Woensdag 15 Juni 1921
Jaargang
'47 SI
Antirevolutionair
Orgaan
W HOC SIGNO VINCES
roer de Zuldhoflandsclie en Zeeawüclie Eilanden.
Aüe stukken voor de Kedactie bestemd, Advertentiëa ea verdere Administratie franc© toe te zeaden aan de Uitgevers
irlifü' uit lilt Sintram.
Deze Courant verschiet eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 15 Cent big voonaitbetalïag,
SUITENLAND b< vooruitbetaling f 8 50 per Jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS s
W. BOlKMÖfll Z@aiM8
gOMMELSDIJK.
TeMssa Intsrcansgmaaal No. 202.
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN I 1.- per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die si beslage.
A jSvertentiSa worden Ingewacht tot DINSDAG- ei VRHD'AQMORfWN 'fl F ?r~
Ds» Kirstan m da
Vaoclnatia.
We ontvingen over deze zaak st
volgende stukje:
ONWAAR EN ONWAARDIG 1
Zeer geachte Redactie l
z\ me een kleine plaatsruimte in uw
blad vergund ter verdediging tegen wat U
plaatste! onder 't opschrift:
„Een protest tegen Ds. Kersten".
Dr. Rijk Kramer liet nsiar aanleiding
vaa de aati-vaccinedwang-beweging een
y k woord van protest hooren .over de onware
en onwaardige wijze, waarop 'i Christel|k
publiek door enkele propagandiste» tegen
den vaccinedwang wordt ingelicht". Ge
noemde heer bleef in gebreke aan te
tooaen, waas In ik .onwaar es onwaardig"
zou geweest zijn; een beroep of eaae
weleer door hem .geschreven studie" is
hem afdoende. Niemand, die 't hooghartig
optreden der vaeclae-aasbldders bent, ver
wondert zich orer dergelijk onbewezen
oordeel. Wat echter wel verwonderen mag
is, dat U, Geachte Red. van 't Anti Rev.
Orgaan voor ds Z.-H, en Z. eilanden, het
geschrift van Dr, R. K. niet alleen opnaamt,
doch sympathiek genoeg achtte, om met
een onderschrift te verrijken, als In No
2708 te lezen stond. Of ik de stof, waar
over ik .schrei en wrijf onder de knie heb"
laat ik gaarna aan 't oordeel van bevoegden
Misschien kan de tijd U ea velen Uwer
lezers overtuigen, dat ik min asti-vscctee
protest, er toch zoo e?g .lucht" niet over
heen ging. Gaf mijn optreden U reden te
schreven aoa ge deedt
Allereerst verwachtte ik van U, G R.,
f niet de uitdrukking: .Met des Bgbsi in
I, r de hand komt men er niet". Zonder eeaigen
tw|fel geloof ik er met den Bfftel te
komen, met dsn Bijbel, die hi] al wat ter
zaligheid uoodlg is, de grondregelen bevat
ook voor wat w| op maatschappelijk en
politiek terrein behoeven. .Met den Bijbel
ia de hand s| de leuze der Staatk. Geref.
Party. Ook tegen uw hdmelgk pleiten voor
Overheidsdwang ga rafa protest Met name
de vaccine dwang strijd tegen de Anti Rev
beginselen. Zoo ze Aan-Rev. z|n wilt
moet ge mede propagandaeren tegen den
dwang; moet ge beginselshaL'e steunen
het ageeren tegen den vaecintdwang. En
dat wel op den vijfvoudigen grond oat-
wikkeid ia „Os3 Program". Daar is een
bevoegde aan 't woorden ik ben het in
dezen mat Dr. Kuyper eens.
