Zaterdag 21 Mei 1921
Tweede Blad.
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
DRIE BLADEN
Jaargang
2704
voor de Muidiiolïaiidscli© ©si l§e©nw$©Iie Bilfniëten<
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franc© toe te zenden aan de Uitgevers
1
ij die zich na abonneeren ont
vangen de nog in deze maand
verschijnende nummers graatf»
SCHIRPSCHÖïEM,
PiMTiEOJI ÜEUWS.
Courant versch|nt eiken WOENSDAG m ZATERDAG, ülTOEVIRSi
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 18 Cent bg voofuitbetnllng jj B01KH0VBH Ik Z i S i
BUITENLAND b| vooruitbetaling i 8.50 per jaar. j gOMMBLiDIÏK,
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Tsisfas® Intercommunaal No.
ADVERTENT1ÊN 20 Cent per regei, RECLAMES 40 Caat per regeL
BOEKAANKONDIGING 10 Cent pes regel.
DIENSTAANVRAGEN ea DIENSTAANBIEDINGEN f 1 - per plaatsing,
Oroote letters en vignetten morden berekend naar da plaatsruimte dte s| beffess,
AdvefteattSai warden InsewaeM tot QIWSOAO- ®i WïfOAOMOPOPN to ITütï
Lrit ammvnet bestaat mi
Kent gij Bilder-tgks' gedicht„de Waarheid
vaa Esopus?"
Zoo echt natuurlik wordt daar eea ver
keerde menscheigke eigenschap ia 't licht
gesteld, die ook voor onze dagen wel ter
harte mag worden genomen,
De waarheid wordt daaria voorgesteld ia
de vorm vaa een persoon die met sen „k|k-
spul" de kermissen afreist, in de tent vindi
men allerlei vreemdsoortig en eigenaardig
geslepen spiegels, die door hun bijzonders
samenstelling de eigenschap bezitten om niet
alleen het uitwendige beeld des menschen te
weerkaatsen, maar U de gedaante veteaengn
van het dier, welks innerlijke hebbelijkheden
overeenkomst vertoont met het ianeri^k we
zen en karakter van den rnensch. Dit grondt
zich, op een meermalen wetenschappelijk
opgeworpen ea door velen aanvaarde stel
ling dat, wanneer men zekere deekn van 's
menschen eangezicht bedekt, een sprekende
gelijkenis uitkomt met een of ander disr,
dat men in karakter evenaart.
Hoe het zg, veiea gaven am de uifnoodi-
giag der Waarheid gehoor en offerden met
'genoegen hun gava om sichzelven ook van
binnen eenu te zien en eigen gdelheid te
vleien.
Maar wat viel dit bitter tegen I
In stee van inwendige hoedanigheid te zien
weerkaatst ia de fierheid vaa dea leeuw of
de schoonheid en sierlijkheid des paards ont
waarde men zijn beeld in dea loerenden ti
ger of gluipende hyena. Die zelfontdekking
was al te grof I
Met woord en daad geeft het kijklustig
F.ubUek. sla woede lucht sn niet dan nu t
groote moeite kan de Waarheid zijn spiegels
voor vernieling bewaren, maar moet zelf zQn
biezen pakken.
Dit alias komt ter oore van Esopus. Hoofd
schuddend heort hij ds toedracht vertellen
en mompelt„verkeerd aangepakt beate Waar
heid". Hg gaat naar ham toe en vraagt de
beschikking over tent en spiegel. „Ach, zegt
de Waarheid ik ksn bie r geen herberg vinden"
„Laaf dit aan mij over goede vriend zegt
Esopus, ik sla u borg dat alles goed terécht
komt".
Zoo gezegd zoo gedaan. Op een ander
terrein heeft Esopus zga tenten opgeslagen
en in luide woorden maakt hg dsn volke
bekend de wonderen dis bïcn-n te aan
schouwen zgn,
„Hier ziet ga" zoo roept hg, „in een spie
gel het evenbeeld van uw buurman, schoon
moeder, vriend of vijand voorgesteld in het
beeld van een dist". Grootste wonder dezer
eeuw.
Van alle kanten komen sa nu opzetten,
Menigten vaa toeschouwers verdringen zich
voor de tent en willen ailen op hun beurt
wordaa toegelaten. Met spanning wacht men
op 't geen te aanschouwen valt en waarlijk
dat ie zien brengt alle kijkers in verrukking.
