AND Zaterdag April 9 1911. voor de inidlioDandselie en Zeenw^ehe Eilanden. .AID Antirevolutionair w W Orgaan fin 30 April 1921 Elf veranderingen in da iroidwit in Titan" Proeftuin OP BEI UITKIJK Srlffift uil list öiütrtm van Middel- jommelsdijk, den en cont 'd tot 1924, en verzoeke JOPPE Iz. 86"' Jaargang N*. 8692 W, B0IKH0YEN 4 Z©s©as Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adverteïitien en verder© Administratie franco toe te zenden aan da Uitgevers. (93 roeden) iet Oadeland 113 aan het van den heer Sommelsdijk. BUUREN. V f Eerste Blad immslsdlfk SIDDELHABIII Jr. r tit [IELSDIJK liltiMj I 349 lam® ia het Hótel IELSDIJK (8 Gem. 82 ie Maat) Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG es ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maandca franco pes post 78 Gerst vooraltheiallag BUITENLAND b? vooruitbetaling f 8.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT, UITGEVERS s gf? MM EL SB IJK. TeSefesn hsteaossssesas! No, 202, ADVERTENT1ËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Ceai per regef. BOEKAANKONDIGING 10 cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENST AANBIEDINGEN f I.- per plaatsing. Groot» letter® ®a vignetten worden berekend nm.t ds plaatsruimte die s? beslaan. AdverteatSia woe&m ingewacht tot DINSDAG- ss VRIJDAGMORGEN 10 UUR. ichine, aldw't lorlog, tot prüs No. 215 Appel- ea Perea- pa. Bessen, Frarn - amheeiteri, Rosea feet to it behoort, >el®a ?aor sink satuifisa. 38!£ ;<Q&> 'VERFLAKKEE ta leweg) is op eiken igsteflenden QRA- isgewensckt geeft ihtingen, die moek- ;d. 87461 i steeds in alle soor- gen concurrmends 18520 egrsmadres „Baart" Den 22stan Maart j 1. verschenen ell wetsontwerpen tegelijk, alle een voorstel bevattend om een of ander onderdeel der Grondwet te wijzigen. Dat is dus het slot van de historie van November 1918. Ieder kent die beruchte Novem berdagen toen mr. Troelstra naar de Staatsmacht greep, maar zich in 't Volfessentiment totaal vergiste. Het Ne- derlandache volk wilde Evolutie of ont J#^keling der Staatsinstellingen, doch Pievoiutie of Ommekeer. Wat in Duitschland en Oostenrijk was gebeurd behoefde hier in Holland nog niet na gevolgd. Ginder veranderden Keizerrij ken in een Republiek maar inHo land behoefde nog geen Troelstra een pre sidentschap te aanvaarden, in plaats van zijn advokaterij. Het Noordeinde, plaats der Koninklijke Macht ea Gezag, zon nog het bezit der Oranje Nassaus zijn en blijven. Maar al mislukte Troelstra's vermatei pogen, er was toch een geestestrooming merkbaar, dia door ooriogshaat en oor logsellende naar boven gekomen, eenige democratische wijzigingen begeerde in den Nederlandschen Staatsvorm, of ?,oo danige beperkingen in de Macht der Regeering, dat een uitbarstende Oorlog ons eigen Volk maar niet onmiddellijk Jfctampspoeden stortte, Toezichtmeer juicht der Volksvertegen woord'ging op het Beleid der Regeeringspersonen vooral in critieke tijden. En daarbij., niet alleen uitkijken naar wat de Rijks overheid naar buiten presteerde, tegen over de Volkeren rondom ons, maar ook toezien, meer on scherper toezien, wat de Overheid voortaan wilde doen om aan het Binnenland, aan eigen volk en Sociale Instellingen, meer zeggings macht te geven, Zeer zeker! In 1917 was pas een grondwetsherziening tot stand