Woensdag 18 April 1921
86<u Jaargang N\ 2698.
¥«©r de üSuidltoillaiidsclie ©m Üeeiiwsclie Eilanden,
v
k
Antirevolutionair
Orgaan
TWEE BLADER
VreuwiiifcSisrioiit ons
ton z§|in I
B?mm uit het Centrum.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en •verdere Administratie franco toe. te zenden aan de Uitgevers
Dingen van den Hag.
VERKOOPIHGEN.
ÉN
bd
^7' A
y'
Deze, Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij voorBltbetaUug,
BUITENLAND b| vooruitbetaling f 8 50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS
W. BOEKHOVEN 1® B#Ü,
SOMMELiDlJK.
Taüefae* Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per rcsatal
BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel.
DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per pïaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die xf beslaan.
Mverteatiën worden ingewacht tot DjNSDAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR,
Bit imnsaeï bestaat mit
't Is de dwaasheid gekroond om nu nog
■sen vurig pleidooi te leveren voor het
passieve en actieve Vrouwenkiesrecht.
Vopr 't passieve nietwant de Vrouw
ru'-j. reeds in den Raadin de Staten
'de 2de Kamer en 3 e Kamer. Voor
actieve nietwant op de kiezerslijsten
staan ze al, de duizendmaal duizenden
vrouwen, die ter stembus geroepen kun
nen worden.
En nu mag ook de Antirev. partij
op papier verklaren, zwart op wit, dat
ze 't Vrouwenkiesrecht wraakt; dat ze
er tegen is in beginsel en dat ze pro-
beeren zal 't tegen te houden en weg
te krijgen; maar elk lid der Antirev
partij weet drommels goed, dat we 't
nooit meer weg krijgen zullen, èn, zoo
ja, dat dan de vrouwen in 1922 toch
beslist en zeker sullen moeten opkomen
ter stembus, om door 't Stembiljet te
protesteeren,
■K
Bij al dat mooie beginsel gebaar om
ma ir te blijven roepenWij anti's zijn
tegen Vrouwenkiesrecht»?, zijn antirev.
^«annen èn vrouwen verplicht om in
fj)22 ter Stembus te trekken. Tegen
't beginsel in zullen alle hens op 't dek
moeten komen, om in de Toekomst 't
gewraakte Vrouwenkiesrecht om hals te
brengen.
En zoo nietBlijven Vrouwen en
Mannen in onze partij thuis, dan be
reiken ze tweeërlei ongunstig doelTen
eerste zal 't aantal zetels, nu reeds
schaarsch, van 14 op 12 of 11 dalen.
Daarom komen tegenstanders van de
Partij in de plaats, die dus den kleinen
invloed, waarover wij helaas in de
Kamer beschikken, nog doen inkrimpen.
Ten tweede komen dan die zetels aan
vóórstanders van 't Vrouwenkiesrecht,
en dan zijn dus de tegenstanders van
't Vrouwenk. nog meer achterop.
Hoe ge 't wendt of keert: thuisblij
ven van mannen èn vrouwen is de
dood voor de Antirev partijmaar 't
Laven voor het algemeen Vrouwenkies
recht tot in lengte van jaren.
Practisch de zaak bekeken roepen we
ralle Vrouwen tos: Doet weg die mui
zennesten in je hoofd! Doet weg dat
spinrag in je goede hersenenGebruik
je gezonde verstand en ziet 't in, dat
Verzet uwerzijds tegen 't Vrouwenkies
recht noch onze en uwe partij voordee-
lig is, maar ook niet is ten bate van
dat Recht zelf. Ge brengt door thuis
blijven 't Vrouwenkiesrecht niet van
•de haan integendeel, ge plaatst 't
't midden op 't plein als een
monument van üw onverschilligheid en
fewasie-beginselvastheid.
Maar theoretisch beziet ge dan de
zaak óók verkeerd. Ge kunt boomen
zooveel gij wilt tegen dat Vrouwenkies
recht. Ge kunt uw vuist bal» en tegen
den Wetgever, die U dat Recht opdrong.