In wat ge misschien de medische zijde
van het vraagstuk noemen kunt, ging ik
ter schols o,a, by Dr. Schouten van Apel
doorn, by Murk Balt, bij jhr. Mr. A. F. de
-Savornia Lohmaa. Deze Hoiiandsche schrij
vers noem ik, omdat voor ieder hun wer
ken zyn te verkrfgen en te lezen. Tai van
voorbeelden worden met naam en plaats
en datum en foto aangegeven, om te be-
wizen, dat de vaccinatie zeer schadelijke
gevolgen heeft gehad, jja den dood heeft
veroorzaakt. Zou Dr. Rijk Kramer waar
zyn en waardig? 'k Zou U de ouders
kunnen noemen, die sinds jaren hun rouw»
klecderen dragen, en se niet meer afleggen
omdat de ziellewoede niet geneest, wijl
ze hun kind lieten moorden door hst gif
der vaccinatie Laat t de dokter zeggen
.Ik zag nog nooit eesig schadelik gevolg der
vaccinatie", die ouders zuilen antwoorden
.Ik wel, 't kostte myn lieveling het leven".
En honderden in den lande sullen met ben
zeggen: „Ge blijft vaa inljn kinduren af I"
De aanmerking als sou het bekende
SchriftwoordDie gszoad syn, hebben de
medic|n®eester niet van noode" alleen
geestelgk krankea gelden, weerlegt zichzelf
De Heers Jezus wil het. geestelijk met een
natuurlijk beeld duidelijk maken; gn dat
natuurlik beeld is, dat een gezond mensch
niet naar den aardschen dokter gaat, 't
spreekt voor zichzelf, niet waar? En wie
hulpe b| kraakte niet van dsa dokter, doch
vsa den Heere wacht, en mitsdien 't oog
biddend naar boven mag slaan, verstaat
dit dubbel. Zal h| kunnen bidden, als hg
met z'n gezonds kind ter vaccinatie gaat
Bidden om wijsheid voor den arts, en zegen
over de medicijnen Zsl h| durven bidden
als s'n bind moedwillig wordt ziek ge
maakt Zal hy niet veeleer zich veroordeeld
gevoelen door dat Woord: „Die gezond
zyn hebben den medicijnmeester niet van
noode",
Eindeiyk verzoek ik U beleefd, wél te
bemerken, dat ons protest gaat tegen den
vaccinedwang, niet tegen isolatie en ont
smetting. Die laatst genoemde zija zelfs ia
den Bijbel genoemde middelen tegen ver
breiding bl besmettelijke ziekten, en wor
den nog heden toegepast by typhus, cholera
diphtheric. Waarom niet by pokgevaar?
U gelieve te lezen art. 8 vaa 't program
der Staatk. Geref Party Devaccinebewijzen
moeten van onze scholen verdwijnen" (Kuy
per). Zelfs Engeland gaf sinds '90 vrijheid
aan wie bezwaard was, en daar bleek, dat
die vr|stslHeg geen gevaar bracht. Laat
nu allen, die het gevaar der vaccinatie
vreesen, en den dwang veroordeeleu, de
handen in één slaan, en, gelijk de anti-
vacclnebond beloofde en in geschrift reeds
betoonde, krachtig medewerken aan de
efschaffiag van den onrechtvaardigen vac
cinedwang. Komt eilanden-bewoners, ijve
rig aan den arbeid, en niet het oor geleend
aan fanatieke vaccine-aanbidders,
Met vriendeiykeu dank voor de plaatsing.
Hoogachtend,
Uw dr.
G. H. KERSTEN.
Ierseke, 8 Juni 1921.
De Staatk. Geref. partij mag geloo-
ven, dat zij er met den Bijbel in de
hand komt, maar 't is een bedrieglijke
leuzedis al heel wat teleurstelling ge
baard en tot scha van Gods Woord
geleid heeft, Ja aan wantrouwen en
ongeloof in dat Woord heeft voet ge
geven.
Wie 't Staatkundig leven overziet op
zijn breede terreinen met allerlei pro
blemen, weet wel, dat de Eijbel geen
Wetboek is en geen Encyclopedie van
Staatkundige Wijsheid. En de beginselen
voor de Politiek liggen zeer, zeer diep
en voor ds. Kersten, in verband met
de fraktijk van ons huidig leven (zoo
hemelsbreed verschillend van Oud en
Nieuwtestamentische toestanden), met
gem mogelijkheid te overzien.