Eea dikke, opzichtig gekleeds juff.-ouw
vindt ia hst beeld van een trotscha defter
terug de verwaandheid vsn den vrouw des
burgemeesters. Een spichtige deern, met
kleine groen grflze oogjes ziet in de slr.ng
het type van een buurmeisje, dat door haar
vro iiijkheid en beminnelijkheid haar afgunst
gaande msakte..
Een schriel mager mannetje, met scherpe
trekken en sluike haren ontdekt in hef beeld
des tijgers een concurrent
Ea zoo gaat het voort, De zwarfgailigate
raakt in verrukking en hoog wordt van deze
waarheid opgegeven.
Meesmuilend hoort Esopus dit alles aan.
Hg kent zijn menschen en weet hoe hg ze
moet hebben.
We laten Esopus bg zgn „kgkspui"en toch
zijn gerst werkt in verre geslachten na Altgd
v/eer bigki de menscheigke genegenheid te
bestaan om de Waarheid niet op zichzelf
maar op een ander toe te passen. We hebben
tem;,nd gekend die onder een schuilnaam in
een courant neerschreef de indrukken die h%
uit zgn omgeving en wijderkring opving. Zoo
lang men hem niet kende werden die stukjes'
hoewel soms tamelijk scherp, gewaardeerd
naar de betrekkelijke waarde die zij bezaten.
Langzamerhand evenwel begon men vage ver
moedens te koesteren omtrent den persoon
des schrijvers, welke vermoedens door enkele
eigenaardige omstendlghedea tot meerder® of
tuinders zekerheid klommen en men begon
te lezen met zeker vooroordeel, met de idse
„kan uit Nazaret tets goeds komen."
Zoolang de fouten vaa den naasten of des
naasten toestanden geteekend werden, kon de
sehrivsr het bijgeval wel eens aardig zeggen,
Maar daarnaWaaneer op een of an
dere wondeplek de hand werd gelegd vroeg
men zich allereerst of„sou hg mg daarmede
op 't oog hebben" of „dat is op gezegd".
Dan was Leiden in last. Men vertoornde zich
als in de dagen vaa Esopus dat de Waarheid
zoo naakt werd tentoongesteld. Want dat er
een siuk waarheid in school kon niet ver
bloemd worden Alleen maar, men veronder
stelde bfj dan schrgver ds bedoeling, dat het
op zekere bepaalde personen gericht waste-
gen wien hg te velde trok.
In 't algemeen is iemand, die geregeld voor
het publiek schrift, langzamerhand getooid
met het harnas der onassHdaecigkheid. De ge
stadige eritlek op zgn persoon en werk hin
deren hem weinig en naar iuzicht en geweten
vervolgt het doornig pad des echrigvers.
Natuurlijk ontleen t hij de stof voor zijn arbeid
aan het politieke en sociale teven des volks en
ook aan toestanden en personen uit zgn omge
ving. Die kunnan hem meermalen copie ge
ven voor het schetsen van afkeurenswaardige
toestanden die zich op kerkeigk,-staatkundig
en maatschappelijk gebied voordoen.
Ten oprechte wordt daaruit gedistilleerd
dat men een of anderen bepaalden persoon
op hef ocg heeft, die men opzettelijk wil
treffen.
Eren ais een landschapschilder uit de ruwe
omtiekken van een ruwe schets een fraai
beeld tp het doek maalt tintelend van kleur
ea leven kas een enkel gezegde of bande-
Iteg vaa een meavch stof leveren voor een
uitgewerkt betoog tégen of vóór eesig ding
in h®t publieke leven zonder den persoon
zelf uitgewerkt voor oogen te atelleu. Elk
schrgver trekt de ignen van het leven in per
sonen ea omstandigheden door, en huwt de
werkigkheid aan de fantasie om aan een re
alistisch levenbeeld te komen,
Ais gezegd, men hou zich in 't algemeen
aan personen, die scherp de Waarheid neer-
schrgven niet stooten, indien de schrijver
onbekend bieve of althacs uit de onmiddel
lijke nabijheid verwijderd was. wg allen ver-
toonen de neiging den balk in eigen oogen
niet te zien, maar wel den splinter ia die des
naasten.
Esopus had dat zeer goed begrepen. Van
daar zgn groot succes.
De verkeerde eigenschappen van anderen
meet men breed uit, maar ds geringste aan
merking oy wat men zelf verkeerd deed wordt
hoogst fcwalfk genomen, stemt dikwijls het
gemoed tot haat en n|d.
