Zaterdag 14 Mei 1921.
364U Jaargang N\ 2702
Eerste Blad.
Antirevolutionair Iff Orgaan
IN HOC SÏGNO VINCES
voor de Siiiidiftollandselie en Meeuwsclie Eilanden®
uitgevers:
W. BOIKIlOfEH i
Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertenties en verdere Administratie franc© toe te zenden aan de Uitgevers.
„Strosmsn des Immüm
waters zullen wtoeliü."
(PINKSTEREN.)
0P OEN UimUL
iigiaüis HsdssMngsn
ÊTEtt
TE LEVEN.
LAID- El TUINBOUW.
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 'i& Geut
BUITENLAND tstj vooruitbetaling I 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
vooruitbetaling.
SQMMELSpIJK,
TaSafeöH IstersösaiaKaaS No, 202,
ADVERTENTIËN 20 tot per regel, RECLAMES 40 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING SO cent per regel,
DIENSTAANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN f per plaatsing.
Groote Setters en vignettes worden berekend naar de plaatsruimte dis s| besleas.
Advartentièa worriaa togewsaht tof DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN UUR,
mmmmmgmtrnm
I)e Bijbel is vol symboliek en wij
bezitten in onze Drie Formulieren van
Eenigheid de symbolische geschriften,
waar, in Art. XI onzer Geloofsbelijde
nis gezegd wordt: »Wij gelooven en
belijden, dat de Heilige Geest van
eeuwigheid van dan Vader en den Zoon
uitgaatniet zijnde gemaakt, noch ge-
schapen, noch ook geboren, maar alleen
van Beiden uitgaande, welke in orde
is de derde persoon der Drievuldigheid,
van eenzelfde Wezen, Majesteit en
Heerlijkheid met den Vader en den
Zoon, zijnde waarachtig en eeuwig God,
gelijk ons de Heilige Schriften leeron.*
Zoo heeft de Synode van Dordt 't in
1618 neergeschreven, als symbool, zin
nebeeld, kenteeken, vereenigingsteeken,
waarmerk van alle Gereformeerden
En dat op grond van wat Gods Woord
in zijn geheele uitgestrektheid der 66
e&nonische boeken ons over dien Geest
leeraarde.
Maar op 't Pinksterfeest doet'sHee
ren wil in de openbaring van Zijn Geest,
deze kennis uitkomen in Symboliekeen
geluid als van; verdeelde tongen als van
Vroeger hadden de Heiland en de Pro
feten om 't Wonderlijke Werk van
dien Geest uit te drukken, ook al ge
symboliseerd, ..maar in woorden Denk
maar om Joh. 14:16 Jezus zeide: Ik zal
den Vader bidden en Hij zal u een an
deren Trooster zenden, opdat Hij bij u
blijve in der eeuwigheid*. Lees Lukas
24 49. »En zie, ik zend de belofte
Mijns Vaders op U, maar blijft gij in de
stad Jeruzalem, opdat gij zult aangedaan
zijn met kracht uit de hoogteDenk om Joh.
16 7 »Hst is u nut dat ik wegga;
maar wanneer dé Trooster zal gekomen
zijn n.l. de geest der waarheid, zal deze
u in alle waarheid leiden.*
Trooster, Waarheid, Kracht uit de
hoogte 't zijn kenteekenen van dien
Goddelijken Geest, symboliek van Zijn
Majesteit, 't Bovenzinnelijk onder't be
grip van aardsche stervelingen gebracht,
maar onvoldoende om 't Volmaakte
Wezen van Heiligen Geest van God uit
te drukken.
De Profeten hebben 't ook geprobeerd
denk om Jesaja 12 3 „En gijlieden
zult water scheppen met vreugde uit de
fonteinen des heiis* Of Jesaja 44 3:
»Want ik zal water gieten op den dor
stige en stroomen op 't droge.* Of Jes.
