Woensdag f®tr lie ISuiéftlioilaiMlselto en jÉeenwscfee Eilanden, Antirevolutionair Orgaan VAN ÖE fCEfttC mi W. BOEKHOVEN ln a, ■oaaiisili. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën ea verdere Administratie franco toe te sgencife&i aan de Uhge*ers \J> ||Tr>.y»f TT-WWH* Oese Courant verach^at eiken WOENSDAG m SATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maasden franco-pes post 78 Cent btj vooruitbetaling BUITENLAND bi vooruitbeteSSsg 8 50 pes Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. üumvmsi Telefoon-Intercommunaal No. 202, ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent gar regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f I.— per plaatsing, Qroote Setter® en fignsttes woedes frerek&ad naar de ptesfsrulnrie die x$ beslaan A£v«tetrii8n wferfet? fngewgefet to* DsNSDAO- a a VRnPAOMORGFN 10 ITHR. V Zonde, De zonde is zoö'ü oatzeiteede wirkrigk- hrid in 't leven, dat niemand haar btsiaaa loochent es ieder zich in dea loop der een- win afgevraagd beeft, vanwasr se toch kwam er< hoe 't toch mogelfk was dat haar gevol- ges zoo wreed es ontzettend ware». W§ gaan op de stellingen, die over den oorsprong der sonde reeds.opgebonwd zijs in Heidea- en Christenwereld niet ia. leder weet, dat de G'iekea en Romtiaeti dar Oudheid de zonde beschouwden ais onkunde, gebrekkigs ontwikkeling, vergissing ea dwaling, verduis tering dss versiaeds door de goden bewerkt en dat dan, als door dit erlangde Naodlat, dst teder boren 't hoofd hing, «e kwade da den sis vaa zelf voortkwam.'n. teder weel ook, da: rssst die a'godische Leer eea tweede was verbreid, even afgodisch ea even een- JUtzfldig ee cvea gevaarlijk voor bet zedelijke VleVec vaa de» mengch. Niet de dwaling was de oorsprong der zondeniet t Nooélo. der verdwazing door de godera was öe oorzaak, maar domheid ea onwetendheid was oorsprong en bros van alle zedelp kwaad. V/te den naam van Socrates kent, weet wie de groote' persoonlijkheid is, die tee Lear van Kannis is Deugd de wereld Ingedragen heeft. Weten is volgens hsoi wezen en inhoud v&zi alle goed niet weten is wezen es is houd van alle kwaad. Waas domheid en onwetendheid hcerscht Ciii is volgens htm ook ondeugd. Waar kennis ea wisheid troont, l&z&i is deugd Natuurlik was Socrates de plank glad mis, wat da ervaring der eeuwen reeds heeft be- wezea ca aag eikea dag bewast, want er g|n duizenden w|se es knappe meesehen la de wereld geweest, er, z% z?;n er nog maar hte greoter geest, hoe groeier beest li niet voor niemendal geschreven De wijs- heid eu geleerdheid, kennen en kunnen zfla nooit de oorsprong ®n bron vaa 't Goede gewrest, net zoomin alsof alle domme men- schen nu tevens groote deugnieten moesten zijn. Neen, Socrates was ook abuis. Ala he ffckxegt, dat leder datgene doet, waarvan hij P gelooft dat 's goed isea als b% beweert, dat niemand zich vtf|willig tot skchtighrid overgeeft; en als hS dus leersart, dat leder moet zorgen een schaf van kennis te kragen •om daa;uit Goed ea Kwaad tc letrea zifien dan vergist fel zich dserigk, omdat hg geen nekeaisg houdt met die andere kwaal: de Lust en Begeerte. De measch is slecht nipt omdat hij 't goede niet kent, maar oaidsst bij 't slechte begeert Dat is de kwasri. Zonde en Qorlogslust. Heel de Oudheid, behalve da Heilige