Woensdag 11 Mei 1921
S8*ts Jaargang IS#. 2701
¥@®r de §inidli®IIaiidseise en Éeeiiwselte Ëilandeii.
iijzoiiiir ef iautraaS
0 ipgii m din iig3
I
Antirevolutionair
Orgaan
F!§IË£L ÜEDËEITE.
BQEKHOVEK i Zin@n.
Alle stukken voor de Redactie bestemd» Advertenti&n en verdere. Administratie Xtauc© toe te zenden mn de Uitgevers
VERK00PIN9ER.
a •nswaosentimffirikaasBi
5»»«wnanrsci=xajir.T^
TB S33335ars*''a
zQEuKKXsssrca^x&aasKZKXscst
Dtse Courant verschijnt eiken WOENSDAG- en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pust 75 Ceot
BUITENLAND b§ vooruitbetaling f 8.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
vooraltbetslfagg
V-.'
ITGKVEjHS
80MMBL8DJIK,
Tstofcoa Irctercomtaanaal No» 202.
ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ceat psr re»st
BOEKAANKONDIGING 10 Ceat pet regel.
DIENST AANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per plaatsing.
Oroote letters ea vignetten worden berekend naar da plaatsruimte dis sg beslas es.
c1 ö'.''f;ttwjtI3ts warden hMftwAttot DtefSte&ll. a VRtlDAOMOROFN so tttiP
msmmtamsamsaasm
V Tegen de Roomschen
U li kijken naar de Roomsche» is aitgd plicht.
Zuoals sij kijken naar en gebruikmaken van
•je hopelooss verdeeldheden der Protestante®,
Wie Gods water maar over Gods akker iaa;:
loopen is de dwaas gei<k, die slaapt in 't
opperste van den raast Als de Roomschen
I Socialisme een handdruk gaan bieden,
zooals ze dat vaa 1800 tot 1870 denVrgzic-
nigeti daden, dan zeggen weWaakt en kijkt
uiii A's de Roomschen den Sabbat willen
aftakelen meer nog dan zelfs een Pro
testant aangenaam is, dsn zeggen we Waski
en k|kt uitl Als de Roomschen hun hostie
in een processie over straat willen dragen,
wat in beginsel nooit wettelp ban worden
verhinderd, zeggen we toch: Waakt en kikt
uit. Ea tot de Roomschen zouden we in dit'
processlsgeval dubbel herhalenVooral gij,
waakt en kijkt uit, waat er zou een droef
einde van uw vurig begin kunnen zin. Als
de, Roomsehen in een Rechtsch Kabinet de
(l S*a« wilden uitdeden en de andere Miuls-
{*-«» aan hun sociale kies en en begin ssles
wilden binden en desnoods opoffarec, dan
zeggen wfWaakt en k|kt uit i want de
sociale vrijheid zit den Protestant ia !t bloed
ïooais de sociale band, afspiegeling van da
Roomsche eenheid in de Kerk, den Roorasch-
Katholiek in ,t bloed zit.
Geen enkel „Protestant", die zelf in woord
en daad protesteert tegen dg huidige God-
onteering op velerlei terrein, kan gedoogen
dat de Naam en de zaak de» Heeren bevlekt
wordt, door wie ookEn 't is zijn recht om
tegen alle ongeloof ea bijgeloof, yas welken
kant ze ook komt, zich te verzetten.
't Roomsch-Katholicisme is een grootc
macht door zQn Eenheid en krachtige over
tuiging, en 't heeft geïncorporeerd in den
neutralen Nederiandschen Staat, aileburgst-
rechten, waaraan geen enkel Protestent, hoe
fgn besnaard ook, tornen mag. Recht voor
AllenEn op de basis der Grondwet gelgfce
monniken, geljjke kappenMaar tochkijkt
uit en waakt, want Rome ia een onuitputte-
ifke bron van macht en kracht en energie.
