Tweede Blad, Zaterdag 9 Juli 1921. No 2118 DRIE BLADEN. SGHËRPSCHOTE! toianü fMstoiingsn Voortzitting Opruiming, P§ lr@n wars all® kracht OFF GfECL 0 """SilBEOOiPEEUlï™ hi ROTTERDAM J A C H T. '^rnimumlmmr 'IHHOOSMOWSES Dit mutates- bestaat ait We wezen op het groote gevaar dat de Kerke chrïsll beloopt, tadkn sij zich niet blijfi bïschouwesj, gelflk oaze vaderen hei noemden, „de heilige vergadering der ware Christ-geloovigen". Waartoe hei praktisch Eft»|keB, van dit gewichtig stuk onzer schoone bri|deais in de Kerkgeschiedenis geleid heeft, hebben we ia grove trekken aangetoond. Wie eau ware Kerk wil zien, in een uitwendige Kerk die gees ware Kerk alleen zou zijn, komt terecht in het voetspoor van dea Wsalscfces prediker Jean de Labadie welk voetspoor tenslotte leidt tot totals miskenning van de kerk. Maar, suit ge misschien zeggen osze Vaderen beschouwden de Kerk toch ook eenerzgds als c&b organisme en anderzgds als eea instituut erf ock spraken ztj van een onzichtbare- en een zichtbare Kerk? Nsiuuiltjk deden sjj dat. Maar nimmer met het deel om nan te geven dat de onzicht bare Kerk de ware mystieke Kerk was terwijl In de zichtbars verschinïng der Kerk ook menschen zouden inogeu worden toe gelaten die geen belijdenis deden van hua waasachtig geloof dat g§ gereinigd waren in hei bloes! van Christus, De onderscheiding welk® onze vaderen masjktêö beoogde geheel iets anders. Zij be leden uist anders dan dat het Gode behaagd heeft om de ware Kerk eea zichtbare vonn te geven op dat :<!i zich is midden der wereld zou kuaasa openbaren. Het had (ara deze zaak duldd|k te maken) ook Gods heiligen wil kunnen sija om da Kerke Christ! onsiclstbaar te houden. God had b.v. door da werking van dea Heiligen Geest la zekere stsd of dorp acht of tien personen kunnen breages vars de duisternis in het Licht, dat hsd H§ kunnen doen, zon der de middelen zocala daar sla Het Woord da Kerk en de predlkfmg, God had dan deze wedergeboren mens then, verder kunnen laten leven zotder van hes iets te cischen. Wss het zoo geweest dan was er tusschen die waarachtig geloovigea geen mystieke baud geweest, Een leder was .om treat het ander ild der Kerk onbekend gebleven, en zoo zou !ij als op alch zelve staande in dividuen hebben blijven voortleven tot de dood hen kwam overzetten in de eeuwi ge Heerlijkheid Gods, Was hat aldus de bedoeling van den Heere onzen God geweest dan zou er pp aarde een onzichtbare Kerk geweest zijn en niets meer- Maar nu iag het sadcis in Gods altoos wij sen raafl besloten. Om bjj dit zelfde voorbeeld te bljjvesj: Nu zijn er in eea stad of dorp tien kinderen dea Heeren die tot elkander komen, b?slultes om telkenmale op dea dag des Heercn te vergadering In zijn Voorhoven, bet Woord Gods te hooien prediken, het ambt vac ouderlingen en diaken cb la te stellen en de H Sacramenten te gebruikers. Ia sulk eea ptaats heeft de Kerk zich geïnstitueerd, heeft de onzichtbare Kerk een zichtbare verschoning gtkregsa. En zoo nu wilde God dat het op aard zou sijs. Het is met de herschepping van de Kerk gegaan als met de schepping van den menseh. God heeft dea menseh geschapen m&i een ziel ca lichaam, da ziel wel onzichtbaar, maar het lichaam zichtbaar. Ea in hei tinte lend oog van den menseh openbaart en spreekt nu de onzichtbare zie! ea in de g£d£chteBfijfee taal van den mtmcYt beluistert ge de werking van diezelfde ziel. Die ziel en dat lichaam vormen sarnea den mersch, niets meer en niets minder. Dit overgebracht op da Kerk des Heerste, bemerkt ge dat de onzichtbare Kerk is de ziel en