ed is. Zaterdag 9 Juli 1921, 86*u Jaargan ;aar IK. »ees9 Antirevo voor de ISuidltollaiMlscIie en HeenwseMe Eilanden, Eerste Blad. Nationale Bankvereeniging mm ;rdam. Orgaan ne. MZfjg IDEN IAZIJN yj MOSTERD ZWAVEL [1TPAPIER IHcüWEli "1 alitelt orioges npin i Pmftuin IN HOC SÏGNO VINCES Jet di ¥@rdülliig Ier ziil m im gssstif." iiolapiss Mfrigdsaiiigen. mm SUIIELSDIJK -- TABBSRS Irii¥@fi oil l®f Osütrum. 20 Cents 18 )ude recept be- it per flesch. 20 cent. |n concurreeren- crijgbaar bij |potheek. LIIJKE PBIJZEN E LSDUK ilvirimndtl traaf 73 W. B0BKH0YVK Ztau, Alle stukken voor de Redactie bgstemd9 Advertenties en verdere Administratie franco toe te sendee aan de Uitgevers Kantoor MIDDELHARNIS, ZITDAGEN tijdens BEURS. Donderdag, DIBKMÜ -- Y. l DOEL Donderdag, OïïDDORP -- FLOïïïL Vrijdag, OÜDI TÖNGE -- GELÜK OF DEN UITKIJK. fl ten per half-ons 15 - PRIJS ipoedek: MlDDELHARNtS. 1. Appel- ea Peiesjy. srasen. Bessen, Pm y, lioenahsesters, Rosea bt hist vsk feshocst. bevoiea voer a&nSes: ffeteütaSsea, 19957 mmmmn [HiVEi ir hncn 1 uu V1U0V11. OVERFLAKKEE la i gewag) Is op eihaa r mgttsUeudsa GRA- Destfswenscbt IMÖ lehtlesenj dia jaooh- 3gd. iwai Deze Courant versch|nt eiken WOENSDAG eu ZATERDAG- ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pest Cent vooralthefaEi&g, BUITENLAND by vooruitbetaling 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITOBVBRSt SoMMELSDyK. Tetetesu Mereoaumsntml Ne. 208, SgSSEMMSgBjgSapBiSagggi ADVERTENTÏËN 20 Cent per regel, RECLAMES 4Q Cent per rcgsL BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DiENSTA AN VRAGEN ea DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per plaatsing. Greete letters m vignetten worden berekend near de plaatsruimte die s$ Mus. ASvertsetiën wrdeE' fcgewaeht tot DINSDAG- ea VRUDAGMORGEH 10 UUR, Het geheele vers luidt aldus in Hebr. 4 12. .Want het woord Gods is levend >en krachtig, en scherpsnijdender dan »eenig tweesnijdend zwaard, en gaat xloor tot de verdeeling der ziel en »des gsesies en der samenvoegselen »en des mergs, en is een oordeeler .der gedachten en der overleggingen .des harten*. Dit vers roetnt dus in forsche taal aan 't krijgsgekletter ontleend, en sym boliek van den heftigen zielestrijd. de waarde van Gods Woord, 't Is een zwaardlevend en krachtig en scherp snijdender dan de aan beide zij den gewette dolken de Geest des Vaders en des üloons, die dat zwaard hanteert, stoot 't den tegen God vech tenden zondaar in de horst en de punt dringt door in ziel en geest, in hart en aderen en zenuwen en weelsels, door je ruggemerg, om na dien toegebrach teu dolksteek te erkennenO God wees mij, arme zondaar, toch genadig of om met Paulus te sprekenWat wilt Gij Heere, dat ik doen zal. Zoo is, dunkt ons, de simpele verkla ring. 't Is Paulus lofzang op 't Woord Godszijn hymne aan God zelf. 't Le ger des Heil-; zou roepenHalleluja En de Engelen zeggenAmen. David zou ereen Sela achterzetten ter over peinzing. En de Heiland antwoordt hemel en aarde gaan voorbij maar geen tittel der wet zal vallen. Jeremia heet 't een vuur, en een hamer, die een steenrots te morsel slaat; en Jesaja ziet gras verdorren en bloemen afvallen, maar dat Gods Woord bestaat in der eeuwigheid. Paulus gebruikt als symbool 't zwaard en hij dacht zeker bij zijn briefschrijven aan Damascus, waarheen hij gewapend toog om te wonden die om 'l Woord Gods door hem, zwaard-zwaaienden theoloog, vervolgd werden. En nij werd doodelijk gewond weggeleid want hij had 't Woord als een dolk gevoeld pijnigend zijn ziel en geest en merg. Hij was blind, Dat Damacus, en dat zijn zwaard en (t zwaard Godes heeft hij tot in zijn dood n geheugenis gehouden, Vandaar zijn loflied onophoudelijk op dat Woord, 't Is 't Woord vóór en 't is 't Woord na. Altijd dat Woord. Hij was van dat krachtig Woord toen geschrokkenzoo dat hij in geen 3 dagen eten, drinken en praten kon; wel bidden zonder klan ken. Zoo geschrokken, dat hij de dis- pelen geen 3 dagen, maar 3 jaar ont week in Arabiës woeste dreven, Zou hij soms ook bij den Sinaï geweest zijn, waar bet Woord Gods der Wet uitging? in Damascus vroeg hij wat hij doen moeit. Wel. 