Woensdag
f®tr lie ISuiéftlioilaiMlselto en jÉeenwscfee Eilanden,
Antirevolutionair
Orgaan
VAN ÖE fCEfttC mi
W. BOEKHOVEN ln a,
■oaaiisili.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën ea verdere Administratie franco toe te sgencife&i aan de Uhge*ers
\J>
||Tr>.y»f TT-WWH*
Oese Courant verach^at eiken WOENSDAG m SATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maasden franco-pes post 78 Cent btj vooruitbetaling
BUITENLAND bi vooruitbeteSSsg 8 50 pes Jaar,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
üumvmsi
Telefoon-Intercommunaal No. 202,
ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent gar regel.
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f I.— per plaatsing,
Qroote Setter® en fignsttes woedes frerek&ad naar de ptesfsrulnrie die x$ beslaan
A£v«tetrii8n wferfet? fngewgefet to* DsNSDAO- a a VRnPAOMORGFN 10 ITHR.
V Zonde,
De zonde is zoö'ü oatzeiteede wirkrigk-
hrid in 't leven, dat niemand haar btsiaaa
loochent es ieder zich in dea loop der een-
win afgevraagd beeft, vanwasr se toch kwam
er< hoe 't toch mogelfk was dat haar gevol-
ges zoo wreed es ontzettend ware». W§
gaan op de stellingen, die over den oorsprong
der sonde reeds.opgebonwd zijs in Heidea-
en Christenwereld niet ia. leder weet, dat
de G'iekea en Romtiaeti dar Oudheid de
zonde beschouwden ais onkunde, gebrekkigs
ontwikkeling, vergissing ea dwaling, verduis
tering dss versiaeds door de goden bewerkt
en dat dan, als door dit erlangde Naodlat,
dst teder boren 't hoofd hing, «e kwade da
den sis vaa zelf voortkwam.'n. teder weel
ook, da: rssst die a'godische Leer eea tweede
was verbreid, even afgodisch ea even een-
JUtzfldig ee cvea gevaarlijk voor bet zedelijke
VleVec vaa de» mengch. Niet de dwaling was
de oorsprong der zondeniet t Nooélo. der
verdwazing door de godera was öe oorzaak,
maar domheid ea onwetendheid was oorsprong
en bros van alle zedelp kwaad. V/te den
naam van Socrates kent, weet wie de groote'
persoonlijkheid is, die tee Lear van Kannis is
Deugd de wereld Ingedragen heeft. Weten is
volgens hsoi wezen en inhoud v&zi alle goed
niet weten is wezen es is houd van alle kwaad.
Waas domheid en onwetendheid hcerscht
Ciii is volgens htm ook ondeugd. Waar
kennis ea wisheid troont, l&z&i is deugd
Natuurlik was Socrates de plank glad mis,
wat da ervaring der eeuwen reeds heeft be-
wezea ca aag eikea dag bewast, want er
g|n duizenden w|se es knappe meesehen la
de wereld geweest, er, z% z?;n er nog
maar hte greoter geest, hoe groeier beest
li niet voor niemendal geschreven De wijs-
heid eu geleerdheid, kennen en kunnen zfla
nooit de oorsprong ®n bron vaa 't Goede
gewrest, net zoomin alsof alle domme men-
schen nu tevens groote deugnieten moesten
zijn. Neen, Socrates was ook abuis. Ala he
ffckxegt, dat leder datgene doet, waarvan hij
P gelooft dat 's goed isea als b% beweert,
dat niemand zich vtf|willig tot skchtighrid
overgeeft; en als hS dus leersart, dat leder
moet zorgen een schaf van kennis te kragen
•om daa;uit Goed ea Kwaad tc letrea zifien
dan vergist fel zich dserigk, omdat hg geen
nekeaisg houdt met die andere kwaal: de
Lust en Begeerte. De measch is slecht nipt
omdat hij 't goede niet kent, maar oaidsst bij
't slechte begeert Dat is de kwasri.
Zonde en Qorlogslust.
Heel de Oudheid, behalve da Heilige
Schrift, heeft zich op dat Socratische stand
punt gehandhaafd en 't is teder bekend, hoe
deze chili; g na 3COO jsar r.og heden ten
dage voortleeft. Dssk maar aas professor
Opzoomer: „Alle oaderwljsuitgaven die
soms is veel werden besteed, zonden da
uitgavee voor de Gevangenissen do§ia dalen."