de zichtbare het lichaam. Ia die zichtbare vorm openbaart zich de onzichtbare ziel, wordt ge haar aanwezigheid gewaar en dis onzichtbare Kerk als da ziel en de zichtbare als het lichaam vormen samen de Kerke Christ! op aaide, Zij zin niet te scheiden maar ondeel baar. Ontsukt ge aaa de onzichtbare Kerk, de zichtbare vorm of omgekeerd, daa doodt ge haarzij laten zich niet scheiden, evenmin als het lichaam en de ziel van .den mensch zonder den dood te scheiden zijn. Maar evesals aan het menscheljjk lichaam geen leden of deslen zijn toe te voegen, waar het lichaam ia zich zelve volmaakt Is, zoo ook is da zichtbare vorm der Kesk vol maakt door hst inleven is haar vaa de on zichtbare Kerk en geen leden die niet be hoor en tot die onzichtbare Kerk, kunnen ledeu zija vaa de zichtbars, dit zou tadrui- schea tegen de schepping Gods. Waarom daarop ock Zija vloek rust. Nu zijn er menschen die maar aldoor stareogen cp de raam- Christen of hypocrie ten ^ie velschdik ia ds zichtbare Kerk inslui pen en dese naamchristenen, de zichtbare Reik sist wille,*: beschouwen als de saamver- gaöeitag dsr waar&Chtige getoovigen, gclfk a.'5 onze vaderen dit deden, *üCb wa* ZÜ beoo£*n bereiken zij nooit, Die P'omen moges zich terugtrekken in jseel myJritke kringen of gezelschappen en zich angstvSui.'*! vastklemmen aan een klein groepje „diepiogeleufe geloovigen, toch altijd weer opnieuw zullen z? stooten op naam christenen die zich ten eeuen C-f anderen tijd soms op de vreesrigkste wijze aJ® zoodanig apenbaren. Het gaai cu eenmaal noC!' op üese zondige wereld, een kringetje te vormen waarvan men sou weten dat het bestond uit kinderen des Heeren alleen. Maar bovendien hoe gevaarlik tn glibberig is dit zonderlinge pad. Immers onwilkeurig of willekeurig moet men op die w§s aanvasgtrs met da maat staf aan te legger, met het oordeel, en juist geen menzch is het vergunt de slutër van Gods Verborgen Raad weg te schuiven, dit recht behoud öod zich alleen voor. Wie dan ock zoekt naar een hoopske menschen, die alten kinderen <263 Hoeren zouden sijn slet zich vaak diep teleurgesteld en gekrenkt, dit voorrecht laat God nu eenmaal niet toe zelfs niet aaa de meest mystieke kring dei geloot'igen. Attfld weer zal men moeten be kennen voor Kinderen Gods te hebben ge houden die sshteraf blijkgaven, het niet zfs, en ook soms buitor,gesloten te hebben die in tanige gemeenschap niet hus Zaligmaker leefden. Eea vreeseiijke zonde is hei daarom, direct klaar te staan met zijn oordeel. Een tanig gebed om steeds een wacht voor de lippea te hebben Is Christenplicht, Do Ksik des Heeren zuiver tehcudoa var. naam-cbilsten is dus niet mogelijk hoewel streng toezicht houden op de gemeente een eerste taak der Kerk bigft. Echter omdat 't niet mogeljjk is de Kerke Ciutati gezuiverd te houden van hypocrieten ia des« bedeeling heeft de koning der Kerk z^n discipelen aaogewegeu hoe wfj met de hypocrieten te handelen hebben. In. Math. 13: 24 spreekt H| in een geilke« is over het tarwe ea het onkruid. Als de dienst knechten hun heer vragen of zij het onkruid suites uittrekken is hat aatwoord vsu dea meesterNeen. opdat g| het onkruid ver gaderende ookj mogelijk niet het selve de tarwe niet uittrekt/' „Last ze beiden te zamsa opwassen tot den oogst en ia den t§d des oogstee zal ik tot de maaiers zeggenVergadert eerst het onkrnid ca bindt het in busselen om het te verbranden, mair brengt da tarwe te sa«en in mijne schuur". Dit geldt de hypocrieten, ve;sta wel, niet aa hisiorisch gcloovigen, die bl|ven uit de Kerk gewgeid als zijnde