Ijk*' Bestrijding der Roomschen.
De Hervormde predikanten te Amsterdam
houden openbars vergaderingen om ie be
tuigen en te betoogen tegen de Roomsche
propaganda. Er wordt daar geredeneerd te
gen ds Roomgche Actietegeni 't Pausdom
tegen de Mariavereringtegen da Roomscbe
leer enz. Of er ook Roomschen ziJu, die uu
geen nacht meer slapen kunnen, omdat hun
Kerk op de grondvesten davert, nu ds Huo-
gehulze de leiding heeftdie zelfde figuur,
die ia 1905 sao'a Ëetse en haat tegen ör.
Kuyper en 't Kuyperkabinet had, weten we
nier. Maar dit weten we welhoe geoorloofd
een oprechte propaganda tegen Rome Ishoe
noodzakelijk ze ook zij, omdat 't Protestan
tisme iets anders is clan 't R. Katholicisme
toch is zoo'n propaganda oases inziens van
nul en geener waarde. Protestant schepropa-
ganda kan dan pas iets befeekenen ten eerste
als dat Protestantisme meer eenheid bezat,
waar 't nu in allerlei stukken en brokken
uit eenvalt; ten tweede: als dat Protestan
tisme in eigen boezem handelde naar den
Woorde Gods en Zsjjn ordinantiën. Maar waar
't Protestantisme, ook in Nederland, ook in
Amsterdam, een afval en inzinking openba
ren, die hemeltergend iswaar in de Protes
tantse!» Kerken een leer en een leven wordt
toegelaten, die 't leven van Sodam evenaart
en de leer der Epicuristen nabijkomt: daar
toomt de Heilige Gods en rust er een vloek
op 't Protestantisme. En zoo'n verscheurde,
losbandige hoop als 't Nederlandsche Prote
stantisme, moet den Roomsche vei slaan en
Maria een aarrenmuts opzetten Vruchteloos
pogen! Totaal vruchteloos!
ZaS de troebelige stroom van 'i Protestan
tisme den Petrusrois kunnen beuken? Wij
I ncctea Protestanten. Maar protesteert dan
eerst tegen eigen verwarring, eigen futloos
heid, eigen beginselloosheid, eigen moe- en
matheid. En dan aangedaan hebbende 't borst
wapen der gerechtigheid, en den helm der
laiightid, en de voeten geschoeid met de
bereidwilligheid des Evangelies van Jezus
Christus; weg doende uit 't midden allo
Ban, alle modernisme, alle ongeloof in leer
en leven dan, ja dan! zal er succes zijn te
gen de Roomschen.
Maar 't pompoenachtige Nederlandsche
Protestantisme wordt tegen den Roomschen
eik stuk gesmeten.
V Dultschland op 12 Mei.
Het Stuk van Lloyd George, uil Engeland
Etiand uit Frankrijken de andere drie heeran
der Entente is dan in Berlin aangekomen
SGhuldigmklaring van Dultschland aan 't
niet aakomen der Entente eischea n.i. Ont
wapening èn 't niet betalen van 12 dulsead
ramioea goudmarkea èn 't niet vereordeeien
der Oorlcgsmiddadigers. Slot: de Bondge-
nooten besluiten van 5 Mei af over ie gaan
tot '1 nemen va» alle voorbereidends nood
zakelijke maatregelen voor de bezetting van
't Roerdal door de geallieerde troep» &sa
den Rijn, en somtLeetta Duiischland binnen
6 dagen, dus tot den 12e orn so ader voor
behoud of voorwaarden alsnog al zijn ver
plichtingen jegens de Entente na te komen
en zoo niet, dan zal ds Entente op 12 Msi
alle militair maatregelen nemen te land en
ter zee, totdat asn de eischcn Is •uldaaa.
