Zaterdag 14 Mei 1921. 364U Jaargang N\ 2702 Eerste Blad. Antirevolutionair Iff Orgaan IN HOC SÏGNO VINCES voor de Siiiidiftollandselie en Meeuwsclie Eilanden® uitgevers: W. BOIKIlOfEH i Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertenties en verdere Administratie franc© toe te zenden aan de Uitgevers. „Strosmsn des Immüm waters zullen wtoeliü." (PINKSTEREN.) 0P OEN UimUL iigiaüis HsdssMngsn ÊTEtt TE LEVEN. LAID- El TUINBOUW. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 'i& Geut BUITENLAND tstj vooruitbetaling I 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. vooruitbetaling. SQMMELSpIJK, TaSafeöH IstersösaiaKaaS No, 202, ADVERTENTIËN 20 tot per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING SO cent per regel, DIENSTAANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN f per plaatsing. Groote Setters en vignettes worden berekend naar de plaatsruimte dis s| besleas. Advartentièa worriaa togewsaht tof DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN UUR, mmmmmgmtrnm I)e Bijbel is vol symboliek en wij bezitten in onze Drie Formulieren van Eenigheid de symbolische geschriften, waar, in Art. XI onzer Geloofsbelijde nis gezegd wordt: »Wij gelooven en belijden, dat de Heilige Geest van eeuwigheid van dan Vader en den Zoon uitgaatniet zijnde gemaakt, noch ge- schapen, noch ook geboren, maar alleen van Beiden uitgaande, welke in orde is de derde persoon der Drievuldigheid, van eenzelfde Wezen, Majesteit en Heerlijkheid met den Vader en den Zoon, zijnde waarachtig en eeuwig God, gelijk ons de Heilige Schriften leeron.* Zoo heeft de Synode van Dordt 't in 1618 neergeschreven, als symbool, zin nebeeld, kenteeken, vereenigingsteeken, waarmerk van alle Gereformeerden En dat op grond van wat Gods Woord in zijn geheele uitgestrektheid der 66 e&nonische boeken ons over dien Geest leeraarde. Maar op 't Pinksterfeest doet'sHee ren wil in de openbaring van Zijn Geest, deze kennis uitkomen in Symboliekeen geluid als van; verdeelde tongen als van Vroeger hadden de Heiland en de Pro feten om 't Wonderlijke Werk van dien Geest uit te drukken, ook al ge symboliseerd, ..maar in woorden Denk maar om Joh. 14:16 Jezus zeide: Ik zal den Vader bidden en Hij zal u een an deren Trooster zenden, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid*. Lees Lukas 24 49. »En zie, ik zend de belofte Mijns Vaders op U, maar blijft gij in de stad Jeruzalem, opdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogteDenk om Joh. 16 7 »Hst is u nut dat ik wegga; maar wanneer dé Trooster zal gekomen zijn n.l. de geest der waarheid, zal deze u in alle waarheid leiden.* Trooster, Waarheid, Kracht uit de hoogte 't zijn kenteekenen van dien Goddelijken Geest, symboliek van Zijn Majesteit, 't Bovenzinnelijk onder't be grip van aardsche stervelingen gebracht, maar onvoldoende om 't Volmaakte Wezen van Heiligen Geest van God uit te drukken. De Profeten hebben 't ook geprobeerd denk om Jesaja 12 3 „En gijlieden zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heiis* Of Jesaja 44 3: »Want ik zal water gieten op den dor stige en stroomen op 't droge.* Of Jes. 49 10. »Zij zuilen niet hongeren, noch dorsten, en de hitte en de zon zal hen niet steken, want hun Ontferm er zal ze leiden en Hij zal ze aan de spring aders der wateren zachtkens leiden.* Die stroomen, die springaders, die fon teinen, dat water, ziet op den Geest, zegt Joh 7 vers 39 6n dit zeide Hij van den Geest, dewelken ontvan gen zouden die in Hem gelooven, want de H. Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was. De Profeet Joël beeft er ook van gesproken in stoute beeldspraak: Joël 2 28. »£n daarna zal het geschieden dat ik mijnen Geest zal uitgieten over alle vleesch, en uwe zonen en dochte- ren zullen profeteerenuw ouden zul len droomen droomen, uwe jongelingen zullen gezichten zien enz. Ee 't Oude Testament in "Zijn dich ters en zieners spreekt dus reeds van dien Pinksterdag, maar ook de Heiland zelf gewaagt er van, en moet dat ook doen, waut Hij wil zijn discipelen geen weezen laten en moet ze dus reeds wij zen op den aanstaanden plaatsvervan ger opdat ze niet al te bedroefd zou den zija. maar vasthouden aande»be- lofte*, die gij, zoo sprak Hij, van Mij ontvangen hebt. Zoodan 't Joodsche Pinksterfeest of Pentekoste of 't feest van den öOsten dag is er. En de tijd is rijp voortvloeien der strco men watersde fonteinen gaan ont springen; en 't dorstige zal gelaafd, 't droge gedrenkt wordende aangezwol len beekjes zullen een rivier worden, ja een zee van Genade zal Jood en Heiden overstroomen. En een geluid als van, en verdeelde tongen als van, dui den de vergelijking aan. Was er een geluid Ja. Maar hoe Was er een tong? Ja. Maar hoe? Wind was't niet en vuur was 't ook niet. Maar wat was 't dan? Niemand, die 't weet. God de Heere zwijgt er over, maar loslatend dat uiterlijke teeken leidt Hij u onmiddellijk in in 't innerlijke, in 't intieme, in 't innige, in 't geestelijke: „En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest en begonnen te spreken in an dere talen." Dat is 't feit. Allerlei om hulsels eerst, een turen op uiterlijke symbolen, zoo begint Hand. 2; maar dan plots, daar op eens valt :t doek weg en ge ziet 't monument 't stand beeld van den beeldhouwer levensgroot voor u: En zij werden allen vervuld met den H, Geest. Weg Jeruzalem! Weg dat eendrachtelijk bij een! Weg dat tongen als van! Weg dat geluid als van! En de Groote Bouwmeester laat U zijn heilige actie zien: de Geest uitgegaan van Vader en Zoon, is daar voor ééns, voor altijd, en dat feit her haalt zich nooit we er, Een Standbeeld moet nog eens gerepareerd worden maar de u tstorting des H. Geestes is een monumentaal weik Gods dat noch in deze aardsche en nog veel minder in de hetnelsche bedeeling ooit meer zal worden aanschouwd Dat is voor eeuwig afgedaan. Die Geest is er in de Kerke van Christus en blijft er. God de Heere doet die uitzending maar eens En'tis voldoende ook. En de geloovige erlangt nu 't water des levens. En levend water in stroomen. Maar blusch den Geest niet uit! Maar\ gij zult Mij een priesterlijk Koninkrijk zijn en een heilig volk! Maar: gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk Priesterdom, een heilig, een verkregen volk, opdat gij zoudt verkondigen de deugden des genen, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht. De Geest is er en blijft in zijn Gemeente. Maar gijwie zijt gij als belijder of bezitters van dien Geest. Bluscht den Geest niet uit, noch persoonlijk, noch als instituut. Leg geen dammen, die de stroomen belemmerenEn vermengt den veilen modder met 't levend water niet. We reld en Kerkleven kennen elkaar niet dan als vijanden. Geest van Pinksteren en geest des tijds En de ziel krimpt in van pijn. Want er is een Antithese zoo diep Nadruk varbodsu. Stel u teae voor: Dat de Gereformeerde kerk te Flevostad - ik neem hier een niet bestaande plaats alléén om de zaak zoo algemeen mogelijk te houden - te harer plaatse een voetbalwedstrijd uit schreef Ondenkbaar, zegt ge, hoofdschuddend. Dal geef ik u direct toe, maar de voorstelling <Slé Ss toch niet onmogdgk, waar hebben wc anders onze verbeelding voor I en laat m| die voorstelling nu eens nader uitwerken. I i den kerkcraad van Flevostad kwam ds zaak 't eerst ter sprake. Een der predikanten hield een gloedvolle rede, waarin hij betoogde, dat de kerk de afgevallen „wereld" maar niet zonder meer aan haar lot mocht overlatendat het eiet baatte cf de kerk haar deuren ®1 wijd openzette, omdat immers de wereld toch niet tot haar kwamdat daarom ;de kerk tof en in de wereld motst gaan en naar Paulus voorbeeld den joden een jood en den griekess een gries; morst sin. Neen, maak nu geen tegenweroi gen I 'k Ben er immers ook niet vóór; 'fc prfjs het niet aéa; schort uw oordeel op, tot ge de bedoeling giet en iaat mij de zaak nu eens verder uitwerken Da leetasr vindt een wlHg gehoor. Ea na wat ever en weer praten wordt een commissie uit den kerke, aad benoemd, die zal trachten een gereformeerd elftal uit Flevostad samen te stellen en een dito elftal uit een andere provinciale hoofdstad tot een match zal uitnoodigen Voor de onkosten sal een 5 xtra-collecte worden gehouden. De commissie mag zich soo uit Flevostad als vas elders mannen toevoegen, die haar ia de uitvoering harer taak kUKnen terz|de staan Als zoodatdg wordt ook de heer „Ulfttk.