't antwoord lag in Arabië op Horebs kalen top, waar 't nog ruisch- te: »Toen sprak God al deze woorden zeggendeGij zult niet en gij zult wel. Arabië vulde Damascus aan. En wel opmerkelijkToen Paulus uit Arabië terugging, toog hij naar Damas cus. Het Evangelische Damascus trok em meer aan dan 't Wettische Jeruza lem. 4r En wat menschenkenner was Paulus 1 Hij spreekt van .ziel* en..„geest* en »merg«, Alle drie woorden beteekenen iets anders. De ziel is het le^en en geeft bewustheid van 't leven. De mensch is ziel. Maar de geest is t be ginsel en de kracht des levens. Een mensch heeft, bezit, geest. Da mensch is levende ziel met't aardsclie verbonden; maar hij is geest in band met 't onzienlijke. Daarom gaf Jezus zijn ziel tot een rantsoen voor velen, maar Hij beval Zijn geest in de handen Zijns Vaders. Zijn ziel was zijn leven in ge meenschap van Israël Zijn geest was in handen van Zijnen Vader der geesten pas op haar ware en waardige plaats En 't merg 't Is de zetel van lichaamsbewegingen. Een dolksteek in uw merg en uw beenen zijn verlamd. 't jRuggemerg is een der deeien van 't centrale zenuwstelsel, Hersenen, de greote en de kleineverlengde merg, dat op de hersenen volgt, en 't rugge merg, dat weer op 't verlengde merg volgt, zijn de brandpunten van ons denken en bewegen. Ons artikel is niet de plaats voor een uiteenzetting van al de physische of lichamelijke verschijnselen, die het hersenorganisme openbaren; ook niet van de zoogenaamde psychische of zielsverschijnselen, dia daar uit voort vloeien, ieder mensch heeft hersenen en weet wel in 't ruwe, hoe 't er daar in zijn hoofd naar toe gaat. Maar vast staat, dat ziel en geest en merg den grootsten rol spelen in 't persoonlijk en wereldleven. Paulus pakte dus de goede organen. Het Woord Gods is een zwaard, dat doorgaat tot in ziel en géést en merg. Verdeeling der ziel en des geesies", beteekent volstrekt niet, al lijkt de woordenkeus zoo, dat 't Woord Gods de ziel van den geest afscheidt; dat de ziel aan den eenen kant van het zwaard en den geest aan den anderen kant zou komen te zitten, na den toegebraehten slag. Dat kan Paulus nooit bedoeld hebb3Ë, omdat hij veel te goed wist dat ziel en geeat, hoezeer onderscheiden, toch nooit gescheiden kunnen worden. Geest en ziel duiden samen én elk afzonderlijk toch den innerlijken mensch aan, maar van twee kanten bekekenals ziel innerlijk verbonden met de schepping; als geest innerlijk verbonden met God-is-Geest. Het zwaard van Gods Woord kan dus onmogelijk dat innerlijke leven klieven en ziel van geest losmaken, maar en zóó is de bedoeling van Paulus dat zwaard van Gods Woord brengt in beide organen tegelijk een scheiding van de waie en de on ware gedachtenvan de reine en onreine overleggingen; van de heilige en onhei lige begeerten, gevoelens en hartstoch ten. En ais dat zwaard nu eerst maar eens door de ziel en geest is gegaan en daar wat zielepijn en gewetensknaging heeft tot stand gebracht, dan komt de punt in 't merg en alle lichaamsdeelen, vroeger orgsnen der oneere, worden dan organen der eere, en 't heele oude liehaam der zonde stort lam en machteloos neer, om door Hem weer hersteld te worden tot een tempel des heiligen Geestes 't Woord Gods is dus wel scherper dan eenig tweesnijdend zwaard. Want zoon stalen dolk wondt niet uw ziel, wel uw vleescli, en die dolk vernieuwt niet hij heelt niet, daar zijn weer andere middelen voor. Doch 't Woord Gods wondt uw vleescli, èn uw ziel én uw geest en uw heele natuur* wordt er bloederig