Hst Duitsche Kabinet is inmiddels afge
treden. ëh; ia de Belgische S cialieüsche
peril dreigt ten gevolge vau die Entente
nota aan Duitschiimd ecu trials te zuilen
uitbreken. Enia de EugelscShe handels- en
arbeidetswereld heerscht er groote ontstem
ming over de Engelschs poüteik is de dere
questis.
Och! waren alle measehen wijn ea deden
daarbij w|s; dee'z garde was een paradijs,
au is ze vaak esa hei.
Een geluk een ongeluk I Duiischland
is in dé laatste jaren aan alles gewoon ge
worden ea 't lijden der toekomst maakt de
menschen niet?, oproeriger. De huidige troe
penmacht aan den Rij a wordt met kalmte
bejegend en op 12 Mei zal een nieuwe toe
voeging aan 't Duitsche optimisme niets
veranderen. Duitschlanö legt alcfe b:j 't Nood
lot r.eerl Tot eens de dag der Vrake komt.
En die komtDia komt pev/ir.. Onze
jongere gessratle (w| niet mee?) zal 't be
leven, dat Frankrijk, die de groota driver Is,
in deze zaak, 't met den dood zal bekoopea.
Vrses is een slechte raadgeefster en bij Fran
krijk is elke daad haat tegen, ea vrees voor
DuiischëlandMaar wat zü! 12 Mei ople veren
Er zijn alt|jd nog tnensc'sec die den Suf
zlngeu op hst openbaar of neutraal onderwas
En de manier waarop zg dat doen is soms
zeer gevaarlik. Want hst gast in onze
religieuze eeuw niet meer als voor 50 of
60 jaren, toen de antithese scherp naar voren
kwam en de voorstanders van hst blzonder
onderwijs openlijk werden uitgemaakt voor
reactionair, ds nacMschool enz. De Bjjbsl
wordt in onze eeuw Biet meer genegeerd en
veracht en onze tgd die moede van den
offerdienst, ter eere van het materialisme,
zich nu verdiept in het occultisme, in de
leer van het verborgene, het oaslchtbare, wil
wel een htffdgke buiging maten voor het
godsdienstige leven.
Maar late men zich door die buiging niet
verleiden
Tegen het zoet gefluit vsn den vogelaar
dient mea dubbel wsaksaara te sijs.
Men respecteert uw principes, uw belijden!?
Uw levens- en wereldbeschouwing, edoch
komt er niet al te neer mede voor oen dag.
De openbare schooi blijft ack in onzen
religieuzen tijd het troetel kindje.
Het opkomend geslacht vindt et neutraal
onderwijs, zegt men. Eu dat is juist wat een
kind noodlg heeft om tot een persoonlijkheid,
een zelfstandigheid te kunnen ontwikkelen
Behalve dat het zeer twijfelachtig is of
dit openbaar onderwas iadesdaad „neutraal"
is, staat het zeer te bezien of werkelijk
neutraal onderwijs veor onze kinderen goed
is. De ziel van het kind staaf van nature
niet neutraal tegenover personen, zaken en
toestanden. De ziel van het kind is b| de
geboorte niet reita en onbevlekt gelijk een blaak
onbeschreven vei papier, maar is boos en
gacsch bedorveo, geneigd tof alle kwaad.
Het kwaad komt er b| een kind niet reeds
vroeg „ia" gelijk het wel in den volksmond
heet, Kaar het komt er wel vroeg „uit" ea
toont zich naar buiten. Reeds dit moet
voldoende geacht worden oin aan te nemen
dat een neutrale opvoeding ook in de school
voor het kind ailesains verwerpelijk is. Tegen
over het gif der zonden dient een tegengif
geatela.
