Zaterdag 21 Mei 1921 Tweede Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES DRIE BLADEN Jaargang 2704 voor de Muidiiolïaiidscli© ©si l§e©nw$©Iie Bilfniëten< Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franc© toe te zenden aan de Uitgevers 1 ij die zich na abonneeren ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers graatf» SCHIRPSCHÖïEM, PiMTiEOJI ÜEUWS. Courant versch|nt eiken WOENSDAG m ZATERDAG, ülTOEVIRSi ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 18 Cent bg voofuitbetnllng jj B01KH0VBH Ik Z i S i BUITENLAND b| vooruitbetaling i 8.50 per jaar. j gOMMBLiDIÏK, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Tsisfas® Intercommunaal No. ADVERTENT1ÊN 20 Cent per regei, RECLAMES 40 Caat per regeL BOEKAANKONDIGING 10 Cent pes regel. DIENSTAANVRAGEN ea DIENSTAANBIEDINGEN f 1 - per plaatsing, Oroote letters en vignetten morden berekend naar da plaatsruimte dte s| beffess, AdvefteattSai warden InsewaeM tot QIWSOAO- ®i WïfOAOMOPOPN to ITütï Lrit ammvnet bestaat mi Kent gij Bilder-tgks' gedicht„de Waarheid vaa Esopus?" Zoo echt natuurlik wordt daar eea ver keerde menscheigke eigenschap ia 't licht gesteld, die ook voor onze dagen wel ter harte mag worden genomen, De waarheid wordt daaria voorgesteld ia de vorm vaa een persoon die met sen „k|k- spul" de kermissen afreist, in de tent vindi men allerlei vreemdsoortig en eigenaardig geslepen spiegels, die door hun bijzonders samenstelling de eigenschap bezitten om niet alleen het uitwendige beeld des menschen te weerkaatsen, maar U de gedaante veteaengn van het dier, welks innerlijke hebbelijkheden overeenkomst vertoont met het ianeri^k we zen en karakter van den rnensch. Dit grondt zich, op een meermalen wetenschappelijk opgeworpen ea door velen aanvaarde stel ling dat, wanneer men zekere deekn van 's menschen eangezicht bedekt, een sprekende gelijkenis uitkomt met een of ander disr, dat men in karakter evenaart. Hoe het zg, veiea gaven am de uifnoodi- giag der Waarheid gehoor en offerden met 'genoegen hun gava om sichzelven ook van binnen eenu te zien en eigen gdelheid te vleien. Maar wat viel dit bitter tegen I In stee van inwendige hoedanigheid te zien weerkaatst ia de fierheid vaa dea leeuw of de schoonheid en sierlijkheid des paards ont waarde men zijn beeld in dea loerenden ti ger of gluipende hyena. Die zelfontdekking was al te grof I Met woord en daad geeft het kijklustig F.ubUek. sla woede lucht sn niet dan nu t groote moeite kan de Waarheid zijn spiegels voor vernieling bewaren, maar moet zelf zQn biezen pakken. Dit alias komt ter oore van Esopus. Hoofd schuddend heort hij ds toedracht vertellen en mompelt„verkeerd aangepakt beate Waar heid". Hg gaat naar ham toe en vraagt de beschikking over tent en spiegel. „Ach, zegt de Waarheid ik ksn bie r geen herberg vinden" „Laaf dit aan mij over goede vriend zegt Esopus, ik sla u borg dat alles goed terécht komt". Zoo gezegd zoo gedaan. Op een ander terrein heeft Esopus zga tenten opgeslagen en in luide woorden maakt hg dsn volke bekend de wonderen dis bïcn-n te aan schouwen zgn, „Hier ziet ga" zoo roept hg, „in een spie gel het evenbeeld van uw buurman, schoon moeder, vriend of vijand voorgesteld in het beeld van een dist". Grootste wonder dezer eeuw. Van alle kanten komen sa nu opzetten, Menigten vaa toeschouwers verdringen zich voor de tent en willen ailen op hun beurt wordaa toegelaten. Met spanning wacht men op 't geen te aanschouwen valt en waarlijk dat ie zien brengt alle kijkers in verrukking. Eea dikke, opzichtig gekleeds juff.