gekomen met haar twee belangrijke elementen: Kiesrecht en Onderwijs, 't Algemeen Mannen- en Vrouwenkiesrecht was ge boren en met hem de tweelingzuster de Onderwijsreehtsgelijkheid, De vader dezer twee wetten was mr. Gort v d. Linden en we zitten allen nog in den rook van dien strijd, welke nog tot op heden over de Lage Landen der Zee hangt, en zelfs de rustige Lentedagen van 1921, ook op Plakkee, wat onbe haaglijk maakt. Schoolstrijd en Vrouwenkiesrecht ja gen stof op in velerlei stad en dorp. Hetzij zoo! Miar dit belette in 1918 niet dat er door den Vrede weer nieu we gedachten opkwamen, zooals we boven meedeelden. Bij K. B. van 20 Dec. 1918 werd een Staatscommissie ingesteld (protest van Rust des Volks tegenover Onrust van Troelstra en de zijnen!) aan welke opgedragen werd een nieuwe herziening der Grondwet, waarbij als voornaamste bepalingen en onderwerpen in aanmerking zouden komen: de troonopvolging, da samen stelling der Staten Generaal, 't volks initiatief, 't referendum en een grooter aantal publiekrechtelijke lichamen dan de nu door de Grondwet erkende. De Staatscommissie heeft die vijf onderwerpen overdacht en gaf op 27 Oct. 1920 haar rapport. Ma ar de Re gearing gaf zich 6 maanden tijd, tot 22 Maart, om over dit rapport na to denken. En nu is haar opvatting dier vijf onderwerpen neergelegd in elf wets ontwerpen. In de Memorie van Toelichting wordt dus behandeldDe troonopvolging. De Buitenlandsche betrekk'ngen. De Sta tea Generaal. Het Volksinitiatief en het Referendum. De Gemeentebesturen De Publiekrechtelijke lichamen. En er zijn elf wetsontwerpen, omdat die 5 of G onderwerpen door heel onze Grond wet verspreid liggen. Het is onmogelijk om de 38 folio bladzijden druks, dia uit Regeerings- hand gekomen zijn in ons Blad af te drukken, 't Is oen boekdeel, en we kun nen slechts nu een ietsje er van aan stippen om later van tijtot tijd uit dit belangrijke Staatsstuk een greep te doen. Beginnen we dan met bet begin. De verandering is simpel. In de oude Grond wet staat: Hat Koningrijk der Nederlanden om vat het grondgebied in Europa, be nevens de kuloniën en de bezittingen in andere werelddeelen. De Regeering stelt dit voor Het Koninkrijk der Ned. omvat 't grongebied van Nederland. Neder- landseh-Indië, Suriname en Curacao Waar in de Grondwet van do kolo niën wordt gesproken, worden daar onder verstaanNederlandsch Indië, Suriname on Curaeao, ft De oude Grondwet zegt: Bij ontstentenis van opvolgers gaat de Kroon over op de in leven zijnde dochters van 'den laatst overleden Koning, bij recht van eerstgeboorte( De Regeering stelt voor: Bij ontstentenis van opvolgers gaat gaat de Kroon over op de oudste in leven zijnde dochter van den laatst overleden honing. Deze bepaling, die verder nog eenige woorden wijdt aan de opvolgsters van opvolgsters, n.l. onze Prinses Juliana en haar mogelijke nakomelingen, is gewijzigd om een zeer goede reden Da monarchale Staatsvorm, die der Oranjes, is voor ons Vaderland, als geknipt, om dat die histork ch is en wortett in de eeuwen achter ons. Maar d n ook al léén aan 't Oranjehuis is dat voorrecht beschoren om in Nederland een waar lijk nationaal Koningschap te vestigen. Van de troonopvolging moet dus ieder uitgesloten zijn, die géén zekerheid biedt, dat hij of zij, onze nationale