ed is.
Zaterdag 9 Juli 1921,
86*u Jaargan
;aar
IK.
»ees9
Antirevo
voor de ISuidltollaiMlscIie en HeenwseMe Eilanden,
Eerste Blad.
Nationale Bankvereeniging
mm
;rdam.
Orgaan
ne.
MZfjg
IDEN
IAZIJN yj
MOSTERD
ZWAVEL
[1TPAPIER
IHcüWEli
"1
alitelt
orioges
npin
i Pmftuin
IN HOC SÏGNO VINCES
Jet di ¥@rdülliig Ier ziil
m im gssstif."
iiolapiss Mfrigdsaiiigen.
mm SUIIELSDIJK -- TABBSRS
Irii¥@fi oil l®f Osütrum.
20 Cents
18
)ude recept be-
it per flesch.
20 cent.
|n concurreeren-
crijgbaar bij
|potheek.
LIIJKE PBIJZEN
E LSDUK
ilvirimndtl
traaf 73
W. B0BKH0YVK Ztau,
Alle stukken voor de Redactie bgstemd9 Advertenties en verdere Administratie franco toe te sendee aan de Uitgevers
Kantoor MIDDELHARNIS,
ZITDAGEN tijdens BEURS.
Donderdag, DIBKMÜ -- Y. l DOEL
Donderdag, OïïDDORP -- FLOïïïL
Vrijdag, OÜDI TÖNGE -- GELÜK
OF DEN UITKIJK.
fl
ten
per half-ons
15 -
PRIJS
ipoedek:
MlDDELHARNtS.
1. Appel- ea Peiesjy.
srasen. Bessen, Pm y,
lioenahsesters, Rosea
bt hist vsk feshocst.
bevoiea voer a&nSes:
ffeteütaSsea, 19957
mmmmn
[HiVEi ir
hncn
1 uu V1U0V11.
OVERFLAKKEE la
i gewag) Is op eihaa
r mgttsUeudsa GRA-
Destfswenscbt IMÖ
lehtlesenj dia jaooh-
3gd. iwai
Deze Courant versch|nt eiken WOENSDAG eu ZATERDAG-
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest Cent vooralthefaEi&g,
BUITENLAND by vooruitbetaling 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITOBVBRSt
SoMMELSDyK.
Tetetesu Mereoaumsntml Ne. 208,
SgSSEMMSgBjgSapBiSagggi
ADVERTENTÏËN 20 Cent per regel, RECLAMES 4Q Cent per rcgsL
BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel.
DiENSTA AN VRAGEN ea DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per plaatsing.
Greete letters m vignetten worden berekend near de plaatsruimte die s$ Mus.
ASvertsetiën wrdeE' fcgewaeht tot DINSDAG- ea VRUDAGMORGEH 10 UUR,
Het geheele vers luidt aldus in
Hebr. 4 12.
.Want het woord Gods is levend
>en krachtig, en scherpsnijdender dan
»eenig tweesnijdend zwaard, en gaat
xloor tot de verdeeling der ziel en
»des gsesies en der samenvoegselen
»en des mergs, en is een oordeeler
.der gedachten en der overleggingen
.des harten*.
Dit vers roetnt dus in forsche taal
aan 't krijgsgekletter ontleend, en sym
boliek van den heftigen zielestrijd. de
waarde van Gods Woord, 't Is een
zwaardlevend en krachtig en scherp
snijdender dan de aan beide zij
den gewette dolken de Geest des
Vaders en des üloons, die dat zwaard
hanteert, stoot 't den tegen God vech
tenden zondaar in de horst en de punt
dringt door in ziel en geest, in hart
en aderen en zenuwen en weelsels, door
je ruggemerg, om na dien toegebrach
teu dolksteek te erkennenO God wees
mij, arme zondaar, toch genadig of om
met Paulus te sprekenWat wilt Gij
Heere, dat ik doen zal.
Zoo is, dunkt ons, de simpele verkla
ring.
