HU Woensdag 23 Februari 1921 35"- Jaargang N\ 2079 f oor de SSnidhollandisclie en Éeenw^elie Mlanüem» f' 'GEN, Antirevolutionair Orgaan JNE Na&ima- rreeren bij :k Bgewaoht bommel. 19353 IZEN, lts OÖST- ande uit en,40000 lsteenen, de-, Bed- kozijnen, in, Glazen oorsteen- Dorpels Ramen, veel meer PERT, dplein 19 W. BÖ EKH0-VIN Ztntn, Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco me te zenden aan de Uitgevers ü@d§ van dan heer GolQn terug a«u zijn hfl niet meer. kameraden te U is hem dat reik stond, 200 oilern: .Nooit wanneer mja ven was. Nog ir: Teufel wfit* ingen, so sshr, !l overwonnen dat Amerika, innië de hand and betseken- hoe God de kwaad wreekt mtard in snel omt aanzetten ei uit dehan- l snel,Is dat :d de Almgch- toekomsi ver- t er met eiken t was *IJ zoo De geheele id 26 moei- iriog gevoerd e bewaren vrienden het and geslagen, bi k roept de mtard „Wan- estaat" en wil iverhandlgen. aan en zegt bang Is, die an wandelen" beheeischen generaal van end aankikt. tot ontzitting len heeft toch haagt iemand vormt thans in Nederland au, blgit vlak heeft gelijk, te sympathie loet ik u toch e discipline", r en ik, maar sderlandschs rrrr. rde slotbrug staan. Van adegesiagen. aal von Gon- duw en ik :er staan, vat hij mij op- w vader, dat oon te leeren i fi aran I VERDAM risscherfbe- idlgdheden kruisnetten, tien, katoen jofdsteeg ©ar IRKSLAND telt ZADEN. anbevolen. .K >7 TRAAG EEN ie Loer, iceïïes, flsor Bril ZEN Doelmatiq ENQORQ ER ïerdam v.l Dese Courant verschijnt eiken WOENSDAG ea ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent hg vooraitbetaileg. 1U1TENLAND bij vooruitbetaling f S.8Ö per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEWRSj SOMMELSDIJK. TatefsOB Intercosussunaai No. 202. ADVERTENTIËN 20 Cent per regeS, RECLAMES 40 C®at par regel BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regeï. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN f 1.- per pteatetag, Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die fegsigats, Adwrtwliüa worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 'UUR, R«de Colijn. Een onzer twee nieuwe leiders Idenburg en Colijnde laatste sprak tot eea niet al te kleine schare in de öeref. Kerk te Mid- üelhamis. En wat was van hem anders te wachten dan een seer ernstig, zeer bondig, zeer broederlijk en soms een zeer vermanend woord. Wat er bulten de Antirev. pastij keft in revolutionaire woelingen es gistingen en stroomingen, maar cok wat er its onze eigen pgrti gistof stervende is. Het was een verklaring geven «sn het zuchten oases TQds, vaa de reactie, de ingezönkenheid, die ook onze gelederen niet gerulschloos voorbijging. Het Leven der A.-R. pa. tij van vroeger en eu werd vergeleken en in 't Nu bespied de be weegredenen van kritiek, verzet, afval, tegen zin. De antithese tegenover de synthase. Ea de gevaren der eyathese, waar ze met beide armen de antithese wil omvangen ea met apenliefde dooddrukken als noedzake- fee konsekweniia. iet was een principieel© rede, en tekens materialistische strekkingwant 't Mii- Hoeuplaa moest immers naar voren. De be doeling werd uiteengezet met de hoop, dat het grootsche plan stegen zou. Een mooi .erschlet werd geopend mits alles saam- werkte. En op die eendrachtige saam werking hoopte hij. Zoo zijn we heengegaan in hoop op zeg an. En we hebben één onzer leiders gehoord. De vrucht van zfju woord zal kunnen olijk rn in de toekomst. Maar de harte.' der Flakkeeërs moeten dan open en hun beurzen. Beide moeten open voor de geestelijke r.a stoffelike welvaart voor onze partij enhaarbeginseiea. Laat