogens der vrouwen Brusse zegt nog meer, dat de moeite van navertellen waard is. Maar voor ditmaal most ik ophouden. Anders wordt m®n brief te lang. De vraag, hoe het ia Chrtstelyken kring gesteld is, is dus nog «riet beantwoord. D V. een volg® de maal. HAKA, 'f Was Zondagavond en stli in het dorp. De bedehuizen hadden reeds vooreenigen tijd hunne deuren geopend, om de schare, die binnen haar wanden zklevsrkwikking of misschien ook bevrediging van jdele nieuws gierigheid had gezocht, uit te laten. De kerkbezoekers waren huiswaarts gekeerd Alleen hier en daar groepten nog eenige mannen samen om, van het schoone weder genietend, de gebeurtenissen of de preetea en domké's van den dag aan hun diepzinnig oordeel te onderwerpen. Terwijl ik me zoo langs do steeds meer verlaten wordende straten huiswaarts spoedde klonk me plots een geluld in de ooren, dat even m*n opmerkzaamheid trok. Men zong. 't Was een schoon lied en wie, die in leven, zoowel als in leer, Christus zoekt te beladen ais Zaligmaker van zondaren, als Koning der keek, zou niet in zich hooien trillen snaren, als van een Aeolus-harp, wanneer hij de aangrijpende woorden, gepaard aan een schooue melodie, van het „stille nacht, heilige nacht T' hoort zingen Men zong, men juist van Jezus, hoe Hg werd geboren in Betlehems stal. Hg, Dia toch ook Zelf God tos; Die was de Zoon des Vaders, door Hem van eeuwig heid gegenereerd. Hg, Die te gebieden had, en tienmaal tien duizenden van vlekkeloos reine ec gelen daal den seder om te verslaan ds vijanden van Hem, Die daas nu als hulpeloos wicht ter- nederiag ia een beestenstal. Hfj, Die de Machtige was, de Eeuwige, Wiens Naam was Wonderlik, Raad, Sterke God, Vader der Eeuwigheid, Vredevorst. En toch was het niet alleen dat, wat me meer opmerkzaam deed z|n. la gedachten mg ik een ander too nee!, hoorde ik andere stemmen. 't Was niet voor 't eerst, dat ik die plaats passeerde. En als ik dan in de week me op die zelfde plaats bevond, dan gebeurde het meermalen, dat te vanuit dat zelfde huis hoorde opkiiuken stemmen, wier heescljheid deden denken aan de stem desgenen, die te veel offert,aan Bachus Dan hoorde ik dronkemansstemmen ook zingen, maar op een andere w|ze. Dan zag ik ze de deur uitzwaaien, de ou- geiukkigen, die de behecrsching over hun eigen, wil verloren hebbende, zich met graagte begeven in den slavendienst van den tyr&n- nieken koning Alcohol, Dan grijnsde me daaruit tegen een satans gezicht, lachend van duivelsch genoegen, omdat daarbinnen menschen zaten, die zich zelf en hun hulsgeuooten het levensgeluk verwoestten. Men begrijpt ms, het huis waarop ik doel en vanwaar uit me het gezang tegenklonk, was een kroeg. Zulfe eea plaats, waar zonde en ongerech tigheid hoogtviert, waar ratan ten troon zit. Eu dat maakte nu juist het geval opmer kenswaard, Is die kroegbaas een chrlstei|k man? Immers door hem, of in teder geval in z|n buis weerklonken stemmen, die zongen van het Kindeke, geboren in Betlehem's stal Zou dat dan veinzerij zijn geweest? Dit te veronderstellen, past evenwel niet. En toch en toch 't was een kroeg, waarin gezongen werd. En iemand, die de hand leent tot het be- dr|ven van zooveel zonde tegen God, als reu kroegbaas, kan toch niet instemmen met liederen, Gode ter eere? Of zijn er misschien menschen, die meetsen, in de week te doen, wat hun eigen boos hart hen ingeeft, en die 's Zondags aan den anderen kant God willen geven, wat Hem toekomt De wereld dienen en God dienen? Eea Janua-kop vertoonsn Ik herinner me een uitdrukking, die ik eens vijjraend scherp door een vr| rumoerige ver gadering hoorde snerpen. Zondagschristenen Juist, daar doet me de houding van een kroegbaas, als hierboven aangegeven, aan denken. Zondags christen, in de week werelddie naar. En heusch, dit verschijnsel valt niet allee n aan te wijzen b| dezen kroegbaas, Er gijn. helaas! nog zoo talloos velen, die zeer, zéér godsdienstig willen heeten, voor wie in de kerk te „ruim" gepreekt wordt, voor wie jongelingsvereesïging. zangvereni ging of anderszins, instellingen uit den boozss z|n, aan wier eischen, wil hij voor „een be keerde stel" kunnen doorgaan .slechts zee enkelen voldoen kunnen en die toch in de week dingen doen, die ctu juist niet met hun godsdienst in overeenstemming te brengen >|n.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1