gevoelens niet deelt en niet verstaat. Van dia troonopvolging moet dus uitgesloten zijn ieder die géén Neerlaudsch bloed in de aderen heeft van vreemde smet ten vrij. Ieder, die geen nakomeling is van Koning Willem III, mag geen troon- bekleeder zijn. En zelfs die nog maar tot in 't tweede geslacht. Zoo kan de tijd spoediger aanbreken dan in de oude Grondwet, dat de Troon ledig zou zijn Neven en achterneven enz zijn uitge- slolen. Komt dus Prinses Juliana te overlijden, dan is er de vrage mogelijk Wélken Regeeringsvorm zullen we nu kiezen En dan zal 't Volk daarop een antwoord moeten geven in zijn Tweede en Eerste Kamer. Dan zal 't de kwes tie worden. Koningschap of Republiek De kinderen van Juliana zijn dus bij deze wijziging vervallen van den Troon. Ge wis! Het kan nog wel 50 jaar zoo blij ven als 't Nu is, want de Prinses is maar 12 ;aar. Maar 't is toch goed, dat zoo'n nieuwe regeling al vast gelegd wordt Oranje boven! Oranje boven! Met God Nederland en OranjeDat drievoud één Maar dan ook werkelijk Orange, blan che, bleuDan ook Geel, Wit, Blauw, en geen audete kleur in de vlag! Geen bastaardij in 't Nederlandsche Wapen schild. Respect voor de „Moffen", maar German je ;s onze bakermat niet! Oranje boven Leve Wille mienMaar Duilsch blo3d of dat van een Engelsch- man, al is 't geen scha en schande, zoo de aderen ervan zwellen: 't is on Nederlandsch, antinationaal.'t Is vreemd bl ei, dat onze afkomst niet voelt. Msdrak vubodan „Ze« dagen zult arbeiden". Het ia in den lsatsfen tijd gebeurd, dat men met een beroep op dit woord uit Gods Heilige Wet een zekera conclusie heeft wil len trekken ten opzicht; van den duur van den arbeidsdag. Of, om 't meer bepaald te zeggen Er is, met een beroep op 't visrde gebod, protest gerezen tegen den achturigsn arbeids dag. Nu merk ik tweeërlei op. Ten eerste: Wanneer er ernstigs msaschen een b roep wordt gedaan op de H Schrift, op Gods Woord, dsn m gen wa oaa daar nooit met eea praatje een schou derophalen of een minachtend gebaar van afmaken Al hebben 't rond en om mis, Dat kan iedereen overkomen Wij z%n en blijven alles zondige menschen, verduisterd ook in het verstand en hei kan seer we! gebeuren, dat wij Gods Woord gaasch verkeerd verstaan of er een averschi- ache toepassing aan ge ven, terwijl we voor onszelf ia de vaste meen5ag verkeeren dat wij het hebben bij 't rechte end. Een be-oep op Gods Woord, dat in slch- zeif het kenmerk van ernst heeft, moet altijd grondig behandeld worden. Doch de zaak heeft haar keerzijde. Wie een bevjep Instelt op Gods Woord, moet ook voor het Woord willen bulgenhij mag niet kamen met een eigen vooropgestelde messing, om dan te trachten die met een paar teksten te omkransen; h? mag het Woord niet als „gangmaker" gebruiken om op z'a eigen wisl z'n eigen weg te willen rilden, neess I 't moet ons b.v. in het boven genoemds geval om het \eoord te doen s?n, eenig sn alleen, en niet om een voor opge zeten acht- of tien- of zesurïgen werkdag, Nu lees ik het vierde gebod. Wat is dan mijn eerste opmerking! Deze, dat die zinsnede„Zes dagen suil gi arbeiden" er, last mij 't met allen eerbied even zoo mogen zeggen, terloops is tusschan- gevoegd. 