-ouw vindt ia hst beeld van een trotscha defter terug de verwaandheid vsn den vrouw des burgemeesters. Een spichtige deern, met kleine groen grflze oogjes ziet in de slr.ng het type van een buurmeisje, dat door haar vro iiijkheid en beminnelijkheid haar afgunst gaande msakte.. Een schriel mager mannetje, met scherpe trekken en sluike haren ontdekt in hef beeld des tijgers een concurrent Ea zoo gaat het voort, De zwarfgailigate raakt in verrukking en hoog wordt van deze waarheid opgegeven. Meesmuilend hoort Esopus dit alles aan. Hg kent zijn menschen en weet hoe hg ze moet hebben. We laten Esopus bg zgn „kgkspui"en toch zijn gerst werkt in verre geslachten na Altgd v/eer bigki de menscheigke genegenheid te bestaan om de Waarheid niet op zichzelf maar op een ander toe te passen. We hebben tem;,nd gekend die onder een schuilnaam in een courant neerschreef de indrukken die h% uit zgn omgeving en wijderkring opving. Zoo lang men hem niet kende werden die stukjes' hoewel soms tamelijk scherp, gewaardeerd naar de betrekkelijke waarde die zij bezaten. Langzamerhand evenwel begon men vage ver moedens te koesteren omtrent den persoon des schrijvers, welke vermoedens door enkele eigenaardige omstendlghedea tot meerder® of tuinders zekerheid klommen en men begon te lezen met zeker vooroordeel, met de idse „kan uit Nazaret tets goeds komen." Zoolang de fouten vaa den naasten of des naasten toestanden geteekend werden, kon de sehrivsr het bijgeval wel eens aardig zeggen, Maar daarnaWaaneer op een of an dere wondeplek de hand werd gelegd vroeg men zich allereerst of„sou hg mg daarmede op 't oog hebben" of „dat is op gezegd". Dan was Leiden in last. Men vertoornde zich als in de dagen vaa Esopus dat de Waarheid zoo naakt werd tentoongesteld. Want dat er een siuk waarheid in school kon niet ver bloemd worden Alleen maar, men veronder stelde bfj dan schrgver ds bedoeling, dat het op zekere bepaalde personen gericht waste- gen wien hg te velde trok. In 't algemeen is iemand, die geregeld voor het publiek schrift, langzamerhand getooid met het harnas der onassHdaecigkheid. De ge stadige eritlek op zgn persoon en werk hin deren hem weinig en naar iuzicht en geweten vervolgt het doornig pad des echrigvers. Natuurlijk ontleen t hij de stof voor zijn arbeid aan het politieke en sociale teven des volks en ook aan toestanden en personen uit zgn omge ving. Die kunnan hem meermalen copie ge ven voor het schetsen van afkeurenswaardige toestanden die zich op kerkeigk,-staatkundig en maatschappelijk gebied voordoen. Ten oprechte wordt daaruit gedistilleerd dat men een of anderen bepaalden persoon op hef ocg heeft, die men opzettelijk wil treffen. Eren ais een landschapschilder uit de ruwe omtiekken van een ruwe schets een fraai beeld tp het doek maalt tintelend van kleur ea leven kas een enkel gezegde of bande- Iteg vaa een meavch stof leveren voor een uitgewerkt betoog tégen of vóór eesig ding in h®t publieke leven zonder den persoon zelf uitgewerkt voor oogen te atelleu. Elk schrgver trekt de ignen van het leven in per sonen ea omstandigheden door, en huwt de werkigkheid aan de fantasie om aan een re alistisch levenbeeld te komen, Ais gezegd, men hou zich in 't algemeen aan personen, die scherp de Waarheid neer- schrgven niet stooten, indien de schrijver onbekend bieve of althacs uit de onmiddel lijke nabijheid verwijderd was. wg allen ver- toonen de neiging den balk in eigen oogen niet te zien, maar wel den splinter ia die des naasten. Esopus had dat zeer goed begrepen. Van daar zgn groot succes. De verkeerde eigenschappen van anderen meet men breed uit, maar ds geringste aan merking oy wat men zelf verkeerd deed wordt hoogst fcwalfk genomen, stemt