Kennis was deugd. Voile scholen van lager,
middelbaar en hooger onderwijs, zouden
telden tot ieega cachotten ea cellen.
De teleurstelling 1$ zeer groot geweest,
want 't Oaderwijapell is gsstegcE't aantal
schelen en OEdgrwljïefS vermeerderd enz.
maar de cellen en cachotten zitten overvol,
en 't aanlal misdadigers en overtreders is te
groot voor hel aantal gevangenissen, zoodat
er nu nog tal van dis messchen rondloop®
welke geen plaats in die Rpssbafplaataes
kunnen erlangen,
Nieu I és wijzen z|n heusch de braafste»
eog Biet; en de domste zijn werkelijk de
slechtte i; ietde oorsaak van Goed eu Kwaad
zit em in wat anders. Rationalisten an Iafcl-
lectuslisten mogen nog dis stelling der Oud
heid, van „Ksnais is Deugd" en „Krnals is
Macht" ia hun stelsels opnemen, maar ds
Ervaring is gansch anders.
Ook osder de Chriitsnca kwam eea dwa
ling op en we denken can den aiom befaam-
des Petegius met zlja nu nog eiken dagacn
ts wgzen heels en halve Pelagianen. Voor
hem was ronde geen aangeboren hebbelijk
heid, want dan zou za haar karakter vaa
vrijwilligheid verliezen ea werd ae „natuur",
neen 1 zonde is een op zichzelf staande
verkeerde dasd, die door den vrijen wil is
gepleegd doch evengoed had kunnen
nagelaten worden. Er zit achter die slechte
daad geen innerlijke di|fkracht; géén wortel
is er waarop se sioelt; géén kiem, waaruit
ze ontspruit; 'i is vrije wil ea vr^e daad
om te zondigenieder is op zf a tijd Adam
en Eva, al «aar de omstandigheden veilen.
Er is Biel ééne Adamsval In 't Paradis,
waas e? zija net zooveel „Valteu" als es
schepzeieu zijn, en eiken dag valt ieder sin
eigen soort Val. En ge buut dien Val tegen
houden, als je zelf eaar wil. Maar de Apes-
tel zegt: Ata ik 't goede wil doen, ligt het
kwade nabij; ik el!sn£ig meuich, wie zal
mi verlossen.
Zie 't tiouweri8 san den ooijlogsluit
Ben ik mij is broeders hoeder?
Pelsglus erkcut dU3 geen evizoaéeen de
menschelpe natuur is onbedorven; alle
kwaad komt uit uw eigen vi^ea wil cf uit
uw omgeving, uw Mbe!dsoms!aadi£heüefi,
de sociale verhoudingen. Eu dan ai§a 't
ailesu maar Wiissonden. Vers'aodSKoadeu
zijn er niet. Ongeloof is ge«l zonde. B|ge
loof is geen zo ids. Afgodendienst is geen
soudö. Besldendifitüst Is geen zonde. Ze ai|a
slechts velschillende wijzen en meukten vaa
inzicht, ea velschillend inzicht is geen oor
zaak van senile doen.
Wetenschap heeft met Godsdienst niets ts
maken, wetenschap is eea vesstandsraak eis
Biet 't verstand dwaalt want dat is heel goed,
maar de wil alleen kss dwalen. Dwazs we
tenschap en zoadige kunst raogea genist
aenvaaid, want er is geen graadmeter vaa
goed eu siecbf, zondig en dwaas, den mijn
eigen wil. Gad bigft daar bulten 1 Allsca ais
mija eisen wl! met min en anöerer waar
digheid ais usersch vloekt, of ah snij neigen
wil act de belangen vaa de Maatschappi
dreigt te zulten botsen, ja, dan hcud ik mijn
eigen wil terug; maar kan ik er mijn mcc-
schelijks waardigheid aist door verliezen of
doe ik en ii eigea er eea grooter voordeel
mee, tegenover esc kleiner nadeel aan
medemensch: dan doe ik 't grootste voor
deel bejsgen eu berobkrn bet slechts klei
nere iiadset Het doel heiligt ds middelen 1
En zoo voert snes oorlogen en is de hand
van alten tegen ons, en öbzs hand tegenover
die van alle.