B| boeveleo wordt dit nog aangetroffen.
Beigders van één geloof, leden van één kerk,
ja, hoe 't mogelijk is begrijpt ge niet, zelfs
leden van één gezin, verbreiden niet elkan
ders goed, maar kwaad gerucht tegenover
menschen die zich demonisch verheugen over
het gelasler, waardoor uiteengeslagen wordt
dat saambehoerde.
Op theevisites en verjaardagp-srtgtjes, op het
veld en op straat wordt met zichtbaar wel
gevallen, iawendlng snuivend om des nsasten
fouten, uitwendig voor den vorm meewarig
't hoofdschuddend, het kwaad, waar of niet
waar. van mond tot mond gebracht.
Hier betreft het een man dia ruzie had met
zijn vrouw, daar weer temand die zich in
stilte bedrukt of ginds een meisje met opge
wekt humeur die voor „joragensgek" of erger
uitgemaakt wordt.
Eigenaardig, dat aitgd weer de spraakma
kende gemeente, aanmerking maakt op de
zedeigke verhoudingen om iemands ecre en
goeden naam aan te testen. Vloekeu, scheiden
en tieren wordt licht door de vingers gezien.
Men onderscheide zaken van personen. Op
verkeerde toestanden móét met nadruk ge
wezen worden, maar dit siult niet in dat men
daardoor met dikke Bertha's op persoonlijks
karakterfouten losbrandt.
Naar buiten zw|ge men daarvan. Ais iaden
van één gezin en één kerk rust op allen de
roeping elkanders goed gerucht te verbreiden.
En indien we in eau of ander ontworpen
beeld eigen verkeerdheden geteekend zien,
zg dit voor ons een spoorslag tot zichzelf ie
kamen en in ons dë factoren te ontleden
waarom zoodanige houding werd aangenomen
om daarnaar de gedragen vast te stelten
voor andere te volgea richting.
De Waarheid van Esopus berustte op de
waarnaming van het natuurlik menschdijke.
Dat moet in ons versterven. Voor het oude
moet het nieuwe door de kracht des Geesieg
ontstaan, la beginsel moet de Waarheid on
derkend worden, En dan strikt persoonigis.
De genade werkt individueel. Óm eenmaal
opgelost te worden in het eeuwig organisme
„Da tdomfeerende kerk".
GERRITSZ, VAN PUTTEN.
SOMMELSDIJK De Teraardebestelling van
het stoffelijk overschot van den Heer J Boa-
man. Burgemeester van Sommelsdijk en Mid
delharnls, lid van de Provinciale Staten van
Zuid Holland.
Zaterdag 14 Mei des middags om 12 uur
werd het sfcffeigk overschot vaa den WeiEd.
Achtb. Heer Bouman toevertrouwd san de
groeve der vertering. Een menigte volks ge
tuigde vaa de deelneming ;die allerwege
hcerschts b| het droevig varlies dat én de
rouwdragende familie én de beide gemeen
ten Sommelsdijk en Middelharnls geleden
heeft.
Ais eerste "spreker voerde het woord de
heer C Warnaer van Dteksland, die de plaats
van den overledene in de Sta ten van Zuid-
Holland zal ie nemen.
Spr. wgst op hetgeen het A.-R, Dagblad
„De Standaard" schreef over het verscheiden
van den heer Bouman. Dit blad schreef, dat
de vela teienten vaa den overleden® hem
een goede plaats begonnen te belaoven In onze
A.R. part§. Spr. betwgfelt dit en meent dat
da overledene die goede plnats reed;; inge
nomen had. Daarop wezen de vele stemmen
die fefj op zich veresnigde fc| de gemeente-
raads- en Statenveikieziag. Ais vriend heeft
spr. de jaren dat zö beidtn voor de A.-R.
begiaselea arbeidden, met hem omgang ge
had. Waarom thans deze scheidisg? God
gseft geen rekenschap var, Z^jne daden. We
snoeien berusien ia Z|a Hdligen Wil. Spr.
wenscht dat de weduwe, de ouders en ver
dere verwanten van den overledene die be
rusting moge vinden. Met diepe ontroering
gedeukt spr. dat hg nu zonde? zgn vriend
verder zal moeten, diens plaats bekleeden in
de Staten van Zuid Holland en bg moeilik-
heden zonder «|s raad zal moeten handelen.
Spr. hoopt, dat als straks den Dag der Op
standing zal aanbreken, zHn dierbare vriend
de Hesre jesus in blijdschap zal ontmoeten.
