Woensdag 11 Mei 1921 S8*ts Jaargang IS#. 2701 ¥@®r de §inidli®IIaiidseise en Éeeiiwselte Ëilandeii. iijzoiiiir ef iautraaS 0 ipgii m din iig3 I Antirevolutionair Orgaan F!§IË£L ÜEDËEITE. BQEKHOVEK i Zin@n. Alle stukken voor de Redactie bestemd» Advertenti&n en verdere. Administratie Xtauc© toe te zenden mn de Uitgevers VERK00PIN9ER. a •nswaosentimffirikaasBi 5»»«wnanrsci=xajir.T^ TB S33335ars*''a zQEuKKXsssrca^x&aasKZKXscst Dtse Courant verschijnt eiken WOENSDAG- en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per pust 75 Ceot BUITENLAND b§ vooruitbetaling f 8.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. vooraltbetslfagg V-.' ITGKVEjHS 80MMBL8DJIK, Tstofcoa Irctercomtaanaal No» 202. ADVERTENTIÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ceat psr re»st BOEKAANKONDIGING 10 Ceat pet regel. DIENST AANVRAGEN m DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per plaatsing. Oroote letters ea vignetten worden berekend naar da plaatsruimte dis sg beslas es. c1 ö'.''f;ttwjtI3ts warden hMftwAttot DtefSte&ll. a VRtlDAOMOROFN so tttiP msmmtamsamsaasm V Tegen de Roomschen U li kijken naar de Roomsche» is aitgd plicht. Zuoals sij kijken naar en gebruikmaken van •je hopelooss verdeeldheden der Protestante®, Wie Gods water maar over Gods akker iaa;: loopen is de dwaas gei<k, die slaapt in 't opperste van den raast Als de Roomschen I Socialisme een handdruk gaan bieden, zooals ze dat vaa 1800 tot 1870 denVrgzic- nigeti daden, dan zeggen weWaakt en kijkt uiii A's de Roomschen den Sabbat willen aftakelen meer nog dan zelfs een Pro testant aangenaam is, dsn zeggen we Waski en k|kt uitl Als de Roomschen hun hostie in een processie over straat willen dragen, wat in beginsel nooit wettelp ban worden verhinderd, zeggen we toch: Waakt en kikt uit. Ea tot de Roomschen zouden we in dit' processlsgeval dubbel herhalenVooral gij, waakt en kijkt uit, waat er zou een droef einde van uw vurig begin kunnen zin. Als de, Roomsehen in een Rechtsch Kabinet de (l S*a« wilden uitdeden en de andere Miuls- {*-«» aan hun sociale kies en en begin ssles wilden binden en desnoods opoffarec, dan zeggen wfWaakt en k|kt uit i want de sociale vrijheid zit den Protestant ia !t bloed ïooais de sociale band, afspiegeling van da Roomsche eenheid in de Kerk, den Roorasch- Katholiek in ,t bloed zit. Geen enkel „Protestant", die zelf in woord en daad protesteert tegen dg huidige God- onteering op velerlei terrein, kan gedoogen dat de Naam en de zaak de» Heeren bevlekt wordt, door wie ookEn 't is zijn recht om tegen alle ongeloof ea bijgeloof, yas welken kant ze ook komt, zich te verzetten. 't Roomsch-Katholicisme is een grootc macht door zQn Eenheid en krachtige over tuiging, en 't heeft geïncorporeerd in den neutralen Nederiandschen Staat, aileburgst- rechten, waaraan geen enkel Protestent, hoe fgn besnaard ook, tornen mag. Recht voor AllenEn op de basis der Grondwet gelgfce monniken, geljjke kappenMaar tochkijkt uit en waakt, want Rome ia een onuitputte- ifke bron van macht en kracht en energie. Ijk*' Bestrijding der Roomschen. De Hervormde predikanten te Amsterdam houden openbars vergaderingen om ie be tuigen en te betoogen tegen de Roomsche propaganda. Er wordt daar geredeneerd te gen ds Roomgche Actietegeni 't Pausdom tegen de Mariavereringtegen da Roomscbe leer enz. Of er ook Roomschen ziJu, die uu geen nacht meer slapen kunnen, omdat hun Kerk op de grondvesten davert, nu ds Huo- gehulze de leiding heeftdie zelfde figuur, die ia 1905 sao'a Ëetse en haat tegen ör. Kuyper en 't Kuyperkabinet had, weten we nier. Maar dit weten