Bsa ik mius broeder hoeder Ja, als 't
voordeel g>o:>t en dö scba maar üteirs is.
Maar 't voordeel ia de hoofdzaak.
En Juist omdat dat Pdagiaateme is eiken
meDScü zoo sierk is, daarom beteekessa al
die Vredesbonden en Vreöesorgawianfies soa
pover weinig. „Ik wil", dat is't wachtwoord.
Ik wil, tmdat ik er eea "grooter voordes! ia
zie voor mij zelf.
Daarom blijven de oorloge».
En is weer eea oorlog tusschea Japan en
Rusianci veikkrard,
Ea wïe zal stulteu Niemand. Want alle
Individuen ea volkea siji mei die ,voor-
deeibriaaittg" behept
De Vrijheidsbond krijgt een standje.
De Nieuwe Rolt, Cf. is sischt te sprak* n
over de laatste handelingen van-den Vig
heisisbond. Zijn me dat liberalen 1 Vr|zh,Big-
beid is '4, met eea erg rood gewaad, ja, ze
ia boos op haar partijgaisootea. Hior de re-
dactte
De houding vaa deu Vigheidsbosd hseft
ia ds ïaatsie wtkeri meaigeea ten secists
veswonderd. Wij mogen slet verheleu.dat
met name het standpunt vaa dan heer D.loa
h% de behandeling vaa het Legeaostwerp
veten teleurgesteld heeft Dat de geheels
Vjfjfceiclabosd ia de Kamer bi de stemming
des heer Drioa is gevolgd, is voor menig
een een© niet kleiner ontgoocheling geweest
De houding der liberalen tij de Aaister-
cte' sehe welhoudersverMesiag, toen
ngöat zij 'oU de veiksezisg voor den Raad
de sociaal-demoeretea om het hardst h&d-
dsa bsstredea mes herinnert zich met
name hst incident van Hall Wibaut 1 ge
ëindigd zijn, aaa niet minder daa dria so
cialistische candidates voor eese wethou
dersplaats eene meerdsiheld te ver«chtff<n
die houding heeft in dsa lande niet
weiaigen met tegeazin vervuld.
Da liberale parlQ, van welke raeu na
hare reconstructie in den Vï|heidsboad
vóór alles eene duidelijke, principieels po
litiek z'tfder berekening of bijoverweging
had verwacht is kmp bezig door zulks
incidenten hit in haar gestelde vertrouwen
te verspelen. De pa?rij had eea goed jaar,
om zich eza eigen koers ts bepalen, en zich
door da vastheid, wsarmee ?ïe l|a werd
gevolgd, een plaatsje in feet hart der vifj-
zlnnigen in de lande te veroveren. Dat zal
echter op daze wfjje aiorilp lukken,
WU willen gelooven, dat de houéiag,
door da Amsterdsmsche hseren b| da wet-
houdersverkleziag anngeEome», geenszins
de goedkeuring vaa hst partpestuur weg
gedragen heeft. Msaï wij buitenstaanders
merken daar cists vaa. W§ zijn allea-a
wat ia hat openbaar plaats grijpt Ea dat
Is het doet ons lead het Ie moeten zeg
gen te Amsterdam den Vrijheidsbond
als bfwagen vaa de S, D. A P. En nu de
heer Drion als tweede stuurman op het
laveerende schip der rechter partijen
Evenwel, noch in ds eerste combinatie,
noch la de tweede zijn de liberalen op
eene plaste, die hun past.
De N. R. Ct. heeft gelijk, en dat zij 'i zeg?,
die haar masneljss kent, verkleint de treu
rige houding van diea pas opgsriehtea libe
ralen Bond in geen geval.
HIJ Is op kansberekening uit. Ea ai moetea
dan da Socialisten hen helpen; bcstl als sö
maar helpen om anderen te weren en zelf
een bescheiden plaatsje te krlgêia't ïs goed.
't Doel heiligt de middelen.
Zoo is 't Liberalisme altjjd geweestZ$a
lf^tfC Jq
UitkBben of er wat is halen is, al ipt 'i
eigen bsgtesel scha Ea 't Socialisme lacht
om die domheden.