Dat het. kind zelf zal te beslissen hebben
welke levens- en wereldbeschouwing het
wil toegedaan zijn ea het buiten de ouders
staaf, om deze keuze te doen kan natuurlik
door geen enkel Christenouder toegegeven
worden, Ds ouders z|n gehouden het geluk
van hun kind te bedoelen. En zooals xQ er
reeds vroeg op uit zfja het kind ces goede
maatscfcappelpe positie te verzekeren buiten
den wil van het kind om dat nog te jong
ia om zelfstandig te beslissen wat het zal
z$n of niet zija, "zoo ook dient het geestelijk
heil gezocht te worden voor hef kind, dat
hen als een pand werd foebetrouwd waarvoor
zij zich znlien te verantwoorden hebben.
Wat de „religieuze" voorstander van het
van hef openbaar onderwijs u verder tegen
werpt, it? dat hef kind nog te eenvoudig
is voor den Bijbel.
Het verstaat dea Bijbel nog niet, De B^bel is
niet geschikt voct de ziel van bet kind. Men
trachs het U daa zoo voor te stelles dat Gods
Woord slechts begrijpelijk is voor den vol
wassens en dan nog riet eens voor slis want
er zija er ook otsöer de grooten nog veis dis
de Bijbel niet verstaan Het mooie, hst idieële,
het verheffende van bat Oude Boek erkent
onze religieuze eeuw, assar men ontneemt het
aan da kinderhand en sluit feet veor de kin
derziel met 7 zegelen.
Zou hef waar z|n dat het kir:d geen nut
heeft vaa bet Woord Gods.
Deze vraag beantwoorden we ütraks, maar
vooraf wenschen wQ te wisan op een sssr ge-
v?arlfjk versebljnsei dat aan deze meesing
verbonden ia. Omdat inea gelooft dst de geest
van het kind niet bevattelijk is vcor'i Woord
Gods, wordt hij aan het klad onthouden, om
ham er surrogaat voor la ds plaais ta geven,
want natuurlek heeft het bind ook niets san
het ter berk gaan, waarom er aao isisderker-
ken het aanzijn gegeven worden Ook de kerk
du» gesloten.
Veronderstellen we een cogenblik ónï hat
kinderlijk begrip werkelijk'te nauw begrensd
is voor den B|beS en da bediening van het
Woord, dan nog zou het verderflïk ?.fln voor
het kind om deze dingen hem te onthouden.
fa een Siesch mes Dauwen isa's bevond
zich een kostelijke vrucht die wegens haar
grootte onsnogelp cïüor den hals dier flesch
kon zïjü in '.eteavct, T ch was dit wel het geval
gewafsi Maar reeds vroeg, toss ds vrucht pas
aï?rt het ontwikkelen was, was zij er in
gebracht, vasdaar dat g|j er ou niet meer
uitgehaald ka» v/orden tenzf flrac'a ge
breken werd. Salomo zegt in zijn Spreuken-
boek „Leer den jongst? de eerste beginselen
naar dea eltch zijns wegs, a!s h|j ook oud
zal geworden ^n. zai hij daarvan niet ui-
wgken". Het kind moet reeds vroeg uit den
Bijbel onderricht worden en moet zich reeds
vroeg gewennen het Woord Gods zelf te
leien. Zoo ook haeft ieder ouder te zorgen
dat slSa kind trouw ragde optrekt naar Gods
Bedehuis gedachtig san don Heere Jezus die
zelve ia Z|a kiafejsrea hierin het voorbeeld
gaf.
Dit geldt dus ook veor hen die mochten
messen dat het kind niet vatbaar Ia voor
Bijbel en preek.
Maar thans de vraag, of het kind werkelijk
geen nut heeft van het Bpcllszsn en het
Bghelsch onderricht op de school. Stellig moei
dit ontkend worden. Een oude dominee met
veel levenservaringen, zcide meermalen, dat
het hem opgevallen was, dat er vele meuscïieö
zijn, die in de jeugd in het gezin ea de
school een BJjbelsche opvoeding hadden ga-
noten, doch op volwassen Seefsijd de wereld
dienden, op iaters Jaren nog behouden werden
eo hef middel van hun bthoud vonden la se
gezegende opvoeding in huis en school, Dc
bid'ukken dis zf op school o&tvangen bad
dea waren nooit meer geheel uit to wisscheu
geweest, sQ waren hen bij gebleven.