Schrift, heeft zich op dat Socratische stand punt gehandhaafd en 't is teder bekend, hoe deze chili; g na 3COO jsar r.og heden ten dage voortleeft. Dssk maar aas professor Opzoomer: „Alle oaderwljsuitgaven die soms is veel werden besteed, zonden da uitgavee voor de Gevangenissen do§ia dalen." Kennis was deugd. Voile scholen van lager, middelbaar en hooger onderwijs, zouden telden tot ieega cachotten ea cellen. De teleurstelling 1$ zeer groot geweest, want 't Oaderwijapell is gsstegcE't aantal schelen en OEdgrwljïefS vermeerderd enz. maar de cellen en cachotten zitten overvol, en 't aanlal misdadigers en overtreders is te groot voor hel aantal gevangenissen, zoodat er nu nog tal van dis messchen rondloop® welke geen plaats in die Rpssbafplaataes kunnen erlangen, Nieu I és wijzen z|n heusch de braafste» eog Biet; en de domste zijn werkelijk de slechtte i; ietde oorsaak van Goed eu Kwaad zit em in wat anders. Rationalisten an Iafcl- lectuslisten mogen nog dis stelling der Oud heid, van „Ksnais is Deugd" en „Krnals is Macht" ia hun stelsels opnemen, maar ds Ervaring is gansch anders. Ook osder de Chriitsnca kwam eea dwa ling op en we denken can den aiom befaam- des Petegius met zlja nu nog eiken dagacn ts wgzen heels en halve Pelagianen. Voor hem was ronde geen aangeboren hebbelijk heid, want dan zou za haar karakter vaa vrijwilligheid verliezen ea werd ae „natuur", neen 1 zonde is een op zichzelf staande verkeerde dasd, die door den vrijen wil is gepleegd doch evengoed had kunnen nagelaten worden. Er zit achter die slechte daad geen innerlijke di|fkracht; géén wortel is er waarop se sioelt; géén kiem, waaruit ze ontspruit; 'i is vrije wil ea vr^e daad om te zondigenieder is op zf a tijd Adam en Eva, al «aar de omstandigheden veilen. Er is Biel ééne Adamsval In 't Paradis, waas e? zija net zooveel „Valteu" als es schepzeieu zijn, en eiken dag valt ieder sin eigen soort Val. En ge buut dien Val tegen houden, als je zelf eaar wil. Maar de Apes- tel zegt: Ata ik 't goede wil doen, ligt het kwade nabij; ik el!sn£ig meuich, wie zal mi verlossen. Zie 't tiouweri8 san den ooijlogsluit Ben ik mij is broeders hoeder? Pelsglus erkcut dU3 geen evizoaéeen de menschelpe natuur is onbedorven; alle kwaad komt uit uw eigen vi^ea wil cf uit uw omgeving, uw Mbe!dsoms!aadi£heüefi, de sociale verhoudingen. Eu dan ai§a 't ailesu maar Wiissonden. Vers'aodSKoadeu zijn er niet. Ongeloof is ge«l zonde. B|ge loof is geen zo ids. Afgodendienst is geen soudö. Besldendifitüst Is geen zonde. Ze ai|a slechts velschillende wijzen en meukten vaa inzicht, ea velschillend inzicht is geen oor zaak van senile doen. Wetenschap heeft met Godsdienst niets ts maken, wetenschap is eea vesstandsraak eis Biet 't verstand dwaalt want dat is heel goed, maar de wil alleen kss dwalen. Dwazs we tenschap en zoadige kunst raogea genist aenvaaid, want er is geen graadmeter vaa goed eu siecbf, zondig en dwaas, den mijn eigen wil. Gad bigft daar bulten 1 Allsca ais mija eisen wl! met min en anöerer waar digheid ais usersch vloekt, of ah snij neigen wil act de belangen vaa de Maatschappi dreigt te zulten botsen, ja, dan hcud ik mijn eigen wil terug; maar kan ik er mijn mcc- schelijks waardigheid aist door verliezen of doe ik en ii eigea er eea grooter voordeel