Woensdag 24Augustus 1921
vuur de Sfinldhollaiidgcbe
Eilanden.
Jaargang ft". 2781
Antirevolutionair
Sociale Vsrzskaring.
iriimu ill Isit itiitriiri.
0E EILANDENSTEM
Alle stukken voor da Reductie bestemd, Advertentiën ea verdere Administratie franco toe te zeilden aan de Uitgevers
*1»
o-«sre?^TOtEM>tt=2ss5iiïBJ»*w»aa
J®ze Courant verschijnt elkea WGENSDAG éh ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden taco p®£ post 7§ Cesi &S veoralttsetaStag,
BUITENLAND b| vooruitbetaling i 8.50 per Jaar»
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
ÜITSSVllSs
W. BOEKHOVEN 2©nsa,
iOMMSLSDlJK.
Telefoon IntercoEsssnaaal No. 202.
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cmt ms mei
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.— per plaatsing.
Qïüote. Setters en vignetten werden berekend naar de plaatsruimte die s| bestsm.
Adverientign worden ingewacht tot DJNSDAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
V Bezuiniging.
De oorlog was da bewerker eensr kapitaal
vernietiging zooals er in de laatste eeuw geen
is voorgekomen. En was hij dat maar alléén
geweest. Maar hl was de aanleiding, dat geen
kapitaalvorming kou plaats hebbers. Kapitaal
vernietiging is eera ontzettende zaak, ets van
oosenblik tot oogenblik heeft se plaats Alie
imjjroductiefwerk Is kapitaalverlies. Eess stuk
grond dat niet rendeerteen kanaal, dat gees
schepen draagt, eess haven, dia verzanden
wileen tramlijn met te welalg passagiers
een beurtvaari zonder goederen; enz. enz.
't is alles geldverlies. Geld moet rollen. Ea
zoo niet, dau is er een begin van kapitaal»
veïKletiglög. 't IJsar dat roest ea de spa die
bot is, de wagen ia den wageckeetde paar
den op stel, de zieks Ksecssh op rija leger
stee; «ie armspieren, die weigeren te arbei-
«den't is alles kapitasllnkrimping, die voor-
'•CSjMode Is van vernietiging.
Zoo was de oorlog. Er was op '4 slagveld,
maar ook la 't oorlogvoerende Lund self een
onvruchtbaarheid in gddverdienen, zooals de
wereld die in de Saatate eeuw niet kende
Messchenkrachten s|n te loot gegaan, op
sileriei w|ze door dood en verderf der kanon
nen iavalieden zija rast machteloosheid ge
stegen; bloeiende lacdesijen vertrapt eb ijlen
in 't roadliaises en schuren en wijngaarden
ten vure gedoemdmlnen cmtageioopen
krachtisstalteties! in elkaar getraptfabrieken
gesloten of tot andssen arbeid gepast.
Alles kapitaalvernietiging.
En dit zou nog niet erg Men kaa met
een gulden te verliezen er een daalder mee
winnen.
De Verisletlgteg kaa rast Vorming gepaard
gaan.
Maar dat is Juist de elieade van des oorlog.
Op die Vernietiging volgt een stopzetting
van de Kapitaalvorming. De duurte, hooger
loosen, hooger belastingen, zij even zooveel
beletselen voor die Vorming.
Een gulden kan men maar eens uitgeven.
V Nog eensbezuiniglsg.
En de Regeetlageta, ea de fabrikanten en
alle geldschieters hsrhalen als uit één mond
BezuinigingDe algenieene verarming is in
getreden en iedsr gaat '4 aas den Ifjve ge
voelen er komt inzinking, dia ook m| traft.