Dst alieea datgene voor hst kind goed zou
sijo, wat het begapen kan, is een stelling,
die nog nooit voldoende bewezen is, maar
wei dlkvijis door de praktik is gelogenstraft.
Maar ook hoe dikwijls is niet door een
kinderziel gegrepen gewerden, wat vooreen
volwassene onbcgrljpbaar bleef. Den kinderen
is vaak geopenbaard geworden, wat de w|5,«n
en versisidigen verborgen was. Het geloofs
leven van een kitsd, het kinderlijk vertrouwen
wekt den volwassene tot jateericbhcid en
hoe vaak matst reeds een kindermond van
geloofsvertrouwen spreken tot een volwas
sene, om hem te beschamen en te prikkelen
Iets van dat eenvoudig gelooven over te
nemen
Neen, „we zullen het niet verbergen voor
onze kinderen, voor het navolgende je slacht,
vertellende de Soffdikheden des Heercn,
„opdat het navolgende geslacht dia weten
zouden, de kinderen die geboren zouden wor
den en zouden opstaan en vertellen ze hunne
kinderen. En dat zQ hunne hops op God
zouden stellen en Gods daden niet vergeten,
maar Z|ae geboden bewaren."
Ea indien dan nog het plo t niet ten gunste
van het bijz. ouderw. zou gewonnen aüa, dan
geide in de allerlaatste plaats, het verwijzen
naar de plicht, die elk Christen-ouder op zich
genomen heeft, bij het bedienen vsa het
Sacrament van den Heiligen Doop, waarmede
de ouders voor de gansche gemeente en voor
Gads aangezicht getuigd hebben, „dat zü
bekennen, dat hun kind In Christus geheiligd
Is en beloven hun kind in de leer der ge
nade naar hun vermogen te onderwijzen of
te doen en te helpen onderwazen."
Z% hebben hun belofte aizoo geschonken,
en als dan toch het openbaar caderwfs het
onderwijs hunaer keuze zij, dan ei3chen waar
heid en recht, dat ar] hun woord, God en der
gemeente gegeven, Intrekken en den Heiligen
Doop aan hun kind te niet dosn.
v. S.
Thans is er weer eea beweging gaande
tegen de vaccinatie.
Of liever de vs.cclrmledwang.
Op zichzelf sates tegen.
Ook wij zga tegen vnccinafiedwang, zaoals
we hi principeook zijn tegen leeidwaag,
veraekeringsdwang ea welken anderen öwsng
dan ook
De overheid is geroepen, om het goede
voor land en volk te zoeken, zeker,
Maar behalve de terrelaen, dis vrijelijk
betreden mag, z$n er ook nog, waar zeniet
op mag bomen, waar ze heeft af te blijven.
We bedoelen het terrein der conciëntie.
B v, mag da 'egmUtg geenerlei drang uit
oefenen op de burgers ais ge?ro!g waarvan
zich aan een of ander kerkgenootschap
zouden aansluiten.
Zij mag de onderdanen niet dwingen, om
feua kinderen een door haar voorgeschreven
schoolopleiding te doen doorloopen.
En zoo ook mag zij de laaösbewoners stet
dwingen, om hun kinderen een voorbehoed
middel tegen pokken te doen toedienen.
juist omdat het hier het terrein dercon-
c.ëntie raakt.
Immers zijn er velen in den lande, die
wsikeip gemoedsbezwaar tegen de vacci
natie hebban.
Z!j| raeenen in Gods Woo?d eea verbod
deartegen te kunnen vinden,
Daarom wars het goed, indien ds vacci-
naaie-KWK2,g niet beatoad co zou het goed
geweest zijn, indien die ook nimmer be staan
had.