Gij kunt de Vrouwenbeweging vloeken,
die nationaal en internationaal dat
Recht propageerde en 't nog in haar
vaandelen draagt ;ge kunt Uwe zusteren,
die ook vrouwen waren, uit Amerika
en Australië, uit Azië en Europa; uit
alle beschaafde Staten der wereld, gram
en nijdig sehelden als revolutionaire
gelijkheidsdrijfsters, voor wie ge u als
Vrouw schaamt,dat ze Uwe beelddragers
zijn Ge kunt uwe zusteren,
die Uwe voorgangsters waren beklagen
ze uit fluiten als oproerige vrouwen
tegen haar mans, dwaze vechtersbazen
tegen de rotte plekken in de Maat
schappij die zij zagen en die U koud
lieten
Ge kunt morren, èn die vrouwlui, die
Uwe zusteren waren, Uw bloed, Uw
lichaam, Uw evenknie en Uws gelijke
in velerlei opzichten, minachtend beje
nenhet zal niet baten, want de stroom
vliet bergafwaarts naar zijn monding.
Hat zal niets, totaal niets baten.
Gebied de ion dat ze niet verduis
terd worde en de Maan, dat ze 's
daags baar licht uitgiete ove de Ne-
derlandsche vlakke velden't is een
stem als des roependen in de Woestijn.
Gij kunt den Evolutieweg d i. den weg
van Ontwikkeling in Staats- en Vrou
wenleven nooit tegen houden. Geen ge
bed en geen tranen, geen kermen of
tandgekaers.
Zelfs geen gebed
Want dan pas, als Gods Woord bet
Vrouwenkiesrecht verbood, dan zou een
gebed den hemel kunnen ontroeren en
een eind maken door zijn Almacht aan
al 't Vrouwenbeweeg in „revoluti nai
re" richting. Maar Gods W oord ver
biedt nooit én nergens dat de Vrouw
stemmen mag Er bestaat niet ènner
geus zoo'n Goddelijke ordinatie. En zoo
jawaar dan? Wijs 't ons aan
en wij zullen bukkenwant voor dat
Woord hebben we liefde ais 't onge-
speonde kind voor de borst, die 't laaft.
Waar ergens staat in 'sHeeren Woord
h6t verbod vai 't Vrouwenkiesrecht.
Zegt 't ons dan en argumenteert. Maar
wij beweren dat Gods Woord noch di
rect, nog indirect dat Verbod inhoudt.
Maar dan late men ook af, om 't
Vrouwenkiesrecht te bestoken en dan
honde men op, waar een Christelijke
Overheid ons dat kiesrecht heeft aan
geboden, haar en dat Recht met voe
ten te treden.
Van tweeën één.
Gij kunt uit Gods Woord waar ma
ken, dat 't Vrouwenkiesrecht in strijd
is met dat Woord en dan is er een
grond om Gode méér gehoorzaam te
zijn dan den measchen.
Of ge kunt niets bewijzen, en dan
hebt ge de Overheid te gehoorzamen
die de Wet gaf.
Behalve dan nog, dat 't Vrouwen
kiesrecht en voor de Vrouw zelf, én
voor de gemeenschap een goede vracht
dragen zal. Tevens voor onze partij
die der Gemeenschapsdienares wil zijn.
De Vrouw ter stembusdat is onze
leus. En haar actie een zegen voor alle
terrein, waarop Gods Naam geëerd en
geeerbiedigd moet worden Door de
Vrouwenkracht aan den evolutie-, den
ontwikkelingsgang der Natiën een heil
zame richting gegeven, die 't Recht der
Vrouw op eigen leven naar Gods ge
boden handhaaft; haar persoonlijkheid
staalt en haar deugden naar buiten
uitdraagt den Man tot exempel.
't Is mijn moeder t
Wanneer de tQd van 't schapen scheren
Is aangebroken heeft er scheiding plaats van
schapen en lammeren, van moeder en kind.