door gekwetstmaar dat zelfde zwaard, wonderlijke medicijn meester die een sabel zijn kan vernieuwt en heelt weer, want met de litteekens in uw organen, gaan de zie en 't hart en de geest andere gedachten denken en andere overleggingen plegen. Naar God Het Woord maakt alles openbaar, wat daarbinnen huisvest én onderwerpt elk gesproken woord elke daad aan Zijn oordeel. Elk oordeel der gedachten en elke overlegging des harten, en elke opwekking en inzinking des geestes, en elke zwakke daad dermergprikkelingen, en e ke zielsuiting jegens Hem en onzen naaste, worden door dat Woosd be- critiseerd. Wee onzer! als de kritiek juist is en ons geweten 't bevestigt. Wee onzerals ons hart en verstand voor die critiek doof is Gelukkige tijd, dien we beleven! 't Zwaard is uitgetogenGods Woord komt weer in eere Nog de steek slechts en Kerk en Staat zijn behouden. 40 cent par regel. Nedtak ssrfeoöag,1 Tot half Juut hoort men hem„Koekoek" 'i Ia een eentoceig gehoor en toch, ais m den langen winter voor 'i eerst de koekoek weer roept, dan klopt het hart des mensehsn sneller, wijl dan allerlei lentegedachien en ienteverwaehflngen hl hem levendig worden. „Koekoek I koekoek 1" houdt niet op. Minnaars mn statistiek, die verliefd z|n op cijfers en getalles, geiHk een jong student op een aardig gezichtje hebben staan uittellen dat hij zelden ophoudt, of hij moet sijs eigen saam een dozijn keerea hebben uitgeroepen. Soms weet h| van geen ophouden I Luisteraars hebben vijftig keer geteld. Ja, een sterkaêemlge heeft het, naar on- wedersprekclijk is geconstateerd tot tachtig keer „koekoek 1" achter eikaar gebracht. Mea weet, deze vogel heeft «Isa lijjd. Heeft slechts de zorg van ziehself. Want doordat hij zfla eieren legt ia het nest vaa een roodborstje, 'n gr&smusch of een kwikstaart, behoeft hl zelf geen post voor z|a nakomelingschap uit te steken, Dat is de smet op s§a naam I H| is de groote vogel-klaplooper. En nu hèb ik wul esas ver'4srlgen gslesec, waaruit volgen zou dat dit werkelijk de eerzlge manier is, waarop er nog wit van dis na komelingschap kan terechtkomen en ik gelóóf ook wel dat er een goede reden voor zal zjj», want de natuur is vol wonderen en God heeft aü'3 met wijsheid gemaakt. Maar de koekoekidaad blgft er, gemeten naar de moraal die onder ons, aierschen, geldt even leelijk omals de vogel een mensch was, zou 't een ploertenstreek zgn, kort en goed. De koekoek wil een ei leggen. Hij wil, wel niet zelf een koekceksgezin vormen, mssr dan toch het zfae doen voor de ia standhouding van hetkoekoeks geslacht. Nu zoekt hij 'n nest met eitjes op. 't Vogelpaar is er niet, ze zoeken voedsel in 't rond. Haastig gooit de klaplooper een of sneer eieren uit het nest ea legt er 't z3ne voor in de plaats. Dan kijkt er niet meer saaar om. 't Kan 'm van s'a natuur niets schelen Daar aorgt eea ander voor. En dat arme, kleine vogeltje broedt een koekoek er uit en de pleegouders, straks, werken zich half dood om het zoowel gtoo- tere en niet te verzadigen koekoeksjong van voedsel te voorzie», ten koste vaak van hun elges, wettige nakomelingschap. De wereld is vol van zulke koekoekea Koekoeken cok in 'a menschelfke gedaante. En dat niet nu alleen, maar zoolang de sonde heerscht is ook die koekoekstreek on der do menschen geweest, de Heiland in een sper gelijkenissen heeft zulke mcuschen gs- tedrecd ais degenen, die wlUen maaiea waas z| niet gezaaid hsfebea, Dezulken z|n er velea 1 Es ook ia allerlei moti en graat. Ofxlangs herisaerda reeds san een soort van ontaarde ouders, die sl ia zeer letterlijken zin de koekceks-meihode in praktijk brengen. Kinderen hebbes zeniet weinige. Maar ze sijn hun tot een last. Liever verspeten ea verbrassen ze hun in komen, daa dat ze zorgen dat vrouw ea kin deren het noodige krijgen en niet zelden is de vrouw geen haar