Ksik es pGlItiêfebllve gescheiden Wieksk
en politiek niet van sikander gescheiden houdt
begaat een eureldaad die zich vrasx of iaat
op ontzettende wljse wreekt. Naar oorsprong,
geschiedenis, aard, wezen en doel cljn het
twee on^elSksoorlighedcn, die elkander geheel
buiten sluiten. Zoozeer de kerk alleen Sou-
vereln is op het hsillg terrein der particu
liere of bizoedere genade, zoozeer vindt de
politiek alléén haar terrein op hst erf der ge-
mee,-2 gratie of algemeens gecade.
„Kerkje spelen" in de politiek Blijft daa ock
tea alls tgdea ongeremd ea in flagraaten
strlld met het historisch gewordeue.
Een Kerk met eea compleet uitgewerkt po
litiek program, miskent haar aard ea karakter.
Zg heeft zich stipt blar.en hsa'Keiilge gren
zen te houden, Direct verband fusscfeen Kerk
ea politiek mag er ni-st beslaas.
D5t esne?z|ds. 1
Maar ook anderzijds houden Kcsk en poli
tiek het nauv/3t verbsnd met elkander. Doch
dit veibaa.1 ia Indirect.
Ten bewijze v»n de echtheid dezer steiilog
geide, dat ü- Kesk, immer, waar zij ztch h«t
strengst binsen haar Heilige grsusen hield,
juist den grootstea tavlaed op politiek
en Staatkunde haeft uitgeoefend.
Dit baart geen verwondering indien men èa
de Keik, éi ds politi k op preciess wijze
weet ts omlijesa.
Wet toch Is eigenlek de Ksrk? Wie zöu
het beier kunnen segeen dan het ia art. 27
van oriae schcoae N i geloofsbetgdetiis
staat omschrevea Vrij gelooven en be
lijden eene éénige Katholieke of algemeens Kerk
dewelke is eene heilige vergadering der ware
Christ geloovigen, alle hun zaligheid verwach
tende in Jezus Christus, gewasschen zijnde
door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door
den Heiligen geest!'
Dit, niets meer ea nists minder la de Kerk.
Al wie dus niet hun sa'igheid verwachten la
Jszus Christus, en niet gewasschen s§n door
zijn Bload ea dus sist geheiligd en vers«gaid
zijn door den Heiligen Geest, is geen lidmaat
ma dit Kerk van Christus, Nu moge die
mensch vroom agn, alt|d met de dingen uit
Gods Kot-inkijk besig zijn, des Zondags trouw
ter Kesk gaan, gedoopt zin en altfjéjesn het
Heilig avondmaal deelaemes, v^feuiwtefi*
jaar of soms langer Ouderilng zjja of z?lfa
als Bedienaar di s Woo ids de Geaaeeste Cbriail
leiden eu onderrichten, isd ®n dezulke niet
gewasschen is ia h t bloed van Jezus Chris
tu?, behooit hl nist tot de Keife csa staat
voor Gods Heilig aangezicht gelijk of nog
erger aaageteektndals de goddelooste mee.ach
der wereld.
God erkent nu eenmaal sléchts twee esie-
goriëa. Gsea sterveling éls daar tets aaa ver
anderen kan. En waarom kaa geen mensch
hieraan iefg veraadsren Omdat de Zone Gods
zelve die Kerk vergadert, beschermt en on-
derheudt. Dat te geen manschen werk maar
Gods Werk,daarom' is het volkomen .volmaakt,
heilig en goed Wee da mensch, die dan ook
zalig spreekt, deagene, die verloren gaat eu
veroordeelt dengene die zalig wordt, belde
z|a een gruwel in Gods Oog.
Doordat de Kerk door da Zon® Gods la
gesricht, is zij als het ware een Heiliga Ko
lonie, die uit dea Hamel ia deze aarde in
lcefi. E n Kolonie met een eigtn bestaan, op
eigea fundament opgetrokken, gebouwd in
eigen stel! en ssamgevoegd met eigen ma
terie, haar toestand en inrichting hangen daa
cok niet of van de wetten der naiuu?, aoch
gefioorsaamt aaa aardsche wetgevers, haar
eenlge levenswet is haar van God gegeve».
Dat is de oossproag der Kerk,
Nu basr aard, wezea en roeping.