't Is Paulus lofzang op 't Woord
Godszijn hymne aan God zelf. 't Le
ger des Heil-; zou roepenHalleluja
En de Engelen zeggenAmen. David
zou ereen Sela achterzetten ter over
peinzing. En de Heiland antwoordt
hemel en aarde gaan voorbij maar geen
tittel der wet zal vallen. Jeremia heet
't een vuur, en een hamer, die een
steenrots te morsel slaat; en Jesaja
ziet gras verdorren en bloemen afvallen,
maar dat Gods Woord bestaat in der
eeuwigheid.
Paulus gebruikt als symbool 't zwaard
en hij dacht zeker bij zijn briefschrijven
aan Damascus, waarheen hij gewapend
toog om te wonden die om 'l Woord
Gods door hem, zwaard-zwaaienden
theoloog, vervolgd werden. En nij
werd doodelijk gewond weggeleid
want hij had 't Woord als een dolk
gevoeld pijnigend zijn ziel en geest en
merg.
Hij was blind,
Dat Damacus, en dat zijn zwaard en
(t zwaard Godes heeft hij tot in zijn
dood n geheugenis gehouden, Vandaar
zijn loflied onophoudelijk op dat Woord,
't Is 't Woord vóór en 't is 't Woord
na. Altijd dat Woord. Hij was van dat
krachtig Woord toen geschrokkenzoo
dat hij in geen 3 dagen eten, drinken
en praten kon; wel bidden zonder klan
ken. Zoo geschrokken, dat hij de dis-
pelen geen 3 dagen, maar 3 jaar ont
week in Arabiës woeste dreven, Zou hij
soms ook bij den Sinaï geweest zijn,
waar bet Woord Gods der Wet uitging?
in Damascus vroeg hij wat hij doen
moeit. Wel. 't antwoord lag in Arabië
op Horebs kalen top, waar 't nog ruisch-
te: »Toen sprak God al deze woorden
zeggendeGij zult niet en gij zult wel.
Arabië vulde Damascus aan. En wel
opmerkelijkToen Paulus uit Arabië
terugging, toog hij naar Damas
cus. Het Evangelische Damascus trok
em meer aan dan 't Wettische Jeruza
lem.
4r
En wat menschenkenner was Paulus 1
Hij spreekt van .ziel* en..„geest* en
»merg«, Alle drie woorden beteekenen
iets anders. De ziel is het le^en en
geeft bewustheid van 't leven. De
mensch is ziel. Maar de geest is t be
ginsel en de kracht des levens.
Een mensch heeft, bezit, geest.
Da mensch is levende ziel met't aardsclie
verbonden; maar hij is geest in band
met 't onzienlijke. Daarom gaf Jezus zijn
ziel tot een rantsoen voor velen, maar
Hij beval Zijn geest in de handen Zijns
Vaders. Zijn ziel was zijn leven in ge
meenschap van Israël Zijn geest was in
handen van Zijnen Vader der geesten
pas op haar ware en waardige plaats
En 't merg 't Is de zetel van
lichaamsbewegingen. Een dolksteek in
uw merg en uw beenen zijn verlamd.
't jRuggemerg is een der deeien van 't
centrale zenuwstelsel, Hersenen, de
greote en de kleineverlengde merg,
dat op de hersenen volgt, en 't rugge
merg, dat weer op 't verlengde merg
volgt, zijn de brandpunten van ons
denken en bewegen.
Ons artikel is niet de plaats voor
een uiteenzetting van al de physische
of lichamelijke verschijnselen, die het
hersenorganisme openbaren; ook niet
van de zoogenaamde psychische of
zielsverschijnselen, dia daar uit voort
vloeien, ieder mensch heeft hersenen
en weet wel in 't ruwe, hoe 't er daar
in zijn hoofd naar toe gaat. Maar vast
staat, dat ziel en geest en merg den
grootsten rol spelen in 't persoonlijk
en wereldleven.
Paulus pakte dus de goede organen.
Het Woord Gods is een zwaard, dat
doorgaat tot in ziel en géést en merg.
