Woensdag 15 Juni 1921 Jaargang '47 SI Antirevolutionair Orgaan W HOC SIGNO VINCES roer de Zuldhoflandsclie en Zeeawüclie Eilanden. Aüe stukken voor de Kedactie bestemd, Advertentiëa ea verdere Administratie franc© toe te zeaden aan de Uitgevers irlifü' uit lilt Sintram. Deze Courant verschiet eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 15 Cent big voonaitbetalïag, SUITENLAND b< vooruitbetaling f 8 50 per Jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s W. BOlKMÖfll Z@aiM8 gOMMELSDIJK. TeMssa Intsrcansgmaaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.- per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die si beslage. A jSvertentiSa worden Ingewacht tot DINSDAG- ei VRHD'AQMORfWN 'fl F ?r~ Ds» Kirstan m da Vaoclnatia. We ontvingen over deze zaak st volgende stukje: ONWAAR EN ONWAARDIG 1 Zeer geachte Redactie l z\ me een kleine plaatsruimte in uw blad vergund ter verdediging tegen wat U plaatste! onder 't opschrift: „Een protest tegen Ds. Kersten". Dr. Rijk Kramer liet nsiar aanleiding vaa de aati-vaccinedwang-beweging een y k woord van protest hooren .over de onware en onwaardige wijze, waarop 'i Christel|k publiek door enkele propagandiste» tegen den vaccinedwang wordt ingelicht". Ge noemde heer bleef in gebreke aan te tooaen, waas In ik .onwaar es onwaardig" zou geweest zijn; een beroep of eaae weleer door hem .geschreven studie" is hem afdoende. Niemand, die 't hooghartig optreden der vaeclae-aasbldders bent, ver wondert zich orer dergelijk onbewezen oordeel. Wat echter wel verwonderen mag is, dat U, Geachte Red. van 't Anti Rev. Orgaan voor ds Z.-H, en Z. eilanden, het geschrift van Dr, R. K. niet alleen opnaamt, doch sympathiek genoeg achtte, om met een onderschrift te verrijken, als In No 2708 te lezen stond. Of ik de stof, waar over ik .schrei en wrijf onder de knie heb" laat ik gaarna aan 't oordeel van bevoegden Misschien kan de tijd U ea velen Uwer lezers overtuigen, dat ik min asti-vscctee protest, er toch zoo e?g .lucht" niet over heen ging. Gaf mijn optreden U reden te schreven aoa ge deedt Allereerst verwachtte ik van U, G R., f niet de uitdrukking: .Met des Bgbsi in I, r de hand komt men er niet". Zonder eeaigen tw|fel geloof ik er met den Bfftel te komen, met dsn Bijbel, die hi] al wat ter zaligheid uoodlg is, de grondregelen bevat ook voor wat w| op maatschappelijk en politiek terrein behoeven. .Met den Bijbel ia de hand s| de leuze der Staatk. Geref. Party. Ook tegen uw hdmelgk pleiten voor Overheidsdwang ga rafa protest Met name de vaccine dwang strijd tegen de Anti Rev beginselen. Zoo ze Aan-Rev. z|n wilt moet ge mede propagandaeren tegen den dwang; moet ge beginselshaL'e steunen het ageeren tegen den vaecintdwang. En dat wel op den vijfvoudigen grond oat- wikkeid ia „Os3 Program". Daar is een bevoegde aan 't woorden ik ben het in dezen mat Dr. Kuyper eens. In wat ge misschien de medische zijde van het vraagstuk noemen kunt, ging ik ter schols o,a, by Dr. Schouten van Apel doorn, by Murk Balt, bij jhr. Mr. A. F. de -Savornia Lohmaa. Deze Hoiiandsche schrij vers noem ik, omdat voor ieder hun wer ken zyn te verkrfgen en te lezen. Tai van voorbeelden worden met naam en plaats en datum en foto aangegeven, om te be- wizen, dat de vaccinatie zeer schadelijke gevolgen heeft gehad, jja den dood heeft veroorzaakt. Zou Dr. Rijk Kramer waar zyn en waardig? 