geen waarachtig ge- loovigenmaar de naam chiisienca die uit geven tedsn vaa de Kerke Chiisti te zijasa het niet z|n. 0,n hunner wille, duit de Chris tus niet dat wSj aan het siftao gain of ver- oordeeies en uittrekken, omdat mogelijk niet ééne taiwehalm mede ais onkruid beschouwt zou worden en vertrapt. v. S. Rusüg cn vredig lage® se sn de toonbank lade open over elkaar, de koperen centen. Vete vertoonden nog een fonkelnieuwe kleur, an dere waren, door het langdurig verblijf in het donker, verblekt, terwijl bovenal èèa door den ouderdom kaai ea glad was geworden Om zlu hsogea leeftijd werd h| door zfjn broed'ren m&i eerbied behandeld. Even tevoren nog baddea enkelejongeren, nog zoo ps.s van de „Munt" gekomen, hoog opgegeven van hun voorname functie onder de menschen ais bataalmiddei, maar hadden spoedig gezwegen toen de gtadde ecbeael van de oude affeeuread beweog. De tint der joagerea werd onder die stille vermaning schier nog donkerder ea in goed moedigen ttiwr waarschuwde de oude voer zelfoverschatting. Iastinictisï iichtes.stle.zich vragend tot hem, om door sijs langere levens- ervaring die afkeuring te staven. Peinzend slsarde bij voor zich uit ea zfja gasssche houding teekende een zekers mee warige eiasf, die onwillekeurig diep® stilte verooizaakte. Na een kosten l|dzw|geasaasn m het woord ea seitte: „Ik sie wei dat jul lie eece verklaring wachten van mija houding, die ik tegenover je gevoel van eigenwaasde aanas». aLaat Lr op des voorgrond stellen dal la de i§dslflke tol, ais we in de maatschappij hebben te vervullen, ik mezelf klein, zeer kiels heb teereu gevoelen. Aaavaukel|k, in fcnkelöleuw gewaad ds samsnteviBg inite- denó, zwol me de borst vaa trots. Zwierig roidc ik dikwijls door ieven dan, spoedig ward ik van site illusies beroofd, Diep heb ik gsveeidde groote minachting die de measchheld in 't algemeen voor ons, arme eesten, koestert, en p|niijk krenkend ds w|ze waarop z| dit toonde. Reeds spoedig kwam ik tot deze gevolg trekking. 't Wss toen ik en enkele andere onzer taot- deien door eeclge jonge menschsn geb.ulki werden sis sch|f om van een sfs'aad op of eea ia den grond getrokken streep te wer pen. Uit hunne ocgsn laaide een onheilig vuur en hua aangezicht teekende speelwoede en begeerte. Ds lucht weer grim'ie van aller lei vloeken en leelpe woorden bij voor- of tegenspoed. Hoe «achteloos en geriag voelde ik mij tosn, gedoemd tot willoos werktuig tot bevrediging vaa 's menschen Is ge harts tochten. „O, 'i is maar ces cent" hoor je honderdmaal uitroepen indien ge bij ongeluk komt te val len vaa toonbank of tafels, en ge kunt het zlee 't is de saecschen eigenlijk te veel dat ze voor ja bukkecI Ik ben nu al ttentalien jaren in deze zeifde omgeving. Nimmer hsd ik het voorrecht eea uitstapje «aar een gioofere plaats te maken, Och, als de menschen op reis gaan, Men ze ons fhu's, wat souden ze met ensbegta- neu Laatst sprak ik een onzer edellieden, dea Rijksdaalder, dte zelfs per vliegmachine een uiisfapja fcad gemaakt. Hg pochte er ge weldig over, maar onderons gezegd, ieg?n» woordig heeft ook niet zoo veel meer in de meik te brokkelen. Die eenlg gevoel bezit komt dagci|ks tot de gewaarwording dat mea gemleacht wordt, wat in duizend dingen valt op te merken. Hier, wanneer ga kleeft in hei vuils bandje van öea st aatjongea die je ultruilt tegen slechte, waardeiooze snoeper!daar ais go met zichtbaren afkeer of onwil van de zijde des gevers gestopt wordt la des be delaars hand, om gauw van hem af te zfjnginds maar waartoe es! ik doorgaan met het aan- etwigta