Verdeeling der ziel en des geesies",
beteekent volstrekt niet, al lijkt de
woordenkeus zoo, dat 't Woord Gods
de ziel van den geest afscheidt; dat
de ziel aan den eenen kant van het
zwaard en den geest aan den anderen
kant zou komen te zitten, na den
toegebraehten slag. Dat kan Paulus
nooit bedoeld hebb3Ë, omdat hij veel
te goed wist dat ziel en geeat, hoezeer
onderscheiden, toch nooit gescheiden
kunnen worden. Geest en ziel duiden
samen én elk afzonderlijk toch den
innerlijken mensch aan, maar van twee
kanten bekekenals ziel innerlijk
verbonden met de schepping; als geest
innerlijk verbonden met God-is-Geest.
Het zwaard van Gods Woord kan
dus onmogelijk dat innerlijke leven
klieven en ziel van geest losmaken,
maar en zóó is de bedoeling van
Paulus dat zwaard van Gods
Woord brengt in beide organen tegelijk
een scheiding van de waie en de on
ware gedachtenvan de reine en onreine
overleggingen; van de heilige en onhei
lige begeerten, gevoelens en hartstoch
ten.
En ais dat zwaard nu eerst maar
eens door de ziel en geest is gegaan en
daar wat zielepijn en gewetensknaging
heeft tot stand gebracht, dan komt de
punt in 't merg en alle lichaamsdeelen,
vroeger orgsnen der oneere, worden
dan organen der eere, en 't heele oude
liehaam der zonde stort lam en machteloos
neer, om door Hem weer hersteld te
worden tot een tempel des heiligen
Geestes
't Woord Gods is dus wel scherper
dan eenig tweesnijdend zwaard. Want
zoon stalen dolk wondt niet uw ziel, wel
uw vleescli, en die dolk vernieuwt niet
hij heelt niet, daar zijn weer andere
middelen voor. Doch 't Woord Gods
wondt uw vleescli, èn uw ziel én uw
geest en uw heele natuur* wordt er
bloederig door gekwetstmaar dat
zelfde zwaard, wonderlijke medicijn
meester die een sabel zijn kan
vernieuwt en heelt weer, want met de
litteekens in uw organen, gaan de zie
en 't hart en de geest andere gedachten
denken en andere overleggingen plegen.
Naar God
Het Woord maakt alles openbaar,
wat daarbinnen huisvest én onderwerpt
elk gesproken woord elke daad aan Zijn
oordeel. Elk oordeel der gedachten en
elke overlegging des harten, en elke
opwekking en inzinking des geestes, en
elke zwakke daad dermergprikkelingen,
en e ke zielsuiting jegens Hem en onzen
naaste, worden door dat Woosd be-
critiseerd.
Wee onzer! als de kritiek juist is
en ons geweten 't bevestigt.
Wee onzerals ons hart en verstand
voor die critiek doof is
Gelukkige tijd, dien we beleven! 't
Zwaard is uitgetogenGods Woord
komt weer in eere Nog de steek slechts
en Kerk en Staat zijn behouden.
40 cent par regel.
Nedtak ssrfeoöag,1
Tot half Juut hoort men hem„Koekoek"
'i Ia een eentoceig gehoor en toch, ais m
den langen winter voor 'i eerst de koekoek
weer roept, dan klopt het hart des mensehsn
sneller, wijl dan allerlei lentegedachien en
ienteverwaehflngen hl hem levendig worden.
„Koekoek I koekoek 1" houdt niet op.
Minnaars mn statistiek, die verliefd z|n
op cijfers en getalles, geiHk een jong student
op een aardig gezichtje hebben staan uittellen
dat hij zelden ophoudt, of hij moet sijs eigen
saam een dozijn keerea hebben uitgeroepen.
Soms weet h| van geen ophouden I
Luisteraars hebben vijftig keer geteld.
Ja, een sterkaêemlge heeft het, naar on-
wedersprekclijk is geconstateerd tot tachtig
keer „koekoek 1" achter eikaar gebracht.
Mea weet, deze vogel heeft «Isa lijjd.
Heeft slechts de zorg van ziehself.
