MPOEDERS li WOï'lÊH Zaterdag 5 Maart 1921 mm Jaargang N\2682 Eerste Blad, Antirevolutionair Orgaan genaamd irmitan" van Hi fiisii etar dan alia andere delen en mogen niet eld worden met Worm» -koekjes, -torentjes, em. daar deze ssidde- die kracht bezitten die r wacht wordt. kMPOEDERS mé „Fsrmitan" en bijzondere vinding- menstaiiiag, verdrijven oei-, made-, maag- m ^wands wormen, zoowel ssenen als big kinderen, er dcaS; 3 doozen f 2.40. verkrijgbaar of direct 3ude Pekela, isfeipjas i 11 TrouwsnHS f««p de Ziildliolljiniïicllie en üeeiiw^eii© Eilanden. W. BOEKHOVEN i Z&natL Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën es verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers I! - MliiÉ Door het geregeld stijgen onzer oplagen is het niet langer doenlijk ons blad per post te verzenden, en daarom hebben we besloten Isa Iedere gemeente op Flakkee, behalve Sommelsdijk, Middelharnis en Dirksland, ons blad rechtstreeks te deen foezergess. Hij die als besteller daarvan in aanmerking wenscht te komen, ge lieve zich schriftelijk aan te melden aan ons Bureau. Elk tijdvak heeft zijn afgod. M M tzi a 'S3 a a a H 1 a a s? s a a a g Geen eeuw is in den tijdstroom weg gezonken, of de een of andere idee had zich daarin op den voorgrond geplaatst. Begin maar om niet al te ver af te dwalen met de eerste jaren na Christus' geboorte, 't Waren de eeuwen van 't ontluikende, opbloeiende en bestreden Christendom. Toea het zich in Europa had gekristaliseerd na bloedigen strijd, 1 en in alle steden en dorpen de kruisen bij de torenspitsen den triomf van Gol gotha hoog boven de velden afteeken- jK «kden. Toen de Torenspitsen zich hemel- ^rhoog verhieven en heen wezen naar 't Oord der Rust, door den Heiland zijn nagevoigden kruisdragers beloofd, die vermoeid en belast waren. Toen de Halve Maan der Mohamedanen den Kruisvaarders in de Middeleeuwen ten oorlog spaarzaam voorlichtte, en dat half Christendom van den Islam de bloedplassen toch niet kon verbergen, waarin onschuldige kinderen Gods zich wentelden, gemarteld, gehooi, gestraft als ze werden, als honden als Chris tenhonden, door de volgers van Moham med. Toen 't „God wil het", „Godwil het"twee eeuwen klonk langs de oevers der Noord- en Middellaadsche Zee, over de Alpen en langs de randen van de Afrikaansche zandwoestijn in Egypte. Toen was 't Christendom het middel punt van allen en aller strijd, 't Was 't Ideaal, 't Was 't leveu en streven der Volken en gezinnen. Staat en Maat schappij zogen er hun sappen uit. De Kerk, de Christelijke, was Moederkerk, en aan hare borst laafden zich milli- oenen, wier voorouderen voor hout en steen zich gebogen en de offerande hunner dankkaarheid op bloederige altaren hadden neergevlijd. De afgoden der bosschen waren weggeruimd. Maar een andere afgod had hun plaats in genomen. Maar een nieuw Ideaal wenkte i uit trotsche Kathedralen en Domkerken, j En in Koorgezangen en uit nieuwe Priesterlijke en Bisschoppelijke gewaden hoorde en zag men den nieuwen Tijd, met nieuwe offeraars en nieuwe offe randen, met koorknapen der Nieuwe Religie en priesters van 't Katholiek geloof, dat Europa ophief uit zijnbar- baarschheid. De eerste worsteling was voorbij, 't Christendom had op 't Heidendom in Europa getriomfeerd. De tweede wor steling begon. Beeldstormers sloegen de afgoden en beelden kapot en Aiva zou zich wreken. De Moederberk scheurde *u duizesden harer zonen verlieten haar, En de godsdienstoorlogen volgden den een den ander in al hun gruwe lijkheden op. 