'k Zou U de ouders kunnen noemen, die sinds jaren hun rouw» klecderen dragen, en se niet meer afleggen omdat de ziellewoede niet geneest, wijl ze hun kind lieten moorden door hst gif der vaccinatie Laat t de dokter zeggen .Ik zag nog nooit eesig schadelik gevolg der vaccinatie", die ouders zuilen antwoorden .Ik wel, 't kostte myn lieveling het leven". En honderden in den lande sullen met ben zeggen: „Ge blijft vaa inljn kinduren af I" De aanmerking als sou het bekende SchriftwoordDie gszoad syn, hebben de medic|n®eester niet van noode" alleen geestelgk krankea gelden, weerlegt zichzelf De Heers Jezus wil het. geestelijk met een natuurlijk beeld duidelijk maken; gn dat natuurlik beeld is, dat een gezond mensch niet naar den aardschen dokter gaat, 't spreekt voor zichzelf, niet waar? En wie hulpe b| kraakte niet van dsa dokter, doch vsa den Heere wacht, en mitsdien 't oog biddend naar boven mag slaan, verstaat dit dubbel. Zal h| kunnen bidden, als hg met z'n gezonds kind ter vaccinatie gaat Bidden om wijsheid voor den arts, en zegen over de medicijnen Zsl h| durven bidden als s'n bind moedwillig wordt ziek ge maakt Zal hy niet veeleer zich veroordeeld gevoelen door dat Woord: „Die gezond zyn hebben den medicijnmeester niet van noode", Eindeiyk verzoek ik U beleefd, wél te bemerken, dat ons protest gaat tegen den vaccinedwang, niet tegen isolatie en ont smetting. Die laatst genoemde zija zelfs ia den Bijbel genoemde middelen tegen ver breiding bl besmettelijke ziekten, en wor den nog heden toegepast by typhus, cholera diphtheric. Waarom niet by pokgevaar? U gelieve te lezen art. 8 vaa 't program der Staatk. Geref Party Devaccinebewijzen moeten van onze scholen verdwijnen" (Kuy per). Zelfs Engeland gaf sinds '90 vrijheid aan wie bezwaard was, en daar bleek, dat die vr|stslHeg geen gevaar bracht. Laat nu allen, die het gevaar der vaccinatie vreesen, en den dwang veroordeeleu, de handen in één slaan, en, gelijk de anti- vacclnebond beloofde en in geschrift reeds betoonde, krachtig medewerken aan de efschaffiag van den onrechtvaardigen vac cinedwang. Komt eilanden-bewoners, ijve rig aan den arbeid, en niet het oor geleend aan fanatieke vaccine-aanbidders, Met vriendeiykeu dank voor de plaatsing. Hoogachtend, Uw dr. G. H. KERSTEN. Ierseke, 8 Juni 1921. De Staatk. Geref. partij mag geloo- ven, dat zij er met den Bijbel in de hand komt, maar 't is een bedrieglijke leuzedis al heel wat teleurstelling ge baard en tot scha van Gods Woord geleid heeft, Ja aan wantrouwen en ongeloof in dat Woord heeft voet ge geven. Wie 't Staatkundig leven overziet op zijn breede terreinen met allerlei pro blemen, weet wel, dat de Eijbel geen Wetboek is en geen Encyclopedie van Staatkundige Wijsheid. En de beginselen voor de Politiek liggen zeer, zeer diep en voor ds. Kersten, in verband met de fraktijk van ons huidig leven (zoo hemelsbreed verschillend van Oud en Nieuwtestamentische toestanden), met gem mogelijkheid te overzien. Heel de Staatk. Geref. Partij is niet in staat om uit den Bijbel op te diepen de ware richtlijnen eet er practische Christelijke politiek. Dr. Kuyper heeft zijn leven er aan besteeden zich toch nog vergist. En ook men denke aan 't Millioenfonds tot studie der beginselen. Beginselen maken is nog wat anders dan 't eenig ware door God gegeven bsginsel vinden; en vinden is weer wat anders dan 't in ee a zoo samengestelde en ruw besnaarde wereld met legio le vensrichtingen, ideeënstroomiogen, zon den en tekortkomingen toe te passen. Noch de Theologie, noch de Christelijke Wetenschappen hebben aan den Bijbel genoeg. Met den Bijbel in de hand komt men wel ter zaligheid door 's Heeren Geest en wedergeboorte; maar men komt er niet, in de Staatkunde en in de Maat schappij. Openbaring èn Rede èn His torie èn Traditie èn Nationale leven en levensverhoudingen enz, spelen gezamen lijk als acteurs in 't rijke levenshedrijf. Elke Christen Staatsman heeft dat eeuw in eeuw uit betoogd Dr. Kuyper, Groen, Lohman kunnen de bewijzen daarvoor leveren. Trouwens: de Bijbel is ©ok niet gegeven voor de Staat kundige en Maatsch. vraagstukkenhij is in de eerste plaats Weg des Heils; Licht ter zaligheid, gids ten Hemel. De aarde is bijzaak in Gods Woord. Overigens is 't wel interessant, dat uit