we welhoe geoorloofd een oprechte propaganda tegen Rome Ishoe noodzakelijk ze ook zij, omdat 't Protestan tisme iets anders is clan 't R. Katholicisme toch is zoo'n propaganda oases inziens van nul en geener waarde. Protestant schepropa- ganda kan dan pas iets befeekenen ten eerste als dat Protestantisme meer eenheid bezat, waar 't nu in allerlei stukken en brokken uit eenvalt; ten tweede: als dat Protestan tisme in eigen boezem handelde naar den Woorde Gods en Zsjjn ordinantiën. Maar waar 't Protestantisme, ook in Nederland, ook in Amsterdam, een afval en inzinking openba ren, die hemeltergend iswaar in de Protes tantse!» Kerken een leer en een leven wordt toegelaten, die 't leven van Sodam evenaart en de leer der Epicuristen nabijkomt: daar toomt de Heilige Gods en rust er een vloek op 't Protestantisme. En zoo'n verscheurde, losbandige hoop als 't Nederlandsche Prote stantisme, moet den Roomsche vei slaan en Maria een aarrenmuts opzetten Vruchteloos pogen! Totaal vruchteloos! ZaS de troebelige stroom van 'i Protestan tisme den Petrusrois kunnen beuken? Wij I ncctea Protestanten. Maar protesteert dan eerst tegen eigen verwarring, eigen futloos heid, eigen beginselloosheid, eigen moe- en matheid. En dan aangedaan hebbende 't borst wapen der gerechtigheid, en den helm der laiightid, en de voeten geschoeid met de bereidwilligheid des Evangelies van Jezus Christus; weg doende uit 't midden allo Ban, alle modernisme, alle ongeloof in leer en leven dan, ja dan! zal er succes zijn te gen de Roomschen. Maar 't pompoenachtige Nederlandsche Protestantisme wordt tegen den Roomschen eik stuk gesmeten. V Dultschland op 12 Mei. Het Stuk van Lloyd George, uil Engeland Etiand uit Frankrijken de andere drie heeran der Entente is dan in Berlin aangekomen SGhuldigmklaring van Dultschland aan 't niet aakomen der Entente eischea n.i. Ont wapening èn 't niet betalen van 12 dulsead ramioea goudmarkea èn 't niet vereordeeien der Oorlcgsmiddadigers. Slot: de Bondge- nooten besluiten van 5 Mei af over ie gaan tot '1 nemen va» alle voorbereidends nood zakelijke maatregelen voor de bezetting van 't Roerdal door de geallieerde troep» &sa den Rijn, en somtLeetta Duiischland binnen 6 dagen, dus tot den 12e orn so ader voor behoud of voorwaarden alsnog al zijn ver plichtingen jegens de Entente na te komen en zoo niet, dan zal ds Entente op 12 Msi alle militair maatregelen nemen te land en ter zee, totdat asn de eischcn Is •uldaaa. Hst Duitsche Kabinet is inmiddels afge treden. ëh; ia de Belgische S cialieüsche peril dreigt ten gevolge vau die Entente nota aan Duitschiimd ecu trials te zuilen uitbreken. Enia de EugelscShe handels- en arbeidetswereld heerscht er groote ontstem ming over de Engelschs poüteik is de dere questis. Och! waren alle measehen wijn ea deden daarbij w|s; dee'z garde was een paradijs, au is ze vaak esa hei. Een geluk een ongeluk I Duiischland is in dé laatste jaren aan alles gewoon ge worden ea 't lijden der toekomst maakt de menschen niet?, oproeriger. De huidige troe penmacht aan den Rij a wordt met kalmte bejegend en op 12 Mei zal een nieuwe toe voeging aan 't Duitsche optimisme niets veranderen. Duitschlanö legt alcfe b:j 't Nood lot r.eerl Tot eens de dag der Vrake komt. En die komtDia komt pev/ir.. Onze jongere gessratle (w| niet mee?) zal 't be leven, dat Frankrijk, die de groota driver Is, in deze zaak, 't met den dood zal bekoopea. Vrses is een slechte raadgeefster en bij Fran krijk is elke daad haat tegen, ea vrees voor DuiischëlandMaar wat zü! 12 Mei ople veren Er zijn alt|jd nog tnensc'sec die den Suf