-. gevraagd, c>'s w.'i voetbal zelf weinig anders weet, dasdateen'smenschen voet tegen een ieeren bal trapt, maar die „in ds pera" het zaakje op gang moet helpen brengen. Het komt alles keurig voor elkaar. En de geformeerde vlag in top. De groote annonces in ds bladen, de keurige aanplakbiljetten op de muren, het handige propaganda-geschriftje cat bij duizenden wordt verspreid, zij dragen alle in kloeke letters het opsehsift: Gereformeerde kerk in Flevostad. Dat geschrifje is half propagramma, half fractaat. in korte, pakkende stukjes wordt gemedi teerd wat Piïulus schrijft aangaande het „toopen in de loopbaan", het „str@«ten van den goeden strfjd" en over dergelijke toe- passelpe gedeelten der Schrift ea het „is ontegenzeggelijk, dat op deze wise de boodschap vaa het Evatsgtile komt onder ds oogen van duizenden, die haar nimmer hoorden, De gansche zaak wordt een succes. Waar vroeger de Geref. kerk wegsch >o! in het groote stadsleven van Flevostad, öa*r is haar naam nu op elfes lippenhaar r r - dikanten, wier portretten, haar kerkgebou wen, waarvan afbeeldingen in het propagan dageschrift sign opgenomen; ieder kent ze en daar zijn er zelfs, die uit nieuwsgierigheid komen toeloopen naar de insgelijks gean nonceerde godsdienstosfeiaingen, om die leeraren nu eens in bun eigen mlllieu te zien en te hoeren. Ook de match slaagt volkomen. Het christelijk fanfarecorps speelt bekende liederen, opzettelijk géén psalmen, omdat men geen aanleiding geven wil dat met bet heilige wordt gespot, Be predikanten doen dienst sis commissaris van orde. De voetbal-cuderbngen staan hen tmfl. Aan uw onderdanigen dienaar „Uitkijk", wfll hg zich nogal in de pers geweerd bad viel de eer van den „aftrap" te beurt, waar aan bij zich niet wilde onttrekken, doch die hem vooraf angstzweet kostte bij de vraag of 't hem wel gelukken zou hef „diag" in beweg ng te brengen De recette aan de kas was schitterend. En de pers, ook de „neutrale" en de beslist „vSandige" pers, heeft uitvoerige verslagen en weet een enkel woord van lof te vinden voor de „kerkdaken", die dan nu toch ein delijk begrepen hebben, dat ze zich niet van ds wereld kunnen afzonderen. Alleen, vraagt men, waarom dit alles apart gedaan? De „gereformeerde" spelregels z.fjn Immers geen andere dan die, welke alom over de geheele wereld geldenen bleken ook onder die „gereformeerde" spelers overtreders te zijn, die zich in hun temperament lieten meevoeren ea tot de orde geroepen moesten worden en de houdiug van het overigens zeer „gemengde" publiek, was niet anders dan op eiken anderen wedstrijd Zoo ging dsn die match voorbij. Zichtbaar resultaat: een mooi overschot, dank zij de omstandigheid, det zoo velen, wijl 't voor de „kerk" was, hun hulp en medewerking gratis hadden verleend, een mooi batig saldo, dat half in de kas der zending kwam en half la die der diaconie. Van geestelijk resultaat kan ik weinig zeggen. Dat oïiU-ekt zich meest aan de waarneming. Alleen hoorde men er riet van, dat wereld seks voetbaliets geregelde kerkgangers wer den wei dat meer dan éen jeugdig lid der kerk zich méér aaa de sport verslaafde, dan voor geestelijk welzijn nuttig was. Het is alles fantasie Ja, zeker dat west ik wei En zelfs in Zaadvoort aan de zee, alwaar men voor 't eerst de gereformeerde vrouwen het actieve stem: echt heeft toegekeud, zal men in lengte van dagen sog niet zóó „voor uitstrevend" zijn, dat er een gereformeerde voetwedstsijd wordt georganiseerd. Toch is het ens aanbevolen. En .de roomschen doen het wèl En tessiotte komen bier verschillende ba- gicscten in 't spel, waarvan niet altijd ge- Biekselflk de daarmee overeenkomstige le- venspfaeiijk ;s uit te stippelen. 