van feiten die onomst.ootelijk vast stellen de ulteist gsriuge waarde die aan ons in het leven wordt toegekend. Onder al die mieschtiag heb ik geleerd vol komen lijdelijk te zijn, grenzende aan gevoel loosheid, de jaren hebben mijn gevoel afge stompt koud voor aïie aandoening". Hier zweeg de oude even. In de triiltag van z%a stem lag een eigenaardige tegenstel ling met zp laatste beweringen. Hij voelde dieper can h? zich zelf wilde bekeenrn. Dit vergrooite den indruk bij z|n luoid'ren, die allengs waren gekomen tot de overtuiging van eigen nietigheid. ,Maar het meest van alle", hernam de ou de, „heeft mij bitter gegriefd de houding de; menschen, die zij in de kesk tegenover mg Innamen. Iu het wereldsche leven heb ik me leeren schikken ia de verachting waarin we alle deeien, maar ia het karfcelp leven, waar we dienst moeten doen als waardemeter voor het geestelijk bestaan des menschen, heb ik bij den voottdum gebeefd van schaamte en en verontwaardiging. Honderde malen heb ik den teleurgestelde^ blik der diakenen gezien wanneer we b§ de gewone of extra collecten in menigte over alkander buitelden, en de verzuchting ge hoerd „Alexssidetr da kopersmid beeft ons veel kwaads gedaan". Dan schreeuwde het in «1„veracht ons nfet in onze geringheid, V/ij zijn onschuldig. Uw toorn keere sich te- gen keu die ons misbruiken Hadde ik m| verstaanbaar kunnen maken, ik zou de gehei men van den collecte zak of bus ontsluierd hebben. Doch oase gerechte gramschap is machteloos. Last ik u iets vsn mijn ervaring vertellers. 't Wss Zondagmorgen. Het g«.ta waarin ik tijdelijk vertoefde scheen in goeden e.-ea. De stofteertag toonde duldeip een zekere voorspoed en welvaart, Na het ontbijt maakte men zich geieed ter kerk te gaan. Met eea aantal anders broeders vat ik los In moeders zak, Zfj haalde ons te vooiseh^n ea werden in hoopjes van drie gelegen. Voor en na verdwenen we in de zakken van de gezinsledes. Ik viel ten erfdeel aan den vader in wiens Itakerrestz&k wij eea plaats kregen, 't Was mpjeerste kerkgang. Toen we eenlge oove« brikken aan da donkerte In den vmisaU tie-nead waren, ondek- tea we in het uiterste hoekje eea de; lilliput ters vaa oss geslachthet halfje. „Wat tloe jij hier" fluisterde ik. Het keek me aan alg wik'e 't zeggen: wat ben nog gross, rasas actwoorcde mei ijzige kalmte, >k doe dienst sis reserve". „Ais reserve hernam ik, wat is dat? „Wel reeds enkele wekeu vsr- fecct ik in dezen schuilhoek om gebruikt te kunnen worden bjj plotseling opkomende ge- vslien b.v, extra collecte voor de armen, of iet» dergdps bi den uitgang. Werkelijk hij had gdtjfc, Bij den eersten tussehenzang was door den voorganger der gemeante een extra- gave gevraagd voor een tekort der atmai- kas era ai testend cn voelend graaiden een duim en wijsvinger ra den vestzak die het halfje en mij da groote eerwaardig keurden als extra gift ia den collecte sak ta wordea overgebracht, Een ea e?n halve cent trilde hst in Straks, bij hst uitstorten der zak jes trok eea wolk ovsr het gelaat vaa den betrokken diaken. Een extra collecte uite h§, half moeöelooa, half ironisch, ea ik ik voelde mg diep bêteedigd over mijn raiets zijn, tegenover zooveel nood 40 cent per regel. MODE-MAGAZLW EMI Voadsel is de bron van aüe kracht. Waa rneer eea swakke zfa krachten wii herwtansn, »s cr slechts één middeleten Het noodlot wil echter, dat juist degenen, dis het meeat voedsel uoodig hebben, het miast voedsel kuanen verdragen. men moet eten, men wil eten maar man kas slat eten. Voor deze zwakken bestaat ééa middel: Ssmategen Sfiaatcgea wordt alt^d verdragen, geeft ferachlige versterkiag en wekt den eet lust op, ierwtji het b|draagt tot de betere >rertertBg vaa hst aadére gewone voedsel. Deze eigenschappen z|a door meer dan 21.C00 medici schriftelijir erkend. De beroemda mof. dr. VON LEYDEN schrift: „Ik heb Saantegen in kltaiek vaak ea gaarne voorgeschreven ea ben met de resuitaten buitengewoon tevreden." Sanatogea is in verpakkingen vanaf één gulden bg alle apothekers en drogisten ver- ferggbasr. Eea andgra maal bevond ik m| ta den geld buidel van eea zwierig gekleed jongmensch. Fantgsle-costuum, hoog boord, manchelien en s§dea das. 's Zaterdagsavonds was ik met eea drietal mijner- broederen in zij?, portee:os- saie vers ild geraakt ais overschot van iw£C dubbeltj's, die hij op de loonbanfe had nser- gelegd voor twee stukjes bwatta. Toen ds winkelif r oub vieren user wisrp had hfl oog lachend gesegd: kerkcenten. WR fc 'voste; ons te midden van legio r§jks- daiide i ea guiderss, terwijl ook de lagere adel, kwastjes en dubbeltjes, ruim vertegen- woortagd was. Stel u rnfa verbazing vo&r, toea deze rijks jongeling, bij den gebruike- Hken omgang, ta|n drie brosdrea uit al het edel metaal wegpikte voor kerk ea armen. Alleen bleef ik achter. Op het einde werd eea collecte voor de Militaire tehuizen zeer aan bevolen en .na eenige moeite slaagde hi es ta mij en niemand anders ouder de aanwezigen te vtadfa. Zich zelf zeker scfea- mesd cm klemde h| me met veile hand en opende die niet vooraleer ze halfverwege ta den collecte-sak stak Zacht Het ik me zelf vallen, ate schaamde ik me door mijn getaid de geriughïid ea harteloosheid vaa den gsver te verradsu Steeds dezelfde gewaarwordingen, als ca- derscheiden zich da vormen. Daarvan getuigt ook het volgende, ta een gebarsten kopje zonder cor stonden we boven op een keu kenkast. We werdeti planmatig daarin verza meld tot den Zondag. Langzamerhand leerde Ik m|n Pappenheimeis kennen.'t Werd kerk led. Hst kopje van de bast gehaald en dgn inhoud naar behoefte verdeeld. Ik werd toe gewezen aan can der dochters van 't gezin. Chique gekleed. Mooi licht japonnetje, gou den armband, dito ringen enz. Zfj stopte mi en ééa «iaer breedtes ia een sierlik geld beursje, dat weer een plaats kreeg in zware sllveren beugeltasch, 'k Begreep er niets van meta'n beiden vcor drie zakjes, Het raadsel werd spoedig opgt lost. De jonge dame werkt® met sch^r bewegingen, althans éénmaal. Bi het eerste zakje teen hei orgel en hei gezang de; kerkgangers alle made; geluld dempte, ging wel eesst de faseh opsa ea ook de per- 1 temonaaie, maa; de hand keerde ledig terug en werd met grac'.euseïijkö beweging in den collecte-zak gestoken, Dsarea volgden res- pectlevellb mijn coliega ea ik. Vol gramschap gaf ik m|a gewaarwordingen luide fe ken nen. De andere centen in den zak haalden de schouders op en ffiompeldsa zoo iets van „dat E§n we al laag gewoon 1" Maar dat is toch geea godsdienst riep ik uit. Die juffrouw heeft rninstesas f 200 kles- ren en versierselen aan haar lijf ea geeft voo; het onderhoud der armen I ceaf, dat is een twintig duizendste van wat ze self behoeft. „Dat is geen maatstaf, vriend", w|sgeerigde een oud halfje, 5n wien ik direct m§n mak ker uit den vestzak he-kesde. Toea zweeg ik stil, hopeloos verward lts de denkbeelden, van eigenwaarde en de andere geschatte waarde". Nadenkend staarde de oude voor zich uit toen juist de tooebacblade werd opengetrok ken, en de hand des winkeliers hem aasgrsep tot het teruggeven op een aanzienlik bedrag waarbij hem nog net