zlngeu op hst openbaar of neutraal onderwas En de manier waarop zg dat doen is soms zeer gevaarlik. Want hst gast in onze religieuze eeuw niet meer als voor 50 of 60 jaren, toen de antithese scherp naar voren kwam en de voorstanders van hst blzonder onderwijs openlijk werden uitgemaakt voor reactionair, ds nacMschool enz. De Bjjbsl wordt in onze eeuw Biet meer genegeerd en veracht en onze tgd die moede van den offerdienst, ter eere van het materialisme, zich nu verdiept in het occultisme, in de leer van het verborgene, het oaslchtbare, wil wel een htffdgke buiging maten voor het godsdienstige leven. Maar late men zich door die buiging niet verleiden Tegen het zoet gefluit vsn den vogelaar dient mea dubbel wsaksaara te sijs. Men respecteert uw principes, uw belijden!? Uw levens- en wereldbeschouwing, edoch komt er niet al te neer mede voor oen dag. De openbare schooi blijft ack in onzen religieuzen tijd het troetel kindje. Het opkomend geslacht vindt et neutraal onderwijs, zegt men. Eu dat is juist wat een kind noodlg heeft om tot een persoonlijkheid, een zelfstandigheid te kunnen ontwikkelen Behalve dat het zeer twijfelachtig is of dit openbaar onderwas iadesdaad „neutraal" is, staat het zeer te bezien of werkelijk neutraal onderwijs veor onze kinderen goed is. De ziel van het kind staaf van nature niet neutraal tegenover personen, zaken en toestanden. De ziel van het kind is b| de geboorte niet reita en onbevlekt gelijk een blaak onbeschreven vei papier, maar is boos en gacsch bedorveo, geneigd tof alle kwaad. Het kwaad komt er b| een kind niet reeds vroeg „ia" gelijk het wel in den volksmond heet, Kaar het komt er wel vroeg „uit" ea toont zich naar buiten. Reeds dit moet voldoende geacht worden oin aan te nemen dat een neutrale opvoeding ook in de school voor het kind ailesains verwerpelijk is. Tegen over het gif der zonden dient een tegengif geatela. Dat het. kind zelf zal te beslissen hebben welke levens- en wereldbeschouwing het wil toegedaan zijn ea het buiten de ouders staaf, om deze keuze te doen kan natuurlik door geen enkel Christenouder toegegeven worden, Ds ouders z|n gehouden het geluk van hun kind te bedoelen. En zooals xQ er reeds vroeg op uit zfja het kind ces goede maatscfcappelpe positie te verzekeren buiten den wil van het kind om dat nog te jong ia om zelfstandig te beslissen wat het zal z$n of niet zija, "zoo ook dient het geestelijk heil gezocht te worden voor hef kind, dat hen als een pand werd foebetrouwd waarvoor zij zich znlien te verantwoorden hebben. Wat de „religieuze" voorstander van het van hef openbaar onderwijs u verder tegen werpt, it? dat hef kind nog te eenvoudig is voor den Bijbel. Het verstaat dea Bijbel nog niet, De B^bel is niet geschikt voct de ziel van bet kind. Men trachs het U daa zoo voor te stelles dat Gods Woord slechts begrijpelijk is voor den vol wassens en dan nog riet eens voor slis want er zija er ook otsöer de grooten nog veis dis de Bijbel niet verstaan Het mooie, hst idieële, het verheffende van bat Oude Boek erkent onze religieuze eeuw, assar men ontneemt het aan da kinderhand en sluit feet veor de kin derziel met 7 zegelen. Zou hef waar z|n dat het kir:d geen nut heeft vaa bet Woord Gods. Deze vraag beantwoorden we ütraks, maar vooraf wenschen wQ te wisan op een sssr ge- v?arlfjk versebljnsei dat aan deze meesing verbonden ia. Omdat inea gelooft dst de geest van het kind niet bevattelijk is vcor'i Woord Gods, wordt hij aan het klad onthouden, om ham er surrogaat voor la ds plaais ta geven, want natuurlek heeft het bind ook niets san het ter berk