Zaterdag 4 Juni 1931. 86s19 Jaargang N*. 3708 voor de Zaidhollandsclie en Zeenwsche Eilanden® Eerste Blad. Antirevolutionair ff" W Orgaan qp den yiïifji. DE PROCESSIES IN DEBAT. Marnes ftBsdsdssüogsn, SLECHT BLOED, SLECHTE BEZOXDHEID. W. BOEKHOVEN Z®n©»8 Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te senden aan de Uitgevers. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco pet post 75 Cent bjj vooraltbefallng, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. j UITGEVERS i SOMMBLSDIJK. Telefoon Istercaauaunaal Ho. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regsï, BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per plaatsing. Groots letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die sg beslaan. AdvertenfiSn worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. In sommige Kerkelijke Vereenigingen worden moties aangenomen om deust- breiding der processies te voorkomen. De uitbreiding Ja, want processies zijn er in Nd. Brabant en Limburg, maar bij de a.s. Grondwetsherziening wil de Regeering de deur voor meerdere vrij heid openzetten. Art. 170 der Grondwet zegt thans: jfif- „Alle openbare godsdienstoefening „binnen gebouwen en besloten plaat „sen wordt toegelaten, behoudens de „noodige maatregelen ter verzekering „der openhare rust en orde, Onder dezelfde bepaling blijft de openbare godsdienstoefening buiten de „gebouwen en buiten de besloten „plaatsen geoorloofd waar zij „thans naar de ivetten en reglementen „is toegelaten. Processies hebben plaats buiten de kerkgebouwen; en zijn dus geoorloofd daar waar ze in 1848 toen deie Wet tot stand kwam, óók toegelaten werden. Verder niet. Maar de Regeering wil een nieuw ar tikel, en daartegen gaat de storm in Ned. Herv. kringen, Zij wenscht 't zoo „Openbare godsd.oef. buiten gebou wen en besloten plaatsen is geoor loofd, tenzij naar aanleiding daarvan „gevaar bestaat voor verstoring van „de openbare rust en orde. De Staatscommissie, die art. 170 her zag, heeft 't precies eender, en de Re geering nam het zoo van haar over. Die uitbreiding der processies nu tot allerlei steden en dorpen „waar rust en orde niet gestoord zullen wordenis een doom in 't oog van vele „Protestanten" want we zijn een Protestantsche natie, en ge leest van „martelarenbloed* en Roomschen dwang in andere Landen en Roomsche vrijpostigheid enz. Nu zijn wij niet Roomsch maar het staat voor ons als een paal boven water, dat er meer respect kan aange boden worden aan een waardigen Room sche, dan aan beginsellooze enfutlooze en inhoudlooze Protestanten, die er in Nederland bij de vleet zijn. En ooks taat bij ons vaat, dat de Roomsche kerk géén duim breed winnen kan als de Protestanten ec/tteprotestanten zijn, maar geen scharrelaars op principieel terrein die met vesl bombast over „deProtes- tansche Natie" toch Liberalen, en So cialisten de hand reiken in Kerk, School en Staat, Als 't Protestantisme durft staan in Kerk en School en Staat in den Naam des Heeren en zich niet verloopt in odernisme en rationalisme, maar heilig— lijk naar de ordinantiën Gods,Kerk en Staat wil opbouwen in echtprotestan tisme, dan deinst jelke Roomsche terug, want er ligt ook voor hem een 80-jarige oorlog achter den rug, dien wij, Gere formeerden nog wel eens aandurven. Wij Gereformeerden gaan geen stap voor de Roomsche kerk op zij maar belagen niet haar vrijheid, maar eischen voor haar op al de rechten, die wij zelf wenschten te bezitten om God te dienen naar ons geweten zonder tus- schenkomst van priesters en zonder mar teltuig. Bestrijd de R. KerkGewiswant ze dwaalt naar onze inzichten en opvat tingen van Gods Woord! Maar bestrijd haar dan met