d© opmerking des hoo pers tegenklonk: „die cent kust ga an ders wel houden GERF'ITSZ. VAN PUTTEN, 8?:ï Pk-, De commissaris dar Koningin iu de Pro- vircie Zuid-Holland, Gizlen het besluit van Gedeputeerde Staters dö. 28 Juni 1921, no 66; Gele! op art 11 der wet ven 13 Juni 1857 fStaatsblad no 87) Breast ter keauts van belanghebbende,;?, dat bij voormeld besiuii door Gedsputeerde Statea is bepaald, dat de afzonderlijke jach ten op waterwild voor dit i««r zullen word®n geopend op Maandag 1 Augustus aanstaande, en dat mitsdien vanaf dit tijdstip de uitoe fening der jachtfaedrijrar, vermeld taart. 15, litt. d, f en h der Jachtwet, is geoorloofd wordende tevens herinnerd aaa ds bepaling van art. 1 van feet Regiement op de uitoefe ning dsr jacht in deze provincie, krachtens welke die jachten niet anders mogen plaats hebben dan op ea langs hst water, mlfsga dees op moerassige landen. Deze keraiis'gevteg sai, in pistao gedrukt, worden afgekondigd en aangeplakt wasr zulks te doen gebruikelijk is, alsmede in het Pro vinciaal Blad en ia de Nederlandsche Staats courant wordssa geplaatst. 's-Gravenbags, 29 Juni 1921. De commissaris der Kobingln voornoemd, KOLKMAN, 1V-C. Vsa den wab&cren uitgever J.N Voorhoe ve ta te Graveohage oeiviageK w| de twee de zending der Evangelisatie bstlicteek. Van de vesrlig traktaten verdi ad het treffead verhaal „Ds ledige stoeib|gondere aandacht. Ook ste groote teksksart is evenals vorige jaren keurig uitgevoerd. Zeer stelde wij hit op prijs bi d«ze zes- diüg een werkje aan te treffen van daa geer den sch.'iver Dr. H. Hoppeier, „Van de on zichtbare dingen", Dit Evangelisatie geschrift is niet geschikt voo tóe sloppen es s egen maar behoord thuis op d<-* tafel van het modern Intel lect dat in verwafeahtid zweert b? het steatite. Ieder atheïst ei is dat wetenscfcappel§k werkje leest zei zich wrl tweemaal bedeaken eerdat hfj aegi allsea te gdooven in wat zichtbaar is. In het gCiia de schrf ver vaa dit weskje zich voor oogen stelde, le betoo gen dat „die geest gtgat boven da stoi", is hg uitnemend gestaagd. De schQn doet U onwilkeurig aan den geriefden auteur Btihx deeïsn óie ta ons vaderland slch zulk een suimea ksing van lezers wist te veroveren. Wia het nog eist lang geleden versshfaen werk „Het menschel!k lichaam een sprake God" vaa Dr. Hoppeler heefs gelezen zal met bodschap dit werkje begfostea. Het icent zich dan ook niet eiken voor Evaa- gelisstie arbsid onder meer ontwikkelden msar is een juweeitjs in iedere boekenkast. E'/sczSs alle zênöiages bevelen we ook deze zending der E B vaa hsrte bij onze lezers aan. Herinneringen uit de kinderen jongelings jaren van Dr, A Kuyper, bijeen vergadert door z3n eenig overgebleven zuster, uitgave J H Kok te Kampen. 't Is voor de kleine iuyden „onze men schen" socals de gestorvene voortrekker bij voorkeur zeide, ea voor niemand anders, Ia ieder andere kring verliest dit herin- aesiags geschrift alls waarde, wordt, bet zelfs kinderachtig, daarom was hef ntet, dat „oaza meascheu" het bezitten zoudsn het ware beter dat hei nimmer ter perse ge legd was De teltea uit de Kiader-en jongelingsjaren ven Ds. Kuyper zooals se in dit geschriftje zijn blcesveriamefd sijn deels uit overleve ring bekend en deels door de scht^fster zelve medegemaakt of bijgewoond. In vele trekjes uit de Jongelingsjaren her kent men reeds da krachimensch scoals deze straks in volla ontwikkeling het leven intre den zou De opbrengst van dit werkje wordt door schr|fster en uitgever ter beschikking ge steld vsn het Mlljoenfonds Zoodoende