dikwijls het gemoed tot haat en n|d. B| boeveleo wordt dit nog aangetroffen. Beigders van één geloof, leden van één kerk, ja, hoe 't mogelijk is begrijpt ge niet, zelfs leden van één gezin, verbreiden niet elkan ders goed, maar kwaad gerucht tegenover menschen die zich demonisch verheugen over het gelasler, waardoor uiteengeslagen wordt dat saambehoerde. Op theevisites en verjaardagp-srtgtjes, op het veld en op straat wordt met zichtbaar wel gevallen, iawendlng snuivend om des nsasten fouten, uitwendig voor den vorm meewarig 't hoofdschuddend, het kwaad, waar of niet waar. van mond tot mond gebracht. Hier betreft het een man dia ruzie had met zijn vrouw, daar weer temand die zich in stilte bedrukt of ginds een meisje met opge wekt humeur die voor „joragensgek" of erger uitgemaakt wordt. Eigenaardig, dat aitgd weer de spraakma kende gemeente, aanmerking maakt op de zedeigke verhoudingen om iemands ecre en goeden naam aan te testen. Vloekeu, scheiden en tieren wordt licht door de vingers gezien. Men onderscheide zaken van personen. Op verkeerde toestanden móét met nadruk ge wezen worden, maar dit siult niet in dat men daardoor met dikke Bertha's op persoonlijks karakterfouten losbrandt. Naar buiten zw|ge men daarvan. Ais iaden van één gezin en één kerk rust op allen de roeping elkanders goed gerucht te verbreiden. En indien we in eau of ander ontworpen beeld eigen verkeerdheden geteekend zien, zg dit voor ons een spoorslag tot zichzelf ie kamen en in ons dë factoren te ontleden waarom zoodanige houding werd aangenomen om daarnaar de gedragen vast te stelten voor andere te volgea richting. De Waarheid van Esopus berustte op de waarnaming van het natuurlik menschdijke. Dat moet in ons versterven. Voor het oude moet het nieuwe door de kracht des Geesieg ontstaan, la beginsel moet de Waarheid on derkend worden, En dan strikt persoonigis. De genade werkt individueel. Óm eenmaal opgelost te worden in het eeuwig organisme „Da tdomfeerende kerk". GERRITSZ, VAN PUTTEN. SOMMELSDIJK De Teraardebestelling van het stoffelijk overschot van den Heer J Boa- man. Burgemeester van Sommelsdijk en Mid delharnls, lid van de Provinciale Staten van Zuid Holland. Zaterdag 14 Mei des middags om 12 uur werd het sfcffeigk overschot vaa den WeiEd. Achtb. Heer Bouman toevertrouwd san de groeve der vertering. Een menigte volks ge tuigde vaa de deelneming ;die allerwege hcerschts b| het droevig varlies dat én de rouwdragende familie én de beide gemeen ten Sommelsdijk en Middelharnls geleden heeft. Ais eerste "spreker voerde het woord de heer C Warnaer van Dteksland, die de plaats van den overledene in de Sta ten van Zuid- Holland zal ie nemen. Spr. wgst op hetgeen het A.-R, Dagblad „De Standaard" schreef over het verscheiden van den heer Bouman. Dit blad schreef, dat de vela teienten vaa den overleden® hem een goede plaats begonnen te belaoven In onze A.R. part§. Spr. betwgfelt dit en meent dat da overledene die goede plnats reed;; inge nomen had. Daarop wezen de vele stemmen die fefj op zich veresnigde fc| de gemeente- raads- en Statenveikieziag. Ais vriend heeft spr. de jaren dat zö beidtn voor de A.