En dat is ia Duitschiand niet alleen, maar ook
in Engeland, zelf zoo, dat Ia dit laatste Laud
eenige zetels van de Regeerlmgspartl zïjn
verloren gegaan, en door Bezulnlgingscan-
didaten zijn Ingenomen. Ds Nederlandscbe
Rsgeering, al hoor Je soms nog rare dtogen
over maiecfeaussesskszeraea, ambtenarij of
te wel vader Bureaucraiius enz. sij gaat la
de richting van bezuiniging ea ouder de
Ministers is zeer ernstig ter sprake gekomen
hoe op de kosten der Departementen te zullen
bezuinigtn. Ontwapening en dus bezuiniging.
Subsidies gaan onthouden ma Woningbouw
aan Gemeentes voor schooïbouw. En wie zal
zeggen, sis hg aanstonds de Staatsbegro
ting onder sgn oog krijgt, hoeveel mlllloenen
't jaar 1922 goedkoopst' zat zij»; dan 1921.
De Minister van Onderwas is aas 't be
zuinigingen op da studiebeurzen, en wie b|
't exsm?.a geen «voldoende'* haalt, krijgt geen
studiegeld meer, geen studiemateriaal.
De Minister vaa Arbeid heeft circulates
rondgestuurd over den Woningbouw en wei
gert steun.
De Minister van Oorlog is gevallen op
een naar veler oordeel te groots bezuiniging
op 't leger, dat daardoor verzwakken zou.
En zooals er aan de Regeerlngstafd over
gepraat wordt, zoo gaat 't ook in 'i fabrieks
wezen, Men ontslaat de werklieden ad 1 gld.
per uitr en men neemt ze weer a an, öf de
nieuwelingen voor 90 h 80 cent. Men zet op
de keien en de honger der gezinnen drjjft
tot goeö&ooper werkneming.
't Staken, eertijds een pleziertje, is een
spook geworden, dat men vreest als een
verderra van d«n hulsel|kea vrede. Bezui
niging I 'i is een leuze, een str|dkreet, en
niet tea onrechte. Want 't is noodig.
Onze Centrale.
Indien we wel gehoord hebben, wil men
tot de reorganisatie van onze Centrale Anti-
rev. Kiesvg. overgaan. Wil men terugkeeren
tot den ouden toestand, toen we geen ver
gaderingen te Rotterdam hadden b| te wo
nen, maar Fiakkee zijn eigen peultjes depte,
In hoeverre onze inlichtingen Juist z|a, sal
big ken, als de Flakkeeache vrienden worden
opgeroepen cm geasmenigfe oader da f reor
ganisatiewet de schouders te zetten.
De 2e Kametverkieziog komt in 't zicht
en overal in dea Lande maakt elke part| zich
op om de organisatie en de str|dpuntet! voor
ae volgende periode eens nader te bezien.
i op FJakkes kunnen we; elkaar eens
poiseade, de punten opteekenen, die op een
aanstaande Deputatenvergaderiag naar voren
«urmen geschoven. Er kan gepraat over het
nieuwe Wetsontwerp der Landbouwverseke-
rlagover 't Zegeltjes plakken, over 't Vrou
wen- candidaatschap, over *t Vrouwen-naai--
de-Stembus-gasiü, en zoo s|n er nog een
paar punten nl. onze fiuaatieele verhouding
tot de Statensecüe Ridderkerk.
Er sou das een heel aieuw bestuur moeten
gekozen worden, want op 't oogenblik ïs es
geen bestuur. Het bestuur zit in Ridderkerk
ea eenige mannes vaa Fia&kee hebben er
zitting in. Er raoetTlus gekozen worden een
nieuwe VoorsVide VoorzSecs,, Penning®,
ea dit op zoodanige wijze als een nieuw Sta
tuut dit zal aanwijzen.
Eu dit Statuut moet door de vrieudea eerst
besproken naar aanleiding van een Concept.
Op de eerstkomende vergadering ia er dus
een hoop werk te doea.
We meeeen, dat Dirirsland de koe bij de
horens zal vatten. In o:de
in ons artikel over de Staatkundig Geref.