Want doordat hij zfla eieren legt ia het
nest vaa een roodborstje, 'n gr&smusch of
een kwikstaart, behoeft hl zelf geen post
voor z|a nakomelingschap uit te steken,
Dat is de smet op s§a naam I
H| is de groote vogel-klaplooper.
En nu hèb ik wul esas ver'4srlgen gslesec,
waaruit volgen zou dat dit werkelijk de eerzlge
manier is, waarop er nog wit van dis na
komelingschap kan terechtkomen en ik gelóóf
ook wel dat er een goede reden voor zal zjj»,
want de natuur is vol wonderen en God heeft
aü'3 met wijsheid gemaakt.
Maar de koekoekidaad blgft er, gemeten
naar de moraal die onder ons, aierschen, geldt
even leelijk omals de vogel een mensch was,
zou 't een ploertenstreek zgn, kort en goed.
De koekoek wil een ei leggen.
Hij wil, wel niet zelf een koekceksgezin
vormen, mssr dan toch het zfae doen voor
de ia standhouding van hetkoekoeks geslacht.
Nu zoekt hij 'n nest met eitjes op.
't Vogelpaar is er niet, ze zoeken voedsel
in 't rond.
Haastig gooit de klaplooper een of sneer
eieren uit het nest ea legt er 't z3ne voor
in de plaats.
Dan kijkt er niet meer saaar om.
't Kan 'm van s'a natuur niets schelen
Daar aorgt eea ander voor.
En dat arme, kleine vogeltje broedt een
koekoek er uit en de pleegouders, straks,
werken zich half dood om het zoowel gtoo-
tere en niet te verzadigen koekoeksjong van
voedsel te voorzie», ten koste vaak van hun
elges, wettige nakomelingschap.
De wereld is vol van zulke koekoekea
Koekoeken cok in 'a menschelfke gedaante.
En dat niet nu alleen, maar zoolang de
sonde heerscht is ook die koekoekstreek on
der do menschen geweest, de Heiland in een
sper gelijkenissen heeft zulke mcuschen gs-
tedrecd ais degenen, die wlUen maaiea waas
z| niet gezaaid hsfebea,
Dezulken z|n er velea 1
Es ook ia allerlei moti en graat.
Ofxlangs herisaerda reeds san een soort van
ontaarde ouders, die sl ia zeer letterlijken
zin de koekceks-meihode in praktijk brengen.
Kinderen hebbes zeniet weinige.
Maar ze sijn hun tot een last.
Liever verspeten ea verbrassen ze hun in
komen, daa dat ze zorgen dat vrouw ea kin
deren het noodige krijgen en niet zelden is
de vrouw geen haar b«fer dan da man.
De kinderen worden schandelijk verwaatlooad
Maar geen nood, er is een wet, en dat weten
dia slampampers ook wel ea daar Is 't hun
set om te doen, een wet, die hsn uit de
ouderlijke macht ontzetten ken.
Dat ia hun een lot uli de ioter§
Daar z^n ze van hun kinders af i
Hua ei ligt dan in aafierei nest.
Want wel worden ze dan in den regel ver
oordeeld, om zóó en zóóveel 's werks iads
kosten b§ te passen, masr kennen aile
gaatjes en mazen der Wet en la negen van
de tien gevallen, leest de ervaring, komt er
van betaling voor de kinderen eenvoudig niets
terecht.
Die gaatjes en mazes zijn veis!
Zij nemen dan bv. geen vast emplooi, maar
zoeken werk ais „losse" of als „los-vasle"
arbeider ot iets dergelijks en la dat geval
scbjjnt het voor hen al heel gemakkelijk te
zin om van hun wettelijke verplichting af
te kooien en voor de autoriteiten al heel
moeilp, om geld van hen los te krijgen,
En als ze vaste vakarbeider z%a
Ja. dsar klaagde c.a. nog pas de a t. mr.
Briët, uit Lelden over op de bijeenkomst van
secretarissen van Voogdijraden,
Zie, zei h|, dat gaat zóó.