Heel de Staatk. Geref. Partij is niet
in staat om uit den Bijbel op te diepen
de ware richtlijnen eet er practische
Christelijke politiek. Dr. Kuyper heeft
zijn leven er aan besteeden zich toch
nog vergist. En ook men denke aan 't
Millioenfonds tot studie der beginselen.
Beginselen maken is nog wat anders
dan 't eenig ware door God gegeven
bsginsel vinden; en vinden is weer wat
anders dan 't in ee a zoo samengestelde
en ruw besnaarde wereld met legio le
vensrichtingen, ideeënstroomiogen, zon
den en tekortkomingen toe te
passen. Noch de Theologie, noch de
Christelijke Wetenschappen hebben aan
den Bijbel genoeg.
Met den Bijbel in de hand komt men
wel ter zaligheid door 's Heeren Geest
en wedergeboorte; maar men komt er
niet, in de Staatkunde en in de Maat
schappij. Openbaring èn Rede èn His
torie èn Traditie èn Nationale leven en
levensverhoudingen enz, spelen gezamen
lijk als acteurs in 't rijke levenshedrijf.
Elke Christen Staatsman heeft dat
eeuw in eeuw uit betoogd Dr. Kuyper,
Groen, Lohman kunnen de bewijzen
daarvoor leveren. Trouwens: de Bijbel
is ©ok niet gegeven voor de Staat
kundige en Maatsch. vraagstukkenhij
is in de eerste plaats Weg des Heils;
Licht ter zaligheid, gids ten Hemel. De
aarde is bijzaak in Gods Woord.
Overigens is 't wel interessant, dat
uit Herkingen door een Vaccine tegen
stander ons geschreven wordt (zie de
driester »Een stukje uit.Herk.r in ons
vorig No) »Dank en waardeering voor
Uw steun*terwijl ds. Kersten ons als
een voorstander van den dwang be
schouwt. ('ok is interessant, dat ds.
Kersten zich op dr. Knypers Program
beroept en diens »viifvoudigen grond«.
Ja, dat vijfvoud in art. 15 over de
Hygiene is ons wel bekend en de toe
lichtingen op bldz, 268-279 hebben
we wel gelezen; zelfs 205 over de
Vaccinatie heeft onze volle sympathie,
en we zijn tegen den »onsmakelijkent
dwang der vaccinatie, zooals we dien
dwang voor 14 dagen stempelden, toen
we 't stuk van ds. Kersten uit de Ne
derlander overnamenmaar ds. Kersten
ziet zoo breed en veelzijdig niet als dr.
Kuyper, want deze ziet heel goed in
op bldz, 276 en 277, dat de Overheid
wel van ons lichaam af moet blijven,
maar er niet af kan blijven en, den
eenen dwang dan opheffend (Vaccine!)
toch weer tot andere dwangen haar toe
vlucht moet nemen. Leze ds, Kersten
eens 203, waarstaat:
By pestpokfeen, typhus, keelziekte,
roodvonk verpiichie da O «erheld
aan iegeiyk, die sicfc uit zulk een be
smet huis op straat vertoont, 1 o
winkels of kei ken komttot 't
dragen van een witten band b.v. om den
armI
De straat op met een witten hand
om je arm! Fijne dwangmaatregel!
In Oud Israël waren de melaatschen
een klepperman, 't Zou in Nederland
misschien ook gaan, roepend; Unrein,
onrein
En wat staat er in 204 Dit
Da magazfnhouder of sifter moet aan
strenger bepaling dsn de particulier on
derworpen worden, èn aan elke persoon,
die uit de ziekenkamer naar 't magazijn
of winkel komt om de klanten te bedienen,
moet een bepaalde wijze van ontsmetting
voorgeschreven worden.
Dus: verzwaren van een dwang.
Nieuwe verordeningen, even onsmake
lijk!