mee, tegenover esc kleiner nadeel aan medemensch: dan doe ik 't grootste voor deel bejsgen eu berobkrn bet slechts klei nere iiadset Het doel heiligt ds middelen 1 En zoo voert snes oorlogen en is de hand van alten tegen ons, en öbzs hand tegenover die van alle. Bsa ik mius broeder hoeder Ja, als 't voordeel g>o:>t en dö scba maar üteirs is. Maar 't voordeel ia de hoofdzaak. En Juist omdat dat Pdagiaateme is eiken meDScü zoo sierk is, daarom beteekessa al die Vredesbonden en Vreöesorgawianfies soa pover weinig. „Ik wil", dat is't wachtwoord. Ik wil, tmdat ik er eea "grooter voordes! ia zie voor mij zelf. Daarom blijven de oorloge». En is weer eea oorlog tusschea Japan en Rusianci veikkrard, Ea wïe zal stulteu Niemand. Want alle Individuen ea volkea siji mei die ,voor- deeibriaaittg" behept De Vrijheidsbond krijgt een standje. De Nieuwe Rolt, Cf. is sischt te sprak* n over de laatste handelingen van-den Vig heisisbond. Zijn me dat liberalen 1 Vr|zh,Big- beid is '4, met eea erg rood gewaad, ja, ze ia boos op haar partijgaisootea. Hior de re- dactte De houding vaa deu Vigheidsbosd hseft ia ds ïaatsie wtkeri meaigeea ten secists veswonderd. Wij mogen slet verheleu.dat met name het standpunt vaa dan heer D.loa h% de behandeling vaa het Legeaostwerp veten teleurgesteld heeft Dat de geheels Vjfjfceiclabosd ia de Kamer bi de stemming des heer Drioa is gevolgd, is voor menig een een© niet kleiner ontgoocheling geweest De houding der liberalen tij de Aaister- cte' sehe welhoudersverMesiag, toen ngöat zij 'oU de veiksezisg voor den Raad de sociaal-demoeretea om het hardst h&d- dsa bsstredea mes herinnert zich met name hst incident van Hall Wibaut 1 ge ëindigd zijn, aaa niet minder daa dria so cialistische candidates voor eese wethou dersplaats eene meerdsiheld te ver«chtff<n die houding heeft in dsa lande niet weiaigen met tegeazin vervuld. Da liberale parlQ, van welke raeu na hare reconstructie in den Vï|heidsboad vóór alles eene duidelijke, principieels po litiek z'tfder berekening of bijoverweging had verwacht is kmp bezig door zulks incidenten hit in haar gestelde vertrouwen te verspelen. De pa?rij had eea goed jaar, om zich eza eigen koers ts bepalen, en zich door da vastheid, wsarmee ?ïe l|a werd gevolgd, een plaatsje in feet hart der vifj- zlnnigen in de lande te veroveren. Dat zal echter op daze wfjje aiorilp lukken, WU willen gelooven, dat de houéiag, door da Amsterdsmsche hseren b| da wet- houdersverkleziag anngeEome», geenszins de goedkeuring vaa hst partpestuur weg gedragen heeft. Msaï wij buitenstaanders merken daar cists vaa. W§ zijn allea-a wat ia hat openbaar plaats grijpt Ea dat Is het doet ons lead het Ie moeten zeg gen te Amsterdam den Vrijheidsbond als bfwagen vaa de S, D. A P. En nu de heer Drion als tweede stuurman op het laveerende schip der rechter partijen Evenwel, noch in ds eerste combinatie, noch la de tweede zijn de liberalen op eene plaste, die hun past. De N. R. Ct. heeft gelijk, en dat zij 'i zeg?, die haar masneljss kent, verkleint de treu rige houding van diea pas opgsriehtea libe ralen Bond in geen geval. HIJ Is op kansberekening uit. Ea ai moetea dan da Socialisten hen helpen; bcstl als sö maar helpen om anderen te weren en zelf een bescheiden plaatsje te krlgêia't ïs goed. 