74 heeft natuurlik haar beteekenls. Z% km niet worden gemist. Maar hoofddoel van het virrde gebod is toch de rust, de safebats ordinantie en niet een opzettelijk gebod ta geven aangaande des duur van den arbeid, „Gedenkt den sabbatdag, dat gl dien hei ligt". Dat is de hoofdgedachte hier. Daarover wordt breed uitgevoerd. De arbeid wordt verwezen naar hst tijdperk van zes dagen, waarbinnen w| „el oes werk" zullen doen. Z s dagea, die vormen dan „wgrkt?d". De sabbat, dat is de „rustdag". Zóó maakt God hier ds tegenstelling En au moeten wij ons wel wachten, daar niet méér te willen uithalen dan God zelf er klaarblgkelijk in gelegd heeft. Men moet dit goed verstaan. In het „zes dagen arbeiden" liggen zeer zeker beginselen, - Die óók in aanmerking komen b? de vast stelling vaa 't geen men dan noemt „een normalen arbeidsdag", ik kom daar nog nader op terug maar te ver gaat hi, die nu uit dit gebod zou willen afleidenZóó veel uur werken is wél overeenkomstig het vierde wet woord, maar zooveel uur per dag is er mee ia 8trld. Daar moïten we ons wel voor wachten, Daarvoor gaf God ons sijn wet niet. En wij verzwakken ons zeer in ons beroep op de Schrift, inzonderheid ook ten opzichte vsn den tegenstander, indien we hier verder gaan dan ons geoorloofd is. immers, de zaak oordeelt zich zelf. Wie b.v. het acht uur werken veroordeelt, omdat er staat „zes dagea zult gi arbeiden", die heeft niet het minste recht om te zeggen Maar tien uur is genoeg Dan is dit pure willekeur, Daar staat niets van in 't gebod. Want eea „dag" had la 't Oosten geen tien, doch twaalf uur en in onze luchtstreek laat God in dea aomer de soa oog ved langer schenen, zoodat een dag toe vijftien uur lang ges a zeldzaamheid is. Dan zou men omgekeerd in den winter, ais men tenminste den dag naar de zon rskeat, om half vier ai moeten ophouden met arbeid te verrichten. Er gtaat in het vierde gebod, dat ws onzen g-wonea, geregelden, gazetten arbeid, die ons te doen gegeven is in ons „goddank beroep" in die „zes dagen" zuilen verrichten. En wel niemand zal beweren als we eens een dag, of zelfs een week, ja drie weken vacantia nemen, of ook als we geregeld een vr|cn Zaterdagmiddag genisten, mis schien gel|k met vele onderwSzess het geval is een gasschen vr|ea Zarerdag, we in sir|d komen met het vierde gebod. Maar nu ook w.er de keerzijde. Er wordt zeer zeker ook in die woorden „Zes dagen zult gij arbeiden 1" een groot en gewichtig beginsel uitgesproken, dat door werken moet, éa in het maatschappelijk leven és ia de wetgeving des lands. Ik zon het zóó kunnen omschrijven: Die zes dagen behoaten aan dm arbeid gewijd te sijndaarin moet de arbeid onze hoofdbezigheid uitmaken: zij moeten voor oes staan in het teeken van den arbeid. Zooafs de sabbat is de dag der ruste. Aan de „rust", welke allerminst uitsluit het „bezig in de dingen des Vader 1 b^veu alles gewijd. Dag, die door de rust wordt beheerscht. 'k Sprak daar straks van de onderwijzers, die b.v. een gehec-lea „vrijen" Zaterdag hebben 'k Zal es een ervaring meededen, Die gelukkig hoogs uitzondering is, msar toch voorkwam. 