Zaterdag 19 Februari 1921. 85,l# Jaargang N\ 2678 voor de HiiisHmlIaiidüeïie eii Meeuwsehe Eilanden* Eerste Blad. 1 Antirevolutionair Orgaan 0IKH0Y1N Z®n*n. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de Uitgevers Vrijheid van Oedaiwijs? Dos Uw voerstof hiarmade. HF OEI UITKIJK. I Deze Courant verschijnt elfeen WOENSDAG en ZATERDAG, ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post CeeS lefj vooruitbetaling, BUITENLAND b| vooruitbetaling f 6JÖ per Jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITOEVSRS 8QMMELSDIJK. Telefoon Intecossntunaal No, 202. ADVERTENT5ÊN 20 Cent per regel, RECLAMES 40 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 10 Cent per regel. DIENSTAANVRAQEN en DIENSTAANBIEDINGEN f I.- per plaatslag. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die beslaan. Advertentiën worden fagewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Vrijheid van onderwijs heeft in ons Vaderland nooit bestaan. Nu niet en in de 19e eeuw niet, en in de 18e niet, en in de 17e niet, en in de 16e niet, en in de 15e niet, neen nooit. Altijd en altijd is er schoolstrijd ge weest om de Vrijheid, al droeg hij de eene eeuw een ander karakter dan de volgende. Toen de gevolgenjvan de kruis f +ochten in de 12e en 13e eeuw zich V «eden gelden in een opkomenden Bur gerstand, die handel ging drijven en tot Gilden of Ambachts- of Patroonsver- eeniging of tot Middenstandsvereeni- ging zich samensloot, was deze stand met het onderwijs der officieele school niet tevreden omdat deze te weinig voorzag in materieele kennis Die offi cieele School was wel op de Kerk aan gelegd en bevorderde ook dat Kerkleven maar op de behoeften van het nieuwe sociale en economische leven door en onder en na de Kruistochten, was ze niet ingericht. Vandaar de oprichting van Bijscholen naast de officieele Kerk- of Staatsschool. Eerst weid dit oog luikend toegelaten, maar teen de Bij scholen door de vermeerderende be hoeften des socialen levens in aantal en beteekenis toenamen, ontstond er strijd tusschen de Vroedschappen der ,tad en de Bijschoolhouders en deze laatsten werden verplicht een deel hun ner schoolgelden, d,i. van hun salaris af te staan aan 't hoofd der Vroed schapsschool. En om de concurrentie vol te houden, gaf de Vroedschap aan ha&r scholen een uitgebreider Leerplan dat ook rekening hield met de opge komen begeerten en eischen des Volks. Zoo, onder verzet der Vroedschappen en onder tsenemeuden bloei van het Bijzonder onderwijs, hoewel gedrukt door stedelijke keuren en ordinantiën, is dat Bijschoolonderwijs toch voortge gaan opgang te maken, totdat er weer iets ingrijpends gebeurde nl. de opkomst van het Humanisme en de Reformatie. Zoodra de R. Kerk er de lucht van kreeg, dat haar dogma's, haar leer, haar kerk door en in de scholen werd aangevochten, was zij er op uit om de Vroedschap te prikkelen keuren en re glementen uit te geven, waarin de „dwaalmeesters" werden gewaarschuwd op te houden hun „dwaalbegrippen" aan de kinderen in te prenten In 1521 gaf men te Amsterdam een schoolplak- kaat uit waarin tegen de humanisti sche „droomen* en «verzinselen* te velde werd getrokken. In 1525 gaf de Landvoogdes een plakkaat tegen de Gereformeerde »dwaalleeringen« In 1346 vaardigde onze Keizsr Karei de vijfde een plakkaat uit, waarbij de oogluikend toegelaten Bijzondere Scho len haar vrijheid ontnomen werd. En dan niet te vergeten wat bij al die 16 eeuwsche keuren en schoolreglementen slechts kinderspel wasde macht der Staatskerk die zich in 't Reformatorisch tijdvak geducht gevoelen liet. Aan R.