gaan, waarom er aao isisderker- ken het aanzijn gegeven worden Ook de kerk du» gesloten. Veronderstellen we een cogenblik ónï hat kinderlijk begrip werkelijk'te nauw begrensd is voor den B|beS en da bediening van het Woord, dan nog zou het verderflïk ?.fln voor het kind om deze dingen hem te onthouden. fa een Siesch mes Dauwen isa's bevond zich een kostelijke vrucht die wegens haar grootte onsnogelp cïüor den hals dier flesch kon zïjü in '.eteavct, T ch was dit wel het geval gewafsi Maar reeds vroeg, toss ds vrucht pas aï?rt het ontwikkelen was, was zij er in gebracht, vasdaar dat g|j er ou niet meer uitgehaald ka» v/orden tenzf flrac'a ge breken werd. Salomo zegt in zijn Spreuken- boek „Leer den jongst? de eerste beginselen naar dea eltch zijns wegs, a!s h|j ook oud zal geworden ^n. zai hij daarvan niet ui- wgken". Het kind moet reeds vroeg uit den Bijbel onderricht worden en moet zich reeds vroeg gewennen het Woord Gods zelf te leien. Zoo ook haeft ieder ouder te zorgen dat slSa kind trouw ragde optrekt naar Gods Bedehuis gedachtig san don Heere Jezus die zelve ia Z|a kiafejsrea hierin het voorbeeld gaf. Dit geldt dus ook veor hen die mochten messen dat het kind niet vatbaar Ia voor Bijbel en preek. Maar thans de vraag, of het kind werkelijk geen nut heeft van het Bpcllszsn en het Bghelsch onderricht op de school. Stellig moei dit ontkend worden. Een oude dominee met veel levenservaringen, zcide meermalen, dat het hem opgevallen was, dat er vele meuscïieö zijn, die in de jeugd in het gezin ea de school een BJjbelsche opvoeding hadden ga- noten, doch op volwassen Seefsijd de wereld dienden, op iaters Jaren nog behouden werden eo hef middel van hun bthoud vonden la se gezegende opvoeding in huis en school, Dc bid'ukken dis zf op school o&tvangen bad dea waren nooit meer geheel uit to wisscheu geweest, sQ waren hen bij gebleven. Dst alieea datgene voor hst kind goed zou sijo, wat het begapen kan, is een stelling, die nog nooit voldoende bewezen is, maar wei dlkvijis door de praktik is gelogenstraft. Maar ook hoe dikwijls is niet door een kinderziel gegrepen gewerden, wat vooreen volwassene onbcgrljpbaar bleef. Den kinderen is vaak geopenbaard geworden, wat de w|5,«n en versisidigen verborgen was. Het geloofs leven van een kitsd, het kinderlijk vertrouwen wekt den volwassene tot jateericbhcid en hoe vaak matst reeds een kindermond van geloofsvertrouwen spreken tot een volwas sene, om hem te beschamen en te prikkelen Iets van dat eenvoudig gelooven over te nemen Neen, „we zullen het niet verbergen voor onze kinderen, voor het navolgende je slacht, vertellende de Soffdikheden des Heercn, „opdat het navolgende geslacht dia weten zouden, de kinderen die geboren zouden wor den en zouden opstaan en vertellen ze hunne kinderen. En dat zQ hunne hops op God zouden stellen en Gods daden niet vergeten, maar Z|ae geboden bewaren." Ea indien dan nog het plo t niet ten gunste van het bijz. ouderw. zou gewonnen aüa, dan geide in de allerlaatste plaats, het verwijzen naar de plicht, die elk Christen-ouder op zich genomen heeft, bij het bedienen vsa het Sacrament van den Heiligen Doop, waarmede de ouders voor de gansche gemeente en voor Gads aangezicht getuigd hebben, „dat zü bekennen, dat hun kind In Christus geheiligd Is en beloven hun kind in de leer der ge nade naar hun vermogen te onderwijzen of te doen en te helpen onderwazen." Z% hebben hun belofte aizoo geschonken, en als dan toch het openbaar caderwfs het onderwijs hunaer keuze zij, dan ei3chen waar heid en recht, dat ar] hun woord, God en der gemeente gegeven, Intrekken