ons dan goeddoende niet vertragen En moge de zegen Gods op aller actie rusten. De Vrijheidsbond is er. De Liberalen hebben zich vereessigd behalve de Vrijz. Democraten. st Is nu één partij voor oudtfls drie. Wijze menschara deden daarmee wijze daden. Concordia res parsae erescunt. Eendracht maakt macht en tweedracht breekt ,iwcht. Zóó, in eenheid, treden zij ons in vl en 1922 te gemoet en z| zullea streden met al 't vuur, dat altijd door Eenheid ea Eenwiiiendheid warm blijft en vonken spat, En hoe staat 't nu in onze kringen. Zulieu we in de verdachtmaking tegen onze eigen Kamerleden blijven volhardenzullea we ons Chr. Kabinet bl|ven striemen met geesel en skerpioen. Maar de Liberale Vrijheidsbond vergeef onderlinge verschillen en hij mikt op 'i innerlijkste aller leven't principe't beginsel der Vrijheid. Wddr is ons innerlijke gelijkheidslevesa In de Sociale Wetten Neen I 't ligt niet op deze aasde't ligt hoogeria de hemelen I Waar onze Souvereiae God is, Koning van den Staat ea de Maatschappij. De Vrijheids bond zoekt z|n eenheid beneden. Oszeeen heid is Christus, die boven is. En al gaat de Aarde van hare stee, dan nog aal de geloovige de hand reiken aan den geloovige; de Blanks zal den Zwarte zijn broeder hesten cm Christus wiiie. En men bedenke Wie met den hamer vroeg gereed is, Kan smeden ais 't |zer heet is. Wie nog moet leeren ais hij oud is, Zal smeden als het ijzer koud is, Zaterdagmiddag 1 uur trad óp de hserH. Cclijn in de Gereformeerds Kerk te Middsl- harnis om een rede tc houden voor onze Antirevolutionaire menschen van Flskkee. Toen de hooggeachte spr. het gebouw werd binnen geleid door de heeren Bou- man en G. Warnaer werd hem door de ver gaderden spontaan toegezongen Ps 134 3, waarna de voorzitter de heer J. v. Oversteeg met gebed en koit openingswoord (de heer Colijn moest weer om half drie ver trekken om nog een rede te Zuidlacd te houden) de vergagering opende en 'i woord gaf aan den Spreker. Ia November van het vorige jaar, aldus gnr,, stonden we om het graf van Dr. Kuyper ik heb ook uit Uw naam daar een woord gesproken. Daar hebben we diep gevoeld hoe dat graf een scheiding maakt tusscfee» het verleden en de toekomst van onzePartg.. En wanneer we met onze gedachten terug gaan naar het verleden, naar dien fid, dat er zulke groote en roerende daden verricht ajjn en dan vooruit zien naar de tijd die komt met xfjn gewichtige problemen en moei- lflke vraagstukken en dan weer terugzien naar dien f0d in het verleden toen we van God zulk een groot man met zulke groote gaven ais leider van onze Partj ontvangen hadden en dan weer vooruitzien en bemerken met welke bescheiden krachten we die toe komst ingaan, dan is er beklemming ia ons hart, althans waaneer we alles vaa menschen» zijde bezien. Groote problemen vragen om oplossing, sa bange jiren van oorlog last de vrede nog steeds op zich wachten. Hoe betreuren we hei dat we ook bij die vraagstukken 't oor deel missen zullen vara dien man mei zijn b|zöKöer broeden blik op hetganschelesen. Een moeilijken tijd gasa we la- Er wa3 toeh voorheen in de Staten vasa Europa een redelijke veiligheid, ook voor do kleinere landen omdat er tusscöen de groote Staten eea evenwicht bestond- MaarNSat evenwicht is eu verbroken, alle macht is nu overge bracht aaar eene zijde en hierdoor ontstaat de e licht voor de kleinere staten om te zoeken naar nieuwe otiëateering. Hoe was het niet Dr, Kuyper die vaa den aanvang af had gesten wai er te verwachten viel vaa dea Volkenbond, hon dat dit op ontgoocheling moest uitloopea. En hoe heb ben we dezer dagen