'k Wil daar iets meer van zeggen. De roomschen hebben da gewoonte, cm in elke plants van beteekenis, waar zij een kerk hebben, af en toe een Mlssicweek te houden. Paters van elders komen dm over. Mannen van groote zeggingskracht. Deel is ten eerste, om de eigen schapen eans nadrukkelijk tot boete, berouw csa be- keeriug op te wekkenom dus het geestelijk levers en bepaald ook het sóóroscha medeleven, te verwakkeren, doch nevendoel is altoos ook, om te trachten door buitengewone krachtsinspanning een attractie ook voor niet-rooEischea te z§n. Gaarne ziet men die dan in de kerk. 40 cent per regel. Wij etea om te leven. Alien: rijken en armen, gezonden ea zieken. Door de voeding worden de organen in staat gesteld om hua functies tc bleven vel oren gen. Ziekte is niet andess als onmacht van de orgaaen, om hun functies te verrichten. Dus kan men ziekten met succes bestrijden, wanneer men zorgt voor een doelmatige voeding. Men moet eten om te leven I Versterkende, eiwits^ke voe dingsmiddelen. Maat- de arme zwakke kan cfls eiwitrijke, versterkende middelen niet verdragen. De wetenschap vond nu in Sssatogen een voedingsmiddel, dat door de zwakste magen verdragen wordt ea het lichaam en zenuwen die stoffen verschaft, die het tot inatandhou- cieg m.odig heeft. Wie dus het gewone voedsel niet ban verdragen, moet Saaatogen eten om gezond te bleven. PrcefnemlD&en met Sanafogen in verschil lende universiteitsklinieken toonden san en de schriftelijke verklaringen van 22 000 artsen bevestigden, dat Sanatogen een uitnemend middel is bij algemeens zwakte, bloedarmoede en bleekzucht, maag- en darmeden, zenuw zwakte, enz. Sanstogen b verkrijgbaar in verpakkingen vanaf f 1.—In alle apotheken en drogisterijen. Laat er bij de honderd nieuwsgierigen es één zijn, die zich zóó door de roomsche leer en plechtigheden en de taal der paters aan getrokken gevoelt, dat ht nadere kennisma king begeert, dan heeft Rome voor die ééne graag al z%a moeite over. Telkens bedenkt men iats nieuws. Ea zoo heeft men ook onlangs in de Mis sie-week, eerst te Amsterdam en daarna te Haarlem „heel de wereld" zou ik haast zeggen, voor de roomsche propaganda in beslag ge nomen: een week lang soo las ik waren schouwburg en vergaderzaal, bioscoop cn sportterreinen heel gewoon voor roomsche progaganda-doeleinden gehuurd en in beslag genomen. De schouwburg speelde roomsch tooneel. I.i de meetingszaal spraken de roomsche apulogeten. De bioscoop draaide roomsche films. En de sport was tlp-top „roomsch". Men begrijpt, wat een sensatie dit alles gaf. De gansche stad sprak ervan. Tiendui zenden nieuwsgierigen werden gelokt. Hei gaf een volkomen succes. Tenminste, alles uiterlijk bezien. En in meer dan een liberaal blad lazen we de aansporing, dat de Protestanten nu eens probeeren zouden op hün manier het roomsche voorbeeld te volgen Hierin isn kèrn van waarheid. L:at me dat eerst even zeggen. Déie nl, dat de kerk nooit doen moet, alsof er geen „wereld" is; alsof zij voor het leven dezer wereld geen enkel woord te spreken hebben zou. In de Middeleeuwen behéérschte de (room- sdi ketk het wereldlijk leven. En ook nog lang tté de Reformatie blééf de ketk, ook de gereformeerde kerk In ons vaderland, een machtigen invloed oefenen op het leven der wereld. Zelfs de iibeHfjnsche regenten, als ze bun gezag niet meer wisten te handhaven, riepen soms den gereformeerden predikant te hulp, om den storm te bezweren Soms f rekken we ons él te zeer terug. En wanneer ia allerlei burgerlik-gemeen schappelijke instellingen, vereenigingen ens. ónze ambtdragers ea voormannen meê een leidende