Herkingen door een Vaccine tegen stander ons geschreven wordt (zie de driester »Een stukje uit.Herk.r in ons vorig No) »Dank en waardeering voor Uw steun*terwijl ds. Kersten ons als een voorstander van den dwang be schouwt. ('ok is interessant, dat ds. Kersten zich op dr. Knypers Program beroept en diens »viifvoudigen grond«. Ja, dat vijfvoud in art. 15 over de Hygiene is ons wel bekend en de toe lichtingen op bldz, 268-279 hebben we wel gelezen; zelfs 205 over de Vaccinatie heeft onze volle sympathie, en we zijn tegen den »onsmakelijkent dwang der vaccinatie, zooals we dien dwang voor 14 dagen stempelden, toen we 't stuk van ds. Kersten uit de Ne derlander overnamenmaar ds. Kersten ziet zoo breed en veelzijdig niet als dr. Kuyper, want deze ziet heel goed in op bldz, 276 en 277, dat de Overheid wel van ons lichaam af moet blijven, maar er niet af kan blijven en, den eenen dwang dan opheffend (Vaccine!) toch weer tot andere dwangen haar toe vlucht moet nemen. Leze ds, Kersten eens 203, waarstaat: By pestpokfeen, typhus, keelziekte, roodvonk verpiichie da O «erheld aan iegeiyk, die sicfc uit zulk een be smet huis op straat vertoont, 1 o winkels of kei ken komttot 't dragen van een witten band b.v. om den armI De straat op met een witten hand om je arm! Fijne dwangmaatregel! In Oud Israël waren de melaatschen een klepperman, 't Zou in Nederland misschien ook gaan, roepend; Unrein, onrein En wat staat er in 204 Dit Da magazfnhouder of sifter moet aan strenger bepaling dsn de particulier on derworpen worden, èn aan elke persoon, die uit de ziekenkamer naar 't magazijn of winkel komt om de klanten te bedienen, moet een bepaalde wijze van ontsmetting voorgeschreven worden. Dus: verzwaren van een dwang. Nieuwe verordeningen, even onsmake lijk! En met levenswijsheid begaafd schrijft dr. Kuyper dan: „Maar wat men op dit terrein ook be- proeve, steeds zullen de beste maatregelen afstuiten, hetzij op de natuur der krank heid, hetzij op de eischen van het leven, hetzij op den onwil der oavoorsiebtigén." En dat wil zeggenVoortschrijdende dwang ©ver de heele linie der hygiëne. Trouwens, de praktijk bewijst het in het Sanitair Staatstoezicht, in de Voor schriften voor Woning- en Schoolhouw afvoer en aanvoer van drinkwater, van vuil, de keuring der Voedingsmiddelen enz. En we zijn zoo aan dien Voortschrijde- den dwang al gewend, dat niemand meer erg moppert, 't Baat toch niks. En het zal nog erger worden hoemeer de cultuur toeneemt Totdat de Maatschappij topzwaar wordt en dan verscheurt ze in anarchie allen dwang; en de anarchie, een poos ontspanning gevende, wordt weer ge kneveld door een Tyran. Zoo is de cirkelgang des Levens en des Dwangs. Ds, Kersten begrrjpe ons dus wel: 1, De Bijbel is voor ons in politieke en sociale zaken bij de praktische oplossing in onze moderne maat schappij slechts een Boek van poovere vingerwijzing. Toch is hij voor ons Het Boek der Boeken, maar vooral Geloofsboek voor tijd en eeuwigheid Politiek en Sociologie zijn niet het Goddelijk doel der Godsopenbaring, maar Band aan den Zaligmaker, Verlossing. 2, Wij zijn in principe tegen eiken dwang, maar zien geen kans, dien in een zondige wereld vol botsingen en wrijvingen en overtredingen, weg te krijgen De Overheid is er trou wens om der zonden wil en zij draagt 't zwaard niet te vergeefs. En de goe jen lijden onder de slechtenen on verschilligheid der kwajen. De duivel zat al in het Paradijs te loeren. 