Dat is een preventief, een voorbehoedmiddel
om 't scheren in ruste te doen plaats hebben,
't Lammergeblaat zou de moeder onrustig
maken en daardoor 't scheren pijnlijk en
schadelik. Maar zóó is de woloogst binnen,
of de kooien ontsluiten zich en de lamme-
kens snellen in dolie drift naar de kudde.
Verbijstering allerwege onder dat jonge
goed! Waar is onder die geschoren schap? n
nu hun moeder? Onherkenbaar is gij, nu
haar vacht is weggenomen en een oogesbiik
deinst 't jong terug in schrik orer dat zoo
veranderde uiterlijk.
Ook maar één oageablikWant daar blaten
de ouden, én, één geluid, één klank, één
schreeuw die 't ooienoor doorboort is vol
doende om 't lammeke voort te jagen naar
waar zQa moeder staat onder de honderden.
't Heeft zijn moeder gevonden, hoe onher
kenbaar se ook ware, door de stem, en den
toon, die alleen voor dat lam waarde en
bsteekenis had. Die stem sprak tot 't lara-
merrnhzrt en vond er weerklank. Stem van
geboorte
De Antirev.-pariQ is onze Moeder.
Ea wat haar ook in de laatste jarea over
komen zij I Hoezeer ook de praktQk des
levens haar iets afdrong van't oorspronkelijk
pad der beginselen, dat se toen betreden
kon, omdat ze niets geen regeeringsverant-
woordelijkheid voor alle rangen en richtingen
in 't Staatkundig leven te dragen had; hoe
zeer de regeringsdaden aanleiding gaven
kritiek op haar uit te oefenen, wonende in
een glazen hulstoch is z$ onze Moeder.
Er. als de nood aan den man komt, ja nog
vóór dien tQd, zoeken wij bi haar schuts
en toevlucht. Door den tQd veranderd, ken
nen we nochtans hare stem.
Amice l
We zouden nu, volgens afspraak, hel dsbat
op het socialistisch congres over de ont
wapening nader bezien.
Een scherp debater was de heer Hartog.
Ik heb van hem een artikel in de .Socialis
tische Gids" gelezen, dat een heel ander ge
luld deed hooren, dan de schrille ontwape-
nlngsleus
HQ wist natuurlijk wel, dat de resolutie
dia ik in mQn vorigen brief liet afdrukken,
met algemeens stemmen zou worden aange
nomen, maar dat belette hem niet het woord
te voeren. De rede van den heer Sannes,
die we kort hebben weergegeven, had hem
niet overtuigd. De voorbereiding van de be
handeling van bet miiitare vraagstuk is z i.
in de parti ten eenenmale onvoldoende ge
weest. Hg kon de frontverandering niet aan
vaarden, omdat deze beteskent een nationale
oplossing voor een internationaal probleem.
Het standpunt van de psrtQ is sltgd geweest
dat dit niet geoorloofd was *n dat het vraag
stuk van het militairlsme er een was van in
ternationale taktiek De af deeling Dordrecht
beleeft een schoonea dag; tegen hsar heeft
men zQn argumenten aliQd gebruikt. De gron
den waarop men de militaire verdediging af
wijs! ea de landsverdediging op andere gron
den baseert, kan hQ niet aanvaarden, inderdaad
is hetgeen men in de laatste jaren bereikt
heelt, geen kleinigheid, maar als Fimmen te
Londen verklaart, dat wQ op het oogenblik
nog niet krachtig genoeg zQn, dan sgn de
gegeven argumenten niet te aanvaarden [Troel-
stra heeft over het geschil met België ge
sproken en gezegd, dat de Nederiandactie re-
geericg geen enkele blaam treft. Als nu de
houding van België zou voeren tot een ge
wapend conflict, dan is het Standpunt der
revolutie niet juist Eu wat zullen we doen,
als hst gevaar van het bolsjewisme over
Duitschland komt?