Partij merkten we op, dat dese pastij zich
vooral richt tegen de Sociale verzekering.
Verzekering acht ssj in stei§d met de Godde
lijke Voorzienigheid, ca daarom wil zf zon
der ecu anderen weg aan tc w|zei>, waarlangs
de invalide arbeider geholpen feaa worden,
haar aati-verzekeringsactie volk en overheiil
op te dringen.
De groots fout In haar beschouwing over
de verzekering schuilt hierin dat z| zich
blind staart op net woordVerzekeringDe
zaak echter welke met dat wooid aangeduid
wordt is feitelijk geen verzekering. Beter Is
het te spreken van: Deelneming
Een voorbeeld van sulvere verzekering is
het naehSslot waarmee ge 's avonds Uw deur
sluit, verzekering Is de overjas die go dee
winters aantrekt om U te hoeden tegen ziekte,
verzekering is zooveel wat we dagelfjkseh
bewust of onbewust doen om ziekte, onheil
of ongeluk te voorkomen, Een voorbeeld vas
zuivere verzekering is ook ate mea by het
uitteesen van geld zich zekerheid verschaft
en een waarborg doet stellen tegen het ga-
vaar vaa het beleende niet terug te ontvan
gen. Ea toch geiooven ws niet dat een
Staatkundig Gereformeerde zich van deze
verzekering onthoudt. Al bidt hl, voor h|
zich ter ruste begeeft om bewaard te blijven
voor ramp, leed en onheil, zoo zal hg toch
zin deur wel sluiten era zich zoodoende
versekereu tegen inbraak enz,
Tegen deze verzekering heeft men dus
gg-cn beswaar en toch tegen dat andere wat
ook wel verzekering genoemd wordt doch
in den grond der sask iets geheel anders is,
heeft men gewetensbezwaar.
Nu klinkt het wel vroom dat men alch
liever verlaat op Gods Voorzienig bestel cn
z$< Vaderzorgen, dan dat men zich assureert
tegen geldelijke ongevsiieu, maar met de H.
Schrift in de ïssad te deze stellig toch niet
te verdedigen.
Gods Woord spreekt herhaaldelgk vau een
zorgen voor den komenden dag en wie snaar
zorgeloos daar hessen leeft wordt door hef
Woord Gods veroordeeld.
Zorgzaam ssjss is heilige plicht en een
aangrepen van de wettige middelen daartoe
is noodig. Hooit hoe Salomo in aangapende
schoonheid roemt de vrouw die haar huis
verzorgt era zoo zorgt dat ssj „Saeht over
den kosneadea dsg", geen IJdel lachen, geen
lachen in verwatenheid, maar een heilig
lachen, osn dat zg verzekerd is, dat zij ge
daan heeft in den weg der middelen watag
kon doen en nu al haar vertrouwen mag
stellen op den Heere, haar God
Zorgen is dus plicht doêr het Woord Gods
geboden,
Op dien grond kunnen wc de verzekering
verdedigen niet alleen, maar ook aanprijzen
ais een van ;,God geschonken middel tegen
de gevolgen van desa dag des kwaads.
Maar ook op nog aaderess grond verdedigen
de verzekering.
De Calvinistische belijdenis spreekt van
de Solidariteit der schuld.
Er is lij de:? dat zijn oorzask vindt in onze
persoonlijke schuld of onvoorzichtigheid Maar
er is ook lijden waarvan de oorzaak moet
gezocht worden buiten ocs,
De Heere Jezus bestreed de meening dar
dlcipden dat de blinde die H3 genas, blind
geworden was door persoonlijke schuid of
door zonde van vader of moeder.
Er is lijden dat ons toekomt omdat het
gansche menschelgke geslacht gezondigd
heeft. Dat Is de solidarirtcit der schuld. Dst
een onzer naasten getroffen wordt door jammer
en ellende is zoowel Uw en mijn schuld
als de zgne, wast behalve persoonlijke schuld
bestaat er gemeenschappelijke schuld.