geestelijke wapenenNiet met een Staatswet. Bestrijd haar met 't Woord van God en met uw persoonlijk leven in ernst en vroomheid en ingetogenheiddoor uw Protestantsche daden en voorbeelden, op dat de RK. daaruit leere, dat er in die „nye leere", in die nieuwe Leer van de bloedgetuigen der 16e eeuw, een onver- winbre kracht van verzet schuilt tegen alle Roomsche Stoutichheden. Als de R, Kerk sterker wordt is niet de Leer des Evangelies én de vrijheid van den Christenmensch, zooals Luther dat zoo aardig zei, de schuldmaar 't Leven der Protestanten hun afzakken van die Lear en hun ongunstig optreden in de Wereld; hun Kerkspot en hun Kerk- mijding en hun losheid van 't Ideëele leven. „Daar staat geschrevendat overwint zelfs de duivelen De geschiedenis der processies is zoo oud als de wereld. Reeds de heiden wereld kende ze, toen de Grieken en Romeinen voor hun afgoden Ceres, Diana, Bacchus enz. optochten hielden buiten 't tempelgebouw en dan sym bolische voorwerpen aan dien god her innerend, rondvoerden. Ze zijn nog in de wereldcultuur in dien vorm aan wezig. Ze zijn ook in de Christelijke kerk ten tijde van Ambrosius, bisschop van Milaan, in de 4e eeuw uit dat heidendom overgenomen, maar er is toen natuurlijk een heilige wijding aan gegevenze hadden toen plaats om den Naam Gods uit te dragen en niet meer dien van de Diana der Efezeren. Er bestaat omtrent de invoering der processies een overlevering. Mamertus, bisschop te Vienne, in Frankrijk, hield in den Paaschnacht een godsdienstoefe ning. Toen brak er daar buiten brand uit. Al 't volk stroomde naar 't oord des onheils, maar Mamertus bleef in de Kerk, viel op de knieën en deed de gelofte, dat hij procession zou invoeren wanneer God zijn gebed zouverhooren en de vlammen stuiten. Dit geschiedde met goedvinden van volk en bur gerij, verordende de vrome bisschop een processie 3 dagen voor Hemelvaartsdag. Hoe dit zijDe procession zijn in de Christelijke kerk gebleven tot op dezen dagmaar de Reformatie knak te ze en verbood ze. Toch zijn ze weer meer in beteakenis toegenomen sinds 1815. toen de zoogenaamde Vrijheid van godsdienst is uitgeroepen en 't R. Katholicisme ook in Nederland meer vasten voet kreeg, vooral in Limburg en Brabant. Toen dan ook in 1848 de Grondwet van 1814 werd herzien, is er de bepaling in opgenomen, die we boven citeerden, nl. er mochten wel pro cessies zijn daar waar men dat al ge woon was, maar uitbreiding mocht er niet aan gegeven worden. Nu in 1921 vraagt men uitbreiding en we gaven in 't begin van ons artikel reeds de re dactie aan van 't nieuwe Grondwetsar tikel. In 1856, zijn er processen gevoerd over die Ommegangen, en toen is ook de pastoor die zoo'n nieuwe processie had georganiseerd, gestraft; te meer, omdat de marechaussees verplicht waren met scherp te schieten op de leeken, die hunnerzijds met steenen op de po litie gooiden. De marechaussees nl. wilden de processie ontbinden, als in strijd met de Wet, maar dat vond ge- duchten tegenstand. Vandaar slaan en schieten Naderhand hebben we van proces sen verbaal niet meer gehoord. De Roomschen hebben zich binnen de perken der Wet gehouden; maar vra gen nu uitbreiding der Wet. Die uitbreiding komt er! Maar de R Kerk zal wel heel wat moeten slik ken, eer de debatten ten einde zijn. De Socialisten spelen nu al op hun poot. Socialistische meetings in Brabant en Limburg worden geweigerd door Burgemeesters en pastoors, De Open bare scholen daar zijn Roomsche scho len, Socialisten onder de Roomschen hebben 't soms kwaad te verantwoor den in hun nering en hanteering, we gens gebrek aan klindizie Ze worden door heeroom in de gaten gehouden. En de Socialisten