49 10. »Zij zuilen niet hongeren, noch
dorsten, en de hitte en de zon zal hen
niet steken, want hun Ontferm er zal
ze leiden en Hij zal ze aan de spring
aders der wateren zachtkens leiden.*
Die stroomen, die springaders, die fon
teinen, dat water, ziet op den Geest,
zegt Joh 7 vers 39 6n dit zeide
Hij van den Geest, dewelken ontvan
gen zouden die in Hem gelooven, want
de H. Geest was nog niet, overmits
Jezus nog niet verheerlijkt was.
De Profeet Joël beeft er ook van
gesproken in stoute beeldspraak: Joël
2 28. ȣn daarna zal het geschieden
dat ik mijnen Geest zal uitgieten over
alle vleesch, en uwe zonen en dochte-
ren zullen profeteerenuw ouden zul
len droomen droomen, uwe jongelingen
zullen gezichten zien enz.
Ee 't Oude Testament in "Zijn dich
ters en zieners spreekt dus reeds van
dien Pinksterdag, maar ook de Heiland
zelf gewaagt er van, en moet dat ook
doen, waut Hij wil zijn discipelen geen
weezen laten en moet ze dus reeds wij
zen op den aanstaanden plaatsvervan
ger opdat ze niet al te bedroefd zou
den zija. maar vasthouden aande»be-
lofte*, die gij, zoo sprak Hij, van Mij
ontvangen hebt.
Zoodan 't Joodsche Pinksterfeest of
Pentekoste of 't feest van den öOsten
dag is er.
En de tijd is rijp voortvloeien der strco
men watersde fonteinen gaan ont
springen; en 't dorstige zal gelaafd, 't
droge gedrenkt wordende aangezwol
len beekjes zullen een rivier worden,
ja een zee van Genade zal Jood en
Heiden overstroomen. En een geluid als
van, en verdeelde tongen als van, dui
den de vergelijking aan. Was er een
geluid Ja. Maar hoe Was er een
tong? Ja. Maar hoe? Wind was't niet
en vuur was 't ook niet. Maar wat
was 't dan?
Niemand, die 't weet. God de Heere
zwijgt er over, maar loslatend dat
uiterlijke teeken leidt Hij u onmiddellijk
in in 't innerlijke, in 't intieme, in
't innige, in 't geestelijke: „En zij
werden allen vervuld met den Heiligen
Geest en begonnen te spreken in an
dere talen." Dat is 't feit. Allerlei om
hulsels eerst, een turen op uiterlijke
symbolen, zoo begint Hand. 2; maar
dan plots, daar op eens valt :t doek
weg en ge ziet 't monument 't stand
beeld van den beeldhouwer levensgroot
voor u: En zij werden allen vervuld
met den H, Geest. Weg Jeruzalem!
Weg dat eendrachtelijk bij een! Weg
dat tongen als van! Weg dat geluid
als van! En de Groote Bouwmeester
laat U zijn heilige actie zien: de Geest
uitgegaan van Vader en Zoon, is daar
voor ééns, voor altijd, en dat feit her
haalt zich nooit we er, Een Standbeeld
moet nog eens gerepareerd worden
maar de u tstorting des H. Geestes is
een monumentaal weik Gods dat noch in
deze aardsche en nog veel minder in
de hetnelsche bedeeling ooit meer zal
worden aanschouwd Dat is voor eeuwig
afgedaan. Die Geest is er in de Kerke
van Christus en blijft er. God de Heere
doet die uitzending maar eens En'tis
voldoende ook. En de geloovige erlangt
nu 't water des levens. En levend water
in stroomen. Maar blusch den
Geest niet uit! Maar\ gij zult Mij een
priesterlijk Koninkrijk zijn en een heilig
volk! Maar: gij zijt een uitverkoren
geslacht, een koninklijk Priesterdom,
een heilig, een verkregen volk, opdat
gij zoudt verkondigen de deugden des
genen, die u uit de duisternis geroepen
heeft tot zijn wonderbaar licht. De Geest
is er en blijft in zijn Gemeente. Maar
gijwie zijt gij als belijder of bezitters
van dien Geest. Bluscht den Geest niet
uit, noch persoonlijk, noch als instituut.