'k Heb jsrea geladen een o:derw?jzer gekend, die dezen Zaterdag al op een zeer eigenaardige wijs gebruikte, 'k wil wei zeggen tot mij a groot» ergenis 's Morgens bisef hgj dan fang liggen. Hasst zei ik: tot schamens toe. Want 't werd soms tien uur en later, eer hij zijn neg slaperig gezicht, voor 't eerst aan de overige huisgenoten vertoonde en naar een ontbf i-boterham vroeg. En verder verluierde h| dien dag. Zija grootste plezier was, 's zomers op essi bcs hut plekje 'h eed bulten 't dorp, in 't zonnetje te liggen, of sis 't erg heet was, onder de schaduw van een boom. Niet lezen of iets andens doenluieren. En 's winters hing bij cp soortelijke wise uren lang bj de kschei, te traag soms om z'n pgp te stoppen, 'k Heb dien maa, toen de gelegenheid zich eens voordeed, erastig over zjjn d -ea bestraft. Maar niet zoozeer met het „zes dagen" als wel vanwege zijn luiheid, traagheid en vad sigheid, - had da man v§f dagea lang zijn schoolwerk en zijn studie met grooten Iver behartigd en den Zaterdag hoofdzakelijk gebruikt voor fltukj fists- ea wandeltochten, die de schoollucht er deden uitwaaien en 't brein verhelderden, 'k zou er nifts op aan te raerkca hebben gehad. „Z'S dagen zult gij arbeiden", in die zss dsgen zal de arbeid uw hoofd bezigheid sijn. De communisten hebben het, een poos gchdea trouwens méér dsn thans, nofaleess over eea twee-uflgen werkdag. Die moet mogelijk zijn, meenen s|. Ais alles maar goed geregeld wordt Nu, ik zou zeggen, -- dan moeten we aaa hüa dc regeüag snaar raiet ove? laten, want terwijl dan hier in het kapitalistisch Nederland toch de achturendag is ingevoerd, heeft tnea al voorlang ia 't communistisch Rusland den twa lf-urlgen warkdag (ea wie weet hoeveel meer I) moeten opleggen aan hst wcrkpllchtige volk. Maar z| zeggen: Het kan Twee uur werken per dag, zoodat er toch genoeg wordt voortgebracht om alle mengchen te verschaffen al wat zQ behoeven in den rui maten zin des woords. Nu, Ik geloof er niets van. Ds Heere God geeft geen ordinantiën, als ze niet noodig zijn en H| zal niet den arbeid voor de zes werkdagen als hoofdbezigheid ordinasren, terwijl dan toch van achter blijken sou, dat hij slechts -eea neven-bezigheid behoeft te zijn, twee uren daags. 't Zou trouwens ook een ramp z^ti, Ledigheid leidt tot tot velerlei zonde. En bovendien, nahst de behoefte, het verlaagen naar geregelde rust, leeft even sterk bij den normalen msnsch de drang om zijn „nes dagen te arbeiden" en zelfs in dezen soms arbsidsschuwen tijd, iz gelukkig neg bet aantal msnschen groot, dis na den rust van den sabbat en de slaap van den nacht des Maandags ontwaken met een heerlijk gevoel: Wij mogen weer aan onzen gewonen, geregeiden, zesdaagschen arbeid gaan. Arbeid, zes dagen langhoofdbezigheid. Als ik het zoo beschouw, ga Ik geen uren tellen, zes acht of tien of hoeveel dan ook maar is ertochindeachtuseafccpakg een element, dat mij eist bevredigen kas. Acht is ean gasssh willekeurig getal. Waarom geen zeven en ook geen negen is b.v. negen uur in skh kspperssalon zwéd der dan seven uur ia de miaen, onder dea grond? Zïker, acht hue is voor velen 'n goede grens. Voor eea onderwijzer b.v, is hel te veel, wie dag op dag, acht uur lang, aaa ean góed- bezette fcUs ouderwijs gevea moest, zou met '11 jasr sl aan een rustkuur te zfa, de zéér sterken uitgezonderd. Maar is nu werkelijk van iedereen, met 8 uur, de srbeldskracht uitgeput"? De P/skiijk ïeert wel andera. Talloos g|n d« Machten, dat m den cfö- cieclen achturiges werkdag sog klaudestiea op allerlei w|s aibeïd wurdi verricht. Te begapen, dat dra verzet