En met levenswijsheid begaafd schrijft
dr. Kuyper dan:
„Maar wat men op dit terrein ook be-
proeve, steeds zullen de beste maatregelen
afstuiten, hetzij op de natuur der krank
heid, hetzij op de eischen van het leven,
hetzij op den onwil der oavoorsiebtigén."
En dat wil zeggenVoortschrijdende
dwang ©ver de heele linie der hygiëne.
Trouwens, de praktijk bewijst het in
het Sanitair Staatstoezicht, in de Voor
schriften voor Woning- en Schoolhouw
afvoer en aanvoer van drinkwater, van
vuil, de keuring der Voedingsmiddelen
enz.
En we zijn zoo aan dien Voortschrijde-
den dwang al gewend, dat niemand
meer erg moppert, 't Baat toch niks.
En het zal nog erger worden hoemeer
de cultuur toeneemt
Totdat de Maatschappij topzwaar
wordt en dan verscheurt ze in anarchie
allen dwang; en de anarchie, een poos
ontspanning gevende, wordt weer ge
kneveld door een Tyran. Zoo is de
cirkelgang des Levens en des Dwangs.
Ds, Kersten begrrjpe ons dus wel:
1, De Bijbel is voor ons in politieke
en sociale zaken bij de praktische
oplossing in onze moderne maat
schappij slechts een Boek van poovere
vingerwijzing. Toch is hij voor ons
Het Boek der Boeken, maar vooral
Geloofsboek voor tijd en eeuwigheid
Politiek en Sociologie zijn niet het
Goddelijk doel der Godsopenbaring,
maar Band aan den Zaligmaker,
Verlossing.
2, Wij zijn in principe tegen eiken
dwang, maar zien geen kans, dien
in een zondige wereld vol botsingen
en wrijvingen en overtredingen, weg
te krijgen De Overheid is er trou
wens om der zonden wil en zij draagt
't zwaard niet te vergeefs. En de goe
jen lijden onder de slechtenen on
verschilligheid der kwajen. De duivel
zat al in het Paradijs te loeren.
3, De Vaccinatiedwang mag en moet
bestreden worden, zeoa's elke dwang
maar de Overheid komt dan toch
weer met nieuwe dwangea,
4. Dat wij ons het recht voorbehou
den om het Hoor en Wederhoor toe
te passen, want ds. K, zal toch niet
me enen dat hij en zijn medestanders
het alleen weten, elke medalje heeft
immers zijn keerzijdeelke cent
heeft zijn »kruis,« maar ook zijn
»munt«. Dat Hoor en Wederhoor
drijft den denkenden mensch niet
tot klakkeloos teekenen, maar tot
onderzoek, en zoo nadert hij beschei
denlek de waarheid! Ja, we herha
len dit voor ds. K.en z'oo nadert
men misschien zeer bescheidenlijk en
toch nog sceptisch of twijfelendde
waarheid! Temeer, waar ds. K.ter
schole ging bij dr. Schouten, maar
wel weer heel inters ess&ntte Baarn
in de bekende brochuresdrukkerij is
voorhanden„Vaccinatie",pro, door
dr. Sierneherg en contra door den
arts Schouten. Schouten houdt er
dus wel van om, zelfs arts zijnde,
toch nog door hoor en wederhoor
licht te verspreiden.
5. Men teekeneWant het blijft een
fait dat Noach in de ark een beter
overzicht van de dieren kreeg dan
door ze in Klein Azië s bosschen na
te loopen. Door adresseerirg komt
men tot een bepaald gei al van tegen
standers. ïn de rubriek voorstanders
is dan de rest der millioen gezin
nen! Zoo krijgt de regeering een
overzicht. En kan naar bevind van
zaken handelen ten goede en ter
tegemoetkoming aan de achtbare
en ernstige consciëntie van geprang
de gemoedsbezwaarden.
