Woensdag 18 April 1921 86<u Jaargang N\ 2698. ¥«©r de üSuidltoillaiidsclie ©m Üeeiiwsclie Eilanden, v k Antirevolutionair Orgaan TWEE BLADER VreuwiiifcSisrioiit ons ton z§|in I B?mm uit het Centrum. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en •verdere Administratie franco toe. te zenden aan de Uitgevers Dingen van den Hag. VERKOOPIHGEN. ÉN bd ^7' A y' Deze, Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij voorBltbetaUug, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8 50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS W. BOEKHOVEN 1® B#Ü, SOMMELiDlJK. Taüefae* Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per rcsatal BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per pïaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die xf beslaan. Mverteatiën worden ingewacht tot DjNSDAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR, Bit imnsaeï bestaat mit 't Is de dwaasheid gekroond om nu nog ■sen vurig pleidooi te leveren voor het passieve en actieve Vrouwenkiesrecht. Vopr 't passieve nietwant de Vrouw ru'-j. reeds in den Raadin de Staten 'de 2de Kamer en 3 e Kamer. Voor actieve nietwant op de kiezerslijsten staan ze al, de duizendmaal duizenden vrouwen, die ter stembus geroepen kun nen worden. En nu mag ook de Antirev. partij op papier verklaren, zwart op wit, dat ze 't Vrouwenkiesrecht wraakt; dat ze er tegen is in beginsel en dat ze pro- beeren zal 't tegen te houden en weg te krijgen; maar elk lid der Antirev partij weet drommels goed, dat we 't nooit meer weg krijgen zullen, èn, zoo ja, dat dan de vrouwen in 1922 toch beslist en zeker sullen moeten opkomen ter stembus, om door 't Stembiljet te protesteeren, ■K Bij al dat mooie beginsel gebaar om ma ir te blijven roepenWij anti's zijn tegen Vrouwenkiesrecht»?, zijn antirev. ^«annen èn vrouwen verplicht om in fj)22 ter Stembus te trekken. Tegen 't beginsel in zullen alle hens op 't dek moeten komen, om in de Toekomst 't gewraakte Vrouwenkiesrecht om hals te brengen. En zoo nietBlijven Vrouwen en Mannen in onze partij thuis, dan be reiken ze tweeërlei ongunstig doelTen eerste zal 't aantal zetels, nu reeds schaarsch, van 14 op 12 of 11 dalen. Daarom komen tegenstanders van de Partij in de plaats, die dus den kleinen invloed, waarover wij helaas in de Kamer beschikken, nog doen inkrimpen. Ten tweede komen dan die zetels aan vóórstanders van 't Vrouwenkiesrecht, en dan zijn dus de tegenstanders van 't Vrouwenk. nog meer achterop. Hoe ge 't wendt of keert: thuisblij ven van mannen èn vrouwen is de dood voor de Antirev partijmaar 't Laven voor het algemeen Vrouwenkies recht tot in lengte van jaren. Practisch de zaak bekeken roepen we ralle Vrouwen tos: Doet weg die mui zennesten in je hoofd! Doet weg dat spinrag in je goede hersenenGebruik je gezonde verstand en ziet 't in, dat Verzet uwerzijds tegen 't Vrouwenkies recht noch onze en uwe partij voordee- lig is, maar ook niet is ten bate van dat Recht zelf. Ge brengt door thuis blijven 't Vrouwenkiesrecht niet van •de haan integendeel, ge plaatst 't 't midden op 't plein als een monument van üw onverschilligheid en fewasie-beginselvastheid. Maar theoretisch beziet ge dan de zaak óók verkeerd. Ge kunt boomen zooveel gij wilt tegen dat Vrouwenkies recht. Ge kunt uw vuist bal» en tegen den Wetgever, die U dat Recht opdrong. Gij kunt de Vrouwenbeweging vloeken, die nationaal en internationaal dat Recht propageerde en 't nog in haar vaandelen draagt ;ge kunt Uwe zusteren, die ook vrouwen waren, uit Amerika en Australië, uit Azië en Europa; uit alle beschaafde Staten der wereld, gram en nijdig sehelden als revolutionaire gelijkheidsdrijfsters, voor wie ge u als Vrouw schaamt,dat ze Uwe beelddragers zijn Ge kunt uwe zusteren, die Uwe voorgangsters waren beklagen ze uit fluiten als oproerige vrouwen tegen haar mans, dwaze vechtersbazen tegen de rotte plekken in de Maat schappij die zij zagen en die U koud lieten Ge kunt