Zullen we het met de wapenen keeren of niet
Dit zQsa rake vragen en opmerkingen,
nietwaar Ea weet je, wat er geroepen werd
als antwoord op de vraag Men riepneen,
We weten nu, wat we aan de lui hebben
De heer Hartog ging verderHet historisch-
materialisme is de abdijsiroop ivssrmee men
elke kwaal wli genezen. Hst argument van
de kosten gaat naar zijn inzicht niet op, en
een volksleger is in revolutionaire tijden noo-
dig, omdat dan een macht gesteld moei wor
den tegenover burgerwacht en landstorm. Men
make zich niet de illusie, dat deze ontwape-
ningsieuze de verloren 10C00 leden zal terug
brengen. Hadden w| het volksleger thans
praktisch gepropageerd, dan zou dit ten voor-
deele van de partij gestrekt hebben. Aan een
klaar program van elschen hebben wQ veel
meer, dan aan eischen die voorlooplg weinig
resultaat zullen hebben en op den duur de
massa niet zullen begeesteren.
ik geloof, dat men hst hiermee kan doen.
De leuze van ontwapening is een papieren
ieuzc. Dient alleen om de massa te verblin
den. Als de sociaal-democraten het bewiud
in handen hadden zouden ze wei voor een
leger zorgen en dat gebruiken ook, als het
noodig was, De gewezen Dultsche minister
Noske wist het wel
We moeten nu eens aandacht gaan schen
ken aan wat een ander spreker in het midden
bracht.
Het was de bekende van d ;r Goes.
HQ wilde een vraag beantwoorden, die naar
zQn meening, bQ velen in den iaatsten tQd
moet zQn opgekomen, de vraag n 1. of er niet
een zekere tegenstrijdigheid zou zQa aan te
wijzen tusschen de houding die de groote
meerderheid van de S D. A. P IQ tas den
oorlog heeft aangenomen en die weike de
partijraad het congres nu voorstelt De bur
gerlijke pets is niet in gebreke gebleven, op
hatelijke, grove en verdachtmakende wfse
den vinger te leggen op hetgeen zQ een te-
genstrQdigbeid acht GQ waart, zegt men, voor
verdediging; gj] hebt mede op de bres ge
staan om het gevaar af te wQaen, en nu dat
gevaar voorbij is, komt gQ met mooie leuzen.
Het zal niet verkeerd zQn, dat misverstand
weg te nemen. HQ ontkent niet, dat het op
komen voor en-wapening het gevolg heeft
dat het land cp een gegeven oogenhlib ver
keert i® een staat van weerloosheid, met al
haar gevolgen (Da sssogelQkheid van verde-
öigiag van ons 1 ndwilhQ buiten bespreking
laten.) Voor hen die het verlies van de natio
nale zelfstandigheid niet van belang achten,
is het geen feucs: enii militarist te zijn, HQ
is zich bewust van het gevaar van weerloos
heid hQ acht het niet klein, maar hQ meent
dat men dat risico moet loopen, omdat de
meest radicale shQd tegen het militairisme
ons geboden wo.-di als de eenige mogelijkheid,
het oorlogsgevaar te verminderen, zoo mogeiQk
te overwinnen. W| kunnen niet wachten tot
het oorlogsgevaar vanzelf verdwQnt; ieder
die zich wapent doet mee san da vergrootL g
van dat gevaar, dat de wapenteg dan zou
moeten afwenden. De veranderde omstandig
heden leggen ons den plicht op, het eenige
te kiezen dat het oorlogsgevaar kan doen
verdwQnea. Geen enkele redeneering kas wei-
is waar onbeperkt warden volgehouden. Was
het bedoelde risico even gioot als vóór eenige
jaren, dan nou bQ aarzelen, dit advies te
geven. Het risico vermindert echter,'t gevaar
van oorlog neemt, zegt hQ, af door onze eigen
macht. WQ kunnen nu wat meer wagen. Veel
meer geloof dan vroeger kunnen wQ hechten
aan onze macht tot afwering van oorlogsge
vaar. Er is verder nog dit misverstand, dat
wQ zouden moeten aandringen op één leuze
voor alle socialistische partijen. Dat gaat
volstrekt niet op, in verband met de verschil
lende toestanden in de lanien. In landen waar
revolutie geweest is, moet men de wapening
der arbeiders beschouwen als een garde voor
ds revolutie, tegen de reactie. Met landsver
dediging heeft dit ook iets te maken ais an-
de.e landen de vruchten van de revolutie te
niet zouden willen doen. In België en Frankrijk
is voorts de meest krachtige bestrQding van
het militairisme het volksleger. In ons land
hebben wQ een zwak militalrissne en de over
tuiging dat het land toch niet te verdedigen
is. Tegen het misverstand dat ergens een
sociaal democratische partij bestaat, die zich
met ons einddoel niet kan vereenigen, wil ik
zoo besluit h|, waarschuwen.