6. Alleen die handteekening zal onzes
inziens voor de Regeering gelden
van hem, die óók beswaar maakt
tegen het met serum inspuiten van
varkens bij heerschende vlekziekte,
én hij de longziekte der koeien, én
bij de choleraepidemie der hoenders
enz, Da consciëntie diene dus wel
zeer achtbaar te zijn, precies als bij
't Verzekeringswezen en da Invali-
diteitspremien die men niet betaal
de, ïaaar waar men wel zijn brand-
polis verhoogde in den duren mobi
lisatietijd
7. Dat Dr. Kuyper op elke bladz, van
Ons Program over slechts, acht
bare* gewetens schrijft, die ontzien
moeten worden.
Amice t
Nauwelijks is het eeae achter des rug, of
het andere komt weer. De „politiek" is geifk
aas een zee. Die komt nooit tot rust. Je
merkt dat ik „politiek" tusschen eaahalings-
teetens set? Dat is natuurlijk met een
bedoeling. Want politiek en „politiek" ie
twee. De eerste is eerlijk, de tweede, dus
„politiek", is oneerlijk, is, ja, ik mag het
gerust zeggen, !s vuil.
Wat wa tegenwoordig in ouza Tweede
Kamer omschreven is „politiek". En dan nog
„politiek" van gemeen allooi. Hei spit my,
dat ik het moet zeggen, maar het is helaas 1
zoo.
Nu behoeft ons dat niet erg te verwonderen,
mijn waarde. Je weet immers, dat we het
volgend jaar aigemeese verkiezingen hebben
Verder weet- je, dat wa esn rechtsche regee-
ring hebben, nietwaar
Juist. En dese twee factoren gijn er de
oorzaak van, dat er thans in onze Tweede
Kamer zulk gemeen spel wordt gespeeld.
Het is niet de eerste maal, dat zulks gebeurt.
Wa hsdien het bl Iedere verkiezing. Moet
Ik je nog wijzen op hei vroegere district
Zlerikzee, wgar toen ook Goeree en Over»
flaakee behoord®? Was de strijd daar niet
zwaar? Maar werd ze ook van llnksch niet
gemeen gevoerd? Wa weten er alles van,
nietwaar
Het behoeft ons daarom absoluut niet te
verwonderen, dat het nu ook weer een
dergelijke richting uitgaat.
Ik bedoel natuurlijk de Djambi-saafe. Wat
de kwestie, die geen kwestie is, nu eigenlik
beteekent? Ik wil hei heel kort vertellen.
Waai we dienen te weten, hoe we worden
bestreden.
In de Djambivelden op Sumatra in onze
Oost zit petroleum. Dis er natuurlik moet
worden uitgehaald. Maar hoe?
De Socialisten zeggendat moet de Staat
doen. Ds zoozeer gessoemde Staatsexploitatie
dus. Nu is dit onderzocht En het bleek
onmogelijk. Wel zou men de olia van Staats
wege uit den grond kuutien halen. Msar
dat is natuurlik niet voldoende. Ze moet ook
worden veskochi. En dan zou men toch bl
een Maatschappl terecht moeten komen.
BJj de kamer kwam dus een wetsoatwe«p,
om Djainbl in explolteïis te geven van eesa
maatschappij. Ik vind, dat w@ niet lang
behoeven te redecesreiu, waf maatschappij.
We hebben er een ia Nsderlgnd, n.l. da
Bataafschc. Nu ia daarvan de heer Coiln v a.
directeur. En toen gingen reeds ia de Katae?
de poppen aan het dansenDe socialisten,
die hun Staatsexploitatie niet kregen, gingen
toen Coiijn ets in hem de anti-revolutionaire
party verdacht maken. Dat was tea hte iijke
kluit, van die boozc, mam monistische kliek,
die zich anti-revolutionair noemt, eens eea
hak te zetten en in den Sande verdacht
te maken. Dat kwam heerlik uit met do
algemeene verkiezingen.
Men insunuesrde dat ds heele sask fels-
nenskamers was bekonkeld, Eu men sel: ja,
op deze manier sal de anti-rev. partij wel
aan haar Millioen komenIs het niet ver
schrikkelijk I Is h«t niet gemeea Is het geen
schandaal? Doch men lasterde maar door.