en „Protestanten" pijpen daar nog al over op Vrijheid, voor de Roomschen maar dan ook voor ons Socialisten, zeggen ze. Voeg daar dan bij de bekende pa penvreters Voeg daarbij tal van Hervormden, de Confissioneelen, die voor Rome doodsbenauwd zijn. Wegens de Con fessie of Belijdenis der Vaderen, ziet U! Wegens de nationale moederkerk! De Vaderlandsche kerke der martela ren, ziet U I De Gereformeerden, onder welken naam oak, gunnen den Roomschen volle vrijheid van geweten Ze kunnen processies houden zooveel ze willen! Maar laten 't dan niet de oude, dwaze Spring- en Dansprocessies zijn, oneer baar en bespottelijk en onzedelijk in haar voortvaren. Maar hooge ernst en liefde tot God en zijn dienst, zij 't ook onder een hostiewaardeering. die ons onbijbelsch dunkt, in strijd met ons dogma. Eea protest tegea Ds. Kersten. Ia de Standaard, ons anllrev. hoofdorgaan heeft Ds Kersten ook sijn stukje geplaatst over Vaceinedwang De Redactie gaf geen On derschrift. Maar een inzender schreef daarna 't volgende gtubjs: Het vaccinatie probleem. Niet dan sia cniische lazing van de ge- heele Nederlandsche litteratuur over dit onderwerp en van vele werken daarover die in Dultschland, Frankrp, Engeland en Oostenrijk verschenen, heb ik is 1916 deze studie geschreven. Het vraagstuk heb ik historisch toegelicht en bezien van medische, theologische en juridische sljde. Na de waardeering daarvan in de Chris telijke pers met same ook van Dr. Kuyper in uw blad, had ik niet verwacht, dat stukken als van den heer G. H. Kersten in „De Standaard" zouden opgenomen worden. Nu dit toeh geschied is, zij het mg vergund een woord van protest te doen hesoren over de onware en onwaar dige wijze waarop het Chslüteiijke publiek door enkele propagandisten tegen den vaccinatiedwang worden ingelicht. Met vriendelijk dank voor de plaatsing,. Hoogachtend Uw dw. Dr. RIJK KRAMER. Dit stukje van een deskundige Is raak I De heer Kersten geeft op een onware en onwaardige wflze, voorlichting I aan het pu bliek, zoo is sin slotsom. Jat een mensch kan wel eens denken,dat hg 't aan 't rechte end heeft, wegens on kunde en gemis van inzicht in de studieatof maar wie propageert en schrift en wrijft moet de stof onder den kuis hebben en onze overtuiging isjels die vaa anderen nl. dat de heer Kersten er te lucht over heen loopt. Met den Bijbel in de hand, komt men er niet. Daar moet medische kennis, en sta tistiek bi komen. Empirisch, ervaring en theorie, moeten hier beslissen. Propaganda tegea den dwang Maar wat biedt Uwe zoo begeerde Vriheid aan? Ia welke ellende zullen we dan komen, als ieder op medisch gebied, al geldt 't zijn eigen lichaam, 'maar doen mag wat hij wil. Schaf den dwang der vaccinatie af en der iso- luiieaccoordmaar dan ook afschaffen de Bouwverordeningendan ook de Gezondheids wetten I Durft men die konsekwenties aan Dwang I 't Heele leven is dwang terwille van een ander. het ergens gelezen „in de krant" en die wéét het Immers dat het meest verweer de lid van den nieuw gekozen, Amsterdam- schen Raad, de EdelAchtbare heer Had-je- sie-maar, als oudste lid in jaren, straks dien nieuwen Raad in zin eerste sitting soa moe ten presideeren. 