't Doel heiligt de middelen. Zoo is 't Liberalisme altjjd geweestZ$a lf^tfC Jq UitkBben of er wat is halen is, al ipt 'i eigen bsgtesel scha Ea 't Socialisme lacht om die domheden. Ksik es pGlItiêfebllve gescheiden Wieksk en politiek niet van sikander gescheiden houdt begaat een eureldaad die zich vrasx of iaat op ontzettende wljse wreekt. Naar oorsprong, geschiedenis, aard, wezen en doel cljn het twee on^elSksoorlighedcn, die elkander geheel buiten sluiten. Zoozeer de kerk alleen Sou- vereln is op het hsillg terrein der particu liere of bizoedere genade, zoozeer vindt de politiek alléén haar terrein op hst erf der ge- mee,-2 gratie of algemeens gecade. „Kerkje spelen" in de politiek Blijft daa ock tea alls tgdea ongeremd ea in flagraaten strlld met het historisch gewordeue. Een Kerk met eea compleet uitgewerkt po litiek program, miskent haar aard ea karakter. Zg heeft zich stipt blar.en hsa'Keiilge gren zen te houden, Direct verband fusscfeen Kerk ea politiek mag er ni-st beslaas. D5t esne?z|ds. 1 Maar ook anderzijds houden Kcsk en poli tiek het nauv/3t verbsnd met elkander. Doch dit veibaa.1 ia Indirect. Ten bewijze v»n de echtheid dezer steiilog geide, dat ü- Kesk, immer, waar zij ztch h«t strengst binsen haar Heilige grsusen hield, juist den grootstea tavlaed op politiek en Staatkunde haeft uitgeoefend. Dit baart geen verwondering indien men èa de Keik, éi ds politi k op preciess wijze weet ts omlijesa. Wet toch Is eigenlek de Ksrk? Wie zöu het beier kunnen segeen dan het ia art. 27 van oriae schcoae N i geloofsbetgdetiis staat omschrevea Vrij gelooven en be lijden eene éénige Katholieke of algemeens Kerk dewelke is eene heilige vergadering der ware Christ geloovigen, alle hun zaligheid verwach tende in Jezus Christus, gewasschen zijnde door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen geest!' Dit, niets meer ea nists minder la de Kerk. Al wie dus niet hun sa'igheid verwachten la Jszus Christus, en niet gewasschen s§n door zijn Bload ea dus sist geheiligd en vers«gaid zijn door den Heiligen Geest, is geen lidmaat ma dit Kerk van Christus, Nu moge die mensch vroom agn, alt|d met de dingen uit Gods Kot-inkijk besig zijn, des Zondags trouw ter Kesk gaan, gedoopt zin en altfjéjesn het Heilig avondmaal deelaemes, v^feuiwtefi* jaar of soms langer Ouderilng zjja of z?lfa als Bedienaar di s Woo ids de Geaaeeste Cbriail leiden eu onderrichten, isd ®n dezulke niet gewasschen is ia h t bloed van Jezus Chris tu?, behooit hl nist tot de Keife csa staat voor Gods Heilig aangezicht gelijk of nog erger aaageteektndals de goddelooste mee.ach der wereld. God erkent nu eenmaal sléchts twee esie- goriëa. Gsea sterveling éls daar tets aaa ver anderen kan. En waarom kaa geen mensch hieraan iefg veraadsren Omdat de Zone Gods zelve die Kerk vergadert, beschermt en on- derheudt. Dat te geen manschen werk maar Gods Werk,daarom' is het volkomen .volmaakt, heilig en goed Wee da mensch, die dan ook zalig spreekt, deagene, die verloren gaat eu veroordeelt dengene die zalig wordt, belde z|a een gruwel in Gods Oog. Doordat de Kerk door da Zon® Gods la gesricht, is zij als het ware een Heiliga Ko lonie, die uit dea Hamel ia deze aarde in lcefi. E n Kolonie met een eigtn bestaan, op eigea fundament opgetrokken, gebouwd in eigen