Deze mQnheer staat den precies op 't stand
punt van den heer Sannes. zooals je ziet. We
moeten maar ontwapenen Dan worden we wel
weerloos. Maar dat risico moeten we maar
loopen 1 Ik kom er als we ons standpunt be
schouwen nog wel nader op terug
En de voorzitter van dat congres, dit eerste
kamerlid Vliegen denkt er precies over ais
anderen. Je moet eens hooren, hoe voos, hos
onlogisch hQ redeneert j Eigenlijk sta-je er ver
steld van te kijken, hoe een verstandig man
zoo kan redeneeren.
De voorzitter betoogde toch, dat indiende
omstandigheden van 1914 zich zouden her
halen een algemeens staking 'den oorlog niet
zouden kunnen verhinderen. Indien één staat
er in slaagt den oorlog te beginnen, is deze
ontketend. Ais hQ geloofde in de mogelijk
heid van een nieuwen oorlog In dit deel der
wereld in dsn eerstkomenden tQd, dan zou
hQ aarzelen te stemmen vóór den eisch van
nationale ontwapening. Zou de arbeidersklas
se het geweld noodig hebben om het soci
alisme te veroveren, dan sou hQ ook tegen
ontwapening zQn. Stond b| hem vast, dat
de Volkenbond mislukt was, dan zou hQ
ontwapeulug ook om die redes niet aan
durven. Beginnen wQ weer van voren af aan
met bewapening, dan bevatten de gewapen
de naties een element van nieuwen oorlog.
Bovendien zou de strQd der arbeidersklasse
tegen oorlogszuchtige naties onderdrukt
worden door het wQzen op andere voiken.
Er moet iemand beginnen, en waarom zou
den wQ dat sein niet kunnen geven Gesteld
dat het conflict fusschen België en Neder
land een acuten vorm aannam, dan zouden
de Belgische arbeiders veel sterker staan,
als zQ konden wijzen op het ontwapende
andere volk. Duitschland is ontwapend, de
ontwapening is dus begonnen onverschillig
onder welke omstandigheden en dit is een
ontzettend sterk argument BlQft Duitschland
ontwapend, dan zal er in FrankrQk een on
weerstaanbare beweging ontstaan, die tot
hetzelfde resultaat zal leiden. Juist in dit
tQdvak moet begonnen worden met deze be
weging, die van het grootste belang is voor
de toekomst der measchheid. Zeker, wQ
wagen wat; nationale zelfstandigheid, die
verleren gaat, kan echter ock wel weer wor
den teruggewonnen. Van de arbeidersklasse
uit moet de leuze aangeheven en verwezen-
IQkt worden, en wij hopen dat dit Interna
tionaal effect zal hebben.
Heb-je dit goed gelezen En erkent ge dan
niei met mij, dat het platweg gesegd on
verstandige praat ia? Het is toppunt gewoon.
Het is misdadig optimisme en idealisme. En
daardoor wordt de mssia begeesügd.