positie innemen, dan hebben we dit in den regel te loven. Maar nu de groote keerzij der zaak Het groota gevaar in déuea t|d, In ónze eeuw: We hebben er met groote beslistheid tegea te waken, dst riet de wereld in de kerk gehaald word*, want dsn is de kerk wegen heeft cc wrrcld gewonnen spel. Met voetbal, met detrilfilm, met het schouw stuk, gij vangt er geen zielen mee- Dit ééne en dit alléén moet bleven het groot-privilegie der kerk, dat haar de woorden Gods toebetauwd zin en dst zij den ver loren zondaar, aan zfjn doemstaat ontdekt, den weg wijst ter eeuwige saHgheid. Wie öéérmee door de kerk ia haar vischnet gevangen wordt, dien heeft zij ook voor ecuwig. En wil de kerk op zichzelf en op de eeuwige schatten des heil», die hsar s$n toebetrouwd, de aandacht vestigen waar atets tegen en alles voor is; want hoe sullen afi gslóóven, indien ze niet hebben gehóórd dan zijn daarvoor vele andere middelen. Die rustig op het doel afgaan, Maar wie met de kerk meeloopt, omdat ze toch zoo'n kranig elftal in 't veld brengt omdat ze zulk een schoon passiespel laat zien, zulk een aantrekkelijke bioscoop ex ploiteert, zulke gezellige avondjes organiseert, hg loopt juist door dit alles gevaar, nog veel minder den nood zfser z'el te gevoe len Waar het voor de eeuwigheid niet baat, al zóu men iu Jezus' naam duivelen hebben uligeworpen, daar zai het zeker niet baten, of men al onder christelijke vlag halelujah- tmfares den voetbal heeft getrapt! Laat ons dat de wereld prediken En dat niet in hoogheid des harten, doch haar smeekend, dat ze toch letten zal op de zaligheld der ziel. Dén z|n we op de lfn van Noach. Met dit hserlgke onderscheid, dat de kerk goede h ïpe het beo mag, er aog velen door Gods Geest te zien komen tot de atke det behoudenis. UITKIJK. DE GEIT. Er is in de laatste 10, 15 jaar heel wat geschreven over de beteekenls van de Geit uit economisch en sociaal oogpunt, en het Is zeker voor een niet gering deel ook daar aan te danken, dat de geitenfokkerfi gaan deweg is toegenomen es het aantal geiten belangrijk is vermeerderd. In 1904 telde men la ons land 165497 gei ten, 6 jaar later, in 1910 224231, in Augus tas 1919: ruim 311,000, dus niet ver van het dubbele v<an 1904. De regeering steunde de organisaties, welke ten behoeve der geiten- fokker! werkzaam warenin 1918 werd in totaal aan subsidie verstrekt pl m f 9000,—, waarvan alleen aan Brabant f 1700,—. Er is alle reden om de teelt van de geit —„da koe der armen" of „de koe van den weikman" geheeten te bevorderen, en het ware te wcnschen, dat het houden van één of meer gelten zich niet bepaalt tot de arbeiders of den geringen stand, maar dat ook in andere standen overal, waar de ge legenheid er voor bestaat, aa=? de geit een plaatsje weid gegeven. De geitenmelk toch is een uitnemend, zeer gezond voedingsmid del, en ze is, als men er zich aan gewend heeft, wel smakelijker dan koemelk, 't Komt voor, dat geitenmelk een sterken schaak beeft dit kan, naar hst schijnt, een erfeifke eigen schap wezen, maar ook een gevolg van on- zindelQkheid. Hok en dier moet goed ver zorgd worden, en dan is geitenmelk bepaald lekker. Vooral is ze echter aan te bevelen, omdat de geit zelden aan tuberculose lijdt, en dus het gevaar voor tuberculose versprei ding door het drinken van rauwe geitenmelk heel gering is. Wat belaas van koemelk niet gezegd kan worden. Uit een statistiek, mee gedeeld door den heer Jacq Timmermans, veeteeltconsulent in Limburg, zien we, dat van 49030 in slschthulzen geslachte geiten slechts 75 stuks tuberculeus warendat is 0,153 of nog geen zesde procent. Te Gronin gen, waar het grootst aantal geslachte dieren ongeveer 2 jaar oud waren, werd maar één geit op de 2665 tuberculeus bevonden, of ruim een derde procent1 op de 300 te Rot terdam waar, dieren van altetlei ieeftgd wer den geslacht, maar in den herfst veel zul-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1