- Katholieks en lsraelietische onderwij zers was de toegang tot de publieke scholen ten eenenmale ontzegd Wel mochten Roomsche en lsraelietische kinderen op de Stadsscholen en Armen scholen enz. worden toegelaten, maar in de zoogenaamde „Tien Articulen" stond toch deze eigenaardige negende bepaling, dat de meesters der Calvi nistische Scholen goed zouden toezien of de Roomsche kinderen ook al te met aanstoot gaven in de klasse aan de Gereformeerden. Dit zal bedoeld zijn als een paternoster bidden, een kruisje om den hal3 of in den zak, een of ander schijnbare kruismaking enz. enz. onder of voor of na het bidden van denree tor eindigend met zijn immer «Amen, Ja, Amen.* Eigenaardig voor dien toe stand is dat de Roomsche kinderen nooit mochten klagen, als een Gsref. onderwijzer of een Gereformeerd kind aansloot gaf. De School was nu een maal Gereformeerd en 't anders den kende deel des dorps of der stad, dar parochie werd geduld, gedoogd en ver dragen, zoolang dit kon. Maar zoo was 't nu eenmaal in de Republiek blijkens de Provinciale verordeningen in onge veer alle zeven Provinciën. Niemand werd onderwijzer, dan lid der Geref., der heerschende Staatskerk en hij Eoest zijn gezond in 't geloof, vroom, eerbie dig, godsdienstig, stichtelijk van leven blijkens de attestatie. Hij moest do drie Formulieren van Eenigheid onderteeke nen en werd gestraft met vermaning, onthouding van 't heilig «Nachtma'el* ens. en moest ouderwijs geven op grond slag dier Formulieren. De Staatsschool was kerkelijke School met al de gevolgen aan zoo'n Instituut der Classes en Synodes, ver bonden. Schijnbaar is door de Revolutie van 1789, 1795 die toestand ganschelijk verbeterd. De Scheiding van Kerk en Staat scheen aan de uitsluiting van an - dersdenkenden paal en perk te stellen, doch 't was slechts schijn. Fn ieder, die 't woord «Schoolstrijd" der 19de eeuw uitspreekt, beaamt daarmee den Schijn van Schoolvrade na 1795. Gewis er kwam eenige vrijheid, maar de Vrij heid, de gewetensvrijheid werd genekt; was even gebonden als ten dage der Republikeinsche ordinantiën En dat zat em ook net als vroeger in 't beginsel, met dit verschil slechts, dat 't oudtijds was een zuiver Kerkelijk beginsel, maar na 1795 een puur. armzalig Neutrali teitsbeginsel- De Neutraliteit in deOa derwijswetten van 1806 en 1857 en 1878 neergelegd, opende wel de school deuren voor niet Gereformeerden, waar die vroeger voor deze Staatsburgers gesloten werden maar die zelfde wet ten van 1806 enz. sloten de deuren toe voor elk dogmatisch Christendom Fr moge dan uilsluiting geweest zijn in de Republiek, maar onder da Koning schappen der Willems van Oranje was ze minstens even pijnlijk en toen onder de leus van Scheiding van Kerk on Staat; een door en door valsche leus, leugen en bedrog voor alle Gere formeerden en Roomsch Katholieken, die hun eigen school hegeerden. En die nare toestand is gebleven tot de zoogenaamde Pacificatie in 1889, toen we de eerste subsidie ontvingen met de eerste Rijksvoorwaarden aan elke Subsidie terecht verbonden. En de subsidien werden grooter, al grooter, maar de voorwaarden al scher per en scherper; en nu zitten we met handen vol geld geboeid. Een mensch raakt alles gewend. Je raakt armoe gewend en je raakt rijkdom gewend. Je raakt vrijheid gewend en ook de slavernij. Je raakt opoffering en strijd go wend als voorheen, maar ook aanpassing met 't koord om ja hals als heden. Mopperen baat niet. We hebben geld volop en nemen den dwang uit de han den der Staatslieden met gewilligheid aan. 't Beginsel, zegt men is toch gered Welk beginsel is gered Dat der Vrij heid in eigen huis of school Neen, dat beginsel ligt in zwijm, Welk beginsel dan? Om zich als Gereformeerd Onderwijzer uit te leven Maar de Wet de Visser heeft dat be ginsel, reeds aangetast door zijn beper king van 't aantal uren, dat we B. Gesch. en Kerk- en Zendingsgeschiede- nis kunnen geven. En 't beginsel der Vrijheid is reeds, naar één Schoolblad meedeelde, aangerand door den Inspec teur, die bij een proefles door een nieuw aan te stellen Hoofd der School, net deed of er géén bestuur naast hem gat. Een inspecteur die de les opgaf; die commandeerde en controleerde daar in die school hij alléén Is dat Vrijheid van beginsel? 