Zaterdag 16 Juli 1981 80*1® Jaargang M". 8720 voor de ünidlioliaiidseiie en Meenw^elie Eilanden. lerste Bias t Nationale Bankvereeniging Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES tmrnmnmnmm De OP DE» UITKIJK. W. BOEKHOVEN leaea, Alle stekken voer de Redactie bestemd, Advertenties en verder© Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers. 't li lifg Dwaling. tataes fMediaimpo» Pink Pillen zijn de toevlucht voor de verzwakten, de zwaarmoedigen, *f§ de Moedarmen, de onmaeMigen Eiseht Hollaiidgohe verpakking |r en Gebruiksaanwijzing. Kantoor MIDDELHARNIS. ZITDAGEN tijdens BEURS. foeisöag SUIMELSDIJK -- fABBSRI DOEüerflag, DIBKSLAND -- 7. i DOEL DöSderüag, ÖÜDDÖRP - FLOHÏL vrjjiag, OUDE TONGE -- GELUK Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAÖ» ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden taso pes peat W Cent fs'3 vooruitbetaling. BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s güMMELSDSjK, Telaten iHfsfesmaisasal No» 203. ADVERTENTSËN 20 Cent pet regel, RECLAMES 40 Cent pes regel. BOEKAANKONDIGING 10 eent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsiag» Orosta lettere era vignetten werden berekend naar ds plaatsruimte die af begaan. MverteatiS» ®ordee isiewseM tot DINSDAG- ®n VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Nog zijn er menschen op en buiten ons goede Eiland, die maar blijven vol harden in de Methodistische lieer, dat zaligheid en behoud der ziel 't voor naamste van alle Leven is. Hoe is 't mogelijkHoe is 't mogelijk God do fc-Heere, diede Schepper is ier aielonder V'itm, door Wien en tot Wien de ziel 's. zou dan lager staan dan de ziel zelf. Want één van twee: óf God de Schep per staat 't hoogst in ons leven óf zijn creatuur dat we onze ziel noemen. Staaf de He ere 't hoogst: dan is Hij en niet de ziel en haar behoud 't hoogste. Of andersom: het schepsel, de ziel is te prij zen, te loven en te aanbidden als het hoogste, snaar waar is dan de eere van den Schepperze is absoluut weg. Trou wens: onze Geloofsbelijdenis in art. 2 zegt dat we God kennen zooveel ons noodig is in dit leven tot Zijn eer en tot de zaligheid der zijnen. De Eere Gods staat dus voorop. Het behoud, de zaligheid der ziel is nooit t voornaamste, maar Hijdie de ziel schiep en Hij, die op Golgotha voor die ziel leed en streed en Hij, die die ziel omkeert, van kwaad tot goud weder- baart. Trouwens, de Kerk erkent dit ook door haar geloofsbelijdenis aan te vangen met: »Art. 1. Dat er een God is*. Maar de zaligheid wordt pas be sproken in art. 2 en art, 23. Wie heeft dan moed aan God iets te kort te deen Maar daarmee is niet beweerd, dat de ziel geen waarde heeft, dat het er in leven en sterven niet op dien troost aankemt, zijn ziel, volgens Oatech. I, geborgen te weten als eigen dom van Christus, Doch al is dat een eeuwige waarheid, dat een mensch niet sterven kan zooals hij is geborenen dat er zonder wedergeboorte een on uitkoombare ellende volgen zal't is oek een inrimerlijke waarheid, dat niet wij maar God alweer de bewerker is van dien troost, 't Gaat in de weder geboorte en in de bekeering niet om ons niet om den troost, dien we slechts krijgen, maar ooi Hem die geeft. Niet de genade is 't meest, want die is maar een gift, doch Hij die ze uit eigen vrijwilligÖbid aanbiedt, nl. God. Nochtans de gave zelf is groot en on schatbaar, want 't lichaam zal tot stof vergaan en de ziel blijft leven, en dus hangt van haar behoud 't toekomstig Geluk beslist af. Maar men koude op om 't behoud der ziel 't voornaamste te achten