't Reformatonische tijd vak brak aan, en door stroomen bloeds waadden Protestant en Roomsch-Kat- holiek. Ze gaven elkaar geen kamp. Staal tegen staal. Berg en dal daver den van het brijsrumoer. De hemel zag rood van het branden der dorpen en steden. Alle vezel des lichaams en der ziel trilde bij 't ruiken slceht van het aas. Als hengsten steigerden ketters en vervolgers, ^t Was een nieuw Ideaal. Een nieuwe afgod verrees. En men aanbad den eenen en vei vloekte en verwenschte den anderen, Europa bracht zijn cijns aan nieuwen religievorm en holle, kale berken met simpele een kleurige en stemmige zwarte gewaden vervingen den glans van goud en kris tal en borduursel. De boren zwegen en de sch ire zong de liederen van Luther on Datheen, En Rome hield zijn afgod omklemd, zooals de Reformatie den zijnen. En beiden meenden de Waar heid te bezitten die in Christus Jezus is. En beiden sliepen in, vermoeid van den strijd, waar een nieuwe vijand loer de, die hun beider afgod verbrijzelen zou, zoo hjj.hoopte, De tweede worsteling was voorbij. De derde begon. Roomsch en Onroomsch waren ingedut, Gereformeerde en Room scha i%erk droegen in 't hart den Jan Saliegeest: De afmatting was er. De uitputting deed kwaad. En de Revolu tieidee zocht een uitweg. Vrijheid, ge lijkheid en broederschapEn priesters en abten en gereformeerden, 't zong alles mee in dat liedeke. En allen verjoegen za Stadhouders en guilloti neerden ze Konhigen en Keizers. Wrake des Hemels op afgodendienst en sla perigheid voor t heilige. Verlichting en wetenschapziedaar da nieuwe afgod dc-r nieuwe eeuw. 't Geloof aan critiek onderworpen. Gods woord niet meer richtsnoer, maar bron van dispuut. Niet meer leidsman, maar gedaagde ter rechtbank van de Rede. Niet meer rechter, die veroordeelt maar beklaagde op de bank der mis dadigers. En 't Geloof verzwond en het Ongeloof dook uit alle aardhoeken op. 't Werd afgod der Eeuw; haar verderf en pest des Tijds. 't Was een epidemie die de Wereld tot een groote doodsvallei maakte. Verlichting zonder de zonne der Ge rechtigheid! Wetenschap die van den Allerhoogste geen kennis droeg Kennis maar gespeend aan of I03 van de fun damenten der eeuwige Waarheid. De nieuwe afgod was er. En Europa aanbad. De gansche wereld zag zijn glans, 't Gouden beeld schitterde, en wierp over Staten en Maatschappijen en Kerken en Seholen en Vorsten en onderdanen een helder licht. Een nieuwe wereld en levensbeschouwing maakte zich haan. De realiteit was 't eenige criterium en God was niet te zien, noch te wegen en te meten. De Natuur de grondslag. Hei geloof voor de dompers en lomperds. Bewijzen en verklaren, werd 't wachtwoordmaar God is noch te bewijzen noch te verklaren. God is een voorwerp des Geloofs, nooit object van bewijsvoeringnooit object van weerlegging, God is geen object der Rede, Hij is voorwerp der ziel des harten, dat aanbidt den On zienlijke. In den Geest. Door 't Geloof. Toen schrok de ware Christen op, en sloeg de hand aan 't gevest. En hij deed aan „den helm der zaligheid1', en „'t schild des geloofs" en ,,'t schoeisel der bereidwilligheid'' om het Evangelie te verdedigen. De strijd brak uit. Hij was geweldig. En Getuigt het, jaren van 1800 tot 1900Getuigt het Scholen en Kerkenpartijen en coalitiesjonge lingen en grijsaardsvrouwen en man nen in den strijd der Antitheses op alle terrein Hoort uit Pauselijken mond en herderlijke Bisschoppelijke brieven, of de kamp niet zwaar is. En niet zwaar der worden zal. Christenstaatslieden en Christendich- ters 1 Woordvoerders in 't Parlement of die de lier lieten runchen ter e;re Gods Mannen der Christelijke Pers en dor Christelijke litteratuur. Getuigt van den zwaren strijd in die vergane Eeuw- Wetenschap en Verlichting waren de afgod voor wie men knielde. Erfgoed van Fr.anschen bodem, maar met zware schulden belast. Nog houdt 't schriklijk pleit van dwang en vrijheid aan Maar de afgod der 20e eeuw in de nieuwste beeltenis boeit reeds 't oog. Wetenschap en Verlich ting in ordeMaar voor wie Voor den Arleid! En Demos roept om adoratie. Knielt, knielt, knielt voor Demos gij rijken, gij vorsten, gij Par'e menten, gij dichters en prozaïstenBukt, bukt voor de zwoegers in de industrie, in hmdel en zeevaart en landbouw 1 't Proletariaat heeft gijn wetenschap en gijn verlichting en zijn Kerk, en gijn