Leg geen dammen, die de stroomen
belemmerenEn vermengt den veilen
modder met 't levend water niet. We
reld en Kerkleven kennen elkaar niet
dan als vijanden.
Geest van Pinksteren en geest des
tijds
En de ziel krimpt in van pijn. Want
er is een Antithese zoo diep
Nadruk varbodsu.
Stel u teae voor:
Dat de Gereformeerde kerk te Flevostad -
ik neem hier een niet bestaande plaats alléén
om de zaak zoo algemeen mogelijk te houden -
te harer plaatse een voetbalwedstrijd uit
schreef
Ondenkbaar, zegt ge, hoofdschuddend.
Dal geef ik u direct toe, maar de voorstelling
<Slé Ss toch niet onmogdgk, waar hebben wc
anders onze verbeelding voor I en laat m| die
voorstelling nu eens nader uitwerken.
I i den kerkcraad van Flevostad kwam ds
zaak 't eerst ter sprake.
Een der predikanten hield een gloedvolle
rede, waarin hij betoogde, dat de kerk de
afgevallen „wereld" maar niet zonder meer
aan haar lot mocht overlatendat het eiet
baatte cf de kerk haar deuren ®1 wijd
openzette, omdat immers de wereld toch
niet tot haar kwamdat daarom ;de kerk
tof en in de wereld motst gaan en naar
Paulus voorbeeld den joden een jood en den
griekess een gries; morst sin.
Neen, maak nu geen tegenweroi gen I
'k Ben er immers ook niet vóór; 'fc prfjs
het niet aéa; schort uw oordeel op, tot ge
de bedoeling giet en iaat mij de zaak nu
eens verder uitwerken
Da leetasr vindt een wlHg gehoor.
Ea na wat ever en weer praten wordt een
commissie uit den kerke, aad benoemd, die
zal trachten een gereformeerd elftal uit
Flevostad samen te stellen en een dito
elftal uit een andere provinciale hoofdstad
tot een match zal uitnoodigen
Voor de onkosten sal een 5 xtra-collecte
worden gehouden.
De commissie mag zich soo uit Flevostad
als vas elders mannen toevoegen, die haar
ia de uitvoering harer taak kUKnen terz|de
staan Als zoodatdg wordt ook de heer
„Ulfttk.-. gevraagd, c>'s w.'i voetbal zelf
weinig anders weet, dasdateen'smenschen
voet tegen een ieeren bal trapt, maar die
„in ds pera" het zaakje op gang moet helpen
brengen.
Het komt alles keurig voor elkaar.
En de geformeerde vlag in top.
De groote annonces in ds bladen, de keurige
aanplakbiljetten op de muren, het handige
propaganda-geschriftje cat bij duizenden
wordt verspreid, zij dragen alle in kloeke
letters het opsehsift: Gereformeerde kerk in
Flevostad.
Dat geschrifje is half propagramma, half
fractaat.
in korte, pakkende stukjes wordt gemedi
teerd wat Piïulus schrijft aangaande het
„toopen in de loopbaan", het „str@«ten van
den goeden strfjd" en over dergelijke toe-
passelpe gedeelten der Schrift ea het „is
ontegenzeggelijk, dat op deze wise de
boodschap vaa het Evatsgtile komt onder
ds oogen van duizenden, die haar nimmer
hoorden,
De gansche zaak wordt een succes.
Waar vroeger de Geref. kerk wegsch >o!
in het groote stadsleven van Flevostad, öa*r
is haar naam nu op elfes lippenhaar r r -
dikanten, wier portretten, haar kerkgebou
wen, waarvan afbeeldingen in het propagan
dageschrift sign opgenomen; ieder kent ze
en daar zijn er zelfs, die uit nieuwsgierigheid
komen toeloopen naar de insgelijks gean
nonceerde godsdienstosfeiaingen, om die
leeraren nu eens in bun eigen mlllieu te zien
en te hoeren.