van alle leven, 't Voornaam ste is en blijft God. En om Hem alleen gaat het. Temeer, en dat is de groote fout, die door de Methodistische men schen gemaakt wordt temeer omdat er geen grooter eere Gods is dan zondaren zalig te maken. De »esnige« Naam is immers Zaligmaker. Wie dus dien God eere geven wil, kan 't maar op één manier nl. zich overgaven aan den Zaligmaker in 't Geloof. Op den voorgrond staat du3 God. Staat de eere Gods. En wie die eere zoekt die is kind Gods. Er wordt door de Methodisten gezegd >Ge moet eerst bekeerd wezen, dan pas kunt ge de eere Gods zoeken't Is krek andersom. 'Eerst God en zijn eere zoeken dan volgt de bekeering vanzelf. Maar: let welzoekenzoeken 1 Er niet langs loopen en met opzet een zijpaadje in slaan om niet te zvillen vinden. Doch zoeken! zoeken! met de lamp er bij, met de lamp van Gods Woord er bij. En dan mag buurvrouw of een predi kant of vader of moeder de lamp ook eens vasthouden, terwijl gij zoekt, maar gij moet bij de lamp zoeken en dan vindt ge. De eere Gods zoeken is voor 't ziele- leven, voor 't ilchaamsleven, voor alle levenzoeken van redding. Zijn red ding. want »Redder< is zijn eenige grootste naam. Er is zelfs géén andere Eere Gods dan de zuchtende Aarde in haar gees telijk en stoffelijk kwijnen sinds de Paradijsellende, weer ie herstellen in ouden Eden toestand. Dat is de eenige de volle eere, die 't Recht handhaaft naast de Genade, 't recht en de kruisen worden gedragen alle eeuwen doordo genade en de kruisen gedragen tot het graf vallen neer en de kroon is 't symbool der eeuwige ver lossing. Nu is er één ernstig bezwaar en dat is dit: Men mag van die „Eere Gods" geen leuze maken. Leuzen zijn tijdelijke merkteekenen, d e een groep, een or ganisatie een poos draagt om zich van anderen te onderscheiden. En metter tijd veranderen die leuzen. Ieder, die in de politiek wat meeleeft, weet dat op dit terrein al tal van leuzen zijn aangeheven en op 't oogenbük is hoog ste mode: Socialisatie en Democratie. Wij gaan daar niet verder op in. Maar er is in Nederland een dreigend gevaar- dat de Hire Gods een slagwoord een motte, een leuze wordt, 't Ligt bij velen bestorven in den mond. Er heeft geen zekere actie, die goed is, plaats, of 't luidt>ter eere Gods* En daar zijn we toch wat huiverig voor. Want dat ter Eere Gods sluit niet alleen maat schappelijke en politieke en kerkelijke actie in ('t sluit 't zeer zeker in) maar onder conditie, dat de Verlossing die ge voor de Wereld zoekt met u persoonlijk als hoogste creatuur dier wereld begint. Wie zal aan verlossing mee helpen, als hij zelf nog in banden zit! Ja, maar zegt men, 't is mijn roeping en plicht om te helpen aan 't ingezon ken leve o, opdat 't weer blinken kan als da Avondster in duisternis. Gewis! en nog eensgewisroeping en plicht blijft bet om bij brand hulp te bieden en die roeping en plicht moet ge vervul len, al had je maar één been om te loopen en één hand om te pompen ko men most je, want de brandklok roept. En de Eere Gods moet gij zoeken, want God eischt dit, eischt dit, niet om Hem een genoegen te doen óf een dienst te bewijzen óf als een tegemoet koming Uwerzijds óf als een soort gratificatie, dat ge den Heere in de hand wil stoppen, omdat Hij dan toch God is, maar eischt 't heel eenvoudig omdat Hij U geschapen heeft. Hij is koning en gij zijt onderdaan en hebt dus te gehoorzamen Dat doet ge aan elke autoriteit. Dat doet ge zelfs aan een politieagent bij 't matjes kloppen. Maar die roeping en plicht valt het gemakkelijkst, en brengt cok de beste resultaten