Zoolang ze werk hebben, vast werk met
vast loos, dan gast het nog zoo wat.
Maar dan worden ze werkeloos,
Daa krggen ze hum ultkmlng
Bpa aile vakarbeiders, zeide h|, trekken
bij werkeloosheid f 18 per week uit een der
wsrkloözenkasseo, wier fondsen voor een
groot deel bestaan uit bijdragen van rfk en
gemeentes. Zelfs, zeide hg - maar dat klinkt
mi toch wat erg apokrlef I zelfs wordt
deze ultkesïiisg verstrekt als de arbeider vrij
willig het werk heeft neergelegd.
Maar wat is nu het geval
Op dit geld is geen verhaal.
En de eenige weg, die nog, langs den
rechterstoel heen, zou kunnen baten, is zoo
omslachtig es zco lang, dat er volgens mr.
Bilët ia de praktik geen gebruik van wordt
gemaaktgees wonder, als zulke elemen
ten, zoolang de uiibeering duurt, er al heel
weinig voor gevoelen om weer aan 't werk
te srssn of werk ts zoeken.
Hu i ei ligt in andermans nest.
1% hoeven er niets voor te doen.
En anderen zorgen voor hun kroost.
Dat is dus al seer letterlik, ma ar ook in
figuurlijken zin z|n duizenden er cp uit, om
hiin koekoeksei ia andetmans nest te leggen,
om aaderea te laten opdraaien en opdokken
voor 't geen hun ten goede komt.
Die ander zegt men, is dan ook wel een
sukkel
Zfig dat niet te gauw
't Geval herhaalt zich telkens, dat de zoon
of ook wei de dochter er maar op los leeft,
geen geld kent en gedurig weer de ouders
zijn rekening effen maken laat.
't Is tenslotte toch hun bind
Totdat se de anderen te na komen zouden
of uitgeput zijn, maar noem ben nu niet
„sukkel", want sterk is de liefde der ouders
voor hun kroost.
Maar ik doel ook nog op wat anders,
Men legt dan zijn koekoeksei in 't groote
„nest van 't algemeen".
Zei! offert men zoo min 't kan,
Maar dan verder gaat men naar den „Staal"
die moet stemmen, verreweg het grootste
deel der kosten beialen, elk nadeeiig saldo
aanvallen enz. enz
Soms is daar zeker reden voor.
Lddt ik maar zeggen vaalt
Dén ni. als het werkelijk geldt een zaak,
rakende het „algemeen belang"- Maar soms
ook is dit „algemeen belang" de leugen-leuze
de koefeoeks-roep waaronder het eigen ei
gelegd wordt in het vreemde nest.
En dat is gewoon een bederf!
Want langs dezen weg komt men dan van
't een op 't ander, zelfs tof erger dan koe-
koeksmat iecen.
Tot die der roofwesp: de Chryals,
Ja, ik heb 't ook gelezen en ik kom er dus
mee ia de tweede hand, maar mjjn bron is
vertrouwd en die wesp maakt het nog wat
erger dan de koekoek, welke zich hoogstens
aan een paar eieren vergrijpt, terwijl de
Chryiis, dis bv. in onze öuiasfrekea voor
komt met den dood van andermans kind de
leverskans rooft van eigen nakomelingschap.
Dat gaat ais volgt ia sgn werk.
Want ook het stille, ja ondergrondsche
leven ia de insectenwereld kan koosSh, dat
't tot een spanueed drama leidt.
Ia dat zaad leeft eek de Bsmbsx rostrata,
óók een roofwesp, maar kleiner en minder
sterk.
Die zorgt goed voor zfa nakomelingschap.
Eerst maakte zij eea gang in 't zaad,
Dan gaat ze hees, sluit de opening goed
af, gaat op roof uit, verovert eea vlieg, die
za met een steek bedwelmt en meesleept naar
de ouderssndsche gang. Daar vormt s| op
deze w|ze een Soort spijskamer en legt dan
haar ei» Weldra komt uit dit el een larve te
voorschln, die zich veertien dagen Sang aan
de rondom liggende vliegen te goed doet en
zich den verpopt,
Maar nu de groolere wesp Chrysis.