stel! en ssamgevoegd met eigen ma terie, haar toestand en inrichting hangen daa cok niet of van de wetten der naiuu?, aoch gefioorsaamt aaa aardsche wetgevers, haar eenlge levenswet is haar van God gegeve». Dat is de oossproag der Kerk, Nu basr aard, wezea en roeping. Kerk, wil zeggen: Ecclesia of,uitgeroepen Keurbende. Da Kerk is dua een str|dbare legermacht. Vandaar dan ook dat in de Heilige Schrift telkenmale vergeleken wordt met ren slag orde. Men spreekt van een strijdende en vaa eea triumfeercEde Kerk. Strijdende Kerk welteverstaan, niet strijd ende tegeu vieescii ets bloed. Wie zegt, düt de Kerk strgdt tegen de sonde, vat de «aak niet diep genoeg en komt in sfr|d met P&uius uitspraak dat, de Kesk heeft te strfjden, niet tegen vleesch ea bloed, maar tesren: ,de overheden, de machten, de geweldhebbers der were'd, de duisternis de zer eeuw, de geestelijke boosheden in de lucht Volgens Paulus, uitspraak hebben wij goed te onderscheiden den persoonlijken slrfjdl ea den strijd dis de Kerk of desaairivergaderlag der geloovigen heeft te kampen. Haar aard, wijze en doel is dus strijd, es niets snders dan strijd. En waarom De oorzsak ligt ia da Para dis tragedie. Da Sataa kampte met God om da wereld ea hij overwon, H§ werd rouve reis vorst over de wereld eu hare inwoners. Dit bevestigt Christus self, als Hij den dui vel, den „Ovess'e dezer Wereld" noemt Maas uit ds wereld heeft God zich toch een Ko- nïf?kr|k geslicht en de Kerk heeft tof tsafe ontvangen, dit Koninkrijk uit te breiden over het rond der aards. Natuurlik glag dit niet zonder strijd leder voet gronds werd haar door den duivel ea Zijn hrirscharen betwist. Maar omdat God zelf dit Leger geformeerd heeft en leder soldaat persoonlik geroepen heeft, is de Kerk zeker vaa haat eind-orer- winaiug. De Keik, werkt dus ultetuilcnd op hst ter rein der partlculire Genade en staat g. ï- soleerd vau alles wat in hel Rijk der Gsmeene Gratie thuishoort Ds politiek behoort tot h'i r|k der Ge meens Gra'is. Ze is evenris alles wat buiten de bizondere Genade s t a a t, uit de aarde aardsch, daarom rijdeiZJk ea verga»ke il k, wat met het terrein der particuliere Genade nist het geval Is. Ais zoodanig staan belde dus geheel ueast en buiten elkander. Echter, overmits de Keik tot teak Sier ft, het sardrgk weer san dsn k ruw vaa Sataa te ontworstelen en e n eeuwig Kontekf|k te gtich'en gaat er vanzelf, Indien z§ haar taak wèl verstsat, een machtige invloed uit vas de Kerk cp hst eif öer Gemeese G-atia. ladien z-3 haar taak wèl verstaat I Dü was aist alijjd h<t geval Te wak werd uit het oog verloren, dat de Kei'ee des Heercn, ais „st'idende Ksï&" als „leger des Heerea" en „alngorde dea levenden Gods' de gereld had tegemoet te frsdea Het oatzsitesde kwsad het teloor gssn van deze eenig juiste karaktereigeBschap éer Kerk, sloop reeds in, loan keizer Constantie da Groote meende, ■Sat ds Ksrk op asrek heerschende Kers moest z|o. Dit v/aandeskbeeld vond maar al te zeer gereeds tegang b| ds Kerke Chrïsti, die des bangea kamp op teven en, dood moede werd. Icderdar.d friumfeerdet da Kerk toen ook. Volk na volk werd gewonnen voor het Chris! tendoai Mei bfhulp Stestegeld, Siaais- raacht en staatsgeweld werd da banier dos Kcuises alterwfgc geplsnt. Thans heerschte KS'k, maar vergat