Ook de match slaagt volkomen.
Het christelijk fanfarecorps speelt bekende
liederen, opzettelijk géén psalmen, omdat
men geen aanleiding geven wil dat met bet
heilige wordt gespot,
Be predikanten doen dienst sis
commissaris van orde.
De voetbal-cuderbngen staan hen tmfl.
Aan uw onderdanigen dienaar „Uitkijk",
wfll hg zich nogal in de pers geweerd bad
viel de eer van den „aftrap" te beurt, waar
aan bij zich niet wilde onttrekken, doch die
hem vooraf angstzweet kostte bij de vraag
of 't hem wel gelukken zou hef „diag" in
beweg ng te brengen
De recette aan de kas was schitterend.
En de pers, ook de „neutrale" en de beslist
„vSandige" pers, heeft uitvoerige verslagen
en weet een enkel woord van lof te vinden
voor de „kerkdaken", die dan nu toch ein
delijk begrepen hebben, dat ze zich niet van
ds wereld kunnen afzonderen.
Alleen, vraagt men, waarom dit alles
apart gedaan?
De „gereformeerde" spelregels z.fjn Immers
geen andere dan die, welke alom over de
geheele wereld geldenen bleken ook onder
die „gereformeerde" spelers overtreders te
zijn, die zich in hun temperament lieten
meevoeren ea tot de orde geroepen moesten
worden en de houdiug van het overigens
zeer „gemengde" publiek, was niet anders
dan op eiken anderen wedstrijd
Zoo ging dsn die match voorbij.
Zichtbaar resultaat: een mooi overschot,
dank zij de omstandigheid, det zoo velen,
wijl 't voor de „kerk" was, hun hulp en
medewerking gratis hadden verleend, een
mooi batig saldo, dat half in de kas der
zending kwam en half la die der diaconie.
Van geestelijk resultaat kan ik weinig
zeggen.
Dat oïiU-ekt zich meest aan de waarneming.
Alleen hoorde men er riet van, dat wereld
seks voetbaliets geregelde kerkgangers wer
den wei dat meer dan éen jeugdig lid der
kerk zich méér aaa de sport verslaafde, dan
voor geestelijk welzijn nuttig was.
Het is alles fantasie
Ja, zeker dat west ik wei
En zelfs in Zaadvoort aan de zee, alwaar
men voor 't eerst de gereformeerde vrouwen
het actieve stem: echt heeft toegekeud, zal
men in lengte van dagen sog niet zóó „voor
uitstrevend" zijn, dat er een gereformeerde
voetwedstsijd wordt georganiseerd.
Toch is het ens aanbevolen.
En .de roomschen doen het wèl
En tessiotte komen bier verschillende ba-
gicscten in 't spel, waarvan niet altijd ge-
Biekselflk de daarmee overeenkomstige le-
venspfaeiijk ;s uit te stippelen.
'k Wil daar iets meer van zeggen.
De roomschen hebben da gewoonte, cm in
elke plants van beteekenis, waar zij een kerk
hebben, af en toe een Mlssicweek te houden.
Paters van elders komen dm over.
Mannen van groote zeggingskracht.
Deel is ten eerste, om de eigen schapen
eans nadrukkelijk tot boete, berouw csa be-
keeriug op te wekkenom dus het geestelijk
levers en bepaald ook het sóóroscha medeleven,
te verwakkeren, doch nevendoel is altoos
ook, om te trachten door buitengewone
krachtsinspanning een attractie ook voor
niet-rooEischea te z§n.
Gaarne ziet men die dan in de kerk.
40 cent per regel.
Wij etea om te leven. Alien: rijken en
armen, gezonden ea zieken. Door de voeding
worden de organen in staat gesteld om hua
functies tc bleven vel oren gen. Ziekte is niet
andess als onmacht van de orgaaen, om hun
functies te verrichten. Dus kan men ziekten
met succes bestrijden, wanneer men zorgt
voor een doelmatige voeding. Men moet eten
om te leven I Versterkende, eiwits^ke voe
dingsmiddelen. Maat- de arme zwakke kan
cfls eiwitrijke, versterkende middelen niet
verdragen.