En cu is het zoo heetlfk in oase Calvi
nistische belijdenis dat zij deze gemeenschap-
pel|ke schuld op zoo juiste w^ze heeft be
grepen.
«Zoodoende komen we tof een setap afge
bakend begrip van „gemeenschappelijke schuld
ea ia verband hiermede van eera gemeen-
schappelijk lijden" ea dat gsmesoscuappeigk
lijden wordt cu nadar beperkt tot al die
rampen en tegesspocden, tot al dat lijden en
sterven en al zulke schade cn nadeel, ais
wa niet ons zdveo door eigen schuld be
rokkend hebben, maar als ons la het gewoae
leven, ossdat op dat ievea eeu vicek rust,
ovcikomt".
En op dit terrein van gemeeBSchappelpe
schuld en gemeauschappeigk lijden werkt
nu de verzekering. Op dezen gand spraken
we hiarbovea en reeds van dat üeï beter
ware niet te sprekco van: Verzekering maar
vaa „Deelneming".
Omdat ik gevoel dat m|n buurman oud
wordt en niet meer werken kan, omdat er
gemeenschappelijke schuld is, omdat daarin
dus ook schuld van is, zri ik deelnemen
in dat sjjuea en zal ik meue helpen dat lijdsu
gesaecafechappeUik te dragen.
Ea van uit dst licht het assmanüawezen
of ook de sociale vetztkering bezien, ont
vangt dsse verzekering een heerlik karakter
en stemt het ons tot dankbaarheid dut God
ons dit middel gaf ia zijne gemeens gratie.
De pcunlngea die we dan storten voor het
vmekertegwezen herinneren ons telkenmale
aan de gemeenschappelijke schuld, eau de
vloek der sonde waarin wt] aaadtet hebben.
Ds verscherping van dit gevoel van solida
riteit der schuiu brengt ons tof ootmoed en
naasteliefde, het hackt cement tot bots wis g
van een gezond maatschappelijk satnenlevfc».
En cu wase het mooi en zeei gewenscht
indict; dit gevoel van solidariteit der schuld
in ons Nederiandsche volk zoo diep wortelue
nat verzekering ais vrucht van het pariiculier
initiatief rnogcüjjk was en de ove.hetd er
zich kon buiten botrdea. Maar dit is cu zoo
niet. En daarom hebben we slechts te kiezen
tusschen een premie vr$ staatspensioen en
ceu verzekering tegen een invaliditeit met
premiebetaling ea omdat het nooit de wil of
de wensch v&n eenig gezand denkend Actl-
Revolnüonair kan aija om den weg ran hei
preEievrij Staatspensioen op te gaan, de weg
die onmbiddeiijk voert tot het communisme
kiezen wg voor de huidige sociale verzeke
ring. y. S,
Amice l
Ja dis Rotterdainsche ssedepreafea van
Btusïs H sijn rubriek „Qader de messchen"
in de „N. Rott, Courant" sljn wei leerzaam,
En wat bevatten zf) cca ernstige klacht.
Ze toonen ons aaa de schrikkel|ks losheid
vaa zeden in onse dagen in de groote ste
den. Het is ess wereld, waarin het onheilige
den toon aangeeft, waarin de schandelijke
mode ouzer dagen, dia helaashelaas I ook
Ie Christelijke kilsgec wordt aagsvolgd, den
scepter zwasii
Zoo ernstig vind ik het gefeekesd la oaze
anti rev. „N. Prov. Gran Couaant", waar
wordt gevraagd: wanneer zai men in onze
krisgea anders gaan öoen
In onze dagen zal de vrouw worden vrij
gemaakt.