rijst. Vooral wanneer de patroons aan betrekke lijk hooge uurloonen gebonden, op deze w|ze zich door hun eigen arbeiders of door dis der collega's onderkropen zien, Maa? san dea ande.en kant Is 't ook weer begrijpelijk, ja in sekmen sla toe te jui hen dat de gezoade, stevige arbeider, als hf slch in de scht uur nog niet gan 't eind sifneï kracht gekomen ziet, werk zocht. Nu spreekt men vaa „ontwikkeling". En, zeker: ook wij achten die hoog. Doch laten we da zaken ook Euchter be- ztesDe gaven verschillendaanleg en karakter ook en er is nu een maai een groot coatingest van menschen, dia al vroeg ge komen zijn bfl hst eiadpunt hunner verslan- d&iïjke ontwikkeling ea niet verder kunnen en ook niet willen komen. Wat eïJ vragen is, dat hue handen wat te te docH hebben. GU kust dat bekeasen, het is zoo. En daarom was dit wel een der meest ge- zegenrfjke ge olgen van dra acMurendasr, dat door sommigen, r,p 't platteland, ds vrije tijd besteed wordt tuin» en aardappelg-rond, voor 'm varken cn een paar g«iten, kippen en ko- B0aen, niets d&t d& arbeidsvreugde meer verhoogt dan waaneer men zoo allerdirektat werkt voor eigen stee. Maar in de stad gaat dit nlst. Eu daarom Iaat de achturendeg hier een moeilijk vraagstuk ooen, waar men nich maar niet kan af maken cn U|kt m§, óók om andere redenen I de vraag, dat de „Arbeidswet" voor- haads vooral op soepele wijs zal worden uit gevoerd, alleszins billik te zija. UITKIJK. Amice t Het ia weer Paschen geweest. En dan heb ik weer mijn gewone taak te vervullen, dia ik nu a! eesigs jaren heb moeten ver vullen. Dat is s een kcuvelfje met je maken over het congres der S D A.P. We weten, dat die cattl ieder laar met Paschen haa? alge meens vergadering houdt. Dat is iets anders dan het Paaschevangelie brengen I Mqa gewoonte getrouw beschrijf ik niet het geheele congres, Je weet, dat ik steeds hier en daar maar een greep doe, om wat langer stil te staan bff een punt, dat niet vsn belang ontbloot is. Dat pust is than3, wst men daar grlïefde te noemen: Het mllitairisme en ds Lands verdediging. Ik wil eerst laten afdrukken de resolutie, die natuurlijk met omweldlgrnde meerder heid werd aangenomen, dat behoeft eigenlek niet eens te worden vermeld, ducfet me zoo. Het is deze resolutie De partijraad, kennis genomen hebbende van de door het P.B. ingediende memorie besluit het partfeengres voor te steller, paragraaf 6 van het stildprogram te vervan gen door het volgende: Actie voor Internationale en nationale ont wapening. Deelneming aan en bevordering van ds internationals actie der georganiseerds arbeiders ter verhindering van den oorlog. Actie tot democratiseering en verbetering van den Volkenbond en bestrijding van alle imperialistische sfroomingen. Het volksonder wijs vrij te maken van elk streven naar nationalisme en militairisme. Laten we het debat eens nader bekijkeu, om dan in een volgenden brief uiteen te zetten, hoe het standpunt van oes, anti-revo lutionairen, tegenover dit is. Het Kamerlid Sannea hield een inleiding, waarin hij betoogde, dat we in een tijd van geweldig wereldgebeuren leven. Nudat zal wel waar zijn. Vervolgens heeft hg gezegd, dat de S.D A P. steeds s.nti-mllitaidstisch is geweest, Alleen was de part? in 1914 zoo vader-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1