Ds heer J Vroegindewel neemt vervol
gens het woord en zegt alleen namens de
Anti-Rev. Raadsleden dier gemeente't woord
te voeren en niet namens de llnksche. Men
weet dat er aldaar groots verscheidenheid
is in de saamsielliBg vaa den Raad.
-Spr kenschetst den overledene als een ver
standig bestuurder der gemeente, i.ij
was geen rechter en heeracher maar on
derwees en bestuurde de gemeente als een
trouw vader. Wat de gemeente in hem ver
liest, ban beter gevoeld dan uitgesproken
worden. kende geen verschil tusschen
arm en rgk, den armen bedelaar sp|zlgde hjj
en met den rgke deelde hg. Voor velen op
het eiland Is het verscheiden van Burgemees
ter Bouman een groot verlies, want h| stond
gaarne een ieder met raad en daad ter zgde.
Spr. herinnert zich hos h|, thans drie jaren
gelsden, bg Z Exc. den minister aanklopte
om ees nieuwe Burgemeester voor Middel-
harels, Het eerste woord van Z Exc. wasWat
denkt u van Burgemeester Bouman van Som-
melssSgk? Waarop spreker Rntwoarde, dat
men gaarne een antirevolutionaire Burge
meester bg uitnemendheid had, dat men niet
vroeg om den persoon van Burgemeester
Bouman, doch wel om s§ns gsl§ke. W| heb
ben daarop Burgemeester Bouman gekregen
en hiervan geen oogenbllk berouw gehad.
Toen de overledene het vorige jaar ernstig
ziek was, was mes verbied dat hij weer her
stelde en 28a ambt getrouw als altgd boa
vervullen.
Nu echter ligt h| daar tot dea jongaten
dag, totdat de Haere Jezus wederom op de
wolken zal verschijnen om de afgestorvene
toe te roepen: „Sta op uit de dooden,"
Het sterven van den heer Bouman Is een
grcot verlies voor de gemeente. Zonder over
drijving ken men zeggen, dat er een groote
gevallen is. Misschien is de afgestorvens
weggenomen geworden voor dea dag des
kwaads. Overs! rondom ons werkt de geest
van afval en revolutis, en als we letten hoe
juist ds overledene zgn heilig beginsel ge
trouw, zich all|d tegenover de revolutie
stelde, en het kwaad van ds revolutie door
zag, dan vragen wg, is h| niet misschien
weggenomeu geworden voor den dag vaa
vesl leed en kwaad? Door Gods genade had
Mlddelharnis een Burgemeester in hem die
den Heere vreerde, en daarom zullen w|
hem nooit vergeten. Geve God in Z|ne barm
hartigheid dat w| hem mogen navolgen op
zin weg en z|ns voetstappen drukken.
De heer A. W. Nggh neemt bet woord om
te spreken namens de Vereeniging van Bur
gemeesters en Secretarissen van Goedereede
es Qverfhkbee. Spreker zegt dat als oudste
lid dezer Vereenigiog de taak op hem rust
een woord te spreken aan deze groeve,
waarin thans de Voorzitter van deze Ver-
eenigiug rust. De heer Bouman was een man
die zeer bekwaam was in het bestuur; de
Riks- en Gemeentewetten goed kende, zgn
adviezen werden dan eek zeer gewaardeerd.
Wie had durven -denken toen wij hem voor
enkels dagen in de gemeenteraadsvergade
ring sagen verschijnen dat dit de laatste
msal zou z|a Het ia eeu droeve ervaring
des levens, die leert: Heden hg, morgen w|.
Spreker zegt den overledene veel dank ver
schuldigd te zgn, doch thans rest ous niets
anders dan een wgierbf de plaats te staas,
waar de overledene rusten zal.
De Edel Achtb, heer J. O verdorp, Burge
meester van Nieuwe Tonge, het woord ne
mende, zegt aaa de groeve te staan van een
trouwe vriend, die ook eenmaal als Burge
meester vaa Nieuwe Tonga da inwoners dier
gemeente tof raadsman en steun was. De
groote gaven waarmede God hem be£iftlgd
had, had hg dienstbaar gemaakt om de ware
belangen der gemeente te bcoogsn. Hij was
esn man des vredes, een v|and vsn twist
en tweedracht, waarom hij immer samen
zocht te brengen wat samen hoort. Nooit
zal z|n nagedachtenis vergeters worden. Spr.
weascht det familie en nabestaanden in den
wil Gods kunnen berusten.