Z% zal de oude kluisters breken, waar!»
strenge ChrisieSfjke zede haar bond. Z's\ zal
soo vrg wezen ea zich zoo vr| in de maat
schappij bewegen als de man, deel nemen
aan zija arbeid, san zgn feamerasdschsppaig-
ken omgang, aaa z|n geneugteu buitenehssis,
ook natuurlijk als gelijke met hem optrekken
Ita den staat en d® maat schappij. Waarom
nog verschil ie maken Waarom de vrouw
bindea aan het huis? Waarom voor haar
niet het kastoor, de fabriek, de werkplaats,
en na het volbrachte werk, de straat, de
kroeg, het publieke bad Waarom eea stren
gere» regel in acht genomen voor het meisjs
als voor dan jongen? Waarom meer voor
haar welsfja gewaakt?
Alsof men een rpe maar zeer teera schat
niet beter zou moeten beschermer!Alles
wat in het maatschappelijk leven ouder dea
invloed van de Cfcristelpe beschaving tot
bescherming van het meisje en da vrouw
werd opgebouwd, wordt thans als een vrucht
van wreeds onderdrukking aangezien, Men
heeft de vrouw zooveel onthouden, men
heeft hare natuur geweld aangedaan. Men
heeft haar dom willen houden, haar als ge-
vaatlijke concurrente van den man van veel
arbeid uitgesloten, men, dw.z. de wreede
zelfzuchtige man, heeft haar bulten poliüeken
invloed gehouden. De vrouw was immers de
minders
Het was inzonderheid de Heilige Schrift,
die de vrouw vernederde en in afhankelijk
heid hield
O, die vrouweipe ingetogenheid, dat
pantser van goede zede, zooals men dan
meende, rasar waarin men de vrouwelijke
vr^heid boed! Hoe hebben de „vrije geesten"
daartegen steeds getoornd; bijv, een man
ais Multaiuli, voor wïen geen vrouw veilig
waa eu die in haar niets zag das het voor
werp van boozera lust
Welnuossse tfld heeft de vrouw
vuil gemaakt,
Weg alle schuchterheid leve de vrije
mode.
Weg dat vertoon vaa eerbaarheid
leve de vrije, frissche levensvreugd.
Weg alle scheiding rn onderscheiding
lev® ds ksraeraadsehsppdpe omgang.
Och, die Ingetogenheid van voorheen was
immers maar leugen en bedrog
Hat was een „knapen van de kat in het
dCEket" W|s b| de lui en mal om een
hoekje. Neen, hoeveel beter onse dagen van
vrijheid ea blsjhrici, van een toe
geven aaa alle grillen d?r Edelheid en der
behaagzucht. Dat zou brengen een zuiveren
omgang van man en vrouw. Kom, alks is
tea slotte eec kwestie van gewoonte, van
conventie. De vrosgete ws.s onwaar. WE
durweu het volte leven aan. WE latea alle
scheidsmuren valles.
Het meisje de vrije kameraad van den
jongen, de vrouw de gelijke vaa den man
ia den arbeid, ia de sport, en allerlei ver
maak, in da politiek en iu den maatschap-
pelpen sirld
En zoo aten wij dan uu eiken morgen de
scharen jonge meisjes en vrouwen trekken
naards winkels, de kantoren, de fabrieken,
de scholen,
De vrouw moei onafhankelijk en zelfstan
dig worden.
Dan zal zij iu gecstcUjken zin winnen. ZE
zal ontwikkelder cn beschaafder worden. Zij
zal zich kusmen geven, zooals s| is, en *ij
sa! vergeten dsn tijd barer slavernjj
Zelfs elke afhankelijkheid in het hu we!|k
moet worden geweerd.