het Woord des Hgiiands: „Mia rijk is niet van deze wereld, anders zouden min dienaren vsor M| gestredsn babbea." Men vergat dat ds triumfeereude Kerk «eist Elders een aanvang zou kunnen nemen. Men vergat dat de Keik slechts een strijdende Kerk kan zijn, daarom wa3 er ten slotte van em fesmp tasea Satan en de gees- tellke boosheden ia de lacht gsm spreke. De Kerk werd volkskerk Het grooiste kwaad wat over de Ke?fee Gods te bressen is I Daardoor toch miskent men hsar Heilig Karsler, haar afgezonderde positie Men laat haar huwen met de wereld ea plesgt alzoo hoererl, gelijk Jeremia hst heet. Nu is het juist ia onzs eeuw dat de Kurk voor dit groot ge*aar wee? bloot kwam te liggen Ecnmlds maakt men vaa de Kerk eea volkskerk, om alzoo zoo ruim mogelijk terrein te beslaan, e?s sis heerschende Kerk te kunnea optreden, wat In oaze hg uitne mendheid resigteuse eeuw, maar al te goed gelukt en anteragds lsat raea teder toa die arcasr gelooft in Godswoord es de belijdenis- geschriften der Kerk isaöBeemi, echter zonder daardoor nog tot de Kerk Ie behooresa, immers ia daartoe ncodlg volgens ome Gdoofs- belijdenis: gewasschen te zfa In hst bloed van Ciistus. Om dit groote kwaal ts verdedigen zegt men dat cr een is- en eea Uitwendige Kerk is. Eea leugea door den duivel zelf dea raessch ingeblazen. Mergers spreekt Gods Woord, noch ds belijdenisschriften hiervan. Er is slechis ééae Kerk, dewelke is een hei lige vergadering der ware Christ-gelooylgen, alten hua zaligheid in Jezus Christus ver- wacfettende, gswasschen s^sde tSoor Zin bloed, geheiligd en verzegeld door den Hei ligen Geest. Dwaali men biervara sf en geeft nies ook aan on gek origan een plaats als lid In de Kerke Chrïsti, dan herhaalt men de ontzet tende di.zd vun Constanten de Groote en sullen ook de zarid», even ontzettende ge volgen niet op sich laten wachten. Welke die gevolgen zfj»? Vela I Door ds Kerk slet maer te beschouwen als desaam- vargaderiog dar waarschtlg Christ-geloovigen opent men da deureta voor de wereld, die daar natuurlik gratig gebruik van maakt, want al slaapt de dienstknechten des Heeren, de kte.dereu der wereld zija voorlichter dsn de kinderen des Llcbt3 en semen het Es f deel in bezit. De Kesk is geen meester meer orer E-ch zelf en si dis bulten alle Genadeleven stsaa, voere n het hoogste woord In da kïr- kelps saken. Treurige toesfasd 1 Die onze vaderen sa de Reformatie, Gode z§ dack, goed door sage» eu daarom art. 27 de N.'d Grioofsbe- l|denis Êchesp en dulüelp foraiuieerden. Ds kracht in de Kerk tcch is vetbrokEB, z| Is aiet meer ia stsar den sfr|d tegen de machten, door den Apostel Paulus genoemd in Sf*. 6:12 te voeren, juist, éis machten hebben den oserhand orertmar Haar invloed, op het terrein buiten de particuliere geurde is ganrcli verl uers en onverbiddellk gevolg dsarran weer is, dat de. duivel ook dèar op de trooo zit en lacht, Wat blijft er, wear de toestan-4 in de kerk z ;o Is, over van den aard, het wezen m doel vm do Keris Heeft Christus haar «elf niet verjaclc.it es ate eea onweselsehe ea zelfstandig. K locie in deze wereld Inge bracht om dims voor Christus uit dn meehf Satans te rukken De eeirige weg cm weer haar zuiver geèstel|ke posllie in te nemen ea ar.n tear doel an oorsprong te b«ant» woorden ?3 tesug te keerec