b«fer dan da man. De kinderen worden schandelijk verwaatlooad Maar geen nood, er is een wet, en dat weten dia slampampers ook wel ea daar Is 't hun set om te doen, een wet, die hsn uit de ouderlijke macht ontzetten ken. Dat ia hun een lot uli de ioter§ Daar z^n ze van hun kinders af i Hua ei ligt dan in aafierei nest. Want wel worden ze dan in den regel ver oordeeld, om zóó en zóóveel 's werks iads kosten b§ te passen, masr kennen aile gaatjes en mazen der Wet en la negen van de tien gevallen, leest de ervaring, komt er van betaling voor de kinderen eenvoudig niets terecht. Die gaatjes en mazes zijn veis! Zij nemen dan bv. geen vast emplooi, maar zoeken werk ais „losse" of als „los-vasle" arbeider ot iets dergelijks en la dat geval scbjjnt het voor hen al heel gemakkelijk te zin om van hun wettelijke verplichting af te kooien en voor de autoriteiten al heel moeilp, om geld van hen los te krijgen, En als ze vaste vakarbeider z%a Ja. dsar klaagde c.a. nog pas de a t. mr. Briët, uit Lelden over op de bijeenkomst van secretarissen van Voogdijraden, Zie, zei h|, dat gaat zóó. Zoolang ze werk hebben, vast werk met vast loos, dan gast het nog zoo wat. Maar dan worden ze werkeloos, Daa krggen ze hum ultkmlng Bpa aile vakarbeiders, zeide h|, trekken bij werkeloosheid f 18 per week uit een der wsrkloözenkasseo, wier fondsen voor een groot deel bestaan uit bijdragen van rfk en gemeentes. Zelfs, zeide hg - maar dat klinkt mi toch wat erg apokrlef I zelfs wordt deze ultkesïiisg verstrekt als de arbeider vrij willig het werk heeft neergelegd. Maar wat is nu het geval Op dit geld is geen verhaal. En de eenige weg, die nog, langs den rechterstoel heen, zou kunnen baten, is zoo omslachtig es zco lang, dat er volgens mr. Bilët ia de praktik geen gebruik van wordt gemaaktgees wonder, als zulke elemen ten, zoolang de uiibeering duurt, er al heel weinig voor gevoelen om weer aan 't werk te srssn of werk ts zoeken. Hu i ei ligt in andermans nest. 1% hoeven er niets voor te doen. En anderen zorgen voor hun kroost. Dat is dus al seer letterlik, ma ar ook in figuurlijken zin z|n duizenden er cp uit, om hiin koekoeksei ia andetmans nest te leggen, om aaderea te laten opdraaien en opdokken voor 't geen hun ten goede komt. Die ander zegt men, is dan ook wel een sukkel Zfig dat niet te gauw 't Geval herhaalt zich telkens, dat de zoon of ook wei de dochter er maar op los leeft, geen geld kent en gedurig weer de ouders zijn rekening effen maken laat. 't Is tenslotte toch hun bind Totdat se de anderen te na komen zouden of uitgeput zijn, maar noem ben nu niet „sukkel", want sterk is de liefde der ouders voor hun kroost. Maar ik doel ook nog op wat anders, Men legt dan zijn koekoeksei in 't groote „nest van 't algemeen". Zei! offert men zoo min 't kan, Maar dan verder gaat men naar den „Staal" die moet stemmen, verreweg het grootste deel der kosten beialen, elk nadeeiig saldo aanvallen enz. enz Soms is daar zeker reden voor. Lddt ik maar zeggen vaalt Dén ni. als het werkelijk geldt een zaak, rakende het „algemeen belang"- Maar soms ook is dit „algemeen belang" de leugen-leuze de koefeoeks-roep waaronder het eigen ei gelegd wordt in het vreemde nest. En dat is gewoon een bederf! Want langs dezen weg komt men dan van 't een op 't ander, zelfs tof erger dan koe- koeksmat iecen. Tot die der roofwesp: de Chryals, Ja, ik heb 't ook gelezen en ik kom er dus mee ia de tweede hand, maar mjjn bron is vertrouwd en die wesp maakt het nog wat erger dan de koekoek, welke zich hoogstens aan een paar eieren vergrijpt, terwijl de Chryiis, dis bv. in onze öuiasfrekea voor komt met den dood van andermans kind de leverskans rooft van eigen nakomelingschap. Dat gaat ais volgt ia sgn werk. Want ook het stille, ja ondergrondsche leven ia de insectenwereld kan koosSh, dat 't tot een