Als zij in hei: huwelijk treedt kan rij den
arbeid osiuuriijk voortzetten es feaar eigen
verdienstsn hebben, maar als moeder
wordt, is zij toch afhankelijk van de verdien
sten vaa dea maa. Dat is nog een vernede
ring, dat gevolg vaa e n lastige natuurwet
zal mes ondervangen door den staat te hulp
te roepen. Die zal haar geld geven, opdat
zjj viij bligve Wil zE het huwelijk, er is nog
iets voor te zeggen misrehten, goed, maar
niets moet haar tenger binden eau den man
dan zi dat zelve verkiest. De staat zorgt
voor haar en haar kinderen. En sg zal die kin
deren nog weer vrf er en oassfhankelper afle
veren aan de maatschappij, dan z% zelve werd.
Wil ztj het huwelijk nietwat ver
hindert haar om de vreugde van het moe
dei schap te smaken De oude zedeieer maak
te dea menschen diets, dat er zoo iets was
sis zoude, Gekheid de ongehuwde
moeder staat eveu hoog als de gehuwde.
ZE behoeft slch voor niets meer te scha
man. Alle valsche schaamte moet verdween.
Dan eerst wordt de slavenketen der vrouw
verbroken en is z§ vrij
Zoo gast men tegen alle wetten in en
meent het leven schooner en beter te kun
nen maken-
Het is nu al zoover gekomen dat de dul-
z«ndes eerbare vrouwen en meisjes werke
lijk alie vrouwelijke schroom, alle schaamte
alle icgetogenhdd hebben afgelegd. Het
leven is vreolijker en bl^er geworden zegt
men maar wie denkt aan da wereld
vas onzegbaar leed en gruwelijke eiienée,
die er vaak volgt
In mijn vorigen brief wees ik er al op,
hoe er ook voor vrijzinnige sij de protest
r|at.
Ook ia dit opzicht
Ea zoo kom ik tot de „Rotterdamsche aede-
prenten" van Bcusse,
H| is eea tldlagg uit Rotterdam geweest
wel 10 jaar, geloof fk.
Eu nu komt h| terug,
En h|, dis kee opmerken als geen ander
ziet,
HE ziet ook de vrouwen, die werken in
het bedrijfsleven. Ea h| vrasgf: Gaat er
een veredelenden invloed uit van het bedrijfs
leven op duizenden vrouwen in onze stad,
die 's morgens vroeg uittrekken naar de
fabrieken, ds ateliers, winkels en kantoren
En hij antwoordtseer zeker in de meeste
gevallen niet, omdat, en ziehier een zeer
opmerkelijk getuigenis, de aard van den
arbeid genietni^k niet overeenkomt met
i haar aanleg, haar verlangen en haar
belangstelling en dan niet v aagt naar de
activiteit van de beste vermogens der vrouwen
Brusse zegt nog meer, dat de moeite van
navertellen waard is.
Maar voor ditmaal most ik ophouden.
Anders wordt m®n brief te lang.
De vraag, hoe het ia Chrtstelyken kring
gesteld is, is dus nog «riet beantwoord.
D V. een volg® de maal.
HAKA,
'f Was Zondagavond en stli in het dorp.
De bedehuizen hadden reeds vooreenigen
tijd hunne deuren geopend, om de schare,
die binnen haar wanden zklevsrkwikking of
misschien ook bevrediging van jdele nieuws
gierigheid had gezocht, uit te laten.
De kerkbezoekers waren huiswaarts gekeerd
Alleen hier en daar groepten nog eenige
mannen samen om, van het schoone weder
genietend, de gebeurtenissen of de preetea
en domké's van den dag aan hun diepzinnig
oordeel te onderwerpen.
Terwijl ik me zoo langs do steeds meer
verlaten wordende straten huiswaarts spoedde
klonk me plots een geluld in de ooren, dat
even m*n opmerkzaamheid trok.
Men zong.
't Was een schoon lied en wie, die in leven,
zoowel als in leer, Christus zoekt te beladen
ais Zaligmaker van zondaren, als Koning der
keek, zou niet in zich hooien trillen snaren,
als van een Aeolus-harp, wanneer hij de
aangrijpende woorden, gepaard aan een
schooue melodie, van het „stille nacht, heilige
nacht T' hoort zingen
Men zong, men juist van Jezus, hoe
Hg werd geboren in Betlehems stal.