In zooverre zijn we het dus met degenen,
die de bovengenoemde beweging op touw
zetten, eets.
Een ding vinden we toch ia hun optreden
verkeerd.
Behalve, dat zij heel Ciiristellk-Nederland
oproepen, om zich eenpaeig tegen dezen
dwang te verklaren, willen bij voortduring
de idee ingang doen vindon, dat de vacci
natie wetkelfk „uit dea booze" is.
Dat nu Is niet goed.
Want ik bsn overtuigd, dat er heele scharen
zuilen zijn, die uit kracht van hun beginsel
wel tegen vacciaatiedwang suilen zija, maar
die toch de vaccinatie op zichzelf niet ga&rne
zouden missen.
Zij toch beschouwen dit voorbehoedmid
del als een gave Gods en aanvaarden die,
zooals zij een winterjas als voorbehoedmid
del tegen kouvatten ea een reddingsboei of
boot op een stoomschip als voorbehoedmid
del tegen verdrinken aanvaarden
Men diene dan ook bij de bestriding vaa
den vaccinatiedwacg met dezulken wel re
kening te houden.
Dat zal het «sultaut ten goede komen.
HABITUÉ
Telling betreffende hef grondgebruik
en den veestapel,
Evenals in 1910 zei dit jasr tusschen 20
Mei en 20 jur<i een telling plaats hebben be
treffende het grondgebruik en den veestapel.
Deze telling heeft, evenals de vorige, niets
uit te slaan met de belastingen, doch wordt
alleess en uitsluitend gehouden fen behoeve
vaa de landbouwstaUsttek en is dus in het
belang van den Nederlandsen» land- en
tuinbouw.
Met vertrouwen wordt daarom de steun
van allen ingeroepen, om deze telling te doen
slagen.
Deze steur, wordt verleend, door de gege
vens soo nauwkeurig mogelijk te verstrekken
Opdat leder hef antwoord gereed kunne
hebben, wanneer de personen, met de telling
beiasf, zich aanmelden, wordt hier medege
deeld, waarover het onderzoek loopt.
Wat hst grondgebruik betreft, wordt ge-
vrasgd naar:
ade tofale oppervlakte land (alleen bouw
land, tuingrond en grasland), die men in
gebruik heeft;
b. hoeveel van die oppervlakte eigen land
en hoeveel gepacht land is en hoeveel
v«n dat gepachte land van ouders is ge-
!±iht
c. hoe groot de oppervlakte bouwland en
tuingrond en hoe groot de oppervlakte
grasland is;
d. hoeveel van elk dezer twee rubrieken ge
legen is in een andere gemeente, dandle
waarin de gebruiker woont.
Bü de opgaven moet de kadastrale grootte
worden opgegeven
Wat dea veestapel aangaat wordt gevraagd
naar hei aantal paarden boven en beneden
3 jaar; het aantal runderen, waarbij wordsu
onderscheldenspringstierrn, melkkoeien,
raesikalvsren, ander mestvee en jongvee bo
ven en beneden 1 jaar; het aantel hdde-
scliapenhet aantal andere schapen, gesplitst
ia die beven en beneden 1 jsarhst aantal
geiten en bokkenhst aantal varkeus, waar
van afzonderlek op te geven het getal boven
ea beneden 6 wekes het aantal kippen,
waarvan onderscheidenlijk het getal is 1921
geboren kulkess en de oudere kippene®ten
slotte het aantal korven en kasten met bijen.
Sommelsdijk, 9 Mei Mei 1921.
De Burgemeester van Sotnmeisdijk,
G. JOPPE Dzoon,
LB.
WAARSCHUWING
KEURING VAN MILIT1EPLICHTIGEN.