De wetenschap vond nu in Sssatogen een
voedingsmiddel, dat door de zwakste magen
verdragen wordt ea het lichaam en zenuwen
die stoffen verschaft, die het tot inatandhou-
cieg m.odig heeft. Wie dus het gewone
voedsel niet ban verdragen, moet Saaatogen
eten om gezond te bleven.
PrcefnemlD&en met Sanafogen in verschil
lende universiteitsklinieken toonden san en
de schriftelijke verklaringen van 22 000 artsen
bevestigden, dat Sanatogen een uitnemend
middel is bij algemeens zwakte, bloedarmoede
en bleekzucht, maag- en darmeden, zenuw
zwakte, enz.
Sanstogen b verkrijgbaar in verpakkingen
vanaf f 1.—In alle apotheken en drogisterijen.
Laat er bij de honderd nieuwsgierigen es
één zijn, die zich zóó door de roomsche leer
en plechtigheden en de taal der paters aan
getrokken gevoelt, dat ht nadere kennisma
king begeert, dan heeft Rome voor die ééne
graag al z%a moeite over.
Telkens bedenkt men iats nieuws.
Ea zoo heeft men ook onlangs in de Mis
sie-week, eerst te Amsterdam en daarna te
Haarlem „heel de wereld" zou ik haast zeggen,
voor de roomsche propaganda in beslag ge
nomen: een week lang soo las ik waren
schouwburg en vergaderzaal, bioscoop cn
sportterreinen heel gewoon voor roomsche
progaganda-doeleinden gehuurd en in beslag
genomen.
De schouwburg speelde roomsch tooneel.
I.i de meetingszaal spraken de roomsche
apulogeten.
De bioscoop draaide roomsche films.
En de sport was tlp-top „roomsch".
Men begrijpt, wat een sensatie dit alles
gaf. De gansche stad sprak ervan. Tiendui
zenden nieuwsgierigen werden gelokt. Hei
gaf een volkomen succes.
Tenminste, alles uiterlijk bezien.
En in meer dan een liberaal blad lazen we
de aansporing, dat de Protestanten nu eens
probeeren zouden op hün manier het roomsche
voorbeeld te volgen
Hierin isn kèrn van waarheid.
L:at me dat eerst even zeggen.
Déie nl, dat de kerk nooit doen moet,
alsof er geen „wereld" is; alsof zij voor het
leven dezer wereld geen enkel woord te
spreken hebben zou.
In de Middeleeuwen behéérschte de (room-
sdi ketk het wereldlijk leven. En ook nog
lang tté de Reformatie blééf de ketk, ook de
gereformeerde kerk In ons vaderland, een
machtigen invloed oefenen op het leven der
wereld. Zelfs de iibeHfjnsche regenten, als
ze bun gezag niet meer wisten te handhaven,
riepen soms den gereformeerden predikant te
hulp, om den storm te bezweren
Soms f rekken we ons él te zeer terug.
En wanneer ia allerlei burgerlik-gemeen
schappelijke instellingen, vereenigingen ens.
ónze ambtdragers ea voormannen meê een
leidende positie innemen, dan hebben we dit
in den regel te loven.
Maar nu de groote keerzij der zaak
Het groota gevaar in déuea t|d, In ónze
eeuw:
We hebben er met groote beslistheid tegea
te waken, dst riet de wereld in de kerk
gehaald word*, want dsn is de kerk wegen
heeft cc wrrcld gewonnen spel.
Met voetbal, met detrilfilm, met het schouw
stuk, gij vangt er geen zielen mee-
Dit ééne en dit alléén moet bleven het
groot-privilegie der kerk, dat haar de woorden
Gods toebetauwd zin en dst zij den ver
loren zondaar, aan zfjn doemstaat ontdekt,
den weg wijst ter eeuwige saHgheid.