mee, als ge vóór ge de Eere Gods zoekt in 't Natuurlijke Buiten leven, ze eerst zoekt in het eigen bin-' nenleven. Wie met twee handen pomt en met twee beenen naar den brand geloopen is presteert meer dan de man op krukken Aanvaardt God de Heere de actie van iemand, die zelf nog in banden zit en op krakken gaat Hij aanvaardt alles wat goed is. Bekeerd of onbekeerd. Werk maar voor de eere Gods in de natuurlijke Buitenwereld. Pak maar aan! Doe wat en wees wakker 't Is goed Heel goed. Volstrekt geen stank in Gods neusgaten. Dat maakt de duivel je wijs, omdat hij zelf de eere en het genot van de wereld als rampzaligheid hebben wil, zoo'n deugniet is tieeen echte demon. Maar feit isde ervaring der eeuwen heeft 't bewezen en de H, Schrift wijst er overal opWie met het zoeken der Eere Gods begint mei zichzélfdie ein digt en moet eindigen in het zoeken der Eere Gods in ?t Leven rondom zich. En bij konsekwentieWie zegt, he keerd te zijn, maar hem laat da Eere Gods in 't Buitenleven koud en koel., dan lappen wij die bekeenng nog niet aan onze laars, zooals de volksmond zegt maar dan is met die bekeering toch zeker niet gepaard gegaan een juister inzicht in Gods Woord en een beter begrip van roeping en plicht jegens den Naaste, en den God dar Schepping en de verlossing der Menschheid. En al weer herhalen we 't: Dan is er leidingleiding noodig van waardig® mannen en vrouwen om zoo'n aan in zicht gebrek hebbende bekeerde, te wijzen op zijn traagheid in 't benaar stigen. Rechtvaardigmaking is o zoo'n em stig onderwerp op een visite. Maar de Heiligmaking gaat de straat op en rede neert weinig, maar doet zaken ten bate van Gods koninkrijkEn om zaken gaat het, niet om woorden, 't Gaat om 't licht niet ooi de olie! Ea wilt ge 't scher per: 't Gaat om 't licht, maar de olie kan verschillen 40 cent per regel. Rsdtnk vtrücdM,' Heden heb ik 't over eea anlirev. .zij", 'k Zeg van te voren dat ze naar het leven geteekend is, of ze nog in laven is, zou ik niet kunnen zeggen, want een kleins 40 laar geladen heb ik haar goed gekend ca vm nah$ gadegeslagen, maar nu ai vele jaren getedsss is eca heel andere streek van het vaderland mijn werk gevonden hebbende, verloor ik hsar uit het eog. Zij was uit een echte oud-afgescheiden familie. Haar grootvader had ten tijde der vervol ging de dragonders in huls gehad en hasr vader was In een .verboden" vergadering van meer daa twintig feeiïbegeerlgea, gedoopt, weifee even later „iti naam des konlngs" werd uiteengejaagd. Zulke dingen zetten een stempel op eer. gesln. Ea dat gaat over op het geslacht. Aan Mar, gd|k aan zoo velen, kon mes zien, hoe de Idee der „vrfe kerk" in menig opzicht opvoedend had gewerkt Ze léérde de menschen, ook de „heel gewone menschen" den schoenlapper op zlja drietal, de kleer maker op de snijtafel over de dingen van keik gn staat, vsss overheid en wetgeving te spreken en na te denken. Ze lazen hun kerkelijk blad. En iéérdea daardoor een krant lezen, die ook rog over andere ea hoogere dingen schreef dsn de nieuwtjes van den dag en van de plaats. Zoo werden se ongemerkt opgevoed, ook voor hst politieke lever. „Stem en Baauia" schreven ook over Groen var. Pdcsterer en da Cosia ea Wcrmser en aaderen en over den str§d die daar gevoerd werd op politiek terrein tegen de „ongodisten dezer eeuw" een strijd die immers gshecl parallel Htp aan denzelfden strict, dieu de oude Afgescheidenen es hun kinderen te weren hadden op godsdienstig ea kerkelijk terrein. Waarlik het behoeft niet te verwonderen, dat juist uit die klingen, gelijs