tempel en zijn bijbel en zijn gebeden boek, En zijn haat en zijn liefde. De 20e eeuw heeft een nieuwen afgod En de lofzangen klinken te zijner eer uit de achteibuurten der groote steden uit grauw, gore sloppen, raw en wild maar ook, in fijnen klank uit de wonin gen der gelettenden, der beschaafden, der denkers en dichters en geleerden. De nienwe afgod is er. Zijn religie trekt aan. Een nieuw paradijs ontsluit zich, hier op aarde, 't He melsche krijgt ge cadeau, op den koop toe Vreugde vuren worden ontstoken, 't Altaar rookt. Weg de Christus der Vaderen. Hij zal de Christus eener nieuwe verlossing zijn. Verlost van 't Kapitalisme, van't Gezag der Overheden, van slavendienst. De afgod zal Vrijheid schenken aan de slaven en slavinnen van den Arbeid, 't Kapitaal kapot. De nieuwe afgod! Rusland -knielt. En Troelstra buigt. En Wijnkoop aan bidt. Beeldstormers van het Oude. Wie brengt den nieuweling geen groet Elk tijdvak heeft zijn afgod? Ziet ge den onzen Riclamis fMaMf§ig§n. INK. ERSONNES OP HEI UITKIJK. iriifü till M Oeotruos. I 1 1 1 wordt door de Nederland- beschermd. Wormpoeders sn vaa het woord Fermiisii, namaak beschouwd, hte zich dus voor namaak 1 Salon- en Hulskamesnieu- I T*Ms, Stoelen, Linnea- Spiegels, Schilderden, sli, Eikenhouten BuBat- fketika8ten, Clubfauteuil, nlueh© ameublementen, jfiblemeuten, Kapoksaa- j Wollen- en Satinds&eBS, [trassen, enz. ens, Spat- II Beste adws voor Jon- et huwelijksplannen. trast 44b, feeveafiula Sehtekade, ROTTER» Telefoon 12800, m. Deze Courant verschlnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post ÏS Cent bfj vooruitbetaling, SUITENLAND b| vooruitbetaling f 6.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS s g 0 M M E L 8 D IJ K. Telefoon Intercommunaal No, 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent pes rage!. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per pisafïtag, Groote letters ga vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die z% beslaan. Advertenffgn wordau Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR HM gijn steeds in alls aoor- Indea tegen concurrerende 18520 Telegramadres „Baart" a a CD f-4 a O a -*-3 cS aS fcO <D -4-J fcfi O O a 0 a O •r—a ccS a CD bO ttj M CS O m a CS <D CS JD lê <v -ü w if -- -s lï'ag N O N .S a O O X E»4 "CJ O O en a3 O ■4-» W a :a* ©4 H S5 •oS 4^ 09 53 eö bb O 0 co O N a O M ra 'rS a X f-i -ö p cS cS 3 CO - a ff-S M CO M 4-^ rtf 2? s J cö 4"> Üfi -j. o P SS a <e 3 g» s M <v I o &D O 0 X i© O «4^3 O •f1 <2. 3 a* o 42 O A O sa ÖD cd PI «8 oJ 40 cent per regel. De kiekte van alle fydee Ten allen tyde was de bloedarmoede een der meest verspreide ziekten. Om haar te bestryden, beschikt de moderne geneeskunde over buitenge woon werkzame middelen, waaronder de PINK PILLEN vooraan staan, omdat hunne samenstelling byzonder geschikt is voor teergevoelige gestellen. De PINK PILLEN werken in der daad te gely- kertyd op het bloed, het zenuwstelsel en de le vensfuncties. Zoo stimuleeren zy, op langzaam toenemende wyze en zonder hevigheid in hunne werking, de verzwakte organismen, die, doordat zy op deze wyze voortdurend worden gesteund, zich spoedig kunnen herstellen. Sedert 3o jaren is het erkend dat de PINK PILLEN een der krachtigste middelen zyn tegen de herhaalde aandoeningen eq storingen die een verslapping van het bloed of een verzwakking van het zenuwstelsel tot eorzaak hebben. "De Vrys der Pink "Pitten bedraagt f. i .j5 de doos f.