morren, èn die vrouwlui, die Uwe zusteren waren, Uw bloed, Uw lichaam, Uw evenknie en Uws gelijke in velerlei opzichten, minachtend beje nenhet zal niet baten, want de stroom vliet bergafwaarts naar zijn monding. Hat zal niets, totaal niets baten. Gebied de ion dat ze niet verduis terd worde en de Maan, dat ze 's daags baar licht uitgiete ove de Ne- derlandsche vlakke velden't is een stem als des roependen in de Woestijn. Gij kunt den Evolutieweg d i. den weg van Ontwikkeling in Staats- en Vrou wenleven nooit tegen houden. Geen ge bed en geen tranen, geen kermen of tandgekaers. Zelfs geen gebed Want dan pas, als Gods Woord bet Vrouwenkiesrecht verbood, dan zou een gebed den hemel kunnen ontroeren en een eind maken door zijn Almacht aan al 't Vrouwenbeweeg in „revoluti nai re" richting. Maar Gods W oord ver biedt nooit én nergens dat de Vrouw stemmen mag Er bestaat niet ènner geus zoo'n Goddelijke ordinatie. En zoo jawaar dan? Wijs 't ons aan en wij zullen bukkenwant voor dat Woord hebben we liefde ais 't onge- speonde kind voor de borst, die 't laaft. Waar ergens staat in 'sHeeren Woord h6t verbod vai 't Vrouwenkiesrecht. Zegt 't ons dan en argumenteert. Maar wij beweren dat Gods Woord noch di rect, nog indirect dat Verbod inhoudt. Maar dan late men ook af, om 't Vrouwenkiesrecht te bestoken en dan honde men op, waar een Christelijke Overheid ons dat kiesrecht heeft aan geboden, haar en dat Recht met voe ten te treden. Van tweeën één. Gij kunt uit Gods Woord waar ma ken, dat 't Vrouwenkiesrecht in strijd is met dat Woord en dan is er een grond om Gode méér gehoorzaam te zijn dan den measchen. Of ge kunt niets bewijzen, en dan hebt ge de Overheid te gehoorzamen die de Wet gaf. Behalve dan nog, dat 't Vrouwen kiesrecht en voor de Vrouw zelf, én voor de gemeenschap een goede vracht dragen zal. Tevens voor onze partij die der Gemeenschapsdienares wil zijn. De Vrouw ter stembusdat is onze leus. En haar actie een zegen voor alle terrein, waarop Gods Naam geëerd en geeerbiedigd moet worden Door de Vrouwenkracht aan den evolutie-, den ontwikkelingsgang der Natiën een heil zame richting gegeven, die 't Recht der Vrouw op eigen leven naar Gods ge boden handhaaft; haar persoonlijkheid staalt en haar deugden naar buiten uitdraagt den Man tot exempel. 't Is mijn moeder t Wanneer de tQd van 't schapen scheren Is aangebroken heeft er scheiding plaats van schapen en lammeren, van moeder en kind. Dat is een preventief, een voorbehoedmiddel om 't scheren in ruste te doen plaats hebben, 't Lammergeblaat zou de moeder onrustig maken en daardoor 't scheren pijnlijk en schadelik. Maar zóó is de woloogst binnen, of de kooien ontsluiten zich en de lamme- kens snellen in dolie drift naar de kudde. Verbijstering allerwege onder dat jonge goed! Waar is onder die geschoren schap? n nu hun moeder? Onherkenbaar is gij, nu haar vacht is weggenomen en een oogesbiik deinst 't jong terug in schrik orer dat zoo veranderde uiterlijk. Ook maar één oageablikWant daar blaten de ouden, én, één geluid, één klank, één schreeuw die 't ooienoor doorboort is vol doende om 't lammeke voort te jagen naar waar zQa moeder staat onder de honderden. 't Heeft zijn moeder gevonden, hoe onher kenbaar se ook ware, door de stem, en den toon, die alleen voor dat lam waarde en bsteekenis had. Die stem sprak tot 't lara- merrnhzrt en vond er weerklank. Stem van geboorte De Antirev.