3, De Vaccinatiedwang mag en moet bestreden worden, zeoa's elke dwang maar de Overheid komt dan toch weer met nieuwe dwangea, 4. Dat wij ons het recht voorbehou den om het Hoor en Wederhoor toe te passen, want ds. K, zal toch niet me enen dat hij en zijn medestanders het alleen weten, elke medalje heeft immers zijn keerzijdeelke cent heeft zijn »kruis,« maar ook zijn »munt«. Dat Hoor en Wederhoor drijft den denkenden mensch niet tot klakkeloos teekenen, maar tot onderzoek, en zoo nadert hij beschei denlek de waarheid! Ja, we herha len dit voor ds. K.en z'oo nadert men misschien zeer bescheidenlijk en toch nog sceptisch of twijfelendde waarheid! Temeer, waar ds. K.ter schole ging bij dr. Schouten, maar wel weer heel inters ess&ntte Baarn in de bekende brochuresdrukkerij is voorhanden„Vaccinatie",pro, door dr. Sierneherg en contra door den arts Schouten. Schouten houdt er dus wel van om, zelfs arts zijnde, toch nog door hoor en wederhoor licht te verspreiden. 5. Men teekeneWant het blijft een fait dat Noach in de ark een beter overzicht van de dieren kreeg dan door ze in Klein Azië s bosschen na te loopen. Door adresseerirg komt men tot een bepaald gei al van tegen standers. ïn de rubriek voorstanders is dan de rest der millioen gezin nen! Zoo krijgt de regeering een overzicht. En kan naar bevind van zaken handelen ten goede en ter tegemoetkoming aan de achtbare en ernstige consciëntie van geprang de gemoedsbezwaarden. 6. Alleen die handteekening zal onzes inziens voor de Regeering gelden van hem, die óók beswaar maakt tegen het met serum inspuiten van varkens bij heerschende vlekziekte, én hij de longziekte der koeien, én bij de choleraepidemie der hoenders enz, Da consciëntie diene dus wel zeer achtbaar te zijn, precies als bij 't Verzekeringswezen en da Invali- diteitspremien die men niet betaal de, ïaaar waar men wel zijn brand- polis verhoogde in den duren mobi lisatietijd 7. Dat Dr. Kuyper op elke bladz, van Ons Program over slechts, acht bare* gewetens schrijft, die ontzien moeten worden. Amice t Nauwelijks is het eeae achter des rug, of het andere komt weer. De „politiek" is geifk aas een zee. Die komt nooit tot rust. Je merkt dat ik „politiek" tusschen eaahalings- teetens set? Dat is natuurlijk met een bedoeling. Want politiek en „politiek" ie twee. De eerste is eerlijk, de tweede, dus „politiek", is oneerlijk, is, ja, ik mag het gerust zeggen, !s vuil. Wat wa tegenwoordig in ouza Tweede Kamer omschreven is „politiek". En dan nog „politiek" van gemeen allooi. Hei spit my, dat ik het moet zeggen, maar het is helaas 1 zoo. Nu behoeft ons dat niet erg te verwonderen, mijn waarde. Je weet immers, dat we het volgend jaar aigemeese verkiezingen hebben Verder weet- je, dat wa esn rechtsche regee- ring hebben, nietwaar Juist. En dese twee factoren gijn er de oorzaak van, dat er thans in onze Tweede Kamer zulk gemeen spel wordt gespeeld. Het is niet de eerste maal, dat zulks gebeurt. Wa hsdien het bl Iedere verkiezing. Moet Ik je nog wijzen op hei vroegere district Zlerikzee, wgar toen ook Goeree en Over» flaakee behoord®? Was de strijd daar niet zwaar? Maar werd ze ook van llnksch niet gemeen gevoerd? Wa weten er alles van, nietwaar Het behoeft ons daarom absoluut niet te verwonderen, dat het nu ook weer een dergelijke richting uitgaat. Ik bedoel natuurlijk de Djambi-saafe. Wat de kwestie, die geen kwestie is, nu eigenlik beteekent? Ik wil hei heel kort vertellen. Waai we dienen te weten, hoe we worden bestreden. In de Djambivelden op Sumatra in onze Oost zit petroleum. Dis er natuurlik moet worden uitgehaald. Maar hoe? De Socialisten zeggendat moet de Staat doen. Ds zoozeer gessoemde Staatsexploitatie dus. Nu is dit onderzocht En het bleek onmogelijk. Wel zou men de olia van Staats wege uit den grond kuutien halen. Msar dat is natuurlik niet voldoende. Ze moet ook worden veskochi. En dan zou men toch bl een Maatschappl terecht moeten komen. BJj de kamer kwam dus een wetsoatwe«p, om Djainbl in explolteïis te geven van eesa maatschappij. Ik vind, dat w@ niet lang behoeven te redecesreiu, waf maatschappij. We hebben er een ia Nsderlgnd, n.l. da Bataafschc. Nu ia daarvan de heer Coiln v a. directeur. En