en den Heiligen Doop aan hun kind te niet dosn. v. S. Thans is er weer eea beweging gaande tegen de vaccinatie. Of liever de vs.cclrmledwang. Op zichzelf sates tegen. Ook wij zga tegen vnccinafiedwang, zaoals we hi principeook zijn tegen leeidwaag, veraekeringsdwang ea welken anderen öwsng dan ook De overheid is geroepen, om het goede voor land en volk te zoeken, zeker, Maar behalve de terrelaen, dis vrijelijk betreden mag, z$n er ook nog, waar zeniet op mag bomen, waar ze heeft af te blijven. We bedoelen het terrein der conciëntie. B v, mag da 'egmUtg geenerlei drang uit oefenen op de burgers ais ge?ro!g waarvan zich aan een of ander kerkgenootschap zouden aansluiten. Zij mag de onderdanen niet dwingen, om feua kinderen een door haar voorgeschreven schoolopleiding te doen doorloopen. En zoo ook mag zij de laaösbewoners stet dwingen, om hun kinderen een voorbehoed middel tegen pokken te doen toedienen. juist omdat het hier het terrein dercon- c.ëntie raakt. Immers zijn er velen in den lande, die wsikeip gemoedsbezwaar tegen de vacci natie hebban. Z!j| raeenen in Gods Woo?d eea verbod deartegen te kunnen vinden, Daarom wars het goed, indien ds vacci- naaie-KWK2,g niet beatoad co zou het goed geweest zijn, indien die ook nimmer be staan had. In zooverre zijn we het dus met degenen, die de bovengenoemde beweging op touw zetten, eets. Een ding vinden we toch ia hun optreden verkeerd. Behalve, dat zij heel Ciiristellk-Nederland oproepen, om zich eenpaeig tegen dezen dwang te verklaren, willen bij voortduring de idee ingang doen vindon, dat de vacci natie wetkelfk „uit dea booze" is. Dat nu Is niet goed. Want ik bsn overtuigd, dat er heele scharen zuilen zijn, die uit kracht van hun beginsel wel tegen vacciaatiedwang suilen zija, maar die toch de vaccinatie op zichzelf niet ga&rne zouden missen. Zij toch beschouwen dit voorbehoedmid del als een gave Gods en aanvaarden die, zooals zij een winterjas als voorbehoedmid del tegen kouvatten ea een reddingsboei of boot op een stoomschip als voorbehoedmid del tegen verdrinken aanvaarden Men diene dan ook bij de bestriding vaa den vaccinatiedwacg met dezulken wel re kening te houden. Dat zal het «sultaut ten goede komen. HABITUÉ Telling betreffende hef grondgebruik en den veestapel, Evenals in 1910 zei dit jasr tusschen 20 Mei en 20 jur<i een telling plaats hebben be treffende het grondgebruik en den veestapel. Deze telling heeft, evenals de vorige, niets uit te slaan met de belastingen, doch wordt alleess en uitsluitend gehouden fen behoeve vaa de landbouwstaUsttek en is dus in het belang van den Nederlandsen» land- en tuinbouw. Met vertrouwen wordt daarom de steun van allen ingeroepen, om deze telling te doen slagen. Deze steur, wordt verleend, door de gege vens soo nauwkeurig mogelijk te verstrekken Opdat leder hef antwoord gereed kunne hebben, wanneer de personen, met de telling beiasf, zich aanmelden, wordt hier medege deeld, waarover het onderzoek loopt. Wat hst grondgebruik betreft, wordt ge- vrasgd naar: ade tofale oppervlakte land (alleen bouw land, tuingrond en grasland), die men in gebruik heeft; b. hoeveel van die oppervlakte eigen land en hoeveel gepacht land is en hoeveel v«n dat gepachte land van ouders is ge- !