-pariQ is onze Moeder. Ea wat haar ook in de laatste jarea over komen zij I Hoezeer ook de praktQk des levens haar iets afdrong van't oorspronkelijk pad der beginselen, dat se toen betreden kon, omdat ze niets geen regeeringsverant- woordelijkheid voor alle rangen en richtingen in 't Staatkundig leven te dragen had; hoe zeer de regeringsdaden aanleiding gaven kritiek op haar uit te oefenen, wonende in een glazen hulstoch is z$ onze Moeder. Er. als de nood aan den man komt, ja nog vóór dien tQd, zoeken wij bi haar schuts en toevlucht. Door den tQd veranderd, ken nen we nochtans hare stem. Amice l We zouden nu, volgens afspraak, hel dsbat op het socialistisch congres over de ont wapening nader bezien. Een scherp debater was de heer Hartog. Ik heb van hem een artikel in de .Socialis tische Gids" gelezen, dat een heel ander ge luld deed hooren, dan de schrille ontwape- nlngsleus HQ wist natuurlijk wel, dat de resolutie dia ik in mQn vorigen brief liet afdrukken, met algemeens stemmen zou worden aange nomen, maar dat belette hem niet het woord te voeren. De rede van den heer Sannes, die we kort hebben weergegeven, had hem niet overtuigd. De voorbereiding van de be handeling van bet miiitare vraagstuk is z i. in de parti ten eenenmale onvoldoende ge weest. Hg kon de frontverandering niet aan vaarden, omdat deze beteskent een nationale oplossing voor een internationaal probleem. Het standpunt van de psrtQ is sltgd geweest dat dit niet geoorloofd was *n dat het vraag stuk van het militairlsme er een was van in ternationale taktiek De af deeling Dordrecht beleeft een schoonea dag; tegen hsar heeft men zQn argumenten aliQd gebruikt. De gron den waarop men de militaire verdediging af wijs! ea de landsverdediging op andere gron den baseert, kan hQ niet aanvaarden, inderdaad is hetgeen men in de laatste jaren bereikt heelt, geen kleinigheid, maar als Fimmen te Londen verklaart, dat wQ op het oogenblik nog niet krachtig genoeg zQn, dan sgn de gegeven argumenten niet te aanvaarden [Troel- stra heeft over het geschil met België ge sproken en gezegd, dat de Nederiandactie re- geericg geen enkele blaam treft. Als nu de houding van België zou voeren tot een ge wapend conflict, dan is het Standpunt der revolutie niet juist Eu wat zullen we doen, als hst gevaar van het bolsjewisme over Duitschland komt? Zullen we het met de wapenen keeren of niet Dit zQsa rake vragen en opmerkingen, nietwaar Ea weet je, wat er geroepen werd als antwoord op de vraag Men riepneen, We weten nu, wat we aan de lui hebben De heer Hartog ging verderHet historisch- materialisme is de abdijsiroop ivssrmee men elke kwaal wli genezen. Hst argument van de kosten gaat naar zijn inzicht niet op, en een volksleger is in revolutionaire tijden noo- dig, omdat dan een macht gesteld moei wor den tegenover burgerwacht en landstorm. Men make zich niet de illusie, dat deze ontwape- ningsieuze de verloren 10C00 leden zal terug brengen. Hadden w| het volksleger thans praktisch gepropageerd, dan zou dit ten voor- deele van de partij gestrekt hebben. Aan een klaar program van elschen hebben wQ veel meer, dan aan eischen die voorlooplg weinig resultaat zullen hebben en op den duur de massa niet zullen begeesteren. ik geloof, dat men hst hiermee kan doen. De leuze van ontwapening is een papieren ieuzc. Dient alleen om de massa te verblin den. Als de sociaal-democraten het bewiud in handen hadden zouden ze wei voor een leger zorgen en dat gebruiken ook, als het noodig was, De gewezen Dultsche minister Noske wist het wel We moeten nu eens aandacht gaan schen ken aan wat een ander spreker in het midden bracht. Het was de bekende van d ;r Goes. HQ wilde een vraag beantwoorden, die naar zQn meening, bQ velen in den iaatsten tQd moet zQn opgekomen, de vraag n 1. of er niet een zekere tegenstrijdigheid zou zQa aan te wijzen tusschen de houding die de groote meerderheid van de S D. A. P IQ tas den oorlog heeft aangenomen en die weike de partijraad het congres nu voorstelt De bur gerlijke pets is niet in gebreke gebleven, op hatelijke, grove en verdachtmakende wfse den vinger te leggen op hetgeen zQ een te- genstrQdigbeid acht GQ waart, zegt men, voor verdediging; gj] hebt mede op de bres ge staan om het gevaar af te wQaen, en nu dat gevaar voorbij is, komt gQ met mooie leuzen. Het zal niet verkeerd zQn, dat misverstand weg te nemen. HQ ontkent niet, dat het op komen voor en-wapening het gevolg heeft dat het land cp een gegeven oogenhlib ver keert i® een staat van weerloosheid, met al haar gevolgen (Da sssogelQkheid van verde- öigiag van ons 1 ndwilhQ buiten bespreking laten.) Voor hen die het verlies van de natio nale zelfstandigheid niet van belang achten, is het geen feucs: enii militarist te zijn, HQ is zich bewust van het gevaar van weerloos heid hQ acht het niet klein, maar hQ meent dat men dat risico moet loopen, omdat de meest radicale shQd tegen het militairisme ons geboden wo.