binnen de Hsilige greczen der bisoudere genade, weer met de vaderen te belijden, dat zij Is een vergadering der ware Christ geloovigen, gewasschsn in het bloed des Lams Komt daar weer te staats, dan kan ze sis een lichtend licht weer schijnen vsu de Bsrg der heiligheid Gver de garische wereld, wordt weer het zoutend zout, hanteert zij we?r het zwaard tegen de ovrrneden, de machten, de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, Isges de geestelijke boosheden in de Lucht. Want vsst sisatj dat gal Gods Koninkrijk uitgebreid ea de wereld ontworsteld wordea aan Satans macht dan zal dit slleeti deor „Eclesia" de uitgeroepen keu bas de Gods, geschieden Zoo wil God hst. Wear de Kerk des Heerea zich weer zuiver opea&asrt, daar herwist se haar invloed in de wereld, leeft weer cte Cfsrislel|ke actie ia stasf, maalscbapp!?, school en huisgezin, wordt Satans legermachten weer beksmpt. Want slteeta vaa do Kerk uit kan zulls plaats hebben. Maar daa dient si op te houden volkskerk te rija I v S. Verhuring b§ Iuschr|viag vaa 4—12—50 HA. dijkweüsnd, da Achterdek onder de gemeente Abbenbroek voor 7 jaren, iagaaB- de 1 November 1921 Inlichtingen ui'slultead ten kantors van onaergeteekesde alwaar da voorwaarden ter testeg liggen ea ds in- schrlvinssbiljsiie» moetea worden ingele» leverd ïóór of oo Wc-ecsdag 29 Juni 192). Ni taris LOEFF. Op Dotideröagea 30 Jur.1 ea 7 Juli 1921 v.m. li uur, tea koffiehuize vaa gezusters ?au Driel tc Zuidlanü publieks vsrkoopiag b% veiling eu afslag vaa: 1—66-90 H A. bouwland onder AbbeEbroek ia dea posder „Ouneksrie" Aanvaarden blaotschoof a s. ea 1-44-40 HA. weüsQé te Biert, ia den Bterïacheapolder, te aauvaa^dsn Kerainiia a.s. Belaliog koepo; 1 Stptember 1921. Noiasia LOEFF. Op Vtfldsgen 1 e& 8 Ju i 1921 v.m. 11 uur ie het cttfé Rockssjes Rots, te Rockanje openbara verkoopteg vas? 1-87-70 H.A. bouwland onder Rockanje ia den polder Siuifakker aan den Groener-eg. Aanvaarden 1 November 1921. Befalea koopp. 1 Sept. a s. Inlichtingen gteeft oudergeteekenae. Naiasis, LOEFF. Op Maandag 4 Juli 1921, ia café .Haaniug" te AchthuiscB, afslag, des avonds 7 uur (Zoaaerilfd), vaaDrie huizen met erf en tuin fc Achthuizen, zjjade de z g. „Strop", Nad, gem Den Bommel, seeüs B, No. 1735,1736, 1737 en 1665, Notaris AKKERMAN. Op Mrasdsg 4 Juli 1921,13 hotel „Hobbel" te O: Ifgersplaat, afslag, des sv. 81/, uur (Z,T vanPerceelen bouwland te Oolfgensplaaf, in d«o Oudetedschea polder, kad. sectie A, No. 1030 en 1031, samen groot 1,27.61 H.A. (2 gem 166 R. P, M.) Breeder omschreven bij blij?* Bïhoorsade tot het faillissemeat van den heer J. j. vaa de Swaluw. Noteris AKKERMAN Op Memêsg 4 Juli 1921, te Achthuisea, la café „HsnnlBg", des avonds 7 uur (Z> mr-figd) afslag, vanDe huizes met erf te Ach:huiz«», aaa deu Galaiheschen dijk, kad. gem. Ooltgeusplaat, sectie B, No. 1303, 1343, 1344, 1345 en 1346. breeder omschreven bif biljet- Bshoorende tot het faillissemeat van det* heer J J. vsn de Swaluw, Notaris AKKERMAN. Op Maandag 4 Juli 1921, veiling; en Op Msandag 11 Juli 1921, afslag, beid® dagen des avonds 7 uur, (comerfijd) te Me- lissznt, ten heffee- g-i van A. vm de? V/rri, vsn: Drie stbeldeiswonlngea met er! -s groad te Mflissant, aan den Molepdijk, kap.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1