spanueed drama leidt. Ia dat zaad leeft eek de Bsmbsx rostrata, óók een roofwesp, maar kleiner en minder sterk. Die zorgt goed voor zfa nakomelingschap. Eerst maakte zij eea gang in 't zaad, Dan gaat ze hees, sluit de opening goed af, gaat op roof uit, verovert eea vlieg, die za met een steek bedwelmt en meesleept naar de ouderssndsche gang. Daar vormt s| op deze w|ze een Soort spijskamer en legt dan haar ei» Weldra komt uit dit el een larve te voorschln, die zich veertien dagen Sang aan de rondom liggende vliegen te goed doet en zich den verpopt, Maar nu de groolere wesp Chrysis. Die heeft, om wat reden dan ook, geen lust o! geen tijd om zelf voor de toekomst zijner larven te zorgen en zet zich nu op de loer, tot de Bembrx, met een veroverde vlieg de openlag van haar voorraadschuur binnen ga ai. Dan de Ctuysls er direct achteraan. En ia aile haast legt ook z| héén „Koe- koeks ei" fc# de verzamelde vlisgea near. Men begrijpt wat straks gebsmt. Balde larven ontwikkelen even snel. Eerst lisbben se beide te eten, maar ais de voorraad slinkt cn 't kind van de Cbrysis zooveel forscher en sterker geworden is daa dat vaa &t Bembex, dan ontbrandt daar onder den grond een strijd op leven en dood, waar bij de larve van de indringster In den regel de overhand heeft. Dia van de wettige eige nares vindt een ontijdig-sn dood. Ook dit weerspiegelt zich ia de measchen- weield. Gs de geschiedenis maar eer,3 na I Ongelukkig mag wei hef kleine volk ge noemd worden, dat zwakker is dan z|n buren en op welks grondgebied bggeerlqke schatten gevonden worden: Transvaal heeft het onder vos dsn Ea vele andere voorbeelden rijn er van. De wespenwereld strijdt om vliegjes. De menschenwereld doet het om goudade ren, steenkoolmine», olievelden enz. maar de methode is in beide werelden vrijwel gelijk: het recht van den sterkste en de wet van ruw geweld worden in praktik gebracht. En niet slechts tusschen volken onderling t Ook tussches groepen eu iadlviduea. Daar is sen leer, die dit heel natuurlik vindt. Zij noemt hst „den stiQd cm het be- etaan"; hst zwakkere Is nu eenmaal bestemd om wat sfesker 13 ten prooi te vallen; dstis zoo 's werelds beloop. Ik acht dit een duivclsche levensbeschou wing en als de zonde niet in de wereld ga- bomen ware, sou si stellig nooit eenige toepassing gevonden hebben. Nü zal ze steeds achaamteloozer in praktik worden gebracht, hoe meer wi met de Wereldgeschiedenis opschuiven naar de Voleinding. In de menscbeawereld 't geraffineerdst. De dierenwereld beeldt het af: Omdat het gaasche schepsel te zamen zucht en te zamen ais in barensnood is tot nu toe, vanwege de zonde, die de mensch in de wereld bracht, Ea zoo verwachten Gods kin deren, mèt het zuchtende schepsel, de open baring hunner heerlijkheid, wanneer alles „vrede" zijn zal, onder alle gchepssl, op den gstischen berg van Goda heiligheid. UITKIJK. Amice l Mea zegt, dat het zu afgcloopea is De Coalitie,f.d. 1. de samenwerking van de anti-rev. hr.-hist. en Katholieke parllj, is dood, morsdood V/ie zegt dst Da llnksche pers. En niet alleen de llnksche psss, maar ook de soogenaamde neutrale pers. Eea blad als „De Telegraaf" b v., dat zegt „neutraal" te zijn zingt deze dagen geweldig mee in het politieke koor. Wat is hiervan toch de oorzaak Het is wel de moeite waard dit even na te gaan. Vóór de kabinetscrisis was de llnksche pets („Het Volk" schakel ik natuurlik uit in dit geval) vol lof voor de anti rev en chr. hia- torischen Bdf wares nu eet's de menschen, die het landsbelang stelden boven het party belang. ZQ jagen eenvoudig een minister naar huls en vet oorzaken zelfs een kabinetscrisis. Doch dat hebben ze er voor over. En ze hadden volkomen gelijk. Want wat min, Pop wilde, dat mts geen leger. Da«r moest .J'" OÊÊÊÊÊÊÊ BBi

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1