Mr. V H Rutgsra uit R|3w|k sprak namens
het Antirevolutionaire college der P.ovicclaie
Staten van Zuid-Holland Ais ambtgenoot
waardeerde spreker den heer Bouman door
z|n gaven en talenten. In den overledene
verliest niet alleen de naaste omgeving een
trouw beginselman, ook de Pro*. Staten van
Zuid-Holland hééft in z|n sterven een grcot
verlies te betreuren Spr. is darkbaar voor
hetgeen de heer Bouman als lid der Prov.
Stelen verricht heeft. De heer Bouman ken
merkte zich alt|d door z|n vrler.dtigkheid
en hoffeigken omgang. H| was een man mat
een r|p oordeel, dia zgn meesslng altgd In
zGodacigen vorm wist voor te dragen dat
ook de tegenstanders die meening waar
deerden. Spr. gedenkt hem hier als getrouw
beglcaelbeigderhet beginsel waarop h|
stond en waaruit hij leefde Spr. zegt dat de
heer H. de Wilde gaarne den overledene de
lnatste eer had; helpen bewlzen, doch hij
was hierin verhinderd. Ook namens hem
moet Spr de diepgetroffen weduwe, den ouders
en verwantess de deelneming betuigen ia hua
rou v. Geve de Hesre hen Zfjs troost, zooals
H| dis alleen geven kan.
Dhr. v. Oversteeg uit Dirksiand sprak thans
het volgende:
W| staan hier aan de groeve van den man,
wiens levensdraad plotseling „door God werd
afgesnedrn.
Ach wat beloofde dit leven nog veel, voor
de weduwe, die b|us troosteloos achter blijft,
maar ook voor de Anti-revolutionaire pzrtg
op Flakkee, welk 3 door dit sterven een zware
steg is toegebracht.
Toen wg, een tiental jaren geleden, ver
namen, dat de heer Bouman tot Burgemeester
was benoemd, was er bg de onzen blijdschap
ea vrceze.
Bigdachsp, omdat een man was benoemd,
wieas naam onder de Antirevolutionairen
een goeden klank hal Vrceze, of hg de man
zon buonen zijn, die aan de hooggespannen
verwachtingen zou kunnen voldeen.
Hoe is onze vieeze beschaamd.
Ia de vergaderzalen der Staten van Z.
Holland, in de raadzalsa van N. Tonge, Mid-
delharcis en Somtuelcdgk, in de Centrale,
en vele commisaiëa heeft hg gewerkt, en,
zonder anders denkenden te krenken voor zijn
beginselen gegeerd.
Hoe brengt nu vriend en tegenstander z|n
nagedachtenis esre tce.
Zeker wordt dit ook veroorzaakt door het
plotselinge van z|ii verscheiden, dat aligd
een zeker ontzag verwekt.
Maar ieder esrde In den overledene zijn
gfoote werkkracht, zijn onkreukbare trouw,
sin gezond oordeel, zijn vaste hand in
veierlei zaken.
De Antirevolutionaire partg op dit eiland
is door z|n heengasn een zware slag toege
bracht.
Haast zeide ik, een onherstelbaar verlies.
Onherstelbaar voor zijn weduwe, zoo één,
met hem in altes. Moge God haar trooster
de menschen kuacea het niet Onherstelbaar
voor zgn hoogbejaarde ouders, die een zoon,
zooveel eerd-r zien zinken in de groeve der
vertering. Maar cok schier onherstelbaar
voor de A. P. op dit eiland.
Want met Bouman is weggegaan een man,
zooals wg op Fiakkee niet missen kunnen,
Met bezorgdheid slaan wa het gade, hoe
de mannen van beteekenis onder 0. se geest
verwanten weggenomen worden.
Mannen van gezag, en ruimen blik
Zia, het volk op Flakkee is in den grond
godsdienstig. En als er cu mannen opstaan,
die hun vertrouwen bezitten, dan worden ze
op de goeds paden geleld, en verhinderd
om op allerlei dwaalwegen te gaan.
Zulk een man was Bouman.
Maar toch mogen we niet spreken van een
onherstelbaar verlies.
Dit sou te kort doen a&n Gods trouw, die
ons zoo kenceip op Flakkee gezegend heeft.
Eu Hg, dis in den nood da helden doet
geboren worden, die de Jozua's riep en de
richters verwekte, H| geve op dit eiland
mannen, die willen strijden voor de eer Zijns
nasms.