't Is de gouden koorde den slaaf om gehangen En daarom, bij heden vergeleken Vivent les Geux, al hadden ze ook een te grooten enterhaak aan boord! Toen was er nog vrijheid voor een deel;nu voor Niemand iaelams iidid@©i!igsn* 40 cent per regel. Da dagen van ziekte, dat is tfdverllcs met pijnen op den koop tos. Die toestand moet veranderd worden en er is geen hersteller van het bloed, geea versterksr van het zenuw stelsel die meer waarborgen aanbiedt dan de Pink Pillen voor bleeke msnsches, die al meer dan vfftig jaren lang genezing geven in heel da wereld. Ondervraagt uwe vrienden in eigen lanrl en uwe kennissen in den vreem de, allen zullen u hst meeste goeds vsn de Pink Pillen zeggen. Zieihier voor van daag de mesnlng van Iemand Kop hoogen leeftijd, Mejuffrouw A. Wachgelder, geb. Kocnrnad, 61 jaar oud, wonende Irmstraat 28 te Simpelveld, die ons het volgende schrift. „Gedurende langen f|d liet mijne gezond heid veel te wenschen over. Er gltjg geen dag voorbf dat ik zeggen kon„Vandaag voel ik mij nu ecas wel*. Ik was zeer bloedarm, zeer zwak, zeer bleek ea had gebrek aan eetlust en aan slaap. Ik voelde dat mijne krachten mi al meer en meer begonnen te ontbreken. Ik heb daartegen een menigte ge neesmiddelen gebruikt maar die waren zeker niet wat ik voor mijne kwalen noodig had. in gesprekken met mijn? kennissen heb ik zooveel goeds van de J ink Pillen hooren zeggen, dat Ik. met die güede pillen een laat ste» proef heb willen doi». Onmiddellijk nam Ik waar dat ik om zoo ie zeggen een dage- lijksche verbetering ondergingmet dea dag voelde ik mij levendiger en krachtiger en had ik een betere eetlust. Zoo zin mine ge wone kwalen, ca eerst te stjn vermlndetd, geheel ea al verdweden. Ik maak u min compliment over dat goeds middel". De Pink Pillen geven bloed met iedere pil, zij versterken ook het gehrele zenuw stelsel. In alle landen wordt er om gevraagd en overal genezen zi, Z| zijn onovertroffen tegen bloedarmoede, bleekzucht, algemeens zwakte, storingen door den groei veroor zaakt, maagkwalen, scheele hoofdpijn, zenuw- pisen, neurasthenie. Pris f 1.75 de doos, f 9 00 dazesdoozen. Te koop In het HoofddepotNassauksde 314 te Amsterdam. Men eische dit adres en de hollsndsehe gebruiksaanwijzing. De Pink Pillen zin ook te verkregen bi de goeds apothekers en drogisten In Nederland. Nadruk verboden. „Wij zullen het nooit weten Dat is de troostelooss slotsom, waartoe velen komen, die vol goeden moed op on dersoek waren uitgegaan, dat de „Weten schap" in de vaste meening 't eind alle raadselen van hemel en aarde, van leven en dood, van z|n en verdwijnen, van het heden en hiernamaals ontsluieren zou. Zi zin totaal teleurgesteld. Als zi iels meenden gevonden te hsbben, bleek het dra dat elke „vondst" de vragen en raadselen slechts toenemen deed En wat doet nu de dwaze mensch Nog liever dan dat hg zich wenden zou tot den levenden God om als een leerjongen zich neet te zetten aan de voetbank zgner vosten, zal hi 't gaan zoeken in de sombere en myslerieuse wereld der geesten. Die leven min of meer achter den voorhang. Die kunnen er dus méér van weten, dan wie hier aan 't stof dezer aarde gekluisterd Is. En zoo zien we 't ook in onzen tijd weer bewaaiheid, wat voor duizenden jaren de Heere door zin profeet reeds klaagde: „Mi den springader des levenden waters hebben zi verlaten en zi hebben zleh gebroken bakken uitgehouwen, die geen water houden". Is er grooter God-hater dan de communist De sociaal-democraat zegt dan nog, dat godsdienst privaat-zaak is en hi doet nog moeite, om den 3chin aan te nemen alsof ook voor den geloovlgen christen onder de roode vaan nog wel plaats zou x|n, maar de communist komt openlik uit voor z|n haat tegen God en al wat herinnert aan de christelijke religie. En wat meldt men uit Berlin Oshm Rahrna Jahjiyjah. Zoo heet er een vereeniging van commu nisten, die zich ten doel steltde ra- dcn-regecrlng