toen gingen reeds ia de Katae? de poppen aan het dansenDe socialisten, die hun Staatsexploitatie niet kregen, gingen toen Coiijn ets in hem de anti-revolutionaire party verdacht maken. Dat was tea hte iijke kluit, van die boozc, mam monistische kliek, die zich anti-revolutionair noemt, eens eea hak te zetten en in den Sande verdacht te maken. Dat kwam heerlik uit met do algemeene verkiezingen. Men insunuesrde dat ds heele sask fels- nenskamers was bekonkeld, Eu men sel: ja, op deze manier sal de anti-rev. partij wel aan haar Millioen komenIs het niet ver schrikkelijk I Is h«t niet gemeea Is het geen schandaal? Doch men lasterde maar door. Jawel, laster maar raak. Daar blijft wel Iets van hangen. Het ontwerp werd aangenomen, Er wrrd op de 1 Mei viering nog een heele boom over opgezet, waarbl Troeistra te Rotterdam siet achterbleef, Es de linkiche pers, speciaal de socialistische, schold wat na. Maat- dat zou wei spoedig z§n argclcopevi Tot alle mïuschsn, die vuile regeering Die had daar maar even verswegen, dat Amerika n 1. een Amerlkaanscha msatsceappy de Standard oil Company, ook wei wat voor Djsmbi wilds hebben ter exploitatie. Daar was over gecorrespondeerd, zonder dat de kamer hei "wist. Fiufes vroegen de boeren Alberda (S D A.P.) en Van Ravesteyn (Comm.) een interpellatie aas. Twea ministers, die van Koloniën en Bulteoiandseha Zske .zou den ter verantwoording worden geioepf-a. Wat een MuitDie asteiïters, voornamelijk die van Koloniën moest mea? weggezonden worden Misschien werd hal wel ees geheels kabinetscrisis, wat men cog lisver ziel Hoe meer mm tegen de verkiezingen kas aföreken hoe HeverI Hst is natuurlijk een heele consternatie geweest in de kamer, aaa sumo.-r kwam gees einds. De minister van Koloniën werd uitgejouwd. Het wss een z«r oawaa öig tooneel. Maar de regeerlug kwam zegevierend uit den strijd te voorschijn. Rechts begreep uitstekend de toeleg van de se seak. En anoniem stemden ze ia het voordeel van den Minister, wat mij zeer verblijdde. Na tuurlijk waren de heeren v. d. Laar en Staal man, die men h§ rechts pleegt te noemen, la de contramine Hat debat is gelukkig afgeloopen en namens onze party heeft öe fractie-veorzitter, Mr. Rutgers, het eens heel duidelijk gezegd, en heeft da hearea zoo het onwaardige va-a hun doen onder dea neus gewreven, dat het hua vsn binnenwal zsl hebben gekriebeld, dunkt me. Troelstra kreeg er gedusht van lasgs. De heer Rutgers heeft er diepgaande schande van gesproken, dat zóó de heer Col^nenae Anti Revolutionaire party werd verdacht gemaakt. Da htseres kunnen het er mee doen. Natuurlek hebben ze ctets geteerd. Ze lasteren voort. Dat spreekt. Je motst tijdens es enkele dagen na die kamer debatten „Het Volk" maar eens Iszen I Om van ie walgenUit den aard van beroep nsosst ik het lezen. Maar ib wil je vertellen, dat ik het niet tot het einde, bracht. Ik smeet het bisd weg. Wat 'n gemseae vootllchttog 1 Es wat een vulgaire wijze van besirl|üfn I Wat was om nog eves op dese zsak terug te kernen wat wss nu eigenlijk de kwestie met Atn&dka? Wel sieds eesiges tyd wordt er door dea Min. vaa Blnscnlandscta® zaken ea Amerika gesproken over de Indische ea Ametibaaasche wetgeving. Met Djambi heeft dit niets uit te staan. Eerst tyoees de Djambi-debstten kwam de Standard Oil Company mei een aanbod. Toen waa het te laat. Want het ontwerp, waarin vermeld stond dat Djambi aan de Bafaafscha sou komen, (ieder wist dat, kon dat [weten, waat het wss een pu blieke zask) werd reeds behandeld. Vsn deza laatste besprekingen met Amerika deelde de minister niets mede. Dat zou het debat msar hebben vertroebeld. En dat Is r,u die ver- schrikkeiyke fout van den Minister van KoloniënIk zal er Biet veel woorden meer om verspiilen. Het sop is de kool niet waard.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1