Wij gedenksn in -den overledene des man,
die trouw da wacht hield bi het beginsel.
H| is stegdende voor die beglnsïiea ge
storven, ons nalatende esn voorbeeld, hoe wg
stilden moeten.
Kaa er heerigker heengaan zijs I
'Ja zeker, er is een nog veel heerlijker.
Want bovea die beginselen, of beter juist
daardoor beleed Bonman te z|a een mcnsch
en een xondasr voor God.
Daardoor is er een nog veel heerlijker ver
scheiden.
Een verscheiden als begenadigd zondaar
voor Jezus Christus I
Rust zscht, vriend en broeder. Rust zacht
van Uw werken, Uw strijd, Uw moeiten ea
beswaren. Gg hebt in Uwen Heitead geloofd.
Geve God ons de genade bg Hem U weder
te zien.
Hoe zalig is het volk, dat naar uw klanken
[hoost.
Zg wand'len Heer in 't licht van 't goddelijk
[asnschio voort.
Z| zullen in Uw Naam zich al den dag wer-
[bigden,
Uw goedheid straalt huu toe, Uw macht
[aehrasgt hen ia 't lijden.
Uw onbezweken trouw zal nooit hun va! ge-
[doogen.
Maat Uw gerechtigheid hen naar Uw Woord
[verhoogen.
Nadat de aanwedgen op verzoek van spr<
dit psalmvers gezoigen hebben, spreekt de
Weleerwaarde heer Ds. G. van Montfrans,
beroepen predikaat der Ned. Hsiv. Gem. te
Sommelsdgk.
Spreker zegt, dat toen hem Donderdagmid
dag twee uur de igdias? gewerd: „plot
seling is Burgemeester Bouaian gestorven,
h| met alte kracht inzifn aki gevonkte't woo d
des Heeren, gesproken door Jesaja den profeet:
„Mine wegen z8si niet uwe wegen en Mine
gedachten zijra niet uiteder gedachten." Spr.
moet eerlik bekennen, dut hij zich zgne
wegen anders had gedacht. Hg meende, dat
hg in de toekomst met dsn heer Bouman,
die de Gereformeerde waarheid lief hsd ea
er voor streed, zou samen werken in de ge
meente te Sommelsdgk en aan hem een
trouwe hulp zou hebben, maar nu zegt God
.Mfitie wegen zga niet uwe wegen ea m^ne
gedachten zijn niet uiteder gedachten." Maar
gelukkig spreekt de profeet Jesaja ia dit
tekstwoord verder eu voegt er aan toe
„Want gelijk als de hemel hooger ia dan de
aarde, alsoo zijn ook M|ne wegen hooger
dan uwe wegen ea Mijne gedachten hoogsr
dan ulieder gedachten Geve God, zegt spr..
ons zijne genade, om dat van deze p!aa;se
te mogen verstaan, opdat w§ mogen instem
men met het woord van dec dichter: Uw
doen is enkel majesteit, Dat zfl soo.
De Weleerwaarde br. Ds. G. Alers, pred der
Ned. Herv. Gsm. te Middelharnis wgsterep,
hoe hg vorige week Dinsdag ook op deze
plaats stond, om semaad de laatste eer te
helpen bewJJzes, en het tosu de heer Bou
man was, die naast hem stond. Toen spreker
aan die groeve met een enksl woord eindigde
met da vreag„Wie van ons zal nu de eeiste
zin om voor Gods aangezicht te verschg-
nen, had niemand kunnen vermoeden, dat dit
Burgemeester Bouman zou zijn. Wat de Heere
voor een ieder bepaald heeft, is thans voor hem
in vervulling gegaan. Onder de burgemees
ters was Boumsn iemand, die nog tekende
met God en zich nog boog voor het Getui
genis van den Heiligen Schrift. Het getal van
dezulke is in dese bg rondere tijden wei
schaars; dat wij in onze gemeenten een
zoodanige burgemeester bezaten, was wel
een groote gave Gods. Toen spr zls intrede
deed in deze gemeente en kort daarop de
heer Bouman e n bezoek bg hem bracht,
nam deze de courant op en las in het verslag
van de intree-predikatie deze zinsrede„De
burgemeester der gemeente was beide keeren
bg de godsdienstoefening aanwezig". Spr.
herinnert zich hoe de heer Bouman hiervan
zeide„Ik hoop dat het meer gebeuren zal."
De heer Bouman kon dergelpe uitdrukkingen