in Dultschland in te voeren voor de Derde Internationale te iveren de geschriften van Lenin te vertalen en te verbreiden Neen, en driewerf neen I Die ten doel heeft, zich in verbinding te stellen met het r|k der geesten, om langs dien weg wetenschap te erlangen van de dingen, die boven ons menschclik kennen en weten uitgaan; die „raadselen" voor ons denben zin. Is 'i niet een wonderlik verschijnsel „Weg met God ea godsdienst I" Dat is de leus mêe van den communist. En bi zet b v. in vele steden van Dultschland een groote actie op touw, om de mensschen bi duizenden hun lidmaatschap van de kerk te doen opzeggen, opdat ze ook dien laatsten, dunnen band aan de relegie ver breken zouden en tegelijk tracht hi Aldus verbinding te krijgen met de mysteri- euse geestenwereld, om langs dien weg, waar hg de Openbaring Gods verwerpt, toch eenlg naricht over de onzienlijke dingen te erlangen. Is 't verschgcsel ook weer nieton begrijpelijk? Men kent die uitdrukking in een oud cate chisatieboekje over de vraag, of er ook wer- keiqk menschen zin, die niet geloovsn, dat er een God is, dit n.i. die het bi hen meer is een wenschen dan een dadel|k gc- lóóven. Hi zegt dan kloek„Er is geen God I" Maar de „raadselen" beangstigen hem. En dan gaat hi, gelik Saul naar Endor, naar de moderne tooveres en tracht zich op allerlei wijze, dcor middel der geesten we tenschap te verschaffen van de dingen, die voor sin verstand verborgen zin. En altijd weer is 't gebleken Hoe grooter de afval, hoe meer dit occultisme bloeien gaat, hoe ijveriger men 't in die donkere, duistere geestenwereld gaat zoeken I Hetzelfde wufte, in zin groote massa god- iooze Berlin, waar de Revolutie ten troon zit en ds ware belijders een verdwitiende minderheid geworden zin, is een centrum geworden van bigeloovigheid. Zoo gek kan 't niet uitgedacht, of men loopt het er na. En zoo woordelijk kan 't niet verzonnen als 't maar uit de geestenwereld komt of het vindt er geloof. En dat waarlik niet te Berlin alléén Alom merkt men hetzelfde versch|ngel. Als de B|bel en de gansehe Godsopenba ring er maat buiten gelaten worden waar mee men nu eenmaal afgerekend heeft dan kan 't zoo zot on de publieke markt niet ge veild worden, of tal van begeerige koopers strekben er de handen naar uiten dat verstrekt niet in de eerste plaats de traditi- cnecle „boeren en buitenlui 'n Interressant geval is 't nu pas b.v. ge weest met dien vioolmaker uit Hamburg. Voor den leek is 'n vlooieen viool 'n Houten kast met gespannen snaren en een strijkstok. Maar de kenner weet wel beter I HQ spreekt, in oneigenl|ken zin natuurlik van de ziel van het instrument, en dat is niet het hout of de snaar, doch een onaanwijsbaar iets, dat tenslotte aan een viool eigenlik zin waarde geeft. E n viool maken is een kunst, En 't allerhoogst in die kunst stond naar aller getuigenis vóór vele, vele jaren de mees ter uit Cremona, de bekende Stradlrarius, naar wien dan ook dia Allerhoogste violen zin genoemd Reeds voor den oorlog werd er voor een echten Stradlrarius duizenden guldens betaald en wat hi nu wel zou moe ten kosten, kunnen we moeilik gissen, 't Verschil is dan ook groot 't Gezang op een fabrieksviooltje óf het bespelen van een eeuwenoud instrument, door den grooten meester vervaardigd, Is eenvou dig niet met elkaar te vergeliken. Zóó kunnen ze niet meer gemaakt. Of het nu een bepaald geheim was, dat in resept en formulier en voorschrift had kun ne» worden vastgelegd, óf dat het iets geni aals was op zin terrein, dat de meester een voudig aan anderen niet overdragen kóu, daar wil ik niet komen. Maar wat nu mtfn Hamburger betreft: De man schijnt een methode uitgevonden te hebben, om van een heel gewone viool werkelijk iets extra's te maken, 't Kan best een kleinigheid zin, maar de wereld hangt vaak van leiuighedeu aan elkaar en men moet dan zoo'n kleinigheid eerst mear weten en in toepassing kunnen