Jawel, laster maar raak. Daar blijft wel Iets
van hangen.
Het ontwerp werd aangenomen, Er wrrd
op de 1 Mei viering nog een heele boom over
opgezet, waarbl Troeistra te Rotterdam siet
achterbleef, Es de linkiche pers, speciaal
de socialistische, schold wat na. Maat- dat
zou wei spoedig z§n argclcopevi
Tot alle mïuschsn, die vuile regeering
Die had daar maar even verswegen, dat
Amerika n 1. een Amerlkaanscha msatsceappy
de Standard oil Company, ook wei wat voor
Djsmbi wilds hebben ter exploitatie. Daar
was over gecorrespondeerd, zonder dat de
kamer hei "wist. Fiufes vroegen de boeren
Alberda (S D A.P.) en Van Ravesteyn (Comm.)
een interpellatie aas. Twea ministers, die
van Koloniën en Bulteoiandseha Zske .zou
den ter verantwoording worden geioepf-a.
Wat een MuitDie asteiïters, voornamelijk
die van Koloniën moest mea? weggezonden
worden Misschien werd hal wel ees geheels
kabinetscrisis, wat men cog lisver ziel Hoe
meer mm tegen de verkiezingen kas aföreken
hoe HeverI
Hst is natuurlijk een heele consternatie
geweest in de kamer, aaa sumo.-r kwam
gees einds. De minister van Koloniën werd
uitgejouwd. Het wss een z«r oawaa öig
tooneel. Maar de regeerlug kwam zegevierend
uit den strijd te voorschijn. Rechts begreep
uitstekend de toeleg van de se seak. En
anoniem stemden ze ia het voordeel van
den Minister, wat mij zeer verblijdde. Na
tuurlijk waren de heeren v. d. Laar en Staal
man, die men h§ rechts pleegt te noemen,
la de contramine Hat debat is gelukkig
afgeloopen en namens onze party heeft öe
fractie-veorzitter, Mr. Rutgers, het eens heel
duidelijk gezegd, en heeft da hearea zoo
het onwaardige va-a hun doen onder dea
neus gewreven, dat het hua vsn binnenwal
zsl hebben gekriebeld, dunkt me.
Troelstra kreeg er gedusht van lasgs. De
heer Rutgers heeft er diepgaande schande
van gesproken, dat zóó de heer Col^nenae
Anti Revolutionaire party werd verdacht
gemaakt. Da htseres kunnen het er mee doen.
Natuurlek hebben ze ctets geteerd. Ze lasteren
voort. Dat spreekt. Je motst tijdens es enkele
dagen na die kamer debatten „Het Volk"
maar eens Iszen I Om van ie walgenUit
den aard van beroep nsosst ik het lezen.
Maar ib wil je vertellen, dat ik het niet tot
het einde, bracht. Ik smeet het bisd weg.
Wat 'n gemseae vootllchttog 1 Es wat een
vulgaire wijze van besirl|üfn I
Wat was om nog eves op dese zsak
terug te kernen wat wss nu eigenlijk de
kwestie met Atn&dka?
Wel sieds eesiges tyd wordt er door dea
Min. vaa Blnscnlandscta® zaken ea Amerika
gesproken over de Indische ea Ametibaaasche
wetgeving. Met Djambi heeft dit niets uit te
staan. Eerst tyoees de Djambi-debstten
kwam de Standard Oil Company mei een
aanbod. Toen waa het te laat. Want het
ontwerp, waarin vermeld stond dat Djambi
aan de Bafaafscha sou komen, (ieder wist
dat, kon dat [weten, waat het wss een pu
blieke zask) werd reeds behandeld. Vsn deza
laatste besprekingen met Amerika deelde de
minister niets mede. Dat zou het debat msar
hebben vertroebeld. En dat Is r,u die ver-
schrikkeiyke fout van den Minister van
KoloniënIk zal er Biet veel woorden meer
om verspiilen. Het sop is de kool niet waard.