De BURGEMEESTER van SOMMELSDIJK
waarschuwt de militiepHchttlgen, zich er wel
voor te wachiet», zich rnet tusschenpsrsonen
in verbinding te stellen om voor dea dienst
afgekeurd te worden, omdat, indien sij in
derdaad ongeschikt zlfn, de afkeuring ook
zonder de tusschcEkomat van dia personen
zou piaais hebban.
Nadrukkelflk wordt de aandacht gevestigd
op artitó 206 van het Wetboek van Strafrecht,
dat luidt als volgt:
Met gevangentesiraf van tea hoogste twee
jaren wordt gestraft
1° hi die zich opzettelijk voor den dienst
b| de militie ongeschikt maakt of laat
maken
2°, h§ die eea ander op diens verzoek op-
zeitelijk voor dien dienst ongeschikt
maakt.
indien in het laatste geval het feit dea
dood ten gevolge heeft, wordt gevangenis
straf van tea hoogste zes jaren opgelegd.
Sommetedp, 3 Mei 1921.
De Burgemeester voornoemd,
BOUMAN,
MILITIE"
ZITTING VAN DEN KEURIHGSRAAD.
De BURGEMEESTER van SOMMELSDHK
maakt bekend, dat de Keurlngsraad voor de
ingeschrevenen voor de. militie, lichting 1922,
dezer gemeente zitting zal houdes te Mid.
delharnis, ia de Bewaarschool op Den vierdag"
2 Juni 1921, des voormiddags te 9 uur.
(Z!e verder aaupSafebord.)
SommeisdIJk, 3 Mei 1921,
De Burgemeester voornoemd,
BOUMAN.
Vrijdag 13 Mei 1921 afslag des 's avasds
7 uur (soffiertfd) te Melissant, ter herberge
van A, v. d. Werf van drie arbeiderswonin
gen, waarvan 1 ossverhuurd en de beide an-
darsE verhuurd aan J. Koppenaal en A. Ro
bijn te Melissant, aan dsn Molsedljk, fe«£ï.
Sectie A nos, 989, 990 en 1111 tez. groot
0.03 22 H.A. (eeuwigdurend erfpacht.)
Notaris VAN DER SLUYS.
Notaris Akkerman te Ooitgersspiaat deelt
mede dat de afslag van buizen, te Achthui
zen, ten verzoeke van den heer J. J, van de
Swaluw, is uitgesteld tot Woensdag 11 M?1
a,s. zelfde ijjd en plants.
Vrldag 20 Mei bf iezst en Vrijdag 27 Mei
bS afslag, telkens des namiddags 4 uur (Zo
mertijd te Goedereede in het Logement
„de Gouden Leeuw" van: Twee huizen met
een schuurtje en bouwland te Goedereede
nabij het havenhoofd, in den Gorspolder, aan
des Havenüijk in 4 koopec, combinatie massa
ea 0 51 80 H A. of 1 G. 38Vs R V.H. bouw
land te Goederecde, gelegen alsvorea, in 2
feoopeis en in massa. Ten veraceks van den
Heer Jan Gtinwis Sr. es.
Notaris VAN DEN BERG
Op Vrijdagen 13 en 20 Mei 1921 v.m. 11
uur, bij Gsz. van Dn si te Zuidland.
Publieke veikooping b$ veiling en afslag
ven eene r e n;t e njl e r swoning in de
kom van het dorp Zuidiand, met erf strek
kende tot den Achterweg groot ongeveer
2 arenverhuurd tot 3 Mei 1922 aan MeJ.
P. van Beek, voor f 200,— 's jaars ca een
fabrieksgebouw aldaar, groot ongeveer 63
centiaren. Direct na de gunning in gebruik
en genot te aanvaarden. De motor, maal-
steenes en koekenbreker worden gereserveerd.
Betaling koopp. 2 juli 1921.
Bezlchtinging daags voor velling en afslag
n.m. 2 tof 4 uur.
Inlichtingen ten kantore vaa ondergete
kende notaris.
Notaris C, LOEFF.