't Zóü natuurlik nooit gebeurd zijn. Daar heb ik me geen oogecblifc beducht op gemaakt. Er zijn nu eenmaal van die dingen, welke natuurlijkerwijs onmogelijk zijn, en zoomin als een mensch ooit met zijn neus tegen zijn ruggegraat tikken of met zijn grooten teen zija kruin krabben zsl, zoomin zal H.j m.M. sin partes posteriores neervielen in den Ara- sierdamscben burgemeestersstoel. Daar is geen noodwetje voor noodig. Daar werd wel Iets op gevonden 40 eent per regel, De eerste eiach voor een goede gezond heid is de zuiverheid en de rijkdom van het bloed. Het is ontegenzeggelijk in het bloed dat de organen de noodige grondstoffen vin den, voor hunae goede werking, waaruit volgt, dat, wanneer het bloed verslapt is, zooats bijvoorbeeld bij de bloedarmen, de organen om zoo te zeggen vervuilen, dat hunne werking vertraagt, dat geheel het gestel vergif tigd wordt en zich weldra de storingen voor doen, die den al- gemeenen staat der gezondheid ernstig in gevaar brengen. Maar zoodra de bloed- armen zich met de Pink Pillen gaan behandelen en het bioed daardoor gezui verd en verbe terd wordt, her stelt zich het verdwijnen de Mevr. Barbier, Nadruk verbedsa. Gelukkig, Piet Noltlng wint het. Ik héb me laten vertellen, of lisver,'k had evenwicht In het lichaam, storingen en wordt de gezondheid weer geheel wat zl te voren was. De uitmuntende en algemeen verspreide vermaardheid der Pink Pillen danken zij aan de merkwaardige genezingen die sedert dertig jare hebben te weeg gebracht in aile gevallen dia verslapping van het bloed en verzwskking van het zenuwstelsel tot oor zaak hebben, als anemie, neurasthenie, maag kwalen, hoofdpijnen, slechte spijsvertering, slaaploosheid. Om zich daarvan nog beter te overtuigen, leze men eens wat de menschen die ze ge bruikt hebben, er van zeggen. Een dezer, Mevr. Barbier, 135, rue des Chermettes, te Lyon (Frankrijk), schreef ons het volgende: „Tengevolge van een zware ziekte, was ik zeer bloedarm en zeer zwak geworden. Op den raad van mij a man, heb ik toen de Pink Pillen genomen, en zes doosjes zijn vol doende geweest om volmaakt te genezen. Denkt eens aan dat ik vóór ds behandeling niet meer dan 44 kilo woognu weeg ik er 62 Ik laat niet na uwe Pink Pillen in mijne omgeving aan te bevelen". De prijs der Plak Pillen bedraagt f 1,75 de doos, f 9,— de zes doozen. Zij worden ver kocht in het HoofddepotNassaukade 314 te Amsterdam. Men eische dit adres en de Hol- landsche gebruiksaanwijzing. De Pink Pillen zija ook te verkrijgen bij de goede apothe kers en drogisten in Nederland. Maar enfün I er behoeft geen vrees voor te bestaande eerzame Pist Nolting, ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw, wegens langdurig Kamerlidschap, welken Leeuw bij echter nooit draagt, maar die hij sinds jaar en dag in zijn bovenste kablnetla tot donkere opsluiting veroordeeld heeft Piet Nolting wint het van den man van 't Rembrandtplan in jaren, én in vele andere dingen. De populaire „Piet" heeft dus kóns. Als ie tenminste daags te voren, 't is dan net in den tijd, zich niet aan te veel aard beien eten te buiten gaat. Ik kom op Had-je-me-maar terug. Want we kunnen, en daar steekt ook geen kwaad in, over die gansche historie nu wei- eens schertsenderwijs spreken, maar ze heeft toch ook een zeer ernstige kant, die niet uit het oog verloren worden moet. De man, zelden de kranten, „stinkt". Ik mag wel 'n oogenblik riëel z|n. Waarom la 't noodig, dat ik van dat zeer begr|pel|ke verschijnsel een langwljlige om schrijving geven gs, waarbij toch elk lezer die me volgen kan, onmiddellijk hst teeke- nende woord gebruikt, waarmee onze taal den prikkel op ons reukorgaan uitoefent, verklankt. Maar met verlof I er „stinkt" hier veel meer. Vooreerst het geld, dat men al mét den ongelukkige heeft verdiend. Natuurlek was het meest leven-schoppen de geïilusstreerde weekblad uit de hoofd stad er als de kippen bi?, om het „type" toch vooral ia al zgn walgelijkheid te laten zien. 