Die heeft, om wat reden dan ook, geen
lust o! geen tijd om zelf voor de toekomst
zijner larven te zorgen en zet zich nu op de
loer, tot de Bembrx, met een veroverde vlieg
de openlag van haar voorraadschuur binnen
ga ai.
Dan de Ctuysls er direct achteraan.
En ia aile haast legt ook z| héén „Koe-
koeks ei" fc# de verzamelde vlisgea near.
Men begrijpt wat straks gebsmt.
Balde larven ontwikkelen even snel.
Eerst lisbben se beide te eten, maar ais de
voorraad slinkt cn 't kind van de Cbrysis
zooveel forscher en sterker geworden is daa
dat vaa &t Bembex, dan ontbrandt daar onder
den grond een strijd op leven en dood, waar
bij de larve van de indringster In den regel
de overhand heeft. Dia van de wettige eige
nares vindt een ontijdig-sn dood.
Ook dit weerspiegelt zich ia de measchen-
weield.
Gs de geschiedenis maar eer,3 na I
Ongelukkig mag wei hef kleine volk ge
noemd worden, dat zwakker is dan z|n buren
en op welks grondgebied bggeerlqke schatten
gevonden worden:
Transvaal heeft het onder vos dsn
Ea vele andere voorbeelden rijn er van.
De wespenwereld strijdt om vliegjes.
De menschenwereld doet het om goudade
ren, steenkoolmine», olievelden enz. maar
de methode is in beide werelden vrijwel gelijk:
het recht van den sterkste en de wet van
ruw geweld worden in praktik gebracht.
En niet slechts tusschen volken onderling t
Ook tussches groepen eu iadlviduea.
Daar is sen leer, die dit heel natuurlik
vindt. Zij noemt hst „den stiQd cm het be-
etaan"; hst zwakkere Is nu eenmaal bestemd
om wat sfesker 13 ten prooi te vallen; dstis
zoo 's werelds beloop.
Ik acht dit een duivclsche levensbeschou
wing en als de zonde niet in de wereld ga-
bomen ware, sou si stellig nooit eenige
toepassing gevonden hebben.
Nü zal ze steeds achaamteloozer in praktik
worden gebracht, hoe meer wi met de
Wereldgeschiedenis opschuiven naar de
Voleinding.
In de menscbeawereld 't geraffineerdst.
De dierenwereld beeldt het af:
Omdat het gaasche schepsel te zamen zucht
en te zamen ais in barensnood is tot nu toe,
vanwege de zonde, die de mensch in de
wereld bracht, Ea zoo verwachten Gods kin
deren, mèt het zuchtende schepsel, de open
baring hunner heerlijkheid, wanneer alles
„vrede" zijn zal, onder alle gchepssl, op den
gstischen berg van Goda heiligheid.
UITKIJK.
Amice l
Mea zegt, dat het zu afgcloopea is
De Coalitie,f.d. 1. de samenwerking van de
anti-rev. hr.-hist. en Katholieke parllj, is dood,
morsdood
V/ie zegt dst
Da llnksche pers.
En niet alleen de llnksche psss, maar ook
de soogenaamde neutrale pers.
Eea blad als „De Telegraaf" b v., dat zegt
„neutraal" te zijn zingt deze dagen geweldig
mee in het politieke koor.
Wat is hiervan toch de oorzaak
Het is wel de moeite waard dit even na
te gaan.
Vóór de kabinetscrisis was de llnksche pets
(„Het Volk" schakel ik natuurlik uit in dit
geval) vol lof voor de anti rev en chr. hia-
torischen Bdf wares nu eet's de menschen,
die het landsbelang stelden boven het party
belang. ZQ jagen eenvoudig een minister naar
huls en vet oorzaken zelfs een kabinetscrisis.
Doch dat hebben ze er voor over.
En ze hadden volkomen gelijk. Want wat
min, Pop wilde, dat mts geen leger. Da«r moest
.J'"
OÊÊÊÊÊÊÊ BBi