niet kunnen zien, dat mannen i!an dien Volkenbond hulde brschteu aan Jean Jacques Rousseau de grootvader van het huidige Bolsjewisme en hoe men ds man van Gen ére, Cdvija vergeten heeft, ter wijl het toch juist die man was die pleitte ook voor de vrijheid ia de Staatkunde. Ook in da Bknenlaad che Staatkunde zijn er groote moeillkheden ontstaan ea het zal ook U niet ontgaan zijn hoe dat ailes los is geworden wat vast scheen. Er is weer em poging ondernomen om bijeen, te bren gen wat geduressde jaren orafhankalfjk aasst elkander stond en velen hebben ia visioen weer de eene groote liberale Purtü van Thor- becke gezien. Maar aan onze kant breken er schilfers en splinters af, zijn er die zich zelfstandig tot partij gaan vormen omdal men zich bij ons niet meer thuis gevoelt. Dat stelt ons voor de vraaghebben we wei altijd genoegzaam acht geslagen op 't geen geschiedt ia eigen kring? Want hebben we bij elke nieuwe stroo- taing die in onze pastij tot uiting komt niet eerst te zien o! hrt sein van het geestelijk leven wei veilig staat? Slechts één puist wil spr. aanroeren n.l. of de Anti-Re?. Pertij ook in de toekomst moet voortgaan samen te we ken rast andere Chr. Partijen, of we weer in coalitie sullen gaan, die vraag moet gesteld worden. Er is teleur stelling,, Bij de samenwerking is niet vol doende rekening gehouden met de principes wraraan recht geschieden moest. Mea kan niet verlangen dat bij samenwerking ééue pprtg haar beginselen saï opofferen. Moeten we nu oak in de toekomst voort gaan met ssar samenwerking te streven of is het eïsch ia isolement terug te keerea ea in inwendige vernieuwing kracht te zoeken om weer naar biniaa op te treden Spr. geeft n-jg geea aatwaosd op daze vraag maar stelt ze omdat we er binnen het jaar er een anrwoord op zulten moeien geven. Er 2jjd moeilijke toestanden ontstaan ia eigen boezem. Er zijn plaatsen waar het vuur met de oude gloed nog brandt, maar erz^n ook plaatsen, waar slapheid en inzinking is ingetreden. Nu kan men niet eischin dat overal die oude liefde als in de dagen van ouds zich blijft opeabarea, we kunnen niet verlangen dat we nu nog als in dien heer- lijken tijd met het kindeke in onze arm ge sloten road om het kruis stonden. Maar spr. moet het hisr zeggen dat waar slapheid en inzinking is, we onze plicht verzaken tegen over God de Heere. We weten hei, er zijn gegronde redenen voor klachten aan te voeren. Het is een ge gronde klacht dat in de laatste jaren van Dr. Kuypers leven de leiding vaa orsse Part§ niet meer seo was &Ia toen Kuyper nog in zijn voile kracht stond, We weten ook dat er verzet is tegenover de houding van onze Kamerclub In zake het vrouwenkiesrecht, we weten ook dat velen de uitslag van de schoolstrijd niet bevredigd heeft, dat die uitsiag meer in den geest van v. d. Brugge dan vaa Groen v. Pjinsterer is, we weten ook dat mea protesteert tegen den achturetsdsg, de Itiyaliditeits en ouderdoms verzorging. Spr. spreekt geen enkele vaa die klacfetea tegen, wil ze zelfs aanvaarden, maar watlge ook redes? tot klagen moogt hebben, het is alles toch slechts ééns kant van de zaak. Gij en ik zegt spr. moeten tot ons zelve ia- keeren. We hebben ons af te vragen hoe het staat met onze eigen liefde en toewijding voor onze beginselen we moeten In onze binnen kamer met God alleen eens spraken en als we dat gedaan hebben zullen alle klachten ver stommen op onze lippen, dan zullen we met vernieuwde liefde en ijver en toewijding ons gevesa aan de zaak des Heef en. We moeten nooit uit het oog verliezen dat onze strijd in de allereerste plaats