-di als de eenige mogelijkheid, het oorlogsgevaar te verminderen, zoo mogeiQk te overwinnen. W| kunnen niet wachten tot het oorlogsgevaar vanzelf verdwQnt; ieder die zich wapent doet mee san da vergrootL g van dat gevaar, dat de wapenteg dan zou moeten afwenden. De veranderde omstandig heden leggen ons den plicht op, het eenige te kiezen dat het oorlogsgevaar kan doen verdwQnea. Geen enkele redeneering kas wei- is waar onbeperkt warden volgehouden. Was het bedoelde risico even gioot als vóór eenige jaren, dan nou bQ aarzelen, dit advies te geven. Het risico vermindert echter,'t gevaar van oorlog neemt, zegt hQ, af door onze eigen macht. WQ kunnen nu wat meer wagen. Veel meer geloof dan vroeger kunnen wQ hechten aan onze macht tot afwering van oorlogsge vaar. Er is verder nog dit misverstand, dat wQ zouden moeten aandringen op één leuze voor alle socialistische partijen. Dat gaat volstrekt niet op, in verband met de verschil lende toestanden in de lanien. In landen waar revolutie geweest is, moet men de wapening der arbeiders beschouwen als een garde voor ds revolutie, tegen de reactie. Met landsver dediging heeft dit ook iets te maken ais an- de.e landen de vruchten van de revolutie te niet zouden willen doen. In België en Frankrijk is voorts de meest krachtige bestrQding van het militairisme het volksleger. In ons land hebben wQ een zwak militalrissne en de over tuiging dat het land toch niet te verdedigen is. Tegen het misverstand dat ergens een sociaal democratische partij bestaat, die zich met ons einddoel niet kan vereenigen, wil ik zoo besluit h|, waarschuwen. Deze mQnheer staat den precies op 't stand punt van den heer Sannes. zooals je ziet. We moeten maar ontwapenen Dan worden we wel weerloos. Maar dat risico moeten we maar loopen 1 Ik kom er als we ons standpunt be schouwen nog wel nader op terug En de voorzitter van dat congres, dit eerste kamerlid Vliegen denkt er precies over ais anderen. Je moet eens hooren, hoe voos, hos onlogisch hQ redeneert j Eigenlijk sta-je er ver steld van te kijken, hoe een verstandig man zoo kan redeneeren. De voorzitter betoogde toch, dat indiende omstandigheden van 1914 zich zouden her halen een algemeens staking 'den oorlog niet zouden kunnen verhinderen. Indien één staat er in slaagt den oorlog te beginnen, is deze ontketend. Ais hQ geloofde in de mogelijk heid van een nieuwen oorlog In dit deel der wereld in dsn eerstkomenden tQd, dan zou hQ aarzelen te stemmen vóór den eisch van nationale ontwapening. Zou de arbeidersklas se het geweld noodig hebben om het soci alisme te veroveren, dan sou hQ ook tegen ontwapening zQn. Stond b| hem vast, dat de Volkenbond mislukt was, dan zou hQ ontwapeulug ook om die redes niet aan durven. Beginnen wQ weer van voren af aan met bewapening, dan bevatten de gewapen de naties een element van nieuwen oorlog. Bovendien zou de strQd der arbeidersklasse tegen oorlogszuchtige naties onderdrukt worden door het wQzen op andere voiken. Er moet iemand beginnen, en waarom zou den wQ dat sein niet kunnen geven Gesteld dat het conflict fusschen België en Neder land een acuten vorm aannam, dan zouden de Belgische arbeiders veel sterker staan, als zQ konden wijzen op het ontwapende andere volk. Duitschland is ontwapend, de ontwapening is dus begonnen onverschillig onder welke omstandigheden en dit is een ontzettend sterk argument BlQft Duitschland ontwapend, dan zal er in FrankrQk een on weerstaanbare beweging ontstaan, die tot hetzelfde resultaat zal leiden. Juist