~9.oo de zes doozen, Zy worden verkocht in het Jioofddepot: NassavU.de 3/ 4 te Amsterdam. Men eische dit adres en de hottandsche gebrtiiksaanwy- zingDe Pink Pillen zyn ook te verkrygen by de goede apothekers en drogisten in Nederland, \\_\J LJ&.2> A JL.E SS ML Nadfttk mbsüïea, Goed beziea, cm waahoplg ie N.l. voor een engdoovig measch, Laten we nader uitleggen, wear we 'toog op hebben, Sinds vele jaren is er een streven in de wereld, dat ook op allerlei wQs tot praktische maatregelen aanleiding gaf, om iedereen ia dese wereld soovael mcgd§k dezelfde kansen te geven, otn vooruit te ko men; om sfjn .toekomst" te maken, 't Liberali8mj begon daar al mee. ZfS 't dm ook uiterst eenzijdig. Een vaa de vele keurspreukets toch vaa d t liberalisme, waa.Kennis is Macht", op de waarheid waarvan de historie heei wat heeft af te dingen gehad. Maar de liberaal geloofde er in. Hoe meer kennis iemand vergaarde, hoe grooier z%n „toekomstkans." Wat uiterst eenz|dig Is, zeiden we. Want kennis is wel ééa van de factoren, dis In aanmerking komen, doch er z|n er verscheiden andere en die van méér beteekcnls zijn ook, denk alleen maar aaa dese twsetact ea aanleg. Esfisr, 't liberalisme dacht zoo. En 't heeft het zijne gedaan, dit kan nlft ontkend, om door verschillende enderwüs- regeiingea werkelijk aile menschen, naar zyn mseniag dan, dezelfde kans te geven voor de toekomst. Het socialisme gaat hierin verder, Dit begreep, eerder dan de doctrinaire Vrijzinnigheid, dia nü echter ook tot audete gedachten komt, dat een hoofd vel kennis op zichzelf ea sonde? meer groote ballast kan z|n. Dat die kennis most worden toe gepast op het practische leven en dat dit oak de richting van het onderwas bepalen moet. Trouwens, dat hadden ónze voormannen ai l&ng fcegkpen. Eerst Groen van Piinsterer en naderhand Kuyper zijn altijd weer met kracht opgekomen tegen de eenzijdig intellectueels (verstande lijke) richting van het onderwijs. Het kunnen staat boven het kennen GslQk men steeds meer gaat inzien, Al ontbreekt vaak de toepassing nog. Maar de sociaal-democraten gaas ook hierin verder, dat ze niet slechts door kos teloos onderwijs, doch zoo noodig door kostelcoze leermiddelen, voeding, kieeding enz. ens. de ksmsen voor de toekomst voor Ieder zoo gei ijk moge!Bk willen maken. Dit i&ten wj thans „zwemmen." Krachtens onze beginselen hebben v/IJ ook in dit opzicht ons eigen standpunt en on eigen pract|k, die gedeeltelik met de socialistische evenwijdig loopt, gedeelelik dasrvan gatiScheiQk afwijkt, Maar waarop we komen wliien; Stel au eens, dat het gelukt, om werkelijk de kansen volkomen gelik te makes, zoodat laten we zeggen alle jongens even gemakke lijk voor arts of advokaat kunaen keren, wat leert dan het levende ervaring Zeg, dat er tien jongens z%n. Ze krijgen alis tien dezelfde kans. Ze hebben alia tien evenveel wilskracht en ze toonea evenveel Sverkortom alles wat van kèa afhangt, is gelijk Dan zal de uitkomst leeren, dat er vac. die tien misschien ééa zijn diploma of bul haait en dat de andere negen met al hun geploe ter verongelukken. Ja 't kan nog sterker gezegd 't Kim ,-ifJn, dat juist die ééae, die er kómt in |ver óm er te komen achterbleef h'4 de andere negen, maar dat nu eenmaal de ver standelijke vermogens die hij had zoover uitblonken boven die der anderen, dat hf bereikte, wat anderen ontging. We kunnen nog verder gaan. Stel, dat er van die negen een drietal tijdig begrepen, dat 't niet lukte en alle drie, weer precies op dezelfde voorwa&rdea ca met dezelfde vooruitzichten in den handel gingen waarvoor hun aanleg veel beter ge schikt was. Zeg weerze doen even flink hun best. Ze beginnen met gelijke, kleine zaken. Alle bij omstandigheden z@n ook gelijk, Dan kaa het al weer gebeuren, dat twee van die drie heel gewone winkeliers worden, die goed hun brood hebben maar meer ook niet, terw|i de derde, die nu eenmaal een geniale neus heeft, om zQn voordeel te ruiken, iets alweer dat men niet aanleert, doch waar mee men geboren moet zijn, een machtig koopman wordt en een der pilaren op de goederenbeurs. Zoo zouden we kunnen voortgaan. Al bewfsen van déze waarheid: Wat de mensch wórdt in deze wereld, is maar voor een klein deel te danken aan zQn eigen |ver en krachtsinspanning eu voor verreweg 't grootste deel aan 't geen hg bjj zijn geboorte meebrengt, Aan zin aanleg, gaven en karakter. Stellig, er kaa „ontwikkeld" worden, Miar zal iets kuaaen ontwikkeld worden dan moet het er toch eerst zija. En dat ligt bulten den mensch. Daar doet hfj zelf niets aan toe of af. Ook zija ouders niet Niemand. Dit nu is voor den ongelpovigs om wan hopig te wordsn en, als hijzelf of zijn kin deren in dit opzicht min gunstig bedeeld z^n, om ia opstand te,;komsn tegen het „noodlot", dat zoo „wreed" voor hem is Wie God vreest, staat daar zoo geheel anders tegenover en heeft als hij récht staat I zooveel gemakkelijker tevea Al zal de bestrijding niet ontbreken H§ toch weet,: Al wat God doet, is goed. 