geestelijk zijn en blQven moet, en dat voor geestelpe str|d ook geestelpe krachtsoefening noodlg is. Dat is juist het gewichtigste punt van alles. Want waar die geestelpe krachtsoefe ning verlamd, moet er vei slapping en ver dorring cp het geestelpe terrein van het leven intreden» Dat er nu geen geesteil&e krachtsoefening meer gevonden werd vond ook veelal daarin zijn oorzaak dat ons volk ock ons eigen volk in de crisisjaren te veel geleid werd ia ma terialistische lichting. Menig ouderhart maar vooral menig moe derhart werd teikens weer opnieuw bestormd door de vraag: wat zullen we eian, waf sullen we drinken en waarmede zullen we ons kleedenheeft het dunken geleid in ma teri&liztische richting, Maar veel meer neg dan door dit, waa het, doordat veïen onge dachte winsten in de schoot geworpen wer den en hea daardoor de gelegenheid werd opengesteld voor het uitbotten van overvloe dige weelds en genot ea door het komende onsfluffikdpe gevoel men begon te leven als of er geen God was, dat velen als slacht offer voor dien tijdgeest zijn gevallen. Het was altijd zoo, dat, door dssgelijke Anti-christelijke invloeden verslapping intrad op geestelijk gebied. Steeds begon het zoo, de geschiedenis sta hier ais voorbeeld. Dit nu mogen w® niet overschatten maar toch ook niet onderschatten en strijden, biddend strijden tegen deze Anti-christelijke invloeden ia voor oas alten fiscis. De laatste jaren is er een herleving van de geest die in den tijd van Groen van Prist- sterer tot uiting kwam, Mes wil wei Christen stijn ea dus ook natuurlijk als Christen leven en zich openbaren, maar men gaaf er niet mee mede dat de Heilige Schrift ook uitspra ken baalt voor Staat ea Maaiscisappi, men ontkent dat de Bijbe! een stei politieke be ginselen bezit voor den Staat. Dat was de geest der 19de eeuw de geest van v. d. Brugge, het beginsel wel God en s|ne naaste lief te hebben, msar als het er op aankwam die beginselen ook in p&liiieke actie te ont wikkelen dan stelde men zich tegenover Groen van Prinsterer. Zoo nu zijn er ook thans weer velen, die zich met slappe hgnden langs den weg laten neerzinken en niet mtt r met oas optrekken waar het geldt de Eere Gods en de Christelijke vcijhsid. Ook tegen dat kwaad moet krachtig ge streden worden, want het is niet genoeg of we al persoonlijk voor God ons buigen, we moeten mee op trekken, cm de banier van hef Kruis te planten ia Staat ea Maatschappi. Daar is nog een ander kwaad. Onder onze tegenstanders bestaat er een neiging tot toe nadering, men is verzadigd van de vruchten van eigen leer. Er is een neigen om een hoffelijke buiging te maken voor onze begin selen, Prof. Aaiders schifjft! We gewagen van tlkentering op het gebied van Oud- Tesiamsntische Schrifisritiek. Prof Buitendijk zegt: er is toenadering op 't gebied der na tuurkundige wijsbegeerte, vootal waar het betreft de Biologische problemen en Pref, Bavinck, die we in dit uur met onze gedach ten volgen willen, nu fc§ zfjjn einde nadert, Prof. Bavinck juicht dat de ziel overwint. ia het visie-program der diie Liberale groepen leest men eenige woorden waatuït men cpmaskt dat die groepen gaarne bereid zijn eea vriendelpe buiging te maken voor de godsdienst, mits die godsdienst maar geen eischen stelt voor het staatkundige ieven en die godsdienst niet het laatste woord wil hebben en regelende factor wil z|n voor het geheeie leven. Waarom die schijnbare toenadering Omdat men voelt dat er velen onder ons sijn vooral onder de zoogenaamde jongeren die, wanneer de tegenstanders bereid zijn een schrede te doen gaarne twee of