-R. begiaselea arbeidden, met hem omgang ge had. Waarom thans deze scheidisg? God gseft geen rekenschap var, Z^jne daden. We snoeien berusien ia Z|a Hdligen Wil. Spr. wenscht dat de weduwe, de ouders en ver dere verwanten van den overledene die be rusting moge vinden. Met diepe ontroering gedeukt spr. dat hg nu zonde? zgn vriend verder zal moeten, diens plaats bekleeden in de Staten van Zuid Holland en bg moeilik- heden zonder «|s raad zal moeten handelen. Spr. hoopt, dat als straks den Dag der Op standing zal aanbreken, zHn dierbare vriend de Hesre jesus in blijdschap zal ontmoeten. Ds heer J Vroegindewel neemt vervol gens het woord en zegt alleen namens de Anti-Rev. Raadsleden dier gemeente't woord te voeren en niet namens de llnksche. Men weet dat er aldaar groots verscheidenheid is in de saamsielliBg vaa den Raad. -Spr kenschetst den overledene als een ver standig bestuurder der gemeente, i.ij was geen rechter en heeracher maar on derwees en bestuurde de gemeente als een trouw vader. Wat de gemeente in hem ver liest, ban beter gevoeld dan uitgesproken worden. kende geen verschil tusschen arm en rgk, den armen bedelaar sp|zlgde hjj en met den rgke deelde hg. Voor velen op het eiland Is het verscheiden van Burgemees ter Bouman een groot verlies, want h| stond gaarne een ieder met raad en daad ter zgde. Spr. herinnert zich hos h|, thans drie jaren gelsden, bg Z Exc. den minister aanklopte om ees nieuwe Burgemeester voor Middel- harels, Het eerste woord van Z Exc. wasWat denkt u van Burgemeester Bouman van Som- melssSgk? Waarop spreker Rntwoarde, dat men gaarne een antirevolutionaire Burge meester bg uitnemendheid had, dat men niet vroeg om den persoon van Burgemeester Bouman, doch wel om s§ns gsl§ke. W| heb ben daarop Burgemeester Bouman gekregen en hiervan geen oogenbllk berouw gehad. Toen de overledene het vorige jaar ernstig ziek was, was mes verbied dat hij weer her stelde en 28a ambt getrouw als altgd boa vervullen. Nu echter ligt h| daar tot dea jongaten dag, totdat de Haere Jezus wederom op de wolken zal verschijnen om de afgestorvene toe te roepen: „Sta op uit de dooden," Het sterven van den heer Bouman Is een grcot verlies voor de gemeente. Zonder over drijving ken men zeggen, dat er een groote gevallen is. Misschien is de afgestorvens weggenomen geworden voor dea dag des kwaads. Overs! rondom ons werkt de geest van afval en revolutis, en als we letten hoe juist ds overledene zgn heilig beginsel ge trouw, zich all|d tegenover de revolutie stelde, en het kwaad van ds revolutie door zag, dan vragen wg, is h| niet misschien weggenomeu geworden voor den dag vaa vesl leed en kwaad? Door Gods genade had Mlddelharnis een Burgemeester in hem die den Heere vreerde, en daarom zullen w| hem nooit vergeten. Geve God in Z|ne barm hartigheid dat w| hem mogen navolgen op zin weg en z|ns voetstappen drukken. De heer A. W. Nggh neemt bet woord om te spreken namens de Vereeniging van Bur gemeesters en Secretarissen van Goedereede es Qverfhkbee. Spreker zegt dat als oudste lid dezer Vereenigiog de taak op hem rust een woord te spreken aan deze groeve, waarin thans de Voorzitter van deze Ver- eenigiug rust. De heer Bouman was een man die zeer bekwaam was in het bestuur; de Riks- en Gemeentewetten goed kende, zgn adviezen werden dan eek zeer gewaardeerd. Wie had durven -denken toen wij hem voor enkels dagen in de gemeenteraadsvergade ring sagen verschijnen dat dit de laatste msal zou z|a Het ia eeu droeve ervaring des levens, die leert: Heden hg, morgen w|. Spreker zegt den overledene veel dank ver schuldigd te zgn, doch thans rest ous niets anders dan een wgierbf de plaats te staas, waar de overledene rusten zal. De Edel Achtb, heer J. O verdorp, Burge meester van Nieuwe Tonge, het woord ne mende, zegt aaa de groeve te staan van een trouwe vriend, die ook eenmaal als Burge meester vaa Nieuwe Tonga da inwoners dier gemeente tof raadsman en steun was. De groote gaven waarmede God hem be£iftlgd had, had hg dienstbaar gemaakt om de ware belangen der gemeente te bcoogsn. Hij was esn man des vredes, een v|and vsn twist en