Kerk, wil zeggen: Ecclesia of,uitgeroepen
Keurbende.
Da Kerk is dua een str|dbare legermacht.
Vandaar dan ook dat in de Heilige Schrift
telkenmale vergeleken wordt met ren slag
orde. Men spreekt van een strijdende
en vaa eea triumfeercEde Kerk.
Strijdende Kerk welteverstaan, niet strijd
ende tegeu vieescii ets bloed. Wie zegt, düt
de Kerk strgdt tegen de sonde, vat de «aak
niet diep genoeg en komt in sfr|d met
P&uius uitspraak dat, de Kesk heeft te
strfjden, niet tegen vleesch ea bloed,
maar tesren: ,de overheden, de machten,
de geweldhebbers der were'd, de duisternis de
zer eeuw, de geestelijke boosheden in de lucht
Volgens Paulus, uitspraak hebben wij goed
te onderscheiden den persoonlijken slrfjdl ea
den strijd dis de Kerk of desaairivergaderlag
der geloovigen heeft te kampen.
Haar aard, wijze en doel is dus strijd, es
niets snders dan strijd.
En waarom De oorzsak ligt ia da Para
dis tragedie. Da Sataa kampte met God om
da wereld ea hij overwon, H§ werd rouve
reis vorst over de wereld eu hare inwoners.
Dit bevestigt Christus self, als Hij den dui
vel, den „Ovess'e dezer Wereld" noemt Maas
uit ds wereld heeft God zich toch een Ko-
nïf?kr|k geslicht en de Kerk heeft tof tsafe
ontvangen, dit Koninkrijk uit te breiden over
het rond der aards. Natuurlik glag dit niet
zonder strijd leder voet gronds werd haar
door den duivel ea Zijn hrirscharen betwist.
Maar omdat God zelf dit Leger geformeerd
heeft en leder soldaat persoonlik geroepen
heeft, is de Kerk zeker vaa haat eind-orer-
winaiug.
De Keik, werkt dus ultetuilcnd op hst ter
rein der partlculire Genade en staat g. ï-
soleerd vau alles wat in hel Rijk der Gsmeene
Gratie thuishoort
Ds politiek behoort tot h'i r|k der Ge
meens Gra'is. Ze is evenris alles wat buiten
de bizondere Genade s t a a t, uit de
aarde aardsch, daarom rijdeiZJk ea verga»ke
il k, wat met het terrein der particuliere
Genade nist het geval Is.
Ais zoodanig staan belde dus geheel ueast
en buiten elkander.
Echter, overmits de Keik tot teak Sier ft, het
sardrgk weer san dsn k ruw vaa Sataa te
ontworstelen en e n eeuwig Kontekf|k te
gtich'en gaat er vanzelf, Indien z§ haar taak
wèl verstsat, een machtige invloed uit vas
de Kerk cp hst eif öer Gemeese G-atia.
ladien z-3 haar taak wèl verstaat I Dü was
aist alijjd h<t geval Te wak werd uit het
oog verloren, dat de Kei'ee des Heercn, ais
„st'idende Ksï&" als „leger des Heerea" en
„alngorde dea levenden Gods' de gereld had
tegemoet te frsdea Het oatzsitesde kwsad
het teloor gssn van deze eenig juiste
karaktereigeBschap éer Kerk, sloop reeds in,
loan keizer Constantie da Groote meende,
■Sat ds Ksrk op asrek heerschende Kers moest
z|o. Dit v/aandeskbeeld vond maar al te zeer
gereeds tegang b| ds Kerke Chrïsti, die des
bangea kamp op teven en, dood moede werd.
Icderdar.d friumfeerdet da Kerk toen ook.
Volk na volk werd gewonnen voor het Chris!
tendoai Mei bfhulp Stestegeld, Siaais-
raacht en staatsgeweld werd da banier dos
Kcuises alterwfgc geplsnt. Thans heerschte
KS'k, maar vergat het Woord des Hgiiands:
„Mia rijk is niet van deze wereld, anders
zouden min dienaren vsor M| gestredsn
babbea." Men vergat dat ds triumfeereude
Kerk «eist Elders een aanvang zou kunnen
nemen. Men vergat dat de Keik slechts een
strijdende Kerk kan zijn, daarom wa3 er ten
slotte van em fesmp tasea Satan en de gees-
tellke boosheden ia de lacht gsm spreke.