't Werd met dikke letters geadverteerd. En 't bracht geld in de la. Want zoo'n krant kent haar publiek en d&t vind ik nu een ernstig verschijnsel, dat die krant begreep, hoe tienduizenden lezers en plaatjeBkijkers er pret van zouden hebben, om dat gore raadslid in al zijn onhebbelijk heid en afzichtelijkheid te kunnen zién. Dat téékent zulk een publiek. Die „Had-je-me-maar" is onzer één. 'n Mensch, geen dier, al verlaagt hü zich vaak beneden het redeloos vee. Hi blijft een mènech, d.w.z. hij behoort tot dien greoten stam, die oorspronkelijk naar den bselde Gods geschapen Is. Zijn schande is mea de ónze. 't Wordt maar al te weinig bedacht. Neen. ik weet wel; geen onzer heeft per- soonlike schuld aan het feit dat dege mensch zoo diep gezonken is, maar dat bi zoo diep zinken kón, dót is de gemeenschsppe- l|ke schuld vau „den" mensch, van het men- schelQk geslacht, waartoe ook wfl bahoorea. Er is solidariteit van schuld. En al zal dan ook, zeer zeker I een iege lijk om zin eigen daden geoordeeld worden, w| kunnen ons toch weer niet los maken van dat „menschelik geslacht" waarvan ook die zwerver deel uit maakt. Daarom kóts, wie dit gord beseft, zich on mogelijk verlustigen In zijn schande, maar zal hi net doen als met familie, waarvoor men zich schaamt, maar die toch „familie" blift ea zoo weinig mogelijk vruchtbaar heid 'geven aan het kwaad en de schande. En die zeker niet door woord en plaat bren gen onder de oogea van het groote publiek. Eufin, de man stond in „de krant." Doch dat was nog niet mooi genoeg. Een spullepaas uit Den Haag of Rotterdam, geen haar beter dan de straatfiguur zelf, kwam op het misselijk idee, om den armzaligen verwordeliug te k|k te stellen voor 't pu bliek dat zich in zijn „etablissement" 's avonds vermaken kwam En werkelijk, hij haalt hem weg. Raapt hem in letterleken zin op uit de goot, zet hem in een auto, laat hem borrels drinken naar hartelust en stelt hem als bui tengewoon „nummer" in al zin menschelijke ellende voor het publiek ten toon. Men schaamt zich toch diep over zijn eigen volk I Dat er, allereerst, vele duizenden te vinden zijn, die hun stembiljet voor den Raad mis bruikeu, om zulk een schipbreukeling te wil len zetten op het gestoelte der esse en dat er, als de man daardoor 'n blzondere bekend heid heeft gekregen, andere duizenden zin, die zich met zin ellende vermaken I Wat p;Mï men toch van beschaving. Van vooruitgang', van volksvercdeling Ia vroeger eeuw toog het lagere volk, dat daar behagen in schepte, op gezette tijden naar het „dolhuis" om er de „gekken" te bekijken en zich te vermaken met hun dwaze bewegingen en zotte grimassen dezer onge- lukkigen. Zoo iets komt nu niet meer voor. Maar nu komen ze kijken, de beschaafden der 20e eeuw, naar 'n zotten clown, den allemansgek, en als dkt verveelt en er moet weer 'n andere prikkel zijn, dan haait de man- van- de-cassa, voor wien't geld nooit .stinkt" den zotten „Had je me maar" I „Elk volk" zegt een spreekwoord „heeft de regeering, die hst verdient." Men kan deze gedachte ook uitbreiden „Elk volk heeft de vertegenwoordiging, die het waard is I „Zeg me, o natie I wie er zitten in uw Staten-Generaal en ik zal u zeggen, wie ge zelf z«t I' Veertienduizend stemmen op Had-je-me- maar: DM Is het ernstige van 't verschijnsel. Voor 't heele land zouden dit, naar pro portie honderd veertig duizend mannen en vrouwen worden, die hun stem uitbrengen op de csndidaten der Rapallle-partij. Als het naar proportie ging Want gelukkig woont et dan als regel in de „provincie" heel wat minder „rapaille" dan In dc gangen en krotten, in de stille grachten en in de pretstraten der groote stad, die vaak de zinkput is, waar de kwade sap pen uit 't gansche land heen sijpelen. Wat bovenal zoo ernstig is De verwording van ons regeerstelael.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1