Hg, Dia toch ook Zelf God tos; Die was
de Zoon des Vaders, door Hem van eeuwig
heid gegenereerd.
Hg, Die te gebieden had, en tienmaal tien
duizenden van vlekkeloos reine ec gelen daal
den seder om te verslaan ds vijanden van
Hem, Die daas nu als hulpeloos wicht ter-
nederiag ia een beestenstal.
Hfj, Die de Machtige was, de Eeuwige,
Wiens Naam was Wonderlik, Raad, Sterke
God, Vader der Eeuwigheid, Vredevorst.
En toch was het niet alleen dat, wat me
meer opmerkzaam deed z|n.
la gedachten mg ik een ander too nee!,
hoorde ik andere stemmen.
't Was niet voor 't eerst, dat ik die plaats
passeerde.
En als ik dan in de week me op die zelfde
plaats bevond, dan gebeurde het meermalen,
dat te vanuit dat zelfde huis hoorde opkiiuken
stemmen, wier heescljheid deden denken aan
de stem desgenen, die te veel offert,aan Bachus
Dan hoorde ik dronkemansstemmen ook
zingen, maar op een andere w|ze.
Dan zag ik ze de deur uitzwaaien, de ou-
geiukkigen, die de behecrsching over hun
eigen, wil verloren hebbende, zich met graagte
begeven in den slavendienst van den tyr&n-
nieken koning Alcohol,
Dan grijnsde me daaruit tegen een satans
gezicht, lachend van duivelsch genoegen,
omdat daarbinnen menschen zaten, die zich
zelf en hun hulsgeuooten het levensgeluk
verwoestten.
Men begrijpt ms, het huis waarop ik doel
en vanwaar uit me het gezang tegenklonk,
was een kroeg.
Zulfe eea plaats, waar zonde en ongerech
tigheid hoogtviert, waar ratan ten troon zit.
Eu dat maakte nu juist het geval opmer
kenswaard,
Is die kroegbaas een chrlstei|k man?
Immers door hem, of in teder geval in z|n
buis weerklonken stemmen, die zongen van
het Kindeke, geboren in Betlehem's stal
Zou dat dan veinzerij zijn geweest?
Dit te veronderstellen, past evenwel niet.
En toch en toch 't was een
kroeg, waarin gezongen werd.
En iemand, die de hand leent tot het be-
dr|ven van zooveel zonde tegen God, als
reu kroegbaas, kan toch niet instemmen met
liederen, Gode ter eere?
Of zijn er misschien menschen, die meetsen,
in de week te doen, wat hun eigen boos
hart hen ingeeft, en die 's Zondags aan den
anderen kant God willen geven, wat Hem
toekomt
De wereld dienen en God dienen?
Eea Janua-kop vertoonsn
Ik herinner me een uitdrukking, die ik eens
vijjraend scherp door een vr| rumoerige ver
gadering hoorde snerpen.
Zondagschristenen
Juist, daar doet me de houding van een
kroegbaas, als hierboven aangegeven, aan
denken.
Zondags christen, in de week werelddie
naar.
En heusch, dit verschijnsel valt niet allee n
aan te wijzen b| dezen kroegbaas,
Er gijn. helaas! nog zoo talloos velen, die
zeer, zéér godsdienstig willen heeten, voor
wie in de kerk te „ruim" gepreekt wordt,
voor wie jongelingsvereesïging. zangvereni
ging of anderszins, instellingen uit den boozss
z|n, aan wier eischen, wil hij voor „een be
keerde stel" kunnen doorgaan .slechts zee
enkelen voldoen kunnen en die toch
in de week dingen doen, die ctu juist niet
met hun godsdienst in overeenstemming te
brengen >|n.