De Kerk werd volkskerk Het grooiste
kwaad wat over de Ke?fee Gods te bressen
is I Daardoor toch miskent men hsar Heilig
Karsler, haar afgezonderde positie Men laat
haar huwen met de wereld ea plesgt alzoo
hoererl, gelijk Jeremia hst heet.
Nu is het juist ia onzs eeuw dat de Kurk
voor dit groot ge*aar wee? bloot kwam te
liggen Ecnmlds maakt men vaa de Kerk eea
volkskerk, om alzoo zoo ruim mogelijk
terrein te beslaan, e?s sis heerschende Kerk
te kunnea optreden, wat In oaze hg uitne
mendheid resigteuse eeuw, maar al te goed
gelukt en anteragds lsat raea teder toa die
arcasr gelooft in Godswoord es de belijdenis-
geschriften der Kerk isaöBeemi, echter zonder
daardoor nog tot de Kerk Ie behooresa, immers
ia daartoe ncodlg volgens ome Gdoofs-
belijdenis: gewasschen te zfa In hst bloed
van Ciistus.
Om dit groote kwaal ts verdedigen zegt
men dat cr een is- en eea Uitwendige Kerk
is. Eea leugea door den duivel zelf dea
raessch ingeblazen. Mergers spreekt Gods
Woord, noch ds belijdenisschriften hiervan.
Er is slechis ééae Kerk, dewelke is een hei
lige vergadering der ware Christ-gelooylgen,
alten hua zaligheid in Jezus Christus ver-
wacfettende, gswasschen s^sde tSoor Zin
bloed, geheiligd en verzegeld door den Hei
ligen Geest.
Dwaali men biervara sf en geeft nies ook
aan on gek origan een plaats als lid In de
Kerke Chrïsti, dan herhaalt men de ontzet
tende di.zd vun Constanten de Groote en
sullen ook de zarid», even ontzettende ge
volgen niet op sich laten wachten.
Welke die gevolgen zfj»? Vela I Door ds
Kerk slet maer te beschouwen als desaam-
vargaderiog dar waarschtlg Christ-geloovigen
opent men da deureta voor de wereld, die
daar natuurlik gratig gebruik van maakt,
want al slaapt de dienstknechten des Heeren,
de kte.dereu der wereld zija voorlichter dsn
de kinderen des Llcbt3 en semen het Es f deel
in bezit. De Kesk is geen meester meer orer
E-ch zelf en si dis bulten alle Genadeleven
stsaa, voere n het hoogste woord In da kïr-
kelps saken.
Treurige toesfasd 1 Die onze vaderen sa
de Reformatie, Gode z§ dack, goed door
sage» eu daarom art. 27 de N.'d Grioofsbe-
l|denis Êchesp en dulüelp foraiuieerden. Ds
kracht in de Kerk tcch is vetbrokEB, z| Is
aiet meer ia stsar den sfr|d tegen de
machten, door den Apostel Paulus genoemd
in Sf*. 6:12 te voeren, juist, éis machten
hebben den oserhand orertmar Haar invloed,
op het terrein buiten de particuliere geurde
is ganrcli verl uers en onverbiddellk gevolg
dsarran weer is, dat de. duivel ook dèar op
de trooo zit en lacht,
Wat blijft er, wear de toestan-4 in de kerk
z ;o Is, over van den aard, het wezen m
doel vm do Keris Heeft Christus haar «elf
niet verjaclc.it es ate eea onweselsehe ea
zelfstandig. K locie in deze wereld Inge
bracht om dims voor Christus uit dn meehf
Satans te rukken De eeirige weg cm weer
haar zuiver geèstel|ke posllie in te nemen
ea ar.n tear doel an oorsprong te b«ant»
woorden ?3 tesug te keerec binnen de Hsilige
greczen der bisoudere genade, weer met de
vaderen te belijden, dat zij Is een vergadering
der ware Christ geloovigen, gewasschsn in
het bloed des Lams Komt daar weer te
staats, dan kan ze sis een lichtend licht weer
schijnen vsu de Bsrg der heiligheid Gver de
garische wereld, wordt weer het zoutend
zout, hanteert zij we?r het zwaard tegen de
ovrrneden, de machten, de geweldhebbers
der wereld, der duisternis dezer eeuw, Isges
de geestelijke boosheden in de Lucht.