heeft Dr. Kuyper, socals de schrlfster opmerkt, onbewust reeda in zfu jeugd medegewerkt aan hel grootsche plan dat na zijn verscheiden tot uitvoering kwam, Onze menschen zullen de schrijfster dank baar rijn voor hare mededeeiingen, Het Christelijk Volksblad voor het Huisgezin UI gave van de firmaE J. Bosch te Baarn heeft eer» gedaante-verwiasstiag ondergann. De kop van dit periodiek geeft een aangename indruk, en den inhoud stelt niet teleur. Penning schrift in „Van Weck tot Week" een overzicht van de buitenlsndsche gebeur tenissen. Dan volgt een Schiifioverdcnking. J J le Clerqq voert de tezer ta gedachten naar Spanje in den t|d vara den tachtlgjarigen oorlog. De groote plaat, waar Penning of Keuning een onderschrift bl geven, boeit iedere week weer opnieuw bet cog. lohanna Breevoort verzorgt de Vrouwen rubriek, waaruit we met genoegen over „Sputgeoss en de vrouw* gevolgd hebben. Het Christelijk Volksblad kamt den tezer niet plagen met droge en diepgaande pro blemen over sociologie, politiek, Staatkunde, opvoedkunde, letterkunde, enz., hef blad laat dit over aan zoovele andere tijdschriften en daar doet htt wel aan, 't Wil een blad zijn van ontspanning en dat is hef. voor "t gezin uit het volk Ui We lezen in de Standaard Een uitzondering. Ais wij 0K8 verzetten tegen het drijven vaa de vrouw op het publieke terrein, dan wijst men ons op Dsbora. Als w?f veggsn, dat het niet de sorpi g van tóe vrouw is, op hef publieke etf lcidtag fe geven, dsn ant woordt meii: maar Debora dan? Het wli ons vooskornee, dat het voorbeeld van een Debora ju'st bcw|st hetgeen éc AaUsevoïu- tiosalr op dit sink belijdt Debora sfa&t ons geteekend ais ees tref fende uitzondering. Vooreerst wet haar tijd betreft De maa werd door den vfjgsö niet slechts van het publiek terrein verdreven, mear durfde slch ta de dorpen en op den openbaren vvegrriet mser vertoornen. Debora zingt baar schoonc liedde wegen bieldee op en die op paden wandelde» gingen kromme we jen, dwz. de stille binnenweg, het onbekends pad moest worden gekozen vanwege (fe onveiligheid der hoofdwegen. Ook bidden de dorpen op Toen stond De bora op. Zij was een uitzondering, ook wat hzar persoon as.tavaat. Z! bad geen vrouwenbeweging aoodlg om erkend fe wordende Heere self wees baar aas. Ea ta zoodanige omgtandlghsid buigt na tuurlijk de Antirevolutionair gaarne het hoofd voor het feit, dat de vrouw de plaats inneemt van den man. Maar hei bllft uitzondering, Ea eea uitsondering doet een repel niet te niet, maar bevestigt dien. Ailbass zoo wss het tot nog toe, De Djambi-zaak. Ia een vorig r;usnmer van orss blad wezen ws op de eruptieve houding der vrijzinnig democraten ea socialisten als zl da Djam- bi questi® uitbuiten om stemmen te wissen ia 1922, Niet genoeg kan cp dat vuil gedoe der revolutiemannen worden gewezen. Vreemd is iusK tactiek niet. Groen ea Kuyper ondervon den ds zelfde behandeiing on uuColQn thans ia het voetspoor van deze mannen trad, zou hei eer vreemd er. verdacht gffn tadiea man hsm spaarde Trouwens heeft onze eminente leider sich op dergelijke taster cempagnes voorbereid Opsffn rondreis voor Sist miljoen - fonds heeft hg reeds gezegd, dat men ook hem wellicht niet verschoanen zou van het vuil waasms-da Knyprr geworpen werd, maa; voegde h| er aan toe ai reik ik slechts tot sga de knkes van mijn voorganger, mijn rug is even breed ata ds zijne was. Inlussches is de manier waarop met de Djamhi zaak yrerd omgesprongen intens gemeen. Op geraffineerde es sluwe wfjze insinu eerde men Positieve öeschuldigtagsa bieven