Het oanooïsle kleine Nederland moet het
sein tot ontwapening geven, in de hoop, dal
dit internationaal effect zal hebben Dat
hoopt de heer Vniegeu. HQ weet het niet ze
ker. HQ hoopt het. En dan mos! óns land
maar weerloos worden I't Is toch kras of
niet Heb-je ooit zoo'n vooze redsneering
geboord
Het congres applaudiseerde maar, natuur
lek. En de foesr Hartog stond a leen. Toch
redeneerde h| juist, ais hQ zei, dat e; een
volkslager moet zQsi. Een juiste redeneering
naimuip voor socialistisch standpunt, ver
sta me goed. Want hQ wil dat volksleger
stellen tegenover burgerwacht en landstorm.
HQ wil dus een socialistisch volksleger. Maar
hQ wil in leder geval niet weerloos zQn,
doch een verdediging Ik laat nu buiten be
schouwing, waartos het volgens hem moet
dienen.
We hebben nu een voornemen zaak van
het congres onder de oogea gezien. Gaan
we nu nog in vogelvlucht het andete op
het congres verkondigde na, cm dan het
standpunt der Anti Revolutionaire Inzake on
ze verdediging ca te gaan en te bespreken
de consequenties die uit dit optreden der
sociale democraten kunnen voortvloeien.
Gegroet, HAKA.
Daar zQn heilige getalen, 7 -ïj
We noemen b.v. hit getal drie, hei getal
van de Godheid.; het getal zeven, het getal
van de volmaaktheid.
Nu schQnt er nog een getal te bestaan, dat
in den laatsten tQd eca meer dan gewoon
karakter gekregen heeft.
Het getal acht
Althans voor een „zekere" catagorie van
personen.
Dit getal schalt door in een marseh van
de socialisten
„Aeht uurAcht uur I Geen ianger
[arbeidsduur."
Het bevat zeker de symboliek van de
rechten van het proletariaat I
Dat hei dwepen, nu niet soo zeer nta hit
getal acht maar met hst aantal uren, ctet
daarmee uitgedrukt wordt en gedurende wel
ken tQd hst den arbeider alleen maar geoor
loofd mag zQn om zQu tjjd in dienst van
anderen productief te maken, tot rare dingen
aanleiding kan geven, biQkt uit een gevalletje
dat zich te Amsterdam sfspeen en waar
van we dezer dagen melding zagen gemaakt.
Natuurlijk wersan de arbeiders in dienst
der gemeente daar 8 uur even catuurlQk is
daar de overheid tegen een Gageren arbeids
duur gekant.
Nu heeft de directeur van de electrisehe
tram daar ter plaatse (zoo men weet, wordt
deze geëxploiteerd door de gemeente) een
weikrooster opgemaakt voor de aan de tram
verbonden werknemers.
Maar o wee, o schreeuwend onrecht, o,
gruwelQke "ongerechtigheid, voor een groep
arbeiders stond op dien rooster een werkdag
van langer dan acht uur.
En als we uu weten, hoe het verlengen van
den arbeidstQd de perken te buiten ging, dan
begrQpen we ook, dat onmiddellijk de „getrof
fenen" aanmerking maken, dat sQ zich daar
tegen verzetten I
Er was voor hun op den rooster geplaatst
en werktijd van acht uur en twee mi
nuten 11
Toch sckaadtiQke nie-waar?
En of de arbeiders in hun verzet ook gclQk
hebben I
Of wekt het weerzla
Kom, kom, een beetje meer vooruitstrevend
hoor en een wat vriendelQker knikje naar rood
't is zoo'n mooie kleur, vin-u niet?
HABlTUé.
1 Erfhuis te Abbenbroek, voor den Héér C,
van Lustenburg zullen op Woensdag 13
April 1921 des v.m. 10 uur (ZomertQd) pu
bliek worden verkocht boerenwagens, aard-
har, kullenslee, hooihark, hooiichudder, wan
molen, bietensnQder, gierpomp, karn met
tonnen, keukenfornuis, kannenrek, stierenlQn
eenige meubilaire goed ren en wat verder te