Want vsst sisatj dat gal Gods Koninkrijk
uitgebreid ea de wereld ontworsteld wordea
aan Satans macht dan zal dit slleeti deor
„Eclesia" de uitgeroepen keu bas de Gods,
geschieden Zoo wil God hst.
Wear de Kerk des Heerea zich weer zuiver
opea&asrt, daar herwist se haar invloed in
de wereld, leeft weer cte Cfsrislel|ke actie
ia stasf, maalscbapp!?, school en huisgezin,
wordt Satans legermachten weer beksmpt.
Want slteeta vaa do Kerk uit kan zulls
plaats hebben.
Maar daa dient si op te houden volkskerk
te rija I v S.
Verhuring b§ Iuschr|viag vaa 4—12—50
HA. dijkweüsnd, da Achterdek onder de
gemeente Abbenbroek voor 7 jaren, iagaaB-
de 1 November 1921 Inlichtingen ui'slultead
ten kantors van onaergeteekesde alwaar da
voorwaarden ter testeg liggen ea ds in-
schrlvinssbiljsiie» moetea worden ingele»
leverd ïóór of oo Wc-ecsdag 29 Juni 192).
Ni taris LOEFF.
Op Dotideröagea 30 Jur.1 ea 7 Juli 1921
v.m. li uur, tea koffiehuize vaa gezusters
?au Driel tc Zuidlanü publieks vsrkoopiag
b% veiling eu afslag vaa: 1—66-90 H A.
bouwland onder AbbeEbroek ia dea posder
„Ouneksrie" Aanvaarden blaotschoof a s. ea
1-44-40 HA. weüsQé te Biert, ia den
Bterïacheapolder, te aauvaa^dsn Kerainiia a.s.
Belaliog koepo; 1 Stptember 1921.
Noiasia LOEFF.
Op Vtfldsgen 1 e& 8 Ju i 1921 v.m. 11 uur
ie het cttfé Rockssjes Rots, te Rockanje
openbara verkoopteg vas? 1-87-70 H.A.
bouwland onder Rockanje ia den polder
Siuifakker aan den Groener-eg. Aanvaarden
1 November 1921. Befalea koopp. 1 Sept. a s.
Inlichtingen gteeft oudergeteekenae.
Naiasis, LOEFF.
Op Maandag 4 Juli 1921, ia café .Haaniug"
te AchthuiscB, afslag, des avonds 7 uur
(Zoaaerilfd), vaaDrie huizen met erf en tuin
fc Achthuizen, zjjade de z g. „Strop", Nad,
gem Den Bommel, seeüs B, No. 1735,1736,
1737 en 1665,
Notaris AKKERMAN.
Op Mrasdsg 4 Juli 1921,13 hotel „Hobbel"
te O: Ifgersplaat, afslag, des sv. 81/, uur (Z,T
vanPerceelen bouwland te Oolfgensplaaf,
in d«o Oudetedschea polder, kad. sectie A,
No. 1030 en 1031, samen groot 1,27.61 H.A.
(2 gem 166 R. P, M.) Breeder omschreven
bij blij?*
Bïhoorsade tot het faillissemeat van den
heer J. j. vaa de Swaluw.
Noteris AKKERMAN
Op Memêsg 4 Juli 1921, te Achthuisea,
la café „HsnnlBg", des avonds 7 uur (Z>
mr-figd) afslag, vanDe huizes met erf te
Ach:huiz«», aaa deu Galaiheschen dijk, kad.
gem. Ooltgeusplaat, sectie B, No. 1303, 1343,
1344, 1345 en 1346. breeder omschreven bif
biljet- Bshoorende tot het faillissemeat van
det* heer J J. vsn de Swaluw,
Notaris AKKERMAN.
Op Maandag 4 Juli 1921, veiling; en
Op Msandag 11 Juli 1921, afslag, beid®
dagen des avonds 7 uur, (comerfijd) te Me-
lissznt, ten heffee- g-i van A. vm de? V/rri,
vsn: Drie stbeldeiswonlngea met er! -s
groad te Mflissant, aan den Molepdijk, kap.