drie of meer stappen te maken naar de andere rich ting. Dat is het groote gevaar dat dreigt. Mea zoekt de waarheid voor één deel bier en voor een ander deel elders. Men zegt dat de waarheid overal gezocht moet worden, dat men door hier en daar de waarheid te zoeken de grootste hoeveelheid waarheid verkrijgen kan. Alsof het mogelijk ware de waarheid voor een deel rechts en voor een deel linksch te vinden. Het was Groen v. Pr in sferen die gezegd heeft dat de Waarheid altld de teugen haten moet, omdat het het karakter van die waarheid is onverzoenlijk tegenover de leugen te staan. Ook de Universiteit loopt groot gevaar vergiftigd te worden door deze geest. In 1918 werd de Nederlandsche Christelijke Studenten vereealglng gevraagd de houding af te keu ren van eea barer sfdeslingen die geweigerd had zich achter de regeering te plaatsen en die christelijke Studenten verecniglng neeft gemeend een dergei|k verzoek niet te moe ten inwilligen. Het kwaad zit diep, veel dieper dan me nigeen vermoed. In hef midden der negen tiende eeuw zat het kwaad niet zoo diep. Men wist toen wie zjjn vijanden waren en wie niet, daardoor had men het groote voor deel dat men zich niet vergissen kon. Toen werd de scherpe lijn getrokken door de An tithese, terwijl men nu synthetisch is, alles wil bijeenbrengen, dat is het groote gcyaar, het gevolg meestde reactie tegen het weten schappelijk streven dat in het midden der vorige eeuw naar voren kwam toen de me thode ontstond om waarheid en wetenschap alléén dédr te vereenigen waar men tellen, wegen en meten kon. De Reactie nu op deze methodische wetenschap is dat men er ten slotte toekwam te zeggen dat er geen abso lute waarheid was. Men beweerde dat elk uitgangspunt als gelijkwaardig moest be schouwd worden en dat op het terrein der religie b.v. hef geen verschil uitmaakte welk dogma men aanhing. Het deed er niet toe of men Gereformeerd of Katholiek of mo dem of Jood of Mohammedaan of Bhudist was. Mits hef stelsel dat men aanhing logisch ia elkaar sat ware alle begrippen volkomen gelijkwaardig, en gold hef tenslotte alleen een questle van smaak. Men moet er nu niet meer mee gznkomen dat men uit beginsel leeft cch hef is alles slechts smaak en dit stelsel nu, voortkomende uit de nieuwere w|sbegeeita heeft tot gevolg dat er tesslotte geen grenzen meer zijo. Alle grenzen vloeien Ineen, dat streven om een deel der waavheld hier en een deel der waaiheid elders te zoe ken, dat streven leidt er toe d&i de grootste gift Gcda de volkomen zekerheid des Ocloofs alle zekerheid weg valt, en alleen het onze kere het twSfelachiige over biijfi. En met die zekerheid vait dan weg de band die men aan den Schepper heeft, die ons geleerd heeft diep te buigen voor de volkomen souverei- nlteit Gods, die ook geieerd heeft als een berg te slaan waar het gold de verdediging onscr beginselen die gegrond z|n op deleer van Gods souvercinlteit over al het gescha pene. Die vijand die ons zoo belaagd, is gevaar lek, veel gevaarlijker dan wanneer hij onge maskerd, zooals in Moskou, komt, waar men cp de muren der gebouwen geschreven heeft: Godsdienst is opium voor het Volk, of als Voltaire die voor dc Fransche Revolutie vaa den Zaligmaker uitriep: „Weg met den cer- looze". Die vijand houdt ons wakker, de oogen geopend, dis leert ons te staan waar we staan moeten. Maar onder die nieuwere vorm waar hij komt met de woorden, nu ja, gfj kunt bij Uw geloof blijven, maar ge moet het niet te scherp opvatten niet te beli|nd optreden en allee niet zoo absoluut nemen, waar zoo de vijand komt Is er, zegt Spr op grcnd van