Sater ook uit die der vaderen van de Doleantie zooveel mannen zin voortgekomen die den strijd tegen hef liberalisme op elk gebied me! zoo goed gevolg gestreden hebben. Mannsn én vrouwen Ea dan vooral tegen het liberalisme Dat was ook „haar" pessaonlite vfandL Het zat haar gewoon in 't bloed! Dat liberalisme, zooais het öïdestps reeds bestond, óf in het conservatisme als zijn prae-formatie reeds leefde, had haarvaderen vervolgd en belet of tenminste willen belet ten hun Gid te dienen naar de inspraak van hun geweten Dat liberalisme had indirect haar familie leden ea kennissen gedwongen het land te vedaten en uit te wijken naar Amesika. Dat liberalisme vocht nó wear om de schóó'! 't W»s de groote. vlarrd; de Goliath, die het volk van God schimpte en benauwde ea tegen wien wei nooit een David met zin slingersteen oprukken sou om hef te doen v&litón Want dat liberalisme was zoo machtig en zoo groot! Het was oppermachtig in Nederland. Het bezat de meeste zetels la de Tweede en Eerste Kamer; de professoren waren li beraal, de studenten werden het, de burge meesters, notarissen, advokaten. ontvangers, artsen, 't was kl liberaal wat de klok sloeg En als hier of daar een man vara talent of wetenschap of vermogen, of rang of invloed zich voegde bij de „secte, die overal tegen gesproken werd", dan was de diagnose aclfs zonder nader onderzoek gesteldhg leed aan een wel ossschadelgke, maar toch ook weer hopeloozo verstoring z^ncr geestvermogens 1 Tegen dat liberalisme was niets te doen. Niets anders dan lijdelijk verzet. En 't gebed, dat God een wonder doen mocht en dezen geweldigen Goliath met zijn donder mocht wederstaan. Maar de weg der middelen wss hier af gesneden. Om het n 1 te overwinnen Geen eskel middel hgd het amechtige christenvolk, dat zelfs met spade en ploeg tot den FilistQnschen smid Malen moest, overgehouden om het tegen de ma ht van het liberalisme te hunnen winnen. Slil moest men dat juk maar dragen I De Heere, op zijn tfd, zou wei met dat boase stelsel afrekenen. Zóó was de „mentaliteit" onder Israel Totdatop Kuypei's schouderen de profetenmantel van Groen van Priissterer viel. Toen er een radicale ommekeer kwam Een toovenaar was Kuyper óók niet 't Was niet zoo, dat nfj zijn tooverstaf maar had uit te steken, om zijn legioenen uit dea groad te zien verrazen, het i|kt er niet naar; w§ weten eigenlijk van die geschiedenissen, die een halve eeuw achter ons liggen zoo weinig af I De slag bij Nieuwpooit i? weel beter bekend En 't beleg vaa Leider, i i sooveel meer. Eu als ik even sfdwate* mag, dan wou ik dat er '1 volgend vo r]* sr, als Kuyper's „Standaard" vijftig jaar z*i hebben bestaan, een de» discipelen va-i da „Vrije" promoveerde op proefschrift„Tien jaren en dan met een aan Fruin herinnerend talent, be schreef de jaren van '78 tof '88, toen Kuyper vooral de moderne asti-revolutlocisre armen heeft gevormd Nsgeeus, een tooves aar was hj niet. Op zij"-! eerste Deputaten-vergadering zat h| in 't „Gebouw" te Utrecht met drie of vier dozSn Deputaten voor zich in plaats van de duizenden, die infer Tlyoll vulden. Een stoere werker dit is big geweest. En zóó heeft hg ds armen gevormd, die weldrs, met da katholieken in bond tot den strijd op teven ea dood tegen het liberalisme te velde trok. Mea meet zich dat indenken En welk een diepen, geweldigen indruk dit maakte op de meelevende „kleine luyden". Het leek een wondsi in hun oog Dat die kalos vallen korst En toch, men zag hem wankelen Bij elke verkiezing verloor feet llbclarime terrein en tenslotte zat Wiutgens, de