setatsrwege daar aorgds men voor, echter werd er een verdorven sfeer vaa verdacht making in het Parlement geschapen, waarin de laste? saadjrs weelderig te ndsn ontkiemen. Uit een en aaoer vgl? op te maken hoe da mentaliteit onder ds revolutiemannen Is. Ds antl-revolutlosairea zullen zich door die politieke siangetrilatighrid niet van de wtia ïetec brengen of ia 1922 door de coodc; hee ren laten beetnemen. Maa; toch zal het goed zija dat er uitvoerig uiteengezet sal worden in breeden kring, wat de wea-heid omtrent de Djasabi- queatie is, opdat da geestis ge steldheid onder de revolutionairen eens duidelijk in het daglicht worde gesteld. Zeer ie waardeersn is dat er rog vooraan staande ii&ksrhe bladen z$n die hun groote afkeuring en verontwaardiging over de wijze van cptfcdea ter linkerzij Ie niet ouder sioe- iea en ba--beis steken. Zoo ïesen we in hst H.bid, Bijzonder weersta wekkend is oes in dit ziekelijk wantrouwige gedce hst morsen met reputaties. Ata war® maniakken die door vervoigesswaansin jegens sommige personen worden besieid, haten de „schandssi'-roepers met wellust dc reputaties neer, Behsgstak iaten zl telkens weer de usmen sllrkcavan hen dia vette pos'.en ksegen nadat ze als regeeringspersoon waren afgetreden om dan te conclude?renNatuurlijk zijn hun die posten beloofd omdat se, in hua segeerlagr- prsitie, aan die groots maatechapplen goede diessten bewezen. Eea heels reeks van zulke namen werd door dea heer Mcndels rns. slank vaa stem ea kracht van gebaar uitge stald, De ilieer De Waal Melef|t heeft al dia geyallen eens tot hun ware proporties terug gebracht. De figuren dis voor 1903 een plaats in (ie Koninklijke kregen, konden daarmee, söo merkte hij op, niet voor eealgea ötenst Lz$n beloond want zR waren al afge treden voordat dc Koninklijks iets beteekende. Alleen met den h er van der Wïjck ware het mogelijk geweest, maar wie hem gekend heeft meet er tegen opkomen dat zijr- caga- dacbtenis zoo wordt besmeurd. Wat den tijd daarna belangt: Ministers van Koloniëa en die moesten dan toch wel het eerst in aanmerkte g komen zija niet in eenige funcite bjj de Kostekijjke of de Batasfschc overgegaan. W«I twee Minister» van Oorlog. Maar welke diensten hsbbrn die aan zulke maalschappleu kunnen bewijzen? En wat nu eindelijk een van deze twee Ministers van oorlog aangaat, de heer Col jjn, tegen wien de persoonlpe campagne in dese vooinamellk is gericht, omdat hg leider !s van de A.-R part? zoo .rserkte de heer Malefjjt het volgende op: la 't algemeen is het zeker niét goed, dat een partij leider tevens leider is van een groote haudelsosdernsmlsg. Maar dit heeft zoowei da fuer Coiga ais de A.-R. Part! daa ook Jisgesien. Toen cte heer Colijn di recteur werd van de Bstaafsche, was hg geen partijleider sn zat hij zelfs niet in het partijbestuur. En nadat hl leider is geworden, heelt h% zich verbonden om zich los te maken van de Bstaafsche. In het volgende jaar zal h$ vrij zijn. En dan zal bfl e«-n zoo zwaar finantieel cffer aan zjjn part9 hebben gebracht, als wel nooit een and er fe voren. SOMMELSDIJK, Het zoontje vaaH, v. hsd dezer dagen het ongeluk onder een motor fiets te gerakea. Hef ventje werd met bloe dend hoofd en been opgenomen en bg den geneesheer gebracht, welke constateerde dat er niets gebroken was. Da motorbeiijdcr P. Z. treft geen schuld. Het zoontje van d, S. geraakte dezer dagen al spelende In de Kerkgrachf. Met een bamodderd pak kon h| huiswaarts keerep, waar hg zeker op een traktatie kon rekenen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 3