ervaring, geen sprake van dat ge uit zQn klauw ontsnapt indien Gods ge nade er U niet voor bewaard. Zoo is 't in de Steden maar ook op het platteland, overal dreigt dat gevaar. Dat gevaar doodt de liefde voor de religie en ondermijnt het zedelijke lavea. Dat bewijze de resultaten van het onderzoek door de H.H, Wislinga is Amster dam en Dfjk in 's-Gravenhage ingesteld bij hun c&tlchgcanten van 15, 16 en 17 jaar oud. Een enkele lezen nog het Christelijk boek, maar het groote meereadeel wordt vergif ügd door de moderne litteratuur. Dat gevaar moet bestreden worden in onze kringen. Daarom ook is bet, zegt spr. dat wij tof U gekomen zijn om op die gevaren te wigzen en U te vragen of ge ons ia staat wilt stellen te strijden tegen dat gevaar ook op 't Staat kundig terrein van het leren. Maar behalve dat gevaar dat direct dreigt la daar ook nog het gevaar in ruwere vorm waartegen front gemaakt meet worden. De Revolutie. De geestelijke factoren waartegen we waarschuwden zouden we kunnen noemen de „geestelflke boosheden in de lucht" maar daarnaast staat de Revolutie in haar meer ruwere vorm. We hebben 1918 nog niet ver geten. Waf toen door de revolutiemannen beoogd werd dreigt nog altijd en zoo spoedig de gelegenheid slechts schoon is, zullea zij zich meester maken van Staat onMaatschapp|. Wat dit te beteekenen heeft leert ons Rusland, waar een half millioen menschen ruim 123 millioüa andere menschen onderdrukken. Waar dus op elke 250 personen er één Is die aan 249 anderen zijn wil oplegt en hun zegt hoe ze zich kleeden zullen, hos zg eten en slapen zullen, hoe zij schreven en spreken en als het mogelijk wm ook hoe z(j denken zullen. Wat blflft er dsn over van de vrfheid in het persoonlek en maatschappelijk en het geestelijks teven als daar de godsdienst gelijk gesteld wordt met opium en genever. Ook van het gevaar in zijn ruwere vorm hebben we van Godswege een roeping het ons toebetrouwde pasd der vaderen te bewaren Nu weten we wel dat niet de eenige zQn die het gevaar zien, meerdere burgers hebben er een open oog voor, maar zegt men er Is geen geneesmiddel voor. In Brussel waar de geleerde heeren con ferentie hadden om de economische toestand te bespreken gaven zij den raad dat er min der opgeofferd moest worden aan genotzucht en weelde. We spreken dat niet tegen maar hoe zulten de menschen dat leeren als zij eerst niet leeren inzien dat het geestelijke hooger en meer is dan het stoffelijke Men wees er te Brussel op dat cr meer plichtsbesef moet komen dat der tijden nood hef eischt dat er toenadering meet komen tuesehen de verschillende klassen ia de maat schappij. Maar hoe kaa men dit verwachten van de menschhrid indien het eerst niet heeft keren buigen voor de tweede tafel dar vet Het gesag moet weermaer eerbledigd wor den zegt ma maar hoe kan man dat verwach ten van den mensch indien hij eerst niet heeft leeren bukken voor het hoogste gezag era dat gesag erkead sis de Souveielniteit van God, over al het geschapane? De geleerde heesen in Brussel geven als het geneesmiddel aan voor de kwalen dat de mensch anders moet worden. Wij weten dat ook maar hoe kas de mensch andera worden ais hg niet heeft geleerd de rechte verhouding waarin hij gesteld is tegenover Gcd? Daarom willes wij geen redding zoeken in een kusisüg stel maatregelen voor Staat en Maatschappij, ma ar eisehen w| ais cenig geneesmiddel voor 3e kranke wereld dat de meEseh de moed hebbe weer te belijden .Ik Geloof in God den Vader, dan Almachtige Schepper des Hemels en der Aarde". Maar ais dat zoo is, hebt ge ook de plicht dese principieels