tweedracht, waarom hij immer samen zocht te brengen wat samen hoort. Nooit zal z|n nagedachtenis vergeters worden. Spr. weascht det familie en nabestaanden in den wil Gods kunnen berusten. Mr. V H Rutgsra uit R|3w|k sprak namens het Antirevolutionaire college der P.ovicclaie Staten van Zuid-Holland Ais ambtgenoot waardeerde spreker den heer Bouman door z|n gaven en talenten. In den overledene verliest niet alleen de naaste omgeving een trouw beginselman, ook de Pro*. Staten van Zuid-Holland hééft in z|n sterven een grcot verlies te betreuren Spr. is darkbaar voor hetgeen de heer Bouman als lid der Prov. Stelen verricht heeft. De heer Bouman ken merkte zich alt|d door z|n vrler.dtigkheid en hoffeigken omgang. H| was een man mat een r|p oordeel, dia zgn meesslng altgd In zGodacigen vorm wist voor te dragen dat ook de tegenstanders die meening waar deerden. Spr. gedenkt hem hier als getrouw beglcaelbeigderhet beginsel waarop h| stond en waaruit hij leefde Spr. zegt dat de heer H. de Wilde gaarne den overledene de lnatste eer had; helpen bewlzen, doch hij was hierin verhinderd. Ook namens hem moet Spr de diepgetroffen weduwe, den ouders en verwantess de deelneming betuigen ia hua rou v. Geve de Hesre hen Zfjs troost, zooals H| dis alleen geven kan. Dhr. v. Oversteeg uit Dirksiand sprak thans het volgende: W| staan hier aan de groeve van den man, wiens levensdraad plotseling „door God werd afgesnedrn. Ach wat beloofde dit leven nog veel, voor de weduwe, die b|us troosteloos achter blijft, maar ook voor de Anti-revolutionaire pzrtg op Flakkee, welk 3 door dit sterven een zware steg is toegebracht. Toen wg, een tiental jaren geleden, ver namen, dat de heer Bouman tot Burgemeester was benoemd, was er bg de onzen blijdschap ea vrceze. Bigdachsp, omdat een man was benoemd, wieas naam onder de Antirevolutionairen een goeden klank hal Vrceze, of hg de man zon buonen zijn, die aan de hooggespannen verwachtingen zou kunnen voldeen. Hoe is onze vieeze beschaamd. Ia de vergaderzalen der Staten van Z. Holland, in de raadzalsa van N. Tonge, Mid- delharcis en Somtuelcdgk, in de Centrale, en vele commisaiëa heeft hg gewerkt, en, zonder anders denkenden te krenken voor zijn beginselen gegeerd. Hoe brengt nu vriend en tegenstander z|n nagedachtenis esre tce. Zeker wordt dit ook veroorzaakt door het plotselinge van z|ii verscheiden, dat aligd een zeker ontzag verwekt. Maar ieder esrde In den overledene zijn gfoote werkkracht, zijn onkreukbare trouw, sin gezond oordeel, zijn vaste hand in veierlei zaken. De Antirevolutionaire partg op dit eiland is door z|n heengasn een zware slag toege bracht. Haast zeide ik, een onherstelbaar verlies. Onherstelbaar voor zijn weduwe, zoo één, met hem in altes. Moge God haar trooster de menschen kuacea het niet Onherstelbaar voor zgn hoogbejaarde ouders, die een zoon, zooveel eerd-r zien zinken in de groeve der vertering. Maar cok schier onherstelbaar voor de A. P. op dit eiland. Want met Bouman is weggegaan een man, zooals wg op Fiakkee niet missen kunnen, Met bezorgdheid slaan wa het gade, hoe de mannen van beteekenis onder 0. se geest verwanten weggenomen worden. Mannen van gezag, en ruimen blik Zia, het volk op Flakkee is in den grond godsdienstig. En als er cu mannen opstaan, die hun vertrouwen bezitten, dan worden ze op de goeds paden geleld, en verhinderd om op allerlei dwaalwegen te gaan. Zulk een man was Bouman. Maar toch mogen we niet spreken van een onherstelbaar verlies. Dit sou te kort doen a&n Gods trouw, die ons zoo kenceip op Flakkee gezegend heeft. Eu Hg, dis in den nood da helden doet geboren worden, die de Jozua's