brengen. Wat hi aan de viool doet, zegt hi niet. Maar het is een snuggere knaap. Hf scheen te voelen, dat er in het tegen woordige Duitschland voor x|n vinding gesteld dat hi werkelijk wat vond en 'tniet alles Humbug is slechts met groote moeite en kosten èenlge belangstelling zou te krggea zin Hi wist goeden raad: En nu verscheen een opzienbarend bericht in de bladen, dat het aan den vioolfabrïkasst xus-eis-zoo gelukt was! Van elk ordinair in strument 'n wonüecvlool te maken, die zelfs door kenners van een echten, eenvoudigen Stradlrarius niet te onderscheiden sou zin. Dat zou zóó niet geloofd worden. Men zou de schouders ophalen over den gek, dat begreep hi ook wel I Maar wat doet nu de saaak? Hl laat er bi] in de krenten melden, hoe hl aan zin geheim gekomen isde geest van Stradlrarius heeft hem opgeklopt en hem 't geheim ia geestentaai en op geeatenmanler meegedeeld. De oude meester was zoo ver ontwaardigd over de vele prullen, die tegen woordig werden gemaakt, dat bi daar op deze wize trachtte verbetering in te brengen. En waarifk, ddt maakte opgang, Of het geloofd werd of niet. En 's mans naam was in ieders mond. Zóó zelf, dat nog pas door de eerste mu ziekmeester van Berlin een vergelikend on derzoek gehouden werd, waarin gr co -statcesd werd, dat de kunst- Straüirarius 't wel tegen den echten, ouden afleggen moest, maar toch in zin soort 'n héél goede viool was. Wat natuurlik zeer wel zin kan I Maar de fabrikant had z|a doel bereikt, in alle kranten werd 't geval breedvoerig be sproken en kostel|ker reclame tevens geheel kosteloos! had de man voorzin zaak natuurlik nooit kunnen begeeren. Nu, van Edison weet men 't ook? Ik hoop voor den grooten meester, dat de Amerlkaansche bladen een vroege Aprilgrap gaven, maar als zi 't méénden, dan moet de groote uitvinder nu bezig zin aan een instru mentje, 'n soort telefoon, waarmee men de geesten opbellen kan en een praatje met hen maken 'n Vriend van hem, 'n zeer sferk „medium" die onlangs gestorven is, heeft hem beloofd al het mogelike te zullen doen om zich uit de geesteswereld met hem In gemeenschap te stellen en in groote spanning wachten nu velen wat dit worden wil. Van de Godsopenbaring willen z« niet weten. Vladen 't kinderachtig er aan te gelooven Maar zoo'n geesten-manifestatie, d&t is wat anders; dat is een modernen mensch nog eens waard, om er aan mee te doen I Neem b.v. weer 't straks genoemde Berlin. Een of meer ondernemende mannen, die't werken goed voor de dommen achtten en liever speculeerden op de lichtgeloovighdd der massa, richtten een club van „Occullis- ten" op. Goedkoop zal het zaakje wel niet xia I Toch heeft de club al zeshonderd leden. Zooals ds naam aanduidt, zoeken zi langs buiten-aaiuuriiker weg, met name door be middeling der geestenwereld licht te krijgen in duistere zaken, wetenschap van dedingen die de mensch gewoon met zin verste nd niet uitvinden kan. Ze hebben zeer gezellige avondjes: „Avonden voor het uitzoeken van mediums dan zetten zich zenuwachtige dames en hee- ren om een tafel, vormen een keten, zuchten beginnen te beven, vallen in onmacht of krijgen krampen, zoo sf|n zi geïmpressio- neerdzi vinden zich daarbi buitengewoon interessant, 'wegens de vermeende Inwoning van demonische krachten, die hen wordt aan geduid als sterke mediumitie aanleg. Wel eerste, als men lid is De club beschikt over „hellmedlum" den- kelik zooiets a!s onze ouderwetsche slaap sters, onze „handlezers" over helderzienden en dergelfk volk en moet bi dit alles wel in acht nemen, dat hieraan nu zooiets als de „room vsn de room" der Berlinsche samen- leering meedoet. 'n Andere club heeft óók eigenaardige at tracties. Zi heeft b.v. een keurig aangelegd en bi- gehouden archief voor openbaringen uit het hiernamaals, dat men raadplegen en nastaan kan, zooals men itts gaat nakiken in een r;, X

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1921 | | pagina 1