in dit tQdvak moet begonnen worden met deze be weging, die van het grootste belang is voor de toekomst der measchheid. Zeker, wQ wagen wat; nationale zelfstandigheid, die verleren gaat, kan echter ock wel weer wor den teruggewonnen. Van de arbeidersklasse uit moet de leuze aangeheven en verwezen- IQkt worden, en wij hopen dat dit Interna tionaal effect zal hebben. Heb-je dit goed gelezen En erkent ge dan niei met mij, dat het platweg gesegd on verstandige praat ia? Het is toppunt gewoon. Het is misdadig optimisme en idealisme. En daardoor wordt de mssia begeesügd. Het oanooïsle kleine Nederland moet het sein tot ontwapening geven, in de hoop, dal dit internationaal effect zal hebben Dat hoopt de heer Vniegeu. HQ weet het niet ze ker. HQ hoopt het. En dan mos! óns land maar weerloos worden I't Is toch kras of niet Heb-je ooit zoo'n vooze redsneering geboord Het congres applaudiseerde maar, natuur lek. En de foesr Hartog stond a leen. Toch redeneerde h| juist, ais hQ zei, dat e; een volkslager moet zQsi. Een juiste redeneering naimuip voor socialistisch standpunt, ver sta me goed. Want hQ wil dat volksleger stellen tegenover burgerwacht en landstorm. HQ wil dus een socialistisch volksleger. Maar hQ wil in leder geval niet weerloos zQn, doch een verdediging Ik laat nu buiten be schouwing, waartos het volgens hem moet dienen. We hebben nu een voornemen zaak van het congres onder de oogea gezien. Gaan we nu nog in vogelvlucht het andete op het congres verkondigde na, cm dan het standpunt der Anti Revolutionaire Inzake on ze verdediging ca te gaan en te bespreken de consequenties die uit dit optreden der sociale democraten kunnen voortvloeien. Gegroet, HAKA. Daar zQn heilige getalen, 7 -ïj We noemen b.v. hit getal drie, hei getal van de Godheid.; het getal zeven, het getal van de volmaaktheid. Nu schQnt er nog een getal te bestaan, dat in den laatsten tQd eca meer dan gewoon karakter gekregen heeft. Het getal acht Althans voor een „zekere" catagorie van personen. Dit getal schalt door in een marseh van de socialisten „Aeht uurAcht uur I Geen ianger [arbeidsduur." Het bevat zeker de symboliek van de rechten van het proletariaat I Dat hei dwepen, nu niet soo zeer nta hit getal acht maar met hst aantal uren, ctet daarmee uitgedrukt wordt en gedurende wel ken tQd hst den arbeider alleen maar geoor loofd mag zQn om zQu tjjd in dienst van anderen productief te maken, tot rare dingen aanleiding kan geven, biQkt uit een gevalletje dat zich te Amsterdam sfspeen en waar van we dezer dagen melding zagen gemaakt. Natuurlijk wersan de arbeiders in dienst der gemeente daar 8 uur even catuurlQk is daar de overheid tegen een Gageren arbeids duur gekant. Nu heeft de directeur van de electrisehe tram daar ter plaatse (zoo men weet, wordt deze geëxploiteerd door de gemeente) een weikrooster opgemaakt voor de aan de tram verbonden werknemers. Maar o wee, o schreeuwend onrecht, o, gruwelQke "ongerechtigheid, voor een groep arbeiders stond op dien rooster een werkdag van langer dan acht uur. En als we uu weten, hoe het verlengen van den arbeidstQd de perken te buiten ging, dan begrQpen we ook, dat onmiddellijk de „getrof fenen" aanmerking maken, dat sQ zich daar tegen verzetten I Er was voor hun op den rooster geplaatst en werktijd van acht uur en twee mi nuten 11 Toch sckaadtiQke nie-waar? En of de arbeiders in hun verzet ook gclQk hebben I Of wekt het weerzla Kom, kom, een beetje meer vooruitstrevend hoor en een wat vriendelQker knikje naar rood 't is zoo'n mooie kleur, vin-u niet? HABlTUé. 1 Erfhuis te Abbenbroek, voor den Héér C, van Lustenburg zullen op Woensdag 13 April 1921 des v.m. 10 uur (ZomertQd) pu bliek worden verkocht boerenwagens, aard- har, kullenslee, hooihark, hooiichudder, wan molen, bietensnQder, gierpomp, karn met tonnen, keukenfornuis, kannenrek, stierenlQn eenige meubilaire goed ren en wat verder te

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1