riep en de richters verwekte, H| geve op dit eiland mannen, die willen strijden voor de eer Zijns nasms. Wij gedenksn in -den overledene des man, die trouw da wacht hield bi het beginsel. H| is stegdende voor die beglnsïiea ge storven, ons nalatende esn voorbeeld, hoe wg stilden moeten. Kaa er heerigker heengaan zijs I 'Ja zeker, er is een nog veel heerlijker. Want bovea die beginselen, of beter juist daardoor beleed Bonman te z|a een mcnsch en een xondasr voor God. Daardoor is er een nog veel heerlijker ver scheiden. Een verscheiden als begenadigd zondaar voor Jezus Christus I Rust zscht, vriend en broeder. Rust zacht van Uw werken, Uw strijd, Uw moeiten ea beswaren. Gg hebt in Uwen Heitead geloofd. Geve God ons de genade bg Hem U weder te zien. Hoe zalig is het volk, dat naar uw klanken [hoost. Zg wand'len Heer in 't licht van 't goddelijk [asnschio voort. Z| zullen in Uw Naam zich al den dag wer- [bigden, Uw goedheid straalt huu toe, Uw macht [aehrasgt hen ia 't lijden. Uw onbezweken trouw zal nooit hun va! ge- [doogen. Maat Uw gerechtigheid hen naar Uw Woord [verhoogen. Nadat de aanwedgen op verzoek van spr< dit psalmvers gezoigen hebben, spreekt de Weleerwaarde heer Ds. G. van Montfrans, beroepen predikaat der Ned. Hsiv. Gem. te Sommelsdgk. Spreker zegt, dat toen hem Donderdagmid dag twee uur de igdias? gewerd: „plot seling is Burgemeester Bouaian gestorven, h| met alte kracht inzifn aki gevonkte't woo d des Heeren, gesproken door Jesaja den profeet: „Mine wegen z8si niet uwe wegen en Mine gedachten zijra niet uiteder gedachten." Spr. moet eerlik bekennen, dut hij zich zgne wegen anders had gedacht. Hg meende, dat hg in de toekomst met dsn heer Bouman, die de Gereformeerde waarheid lief hsd ea er voor streed, zou samen werken in de ge meente te Sommelsdgk en aan hem een trouwe hulp zou hebben, maar nu zegt God .Mfitie wegen zga niet uwe wegen ea m^ne gedachten zijn niet uiteder gedachten." Maar gelukkig spreekt de profeet Jesaja ia dit tekstwoord verder eu voegt er aan toe „Want gelijk als de hemel hooger ia dan de aarde, alsoo zijn ook M|ne wegen hooger dan uwe wegen ea Mijne gedachten hoogsr dan ulieder gedachten Geve God, zegt spr.. ons zijne genade, om dat van deze p!aa;se te mogen verstaan, opdat w§ mogen instem men met het woord van dec dichter: Uw doen is enkel majesteit, Dat zfl soo. De Weleerwaarde br. Ds. G. Alers, pred der Ned. Herv. Gsm. te Middelharnis wgsterep, hoe hg vorige week Dinsdag ook op deze plaats stond, om semaad de laatste eer te helpen bewJJzes, en het tosu de heer Bou man was, die naast hem stond. Toen spreker aan die groeve met een enksl woord eindigde met da vreag„Wie van ons zal nu de eeiste zin om voor Gods aangezicht te verschg- nen, had niemand kunnen vermoeden, dat dit Burgemeester Bouman zou zijn. Wat de Heere voor een ieder bepaald heeft, is thans voor hem in vervulling gegaan. Onder de burgemees ters was Boumsn iemand, die nog tekende met God en zich nog boog voor het Getui genis van den Heiligen Schrift. Het getal van dezulke is in dese bg rondere tijden wei schaars; dat wij in onze gemeenten een zoodanige burgemeester bezaten, was wel een groote gave Gods. Toen spr zls intrede deed in deze gemeente en kort daarop de heer Bouman e n bezoek bg hem bracht, nam deze de courant op en las in het verslag van de intree-predikatie deze zinsrede„De burgemeester der gemeente was beide keeren bg de godsdienstoefening aanwezig". Spr. herinnert zich hoe de heer Bouman hiervan zeide„Ik hoop dat het meer gebeuren zal." De heer Bouman kon dergelpe uitdrukkingen

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 3