±iht c. hoe groot de oppervlakte bouwland en tuingrond en hoe groot de oppervlakte grasland is; d. hoeveel van elk dezer twee rubrieken ge legen is in een andere gemeente, dandle waarin de gebruiker woont. Bü de opgaven moet de kadastrale grootte worden opgegeven Wat dea veestapel aangaat wordt gevraagd naar hei aantal paarden boven en beneden 3 jaar; het aantal runderen, waarbij wordsu onderscheldenspringstierrn, melkkoeien, raesikalvsren, ander mestvee en jongvee bo ven en beneden 1 jaar; het aantel hdde- scliapenhet aantal andere schapen, gesplitst ia die beven en beneden 1 jsarhst aantal geiten en bokkenhst aantal varkeus, waar van afzonderlek op te geven het getal boven ea beneden 6 wekes het aantal kippen, waarvan onderscheidenlijk het getal is 1921 geboren kulkess en de oudere kippene®ten slotte het aantal korven en kasten met bijen. Sommelsdijk, 9 Mei Mei 1921. De Burgemeester van Sotnmeisdijk, G. JOPPE Dzoon, LB. WAARSCHUWING KEURING VAN MILIT1EPLICHTIGEN. De BURGEMEESTER van SOMMELSDIJK waarschuwt de militiepHchttlgen, zich er wel voor te wachiet», zich rnet tusschenpsrsonen in verbinding te stellen om voor dea dienst afgekeurd te worden, omdat, indien sij in derdaad ongeschikt zlfn, de afkeuring ook zonder de tusschcEkomat van dia personen zou piaais hebban. Nadrukkelflk wordt de aandacht gevestigd op artitó 206 van het Wetboek van Strafrecht, dat luidt als volgt: Met gevangentesiraf van tea hoogste twee jaren wordt gestraft 1° hi die zich opzettelijk voor den dienst b| de militie ongeschikt maakt of laat maken 2°, h§ die eea ander op diens verzoek op- zeitelijk voor dien dienst ongeschikt maakt. indien in het laatste geval het feit dea dood ten gevolge heeft, wordt gevangenis straf van tea hoogste zes jaren opgelegd. Sommetedp, 3 Mei 1921. De Burgemeester voornoemd, BOUMAN, MILITIE" ZITTING VAN DEN KEURIHGSRAAD. De BURGEMEESTER van SOMMELSDHK maakt bekend, dat de Keurlngsraad voor de ingeschrevenen voor de. militie, lichting 1922, dezer gemeente zitting zal houdes te Mid. delharnis, ia de Bewaarschool op Den vierdag" 2 Juni 1921, des voormiddags te 9 uur. (Z!e verder aaupSafebord.) SommeisdIJk, 3 Mei 1921, De Burgemeester voornoemd, BOUMAN. Vrijdag 13 Mei 1921 afslag des 's avasds 7 uur (soffiertfd) te Melissant, ter herberge van A, v. d. Werf van drie arbeiderswonin gen, waarvan 1 ossverhuurd en de beide an- darsE verhuurd aan J. Koppenaal en A. Ro bijn te Melissant, aan dsn Molsedljk, fe«£ï. Sectie A nos, 989, 990 en 1111 tez. groot 0.03 22 H.A. (eeuwigdurend erfpacht.) Notaris VAN DER SLUYS. Notaris Akkerman te Ooitgersspiaat deelt mede dat de afslag van buizen, te Achthui zen, ten verzoeke van den heer J. J, van de Swaluw, is uitgesteld tot Woensdag 11 M?1 a,s. zelfde ijjd en plants. Vrldag 20 Mei bf iezst en Vrijdag 27 Mei bS afslag, telkens des namiddags 4 uur (Zo mertijd te Goedereede in het Logement „de Gouden Leeuw" van: Twee huizen met een schuurtje en bouwland te Goedereede nabij het havenhoofd, in den Gorspolder, aan des Havenüijk in 4 koopec, combinatie massa ea 0 51 80 H A. of 1 G. 38Vs R V.H. bouw land te Goederecde, gelegen alsvorea, in 2 feoopeis en in massa. Ten veraceks van den Heer Jan Gtinwis Sr. es. Notaris VAN DEN BERG Op Vrijdagen 13 en 20 Mei 1921 v.m. 11 uur, bij Gsz. van Dn si te Zuidland. Publieke veikooping b$ veiling en afslag ven eene r e n;t e njl e r swoning in de kom van het dorp Zuidiand, met erf strek kende tot den Achterweg groot ongeveer 2 arenverhuurd tot 3 Mei 1922 aan MeJ. P. van Beek, voor f 200,— 's jaars ca een fabrieksgebouw aldaar, groot ongeveer 63 centiaren. Direct na de gunning in gebruik en genot te aanvaarden. De motor, maal- steenes en koekenbreker worden gereserveerd. Betaling koopp. 2 juli 1921. Bezlchtinging daags voor velling en afslag n.m. 2 tof 4 uur. Inlichtingen ten kantore vaa ondergete kende notaris. Notaris C, LOEFF.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1