belijdenis te aanvaarden voor Staat en Maatschappij, hebt ga de roeping dit niet alleen voor Uw land uit te dragen maar datzelfde te betrachten ook tegenover andere volkeren. Hst oude ver bondsvolk Israël hsd een roeping ten opzichte van de andere voikere», zoo ook w|. En nu zijn wig wel klein maar whebben hst voorbeeld der vaderen voor oos. Toen ens volk in het begin der tachtig-jarigen oorlog zwaar beproefd werd, was het slechis 10 der bevolking, dat toch de levenskracht van dat voik was en wss het aan ds stuwende levenskracht van dis volksgroep te danken dat ons volk eea loods had op zijn scheepke midden der aan alle zide opstuwende baren. Die 10 waren de Calvinisten en wat die vermochten, vermogen ook de 10 Calvi nisten van heden nog. Als er slechts ds ware geloofsbezieiing is kunt ge veel meer dan ge wel weet, dan behoeft ge U nog niet eens te beperken tot ons Vaderland, In Hongarije hebben zleh 20 000 000 Calvinisten door den druk ter tijden zich gevormd tot een afzonderlijke Staatkundige Partij, en onze Hoiiandsche Calvinisten hebben nu met hun meer dan 50-jarige ©svarteg de plicht deze Hongaren bij te staan met hun raad en voorlichting. Uit Duitschland kwam een geestverwant spr. vragen hoe hij te stemmen had voorde Rijksdag. Onze Calvinisten hebben een roe ping tsiet alleen voor oas vaderiand, maar voor alle landen. Wij vragen U, zegt sprof gij oas In staat wilt stelten aan die roeping te voldoen in het Staatkundig en Maatschappelijke leven. Wij komen niet vragen of ge ku toch maar dat geld geven wilt. Alleea komen wij U uiteen settee wat de roeping van de Asti- Revolutlonalre PaitSj is en weifee middelen we om de roeping na te komen noodlg z^n. Of ge ons nu dia middelen wilt verschaften is eea zaak die ge tusschcn Uw eigen harten God hebt uit te maken. Gfj hebt de volko men vrijheid cm te geven en ook de volko men vrghcid niets te doen. Er is een bericht aan de Standaard ge zonden meldende van een plaatselijke Kies- vereeniglag hier uit de omtrek dia in meer derheid besloot niets voor het Mlljoenplan te doen. Spr. herhaalt het nog eens, we hebben de volle vrijheid van den Christen ook om niets te geven maar daar naast hebben we cok de volle verantwoordelijkheid tegenover God den Heere over ons doen en laten te dragen. Waarvoor zal het geld worden besteed In de eerste plaats om den wetenschappe- lüken arbeid van Dr. Kuyper voort te zette». De grond heeft deze Staatsman gelegd, maar nu moeten ook in de praktijk verder daarpp worden voortgebouwd en op de nieuwere vraagstukken het licht van Gods Woord warden geworpen. In de tweede plaats om populaire propa ganda te maken, ous volk moet voorlichting hebben over alle vraagstukken e?r onder werpen want vaak dreigt er gevaar waarde meer eenvoudige geen gevaar ziet. Zoo ging het ook de negentiende eeuw met de z.g,rs. neutrale school die aangediend werd onder de lsuze Christendom staat boven geloofs verdeeldheid, maar onderwijl werd er een aanslag gepleegd op de ziel van het kind. Van socialistische zijde spreekt men van moederschapssorg, maar daar achter ligt het hdsche beginsel dat de moeder die een kind '.er wereld brengt een Staatsfunctie verricht, dearom moet die vrouw van Staatswege be zoldigd worden. De vrouw wordt hier aan getast in haar eer, het Is een poging de vrouw los te scheuren van het gezin en er loert de begeerte het gesis te vernietigen, de heiligheid van het gezin steven wordt er in bezoedeld en het Chrlstelp, Staatkundig en maatschappelijk leven wo(dt er mede met II

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1