con servatief, op dé wip Hef kón dun omslaan f De tro'sche, zelfbewuste, den almachtigea jood verachtende tegenstander kón vallen; bet was slechts een kwestie van tfd èa van inspanning» Vooral dit laatste en ddt begreep toen oi s volk. Zelden is er onder onze anti-revolutionaire mannen en vrouwen zoo intens meegeleefd, zoo dapper gestreden, zoo volhardend ga* beden, ais ia de stcmbusactie van dien tijd toen de bgi aan den wortel vaa den liberalen seuzenboom was gelegd. En ais 's morgens na het ontbijt een psalm wan David was voorgelezen, dan werd, als het in siembustjjd was, door den huisvader meermalen gebeden, dat God toch de vlande van Zfjn volk la daze eeuw, mocht weder- slaan, gelijk h| het deed is Davids tijd m dat volk met een Davidsgeloof mocht be giftigen, dat zeggen deed„Met mijn God dtlag ik door een bende en met Hem spring Ik over een muur." Dat zag men onder de mannen. En ook wel b| de vrouw. Al waren het natuurlik uitzonderingen, die als „si" deed, zulk een actief aandeel ramen aan 't verkiezlagswerk, zoodat zij menig propagandist in de schaduw stelde. Aas een eigen stembiljet dacht zij niet. Dat was toen niet mn de orde. Al zou s|, geloof ik vast, wanneer 't haar was thuisbezorgd, er een getrouw gebruik van hebben gemaakt, Toch was haar invloed groot. Z| brscht verscheidene stemmen uit 1 Ijverig ging es op huisbezoek, maar 't was haar vaste stelregelnooit zocht ze de man nen op, dat was geen werk voor de vrouw haar propaganda voerde ze ail een onder de leden der eigen sekse. Zoo 's middags ging ze er op uit, Als de mannen aan dcc arbeid waren» Dan glag ze b| de wouw 'a kopje thee drinken en gezellig een half uurtje praten en uitleggen waar het nu b| de stembus om ging. Dat wïat se, omdat ze meeleefde. Omdat se uit kringen kwam waar vader en grootvader al hadden meegeleefd. Omdat za naar krant las en niet alleen het nieuws naging, maar ook wel degelijk, wat daarin ter voorlichting des volks geschreven werd. En als soms de vrouw het wel met haar eens was, doch meende dat haar man niet vast genoeg ia zijn schoenen stond, dan was het: 'k Zal zorgen dat er iemand bfj'm komt. Daar zorgde dan haar man voor. Geen wonder, dat de liberale propagan disten haar gauw in de gaten kregen en ik heb hen zelf wei onder eikaar hooren spreken over „dat wijf van Op den stemdag was se ia volte actie. Dan aten se tij haar thuis 's middags met algemeen goedvinden maar een „kouden pot", dien dag ging de stembus vóór dea etenspot, „Zij" gfeg dan de hulzen langs, Zoekt altijd weer de vrouwen op. „Heeft je man al gestemd Nog niet Zorg er dan voor, dat-ie zoa gauw mogel|kgaat, anders maakt b| voor de mannen het werk zoo moeielijk. Je weet de candldaten, hé We leefden toen nog in den f|d van de twee- en meervoudige districten Als ergens eenig gevaar dreigde: „Zij" bracht de broeders op de hoogte. ,'t Is gelukkig sei men aan de override dat die fijnen er niet véél zoo rijk zijn I" en ze hebben haar werkelijk de eer aange daan de dader ligt op 't kerkhof dat ze haar in de plaatselijke krant in een spot dicht vereeuwigd hebben. Hoe of „z|" in haar huisgezin was? Och, ik kwam toen pas „aan". Maar van ouderen weet ik, dat s| een goede en deugdelijke huisvrouw was, die o.m. toen de christelijke school ter plaatse moei lijke tijden doorleefde en haar man tot be stuurslid gekozen, uit vrees voor die moei lijkheden en omdat s'n t$d toch al zco bezet was, bedanken wilde, kloekerig zei„Harm je móógt niet bedanken en suit niet ook 1"

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1