't Moet juist zóó en niet anders. Daar legt hij zich voor zichzelf en al de zijnen niet slechts hQ zéér, maar dat is zgn rust en zijn vrede. God gaf ook hém in 't leven precies mee, wat hij noodig had en hebben kon. En hij weet daaraavess, dat hoe nederig zija plaats en hoe eenvoudig z|n arbeid ook is, God hem heeft ingevoegd als eea schakel in 't groot gchsel, En dat ten slotte van oneindig grooter beteekcnls dan de vraag wat hU is en wordt in dit leven, dé re is of h(j deel heeft a&a hei eeuwige leven. Te*rw|! tenslotte h§ sok dit weet: De aardsche gaven en fslenten, die b| voor. alt leven bij zijn geboorte ia beginsel mee- ktügt beslissen nog niets inzake de vraag, wie en wat hij zQn zal in 't R§k der heer lijkheid. Vele laaisten naar aardscnen maat staf zullen cfédr de eersten zija. Niets dus, om wanhoopig te zijn I Maar om geloovlg-eerbiadig te zeggen „Rust, mfjn zlell uw God is Koning I" UITKIJK. Amice I Behalve vele andere zaken heeft de Duli- sche revolutie vaa '18 ons ook aangetoond, hoe gevaarlik het is voor een kerk, els z| volkskerk wil siJn, als zij dus het gehsele volk wil omvatten. Dat was mei de Duitsche Luthersche kerk het geval Die wilde het geheele volk omspaanen, op het geheele volk invloed uitoefenen, wat nu vooral is gebleken een absolute onmegeifik- h ia te sla. Want wat was opjdes duur in tal vaa stre ken ia Duiizeklarsc; het geval 1 Dat men sog wal bij da kerk bleef; dat men zin kinderen sog wel Het doopendat men op het sterfoed van den dornine (pastor) nog wel een opbeurend woordje wildemaar dat was dan ook alles. Voar de rest had mea de kerk den rug toege draaid, bemoeide men zich niet meer met haar. Daarbij kwam da socialistische revolutis- prediking, die, voornamelijk in de industrie- plaatsen, ds menichen geheel van de kerk aftrok, De kerk ihad dan ook niet den gsringsten invloed, waasb§ vooral niet uit het oog moet worden verloren, dat de predikanten moesten betrokken worden van de Staats-Universitei ten, waar ds oadermijKtrig van GodsWoord algemeen was geworden. En ten slotte komt hier nog bij, dat de kerk niet d@ minste zelfstandigheid hsd, maar geheel stond onder zeggingschap van dehcoge Ziehier in enkele korte trekken geschetst de toestand van de Duitsche kerk, die volks kerk wilde sijn, vóór de revolutie. Dan komt oe revolutie. Die de socialisten aan het bewind bracht, die maar onmiddellijk hun leus: schelding van kerk en staat wlidea doorvoeren. Hiermede kwam natuurlek de staatskerk ia gedrang. Want dat beieekende het doorsolden van de zilveren koorde, dat beteekende, dat de kerk geen geld meer sou ontvangen, tenge volge waarvan zij met lamheid zou zijn ge slagen. Ieder, die opmerkte, zag met het bioote oog, wat de toekomst zou s|neen gemeente, die zich niet meer aan de kerk stoorde, er geen liefde voor had en een staat, die haar het geld ter ondersteuning weigerde. Zóó zou de toestand s@n geworden, indien in kerkelijks kringen tneu het gevaar niet onder de oogea had gezien en indien er daar geen verzet was gerezen. Er rees echter tegeu da revolutionaire plan nen zoo groot verzet, dat de regeedng wel moest inbinden. Daaruit bl|kt reeds, dat het maar niet zoo gemakkelijk valt, wat eeuwen heeft stand gehouden, onderstboven te wer pen Hos is nu de toestand?

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1