Wie öéérmee door de kerk ia haar vischnet
gevangen wordt, dien heeft zij ook voor
ecuwig. En wil de kerk op zichzelf en op de
eeuwige schatten des heil», die hsar s$n
toebetrouwd, de aandacht vestigen waar
atets tegen en alles voor is; want hoe sullen
afi gslóóven, indien ze niet hebben gehóórd
dan zijn daarvoor vele andere middelen.
Die rustig op het doel afgaan,
Maar wie met de kerk meeloopt, omdat ze
toch zoo'n kranig elftal in 't veld brengt
omdat ze zulk een schoon passiespel laat
zien, zulk een aantrekkelijke bioscoop ex
ploiteert, zulke gezellige avondjes organiseert,
hg loopt juist door dit alles gevaar, nog
veel minder den nood zfser z'el te gevoe
len
Waar het voor de eeuwigheid niet baat, al
zóu men iu Jezus' naam duivelen hebben
uligeworpen, daar zai het zeker niet baten,
of men al onder christelijke vlag halelujah-
tmfares den voetbal heeft getrapt!
Laat ons dat de wereld prediken
En dat niet in hoogheid des harten, doch
haar smeekend, dat ze toch letten zal op de
zaligheld der ziel.
Dén z|n we op de lfn van Noach.
Met dit hserlgke onderscheid, dat de kerk
goede h ïpe het beo mag, er aog velen door
Gods Geest te zien komen tot de atke det
behoudenis. UITKIJK.
DE GEIT.
Er is in de laatste 10, 15 jaar heel wat
geschreven over de beteekenls van de Geit
uit economisch en sociaal oogpunt, en het
Is zeker voor een niet gering deel ook daar
aan te danken, dat de geitenfokkerfi gaan
deweg is toegenomen es het aantal geiten
belangrijk is vermeerderd.
In 1904 telde men la ons land 165497 gei
ten, 6 jaar later, in 1910 224231, in Augus
tas 1919: ruim 311,000, dus niet ver van het
dubbele v<an 1904. De regeering steunde de
organisaties, welke ten behoeve der geiten-
fokker! werkzaam warenin 1918 werd in
totaal aan subsidie verstrekt pl m f 9000,—,
waarvan alleen aan Brabant f 1700,—.
Er is alle reden om de teelt van de geit
—„da koe der armen" of „de koe van den
weikman" geheeten te bevorderen, en het
ware te wcnschen, dat het houden van
één of meer gelten zich niet bepaalt tot de
arbeiders of den geringen stand, maar dat
ook in andere standen overal, waar de ge
legenheid er voor bestaat, aa=? de geit een
plaatsje weid gegeven. De geitenmelk toch
is een uitnemend, zeer gezond voedingsmid
del, en ze is, als men er zich aan gewend
heeft, wel smakelijker dan koemelk, 't Komt
voor, dat geitenmelk een sterken schaak beeft
dit kan, naar hst schijnt, een erfeifke eigen
schap wezen, maar ook een gevolg van on-
zindelQkheid. Hok en dier moet goed ver
zorgd worden, en dan is geitenmelk bepaald
lekker. Vooral is ze echter aan te bevelen,
omdat de geit zelden aan tuberculose lijdt,
en dus het gevaar voor tuberculose versprei
ding door het drinken van rauwe geitenmelk
heel gering is. Wat belaas van koemelk niet
gezegd kan worden. Uit een statistiek, mee
gedeeld door den heer Jacq Timmermans,
veeteeltconsulent in Limburg, zien we, dat
van 49030 in slschthulzen geslachte geiten
slechts 75 stuks tuberculeus warendat is
0,153 of nog geen zesde procent. Te Gronin
gen, waar het grootst aantal geslachte dieren
ongeveer 2 jaar oud waren, werd maar één
geit op de 2665 tuberculeus bevonden, of
ruim een derde procent1 op de 300 te Rot
terdam waar, dieren van altetlei ieeftgd wer
den geslacht, maar in den herfst veel zul-